BEKENDMAKING Openbare Verkoping ALBLASSERWAARD VOCHT DOOR Beslissende nacht voor De Overwaard Europees streven naar een grotere monetaire samenwerking ALASKA LAXEERAKKERTJES Noodgebieden hebben een vrij groot wagenpark GAAT NIET DOOR NET MEISJE KLEINTJES Astoria-Theater „PERRUCHA" LUXOR Geëvacueerden DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953' DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD TWEEDE BLAD - PAGINA 3 Vervolg Stadsnieuws (Van onze correspondent). Giessendam, Woensdagavond. In donker en striemende regenvlagen zwoegen op smalle kaden in de Alblasscrwaard honderden mensen met zandzakken en klei, om de bedreigde „Overwaard" watervrij te houden. Vanmiddag hebben wij in verschillende delen van het bedreigde gebied ingelanden en vrijwilligers verbeten aan het werk gezien. Verbeten, omdat een gure wind met jakkerende vlagen uit het Westen kwam aanstormen en het onverzadigbare water beangstigend klotste tegen de kleine dijken. Op die tegenslag was niet gerekend. Maar terwijl gore schuimvlokken over de kruin spatten en het ondergelopen gebied golfde als een zee, ging het werk door. EEN KREET OM Z AND In de Kloeve was de toestand precair. Het water doorkrenkte reeds de zandzakken en overspatte de laagste delen van de weg. Blnnendams is een verlaten oord. De laatste varkens die achter de boven- en onderdeur van een woonkamer zaten en de ganzen uit een andere voorkamer, zijn weggevoerd. Alle luiken zijn gesloien en tegen de v/eg liggen holle bomen, wrakhout en hokken dooreen in het groezelige water. Alle ver keer tussen Giessendam en Peursum wordt omgelegd, omdat de zandauto's vrij baan moeten hebben. Op de Giessen varen zol derschuiten en bakken te hulp en honderden handen vullen zandzakken. Op de Provin ciale weg tussen G. Oudekerk en Molenaars, graaf heeft het water vrij spel. Het stroomt en golft met witte koppen over de klinkers en baant zich een weg naar het Westelijke deel van Ottoland. Brandwijk en Molenaars graaf staan blank, maar midden in de onaf zienbare grauwheid van de polder, ligt de grens tussen water en land. Smalle kaden, nog net boven water uitstekend. Aller ogen zijn op dat moment gericht op de kade langs de .Peursumse Vliet, die bij de brug in de Provinciale weg ombuigt en via Ottoland naar Groot Ammers voert. Zal die het hou den Dat is van het grootste belang voor Nieuwpoort en Noordeloos, Hoornaar, Peursum. Giessen-Nieuwkerk en tal van andere plaatsen in het gebied van de Over waard. Bange vragen Op de brug troffen wy dc hoer D. Hakke- steeg. voorzitter van dit waterschap. Zijn gezicht stond ernstig. „Kijkt U zelf maar En hij wees op de kade, die zo laag en zwak de aanval van het water te doorstaan hml. „Zullen wy het houden Die vraag hield ook de mensen bezig, die in aanbouw zijnde wegen en bruggenhoofden met schoppen be werkten en dc zandzakken vulden. Aan hen zal het niet liggen als de natuurelementen het winnen en stellig zullen zij deze naoht GRONDWATER TAST SCHELDE AAN Het woelige water, dat tijdens de be nauwde uren van de overstromingsramp te gen de Kildijk beukte, kon door dapper werken van talloze vrijwilligers worden te gengehouden, althans, men heeft kunnen voorkomen dat het water een zodanig gat in de dijk sloeg, dat de daarachter liggende polders onder water liepen. Het grondwater heeft men niet kunnen weren en het gevolg daarvan is geweest, dat de strook tussen de Kildilk en de dijk langs de Rijksweg, ter hoogte van de Kon. X.V. Mij De Schelde geheel werd ondermijnd en gevaarlijk aan getast. Bedoelde dijk werd zo zwak, dat deskundigen het beter achtten, deze dijk voor zwaar verkeer te sluiten. De fundering van de fabriekshallen van De Schelde heeft van grondwater veel te lijden gehad. Het zand werd weggespoeld, met het gevolg dat de hallen slechts op de betonnen funderingen rusten. Sinds enkele nachten ziin arbeiders van Aannemingsbe drijf Van Wijnen bezig deze funderingen te versterken door het optrekken van houten stutten. Dit werkje moet s' nachts gebeu ren, omdat overdag het personeel van be doelde fabriek als normaal in actie is. Zestig personeelsleden, die in Brabant wonen, zijn naar Dordrecht gehaald en in pensions ondergebracht, zodat ook zii weer konden worden ingeschakeld. De fabriek werkt nu weer biina met het voltallig per soneel aan de fabricage. Vijftig arbeiders, die in de overstroomde gebieden vevblijven, kunnen de fabriek niet bereiken. Canadezen in Dordt Ook de Canadese legerautoriteiten heb ben hulptroepen naar het geteisterde Ne derland gestuurd ter assistentie bij de ber gingswerkzaamheden en de reparaties aan de dijken. Het zijn mannen van de genie. Ongeveer dertig van. deze militairen arri veerden gisteravond in Dordt. Zij rukten aan met groot materieel en vele boten, die in de Dordtse omgeving zulke onschatbare diensten kunnen bewijzen. Vannacht hebben deze mannen in Dordt geslapen. Zij werden in de hallen van de N.V, De Schelde ondergebracht. Zij wacht ten op nader order om naar de geteisterde gebieden te vertrekken. DE TOESTAND IN SLIEDRECHT Door de watersnood, waaraan ook Slie- drecht een zware tol heeft betaald en nog zal betalen, zijn in deze gemeente verschil lende ingrijpende maatregelen getroffen. De bewoners aan de buitenzijde van de Mer- wededijk hebben veel schade geleden, maar ook die van de uitbreiding binnendijk en Stationsweg, alsmede van verschillende «toepen „binnendijks", zijn geëvacueerd en voor een groot deel ondergebracht op de uitbreiding buitendijks. Het water in de pol der stijgt nog steeds en de bewoners van Sliedrechts binnenuitbreiding hebben hun huisraad naar de bovenverdiepingen ge bracht. Slechts met toestemming van de bur gemeester mag men met een schriftelijke verklaring op de nieuwe uitbreiding ko men om goederen e.d. af te halen. Vijf roei bootjes zijn ingeschakeld om de mensen door de straten te vervoeren. De vaartuigjes heb ben nummers; lijn 5 b.v. gaat naar de Rem- brandtlaan en lijn 2 naar de Savornin Lohm- manlaan. De desbetreffende panden mogen slechts worden bezocht in het bijzijn van een Rode-Kruisman. De verklaringen zijn slechts één dag geldig en wel van 10 tot 17 uur. Doordat de Algemene begraafplaats onder water staat, is aan de Merwesingel een nood-kerkhof gemaakt. Gistermiddag werd hier het enige slachtoffer van de ramp ter aarde besteld. De laatste dagen zijn uit de ten Noorden van Sliedrecht overstroomde gebieden nog flink wat koeien en varkens met vletten gered. Bij deze werkzaamheden hebben de pontonniers zich buitengewoon verdienstelijk' gemaakt. VRIJBANKVLEES. Vrijdagmorgen van tien uur af verkoop van een partij vers rund- en varkensvlees aan de Gem. Slachtplaats alhier. doorvechten, tot het gevaar geweken is óf de Overwaard volstroomt. De vooruitzichten waren niet gunstig. In Nieuwpoort werd koortsachtig gewerkt aan de voedselvoorziening voor het vee. Al het hooi uit de direct bedreigde gebieden werd daar geperst en onder de noodstallen ge distribueerd. Er is veel rundvee onderge bracht in de dorpen langs de Lek. Veilig voor het ogenblik. Maar als het mocht ge beuren dat heel de Alblasserwaard volloopt, dan zullen de koeien opnieuw geëvacueerd worden. De opstekende wind en de minder gunstige weerberichten brachten allerwege nieuwe spanning. In Giessendam werd druk gewerkt aan de kade tussen Dam en Spoordijk. Er was reeds een begin gemaakt met het uit pompen van water uit het stuk tussen Dam en Station. Burgemeester De Boer, die voor zijn gemeente .veel belang heeft bij het wel slagen van de Giessenünmse onderneming, had nog altijd moed dat Ilardinxveld water- vrij zou blijven. Er waren op dat moment nog twee kansen: de Giessendijk en de Spoordijk. En zo was overal de vraag: wat zal er vannacht gebeuren Ingelanden hiel den disputen op de bruggen en in de ge meentehuizen werd.zpnder ophouden getele foneerd en overleg gepleegd. De Giessen en andere boezems stónden vol tot de boorden, zodat dit water een tegendruk vormde, Men kijkt naar de lucht en naar het water, weegt de kansen af en onophoudelijk klinkt de vraag „Hoe is het met het gat V" Het gat dat is de doorbraak in Papendrecht. waar mensen en werktuigen in snel tempo worden ingeschakeld. Gelukkig zijn nog geen diefstallen van betekenis voorgekomen, maar wel deelde de politie ons mee dat enkele kleine vergrij pen waren geconstateerd. Tegen de laag- hartigen die profiteren van andermans nood zal ten strengste opgetreden worden. De Rijkspolitie die al heel veel en goed werk heeft verricht, houdt in het Giessendainse overstromingsgebied 's nachts de wacht. Nu wij het over veel en goed werk heb ben; hulde ook aan de dames van de tele foondienst, die doen wat zy kunnen en het enorm druk hebben. Maak het haar niet lastiger dan nodig is. Dc post functionneert ook weer goed en dc bestellers weten dc ge- ëvacueerden aardig te vinden. PLAATSELIJK NIEUWS Papendrecht GEEN KERKDIENSTEN Hoogstwaarschijnlijk zullen a.s. Zondag geen kerkdiensten worden gehouden. De Ned. Herv. Kerlc is door vee bezet. De andere kerken staan alle in het water. Zwijndrecht Veiling 4 Februari: Boerenkool 27; Gele- kool 1116; Groenekool 925; Knolselderij 18—39; Stoofsla 7—15: Rodekool 8—15; Sel derij 1015; Spruiten 4459 (schoonge maakt) 42—61; Uien 2135; Veldsla 4.03; Winterpeen 12—17; Witlof A 48—54; Witlof B 42—51; Wittekool 14—23 Waspeen 1425. Appelen: Goudreinetten 22—30; Idem Standaard 2125; Bellefleuren 1011; Jo nathan H. I-I. 16—23. Peren: Kleiperen 58; Duitse Groene VEILING BARENDRECHT OMSTREKEN. Woensdag, 4 Februari 1953: Boerenkool 25— 33; Kroten 7—IS; Rode kool 13—19; Groene kool 24—29; Waspeen 12—14; Winterpeen 15—18; Prei 31; Selderij 10—12; Spruiten AI 62—70, idem An 53—60: Uien 30—40; Witlof 54—61. id 4550; Veldsla 3.90: Knolselderij 2342; Goud- reïnette A 27—30. idem B 19—25: H.H. 24—27; Conférance 55—59; Golden Delicious H.H. 36; Present van Engeland A 34; H.H. 27. (Advertentie) Inwendige zuiverheid.' is het behoud van Uw gezondheid. Neem eens per week één of twee Vrijere monetaire verhoudingen van het grootste helang (Van onze Brusselse correspondent) De Europese Liga voor Economische Samenwerking is een particuliere or ganisatie. waarvan vooraanstaande vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven, de financiële en de politieke wereld deel uitmaken. In deze kring zijn voor de de toekomst van Europa belangrijke plannen uitgewerkt. We herinneren aan haar eerste grote conferentie in Den Haag, voorloopster van de oprichting van de Europese Raad, aan die van Westminster waar feitelijk het plan voor de Europese Betalings Unie tot stand kwam. Op de vorige conferentie te Brussel gehouden de heer Van Zeeland, thans minister van Buitenlandse Zaken was één van fle oprichters der LECE waren de besprekingen gewijd aan de be trekkingen tussen Europa en het Commonwealth. Hoewel deze conferentie wel licht niet dadelijk tot definitieve resultaten leidde, heeft zij door de gedachten- wisseling met de talrijke gedelegeerden van de leden van deze gemeenschap, veel tot verheldering van het probleem bijgedragen. Het onderwerp dat voor de huidige conferentie werd gekozen, is wel van bijzonder belang voor de toekomst van Europa: „De monetaire reconstructie", en het ogenblik dat zij ge houden wordt, wel bijzonder goed gekozen nadat de ministers van het Common- welath juist de monetaire problemen van de sterlingzone hebben bestudeerd, in Washington een nieuwe administratie aan het werk gaat en binnen enkele dagen de Scliuman-gemeenschap een eerste practiscche poging voor de Europese integratie zal gaan doen. overtuigd, dat het behoud van de beper kingen en de contróles inzake de "deviezen vooral voortvloeien uit de verkeerde bin nenlandse geldpolitiek." België is bereid metterdaad mee te werken aan de politiek tot vrijmaking van het handelsverkeer, aan de inspanning tot Europese samenwerking met de sterlingzone en met de dollarzone m het kader van het handelsverkeer. Prof.. Zijlstra bepleitte Europese douane-unie Een groot aantal experts heeft zich in Brussel gedurende drie dagen verenigd om over het monetaire probleem en zijn sociale en economische aspecten hun gedachten, te laten gaan, nadat de secretaris-generaal, de heer Lucien Sermon, een inleidend rapport heeft doen verschijnen, waaraan een voor bereidende commissie van vijftien, onder leiding van de Belgische president, baron Boël, lang heeft gewerkt. Er is daarin o.a. een heel hoofdstuk gewijd aan de Europese Betalings Unie, ten einde tot een betere coördinatie van de monetaire politiek te komen. Op de conferentie zelf heeft een commissie onder leiding van onze land genoot. professor Kuin, zich meer in het bijzonder met de toekomst van dit organis me beziggehouden. Resoluties Bekijken wij thans de resoluties zoals deze door de conferentie zijn aangenomen en tij dens de slotzitting werden bekendgemaakt, dan blijkt daaruit dat de liga de aandacht van de regeringen en van de openbare me ning heeft willen vestigen op de dringende noodzaak aan de Europese landen valuta's terug te geven die deze naam waardig zijn. Het is een gedachte die we ook in het inlei dend rapport van de heer Sermon en in ver schillende redevoeringen van vooraan staande sprekers terugvinden. Men kan geen omwisselbaarheid van valuta's tot stand brengen, indien doze in het eigen land niet aan de nodige discipline onderworpen zijn. De omwisselbaarheid zal m.a.w. meer ge volg dan oorzaak zijn van vrijere monetaire verhoudingen in Europa, een gedachte die natuurlijk ook in de rede van de Belgische minister van Financiën, de heer Janssen op de slotvergadering gehouden, sterk naar voren kwam. Deze kon er op wijzen, dat België in dit opzicht reeds en flink stuk van de weg heeft afgelegd en klaar is voor een collec tieve poging om tot de omwisselbaarheid der munten en vrij handelsverkeer te ko men, waarbij wel bleek, dat de heer Jans tot degenen behoort die deze converta- biliteit zo wijd mogelijk willen opvatten en het gevaar zien van een convertabiliteit van de Europese munten zonder meer. De heer Janssen acht de problemen van de convertabiliteit in dollars niet onoplosbaar en deelt het wantrouwen van de conferentie tegen quantitatieve restricties tot vermin dering van het dollardeficit,. „Men keert de algemene oplossingen de rug toe wan neer men een Europees protectionnisme in de hand werkt. Ik bon er inderdaad van Biljarten Dordtse competitie Uitslagen der competitie-wedstrijden van de Dordtse Biljartbond: Afd. A 1: Excelsior—H.Z.O. 3—3; Olym piadeWilhelmlnaboom 42; Wilhelmina 1 Wilhelmina 3 4—2. Aid. A 2: II.Z.O.—Sportvrienden 4—2; T.O.P.—Papendrecht 0—6; T.O.G.—Wilhel mina 2 24; De Hoop—Eickendonk 3—3. Afd. B 1: H.S.V.—Olympiade 8—0; I.V.B.— Amicitia 62; W.W.B.Excelsior 62; Eickendonk—T.O.P. 44. Afd. B 2: Sportvrienden't Noorden 44; Onder Vrienden—Papendrecht 5—3; Olym piade—De Hoop 53; Wilhelmina—T.O.G. 26; Eickendonk—H.Z.O. 44. Afd. C 1: SportvriendenEickendonk 26; Excelsior—De Hoop 26; T.O.P.Arie's Vrienden 7—1. Afd. C 2: Effect—Excelsior 0—8; W.W.B.— Wilhelminaboom 8—0. Afd. C 3: Amicitia—Olympiade 4—4; Wil helmina—H.Z.O. 4—4; De Hoop—Papen drecht 2—6; 't Noorden—E.V.A. 2—6; Eickendonk—T.O.O. 4—4. Europese douane-unie De vrees dat de convertabiliteit sociale en economische gevolgen zal hebben die funest zyn voorde welvaart, wordt door de con ferentie niet gedeeld. Integendeel, de reso lutie wijst er uitdrukkelijk op, dat de om wisselbaarheid door verhoogde productivi teit de levensstandaard verbetert en dat zij de regeringen niet belet gezamenlijk een po litiek te voeren, waardoor de schommelin gen van de economische activiteit worden verhinderd, terwijl anderzijds in de over gangstijd compensatiemaatregelen kunnen worden getroffen. Minister Zijlstra, die voorheen bestuurslid van de Liga is geweest en tlians als één der slotredenaars fungeer de, sprak van eern „distributie van de offers" die nu eenmaal onvermijdelijk zijn bij economische integratie en memoreerde het spadewerk van de Benelux, terwijl minister Zijlstra in gedachten de conferentie reeds voorbij snelde, toen hij sprak van de nood zakelijke Europese Douane Unie, Ook de Liga wenst blijkens haar resolutie een „omwisselbaarheid op het wereldvlak" en verzoekt elke natie de sanering van haar valuta te voltooien". Voorts is de Liga van oordeel, dat alle landen, vooral wanneer zij schuldeisers zijn. tot plicht hebben alle in- voerhinderpalen te beperken en dat maatre gelen moeten worden getroffen om de pro productie van levensmiddelen en grondstof fen in de overzese gebiedsdelen .te bevorde ren. Een passende belastingpolitiek en be scherming tegen politieke risico's moeten de particuliere internationale investeringen mogelijk maken. Een van de meest essentiële punten van de resolutie is de aanbeveling om tot meer 'soepelheid in de noteringen te komen. Schommelingen ten bedrage van 5 procent boven en beneden de officiële pariteit zou den moeten worden toegestaan. Wisselter- mijnmarkten zouden moeten worden ge handhaafd of weder ingevoerd, aanpassing van de accoorden van Bretton Woods zal moeten worden overwogen, de emissieban- ken of internationale stabilisatiefondsen zouden over belangrijke valutafondsen moe ten beschikken. Een nauwere samenwerking tussen de re- gei'ingen en de centrale banken is geboden en indien, ondanks deze samenwerking de omwisselbaarheid niet kan worden verze kerd, zouden dc pariteiten zelf moeten wor den gewijzigd. Natuurlijk wordt gewezen op de dollarschaarste in verschillende munt- zones, terwijl de resolutie tevens het be lang onderstreept van een Amerikaanse economische politiek gezien haar invloed op de wereldconjunctuur welke er naar streeft buitengewone prijsschommelingen te voorkomen. E.B.U. Tenslotte volgt hier de passage van de re solutie, die zich meer in het bijzonder met de E.B.U. bezig houdt en waarin we ver schillende van de door de conferentie voor gestelde hervormingen terugvinden, die men juist op het ogenblik, dat de kolen- en staal gemeenschap met haar op monetair gebied ingrijpende gevolgen in werking treedt, zeer dringend acht: Zy stelt voor: 1. Ten spoedigste de soepelheid van de wisselkoersen in de hand te werken; 2. De quota van de statenleden met 20 f.h. te vermeerderen, gepaard gaande met verhoging van de verhouding goud-le ningen, welke op 50/50 zou moeten worden ebracht, ongeacht het gebruik van het quo tum; Te bepalen dat alle regelingen boven de quota zowel voor de crediteur als voor dc debiteur-staten integraal in goud zullen ge schieden, met dien verstande, dat het be- stuurscomité van de E. B. U. de strikte toe passing van deze regels in uitzonderlijke ge vallen zou kunnen verzachten. 4. De reserves van de E.B.U. te vergroten; 5. Het Europese bedrijfsleven zou kun nen worden uitgebreid, indien de Ameri kaanse leningen op lange termijn en die van de Wereldbank gedeeltelijk, via de E.B.U., te zijner beschikking werden gesteld; 6. Daar de kapitaalbeweging op korte termijn tot. het evenwicht van de balansen kunnen bijdragen, zouden de credileurstaten hun onderdanen moeten aansporen in dc de- bïteurstaten de effecten te kopen waarvan deze laatstcn de categoriën zouden be palen; 7. Die vooruitgang niag nochtans geen enkele beperkende maatregel ten opzichte >an de handel onder de aangesloten staten tengevolge hebben; Dc O.E.E.C. zou de middelen moeten bestuderen, waardoor de gebieden, die aan gesloten zijn bij de muntzones van de E.B.U.-staten eveneens ten volle het stelsel van de vrijmaking van de handel zouden kunnen genieten. Het vrachtschip „Carthege" uit Tunis zit muurvast op het strand van Scheueningen. Motoren die uit zout water komen moeten zorgvuldig worden behandeld Voor alles is demonteren en reinigen noodzakelijk De aanvragen voor hulpverlening hebben voor een belangrijk deel betrekking op ver- voermaterieel. Evacuatie uit de getroffën gebieden en het brengen van materiaal en outillage erheen, zij zijn onmogelijk als daar niet het nodige geschikte apparaat voor be schikbaar is. In deze eerste dagen na de ramp is alle activiteit gericht op het redden van men sen. het voorkomen van groter calamiteiten en het herstellen van datgene, wat nu reeds hersteld kan worden. Men moet hopen, dat de snelle coördinatie van de hulpverlening en een even sne] verkregen overzicht van het eerst noodzakelijke vele levens zullen redden en verdere schade zal voorkomen. Intussen, er zullen na deze dagen van angstige spanning, dagen van wederopbouw komen en dan zal men een overzicht moe ten hebben van wat e,- in de getroffen ge bieden aan materieel aanwezig is wat daar van a!s een totaal verlies moet worden be schouwd en wat dadeiijk kan worden ge bruikt. V/ij herinneren ons uit de eerste tijd van de wederopbouw na de oorlog, van weke kardinaal beiang het vervoersappa- raat in zulke omstandigheden is. Materieel op de eilanden Beperkt men zien tot het wegvervoer ep de Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden, dan moet men :n de eerste plaats constateren, dat de eilanden zeker riet tot de „moto risch dun bevoikte" streken van ons land behoren Door de mechanisering ven de landbouw vindt men in de agrarische ge bieden thans een groot aantal traetors en veel voor het vervoer van landbouw- en veeteeltproducten gebruikte trucks. Hoe stenk de aard van het vervoenapparaat gebonden san de economische structuur n een streek, bleek ditmaal wel zeer dui delijk door het acute tekort aan veewagens dadelijk na de overstroming. Een blik op Tiengemeten De commandant van een Oxford van de Marine-luchtvaartdienst, die gisteren bo ven het eiland Tiengemeten heeft gevlogen, vertelde ons het volgende: Het hele eiland behoudens enkele plek ken staat onder water. In het dorpje Tiengemeten zag hij de bewoners naar buiten komen toen het vliegtuig rondcir kelde. Op een klein stukje grond langs het dorpje was vee samengedreven. Bij de in gang van de haven is een scheepje over de dijk geslagen en ligt 6 a 7 meter ver in het land. Een boerderij te Vluchtheuvel in de Mid denpolder is door het water stukgeslagen. Er werden daar geen mensen waargenomen. Op de uiterste oostpunt van het eiland, waar enige huisjes staan, hangt de was bulten. Ook hier werd echter geen teken van leven gezien. Op het Hollands Diep, bij Willemstad, nadert een vloot van van wel 40 kleine scheepjes, op weg naar de noodgebieden.. Waarschuwing voor landbouwers De Rijkstuinbouwconsulent voor West- Noord-Brabant waarschuwt alle boeren om op de drooggevallen percelen geen grond bewerking toe te passen zonder advies van 1 Geheel verloren of dadelijk bruikbaar daartussen zullen wel zeer veel gevallen liggen van zware en lichte beschadiging, die snelle reparatie noodzakelijk maken. Het heeft natuurlijk geen zin te speculeren over de schade die aan het wagenpark op de eilanden kan zijn aangericht. Een over zicht van het bezit aan trucks en tractors is er niet en wat het materieel voor perso nenvervoer aangaat, zo weet men wel on geveer wat de streekvervoerbedrijven heb ben. maar van beide categorieën Is de scha de ook maar te ramen. Van de streekver- voemiaalschappijen beschikken bijvoor beeld: de Auto Mij Zeeland over 47 bussen, de N.V. Stoomtram Walcheren over 34, de Zeeuws Vlaamse Tramweg Mij over 46 bus sen. de R.T.M. over 35 bussen, de Stoom tram Mij Ereskens-Maldrichem over 13 bussen. Deze opsomming i6 niet volledig en dient dan ook alleen als ruwe schets. Het is niet ondenkbaar, dat de omvang van de schade kan afhangen van een juiste behandeling van de wagens, dadelijk nadat zij „op het droge" zijn gebracht. De be langrijkste vraag daarbij is. of de motor onder zout water heeft gestaan of niet. Is dit niet het geval, dan zal de schade in de meeste gevallen als licht kunnen worden beschouwd, Is dit wel het geval, dan moet de schade steeds als zwaar worden be schouwd. Heeft een motor lange tijd onder zout water gestaan, dan zal in het meren deel van de gevallen vervanging wel nood zakelijk blijken. Wat moet men nu doen. els de motor wel onder zout water heeft gestaan, maar geen ..total loss" is? In de eerste pleats: niet experimenteren! De motor moet volkomen worden gedemonteerd en zorgvuldig schoon gemaakt. Er dient op te worden gelet, dat alle leidingen en tanks ven de brandstof toevoer van zout water worden geledigd en daarna worden doorgeblazen en ge droogd. Men dient er wel op te letten, dat men ook bü dit werk niet met vuur bij de open tank komt. Aangezien wij van een volkomen demontege van de motor spraken, spreekt het van zelf, dat ook de bougies of verstuivers uit de motor worden genomen en dat de olieleidingen moeten worden ge demonteerd. doorgeblazen en ontlucht. Bij ernstige schade moet de accu worden leeggegooid, met gedistilleerd water gevuld desnoods leidingwater en daarna ge spoeld. Het water waarmede is gespoeld moet natuurlijk worden weggegooid. Ver volgens moet de accu worden gevuld met gedistilleerd water en onder spanning ge zet. Is de eecu geladen, aan moet het ge distilleerde water worden weggegooid. De accu wordt daarna gevuld met een vrij zware zwavelzuur-concentratie (3.28). Ook de dynamo en de startmotor moeten zo snel mogelijk worden gedemonteerd in benzine uitgewassen en daarna goed ge droogd. Na de montering doormeten. Dit doormeten geldt uiteraard ook voor de bo- bine. De verdeler moet, evenals 'de andere delen zorgvuldig worden gereinigd, De on derbreker moet precies oo dezelfde stand \yorden bijgezet. Versnellingsbak en achterbrug moet men natuurlijk eerst leeg laten lopen, daarna vullen met dunne spoelolie. vervolgens weer leeg latén lopen en ten slotte vullen met de voorgeschreven gewone olie. De cartervulling dient eern dunne olie, S.A.E. 5 of 10, of een speciale dunne spoelolie te zijn. De motor daarna aanslaan een uurtje laten draaien, totdat hij warm is waarbij op de temperatuurmeters moet worden ge let de spoelolie er uit doen en daarna vullen met normale carterolie. Deze raadgevingen vormen uiteraard geen panacee, doch kunnen een E.H.BO. voor motoren zijn, daar waar de garages de Rijkslandbouwconsulent of zijn assis- belast zijn of zelf zware schade hebben op- tenten. 1 gelopen. HET SCHOUWSPEL De toneelavond in Kunstmin „Het ONSTUIMIGE HART" van de Rotterdamse Comedie op a.s. Maandag Kaarten bewaren, blijven geldig voor volgende avond gevraagd, van 9—3 uur. Geen was. REUS, Vriesestraat 132. Te koop: 2-pers. opfelapbed zonder ombouw. Fregatstraat No. 14. TELEFOON 4 6 61 Van VRIJDAG t'm. MAANDAG KIND VAN DE NACHT (L'Epave) met FRANfOISE ARNOUL, ANDRé LE GALL, AIMé CLARIOND e.v.a. Toegang 18 jaar. In ons journaal Aangrijpende beelden v. d. catastrophale waters nood. Nederland- Film Het is in het belang van hen, die thans voor korter of langer tijd als evacué's in ons midden verblijven, gewenst, dat hun verblijfplaats ge registreerd wordt. Daarom doe ik bij dezen een dringend beroep op hen. die evacué's bij zich hebben opgenomen, voor zover zij dit nog niet deden, hiervan kennis te geven aan het Bureau Bevolking, Bever- wijcksplein. Opgegeven moet worden: 1. van iedere evacué naam, voornamen, ge boorteplaats en -datum, kerkgenootschap en plaats van herkomst met adres; 2. van de gastheer naam en adres. De Burgemeester van Dordrecht Mr J. A. H. J. VAN DER DUSSEN. Onze Telefoon No 4686 is nog steeds gestoord Verzoeke beleefd Uw boodschappen, bestellingen, enz. op te geven aan onze SLIJTERIJ „DE GELAARSDE KAT" SPUIWEG 4 - TELEFOON 8966 TEL. 4-3-2-1 BUD ABBOTT, LOU COSTELLO in TOEGANG ELKE LEEFTIJD. In ons nieuws SPEC. REPORTAGE VAN DE NAT. RAMP, o.a. opnamen ook van Dordrecht. die van het GEMEENSCHAPPELIJK ADMINISTRATIEKANTOOR (GAK.) uitkering Werkloosheidswet of Ziektewet ontvan gen, dienen zich, zo mogelijk onder overlegging van hun regïstratiekaarl, te melden bij onder staande adressen. Gemeld kan worden op Maandag, Woensdag, Donderdag en Zaterdag om 9.30 uur LEERDAM, Openbare School, Joost de Jongestraat. GORINCHEM, Appeldijk 45. SLIEDRECHT, Tijdelijk Gew. Arbeidsbureau. DORDRECHT, Bleekersdijk 13. Voorts kan worden aangemeld te WIJK, Café Maaszicht, A. 19, Vrijdags om 10 uur. HELLOUW, Lokaal van den Heuvel, B. 35. Vrijdags om 2 uur. Firma A. MAK. Veilingonderneemster te Dordrecht, Visch- straat 17, bericht, dat de OPENBARE VERKOPING van 3 en 4 Februari 1953, zal doorgaan op DINSDAG 17 en WOENSDAG 18 FEBRUARI 1953. Gelegenheid tot bijvoeging t'm, Woensdag 11 Februr.' 1958.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4