1320 Vreselijk zijn de verhalen van de vliegers RILLAND: WAAR ZWIJGEN HET WELSPREKENDST IS.... Gesloten kustlijn voor Zeeland Dr. Louclon f HERHALINGSOEFENING AFGELAST Het noodgebied van de lucht uit De mens volkomen machteloos Artsen en technici geland LUCHTBRUG BIJ DAG EN BIJ NACHT Geredde lionden zwommen terug DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 DE COURANT—NIEUWS VAN DE DAG 3 DEN HAAG, 4 Febr. Het aantal slachtoffers van de overstromingsramp is gestegen tot 1269. Wij geven een geheel overzicht van alle plaatsen waar slacht offers zijn gevallen. Abbenbroek 1 Brandwijk 2 Brouwershaven 3 Bruin isse1 Burgsluis 10 Capelle 3 Dinteloord 3 Dreischor 15 Fijnaard 46 Geersdü'k 1 Goese Sas 7 's-Gravendeel 57 Halsteren 17 Hellevoetsluis 5 Heusden en Altena (definitief)3 Heinenoord 2 Heijningen 25 Elfplaat 7 Hoedekenskerke 1 Hondsbossche- zeewering 1 Hontenisse (Kerkdorp Samswaarde)8 Klundert 13 Kortgene40 Krabbedijke 4 Kruiningen11 Maartensdijk 4 Maassluis 1 Moerdijk 13 Nieuwerkerk (Ouderkerk) 13 Nieuwe Tonge 75 Nw, Vossemeer50 Numansdorp 67 Oosterland 40 Oosterschelde 4 Ossenisse1 Ouddorp 1 Ouderkerk a. d. IJsel 2 Oudelandé 2 Oude Tonge 300 Papendrecht 1 St. Philipsland 1 Raamsdonksveer 2 Rilland 1 Rotterdam 1 Serooskerke 15 Stavenisse 300 Steenbergen 13 Stellendam27 Sliedrecht 1 Stormpolder 6 Streijen 20 Terneuzen 2 Texel 5 Veere 2 Viissingen 3 Wagenberg1 Willemstad 2 Wolfaartsdijk9 Yerseke 10 IJselmonde 3 Zaanslag 1 Zierikzee 15 Zuidland20 8'> RICONMD &ATHDRIE PA6EM NA PS FATALE. $FRlN<3Vl-oEI> - - - J 9 FE8C'..S3 70-JAR1GE VROUW ZWOM 100 M. AHOY-HAL, ROTTERDAM. Met 'beicle handen een kommetje soep omklemmend, zit opoe Bogerd, 70 jaar, te wachten, totdat haar een slaapplaats wordt aangewe zen. Zij heeft alleen in haar jeugd zwemmen geleerd. En nu kwam zij eensklaps in het water terecht, sloeg bijna instinctief armen en benen uit, speelde het klaar om een afstand van honderd meter te zwemmen. Naar een vlot, .waar tien handen haar op het droge trokken. Honderd meter zwem men. Zeventig jaar „Nee, ik wil geen eten meer", zegt zij, „ik heb te veel in angst gezeten. Ik kan het niet weg krij gen JAN DE HARTOG'S JACHT IN ACTIE GORINCHEM, 5 Febr. Te- gen middernacht is het grote jacht „Rival" van de schrijver Jan de Hartog uit Loenen a/d Vecht in de haven gearriveerd. Dit fraaie schip wordt als hospitaal inge richt. Kleding, medicamenten en voedsel zijn aan boord gebracht Hedenmorgen zal het vaartuig uit Gorinchem vertrekken. Er zijn een dokter en een verpleegster aan boord. Jan de Hartog zal zelf het commando over het schip voeren. (Van een speciale verslaggever) VLIEGVELD WOENSDRECHT, 4 Febr. De vlieger vóór ons maakt een cirkelend gebaar met een vinger: „Omkeren!" schreeuwt hij naar achteren. „Overal verder het zelfde, overal water". Het kleine sporttoestel gaat in een scherpe bocht naar stuurboord liggen, hangt een paar seconden lang scheef tussen hemel en water. De hemel, waar lichte witte wolken drijven en een vriendelijk zonlicht straalt, het water, grauw en grijs en.eindeloos, dat van horizon tot horizon welft. Alleen maar daken, en vooral: water WE vliegen reeds enkele uren boven het verdronken land. Vliegen er te zamen met honder den andere toestellen. Met laag langs de golven strijkende Har DEN HAAG, 5 Febr. On danks het bijzonder slechte weer van de afgelopen nacht is de hulpverlening door de lucht on afgebroken doorgegaan. In het grootst mogelijke tempo werden ook vannacht enorme hoeveelhe den autobanden (met drijfvermo- gen), rubberboten, zandzakken, voedsel, drinkwaterblikken en medicamenten boven de meest noodlijdende plaatsen op de ver dronken eilanden gedropt. Er worden nu ook dokters en technici met vliegtuigen geland. Naar Haamstede zijn drie chirur gen overgebracht om dringende operaties te verrichten op ern stige patiënten, die van alles verstoken, levensgevaarlijk ter- neerliggen. De naöhtelijke landingen ge beurden onder de moeilijkst denkbare omstandigheden en het is dan ook geen wonder, dat daarbij een drietal Austers, een licht type kleine verkennings vliegtuigen, beschadigd zijn: Een bij Melissant en twee bij Haam stede. De toestellen worden met spoed gerepareerd. Uiterst belangrijk werk doen de helicopters. Niiet minder dan 500 door koude of verdrinking bedreigde slachtoffers van de overstromingen zijn gered door Amerikaanse hef schroef vliegtui gen in samenwerking met amiphi- bie-vaartiuigen. Deze reddingen gebeurden voor het grootste deel bij Nieuwe-Tonge, dat thans ge heel geëvacueerd wordt. Ook de Belgische en Britse helicopters verriahten voortdurend reddings werk van onschatbare betekenis. Ambulance uit Duitsland De Volkswagenfabrieken heb ben een complete ambulance aan geboden, die vanmorgen aan onze minister-president zal worden aangeboden. Na de overdracht vertrekt zij onmiddellijk naar de noodgebieden. Het verkoopkantoor voor de kalksteenindustrie te Hilversum heeft een millioen kalkzandstenen voor het rampgebied beschikbaar gesteld. Lieutenant E. C. Spreadbury Twintig uur in de weer: twintig man per helicopter gered... vards en Beechcrafts, met snelle jagers, met logge transportkisten en met die vreemde bol-ogige in secten, die de helicoptères zijn. Het is oppassen in de lucht. Want het is er druk. De vliegtui gen scheren boven en onder, aan stuur- en bakboord. Met brede schroefzwaaien landt een breed- buikig Amerikaans hefschroef- vliegtuig in Zierikzee. Een Brit verheft zich rechtstandig en lang zaam uit Oude Tonge. Langs de romp van de helicoptère twee brancards, slechts even beschut door een plastic schermpje. Er liggen twee lichamen op. Beneden wapperen vier tere rood-wit- blauwe Vlaggetjes. Een bebakend terrein, teen stuk slib naast puin van bóèrderijen van St. Maartensdijk. Een vlieg tuig snelt uit de wolken, ruist in een brede bocht naar beneden. Laat tussen die vier vlaggetjes duizenden zakken vallen. Mannen hollen er op af, maken wat arm zwaaien, bukken zich dan ei rapen. Monotoon landschap EEN lange tocht met dit vlieg tuig, soms een monotone tocht. Water, doorbroken dijken, rode en zwarte daken, cadavers van koeien en varkens, wrakhout en overspoelde wegen. Vliegend over Tholen: een stad, hoog op het land, te midden van uitgestrekte slibvelden, waarvan het water zich zeer langzaam heeft terugge trokken. Langzaam en aarzelend door brede sleuven in de klei, die zijn als groeven in een eeltige hand. Vliegend over Scherpenisse, een modderige muziektent, een Rode- Kruisauto, een weg met een paard en een wagen en een man die langzaam voortgaan. Soppend door water eii slik, daarachter een spoor van schuim. Brede dijken met gapende gaten. Bij elk gat tien, twaalf nijvere mannekens, die zandzakken stappelden. Dan het Mastgat, het Keete. 'n Vaarweg voor honderden schepen, die in een lange rij achter elkan der trekken. Komend van Schou wen en Duiveland, of op weg naar Goeree en Overflakkee. Leven en beweging, eën drukte en actie geeft het over de dorpen. Men bergt cadavers, men werkt aan dijken. Men parachuteert voedsel, verzamelt vee. De pol- Iders worden doorkruist door hon derden kleine vletten. Een vrien delijke dag, met rustig water en zacht zonlicht. DEN HAAG. 4 Febr. Dr. Alexander Loudon, voorzitter van het Residentie-orkest, secretaris generaal van het Int. Hof van Ar bitrage en oud-ambassadeur t< Washington, is tijdens het concert van het Residentie-orkest in het gebouw van K. en W. te Den Haag, plotseling ten gevolge van een hartverlamming overleden. Voor de aanvang van het con cert, dat onder leiding sto>^ van de Oostenrijkse dirigent Rudolf Moralt, had dr. Loudon nog het woord gericht tot het publiek i. v. m. het concert, dat Zondag ten bate van het Nationaal Rampen fonds door het Residentie-orkest zal worden gegeven. Tevens deel de hij mede, dat het con cert zou be ginnen met het Air uit de suite in d- dur van Bach, ter nagedach tenis van de slachtoffers van de ramp. Dr. Loudon begaf zich vervolgens naar zijn loge, waar hij tij dens het spe len van 't Air onwel werd. Ondersteund door mevr. Loudon ver liet hij de loge, waarna een hartverlamming een einde maakte aan zijn leven. Onder de talrijke Haagse vrien den van dr. Loudon, die 60 jaar Dr. A. LOUDON. Rood, wit en geel IN het licht blinken de helrode zwemvesten van Amerikaan se militairen, die met ducks aan het werk zijn bij Nieuwerkerk en Oosterland, blinken de witte puinhopen van verwoeste dorpen, schittert het geel van rubberboten, die als monsterachtige sinaasap pelschillen langs huizen en dijken liggen. Hier en daar in de polders staat een eenzaam paard tot de buik in het water. Steeds het hoofd naar beneden gebogen. De dieren zijn al drie dagen zonder voedsel en drinkwater. Schiet ze dood, zegt een kapi tein van de vliegbasis Woens- drecht. Ze zijn vrijwel niet meer te redden. De beesten lijden. La ten we ze mitrailleren De paarden kijken niet op naar de vliegtuigen. Ze staren over het lage water. De helicoptères stijgen en dalem Kabelen de laatste hopelozen op, die dagen achtereen op daken en dijken de dood rond zich hebben gezien. IN Zierikzee achter de kerk lijkt het een veemarkt. Hon derden koeien staan daar. Een mozaïek van zwart en wit. Rood en wit zijn de ruïnes van de dor pen. Dorpen, die honderden do den tellen. Het dorp Stavenisse glijdt voorbij. Het dorp Oude- Tonge glijdt voorbij. Langs Burgh, langs Haamstede. Een kleine strip, waar de Pipercubs van de Rijks Luchtvaartschool op landen. Ze bréngen wat voedsel en ze brengen wat medicamenten. Snellen dan terug naar Woens- drecht, waar weer andere vlieg tuigen opstijgen. Waar de helicop tères slechts 'n enkele maal ko men, om zich vol te drinken met benzine, om dan weer naar de eilanden toe te stevenen. Sprin gend van dorp tot dorp, om van huis tot huis nog diegenen te red den, die al die dagen op de daken hébben moeten verblijven. Maar nu zit daar niemand meer. Alle mannen en vrouwen zijn weg. Verschrikkelijke verhalen DE piloten kunnen vreemde, soms verschrikkelijke verha len vertellen. Van een man, die met zijn vrouw op een dak heeft gezeten, zijn vrouw aan de ene hand; de andere hand geklemd aan een schoorsteen. Het water kabbelde langs hem voort. Zijn rechtervoet sloeg een dag en een nacht achtereen, met de golfklots van het water tegen de dakgoot. Die voet is nu kapot; de man heeft geen hiel meer, hij heeft geen been meer. Het is slechts een versplinterd bot. Maar de man is gered en de vrouw is ge red. Ze zijn overgebracht naar een ziekenhuis bij Zierikzee. Door naar Bruinisse. Twee ha- jns. Vol schepen. De ene haven is eigenlijk niet te vinden. Die is water dat in het water staat. De andere haven is drooggebla- zen. Er liggen een paar schepen in het slib. NAAR St. Philipsland. Kapot. Hogerop. Naar Goeree en Overflakkee. De dorpen kapot. De boerderijen kapot. Er staan nog wat muren. Er liggen wat ro de daken. Langs de dijken talloze cadavers van koeien en varkens. Dan keren wij. Het gaat in een lange, rechte streep naar Woens- drecht, het hooggelegen vliegveld, achter het sappige groen van hoge dennen. We stappen uit, wandelen naar de Operations Room. We horen verscheidene talen. Engels, Frans, Nederlands. Piloten komen af- en aanlopen, gehuld in gele zwem vesten. Ze wisselen ervaringen uit. Geven elkaar waarnemingen door. Praten over een zinkend schip bij Middelharnis. Wijzen met vingers op de kaart. Drinken on dertussen een kop koffie, kauwen op een boterham. Dan stappen ze weer in hun kisten. Gaan weer op weg om voedsel te brengen, medicamen ten of andere hulpmiddelen. Om mensen te redden. Een vol etmaal te laat DAAR is majoor Flinterman. Twee dagen en nachten in touw met zijn bemanning, met kapitein Weehuizen en onder luitenant Schrijver. Ze zijn be gonnen met een Beechcraft van het vliegveld Volkel. Bij Nieu werkerk hebben ze banden en zwemvesten uitgeworpen, rubber boten, voedselpakketten. Sinds Maandagochtend in touw. Tiental len vlieguren achtereen, om maar hulp te kunnen bieden. Hulp, die eigenlijk, zo zegt kapitein Wee huizen, vierentwintig uur te laat is gekomen voor Schouwen en Duiveland. „Wij hadden hier al veel eerder moeten zijn. Majoor Flinterman staat even te praten met een Engelse piloot. Het is een vlieger van de Royal Navy, Spreadbury. Gisteren red de hij er drie. Vandaag zeventien. Bij elkaar twintig. Zijn squadron heeft het nog beter gedaan. Dat heeft er in totaal honderd-en-vijf van de daken gehaald. Zij blijven vliegen. Zij brengen nog wat ben zine, nog wat kaarsen of zak lantaarns naar de weinige ploe gen, die in de polder nog door werken om met man en macht de dijken te stutten. Te stutten tegen het water, dat in de avond hef tiger gaat opklütsen, aangedreven door een gierende Noordwesten wind. WEDEROM een nacht de vierde van de verschrikke lijke nachten, die voor Zeeland voor altijd onvergetelijk zullen zijn. Een nacht, waarin het wa ter zich weer verheft, waarin het kolkt en bruist en schuimt over de plaatsen, die het reeds onder zijn heerschappij bracht. De mensen weten het nu niet meer. Zij zijn nu ten einde raad. Zij hebben alles doorgemaakt, wat in een mensenleven kan ge beuren, alle ellende, alle pijn, alle smart. Zij hebben zichzelf kunnen redden. Zij hebben ande ren kunnen redden. Ze hebben nog wat beesten in veiligheid kun nen brengen, sommigen hebben zelfs hun geld mee kunnen nemen. Er zijn doden geborgen. En nu staan zij machteloos. Nu komt de doffe wanhoop in hun hart. Zij willen nog wel dijken versterken. Maar nu komt de wind. Nu komt het water weer. Het water, dat zij dachten te zijn ontvlucht, maar dat hen wil achterhalen. (Van onze speciale verslaggevers) RILLAND, 4 Febr. Woensdagmiddag, ruim drie etmalen nadat het water de polders en wegen rondom Rilland-Bath verzwolg, draaiden de eerste colonnes Franse legerwagens bij Rilland de weg op naar Krabbendijke en Kruiningen. Een deel der ruim elfhonderd Franse militairen reed de Zuidbevelanders te hulp, die beducht voor nieuw hoog water, met alle man die een schop kon vasthouden de gaten in de dijk dichtten en be dreigde plaatsen versterkten. Over de smalle separatiedijk naar Krabbendijke, grens van en borstwering tegen het water, gingen langzaam de silhouet ten van vele honderden. Militairen, DUW-arbeiders, studenten. In troepjes. Getweeën. Gedrieën. Achter en tussen hen: leger trucks, personenwagens, alle volgeladen met manschappen. Ondertussen sleepten artilleriemensen de veecadavers bij tientallen uit de omgeving van Rilland weg naar het kruispunt van de wegen naar Krabbendijke, de separatiedijk en de pro vinciale weg naar Bath. Weinige inwoners van Rilland, die even terug waren gekomen om nog wat van hun bezittingen te bergen, keerden terug naar hetzelfde punt. Met nog wat kleren en wat schoeisel. In een levensmiddelendoos of in een op gevouwen deken. In de avondschemering lieten zij Rilland achter zich. Een petieterig silhouet aan de einder, achter een breed watervlak. GEEN DIJKVERHOGING, MAAR: (Van onze speciale verslaggever) SCHIPHOL, 4 Febr. „Several months" zegt een rustige stem, de stem van een kundig en langjarig ingenieur, een die het water kent. in antwoord op een vraag, hoe lang het zal duren, voordat het overstroomde gebied, dat voor droogmaking in aanmerking komt, weer 'n beetje droog kan zijn. En of het misschien jaren zal duren." De vraag werd gesteld door een lid van het gezelschap ambassa deurs en andere leden der buiten landse vertegenwoordigingen in Den Haag, dat vergezeld door enkele K.L.M.-officials en ver tegenwoordigers van nationale pers en wereldomroep, en onder leiding van dr. Visser van het Dep. van Buitenlandse Zaken, die hier als chef van het protocol fungeerde, een luchttocht boven onze verdronken polders en eilan den had gemaakt. De regering had de KLM verzocht deze rondreis te organiseren. Men vloog over Schiedam en het eiland IJsselmonde naar 's-Gravendeel, van daar naar Raamsdonksveer, Sleeuwijk en Sliedrecht, passeer de andermaal 's-Gravendeel, na dus een lus te hébben gemaakt, Eerste Kamer aanvaardt defensiebegrotingen DEN HAAG. 5 Febr. Na een langdurig debat, dat daags tevo ren al begonnen was, zijn "Woens dagavond de begrotingen van Oorlog en Marine in de Eerste Kamer z.h.s. aangenomen. Vóór de beantwoording van de vele sprekers uitte minister ir. C. Staf zijn grote waardering voor de zelfopofferende hulpverlening door de militairen van zee-, land en luchtmacht. Hij deelde mede, dat drie soldaten en twee leden van het marinepersoneel bij dit menslievende werk zijn omgeko men of vermist. De weinige militairen, die aan de buitengewone oproep van' Zon dag geen gehoor hebben gegeven, zullen streng worden gestraft. De staf van de Nederl. territo riaal bevelhebber en de vliegtui gen verrichten thans uitstekend werk bij de redding der getroffe nen. Ook uit het buitenland is er snel hulp gekomen met varend, rijdend en vliegend materieel. Vijfduizend Amerikaanse mili tairen hebben zich voor deze hulpactie onder de bevelen ge steld van de luit.-generaal Buur man van Vreeden. De herhalingsoefening voor de 44e regiments gevechtsgroep, die 1 Maart zou beginnen, is in ver band met de buitengewone om standigheden afgelast. zag Willemstad, Dinteloord, Nieuw Vossemeer, Halsteren, Ril land Bath, Kloosterzande, Ter- neuzen, Breskens. Arnemuiden. Kortgene (Noord-Beveland), Sta venisse (Tholen), St. Philipsland, Zierikzee en Brouwershaven op Duiveland, Stellendam, Middel harnis, Tiengemeten, Zuidland en Abbenbroek op Putten en keerde over het eiland Roozenburg en De Hoek langs de kust naar het veilige Schiphol terug. Men was dus boven alle getroffen plekken, maakte uiteraard geen tussenlanding, vloog op 150 meter hoogte en kreeg te zien wat er behalve grauw water en reddings boten nog was te zien. Een Waterstaatman pleegt lang technisch te blijven, maar dr. Van Veen ging zijn wetenschappelijke zelfbeheersing verliezen, toen ik hem naar die several months ging vragen. Hij heeft alles van zeer nabij meegemaakt, nu al vier dagen lang en met ogen die meer zagen, dan de ellende van het ogenblik, en dan gaat het hart spreken. Daarbij kwam, dat al wat hij had gezegd tot zijn aan dachtig auditorium, dat een goed deel van de wereld vertegen woordigde, sloeg op de toestand van het ogenblik, die elk uur bij elke windstoot van de sterker wordende Westenwind kan ver slechteren. Waar het nog droog is. staat dikwijls het water tot de dijkkruin, o£ moeten enkele meters grond of zandzakken in de haastig gedichte bressen het geweld bui ten houden. De zwakke buik van Zuid-Hol land achter de Hollandsche IJsel- dijken. IJsselmonde en meer polders zijn bij lange niet safe. Wat is wel safe in dit gebied, waar de dol geworden waterwolf rondloert naar rotte steen en openingen. „Verscheidene maanden om het land terug te winnen?" „Als alles meeloopt." „Dat betekent dus, dat al dit verdronken land in 1953 niet meer zal deelnemen aan de productie?" „Het is nu zelfs nog onmogelijk te zeggen wanneer wij het eigen lijke dichtingswerk kunnen aan vangen. Met die werkzaamheden gaat natuurlijk gepaard de droog legging, hetzij door natuurlijke afvloeiing van het water dan wel door pompen. En er staan gebie- 1N een soort van gelukkige ver bijstering nemen wij waar dat er geld is in Nederland en dat iedereen er af wil. Dat, wat wij zo gaarne aan de fiscus onthouden, geven wij met graagte aan ons Rampenfonds en zo stromen de millioenen toe gelukkig. Er zal nog oneindig veel meer geld no dig zijn natuurlijk, doch men vraagt zich af waarom er ander half milliard per jaar uitgegeven moet worden voor de verdedi ging van een land, dat op zijn meest kwetsbare punt niet te ver dedigen blijkt. En of het niet be ter zou zijn in de eerste plaats dèèraan onze gelden te besteden, want zoals terecht, is opgemerkt: zodra er oorlog ontstaat richt de vijand zich op onze dijkei^— wor den wij bezet dan worden zij stuk gegooid door onze bondgenoten.. Met deze mogelijkheden voor ogen zouden wij het een en ander moe ten doen.ik weet niet wat. Maar gebleken is dat wij eigenlijk meer behoefte hadden aan heli coptères dan aan straaljagers en dat een grondige organisatie (overkoepelend heet dat tegen woordig) van ons reddingswezen ontbreekt. Er is bij ons gered, doch het geschiedde op improviserende manier. Wij liadden eerder geld uit moeten geven, bijvoorbeeld om het Rode Kruis zo uit te bouwen, dat het onmiddellijk in staat was alle hulp aan te trekken en te co- ordineren. Dat is in vredestijd een tamelijk kostbaar ding, maar het komt mij voor dat deze assurantie penningen goed besteed zijn, doch dat wij ons op een koopje verze kerd hebben. Het is vermoedelijk nooit tot iemand doorgedrongen dat burgemeesters van gemeenten, die zonder electriciteit zitten, in de onmogelijkheid verkeren naar de berichtenzendingen te luisteren en dat zij evenmin in staat zijn zelf mededelingen te doen vla de aether. Dit betekent dat er een or ganisatie moet zijn, die in deze dingen voorziet op het ogenblik dat zijniet nodig ziin. En dat wij dus ook geld moeten uitgeven op het ogenblik dat wij menen dat dit niet nodig is. Als ooit het Rode Kruis zijn nut van bestaan heeft bewezen, dan is het wel op dit ogenblik. Zodra wij de gevolgen van deze ramp enigs zins te boven zijn, zal het een na tionale zaak zijn deze organisatie uit te bouwen en haar coördi nerende taak vast te stellen, met alle bevoegdheden, die daarvoor nodig zijn. Zij zal de ruime steun van de Overheid behoeven en zij zal natuurlijk moeten blijven bede len, maar wij weten nu tenminste waarvoor. Wij hebben zoveel mi nisteries. - laten er nu maar rus tig kosten van nóg een ministerie bijkomen. Geld moet er zijn en geld kan er komen. PASQUINO. den onder zout water, maar ook onder zoet en ook dat maakt onderscheid niet waar?" Zullen de dijken dan worden verzwaard of verhoogd? „Nee, alles moet dicht. Behalve dan de Nieuwe Waterweg en de Wester-Schelde." Dr. Van Veen zegt dit kort en krachtig. Er zal dus toch nog een tegenwaarde zijn van deze vrese lijkste en duurste aller nationale rampen: Een provincie Zeeland met een gesloten kustlijn. AMSTERDAM, 5 Febr. Met iedere besoh'kbare camera legt Polygoon-Profilty de nationale ramp op duizenden meters film band vast. Op hoogspanning draai en de machines, die afdrukken maken voor het buitenland. In honderdduizenden bioscopen over de gehele wereld draait thans reecs de ramp aan de ogen der bezoekers voorbij. „Ik heb moeten filmen", zegt de chef-cameraman Piet Buis, „maar soms was het moeilijk om koel bloedig en nuchter je camera te '•'dhten op zoveel menselijk leed. Maar ik heb mezelf ingeprent: „dit moet het 'buitenland ook zien. Er moet hulp komen". ..He Ibeb roeibootjes zien aanleg gen. waarin ook honden waren meegenomen. Die beesten spron gen er uit. schudden 'het water uit hun vacht en so rongen dan weer in het iiskoude water om naar huis terug te zwemmen. Onder weg werden ze weer door andere bootjes op?e-oikt en dan herhaalde zich hetzelfde toneel weer". BIJ NIEUW-STRIJEN op Tholen bevindt zich het laatste deel van het eiland dat nog niet door de zee is verzwolgen. Iedere dag ech ter moeten de dichters van de gaten in de dijken terrein aan het water prijsgeven. Op deze plaats bij het dorp zijn de zandzakken reeds overspoeld.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2