Ruim 150 vliegtuigen boven
Schouwen-Duiveland
VanNW
f250.000
Zij beseffen zelf niet,
dat zij helden zijn
m
m
Al het mogelijke
wordt gedaan
Taco Mulder redt
Honderden schepen
brengen bewoners
snel in veiligheid
Verklaring
van Delfland
Ook 's nachts is
benzine nodig
Vijf militairen
omgekomen of
vermist
Opvallende
reddingen
Genua-Express
ontspoorde
ïlfsSS
Kerken roepen
op tot gebed
en offer
(na 20 minuten helicopterles)
vijftig mensenlevens
Besmetting
dreigt in
rampgebied
Waterstanden
van 6 Februari
Speciale
postzegel
HET VRIJE VOLK DONDERDAG 5 FEBRUARI 1953
PAGINA 5
(Van een onzer verslaggevers)
Meer dan honderdvijftig vliegtuigen zijn er Woensdag
ochtend in alle vroegte ingezet om de evacuatie en de hulp aan
de geïsoleerden met zo groot mogelijke kracht aan te vatten.
Daaronder waren twintig helicoptères. Daarbij kwam de hulp
van zo'n 750 grotere en kleinere schepen, die er in slaagden
honderden en honderden evacuerenden op het veilige vaste land
te zetten.
Door dit alles verminderde in de loop van de Woensdag veel
leed maar helaas niet alles. Duizenden bevinden zich nog
in de allergrootste moeilijkheden. De redding zal voor hen
snel. heel snel moeten komen.
Het N.V.V. en de daarbij aange
sloten organisaties zullen het be
drag van honderd duizend gulden,
dat ter beschikking zal worden
gesteld van het Nationaal Ram
penfonds, verhogen tot een kwart
millioen.
Het Troelstra-Oord in Beekbergen
staat ter beschikking voor het onder
brengen van evacué's. De A.V.V.A.
heeft zijn vacantie-oorden in Uddel
en in Ellecom aangeboden en „Mer-
curius" heeft het vacantie-oord ii
Lunteren beschikbaar gesteld.
Verwacht mag worden, dat. indien
alle werkgevers en werknemers aan
de oproep van de Stichting van de
Arbeid gevolg geven, een bedrag van
ongeveer vijftig millioen gulden voor
het Nationaal Rampenfonds zal kun
nen worden bijeengebracht.
Het Duitse vakverbond heeft het
N.V.V. 45.000 gulden overgemaakt.
Ook het Italiaanse vakverbond
heeft zijn regering verzocht afdelin
gen specialisten te zenden ter onder
steuning van de reddingsploegen.
Het Franse vakverbond, de Force
Ouvrière. heeft eveneens telegrafisch
zyn deelneming betuigd
De hoofdingenieur van Delfland,
ir Kolff. heeft ons nog meegedeeld,
dat de duinafslag ditmaal door de
buitengewoon hoge vloed en de grote
kracht van de storm ernstiger is dan
by vorige stormen, maar dat er geen
reden tot ongerustheid meer bestaat.
Men verwacht, dat ook ditmaal het
duin zich geheel of gedeeltelyk door
aanstuiving zal kunnen herstellen.
Mocht men tot de conclusie komen,
dat de duinstrook te smal geworden
is. dan zal het aanleggen van een
steenglooiing moeten worden over
wogen.
Naar de ANWB uit rapporten van
z(jn Wegenwachten verneemt, staan
's nachts verscheidene vrachtauto's
uit hulpcolonnes zonder benzine om
dat zij langs de route niet kunnen
tanken.
De ANWB doet een beroep op ben
zinestations en pomphouders langs
de voor het reddingswerk vitale rou
tes om. indien zy in deze nood-perio
de niet permanent geopend zyn.
zodanige voorzieningen te treffen, dat
ook 's nachts de brandstofvoorzie
ning van de hulptransporten niet
stagneert.
In de Eerste Kanier zijn er zowel
door woordvoerders van alle partijen
als door minister Staf woorden van
grote waardering uitgesproken voor
de wijze, waarop militairen van land-,
zee- en luchtmacht zich gedragen bij
het reddingwerk in de noodgebieden.
Tot gistermiddag waren berichten
binnengekomen omtrent drie soldaten
en twee leden van het marineperso
neel. Zij werden opgegeven als om
gekomen of als langdurig vermist.
De minister prees het doorzettings
vermogen en de vastberadenheid,
tvaarmee de militairen zich te weer
stellen. Hij waardeerde ook de snel
heid. waarmee de met verlof zijnde
militairen Zondag JL gevolg hebben
gegeven aan het bevel, naar hun
garnizoenen terug te keren.
Helaas zijn er enkele uitzonderin
gen voorgekomen. De maatregelen die
tegen de betrokken militairen geno
men zullen worden, zullen mede be
paald worden door de ernst van de
omstandigheden, die tot de terug
roeping noopten.
De minister deelde mee, dat de
herhalingsoefeningen voor de 44ste
regimentsgevechtsgroep, welke op
1 Maart zouden aanvangen, niet
door zullen gaan. De kazernes worden
immers gebruikt voor het hulpwerk.
Ten gevolge van een vulkanische
uitbarsting in September 1952 is aan
de Japanse Zuidkust een nieuw eiland
ontstaan, aldus hebben geleerden te
Tokio medegedeeld. Het eiland heeft
de naam Myodjimsje gekregen. Vol
gens de geleerden is het 250 meter
lang en heeft het twee kraters. Het
eiland ligt op 140 graden 3 Ooster
lengte en 31 graden 57 Noorderbreed
te.
Het zwaartepunt van de acties was
in de loop van Dinsdag en Woensdag
vrijwel geheel Schouwen-Duiveland,
dat vqor verreweg het grootste ge
deelte kon worden geëvacueerd, met
uitzondering van het meest weste
lijke gelegen duinengebied.
Hoe de toestand daar Is. viel
Woensdagavond nog met te overzien.
.Een volledige opsomming van alle
plaatsen waar schepen en vliegtuigen
hebben gewerkt, is onmogelijk te
geven.
Naast luchtmacht en scheepvaart
is de hulp van de Nederlandse. Bel
gische. Franse en Amerikaanse mili
tairen in het begin van deze week
bijzonder groot geweest. Bij duizen
den zijn zij ingezet om dikwijls het
zwaarste werk te doen.
Duizenden militairen
Langzamerhand werd de leiding
van deze werkzaamheden, eerst in
handen van lagere functionarissen
gecoördineerd, hetgeen tot resultaat
had. dat de acties doelbewuster wer
den gericht. Het aantal militairen
dat deelneemt aan de acties, wisselt
tussen 10.000 en 20.000.
De schepen van de Koninklijke
Marine hebben grote hoeveelheden
voedsel kunnen meenemen. Twaalf
duizend noodrantsoenen en drie dui
zend warme maaltijden werden op
de bases uitgegeven. Ook medische
hulp kon door deze schepen worden
geboden; er gingen dertig artsen-
uitrustingen en grote hoeveelheden
medicijnen, penicilline en ontsmet
tingsmiddelen ook voor veeartse-
nijkundige doeleinden naar de
getroffen gebieden.
Het voornaamste werk V3n de Ma
rine en de particuliere schepen was
evenwel de evacuatie. Waar schepen
niet konden doordringen, moesten
helicoptères het werk overnemen.
Helicoptères klaar
De hefschróefvliegtuigen hebben
gisteren het evacuatlewerk op
Schouwen-Duiveland voor het over
grote deel volbracht, naar men op
de basis Woensdrecht meende. Er
was één groot Amerikaans toestel,
dat niet minder dan acht personen
Iegelijk aan boord kan nemen, de achl
mdere Amerikaanse helicoptères
kunnen drie mensen vervoeren bui
ten de piloot.
Het bezwaar van deze machines
is echter, dat ze slechts weinig brand
stof mee kunnen nemen: zij kunnen
drie uur in de lucht blijven en moe
ten dan op Woensdrecht opnieuw
tanken hetgeen overigens slechts
vijf minuten in beslag neemt. De En
gelse toestellen hebben een grotere
actieradius, maar kunnen niet meer
mensen tegelijk aan boord nemen.
Ook het werk van de luchtmacht
is thans volkomen gecoördineerd. Van
Nederlandse zijde beschikt men
slechts over de lestoestellen voor op
leiding van militaire vliegers, al heeft
men thans ook de beschikking over
een aantal K.L.M.-Dakota's en vier
toestellen van prins Bemhard.
Ten slotte nemen twee hefschroef-
vliegtuigen van de Belgische lucht
vaartmaatschappij Sabena deel aan
de reddingacties; zij lat enzich lei
den door het basiscommando van
waar uit de acties worden gediri
geerd. De gewone vliegtuigen heb
ben voornamelijk tot taak de tech
nische hulpverlening te verzorgen.
Droppings
De Nederlandse luchtmacht heefi
een groot aantal verkenningsvluchten
gemaakt onmiddellijk na het losbar
sten van de eerste rampmeldingen.
Boven vijf en twintig plaatsen heeft
men levensmiddelen en medicijnen
afgeworpen, elders gingen rubberbo
ten en zakken zand in grote hoeveel
heden naar beneden.
De luchtmacht wierp 59.700 zand
zakken, 11.150 broden, 2000 liter
drinkwater en duizenden bussen
voedsel, Rode-Kruispakketten en
dekens af in de tijd van zes uur.
De vliegers hebben vrij veel last
van vliegtuigen, die niet aan de hulp
acties deelnemen, maar slechts over
vliegen voor sightseeing.
Overigens heeft de hulp van heli
coptères reeds een ongeluk ten ge
volge gehad: bij de redding van ge
troffenen op Schouwen-Duiveland is
een van de bewoners van Oude Ton-
ge door onoplettendheid in de razend
In de evacuatie zelf is de toestand
vrij onoverzichtelijk. In de eerste
plaats Rotterdam (met de Ahoy-hal)
en verder ook Dordrecht zijn de
steden, die als doorgangscentrum
dienen.
Van Rotterdam uit gaat een groot
aantal geëvacueerden door naar Den
Haag. van Dordrecht uit waar men
alleen de zieken kan houden, en waar
de Victoria-biscuitfabrieken tot door
gangshuis zijn ingericht gaan zij
naar Utrecht, dat tussen dertig- en
veertigduizend mensen kan helpen.
Er zijn ettelijke plaatsen en land
streken die geheel geëvacueerd moe
ten worden. Zlerikzee bijvoorbeeld.
Schouwen Duiveland (voor het groot
ste gedeelte reeds vertrokken), Ab-
benbroek. Klundert en een groot aan
tal kleinere plaatsen.
Een zeshonderd mensen van Goeree
Overflakke? schijnen in Dinteloord
zelf in het bedreigde gebied te
zijn ondergebracht, de overige bewo
ners van dit eiland zijn in de rich
tingen Rotterdam en Dordrecht ge
gaan.
Krabbendijke bood voorlopig onder
dak aan achthonderd verdrevenen
uit Oostdijk, Rilland Bath en Waar
de. Tilburg bergt zeventienhonderd
vluchtelingen een aantal overigens,
dat nog steeds stijgt. In vrijwel alle
grote Brabantse plaatsen zijn thans
vluchtelingen opgenomen.
Zolang de evacuatie nog gaande Is.
zal het onmogelijk zijn een precies
overzicht te krijgen, waar de bevol
king van de verschillende dorpen en
steden is ondergebracht. Deze toe
stand zal waarschijnlijk nog geruime
tijd zo duren. Nog steeds Immers
blijft er gevaar bestaan.
Daarbu moeten 300.000 mensen -
de schatting van Woensdag die
alles hebben verloren, zo spoedig mo
gelijk worden geholpen. Wanneer
hier enig overzicht te geven zal zijn.
valt thans nog absoluut niet te voor
zien.
Reserve-kapiteln-vlieger J-
Hoekstra thans niet in ac
tieve dienst, maar onmiddellijk
beschikbaar toen de ramp los
brak heeft op bijzonder op
vallende wijze een aantal
mensen weten te redden. Met
een sportvliegtuig voerde hij
drie rubberboten mee, die hij
nk een moeilijke nachtelijke
vlucht afwierp op punten
waar de nood zeer groot was.
Met lange touwen wist hij
tussen de boten en de punten
waarop de slachtoffers zich be
vonden. een verbinding tot
stand te brengen, zodat zij de
bootjes naar zich toe konden
trekken.
Ook vóór deze uiterst opval
lende redding had de heer
Hoekstra reeds bijzonder goed
werk verricht: een voorbeeld
van de ongelofelijke prestaties,
die thans in de rampgebieden
worden verricht.
De tender en zes wagons van de
GenuaAmsterdam Express zyn
Woensdagmiddag halfvier op twin
tig kilometer van Luik uit de rails
gelopen.
By een eerste onderzoek bleek, dat
slechts drie van de zestig passagiers
licht gewond zijn door vallende ba
gage en doordat zy tegen de wanden
van de coupé's werden geworpen.
De tender ontspoorde op de oprit
van de spoorbrug over de Ourthe. De
locomotief bleef gelukkig in 't spoor
en trok de wagens tegen de brug op.
Een Nederlandse kapper in Brus
sel (de heer Cromvoets) heeft via de
regering een complete inrichting van
eèn kapsalon aangeboden voor een
gedupeerde kapper in het rampge
bied.
(Vervolg van pagina 1)
Maar laat me u vertellen van de Ye 94 van schipper Joch Zoetewey. Het kan
een indruk geven van de situatie. Al van Maandagmorgen af stoomt de Ye 94.. de
mosselenvanger uit Yerseke, over de Zeeuwse wateren. Een schip met vien kop
pen bemanning. Per kop hebben ze elk op dit ogenblik al meer dan dertig gered
den op hun naam staan...
Woensdagmorgen om 10 uur stoomde de Ye-94 weer naar
open water. Naar Ouwerkerk. Maar daar lag zo'n vloot, dat de
schipper zwijgend doorvoer. Langs Nieuwerkerk naar Ooster-
land.
Dicht langs de modderige plaat koerste het schip. Het botste tegen een
dood varken, tegen een deur en tegen de helft van een leunstoel. Het spleet
wrakhout als een ijsbreker een ijsveld.
Vier mannen in een sloep maakten gebaren. Het schip stopte, de sloep
werd op sleeptouw genomen en verder ging het. Tot het gat in de dijk bij
Oosterland. waar niets door kon varen omdat het laag water was.
De regering deelt mede: in ver
band met de ramp, die Neder
land heeft getroffen, hebben de
gezamenlijke kerken besloten aan
staande Zondag in de kerkdiensten
op te roepen tot bijzondere ver
ootmoediging, tot gebed en tot
offer.
De Koningin zal zich om één
uur op die dag via de radio tot
ons volk richten.
De programma's der omroep
verenigingen zullen het stempel
dragen van herdenking van en
bezinning op het geleden leed.
De regering spreekt de ver
wachting uit, dat algemeen in het
openbare leven met het bijzondere
karakter van deze Zondag reke
ning zal worden gehouden.
„Daar proberen", zei de schipper
Dicht bij de modderplaat stopte de
motor en met vijf man gingen we
in de motorsloep. Ook hier barstte
het rondom van de schepen.
Twee helicopters, een watervlieg
tuig, twee kleine lestoestellen en twee
tweemotorige toestellen cirkelden
voortdurend rond.
Af en toe zagen we een helicopter
boven het dak van een huis hangen.
Op de dijk in de verte waren mannen
bezig.
En toen... en toen...?
Niet te beschrijven
Hoe is met woorden te beschrijven
wat toen ging gebeuren. Daar gingen
mannen met laarzen door de modder
waden. Telkens zakten ze zo ver weg
dat ze met hun handen de laarzen
op moesten trekken.
Ze tornden tegen de dijk op en
keken naar het verdronken dorp Oos
terland op enkelé honderden meters
afstand.
Ze zagen eilandjes, waar vee hul
peloos en radeloos rondliep. Paarden,
varkens, ongemolken koeien. Ze zagen
de binnenkant van de dijk: die bin
nenkant was afgezet met een meters
breed plateau van kadavers. Varkens,
gaarden en koeien. En helaas on-
ereikbaar mensen.
Die mannen daar op dat gebroken
stuk dijk bij Oosterland hebben toen
het onmogelijke gedaan. Ze zijn roei
en motorsloepen en vletten aan tou
wen over het wad gaan trekken. En
over de dijk, hijgend en vallend en
steunend.
Ze lieten die sloepen zakken op de
dode beesten en hebben ze toen over
de kadavers gesleept. En ze zijn gaan
roeien.
Ziet u. zo moesten de bootjes in
deze feddingactie op Schouwen wor
den gebracht. Hier hielp geen radio
zender en hier hielpen geen sein
vlaggen.
Van daken gehaald
De mannen zijn gaan varen...
Comelis Kesteloo. 64 jaar. van de
Achterweg in Oosterland. is van z'n
dak gehaald en zijn vrouw van 68
jaar. Ze zaten op hun zoldertje Zon
dagmorgen en ze hebben gehoord hoe
het vee kermend verdronk in de stal
len beneden.
Jan Stouten is van z'n zolder ge
haald met z'n vrouw en z'n zes kin
deren. De oude man Bijdevaate, 72
Jaar, is van z'n dak gehaald en z'n
vrouw van 70 jaar en z'n twee zoons
en een schoondochter.
Later kwamen ze over de dijk
strompelen met andere geredden Een
jammerlijke troep ellende met va
liesjes en zakjes en tasjes.
Er was een man bij die een krui
wagen door de smurrie duwde met
een kist er op en een varken er in.
Er was een jongen die twee ganzen
in z'n arm hield.
En ze zeulden over die dijk, in de
wind. dodelijk moe. nauwelijks in
staat om te lopen. Maar ze moesten
lopen om te leven.
Toen hebben die mannen deze
mensen door de modder gedragen op
him ruggen, terwijl ze weer tot hun
knieën in de bagger zakten. Naar de
motorsloep van de Ye 94. De sloep
moest driemaal varen, een andere
sloep nog tweemaal.
Een detail...
Ja, en zo is de „Nooit Gedacht",
de Ye 94, weer naar Yerseke gevaren,
met de zwijgende schipper Zoetewey
aan het roer. Met goed twintig ge
redden, een varken en twee ganzen
aan boord.
Ik vergat nog iets te melden, een
detail misschien in dit geheel, behalve
voor die vrouw van Jan Stouten en
haar zes kinderen. Anderen zullen
morgen maar weinig meer aan het
geval denken.
Eén detail: Jan Stouten was
niet bij ons aan boord. Ook hij
werd afgezet aan de dijk nadat
hij uit zijn huis werd gehaald.
Maar hij zei, dat hij een naard
van hem zag en liep achter dat
paard aan.
Wij hebben anderhalf uur naar
hem gezocht, terwijl de Ye 94
lag te wachten, maar we hebben
hem niet meer gezien.
Aan vier mannen van de Rijks
Waterpolitie hebben we het toen ver
teld en die zouden naar Jan Stouten
uitkijken.
De waterpolitie ging namelijk weer
met een sloep naar Oosterland, om
met soldaten en met geweld
mensen van de zolder te halen, die
niet van hun erf willen, ondanks het
feit, dat burgemeester Lourense van
Oosterland in een bootje met zijn
ambtsketen om is rondgevaren door
rijn gemeente om te zeggen dat blij
ven de dood zou betekenen.
Ik weet wel: dit is maar een ver
slag over een minimaal stukje red
dingwerk bij het verdronken Schou
wen-Duiveland. En natuurlijk zou ik
u meer kunnen vertellen, bijvoor
beeld over schipper Kees Doesburg
van de Wieringen 122. die naar Zie-
rikzee voer en daar fe horen kreeg:
ga maar in een hoek liggen. Die
«elfde Kees Doesburg heeft toen ge
vloekt en heeft gezegd: ik ben hier
gekomen om mensken" te redden en
niet om in een hoek te liggen.
Kees Doesburg weet nu niet eens
meer hoeveel mensen hij met zijn
twee jongens, zijn twee vletten en
zijn Wieringen 122 naar de veilige
wal heeft gebracht.
Maar laat het hierbij blijven, want
zoals deze twee met name genoemde
vissers hier werken, zo werken hier
duizenden. Duizenden mannen die
bezig zijn hun leven te wagen en
sommigen geven dat leven bij het
vervullen van hun plicht als mens.
Dat zij helden zijn, beseffen zij
zelf niet.
Ruim 14.000 gulden
van Willem Barendsz
Ook in de Zuidelyke IJszee heeft
de nationale ramp een diepe indruk
gemaakt. Men leeft op de Willem
Barendsz" en de vangstschepen ten
volle mee. Reeds is een geldinzame
ling gehouden, waarby het gezamen-
lyke personeel een bedrag van 14.385
byeen heeft gebracht.
(Van een onzer verslaggevers.)
VIJFTIG MENSEN danken aan luitenant-vlieger Taco Mulder uit Den
Haag hun leven, al moet onmiddellijk gezegd worden, dat de 23-jarige Taco
dat nooit geklaard had zonder de uitmuntende samenwerking met luitenant
vlieger R. I. Idzerda, die de enige Nederlandse helicopter boven het nood-
gebied vloog.
Luitenant Idzerda was de piloot en Taco Mulder had tot taak de drenke
lingen aan boord te hijsen. Zondagmorgen werden ze gealarmeerd en voor
dien had Taco nog nooit in een hefschroefvliegtuig gezeten. Nauwelyks
twintig minuten instructie was voldoende. Toen zonk de aarde langzaam
onder hem weg. Zyn zware, zenuwslopende taak was begonnen.
„Toen we voor het eerst boven het
verdronken land kwamen, was ik zo
overmeesterd door al het leed dat ik
zag, dat ik mijn werk bijna niet kon
doen. Het was trouwens op die eerste
dag nog extra moeilijk, omdat de
drenkelingen blykbaar onze bedoe
lingen niet begrepen, of te bang
waren om van onze hulp gebruik te
maken
Als Taco Mulder dat vertelt, heeft
hij voor het eerst sinds drie en een
halve dag inspannend werk rust.
Niet omdat hy er mee is opgehouden,
maar omdat het hefschroefvliegtuig
het af heeft laten weten. Mecaniciens
waren Woensdagmiddag op het vlieg
veld Valkenburg koortsachtig bezig
dat bijna onmisbare hulpmiddel bij
de redding te repareren. En in die
tijd kon Taco een beetje op zyn ver
haal komen.
Bijna gek
(Van een speciale verslaggever)
MILLIOENEN in ons land vragen zich af, waarom niet
op groter schaal mensen kunnen worden gered van geïsoleer
de boerderijen.
Laat men dit bedenken: het verwoestende water in de polders
staat niet stil. Er zit meestal een verraderlijke stroom in, die
van gat tot gat staat. Doorbraakgaten, sloten en ondergelopen
sluisjes veroorzaken een krachtige trek ter plaatse, die het de
roeiers vaak onmogelijk maakt een boerderij te naderen.
Bovendien stuiten vele vaartuigen op obstakels als hekken en bruggetjes
en prikkeldraad. De gevaren zijn vele en de mannen doen het uiterste.
Maar ook de meest ervaren roeier raakt uitgeput.
Helicopters hebben aan een paar meter genoeg om te dalen. Maar als
die paar meter ontbreekt kan dat toestel NIET dalen. En de uitgeputte
mensen op de daken zyn veelal te zwak om de okselhaken lang genoeg vast
te klemmen, om in de helicopters gehesen te kunnen worden.
Watervliegtuigen zyn het nuttigst. Maar zy landen alleen in een polder,
als men de garantie heeft dat er voldoende water staat om veilig te landen.
De minste stoot of schamping van een obstakel doet het toestel by landing
of opstijging verongelukken.
Maar iedereen doet het alleruiterste zonder op eigen levens
gevaar te letten. De stroom geredden stijgt gestadig. Al be
grijpen we dat men het nóg sneller zou willen.
Hy had dat ook wel nodig. Dat gaf
hy zelf grif toe: ,Jn het begin werd
ik zo aangegrepen door iedere red
ding en vooral door die gevallen, waar
het ons niet lukte de mensen uit de
klauwen van de dood te rukken, dat
ik er byna gek van werd. Op het
laatst heb ik maar niet meer aan
a! dat menselijk leed gedacht en
ieder geval alleen maar technisch
bekeken. Anders was ik echt gek ge
worden", Hy huivert bij de herinne
ring.
En zonder dat hij 'het blykbaar
wil. komen dan toch de verhalen los.
Stuk voor stuk diep tragische gebeur
tenissen. Het hefschroefvliegtuig kan
feiteiyk maar één mens redden; in
het uiterste geval twee. Taco vertelt
hoe ze ergens twee vrouwen hebben
on?Pbesen van een dak. De man
bleef achter. Die zouden ze later
halen. Toen ze terugkwamen was hij
echter in de golven verdwenen
Ze durfden niet
Maandag waren er nog mensen, die
hun leven niet durfden wagen aan
het touw. dat hen aan boord van het
vliegtuig moet brengen. En Dinsdag
waren, zo meent Taco. veel van die
vluchtelingen te uitgeput om de lus
nog te kunnen krypen. Taco liet het
touw zakken tot enkele centimeters
voor hun handen, maar ze grepen
het leven niet meer
Vijftig mensen, onder wie een
vrouw, die ieder uur haar kindje ver
wachtte en een ziek oud moedertje,
zyn door Taco Mulder binnen het
vliegtuigje getrokken, dat hen snel
naar veiliger oorden bracht. Vyftig
mensenlevens en nog is hun werk
niet ten einde. „Er zitten nog altyd
drenkelingen op de daken van hun
huizen. Misschien kunnen we ze nog
helpen", zegt Taco en hy kykt ver
langend naar de hangar, waar het
hefschroefvliegtuig staat.
Besmettingsgevaar dreigt al
om in de overstroomde gebie
den. Bescherming van de volks
gezondheid eist snelle maatre
gelen en er wordt dan ook met
man en macht gewerkt om de
drijvende cadavers te bergen en
te vernietigen.
Destructoren uit het hele
land verlenen hun medewer
king aan dit werk.
„Het gevaar is uitermate groot", zei
ons de heer Quaedvlieg, die als di
recteur van de veeartseny kundige
dienst de leiding van het werk heeft.
„Als het water gedeeltelyk is gezakt
en de cadavers half aan de lucht zyn
blootgesteld, zal het in vele gevallen
te laat zyn om besmettingsgevaar te
voorkomen. Vandaar dat de eerste da.
gen alles op alles gezet moet worden
om de destructie door te zetten".
Welke ziekten kunnen optreden
door de gevreesde besmetting kon de
directeur ons niet mededelen.
„Te veel om op te noemen", zei hy.
„Het enige wat ik doe, is aller mede
werking inroepen voor dit uiterst
noodzakeiyke werk, en waarschuwen.
De meeste spoed is geboden."
H. v. Holland
Scheveningen
Goedereede
Hellevoets^uis
Maassluis
Zuïdland
Vlaardingen
Schiedam
Rotterdam
Willemstad
Puttershoek
Dordrecht
Sliedrecht
Gorkum
Ie
7.02
2e
19.19
le
7.17
2e
19.35
le
6.43
2e
19 20
le
7.47
2e
20.08
le
7.49
2e
20.26
le
8.05
2e
20.42
le
8.07
2e
20.44
le
8.21
2e
20.58
le
8.35
2e
21.12
le
8.44
2e
21 08
le
9.05
2e
21.42
le
9.37
2e
21.58
le
10.05
2e
22.42
le
10.41
2e
23.02
Ten behoeve van de getroffe
nen zal de P.T.T. op zeer korte
termijn een speciale watersnood
postzegel uitgeven in de frankeer-
waarde van 10 cent met een toe
slag eveneens van 10 cent. De op
brengst van de toeslag komt ge
heel ten goede aan de slachtof
fers. Omtrent het tijdstip, waarop
deze zegels, die nog gedrukt moe
ten worden, verkrijgbaar zullen
zijn, volgt nader bericht.
Dulles en Stassen
Vrijdag in
Nederland
De Amerikaanse minister van Bui
tenlandse Zaken. Foster Dulles, en de
directeur van het Bureau voor We
derzijdse Hulp, Stassen, zullen Vry-
dagochtend in Nederland arriveren.
Zy maken een reis langs Europese
hoofdsteden om zich te oriënteren
over de kwestie van Europese eenheid,
defensie en buitenlandse hulp. Rome,
Parys, Londen en Bonn hebben zy al
bezocht.
Dulles en Stassen zullen door de
Koningin ontvangen worden en be
sprekingen voeren met de minister
president en de ministers Beyen en
Luns van Buitenlandse Zaken. Za
terdag reizen zy door naar Brussel.