Aangrijpende taferelen bij ontscheping van evacué's de LUCHTBRUG met noodgebied Trieste transporten uit verdronken Zeeland Kustvaartuigen en rondvaartboten brachten in Rotterdam droevige last aan Ontelbare vliegtuigen „droppen" noodzakelijkste levensbehoeften 4 krachtige middelen tegen griep in 1 tablet Chefarine 4 Schouwen en Duiveland verloor alle vee .Piet Hein' Utrecht verwacht40000 evacué's Noodgebieden ingedeeld Maximum-pri j zen voor aardappelen WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953 PAGINA 5 an onze verslaggever) Het Willemsplein in Rotterdam, waar rondom de Havendienst „Spido" in de zomermaanden zo'n gezellige, ja feestelijke drukte heerst van vacan- tie-gastcn, die een rondvaart gaan maken, bood gisteren een in-droevig schouwspel, toen de ene na de andere boot met gcëvacuecrden uit de ge teisterde gebieden aankwam. Het begon reeds in de morgen, toen een boot vluchtelingen uit Strijeusas bracht, maar in de namiddag en nog in de late avonduren was het een opeenstapeling van ellende en het zien van wezenloze vrouwen en kindereu, dof van het leed, dat hen zo plotseling overvallen was en het geschrei van kleine kinderen, gewikkeld in dekens, maakte de ruwste havenarbeider of zeeman week. En toch was er ook veel dapperheid en op sommige vermoeide gezichten zag men evenzeer een glimlach, als teken van dankbaarheid, dat men het verdronken land ontvlucht was en weer voet op vaste wal kon zetten. of reeds in de autobus zat. Of zij kwam niet Van een uit twaalf personen bestaand ffezin konden slechts zo een vader en één kind door hulpvaardige handen geholpen worden. Over de anderen had de water vloed een graf geslagen. Moeizaam stapten de mensen uit het i-uim een leer op. Een oud moedertje werd naar boven gehesen en zag op de kade de autobus staan. „Daar kom ik nooit in", zei het vrouwtje moedeloos, dat evenals de meesten verstijfd was en zelfs nauwelijks een voet verzetten kon. Aan haar voeten droeg ze slechts vilten pantoffels. Een jonge vrouw had de gehele reis wezenloos gemaakt en vroeg telkens, waar haar man was. Men wist, dat hij verdronken was, doch durfde het niet te vertellen en sprak over Tholen, waar hij aangekomen zou zijn. Een jonge vader met een kindje van 13 maanden op de Ook in Engeland hetzelfde beeld. Een 77-jarige bewoonster van het dorpje Mabiotherpc aan de Lin- colnshirckust wordt per brancard naar veiliger oorden gebracht. Prins Bernhard stelde zich met Dakota - ter beschikking Si'-ids gisteren vliezen ontelbare toestellen van de Marineluchtvaartdienst, tie Luchtstrijdkrachten, de K.L.M. en Amerikaanse toestellen, zonder onderbreking af en aan tussen Valkenburg, Schiphol en de geteisterde gebieden. Met soms slechts enkele minuten tussenpoos achter elkaar snellen de machines op de heenweg met de wind in de rug over de scheiding tussen zee en land naar het Zuiden, terwijl terugkerende vliegtuigen hun route nemen een paar honderd meter landinwaarts. De meest uiteenlopende zaken zijn en worden door de vliegtuigen uit geworpen, o.a. houders met drinkwater, rubberlaarzen, zaklantaarns, blik ken petroleum en benzine, touwen, broden, margarine, kindermelk, genees middelen, radiotoestellen en tienduizenden zandzakken. Gistermiddag bedroeg het aantal I n,,,10 hr,hl-n,^' luchtmachtvliegtuigen, dat aan de red- „t/uae uohhen dingspogingen deelneemt, honderd vier De eerste dag werd de dienst onder en twintig, benevens „Meteor"--. en houden met Sea Otters, Mitchells, Har- „Thunderjet"-straaljagers voor verken- poons en Oxfords van de Marine Lucht- ningsvluchten en toestellen van de Ma- vaartdienst. Dakota's en Beechcrafts van - TT.. rlo T C V T3 ::i.„Tl_ rine Luchtvaartdienst, waaronder „Har poons". Z. K. H. Prins Bernhard heeft vier vliegtuigen ter beschikking gesteld en de Nationale Luchtvaartschool tien. Prins Bernhard zou zich vandaag met een Dakota naar Valkenburg begeven en zich ter beschikking stellen van dc com mandant van dc „Transva", de transport vliegtuigenafdeling van de luchtmacht. Behalve de genoemde aantallen nemen een Amerikaanse ..Dakota" en vier twee- motorïge Fairchild ..Packet"-vrachtvlieg- tuigen aan het reddings. en transport- werk deel. Valkenburg iverkt op volle toeren Valkenburg nabij Leiden werkt op volle toeren, dat wil zeggen, zolang het dag is, want zodra de duisternis is gevallen, wordt het voor de vliegers uiterst moei lijk de plaats van bestemming (zo net niet een grote stad is) temidden van de water- woestenij te vinden. Gisteravond nog kwam een „Oxford" van de L.S.K. on- verrichterzake terug. Het toestel had baby voedsel in Ooltgensplaat en blikken water in Nieuwerkerk moeten „droppen", maar kon door het slechte zicht de doelen niet vinden. Het bracht de kostbare ar tikelen dus weer mee terug. Dit toestel zal, zodra het daglicht doorbreekt op stijgen en dan zeer waarschijnlijk met meer succes, ziin zending volbrengen. De ondervinding van Maandag en Dins dag heeft geleerd, dat de ..droppings" overdag meestal wel terecht komen. Maandag zijn van het vliegkamp Valken burg 48 vluchten uitgevoerd, voorname lijk naar Goeree-Overflakkee. Dinsdag kwam men op dit vliegkamp tot ruim vluchten en werd het operatiegebied uit gebreid tot de Zeeuwse Eilanden. Sinds dien kan men spreken van een luchtbrug. In de „Operations Room" de ziel van deze luchtbrug, ligt een grote stafkaart van het. noodgebied uitgespreid. Als een vlucht is volbracht, wordt een knop in de desbe treffende plaats geprikt. Toen wij Dins dagavond om 9 uur in het kamp aan kwamen. zaten knoppen op alle plaatsen, die de laatste dagen in de belangstelling van de gehele wereld staan. de L.S.K.Beechcrafts van de Rijkslucht vaartschool en Dakota's van de K.L.M. Sinds Dinsdagmiddag zijn daar nog bijge komen van de Amerikaanse luchtmacht twee „vliegende spoorwegwagons", die grote hoeveelheden tegelijk mee kunnen nemen, en twee Albatrossen. Deze Alba tros-toestellen zijn, evenals Sea-Otters, amphibievliegtuigen. Maar, zoals een officier van de marine luchtvaartdienst ons vertelde, de „oude bokken" (daarmee doelende op de Sea- Otters) zijn voor reddingswerk het meest geschikt, omdat ze slechts een diepgang van 50 cm hebben. Toch is écn van deze Sea-Otters gisteren bü een landing in een der Zeeuwse polders blijven steken, en wel op een bed. dat net onder de water oppervlakte verscholen lag. Een van de grote hangars op het vlieg veld Valkenburg ligt vol met voorraden, baby-voedsel, kaarsen en medicamenten, tot rubberboten voor 25 personen toe. Bovendien liggen daar nog 27.000 broden en een paar honderdduizend zandzakken, die Woensdag gedistribueerd zullen wor den. Dinsdagavond arriveerde een B-17 Vlie gend Fort van de Deense militaire lucht vaart. volgeladen met rubberboten. Het toestel had een gedwongen oponthoud, omdat het achterwiel kapot was gegaan. Er wordt nog een Noorse Catalina-vlieg- boot met 'n lading dekens verwacht. Deze vliegboot zal waarschijnlijk naar de West einder Plassen worden gedirigeerd. Tegen middernacht vertrok nog een Dakota van de L.S.K. naar Middelburg om een pakket, inhoudende een kilo rubberhandschoenen, bestemd voor ge bruik bij de identificatie van lijken, uit te werpen. Zo wordt in Valkenburg geholpen. Niets is de mannen van de M.L.D., de L.S.K., de R.L.S., de K.L.M. teveel. Zodra er een dringende oproep binnen komt, stijgt een vliegtuig op, al zou het midden in de nacht zijn. Ook al ver moedt men, dat een kans op slagen uiterst gering is, die kans wordt ge probeerd. De verwachting is, dat het aantal vluchten Woensdag dat van de vorige dagen ver zal overtreffen. Chefarine „4" bevat 4 wereldbe roemde geneesmiddelen. Eén er van zorgt dat, ondanks de zeer krachtige werking, ook een zwakke maag niet van streek raakt. 'n ^{je doet wonderen „Het zijn dappere mensen" „Het zijn allemaal dappere mensen", verklaarde ons kapitein G. Suurdl van net kustvaartuig „Crescendo", die om kwart voor drie uur met 450 mensen arriveerde uit Stavenisse, waar hij reeds gistermor gen om 6 uur in de haven gereed lag om te vertrekken, doch twee uur op stroom moest blijven liggen, omdat de gasboeien Gtuk waren. Vissers hielpen bij het uit varen. De avond te voren waren reeds vierhonderd mensen aan boord gekomen, die de nacht daar hebben doorgebracht. Gistermorgen kwamen er nog vijftig bij, hoewel de boot eigenlijk al vol was, zodat deze mensen een plaatsje in de gangboor den kregen. Het duurde enige tijd, voor men de eersten aan boord kreeg, want de mensen wilden hun have en goed aanvankelijk niet verlaten en toen de coaster na heel veel moeite de smalle haven was inge draaid „Wij waagden het er maar op". ?ei de kapitein, kwam een sloep met vier man gepraaid om te boodschappen, dat de mensen niet weg wilden. Het den ken bij de mensen, die rondom zich vele familieleden en kennissen hadden zien verdrinken, was verlamd en men moest hen uit hun apathische houding „weg rukken". Nadat de eersten echter aan boord waren gegaan, stonden zij spoedig in een lange rij om ook opgenomen te worden. Nog zaten er mensen in de bomen, die de bemanning van de „Crescendo" niet bereiken kon. ..li kunt u geen voorstelling maken, hoe het daar is", vertelde ons de stuurman, die met de kapitein en twee machinisten 36 uur aan cén stuk doorgewerkt had. „Het is één watervlakte met daken, die er boven uitsteken. Drie dagen hebben de mensen daarop gezeten". Treurige cavalcade Neen, wij konden ons dit niet voor stellen, maar hebben wel de treurigste ca valcade van ons leven gezien, toen ie mensen van boord gingen bij het kan toortje van „Spido". Lopend met slechts een klein pakje, een koekjestrommel of een schoenendoos, een enkele met een hondje in de armen geklemd, oude men sen, ondersteund door helpers van het Rode Kruis of verpleegsters. Jonge vrouwen, een baby, gewikkeld in een deken aan het hart drukkend, de tranen wegbijtend of de vrije loop latend, kinderen meezeulend aan haar mantel, die spoedig door zusters of Rode-Kruismannen werden opgenomen en gedragen naar de talrijke autobussen of particuliere auto's, waaronder de mooiste sleeën. Het deerde de eigenaar niet, dat modderlaarzen de luxe bekleding van hun prachtige auto besmeurden. Kinderen riepen om moeder en werden getroost, dat die spoedig kwam een bootje, door een truck voortgetrok ken, is hij uit de bovenste verdieping van zijn huis gehaald. Zondagmiddag heeft hij nog gepoogd enige troost te I brengen in een gezin, waar vader en twee kinderen verdronken zijn. „Maar wal moest ik zeggen? Je slaat er machteloos tegenover. Toch had hij er bewondering voor, zo rustig als de moeder, die met een ziek kind overgebleven was, zich nog gedroeg. „Het was niet om aan te zien- De dode vader lag in een bedstee, het ene kindje in een bed en het andere op de grond". Nu bracht de dominee zijn 77-jarige moeder, die een kunstbeen heeft, en zijn 80-jarige bedlegerige vader naar Rotter dam- Zelf hoopte hij weer zo spoedig mogelijk naar Middelharnis terug le vrouw, die de trap reeds is opgeklom- gaan, waar men wellicht zijn geestelijke men, vraagt: „zijn we al aan de beurt?" j hulp nodig had. In Spido-boot het ruim talrijke ogen in gespannen ver wachting vol ongeduld aan en een jonge Om onze tranen schamen wij ons niet Wat moeten wij antwoorden? De ande ren zwijgen en blijven staren- We vragen maar en schamen ons om onze onbeschei denheid. Men komt dan los uit de ver doving cn vertelt, vertelt.... Moeten wij, lezer, U dit alles weergeven? Om onze tranen en dichtnijpende keel schamen wij ons niet, als dan eindelijk, wanneer Een grote Spido-boot, de ..Prinsesse- plaat" komt aangevaren. Weer met vluchtelingen aan boord: 350 mannen vrouwen en kinderen uit Zijpe en Brui- nisse. Hetzelfde gruwelijke beeld van misère, onpeilbaar leed, doffe gelaten heid en tranen, het tekent zich weer voor onze ogen af. Er is een 80-jarig vrouwtje bij. dat zeven uur achtereen in het dakraam van haar huisje gezeten heeft. Eén zieke haar boot aan de wal gemeerd ligt. één j wordt van boord gedragen, voor één vrouwen met zuigelingen en - Nog meer boten, die als uit een onder- -..j i i wereld opdoemen, een wereld van oude mannen naar boven kruipen, kinde ren krijtend van angst, de vrouwen zon der hun man, want de mannen moesten nog in Middelharnis blijven. Kinderwagens worden over de loop plank gereden met een kleine, die rustig voortslaapt, onbewust van deze zee van leed. We besparen u een verdere besehrij beelding zou men zeggen, doch bittere realiteit is. komen aanvaren. Een drama zonder einde. Wij wachten alleen nog het ontschepen van de „Nassauplaat" af, die wel 650 slachtoffers van de overstromingsramp, weer uit Middelharnis. bergt. Rode- Kruishelpers, die aan boord zijn, vragen - - UIT: ««II U«UIU '''JU. -I«I,VU armen, terwijl zijn vrouw met drie ving van deze droeve processie, die ons om 15 brancards. Kinderen drukken hun andere kinderen bij hem stond, ver telde ons, dat van de 1700 inwoners, die Stavenisse telde, er zeker 250 verdron ken zijn. Naar de Ahoy-hal Twaalf zieken werden op brancards de „Crescendo" uitgedragen en in een zieken auto naar de Ahoyhallen gebracht, wa3t allen geregistreerd werden, om vandaaruit zo nodig in een ziekenhuis te worden op genomen, terwijl van de gezonden, voor zover we van gezondheid bij deze onge- lukkigen nog kunnen spreken, voor het grootste gedeelte op zeer snelle wijze bij particulieren ondergebracht konden wor den. Het verliep alles vlot en geregeld en hoe angstig vaders en moeders waren, dat zij met hun kinderen niet bij elkaar bleven, enorm was de hulp van alle kanten en een schreiend jong vrouwtje nog aan boord, angstig roepend, dat de familie, die reeds op de wal was, op haar moest wachten, behoefde zich niet bezorgd te maken. De „Crescendo" is dan leeg, maar aan de andere zijde van het vaartuig lagen twee binnenvaartschepen, die elk met meer dan 200 evacué's uit Middelharnis gekomen waren, te wachten. Wanneer wij het dek van de „Crescen do" zijn overgelopen en op een van die twee schepen gestapt zijn, staren ons uit als een film voorbijschuift. plat tegen de ruiten van de -kunnen gelukkig nog glim- jas geklede man heen en weer, die een lachen. Ook hij ouderen zien we even praatje met ons maakt. vreugde in de ogen oplichten, als zij fa- Het is de hulppredikant van de Ned. milie op de wal zien, die nl eerder is Hervormde Kerk in Middelharnis- Met gekomen. Sergeant werd „burgemeester" In Sommelsdijk, nabij Middelhar nis, is de leiding van de hulpver lening thans in handen van de bo- roepssergeant Cornelis van der Pur, motorordonnans eerste klasse, werk zaam op de technische school van de luchtmacht op Deelen. De bur gemeester van Sommelsdijk wordt namelijk vermist. Serg. Van der Put, die toevallig in Sommelsdijk vertoefde, heeft de leiding in deze gemeente overgenomen. Hij wordt geassisteerd door vijf andere mili tairen. 200 studenten en een dokter. neu&jes Boven op het dek loopt een in zwarte I salons i Goeree en Overflakkee 9000, West-Brabant 5000 stuks Naar wjj van officiële zydc vernemen, is de evacuatie van het vee uit de getrof fen gebieden in Zuid-Holland zo goed als voltooid. Volgens voorlopige ramingen is van het vee op Goeree-Overflakkee 90 pet verdronken. Dit betekent dat op dit eiland ongeveer 9000 stuks vee verloren zyn ge gaan. In het overige deelte van Zuid- Holland zyn naar schatting 1000 dieren verdronken. In de Alblasserwaard moes ten door verdere stijging van het water, de gebieden, waaruit vee wordt afgevoerd, worden uitgebreid. De verliezen van de veestapel in N.W. Brabant worden geraamd op 5000 stuks. De evacuatie van de veestapel in dit ge bied is nog aan «le gang. In Drimmelen hebben honderden koeien en paarden de overstromingen overleefd. Zij zijn echter onbereikbaar en konden tot nu toe niet in veiligheid wortlen gebracht. op iveg Het koninklijke jacht „Piet Hein" ts vannacht te omstreeks één uur langs de Wilhelminasluizen de Amsterdamse Six haven binnengekomen. Vandaar gaat de reis naar Rotterdam voor het ontvangen van instructies. Aan boord bevinden zich tien personen, behalve de kapitein Arte van der Meer en de vaste bemanning ook een marine-arts en enig verplegend perso neel. Voorts voert het jacht geneesmidde len mede. Gisteravond 7,ijn in Utrecht de eersten van een grote stroom geëvaeneertlen bin nengekomen. Het merendeel was afkomstig van Goeree en Overflakkee. Utrecht is bestemd als doorgangscentrum van de provincie, wat hetreft evacué's en het distribueren van «le voor de noodgebieden bestemde goederen. De Jaarbeurs heeft een aantal hallen op «le Croeselaan beschikbaar gesteld, waar ruimte is voor 40.000 mensen. Stro en beddegoetl zijn in voldoende mate aanwezig, terwijl ook «le gemeentelijke centrale keuken is ingeschakeld. Het is dc bedoeling, «le vluchte lingen slechts kort in de hallen te laten verblijven en na registratie «loor te zen den naar de verschillemle plaatsen in de provincie. In de jaarbeursgebouwen aan het Vredenburg. waar gelykvloers wordt gewerkt aan de inrichting van de meu belbeurs, 7,ijn verder in «le stands op alle vrdiepingen vrijwilligers druk doende. «1e stroom binnenkomende goederen te sorteren voor doorzending in de richting Sliedrecht. De commandant 3e militaire afdeling in Den Bosch bericht aan civiele autoriteiten in Brabant en Zeeland, die bijstand wen sen. dat de navolgende regeling geldt: a. Civiele-aanvragen richten tot Den Bosch. tel. 8131. b. Evacuatie-aanvragen richten tot Den Bosch. tel. 8343. c. Militaire biistand richten tot Den Bosch. tel. 5741 of 5742. De noodgebieden zijn als volgt inge deeld: Vak 1. Zeeuwsch-Vlaanderen: comman dant kapt. Haersma Buma te Terneuzen. Vak 2. Noord-Beveland, Zuid-Beveland, West van het kanaal Hansweert-Wewel- Vest van het kanaal Hansweert-Wemel- öinge: commandant majoor Potteboom In Vak 3 Tholen, Bergen-op-Zoom. Ossen- d-echt. Halsteren. Roosendaal, Zuid-Beve- land. Oost van het kanaal Hansweert- j Wemeldinge: commandant luit.-kol. Pino in 3ergen-op Zoom. Vak 4. Steenbergen. Fijnaart. Dinteloord. Will: «ad. Oud-Tholen. St Philipsland, Schouwen-Duiveland: commandant kol. Anthonie in het gemeentehuis te Sleen- b;-csn. Vak 5. Standdaarbuiten, Zevenbergen Moe-dijk. Hoge en Lage Zwaluwe, Geer- truidenberg. Raamsdonkveer: commandant l-i:- ol Durant in Zevenbergen. Vak '3 Langstraat van Raamsdonkdorp tot Bna:dwijk Hank. Dussen. Werkendam, commandant kol. Berenschot, Fred. Hen- j drikkazeroe in Den Bosch. j Wij geven onze lezers hiernaast de indrukkendie onze tekenaar temidden van de ellende in een evacuatie-centrum opdeed. Hij zag hoe de meeste slacht offers de dingen in moedeloze be rusting over zich heen lieten komen. Maar waar ouders een kind in hun midden hadden was plotseling weer levendige aan dacht ook van de verpleegsters die haar taak bij de wiegen heb ben gevonden. Minder zwaar getroffenen dood den de tijd met. wat rondslaren, terwijl een oude vrouxo ziek en onpasselijk werd binnengebracht. Dit is het beeld van een evacuatie-centrum: onzegbaar en nauwelijks te verwerken verdriet, moederzorg tegen de verdrukking in, naastenliefde en ziekendie het hoognodige comfort missen. Deze indrukken zijn waard om vastgelegd en bewaard te blijven, want ons volk mag de schok van het afgelopen weekeinde niet te boven komen voor de nood van alle waterslachtoffers is gelenigd. Aangenomen moet worden, dat al het vee op Schouwen en Duiveland is omge komen. Er zijn nog geen berichten over de veestapel op Tholen, maar ook hier worden grote verliezen gevreesd. Uit Zeeland is geen vee geëvacueerd. Hoewel op vele plaatsen veevoer is ge bruikt om te trachten gaten in dijken te dichten, zijn er over het algemeen nog voldoende voorraden beschikbaar. Uit alle delen van het land worden voorraden vee voeder aangeboden. Blijkens een prijzenverordening van het bedrijfschap voor aardappelen zijn thans maximumprijzen voor aardappelen vastgesteld, die ten doel hebben een on gemotiveerde prijsopdrijving waar voor naar de mening van deskundigen geen aanleiding bestaat, te voorko men. Met ingang van vandaag gelden maxi- mumverkooppryzen voor verkoop door telers, landhandelaren, grossiers en kleinhandelaren. De maximumprijs bU verkoop aan de consument, waaronder niet alleen gewone verbruikers, doch ook hotels, restaurants en ziekenhuizen worden gerekend, bedraagt voor klel- aardappelen 18 cent per k.g. en voor 7.an«laar«lappelen 16 cent per k.g. Voor de Wadtleneilanden gelden maxi mum verkooppryzen die één cent per k.g. hoger liggen. Voor thuisbezorgen mag één cent per k.g. extra worden berekend. De kleinhandel is verplicht de aardappe len te voorzien van een duidelyke aan duiding, betreffende de verkoopprijs en de soort der aardappelen naar de onder scheiding zand- en kleiaardappelen. De marge voor de kleinhandel is drie cent, voor grossiers 2.75 cent en voor de land- handel 0.75 cent per k.g. Tevens is een exportverbod voor aard appelen afgekondigd geldend voor alle aardappelen, ook voor die waarvoor af leveringscontracten zyn gesloten. Uitgezonderd zijn echter de aardappe len, die blykens de verzendingsdocumen ten vóór 1 Februari 1953 van de eerste laadplaats zijn vertrokken. Het verbod geldt niet ten aanzien van die landen, waarmee wy contractuele verplichtingen hebben voor de levering van aardappe len. Er is intussen voorshands geen reden om aan te nemen, dat de beschikbare voorraden aardappelen niet toereikend zullen zyn, al zal gedeeltelijk moeten worden overgeschakeld op zandaardap- pelen. In Noord-Beveland zijn grote hoveel- heden klei-aardappelen gered. Per schip zijn 25.000 zakken naar dit gebied over gebracht om deze voorraden in veiligheid te brengen. Minister Algera naar Zierikzee De minister van Verkeer en Waterstaat, mr J. Algera, heeft zich vandaag met een directievaartuig van de Rijkswaterstaat, de „Jan Blanken", naar het centrum van de noodgebieden rondom Zierikzee begeven, teneinde ter plaatse contact op te nemen met de bevolking. De minister werd ver gezeld door ir A. G. Maris, directeur-gene raal van de Rijkswaterstaat en ir A. H. Fabius, hoofd-ingenieur van de Rijkswa terstaat. Sigaretten voor Tiengemeten Bijna alle bewoners van Tiengemeten zijn thans geëvacueerd. Twee mannen worden hier vermist. De materiële schade is zeer aanzienlijk. Van de Slaperdijk, die tussen de polders Eendracht en Groot Z.- Beijerland ligt, waren door de druk van het water de deuren uit de sluis geslagen. Het is echter gelukt het gat te stoppen. De Doesburg II, een schip dat door de R.K. E.H.B.O. van Rotterdam werd ge charterd, is gisteravond in Tiengemeten aangekomen. Het had E.H.B.O.-ers, red dingsmateriaal, kleding en een grote party I sigaretten aan boord. In Wagenberg, in Westelijk Brabant, (blijkt een kind van twee jaar te zijn om- J gekomen. Alle woningen zijn thans weer vry van water en vandaag kan met de terugkeer van de geëvacueerden een aanvang worden gemaakt. De fabrieken van Hooijmeijer te Baren- drecht staan anderhalve meter onder wa ter. De aanwezige voorraden afgewerkte producten van een week konden worder. gered. Het bedrijf ligt uiteraard geheel I stil. Gisterochtend is men in de omgeving van Barcndrecht begonnen met het leeg- j pompen van de polders. Men verwacht dat j dit werk circa veertien dagen in beslag zal I nemen.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1