BEKENDMAKING
Openbare Verkoping
ALBLASSERWAARD VOCHT DOOR
Beslissende nacht voor
De Overwaard
Europees streven naar een grotere
monetaire samenwerking
ALASKA
LAXEERAKKERTJES
Noodgebieden hebben een vrij
groot wagenpark
GAAT NIET DOOR
NET MEISJE
KLEINTJES
Astoria-Theater
„PERRUCHA"
LUXOR
Geëvacueerden
DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953'
DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD
TWEEDE BLAD - PAGINA 3
Vervolg Stadsnieuws
(Van onze correspondent).
Giessendam, Woensdagavond. In donker en striemende regenvlagen zwoegen
op smalle kaden in de Alblasscrwaard honderden mensen met zandzakken en klei,
om de bedreigde „Overwaard" watervrij te houden. Vanmiddag hebben wij in
verschillende delen van het bedreigde gebied ingelanden en vrijwilligers verbeten
aan het werk gezien. Verbeten, omdat een gure wind met jakkerende vlagen uit
het Westen kwam aanstormen en het onverzadigbare water beangstigend klotste
tegen de kleine dijken. Op die tegenslag was niet gerekend. Maar terwijl gore
schuimvlokken over de kruin spatten en het ondergelopen gebied golfde als een
zee, ging het werk door.
EEN KREET OM
Z AND
In de Kloeve was de toestand precair. Het
water doorkrenkte reeds de zandzakken en
overspatte de laagste delen van de weg.
Blnnendams is een verlaten oord. De laatste
varkens die achter de boven- en onderdeur
van een woonkamer zaten en de ganzen uit
een andere voorkamer, zijn weggevoerd.
Alle luiken zijn gesloien en tegen de v/eg
liggen holle bomen, wrakhout en hokken
dooreen in het groezelige water. Alle ver
keer tussen Giessendam en Peursum wordt
omgelegd, omdat de zandauto's vrij baan
moeten hebben. Op de Giessen varen zol
derschuiten en bakken te hulp en honderden
handen vullen zandzakken. Op de Provin
ciale weg tussen G. Oudekerk en Molenaars,
graaf heeft het water vrij spel. Het stroomt
en golft met witte koppen over de klinkers
en baant zich een weg naar het Westelijke
deel van Ottoland. Brandwijk en Molenaars
graaf staan blank, maar midden in de onaf
zienbare grauwheid van de polder, ligt de
grens tussen water en land. Smalle kaden,
nog net boven water uitstekend. Aller ogen
zijn op dat moment gericht op de kade langs
de .Peursumse Vliet, die bij de brug in de
Provinciale weg ombuigt en via Ottoland
naar Groot Ammers voert. Zal die het hou
den Dat is van het grootste belang voor
Nieuwpoort en Noordeloos, Hoornaar,
Peursum. Giessen-Nieuwkerk en tal van
andere plaatsen in het gebied van de Over
waard.
Bange vragen
Op de brug troffen wy dc hoer D. Hakke-
steeg. voorzitter van dit waterschap. Zijn
gezicht stond ernstig. „Kijkt U zelf maar
En hij wees op de kade, die zo laag en zwak
de aanval van het water te doorstaan hml.
„Zullen wy het houden Die vraag hield
ook de mensen bezig, die in aanbouw zijnde
wegen en bruggenhoofden met schoppen be
werkten en dc zandzakken vulden. Aan hen
zal het niet liggen als de natuurelementen
het winnen en stellig zullen zij deze naoht
GRONDWATER TAST
SCHELDE AAN
Het woelige water, dat tijdens de be
nauwde uren van de overstromingsramp te
gen de Kildijk beukte, kon door dapper
werken van talloze vrijwilligers worden te
gengehouden, althans, men heeft kunnen
voorkomen dat het water een zodanig gat
in de dijk sloeg, dat de daarachter liggende
polders onder water liepen. Het grondwater
heeft men niet kunnen weren en het gevolg
daarvan is geweest, dat de strook tussen de
Kildilk en de dijk langs de Rijksweg, ter
hoogte van de Kon. X.V. Mij De Schelde
geheel werd ondermijnd en gevaarlijk aan
getast. Bedoelde dijk werd zo zwak, dat
deskundigen het beter achtten, deze dijk
voor zwaar verkeer te sluiten.
De fundering van de fabriekshallen van
De Schelde heeft van grondwater veel te
lijden gehad. Het zand werd weggespoeld,
met het gevolg dat de hallen slechts op de
betonnen funderingen rusten. Sinds enkele
nachten ziin arbeiders van Aannemingsbe
drijf Van Wijnen bezig deze funderingen te
versterken door het optrekken van houten
stutten. Dit werkje moet s' nachts gebeu
ren, omdat overdag het personeel van be
doelde fabriek als normaal in actie is.
Zestig personeelsleden, die in Brabant
wonen, zijn naar Dordrecht gehaald en in
pensions ondergebracht, zodat ook zii weer
konden worden ingeschakeld. De fabriek
werkt nu weer biina met het voltallig per
soneel aan de fabricage. Vijftig arbeiders,
die in de overstroomde gebieden vevblijven,
kunnen de fabriek niet bereiken.
Canadezen in Dordt
Ook de Canadese legerautoriteiten heb
ben hulptroepen naar het geteisterde Ne
derland gestuurd ter assistentie bij de ber
gingswerkzaamheden en de reparaties aan
de dijken. Het zijn mannen van de genie.
Ongeveer dertig van. deze militairen arri
veerden gisteravond in Dordt. Zij rukten
aan met groot materieel en vele boten, die
in de Dordtse omgeving zulke onschatbare
diensten kunnen bewijzen.
Vannacht hebben deze mannen in Dordt
geslapen. Zij werden in de hallen van de
N.V, De Schelde ondergebracht. Zij wacht
ten op nader order om naar de geteisterde
gebieden te vertrekken.
DE TOESTAND IN
SLIEDRECHT
Door de watersnood, waaraan ook Slie-
drecht een zware tol heeft betaald en nog
zal betalen, zijn in deze gemeente verschil
lende ingrijpende maatregelen getroffen. De
bewoners aan de buitenzijde van de Mer-
wededijk hebben veel schade geleden, maar
ook die van de uitbreiding binnendijk en
Stationsweg, alsmede van verschillende
«toepen „binnendijks", zijn geëvacueerd en
voor een groot deel ondergebracht op de
uitbreiding buitendijks. Het water in de pol
der stijgt nog steeds en de bewoners van
Sliedrechts binnenuitbreiding hebben hun
huisraad naar de bovenverdiepingen ge
bracht. Slechts met toestemming van de bur
gemeester mag men met een schriftelijke
verklaring op de nieuwe uitbreiding ko
men om goederen e.d. af te halen. Vijf roei
bootjes zijn ingeschakeld om de mensen door
de straten te vervoeren. De vaartuigjes heb
ben nummers; lijn 5 b.v. gaat naar de Rem-
brandtlaan en lijn 2 naar de Savornin Lohm-
manlaan. De desbetreffende panden mogen
slechts worden bezocht in het bijzijn van een
Rode-Kruisman. De verklaringen zijn slechts
één dag geldig en wel van 10 tot 17 uur.
Doordat de Algemene begraafplaats onder
water staat, is aan de Merwesingel een
nood-kerkhof gemaakt. Gistermiddag werd
hier het enige slachtoffer van de ramp ter
aarde besteld. De laatste dagen zijn uit de
ten Noorden van Sliedrecht overstroomde
gebieden nog flink wat koeien en varkens
met vletten gered. Bij deze werkzaamheden
hebben de pontonniers zich buitengewoon
verdienstelijk' gemaakt.
VRIJBANKVLEES.
Vrijdagmorgen van tien uur af verkoop
van een partij vers rund- en varkensvlees
aan de Gem. Slachtplaats alhier.
doorvechten, tot het gevaar geweken is
óf de Overwaard volstroomt.
De vooruitzichten waren niet gunstig. In
Nieuwpoort werd koortsachtig gewerkt aan
de voedselvoorziening voor het vee. Al het
hooi uit de direct bedreigde gebieden werd
daar geperst en onder de noodstallen ge
distribueerd. Er is veel rundvee onderge
bracht in de dorpen langs de Lek. Veilig
voor het ogenblik. Maar als het mocht ge
beuren dat heel de Alblasserwaard volloopt,
dan zullen de koeien opnieuw geëvacueerd
worden.
De opstekende wind en de minder gunstige
weerberichten brachten allerwege nieuwe
spanning. In Giessendam werd druk gewerkt
aan de kade tussen Dam en Spoordijk. Er
was reeds een begin gemaakt met het uit
pompen van water uit het stuk tussen Dam
en Station. Burgemeester De Boer, die voor
zijn gemeente .veel belang heeft bij het wel
slagen van de Giessenünmse onderneming,
had nog altijd moed dat Ilardinxveld water-
vrij zou blijven. Er waren op dat moment
nog twee kansen: de Giessendijk en de
Spoordijk. En zo was overal de vraag: wat
zal er vannacht gebeuren Ingelanden hiel
den disputen op de bruggen en in de ge
meentehuizen werd.zpnder ophouden getele
foneerd en overleg gepleegd. De Giessen en
andere boezems stónden vol tot de boorden,
zodat dit water een tegendruk vormde, Men
kijkt naar de lucht en naar het water, weegt
de kansen af en onophoudelijk klinkt de
vraag „Hoe is het met het gat V" Het gat
dat is de doorbraak in Papendrecht. waar
mensen en werktuigen in snel tempo worden
ingeschakeld.
Gelukkig zijn nog geen diefstallen van
betekenis voorgekomen, maar wel deelde de
politie ons mee dat enkele kleine vergrij
pen waren geconstateerd. Tegen de laag-
hartigen die profiteren van andermans nood
zal ten strengste opgetreden worden. De
Rijkspolitie die al heel veel en goed werk
heeft verricht, houdt in het Giessendainse
overstromingsgebied 's nachts de wacht.
Nu wij het over veel en goed werk heb
ben; hulde ook aan de dames van de tele
foondienst, die doen wat zy kunnen en het
enorm druk hebben. Maak het haar niet
lastiger dan nodig is. Dc post functionneert
ook weer goed en dc bestellers weten dc ge-
ëvacueerden aardig te vinden.
PLAATSELIJK NIEUWS
Papendrecht
GEEN KERKDIENSTEN
Hoogstwaarschijnlijk zullen a.s. Zondag
geen kerkdiensten worden gehouden. De
Ned. Herv. Kerlc is door vee bezet. De
andere kerken staan alle in het water.
Zwijndrecht
Veiling 4 Februari: Boerenkool 27; Gele-
kool 1116; Groenekool 925; Knolselderij
18—39; Stoofsla 7—15: Rodekool 8—15; Sel
derij 1015; Spruiten 4459 (schoonge
maakt) 42—61; Uien 2135; Veldsla 4.03;
Winterpeen 12—17; Witlof A 48—54; Witlof
B 42—51; Wittekool 14—23 Waspeen 1425.
Appelen: Goudreinetten 22—30; Idem
Standaard 2125; Bellefleuren 1011; Jo
nathan H. I-I. 16—23.
Peren: Kleiperen 58; Duitse Groene
VEILING BARENDRECHT OMSTREKEN.
Woensdag, 4 Februari 1953: Boerenkool 25—
33; Kroten 7—IS; Rode kool 13—19; Groene kool
24—29; Waspeen 12—14; Winterpeen 15—18;
Prei 31; Selderij 10—12; Spruiten AI 62—70,
idem An 53—60: Uien 30—40; Witlof 54—61. id
4550; Veldsla 3.90: Knolselderij 2342; Goud-
reïnette A 27—30. idem B 19—25: H.H. 24—27;
Conférance 55—59; Golden Delicious H.H. 36;
Present van Engeland A 34; H.H. 27.
(Advertentie)
Inwendige zuiverheid.'
is het behoud van Uw gezondheid.
Neem eens per week één of twee
Vrijere monetaire verhoudingen
van het grootste helang
(Van onze Brusselse correspondent)
De Europese Liga voor Economische Samenwerking is een particuliere or
ganisatie. waarvan vooraanstaande vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven,
de financiële en de politieke wereld deel uitmaken. In deze kring zijn voor de
de toekomst van Europa belangrijke plannen uitgewerkt. We herinneren aan
haar eerste grote conferentie in Den Haag, voorloopster van de oprichting van
de Europese Raad, aan die van Westminster waar feitelijk het plan voor de
Europese Betalings Unie tot stand kwam. Op de vorige conferentie te Brussel
gehouden de heer Van Zeeland, thans minister van Buitenlandse Zaken was
één van fle oprichters der LECE waren de besprekingen gewijd aan de be
trekkingen tussen Europa en het Commonwealth. Hoewel deze conferentie wel
licht niet dadelijk tot definitieve resultaten leidde, heeft zij door de gedachten-
wisseling met de talrijke gedelegeerden van de leden van deze gemeenschap,
veel tot verheldering van het probleem bijgedragen. Het onderwerp dat voor
de huidige conferentie werd gekozen, is wel van bijzonder belang voor de
toekomst van Europa: „De monetaire reconstructie", en het ogenblik dat zij ge
houden wordt, wel bijzonder goed gekozen nadat de ministers van het Common-
welath juist de monetaire problemen van de sterlingzone hebben bestudeerd,
in Washington een nieuwe administratie aan het werk gaat en binnen enkele
dagen de Scliuman-gemeenschap een eerste practiscche poging voor de Europese
integratie zal gaan doen.
overtuigd, dat het behoud van de beper
kingen en de contróles inzake de "deviezen
vooral voortvloeien uit de verkeerde bin
nenlandse geldpolitiek." België is bereid
metterdaad mee te werken aan de politiek
tot vrijmaking van het handelsverkeer, aan
de inspanning tot Europese samenwerking
met de sterlingzone en met de dollarzone
m het kader van het handelsverkeer.
Prof.. Zijlstra bepleitte
Europese douane-unie
Een groot aantal experts heeft zich in
Brussel gedurende drie dagen verenigd om
over het monetaire probleem en zijn sociale
en economische aspecten hun gedachten, te
laten gaan, nadat de secretaris-generaal, de
heer Lucien Sermon, een inleidend rapport
heeft doen verschijnen, waaraan een voor
bereidende commissie van vijftien, onder
leiding van de Belgische president, baron
Boël, lang heeft gewerkt. Er is daarin o.a.
een heel hoofdstuk gewijd aan de Europese
Betalings Unie, ten einde tot een betere
coördinatie van de monetaire politiek te
komen. Op de conferentie zelf heeft
een commissie onder leiding van onze land
genoot. professor Kuin, zich meer in het
bijzonder met de toekomst van dit organis
me beziggehouden.
Resoluties
Bekijken wij thans de resoluties zoals deze
door de conferentie zijn aangenomen en tij
dens de slotzitting werden bekendgemaakt,
dan blijkt daaruit dat de liga de aandacht
van de regeringen en van de openbare me
ning heeft willen vestigen op de dringende
noodzaak aan de Europese landen valuta's
terug te geven die deze naam waardig zijn.
Het is een gedachte die we ook in het inlei
dend rapport van de heer Sermon en in ver
schillende redevoeringen van vooraan
staande sprekers terugvinden. Men kan geen
omwisselbaarheid van valuta's tot stand
brengen, indien doze in het eigen land niet
aan de nodige discipline onderworpen zijn.
De omwisselbaarheid zal m.a.w. meer ge
volg dan oorzaak zijn van vrijere monetaire
verhoudingen in Europa, een gedachte die
natuurlijk ook in de rede van de Belgische
minister van Financiën, de heer Janssen
op de slotvergadering gehouden, sterk naar
voren kwam.
Deze kon er op wijzen, dat België in dit
opzicht reeds en flink stuk van de weg
heeft afgelegd en klaar is voor een collec
tieve poging om tot de omwisselbaarheid
der munten en vrij handelsverkeer te ko
men, waarbij wel bleek, dat de heer Jans
tot degenen behoort die deze converta-
biliteit zo wijd mogelijk willen opvatten
en het gevaar zien van een convertabiliteit
van de Europese munten zonder meer. De
heer Janssen acht de problemen van de
convertabiliteit in dollars niet onoplosbaar
en deelt het wantrouwen van de conferentie
tegen quantitatieve restricties tot vermin
dering van het dollardeficit,. „Men keert
de algemene oplossingen de rug toe wan
neer men een Europees protectionnisme in
de hand werkt. Ik bon er inderdaad van
Biljarten
Dordtse competitie
Uitslagen der competitie-wedstrijden van
de Dordtse Biljartbond:
Afd. A 1: Excelsior—H.Z.O. 3—3; Olym
piadeWilhelmlnaboom 42; Wilhelmina 1
Wilhelmina 3 4—2.
Aid. A 2: II.Z.O.—Sportvrienden 4—2;
T.O.P.—Papendrecht 0—6; T.O.G.—Wilhel
mina 2 24; De Hoop—Eickendonk 3—3.
Afd. B 1: H.S.V.—Olympiade 8—0; I.V.B.—
Amicitia 62; W.W.B.Excelsior 62;
Eickendonk—T.O.P. 44.
Afd. B 2: Sportvrienden't Noorden 44;
Onder Vrienden—Papendrecht 5—3; Olym
piade—De Hoop 53; Wilhelmina—T.O.G.
26; Eickendonk—H.Z.O. 44.
Afd. C 1: SportvriendenEickendonk 26;
Excelsior—De Hoop 26; T.O.P.Arie's
Vrienden 7—1.
Afd. C 2: Effect—Excelsior 0—8; W.W.B.—
Wilhelminaboom 8—0.
Afd. C 3: Amicitia—Olympiade 4—4; Wil
helmina—H.Z.O. 4—4; De Hoop—Papen
drecht 2—6; 't Noorden—E.V.A. 2—6;
Eickendonk—T.O.O. 4—4.
Europese douane-unie
De vrees dat de convertabiliteit sociale en
economische gevolgen zal hebben die funest
zyn voorde welvaart, wordt door de con
ferentie niet gedeeld. Integendeel, de reso
lutie wijst er uitdrukkelijk op, dat de om
wisselbaarheid door verhoogde productivi
teit de levensstandaard verbetert en dat zij
de regeringen niet belet gezamenlijk een po
litiek te voeren, waardoor de schommelin
gen van de economische activiteit worden
verhinderd, terwijl anderzijds in de over
gangstijd compensatiemaatregelen kunnen
worden getroffen. Minister Zijlstra, die
voorheen bestuurslid van de Liga is geweest
en tlians als één der slotredenaars fungeer
de, sprak van eern „distributie van de offers"
die nu eenmaal onvermijdelijk zijn bij
economische integratie en memoreerde het
spadewerk van de Benelux, terwijl minister
Zijlstra in gedachten de conferentie reeds
voorbij snelde, toen hij sprak van de nood
zakelijke Europese Douane Unie,
Ook de Liga wenst blijkens haar resolutie
een „omwisselbaarheid op het wereldvlak"
en verzoekt elke natie de sanering van haar
valuta te voltooien". Voorts is de Liga van
oordeel, dat alle landen, vooral wanneer zij
schuldeisers zijn. tot plicht hebben alle in-
voerhinderpalen te beperken en dat maatre
gelen moeten worden getroffen om de pro
productie van levensmiddelen en grondstof
fen in de overzese gebiedsdelen .te bevorde
ren. Een passende belastingpolitiek en be
scherming tegen politieke risico's moeten de
particuliere internationale investeringen
mogelijk maken.
Een van de meest essentiële punten van
de resolutie is de aanbeveling om tot meer
'soepelheid in de noteringen te komen.
Schommelingen ten bedrage van 5 procent
boven en beneden de officiële pariteit zou
den moeten worden toegestaan. Wisselter-
mijnmarkten zouden moeten worden ge
handhaafd of weder ingevoerd, aanpassing
van de accoorden van Bretton Woods zal
moeten worden overwogen, de emissieban-
ken of internationale stabilisatiefondsen
zouden over belangrijke valutafondsen moe
ten beschikken.
Een nauwere samenwerking tussen de re-
gei'ingen en de centrale banken is geboden
en indien, ondanks deze samenwerking de
omwisselbaarheid niet kan worden verze
kerd, zouden dc pariteiten zelf moeten wor
den gewijzigd. Natuurlijk wordt gewezen op
de dollarschaarste in verschillende munt-
zones, terwijl de resolutie tevens het be
lang onderstreept van een Amerikaanse
economische politiek gezien haar invloed
op de wereldconjunctuur welke er naar
streeft buitengewone prijsschommelingen te
voorkomen.
E.B.U.
Tenslotte volgt hier de passage van de re
solutie, die zich meer in het bijzonder met
de E.B.U. bezig houdt en waarin we ver
schillende van de door de conferentie voor
gestelde hervormingen terugvinden, die men
juist op het ogenblik, dat de kolen- en staal
gemeenschap met haar op monetair gebied
ingrijpende gevolgen in werking treedt, zeer
dringend acht:
Zy stelt voor:
1. Ten spoedigste de soepelheid van de
wisselkoersen in de hand te werken;
2. De quota van de statenleden met 20
f.h. te vermeerderen, gepaard gaande met
verhoging van de verhouding goud-le
ningen, welke op 50/50 zou moeten worden
ebracht, ongeacht het gebruik van het quo
tum;
Te bepalen dat alle regelingen boven
de quota zowel voor de crediteur als voor dc
debiteur-staten integraal in goud zullen ge
schieden, met dien verstande, dat het be-
stuurscomité van de E. B. U. de strikte toe
passing van deze regels in uitzonderlijke ge
vallen zou kunnen verzachten.
4. De reserves van de E.B.U. te vergroten;
5. Het Europese bedrijfsleven zou kun
nen worden uitgebreid, indien de Ameri
kaanse leningen op lange termijn en die van
de Wereldbank gedeeltelijk, via de E.B.U.,
te zijner beschikking werden gesteld;
6. Daar de kapitaalbeweging op korte
termijn tot. het evenwicht van de balansen
kunnen bijdragen, zouden de credileurstaten
hun onderdanen moeten aansporen in dc de-
bïteurstaten de effecten te kopen waarvan
deze laatstcn de categoriën zouden be
palen;
7. Die vooruitgang niag nochtans geen
enkele beperkende maatregel ten opzichte
>an de handel onder de aangesloten staten
tengevolge hebben;
Dc O.E.E.C. zou de middelen moeten
bestuderen, waardoor de gebieden, die aan
gesloten zijn bij de muntzones van de
E.B.U.-staten eveneens ten volle het stelsel
van de vrijmaking van de handel zouden
kunnen genieten.
Het vrachtschip „Carthege" uit Tunis zit muurvast op het strand van Scheueningen.
Motoren die uit zout water komen moeten
zorgvuldig worden behandeld
Voor alles is demonteren
en reinigen noodzakelijk
De aanvragen voor hulpverlening hebben
voor een belangrijk deel betrekking op ver-
voermaterieel. Evacuatie uit de getroffën
gebieden en het brengen van materiaal en
outillage erheen, zij zijn onmogelijk als daar
niet het nodige geschikte apparaat voor be
schikbaar is.
In deze eerste dagen na de ramp is alle
activiteit gericht op het redden van men
sen. het voorkomen van groter calamiteiten
en het herstellen van datgene, wat nu reeds
hersteld kan worden. Men moet hopen, dat
de snelle coördinatie van de hulpverlening
en een even sne] verkregen overzicht van
het eerst noodzakelijke vele levens zullen
redden en verdere schade zal voorkomen.
Intussen, er zullen na deze dagen van
angstige spanning, dagen van wederopbouw
komen en dan zal men een overzicht moe
ten hebben van wat e,- in de getroffen ge
bieden aan materieel aanwezig is wat daar
van a!s een totaal verlies moet worden be
schouwd en wat dadeiijk kan worden ge
bruikt. V/ij herinneren ons uit de eerste
tijd van de wederopbouw na de oorlog, van
weke kardinaal beiang het vervoersappa-
raat in zulke omstandigheden is.
Materieel op de eilanden
Beperkt men zien tot het wegvervoer ep
de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, dan
moet men :n de eerste plaats constateren,
dat de eilanden zeker riet tot de „moto
risch dun bevoikte" streken van ons land
behoren Door de mechanisering ven de
landbouw vindt men in de agrarische ge
bieden thans een groot aantal traetors en
veel voor het vervoer van landbouw- en
veeteeltproducten gebruikte trucks. Hoe
stenk de aard van het vervoenapparaat
gebonden san de economische structuur
n een streek, bleek ditmaal wel zeer dui
delijk door het acute tekort aan veewagens
dadelijk na de overstroming.
Een blik op Tiengemeten
De commandant van een Oxford van de
Marine-luchtvaartdienst, die gisteren bo
ven het eiland Tiengemeten heeft gevlogen,
vertelde ons het volgende:
Het hele eiland behoudens enkele plek
ken staat onder water. In het dorpje
Tiengemeten zag hij de bewoners naar
buiten komen toen het vliegtuig rondcir
kelde. Op een klein stukje grond langs het
dorpje was vee samengedreven. Bij de in
gang van de haven is een scheepje over de
dijk geslagen en ligt 6 a 7 meter ver in
het land.
Een boerderij te Vluchtheuvel in de Mid
denpolder is door het water stukgeslagen.
Er werden daar geen mensen waargenomen.
Op de uiterste oostpunt van het eiland,
waar enige huisjes staan, hangt de was
bulten. Ook hier werd echter geen teken
van leven gezien. Op het Hollands Diep,
bij Willemstad, nadert een vloot van van
wel 40 kleine scheepjes, op weg naar de
noodgebieden..
Waarschuwing voor
landbouwers
De Rijkstuinbouwconsulent voor West-
Noord-Brabant waarschuwt alle boeren om
op de drooggevallen percelen geen grond
bewerking toe te passen zonder advies van
1 Geheel verloren of dadelijk bruikbaar
daartussen zullen wel zeer veel gevallen
liggen van zware en lichte beschadiging,
die snelle reparatie noodzakelijk maken.
Het heeft natuurlijk geen zin te speculeren
over de schade die aan het wagenpark op
de eilanden kan zijn aangericht. Een over
zicht van het bezit aan trucks en tractors
is er niet en wat het materieel voor perso
nenvervoer aangaat, zo weet men wel on
geveer wat de streekvervoerbedrijven heb
ben. maar van beide categorieën Is de scha
de ook maar te ramen. Van de streekver-
voemiaalschappijen beschikken bijvoor
beeld: de Auto Mij Zeeland over 47 bussen,
de N.V. Stoomtram Walcheren over 34, de
Zeeuws Vlaamse Tramweg Mij over 46 bus
sen. de R.T.M. over 35 bussen, de Stoom
tram Mij Ereskens-Maldrichem over 13
bussen. Deze opsomming i6 niet volledig
en dient dan ook alleen als ruwe schets.
Het is niet ondenkbaar, dat de omvang
van de schade kan afhangen van een juiste
behandeling van de wagens, dadelijk nadat
zij „op het droge" zijn gebracht. De be
langrijkste vraag daarbij is. of de motor
onder zout water heeft gestaan of niet. Is
dit niet het geval, dan zal de schade in de
meeste gevallen als licht kunnen worden
beschouwd, Is dit wel het geval, dan moet
de schade steeds als zwaar worden be
schouwd. Heeft een motor lange tijd onder
zout water gestaan, dan zal in het meren
deel van de gevallen vervanging wel nood
zakelijk blijken.
Wat moet men nu doen. els de motor wel
onder zout water heeft gestaan, maar geen
..total loss" is? In de eerste pleats: niet
experimenteren! De motor moet volkomen
worden gedemonteerd en zorgvuldig schoon
gemaakt. Er dient op te worden gelet, dat
alle leidingen en tanks ven de brandstof
toevoer van zout water worden geledigd
en daarna worden doorgeblazen en ge
droogd. Men dient er wel op te letten, dat
men ook bü dit werk niet met vuur bij de
open tank komt. Aangezien wij van een
volkomen demontege van de motor spraken,
spreekt het van zelf, dat ook de bougies of
verstuivers uit de motor worden genomen
en dat de olieleidingen moeten worden ge
demonteerd. doorgeblazen en ontlucht.
Bij ernstige schade moet de accu worden
leeggegooid, met gedistilleerd water gevuld
desnoods leidingwater en daarna ge
spoeld. Het water waarmede is gespoeld
moet natuurlijk worden weggegooid. Ver
volgens moet de accu worden gevuld met
gedistilleerd water en onder spanning ge
zet. Is de eecu geladen, aan moet het ge
distilleerde water worden weggegooid. De
accu wordt daarna gevuld met een vrij
zware zwavelzuur-concentratie (3.28).
Ook de dynamo en de startmotor moeten
zo snel mogelijk worden gedemonteerd in
benzine uitgewassen en daarna goed ge
droogd. Na de montering doormeten. Dit
doormeten geldt uiteraard ook voor de bo-
bine.
De verdeler moet, evenals 'de andere
delen zorgvuldig worden gereinigd, De on
derbreker moet precies oo dezelfde stand
\yorden bijgezet.
Versnellingsbak en achterbrug moet men
natuurlijk eerst leeg laten lopen, daarna
vullen met dunne spoelolie. vervolgens
weer leeg latén lopen en ten slotte vullen
met de voorgeschreven gewone olie. De
cartervulling dient eern dunne olie, S.A.E.
5 of 10, of een speciale dunne spoelolie te
zijn. De motor daarna aanslaan een uurtje
laten draaien, totdat hij warm is waarbij
op de temperatuurmeters moet worden ge
let de spoelolie er uit doen en daarna
vullen met normale carterolie.
Deze raadgevingen vormen uiteraard geen
panacee, doch kunnen een E.H.BO. voor
motoren zijn, daar waar de garages
de Rijkslandbouwconsulent of zijn assis- belast zijn of zelf zware schade hebben op-
tenten. 1 gelopen.
HET SCHOUWSPEL
De toneelavond in Kunstmin
„Het ONSTUIMIGE HART"
van de Rotterdamse Comedie
op a.s. Maandag
Kaarten bewaren, blijven
geldig voor volgende avond
gevraagd, van 9—3 uur.
Geen was.
REUS, Vriesestraat 132.
Te koop: 2-pers. opfelapbed
zonder ombouw. Fregatstraat
No. 14.
TELEFOON 4 6 61
Van VRIJDAG t'm. MAANDAG
KIND VAN DE NACHT (L'Epave)
met FRANfOISE ARNOUL, ANDRé LE GALL,
AIMé CLARIOND e.v.a.
Toegang
18 jaar.
In ons journaal
Aangrijpende beelden v.
d. catastrophale waters
nood.
Nederland-
Film
Het is in het belang van hen, die thans voor
korter of langer tijd als evacué's in ons midden
verblijven, gewenst, dat hun verblijfplaats ge
registreerd wordt.
Daarom doe ik bij dezen een dringend beroep
op hen. die evacué's bij zich hebben opgenomen,
voor zover zij dit nog niet deden, hiervan kennis
te geven aan het Bureau Bevolking, Bever-
wijcksplein.
Opgegeven moet worden:
1. van iedere evacué naam, voornamen, ge
boorteplaats en -datum, kerkgenootschap en
plaats van herkomst met adres;
2. van de gastheer naam en adres.
De Burgemeester van Dordrecht
Mr J. A. H. J. VAN DER DUSSEN.
Onze Telefoon No 4686 is nog steeds gestoord
Verzoeke beleefd Uw boodschappen, bestellingen, enz.
op te geven aan onze
SLIJTERIJ „DE GELAARSDE KAT"
SPUIWEG 4 - TELEFOON 8966
TEL. 4-3-2-1
BUD ABBOTT, LOU COSTELLO in
TOEGANG ELKE LEEFTIJD.
In ons nieuws SPEC. REPORTAGE VAN DE NAT.
RAMP, o.a. opnamen ook van Dordrecht.
die van het
GEMEENSCHAPPELIJK
ADMINISTRATIEKANTOOR
(GAK.)
uitkering Werkloosheidswet of Ziektewet ontvan
gen, dienen zich, zo mogelijk onder overlegging
van hun regïstratiekaarl, te melden bij onder
staande adressen.
Gemeld kan worden op Maandag, Woensdag,
Donderdag en Zaterdag om 9.30 uur
LEERDAM, Openbare School, Joost de Jongestraat.
GORINCHEM, Appeldijk 45.
SLIEDRECHT, Tijdelijk Gew. Arbeidsbureau.
DORDRECHT, Bleekersdijk 13.
Voorts kan worden aangemeld te WIJK, Café
Maaszicht, A. 19, Vrijdags om 10 uur.
HELLOUW, Lokaal van den Heuvel, B. 35.
Vrijdags om 2 uur.
Firma A. MAK. Veilingonderneemster te Dordrecht, Visch-
straat 17, bericht, dat de OPENBARE VERKOPING van
3 en 4 Februari 1953, zal doorgaan op DINSDAG 17 en
WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953.
Gelegenheid tot bijvoeging t'm, Woensdag 11 Februr.' 1958.