Kieswethervorming, de les van van Weimar de Republiek Jan Rokx: „Enorm verschil met het arme Europa" SPORT CONGRES achter stap van Eisenhower W. Noordhuizen: olieman zonder for dj e CHINA wil bestand in Korea VAN BOSSCHENHOOFD NAAR AMERIKA India en Engeland ongerust WW: BÉKT' Italie's sterke man: Premier de Gasperi Chr. dein. in Italië vrezen de verkiezingen niet, maar zij zijn op liun hoede Z'n halve leven al „in de Olie" BRABANTS NIEUWSBLAD Donderdag 5 Febr. 1953 Paillette Goddard voer mee en in New-York schelden de chauffeurs niet SAN ANTONIO. Texas, 12 Januari Ze hadden mij er dus tus senuit gepikt om in Amerika de vliegeropleiding af te maken. - Zes October, vier uur 's middags. - De stoomfluit van de Nieuw Amsterdam toeterde driemaal. Bij de hoge loodsen aan de kade kaatste het geluid terug. Kabels werden losgegooid. De sleepboten lieten hun schroeven door het water rumoeren. Centimeter voor centimeter werden 36 duizend ton schip van de kade weggetrokken. Op de wal stonden honderden mensen uit alle macht te schreeu wen en te wuiven naar het familieleden en vrienden, die over het water verdwenen. „Vaarwel". De leerling-vliegers brachten de militaire groet voor hun compagnies-commandant. De laatste die wij achterlieten was de loods. Het schip was nu al buitengaats. De man, die alle gevaarlijke plekken kent, stapte uit zijn dobberende schuitje en voer weg in de richting waar het laatste stukje Nederland in de verte verdween, achter een horizon vol vuile wolken, die zich samenpakten om voor een echt Neder lands afscheid te zorgen. De Nieuw Amsterdam liet haar eigen schroeven nu ook hun werk doen. Het was al volle zee en die kennismaking was niet zo interessant, dat zij ons verleiden kon de maaltijd beneden ervoor in de steek te laten. Geen krijtrots De maaltijden aan boord van dit zee-paleis waren koninklijk en konden geen enkele vergelij king doorstaan met het panora ma dat men vanaf de railing in het vizier kon krijgen. Dat bleek later wel afdoend, want toen we nog even boven wilden kijken, woei een koude wind door onze kleren en het was aardedonker. Enkele passagiers droomden op het dek de avond in, wat wel erg moeilijk was, want de maan was verscholen achter dikke re genwolken. Maar de volgende ochtend scheen de zon in Le Havre, dat tegen de heuvels gebouwd aan de franse kust ligt. Achter ons lag de T een Fran e bodem, vol Franse leerling-vliegers. Om vier uur kwam de Engelse kust in zicht en na een tocht langs de steile begroeide rotsen, waartussen geen enkele krijtrots was. liepen we de haven van Southampton binnen om 6 uur 's avonds. Drie uur later werden de trossen weer losgegooid; de reis naar Amerika was definitief begonnen. We passeerden de machtige Queen Elizabeth, dat met haar duizenden lichten fel afstak tegen de sobere gasver lichting van Southampton. De reis verliep vlot. we konden elke nacht heerlijk lang slapen, want we zetten de klok steeds een uur achteruit. Alleen bij Cape Race kregen we een beetje last van storm .Jachten en b^Jk op Op 14 October stonden wtTom zes uur 's morgens al afgetre den op het dek, want deze och tend zouden we aanleggen in New York. Er was. ondanks het vroege uur al een drukte van belang op de boot. De 1200 pas sagiers-w O Ir dard, de filmster, liepen al met koffers te sjouwen en wilden het binnenvaren van „de nieuwe we reld" niet missen. We voeren al op de Hudson- rivier Aan weerszijden lae New York City. met mill'oenen licht jes en honderden auto's over de wegen. On de rivier was het ook al druk. De veren brachten hele drommen vroege werkers van de ene kant van de =tad naar de andere. Het ging allemaal vlie gensvlug, dat is wel de d'epste indruk v>u Amerika, het jach ten en de haast. Rond zeven uur passeerden we het vrijheidsbeeld. Langzaam doemden de wolkenkrabbers uit de mist en de duisternis op. Eerst za? je alleen de bovenste verdieningen, dan kwamen ge leidelijk de hele bouwwerken te voorschijn. New York: geweldig! Het was geweldig New York te zien, zoals het groots en mas sief uit de langzaam verdwijnen de duisternis te voorschijn kwam. Een man die naast me stond, een Siamees, stootte me aan en wees enthousiast: ..Kijk daar heb je de „Empire State Building", het hoogste gebouw ter wereld, en daar de „ijswafel" van de Ver enigde Naties. Het was indruk wekkend, vooral door het enor me verschil met het arme Europa. We meêrden aan de pier van de Holland-America Line in Ho boken. Om 10 uur werden we van boord gehaald door enkele Ame rikanen. De douane bezorgde ons geen cent last; geen enkele kof fer behoefde open en direct merkte je de gastvrijheid en de vriendelijkheid die je overal in de States ontmoet. Voor we naar Fort Hamilton gingen, reden we eerst met een Air-France-bus naar de andere oever van de Hudson om onze Franse collega's af te halen. Het was een echte Amerikaan se rit. Het razende snelheid sne den we overal doorheen. De auto's rijden mei vieren of vijven naast elkaar, draaien en keren rustig midden op straat, gebruiken geen richtingwijzers en rijden met ongelofelijke snel heid. Het is een voortdurend stop pen en optrekken. In de Holland Bosschenhoofd seint vanuit Amerika Met enthousiasme en een bijzonder levendige pen heeft de 21 jarige cadet-vlieger J. M. Rokxde zoon van de heer C. J. Rokx te Bossche nhoofd, voor onze lezers een verhaal geschreven over zijn reis naar de Verenigde Staten. Nadat hij van October '50 tot Juni '52 gediend had bij de landmacht, trachtte hij een plaats te krijgen in de oplei ding voor de L.S.K. Het lukte en later werd hij zelfs uitge kozen om, met. een groep an dere leerlingvliegers een ver dere opleiding voor straal- janer-mloot te volgen in de Verenigde Staten. In Augus tus van het vorige jaar heeft hij reeds 25 uur gevlogen in een lichte kist van de vlieg basis Woensdrecht. maar hij zal nog ca 11 maanden in structie moeten ontvangen voor zijn opleiding voltooid is en hij in ons land terugkeert. De jonge Rokx heeft ons toegezegd enkele verhalen te schriiven over de opleiding en de school, waar een groot aantal jonge vliegers uit ver schillende landen geïnstrueerd worden en over Amerika zo als hij hef ziet. Hiernaast publiceren wij he1 eerste gedeelte: de reis van Nederland naar de Nieu we Wereld. Een triest beeld van hetgeen de bewoners uit het geteisterde ge bied meemaken: Slechts twee kruiwagens waren voldoende om het enig overgebleven huisraad van deze mensen in veiligheid te brengen. Tunnel hingen overal bordjes „max. snelheid 50 km.", maar de Amerikaan gelooft dat wel en rijdt rustig 60 tot 85 kilometer. „Handen binnenboord" Dat verkeer in Amerika! De nieuwste sleeën zie je er naast de oudste karren. Er is in New York een vrachtdienst met auto's uit 1925, met massief rubberen banden en kettingen die de wie len aandryven. Alle automobilisten moeten wachten, omdat een vrachtauto doodleuk midden op de weg draait, hoor je ze niet heftig claxoneren of schelden, zoals in Nederland, maar ze wachten rus tig af. Als er maar een gaatje is, schieten ze er echter razend-snel langs. Je moet niet proberen de as van je sigaret buiten het i-aampje te tikken, want dan ben je je hand kwijt! We doorkruis ten de stad over hoofdwegen, hangbruggen, over de Hudson. Duizenden televisiemasten ont sieren de stad en lichtreclames schreeuwen verblindend. Ten slotte werden we op het station van Hoboken neergezet. Hier zouden we de trein nemen naar het Westen, dat ons niet wild ge noeg kon zijn. Zilveren feest KNWU Rennersschorsingen opgeheven DEN HAAG. 31 Jan. (ANP). De nog niet verstreken schorsin gen van Nederlandse wielrenners zijn met onmiddellijke ingang op geheven. Dit is Zaterdag meege deeld tijdens de buitengewone vergadering in het Kurhaus te Scheveningen van de Kon. Ned. Wielren-Unie, die haar zilveren bestaansfeest viert. De feestrede werd uitgespro ken door Jhr J. L. van den Bergh van Heemstede, voorzitter der KNWU, die zich voorts ontpopte als componist door een door hem „Voorrang" voor de Rallye LONDEN, 30 Januari (A.P.) De winaars van de Rallye van Monte Carlo zijn per vliegtuig in Londen aangeko men. Zij hebben verklaard, dat de internationale rijproe ven dit jaar .,in geen enkel opzicht zo moeilijk waren als voorheen". De Nederlandse coureur Gatsonides zeidat zijn Ford Zephyr zich de gehele rit uit stekend gedragen heeft. De winnaars vertelden dat zij in een met ijs bedekte bocht van het Franse Centrale bergmassief redentoen zij bijna verpletterd werden door een tractor die een lading hooi vervoerde. Maar de chauffeur van de tractor zag de vlag van de Rallye en reed zijn wagen de greppel in om de weg voor de rijders vrij te maken. De lading schoof van de auto af en een boer die er bovenop zat vloog er ach teraan. „Als we hem niet gehad hadden zouden wij nooit ge plaatst geweest zijn, laat staan nummer 1 geworden", aldus de Rallye-triomfators. zelf gemaakt Bondslied in te lei den! Er kwamen tal van geluk- wenstelegrammen binnen van verschillende sportbonden, van de Koningin, de jarige prinses Beatrix en het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Weten schappen. Van Prins Bernhard was een schriftelijke gelukwens ingekomen. Coen de Koning uit Breda, oud- vereldkampioen schaatsenrijden en oud-consul van de KNWU in Noord-Brabant, werd benoemd tot lid van verdienste. 'In Bergen op Zoom: Profronde in April Op 21 Januari amateurs en nieuwelingen BERGEN OP ZOOM. In de vergadering van de wielerclub „De Zwaluw" in lokaal „De Bloemkool" te Bergen op Zoom is meegedeeld, dat een wedstrijd voor beroepsrenners op Zondag 26 April (een week na de ker mis) verreden zal worden rond Plein 13. Bij de firma Mazairac, waar ook tribunes worden opgericht, zullen start en finish zijn. De course gaat over 150 km en vooraf zullen de nieuwelingen 60 km. rijden. Op 21 Juni is de „Ronde van Gageldonk" voor amateurs (100 km.) en nieuwelingen (60 km.) over een circuit van 2 km, Hul- termans uit Wouw, vorig jaar winnaar van deze ronde, tegen woordig lid van „De Zwaluw", zal er wederom aan deelnemen. Op Zondag 14 Februari hoopt men met de trainingsritten te beginnen, zo mogelijk in samen werking met de club „De Haze laar" uit Heerle. WASHINGTON, 4 Februari (AP). Het Amerikaanse Congres heeft de mening van de Britse regering met betrekking tot de maat regel van president Eisenhower om de Amerikaanse vloot uit de wateren van Formosa terug te trekken scherp becriticeerd. Minister Eden heeft in het Britse Lagerhuis, dat Eisenhowers bevel „onge lukkige politiek teruggeslagen .zal hebben zonder dat daar even redige militaire voordelen tegenover staan'. De democratische senator Fullbright heeft het denkbeeld Deze boer tracht zijn paard, ach ter de roeiboot meetrekkend voor een verdrinkingsdood te behouden. geopperd, dat de Ver. Staten vliegtuigen naar de nationalis tisch China zenden om het Chi nese vasteland aan te vallen. Hij wees er op, dat de Chinese com munisten in Korea vliegtuigen leveren. „Dit is ongetwijfeld een precedent voor een overeenkom stige handelwijze van onze zij de" aldus Fullbright. De democratische afgevaar digden Richards verweet de En gelsen zich met zelfbedrog be zig te houden wat communistisch China aangaat. „De Engelsen proberen slechts Hong-Kong en hun commerciële belangen in China te redden", zei Richards, Hij merkte op, dat de Franse autotoriteiten „in him hart" de beslissing inzake Formosa toe juichen. omdat zij inzien dat de zware druk. waaraan hun troe pen in Indo-China bloot staan, zal verminderen, wanneer de na tionalisten en strijdkrachten op het vasteland van China zouden worden ingezet. India ongerust De ongerustheid over de stap van president Eisenhower wordt ook gedeeld door de Indische re gering. In deze kringen vreest men evenals in Engeland een derde wereldoorlog. (Van onze correspondent) ROME, Februari 1953 Zeven jaar heeft De Gasperi, halië's sterke man, onder bijzonder moeilijke omstandigheden, maar met grete w-kheid, gematigdheid en scherpzinnigheid geregeerd. Alle druk van de neo-facisten en communisten ten spijt wist hij een kostbare bijdrage te leveren voor de democratie in eigen land en in Europa. Nu loopt De Gasperi's tijd af. Evenals vier jaar geleden zal hij zich aan het oordeel van het volk moeten onderwerpen. De christen democratische staatsman vreest dat oordeel niet. Maar wel maken hij en zijn regeringspartijen van het centrum zich bezorgd dat zonder bijzondere maatregelen na Mei aanstaande de meerderheid om te regeren te klein zou worden om Italië opnieuw een tijdperk van stabiliteit te bren gen. Daarom hebben zij kieshervorming voorgesteld, een maat regel waartegen de extremisten van links en rechts nu al maan den storm lopen. Opgewonden tonelen zijn in 't Romeinse parlement geen witte raaf. Maar wat zich tijdens de debatten over de kieswethervor ming in de kamer heeft afge speeld, was toch zelfs voor Ita- hoge stapels amendementen, al gemene uittocht uit 's lands vergaderzaal, geen middel bleef onbeproefd om de premier uit zijn evenwicht te brengen. Het deerde De Gasperi echter niet. lië ongewoon. De oppositie De slag in de kamer was putte haar arsenaal volledig uit: bleef aan hem. Zoals hopelijk zittingen van twee etmalen aan I en waarschijnlijk straks ook in een stuk, scheldpartijen*, toren-de senaat gebeuren zal. Precies de helft van zijn 56 jaar doet de Bergenaar Willem Noordhuizen, uit de v. Dedem- stvaat, nu al in petroleum. Hij bedient een grote schare klanten in en rond Bergen op Zoom en die klanten verwachten hem el ke week een paar keer aan de deur. Men hoort Tem in de verte al aankomen, door het rinkelen van de bel die rammelt bij elke stap van Lies. Lies is de 1 paarde- krachtmotor van de wagen van deze olieman: U begrijpt dat het geen Fordje is, dat W. Noordhui zen niet model gestaan heeft voor Louis Davids toen die zijn lied over „De olieman" schreef. AVillem Noord tuizen legt met paard en kar dagelijks een af stand van een goeie 20 kilome ter af, om te -orgen dat bij zijn klanten het petroleumtoestel en de petroleumkachel branden kunnen. Het maakt niet zoveel verschil met het werk van de melkboer zegt Willem Noordhuizen. Hij kan dat weten, want voor hij pe troleum bezorgde, bracht hij melk rond. Alleen, de geur is an ders, maar daar merk je toch minder van op de duur, dan men denken zou". Als Noordhuizen 's morgens vroeg met zijn wagen en Lies, 't kleine kittige paarc („grote paarden hebben grote bekken", zegt haar baas) op pad gaat, klotst er 210 nter petroleum in de grote tank, In buss is er bo vendien nog 40 liter reserve. Het is de hele dag lopen, want Lies heeft er al genoeg aan te trekken en bovendien zijn de af standen van de ene klant naar de andere nooit zo erg lang. Het is iedere dag de baan op, weer of geen weer, bij regen, sneeuw en storm. „Maar het is immers niet altijd slecht weer in dit land" vindt Willem Noord- huizen, als we hem vragen of dat slechte weer op de duur het plezier van het werk niet be derft. „Op de baan werken", zegt hij, De klanten horen de olieman al aankomen, want de. bel rinkelt bij elke stap van het paard. Vóór W. Noordhuizen zijn hand had uit gestoken naar de huisbel van nö 17 in de Artïlleriestraat te Bergen op Zoomwas mevrouw Gillesen al aan de voordeur. Twee liter, olieman", zei zij. In dat ogenblik van inschenken, betalen en geld- wisselen is er altijd nog wel een gelegenheid voor een praatje over het weer. „dat is het beste wat er is. Het is gezond, de hele dag in de bui tenlucht. Je komt met heel wat mensen in aanraking en 's zo mers is het een waar genoegen, dat ik niet voor een bedompte winkel of een snikheet kantoor zou willen ruilen". „En als het nu eens erg koud is, wordt u dan door uw klanten nog wel eens op koffie getrac- teerd?" vroegen wij benieuwd. „Soms, maar het raakt er uit", antwoordde de olieman. „Vroe ger, voor de oorlog, was de tijd anders. Dan kon je er nog wel eens op rekenen, dat je even mocht bijkomen in de warmte met een kop koffie. Maar dat is veel minder geworden. Dat is niet zo heel erg, want als het koud is, moet je zo weinig moge lijk bij de kachel komen; dat maakt het alleen maar erger. Zó doen we dat". Hij stak zijn zwarte gebreide polsmoffen in zijn broekzak en zwaaide zijn ar men warm tegen zijn manches ter jas. De kan staat meestal al klaar, als de olieman aanbelt bij zijn klanten. Vaak behoeft hij niet eens meer aan te bellen, want de bel op zijn wagen vertelt al, dat hij in aantocht is. In die 28 jaar is het petroleum- verbruik erg teruggelopen, weet Willem Noordhuizen te vertel len. Dat is begrijpelijk, want men is meer en meer gas en kolen gaan gebruiken. Vier liter is nu het maximum dat hij per week aflevert bij één gezin, 's Winters natuurlijk meer dan 's zomers. In totaal maakt dat nog twaalf tot dertienhonderd liter! Vlak na de bevrijding was Noordhuizen de enige in Bergen op Zoom, die de bevolking aan petroleum kon helpen. „Ze ston den gewoon in de rij" zegt hij. Intussen zijn de tijden wel ver anderd, er is weer een beetje concurrentie gekomen, hoewel Mossadeq, die de olie in eigen land wil houden, de grootste is. Maar ondanks de Perzische premier en ondanks de gascom- foren zal men voorlopig nog wel petroleum blijven gebruiken", gelooft .Willem Noordhuizen. Wat communisten en neo-fas- cisten in de nieuwe kieswet steekt, is dat de partij of groep van partijen, welke bij de ko mende verkiezingen meer dan de helft der uitgebrachte stem men oogst, automatisch recht zal hebben op twee derde van het aantal zetels. Het gevolg hiervan laat zich gemakkelijk voorspellen. De gematigde par tijen christen-democraten, rechtse socialisten, liberalen en republikeinen zullen in een blok verenigd vrijwel zeker aan de absolute meerderheid komen. Wat betekent, dat straks de op positie van uiterst links en uiterst rechts weinig of geen kans heeft om via de parlemen taire weg tot een geruisloze re volutie te komen. Misschien zouden de Italiaanse Sovjets en Mussolini's nazaten met ver eende krachten nog wel iets kunnen bereiken, maar een monsterverbond als Hitler in 1939 met Italië sloot ligt in de po litieke sfeer van Italië heel on gunstig. Dus krijten linksen rechts over „afschuwelijk onrecht", dat de democratische partijen thans bedreven hebben, proberend de propaganda van de minister president en zijn medewerkers te overstemmen, die niet nalaten te betogen dat de republiek van Weimar in Duitsland eenmaal de vergissing beging met. door zich aan de bestaande spelregels te houden, Hitier aan de macht te laten komen. De volgende ronde Togliatti, geslagen in de ka mer, heeft zijn tegenplan voor de debatten in de senaat al ge reed. Eerstens wil hij probe ren de behandeling van een eigen kieswethervorming voor rang te laten geven boven De Gaspeyi's ontwerp. De debatten kunnen dan tot vlak voor de verkiezingsdag gerekt worden, misschien raakt de regering zo uit haar evenwicht, wordt het democratische blok gebroken. Natuurlijk zal de regering niets onbeproefd laten om haar eigen taktiek ongestoord te kun nen volgen. „Eerst De Gasperi's plan en dan pas Togliatti", luidt nu al het wachtwoord. En wat de druk op het democratische blok betreft, er zijn natuurlijk kleine barstjes waarvoor op zijn hoede zijn steeds geboden is, doch practisch is er voor geen welwillend Italiaans politicus een alternatief. Bepaald enthou siast is men in de democratiseh- socialistïsehe kringen over de nieuwe kieswet niet, op de lin kervleugel plegen mannen als Codignola en Calamandrei zelfs openlijk verzet tegen hun lei ders Saragat en Romita. Misschien zouden deze De Gasperi in de steek laten als er een mogelijkheid bestond om te komen tot een krachtig socialis tisch blok, doch de Moskou vriendschap van Nenni, leider der linkse socialisten, maakt aan alle dergelijke speculaties een eind. Offieiëel heeft Nenni laten weten dat hij los van de com munisten de verkiezinggen in zal gaan. Maar op het congres van die partij te Milaan, in de tweede week van Januari, kwam toch wel duidelijk aan het licht, dat het socialisme van Nenni c.s. dichter bij Moskou, dan bij Labour ligt. Godsvrede in de ,Deinocrazia Cristiana' Wat De Gasperi waard is, blijkt misschien het allerduide lijkst door de godsvrede welke hij in eigen partij, de „Demo- crazia Christiana" heeft weten te stichten. Ook de grote katho lieke partij is in Italië geen homogene groep. De afgelopen zeven jaren hebben de sterke vleugel links (vakverenigingen) en rechts (monarchisten en de militante kath. actie) het de eer ste minister zeer moeiijk gemaakt de juiste middenweg te vinden. Zelfs met de belangrijke ver kiezingen in het vooruitzicht zou zonder De Gasperi de een heid een dubieuze onderneming zijn geworden. De taktiek wel ke deze vorige maand op het grote partij-congres van de C.D. speelde, was echter in een woord meesterlijk en heti vertrouwen dat in hem werd uitgesproken onvoorwaardelijk. Alle groepen en stromingen besloten hun te genstellingen op te bergen tot na de verkiezingen, de lastige klip van de candidaatstelling omzeilend door de integere, on partijdige De Gasperi daar in ruime mate de vrije hand te laten. Wat bewijst meer, dat de „Democrazia Christiana" in haar leider een bijna onbeperkt ver trouwen heeft? Zonder dat vertrouwen zou overigens zelfs De Gasperi fa len, zou de democratie in Ita lië een verloren zaak zijn. Dan ging het alleen maar erom, of de communisten dan wel het fascisme in een zeer nabije toekomst aan het langste eind kan trekken. Mao-tse-tung doet een voorstel TOKIO, 4 Febr. (Keuter). - Tsjou-en-Lai, Chinees premier en minister van Buitenlandse Za ken, heeft vandaag een onmid dellijke staking van het vuren in Korea voorgesteld op de be- standsvoorwaarden, die reeds met de verbondenen zijn over eengekomen. Het staken van het vuren zou meteen worden gevolgd door een politieke conferentie van elf lan den over de nog onopgeloste kwestie van de repatriëring der krijgsgevangenen, aldus meldt radiotPeking. Tsjou deed dit voorstel Woens dag op de vierde zitting te Pe king van het politieke volksco mité, het voornaamste politieke orgaan tot de bijeenroeping var een volkscongres (parlement) het volgende jaar. Hij verklaarde, dat dit voor stel de weg zou openen tot be sprekingen over een bestand in Korea en andere problemen in het Verre Oosten. Het voorstel is gedaan binnen 48 uur na pre sident Eisenhowers mededeling, dat hij besloten had tot opheffing van de neutraliteit van Formosa Woordvoerders van de Engelse en Amerikaanse regering heb ben reeds te kennen gegeven, dat de Chinese voorstellen on aanvaardbaar z|jn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4