SCHOUWEN-DUIVELAND HET DUINKERKEN VAN NEDERLAND Verbroken Telefoonverbindingen Reeds meer dars 1200 slachtoffers PLUNDERAARS Overzicht van de toestand lp het rampgebied De Koningin verwelkomde de Prins Minister Algera In Zierikzee W21A 'Vssarl Schouwen-Duiveland is één wa tervlakte. Er ïs eigenlijk niet veel verscliil meer tussen liet. land binnen de dijken en de zee er buiten. Er zijn nog enkele hooggelegen delen, waar mensen samengepakt zitten, maar voor de 'rest is het water, water water. Slechts een hulppoging op zeer grote schaal kon hier redding brengen en hiermee is men Dins dag begonnen. Honderden vaartuigen lagen voor de kust van het eiland, waar de duinenrij op verschillende plaatsen onderbroken wordt door grote gaten, waar 't water kolkend doorstroomt. Schouwen-Duiveland is het .„Duinkerken van Nederland" ge worden, met dit verschil, dat nu de vijand niet de militaire over weldiger was, maar het meedo genloze geweld, dat de natuur heeft losgelaten. En wat er beter is, zouden wij, na Dinsdag, niet durven zeggen, soms kan een plotselinge dood een gunst zijn, als men hem plaatst tegen de ra deloze angst van hen, die het wa ter hoger en hoger zagen komen en er tenslotte voor moesten bui gen. Wij weten weinig van de ande re dorpen van het eiland, alleen werd ons nadrukkelijk verzekerd, dat de toestand in Zierikzee min der alarmerend is geweest dan men aanvankelijk heeft gedacht, maar dat het in Bruinisse uiterst kritiek is. De onzekerheid waarin men da gen heeft verkeerd ten aanzien van het lot van dit eiland, is nu echter verdwenen, en daarvoor in de plaats is gekeerd een realiteit, die velen de schrik om het hart heeft doen slaan. Wat wij uit ei gen ervaring weten, is, dat Se- raoskerke geheel ontruimd is en dat van het grasveldje voor de dorpskerk, de enige droge plek in het plaatsje, twee paarden ons bedroefd hebben nagekeken, toen wij met de enige tientallen over gebleven inwoners van het dorp je omstreeks half één Dinsdag middag wegvoeren naar de dui nen, om de mensen over te zet ten op één van de vissersschepen, die daar voor anker lagen. Doch, laten wij het verhaal van de aanvang af vertellen en be ginnen om 5 uur Dinsdagmorgen in Yerseke, toen wij op het vis sersscheepje waarop 6 storm- boten waren geladen, in gezel schap van zes Belgische militai ren, één Nederlandse kapitein en een paar burgers de haven verlie ten, om in de donkere nacht koers te zetten naar het eiland. ..Na bijna twee uren passeerden wij. Zierikzee, waar nog enkele lichten aan waren en waar het groene licht en rode licht van de havenuitgang nog scheen. Een half uur later liep ons scheepje een nood'haventje bij de z.g. Flau. wers binnen, vlak tegen de dui nen. Daar zat een aantal mensen, dat kans gezien had naar de dijk te komen en daar de nacht zon der licht of warmte in het café had doorgebracht. Snel werden de boten uitgeladen en naar de overkant van de dijk getild en 4 man in elke boot, elk met een aeddel. De boten werden 2 aan 2 lan elkaar vast gemaakt en een ooer, die daar plaatselijk bekend was gjng mee als gids. Drie „dub- bele"-boten kozen elk een andere richting en in het schemerdon ker trokken ze de eindeloze wa tervlakte tegemoet, waar daken van boerderijen boven het water uit staken. Een harde wind woei van de landzijde. Peddelen was onder deze omstandigheden zwaar werk. „Tot aan de molens is iedereen van de boerderijen af", zei onze gids, „wat daarachter nog zit weet ik niet". Daarachter, dat betekende een onafzienbare watervlakte met tientallen daken; telefoonpalen, die de weg markeerden en in de verte enkele hoge punten met bomen en een kerktorentje, een uur waren we naar schatting ongeveer 500 me.ter gevorderd, cpioinend tegen de harde wind en legen de golven, die hij op zweepte. 'De reportage was door de jour nalist reeds lang vergeten. Hier golden belangen, die verre uit gingen boven die der berichtge ving. We passeerden de molen „De Moriaan" en toen begon het zoeken op goed geluk in elk huis, dat er nog maar enigszins be woonbaar uitzag. Plotseling een schreeuw over het water. Uit de bovenverdieping van een boerde rij gebaarde 'n jonge boer. „Daar ginds", schreeuwde hij, „daar hangt een witte vlag uit, ga daar eerst maar heen". Na drie kwartier waren we er, om te ontdekken dat het een wit gordijn was, dat woest uit een kapotte ruit fladderde. Van de bewoners geen spoor. Even ver der weer een boerderij, gedeelte lijk reeds ingestort. „Niet meer nodig, daar kunnen geen mensen meer zijn". Dan maar bakboord uit, voorbij het gat in de richting Serooskerke. Het voorbijkomen van dat 75 meter brede gat heeft meer moeite gekost, dan de hele tocht. De dag tevoren was er een vlot doorgesleurd naar zee, waar op zes mensen van een boerderij zich hadden trachten te redden. Twee ervan brachten er het le ven af, zoals later bleek. De zui ging was merkbaar tot op 2 km landinwaarts. Wij passeerden het op ongeveer 800 meter afstand, doch die 75 meter kosten ons an derhalf uur. Toen was Seroosker ke niet zo ver meer. Middelerwijl was het in de lucht vol met vlieg tuigen geworden. Drie helicop. tèrs cirkelden rond, hingen soms een tijd boven een boerderij en in de verte zag men dan een stipje naar boven hijsen, wat weer een gered mensenleven betekende. .Meteors" joegen voorbij, „Aus- ters", een Grummon-amphibie- vliegtuig, „Harvards" en een „Flying boxcar" van de Ameri kaanse luchtmacht. Waarheen eerst? was de vraag. Een helicopter kwam ons te hulp. Nadrukkelijk bleef hij stilstaan naast de toren van Serooskerke, waar nog de vlag uithing, die Zaterdag ter gelegenheid van de verjaardag van prinses Beatrix was gehesen. Toen wij vlakbij waren, zwaaide de helicopter af, ■op zoek naar andere slachtoffers. Tussen kapotte huizen voeren wij, door wat eens de toegangs weg tot het dorpje was geweest. Angstig stil was het overal. Op het dak van een schuurtje blafte een hond ons toe> het enige te ken van leven wat wij zagen. Ge leidelijk aan werd het water lager en tenslotte schuurde de landingsboot over de keien en kon men met waterlaarzen aan land gaan, vlak bij het kerkje. Een agent van politie kwam ons tegemoet: „Hoe is het op Rerles- se?" vroeg hij bezorgd, „daar zitten mijn vrouw en kinderen". Wij moesten hem het antwoord schuldig blijven. IN DE KERK VAN SEROOSKERKE. Hoeveel mensen zitten nog hier?" vroegen wij. „Ongeveer 20, kom maar mee in de kerk". Daar zaten de twintig om een grote tafel, voorzien van brood koek, boter en melk. Een primus zorgde voor warme koffie, en zo gezien konden de mensen het nog wel even volhouden, wat ze zelf ook toegaven. „Ga eerst maar mee een paar huizen langs", zei de agent, „daar zitten er nog een paar". De boten werden ontkoppeld en elk ging naar een huis verder het water in. Een oude man keek uit het dakvenster en zwaaide „We komen eraan", riep de agent „Ga maar naar de achterkant naar het raam". Aan de achter kant stonden de twee oudjes: een man, met grote grijze snor en zijn oude, zachtjes huilende vrouw, die zoals de man zei, niet zo goed meer uit de voeten kon. Een jon ge kerel hees zich met behulp van een touw uit de boot naar boven. „Het touw onder de oksel van je vrouw", zei hij tegen de oude baas. Zielige geluidjes kwamen uit de mond van het oude mensje, toen zij buiten het raam bungelde, waar hoog reiken de handen haar grepen en in de boot zetten. Snikkend leunde ze tegen één van de mannen aan, te moe, om enig initiatief te tonen. Haar man, 'n stoere oude Zeeuw, sloeg zelf zijn benen over het ko zijn en werd eveneens gegrepen. De man boven gooide snel wat beddegoed. na en toen ging de tocht verder. „We hebben twee nachten op zolder gezeten", vertelde de oude, „meestal onder dekens. Eten had den we nog genoeg, en we konden ook wat warms maken, want we hadden een vergasser, maar het drinkwater begon aardig krap te worden". In twee andere huizen was geen leven meer te bespeuren, en men kon slechts hopen, dat de bewo ners gered waren. In het dorpje waren middeler wijl nog een roeiboot en een mo- torvlet aangekomen, die ook reeds enige mensen hadden opge pikt. Het schaarse beddegoed ging mee in de boten en met de motorvlet voorop begon de tocht. „Moet de hond niet mee?" riep iemand ,,hij hoort nergens bij", zei er een, „laat hem maar bij de paarden blijven, of schiet hem anders dood." De agent had zijn revolver reeds getrokken om het dier een ellendig einde te bespa ren, toen een man uit een van de boten sprong, door het water waadde, de hond in het nekvel greep en hem in de boot slinger de. Paarden bleven ons nastaren van het grasveldje, onbewust van het lot, dat hen wachtte. Met de motorvlet als kracht ging de te rugreis heel wat vlotter, en in anderhalf uur waren we allemaal op de dijk, waar middelerwijl ge nietroepen en marine-mannen ar riveerden ;om de vlluchteiingen over te nemen en op één van de vele schuitjes te zetten, richting Yerseke. Vijfenzeventig schepen telden wij voor Zierikzee: kustvaartui gen, marineschepen, tankschepen, particuliere jachten en visser schepen. De hele vissersvloot van Nederland zit nu practiseh in Zeeland, spontaan te hulp ge sneld op de dringende noodkreet. Sommigen met de vis nog aan boord, de gehele vangst verspe lend om hulp te kunnen bieden. Rond Haamstede, Bruinisse, de Flauwers, Dreischor en ande re plaatsen was 'het hetzelfde beeld. Honderden schepen voor de kust om de duizenden op te ne men, die het eiland moesten ver laten. Een groot bezwaar bij de reddingspogingen is echter het in onvoldoende mate aanwezig zijn van roeiboten met buitenboord motor en platboomde vaartuigen, die de gaten door kunnen of over de dijken gedragen kunnen wor den. Zodoende staat het aantal grotere schepen in geen verhou ding tot de primair nog meer noodzakelijke kleine schuitjes om mensen uit huizen te halen en naar de dijken te brengen. DE HEFSCHROEF- VEIEGTUIGEN. Prachtig werk hebben de heli- coptèrs gedaan, die tientallen mensen uit hun benarde posities verlost hebben en de gehele dag boven de eilanden zweefden. Het uitgooien van rubberboten is niet zo'n groot succes geweest. Het was een toeval als zo'n boot te recht kwam tegen een geïsoleer de boerderij en enkele hebben wij als verloren en lek geslagen te gen de dijken zien liggen. Een tweede lacune, die zich wel zeer sterk heeft doen gevoelen, is het ontbreken van radiocontact, dat b.v. tot gevolg had dat men van Schouwen-Duiveland lange tijd niets heeft gehoord. Ook zouden in de roeibootjes draagbare zen dertjes meegenomen moeten wor den, die contact hebben met de vliegtuigen, die op hun beurt de bedreigde punten kunnen aange ven. Nu was het voor de kleine bootjes veelal een zoeken op goed geluk, terwijl men mocht aanne men, dat de boven hen cirkelende vliegtuigen meer zagen dan de mensen op het water. DE RADIO. „Wij hoorden Zondagavond de radio", vertelde ons een inwoner van Serooskerke, „maar wij hoor den niets over Schouwen en dachten dat men ons vergeten had of dat men het bij ons niet zo erg vond. Het ergste was. dat wij niet konden laten weten hoe het bij ons gesteld was". Gezien onze ervaringen op Schouwen-Duiveland geloven wij te mogen aannemen, dat het aan tal slachtoffers nog belangrijk uit zal gaan boven het thans ge noemde officiële cijfer. Yerseke is thans één van de centrale punten voor de hulpver lening in Zeeland. Het is vrijwel het enige plaatsje, dat niet heeft geleden, al is practiseh de gehele mosselcultuur verloren gegaan, wat op zichzelf al een schade van honderdduizenden is. De bewo ners van Schouwen worden voor een groot deel thans naar dit plaatsje vervoerd, waar ze opge vangen worden, onderdak kunnen krijgen, en geregistreerd worden, waarna ze per boot naar Bergen op Zoom gaan. Daar staat de evacuatiedienst klaar om ze over te nemen en ze 'te distribueren over die gebieden, die daarvoor zijn aangewezen. Direct na aan komst in Bergen op Zoom wor den de geëvacueerden naar een centraal punt gebracht. Degenen, die op bezoek in Zeeland verrast werden en thans terugkeren naar hun woonplaatsen, worden on middellijk naar het station ge bracht, waar ze de trein, naar hun haardsteden kunnen nemen. Het aantal slachtoffers van de overstromingsramp is gestegen zot 1269. Uit de volgende plaatsen kwa men gisteren berichten binnen ever slachtoffers: Wagenberg 1, Sommelsdijk 1, Nieuwerkerk-Ouderkerk 13 (ge borgen), Heusden en Altena 3 (definitief), Wolfaartsdijk 3 (ge borgen), Oude Tonge 240, Nieuwe Tonge 75, Klundert 13. Eén militair is bij het reddings werk omgekomen. In het zwaar getroffen 's-Gra vendeel bevinden zich 1000 inwo ners, die, of niet geëvacueerd wil den worden of terug kwamen. Vijf onverlaten, die zich aan plunderen schuldig maakten, zijn gearresteerd en ingesloten in het huis van bewaring te Dordrecht. Men heeft zich genoodzaakt ge zien in 's-Gravendeel een avond klok in te stellen. Het is verbo den om van half zeven 's avonds tot zeven uur 's mox-gens zich op straat te begeven, als men geen toestemming heeft. De politie heeft opdracht gekregen om na de eerste sommatie te schieten. GEVANGENISSTRAF. De politierechter te Rottex'dam heeft gistermiddag een 26-jarige timmerman uit Rotterdam ver oordeeld tot een gevangenisstraf van zes maanden zonder aftrek wegens diefstal van drie jassen, enige dagen geleden gepleegd in de Ahoyhal uit goederen, be stemd voor de vluchtelingen uit de geteisterde gebieden. De officier had eveneens zes maanden geëist, zeggende dat het hem speet niet meer te kunnen eisen tegen deze man, voor wie iedere kwalificatie te gering is. Er werd een wetsartikel toege past, dat normaal niet veel onder de aandacht komt, n.l. een artikel betreffende diefstal bij waters nood. Zoals de stand op heden, 4 Fe bruari, is, is telefoneren met de volgende plaatsen niet moge lijk, zo deelt de P.T.T ons mee: Achthuizen, Alblasserdam, Anna Jaeobapoldex-, Brouwers haven, Bruinisse, Burgh-Haam- stede, Colijnsplaat, Dreischor, Drogendijk, Duivendijke, Dirks- land, Ellemeet, Ellewoutsdijk, 's-Gravendeel, Hank, Heiningen (N.-Br.), Herkingen, Hoge-Zwa- luwe, Kamperland, Kats, Kerk- werve, Kinderdijk, Kortgene, Lage Zwaluwe, Langeweg, Maas dam, Moerdijk, Nieuwerkerk (Z.Nieuwe Tonge, Nieuw-Vos- semeer, Noordgouwe, Noordwel- le, Numansdorp, Nieuw-Lekker- land, Nieuwenlxoorn, Nieuwen- dijk, Ooltgenspiaat, Oosterland, Oud-Alblas, Ouddorp, Oude Ton ge. Ouwerkerk, St. Philipsland, Puttershoek, Poortugal, Renesse, Rilland, Scharendijke, Schudde- beurs (Sch.), Serooskex-ke (S.), Sir Jansland, Stad a/h Haring vliet, Stavenisse, Stellendam, Strijen, Tiengemeten, Waarde, Welberg, Willemstad, Wissen - kerke, Wolphaartsdijk, Zonne- maix-e. In Kruiixingen zijn alleen de burgemeester en het postkantoor bereikbaar; in. Middelhamis alleen de burgemeester. P.T.T. wijst er met nadruk op, dat, met een groot aantal plaat sen, die in deze lijst niet voor komen, uitsluitend officiële ge sprekken gevoerd kunnen wor den. POST VOOR GEëVACUEERDEN. De P.T.T. verzoekt alle geëva cueerden hun nieuwe adres be kend te maken aan allen, van wie zij postzexidingen kunnen verwachten,dus ook aan offi ciële lichamen aan uitgevers van dagbladen en tijdschriften. Men kan hiervoor gebruik maken van de bekende kaarten voor adres wijziging, die aan alle postkanto ren verkrijgbaar zijn. De corres pondentie voor geëvacueerden die door de post niet binnen een paar dagen bezorgd kan worden, zal aan de afzenders worden te ruggezonden, teneinde deze niet iix onzekerheid te laten omtrent het lot van de verzonden stukken. Het vermelden van naam en adx'es van de afzender op post stukken is thans nog meer nodig dan anders. Terwijl het aantal slachtoffers van de springvloed van de 1ste Februari voortdurend steeg", is Dinsdag het reddingswerk in het gehele geteisterde gebied in volle gang gekomen. Een vloot van vaartuigen doorkruist de wate ren om de geïsoleerde bevol kingscentra van het hoognodige te voorzien en om mensen, wier levens in. gevaar zijn, op te ne men. Zo zijn vele honderden in veiligheid gebracht. Vliegtuigen en helicopters vliegen af en aan: Zij werpen voedsel, medicamen ten en andere benodigdheden uit en assisteren bij het reddings werk. Omstreeks 9 uur Dinsdagavond moest van 873 slachtoffers met zekerheid worden aangenomen, dat zij het leven in de vloedgol ven hadden gelaten. Het grote aantal doden dat, naar thans moet worden aangenomen, in Stavenisse op Tholen is gevallen, deed het cijfer van Dinsdagmor gen sn.el stijgen. In de middag concentreerde zich de angstig-gespannen aandacht op Bruinisse en Oosterland (Dui- veland), die dx-ingende oproepen om onverwijlde hulp voor de in levensgevaar verkerende bevol king uitzonden. Onmiddellijk stegen van het vliegveld Woens- drecht helicopters op. Het aantal mensen, dat ernstig door de ramp is getrpffexi, wordt ruw geschat op 300.000. Het aan tal minder ernstig getroffenen is zeker zo groot- Deskundigen schatten de oppervlakte van het overstroomde gebied in Zeeland, Zuid-Holland en West-Brabant op 175.000 hectaren. De schade aan landbouw en veeteelt is uiteraard zeer groot. Men vreest, dat vele duizenden runderen zijn omgekomen. Er worden maatregelen getrof fen om te voorkomen, dat de in het water drijvende cadavers ziekten zouden doen uitbreken. De Amerikaan Claren.ce Hunter hoofd van de M.A.S.-missie, die een tocht door West-Brabant maakte, zei, dat het herstel van dijken en huizen honderden ïnil- lioenen guldens zou vragen. Bij de reddingsactie te water waren Dinsdagavond niet minder dan 2000 vaartuigen betrokken. De marine neemt met ver over de honderd eenheden aan de ac tie deel. Voor Schouwen-Duive land alleen al lagen Dinsdag- avond 500 vaartuigen en 'n jour- nalist noemde deze eilanden „het Duinkerken van Nederland". Aan de luchtactie wordt deel genomen door de Nederlandse Verwelkomd door H. M. de Koningin, minister prof. dr. L. J. M. Beel en de secretaris-generaal mr C. L. W. Fock is Prins Bern- hard Woensdagmorgen te half acht met de „Olivier van Noort" uit New Yoi'k op Schiphol terug gekeerd. Enige minuten vóórdat het lijntoestel waarin de Prins en zijn particuliere secretaris, dr. F. A. de Graaff, zich bevonden, zou aiTiveren, stopte de koninklijke auto aan de rand van het vlieg veld. De Koningin begaf zich, zonder gevolg, met de minister en mr. Fock naar een ontvangka mer. Prins Bernhard was kenne lijk verrast toen hij bij zijn aan komst door de Koningin werd be groet. Beiden waren, zichtbaar onder de indruk van de gebeur tenissen der laatste dagen. Alvo rens het vliegveld te verlaten begaf de Prins zich naar een ge reedstaande microfoon waarin hij enige woorden sprak, eerst voor de Nederlandse en de wereldom roep, vervolgens voor de B.B.C. Van het ogenblik af. zo zeide hij, waarop de slag die Nederland heeft getroffen, in Amerika be kend was geworden, was hem een overvloed van medeleven be tuigd. „Mijn telefoon heeft niet stilgestaan en ik geloof dat er op grote schaal geholpen zal wor den." Voor de B.B.C. sprak de Prins zijn. diepgevoelde dank uit voor de blijken van medeleven met een ramp die ook Engeland zo zwaar heeft getroffen. AI die tijd stond H. M. de Ko ningin beheerst maar zwijgend en in gedachten verdiept temidden van de groep personen die bij deze korte, plechtige verwelko ming aanwezig waren. Te omstreeks acht uur vertrok de koninklijke familie naar Soestdijk, vanwaar de Prins eni ge uren later in een Dakota met majoor Gerben Sonderman als piloot een vlucht over de getrof fen gebélden zou gaan maken. Later zal Prins Bernhard wel licht, zo deelde de heer Sonder man - mede, in een, kleiner toe stel opnieuw van Soestdijk ver trekken om zijn medewerking te verlenen bij de hulpacties. PRINS BERNHARD VLOOG BOVEN GETEISTERD GE BIED. Prins Bernhard is Woen; morgen te 10.45 uur van het vliegveld Soesterberg opgestegen voor het maken van een oriën- tatievlucht over de getroffen ge bieden. Gevlogen werd over de Alblasserwaard. de Moerdijk, het eiland Goeree en Overflakkee, Schouwen en Duiveland, Tholen, Zuid-Beveland, Zeeuws-Vlaande- ren en daarna terug over "Wal cheren, Nooi-d-Beveland, Schou wen en Duiveland en Goeree en Overflakkee, om dan over Rot terdam en de Alblasserwaard naar Soesterberg terug te keren. De Dakota, die de Prins zelf bestuurde, vloog op een hoogte van ongeveer 600 meter, zodat hij een goed overzicht verkreeg. De Prins was bijzonder onder de indruk van het beeld, dat hij aanschouwde. Tijdens de vlieg tocht zag men bij Vreeswijk de „Piet Hein", die als hospitaal schip op weg is naar de geteis terde gebieden. Woensdagmiddag nam de Prins deel aan de bespre kingen .over de hulpverlening. EEN CHEQUE MET - BEGELEIDEND SCHRIJVEN. Bij de cheque groot 375 dol lar die Prins Bernhard bij zijn vertrek uit New York van de rector van St. Mark's Church in The Bouwerie heeft ontvangen, was een schrijven gevoegd dat aldus eindigt: „U weet, dat wij in St. Mark's U in onze gebeden gedenken en wij bidden om vertrouwen, moed en kracht voor Hare Majesteit, U en Uw volk in het bijzonder voor hen, die in nood verkeren". luchtmacht, de marine, de rijks luchtvaartdienst, de K.L M. en een aantal Amedikaanse en En gelse vliegtuigen. De hulpvaardigheid van Neder- land's geallieerden komt ook op andex-e wijze tot uiting. Gehele autocolonnes van de Amerikaan se-, Engelse- en Canadese strijd krachten in West-Duitsland da verden over de Nederlandse grens met troepen, gereedschap pen en voorraden. Het door het Amerikaanse opperbevel toege zegde contingent zou 4000 a 5000 man sterk zijn. Belgische genie troepen werken reeds sedert en kele dagen in Zeeuws-Vlaande- ren, Franse troepen zijn van Roo sendaal en Bergen op Zoom uit aan het werk gegaan. Talrijke andere landen zenden hulp in de vorm van voorraden of geld. Kóningin Juliana en prinses Wilhelmina vertoefden Dinsdag opnieuw in het getroffen gebied. Aan de hand van de tot dus verre beschikbare berichten kan het volgende algemene beeld worden gegeven: Op Goeree en Overflakkee was de toestand in het algemeen on overzichtelijk. Het ernstigst schijnt de toestand in Oude en Nieuwe Tonge te zijn. Dirksland ligt droog. Ooltgens piaat is gedeeltelijk geëvacueerd. Voor Den Bommel is de toestand Dinsdagavond ernstiger gewor den door een nieuwe dijkdoor braak. Van Middelhamis en Som melsdijk zijn 1000 inwoners ver trokken. Het overgrote deel der bevolking van Stad aan het Ha ringvliet heeft besloten te blij ven. Schouwen en Duiveland: Gro te reddingsactie gaande oin naar schatting 1500 mensen op te ha len die nog tussen Brouwersha ven en Burch geïsoleerd zijn. Zeix'ikzee is veilig, het is van voorraden voorzien. Bi*uinisse en Oosterland kwamen door het be zwijken van een binnendijk in nood te verkeren. Beide plaatsen werden overstroomd, St. Philipsland: Geheel over stroomd. Militairen zoeken het gehele gebied af naar geïsoleerde bewoners. Velen reeds in veilig- reid gebracht. Het lot van onge veer 400 mensen nog niet bekend. Tholen: De overlevenden van Stavenisse en St. Annaland zijn alleix gered. Het stadje Tholen en Scherpenisse hebben niet zwaar Walcheren: In Vlissingen wordt de toestand beter. Er is nog geen gas en waterleiding, wel elec- trisch licht. Sinds Dinsdagmid dag 5 uur onderhouden de spoorwegen weer een uufdienst tussen Vlissingen en Arnemui- deh. Middelburg is droog. Noord-Beveland: Zuidelijke helft van het eiland ondergelopen. Zuid-Beveland: Behalve in het Oostelijk deel is de toestand zo goed als geconsolideerd. Ierseke is opvangcentrum. Zëeuws-Vlaandsren: Over het algemeen is men de toestand meester. Voorne en Futten: De toestand is meer stabiel geworden. In en kele polders was zelfs val te be speuren, West-Brabant: Een reddings actie werd ingezet voor Nieuw- Vossemeer, waar nog 370 van de 1670 xnwoners geëvacueex'd moes ten worden. De eex-ste gemeente, die de mixxister van Verkeer en Water staat, mr. J. Algera, op zijn tocht door de geteisterde gebieden gis teren heeft bezocht is Zierikzee De bewindsman en de autoritei ten van de rijkswaterstaat, die ;- hem vergezellen, hebben een be- door Allan Penning 17) (Nadruk verboden) Bill krabde zijn kop en lachte schampertjes. „Ik wist wel, dat vrouwvolk duur was, maar dat de bergings som van een, schip als de „City of Malvern" er in kon gaan zit ten, nee, dat wist ik nog niet Maar toch is het jammer, dat u het geld zal moeten nemen." „Het geld zal moeten kiezen? Hoe kom ie d'r bij, Bill. Ik wist niet, wat ik liever deed." „En toch zal het moeten," zei Bill koppig, „tenzij u het zelf kan repareren," „Wat zal ik nou hebben? Ik het repareren? Hoe kom je er in vre desnaam bij. Sta niet langer te kletsen, maar neem de sloep en ga aan boord. Zodra je het zaak je geklaard hebt, krijg je van mij vijfhondex'd dollar." Maar Bill hield voet bij stuk. „Het gaat niet om geld, kapi tein, want ik zou heus niet weten wat ik met zo'n vracht duiten aan moest. Ik zou alleen maar een paar weken zat zijn, en dan was ik weer net even ver. Maar ik kan het niet! Een gebroken krukas lassen aan boord, nee, dat is uitgesloten. Daar moet ik een temperatuur vcor hebben, die ik toch niet bereiken kan. Het spijt me erg, maar u zal de oranje bloesem af moeten bestellen." Peter pakte zijn meester bij de schouder en schudde hem door elkaar tot Bill's tanden in zijn mond rammelden. „Ben je helemaal gek gewor den Bill, om te zeggen, dat je het niet kunt? Ilc weet wat je kan en ik heb je nog, wel andere kar weitjes zien opknappen. Boven dien, je hebt de schade niet eens gezien, dus hoe kan je 't weten? Ik ben ixx de machinekamer ge weest en ik weet, waarover ik praat." „Tja", zuchtte Bill, „en toch weet ik, dat het niet gaat. Dood zonde is het, dat weet ik, want ik mag juffrouw Eve graag lij den, maar er is niks aan te doen, Geen bruiloftsmars van Lohen grin. Het spijt metenzij tja tenzij.maar nee, dat gaat ook niet.en Bill krabde zich nogmaals op de kop en. keek met een bijna satanisch lachje schuin op naar zijn, baas. „Tenzij wat?" vroeg Peter on geduldig. „Vooruit, spreek op, wat bedoel je? Tenzij wat?" Het leek of Bill verlegen was. Hij keek naar de neuzen van zijn schoenen en draaide als een schuchter joch zijn pet tussen zijn vingers door. „Ja, kijk 's kap'tein.u weet misschien nog dat ik, toen ik pas aan boord kwam, niet altijd brandschoon was. Zo heeft ieder een zijn kruis. De een houdt el lendig veel van een borrel, de ander van een vrouw en je weet eigenlijk zelf niet, wat erger is. En nou hebben we daar 's een paar keer keet over gehad en toen hebt u mij, nou misschien hei-- innert u het zich niet meer, mid den op dek en tot mijn eeuwige schande. „Een pak op je blote keskedie gegeven'' vulde Peter aan. „Nou ja, da's jaren geleden en zulke ouwe koeien zal je toch niet meer uit de sloot willen halen. Man, dat ben ik al jaren vergeten en wat heeft dat nou in vredesnaam jilermee te maken?" „Ja, dat begrijp ik wel, dat u het vergeten bent. Maar Bill McLeod is het niet vergeten en Bill McLeod heeft gezworen, dat hij, wanneer de tijd gekomen was dat pak slaag terug zou betalen. De tijd is er kap'tein. De tijd komt altijd, als je maar geduld hebt. Dit is geen insubordinatie, want menselijkerwijs gesproken is het niet mogelijk die krukas te reparen. Maar ik zou het kun nen proberen op één voorwaar de. „Vooruit, ga door", schreeuwde Peter ongeduldig. „Voor de dag er mee. Wat is je voorwaarde? Wou je mij misschien ook...." „Nee, nee", viel Bill hem in de rede, „zo ver wil ik niet gaan. Ik heb te veel respect voor een kapi- teihsticEet, maar kijkU spreekt over 500 dollar.... die wil ik niet hebben, maar wel 500 strafregels: „Ik mag Bill McLeod niet voor zijn blote keskedie slaan". Dan wil ik proberen die krukas te lassen en nou ja, mis schien komt dan de „City of Malvern" wel op eigen kracht naar Hongkong, als tie niet meer dan 4 knopen loopt.,.." En zo gebeurde het, dat op een brandend hete tropendag, toen de zon als een bal van roodgloei end staal in een hardblauwe strakke hemel stond, de oude ge zagvoerder van de trotse „City of Malvern" over een briefje zat te zweten aan zijn dochter in Singapore, waarin hij, op ietwat onlogische wijze, trachtte uiteen te zetten, dat zijn vooroordeel tegen vrachtzoekei's eigenlijk volkomen misplaatst was en dat hij trots zou zijn kapitein Peter Wins als schoonzoon te accepte ren, terwijl kapitein Peter Wins bezig was aan zijn derde velletje strafregels met „ik mag Bill Mc Leod niet voor zijn blote keske die slaan", met het vooruitzicht nog verdere tien velletjes met de zelfde prozaïsche ontboezeming te moeten vullen. (Wordt vervolgd.) spreking gehad met het college van Burg. en Weth. van Zierik- Men heeft de eerst nood zakelijke maatregelen voor het herstel van de dijken en de ver sterking van de dijk, die nog wordt bedreigd, aan een bespre king onderworpen. De bespreking werd gehouden in het vijf eeuwen oude .stadhuis van Zierikzee, dat geheel gespaard is gebleven. Ook vele andere huizen en gebouwen in het centrum van Zierikzee hebben het geweld van storm en water doorstaan. De vroede vaderen van Zierik zee zijn Dinsdagavond in verga dering bijeen geweest. De voor zitter, burgemeester Jhr. Mr. J. Schuurbeque Boeije, deelde mee, dat Woensdag het zwaar getrof fen stadje voor de tweede maal in negen jaar zou moeten worden geëvacueerd. Een kern, uit de be volking zal achterblijven. Deze personen zijn noodzakelijk voor het dijkherstel en het bestuurs apparaat. Het grootste gedeelte van de bevolking blijkt zeer ge kant te zijn tegen de evacuatie, zij verlaten het eiland liever niet. Vele dorpen op Schouwen en Duiveland zullen geheel moeten worden geëvacueerd. In een onderhond, dat het A.N.P. met de gemeentesecreta ris van Zierikzee, 'de heer Mul der, had, vertelde deze, dat hij onmogelijk een schatting kon maken van de aangerichte scha de op het eiland. Hij verzekerde, dat in tegenstelling met vele veronderstellingen de veesta pel niet geheel verloren; is ge gaan, hetgeen als een schraal lichtpunt wordt beschouwd. Op de Noorderdijk zijn 3000 stuks vee bijeen gedreven. Het aantal slachtoffers in Zierikzee bedraagt 15. Het eiland staat voor vier vijfde deel onder water. Het aantal slachtoffers op het ge hele eiland is nog niet bekend. Gevreesd wordt, dat dit zeer hoog zal zijn.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2