NOG DRIE VROUWEN IN VERLATEN ABBENBROEK ©i Liilc Giro 9575 Ijker Scheveningse redders beleefden hachelijk avontuur ~ry* Op Schouwen-Duiveland geen mensen meer op daken of in bomen r Wat is U... GRIEPWEER! VICKSSSÊISh: Zeedijken hielden stand Rivierdijken bezweken omdat het water er overheen stroomde Zodra het kan: vier dagen verlof voor militairen uit noodgebied Reeds 220 vliegtuigen in actie DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD TWEEDE BLAD - PAGINA PEN nieuwe avond met sterke wind is J-J over ons land gegaan en Nederland heeft gesidderd. Inderdaad, wij zijn op ge nade en ongenade aan het weer overgele verd en helaas is het vooral de ongenade, waarmee wij hebben te kampen. Terwijl de wild aanstormende golven hun verwoestend werk op veel, te veel on beschermde plaatsen konden voortzetten, wist ons volk nog niet eens geheel zeker, of alle mensen, die nu al dagenlang in onmid dellijk levensgevaar verkeerden, wel waren gered. De i-adio had getuigd van de kritieke situatie, die de opstekende wind hier en daar had geschapen of die®dreigde te ont staan. Gelukkig is de harde wind later in de avond gaan liggen en is het wat dal be treft meegevallen. Wij weten nu maar al te goed wat het kon hebben betekend, als het een storm was geworden. Het is zo ver met ons gekomen, dat iemand in de onbedreigde gebieden het zichzelf bijna kwalijk neemt, dat hij rustig naar bed kan gaan, voor zover de wielende gedachten bij velen dat dan mogelijk maken. De overtuiging wint veld, dat ons volk nog voor zeer sombere dodenlijsten zal ko men te staan. Deze ramp overtreft alles, wat de ergste pessimisten hadden kunnen den ken. In een beklemmend tempo stijgen overal de totalen der droevige optelsom, waarover Nederland van uur tot uur gebo gen zit. Eerst dachten de mannen, die de omvang van een ramp beroepsmatig met dodencijfers taxeren, aan tientallen slacht offers. toen werden het er honderdtallen, iets wat voor ons land reeds een ramp van uitzonderlijke grootte kan worden geacht, maar nu gaat men vermoeden, gehoord de geruchten en de tijdingen, dat het een kwestie van duizendtallen zal worden. Moge deze vrees niet worden bewaarheid, want de huidige cijfers zijn al verschrikkelijk ge noeg. Niets zou Kijker liever zijn dan dat hij op deze plaats een ander onderwerp kon aansnijden, maar er i s helaas niets anders waarover hij zou kimnen schrijven. De om vang van de ramp, deze opeenstapeling van dramatische omstandigheden, die gister avond haar bekroning scheen te vinden in een nieuwe heksendans van de wind, dwingt tot het rondcirkelen in dezelfde beperkte kringloop, waarin aller ^gdachten dwalen en malen. Al die andere Kwesties, waarmee de mensen zich gewoonlijk bezighouden, vallen vandaag zo in het niet, dat ze be lachelijk aandoen. Dikwijls zijn immers kwesties" een vorm of een oorzaak van leed, vermeend of echt. Wat is zo'n leed vergeleken bij de berg van ellende, waar tegen tienduizenden van ons volk optornen? Dus watersnood. Is het dan al zwarte somberheid? Gelukkig niet. De redding machinerie begint op toeren te komen. Van alle zijden stroomt hulp toe. De luchtvaart brengt nieuwe bondgenoten in de strijd tegen de oude waterwolf mee. Buitenge woon getroffen is Nederland door de blijken van medeleven van Prinses Wilhelmina, eens als Koningin meermalen getuige bij watersnood en één der eersten, die troost bracht, thans, ondenks de last der jaren, weer aanwezig op plaatsen, waar de bevol king getroffen neerzit en wacht op hulp. Koningin Juliana toonde zich in dit opzicht de dochter van haar moeder. De Prins heeft zijn reis in Amerika onderbroken, omdat er in Nederland plots belangrijker werk was te doen. Aan de tafel, waaromheen het be stuur van het Nationaal Rampenfonds ver gadert, zal .hij de voorzittershamer han teren. In een volk schuilen altijd wonderlijke en ook onbegrijpelijke krachten. Wij hebben in de oorlogsjaren gezien, hoe ons volk zich tegen de verdrukking in ontwikkelde en hoe het geboortecijfer steeg. Bij andere vol keren zag men na een oorlog, hoe het per centage van de mannelijke geboortecijfers sterk opliep. Vandaag ervaren wij, hoe bij een ramp zonder weerga ook een hulpvaar digheid zonder weerga op een herstel van het verbroken evenwicht schijnt aan te stu ren. Wat de zo geslaagde Haak-in actie met al die geestdrift in de loop van maanden en maanden opbracht, is nu al binnen enkele dagen ver overtroffen! Er is een tragische en toch ook weer verheffende strijd gaan de tussen twee cijfers: het dodencijfer en het cijfer van het Rampenfonds. Men weet niet, wat het hardste stijgt. Maar het is wel weer opmerkelijk, dat ons volk in zeker op zicht zo'n zin voor dat ^evenwicht tussen ramp en hulp blijkt te bezitten. En niet alleen ons volk, ook zoveel andere volken, om ons heen. Moge nu maar de cijfers op de dodenlijst met spoed hun onstuimige vaart verliezen en moge het cijfer van het Rampenfonds de vaart dezer dagen behouden. Dat het nodig is, de verhalen van onze speciale verslag gevers getuigen er van. De Nederlandse krantenman, wiens taak het is, zijn indruk ken door te geven, beleeft zeer moeilijke dagen, ook als mens. Een verslaggever is niet els de dode lens van een camera. Maar ook dit werk moet worden gedaan. Juist ten bate van die komende hulpverlening in geld. Het gironummer 9575 is reeds nu in de her eens en harten van Nederland gebrand! KIJKER (Van onze speciale verslaggever) Abbenbroek is een verlaten dorp. De vrouwen en kinderen zijn vannacht weggevoerd. Er zijn nog maar enkele tientallen inwoners in het dorp aan wezig. Dat zijn zij, die over een eigen wagen beschikken en op eigen risico voorlopig mogen blijven. Onder hen bevinden zich drie vrouwen. Men ziet in de verlaten dorpskern en er buiten meer rijkspolitie en mare- chaussée dan burgers. De politiemannen zijn er om het intense verkeer te regelen over de enige weg, die Abbenbroek nog met de Rijksweg ver bindt, een verbinding, die in de afgelopen nacht zelfs onder water heeft gestaan. Een zwakke schakel. Dat verkeer betreft colonnen M.T.S.-ers, geschoeid en in oliegoed, de schop over de schouder. Zij zijn op weg naar Zuidland om te vechten voor het behoud van de dijken. De politie is er ook om te waken. Want er is in Abbenbroek geplunderd. geworden, naar de sloep en wist allen aan boord te nemen. Maar schipper De Niet nam er geen genoegen mee op redding te zijn gegaan en zelf gered te worden. Met nog een man uit zijn sloep wist hij de veerman over te halen in diens roeiboot een tocht te maken naar de boerderij waarheen zij waren gezonden. Zij vonden die hofstede verlaten, maar onderweg pikten zij uil een ander huis nog vijf mensen op die in doods nood verkeerden en zri brachten die in Heenvliet aan wal. Vóór dit hachelijk avontuur hadden zij nog twintig vrouwen en kinderen bij Abbenbroek uit onder water lopende huizen langs de dijk gehaald. Met hun auto brachten zij deze geredden in Abbenbroek binnen. Maan dagmorgen kwamen de aflossers, konden ze droog goed aantrekken cn rust nemen. Dinsdag had men hun diensten niet meer nodig, Plunderaars In Abbenbroek zijn verscheidene gevallen van plundering geconstateerd. Eén van de wachtmeesters van de Rijkspolitie, die Zon dagavond uit de Haarlemmermeer aankwam om te assisteren, was reeds binnen enkele uren zijn rugzak en andere uitrustingstuk ken kwijt. Ook uit boerderijen en verlaten huizen zijn goederen verdwenen. De verwachting van stormachtige wind en hoog water deed burgemeester J. L. Wem- holt gisteravond het grote besluit nemen. Abbenbroek evaeuëren. De dorpskern die vrij hoog ligt en totnutoe vrij van het water bleef, heeft maar één verbinding over, de weg over een dijkje naar de weg Rotter damDen Briel. En die verbinding is een weliswaar groot, maar ook zwak bezit. Gisteravond liep het water in de over stroomde polders ongeveer 80 cm op onder invloed van het opkomend tij. De weg werd overstroomd maar bleef bruikbaar. Het is gelukkig bruikbaar gebleven, want het water is weer gezakt. Maar als dit dijkje zou breken, zou Abbenbroek volkomen geïso leerd zijn. Dit risico werd niet genomen en zo kwam gisteravond van de burgemeester het verzoek binnen direct met de evacuatie te mogen beginnen. Het gebeurde. De red dingscolonnes kwamen in actie. Eerst waren de vrouwen en kinderen aan de beurt, die werden afgevoerd; daarna de mannen die niet de beschikking over een eigen wagen hebben. De anderen mochten op eigen risico blijven, maar het waren er niet veel. De evacuatie had een vlot ver loop. Vanmorgen was zjj voltooid. Verlaten dorp Abbenbroek lag vanmorgen onder de zon als een donkere vlek in een onafzienbare watervlakte. Het trieste beeld dat men overal in het verdronken land van Zuid- Holland en Zeeland ziet. Polders die bin nenzee zijn geworden, boerderijen die tot de dakrand in het water zitten. En op wat hoger gelegen plaatsen als fel schitterende spiegels de daken van warenhuizen, die net boven het water uitsteken. Langs de dijk ligt een chaos van aange spoelde zakken, vaten, planken, huisraad, wagens en een enkel cadaver. Een enkele maal is er een langgerekte streep van kleine rode en gele stippen, die het sombere grijs van de vloed breektduizenden appelen die van een zolder op drift zijn geslagen. De kruinen van de vruchtbomen en de takken ran de knotwilgen kan men nog zien Maar dat zijn met de nog overeind staande Zeer belangrijk werk van de hefschroefvliegtuigen Volgens de berichten, die van terugkeren de vliegers op VVoensdrecht worden ontvan gen, bevinden zich in de overstroomde ge bieden op Schouwen-Duiveland en Goeree- Overflakkce vrijwel geen personen meer op daken of in bomen. Er worden nu hoofd zakelijk mensen van zolders gehaald. Men heeft hier de indruk, dat, wanneer er hard doorgewerkt wordt, de taak van de hef schroefvliegtuigen, voor wat Schouwen- Duiveland betreft, vandaag grotendeels zal worden volbracht. Verder wordt op het hoofdkwartier van de luchtbasis te Woensdrecht vernomen, dat de toestand in Oosterland minder ernstig is, dan het zich aanvankelijk liet aanzien. De hefschroefvliegtuigen, die door Enge land en Amerika ter beschikking werden gesteld, blijken wel zeer belangrijk bij het reddingswerk in de noodgebieden te zijn. In enkele uren tijds hebben de Amerikanen en de Engelsen gisteren verscheidene honder den mensen van daken en uit bomen in de getroffen gebieden gehaald. De Amerikanen werken door totdat zij juist voldoende benzine hebben om de terugreis naar de basis te maken. Een der toestellen bleek bij het invallen der duis ternis al zijn benzine opgebruikt te hebben. Bij Zijpe werd een noodlanding gemaakt en de bemanning heeft daar temidden van de geëvacueerden de nacht doorgebracht. Van Woensdrecht uit opereren voorts zeven Engelse hefschroefvliegtuigen, terwijl er in de loop van vandaag nog vier toe stellen werden verwacht. De Engelse toe stellen zijn wat groter van formaat, doch kunnen niet meer personen vervoeren dan de Amerikaanse. Wel hebben zij een grotere benzinetank, zodat zij langer in de lucht kunnen blijven. Het reddingswerk van de luchtmacht is thans, zo deelt men ons mee, volledig ge organiseerd. De hefschroefvliegtuigen bren gen de mensen, die zij uit hun geïsoleerde positie hebben verlost, naar droge plekken in de omgeving, vanwaar de geredden met boten of amphibievoertuigen worden afge haald. De boten en de amphibievoertuigen worden door kleine toestellen met een ge ringe snelheid, of Pipercups. de weg gewe zen naar de kritieke punten. ieder uur waard, dat U veilig en warm thuis of op uw werk zit, terwijl anderen in kou en ellende op de dijken afwachten of zij leven zullen of ondergaan Stort dat bedrag e x t r a op van het Nationaal Rampenfonds. XJ kunt ook storten bij ons blad. hofsteden de enige dingen die de wrede een tonigheid van de watervlakte breken. Over de dijk denderen in groepen vracht auto s, volgeladen met te hulp snellende mannen. De meesten zijn jong. Het zijn studenten en leerlingen van de M.T.S., uit alle oorden van Nederland afkomstig. Zij trekken door het verlaten Abbenbroek, verder naar Zuidland dat daar aan de kim ligt en een verbeten strijd voert om de dijk te behouden. De hulptroepen rukken aan. Zjj zün ge schoeid in rubberlaarzen. De nieesten heb ben oliegoed of gasjassen aan. En iedereen heeft een schop. De zwoegers in Zuidland moeten worden afgelost. Zij werken al dagen aan de dijk. Hun ogen zijn rood ontstoken, hun ruggen gekromd van vermoeienis. Abbenbroek is leeg. Er lopen nog een paar honden rond en enkele boeren gaan de varkenshokken van de huizen die nog droogliggen na of het nodig is de dieren in veiligheid te brengen. Zij zijn ook bezig in een gevonden trog voer voör de beesten gereed te maken. Bij de kerk liggen nog een paar sloepen tegen de walkant aan. Het zijn reddingboten van Scheveningse loggers die hier Zondag reeds aan het werk zijn gegaan om de be woners van de afgelegen boerderijen in de polders rond Abbenbroek en Heenvliet in veiligheid te brengen. .Twee Scheveningeis zijn bezig de sloepen op het droge te halen. Zij hebben hun werk gedaan. Zij kunnen terug naar Scheveningen. De vloed sloeg toe Eén van hen, E. de Niet, vertelt het sobere verhaal van wat zij hier rond Abbenbroek hebben gedaan. Zaterdagavond, nog juist voor de orkaan, kwam de logger Sch 195, rederij Jac. den Duik en Zonen in Scheve ningen binnen. Toen Zondagmorgen de romp bekend werd, greep de heer Den Duik persoonlijk in. Hij liet twee reddingboten op vrachtauto's zetten en gaf elk oen beman ning van vijf man mee. Die reden Zondag morgen af naar de Zuid Hollandse eilanden. Zij kwamen in Abbenbroek terecht, schip per A. de Niet, E. de Niet, bedrijfsleider Dykdrent. kuiper C. v. d. Plas, A. Plugge en chauffeur J. van Toor. Tegen de avond werden ze naar Heen vliet geroepen omdat daar mensen op een bcerdenj in nood waren. Ze kregen een gids mee. Ergens in de duisternis langs de dijk haalden ze de sloep van de wagen en brachten hem te water. Chauffeur J. van Toor bleef bij zijn auto achter. Ze roeiden de polder in, maar konden de boerderij niet bereiken. Want het opnieuw doorbreken van een djjk deed een vloedgolf de polder inkolken en door die golf werden gegrepen. Zij sloegen in de wilde stroom drift cn dachten dat hun laatste uur geslagen was. Zij liepen op een hek langs do weg vast en hun sloep dreigde te kapseizen. In de duisternis ontdekten zij op enige afstand een telefoonpaal. E. de Niet ging te water, op 'n bïetenhoop aan, die de felheid der stroom brak, waardoor hij op de been kon blijven, 't Gelukte hem een lijn aan de paal vast te maken. De sloep kon op die manier in een behoorlijke positie worden gehouden, zolang de stroom niet ophield. Maar voor het zover was, hadden ze al drie uur in het grootste gevaar verkeerd. De Niet wist de bietenhoop te bereiken en vond het veiliger daar te blijven inplaals de riskante tocht naar de sloep te wagen. Twee uur daarna kwam redding opdagen. De chauffeur die bij de auto ach tergebleven was, had gemerkt wat er ge beurde en ging hulp halen. De veerman van Heenvliet roeide door de stroom, die inmiddels minder wild was Verlaten Abbenbroek. De Scheveningse heeft zijn werk gedaan. Voorkom ccn pijnlijke keel met dc beproefde geneeikracht van Registratie van evacué's Door de ramp, welke ons land heeft ge troffen, is een groot aantal personen ver plaatst naar een andere gemeente dan die hunner inwoning. Mede in verband met de omstandigheid, dat velen in den lande in twijfel verkeren omtrent het lot van hun betrekkingen, acht de minister van Bin nenlandse Zaken het noodzakelijk met spoed een eenvormige en eenvoudige registratie 'an de personen, dié naar een andere gemeente zijn verplaatst, ter hand te nemen. Voor een zodanige registratie heeft hij richtlijnen aan de gemeentebesturen ge geven. De registratie zal in de gemeenten van verblijf in drievoud geschieden op kos teloos van rijkswege ter beschikking testel len verplaatsingsformulieren. Tol de rijks inspectie van de bevolkingsregisters en het informatiebureau van het Roode Kruis zul len vragen omtrent de verblijfplaatsen van vorenbedoelde personen kunnen worden ge richt. Curacao geeft met gulle hand De directie van de Bataafse Petroleum Mjj heeft Woensdag 500.000 gulden (Ned. Cou rant) laten overschrijven op de rekening van het Rampenfonds in Nederland. In Cu racao is tot op heden in totaal bijeenge bracht 708.000 gulden Ned. Courant, waarbij nog komt het op Aruba ingezamelde bedrag ad 55.000 gulden Ned. Courant. Naast de geldinzameling is Woensdagmid dag, na ontvangst van een desbetreffend verzoek, een grote inzameling begonnen van lakens, dekens, lantaarns, rubberhandschoe nen, rubberschorten Binnen enkele uren was reeds duizend kilo de beschikbare ruimte in het eerst vertrekkende K.L.M.- toestel bij elkaar. De grote stoot moet echter nog komen. Woensdag zijn uit Cura sao verzonden 300 lakens, 300 zaklantaarns met reserve lampjes en batterijen en 100 de kens. Levende have voor getroffen boeren De boeren van Lekkerkerk hebben, voor zover het vee niet geëvacueerd is geweest, een krachtige actie ingezet om de getroffen gebieden de helpende hand te bieden. Een eerste rondgang leverde 35 koeien, 28 pin ken en 8 kalveren op. Ruw geschat verte genwoordigd dit nu een bedrag van 33.500. Het ligt in de bedoeling, dit vee. 71 stuks, na overleg met het Nationaal Rampenfonds voor een speciale gemeente met veel kleine getroffen boeren te bestemmen. (Van onze Haagse redacteur) Wie de kaartjes bekijkt van het overstroomde gebied, zal het opvallen dat de zee dijken, die de zwaarste stoten te verduren kregen, toch hebben stand gehouden. Het is een compliment voor onze dijkenbouwers en het bewijs tevens, dat er in het systeem van onze dükenbouw geen fouten schuilen, al zjjn er nu vele tientallen gaten in de (lijken. De rivierdijken zijn echter bezweken omdat zij werden overstroomd als gevolg van de abnormaal hoge opstuwing van het water, zoals in geen eeuwen was voorge komen, onder de druk van de kracht van de orkaan. Inderdaad een orkaan. Na de onderscheiding, in toenemende sterkte, van storm en zware storm, spreekt men bjj windkracht 12 van een orkaan en er zijn 3n de nacht van Zaterdag op Zondag zelfs stoten voorgekomen met windkracht 14. Het plan voor een dijk langs de gehele kust weer actueel Indien er sprake zou zijn van decht on derhoud van de rivierdijken, van nalatig heid om de dijken voldoende op te hogen, dan zou het wel toevallig zijn als die nala tigheid en dat optimisme omtrent hoogste waterstanden, bij tientallen polderbesturen aanwezig zouden zijn geweest. Want de dijken zijn op wel 80 of 100 plaatsen, ver uit elkaar gelegen, doorbroken. De oorzaak van de ramp is uitsluitend gelegen in de kracht van de orkaan, die pal op de kust stond en het water van de Noordzee als een Mohammedaanse bidstond Op aansporing van de wnd. Hoge Com missaris van Indonesië, mr Soesanto Tirto- prodjo, zal de Mohammedaanse Raad in Ne derland op Zondag 8 Februari, te 12.00 uur een bidsfpnd houden op de residentie van de Hoge Commissaris „Backershagen" te Wassenaar, voor de slachtoffers van de ramp. Tot de vertegenwoordigingen van Pa- kistan, Perzië, Egypte en Turkije zal het I verzoek worden gericht om deze bidstond bij te wonen. De ruïne te Heenvliet in het water. vloedgolf de zeegaten injoeg en verder in de rivieren stuwde. Niet in de zeegaten, maar op de plaatsen waar de rivieren zich vernauwen of bochten vormen die de vloedgolf remden, steeg het water boven de kruin van de dijken en sloeg er woelend en zuigend overheen. Als een dijk overloopt, kan hij dat wel een half uurtje houden, maar als het water, onder de zweepslag van een orkaan, er aan houdend razend overheen slaat, dan woelt ergens een steen los. dan 6poelt aan de ach terkant grond weg. dan stort het water zich op de zwakke plekken en daar bezwijkt de dijk. De ramp was niet te voorzien. Het hoog water van Zaterdagavond was niet veront rustend. Ofschoon het springtij was. was de stand niet hoger dan normaal hoogwater. Men wist dat er een depressie in aantocht was, maar niemand kon voorspellen, dat die depressie zou uitdiepen tot een orkaan. Velen verwachten nu dat deze natuur ramp de stoot zal geven tot de uitvoering van het reeds lang in studie zijnde plan om langs de gehele kust een dijk te leggen zodat de zeegaten worden afgesloten met uitzondering van de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde (Antwerpen). Het is het meest radicale plan om tevens het verzil- tingsprobleem op te lossen: het steeds ver der binnendringen van het zeewater bij vloed in de rivieren. Eén zware dijk is misschien goedkoper dan het voldoende versterken van de totale lengte van de rivierdijken. Het is een groots plan. Maar er zijn men sen die er nooit iets van zien komen omdat het met gesloten zeegaten in strenge win ters onmogelijk wordt de ijsgang af te voe ren. En kruiend ijs is ook een gevaar. On der de indruk van de natuurramp zal het grote plan echter weer ernstig worden be studeerd. Het nationale album over de ramp Ook een gedenkpenning Het ligt in de bedoeling van de „Vereni ging ter bevordering van de belangen des boekhandels" haar uitgave over de waters nood 1953 tot een waarlijk nationaal album te maken. Dit nationale karakter wordt ver hoogd door het feit. dat H. M. de Koningin de toezegging heeft gedaan, een voorwoord in het boek te schrijven. Als titel van de uitgave heeft de vereni ging gekozen „De Ramp". Zij is voornemens een uitgave te doen verschijnen in Franse, Duitse en Engelse tekst. Ook bestaan er plannen voor een Zuidafrikaanse uitgave. Zoals bekend is. zijn de baten van het boek bestemd voor het Nationaal Rampenfonds. De vereniging voor penningkunst heeft besloten een penning uit te geven, die de Watersnood tot onderwerp heeft. De pen ning wordt algemeen verkrijgbaar gesteld en de netto-opbrengst zal ter beschikking van het Nationaal Rampenfonds worden ge steld. Prof. L. O. Wenckebach is bereid ge vonden het ontwerp hiervoor te maken. SPAARGELDEN VAN GEëVACUEERDEN Namens de beide centrale boerenleenban ken (Utrecht en Eindhoven) wordt meege deeld. dat geëvacueerden op hun spaarboek jes van de boerenleenbank 250 per week kunnen opnemen bij alle plaatselijke boe renleenbanken, aangesloten bijeen der beide genoemde centrales. Indien ook het spaarboekje ontbreekt, kan door de desbetreffende boerenleenbank zo nodig een bijzondere regeling worden ge troffen in overleg met de centrale bamc, waaronder deze boerenleenbank ressorteert. Op het moment is hun hulp onmisbaar Zowel de marineleiding als de leger- en luchtmachtleiding zjjn zich volkomen be wust van de grote ongerustheid, welke op het ogenblik bij de militairen, afkomstig uit de geteisterde gebieden, bestaat ten aan zien van het lot, dat hun familieleden heeft getroffen. De genoemde autoriteiten zouden, zo wordt officieel meegedeeld, niets liever doen dan deze militairen met verlof zen den. Maar het zal iedereen duidelijk zijn, dat het op d i t ogenblik, alleen al in ver band met in gang zijnde hulpverlenings acties, zeer ongewenst zou zijn militairen met verlof naar hun in het noodgebied ge legen woonplaats te doen gaan. De millioenenstroom Volgens de Australische radio heeft pre mier Menzies op een kabinetsvergadering bekendgemaakt, dat de Australische rege ring een bedrag van 50.000 Australische ponden (425.000 gulden) aan Nederland heeft gestuurd. Een zelfde bedrag is naar Enge land overgemaakt. Het bedrag, dat de nationale Rode Kruis organisaties beschikbaar stellen voor de hulp aan de slachtoffers van de watersnood in Nederland, Engeland en België, heeft de 2.200.000 Zw. francs (bijna 2 millioen gulden) overschreden. De gemeenteraad van Zürich heeft 20.000 Zw. francs (45.000 gulden) voor de getroffenen beschikbaar gesteld. o De luchtmacht-voorlichtingsdienst deelt mede, dat het aantal bü het reddingswerk betrokken vliegtuigen geregeld toeneemt. Dinsdagmiddag 3 Februari bedroeg het totaal 124; Woensdagmiddag 150 en heden, Donderdagmorgen, is het totaal reeds aan gegroeid tot 220 stuks, waarvan 25 hef schroefvliegtuigen. Uit het buitenland wordt nog een paar dozjjn toestellen verwacht. Ongeacht de slechte weersomstandighe den gedurende de nacht van 4 op 5 Februari is de hulpverlening door de luchtmacht voortgezet. De inzet van de vliegtuigen is daarbij wederom van grote waarde geweest. „Droppings" volgden elkaar op in het grootst mogelijke tempo. Autobanden, red dingsgordels, zandzakken, voedselpaketten, drinkwaterbussen en vele andere materialen werden uitgeworpen. Daarnaast zijn in de nacht nog verschillende hulpkrachten ver voerd, zoals doctoren en technici, naar Haamstede en Melissant. Drie chirurgen konden zodoende snel Haamstede bereiken. Daar de nachtlandingen onder zeer moei lijke omstandigheden moesten geschieden, werden drie Austers beschadigd. nL 1 bij Melissant en 2 bij Haamstede. Uiterst be langrijk is het optreden van helicopters, die uiteraard voor dit reddingswerk zeer ge schikt zijn. Rond 500 personen werden gered door Amerikaanse schroefmachines in samenwerking met amphibievaartuigen, voornamelijk uit Niéuwe Tonge. Een op gave van het aantal geredde personen door Engelse en Belgische helicopters U nog niet bekend. Daarom, hoezeer de militaire autoriteiten zich ook bewust zijn van de zwaarte van de door hen te treffen maatregel, achten zij het niet verantwoord, thans aan militair personeel verlof te geven. Zodra echter de toestand is gestabili seerd en er tekening is gekomen in de eva cuatie en de registratie, zal aan al het mi litair personeel in werkelijke dienst bjj land- en luchtmuacht. afkomstig uit de door de nationale ramp getroffen gebie den, een buifengewoon verlof met familie bezoek worden verleend van vier dagen. Zo spoedig mogelijk zullen hiervoor na dere regelen worden vastgesteld. Prins Bernhard voorzittei van het Rampenfonds Prins Bernhard is Woensdagmiddag in het ministerie van Binnenlandse Zaken ge ïnstalleerd als voorzitter van het Nationaal Rampenfonds, in tegenwoordigheid van o.a. de ministers Beel en Van Thiel. Het be stuur van het Nationaal Rampenfonds heeft terstond zijn werkzaamheden aangevangen. Tegoed in Indonesië kan gebruikt worden Onlangs heeft onze correspondent te Soe- r^iaja gemeld, dat door enkele zakenlieden in Oost-Java aan de Indonesische regering het plan is voorgelegd, in Indonesië een industriële onderneming op te richten, die zal gaan werken met vrijwillig te inves teren kapitaal van naar Nederland gere- patrieerden, dat hier geblokkeerd is. De In donesische regering heeft inmiddels aan de initiatiefnemers meegedeeld, dat de ver langde toestemming om geblokkeerd geld vrij te geven voor deze belegging verleend zal worden. KWART MILLIOEN VAN WILTON-FI JENOORD De N.V. Dok- en Werfmaatschappij „Wilton-Fijenoord" te Schiedam deelt ons mede, dat de arbeiders en beambten van deze werf een bedrag van ruim f 100,000 afstaan aan het rampenfonds, terwijl de directie daar een bedrag van 150.000. aan toevoegt.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4