IN BERGEN OP ZOOM
WACHT „DE WERELD"
i
Negentien rondjes boven
SCHUDDEBEURS
Hemd en rok
Vliegveld Valkenburg
organisatie-centrum
van alle .droppings
VERANTWOORDINGEN
Giften ook via
„Het Parool'
Vluchtelingen kunnen
geen 500 m meer lopen
m
Bij de oprit van de luchtbrug
Droppings boven bedreigd gebied
MAAR'
-MENÉÉTR...
4
HET PAROOL
DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953
55
(Van een onzer verslaggevers)
BERGEN OP ZOOM, Woensdag. Vanmorgen om tien uur stak
een man op de zeedijk van Bergen op Zoom mij een hand toe en trok
me de laatste sporten van de ladder op, waarmee ik terug naar de
wereld klom. Achter me op -de Oosterschelde wiegde de ,,YS 58" de
visserssehuit uit Ierseke, die me uit de nachtmerrie, waarvan de resten
zich nog tegen de horizon aftekenden, had weggebracht. Vannacht
heb ik u moeten verlaten in dat café in Wemeldinge, op dat ogenblik
een paradijs. Ik sjouwde tien stappen langs de sluis daar en een
schipper vroeg: „Een bed jong en een tas koffie." En een kwartier
later lag ik onder een paar visnetten te slapen.
Toen Ik een paar uur later bij het
gloren van de ochtend langs de haven
van Yerseke liep, wenkte een vrouw me
uit een catedeur: „koffie jong en een
boterham." Twee voorvallen uit dit ver
zonken land. Als u ergens binnenloopt
en een bed vraagt, krijgt ge het nou
ja. waarschijnlijk Is het alleen een de
ken en verder de vloer als matras. Maar
ge hebt tenminste een dak ooven uw
hoofd en wellicht een warme Kachel.
In alle ellende vormt zich in dit land
een geest van kameraadschap, een el
kaar helpen door alles heen, waarvan
men het bestaan niet kan vermoeden.
Vanmorgen om een uur of acht tilden
we met een paar mannen in die haven
van Yerseke een hoogzwangere vrouw
in de visseisschuit. „Gaat net?" vroeg
ik. Zij lachte vol moed. „Het gaat best,
ik ben al blij dat ik m'n kind niet op
het dak hoefde te krijgen. Ik haal nu
het ziekenhuis in Bergen op Zoom nog
wel." Met een paar andere vrouwen was
er voor haar plaats in het warme roefje.
De mannen, zwijgend rillend in de ijs
koude wind, groepten op het achter
dek je tegen elkaar. Een" jongen grab
belde in zijn zak en haalde een flesje
cognac tevoorschijn. Het sprak vanzell
dat die fles van mond tot mond ging.
Een oude boer, wie de uitputting lang
zamerhand ging vellen, werd met zijn
rug tegen het warmte gevende motor
kistje gezet en de mannen gingen om
hem heen staan om .de wind voor hem
op te vangen.
En toen kwam Bergen op Zoom. Het
lage ty verhinderde de ,,YS 58" de haven
te halen. In een sloepje ging het naar de
dijk, daar klommen de verkleumde
vluchtelingen een ladder op, op weg naar
warmte, hulp, voedsel, op weg naar het
leven. Er was een auto voor de vrouw,
de rest van de mensen strompelde het
dijkje af. In de verte waren mannen
bezig om water te scheppen. Die arbei
ders staarden ons aan alsof we uit een
andere wereld kwamen. Dat was ook zo.
„Is er geen auto?", vroeg iemand. „Die
ouwe boer hier kan niet meer." Een ar-
B
iLIJKENS een officieel bericht heb
ben gisteren vertegenwoordigers
van buitenlandse mogendheden een
rondvlucht gemaakt boven de door de
watersnood geteisterde gebieden. Ieder
een zal het toejuichen, dat diplomaten
op deze manier zich uit eigen aanschou
wing een beeld kunnen vormen van wat
deze ramp voor ons land betekent. Het
Is óók goed, dat zij na een en ander
met .eigen ogen te hebben gezien, een
deskundige uiteenzetting kregen van de
gehele situatie door een van de inge
nieurs 'van de Rijkswaterstaat. Wat
evenwel allerminst in de haak 13, is dat
een soortgelijk overzicht aan het Ne
derlandse publiek, toch altijd nog de
naast-betrokkene 'bij dit alles, wordt
onthouden.
De pers cn de andere publiciteits-
organen doen wat zij kunnen om ens
•volk in te lichten. Overal in 'Ie over
stroomde en bedreigde gebieden zijn
verslaggevers aan hét werk. Het is ech
ter duidelijk, dat een journalist in het
■veld nooit een overzicht kan geven van
het geneel. Daarvoor zijn zijn waarne
mingen te :-.eer gebonden aan de plaats,
waar hij zien van ogenblik tot ogenblik
bevindt. Zo'n globale kijk op de toestand
kan men alleen aan de top hebben, daar
waar aile meldingen samenkomen: bij
de regering.
HET is daarom wel uitermate teleur
stellend, om geen sterkere term te
gebruiken, dat wat buitenlandse
diplomaten terecht wordt geboden blijk
baar "voor de Nederlandse pers niet
nodig wordt geoordeeld. Aanvankelijk
lag het in de bedoeling vandaag een pers
conferentie te beleggen, waar water
staatsdeskundigen opening van zaken
zouden doen. Tot onze verbazing horen
wij nu. dat de minister van Waterstaat
op aanwijzing van de minister-president
besloten heeft deze conferentie uit te
stellen tot de volgende week. En waar
om? Omdat de Tweede Kamer eergiste
ren het besluit nam de bij monde van de
minister-president afgelegde regerings
verklaring niet tot onderwerp van debat
te maken!
Zo snijdt het mes voor d i e heren in
Den Haag, die nog altijd publiciteit als
een dreigend gevaar zien, van twee
kanten. De Kamer is onbegrijpelijkerwijs
voor een week naar huis gegaan,
zonder van haar kant, al was het
maar door het stellen van vragen,
enig initiatief te ontwikkelen. En nu
wordt het feit. dat de volksvertegen
woordiging er het zwijgen toe deed,
weer gebruikt als een argument om aan
de pers de door haar gevraagde voor
lichting niet te geven.
Wij wensen hier met idem tegen te
protesteren. Het hemd is nog altijd
nader dan de rok en het Nederlandse
publiek heeft er recht op tenminste
zo goed te worden ingelicht als buiten
landse diplomaten.
OP Valkenburg zijn piloten en vlieg
tuigen uit vele landen. Dit is een
Viiorm Amerikaans vrachtvliegtuig, in-
meechakeld bij de hulpverlening.
(Eigen foto)
beider zei: „Die auto's hier zijn voor de
reparaties".
Verderop, wees een arbeider. De troep
sjouwde 500 meter door. Daar stond een
politie-inspecteur met twee agenten. Ik
hield hem de koffer van de ouwe boer
en diens pakje kleren voor. „Kunt u even
helpen, kunt u auto's halen? Vooruit dan
toch!"
De inspecteur staarde ons aan en reed
weg op zijn fiets. De agent stamelde:
„Wjj moeten hier het verkeer regelen.
Juist ja. Zy moesten hier het verkeer
regelen. De groep sjouwde weer door. Er
kwam een pastoor. Hy deed ons stoppen.
„Waar komen jullie vandaan?"
„Ouddorp" mompelde iemand. „En ik
Beveland". „En ik Kruiningen"„En ik
Zierikzee". Zo, en hoe was het daai
wel' Een van de mensen vertelde iets
w twee of drie zinnen. De pastoor haal
de cn boekje uit zijn zak en noteerde
\jverig. ,Jdoet u dit ergens melden?"
vroeg ik. „Heeft dit schrijven misschien
"en bedoeling?"
Een auto
Hy keek me verbaasd aan. Met een
paar blanke, bolle ogen. „Welnee, dit >s
om te vertellen als ik straks weer in de
stad ben", zei hij. Er begon iemand te
vloeken, godslasterlijk te vloeken en
te schelden. De pastoor liep weg.
agent ging hollen en hij kwam terug
met een auto. Vijfhonderd meter achter
me lag de grens van het rampgebied.
Daar eindigde de wereld. En nu terug
In deze wereld wachtten de zeker
onbedoelde klappen van mensen die
„het" niet hebben gezien en er dus geen
begrip van hebben. Van meDsen die
graag willen helpen en Ik ben ervan
overtuigd dat die agenten en d!e ar
beiders daar aan de dijk van bergen op
Zoom ook hun bed ntet te vee) hebben
gezien in de laatste dagen maar zij
künnen eenvoudig niet weten dat die
ouwe Nser zo'n dykwandeling met zijn
laatste krachten volbrengt. Hy is overal
doorheen gekomen.
HM is van zyn zolder gered, hij is de
weg terug overeind gebleven. Maar nu,
nu de wereld hem veilig omringt, kan
hy niet meer. ook geen 500 meter lopen.
En het is voor mensen, die de nacht
merrie daar achter mii aan de horizon
niet gezien hebben, onbegrijpelijk.
LICHTE VORST BIJ
OPKLARINGEN
Het K.X.M.I. te De Bilt deelt mede:
Een depressie, die over Noorwegen en
Zweden naar het Zuidelijk deel van de
Oostzee trok, veroorzaakte in de nacht
van Woensdag op Donderdag in het Zui
delijk deel van de Noordzee stormach
tige Noordwestelijke tot Noordelijke
winden.
Koude, uit de poolstreken afkomstige,
lucht dringt nu steeds verder naar het
Zuiden over België, Frankrijk en Duits
land dooi-. In de koude lucht komen
sneeuw en hagelbuien voor. Langs de
Noorse kust trekt een storing, die tot
dusverre weinig activiteit vertoonde,
naar het Zuiden. Deze storing veroor
zaakte enige luchtdrukdalingen op de
Britse eilanden, terwijl tegelijkertijd de
barometerstanden in Denemarken wat
hoger werden. Dit had tot gevolg, dat de
windkrachten in het Noordzeegebied nu
weer kleiner zijn geworden.
Daar er de komende nacht in ons land
flinke opklaringen zullen voorkomen
I moet vooral in het binnenland op lichte
I vorst worden gerekend.
I--
In de late avond wordt het vee
van Zierikzee, dat gespaard bleef
in schepen geladen
KOU en GR!EP
kunt U bestrijden met de
zo krachtig werkende
(Advertentie)
HET OUWEL-CACHET
WAARBORGT
SMAAKLOOS EN
6EMAKKELIJK INNEMEN
(Van onze correspondent)
LEIDEN, Woensdag. U dropt dus ten westen van Zierikzee en kunt
indien nodig, bij Middelharnis tanken." Nog even kijken drie jonge men
sen van de Marine Vliegdienst op de kaart, een kort saluut aan hun opera
tion officer, en een ogenblik later lopen zij, met op hun rug de gele
parachuteransel, naar de helicopter, die buiten staat warm te draaien. Eén
van de ongeveer honderd vluchten, die per dag vanuit het Marine vlieg
kamp Valkenburg worden uitgevoerd, gaat beginnen. Aan het grote wand
bord van de operation-room tekent een onder-officier aan, dat de helicop
ter is vertrokken, welk registratienummer hij heeft, hoe de naam van de
piloot is, ivelk doel hij heeft en hoe laat hij vertrokken is.
Alle droppings in de noodgebieden
worden georganiseerd op het vliegkamp
Valkenburg. In de operation room zit
de dienstdoende officier, geeft instruc
ties aan vertrekkende piloten, infor
meert naar ervaringen van juist binnen
komenden en vindt nog even tijd de ver
slaggever te woord te staan. En terwijl
voortdurend vliegofficieren en man
schappen in en uit gaan, bekijken wij de
grote kaart, die op enkele tafels ligt
uitgespreid. Hier is het rampgebied. De
plaatsen zijn met een groot soort kop-
speld gemerkt. Zojuist is by Bruinisse
een pijl geprikt, die pas wordt wegge
haald, als de piloot zich afmeldt.
Enkele Noorse piloten komen even
kijken en vragen inlichtingen.
Een Deense vlieger staat peinzend
naar Schouwen te kyken.
In hangar I staan de voorraden:
water in blikken, kleding, brood, melk,
babyvoedsel, medicynen, die per para
chute zullen worden uitgeworpen, zand
zakken, rubber laarzen en rubber
pakken. Burgers, mannen van het vlieg
kamp, van de L.S.K., de landmacht,
padvinders, politiemannen, allen zyn
bezig de goederen in grote, splinter
nieuwe waterdichte jutezakken te
pakken.
„Wij voeren per dag ongeveer 100
vluchten uit", wordt ons verteld. „We
hebben de beschikking over Dakota's
van het leger, Beachcrafts van de R.L.S.,
Harpoons, Mitchells. Seaotter3, Oxfords
(voor het afvoeren van evacué's) en
één helicopter van de marine, die even
eens evacueert. De overige toestellen
zyn voor de dropping. In totaal zijn er
hier 40 in gebruik."
Op het vliegveld landen onophoude
lijk vliegtuigen en stygen andere op.
Juist komt een logge maar Uitermate
doelmatige Amerikaanse speciale
„dropping plane" binnen, die vier en een
halve ton kan vervoeren. Op het plat
form staan enkele toestellen van de
Scandinavian Airlines. Een ogenblik
later strijken drie Noorse vliegtuigen
neer.
De heer Fyri vertelt ons:
,fDeze drie toestellen zyn van het
Noorse Rode Kruis. Wy brengen dekens
lakens en kleren. De ramp, die uw land
heeft getroffen, lijkt wel een Noorse
ramp, zo spontaan leeft ons volk met
u mee. Wjj kunnen de aanbiedingen voor
hulp in allerlei vorm haast niet aan. Ik
heb de leiding voor de Nederlandse ac
tie en hoop nog veel meer voor uw land
te kunnen doen."
„Kunt u het hier allemaal nog aan?"
vroegen wij de operation officer.
„Normaal hebben wij hier 2000 man,
maar nu zyn we versterkt met ongeveer
300 man. Het is verbazend druk. We
werken in ploegen, zodat we het tóch af
kunnen. Ongelukken zijn er niet ge
weest, tot nu toe, maar het controleren
van de toestellen eist natuurlyk veel van
de werktuigkundigen.
Uitgeworpen:
De luchtmacht heeft in totaal Woens
dag uitgeworpen: 59700 zandzakken,
11150 broden, 2000 liter drinkwater, vele
bussen voedsel, dekens, rubberboten.
Ook werden talrijke verkenningsvluch
ten gemaakt. Naast het normale red
dingswerk dat met een aantal helicop
ters en watervliegtuigen werd verricht.
Uit alle landen werd vliegtuighulp
toegezegd, uit Frankrijk kwamen aan
biedingen, uit Italië, Zwitserland, Noor
wegen, Zweden en Denemarken, Enge
land, Amerika, België.
Wegens de weersomstandigheden
moesten de meeste vluchten Woensdag
middag worden afgelast kleine toe
stellen werden teruggeroepen. Het ma
terieel werd in de hangars verankerd.
Er was zwaar weer op komst.
Bijeenkomsten en conferenties van
AJC. die uitgeschreven waren op aanslaande
Zaterdag en Zondag zullen niet doorgaan.
Het hoofdbestuur roept de leden op zoveel
mogelijk aanwezig te zijn op de, herdenkings
bijeenkomst welke Zondagochtend in het
Concertgebouw te Amsterdam zal worden
gehouden.
Extra verlof in zicht
voor militairen uit
de noodgebieden
Zodra de toestand is gestabiliseerd en
er tekening is gekomen in de evacuatie
en de registratie zal aan het militair
personeel bij zee-, land- en luchtmacht,
afkomstig uit de getroffen gebieden
een buitengewoon verlof met familie
bezoek worden verleend van vier dagen.
Dit is bekend gemaakt door de chef
Marinestaf, de chef Generale staf en de
chef Luchtmacht.
Ofschoon zij zich volkomen bewust
zijn van de grote ongerustheid, welke
op het ogenblik by militairen uit de
noodgebieden bestaat, achten zy het
alleen al met het oog op de hulpver
leningsacties niet verantwoord reeds nu
•erlof te verlenen.
Chinese gemeenschap te
Amsterdam offert
De Chinese gemeenschap te Amster
dam heeft 3848,50 bijeengebracht ten
behoeve van de hulpverlening. Dit be
drag is het resultaat van een inzameling,
gehouden onder alle Chinese burgers in
de hoofdstad.
Het bedrag werd via „Het Parool"
aan het Rampenfonds overgemaakt.
Vier ton van Amsterdamse
watersnoodcommissie
(Van een onzer verslaggevers)
De in Amsterdam gevestigde Alge
mene Verenigde Commissie ter Leni
ging van Rampen door Watersnood in
Nederland, die zich dezer dagen volgens
het in 1861 vastgestelde reglement
onder voorzitterschap van de burge
meester heeft geconstitueerd, heeft
250,000 van haar kapitaal ter be-
sdhükking van het Nationaal Rampen
fonds (waarvan de commissie één der
samenstellende zuilen is) gesteld.
Tot nu toe ontving de commissie
van diverse zijden een bedrag van
142.930,38, zodat zij samen met haar
eigen bijdrage bijna vier ton aan het
rampenfonds kon overdragen.
(Van onze verkeersredacteur)
Negentien maal heeft K.L.M.-piloot Bik in een Dakota gisteren boven het
plaatsje Schuddebeurs gedraaid om daar broden uit te gooien op een klein lapje
grond. We waren van het wonderlijk bedrijvige vliegveld Valkenburg opgestegen,
waar we even het idee kregen van een groot warenhuis. De auto's reden af en
aan naar de vliegtuigen; piloten kwamen en gingen; de bestellingen waren keurig
genoteerd op kleine briefjes, die in rustige kamers gereed gemaakt waren. Wy
kregen in onze brave foto-Dakota drie containers babyvoeding, vier grote rubber
boten en een zeer groot aantal zakken met totaal 1500 broden. Piloot Bik kreeg
de opdracht die „bestelling" te bezorgen in de plaatsen Middelharnis, Dïrksland,
Sint Jansland en Schuddebeurs. Nu komt piloot Bik uit die streek, om precies
te zyn uit Middelharnis, en eigenlyk had hy helemaal geen kaart nodig om zo
uit de lucht midden in het water die plaatsen te vinden.
wind steekt op; er staan veel auto's te
laden; onze Dakota gaat meteen ook
weer vol; de briefjes van de bestellingen
zijn er al; dan begint de derde vlucht
„Jongens, we hebben er nog net eentje
kunnen pikken", zeggen ze, als ze dan
voor de. derde maal terugkomen.
Het was een zware lading, die we had
den, toen we startten. Voorop de vier
man van de crew, achterin vier mannen
van de L.S.K, en een K.L.M.-er om te
droppen; daartussen die broden en die
boten. We vlogen langs de kust, de
Waterweg over; en piloot Bik had al
meteen zijn eerste drop-plaats te pak
ken. Er ging een container babyvoeding
overboord, de blauwe parachute ging
open, een plons in het water, een ruk
wind en daar lag het pak midden op de
dyk.
Het eigenlijke werk begon met die
1500 broden die in 75 zakken zaten. Daar
zaten gèèn parachutes aan, dat werd dus
laag vliegen en precies gooien. Er is
geen broodje verloren gegaan.
Op de bok zit meneer Bik en die draait
in een caroussel rond. De wereld ligt
schuin onder je, maar na twee keer heb
je daar geen last meer van, want dan
denk je dat dat beslist zo hoort. Er is
maar één heel klein stukje dat hij in
T)IT is het centrale punt op Valken-
burg; op de kaart wordt met vlagge
tjes en kaartjes precies aangegeven,
waar alle vliegtuigen zijn,
(Eigen foto)
Vandaag heeft „Het Parool" een bedrag van 13.692.56 kunnen
overmaken op de postgiro-rekening van het Nationaal Rampenfonds.
Dit bedrag is tot hedenmiddag twee uur binnengekomen aan ons adres.
N.Z. Voorburgwal 225, Amsterdam-C., hetzij persoonlijk gebracht,
hetzij gestuurd per brief of gestort op onze gemeente-giro-rekening
P. 10.000.
Daar er tot onze spijt door de
stelpende drukte enkele fouten
zijn in de eerste verantwoordin.
wy gisteren gaven van de op 3
tot twee uur binnengekomen bedragen,
herhalen wij hieronder eerst een ver
beterde opgave ter specificering van het
totaal-bedrag, dat wij gisteren ontvin
gen. Dat bedrag was: 9169.45.
Onze eerste verantwoordingslijs! luidt dus
als volgt: Per kas 2 Febr.: L. S. 10. P. d. V.
11. G A. B. 1S.50. A. S. I 10. N. N 100.
A. G L. ƒ2.50. G. en G. 1000, L. A. d. M.
f 1. S. ÏC. 5, E. D. 6, H. D. 6. Damjeje
f 25. G. 31. P 111.08, d K. 100, J. M. Z.
10. Pers. fa Ording 125. W. 15. Z. Y.
25, tante Mia 25. Pers City-theater 160.
W. d. V 10. Voetbalsupporters Het Parool
10.75. Wandelclub „Vrij Onverveerd" 10.
J. C. R. 5.
Per kas 3 Febr.K. A. 7.50. Gemeente
giro: J S. ƒ5. F. E. W. H. ƒ2.50. J. W. d.
V. 25. E. v. B. ƒ12,50. H. D. ƒ10. W. P.
f2.50. H. D. ƒ10. W. v. d. P. ƒ5. C. J. L.
5. J. M. W. v. A 2,50. L. M. v. R. 10.
G A. v. B. Sr 12.50. J. A. P. G. 10. Per
postwissel 2 Febr.: L B. 10. W. A. v. d. Z.
ƒ5. C. K.—E. ƒ5. A G v. R ƒ2,50. Per kas
3 Febr.: H. P. ƒ10. kinderen fam. P. ƒ2.
N.N. 10, Directie „Het Parool" 2500.
P.T.T. Klaverjascl. 10. M. H. f 100. J. d.
W 20. pers Bruinkolen Brikettênhand 75,
C L. 15. F J. F S 50. O. 2.50, W. P.
10. H. G 17.50, N.N. 10. N.N. 10. N.N.
ƒ25. S. ƒ15, B. ƒ10. d. B. ƒ100, M. ƒ5, D.
10. K. 25. K. H. 25. Engelse vrouw 2.
II M. R. 2,50, N N ƒ5. Brand Mij 1700
ƒ151,30, E. T. f 10. fa M. Haar ƒ410. Rest.
Modern ƒ150. v. W.—M. ƒ12,50, Ateliers
Piaza 28, B. C. 25, N.V. Amsterdamse
Superfosfaatfabr. 15, Gebr. Hirsch 281,82,
D. H. 10. J. L. D. 5. M. B. 5. A. v. B.
20, A. v. d. B. 10. L, f 75, A. L. 5,
Movam gebr. Frascati f 25, Bridged. F. V.
ƒ5. Per chècque ontvangen: Boekman Zn
N.V. 2000. fa Beekering 500. Pc-r kas 3
Febr.: M D B f 10. L. J H. S. ƒ50. E. G.
ƒ10, NN f10. D S f50, H O. ƒ50, W. d.
L 10 wed M. P 100. A, 5. I. D M.
10. kinderpot 1 D M. 2,50. M. C. B. ƒ2.50,
K. J C. B 100
Hier volgt onze tweede verant-
woordingslijst
Per postgiro: L, L. W. 10. H. J. V 2.50.
F. v. E. 2.50, J. K. 5, fa. v. d. B. 20,
as: directie „Het Parool" ƒ7500.
G. H. ƒ10. A. S. ƒ10. A.V.V. Insii-
5, B f9. fam. V. I. O. ƒ35. J. B
Volharding 200, Pers.- Bergman
90, Klaverjascl. L.O.C. f 224.
Kieken ƒ5, H. F.
v, d. Mark ƒ203.50.
A. J. C. ƒ5, .T. L v.
J. v. d- W. f 10. W.
Zoals wij reeds eerder heb
ben aangekondigd verleent
„Het Parool" gaarne zyn be
middeling bij de inzameling ten
bate van het Nationaal Ram
penfonds.
Lezers, die van deze bemid
deling gebruik willen maken,
kunnen hun bijdrage sturen
aan ons adres, N.Z. Voorburg
wal 325, Amsterdam-C., óf
storten op één onzer giro
nummers: gemeentegiro no.
P 10.000, postgiro 260728, óf
op onze rekeningen bij de Am-
sterdamsche Bank N.V., bij
kantoor Damrak, en de Bank
Van Vloten en De Gijselaar
N.V. te Amsterdam, alles on
der vermelding „Watersnood".
„Het Parool" zal er voor
zorgen, dat al deze giften wor
den gestort op rekening van
het Nationaal Rampenfonds.
een rechte lijn vliegt en dat is vlak v
een veldje, waar een paar rood-wit en
-blauwe vlaggen liggen.
Opgelet! Ja!!
Telkens tilt piloot Bik zyn rechter
hand heel langzaam op en slaat die heel
snel naar beneden; tweede piloot Reedijk
roept dan telefonisch naar de vracht
ruimte twee woorden, en wel: „opgelet"
en „ja!" Op dat ja gaan telkens drie
broodzakken de lucht in. Dat kan alleen,
omdat hier in de cockpit een prima
teamwork is van een paar heel gewone
mannen van de L.S.K. Korporaal Mos
terd zit met een veldmuts op in een
ijzige kou op de grond vastgebonden,
vlak naast de deur; hij krijgt telkens
een zak met broden op zyn schoot. Op
de grond, op de plaats, waar anders
fotografen staan, zit nu de K.L.M.-er
A. G. de Lange. Hij is zo'n 25 jaar
bij de K.L.M, en heeft voor de oorlog
met professor Veraart allerlei vreemde
voorwerpen uit vliegtuigen geworpen
pm regen te maken, Nu beeft hij hier
(de leiding; hy herhaalt die twee woor
den: „opgelet" en „ja" en dan gooit
hy bovendien met een halve trap na
twee zakken met brood naar buiten.
Aan zo'n trap tegen een zak doet kor
poraal Koster ook mee. De soldaat le
klasse Broeken heeft een prachtige
blauwe das om het hoofd gebonden; zijn
taak is het om telkens die pakken brood
aan te geven, en telkens als hij dat ge
daan heeft en zijn twee collega's trap
pen en gooien die zak naar buiten,
maakt hij tegen die paar boeren, die
buiten staan, een echte zwaai en kijkt
met een gezicht van „Jongens, wat was
dat weer goed". En dèn was er nog
soldaat Eken, die zich een ongeluk
moest slepen om de zakken in die lut
tele seconden telkens vlak voor die deur
te krijgen. En piloot Bik maar rondjes
draaien, altyd naar links. Daar staat
dat oude boertje, dat iedere keer als
we over vliegen zijn stokje omhoog tilt.
Het ondergelopen kerkhof; de was. die
buiten hangt; stromend water; nu dalen
we. „opgelet", de weg, ,,ja"; de boom;
het zwarte veldje; hup, die machine
naar boven en meteen de linker bocht
in; de nette villa, waar de gordijntjes
nog voor hangen; twee kleine zwaaien
de meisjes; een half op de weg hangen
de auto; en daar is warempel dat oude
boertje al weer. Hij steekt zijn stokje
omhoog en daar zakt de machine al
weer in het kleine rechte lijntje naar
het heel kleine veldje, waar al die bro
den uitgegooid worden.
Na negentienmaal schrik je even als
piloot Bik een rechte lijn blijft volgen.
Is dat nu wel goed? Geen minuut later
heeft hij al een volgend punt te pakken
enOpgelet" Ja". Daar gaan
de rubberboten al weer naar beneden,
die, terwijl ze vallen, zichzelf opblazen.
Als wc de hele boel kwijt zijn. gaan we
terug, laag en snel. „We kunnen er net
nog eentje pikken", zegt K.L.M.-er De
Lange. Ze beginnen een sigaretje te rol
len; ze vinden een flesje Coca Cola; een
van de soldaten gaat plat In het vlieg
tuig liggen: „Ik neb reuze slaap, jon
gens"!
Het duurt tien minuten, een kwartier,
en dan landen we op Valkenburg. De
Geen gezonken schip
in Haringvliet
Gisteren verspreide berlehten dat in
het Haringvliet een schip met evacué's
zou zyn gezonken, blyken nu onjuist te
zyn. Het bewuste schip bleek met zand
te zyn geladen. Wel hebben gisteren en
kele watervliegtuigen in dit gebied aan
de grond gezeten.
B. 25. E. B 25 H. J. C. 25. J. D. 25.
J. E. 25. R. G. ƒ25, B. G. ƒ25. J. ƒ25
G. IC.—C. W. f 25. J. IC. ƒ25. K. ƒ25, II.
G. L. ƒ25, P. L. t 25, A, v. L, ƒ25. M. Z
25, J. M 25, II. M. 25. J. M. 25.
H. M 25. J. H. O. 25. P. O. 25. W.
O. 25. II. P. ƒ25. I. R. 25. J. S. ƒ25.
A. J. S. ƒ25, N. N. 7.50. 't H. 5. d. J.
ƒ5. Pers ver. Simplex 250. M.—A. C. M. ƒ2.
v. W. 10, .T. G. f 10. E. B. f 30. Part. Bridge
club 25. ICaartclubje 0.16, G. R. 2. d, R
f 10. S. f 10, R. W. 10, P. W. 10. P. S. R.
f 10 K K. 124 10, Agent en bezorgers
Agentschap 21 ..Het Parool" ƒ40. Bezorgers
Balt. Florlsstr. ..Het Parool 38.50. Bezor
gers Assendelftstr, „Het Parool" f 21. Bezor
gers Haai lemmerweg „Het Parool" ƒ15. Be
zorgers Watergraafsmeer „Het Parool"
f71.50, W. v. N. r mt», S. 10, v. d. B. f5. L.
fi J. D ƒ.3. Pers,Ver. „Vrij en Onverveerd!'
500, Bemanning Finse S.S. „Fennia" f115.
Dr Loudon overleden
tijdens concert
Tydens een concert van het Residen
tie-orkest in het gebouw voor Kunsten
en Wetenschappen" in Den Haag is gis
teravond plotseling overleden dr A.
Loudon, secretaris-generaal van het
Permanente Hof van Arbitrage en voor
zitter van liet Residentie-orkest.
Voor de aanvang van het concert had
dr Loudon de bezoekers opgeroepen tot
steun aan de slachtoffers van de natio
nale ramp. Kort voor de pauze werd hij
onwel. Enige tijd later overleed hij in de
bestuurskamer. Het concert werd afge
broken.
In 1934 werd dr Loudon benoemd tot
gezant te Bern en vertegenwoordigen
van Nederland bij de Volkenbond. In
7938 werd hij gezant te Washington. Van
1942 tot 1947 diende hij daar ons land
ais ambassadeur. Na zijn terugkeer in
Nederland werd hij lid van de Raad van
State. In Mei van" het vorige jaar werd
hij secretaris-generaal van het Perma
nente Hof van arbitrage als ODvolger
van wylen jhr mr A. M. Snouck Hur-
gronie. Dr Loudon is zestig jaar ge
worden.
Het opnemen van brieven in deze
rubriek betekent niet dat de redactie
instemt met de meningen, die daarin
tot uitdrukking komen doch dat de
redactie deze belangwekkend genoeg
vindt om ze ter leennis van de lezers
te brengen.
Nationale ramp
II7TJ willen het gehele Nederlandse
VV zakenleven opwekken, twee procent
van de dag-, week- of maandont-
vangsten af te staan aan het Nationale
Rampen Fonds. Op deze wijze zou een
enorm bedrag vrij komen ter leniging
van de grote nood en voor het herstel
en de wederopbouw van de geteisterde
gebieden.
FIRMA. DIE ONBEKEND WENST
TE BLIJVEN om IEDERE SCHIJN
VAN RECLAME TE VERMIJDEN.
Amsterdam.
Hier past maar één ding: vaststellen
van de schade en deze in procenten ver
delen over de inkomstenbelasting van de
gehele bevolking. AI het andere Is bede
larij en minderwaardig.
Amsterdam. H. W. S.
De ramp, die ons land heeft getroffen,
heeft wel duidelijk in het licht gesteld,
hoe kwetsbaar een groot deel van ons
land is. Of een dergelyke natuurramp
zich binnenkort nog eens zal herhalen,
is iets wat niemand kan voorzien, doch
de mogelijkheid blijft steeds bestaan.
Het behoeft echter geen natuur ramp
te zijn; wanneer ons land onverhoopt in
een oorlog gewikkeld zou worden en de
vijand onze dijken moedwillig zou ver
nielen, dan zou de ramp nog tientallen
malen erger kunnen zyn. Dan baat ons
geen Bescherming Burgerbevolking; dan
baten ons geen schuilkelders, want dan
is iedere organisatie, zeker als die cen
traal georganiseerd is, volkomen waar
deloos. En wie geeft ons de verzekering
dat de vijand dit niet zal doen?
Het is mij dan ook volkomen onbe
grijpelijk, dat juist op dit zeer kwets
bare punt geen duidelyke beschermings
maatregelen worden genomen. In de
eerste plaats zou men ziekenhuizen, sa
natoria, opvangcentra niet moeten
aanleggen op punten die ook maar
enigszins door overstroming bedreigd
zouden kunnen worden. Maar vooral zal
men bij de huisvesting van de bevolking
geheel nieuwe wegen moeten inslaan.
Waarom nog langer bruikbaar polder
land onder zand gespoten en opgeofferd
voor stadsuitbreiding? Waarom geen
geheel nieuwe stad gebouwd op een vei
lige plaats, met voldoende verkeers-
mogelijkheden naar diverse kanten? Ik
heb hier het oog op de Slotcrmecr, een
gehele Amsterdamse stadswijk, die in
polderland gebouwd wordt. Had men
niet veel heter in het Gooi. b.v. tussen
Huizen en Blaricum, een geheel nieuwe
stad kunnen opbouwen met verkeer te
land en te water naar Amsterdam? En
wat zou daarmede een geld bij de
woningbouw bespaard zijn nu de op
hoging met zand en het heien geheel
komen te vervallen.
Men mag dan wel komen aandragen
met dooddoeners als „verlies van recrea
tie-gebied". of „verlies van natuur
schoon", maar ieder die deze argumen-
en gebruikt, zal bij het aanschouwen
an de huidige nood en de noodtoestand
op huisvestings-gebied zich diep moeten
schamen, wanneer btj toch deze onder
geschikte belangen blijft verdedigen.
Amsterdam.
AMSTERDAMSE WONINGZOEKENDE.
Direct nadat Zondag de radio de
Nederlandse militairen had ongeroepen,
zich onverwijld naar hun onderdelen te
begeven, werd aan dit verzoek gevolg
gegéven.
Het Centraal Station te Amsterdam
werd overstroomd met militairen en de
gereedstaande treinen konden de stroom
niet la minute verwerken, hetgeen
volkomen logisch is.
Onlogisch en zelfs schandelijk was
het dat militairen, die wegens plaats
gebrek in de 2e klasse hadden plaats
genomen, én door het treinpersoneel én
door de militaire politie hieruit werden
verwijderd en naar de reeds uitpuilende
gangen van de 3e klasse-coupé's werden
verwezen.
De treinen vertrokken dan ook met
vrijwel lege 2e klasse coupé's. behou
dens de enkele reizigers en de zich raar
hun standnlaats begevende officieren.
Enerzijds deed de regering via haar
voorlichtingsdienst een beroep op de
autobezitters om zoveel mogelijk mili
tairen aan een lift te helpen een ver
zoek waaraan spontaan werd voldaan
anderziids werd plaatsruimte in trei
nen onbezet gelaten, omdat het natuur
lijk, en alleen in ons land, geen pas geeft
dat een officier en een mindere in de
zelfde eouné zitten, ook al was beid°r
doel hetzelfde: hulp voor de geteisterde
gebieden.
Amsterdam. J. H. MOERMAN.
Het was een ergerlijk gezicht, dat op
de rampdag Zondag 1 Februari op de
gemeentelijke H.B.S. te Amsterdam
(Van Ostadestraat 101) de vlag fier in
top woei. Men had niet de moelta ge
nomen, deze vlag op de verjaardag van
prinses Beatrix zoals het betaamt na
zonsondergang binnen te halen en men
haalde deze ook niet binnen op deze
trieste, voor ons land zo noodlottige dag.
Maandagmorgen 2 Februari werd de
vlag, althans de resten er van, binnen-
gehaald.
'Amsterdam. M. G. NIESSEN.