IN BERGEN OP ZOOM WACHT „DE WERELD" i Negentien rondjes boven SCHUDDEBEURS Hemd en rok Vliegveld Valkenburg organisatie-centrum van alle .droppings VERANTWOORDINGEN Giften ook via „Het Parool' Vluchtelingen kunnen geen 500 m meer lopen m Bij de oprit van de luchtbrug Droppings boven bedreigd gebied MAAR' -MENÉÉTR... 4 HET PAROOL DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 55 (Van een onzer verslaggevers) BERGEN OP ZOOM, Woensdag. Vanmorgen om tien uur stak een man op de zeedijk van Bergen op Zoom mij een hand toe en trok me de laatste sporten van de ladder op, waarmee ik terug naar de wereld klom. Achter me op -de Oosterschelde wiegde de ,,YS 58" de visserssehuit uit Ierseke, die me uit de nachtmerrie, waarvan de resten zich nog tegen de horizon aftekenden, had weggebracht. Vannacht heb ik u moeten verlaten in dat café in Wemeldinge, op dat ogenblik een paradijs. Ik sjouwde tien stappen langs de sluis daar en een schipper vroeg: „Een bed jong en een tas koffie." En een kwartier later lag ik onder een paar visnetten te slapen. Toen Ik een paar uur later bij het gloren van de ochtend langs de haven van Yerseke liep, wenkte een vrouw me uit een catedeur: „koffie jong en een boterham." Twee voorvallen uit dit ver zonken land. Als u ergens binnenloopt en een bed vraagt, krijgt ge het nou ja. waarschijnlijk Is het alleen een de ken en verder de vloer als matras. Maar ge hebt tenminste een dak ooven uw hoofd en wellicht een warme Kachel. In alle ellende vormt zich in dit land een geest van kameraadschap, een el kaar helpen door alles heen, waarvan men het bestaan niet kan vermoeden. Vanmorgen om een uur of acht tilden we met een paar mannen in die haven van Yerseke een hoogzwangere vrouw in de visseisschuit. „Gaat net?" vroeg ik. Zij lachte vol moed. „Het gaat best, ik ben al blij dat ik m'n kind niet op het dak hoefde te krijgen. Ik haal nu het ziekenhuis in Bergen op Zoom nog wel." Met een paar andere vrouwen was er voor haar plaats in het warme roefje. De mannen, zwijgend rillend in de ijs koude wind, groepten op het achter dek je tegen elkaar. Een" jongen grab belde in zijn zak en haalde een flesje cognac tevoorschijn. Het sprak vanzell dat die fles van mond tot mond ging. Een oude boer, wie de uitputting lang zamerhand ging vellen, werd met zijn rug tegen het warmte gevende motor kistje gezet en de mannen gingen om hem heen staan om .de wind voor hem op te vangen. En toen kwam Bergen op Zoom. Het lage ty verhinderde de ,,YS 58" de haven te halen. In een sloepje ging het naar de dijk, daar klommen de verkleumde vluchtelingen een ladder op, op weg naar warmte, hulp, voedsel, op weg naar het leven. Er was een auto voor de vrouw, de rest van de mensen strompelde het dijkje af. In de verte waren mannen bezig om water te scheppen. Die arbei ders staarden ons aan alsof we uit een andere wereld kwamen. Dat was ook zo. „Is er geen auto?", vroeg iemand. „Die ouwe boer hier kan niet meer." Een ar- B iLIJKENS een officieel bericht heb ben gisteren vertegenwoordigers van buitenlandse mogendheden een rondvlucht gemaakt boven de door de watersnood geteisterde gebieden. Ieder een zal het toejuichen, dat diplomaten op deze manier zich uit eigen aanschou wing een beeld kunnen vormen van wat deze ramp voor ons land betekent. Het Is óók goed, dat zij na een en ander met .eigen ogen te hebben gezien, een deskundige uiteenzetting kregen van de gehele situatie door een van de inge nieurs 'van de Rijkswaterstaat. Wat evenwel allerminst in de haak 13, is dat een soortgelijk overzicht aan het Ne derlandse publiek, toch altijd nog de naast-betrokkene 'bij dit alles, wordt onthouden. De pers cn de andere publiciteits- organen doen wat zij kunnen om ens •volk in te lichten. Overal in 'Ie over stroomde en bedreigde gebieden zijn verslaggevers aan hét werk. Het is ech ter duidelijk, dat een journalist in het ■veld nooit een overzicht kan geven van het geneel. Daarvoor zijn zijn waarne mingen te :-.eer gebonden aan de plaats, waar hij zien van ogenblik tot ogenblik bevindt. Zo'n globale kijk op de toestand kan men alleen aan de top hebben, daar waar aile meldingen samenkomen: bij de regering. HET is daarom wel uitermate teleur stellend, om geen sterkere term te gebruiken, dat wat buitenlandse diplomaten terecht wordt geboden blijk baar "voor de Nederlandse pers niet nodig wordt geoordeeld. Aanvankelijk lag het in de bedoeling vandaag een pers conferentie te beleggen, waar water staatsdeskundigen opening van zaken zouden doen. Tot onze verbazing horen wij nu. dat de minister van Waterstaat op aanwijzing van de minister-president besloten heeft deze conferentie uit te stellen tot de volgende week. En waar om? Omdat de Tweede Kamer eergiste ren het besluit nam de bij monde van de minister-president afgelegde regerings verklaring niet tot onderwerp van debat te maken! Zo snijdt het mes voor d i e heren in Den Haag, die nog altijd publiciteit als een dreigend gevaar zien, van twee kanten. De Kamer is onbegrijpelijkerwijs voor een week naar huis gegaan, zonder van haar kant, al was het maar door het stellen van vragen, enig initiatief te ontwikkelen. En nu wordt het feit. dat de volksvertegen woordiging er het zwijgen toe deed, weer gebruikt als een argument om aan de pers de door haar gevraagde voor lichting niet te geven. Wij wensen hier met idem tegen te protesteren. Het hemd is nog altijd nader dan de rok en het Nederlandse publiek heeft er recht op tenminste zo goed te worden ingelicht als buiten landse diplomaten. OP Valkenburg zijn piloten en vlieg tuigen uit vele landen. Dit is een Viiorm Amerikaans vrachtvliegtuig, in- meechakeld bij de hulpverlening. (Eigen foto) beider zei: „Die auto's hier zijn voor de reparaties". Verderop, wees een arbeider. De troep sjouwde 500 meter door. Daar stond een politie-inspecteur met twee agenten. Ik hield hem de koffer van de ouwe boer en diens pakje kleren voor. „Kunt u even helpen, kunt u auto's halen? Vooruit dan toch!" De inspecteur staarde ons aan en reed weg op zijn fiets. De agent stamelde: „Wjj moeten hier het verkeer regelen. Juist ja. Zy moesten hier het verkeer regelen. De groep sjouwde weer door. Er kwam een pastoor. Hy deed ons stoppen. „Waar komen jullie vandaan?" „Ouddorp" mompelde iemand. „En ik Beveland". „En ik Kruiningen"„En ik Zierikzee". Zo, en hoe was het daai wel' Een van de mensen vertelde iets w twee of drie zinnen. De pastoor haal de cn boekje uit zijn zak en noteerde \jverig. ,Jdoet u dit ergens melden?" vroeg ik. „Heeft dit schrijven misschien "en bedoeling?" Een auto Hy keek me verbaasd aan. Met een paar blanke, bolle ogen. „Welnee, dit >s om te vertellen als ik straks weer in de stad ben", zei hij. Er begon iemand te vloeken, godslasterlijk te vloeken en te schelden. De pastoor liep weg. agent ging hollen en hij kwam terug met een auto. Vijfhonderd meter achter me lag de grens van het rampgebied. Daar eindigde de wereld. En nu terug In deze wereld wachtten de zeker onbedoelde klappen van mensen die „het" niet hebben gezien en er dus geen begrip van hebben. Van meDsen die graag willen helpen en Ik ben ervan overtuigd dat die agenten en d!e ar beiders daar aan de dijk van bergen op Zoom ook hun bed ntet te vee) hebben gezien in de laatste dagen maar zij künnen eenvoudig niet weten dat die ouwe Nser zo'n dykwandeling met zijn laatste krachten volbrengt. Hy is overal doorheen gekomen. HM is van zyn zolder gered, hij is de weg terug overeind gebleven. Maar nu, nu de wereld hem veilig omringt, kan hy niet meer. ook geen 500 meter lopen. En het is voor mensen, die de nacht merrie daar achter mii aan de horizon niet gezien hebben, onbegrijpelijk. LICHTE VORST BIJ OPKLARINGEN Het K.X.M.I. te De Bilt deelt mede: Een depressie, die over Noorwegen en Zweden naar het Zuidelijk deel van de Oostzee trok, veroorzaakte in de nacht van Woensdag op Donderdag in het Zui delijk deel van de Noordzee stormach tige Noordwestelijke tot Noordelijke winden. Koude, uit de poolstreken afkomstige, lucht dringt nu steeds verder naar het Zuiden over België, Frankrijk en Duits land dooi-. In de koude lucht komen sneeuw en hagelbuien voor. Langs de Noorse kust trekt een storing, die tot dusverre weinig activiteit vertoonde, naar het Zuiden. Deze storing veroor zaakte enige luchtdrukdalingen op de Britse eilanden, terwijl tegelijkertijd de barometerstanden in Denemarken wat hoger werden. Dit had tot gevolg, dat de windkrachten in het Noordzeegebied nu weer kleiner zijn geworden. Daar er de komende nacht in ons land flinke opklaringen zullen voorkomen I moet vooral in het binnenland op lichte I vorst worden gerekend. I-- In de late avond wordt het vee van Zierikzee, dat gespaard bleef in schepen geladen KOU en GR!EP kunt U bestrijden met de zo krachtig werkende (Advertentie) HET OUWEL-CACHET WAARBORGT SMAAKLOOS EN 6EMAKKELIJK INNEMEN (Van onze correspondent) LEIDEN, Woensdag. U dropt dus ten westen van Zierikzee en kunt indien nodig, bij Middelharnis tanken." Nog even kijken drie jonge men sen van de Marine Vliegdienst op de kaart, een kort saluut aan hun opera tion officer, en een ogenblik later lopen zij, met op hun rug de gele parachuteransel, naar de helicopter, die buiten staat warm te draaien. Eén van de ongeveer honderd vluchten, die per dag vanuit het Marine vlieg kamp Valkenburg worden uitgevoerd, gaat beginnen. Aan het grote wand bord van de operation-room tekent een onder-officier aan, dat de helicop ter is vertrokken, welk registratienummer hij heeft, hoe de naam van de piloot is, ivelk doel hij heeft en hoe laat hij vertrokken is. Alle droppings in de noodgebieden worden georganiseerd op het vliegkamp Valkenburg. In de operation room zit de dienstdoende officier, geeft instruc ties aan vertrekkende piloten, infor meert naar ervaringen van juist binnen komenden en vindt nog even tijd de ver slaggever te woord te staan. En terwijl voortdurend vliegofficieren en man schappen in en uit gaan, bekijken wij de grote kaart, die op enkele tafels ligt uitgespreid. Hier is het rampgebied. De plaatsen zijn met een groot soort kop- speld gemerkt. Zojuist is by Bruinisse een pijl geprikt, die pas wordt wegge haald, als de piloot zich afmeldt. Enkele Noorse piloten komen even kijken en vragen inlichtingen. Een Deense vlieger staat peinzend naar Schouwen te kyken. In hangar I staan de voorraden: water in blikken, kleding, brood, melk, babyvoedsel, medicynen, die per para chute zullen worden uitgeworpen, zand zakken, rubber laarzen en rubber pakken. Burgers, mannen van het vlieg kamp, van de L.S.K., de landmacht, padvinders, politiemannen, allen zyn bezig de goederen in grote, splinter nieuwe waterdichte jutezakken te pakken. „Wij voeren per dag ongeveer 100 vluchten uit", wordt ons verteld. „We hebben de beschikking over Dakota's van het leger, Beachcrafts van de R.L.S., Harpoons, Mitchells. Seaotter3, Oxfords (voor het afvoeren van evacué's) en één helicopter van de marine, die even eens evacueert. De overige toestellen zyn voor de dropping. In totaal zijn er hier 40 in gebruik." Op het vliegveld landen onophoude lijk vliegtuigen en stygen andere op. Juist komt een logge maar Uitermate doelmatige Amerikaanse speciale „dropping plane" binnen, die vier en een halve ton kan vervoeren. Op het plat form staan enkele toestellen van de Scandinavian Airlines. Een ogenblik later strijken drie Noorse vliegtuigen neer. De heer Fyri vertelt ons: ,fDeze drie toestellen zyn van het Noorse Rode Kruis. Wy brengen dekens lakens en kleren. De ramp, die uw land heeft getroffen, lijkt wel een Noorse ramp, zo spontaan leeft ons volk met u mee. Wjj kunnen de aanbiedingen voor hulp in allerlei vorm haast niet aan. Ik heb de leiding voor de Nederlandse ac tie en hoop nog veel meer voor uw land te kunnen doen." „Kunt u het hier allemaal nog aan?" vroegen wij de operation officer. „Normaal hebben wij hier 2000 man, maar nu zyn we versterkt met ongeveer 300 man. Het is verbazend druk. We werken in ploegen, zodat we het tóch af kunnen. Ongelukken zijn er niet ge weest, tot nu toe, maar het controleren van de toestellen eist natuurlyk veel van de werktuigkundigen. Uitgeworpen: De luchtmacht heeft in totaal Woens dag uitgeworpen: 59700 zandzakken, 11150 broden, 2000 liter drinkwater, vele bussen voedsel, dekens, rubberboten. Ook werden talrijke verkenningsvluch ten gemaakt. Naast het normale red dingswerk dat met een aantal helicop ters en watervliegtuigen werd verricht. Uit alle landen werd vliegtuighulp toegezegd, uit Frankrijk kwamen aan biedingen, uit Italië, Zwitserland, Noor wegen, Zweden en Denemarken, Enge land, Amerika, België. Wegens de weersomstandigheden moesten de meeste vluchten Woensdag middag worden afgelast kleine toe stellen werden teruggeroepen. Het ma terieel werd in de hangars verankerd. Er was zwaar weer op komst. Bijeenkomsten en conferenties van AJC. die uitgeschreven waren op aanslaande Zaterdag en Zondag zullen niet doorgaan. Het hoofdbestuur roept de leden op zoveel mogelijk aanwezig te zijn op de, herdenkings bijeenkomst welke Zondagochtend in het Concertgebouw te Amsterdam zal worden gehouden. Extra verlof in zicht voor militairen uit de noodgebieden Zodra de toestand is gestabiliseerd en er tekening is gekomen in de evacuatie en de registratie zal aan het militair personeel bij zee-, land- en luchtmacht, afkomstig uit de getroffen gebieden een buitengewoon verlof met familie bezoek worden verleend van vier dagen. Dit is bekend gemaakt door de chef Marinestaf, de chef Generale staf en de chef Luchtmacht. Ofschoon zij zich volkomen bewust zijn van de grote ongerustheid, welke op het ogenblik by militairen uit de noodgebieden bestaat, achten zy het alleen al met het oog op de hulpver leningsacties niet verantwoord reeds nu •erlof te verlenen. Chinese gemeenschap te Amsterdam offert De Chinese gemeenschap te Amster dam heeft 3848,50 bijeengebracht ten behoeve van de hulpverlening. Dit be drag is het resultaat van een inzameling, gehouden onder alle Chinese burgers in de hoofdstad. Het bedrag werd via „Het Parool" aan het Rampenfonds overgemaakt. Vier ton van Amsterdamse watersnoodcommissie (Van een onzer verslaggevers) De in Amsterdam gevestigde Alge mene Verenigde Commissie ter Leni ging van Rampen door Watersnood in Nederland, die zich dezer dagen volgens het in 1861 vastgestelde reglement onder voorzitterschap van de burge meester heeft geconstitueerd, heeft 250,000 van haar kapitaal ter be- sdhükking van het Nationaal Rampen fonds (waarvan de commissie één der samenstellende zuilen is) gesteld. Tot nu toe ontving de commissie van diverse zijden een bedrag van 142.930,38, zodat zij samen met haar eigen bijdrage bijna vier ton aan het rampenfonds kon overdragen. (Van onze verkeersredacteur) Negentien maal heeft K.L.M.-piloot Bik in een Dakota gisteren boven het plaatsje Schuddebeurs gedraaid om daar broden uit te gooien op een klein lapje grond. We waren van het wonderlijk bedrijvige vliegveld Valkenburg opgestegen, waar we even het idee kregen van een groot warenhuis. De auto's reden af en aan naar de vliegtuigen; piloten kwamen en gingen; de bestellingen waren keurig genoteerd op kleine briefjes, die in rustige kamers gereed gemaakt waren. Wy kregen in onze brave foto-Dakota drie containers babyvoeding, vier grote rubber boten en een zeer groot aantal zakken met totaal 1500 broden. Piloot Bik kreeg de opdracht die „bestelling" te bezorgen in de plaatsen Middelharnis, Dïrksland, Sint Jansland en Schuddebeurs. Nu komt piloot Bik uit die streek, om precies te zyn uit Middelharnis, en eigenlyk had hy helemaal geen kaart nodig om zo uit de lucht midden in het water die plaatsen te vinden. wind steekt op; er staan veel auto's te laden; onze Dakota gaat meteen ook weer vol; de briefjes van de bestellingen zijn er al; dan begint de derde vlucht „Jongens, we hebben er nog net eentje kunnen pikken", zeggen ze, als ze dan voor de. derde maal terugkomen. Het was een zware lading, die we had den, toen we startten. Voorop de vier man van de crew, achterin vier mannen van de L.S.K, en een K.L.M.-er om te droppen; daartussen die broden en die boten. We vlogen langs de kust, de Waterweg over; en piloot Bik had al meteen zijn eerste drop-plaats te pak ken. Er ging een container babyvoeding overboord, de blauwe parachute ging open, een plons in het water, een ruk wind en daar lag het pak midden op de dyk. Het eigenlijke werk begon met die 1500 broden die in 75 zakken zaten. Daar zaten gèèn parachutes aan, dat werd dus laag vliegen en precies gooien. Er is geen broodje verloren gegaan. Op de bok zit meneer Bik en die draait in een caroussel rond. De wereld ligt schuin onder je, maar na twee keer heb je daar geen last meer van, want dan denk je dat dat beslist zo hoort. Er is maar één heel klein stukje dat hij in T)IT is het centrale punt op Valken- burg; op de kaart wordt met vlagge tjes en kaartjes precies aangegeven, waar alle vliegtuigen zijn, (Eigen foto) Vandaag heeft „Het Parool" een bedrag van 13.692.56 kunnen overmaken op de postgiro-rekening van het Nationaal Rampenfonds. Dit bedrag is tot hedenmiddag twee uur binnengekomen aan ons adres. N.Z. Voorburgwal 225, Amsterdam-C., hetzij persoonlijk gebracht, hetzij gestuurd per brief of gestort op onze gemeente-giro-rekening P. 10.000. Daar er tot onze spijt door de stelpende drukte enkele fouten zijn in de eerste verantwoordin. wy gisteren gaven van de op 3 tot twee uur binnengekomen bedragen, herhalen wij hieronder eerst een ver beterde opgave ter specificering van het totaal-bedrag, dat wij gisteren ontvin gen. Dat bedrag was: 9169.45. Onze eerste verantwoordingslijs! luidt dus als volgt: Per kas 2 Febr.: L. S. 10. P. d. V. 11. G A. B. 1S.50. A. S. I 10. N. N 100. A. G L. ƒ2.50. G. en G. 1000, L. A. d. M. f 1. S. ÏC. 5, E. D. 6, H. D. 6. Damjeje f 25. G. 31. P 111.08, d K. 100, J. M. Z. 10. Pers. fa Ording 125. W. 15. Z. Y. 25, tante Mia 25. Pers City-theater 160. W. d. V 10. Voetbalsupporters Het Parool 10.75. Wandelclub „Vrij Onverveerd" 10. J. C. R. 5. Per kas 3 Febr.K. A. 7.50. Gemeente giro: J S. ƒ5. F. E. W. H. ƒ2.50. J. W. d. V. 25. E. v. B. ƒ12,50. H. D. ƒ10. W. P. f2.50. H. D. ƒ10. W. v. d. P. ƒ5. C. J. L. 5. J. M. W. v. A 2,50. L. M. v. R. 10. G A. v. B. Sr 12.50. J. A. P. G. 10. Per postwissel 2 Febr.: L B. 10. W. A. v. d. Z. ƒ5. C. K.—E. ƒ5. A G v. R ƒ2,50. Per kas 3 Febr.: H. P. ƒ10. kinderen fam. P. ƒ2. N.N. 10, Directie „Het Parool" 2500. P.T.T. Klaverjascl. 10. M. H. f 100. J. d. W 20. pers Bruinkolen Brikettênhand 75, C L. 15. F J. F S 50. O. 2.50, W. P. 10. H. G 17.50, N.N. 10. N.N. 10. N.N. ƒ25. S. ƒ15, B. ƒ10. d. B. ƒ100, M. ƒ5, D. 10. K. 25. K. H. 25. Engelse vrouw 2. II M. R. 2,50, N N ƒ5. Brand Mij 1700 ƒ151,30, E. T. f 10. fa M. Haar ƒ410. Rest. Modern ƒ150. v. W.—M. ƒ12,50, Ateliers Piaza 28, B. C. 25, N.V. Amsterdamse Superfosfaatfabr. 15, Gebr. Hirsch 281,82, D. H. 10. J. L. D. 5. M. B. 5. A. v. B. 20, A. v. d. B. 10. L, f 75, A. L. 5, Movam gebr. Frascati f 25, Bridged. F. V. ƒ5. Per chècque ontvangen: Boekman Zn N.V. 2000. fa Beekering 500. Pc-r kas 3 Febr.: M D B f 10. L. J H. S. ƒ50. E. G. ƒ10, NN f10. D S f50, H O. ƒ50, W. d. L 10 wed M. P 100. A, 5. I. D M. 10. kinderpot 1 D M. 2,50. M. C. B. ƒ2.50, K. J C. B 100 Hier volgt onze tweede verant- woordingslijst Per postgiro: L, L. W. 10. H. J. V 2.50. F. v. E. 2.50, J. K. 5, fa. v. d. B. 20, as: directie „Het Parool" ƒ7500. G. H. ƒ10. A. S. ƒ10. A.V.V. Insii- 5, B f9. fam. V. I. O. ƒ35. J. B Volharding 200, Pers.- Bergman 90, Klaverjascl. L.O.C. f 224. Kieken ƒ5, H. F. v, d. Mark ƒ203.50. A. J. C. ƒ5, .T. L v. J. v. d- W. f 10. W. Zoals wij reeds eerder heb ben aangekondigd verleent „Het Parool" gaarne zyn be middeling bij de inzameling ten bate van het Nationaal Ram penfonds. Lezers, die van deze bemid deling gebruik willen maken, kunnen hun bijdrage sturen aan ons adres, N.Z. Voorburg wal 325, Amsterdam-C., óf storten op één onzer giro nummers: gemeentegiro no. P 10.000, postgiro 260728, óf op onze rekeningen bij de Am- sterdamsche Bank N.V., bij kantoor Damrak, en de Bank Van Vloten en De Gijselaar N.V. te Amsterdam, alles on der vermelding „Watersnood". „Het Parool" zal er voor zorgen, dat al deze giften wor den gestort op rekening van het Nationaal Rampenfonds. een rechte lijn vliegt en dat is vlak v een veldje, waar een paar rood-wit en -blauwe vlaggen liggen. Opgelet! Ja!! Telkens tilt piloot Bik zyn rechter hand heel langzaam op en slaat die heel snel naar beneden; tweede piloot Reedijk roept dan telefonisch naar de vracht ruimte twee woorden, en wel: „opgelet" en „ja!" Op dat ja gaan telkens drie broodzakken de lucht in. Dat kan alleen, omdat hier in de cockpit een prima teamwork is van een paar heel gewone mannen van de L.S.K. Korporaal Mos terd zit met een veldmuts op in een ijzige kou op de grond vastgebonden, vlak naast de deur; hij krijgt telkens een zak met broden op zyn schoot. Op de grond, op de plaats, waar anders fotografen staan, zit nu de K.L.M.-er A. G. de Lange. Hij is zo'n 25 jaar bij de K.L.M, en heeft voor de oorlog met professor Veraart allerlei vreemde voorwerpen uit vliegtuigen geworpen pm regen te maken, Nu beeft hij hier (de leiding; hy herhaalt die twee woor den: „opgelet" en „ja" en dan gooit hy bovendien met een halve trap na twee zakken met brood naar buiten. Aan zo'n trap tegen een zak doet kor poraal Koster ook mee. De soldaat le klasse Broeken heeft een prachtige blauwe das om het hoofd gebonden; zijn taak is het om telkens die pakken brood aan te geven, en telkens als hij dat ge daan heeft en zijn twee collega's trap pen en gooien die zak naar buiten, maakt hij tegen die paar boeren, die buiten staan, een echte zwaai en kijkt met een gezicht van „Jongens, wat was dat weer goed". En dèn was er nog soldaat Eken, die zich een ongeluk moest slepen om de zakken in die lut tele seconden telkens vlak voor die deur te krijgen. En piloot Bik maar rondjes draaien, altyd naar links. Daar staat dat oude boertje, dat iedere keer als we over vliegen zijn stokje omhoog tilt. Het ondergelopen kerkhof; de was. die buiten hangt; stromend water; nu dalen we. „opgelet", de weg, ,,ja"; de boom; het zwarte veldje; hup, die machine naar boven en meteen de linker bocht in; de nette villa, waar de gordijntjes nog voor hangen; twee kleine zwaaien de meisjes; een half op de weg hangen de auto; en daar is warempel dat oude boertje al weer. Hij steekt zijn stokje omhoog en daar zakt de machine al weer in het kleine rechte lijntje naar het heel kleine veldje, waar al die bro den uitgegooid worden. Na negentienmaal schrik je even als piloot Bik een rechte lijn blijft volgen. Is dat nu wel goed? Geen minuut later heeft hij al een volgend punt te pakken enOpgelet" Ja". Daar gaan de rubberboten al weer naar beneden, die, terwijl ze vallen, zichzelf opblazen. Als wc de hele boel kwijt zijn. gaan we terug, laag en snel. „We kunnen er net nog eentje pikken", zegt K.L.M.-er De Lange. Ze beginnen een sigaretje te rol len; ze vinden een flesje Coca Cola; een van de soldaten gaat plat In het vlieg tuig liggen: „Ik neb reuze slaap, jon gens"! Het duurt tien minuten, een kwartier, en dan landen we op Valkenburg. De Geen gezonken schip in Haringvliet Gisteren verspreide berlehten dat in het Haringvliet een schip met evacué's zou zyn gezonken, blyken nu onjuist te zyn. Het bewuste schip bleek met zand te zyn geladen. Wel hebben gisteren en kele watervliegtuigen in dit gebied aan de grond gezeten. B. 25. E. B 25 H. J. C. 25. J. D. 25. J. E. 25. R. G. ƒ25, B. G. ƒ25. J. ƒ25 G. IC.—C. W. f 25. J. IC. ƒ25. K. ƒ25, II. G. L. ƒ25, P. L. t 25, A, v. L, ƒ25. M. Z 25, J. M 25, II. M. 25. J. M. 25. H. M 25. J. H. O. 25. P. O. 25. W. O. 25. II. P. ƒ25. I. R. 25. J. S. ƒ25. A. J. S. ƒ25, N. N. 7.50. 't H. 5. d. J. ƒ5. Pers ver. Simplex 250. M.—A. C. M. ƒ2. v. W. 10, .T. G. f 10. E. B. f 30. Part. Bridge club 25. ICaartclubje 0.16, G. R. 2. d, R f 10. S. f 10, R. W. 10, P. W. 10. P. S. R. f 10 K K. 124 10, Agent en bezorgers Agentschap 21 ..Het Parool" ƒ40. Bezorgers Balt. Florlsstr. ..Het Parool 38.50. Bezor gers Assendelftstr, „Het Parool" f 21. Bezor gers Haai lemmerweg „Het Parool" ƒ15. Be zorgers Watergraafsmeer „Het Parool" f71.50, W. v. N. r mt», S. 10, v. d. B. f5. L. fi J. D ƒ.3. Pers,Ver. „Vrij en Onverveerd!' 500, Bemanning Finse S.S. „Fennia" f115. Dr Loudon overleden tijdens concert Tydens een concert van het Residen tie-orkest in het gebouw voor Kunsten en Wetenschappen" in Den Haag is gis teravond plotseling overleden dr A. Loudon, secretaris-generaal van het Permanente Hof van Arbitrage en voor zitter van liet Residentie-orkest. Voor de aanvang van het concert had dr Loudon de bezoekers opgeroepen tot steun aan de slachtoffers van de natio nale ramp. Kort voor de pauze werd hij onwel. Enige tijd later overleed hij in de bestuurskamer. Het concert werd afge broken. In 1934 werd dr Loudon benoemd tot gezant te Bern en vertegenwoordigen van Nederland bij de Volkenbond. In 7938 werd hij gezant te Washington. Van 1942 tot 1947 diende hij daar ons land ais ambassadeur. Na zijn terugkeer in Nederland werd hij lid van de Raad van State. In Mei van" het vorige jaar werd hij secretaris-generaal van het Perma nente Hof van arbitrage als ODvolger van wylen jhr mr A. M. Snouck Hur- gronie. Dr Loudon is zestig jaar ge worden. Het opnemen van brieven in deze rubriek betekent niet dat de redactie instemt met de meningen, die daarin tot uitdrukking komen doch dat de redactie deze belangwekkend genoeg vindt om ze ter leennis van de lezers te brengen. Nationale ramp II7TJ willen het gehele Nederlandse VV zakenleven opwekken, twee procent van de dag-, week- of maandont- vangsten af te staan aan het Nationale Rampen Fonds. Op deze wijze zou een enorm bedrag vrij komen ter leniging van de grote nood en voor het herstel en de wederopbouw van de geteisterde gebieden. FIRMA. DIE ONBEKEND WENST TE BLIJVEN om IEDERE SCHIJN VAN RECLAME TE VERMIJDEN. Amsterdam. Hier past maar één ding: vaststellen van de schade en deze in procenten ver delen over de inkomstenbelasting van de gehele bevolking. AI het andere Is bede larij en minderwaardig. Amsterdam. H. W. S. De ramp, die ons land heeft getroffen, heeft wel duidelijk in het licht gesteld, hoe kwetsbaar een groot deel van ons land is. Of een dergelyke natuurramp zich binnenkort nog eens zal herhalen, is iets wat niemand kan voorzien, doch de mogelijkheid blijft steeds bestaan. Het behoeft echter geen natuur ramp te zijn; wanneer ons land onverhoopt in een oorlog gewikkeld zou worden en de vijand onze dijken moedwillig zou ver nielen, dan zou de ramp nog tientallen malen erger kunnen zyn. Dan baat ons geen Bescherming Burgerbevolking; dan baten ons geen schuilkelders, want dan is iedere organisatie, zeker als die cen traal georganiseerd is, volkomen waar deloos. En wie geeft ons de verzekering dat de vijand dit niet zal doen? Het is mij dan ook volkomen onbe grijpelijk, dat juist op dit zeer kwets bare punt geen duidelyke beschermings maatregelen worden genomen. In de eerste plaats zou men ziekenhuizen, sa natoria, opvangcentra niet moeten aanleggen op punten die ook maar enigszins door overstroming bedreigd zouden kunnen worden. Maar vooral zal men bij de huisvesting van de bevolking geheel nieuwe wegen moeten inslaan. Waarom nog langer bruikbaar polder land onder zand gespoten en opgeofferd voor stadsuitbreiding? Waarom geen geheel nieuwe stad gebouwd op een vei lige plaats, met voldoende verkeers- mogelijkheden naar diverse kanten? Ik heb hier het oog op de Slotcrmecr, een gehele Amsterdamse stadswijk, die in polderland gebouwd wordt. Had men niet veel heter in het Gooi. b.v. tussen Huizen en Blaricum, een geheel nieuwe stad kunnen opbouwen met verkeer te land en te water naar Amsterdam? En wat zou daarmede een geld bij de woningbouw bespaard zijn nu de op hoging met zand en het heien geheel komen te vervallen. Men mag dan wel komen aandragen met dooddoeners als „verlies van recrea tie-gebied". of „verlies van natuur schoon", maar ieder die deze argumen- en gebruikt, zal bij het aanschouwen an de huidige nood en de noodtoestand op huisvestings-gebied zich diep moeten schamen, wanneer btj toch deze onder geschikte belangen blijft verdedigen. Amsterdam. AMSTERDAMSE WONINGZOEKENDE. Direct nadat Zondag de radio de Nederlandse militairen had ongeroepen, zich onverwijld naar hun onderdelen te begeven, werd aan dit verzoek gevolg gegéven. Het Centraal Station te Amsterdam werd overstroomd met militairen en de gereedstaande treinen konden de stroom niet la minute verwerken, hetgeen volkomen logisch is. Onlogisch en zelfs schandelijk was het dat militairen, die wegens plaats gebrek in de 2e klasse hadden plaats genomen, én door het treinpersoneel én door de militaire politie hieruit werden verwijderd en naar de reeds uitpuilende gangen van de 3e klasse-coupé's werden verwezen. De treinen vertrokken dan ook met vrijwel lege 2e klasse coupé's. behou dens de enkele reizigers en de zich raar hun standnlaats begevende officieren. Enerzijds deed de regering via haar voorlichtingsdienst een beroep op de autobezitters om zoveel mogelijk mili tairen aan een lift te helpen een ver zoek waaraan spontaan werd voldaan anderziids werd plaatsruimte in trei nen onbezet gelaten, omdat het natuur lijk, en alleen in ons land, geen pas geeft dat een officier en een mindere in de zelfde eouné zitten, ook al was beid°r doel hetzelfde: hulp voor de geteisterde gebieden. Amsterdam. J. H. MOERMAN. Het was een ergerlijk gezicht, dat op de rampdag Zondag 1 Februari op de gemeentelijke H.B.S. te Amsterdam (Van Ostadestraat 101) de vlag fier in top woei. Men had niet de moelta ge nomen, deze vlag op de verjaardag van prinses Beatrix zoals het betaamt na zonsondergang binnen te halen en men haalde deze ook niet binnen op deze trieste, voor ons land zo noodlottige dag. Maandagmorgen 2 Februari werd de vlag, althans de resten er van, binnen- gehaald. 'Amsterdam. M. G. NIESSEN.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3