Ruim 150 vliegtuigen boven Schouwen-Duiveland VanNW f250.000 Zij beseffen zelf niet, dat zij helden zijn m m Al het mogelijke wordt gedaan Taco Mulder redt Honderden schepen brengen bewoners snel in veiligheid Verklaring van Delfland Ook 's nachts is benzine nodig Vijf militairen omgekomen of vermist Opvallende reddingen Genua-Express ontspoorde ïlfsSS Kerken roepen op tot gebed en offer (na 20 minuten helicopterles) vijftig mensenlevens Besmetting dreigt in rampgebied Waterstanden van 6 Februari Speciale postzegel HET VRIJE VOLK DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 (Van een onzer verslaggevers) Meer dan honderdvijftig vliegtuigen zijn er Woensdag ochtend in alle vroegte ingezet om de evacuatie en de hulp aan de geïsoleerden met zo groot mogelijke kracht aan te vatten. Daaronder waren twintig helicoptères. Daarbij kwam de hulp van zo'n 750 grotere en kleinere schepen, die er in slaagden honderden en honderden evacuerenden op het veilige vaste land te zetten. Door dit alles verminderde in de loop van de Woensdag veel leed maar helaas niet alles. Duizenden bevinden zich nog in de allergrootste moeilijkheden. De redding zal voor hen snel. heel snel moeten komen. Het N.V.V. en de daarbij aange sloten organisaties zullen het be drag van honderd duizend gulden, dat ter beschikking zal worden gesteld van het Nationaal Ram penfonds, verhogen tot een kwart millioen. Het Troelstra-Oord in Beekbergen staat ter beschikking voor het onder brengen van evacué's. De A.V.V.A. heeft zijn vacantie-oorden in Uddel en in Ellecom aangeboden en „Mer- curius" heeft het vacantie-oord ii Lunteren beschikbaar gesteld. Verwacht mag worden, dat. indien alle werkgevers en werknemers aan de oproep van de Stichting van de Arbeid gevolg geven, een bedrag van ongeveer vijftig millioen gulden voor het Nationaal Rampenfonds zal kun nen worden bijeengebracht. Het Duitse vakverbond heeft het N.V.V. 45.000 gulden overgemaakt. Ook het Italiaanse vakverbond heeft zijn regering verzocht afdelin gen specialisten te zenden ter onder steuning van de reddingsploegen. Het Franse vakverbond, de Force Ouvrière. heeft eveneens telegrafisch zyn deelneming betuigd De hoofdingenieur van Delfland, ir Kolff. heeft ons nog meegedeeld, dat de duinafslag ditmaal door de buitengewoon hoge vloed en de grote kracht van de storm ernstiger is dan by vorige stormen, maar dat er geen reden tot ongerustheid meer bestaat. Men verwacht, dat ook ditmaal het duin zich geheel of gedeeltelyk door aanstuiving zal kunnen herstellen. Mocht men tot de conclusie komen, dat de duinstrook te smal geworden is. dan zal het aanleggen van een steenglooiing moeten worden over wogen. Naar de ANWB uit rapporten van z(jn Wegenwachten verneemt, staan 's nachts verscheidene vrachtauto's uit hulpcolonnes zonder benzine om dat zij langs de route niet kunnen tanken. De ANWB doet een beroep op ben zinestations en pomphouders langs de voor het reddingswerk vitale rou tes om. indien zy in deze nood-perio de niet permanent geopend zyn. zodanige voorzieningen te treffen, dat ook 's nachts de brandstofvoorzie ning van de hulptransporten niet stagneert. In de Eerste Kanier zijn er zowel door woordvoerders van alle partijen als door minister Staf woorden van grote waardering uitgesproken voor de wijze, waarop militairen van land-, zee- en luchtmacht zich gedragen bij het reddingwerk in de noodgebieden. Tot gistermiddag waren berichten binnengekomen omtrent drie soldaten en twee leden van het marineperso neel. Zij werden opgegeven als om gekomen of als langdurig vermist. De minister prees het doorzettings vermogen en de vastberadenheid, tvaarmee de militairen zich te weer stellen. Hij waardeerde ook de snel heid. waarmee de met verlof zijnde militairen Zondag JL gevolg hebben gegeven aan het bevel, naar hun garnizoenen terug te keren. Helaas zijn er enkele uitzonderin gen voorgekomen. De maatregelen die tegen de betrokken militairen geno men zullen worden, zullen mede be paald worden door de ernst van de omstandigheden, die tot de terug roeping noopten. De minister deelde mee, dat de herhalingsoefeningen voor de 44ste regimentsgevechtsgroep, welke op 1 Maart zouden aanvangen, niet door zullen gaan. De kazernes worden immers gebruikt voor het hulpwerk. Ten gevolge van een vulkanische uitbarsting in September 1952 is aan de Japanse Zuidkust een nieuw eiland ontstaan, aldus hebben geleerden te Tokio medegedeeld. Het eiland heeft de naam Myodjimsje gekregen. Vol gens de geleerden is het 250 meter lang en heeft het twee kraters. Het eiland ligt op 140 graden 3 Ooster lengte en 31 graden 57 Noorderbreed te. Het zwaartepunt van de acties was in de loop van Dinsdag en Woensdag vrijwel geheel Schouwen-Duiveland, dat vqor verreweg het grootste ge deelte kon worden geëvacueerd, met uitzondering van het meest weste lijke gelegen duinengebied. Hoe de toestand daar Is. viel Woensdagavond nog met te overzien. .Een volledige opsomming van alle plaatsen waar schepen en vliegtuigen hebben gewerkt, is onmogelijk te geven. Naast luchtmacht en scheepvaart is de hulp van de Nederlandse. Bel gische. Franse en Amerikaanse mili tairen in het begin van deze week bijzonder groot geweest. Bij duizen den zijn zij ingezet om dikwijls het zwaarste werk te doen. Duizenden militairen Langzamerhand werd de leiding van deze werkzaamheden, eerst in handen van lagere functionarissen gecoördineerd, hetgeen tot resultaat had. dat de acties doelbewuster wer den gericht. Het aantal militairen dat deelneemt aan de acties, wisselt tussen 10.000 en 20.000. De schepen van de Koninklijke Marine hebben grote hoeveelheden voedsel kunnen meenemen. Twaalf duizend noodrantsoenen en drie dui zend warme maaltijden werden op de bases uitgegeven. Ook medische hulp kon door deze schepen worden geboden; er gingen dertig artsen- uitrustingen en grote hoeveelheden medicijnen, penicilline en ontsmet tingsmiddelen ook voor veeartse- nijkundige doeleinden naar de getroffen gebieden. Het voornaamste werk V3n de Ma rine en de particuliere schepen was evenwel de evacuatie. Waar schepen niet konden doordringen, moesten helicoptères het werk overnemen. Helicoptères klaar De hefschróefvliegtuigen hebben gisteren het evacuatlewerk op Schouwen-Duiveland voor het over grote deel volbracht, naar men op de basis Woensdrecht meende. Er was één groot Amerikaans toestel, dat niet minder dan acht personen Iegelijk aan boord kan nemen, de achl mdere Amerikaanse helicoptères kunnen drie mensen vervoeren bui ten de piloot. Het bezwaar van deze machines is echter, dat ze slechts weinig brand stof mee kunnen nemen: zij kunnen drie uur in de lucht blijven en moe ten dan op Woensdrecht opnieuw tanken hetgeen overigens slechts vijf minuten in beslag neemt. De En gelse toestellen hebben een grotere actieradius, maar kunnen niet meer mensen tegelijk aan boord nemen. Ook het werk van de luchtmacht is thans volkomen gecoördineerd. Van Nederlandse zijde beschikt men slechts over de lestoestellen voor op leiding van militaire vliegers, al heeft men thans ook de beschikking over een aantal K.L.M.-Dakota's en vier toestellen van prins Bemhard. Ten slotte nemen twee hefschroef- vliegtuigen van de Belgische lucht vaartmaatschappij Sabena deel aan de reddingacties; zij lat enzich lei den door het basiscommando van waar uit de acties worden gediri geerd. De gewone vliegtuigen heb ben voornamelijk tot taak de tech nische hulpverlening te verzorgen. Droppings De Nederlandse luchtmacht heefi een groot aantal verkenningsvluchten gemaakt onmiddellijk na het losbar sten van de eerste rampmeldingen. Boven vijf en twintig plaatsen heeft men levensmiddelen en medicijnen afgeworpen, elders gingen rubberbo ten en zakken zand in grote hoeveel heden naar beneden. De luchtmacht wierp 59.700 zand zakken, 11.150 broden, 2000 liter drinkwater en duizenden bussen voedsel, Rode-Kruispakketten en dekens af in de tijd van zes uur. De vliegers hebben vrij veel last van vliegtuigen, die niet aan de hulp acties deelnemen, maar slechts over vliegen voor sightseeing. Overigens heeft de hulp van heli coptères reeds een ongeluk ten ge volge gehad: bij de redding van ge troffenen op Schouwen-Duiveland is een van de bewoners van Oude Ton- ge door onoplettendheid in de razend In de evacuatie zelf is de toestand vrij onoverzichtelijk. In de eerste plaats Rotterdam (met de Ahoy-hal) en verder ook Dordrecht zijn de steden, die als doorgangscentrum dienen. Van Rotterdam uit gaat een groot aantal geëvacueerden door naar Den Haag. van Dordrecht uit waar men alleen de zieken kan houden, en waar de Victoria-biscuitfabrieken tot door gangshuis zijn ingericht gaan zij naar Utrecht, dat tussen dertig- en veertigduizend mensen kan helpen. Er zijn ettelijke plaatsen en land streken die geheel geëvacueerd moe ten worden. Zlerikzee bijvoorbeeld. Schouwen Duiveland (voor het groot ste gedeelte reeds vertrokken), Ab- benbroek. Klundert en een groot aan tal kleinere plaatsen. Een zeshonderd mensen van Goeree Overflakke? schijnen in Dinteloord zelf in het bedreigde gebied te zijn ondergebracht, de overige bewo ners van dit eiland zijn in de rich tingen Rotterdam en Dordrecht ge gaan. Krabbendijke bood voorlopig onder dak aan achthonderd verdrevenen uit Oostdijk, Rilland Bath en Waar de. Tilburg bergt zeventienhonderd vluchtelingen een aantal overigens, dat nog steeds stijgt. In vrijwel alle grote Brabantse plaatsen zijn thans vluchtelingen opgenomen. Zolang de evacuatie nog gaande Is. zal het onmogelijk zijn een precies overzicht te krijgen, waar de bevol king van de verschillende dorpen en steden is ondergebracht. Deze toe stand zal waarschijnlijk nog geruime tijd zo duren. Nog steeds Immers blijft er gevaar bestaan. Daarbu moeten 300.000 mensen - de schatting van Woensdag die alles hebben verloren, zo spoedig mo gelijk worden geholpen. Wanneer hier enig overzicht te geven zal zijn. valt thans nog absoluut niet te voor zien. Reserve-kapiteln-vlieger J- Hoekstra thans niet in ac tieve dienst, maar onmiddellijk beschikbaar toen de ramp los brak heeft op bijzonder op vallende wijze een aantal mensen weten te redden. Met een sportvliegtuig voerde hij drie rubberboten mee, die hij nk een moeilijke nachtelijke vlucht afwierp op punten waar de nood zeer groot was. Met lange touwen wist hij tussen de boten en de punten waarop de slachtoffers zich be vonden. een verbinding tot stand te brengen, zodat zij de bootjes naar zich toe konden trekken. Ook vóór deze uiterst opval lende redding had de heer Hoekstra reeds bijzonder goed werk verricht: een voorbeeld van de ongelofelijke prestaties, die thans in de rampgebieden worden verricht. De tender en zes wagons van de GenuaAmsterdam Express zyn Woensdagmiddag halfvier op twin tig kilometer van Luik uit de rails gelopen. By een eerste onderzoek bleek, dat slechts drie van de zestig passagiers licht gewond zijn door vallende ba gage en doordat zy tegen de wanden van de coupé's werden geworpen. De tender ontspoorde op de oprit van de spoorbrug over de Ourthe. De locomotief bleef gelukkig in 't spoor en trok de wagens tegen de brug op. Een Nederlandse kapper in Brus sel (de heer Cromvoets) heeft via de regering een complete inrichting van eèn kapsalon aangeboden voor een gedupeerde kapper in het rampge bied. (Vervolg van pagina 1) Maar laat me u vertellen van de Ye 94 van schipper Joch Zoetewey. Het kan een indruk geven van de situatie. Al van Maandagmorgen af stoomt de Ye 94.. de mosselenvanger uit Yerseke, over de Zeeuwse wateren. Een schip met vien kop pen bemanning. Per kop hebben ze elk op dit ogenblik al meer dan dertig gered den op hun naam staan... Woensdagmorgen om 10 uur stoomde de Ye-94 weer naar open water. Naar Ouwerkerk. Maar daar lag zo'n vloot, dat de schipper zwijgend doorvoer. Langs Nieuwerkerk naar Ooster- land. Dicht langs de modderige plaat koerste het schip. Het botste tegen een dood varken, tegen een deur en tegen de helft van een leunstoel. Het spleet wrakhout als een ijsbreker een ijsveld. Vier mannen in een sloep maakten gebaren. Het schip stopte, de sloep werd op sleeptouw genomen en verder ging het. Tot het gat in de dijk bij Oosterland. waar niets door kon varen omdat het laag water was. De regering deelt mede: in ver band met de ramp, die Neder land heeft getroffen, hebben de gezamenlijke kerken besloten aan staande Zondag in de kerkdiensten op te roepen tot bijzondere ver ootmoediging, tot gebed en tot offer. De Koningin zal zich om één uur op die dag via de radio tot ons volk richten. De programma's der omroep verenigingen zullen het stempel dragen van herdenking van en bezinning op het geleden leed. De regering spreekt de ver wachting uit, dat algemeen in het openbare leven met het bijzondere karakter van deze Zondag reke ning zal worden gehouden. „Daar proberen", zei de schipper Dicht bij de modderplaat stopte de motor en met vijf man gingen we in de motorsloep. Ook hier barstte het rondom van de schepen. Twee helicopters, een watervlieg tuig, twee kleine lestoestellen en twee tweemotorige toestellen cirkelden voortdurend rond. Af en toe zagen we een helicopter boven het dak van een huis hangen. Op de dijk in de verte waren mannen bezig. En toen... en toen...? Niet te beschrijven Hoe is met woorden te beschrijven wat toen ging gebeuren. Daar gingen mannen met laarzen door de modder waden. Telkens zakten ze zo ver weg dat ze met hun handen de laarzen op moesten trekken. Ze tornden tegen de dijk op en keken naar het verdronken dorp Oos terland op enkelé honderden meters afstand. Ze zagen eilandjes, waar vee hul peloos en radeloos rondliep. Paarden, varkens, ongemolken koeien. Ze zagen de binnenkant van de dijk: die bin nenkant was afgezet met een meters breed plateau van kadavers. Varkens, gaarden en koeien. En helaas on- ereikbaar mensen. Die mannen daar op dat gebroken stuk dijk bij Oosterland hebben toen het onmogelijke gedaan. Ze zijn roei en motorsloepen en vletten aan tou wen over het wad gaan trekken. En over de dijk, hijgend en vallend en steunend. Ze lieten die sloepen zakken op de dode beesten en hebben ze toen over de kadavers gesleept. En ze zijn gaan roeien. Ziet u. zo moesten de bootjes in deze feddingactie op Schouwen wor den gebracht. Hier hielp geen radio zender en hier hielpen geen sein vlaggen. Van daken gehaald De mannen zijn gaan varen... Comelis Kesteloo. 64 jaar. van de Achterweg in Oosterland. is van z'n dak gehaald en zijn vrouw van 68 jaar. Ze zaten op hun zoldertje Zon dagmorgen en ze hebben gehoord hoe het vee kermend verdronk in de stal len beneden. Jan Stouten is van z'n zolder ge haald met z'n vrouw en z'n zes kin deren. De oude man Bijdevaate, 72 Jaar, is van z'n dak gehaald en z'n vrouw van 70 jaar en z'n twee zoons en een schoondochter. Later kwamen ze over de dijk strompelen met andere geredden Een jammerlijke troep ellende met va liesjes en zakjes en tasjes. Er was een man bij die een krui wagen door de smurrie duwde met een kist er op en een varken er in. Er was een jongen die twee ganzen in z'n arm hield. En ze zeulden over die dijk, in de wind. dodelijk moe. nauwelijks in staat om te lopen. Maar ze moesten lopen om te leven. Toen hebben die mannen deze mensen door de modder gedragen op him ruggen, terwijl ze weer tot hun knieën in de bagger zakten. Naar de motorsloep van de Ye 94. De sloep moest driemaal varen, een andere sloep nog tweemaal. Een detail... Ja, en zo is de „Nooit Gedacht", de Ye 94, weer naar Yerseke gevaren, met de zwijgende schipper Zoetewey aan het roer. Met goed twintig ge redden, een varken en twee ganzen aan boord. Ik vergat nog iets te melden, een detail misschien in dit geheel, behalve voor die vrouw van Jan Stouten en haar zes kinderen. Anderen zullen morgen maar weinig meer aan het geval denken. Eén detail: Jan Stouten was niet bij ons aan boord. Ook hij werd afgezet aan de dijk nadat hij uit zijn huis werd gehaald. Maar hij zei, dat hij een naard van hem zag en liep achter dat paard aan. Wij hebben anderhalf uur naar hem gezocht, terwijl de Ye 94 lag te wachten, maar we hebben hem niet meer gezien. Aan vier mannen van de Rijks Waterpolitie hebben we het toen ver teld en die zouden naar Jan Stouten uitkijken. De waterpolitie ging namelijk weer met een sloep naar Oosterland, om met soldaten en met geweld mensen van de zolder te halen, die niet van hun erf willen, ondanks het feit, dat burgemeester Lourense van Oosterland in een bootje met zijn ambtsketen om is rondgevaren door rijn gemeente om te zeggen dat blij ven de dood zou betekenen. Ik weet wel: dit is maar een ver slag over een minimaal stukje red dingwerk bij het verdronken Schou wen-Duiveland. En natuurlijk zou ik u meer kunnen vertellen, bijvoor beeld over schipper Kees Doesburg van de Wieringen 122. die naar Zie- rikzee voer en daar fe horen kreeg: ga maar in een hoek liggen. Die «elfde Kees Doesburg heeft toen ge vloekt en heeft gezegd: ik ben hier gekomen om mensken" te redden en niet om in een hoek te liggen. Kees Doesburg weet nu niet eens meer hoeveel mensen hij met zijn twee jongens, zijn twee vletten en zijn Wieringen 122 naar de veilige wal heeft gebracht. Maar laat het hierbij blijven, want zoals deze twee met name genoemde vissers hier werken, zo werken hier duizenden. Duizenden mannen die bezig zijn hun leven te wagen en sommigen geven dat leven bij het vervullen van hun plicht als mens. Dat zij helden zijn, beseffen zij zelf niet. Ruim 14.000 gulden van Willem Barendsz Ook in de Zuidelyke IJszee heeft de nationale ramp een diepe indruk gemaakt. Men leeft op de Willem Barendsz" en de vangstschepen ten volle mee. Reeds is een geldinzame ling gehouden, waarby het gezamen- lyke personeel een bedrag van 14.385 byeen heeft gebracht. (Van een onzer verslaggevers.) VIJFTIG MENSEN danken aan luitenant-vlieger Taco Mulder uit Den Haag hun leven, al moet onmiddellijk gezegd worden, dat de 23-jarige Taco dat nooit geklaard had zonder de uitmuntende samenwerking met luitenant vlieger R. I. Idzerda, die de enige Nederlandse helicopter boven het nood- gebied vloog. Luitenant Idzerda was de piloot en Taco Mulder had tot taak de drenke lingen aan boord te hijsen. Zondagmorgen werden ze gealarmeerd en voor dien had Taco nog nooit in een hefschroefvliegtuig gezeten. Nauwelyks twintig minuten instructie was voldoende. Toen zonk de aarde langzaam onder hem weg. Zyn zware, zenuwslopende taak was begonnen. „Toen we voor het eerst boven het verdronken land kwamen, was ik zo overmeesterd door al het leed dat ik zag, dat ik mijn werk bijna niet kon doen. Het was trouwens op die eerste dag nog extra moeilijk, omdat de drenkelingen blykbaar onze bedoe lingen niet begrepen, of te bang waren om van onze hulp gebruik te maken Als Taco Mulder dat vertelt, heeft hij voor het eerst sinds drie en een halve dag inspannend werk rust. Niet omdat hy er mee is opgehouden, maar omdat het hefschroefvliegtuig het af heeft laten weten. Mecaniciens waren Woensdagmiddag op het vlieg veld Valkenburg koortsachtig bezig dat bijna onmisbare hulpmiddel bij de redding te repareren. En in die tijd kon Taco een beetje op zyn ver haal komen. Bijna gek (Van een speciale verslaggever) MILLIOENEN in ons land vragen zich af, waarom niet op groter schaal mensen kunnen worden gered van geïsoleer de boerderijen. Laat men dit bedenken: het verwoestende water in de polders staat niet stil. Er zit meestal een verraderlijke stroom in, die van gat tot gat staat. Doorbraakgaten, sloten en ondergelopen sluisjes veroorzaken een krachtige trek ter plaatse, die het de roeiers vaak onmogelijk maakt een boerderij te naderen. Bovendien stuiten vele vaartuigen op obstakels als hekken en bruggetjes en prikkeldraad. De gevaren zijn vele en de mannen doen het uiterste. Maar ook de meest ervaren roeier raakt uitgeput. Helicopters hebben aan een paar meter genoeg om te dalen. Maar als die paar meter ontbreekt kan dat toestel NIET dalen. En de uitgeputte mensen op de daken zyn veelal te zwak om de okselhaken lang genoeg vast te klemmen, om in de helicopters gehesen te kunnen worden. Watervliegtuigen zyn het nuttigst. Maar zy landen alleen in een polder, als men de garantie heeft dat er voldoende water staat om veilig te landen. De minste stoot of schamping van een obstakel doet het toestel by landing of opstijging verongelukken. Maar iedereen doet het alleruiterste zonder op eigen levens gevaar te letten. De stroom geredden stijgt gestadig. Al be grijpen we dat men het nóg sneller zou willen. Hy had dat ook wel nodig. Dat gaf hy zelf grif toe: ,Jn het begin werd ik zo aangegrepen door iedere red ding en vooral door die gevallen, waar het ons niet lukte de mensen uit de klauwen van de dood te rukken, dat ik er byna gek van werd. Op het laatst heb ik maar niet meer aan a! dat menselijk leed gedacht en ieder geval alleen maar technisch bekeken. Anders was ik echt gek ge worden", Hy huivert bij de herinne ring. En zonder dat hij 'het blykbaar wil. komen dan toch de verhalen los. Stuk voor stuk diep tragische gebeur tenissen. Het hefschroefvliegtuig kan feiteiyk maar één mens redden; in het uiterste geval twee. Taco vertelt hoe ze ergens twee vrouwen hebben on?Pbesen van een dak. De man bleef achter. Die zouden ze later halen. Toen ze terugkwamen was hij echter in de golven verdwenen Ze durfden niet Maandag waren er nog mensen, die hun leven niet durfden wagen aan het touw. dat hen aan boord van het vliegtuig moet brengen. En Dinsdag waren, zo meent Taco. veel van die vluchtelingen te uitgeput om de lus nog te kunnen krypen. Taco liet het touw zakken tot enkele centimeters voor hun handen, maar ze grepen het leven niet meer Vijftig mensen, onder wie een vrouw, die ieder uur haar kindje ver wachtte en een ziek oud moedertje, zyn door Taco Mulder binnen het vliegtuigje getrokken, dat hen snel naar veiliger oorden bracht. Vyftig mensenlevens en nog is hun werk niet ten einde. „Er zitten nog altyd drenkelingen op de daken van hun huizen. Misschien kunnen we ze nog helpen", zegt Taco en hy kykt ver langend naar de hangar, waar het hefschroefvliegtuig staat. Besmettingsgevaar dreigt al om in de overstroomde gebie den. Bescherming van de volks gezondheid eist snelle maatre gelen en er wordt dan ook met man en macht gewerkt om de drijvende cadavers te bergen en te vernietigen. Destructoren uit het hele land verlenen hun medewer king aan dit werk. „Het gevaar is uitermate groot", zei ons de heer Quaedvlieg, die als di recteur van de veeartseny kundige dienst de leiding van het werk heeft. „Als het water gedeeltelyk is gezakt en de cadavers half aan de lucht zyn blootgesteld, zal het in vele gevallen te laat zyn om besmettingsgevaar te voorkomen. Vandaar dat de eerste da. gen alles op alles gezet moet worden om de destructie door te zetten". Welke ziekten kunnen optreden door de gevreesde besmetting kon de directeur ons niet mededelen. „Te veel om op te noemen", zei hy. „Het enige wat ik doe, is aller mede werking inroepen voor dit uiterst noodzakeiyke werk, en waarschuwen. De meeste spoed is geboden." H. v. Holland Scheveningen Goedereede Hellevoets^uis Maassluis Zuïdland Vlaardingen Schiedam Rotterdam Willemstad Puttershoek Dordrecht Sliedrecht Gorkum Ie 7.02 2e 19.19 le 7.17 2e 19.35 le 6.43 2e 19 20 le 7.47 2e 20.08 le 7.49 2e 20.26 le 8.05 2e 20.42 le 8.07 2e 20.44 le 8.21 2e 20.58 le 8.35 2e 21.12 le 8.44 2e 21 08 le 9.05 2e 21.42 le 9.37 2e 21.58 le 10.05 2e 22.42 le 10.41 2e 23.02 Ten behoeve van de getroffe nen zal de P.T.T. op zeer korte termijn een speciale watersnood postzegel uitgeven in de frankeer- waarde van 10 cent met een toe slag eveneens van 10 cent. De op brengst van de toeslag komt ge heel ten goede aan de slachtof fers. Omtrent het tijdstip, waarop deze zegels, die nog gedrukt moe ten worden, verkrijgbaar zullen zijn, volgt nader bericht. Dulles en Stassen Vrijdag in Nederland De Amerikaanse minister van Bui tenlandse Zaken. Foster Dulles, en de directeur van het Bureau voor We derzijdse Hulp, Stassen, zullen Vry- dagochtend in Nederland arriveren. Zy maken een reis langs Europese hoofdsteden om zich te oriënteren over de kwestie van Europese eenheid, defensie en buitenlandse hulp. Rome, Parys, Londen en Bonn hebben zy al bezocht. Dulles en Stassen zullen door de Koningin ontvangen worden en be sprekingen voeren met de minister president en de ministers Beyen en Luns van Buitenlandse Zaken. Za terdag reizen zy door naar Brussel.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3