Bergers van Tak redden honderden boeren Waterstaat openbare plannen yerziltingsbestrijding Hun vletten zwerven op Schouwen-Duiveland TWEEDE BLAD - PAGINA 4 DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953' MM Route naar hetToodqebiedj^*™^"1^ O Wncwid Gravenhagen/V I Centrum ».d ='jqosd2ee=^ Rotterdam Gilze Rijen BELGfE UIZENDÈN vrijwilligers uit het gehele land zijn dag en nacht in de weer bij het ver lenen van hulp in de overstroomde gebieden. In allerlei soorten vaartuigen brengen zij mens en dier in veiligheid; zij assisteren bij het vullen van zakken met zand, die de bressen in de dijken dichten; kortom, met man en macht lenigen zij de grote nood, die hier heerst. Overal komt men in de getroffen streken de trieste colonnes tegen van vluch telingen, die naar elders geëvacueerd worden; en in de tegenovergestelde richting rijden de vrachtauto's met levensmiddelen en materialen voor hen, die nog niet verlost kunnen worden uit de boeien van de watersnood, of al hun krachten inspannen, nóg meer schade te voorkomen. Ook het buitenland helpt. Sol daten van de Amerikaanse luchtmacht bevestigen op Valkenburg parachutes aan levensmiddelenpak ketten, die in de noodgebieden „gedropt" zullen wor den. En op Schiphol arriveren voortdurend vliegtui gen van verschillende nationaliteit met allerlei nut tige goederen voor de getroffenen. NIEUWE DIJKEN TEGEN OUDE VIJAND De ivatersnoodramp accentueert actualiteit van een groot probleem Gelijktijdige bestrijding van zout en water In het jaar 1340 hadden onze duinen en zeedijken een totale lengte van 1900 km. In 1930 was deze kustlyn teruggebracht tot 1700 km: na de aanleg van de afsluitdijk voor het IJselmeer werd Nederland nog slechts over een lengte van 1400 km door het zeewater bedreigd. Dat was noodzaak, meer dan wat ook is het zeewater onze vij and. Tegen wassende rivieren heeft de moderne techniek de middelen tot afdoend verweer gevonden. Tegen de zee zijn wij, blijkens de gebeurtenissen van de laatste dagen, nog niet opgewassen. En toch bieden de sinds lang bij Water staat bestaande plannen tot een verdere systematische verkorting van de Nederl. kustlijn een definitieve en afdoende oplos sing voor de schade die de zee ons land, door de eeuwen heen berokkende. Niet alleen gaat het daarbij om het ge weld van golven, wind en springvloed. Want groter schade nog dan het water doet ons het zout. Strijd tegen het zout Het komt, door alle open zeemonden, ons land binnen en dringt tot 10, 20 km langs de riviermonden het land in. Het kwelt onder duinen en dijken door. Bij het schutten van een zeeschip door de Noordersluis in IJmuiden, om het even of het hierbij om een uitgaand of een binnenkomend schip gaat, komen iedere keer 4000 ton zout, dat zijn vijf treinen van 50 wagons ieder, geladen met zout, in het zoete water van het Neder landse polderland. Hoe hoger het zoutgehalte van het bin nenwater is, des te geringer waarde heeft het voor land-» en tuinbouw, des te mager der zijn de opbrengsten van tal van produc ten. De melkopbrengst van onze koeien vermindert bij een zoutgehatle van 1600 mg per liter, belangrijk. Voor druivencultuur is water met een zoutgehalte lager dan 500 mg per liter nodig, en over het algemeen wordt voor kascultuur, waarbij slootgiet- water gebruikt moet worden i.p.v. regen water, een zeer laag zoutgehalte vereist. Zoet water ontvangt Nederland door mid del van regen èn, in belangrijker mate, van Rijn en Maas, waarbij de Rijn de grootste rol speelt. Dat ook het Rijnwater dat ons land binnenkomt, de laatste jaren een stij gend zoutgehalte te zien geeft is een extra reden tot ongerustheid. De landbouwwetenschap heeft in deze tijd de grote betekenis van voldoende zoetwater volkomen erkend en men kan op dit ogen blik de stelling poneren dat iedere Neder landse bodemsoort geschikt is voor het le veren van maximale opbrengsten, mits men maar genoeg kunstmest en genoeg zoetwater heeft! Want met 400 liter zoet water wordt 1 kg droge oogst verkreggn! Door de aanleg van de Afsluitdijk werd het zoute water, dat de Hollandse grond vergiftigde, en dat als een tang met een bek- In het zwaar getroffen Amemuiden laat ook de jeugd zich bij het herstellen van de dijk niet onbetuigd. IJverig werken de jongens mee aan het vullen van de zand zakken, waarmee het gat in de dijk wordt gedicht. opening van slechts 6(1 km tussen Amster dam en Rotterdam, van Zuiderzee tot Nieuwe Maas, het lage land omvatte, terug gedrongen, zodat de afstand van Nieuwe Maas tot het zoute water in het Noorden, tot 150 km vergroot werd. De gehele zoet waterpositie van Noord-Holland werd er door verbeterd. Het enorme zoetwaterbek ken van het IJselmeer, regelmatig aange vuld met Rijnwater, was een reservoir dat o.m. gebruikt kon worden om er zoetwater aan te onttrekken tot het doorspoelen van het Noordzeekanaal. Betekenis nieuue dijken De tweede factor bij de aanleg van de af sluitdijk en ir Lely heeft destijds met zoveel woorden op dit grote voordeel ge wezen was het feit dat als met één slag alle rond de Zuiderzee gelegen dijken, tot binnendijken werden. Een grote zeedijk zou vooraan het lage land tegen storm en ontij behoeden. De zwakkere binnendijken zou den door geen eb en vloed meer gekweld worden: springvloeden zouden voortaan door de rechte en korte afsluitdijk tegenge houden worden. En dan, last not least, waren er de voor delen van het winnen van nieuw land, voor del endie in de aanvang alle andere argu menten voor het droogleggen van de Zui derzee naar de achtergrond hadden ge drongen. Met de plannen tot afsluiting van de Ne derlandse zeemonden is het in feite niet anders gesteld. Voorop stonden hierbij ar gumenten van landbouwkundige aard: er zou nieuw land gewonnen worden, (achter de Waddeneilanden) en in de strijd tegen het zout zal Nederland de grootste aanval van eeuwen gedaan hebben. Maar het verkorten van onze kustlijn, het afsluiten van de Zeeuwse en Zuid-Hollandse watermonden betekent ook dat, als bij het bouwen van de afsluitdijk, één grote, rechte, nieuwe zeedijk de beschermende taak van de vele kilometers lange kronkelende oude dijken zal overnemen. Oude dijken, die blijkens de ervaring van de jongste dagen, niet tegen zeer ernstig ontij bestand zijn. Hierbij komt als belangrijke factor het feit dat sedert de dagen van Lorentz, wiens leven en werken Nederland juist in deze tijd herdenkt, en dank zij de ervaring op gedaan bij de Zuiderzeewerken, ons land de wetenschap èn de technische ervaring bezit om zulk waterwerend werk uit te Toen tegen het einde van de dertiende eeuw Hollanders de rivier de Maas-afdam den en grote stroken nieuw land wonnen, bezat men nog niet het inzicht, dat wie zich tegen het water keert, door het water zal worden aangevallen. Hoger dijken bete kenen hoger vloedpeil, sterker getijstromen. Eerst prof. Lorentz heeft voor de getijbewe gingen een wiskundige formule geconstru eerd die het van dat ogenblik af aan moge- 1 lijk maakte dijken en dijkcomplexen zo te bouwen dat zij tegen de krachten die zij zelf opriepen bestand zouden zijn. En vóór j Nederland de nieuwe Afsluitdijk van Hol- land naar Friesland trok, heeft men eerst de dijken ten Noorden daarvan verhoogd. Ongeveer een jaar geleden hebben enkele leden van de Tweede Kamer kritiek ge- oefend op het beleid van de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, waar bij werd opgemerkt dat er te veel geheim zinnigheid heerste met betrekking tot de plannen die Waterstaat had aangaande de strijd tegen de verzilting. Nog heeft men in ruime kring te weinig daarvan vernomen. Er werd een begin gemaakt door het afsluiten van de I Brielse Maas, maar deze plannen die voor een periode van 100 jaar een totaal uitgave j van circa 1Va milliard voorzien, leven slechts in de geest van weinigen. Zij werden opgezet om Nederland van het zout te be vrijden wanneer zij zullen zijn uitge voerd zullen zij gebeurtenissen als die van 1421 en 1953 onmogelijk maken. Natuurlijk zijn er ook nadelen, ook afge- OOK IN ENGELAND De Engelsen, die ons zo prachtig bijstaan, hebben zelf nog grote zorgen in hun overstroomd gebied. Evacuatie in Mablethorpe aan de Lincolnshirekust. Een blik op Tiengemeten De commandant van een Oxford van de Marine-luchtvaartdienst, die gisteren bo ven het eiland Tiengemeten heeft gevlogen, vertelde ons het volgende: Het hele eiland behoudens enkele plek ken staat onder water. In het dorpje Tiengemeten zag hij de bewoners naar buiten komen toen het vliegtuig rondcir kelde. Op een klein stukje grond langs het dorpje was vee samengedreven. Bij de in gang van de haven is een scheepje over de dijk geslagen en ligt 6 7 meter ver in het land. Een boerderij te Vluchtheuvel in de Mid denpolder is door het water stukgeslagen. Er werden daar geen mensen waargenomen. Op de uiterste oostpunt van het eiland, waar enige huisjes staan, hangt de was buiten. Ook hier werd echter geen teken van leven gezien. Op het Hollands Diep. bij Willemstad, nadert een vloot van van wel 40 kleine scheepjes, op weg naar de noodgebieden.. Punters met aanhangmotoren naar Bruinisse s Gisternacht om één uur is van Rotter- 5 5 dam vertrokken naar Bruinisse de 5 5 Willem I, een omgebouwd landings- tf vaartuig van Wm. H. Mueller en Co., 5 te Rotterdam. Aan boord ztfn 25 pun- s 5 ters uit Giethoorn, voorzien van aan- 5 S hangmotoren en behalve met de men- s S sen uit Giethoorn, met marineperso- s 5 neel bemand. Iwumuuiiinmnnmmminmmummttnmmmu DEVIEZENVOORRAAD WEER FLINK GESTEGEN De goudvoorraad van de Nederlandsche Bank is deze week onveranderd gebleven op 2149 millioen gld. Daarentegen vertoont de netto deviezenreserve een behoorlijke stijging, n.l. van 1588 tot 1650 millioen gld. Goud en deviezen samen bedragen nu 3799 millioen gld. (Van onze speciale verslaggever). De kerels van Van den Tak's Bergingsbedrijf hebben Dinsdag prachtig werk op Schou wen-Duiveland verricht. Met een enkele vlet hebben twee bergers tijdens daglicht niet minder dan 130 mensen, die op de daken of zolders van geïsoleerde boerderijen zaten, ge red en veilig in Zierikzee aan wal gebracht. En vandaag zijn zij verder gegaan met dit prachtige reddingswerk, zonder zich van iemand iets aan te trekken. Zij praten niet maar doen. Van den Tak heeft direct na de ramp drie van zijn bergingsblazers naar Zeeland ge zonden, nadat de burgemeester van Zierik zee het bedrijf om hulp had gevraagd. Het waren de Meermin, de Bruinvis en de Wal rus. Dinsdag heeft een va ndeze scheepjes die radio^-telefoon aan boord heeft, gemeld, dat de Walrus alleen al 130 mensen, die op de daken en de zolders van boerderijen in een van de Duivelandse polders zaten heeft, gered. De anderen hebben ook reddingen op hun naam staan, maar het is nog niet bekend hoeveel. De blazers kunnen niet in de overstroomde polders varen. Zij gaan dan bij een dijkgat voor anker en bemannen de vlet die zij mee voeren. Met twee of drie man op de riemen varen zij dan het overstroomde gebied bin- ijpn en keren met de geredden terug. Als de blazer geen mensen meer aan boord kan hebben, vaart hij naar Zierikzee om de ge redden te landen. Zij hebben zich ook verdienstelijk gemaakt voor de drinkwatervoorziening van Zierik zee. Deze zeewaardige sterke scheepjes neb ben een grote watertank aan boord omdat, zij dikwijls lang wegblijven. In Wemeldinge hebben zij meermalen drinkwater geladen en dat in Zierikzee afgeleverd. Gisteren zijn zij verder met dit werk gegaan. Honderden ten dode opgeschreven boeren op Schouwen Duiveland hebben hun leven aan hen te danken. Deze geroutineerde varensmensen Luchtbrug met het noodgebied presteren op het ogenblik- veel. De marine mannen kunnen ook goed met vletten om gaan. De ingezette onderdelen van de Land macht en de genie hebben, wat begrijpelijk is, moeilijkheden met het hanteren van dit vaarbaar materiaal. Ervaring ontbreekt en kan maar gedeeltelijk worden aangevuld door ijver en goede wil. zien van de financiële offers. Waren die er niet, dan zou niet van een moeilijk vraag stuk kunnen worden gesproken. Eens te meer is het thans evenwel noodzakelijk, dat het vraagstuk van de verzilting en alles wat hiermee verband houdt met de grootst mogelijke voortvarendheid èn met de grootst mogelijke openbaarheid wordt bc- terughoudendheid op het gebied van de openbaarheid in dit verband niet langer kunnen en mogen handhaven. SOCIALE VERZEKERINGEN Geen premies van de „extra" acht uur werk Onder verwïjzïging naar de reeds in de dagbladen opgenomen publicatie betreffen de het verzoek van de Stichting van de Arbeid aan de werknemers om zo spoedig mogelijk ten minste 8 uren overwerk te verrichten en de verdiensten uit dien hoofde af te staan aan het Nationaal Ram penfonds, delen de Federatie van Bedrijfs verenigingen, de Rijksverzekeringsbank, de Vereeniging van Raden van Arbeid en de Ziekenfondsraad mede zich op het stand- ount te stellen, dat over deze verdiensten geen premie ingevolg de sociale verzeke ringswetten is verschuldigd en dat zij ook niet voor de berekening van uitkeringen in gevolge deze wetten in aanmerking komen. Concertgebouworkest stexmt Rampenfonds Woensdag 11 Februari geeft het Concert gebouworkest, onder leiding van Rafael Kubelik, ten bate van de rampgebieden een concert, waaraan zullen medewerken het Toonkunstkoor, afdeling Amsterdam, met als solisten Erna Sporenberg, Annie Her mes, Wibe Draaijer en Leon Combé en de pianist Willem Andriessen. Uitgevoerd worden het Kyrie uit de mis van Schubert, het derde pianoconcert (c-mol) van Beet hoven en de vijlde symphonie van Dvorak („Aus der neuen Welt"). Het concert zal met het Wilhelmus wor den geopend. Alle medewerkers, van diri gent tot programmaverkoopsters toe, heb ben zich belangeloos ter beschikking ge steld De Piet Hein in Rotterdam Het koninklijk jacht Piet Hein. dat in Den Helder is ingericht tot hospitaalschip voor de noodgebieden. is gistermiddag twee uur de Parkhaven binnengelopen. Aan boord van de Piet Hein bevindt zich de adjudant van Prins Bernhard, luitenant ter zee 1ste klasse A. F. Eibers, die zich hier in verbinding stelde met de Commandant Zeemacht, om te vernemen welke bestem ming de Piet Hein zou krijgen. De Piet Hein heeft voedsel aan boord, medische instrumenten en twee doktoren. De kajuit is als noodhospitaal voor twaalf gewonden ingericht. Het slaapvertrek is in gericht als magazijn voor bedden, dekens, matrassen, e.d.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4