Voor ruim twee millioen aan werken goedgekeurd Industriële en commerciële vormgeving Aan het waterfront staan 15.000 soldaten Eerste Kamer aanvaardt verlenging dividend-beperking DERDE BLAD Nieuwsblad van het Noorden van Woensdag 4 Februari 1953 Pagina 9 STAD GRONINGEN: Belangrijke voorzieningen aan Eemskanaal en Bedumerweg In een voordracht aan de raad delen B. en W. van Groningen mee, dat een aantal werken voor totaal ruim twee millioen gulden door het Rijk, dat 60 in de kosten zal bijdragen is goedgekeurd, mits vóór 1 Maart met de uitvoering wordt begonnen. De plannen houden o.m. in verplaatsing van de autobussen van de Marnedienst naar de Bedumerweg. Het betreft objecten, welke geschikt geoordeeld werden om in het kader van de openbare werken-politiek on dernomen te worden, namelijk: 1. Ver nieuwing van de oevervoorziening Ver bindingskanaal Herebrugloswal, ra ming f 130.000. 2. Vernieuwing en ver zwaring van de oevervoorziening Eemskanaal N.Z. tussen brug I en het Van Starkenborghkanaal, raming f350.000. 3. Verbetering van de Bedu merweg. raming f645.000. 4. Vernieu wing van de kademuur Oosterhaven over een lengte van pl.m. 200 m, inclu sief demping van de Oosterhavensluis en zwaaikom, raming f740.000. 5. Be strating van het reeds gedempte Dam- sterdiep, raming f145.000. 6. Verplaat sing van de oever van het Van Star kenborghkanaal ter plaatse van de in aanleg zijnde industrieterreinen nabij de Bedumerweg inclusief demping van het nog open liggende gedeelte van het Boterdiep, raming f92.000. Voor de uitvoering van het sub 5 genoemde werk en van de oeverver plaatsing van het Van Starkenborgh kanaal heeft de raad reeds machtiging verleend. Vóór 7 Maart Als algemene voorwaarde voor de toekenning van de bijdragen is gesteld, dat zo snel mogelijk, doch uiterlijk 1 Maart a.s., met de daadwerkelijke uit voering der werkzaamheden begonnen wordt. Voorts is bepaald, dat de uitvoe ring in vrij werk moet geschieden en dat 95 der arbeiders betrokken moet worden uit daartoe door het Geweste lijk Arbeidsbureau aan te wijzen werk lozen. Ten aanzien van de vernieuwing van de oevervoorziening Verbindingskanaal Herebrugloswal, ligt het in de bedoe ling om in aansluiting op dit werk de totaal vergane houten beschoeiing tot aan de loswal nabij het Hoofdstation door een deels uit staal en overigens uit beton bestaande damwand te ver vangen. De nieuwe beschoeiing zal ook hier verder in de richting van het ka naal worden geplaatst, zodat de Sta tionsweg verbreed kan worden. In het op rond f 130.000 geraamde bedrag zijn de kosten van het bestratingswerk be grepen. Oevervoorziening Eemskanaal Voor de vernieuwing en verzwaring van de oevervoorziening Eemskanaal N.Z. tussen brug I en het Van Starken borghkanaal zal de grotendeels ver gane en te ondiepe walbeschoeiing, voorzover deze niet reeds door particu lieren voor eigen rekening verzwaard is, over een lengte van ca 625 m door een nieuwe betonnen damwand vervan gen worden. De betonplanken zullen zó lang worden, dat een waterdiepte van ongeveer 1.70 m voor de be schoeiing kan worden toegelaten, zo dat reeds op pl.m. 5 m uit de oever de volle diepte van het Eemskanaal kan worden bereikt. De bodembreedte van het kanaal bij een diepte van 4.60 m wordt dan 18.40 m, zodat 2 geladen coas ters elkaar passeren kunnen. Wanneer te zijner tijd ook de Zuide lijke oever wordt verbeterd, kan de bodem breedte tot 20.40 m worden ver groot, waardoor 2 geladen coasters van het grootste type elkaar nog met een tussenruimte van 3 m zullen kunnen passeren. Voorts ligt het in de bedoeling de weg langs het kanaal na het tot stand brengen van de thans voorgenomen oevervoorziening belangrijk te verbe teren. De kosten van de daarvoor no dige bestratingswerken zijn reeds in het op f350.000 geraamde bedrag be grepen. Noordelijke toegangsweg De verbetering van de Bedumerweg omvat de aanleg van een 7 m brede hoofdrijbaan met twee parallelwegen, ieder breed 6 m, c.q. twee vrijliggende rijwielpaden ter breedte van 2.75 m. De hoofdrijbaan zal voorlopig van een keibestrating worden voorzien in ver band met de te verwachten nazakking van de weg op het nog slechts kort geleden gedempte Boterdiep. Het ligt in de bedoeling de keien naderhand te doen vervangen door een beton- of asfaltwegdek. Met de kosten, welke daarmede gemoeid zullen zijn, is thans nog geen rekening gehouden. De parallelwegen worden met klin kers bestraat, voor de rijwielpaden, de voetpaden en de trottoirs zal gebruik worden gemaakt van basaltine-tegels. Aan weerszijden van de hoofdrijbaan en aan de buitenzijde van de parallel wegen is een boombeplanting gedacht. Voorts zullen gazons met rozen vakken worden aangelegd. Ten Noorden van de kruising met de Rodeweg en de Allersma- straat is een autobussenstand- plaats voor 10 bussen met bijbeho rende parkeergelegenheid gepro jecteerd. Tevens kan daar de nodi ge ruimte voor een wachtlokaal worden gevonden. Door de aanleg van deze standplaats zullen de Nieuwe Ebbïngestr. en de andere straten in die omgeving belangrijk worden ontlast. Voorlopig zullen de halteplaatsen door witte stenen gemarkeerd wor den. Desgewenst kunnen naderhand nog vluchtheuvels worden gebouwd. Verbetering Ged. Boterdiep Rodeweg Van deze gelegenheid willen B. en W. gebruik maken om tevens over te gaan tot verbetering van de Rodeweg en het Gedempte Boterdiep. De rijbaan van de Rodeweg, welke thans een breedte heeft van 6 m, kan tot 9 m worden verbreed, waardoor een goede aansluiting zowel op de Bedu merweg als op het Gedempte Boterdiep kan worden verkregen. De 7.5 m brede rijweg van het Ge dempte Boterdiep tussen de Korreweg en de Bloemsingel kan op 12 m wor den gebracht. Voor het overige ge deelte, tot de Turfsingel dus, kunnen langs de trottoirs 3 m brede klinker stroken worden gelegd, welke voor het parkeren kunnen worden gebruikt en tevens voldoende breedte hebben voor het rijwielverkeer. De beide rijbanen, welke op 6 m breedte gehandhaafd blijven, zullen door een klinkerstrook, waarin een zware boombeplanting zal worden aangebracht, gescheiden wor den. De uitvoering van dit werk zal voorts medebrengen, dat het transfor matorstation, dat thans bij de Turf singel staat, verplaatst moet worden. De kosten van de verbetering van de Rodeweg en het Gedempte Boterdiep, waarin niet door het Rijk zal worden bijgedragen, worden op rond f160.000 geraamd. De verplaatsingskosten van het transformatorstation zijn niet in dat bedrag begrepen. Demping Oosterhavensluis De vernieuwing van de kademuur Oosterhaven over een lengte van pl.m. 200 m, inclusief demping van de Oosterhavensluis en zwaaikom, omvat in de eerste plaats de bouw van een kademuur in gewapend beton op palen, van brug I tot en met het in gestorte gedeelte van de oude kade muur. Ook de thans te bouwen oevercon structie, waarbij rekening is gehouden, dat te zijner tijd over de kade een grote kraan zal kunnen rijden, is ca 3.50 m achter de bestaande walmuur gepro jecteerd, waardoor het wateroppervlak van de haven, dat aan de smalle kant is, enigszins verbreed kan worden. De uit de haven vrijkomende grond kan benut worden voor de demping van de Oosterhavensluis en de zwaaikom in het Damsterdiep. Het aldus verkregen terrein kan eventueel gereserveerd worden voor het plaatsen van een gro te opslagloods. Met betrekking tot de aanschaffing en de exploitatie van een rijdende kraan hopen B. en W. binnenkort een voordracht in te dienen. In het voor het onderhavige werk geraamde be drag van f 740.000 is de aanleg van een kraanbaan begrepen. Tenslotte stellen B. en W. de uitvoe ring van de onder 1 tot en met 4 ge noemde werken voor. Verbetering van de Paterswoldseweg in Eelderwolde Het toenemend wegverkeer is oor zaak, dat de Paterswoldseweg voor zover deze in de gemeente Haren (Eelderwolde) ligt, nodig enkele ver beteringen moet ondergaan. De weg is veel te smal en vormt een gevaar voor het zware verkeer. Deze weg werd omstreeks 1880 door de gemeente Groningen aange legd, welke gemeente ook voor het on derhoud zorg draagt. Reeds in 1929 bleek, dat de weg niet meer aan de daarvoor gestelde eisen voldeed, zodat pogingen in het werk werden gesteld om deze te verbeteren. De zaak bleef echter slepende, tot in 1949 de gemeen te Groningen een plan uitwerkte, waarbij de rijwegbreedte van 4 op 6 meter werd gebracht en een rijwielpad zou komen van 2.1 m, gescheiden van de rijweg door een met bomen beplan te berm van 2 m. Tegelijkertijd zou ook de brug op de grens Haren-Gro- ningen naar behoefte worden ver breed. De kosten werden indertijd ge raamd op 200.000 exclusief de nodig blijkende grondaankoop. De gemeente Haren was in principe bereid de aanleg van rijwielpaden te bevorderen. Het rijk bleek bereid 5 van de kosten voor zijn rekening te nemen. De gemeente Eelde bleek ech ter niet genegen in de kosten van de wegverbetering deel te nemen, zodat nog een aanzienlijk bedrag ten laste van de gemeente Groningen zou ko men. Zodoende bleef de voorgenomen verbetering voorlopig achterwege. In 1951 kwam deze kwestie weer aan de orde. Gewezen werd toen vooral op de gevaren, welke de wielrijders bij de huidige situatie bedreigen. Een ver betering zou de aanleg van een rijwiel pad kunnen betekenen, waarbij de kosten aanzienlijk lager zullen zijn dan volgens het vroeger opgemaakt plan. Dit nieuw project omvat de aan leg van een rijwielpad van 3 m aan de Westzijde van de rijweg. Ook de brug zal worden verbreed. De kosten van uitvoering van dit plan worden geraamd op 93.400 exclusief de even tuele grondaankoop. De directe kosten worden geraamd op 81.550. Het Col lege van B. en W. van de gemeente Haren zal in een van de eerstkomende raadsvergaderingen aan de raad voor stellen voor dit „overgangsplan" 2.000 te voteren. Causerie van de heer D. F. Hazelhoff voor de N.G.K. Ambacht en industrie zijn tegen gestelden, die bezig zijn elkaar langzaam te naderen. Het massa product moet welbewust een steeds bc'-?e vorm krijgen, die ontstaat uit doelmatigheid en mede daar door een eigen schoonheid krijgt. Dit waren enkele van de conclusies, waartoe de heer D. F. HAZELHOFF kwam tijdens een causerie, die hij de zer dagen in restaurant Kerstholt heeft gehouden voor leden van de Noorde lijke Gemeenschap van Kunstenaars. Hij noemde Rothenburg in Duitsland en Carcasonne in Frankrijk als typi sche voorbeelden, waar men nog heden ten dage kan zien tot welk een harmo nie en schoonheid van vormen het Oorlogsbegroting in de Eerste Kamer (Van onze parlementaire medewerker) Vijftienduizend man Nederlandse mi litairen, naar schatting, staan aan het Waterfront, in de voorste linie om de erfvijand, die onze eilanden besprong, een halt toe te roepen en hulp en red ding te brengen aan tienduizenden landgenoten, die in de grootste nood verkeren. Het ligt voor de hand, dat het gehele officiële apparaat, dat men kent onder de verzamelnaam „Den Haag" voor weinig anders meer tijd heeft. Dit is de reden, waarom de werkzaamheden aan de ene zijde van het Binnenhof voor een week zijn opgeschort, om de Ministers en het gehele ambtelijke ap paraat de gelegenheid te geven, zich volledig te concentreren op wat voor geheel ons volk van het eerste belang Geslaagd debuat staatssecretaris Van den Berge is: de hulpverlening in de meest uitge breide zin. Gisteren begon in de Eerste Kamer echter desondanks de behandeling van de oorlogsbegroting, waarbij de in de aanhef vermelde feiten bekend werden gemaakt. In de Kamer is terecht hulde ge bracht aan de Nederlandse soldaat, die thans voortreffelijk werk doet Die hulp kwam snel en zij was doeltref fend. Vandaag zal over de zuiver militaire aangelegenheden nog wel het nodige gezegd worden. Wij kunnen thans vol staan met de vermelding, dat de nieu we organisatie van het leger vertrou wen wordt geschonken. Van K.V.P.-zijde is bij monde van de heer Ruys de Beerenbrouck duidelijk stelling genomen in de kwestie van de geestelijke verzorging. Hij heeft er met name ernstig bezwaar tegen gemaakt, dat de Minister onder druk van huma nistische zijde gecapituleerd heeft en in beginsel het monopolie, dat de ker ken ter zake van de geestelijke verzor ging toekomt, heeft prijs gegeven. (Van onze parlementaire medewerker) Na een debat van nog ruim twee uren heeft de Eerste Kamer gister middag liet wetsontwerp tot verlenging van de dividend-beperking aanvaard. Met 31 legen 15 stemmen. Aan de stemming voorafgaande heeft de nieuwbenoemde staatssecretaris van financiën, mr Van den Berge in een scherpzinnig juridisch en belasting technisch betoog de houdbaarheid van de vorige week door mr Pollema opge worpen juridische puzzle bestreden. Hoewel de C. H.-afgevaardigde door dit betoog niet was overtuigd en ook prof. Molenaar (V.V.D.) nog juridische bezwaren tegen de verdediging aan voerde, bleek de meerderheid van de Kamer bereid de regering te volgen. Het debuut van staatssecretaris Van den Berge was ongetwijfeld zeer ge slaagd, want al waande men zich soms meer in de collegezaal van de belas tingacademie dan in de vergaderzaal van de Eerste Kamer daartoe leen de zich het onderwerp trouwens de staatssecretaris sprak met een overtui gende kracht, toen hij de vraag, die de vorige week werd opgeworpen (Is de wet dividend-beperking door het ver strijken van de datum 31 December 1952 geëxpireerd?) met een beslist „neen" beantwoordde. Hoewel het er aanvankelijk haar uit had gezien, dat de Kamer niet dan met moeite de verlenging van de dividend- beperking zou aanvaarden, bleek er na de debatten een ruime meerderheid te zijn: 31 tegen 15 stemmen. Tegen stem den de C. H. en de V.V.D., de K.V.P.-ers Mertens, Van Veldhoven, Sassen en Regout en de A.R. prof. Hellema. Keuringsdienst van Waren in de provincie Groningen In het vierde kwartaal van 1952 in specteerde de Prov. Keuringsdienst van Waren in de provincie Groningen 5.317 winkels, bakkerijen en andere bereid- plaatsen van waren, opslagplaatsen, markten en voertuigen, benevens 265 melklokalen en 97 melkveestallen. In het laboratorium werden onder zocht 3282 monsters melk en melk producten. Verder werden onderzocht 37 mon sters brood en 937 monsters van diverse waren. Bij de inspecties in winkels, bakke rijen, enz. hebben de keurmeesters 579 partijen waren (in totaal wegende 3.310 kg.) in ondeugdelijke toestand aange troffen en uit de handel verwijderd, grotendeels door verwerking tot vee voer. In totaal werden door de Keurings dienst 54 processen-verbaal opgemaakt ambacht in de middeleeuwen heeft ge leid. Toen werd een product door één man gemaakt, die er dikwijls de ont werper en uitvoerder van was. Hier door is in vele gevallen elk dezer pro ducten een unicum. Men spreekt veel over ambachts kunst, waarbij dan dikwijls het accent op kunst valt. Toch zou spr. in dit opzicht een waarschuwend geluid wil len laten horen. Bij de dagelijkse ge bruiksvoorwerpen en de ons omrin gende voorwerpen is het z.i. beter te spreken van vernuft, vindingrijkheid en vakmanschap. Dat men hierdoor komt tot schone vormen hebben de producten van het ambacht overduide lijk bewezen. Hierdoor ontstond een harmonie en een eigen stijl, die na eeuwen nog weldadig aandoet. Er kwam een kentering, toen de ma chine haar intrede deed. Nieuwe mo gelijkheden werden niet aanstonds als zodanig erkend en men ging uit van oude begrippen. Zo waren de eerste auto's niets anders dan gemotoriseerde koetsen. Het functionele karakter werd miskent, in tegenstelling met het vlieg tuig, dat geen voorganger had en hier door al dadelijk in zijn vormgeving aanzienlijk logischer was. Er ontstond een chaos in de vorm geving. Het ornament zo belang rijk in het ambachtelijk product was in vele gevallen zinloos geworden en deed belachelijk aan. Op een gegeven ogenblik kwam men tot het besef, dat bezinning nodig was. Er was een stroming, die terug wilde naar het handwerk, maar daartegen over werd steeds sterker de stroming, die bepleitte, dat het machinale massa product zijn eigen vorm zou krijgen. Deze stroming won steeds meer veld en dank zij haar bemoeiingen reali seerde men zich steeds meer de nieu we mogelijkheden. Een machine kan geen kunst van individueel karakter produceren, maar wel bevrediging ge ven aan de aesthetische behoefte van de mens. De ontwerper kan het con structieve werk van de vroegere am bachtsman overnemen, wat de vorm geving aangaat. Steeds meer grote industrieën ver binden aan hun bedrijf een „General art director", die belast is met het toe zicht op de vormgeving der producten en die in het eigen bedrijf van het brievenhoofd af tot de livrei van de portier toe. Zo krijgt een bedrijf een eigen stijl voor zijn producten (indus- tiële vormgeving) en in de verkoop er van (commerciële vormgeving). De „General art director" moet daarom zijn invloed kunnen doen gelden in alle afdelingen en alleen aan de opperste chef verantwoording schuldig zijn. Voor kleinere bedrijven en bedrijven, waar deze problemen slechts inciden teel zich voordoen, bestaan in het bui tenland reeds verscheidene bureaux, die de taak van de „General art direc tor" overnemen. Ook in Nederland, waar dit alles nog in de kinderschoe nen staat, is een dergelijk bureau ge vestigd, dat contacten heeft met tal van prominente figuren en kunstenaars op verschillend gebied. Tenslotte kan dit streven naar een doelmatiger en schonere vormgeving ook leiden tot een goedkopere produc- tie door logischer werkmethodes. De voorzitter van de N.G.K-, de heer Jan Ubink, heeft de spreker, die zijn betoog met tal van lichtbeelden ver duidelijkte, de dank der aanwezigen vertolkt. Prinses Wilhel- mina brengt aan vele van de geteisterde gebieden bezoeken. Hulp van de landbouw In overleg met de Stichting voor de Landbouw deelt de Voedselcommissa- ris voor Groningen 't volgende mede: Van verschillende zijden worden er spontane acties gevoerd voor de gedu peerde landbouwers en veehouders in de getroffen gebieden. Deze acties ver dienen alle waardering en hiervan zal voorzover nodig dankbaar gebruik worden gemaakt. Voor een goede or ganisatie is het evenwel noodzakelijk, dat er een behoorlijke registratie plaats vindt. De burgemeester van de gemeente wordt hierbij als centrale figuur gezien. In overleg met de Com missaris van de Koningin is evenwel besloten, dat de opgaven op het ge bied van de landbouw door de Plaat selijke Bureauhouder kunnen worden geregistreerd. Deze houdt hierover wel contact met de burgemeester. De landbouwers, die derhalve hooi, vrij stro, voederbieten en andere ruw- voeders ofwel levende have, werktui gen en andere benodigdheden voor het bedrijf in de ruimste zin gratis be schikbaar willen stellen, alsmede zij, die stalruimte voor het vee disponibel hebben, worden uitgenodigd hiervan, voorzover dit nog niet bij de burge meester is geschied, opgave te doen bij de P.B.H. Het betreft hier voorshands alleen een registratie van het aangebodene. Zodra en voorzover van de aanbiedin gen gebruik moet worden gemaakt, volgt hierover nog nader bericht. Kunst en Wetenschap Tango te Middernacht Twee voorstellingen ten bate der slachtoffers De reeds eerder aangekondigde voor stellingen van de operette „Tango te Middernacht" door de G.O.O.V. op Za terdag en Zondag a.s. zullen- ten bate van de slachtoffers van de watersnood bij een talrijk bezoek een flink bedrag kunnen opleveren. In de eerste plaats heeft het bestuur besloten de inkomsten, verminderd met de vaste lasten, geheel af te dra gen voor het goede doel. Daarnaast heeft de fa. Vink een nieuwe piano aangeboden, die verloot zal worden. In de pauzes zullen loten ad f 1. per stuk worden verkocht en men re kent erop, dat alle 2500 loten Zondag (de avond van de tweede voorstelling) verkocht zullen zijn, zodat dan direct in de pauze de trekking kan plaats hebben onder toezicht van notaris H. J. A. A. Frencken. Dit zal dan dus alleen al een bate van f 2500 beteke- Hohe Messe Mevrouw A. J. AarsenJansen, wet houder v. Kunstzaken, schrijft ons: 10 Februari zal weer de Hohe Messe worden uitgevoerd door het Bachkoor. Voor de ware muziekliefhebbers zal een aanbeveling voor het bezoeken van dit concert overbodig zijn. Maar mis schien is het nog niet tot allen door gedrongen, dat er iets moois te bele ven valt. Het zou jammer zijn, als de zaal niet tot de laatste plaats bezet zou zijn. Vooral voor de wegblijvers. Zij mis sen dan een avond van kunstgenot. Het komt niet te vaak voor dit mooie werk van Bach op een goede manier te horen brengen. Maar ook voor het Bachkoor, dat zo ijverig studeert en zich veel opofferingen getroost om de kunst te dienen. Vandaar dus een war me aanbeveling van mijn kant om op 10 Februari naar de Harmonie te gaan om de Hohe Messe te horen. Vincent van Gogfi-herden king op Drakenburgh Ter gelegenheid van het feit, dat Vincent van Gogh honderd jaar gele den werd geboren, zal van Zaterdag 28 Februari tot en met Zondag 1 Maart op de Volkshogeschool Drakenburgh een weekeinde worden gewijd aan zijn leven en werk. Inleidingen zullen worden gehouden over de betekenis van Van Gogh voor de moderne kunst, over verwante stro- mingen in de letterkunde en over de invloed van de moderne profane kunst op de ontwikkeling van de hedendaag se religieuze kunst. Het programma zal worden gecompleteerd met een herdenkingsconcert. Sprekers zijn dr J. Pollmann, Ber nard Verhoeven en Jan Beerends. Inaugurele rede van Jan Engelman De Utrechtse letterkundige Jan En gelman heeft vandaag de functie van docent aan de Jan van Eyck-academie te Maastricht aanvaard met het uit spreken van een rede, getiteld „Echt en vals primitivisme". De plechtigheid geschiedde in de Maastrichtse schouw burg. Pictura Tentoonstelling werken van Jan Koster Zaterdagmiddag wordt in het gebouw van Pictura aan het Martinikerkhof een tentoonstelling geopend van werken van onze stadgenoot de heer J. Koster, oud-notaris te Ten Boer. De heer Koster heeft ook in de 38 jaren, dat hij zijn ambt te Ten Boer bekleedde in zijn vrije tijd heel veel geschilderd. En toen hij in 1946 als ambteloos burger in Groningen kwam heeft hij zich met nog meer animo en toewijding aan de schilderkunst gege ven. Onder de schuilnaam Costerus heeft hij herhaaldelijk geëxposeerd. Ingezonden Naastenliefde Geachte Redactie, Met droefenis las ik in Uw blad van Maandag het stukje „Naastenliefde", waarin een lezer, die militairen op weg bracht naar de noodgebieden, zich be klaagt over de houding van de man, die op Zondag geen benzine wilde ver kopen.. Deze lezer, zo schrijft U, zou gaarne zien, dat bij dergelijke rampen de Geestelijke Leiders dit soort mensen instructies zouden geven om in zulke noodtoestanden wel benzine enz. te ver kopen. Genoemde lezer schrijft Geestelijke Leiders met hoofdletters. Dat is wel zeer vererend, maar tegelijk diep be schamend. De eerbied, die er uit spreekt, mag misschien verklaard wor den als eerbied voor de enige Geeste lijke Leider, in Wiens dienst wij allen staan. En als wij dan vragen, wat Hij van dit geval zou zeggen, dan vinden wij het antwoord in Matth. 12 9-14. Wie dat gelezen heeft, weet dat de hou ding van de genoemde benzine-man on bijbels, onchristelijk en derhalve on menselijk en onbarmhartig was. Ik ben het volkomen met Uw lezer eens, dat zijn „geestelijke leiders" hem daar wel eens op mochten wijzen. Het is echter diep beschamend, dat het na zoveel eeuwen geestelijke lei ding nog nodig is deze dingen te zeg gen. Het moet wel aan ons als „geeste lijke leiders" liggen, dat de Boodschap van Christus zo slecht begrepen wordt Daarom gebruik ik uit bescheidenheid de hoofdletters maar liever niet. Maar dat is dan ook het enige verschilpunt tussen de mij onbekende lezer en mij. Met dank voor de afgestane plaats ruimte, Ds P. J. VAN LEEUWEN. Eelde, 2 Febr. 1953. Een herinnering Toen ik kind was (ik ben nu 75 jaar)' hing bij mijn ouders een gravure in lijst aan de wand, voorstellende een woedende zee met een schip in nood, waaronder het onderstaande gedicht, naar ik meen van Laurillard. Dat was klaarblijkelijk uitgegeven voor een steunactie voor een plaats gehad heb bende nationale ramp, welke weet ik niet. Nu wij weer een nationale ramp heb ben, staat mij weder helder bedoelde gravure voor de geest en zo'n indruk heeft deze destijds op mij gemaakt, dat ik mij nu nog duidelijk het vers her inner en het is mij of het voor deze tijd geschreven is. Gods wil gebiedt de storm, Gods hand ontboeit de baren. O stervling aanbidt vol eerbied 's Heeren macht En mocht gij weif'lend staan, omdat door storm en winden In menig huis en haard de rouw wordt ingebracht? Bedenk dat velen dan, door broedermin bewogen, Gereed zijn dat te doen, al wat die smart verzacht En dat een minnend hart een blijk is van Gods liefde Terwijl een rouwend hart terugwijst op Gods macht M. OVERHOFF.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5