Voor ruim twee millioen aan werken
goedgekeurd
Industriële en commerciële vormgeving
Aan het waterfront staan
15.000 soldaten
Eerste Kamer aanvaardt
verlenging dividend-beperking
DERDE BLAD
Nieuwsblad van het Noorden van Woensdag 4 Februari 1953
Pagina 9
STAD GRONINGEN:
Belangrijke voorzieningen aan Eemskanaal
en Bedumerweg
In een voordracht aan de raad delen B. en W. van Groningen mee,
dat een aantal werken voor totaal ruim twee millioen gulden door
het Rijk, dat 60 in de kosten zal bijdragen is goedgekeurd, mits
vóór 1 Maart met de uitvoering wordt begonnen. De plannen houden
o.m. in verplaatsing van de autobussen van de Marnedienst naar de
Bedumerweg.
Het betreft objecten, welke geschikt
geoordeeld werden om in het kader
van de openbare werken-politiek on
dernomen te worden, namelijk: 1. Ver
nieuwing van de oevervoorziening Ver
bindingskanaal Herebrugloswal, ra
ming f 130.000. 2. Vernieuwing en ver
zwaring van de oevervoorziening
Eemskanaal N.Z. tussen brug I en het
Van Starkenborghkanaal, raming
f350.000. 3. Verbetering van de Bedu
merweg. raming f645.000. 4. Vernieu
wing van de kademuur Oosterhaven
over een lengte van pl.m. 200 m, inclu
sief demping van de Oosterhavensluis
en zwaaikom, raming f740.000. 5. Be
strating van het reeds gedempte Dam-
sterdiep, raming f145.000. 6. Verplaat
sing van de oever van het Van Star
kenborghkanaal ter plaatse van de in
aanleg zijnde industrieterreinen nabij
de Bedumerweg inclusief demping van
het nog open liggende gedeelte van het
Boterdiep, raming f92.000.
Voor de uitvoering van het sub 5
genoemde werk en van de oeverver
plaatsing van het Van Starkenborgh
kanaal heeft de raad reeds machtiging
verleend.
Vóór 7 Maart
Als algemene voorwaarde voor de
toekenning van de bijdragen is gesteld,
dat zo snel mogelijk, doch uiterlijk 1
Maart a.s., met de daadwerkelijke uit
voering der werkzaamheden begonnen
wordt. Voorts is bepaald, dat de uitvoe
ring in vrij werk moet geschieden en
dat 95 der arbeiders betrokken moet
worden uit daartoe door het Geweste
lijk Arbeidsbureau aan te wijzen werk
lozen.
Ten aanzien van de vernieuwing van
de oevervoorziening Verbindingskanaal
Herebrugloswal, ligt het in de bedoe
ling om in aansluiting op dit werk de
totaal vergane houten beschoeiing tot
aan de loswal nabij het Hoofdstation
door een deels uit staal en overigens
uit beton bestaande damwand te ver
vangen. De nieuwe beschoeiing zal ook
hier verder in de richting van het ka
naal worden geplaatst, zodat de Sta
tionsweg verbreed kan worden. In het
op rond f 130.000 geraamde bedrag zijn
de kosten van het bestratingswerk be
grepen.
Oevervoorziening Eemskanaal
Voor de vernieuwing en verzwaring
van de oevervoorziening Eemskanaal
N.Z. tussen brug I en het Van Starken
borghkanaal zal de grotendeels ver
gane en te ondiepe walbeschoeiing,
voorzover deze niet reeds door particu
lieren voor eigen rekening verzwaard
is, over een lengte van ca 625 m door
een nieuwe betonnen damwand vervan
gen worden. De betonplanken zullen
zó lang worden, dat een waterdiepte
van ongeveer 1.70 m voor de be
schoeiing kan worden toegelaten, zo
dat reeds op pl.m. 5 m uit de oever
de volle diepte van het Eemskanaal
kan worden bereikt.
De bodembreedte van het kanaal
bij een diepte van 4.60 m wordt
dan 18.40 m, zodat 2 geladen coas
ters elkaar passeren kunnen.
Wanneer te zijner tijd ook de Zuide
lijke oever wordt verbeterd, kan de
bodem breedte tot 20.40 m worden ver
groot, waardoor 2 geladen coasters van
het grootste type elkaar nog met een
tussenruimte van 3 m zullen kunnen
passeren.
Voorts ligt het in de bedoeling de
weg langs het kanaal na het tot stand
brengen van de thans voorgenomen
oevervoorziening belangrijk te verbe
teren. De kosten van de daarvoor no
dige bestratingswerken zijn reeds in
het op f350.000 geraamde bedrag be
grepen.
Noordelijke toegangsweg
De verbetering van de Bedumerweg
omvat de aanleg van een 7 m brede
hoofdrijbaan met twee parallelwegen,
ieder breed 6 m, c.q. twee vrijliggende
rijwielpaden ter breedte van 2.75 m.
De hoofdrijbaan zal voorlopig van een
keibestrating worden voorzien in ver
band met de te verwachten nazakking
van de weg op het nog slechts kort
geleden gedempte Boterdiep. Het ligt
in de bedoeling de keien naderhand te
doen vervangen door een beton- of
asfaltwegdek. Met de kosten, welke
daarmede gemoeid zullen zijn, is thans
nog geen rekening gehouden.
De parallelwegen worden met klin
kers bestraat, voor de rijwielpaden, de
voetpaden en de trottoirs zal gebruik
worden gemaakt van basaltine-tegels.
Aan weerszijden van de hoofdrijbaan
en aan de buitenzijde van de parallel
wegen is een boombeplanting gedacht.
Voorts zullen gazons met rozen vakken
worden aangelegd.
Ten Noorden van de kruising
met de Rodeweg en de Allersma-
straat is een autobussenstand-
plaats voor 10 bussen met bijbeho
rende parkeergelegenheid gepro
jecteerd. Tevens kan daar de nodi
ge ruimte voor een wachtlokaal
worden gevonden. Door de aanleg
van deze standplaats zullen de
Nieuwe Ebbïngestr. en de andere
straten in die omgeving belangrijk
worden ontlast.
Voorlopig zullen de halteplaatsen
door witte stenen gemarkeerd wor
den. Desgewenst kunnen naderhand
nog vluchtheuvels worden gebouwd.
Verbetering Ged. Boterdiep
Rodeweg
Van deze gelegenheid willen B. en
W. gebruik maken om tevens over te
gaan tot verbetering van de Rodeweg
en het Gedempte Boterdiep.
De rijbaan van de Rodeweg, welke
thans een breedte heeft van 6 m, kan
tot 9 m worden verbreed, waardoor een
goede aansluiting zowel op de Bedu
merweg als op het Gedempte Boterdiep
kan worden verkregen.
De 7.5 m brede rijweg van het Ge
dempte Boterdiep tussen de Korreweg
en de Bloemsingel kan op 12 m wor
den gebracht. Voor het overige ge
deelte, tot de Turfsingel dus, kunnen
langs de trottoirs 3 m brede klinker
stroken worden gelegd, welke voor het
parkeren kunnen worden gebruikt en
tevens voldoende breedte hebben voor
het rijwielverkeer. De beide rijbanen,
welke op 6 m breedte gehandhaafd
blijven, zullen door een klinkerstrook,
waarin een zware boombeplanting zal
worden aangebracht, gescheiden wor
den. De uitvoering van dit werk zal
voorts medebrengen, dat het transfor
matorstation, dat thans bij de Turf
singel staat, verplaatst moet worden.
De kosten van de verbetering van de
Rodeweg en het Gedempte Boterdiep,
waarin niet door het Rijk zal worden
bijgedragen, worden op rond f160.000
geraamd. De verplaatsingskosten van
het transformatorstation zijn niet in
dat bedrag begrepen.
Demping Oosterhavensluis
De vernieuwing van de kademuur
Oosterhaven over een lengte van
pl.m. 200 m, inclusief demping van de
Oosterhavensluis en zwaaikom, omvat
in de eerste plaats de bouw van een
kademuur in gewapend beton op
palen, van brug I tot en met het in
gestorte gedeelte van de oude kade
muur.
Ook de thans te bouwen oevercon
structie, waarbij rekening is gehouden,
dat te zijner tijd over de kade een grote
kraan zal kunnen rijden, is ca 3.50 m
achter de bestaande walmuur gepro
jecteerd, waardoor het wateroppervlak
van de haven, dat aan de smalle kant
is, enigszins verbreed kan worden. De
uit de haven vrijkomende grond kan
benut worden voor de demping van de
Oosterhavensluis en de zwaaikom in
het Damsterdiep. Het aldus verkregen
terrein kan eventueel gereserveerd
worden voor het plaatsen van een gro
te opslagloods.
Met betrekking tot de aanschaffing
en de exploitatie van een rijdende
kraan hopen B. en W. binnenkort een
voordracht in te dienen. In het voor
het onderhavige werk geraamde be
drag van f 740.000 is de aanleg van een
kraanbaan begrepen.
Tenslotte stellen B. en W. de uitvoe
ring van de onder 1 tot en met 4 ge
noemde werken voor.
Verbetering
van de Paterswoldseweg
in Eelderwolde
Het toenemend wegverkeer is oor
zaak, dat de Paterswoldseweg voor
zover deze in de gemeente Haren
(Eelderwolde) ligt, nodig enkele ver
beteringen moet ondergaan. De weg
is veel te smal en vormt een gevaar
voor het zware verkeer.
Deze weg werd omstreeks 1880
door de gemeente Groningen aange
legd, welke gemeente ook voor het on
derhoud zorg draagt. Reeds in 1929
bleek, dat de weg niet meer aan de
daarvoor gestelde eisen voldeed, zodat
pogingen in het werk werden gesteld
om deze te verbeteren. De zaak bleef
echter slepende, tot in 1949 de gemeen
te Groningen een plan uitwerkte,
waarbij de rijwegbreedte van 4 op 6
meter werd gebracht en een rijwielpad
zou komen van 2.1 m, gescheiden van
de rijweg door een met bomen beplan
te berm van 2 m. Tegelijkertijd zou
ook de brug op de grens Haren-Gro-
ningen naar behoefte worden ver
breed. De kosten werden indertijd ge
raamd op 200.000 exclusief de nodig
blijkende grondaankoop.
De gemeente Haren was in principe
bereid de aanleg van rijwielpaden te
bevorderen. Het rijk bleek bereid 5
van de kosten voor zijn rekening te
nemen. De gemeente Eelde bleek ech
ter niet genegen in de kosten van de
wegverbetering deel te nemen, zodat
nog een aanzienlijk bedrag ten laste
van de gemeente Groningen zou ko
men. Zodoende bleef de voorgenomen
verbetering voorlopig achterwege.
In 1951 kwam deze kwestie weer aan
de orde. Gewezen werd toen vooral op
de gevaren, welke de wielrijders bij
de huidige situatie bedreigen. Een ver
betering zou de aanleg van een rijwiel
pad kunnen betekenen, waarbij de
kosten aanzienlijk lager zullen zijn
dan volgens het vroeger opgemaakt
plan. Dit nieuw project omvat de aan
leg van een rijwielpad van 3 m aan
de Westzijde van de rijweg. Ook de
brug zal worden verbreed. De kosten
van uitvoering van dit plan worden
geraamd op 93.400 exclusief de even
tuele grondaankoop. De directe kosten
worden geraamd op 81.550. Het Col
lege van B. en W. van de gemeente
Haren zal in een van de eerstkomende
raadsvergaderingen aan de raad voor
stellen voor dit „overgangsplan"
2.000 te voteren.
Causerie van de heer D. F. Hazelhoff voor de N.G.K.
Ambacht en industrie zijn tegen
gestelden, die bezig zijn elkaar
langzaam te naderen. Het massa
product moet welbewust een steeds
bc'-?e vorm krijgen, die ontstaat
uit doelmatigheid en mede daar
door een eigen schoonheid krijgt.
Dit waren enkele van de conclusies,
waartoe de heer D. F. HAZELHOFF
kwam tijdens een causerie, die hij de
zer dagen in restaurant Kerstholt heeft
gehouden voor leden van de Noorde
lijke Gemeenschap van Kunstenaars.
Hij noemde Rothenburg in Duitsland
en Carcasonne in Frankrijk als typi
sche voorbeelden, waar men nog heden
ten dage kan zien tot welk een harmo
nie en schoonheid van vormen het
Oorlogsbegroting in de Eerste Kamer
(Van onze parlementaire medewerker)
Vijftienduizend man Nederlandse mi
litairen, naar schatting, staan aan het
Waterfront, in de voorste linie om de
erfvijand, die onze eilanden besprong,
een halt toe te roepen en hulp en red
ding te brengen aan tienduizenden
landgenoten, die in de grootste nood
verkeren.
Het ligt voor de hand, dat het gehele
officiële apparaat, dat men kent onder
de verzamelnaam „Den Haag" voor
weinig anders meer tijd heeft. Dit is
de reden, waarom de werkzaamheden
aan de ene zijde van het Binnenhof
voor een week zijn opgeschort, om de
Ministers en het gehele ambtelijke ap
paraat de gelegenheid te geven, zich
volledig te concentreren op wat voor
geheel ons volk van het eerste belang
Geslaagd debuat staatssecretaris Van den Berge
is: de hulpverlening in de meest uitge
breide zin.
Gisteren begon in de Eerste Kamer
echter desondanks de behandeling van
de oorlogsbegroting, waarbij de in de
aanhef vermelde feiten bekend werden
gemaakt.
In de Kamer is terecht hulde ge
bracht aan de Nederlandse soldaat, die
thans voortreffelijk werk doet Die
hulp kwam snel en zij was doeltref
fend.
Vandaag zal over de zuiver militaire
aangelegenheden nog wel het nodige
gezegd worden. Wij kunnen thans vol
staan met de vermelding, dat de nieu
we organisatie van het leger vertrou
wen wordt geschonken.
Van K.V.P.-zijde is bij monde van de
heer Ruys de Beerenbrouck duidelijk
stelling genomen in de kwestie van de
geestelijke verzorging. Hij heeft er met
name ernstig bezwaar tegen gemaakt,
dat de Minister onder druk van huma
nistische zijde gecapituleerd heeft en
in beginsel het monopolie, dat de ker
ken ter zake van de geestelijke verzor
ging toekomt, heeft prijs gegeven.
(Van onze parlementaire medewerker)
Na een debat van nog ruim twee
uren heeft de Eerste Kamer gister
middag liet wetsontwerp tot verlenging
van de dividend-beperking aanvaard.
Met 31 legen 15 stemmen. Aan de
stemming voorafgaande heeft de
nieuwbenoemde staatssecretaris van
financiën, mr Van den Berge in een
scherpzinnig juridisch en belasting
technisch betoog de houdbaarheid van
de vorige week door mr Pollema opge
worpen juridische puzzle bestreden.
Hoewel de C. H.-afgevaardigde door
dit betoog niet was overtuigd en ook
prof. Molenaar (V.V.D.) nog juridische
bezwaren tegen de verdediging aan
voerde, bleek de meerderheid van de
Kamer bereid de regering te volgen.
Het debuut van staatssecretaris Van
den Berge was ongetwijfeld zeer ge
slaagd, want al waande men zich soms
meer in de collegezaal van de belas
tingacademie dan in de vergaderzaal
van de Eerste Kamer daartoe leen
de zich het onderwerp trouwens de
staatssecretaris sprak met een overtui
gende kracht, toen hij de vraag, die de
vorige week werd opgeworpen (Is de
wet dividend-beperking door het ver
strijken van de datum 31 December
1952 geëxpireerd?) met een beslist
„neen" beantwoordde.
Hoewel het er aanvankelijk haar uit
had gezien, dat de Kamer niet dan met
moeite de verlenging van de dividend-
beperking zou aanvaarden, bleek er na
de debatten een ruime meerderheid te
zijn: 31 tegen 15 stemmen. Tegen stem
den de C. H. en de V.V.D., de K.V.P.-ers
Mertens, Van Veldhoven, Sassen en
Regout en de A.R. prof. Hellema.
Keuringsdienst van Waren in de
provincie Groningen
In het vierde kwartaal van 1952 in
specteerde de Prov. Keuringsdienst van
Waren in de provincie Groningen 5.317
winkels, bakkerijen en andere bereid-
plaatsen van waren, opslagplaatsen,
markten en voertuigen, benevens 265
melklokalen en 97 melkveestallen.
In het laboratorium werden onder
zocht 3282 monsters melk en melk
producten.
Verder werden onderzocht 37 mon
sters brood en 937 monsters van diverse
waren.
Bij de inspecties in winkels, bakke
rijen, enz. hebben de keurmeesters 579
partijen waren (in totaal wegende 3.310
kg.) in ondeugdelijke toestand aange
troffen en uit de handel verwijderd,
grotendeels door verwerking tot vee
voer.
In totaal werden door de Keurings
dienst 54 processen-verbaal opgemaakt
ambacht in de middeleeuwen heeft ge
leid. Toen werd een product door één
man gemaakt, die er dikwijls de ont
werper en uitvoerder van was. Hier
door is in vele gevallen elk dezer pro
ducten een unicum.
Men spreekt veel over ambachts
kunst, waarbij dan dikwijls het accent
op kunst valt. Toch zou spr. in dit
opzicht een waarschuwend geluid wil
len laten horen. Bij de dagelijkse ge
bruiksvoorwerpen en de ons omrin
gende voorwerpen is het z.i. beter te
spreken van vernuft, vindingrijkheid
en vakmanschap. Dat men hierdoor
komt tot schone vormen hebben de
producten van het ambacht overduide
lijk bewezen. Hierdoor ontstond een
harmonie en een eigen stijl, die na
eeuwen nog weldadig aandoet.
Er kwam een kentering, toen de ma
chine haar intrede deed. Nieuwe mo
gelijkheden werden niet aanstonds als
zodanig erkend en men ging uit van
oude begrippen. Zo waren de eerste
auto's niets anders dan gemotoriseerde
koetsen. Het functionele karakter werd
miskent, in tegenstelling met het vlieg
tuig, dat geen voorganger had en hier
door al dadelijk in zijn vormgeving
aanzienlijk logischer was.
Er ontstond een chaos in de vorm
geving. Het ornament zo belang
rijk in het ambachtelijk product was
in vele gevallen zinloos geworden en
deed belachelijk aan.
Op een gegeven ogenblik kwam men
tot het besef, dat bezinning nodig was.
Er was een stroming, die terug wilde
naar het handwerk, maar daartegen
over werd steeds sterker de stroming,
die bepleitte, dat het machinale massa
product zijn eigen vorm zou krijgen.
Deze stroming won steeds meer veld
en dank zij haar bemoeiingen reali
seerde men zich steeds meer de nieu
we mogelijkheden. Een machine kan
geen kunst van individueel karakter
produceren, maar wel bevrediging ge
ven aan de aesthetische behoefte van
de mens. De ontwerper kan het con
structieve werk van de vroegere am
bachtsman overnemen, wat de vorm
geving aangaat.
Steeds meer grote industrieën ver
binden aan hun bedrijf een „General
art director", die belast is met het toe
zicht op de vormgeving der producten
en die in het eigen bedrijf van het
brievenhoofd af tot de livrei van de
portier toe. Zo krijgt een bedrijf een
eigen stijl voor zijn producten (indus-
tiële vormgeving) en in de verkoop er
van (commerciële vormgeving). De
„General art director" moet daarom
zijn invloed kunnen doen gelden in alle
afdelingen en alleen aan de opperste
chef verantwoording schuldig zijn.
Voor kleinere bedrijven en bedrijven,
waar deze problemen slechts inciden
teel zich voordoen, bestaan in het bui
tenland reeds verscheidene bureaux,
die de taak van de „General art direc
tor" overnemen. Ook in Nederland,
waar dit alles nog in de kinderschoe
nen staat, is een dergelijk bureau ge
vestigd, dat contacten heeft met tal
van prominente figuren en kunstenaars
op verschillend gebied.
Tenslotte kan dit streven naar een
doelmatiger en schonere vormgeving
ook leiden tot een goedkopere produc-
tie door logischer werkmethodes.
De voorzitter van de N.G.K-, de heer
Jan Ubink, heeft de spreker, die zijn
betoog met tal van lichtbeelden ver
duidelijkte, de dank der aanwezigen
vertolkt.
Prinses Wilhel-
mina brengt
aan vele van de
geteisterde
gebieden
bezoeken.
Hulp van de landbouw
In overleg met de Stichting voor de
Landbouw deelt de Voedselcommissa-
ris voor Groningen 't volgende mede:
Van verschillende zijden worden er
spontane acties gevoerd voor de gedu
peerde landbouwers en veehouders in
de getroffen gebieden. Deze acties ver
dienen alle waardering en hiervan zal
voorzover nodig dankbaar gebruik
worden gemaakt. Voor een goede or
ganisatie is het evenwel noodzakelijk,
dat er een behoorlijke registratie
plaats vindt. De burgemeester van de
gemeente wordt hierbij als centrale
figuur gezien. In overleg met de Com
missaris van de Koningin is evenwel
besloten, dat de opgaven op het ge
bied van de landbouw door de Plaat
selijke Bureauhouder kunnen worden
geregistreerd. Deze houdt hierover
wel contact met de burgemeester.
De landbouwers, die derhalve hooi,
vrij stro, voederbieten en andere ruw-
voeders ofwel levende have, werktui
gen en andere benodigdheden voor het
bedrijf in de ruimste zin gratis be
schikbaar willen stellen, alsmede zij,
die stalruimte voor het vee disponibel
hebben, worden uitgenodigd hiervan,
voorzover dit nog niet bij de burge
meester is geschied, opgave te doen
bij de P.B.H.
Het betreft hier voorshands alleen
een registratie van het aangebodene.
Zodra en voorzover van de aanbiedin
gen gebruik moet worden gemaakt,
volgt hierover nog nader bericht.
Kunst en Wetenschap
Tango te Middernacht
Twee voorstellingen ten bate der
slachtoffers
De reeds eerder aangekondigde voor
stellingen van de operette „Tango te
Middernacht" door de G.O.O.V. op Za
terdag en Zondag a.s. zullen- ten bate
van de slachtoffers van de watersnood
bij een talrijk bezoek een flink bedrag
kunnen opleveren.
In de eerste plaats heeft het bestuur
besloten de inkomsten, verminderd
met de vaste lasten, geheel af te dra
gen voor het goede doel. Daarnaast
heeft de fa. Vink een nieuwe piano
aangeboden, die verloot zal worden.
In de pauzes zullen loten ad f 1.
per stuk worden verkocht en men re
kent erop, dat alle 2500 loten Zondag
(de avond van de tweede voorstelling)
verkocht zullen zijn, zodat dan direct
in de pauze de trekking kan plaats
hebben onder toezicht van notaris H.
J. A. A. Frencken. Dit zal dan dus
alleen al een bate van f 2500 beteke-
Hohe Messe
Mevrouw A. J. AarsenJansen, wet
houder v. Kunstzaken, schrijft ons:
10 Februari zal weer de Hohe Messe
worden uitgevoerd door het Bachkoor.
Voor de ware muziekliefhebbers zal
een aanbeveling voor het bezoeken van
dit concert overbodig zijn. Maar mis
schien is het nog niet tot allen door
gedrongen, dat er iets moois te bele
ven valt. Het zou jammer zijn, als de
zaal niet tot de laatste plaats bezet zou
zijn. Vooral voor de wegblijvers. Zij mis
sen dan een avond van kunstgenot.
Het komt niet te vaak voor dit mooie
werk van Bach op een goede manier te
horen brengen. Maar ook voor het
Bachkoor, dat zo ijverig studeert en
zich veel opofferingen getroost om de
kunst te dienen. Vandaar dus een war
me aanbeveling van mijn kant om op
10 Februari naar de Harmonie te gaan
om de Hohe Messe te horen.
Vincent van Gogfi-herden king
op Drakenburgh
Ter gelegenheid van het feit, dat
Vincent van Gogh honderd jaar gele
den werd geboren, zal van Zaterdag
28 Februari tot en met Zondag 1 Maart
op de Volkshogeschool Drakenburgh
een weekeinde worden gewijd aan zijn
leven en werk.
Inleidingen zullen worden gehouden
over de betekenis van Van Gogh voor
de moderne kunst, over verwante stro-
mingen in de letterkunde en over de
invloed van de moderne profane kunst
op de ontwikkeling van de hedendaag
se religieuze kunst. Het programma
zal worden gecompleteerd met een
herdenkingsconcert.
Sprekers zijn dr J. Pollmann, Ber
nard Verhoeven en Jan Beerends.
Inaugurele rede van
Jan Engelman
De Utrechtse letterkundige Jan En
gelman heeft vandaag de functie van
docent aan de Jan van Eyck-academie
te Maastricht aanvaard met het uit
spreken van een rede, getiteld „Echt
en vals primitivisme". De plechtigheid
geschiedde in de Maastrichtse schouw
burg.
Pictura
Tentoonstelling werken van Jan Koster
Zaterdagmiddag wordt in het gebouw
van Pictura aan het Martinikerkhof een
tentoonstelling geopend van werken
van onze stadgenoot de heer J. Koster,
oud-notaris te Ten Boer.
De heer Koster heeft ook in de 38
jaren, dat hij zijn ambt te Ten Boer
bekleedde in zijn vrije tijd heel veel
geschilderd. En toen hij in 1946 als
ambteloos burger in Groningen kwam
heeft hij zich met nog meer animo en
toewijding aan de schilderkunst gege
ven. Onder de schuilnaam Costerus
heeft hij herhaaldelijk geëxposeerd.
Ingezonden
Naastenliefde
Geachte Redactie,
Met droefenis las ik in Uw blad van
Maandag het stukje „Naastenliefde",
waarin een lezer, die militairen op weg
bracht naar de noodgebieden, zich be
klaagt over de houding van de man,
die op Zondag geen benzine wilde ver
kopen.. Deze lezer, zo schrijft U, zou
gaarne zien, dat bij dergelijke rampen
de Geestelijke Leiders dit soort mensen
instructies zouden geven om in zulke
noodtoestanden wel benzine enz. te ver
kopen.
Genoemde lezer schrijft Geestelijke
Leiders met hoofdletters. Dat is wel
zeer vererend, maar tegelijk diep be
schamend. De eerbied, die er uit
spreekt, mag misschien verklaard wor
den als eerbied voor de enige Geeste
lijke Leider, in Wiens dienst wij allen
staan. En als wij dan vragen, wat Hij
van dit geval zou zeggen, dan vinden
wij het antwoord in Matth. 12 9-14.
Wie dat gelezen heeft, weet dat de hou
ding van de genoemde benzine-man on
bijbels, onchristelijk en derhalve on
menselijk en onbarmhartig was. Ik ben
het volkomen met Uw lezer eens, dat
zijn „geestelijke leiders" hem daar wel
eens op mochten wijzen.
Het is echter diep beschamend, dat
het na zoveel eeuwen geestelijke lei
ding nog nodig is deze dingen te zeg
gen. Het moet wel aan ons als „geeste
lijke leiders" liggen, dat de Boodschap
van Christus zo slecht begrepen wordt
Daarom gebruik ik uit bescheidenheid
de hoofdletters maar liever niet. Maar
dat is dan ook het enige verschilpunt
tussen de mij onbekende lezer en mij.
Met dank voor de afgestane plaats
ruimte,
Ds P. J. VAN LEEUWEN.
Eelde, 2 Febr. 1953.
Een herinnering
Toen ik kind was (ik ben nu 75 jaar)'
hing bij mijn ouders een gravure in
lijst aan de wand, voorstellende een
woedende zee met een schip in nood,
waaronder het onderstaande gedicht,
naar ik meen van Laurillard. Dat was
klaarblijkelijk uitgegeven voor een
steunactie voor een plaats gehad heb
bende nationale ramp, welke weet ik
niet.
Nu wij weer een nationale ramp heb
ben, staat mij weder helder bedoelde
gravure voor de geest en zo'n indruk
heeft deze destijds op mij gemaakt, dat
ik mij nu nog duidelijk het vers her
inner en het is mij of het voor deze
tijd geschreven is.
Gods wil gebiedt de storm, Gods hand
ontboeit de baren.
O stervling aanbidt vol eerbied
's Heeren macht
En mocht gij weif'lend staan, omdat
door storm en winden
In menig huis en haard de rouw
wordt ingebracht?
Bedenk dat velen dan, door
broedermin bewogen,
Gereed zijn dat te doen, al wat
die smart verzacht
En dat een minnend hart een blijk is
van Gods liefde
Terwijl een rouwend hart terugwijst
op Gods macht
M. OVERHOFF.