Aangrijpende taferelen bij
ontscheping van evacué's
de
LUCHTBRUG met noodgebied
Trieste transporten uit verdronken Zeeland
Kustvaartuigen en rondvaartboten brachten in
Rotterdam droevige last aan
Ontelbare vliegtuigen „droppen"
noodzakelijkste levensbehoeften
4 krachtige middelen
tegen griep in 1 tablet
Chefarine 4
Schouwen en Duiveland verloor
alle vee
.Piet Hein'
Utrecht verwacht40000 evacué's
Noodgebieden
ingedeeld
Maximum-pri j zen
voor aardappelen
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953
PAGINA 5
an onze verslaggever)
Het Willemsplein in Rotterdam, waar rondom de Havendienst „Spido"
in de zomermaanden zo'n gezellige, ja feestelijke drukte heerst van vacan-
tie-gastcn, die een rondvaart gaan maken, bood gisteren een in-droevig
schouwspel, toen de ene na de andere boot met gcëvacuecrden uit de ge
teisterde gebieden aankwam. Het begon reeds in de morgen, toen een boot
vluchtelingen uit Strijeusas bracht, maar in de namiddag en nog in de
late avonduren was het een opeenstapeling van ellende en het zien van
wezenloze vrouwen en kindereu, dof van het leed, dat hen zo plotseling
overvallen was en het geschrei van kleine kinderen, gewikkeld in dekens,
maakte de ruwste havenarbeider of zeeman week.
En toch was er ook veel dapperheid en op sommige vermoeide gezichten
zag men evenzeer een glimlach, als teken van dankbaarheid, dat men het
verdronken land ontvlucht was en weer voet op vaste wal kon zetten.
of reeds in de autobus zat. Of zij kwam
niet
Van een uit twaalf personen bestaand
ffezin konden slechts zo een vader en één
kind door hulpvaardige handen geholpen
worden. Over de anderen had de water
vloed een graf geslagen.
Moeizaam stapten de mensen uit het
i-uim een leer op. Een oud moedertje werd
naar boven gehesen en zag op de kade de
autobus staan. „Daar kom ik nooit in", zei
het vrouwtje moedeloos, dat evenals de
meesten verstijfd was en zelfs nauwelijks
een voet verzetten kon. Aan haar voeten
droeg ze slechts vilten pantoffels.
Een jonge vrouw had de gehele reis
wezenloos gemaakt en vroeg telkens,
waar haar man was. Men wist, dat hij
verdronken was, doch durfde het niet te
vertellen en sprak over Tholen, waar hij
aangekomen zou zijn. Een jonge vader
met een kindje van 13 maanden op de
Ook in Engeland hetzelfde beeld.
Een 77-jarige bewoonster van het
dorpje Mabiotherpc aan de Lin-
colnshirckust wordt per brancard
naar veiliger oorden gebracht.
Prins Bernhard stelde zich met Dakota -
ter beschikking
Si'-ids gisteren vliezen ontelbare toestellen van de Marineluchtvaartdienst,
tie Luchtstrijdkrachten, de K.L.M. en Amerikaanse toestellen, zonder
onderbreking af en aan tussen Valkenburg, Schiphol en de geteisterde
gebieden. Met soms slechts enkele minuten tussenpoos achter elkaar snellen
de machines op de heenweg met de wind in de rug over de scheiding tussen
zee en land naar het Zuiden, terwijl terugkerende vliegtuigen hun route
nemen een paar honderd meter landinwaarts.
De meest uiteenlopende zaken zijn en worden door de vliegtuigen uit
geworpen, o.a. houders met drinkwater, rubberlaarzen, zaklantaarns, blik
ken petroleum en benzine, touwen, broden, margarine, kindermelk, genees
middelen, radiotoestellen en tienduizenden zandzakken.
Gistermiddag bedroeg het aantal I n,,,10 hr,hl-n,^'
luchtmachtvliegtuigen, dat aan de red- „t/uae uohhen
dingspogingen deelneemt, honderd vier De eerste dag werd de dienst onder
en twintig, benevens „Meteor"--. en houden met Sea Otters, Mitchells, Har-
„Thunderjet"-straaljagers voor verken- poons en Oxfords van de Marine Lucht-
ningsvluchten en toestellen van de Ma- vaartdienst. Dakota's en Beechcrafts van
- TT.. rlo T C V T3 ::i.„Tl_
rine Luchtvaartdienst, waaronder „Har
poons".
Z. K. H. Prins Bernhard heeft vier
vliegtuigen ter beschikking gesteld en de
Nationale Luchtvaartschool tien.
Prins Bernhard zou zich vandaag met
een Dakota naar Valkenburg begeven en
zich ter beschikking stellen van dc com
mandant van dc „Transva", de transport
vliegtuigenafdeling van de luchtmacht.
Behalve de genoemde aantallen nemen
een Amerikaanse ..Dakota" en vier twee-
motorïge Fairchild ..Packet"-vrachtvlieg-
tuigen aan het reddings. en transport-
werk deel.
Valkenburg iverkt op volle
toeren
Valkenburg nabij Leiden werkt op volle
toeren, dat wil zeggen, zolang het dag is,
want zodra de duisternis is gevallen,
wordt het voor de vliegers uiterst moei
lijk de plaats van bestemming (zo net niet
een grote stad is) temidden van de water-
woestenij te vinden. Gisteravond nog
kwam een „Oxford" van de L.S.K. on-
verrichterzake terug. Het toestel had
baby voedsel in Ooltgensplaat en blikken
water in Nieuwerkerk moeten „droppen",
maar kon door het slechte zicht de doelen
niet vinden. Het bracht de kostbare ar
tikelen dus weer mee terug. Dit toestel
zal, zodra het daglicht doorbreekt op
stijgen en dan zeer waarschijnlijk met
meer succes, ziin zending volbrengen.
De ondervinding van Maandag en Dins
dag heeft geleerd, dat de ..droppings"
overdag meestal wel terecht komen.
Maandag zijn van het vliegkamp Valken
burg 48 vluchten uitgevoerd, voorname
lijk naar Goeree-Overflakkee. Dinsdag
kwam men op dit vliegkamp tot ruim
vluchten en werd het operatiegebied uit
gebreid tot de Zeeuwse Eilanden. Sinds
dien kan men spreken van een luchtbrug.
In de „Operations Room" de ziel van deze
luchtbrug, ligt een grote stafkaart van het.
noodgebied uitgespreid. Als een vlucht is
volbracht, wordt een knop in de desbe
treffende plaats geprikt. Toen wij Dins
dagavond om 9 uur in het kamp aan
kwamen. zaten knoppen op alle plaatsen,
die de laatste dagen in de belangstelling
van de gehele wereld staan.
de L.S.K.Beechcrafts van de Rijkslucht
vaartschool en Dakota's van de K.L.M.
Sinds Dinsdagmiddag zijn daar nog bijge
komen van de Amerikaanse luchtmacht
twee „vliegende spoorwegwagons", die
grote hoeveelheden tegelijk mee kunnen
nemen, en twee Albatrossen. Deze Alba
tros-toestellen zijn, evenals Sea-Otters,
amphibievliegtuigen.
Maar, zoals een officier van de marine
luchtvaartdienst ons vertelde, de „oude
bokken" (daarmee doelende op de Sea-
Otters) zijn voor reddingswerk het meest
geschikt, omdat ze slechts een diepgang
van 50 cm hebben. Toch is écn van deze
Sea-Otters gisteren bü een landing in een
der Zeeuwse polders blijven steken, en wel
op een bed. dat net onder de water
oppervlakte verscholen lag.
Een van de grote hangars op het vlieg
veld Valkenburg ligt vol met voorraden,
baby-voedsel, kaarsen en medicamenten,
tot rubberboten voor 25 personen toe.
Bovendien liggen daar nog 27.000 broden
en een paar honderdduizend zandzakken,
die Woensdag gedistribueerd zullen wor
den.
Dinsdagavond arriveerde een B-17 Vlie
gend Fort van de Deense militaire lucht
vaart. volgeladen met rubberboten. Het
toestel had een gedwongen oponthoud,
omdat het achterwiel kapot was gegaan.
Er wordt nog een Noorse Catalina-vlieg-
boot met 'n lading dekens verwacht. Deze
vliegboot zal waarschijnlijk naar de West
einder Plassen worden gedirigeerd.
Tegen middernacht vertrok nog een
Dakota van de L.S.K. naar Middelburg
om een pakket, inhoudende een kilo
rubberhandschoenen, bestemd voor ge
bruik bij de identificatie van lijken, uit te
werpen.
Zo wordt in Valkenburg geholpen.
Niets is de mannen van de M.L.D., de
L.S.K., de R.L.S., de K.L.M. teveel.
Zodra er een dringende oproep binnen
komt, stijgt een vliegtuig op, al zou het
midden in de nacht zijn. Ook al ver
moedt men, dat een kans op slagen
uiterst gering is, die kans wordt ge
probeerd. De verwachting is, dat het
aantal vluchten Woensdag dat van de
vorige dagen ver zal overtreffen.
Chefarine „4" bevat 4 wereldbe
roemde geneesmiddelen. Eén er van
zorgt dat, ondanks de zeer krachtige
werking, ook een zwakke maag niet
van streek raakt.
'n ^{je doet wonderen
„Het zijn dappere
mensen"
„Het zijn allemaal dappere mensen",
verklaarde ons kapitein G. Suurdl van net
kustvaartuig „Crescendo", die om kwart
voor drie uur met 450 mensen arriveerde
uit Stavenisse, waar hij reeds gistermor
gen om 6 uur in de haven gereed lag om
te vertrekken, doch twee uur op stroom
moest blijven liggen, omdat de gasboeien
Gtuk waren. Vissers hielpen bij het uit
varen. De avond te voren waren reeds
vierhonderd mensen aan boord gekomen,
die de nacht daar hebben doorgebracht.
Gistermorgen kwamen er nog vijftig bij,
hoewel de boot eigenlijk al vol was, zodat
deze mensen een plaatsje in de gangboor
den kregen.
Het duurde enige tijd, voor men de
eersten aan boord kreeg, want de mensen
wilden hun have en goed aanvankelijk
niet verlaten en toen de coaster na heel
veel moeite de smalle haven was inge
draaid „Wij waagden het er maar op".
?ei de kapitein, kwam een sloep met
vier man gepraaid om te boodschappen,
dat de mensen niet weg wilden. Het den
ken bij de mensen, die rondom zich vele
familieleden en kennissen hadden zien
verdrinken, was verlamd en men moest
hen uit hun apathische houding „weg
rukken". Nadat de eersten echter aan
boord waren gegaan, stonden zij spoedig
in een lange rij om ook opgenomen te
worden.
Nog zaten er mensen in de bomen, die
de bemanning van de „Crescendo" niet
bereiken kon.
..li kunt u geen voorstelling maken, hoe
het daar is", vertelde ons de stuurman,
die met de kapitein en twee machinisten
36 uur aan cén stuk doorgewerkt had.
„Het is één watervlakte met daken, die
er boven uitsteken. Drie dagen hebben de
mensen daarop gezeten".
Treurige cavalcade
Neen, wij konden ons dit niet voor
stellen, maar hebben wel de treurigste ca
valcade van ons leven gezien, toen ie
mensen van boord gingen bij het kan
toortje van „Spido". Lopend met slechts
een klein pakje, een koekjestrommel of
een schoenendoos, een enkele met een
hondje in de armen geklemd, oude men
sen, ondersteund door helpers van het
Rode Kruis of verpleegsters.
Jonge vrouwen, een baby, gewikkeld in
een deken aan het hart drukkend, de
tranen wegbijtend of de vrije loop latend,
kinderen meezeulend aan haar mantel, die
spoedig door zusters of Rode-Kruismannen
werden opgenomen en gedragen naar de
talrijke autobussen of particuliere auto's,
waaronder de mooiste sleeën. Het deerde
de eigenaar niet, dat modderlaarzen de
luxe bekleding van hun prachtige auto
besmeurden. Kinderen riepen om moeder
en werden getroost, dat die spoedig kwam
een bootje, door een truck voortgetrok
ken, is hij uit de bovenste verdieping
van zijn huis gehaald. Zondagmiddag
heeft hij nog gepoogd enige troost te
I brengen in een gezin, waar vader en twee
kinderen verdronken zijn. „Maar wal
moest ik zeggen? Je slaat er machteloos
tegenover. Toch had hij er bewondering
voor, zo rustig als de moeder, die met
een ziek kind overgebleven was, zich nog
gedroeg.
„Het was niet om aan te zien- De dode
vader lag in een bedstee, het ene kindje
in een bed en het andere op de grond".
Nu bracht de dominee zijn 77-jarige
moeder, die een kunstbeen heeft, en zijn
80-jarige bedlegerige vader naar Rotter
dam- Zelf hoopte hij weer zo spoedig
mogelijk naar Middelharnis terug le
vrouw, die de trap reeds is opgeklom- gaan, waar men wellicht zijn geestelijke
men, vraagt: „zijn we al aan de beurt?" j hulp nodig had.
In Spido-boot
het ruim talrijke ogen in gespannen ver
wachting vol ongeduld aan en een jonge
Om onze tranen schamen
wij ons niet
Wat moeten wij antwoorden? De ande
ren zwijgen en blijven staren- We vragen
maar en schamen ons om onze onbeschei
denheid. Men komt dan los uit de ver
doving cn vertelt, vertelt.... Moeten wij,
lezer, U dit alles weergeven? Om onze
tranen en dichtnijpende keel schamen
wij ons niet, als dan eindelijk, wanneer
Een grote Spido-boot, de ..Prinsesse-
plaat" komt aangevaren. Weer met
vluchtelingen aan boord: 350 mannen
vrouwen en kinderen uit Zijpe en Brui-
nisse. Hetzelfde gruwelijke beeld van
misère, onpeilbaar leed, doffe gelaten
heid en tranen, het tekent zich weer
voor onze ogen af.
Er is een 80-jarig vrouwtje bij. dat
zeven uur achtereen in het dakraam van
haar huisje gezeten heeft. Eén zieke
haar boot aan de wal gemeerd ligt. één j wordt van boord gedragen,
voor één vrouwen met zuigelingen en - Nog meer boten, die als uit een onder-
-..j i i wereld opdoemen, een wereld van
oude mannen naar boven kruipen, kinde
ren krijtend van angst, de vrouwen zon
der hun man, want de mannen moesten
nog in Middelharnis blijven.
Kinderwagens worden over de loop
plank gereden met een kleine, die rustig
voortslaapt, onbewust van deze zee van
leed.
We besparen u een verdere besehrij
beelding zou men zeggen, doch bittere
realiteit is. komen aanvaren. Een drama
zonder einde.
Wij wachten alleen nog het ontschepen
van de „Nassauplaat" af, die wel 650
slachtoffers van de overstromingsramp,
weer uit Middelharnis. bergt. Rode-
Kruishelpers, die aan boord zijn, vragen
- - UIT: ««II U«UIU '''JU. -I«I,VU
armen, terwijl zijn vrouw met drie ving van deze droeve processie, die ons om 15 brancards. Kinderen drukken hun
andere kinderen bij hem stond, ver
telde ons, dat van de 1700 inwoners, die
Stavenisse telde, er zeker 250 verdron
ken zijn.
Naar de Ahoy-hal
Twaalf zieken werden op brancards de
„Crescendo" uitgedragen en in een zieken
auto naar de Ahoyhallen gebracht, wa3t
allen geregistreerd werden, om vandaaruit
zo nodig in een ziekenhuis te worden op
genomen, terwijl van de gezonden, voor
zover we van gezondheid bij deze onge-
lukkigen nog kunnen spreken, voor het
grootste gedeelte op zeer snelle wijze bij
particulieren ondergebracht konden wor
den.
Het verliep alles vlot en geregeld en hoe
angstig vaders en moeders waren, dat zij
met hun kinderen niet bij elkaar bleven,
enorm was de hulp van alle kanten en een
schreiend jong vrouwtje nog aan boord,
angstig roepend, dat de familie, die reeds
op de wal was, op haar moest wachten,
behoefde zich niet bezorgd te maken. De
„Crescendo" is dan leeg, maar aan de
andere zijde van het vaartuig lagen twee
binnenvaartschepen, die elk met meer dan
200 evacué's uit Middelharnis gekomen
waren, te wachten.
Wanneer wij het dek van de „Crescen
do" zijn overgelopen en op een van die
twee schepen gestapt zijn, staren ons uit
als een film voorbijschuift.
plat tegen de ruiten van de
-kunnen gelukkig nog glim-
jas geklede man heen en weer, die een lachen. Ook hij ouderen zien we even
praatje met ons maakt. vreugde in de ogen oplichten, als zij fa-
Het is de hulppredikant van de Ned. milie op de wal zien, die nl eerder is
Hervormde Kerk in Middelharnis- Met gekomen.
Sergeant werd
„burgemeester"
In Sommelsdijk, nabij Middelhar
nis, is de leiding van de hulpver
lening thans in handen van de bo-
roepssergeant Cornelis van der Pur,
motorordonnans eerste klasse, werk
zaam op de technische school van
de luchtmacht op Deelen. De bur
gemeester van Sommelsdijk wordt
namelijk vermist. Serg. Van der
Put, die toevallig in Sommelsdijk
vertoefde, heeft de leiding in deze
gemeente overgenomen. Hij wordt
geassisteerd door vijf andere mili
tairen. 200 studenten en een dokter.
neu&jes
Boven op het dek loopt een in zwarte I salons i
Goeree en Overflakkee 9000, West-Brabant
5000 stuks
Naar wjj van officiële zydc vernemen,
is de evacuatie van het vee uit de getrof
fen gebieden in Zuid-Holland zo goed als
voltooid. Volgens voorlopige ramingen is
van het vee op Goeree-Overflakkee 90 pet
verdronken. Dit betekent dat op dit eiland
ongeveer 9000 stuks vee verloren zyn ge
gaan. In het overige deelte van Zuid-
Holland zyn naar schatting 1000 dieren
verdronken. In de Alblasserwaard moes
ten door verdere stijging van het water,
de gebieden, waaruit vee wordt afgevoerd,
worden uitgebreid.
De verliezen van de veestapel in N.W.
Brabant worden geraamd op 5000 stuks.
De evacuatie van de veestapel in dit ge
bied is nog aan «le gang. In Drimmelen
hebben honderden koeien en paarden de
overstromingen overleefd. Zij zijn echter
onbereikbaar en konden tot nu toe niet
in veiligheid wortlen gebracht.
op iveg
Het koninklijke jacht „Piet Hein" ts
vannacht te omstreeks één uur langs de
Wilhelminasluizen de Amsterdamse Six
haven binnengekomen. Vandaar gaat de
reis naar Rotterdam voor het ontvangen
van instructies. Aan boord bevinden zich
tien personen, behalve de kapitein Arte
van der Meer en de vaste bemanning ook
een marine-arts en enig verplegend perso
neel. Voorts voert het jacht geneesmidde
len mede.
Gisteravond 7,ijn in Utrecht de eersten van een grote stroom geëvaeneertlen bin
nengekomen. Het merendeel was afkomstig van Goeree en Overflakkee. Utrecht
is bestemd als doorgangscentrum van de provincie, wat hetreft evacué's en het
distribueren van «le voor de noodgebieden bestemde goederen. De Jaarbeurs heeft
een aantal hallen op «le Croeselaan beschikbaar gesteld, waar ruimte is voor
40.000 mensen. Stro en beddegoetl zijn in voldoende mate aanwezig, terwijl ook «le
gemeentelijke centrale keuken is ingeschakeld. Het is dc bedoeling, «le vluchte
lingen slechts kort in de hallen te laten verblijven en na registratie «loor te zen
den naar de verschillemle plaatsen in de provincie. In de jaarbeursgebouwen aan
het Vredenburg. waar gelykvloers wordt gewerkt aan de inrichting van de meu
belbeurs, 7,ijn verder in «le stands op alle vrdiepingen vrijwilligers druk doende. «1e
stroom binnenkomende goederen te sorteren voor doorzending in de richting
Sliedrecht.
De commandant 3e militaire afdeling in
Den Bosch bericht aan civiele autoriteiten
in Brabant en Zeeland, die bijstand wen
sen. dat de navolgende regeling geldt:
a. Civiele-aanvragen richten tot Den
Bosch. tel. 8131.
b. Evacuatie-aanvragen richten tot Den
Bosch. tel. 8343.
c. Militaire biistand richten tot Den
Bosch. tel. 5741 of 5742.
De noodgebieden zijn als volgt inge
deeld:
Vak 1. Zeeuwsch-Vlaanderen: comman
dant kapt. Haersma Buma te Terneuzen.
Vak 2. Noord-Beveland, Zuid-Beveland,
West van het kanaal Hansweert-Wewel-
Vest van het kanaal Hansweert-Wemel-
öinge: commandant majoor Potteboom In
Vak 3 Tholen, Bergen-op-Zoom. Ossen-
d-echt. Halsteren. Roosendaal, Zuid-Beve-
land. Oost van het kanaal Hansweert- j
Wemeldinge: commandant luit.-kol. Pino
in 3ergen-op Zoom.
Vak 4. Steenbergen. Fijnaart. Dinteloord.
Will: «ad. Oud-Tholen. St Philipsland,
Schouwen-Duiveland: commandant kol.
Anthonie in het gemeentehuis te Sleen-
b;-csn.
Vak 5. Standdaarbuiten, Zevenbergen
Moe-dijk. Hoge en Lage Zwaluwe, Geer-
truidenberg. Raamsdonkveer: commandant
l-i:- ol Durant in Zevenbergen.
Vak '3 Langstraat van Raamsdonkdorp
tot Bna:dwijk Hank. Dussen. Werkendam,
commandant kol. Berenschot, Fred. Hen- j
drikkazeroe in Den Bosch. j
Wij geven onze lezers hiernaast
de indrukkendie onze tekenaar
temidden van de ellende in een
evacuatie-centrum opdeed.
Hij zag hoe de meeste slacht
offers de dingen in moedeloze be
rusting over zich heen lieten
komen. Maar waar ouders een
kind in hun midden hadden was
plotseling weer levendige aan
dacht ook van de verpleegsters
die haar taak bij de wiegen heb
ben gevonden.
Minder zwaar getroffenen dood
den de tijd met. wat rondslaren,
terwijl een oude vrouxo ziek en
onpasselijk werd binnengebracht.
Dit is het beeld van een
evacuatie-centrum: onzegbaar en
nauwelijks te verwerken verdriet,
moederzorg tegen de verdrukking
in, naastenliefde en ziekendie het
hoognodige comfort missen.
Deze indrukken zijn waard om
vastgelegd en bewaard te blijven,
want ons volk mag de schok van
het afgelopen weekeinde niet te
boven komen voor de nood van
alle waterslachtoffers is gelenigd.
Aangenomen moet worden, dat al het
vee op Schouwen en Duiveland is omge
komen. Er zijn nog geen berichten over
de veestapel op Tholen, maar ook hier
worden grote verliezen gevreesd. Uit
Zeeland is geen vee geëvacueerd.
Hoewel op vele plaatsen veevoer is ge
bruikt om te trachten gaten in dijken te
dichten, zijn er over het algemeen nog
voldoende voorraden beschikbaar. Uit alle
delen van het land worden voorraden vee
voeder aangeboden.
Blijkens een prijzenverordening van
het bedrijfschap voor aardappelen zijn
thans maximumprijzen voor aardappelen
vastgesteld, die ten doel hebben een on
gemotiveerde prijsopdrijving waar
voor naar de mening van deskundigen
geen aanleiding bestaat, te voorko
men.
Met ingang van vandaag gelden maxi-
mumverkooppryzen voor verkoop door
telers, landhandelaren, grossiers en
kleinhandelaren. De maximumprijs bU
verkoop aan de consument, waaronder
niet alleen gewone verbruikers, doch
ook hotels, restaurants en ziekenhuizen
worden gerekend, bedraagt voor klel-
aardappelen 18 cent per k.g. en voor
7.an«laar«lappelen 16 cent per k.g.
Voor de Wadtleneilanden gelden maxi
mum verkooppryzen die één cent per k.g.
hoger liggen. Voor thuisbezorgen mag
één cent per k.g. extra worden berekend.
De kleinhandel is verplicht de aardappe
len te voorzien van een duidelyke aan
duiding, betreffende de verkoopprijs en
de soort der aardappelen naar de onder
scheiding zand- en kleiaardappelen. De
marge voor de kleinhandel is drie cent,
voor grossiers 2.75 cent en voor de land-
handel 0.75 cent per k.g.
Tevens is een exportverbod voor aard
appelen afgekondigd geldend voor alle
aardappelen, ook voor die waarvoor af
leveringscontracten zyn gesloten.
Uitgezonderd zijn echter de aardappe
len, die blykens de verzendingsdocumen
ten vóór 1 Februari 1953 van de eerste
laadplaats zijn vertrokken. Het verbod
geldt niet ten aanzien van die landen,
waarmee wy contractuele verplichtingen
hebben voor de levering van aardappe
len. Er is intussen voorshands geen reden
om aan te nemen, dat de beschikbare
voorraden aardappelen niet toereikend
zullen zyn, al zal gedeeltelijk moeten
worden overgeschakeld op zandaardap-
pelen.
In Noord-Beveland zijn grote hoveel-
heden klei-aardappelen gered. Per schip
zijn 25.000 zakken naar dit gebied over
gebracht om deze voorraden in veiligheid
te brengen.
Minister Algera naar
Zierikzee
De minister van Verkeer en Waterstaat,
mr J. Algera, heeft zich vandaag met een
directievaartuig van de Rijkswaterstaat, de
„Jan Blanken", naar het centrum van de
noodgebieden rondom Zierikzee begeven,
teneinde ter plaatse contact op te nemen
met de bevolking. De minister werd ver
gezeld door ir A. G. Maris, directeur-gene
raal van de Rijkswaterstaat en ir A. H.
Fabius, hoofd-ingenieur van de Rijkswa
terstaat.
Sigaretten voor Tiengemeten
Bijna alle bewoners van Tiengemeten
zijn thans geëvacueerd. Twee mannen
worden hier vermist. De materiële schade
is zeer aanzienlijk. Van de Slaperdijk, die
tussen de polders Eendracht en Groot Z.-
Beijerland ligt, waren door de druk van
het water de deuren uit de sluis geslagen.
Het is echter gelukt het gat te stoppen.
De Doesburg II, een schip dat door de
R.K. E.H.B.O. van Rotterdam werd ge
charterd, is gisteravond in Tiengemeten
aangekomen. Het had E.H.B.O.-ers, red
dingsmateriaal, kleding en een grote party
I sigaretten aan boord.
In Wagenberg, in Westelijk Brabant,
(blijkt een kind van twee jaar te zijn om-
J gekomen. Alle woningen zijn thans weer
vry van water en vandaag kan met de
terugkeer van de geëvacueerden een
aanvang worden gemaakt.
De fabrieken van Hooijmeijer te Baren-
drecht staan anderhalve meter onder wa
ter. De aanwezige voorraden afgewerkte
producten van een week konden worder.
gered. Het bedrijf ligt uiteraard geheel
I stil. Gisterochtend is men in de omgeving
van Barcndrecht begonnen met het leeg-
j pompen van de polders. Men verwacht dat
j dit werk circa veertien dagen in beslag zal
I nemen.