Berlijn's Sovjet-sector is troosteloos Vele dijken waarborgden geen absolute veiligheid - en men wist dat Saldo schatkist gestegen tot bijna een milliard gulden Stenen voor brood in stadsdeel waar oorlog voortduurt Minister Algera maakte tocht door de noodgebieden Grote onzekerheid over waterstanden en variaties in omstandigheden Donderdag 5 Februari 1953 Dordtsch Dagblad Pag. 6 Toestand te onoverzich telijk voor coördinatie Gelijk bekend, heeft de Ministerraad besloten tot instelling van een coördi natie-commissie Watersnood 1953, waarin vertegenwoordigers van verschillende de partementen zitting hebben. Naar wij van I bevoegde zijde vernemen, is het op het ogenblik nog niet mogelijk, te zeggen, op welke wijze de beoogde coördinatie tol stand zal worden gebracht. Daarvoor is de toestand nog steeds veel te onoverzichtelijk In de eerste plaats wordt de aandacht besteed aan de hulp verlening der slachtoffers en daarnaast wordt met man en macht gewerkt aan het voorlopig met zandzakken dichten van de in de dijken geslagen gaten. Het parool blijft voorlopig: redding brengen èn zoveel mogelijk beperken" van de schade. Zodra een beter overzicht van de situatie is verkregen, kan de coördinatie commissie bekijken, wat in breder ver band moet worden gedaan. De commissie is in alle opzichten' paraat. De Christelijke Korfbalbond heeft alle wedstrijden voor Zaterdag 7 Fcbr. a.s. afgelast. De bond acht het spelen van wedstrijden onder de huidige om standigheden onjuist, waarbij nog komt dat door niet te spelen meer jonge men sen zich beschikbaar kunnen stellen voor noodzakelijk werk. Voorne en Putten kan de nabije toekomst een tikje rustiger tege moet zien. Men is er nl. in geslaagd de gaten in de dijk aan weerszijden van de sluis te dichten. Weekstaat Nedeil. Bank De goudvoorraad is deze week onveranderd gebleven op 2149 millioen gld. Er hebben dus geen omzettingen plaats gehad van convertibele valuta in het gele materiaal. Daarentegen vertoont de netto deviezenreserve een behoor lijke stijging, nl van 1588 tot 1650 millioen gld. Goud en deviezen samen be dragen nu 3799 millioen gld. Onder invloed van de ultimo zijn voorschotten in rekening-courant met 7 millioen toegenomen en is de biljettencirculatie weer boven de 3 milliard uitgekomen. Opmerkelijk is de toeneming van het saldo der schatkist, dat thans bijna 1 milliard groot is. De veronderstelling lijkt gewettigd, dat deze stijging via af gifte van schatkistpapier afkomstig is van de saldi dei' banken, die met een ge lijk bedrag (circa 60 millioen) zijn ge daald als het saldo schatkist is toegeno men. De geldmarkt blijft ruim. Activa Wissels enz. in disconto 51 Schatkistpapier overgen. van de staat 151.300 1; Voorsch. in rek.crt39.618 1 Waarvan aan Indonesië 26.353 i Voorsch. aan het rijk nihil Boekvord. op de staat 1.300.000 1.» Gouden munt en mat. Zilveren munt en mal. Totaal goud en zilver Vord. en papier In buit. .geld Buiten!, betaalmiddelen... Vord. in uit bet.acc.... Diverse rekeningen Passiva Bankbiljetten loude) Bankbiljetten (nieuwe) Rek.-crt. saldo schatkist Idem bijz. rekening Saldo's banken in Ned.... Saldo's uit betalingsacc Andere saldo's v. niet- ingezetenen Andere saldo's Saldo's in bult. geld Diverse rekeningen Circulatie muntbiljetten Sohatk.pap. w.i. /-saldo's uit bet.acc. belegd 37.771 37./US 3.025.270 2.966.408 994.674 930 206 1.162.944 1.154.693 33.938 96.995 41.969 39.927 86.932 86.022 118.968 118 141 28.776 28.50b 64.176 73.965 141.765 141.217 50.940 59.650 fcONINGIN JULIANA was gister morgen op Schiphol om Prins Bernharddie uit Amerika terug gekomen was, te begroeten. Het was geen blijde Koningin, maar een landsmoeder, die zwaar gebukt gaat onder de ontzettende ramp, die haar volk teisterde. Over de streep (Van onze redacleur) HET IS HELEMAAL NIET MOEILIJK de sector-grens tussen Oost- en West-Berlijn, de rode en de vrije wereld, te passeren. De onder grondse doet het met haar passagiers, elke minuut van de dag. De S-Bahn, eens een technisch wonder, die elke twee minuten een trein met een snelheid van tachtig kilometer per uur om de stad zond, moge door de oorlog en zijn gevolgen wat afgeremd zijn, ook daarmee komt U van Oost naar West en omgekeerd. En dan is er de tram. En dat voertuig verklaart eigenlijk heel de tegenstelling tussen Oost- en Wesl-Berlijn. Want de tram rijdt niet verder dan de sectorgrens. De goed onderhouderugeschilderde en van frisse reclame-aanduidingen voorziene Westelijke tram niet en de verzameling oud roest, die de Oost-Berlijnse tram genoemd wordt, ook niet. Niettegenstaande het feit, dat de laatste in plaats van met kapitalistische aanbevelingen voor "ppèastift en haarwater, die de wagens uit heinesten sieren, nëscfiiï? derd is met leuzen als: „De Berlijnse Verkehrs Genossenschaft rijdt voor de overwinning van de vrede". Het hoongelach daarover in West- Berlijn is tenslotte tot de Oost-Ber lijnse oren doorgedrongen. Toen heeft men, op een, voor de West-Berlijnse tramdirectie kwade dag, de goede Westelijke trams in het Oosten vast gehouden. Dat was natuurlijk niet gek bekeken van de rode heren, maar toen men in het Westen het haveloze rode gerij óók vasthield, beschouwde men dat in kringen van de heren Grote- wohl en Pieck als een ontoelaatbare represaille. Zo had men een motief gevonden om het interzonale tramverkeer stop zetten. Men had natuurlijk ook kunnen zeggen: wij schamen ons tegenover de West-Berlijners om zo met ons onver mogen tot herstel en wederopbouw te koop te Jopen, maar er is blijkbaar nog zoveel rechtsbewustzijn in het Oosten, dat men er nog steeds naar motieven zoekt, om zijn houding te bepalen. Wees voorzichtig Wees met die motieven overigens voor zichtig. Loop niet de kans voor een spion" te worden aangezien, want dat bent "U in de Oost-sector van Berlijn maar zo. En wegens het onbevoegd be treden van het rode paradijs is zes weken gevangenisstraf niets. Maar met de auto van een vertrouwde relatie kan het geen kwaad. Misschien zal een con trolerende agent aan de chauffeur vragen of hij nog buitenlanders in 2ijn wagen heeft. Een verstandig West-Duits chauf feur zegt in zo'n geval natuurlijk altijd „nee". In de Leipzïgerstrasse stond bij de borden met de opschriften „Waarschuwing, hier eindigt de geallieerde sector van Ber lijn", de in het groen geklede West-Duit se politie op wacht. De tijd, dat we een schrik voor groene uniformen hadden ligt toch wel ver achter ons. Ik heb ze nu leren zien als tekenen der vrijheid! Dat komt, omdat honderd meter achter de groenen de zwarten ston den, de leden van de befaamde Oost- Duitse Volkspolitie. Die staken na tuurlijk de hand ook op om de wagen te controleren. Nare jongens. Maar nog niet zo naar als het verschrikke lijke vrouw-mens, dat de portieren opende en een slordige schoen met een druk-bestopte kous binnen de wagen zette. Controle op contrabande zei ze. Een vaal wit jong wijf met een wreed gezicht boven een bruine mantel. Een slordige door-alles-heen-commu- niste. Ze had geen interesse voor de in zittenden van de wagen en ze speurde niets verdachts. Via dergelijke beambten komt U in de rode sector. „Dat zijn de allerergsten" zei de chauffeur. „Ze ziet er uit als een ontijdig losgelaten gif mengster". Dat was een juiste kwalifi catie. Achter die barrière van schrikwekkende mensen ligt dan „de sector" met mannen, vrouwen en kinderen. Men verwondert er zich alleen maar over. dat er nog niet veel méér mensen de ren naar de vrij heid nemen! Ruïnes en leuzen De indruk van Oost-Berlijn is met twee woorden gezegd: ruïnes en leuzen. In 1948 ben ik er ook geweest en een verwijzing naar de verhalen van toen zou voldoende zijn. Er is sindsdien namelijk niets ver anderd. Nog ligt het puin in alle straten. Nog steken de bouwvallen van kerken en huizen, van scholen en grote ge bouwen boven de al-ruïne uit. Nog is het Rijksdaggebouw een geraamte, de Met etensblikje naar school Het is op dit ogenblik in Berlijn geen vraag meer, hoe men in de Sovjet-sector van Duitsland leeft. Wie door de Oostelijke sector van Berlijn gaat ziet het voor z'n ogen. Ondervoede mensen, slecht bediend door een volkomen uitgemergelde middenstand. Schamel bedeelde winkeletalages en warenhuizen, waarin tentoonstellingen worden gehouden onder de titel: „China en Korea klagen aan!" Dat is een middel om de aandacht van de aanklacht dichtbij af te wenden! Zelfs de klas schoolkinderen die daar voorbij gaat en die anders in een druk kende omgeving een element van vro lijke onrust brengen, geeft die verade ming niet. De kinderen sloffen sloom achter elkaar. Hun tassen bungelen op hun rug en in hun hand hebben ze een =?-—Dst ./re „bijvoe- ze op school krijgen. U her innert zich die „sociale" maatregel nog wel uit de oorlogstijd. Toen waren wij er blij mee. Zij zullen er ook wel blij mee zijn. Want en dat is het erge, dat deze Sovjet-sector U zegt hier in Oost- Berlijn is de oorlog nog niet voorbij. Alle leuzen over vrede en oorlogshitsers aan de andere kant van de streep, ten spijt. Het ruikt anders Bij de Brandenburger Poort, waarop de rode vlag wappert, weer controle. Maar nu door mannen. Die zijn slaoe- riger, doch even haveloos als hun vrou welijke collega's. De zwarte Vopo die daar staat lacht zelfs tegen ons. Mis schien denkt hij wel: „Ik kom jullie zo achterna". Op deze Vrijdag kwamen er weer 19 leden van de Volkspolitie de streep over. Daar staat een bord: „Einde; van de Democratische sector van Ber lijn". Gelukkig wel! En daarachter: een „groene" politieman. Wat een geluk, dat er „groenen" zijn zegt mijn metgezel en voormalige dom een onthoofde coulisse waarop vleugelklappende engelen ver geefs op een nieuwe laag verguldsel wachten en staat de Slaatsopera in de kratten. De herstelwerkzaamheden daar schijnen ook maar niet te vorderen. Ja toch, er is wel wat veranderd. Waar eens Hitiers protserige kanselarij stond is nu een open vlakte. De kanselarij is opgeblazen, maar het glorieuze bouwsel, dat er voor in de plaats zou komen is er nog lang niet. Na de vernietiging van het gehate gebouw is er nog niets weer ge daan. En er is nog wat gebouwd: ergens in het oude regeringscentrum, waar vroeger de oude kanselarij was en de hotels Adlon en Kaiserhof stonden. Draalt een bouwwerk van bijzondere schoonheid. Het witte marmer blinkt en de smetteloze gevel glanst. Het beslaat een hele straat- w?nd en het ligt er als een juweel te midden van een hele verzameling oude rommel. En het allermerkwaardigste: er staan zelfs geen leuzen op. Want enkele andere gebouwen, die ook hersteld zijn, vermanen het volk in blauwe en rode kleuren, in geel en groen en wit, om het dappere Sovjet-volk te gedenken in dankbaarheid, dat voor de opbouw van het socialisme zóveel voor de Volksde mocratie deed, en doet! En zoals eens de vrome mensen boven hun nieuwe huizen zetten: „Tot eer van God", zo leest U op die bouwwerken: Ter ere van Stalin, de strijder voor vrede en vrijheid, wien te verachten oorlogsvoorbereiding is!" Maar op dat glanzende nieuwe gebouw niet. Dat hoeft ook niet. Ofct is namelijk de dépendance van de Sovjet-hemel zélf De Russische ambassade! Ja, als er één leuze waar is in Oost- Berlijn dan is het deze: „De Sovjet-Unie en alle vrije volkeren bouwen aan het „socialisme". Men bouwt verder nergens anders aan. Gebouwen voor het systeem: de ambassade, het gebouw van de buiten landse handel, dat overigens nog in wor ding is en nog enkele bouwwerken voor de rode heren meer. Bovendien: de Stalin- allee. die komt waar vroeger de Frank- furter-allee was. Dat is een verzameling van zeer fraaie nieuwe bouwwerken, die alle „het socialisme" dienen en hen, die daarmee nauw verbonden zijn. Voor de bevolking zijn er nu nog: de kelder woningen, de keetjes tussen het puin, de oude huizen, die, als de mensen, meer en meer verkommeren en vervuilen. De vrijheid gaat in 't grauw Deze vrijheid gaat niet in het rood gekleed. Het is wel duidelijk, da* zij vele kleuren draagt, maar géén rode. De vrijheid van de Oost-sector is grauw, en groezelig. Zij gaat op afge trapte schoenen en wat zij aan ma teriaal der openbare diensten op de straten brengt is lachwekkend van ouderdom. Een vuilniswagen, die, zo omstreeks de eeuwwisseling zeker een wonder van moderne techniek ge weest is, werd weer uit de stal ge haald. Vier paarden, schonkig en ma ger, trekken hem voort en een aantal in vuile mannen bedienen dit monu ment van Sovjet-vooruitgang. De meest eenvoudige volkswagen is een voorwerp van de grootste bewonde ring. zelfs voor de chauffeurs der gam mele taxi's. Het is amper te geloven. ir op een parkeerplaats zag ik taxi chauffeurs rondom een gewone volks wagen lopen en elkaar op allerlei bij zonderheden wijzen alsof ze voor het eerst van hun leven zo'n apparaat za gen. En bij een moderne Chevrolet uit Nederland afkomstig ontstond een volks oploop! Hier rijden oude B.M.W.'s, dito D.K.W's en Tsjechische wagens. U probeert met de mensen te praten, maar ze zijn doodsbang. Wie garandeert hen, dat U ze niet verraden zult en wie. garandeert U, dat ze U niet aanbrengen I waarvoor zij waren ingezet. Zij zijn bij gindse Vopo (Volks-polizist)? onmidd ijk gedegradeerd. Terwijl Nederland geslagen werd door de vreselijke over stromingsramp en de bevol king op vele plaatsen in ons land lijdt, gaat het leven in de rest van de wereld gewoon verder. GewoonAls we er ver vandaan zitten, vinden we iefs al gauw gewoon. Onze §-redacteur bevond zich en kele dagen geleden in Berlijn. Ook daar zijn vluchtelingen. Ook daar een schril beeld van ellende. Hier is het 't water. Daar is het de politieke con troverse op de spits gedreven. Naast de talrijke berichten uit het eigen land dus deze reportage. Want de wereld draait doorEn in eigen narigheid kan die van ande ren niet worden vergeten omdat we allebei bevrijd lachen roept de „groene", saluerend, „herzlich will- kommen!" „Vind je niet, dat het hier anders ruikt?" vraagt m'n metgezel als de wa gen even stopt en we uitstappen om nog eens even achterom te kijken. Hij heeft gelijk: de lucht is hier anders dan twee honderd meter achter ons. En het gekke is: de zon schijnt. Dat hadden we daar niet eens gemerkt! Dan loop je 's avonds over de Kurfürstendamm waar alle lichten brandeji,/~aIUff«£talag9s schitteren, en waar alles te koop is wat êr ter wereld maar gemaakt, groeit of gevangen wordt. Achter de ramen van een chic parfumerie-huis demonstreren uitgelezen modellen de modernste make-up voor hon derden voorbijgangers. En alle restaurants zitten van 's middags tot middernacht tjokvol. In de Berliner Kindt Brau van de heer Wilhelm Klemke komen de kellners handen en hoofden te kort en de heer Klemke maakt een omzet van twee en een half millioen mark per jaar! Wie minacht de vrijheid in het Westen? West Berlijn, dat is het wond Ai der vrijheid midden in de Sovjet- dood! Mr J. Algera. minister van Verkeer en Waterstaat heeft gisteren een tocht door de geteisterde gebieden gemaakt. Ver schillende autoriteiten van Waterstaat vergezelden hem. In Zierikzee sprak de minister met het college van B. en W. over de maatrege len welke dienen te worden genomen voor het herstel van de dijken en ver sterking van de dük welke nog gevaar oplevert. De bespreking werd gehouden in het vijf eeuwen oude stadhuis van Zierikzee, dat gespaard bleef. Daarna bezocht de minister Willem stad, waar hij zich eveneens lange tijd met de burgemeester onderhield en de werkzaamheden aan de dijken gade sloeg. De minister sprak met velen, die hier hard werken. De bevolking zong voor zijn vertrek het Wilhelmus. Bij zijn terugkeer in Den Haag zeide de heer Algera, zeer getroffen te zijn door het leed, dat onder de bevolking van de noodgebieden is veroorzaakt. Ten diepste betreurt de minister de mensen levens, welke de ramp heeft gekost. „Eerst na persoonlijke waarneming kan men zich een beeld vormen van de omvang en de gevolgen van de ramp dan wordt het ook duidelijk, hoezeer het de plicht is van het gehele Neder landse volk, hulp te bieden", aldus de heer Algera. De indrukken welke hij tijdens zijn tocht heeft gekregen van hulp uit het buitenland, stemmen de minister tot grote dankbaarheid. Ook loofde hij het prachtige werk, dat de vissers uit vele plaatsen hebben verricht, door met hun vaartuigen vrijwillig deel te nemen aan de hulpactie. Ir Maris, directeur-generaal van de Rijkswaterstaat deelde mede, dat naar schatting de herstelwerkzaamheden wel ke thans moeten worden verricht, wel vier keer zo groot zijn als die van de drooglegging van Walcheren na de oor log. „Het wordt een zware slag, met mo bilisatie van al het beschikbare mate rieel", zeide de heer Maris. Hij merkte voorts op, dat de omstan digheden uiteraard veel gunstiger zijn dan in 1945, maar dat niet lang moet worden gewacht met het herstelwerk, om te voorkomen dat de gaten in de dijken door het getij worden vergroot. Militairen gedegradeerd Op Walcheren hebben een beroeps sergeant-majoor en twee beroeps sergeanten zich met grove veronacht zaming van hun plicht onttrokken aan de hulpverleningswerkzaamheden, Een grens aan hel menselijk kunnen jTk IJKEN BOUWEN is een stoer, echt Hollands werk. Maar ook een arbeid die een zware verantwoordelijkheid legt op de waterbouw kundige ingenieurs, omdat een groot deel van Holland, Zeeland, Utrecht en Gelderland beneden het peil ligt van zee en rivieren. De deskundigen beamen dat de dijken feitelijk overal en te allen tijde in zodanige staat moesten verkeren, dat ze ook onder de ongunstigste omstandigheden geen bijzondere zorg of nadere voorzieningen be hoeven en de dijken niet zouden breken zoals nu op tientallen plekken. Deze figuur geeft een goed beeld van de aanleg van een dijk, zoals in nevenstaand artikel beschreven wordt. De stippellijnen met pijltjes geven aan hoe bij hoog water door de ondergrond (zand) kwelwater in de dijk kan dringen met alle gevolgen van dien. Vele dijken voldoen niet aan die eis. Daarvan zijn de waterbouwkun digen ten volle overtuigd. Het is ook ditmaal helaas gebleken. Maar het is verre van eenvoudig en in elk ge val uiterst kostbaar een absolute vei ligheid te verkrijgen. Belangrijke fac toren hierbij zijn de eindeloze varia ties in ligging en eigenschappen van de aardlagen onder de „zate" (de ondergrond van de dijk) en in de dijk zelf, in de afmetingen, samenstelling, vochtigheid enz., en de grote onzeker heid omtrent het verloop van de wa terstanden. De lezer die in deze dagen vol span ning de honderden berichten over de watersnood volgt, kan zich vaak moei lijk een voorstelling maken van het ge weld waarmee het water tegen de dij ken beukte, en hij vraagt zich af hoe de overstromingen konden geschieden scheuren en uilspoelen te voorkomen-. Overstromingen kunnen op verschil lende wijzen ontstaan. In de eerste plaats door ondermijning. Een groot ge vaar. vooral bij de schaardijken. die vlak langs de bedding liggen. Het wa ter schuurt langs de voet tot er een gat is gekomen. Verder is er de door kwelling: het water dringt door in de ondergrond, drukt dc grond van de dijh naai boven, sijpelt weg. - er ontstaat een holte en de grond ploft ineen. En bij zeer hoge waterstanden maakt het water dat over de dijken slaat, geulen in de kruin en holt de binnengtooing uit. spoelt de grond weg, sleurt einde lijk hele stukken mee en veroorzaakt zo een doorbraak. Het komt maar zel den meer voor dal een dijk uitwijkt, d.w.z. omslaat, als de dijk ..op slecht siaal staal" oftewel op een zeer slap pe ondergrond Muizen, mollen en ral len, die vluchten voor het hoge water, zijn soms de oorzaak van nieuwe door braken. doordat zij tientallen gangetjes in de dijken graven. Het is van het grootste belang de hoogste waterstanden in de rivieren te kennen. Dan weet men ook hoe hoog de dijk moet zijn. De geneigdheid is al tijd groot gewcesl om aan te nemen, dat de tot dusver voorgekomen hoogste stand niet meer zal worden overschre den. Doch de geschiedenis van 1880, 1883, 1920, 1926 en 1953 heeft anders ge leerd. De aanleg Er zijn verschillende soorten dijken: rivierdijken langs de bovenloop der gro te rivieren en zeedijken langs de bene denloop en de zeearmen. De eigenlijke dijk ligt meestal op enige afstand van de normale rivierbedding. Daartussen zijn de uiterwaarden of buitendijkse landen, soms beschermd door lage ka den. Ligt de hoofddijk vlak bij de ri vier, dan heet hij schaardijk. Dat is vaak een nadelige toestand, omdat het klotsende water maar al te veel gele genheid heeft de dijk te schuren. Dieper in het land ligt dikwijls nog de slaper dijk, om het land zo nodig bij een o- verstroming alsnog te beseherri-m. De slaper is soms een oude dijk, die „sla per werd" doordat een nieuwe dij:dich ter bij de rivierbedding werd aangelegd. Voor de aanleg van een dijk wordt Tde ondergrond, de zate, onder zocht: kan de grond een zware dijk dragen? Is het slappe klei, dan wordt die vervangen door steviger grond. La gen schelpen e,d. die erg waterdoorla- tend zijn, worden onderbroken door klei- kisten of damwanden en dan kan pas goed worden begonnen. De nieuwe dijk moet met de zate één massa vormen, anders dringt het water tussen de scheidslijn te gemakkelijk naar binnen. Daarom wordt de zate ruw gemaakt door omspitten of ploegen. Modder, vuil, stro. riet ete. worden verwijderd. Boom wortels worden uitgegraven, greppels en sloten gedicht. Als het water gezakt is, kan een beschadigde dijk voorlopig worden versterkt met grote zeilen en gevulde zakken. (Foto en tekening ontleend aan: T. Huitema, Dijken, uitg. Kosmos.) De kipkanen Dan kunnen de mannen met kruiwa gens en wagens met paarden beginnen. Of tegenwoordig liefst met kipkarren op rails, getrokken door paarden, stoom- of motorlocomotiefjes. In lagen van twintig tot dertig centimeter tegelijk wordt de grond aangebracht. Bij me chanisch werken zijn de lagen soms een meter dik, anders zou het karwei te kostbaar worden. Elke laag wordt vastgestampt met mechanische stam- 1 pers, of vastgetrapt door de paarden die de karren met specie trekken. Ook wordt er wel geheid en als er grijpkra- nen worden gebruikt, die de grond van enige hoogte laten vallen, worden de lagen tegelijk aangestampt. De dijk kan meestal niet alleen uit klei bestaan. Daarom komen er eerst een aantal lagen zand of zavel, en daar bovenop wordt dan de kleilaag aange bracht. Een steenglooiing of rijsbeslag versterkt het geheel. Is de dijk „op hoogte", dan wordt hij opnieuw uitgezet en nagemeten. De kruinen en de belopen worden afgewerkt door taludwerkers of afmakers. De over tollige grond wordt naar beneden ge bracht en zwakke plekken worden op gevuld. Ten slotte worden de graszc gezet, en wel zo spoedig mogelijk, Eerste ontmoeting Prins zichtbaar onder indruk Het was vanmorgen nog schemerig toen het K.L.M.-tcestel met aan boord Z.K.H. Prins Bernhard op Schiphol arri veerde. Ter verwelkoming waren aan wezig H.M. de Koningin, de minister van Binnenlandse Zaken, prof. dr L. J. M. Beel en de staatssecretaris van Algemene Zaken, mr C. L. W, Fock. Even voor de aankomst van het toestel arriveerde de Koninklijke auto met de Koningin aan de rand van het vliegveld. Prins Bernhard was kennelijk verrast toen hij bij zijn aankomst door de Koningin werd begroet. Beiden waren zichtbaar onder de indruk van de ge beurtenissen der laatste dagen. Alvorens het vliegveld te verlaten begaf de Prins zich naar een gereedstaande microfoon, waarin hij enige woorden sprak, eerst voor de Nederlandse en de Wereld omroep, vervolgens voor de B.B.C. Van het ogenblik af, zo zeide hij, waarop de slag, die Nederland heeft ge troffen, in Amerika bekend werd, is mij een overvloed van medeleven betuigd. „Mijn telefoon heeft niet stilgestaan en ik geloof dat er op grote schaal geholpen zal worden". Voor de B.B.C. sprak de Prins zijn diepgevoelde dank uit voor de blijken van medeleven met een ramp. die ook Engeland zo zwaar heeft getroffen. Al die tijd stond H.M. de Koningin beheerst maar zwijgend en in gedachten verdiept te midden van de groep per sonen, die bij deze korte, plechtige ver welkoming aanwezig waren. Te omstreeks acht uur vertrok de Koninklijke familie naar Soestdijk van waar de Prins enige uren later in een Dakota met majoor Gerben Sonderman als piloot' een vlucht over de getroffen gebieden zou gaan maken. Later zou Prins Bernhard wellicht, zo deelde de heer Sonderman mede, in een kleiner toestel opnieuw van Soestdijk vertrek ken om zijn medewerking te verlenen bij de hulpacties. Gezin met 7 kinderen omgekomen In Klundert zijn zeker 13 doden te be treuren, aldus deelde de burgemeester van deze gemeente on- vandaag mede. Een woning aan de buitendijk werd na de doorbraak geheel weggesleurd, waar bij de heer Leen van Wensen met zijn echtgenote, mevrouw Van Wensen-Tole- naars en zeven kinderen in de water massa omkwamen. De inwoners Van Klundert zijn voor driekwart geëvacueerd. Padvindersschip gaat helpen De „Rambonnet", het 150 ton metende klipperschïp van het district Rotterdam van de N.P.V. is hedenochtend van het districtshoofdkwartier aan het Haring vliet naar de getroffen gebieden in het Zuiden vertrokken. De „Rambonnet", die gesleept wordt door de „Merwede" (sleepboot), is geladen met voedingsmid delen, kleding, medicamenten en veld bedden, welke zijn afgestaan door Rot terdamse firma's en particulieren. Aan boord bevinden zich 30 leiders en voortrekkers, alsmede een radiotelegrafist van de Marine. Deze laatste onderhoudt het contact met de radiopost van de Ma- rinedienst te Hellevoetsluis, die het schip naar zijn beslemming zal dirigeren. Men verwacht, dat de „Rambonnet" on geveer een week zal wegblijven. Getracht zal worden iedere dag contact op te ne men met het districtshoofdkwartier van de N.P.V. aan het Haringvliet 76, telefoon 28884, waar men eventueel nadere inlich tingen kan krijgen. Informatiebureau evacué's Het kring-commissariaat van het Rode Kruis te Rotterdam heeft in de MT.S.- cantine, ingang G. J. de Jongweg, een informatie-bureau ingericht, dat op het ogenblik, dat men ons dit meldde, be schikte over gegevens inzake 5000 evacué's Het bureau heeft nog geen telefoon. Deze wordt inderhaast aange legd. Het nummer zal direct bekend gemaakt worden. Lof voor Hilversum critiek op B.B.C. Twee Britse bladen hebben critiek ge leverd op de wijze waarop in Engeland gewaarschuwd is voor overstromingen. De critiek is vooral gericht tegen" de .B.C. De Daily Sketch stelt de Neder landse radio, die een zender ter beschik king van de regering heeft gesteld, ten voorbeeld. In Nederland, aldus het blad, „werd niemand ook maar enigszins in het ongewisse gelaten. Men kan veilig zeggen, dat in Engeland millioenen niets van de overstromingen afwisten, voordat zij hun Maandagochtendkrant ter hand genomen hadden". De Daily Mirror is van mening, dat de B.B.C haar program had moeten onder breken om de bevolking te waarschuwen. Het blad eist een onderzoek naar de re den waarom de mensen niet bijtijds ge waarschuwd werden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4