1272 RILLAND: WAAR ZWIJGEN HET WELSPREKENDST IS.... 4 Vreselijk zijn de verhalen van de vliegers Spoed-emigratie uit noodgebieden? Hulp blijft stromen Gesloten kustlijn voor Zeeland Noodkreet uit oneindige watervlakte -HELP- GIRO 9575 Het noodgebied van de lucht uit OVERSTELPEND Geld Abbenbroek DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 DE TELEGRAAF DEN HAAG. 4 Febr. Het aantal slachtoffers van de overstromingsramp is gestegen tot 1269. Wij geven een geheel overzicht van alle plaatsen waar slacht offers zi,jn gevallen. Abbenbroek 1 Brandwijk 2 Brouwershaven 3 Bruinisse 1 Burgsluis 10 Capelle 3 Dinteloord 3 Dreischor 15 Fijnaard 46 Geersdijk 1 Goeree en Overflakkee 40 Goese Sas 7 's-Gravendeel 57 Halsteren 17 Hellevoetsluis 5 Heusden en Altena (definitief) 3 Heinenoord 2 Heiiningen 25 Elfplaat 7 Hoedekenskerke 1 Hondsbossche- zeewering 1 Hontenisse (Kerkdorp Samswaarde) 8 Klundert 13 Kortgene40 Krabbedijke 4 Kruiningen11 Maartensdijk 4 Maassluis 1 Moerdijk 13 Nw. Neuzenpolder 1 Nieuwerkerk (Ouderkerk) 13 Nieuwe Tonge 75 Nw. Vossemeer 50 Numansdorp 67 Oosterland 40 Oosterschelde 4 Ossenisse1 Ouddorp 1 Ouderkerk a. d. IJsel 2 Oudelande 2 Oude Tonge 300 Papendrecht 1 St. Philipsland 1 Raamsdonksveer 2 Rilland 1 Rotterdam 1 Serooskerke 15 Stavenisse 200 Steenbergen 13 Stellendam27 Sliedrecht 1 Stormpolder 6 Streijen 20 Terneuzen 4 Texel 5 Veere 2 Vlissingen 3 Wagenberg1 Willemstad 12 Wolfaartsdijk9 Yerseke 10 IJselmonde 3 Zierikzee 15 Zuid'land20 1272 Aardappelpositie DEN HAAG, 4 Febr. Er be hoeft geen vrees te bestaan, zo 1 werd ons van bevoegde zijde I verzekerd, dat er in Nederland een tekort aan aardappelen zou komen door de overstromings ramp. Hoewel de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden bekend staan als centra voor de klei-aard- appelenteelt, zijn er thans vol doende aardappelen voorhanden in ons land. Doordat de aardappelhandelaren zich nu voor de naaste toekomst zullen dekken, zijn er geruchten ontstaan, dat er een aardappel tekort op komst is. Door stopzetting van de aard appelexport en vaststelling van maximumprijzen heeft de regering preventieve maatrege len getroffen. Het is normaal, dat tegen de zomer er steeds een periode ontstaat, dat men op zandaard- 1 appelen en andere soorten moet overschakelen, B'J RILLAND &ATH DRIE DA6EW NA FATALE. -ÖPRINÖVLOED - - - (Van een speciale verslaggever) VLIEGVELD WOENSDRECHT, 4 Febr. De vlieger vóór ons maakt een cirkelend gebaar met een vinger: „Omkeren!" schreeuwt hij naar achteren. „Overal verder het zelfde, overal water". Het kleine sporttoestel gaat in een scherpe bocht naar stuurboord liggen, hangt een paar seconden lang scheef tussen hemel en water. De hemel, waar lichte witte wolken drijven en een vriendelijk zonlicht straalt, het water, grauw en grijs en eindeloos, dat van horizon tot horizon welft. De mens volkomen machteloos Alleen maar daken, en vooral: water WE vliegen reeds enkele uren boven het verdronken land. Vliegen er te zamen met honder den andere toestellen. Met laag I langs de golven strijkende Har- GEEN DIJKVERHOGING, MAAR: (Van onze speciale verslaggever) 1 hem naar die several months ging SCHIPHOL, 4 Febr. „Several vragen. Hij heeft alles van zeer months" zegt een rustige stem, de nabij meegemaakt, nu al vier stem van een kundig en langjarig dagen lang en met ogen die meer ingenieur, een die het water kent, in antwoord op een vraag, hoe lang het zal duren, voordat het overstroomde gebied, dat voor droogmaking in aanmerking komt. weer 'n beetje droog kan zijn. En of het misschien jaren zal duren." De vraag werd gesteld door een lid van het gezelschap ambassa deurs en andere leden der buiten landse vertegenwoordigingen in Den Haag, dat vergezeld door enkele K.L.M.-officials en ver tegenwoordigers van nationale pers en wereldomroep, en onder leiding van dr. Visser van het Dep. van Buitenlandse Zaken, die hier als chef van het protocol fungeerde, een luchttocht boven onze verdronken polders en eilan den had gemaakt. De regering had de KLM verzocht deze rondreis te organiseren. Men vloog over Schiedam en het eiland IJsselmonde naar 's-Gravendeel. van daar naar. Raamsdonksveer, Sleeuwijk en Sliedrecht, passeer de andermaal 's-Gravendeel. na dus een lus te hebben gemaakt, zag Willemstad. Dinteloord, Nieuw Vossemeer. Halsteren. Ril land Bath. Klooslerzande, Ter- neuzen. Breskens. Arnemuiden, Kortgene (Noord-Beveland). Sta venisse (Tholen), St. Philipsland, Zierikzee en Brouwershaven op Duiveland, Stellendam, Middel- harnis, Tiengemeten, Zuidland en Abbenbroek op Putten en keerde ever het eiland Roozenburg en De Hoek langs de kust naar het veilige Schiphol terug. Men was dus boven alle getroffen plekken. - tussenlanding, vloog op 150 meter hoogte en kreeg te zien wat er behalve grauw water en reddings boten nog was te zien. Een Waterstaatman pleegt lang technisch te blijven, maar dr. Van Veen ging zijn wetenschappelijke zelfbeheersing verliezen, toen ik zagen, dan de ellende van ogenblik, en dan gaat het hart spreken. Daarbij kwam, dat al wat hij had gezegd tot zijn aan dachtig auditorium, dat een goed deel van de wereld vertegen woordigde, sloeg op de toestand van het ogenblik, die elk uur bij elke windstoot van de sterker wordende Westenwind kan ver slechteren. Waar het nog droog is, staat dikwijls het water tot de dijkkruin, of moeten enkele meters grond of zandzakken in de haastig gedichte bressen het geweld bui ten houden. De zwakke buik van Zuid-Hol land achter de Hollandsche IJsel- dijken, IJsselmonde en meer polders zijn bij lange niet safe. Wat is wel safe in dit gebied, waar de dol geworden waterwolf rondloert naar rotte steen openingen. „Verscheidene maanden om het land terug te winnen?" ,Als alles meeloopt. „Dat betekent dus, dat al dit verdronken land in 1953 niet meer zal deelnemen aan de productie?" „Het is nu zelfs nog onmogelijk te zeggen wanneer wij het eigen lijke dichtingswerk kunnen aan vangen. Met die werkzaamheden gaat natuurlijk gepaard de droog legging, hetzij door natuurlijke afvloeiing van het water dan wel door pompen. En er staan gebie den onder zout water, maar ook onder zoet en ook dat maakt onderscheid niet waar"'" Zullen de dijken dan worden verzwaard of verhoogd? „Nee, alles moet dicht. Behalve dan de Nieuwe Waterweg en de Wester-Schelde." Dr. Van Veen zegt dit kort en krachtig. Er zal dus toch nog een tegenwaarde zijn van deze vrese lijkste en duurste aller nationale rampen: Een provincie Zeeland met een gesloten kustlijn. Lieutenant E. C. Spreadbury Twintig uur in de weer: twintig man per helicopter gered vards en Beechcrafts, met snelle jagers, met logge transportkisten en met die vreemde bol-ogige in secten, die de helicoptères zijn. Het is oppassen in de lucht. Want het is er druk. De vliegtui gen scheren boven en onder, aan stuur- en bakboord. Met brede schroefzwaaien landt een breed- buikig Amerikaans hefschroef- vliegtuig in Zierikzee. Een Brit ver-heft zioh rechtstandig .en lang zaam uit Oude Tonge. Langs de romp van de helieoptère twee brancards, slechts even beschut door een plastic schermpje. Er liggen twee lichamen op. Beneden wapperen vier tere rood-wit- blauwe vlaggetjes. Een bebakend terrein, een stuk slib naast puin van boerderijen van St. Maartensdijk. Een vlieg tuig snelt uit de wolken, ruist in een brede bocht naar beneden. Laat tussen, die vier vlaggetjes duizenden zakken vallen. Mannen hollen er op af, maken wat arm zwaaien, bukken zich dan er rapen. Monotoon landschap EEN lange tocht met dit vlieg tuig, soms een monotone tocht. Water, doorbroken dijken, rode en zwarte daken, cadavers van koeien en varkens, wrakhout en overspoelde wegen. Vliegend over Tholen: een stad, hoog op het land, te midden van uitgestrekte slibvelden, waarvan het water zich zeer langzaam heeft terugge trokken. Langzaam en aarzelend door brede sleuven in de klei, die zijn als groeven in een eeltige hand. Vliegend over Scherpenisse, een modderige muziektent, een Rode- Kruisauto, een weg met een paard en een wagen en een man die langzaam voortgaan. Soppend door water en slik. daarachter een spoor van schuim. Brede dijken met gapende gaten. Bij elk gat tien, twaalf nijvere /mannekens, die zandzakken stappelden Dan het Mastgat, het Keete. 'n Vaarweg voor honderden schepen, die in een lange rij achter elkan der trekken. Komend van Schou- Duiveland, of op weg naar Goeree en Overflakkee. Leven en beweging, een drukte en actie geeft het over de dorpen. Men bergt cadavers, men werkt aan dijken. Men parachuteert voedsel, verzamelt vee. De pol ders worden doorkruist door hon derden kleine vletten, Een vrien delijke dag. met rustig water en zacht zonlicht. Rood, wit en geel IN het licht blinken üe helrode zwemvesten van Amerikaan se militairen, die met ducks aan het werk zijn bij Nieuwerkerk en Oosterland, blinken de witte puinhopen van verwoeste dorpen, schittert het geel van rubberboten, die als monsterachtige sinaasap pelschillen langs huizen en dijken liggen. Hier en daar in de polders staat een eenzaam paard tot de buik in het water. Steeds het hoofd naar beneden gebogen. De dieren zijn al drie dagen zonder voedsel en drinkwater. Schiet ze dood, zegt een kapi tein van de vliegbasis Woens- drecht. Ze zijn vrijwel niet meer te redden. De beesten lijden. La ten we ze mitrailleren. De paarden kijken niet op naar de vliegtuigen. Ze staren over het lage water. De helicoptères stijgen en dalen. Kabelen de laatste hopelozen op, die dagen achtereen op daken en dijken de dood rond zich hebben gezien. IN Zierikzee achter de kerk lijkt het een veemarkt. Hon derden koeien staan daar. Een mozaïek van zwart en wit. Rood en wit zijn de ruïnes van de dor pen. Dorpen, die honderden do den tellen, Het dorp Stavenisse glijdt voorbij. Het dorp Oude- Tonge glijdt voorbij. Langs Burgh, langs Haamstede. Een kleine strip, waar de Piperclubs van de Rijks Luchtvaartschool op landen. Ze brengen wat voedsel en brengen wat medicamenten. Snellen dan terug naar Woens- drecht, waar weer andere vlieg tuigen opstijgen. Waar de helicop tères slechts 'n enkele maal ko men, om zich vol te drinken met benzine, om dan weer naar de eilanden toe te stevenen. Sprin gend van dorp tot dorp, om van huis tot huis nog diegenen te red den, die al die dagen op de daken hebben moeten verblijven. Maar nu zit daar niemand meer. Alle en vrouwen zijn weg. Verschrikkelijke verhalen DE piloten kunnen vreemde, soms verschrikkelijke verha len vertellen. Van een man, die NAAR St. Philipsland, Hogerop. met zijn vrouw op een dak heeft gezeten, zijn vrouw aan de ene hand; de andere hand geklemd aan een schoorsteen. Het water kabbelde langs hem voort. Zijn rechtervoet sloeg daar en een nacht achterheen, met de golfklots het water tegen de dakgoot. Die voet is nu kapot; de man heeft geen hiel meer, hij heeft geen been meer. Het is slechts een versplinterd bot. Maar de man is gered en de vrouw is ge red. Ze zijn overgebracht naar een ziekenhuis bij Zierikzee. Door naar Bruinisse. Twee ha vens. Vol schepen. De ene haven is eigenlijk niet te vinden. Die is water dat in het water staat. De andere haven is drooggebla- zen. Er liggen een paar schepen het slib. Kapot. Naar Goeree en Overflakkee. De dorpen kapot. De boerderijen kapot. Er staan nog wat muren. Er liggen wat ro de daken. Langs de dijken talloze cadavers van koeien en varkens. Dan keren wij. Het gaat in een lange, rechte streep naar Woens- drecht, het hooggelegen vliegveld, achter het sappige groen van hoge dennen. We stappen uit, wandelen naar de Operations Room. We horen verscheidene talen. Engels, Frans. Nederlands. Piloten komen af- en aanlopen, gehuld in gele zwem vesten. Ze wisselen ervaringen uit. Geven elkaar waarnemingen door. Praten over een zinkend schip bij Middelharnis. Wijzen met vingers op de kaart. Drinken on dertussen een kop koffie, kauwen op een boterham. Dan stappen ze weer in hun kisten. Gaan weer op weg om voedsel te brengen, medicamen ten of andere hulpmiddelen. Om mensen te redden. Een vol etmaal te laat AAR is majoor Flinterman. _J Twee dagen en nachten in touw met zijn bemanning, met kapitein Weehuizen en onder luitenant Schrijver. Ze zijn be gonnen met een Beechcraft van het vliegveld Volkel. Bij Nieu werkerk hebben ze banden en zwemvesten uitgeworpen, rubber boten, voedselpakketten. Sinds Maandagochtend in touw. Tiental len vlieguren achtereen, om maar hulp te kunnen bieden. Hulp, die eigenlijk, zo zegt kapitein Wee huizen. vierentwintig uur te laat is gekomen voor Schouwen en Duiveland. „Wij hadden hier al veel eerder moeten zijn...." Majoor Flinterman 9taat even te praten met een Engelse piloot. Het is een vlieger van de Royal Navy, Spreadbury. Gisteren red de hij er drie. Vandaag zeventien, (Van onze speciale verslaggevers) RILLAND, 4 Febr. Woensdagmiddag, ruim drie etmalen nadat het water de polders en wegen rondom Rilland-Bath verzwolg, draaiden de eerste colonnes Franse legerwagens bij Rilland de weg op naar Krabbendijke en Kruiningen. Een deel der ruim elfhonderd Franse militairen reed de Zuidbevelanders te hulp, die beducht voor nieuw hoog water, met alle man die een schop kon vasthouden de gaten in de dijk dichtten en be dreigde plaatsen versterkten. Over de smalle separatiedijk naar Krabbendijke, grens van en borstwering tegen het water, gingen langzaam de silhouet ten van vele honderden. Militairen, DUW-arbeiders, studenten. In troepjes. Getweeën. Gedrieën. Achter en tussen hen: leger trucks, personenwagens, alle volgeladen met manschappen. Ondertussen sleepten artilleriemensen de veecadavers bij tientallen uit de omgeving van Rilland weg naar het kruispunt van de wegen naar Krabbendijke, de separatiedijk en de pro vinciale weg naar Bath. Weinige inwoners van Rilland, die even terug waren gekomen om nog wat van hun bezittingen te bergen, keerden terug naar hetzelfde punt. Met nog wat kleren en wat schoeisel. In een levensmiddelendoos of in een op gevouwen deken. In de avondschemering lieten zij Rilland achter zich. Een petieterig silhouet aan de einder, achter een breed watervlak. Bij elkaar twintig. Zijn squadron heeft het nog beter gedaan. Dat heeft er in totaal honderd-en-vijf van de daken gehaald. Zij blijven vliegen. Zij brengen nog wat ben zine, nog wat kaarsen of zak lantaarns naar de weinige ploe gen, die in de polder nog door werken om met man en macht de dijken te stutten. Te stutten tegen het water, dat in de avond hef tiger gaat opkletsen, aangedreven door een gierende Noordwesten wind. De vierde nacht WEDEROM een nacht de vierde van de verschrikke lijke nachten, die voor Zeeland voor altijd onvergetelijk zullen zijn. Een nacht, waarin het wa ter zich weer verheft, waarin het kolkt en bruist en schuimt over de plaatsen, die het reeds onder zijn heerschappij bracht. De mensen weten het nu niet meer. Zij zijn nu ten einde raad. Zij hebben alles doorgemaakt, wat in een mensenleven kan ge beuren, alle ellende, alle pijn, alle smart. Zij hebben zichzelf kumjen redden. Zij hebben ande ren kunnen redden. Ze hebben nog wat beesten in veiligheid kun nen brengen, sommigen hebben zelfs hun geld mee kunnen nemen. Er zijn doden geborgen. En nu staan zij machteloos. Nu komt de doffe wanhoop in hun hart. Zij willen nog wel dijken versterken. Maar nu komt de wind. Nu komt het water weer. Het water, dat zij dachten te zijr ontvlucht, maar dat hen wil achterhalen. (Van onze Haagse redactie) DEN HAAG. 4 Febr. Tussen het commissariaat voor de emi gratie te Den Haag en de regeringsinstanties, welke belast zijn met de leniging van de nood in en het treffen van maatregelen ten be hoeve van de noodgebieden, wordt thans intensief overleg gepleegd, ten einde te bevorderen, dat voor emigratie reeds ingeschrevenen uit deze gebieden voorrang zullen krijgen. De dossiers van deze adspirant-emigranten zouden, wanneer deze plannen doorgang vinden, voor een spoedbehandeling in gereedheid gebracht worden, opdat de betrokken personen en eventueel ook hun gezinnen vroeger dan zij verwachten konden, zullen kunnen emigreren. In Ottawa heeft, volgens Reuter, de minister voor de Emigratie, Harris, aangekondigd, dat speciale aandacht zal worden geschonken aan de emigratie van watersnoodslachtoffers uit Nederland en Enge land naar Canada. OVERSTELPEND dat woord geeft nog maar nauwelijks weer, hoe indrukwekkend groot de hulp is, die uit gans Europa en daarbuiten aan ons geteisterde land wordt gegeven. Door de lucht grommen alle kanten vliegtuigen naar Schiphol en Valkenburg, volgela den met dekens, kleren, fruit, voedsel. Over regenachtige we daveren vrachtauto's uit Noorc Zuid en Oost naar onze grenzen, en ook zij brengen de soelaas, welke tienduizenden van huis en erf verdr-evenen zo dringend be hoeven. Het is ondoenlijk een volledig beed te geven van de veelheid van aanbiedingen. Het moge blij ven bij een enkele indruk var spontaneïteit. waarmee West- Europa aan zijn ontzetting over de ramp in onze Zuidwesthoek tast bare vorm wil geven. In Brussel biedt een Nederlandse kapper een collega-slachtoffer een volledige kapsalon aan. Kinderen zowel als volwassenen kunnen bij duizen. den een tijdelijk tehuis vinden in België, Duitsland. Oostenrijk. Frankrijk. Italië. In Denemarken dirigeert Willem van Otterloo Za. terdag 14 Febr. een concert van het nationale orkest ten bate van de hulpverlening. De Deense luchtmacht zendt een Catalina- vilegboot, met twee ton dekens en kleding aan boord en o.a. bemand met de in Nederland geboren vlie ger H. Steinbeck. In Zweden kwam een onbe kende naar een verzamelkantoor in Stockholm, trok zijn winterjas uit, boog naar de dames en ver dween weer in de kou Het prinsesje Christina (10) bracht met haar klasgenootjes naar de Nederlandse gezant de opbrengst van een collecte op haar school. Potige mannen, die hulp willen komen brengen, staan in lal van landen te wachten op het eerste sein. De Saar wil een mobiele keuken zenden. In Milaan hebben de tramconducteurs een uur loon afgestaan. Zelfs op zee wordt op schepen geld ingezameld. En ook in Amerika, Australië en Japan is de hulpactie in volle gang. IN een soort van gelul rt». Ter- bijstering nemen wij Tvair dat er geld is in Nederland en dat iedereen er af wil. Dat, wat wij zo gaarne aan de fiscus onthouden, geven wij met graagte aan ons Rampenfonds en zo stromen de millioenen toe gelukkig. Er zal nog oneindig veel meer geld no dig zijn natuurlijk, doch men vraagt zich af waarom er ander half millurd per jaar uitgegeven moet worden voor de verdedi ging van een land, dat op zijn meest kwetsbare punt niet tè ver dedigen blijkt. En of het niet be ter zou zijn in de eerste plaats daaraan onze gelden te besteden, want zoals terecht is opgemerkt: zodra er oorlog ontstaat richt de vijand zich op onze dijken wor den wij bezet dan worden zij stuk gegooid door onze bondgenoten. Met deze mogelijkheden voor ogen zouden wij het een en ander moe ten doen ik weet niet wat. Maar gebleken is dat wij eigenlijk meer behoefte hadden aan heli coptères dan aan straaljagers en dat een grondige organisatie (overkoepelend heet dat tegen woordig) van ons reddingswezen ontbreekt. Er is bij ons gered, doch het geschiedde op improviserende manier. Wij hadden eerder seld uit moetgn geven, bijvoorbeeld om het Rode Kruis zo uit te bouwen, dat het onmiddellijk in staat was alle hulp aan te trekken en te co- ordineren. Dat is in vredestijd een tamelijk kostbaar ding, maar het komt mij voor dat deze assurantie penningen goed besteed zijn. doch dat wij ons op een koopje verze kerd hebben. Het is vermoedelijk nooit tot iemand doorgedrongen dat burgemeesters van gemeenten, die zonder electriciteit zitten, in de onmogelijkheid verkeren naar de berichienzendingen te luisteren en dat zij evenmin in staat zijn zelf mededelingen te doen via de aether. Dit betekent dat er een or ganisatie moet zijn, die in deze dingen voorziet op het ogenblik dat zij niet nodig zijn. En dat wij dus ook geld moeten uitgeven op het ogenblik dat wij menen dat dit niet nodig is. Als ooit het Rode Kruis zijn nut van bestaan heeft bewezen, dan is het wel op dit ogenblik. Zodra de ?evolgen van deze ramp enigszins te boven zijn. zal het een nationale zaak zijn deze organisatie uit te bouwen en zijn coördinerende taak vast te stellen, met alle bevoegd heden die daarvoor nodig zijn. Het zal de ruime steun van de Overheid behoeven en het zal na tuurlijk moeten blijven bedelen, maar wij weten nu tenminste waarvoor. Wij hebben zoveel mi nisteries. laten er nu maar rus tig kosten van nóg een ministerie bijkomen. Geld moet er zijn en geld kan er komen. PASQUINO. van de bevolking is geëvacueerd, zijn nog steeds militairen bezig met het wegbrengen van het vee. De blank-staande kerk wordt ge bruikt als noodstal. Bij Heenvliet, de bekende paardenmarkt, is de gehele polder ondergelopen. De ruïne van Ravesteijn steekt als een rots uit het water. Alleen wat kleinvee verdronk. De helft van de bevolking moest de huizen ver laten, maar kon bij andere bewo ners van het plaatsje worden on dergebracht. Uit verscheidene plaatsen wordt gemeld, dat er voor nieuwe dijk doorbraken wordt gevreesd. Zo deelt bijvoorbeeld de burgemees ter van Oude Tonge (Overflakkee) mede, dat de nog intact zijnde dij ken rondom het dorp dusdanig zijn verzwakt, dat zij zeer waar schijnlijk voor een tweede storm tij zouden bezwijken, In dat ge val zou een algehele evacuatie nodig zijn. Er zijn evenwel vol doende schepen ter plaatse, om deze actie te kunnen uitvoeren. Ook is er genoeg voedsel, zodat droppings voorlopig kunnen wor den gestaakt. Er worden ongeveer 260 personen vermist, van wie moet worden aangenomen, dat zij allen zijn verdronken. Tot nu toe heeft men slechts 12 doden kun nen bergen, maar er drijven tal rijke lijken langs de dijken, die niet geborgen kunnen worden om dat de dorpsbewoners na al de doorgestane ellende moreel niet in staat zijn, dit werk te verrich ten. Daarom wordt, verzocht per soneel te zenden, om deze taak op zich te nemen. Ook zijn er dringend mensen nodig om de 500 tot 600 ronddrijvende kadavers van vee te bergen en onschadelijk te maken. UTATER, het eerste waar- aan de overlevenden de grootste behoefte hebben. „Zend water" staat daarom geschreven op een grote Rijnaak in de nabijheid van Brouivershaven, duidelijk leesbaar voor de overvlie gende piloten. Luchtfoto K L M.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2