Wie niet hard nodig is verdwijnt
van
Sch
ouwen
Duiveland
Een volk vecht met het water
,MAAR WIJ KEREN TERUG
WIJZIGING IN TREINDIENST
COLLECTEN BRENGEN VEEL OP
Meer dan 150 vliegtuigen bieden hulp
HAAGSCHE COURANT Donderdag 5 Februari 1953 Pagina 5
hol/pen door zeer hulpvaar
dige mensen, zij hebben lek
ker warm gezeten, zij heb
ben brood gehad en melk,
warme soep en wat er
verder nog aan boord
was.. Dat die soep in een
klein pannetje en een grote
emmer beetje voor beetje op
een klein fornuisje, dat snel
in het ruim was gezet, is
gekookt hebben de meesten
ook niet gezien. Maar in elk
geval hebben zij van de soep
gesmuld en hebben zij, in het
schip al, iets van de narig
heid kunnen vergeten.
Alles wat varen kan, vaart
Wij. die ook aan boord van de
„Bastina Adriana" waren, wisten
het wel.
Zo goed als wij wisten, dat ons
schip een van de vele was. die op
dit moment met evacué's van
Schouwen Duiveland naar het dro
ge deel van ons land voeren.
Politiehoten, vissersschepen,
olietankers, sleepboten, jach
ten, de „Prince Charles", het
vlaggeschip van de Comman
dant van het Engelse Royal
Navy Rhine Squadron, dat
ijlings uit Krefeld te hulp is
gesneld. Hr Ms „Schouwen", ja
alles wat de haven van Zierik-
zaa kon hereiken, was immers
te hulp gesneld.
In deze buurt is men eigenlijk
geen ver slaggever meer. Hier kan
men zün rol van toeschouwer niet
volhouden, maar hier is men dom
weg een mens met twee handen,
die kunnen worden uitgestoken om
anderen te redden. Vandaar ook.
dat U. wanneer U ons tijdens onze
Het baanvak 's-Hertogenbosch
Geertruidenberg is weer beschik
baar voor de goederentreindienst.
In de dienstregeling van de in
ternationale treinen zijn, wegens
het uitvallen van de voor enkele
dezer treinen gebruikelijke route
via Dordrecht—-Lage Zwaluwe, wij
zigingen aangebracht. Voor reizi
gers uit Rotterdam, Dordrecht,
Den Haag, Delft en omstreken zijn
deze wijzigingen het belangrijkst.
De Rljein Pfeill Express (D
10/D 9) zal voorlopig slechts van
en tot Eindhoven rijden.
De Rheingold Express die nor
maal om 6.38 van Hoek van Hol
land en om 7.03 van Rotterdam
DP vertrekt, zal nu in enigszins
gewijzigde dienstregeling via
'treeht naar Eindhoven worden
fjeleid. De gewijzigde dienstrege-
ing luidt: Hoek van Holland
v. 6.27, Schiedam v. 6.49, Utrecht
C.S. v. 7.40, Eindhoven v. 8.37.
De HollandScandinavië Expres
<D 191) rijdt wederom in de nor
male dienstregeling, zij het dat de
vertrektijd te Hoek van Holland
vervroegd is van 6.57 tot. 6.55 uur.
De nachttrein Hoek van Holland
Zuid-Duitsland (D 254), die nor
maal om 19.50 van Hoek van Hol
land en om 20.16 van Rotterdam
DP vertrekt, wordt in plaats van
via Breda via Utrecht geleid en
loopt, tot laatstgenoemde plaats
gecombineerd met de nachttrein
D 171 (Hoek van HollandHam
burg/Al tona), in de volgende
dienstregeling: Hoek van Hólland
v. 19.28, Schiedam v. 19.49, Utrecht
C.S. v. 20.44 naar Eindhoven.
De nachttrein D 171 Hoek van
HollandHamburg/Altona rijdt
wederom in de normale dienstrege
ling, vertrekkende echter te 19.28
inplaats van 19.30 van Hoek van
Holland.
Zoal:
Hoek
gens de beschadiging van de stei
ger te Hoek van Holland naar en
van de Jobshaven te Rotterdam.
De dagboottrein 41, die om 9.00
uur van Amsterdam CS en om
9.4S uur van Den Haag HS ver
trekt, rijdt tot Rotterdam DP in
een ongewijzigde dienstregeling.
De dienstregeling van de dagboot
trein 42 in tegengestelde richting
is als volgt gewijzigd: Rotterdam
DP v. 21.08, Den Haag HS a 21.26,
v. 21.28, Leiden a. 21.39, v. 21.40,
Haarlem a. 22.00, v. 22.01, Amster
dam CS a. 22.15.
De Parijse D-treinen vertrekken
in de navol)
Amsterdam
en 19.40.
De vier van Parijs naar Amster
dam lopende treinen komen te
Amsterdam om 10.21, 16.15, 18.42
en 23.15.
De treinen D 35 en D 34 Den
Haag HSRotterdamRoosendaal
BrusselLuxemburgBasel v.v.,
die door de stremming van het
baanvak DordrechtLage Zwa
luwe reeds waren opgeheven tus
sen Den Haag en Roosendaal v.v.,
zullen ingaande 9 Februari ook
vervallen tussen Roosendaal en
Brussel. Deze treinen gaan dan
rijden van Brussel Noord v. 11.50
naar Basel, resp. van Basel naar
Brussel Noord aankomst 16.10.
olgende dienstregeling:
i CS v. 7.00, 9.45, 14.40
trip naar Zierikzee had kunnen
zien. niet met blocnote en papier
maar meer met bundels kleding,
dekens en aan boord van het schip,
met bekers soep en warme melk
had kunnen zien stappen.
Maar eenmaal teruggekeerd ach
ter de vertrouwde schrijfmachine.
(Van een onzer verslaggevers)
Zeven-en-zeventig jaar heeft Jannes de Jonge, die zijn vrienden niet anders als „De Kleine"
kennen, onder de rook van Zierikzee in de pol der gewoond. Hij is er geboren, heeft er zijn
eerste klompen gekregen, ging er naar school al duurde dat niet al te lang en werkte
er een mensenleeftijd lang op het land. Hij groeide er op en hij werd er weer krom. En
nu hij er be^ig was zijn oude dag te slijten en dagelijks zijn grijze haren nog vrolijk onder
de pet liet uit wapperen tijdens de wandeling, is hij plotseling verdreven. Door het water,
dat in een angstige, donkere nacht over het land is komen aanstormen alsof er geen dijk
meer bestond, dat hem de schrik in de oude benen heeft doen slaan en er de directe aan
leiding van is geweest, dat hij nu met vele anderen uit zijn omgeving, met Jane van der
Sleek, waar hij nog mee naar de kerk liep vroeger, maar die nu gedragen moet worden,
met de oude zuster uit het R.K. Ziekenhuis in Zierikzee en met „Dove Pieter", die altijd zo
veel grapjes naar je schreeuwde, maar nu stilletjes in zijn hoekje zit, in de donkere buik
van een grote Rijnaak op weg is naar Rotterdam. Eerst wilde Jannes niet, want als je er
gens zeven-en-zeventig jaar bent geworden, dan ben je met het land vergroeid. Dan heb
je het gevoel, dat er iets kapot gaeft, wanneer je vertrekt. Ook al is het dan door dat water
zo gevaarlijk geworden op het eiland. Maar tenslotte hebben de ernstige waarschuwingen
van burgemeester en schoolmeester hem er van overtuigd dat het menens was en dat het
heus beter was om te verdwijnen. En toen men Jannes nog wat van de verschrikkingen
van de rest van het eiland en van andere plaatsen had verteld, toen men hem had ge
zegd, dat er nog mensen in bomen en op daken zaten en dat hij straks misschien hun red
ding in gevaar zou brengen als hij nu bleef, is hij gegaan. Met in zijn hart het vaste voor
nemen, terug te gaan, zo gauw dat weer kan
Ouden van dagen verlieten Zierikzee
Nu maakt Jannes dus deel uit van een groep van ongeveer hon
derd passagiers van de Rijnaak „Bastina Adriana" uit Sliedrecht,
die na uren moeizaam inladen tenslotte de haven van Zierikzee
heeft verlaten en koers Rotterdam vaart. Het laatste wat hij en
zijn mede-passagiers voor het grootste deel ouden van dagen
van Zierikzee hebben gezien, toen zij met autobussen naar de wal
kant aan de Nieuwe Haven werden gébracht, waren de verwoestin
gen in het stadje, de verzakte straatjes, de hardwerkende mannen
en vrouwen, die de eerste gaten in hun huisjes en straten dichtten
en al die soldaten op de havenlcant, die met grote platte schuiten
werden binnengebracht en ijlings de polders in verdwenen. Of lie
ver gezegd, wat vroeger de polders waren. En als het niet zo gek
was gexveest om dat te denken op een dag als vandaag, zou Jannes
nog de idee hebben gekregen, dat er iets vrolijks adn de hand was
in de haven met al die schepen en al die in het zonlicht wapperende
vlaggen.
Dat prachtige schip met al die marine-mannen, was een En
gelsman vertélde de leider en kijk, daar lagen Bélzen en visserslui
van Katwijk en Scheveningen. Maar aan de haven was er niet zo
heel veel tijd meer om te kijken. Want al ivas het nou nog zo inte
ressant oin naar al die vreemde vliegtuigen te kijken dat met
die schroef boven op leek wel een rare spin er stonden nog meer
mensen te xoachten en die moesten ook allemaal nog naar
het schip in
Organisatie vraagt
D O
krachtige figuren
Als Jannes nu, rustig in Rotter
dam een beetje op zijn verhaal ko
mend, nog over de tocht met die
Rijnaak namijmert, kan hij er niet
anders dan met lof voor de "Verzor
ging aan terugdenken, Hij herin
nert zich hoe hij langs een klein
laddertje, maar met steun van vele
hulpvaardige handen in de grote
holle ruimte is afgedaald, hoe hij
daar op een dikke strolaag kwam
te zitten en lekkere warme dekens
kreeg om zijn benen in te stoppen.
Wat hij niet weet is. dat het aan
het doortastend optreden van dok
ter De Broekert uit Gouda te dan
ken is, dat het allemaal zo vlot ver
lopen is. Hij weet niet, dat er op
een bepaald moment door de zenu
wen van de toestand zoveel orders
en tegenorders kwamen, dat er zo
veel mensen de touwtjes in handen
namen, diè zij niet vast konden
houden en weer lieten glippen, dat
niemand op een bepaald moment
meer iets zeker wist Maar dokter
De Broekert wist één ding wel ze
ker; vandaag nog zou hij met de
oudjes naar Rotterdam vertrek
ken!
En dus nam hij met zijn assisten
ten van het Rotterd. Rode Kruis
van de Baan maatregelen om alles
zelf te regelen. Hij organiseerde
het vertrek en hij was de man, die
als een doortastende kapitein ten
slotte opdracht kon geven Zierik
zee te verlaten en naar Rotterdam
te varen.
Dat weet Jannes allemaal
niet en dat weet niemand
van de passagiers. Maar dat
hoeft ook niet. Zij zijn ge-
is het toch wel heel prettig, weer
verslaggever te zijn.
Omdat het daardoor namelijk
mogelijk is, in het openbaar te
getuigen van de grote bewonde
ring, die men voor medemensen
kan krijgen. Bewondering voor
de moed, waarmee Jannes en
zijn mede-vluchtelingen hun lot
dragen, bewondering ook voor
de jonge moeder met haar kind
je van zes dagen en voor het
kleine meisje, dat van een vlot
sprong om vader, moeder en zus
jes te redden en gelukkig met
hen kon worden gered en nu ge
lijk evacueert. Bexcondering voor
artsen en semi-artsen, Rode
Kruis-hélpers en alle anderen,
die bij geen organisatie horen,
maar er op uit zijn getrokken
om te helpen.
Daarmee het bewijs leverend,
dat het volk wel degelijk een een
heid kan vormen en alle onbelang
rijke beuzelarijen op zij kan schui
ven. Als het er maar om gaat
dat hadden wij al in de oorlog ge
zien een gemeenschappelijke
vijand te verslaan. Die vijand heet
vandaag „Water" en zijn bondgeno
ten zijn wind, water en ellende.
Maar er is een tegenstander ge
groeid. die zich niet uit het veld
wil laten slaan en met het uur
sterker wordt. Dat is een helpend
volk, dat de handen toesteekt aan
de duizenden landgenoten in nood.
Een volk, dat de strijd niet zal
opgeven
Minister Algera in
noodgebieden
De minister van Verkeer en Wa
terstaat, mr J. Algera heeft giste
ren. vergezeld van de directeur-ge-
raal van de Rijkswaterstaat ir
Maris en andere autoriteiten van
deze dienst een tocht door de nood
gebieden gemaakt.
Allereerst weid een bezoek aan
Zierikzee gebracht waar de minis
ter met het college van B. en W.
een bespreking had over de nood
zakelijke maatregelen ter herstel
van de dijk.
Vervolgens bracht de minister
een bezoek aan Willemstad waar
hem ook al niet veel opwekkends
verteld kon worden, hoewel daar
de gemeente tot nog toe van drink,
water en voedsel voorzien is ge
worden. Ir Maris antwoordde op
een vraag van de minister naar de
omvang van de ramp in verhou
ding tot die, welke Walcheren in
de oorlog trof, dat de taak thans
wel vier maal zo groot kan worden
geacht. Na zijn terugkomst sprak
de minister o.m. waarderende
woodren over het aandeel van de
Nederlandse vissers in de hulp
actie.
Op Gilze-Rijen: 1 Anson, 11
Beechcrafts, 6 Helicopters en 39
Harvards. Op vliegbasis Woens-
drecht: 13 Austers en Pipercups.
Deze luchtbases staan onder recht
streeks bevel van de bevelhebber
der 3e militaire afdeling waarin zij
zijn gelegen.
De collecte in zestien van de
achttien Noordlimburgse gemeen
ten vor 't Rampenfonds heeft rond
140.000.opgeleverd. (Ongeveer
4,50 per gezin).
De collecte op Ameland heeft
ƒ13.269,22 opgebracht (ƒ4.per
inwoner).
In IJlst is 4.600.dat is ruim
drie gulden per inwoner, gecollec
teerd. Twee en een halve ton kle
ren werd ingezameld.
De Arnhemse bevolking heeft
reeds een bedrag van ƒ295.483.
büeen gebracht.
Naar Den Haag en het oni-
vangsteentrum Rucphen in Bra
bant zün 100 ton goederen afge
zonden uit Arnhem.
De streek Noordeinde, behorende
tot de gemeente Graft (N.H.) teli
26 gezinnen en 87 inwoners. De
collecte heeft hier opgebracht
1077.dat is 41.42 per gezir
of 12.37 per inwoner.
Venlo bracht ruim 13.000.bi
elkaar. De gemeente Horst met
11.000 inwoners, gaf meer dan
1.per inwoner. Het getroffer
gebied Bergen heeft ruim
10.000.opgebracht-
De eerste .straatcollecte in Am
sterdam bracht ruim 200.000 gul
den op.
De commandanten van de beidt
in de Amsterdamse haven liggende
Amerikaanse torpedobootjagers
hebben een cheque van 1200 dolla'
en een groot pak kleren geschon
ken'.
Heerenveen heeft 35.000.-
opgebracht; het telt circa 250<'
gezinnen.
In de 1250 zielen tellende ge
meente Opperdoes heeft een inzo
meling een bedrag van 9165.-
opgeleverd, dit is ruim 30.pe
gezin.
De collecte te Benthuizen (Z.H
heeft een bedrag van 11.358,6r
opgebracht, <d.i. ongeveer 8.75
per inwoner).
Bü de te Tilburg gehouden straa:
en huiseollecte is een bedrag bü-
eengebracht van ƒ50.000.
In Katwoude, een van de klein
ste gemeenten van ons land gelegen
tussen Monnikendam en Volendam,
heeft een collecte onder de 250
inwoners 3400.opgeleverd, d.i.
13,50 per inwoner.
In de 3800 zielen tellende ge- j
meente Oudewater is 10.000.in
geld en voor 20.000 aan goederen i
büeengebracht.
De collecte in Nederhemert
(Bommelerwaard) heeft ruim
ƒ23.000.opgebracht. (Per gezin
ruim ƒ20.
Onder het gezamenUjk personeel 1
op de „Willem Barendsz" en de
vangstschepen in de Zuidelüke IJs
zee is een geldinzameling gehou
den, waarbij het gezanten Iük per
soneel een bedrag van 14.385.
büeen heeft gebracht.
Een triest beeld van verwoesting
biedt het dorp Stavenisse, dat
voor een groot deel door het
woedende water werd vernield
Het aantal vliegtuigen ingezet om in de rampgebieden hulp
te verlenen stijgt steeds. Het zijn er thans reeds meer
dan 150.
Op andere vliegvelden zijn de
volgende toestellen voor hulpver
lening ingeschakeld: Valkenburg 5
Dakota's, waarvan 2 K.L.M.-toe-
stellen. 1 Domini.
Op Soesterberg 5 Harvards. op
Twenthe 2 Beechcrafts en 3 Har
vards. Volkel 1 Beechcraft en 4
Harvards. op Leeuwarden 4 Har
vards: op Eindhoven 1 Beechcraft
en 2 Harvards.
Ook de Nationale Luchtvaart-
school heeft toestellen ter beschik
king gesteld, w.o. 5 Pipercups, 2
Super-cruisers en 1 Faïrchild op
Ypenburg; 2 Pipereups op het
vliegveld bij Hilversum en 1 Piper
cup op Eelde.
De Fokkerfabrieken hebben in
opdracht van Prins Bernhard 2
Stinsons, 1 Siebel en 1 Fokker S 13
beschikbaar gesteld. Met dit laat
ste toestel heeft Hare Majesteit de
Koningin Dinsdagmorgen een
rondvlucht boven de geteisterde
Zeeuwse eilanden en de Zuidhol
landse eilanden gemaakt.
Meteors maken foto's
Maandagmiddag zün de eerste
Meteoor-straaljagers van de 2e tac
tische luchtmacht op Eindhoven
geland. Deze toestellen uitgerust
met foto-apparatuur zijn thans
doende alle getroffen gebieden te
fotograferen. Men hoopt op deze
wijze binnen enkele dagen een to
taal beeld van de ramp te hebben.
Dit vooral ten dienste van de her
stelwerkzaamheden door de Rijks
waterstaat. De incidentele lucht-
verkenningen en het maken van
luchtfoto's door eigen luchtstrijd
krachten dient in de eerste plaats
om vast te stellen, welke wegen
nog begaanbaar zijn. Geschikte
vluchtterreinen, waar mensen zich
nog steeds in nood bevinden en
waar eventueel kleine landingster
reinen kunnen worden gevonden
om door landingen met kleine toe
stellen directere hulp te kunnen ge
ven. Inmiddels zün in de loop van
Dinsdag nog een achttal Helicop
ters en verschillende vrachtvlieg
tuigen van de Amerikaanse lucht
macht aangekomen die onmiddel
lijk bü het reddingswerk zün inge
schakeld. Deze luchtvloot voert
onafgebroken nieuwe opdrachten
uit.
Nog meer buitenlandse
vliegtuigen op komst
De luchtmacht, zo wordt ons na
der medegedeeld, opereert thans
met meer dan 150 vliegtuigen voor
hulpverlening, evacuaties en ver
kenningen. Hierbü bevonden zich
Studenten en leerlingen van
middelbare scholen spannen alle
krachten in om te helpen waar
dit nodig is. Hier is men bezig
met zandzakken een dijk te
Strijen te versterken
De 67-jarlgc werktuigkundige
F. E. uit Amsterdam, oprichter en di
recteur van de niet meer bestaande
handelsvereniging „Vogelkop", di<
waarborgsommen niet. terug kon beta
len is door de Amsterdamse Recht
bank vrijgesproken.
Koningin Juliana bezocht de
noodgebieden, waar zij zich met
de getroffenen onderhield. Hier
verlaat zij met rubberlaarzen aan
de voeten het gemeentehuis
van Fijnaart
15 helicopters van verschillende
nationaliteit, welk aantal in de
loop van gisteren tot 20 groeide,
terwül nog meer helicopters door
het buitenland werden aangebo
den.
De Britse lucht maarschalk Sir
Robert Forster, bevelhebber van
de tweede geallieerde tactische
luchtmacht. gestationneerd in
West-Duitsland, heeft onbeperkte
vliegtuighulp toegezegd. Er zullen
voorts nog vliegtuigen uit Fran-
rük, Italië, Zwitserland, Noorwe
gen, Zweden en Denemarken arri
veren. Engelse en Amerikaanse
vliegtuigen waren, zoals gemeld,
reeds eerder ingeschakeld. Er is
een luchtbrug ingesteld van het
vliegveld Valkenburg naar de ge-
isoleerde gebieden voor de aanvoer
van levensmiddelen, medicamen
ten, zandzakken, rubberboten en
vele andere artikelen, waaraan be
hoefte bestaat.
Vandaag zou weder het trans
port van veevoeder beginnen.
Onverlaten aan het
werk
Vüf onverlaten, die rich te
's-Gravendeel aan plunderen schul
dig maakten, zün gearresteerd en
ingesloten in het Huis van Bewa
ring te Dordrecht.
Door de Groninger recherche is
gearresteerd de 70-jarige D. J. Hü
heeft geld, dat hü ophaalde voor
het Nationaal Rampenfonds, in
eigen zak gestoken. Hü legde een
volledige bekentenis af en zal voor
de Officier van Justite worden
geleid.
Snel recht over
schuimers
De politierechter te Rotterdam
heeft gistermiddag een 26-jarige
timmerman uit Rotterdam ver
oordeeld tot een gevangenisstraf
van zes maanden zonder aftrek
wegens diefstal van drie jassen,
enige dagen geleden gepleegd in
de Ahoyhal uit goederen, bestemd
voor de vluchtelingen uit de ge
teisterde gebieden.
De officier had eveneens zes
maanden geëist, zeggende dat het
hem speet niet meer te kunnen
eisen tegen deze man. voor wie
iedere kwalificatie te gering is. Er
werd een wetsartikel toegepast,
dat normaal niet veel onder de
aandacht komt. nl. een artikel be-
treffende diefstal bü watersnood.