Massale hulpverlening voor
Schouwen- Dui veland
Realiteit doet de
schrik om het
hart slaan
U kunt niet bellen
met:
Grote gift van het
Rode Kruis
Den Haag ontving de eerste
Ellende maakt getroffenen
angstig voor redders
HE
groepen evacne s
Latten en afval op dijk
vormden het woord
HONGER
Goede steun van
Amerikanen
Bij zoveel leed past
het te zwijgen
Foto-uitgave over de
ramp
Amerikanen pakten hulp
krachtig aan
Amphibievaartuigen
en vliegtuigen
in serie
De Koningin trok langs het
noodgebied in W.-Brabant
Werk aan de dijken
niet onderbroken
dl™1!
SCHERPE HOEST
ABDIJSIROOP
4
HET GOOI EN OMMELAND VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953
„Duinkerken van Nederland"
(Van een speciale verslaggever)
SCHOUWEN-DUIVELAND is één watervlakte. Er
is eigenlijk niet veel verschil meer tussen het land
binnen de dijken en de zee er buiten. Er zijn nog
enkele hooggelegen delen, waar mensen samengepakt
zitten, maar voor de rest is het water, water water
Slechts een hulpploeg op zéér grote schaal kon hier
redding brengen en hiermee is men Dinsdag in de
vroège ochtend begonnen. Honderden vaartuigen lagen
voor de kust van het eiland, waar de duinenrij op ver
schillende plaatsen onderbroken wordt door grote
gaten, waar het water kolkend doorstroomt. Schou-
wen-Duiveland is vandaag het „Duinkerken van Neder
land" geworden, met dit verschil, dat thans de vijand
niet de militaire overweldiger was, maar het meedo
genloze geweld, dat de natuur heeft losgelaten. Wij
weten weinig van de andere dorpen van het eiland,
alleen werd ons nadrukkelijk verzekerd, dat de toestand
op Zierikzee minder alarmerend is geweest dan men
aanvankelijk heeft gedacht, maar dat het in Bruinisse
uiterst kritiek is.
De onzekerheid waarin men dagen
heeft verkeerd ten aanzien van het lot
van dit eiland, is thans echter verdwe
nen, en daarvoor in de plaats is gekeerd
een realiteit, die velen de schrik om het
hart heeft doen slaan. Wat wij uit eigen
ervaring weten, is, dat Serooskerke ge
heel ontruimd is en dat van het gras
veldje voor de dorpskerk, de enige droge
plek in het plaatsje, twee paarden ons
bedroefd hebben nagekeken, toen wij
met de enige tientallen overgebleven
inwoners van het dorpjs omstreeks half
één gistermiddag wegvoeren naar de
duinen, om de mensen over te zetten op
een van de visserschepen, die daar voor
anker lagen. Doch laten wij het verhaal
van de aanvang af vertellen en begin
nen om vijf uur gistermorgen in Ierseke,
toen wij op het vissersscheepje, waarop
zes stormboten waren geladen, in gezel
schap van zes Belgische militairen, een
Nederlandsé kapitein en een paar bur
gers de haven verlieten, om in de don
kere nacht koers te zetten naar het
eiland. Na bijna twee uren passeerden
wij Zierikzee, waar nog enkele lichten
aan waren en waar het groene licht en
rode licht van de havenuitgang nog
scheen. Een half uur later liep ons
scheepje een noodhaventje bij de Flau-
wers binnen, vlak tegen de duinen. Daar
zat een aantal mensen, dat kans gezien
had naar de dijk te komen en daar de
nacht zonder licht of warmte in het café
had doorgebracht. Snel werden de boten
uitgeladen en naar de overkant van de
dijk getild. „Vier man in elke boot, elk
met een peddel", luidde het commando
De boten werden 2 aan 2 aan elkaar
vast gemaakt en een boer, die daar
plaatselijk bekend was ging mee als
gids. Drie „dubbele" boten kozen elk een
andere richting, en in het schemerdon
ker trokken ze de eindeloze watervlakte
tegemoet, waar daken van boerderijen
boven het water uit staken.
Ga eerst daar
maar heen
„Tot aan de molens is iedereen van
de boerderijen af," zei onze fids, ,,wat
daarachter nbg zit'yveetfck niet.'-*, Daar-~
achter, dat betekende eén onafzienbare'
watervlakte met tientallen daken, tele
foonpalen, die de weg markeerden en
in de verte enkele hoge punten met bo
men en een kerktorentje. In een uur wa
ren we naar schatting ongeveer 500
meter gevorderd, optornend tegen de
harde wind en tegen de golven, die hij
opzweepte.
We passeerden de molen en toen be
gon het zoeken op goed geluk in elk
huis, dat er nog maar enigszins bewoon
baar uitzag. Plotseling een schreeuw
over het water. Uit de bovenverdieping
van een boerderij gebaarde een jonge
boer. „Daar ginds," schreeuwde hij,
„daar hangt een witte vlag uit, ga daar
eerst maar heen."
Na drie kwartier waren we er, om te
ontdekken dat het een wit gordijn was,
dat woest uit een kapotte ruit fladder
de. Van de bewoners geen spoor. Even
verder weer een boerdery, gedeeltelijk
reeds Ingestort. „Niet meer nodig, daar
kunnen geen mensen meer zyn." Dan
maar bakboord uit, voorbij het gat in
de richting Serooskerke. Het voorbij
komen van dat 75 meter brede gat heeft
meer moeite gekost, dan de hele tocht.
Maandags was er een vlot doorgesleurd
naar zee, waarop zes mensen van een
boerdery zich hadden trachten te red
den. Twee ervan brachten er het leven
af, zoals later bleek. Middelerwijl was
het in de lucht vol met vliegtuigen ge
worden. Drie helicopters cirkelden rond,
hingen soms een tijd boven een boerderij
en in de verte zag men dan een stipje
naar boven hijsen, wat weer een gered
mensenleven betekende.
Waarheen eerst was de vraag. Een
helicopter kwam ons te hulp. Nadrukke
lijk bleef hij stilstaan naast de toren
van Serooskerke, waar nog de vlag uit
hing, die Zaterdag ter gelegenheid van
de verjaardag van Prinses Beatrix was
gehesen. Toen wij vlakbij waren, zwaai
de de helicopter af, op zoek naar andere
slachtoffers. Tussen kapotte huizen voe
ren wij door, wat eens de toegangsweg
tot het dorpje was geweest. Angstig
stil was het overal. Op het dak van een
schuurtje blafte een hond ons toe, het
enige teken van leven wat wij zagen.
Geleidelijk aan werd het water lager en
tenslotte schuurde de landingsboot over
de keien, en kon men met waterlaarzen
aan land gaan. vlak bij het kerkje.
Een agent van politie kwam ©ns tege
moet: „Hoe is het op Renesse?" vroeg
hij bezorgd, „daar zitten mijn vrouw en
kinderen". Wy moesten hem het ant
woord schuldig bljjven.
Geredden bijeen
in de kerk
„Hoeveel mensen zitten nog hier?"
vroegen wij. „Ongeveer 20, kom maar
mee in de kerk." Daar zaten de twintig
om een grote tafel, voorzien van brood,
koek. boter en melk. Een primus zorg
de voor warme koffie, en zo gezien kon
den de mensen het nog wel even vol
houden, wat ze zelf ook toegaven. „Ga
eerst maar mee een paar huizen langs,"
zei de agent, „daar zitten er nog een
paar." De twee boten werden ontkop
peld en elk ging naar een huis verder
het water in. Een oude man keek uit
het dakvenster en zwaaide. „We komen
eraan," riep de agent, „ga maar naar
de achterkant naar het raam." Aan de
achterkant stonden de twee oudjes: een
3, met grote grijze snor, en zijn oude,
zachtjes huilende vrouw, die zoals de
man zei, niet zo goed meer uit de voeten
kon. Een jonge kerel hees zich met be
hulp van een touw uit de boot naar bo
ven. „Het touw onder de oksels van je
vrouw," zei hij tegen de oude baas.
Zielige geluidjes kwamen uit de mond
van het oude mensje, toen zij buiten het
raam bungelde, waar hoog reikende
handen haar grepen en in de boot zet
ten. Snikkend leunde ze tegen een van
de mannen aan. te moe om enig initia
tief te tonen. Haar man, een stoere
oude Zeeuw, sloeg zelf zijn benen over
het kozijn en werd eveneens gegrepen.
De man boven gooide snel wat bedde-
goed na en toen ging de tocht verder.
„We hebben twee nachten op zolder
gezeten." vertelde de oude. „meestal
onder de dekens. Eten hadden we nog
genoeg, en we konden ook wat warms
maken, want we hadden een vergasser,
maar het drinkwater begon aardig krap
te worden."
Paarden bleven ons nastaren van het
grasveldje, onbewust van het lot, dat
hen wachtte, toen de terugreis werd
aanvaard.
Alblasserdam, Nieuwendijk, Anna Ja-
cobapolder, Numansdorp, Annaland,
Ooltgensplaat. Colijnsplaat, Oud-Vosse-
Dvogendyk, Puttershoek, Hank,
Poortvliet, Heiningen (N.Br.), Raams-
donkveer, 's Gravendeel, St. Philipsland.
Hoge Zwaluwe, Scherpenisse, Kats,
Stavenisse, Klundert Streefkerk, Krui-
ningen, Strijen, Lage Zwaluwe, Waarde.
Langeweg, Willemstad, Nw. Lekkerland,
Wissekerke, Sint Maartensdijk, Wol-
phaartsdijk, Middelharnis en omgeving
alleen burgemeesterZierikzee, Zwin-
(Speciale berichtgeving)
Alles was gisteren in de Haagse Die
rentuin in gerc edheid gebracht om een
tweeduizendtal evacué's uit Strijen en
omgeving te kunnen ontvangen en deer
te zenden naar de evacuatie-adressen.
In de rotonde had een vijftigtal ambte
naren van het centraal bevolkingsregis-
gelspaan. Moerdijk, Schouwen en Dui- ter achter tafels plaats genomen om
veland, Nieuw Vossemeer. Deze plaatsen de binnenkomenden in drievoud te re-
zijn op het ogeyblik telefonisch onbe-1gistreren. Ambtenaren van de dienst
reikbaar. voor sociale belangen bevonden zich in
Honderden vrijwilligers uit het gehele land en uit alle lagen der bevolking
zijn koortsachtig in de weer om het 85 meter brede gat in de dijk „Het Gat"
te Papendrecht te dichten, met welk werk men reeds goede vorderingen
maakt. Een overzicht van de werkzaamheden.
Schor Psalmgezang klonk boven de
storm uit
(Van onze speciale verslaggever)
lET WEST BRABANTSE OVERSTROMINGSGEBIED doet
in menig opzicht denken aan een streek, waaruit het leven
geweken is. Tal van plaatsen en dorpen zijn geëvacueerd. Fij
naart bijvoorbeeld, is nu een dood stadje. Alleen de militairen op
de centrale punten brengen nog enig verkeer. Het zijn doodvermoei
de jongens, die zich nochtans slechts even de tijd gunnen om de in
wendige mens te versterken. Hun verhalen over het leed, dat hier
in wijde omtrek over de bewoners is gekomen, zijn van een schrijnend
karakter. Met moeite slechts waren de mensen, gehecht als zij zijn
aan hun huis en grond, te bewegen om weg te trekken. Er waren
er onder hen, die door en door versteend van de kou hun
ledematen nauwelijks meer konden bewegen. Zij hebben gezeten op
de daken, in telefoonpalen en in kruinen van bomen....
'9.
Getroffen gezinnen kwamen op eigen
gelegenheid
Vliegtuigen zwermen uit over
getroffen gebied
(Van onze speciale verslaggever)
IN HET MARINE VLIEGKAMP „VALKENBURG" in Zuid-Holland
heerst een enorme bedrijvigheid. Onafgebroken, dag en nacht,
daveren de vliegtuigen over de startbanen, de zware Amerikaan
se vrachtvliegtuigen, de wendbare, practische Sea Otters, vogels
van allerhande pluimage, doch met één doel: hulp brengen aan hen,
die in de overstroomde gebieden in nood verkeren. Want van „Val
kenburg" uit regelt de Marine Luchtvaart Dienst de „droppings"
van voedsel, water, rubberboten, vlotten, zandzakken en de meest
uiteenlopende zaken, waaraan men in het geteisterde zuidwesten van
ons land zo dringend behoefte heeft. Ook in het directe reddingswerk
heeft de dienst een aandeel, hoewel dit hoofdzakelijk van Gilze
Rijen uit waar men over hef schroef vliegtuigen beschikt wordt
georganiseerd. De generale staf bepaalt waar reddingswerk moet
worden verricht en waar droppings noodzakelijk zijn en geeft dit
respectievelijk door aan Gilze Rijen en Valkenburg, die voor de
uitvoering zorg dragen. Dank zij de medewerking van de militaire
autoriteiten op het vliegveld Valkenburg konden wij enige indruk
ken opdoen van de geweldige activiteit, die daar ontplooid wordt
om de noodgebieden te helpen.
In een der grote hangars liggen kolos
sale hoeveelheden voedsel- en andere
pakketten, die aoor vrachtauto's zijn
aangevoerd en door het grondpersoneel
worden overgebracht naar het platform,
waar de vliegtuigen, onmiddellijk na de
landing van een vorige vlucht, tanken
en worden volgeladen om weer te
vertrekken naar het overstroomde land.
Van de Marine Luchtvaart Dienst zijn
het vooral de Mitchell's en de Har
poons, die grote hoeveelheden pakket
ten overbrengen, doch ook de Sea Otters
zeer wendbare amphibievliegtuigen)
doen prachtig werk. Firefly-jagers ver
zorgen de communicaties boven de ge
troffen gebieden. Ook verscheidene
Amerikaanse toestellen nemen aan het
De jeugd van Arnemuiden laat zich
bij de werkzaamheden voor het her
stellen van de dijk niet onbetuigd.
Ijverig werken de jongens mede aan
het vullen van de zakken met zand,
waarmede het gat in de dijk gedicht
zal worden.
droppingswerk deel. Wij noemden reeds
de zware vrachtkisten, die in hun logge,
aan de achterzijde geheel openklapbare,
romp een massa (zelfs een tank) kun
nen herbergen. Verder zijn de Amerika
nen vertegenwoordigd met een drietal
Dakota's. De L.S.K. heeft ook een aan
deel in de droppings met enkele Dako
ta's en Beechcraft machines. Een ten
slotte verleent ook de rijksluchtvaart
dienst van „Valkenburg" af steun aan
de noodgebieden.
Gevaarlijke redding
„Wij maakten voor eigen risico een
landing bij een stuk dijk op Schouwen
Duiveland," zo vertelde ons majoor
vlieger Meyer, die juist uit zijn Sea Ot
ter was gestapt. „Er waren op dat, ge
heel door het water omringde, stuk dijk
ongeveer 80 mensen by elkaar, en de
helicopteres waren druk bezig anderen
hulp te verlenen. Het was ons onmoge
lijk hen zo maar te laten zitten en wij
besloten nadat het „linkvliegtuig"
dat met alle hulpverlenende toestellen
radio-contact onderhoudt, ons had mee
gedeeld, dat wij zelf moesten bepalen
wat te doen een landing in het
diepe water uit te voeren. Bij de dijk
stond een sterke stroming, die de Sea
Otter dreigde mee te sleuren naar een
gat in de dijk, doch tenslotte werd con
tact met de mensen op het droge ge
deelte tot stand gebracht. Een oudere
vrouw en een zesjarig weesmeisje, die
er het ergst aan toe leken te zijn, heb
ben wij aan boord genomen en naai
Valkenburg overgebracht."
Honger
Zo schetste majoor Meyer in korte
trekken, haastig, en klaar staande voor
de volgende vlucht, het riskante red-
dingskarwei, dat hy tezamen met luite
nant ter zee vlieger Munter had uitge-
'oerd. Op een andere plaats, waar een
paar oude mensen in een hooiberg be
schutting hadden gezocht, lag in latten
en afval het woord „honger" op een dijk.
Hier kon <Je Sea Otter voedsel laten
vallen.
Een M.L.D.-vliegtuig opereert niet
van Valkenburg, maar van Gilze Rijen
uit. Het is het enige Nederlandse hef-
schroefvliegtuig, een „Sikorsky", die de
schone naam „Jezebel" draagt. Dit toe
stel heeft, samen met zijn buitenlandse
naamgenoten, heel wat mensen uit be
narde omstandigheden gered. Het is een
goed ding voor het opsporings- en red
dingswerk van de Marine Luchtvaart
Dienst in het algemeen dat er bin
nenkort meer van deze toestellen uit
Amerika zullen worden geleverd. Want
ook zonder een overstromingsramp als
die, welke ons land thans heeft getrof
fen, is de M.L.D. vaak, zeer vaak, in
actie om steun te verlenen aan mensen,
die in nood verkeren, namelijk als de
opsporings- en reddingsdienst te hulp
wordt geroepen voor scheeps- en vlieg
tuigongelukken op zee.
een aangrenzende zaal. Zy hadden de
beschikking over lange lijsten van
adressen, voorzien van code-aanduidin
gen, zodat de evacué's zo snel mogelijk
zouden kunnen worden doorgezonden
naar de voor hen het meest geschikte
adressen. Het vervoer van de Dieren
tuin naar het tydelyk woonoord in Den
Haag geschiedde met auto's, daartoe in
ruime mate ter beschikking gesteid.
Door de goede zorgen van de school-
kinderzorg waren er reeds in de och
tend grote bussen met bonensoep klaar
gemaakt om de getroffenen, die uit Rot
terdam waarschijnlijk zowel over land
als over zee naar Den Haag zouden
worden gebracht, een passend welkom
te bereiden. Vele padvinders waren ter
beschikking om alle gewenste diensten
te verlenen en alles zo vlot mogelijk te
doen verlopen. Omstreeks 2 uur was
pas een twintigtal gezinnen uit Stellen
dam, Moerkerke en 's-Gravendeel in de
•esidentie gearriveerd. Zij waren op
eigen gelegenheid gekomen en beschik
ten over eigen adressen in Den Haag,
:odat de verwerking van deze families
weinig moeilijkheden opleverde. De
grote stroom evacué's uit Stryen en
omgeving werd om een uur of 3 in de
middag verwacht.
Den Haag heeft van het Rode Kruis
3000 dekens en 1000 matrassen ontvan
gen. Deze goederen zullen o.a. ter be
schikking worden gesteld van die eva
cuatie-adressen, waar men wel over
ruimte, maar niet over voldoende dek
king de beschikking heeft.
Sommigen konden geen woord meer
over de lippen brengen. De doorgestane
ellende van enkele etmalen had hen
zelfs vaak angstig gemaakt voor hun
redders! De volkomen apathie van vele
zwaar getroffenen is er veelal de oor
zaak van dat men moeilijk een juist
beeld kan krijgen van het getal der om
gekomenen in de getroffen gebieden.
Wij hebben de mensen gezien, die van
de zwaar getroffen eilanden Schouwen
en Duiveland en Overflakkee zijn ge
haald. De moed heeft ons ontbroken om
hun naar hun belevenissen te vragen.
Bij zoveel ellende pas het ieder onzer
te zwygen.
Trouwens wat deze mensen hebben
moeten doorleven, laat zich niet beschry-
ven. Wü denken aan de ongelukkigen,
Opbrengst geheel ten bate
van het Rampenfonds
De Vereniging ter Behartiging
van de Belangen des Boekhandels
zal op korte termijn een uitgave
het licht doen zien, gewijd aan de
overstromingen, die ons land
heeft getroffen. De uitgave zal in
foto's een sober relaas geven van
de ernstige gevolgen dezer cata
strophe. Genoemde vereniging
heeft voor de verzorging en de
verspreiding dezer uitgave de be
langeloze medewerking verkregen
zowel van de uitgevers als van
de boekhandel in het gehele land,
Verwacht wordt, dat ook de pa
pierhandel en de drukkers belan
geloos hun diensten aan deze op
zet zullen verlenen. Op deze wijze
zal hetde vereniging mogelijk
zijn, de gehele opbrengst van de
uitgave aan het Nationaal Ram
penfonds af te dragen.
V_
„De wielen blijven rollen zolang
dat nodig
is
Generaal M. S. Eddy, opperbevelhebber van de Amerikaanse
strijdkrachten in West-Duitsland, zeide: „Wij zullen voor de ongeveer
een millioen Nederlanders die in nood verkeren, zo veel en zo snel
mogelijk al het mogelijke ter beschikking stellen". Er zijn thans
drie aanvoerwegen van Amerikaans materieel geformeerd: één via
de wegen van Duitsland naar Nederland, één via de Rijn, welke
verzorgd wordt door de Amerikaanse marine en één door de lucht,
door de United States Air Force.
„De wielen rollen al", zo zeide de generaal, „en zij zullen blijven
rollen zolang dat nodig mocht zijn om de toestand voor de zo zwaar
getroffen Nederlanders te verlichten".
Twee compagnieën met amphibie
vaartuigen. alsmede een deel van de aan-
voerafdeling van het Amerikaanse hoofd
kwartier. in Duitsland, zyn al aangeko
en bij Den Bosch.
Verder wordt een grote hoeveelheid
aanvullend materieel voor de Ameri
kaanse troepen naar ons land gediri
geerd.
Maandagochtend zyn de eerste Ameri
kaanse officieren op Schiphol aangeko
men, alwaar zy direct contact met de
Soms werd er gejuichtmaar de stemmen
klonken schor van ontroering
(Van onze speciale verslaggever)
Dinsdagochtend is in West Brabant
dat door het water zo striemend is ge
geseld, onze vorstin op bezoek geweest
Geen standaard waaide er van de auto,
en er was geen uitgebreid gevolg. Het
was de wens van Hare Majesteit zo on
opvallend mogelijk haar bezoek te bren
gen. Het gure weer trotserend liep zij
over de smalle dijken, gekleed in een
donkerbruine bontmantel, Zy wilde niet.
dat door haar komst het werk aan de
dijken werd onderbroken. Op gemoede
lijke wijze onderhield zij zich met enige
mensen, die dikwijls zo verbouwereerd
waren door de ongedwongen sfeer,
waarin het gesprek plaats vond, dat zij
naar hun woorden moesten zoeken, Het
was voor onze landsvrouwe een moeilijke
tocht: steeds weer liet zij de auto stop
pen en stapte zij uit om persoonlijk de
situatie ter plaatse in ogenschouw te
kunnen nemen. Soms werd er door de
mensen gejuicht, maar de stemmen
klonken schor door de ontroering, die
iedereen overviel, nu zij de Koningin
zo dicht bij zich wisten
militaire en burgerlyke autoriteiten op
namen.
Enige verkenningsvluchten werden ge
maakt, en daarna kwam het bevel voor
Duitsland: In actie komen."
Op Valkenburg landde het 517de Air
Rescue Supply Unit, dit zijn specialisten
op het gebied van verpakken en ravitail
leren. Ook kunnen deze Amerikanen
springen, als het moet.
Deze eenheid is ingezet voor voedsel-
droppings.
Een genie-compagniè kwam by Den
Bosch, en werd direct doorgezonden naar
het rampgebied.
Zy zullen helpen in West-Brabant en
ook in Zeeuws Vlaanderen.
Op Gilze-Rijen kwam een Amerikaanse
verbindingsafdeling aan met zenders er
telefooninstallaties.
Op het vliegveld Valkenburg, bij Lei
den, arriveerden uit München 17.500
Amerikaanse ponden waterzuiveringsma
teriaal, waarbij 30.000 flessen en 50.000
tubes met poeder.
Meer dan 100 parachutes zyn hiervoor
in gereedheid gebracht.
Behalve z.g. „Flying Boxcars" en heli
copters werden lichte verkenningsvlieg
tuigen van de Amerikaanse artillerie,
aangevoérd. Zy zyn voortdurend in actie
boven de ergst getroffen gebieden, om
vast te stellen waar het eerst geholpen
moet worden.
Aangevoerd werden al 250 lichte vlot
ten en 250 containers, die zo spoedig mo
gelijk gedropt zullen worden.
De Amerikaanse marine is over de Rün
onderweg met twee grote landingsvaar
tuigen, bestemd voor Zeeuws-Vlaanderen.
Alle Amerikaanse Ryn patrouilleboten
worden in gereedheid gehouden. Deze
zullen de bevolking evacueren.
,Wy zullen zo lang als nodig is. blijven,
om de ramp te helpen keren", zo zeide
de generaal, „Nederland is wel heel erg
getroffen en ik bid dat het ergste gauw
oorbij zal zyn."
Hy was vol lof over de Nederlandse
burgerlyke en militaire autoriteiten, die
de Amerikanen zou gauw een vrij vol
ledig beeld van de ramp hebben gegeven
en hadden opgesomd wat er direct nodig
was.
die in Tholen en Zierikzee drie bange
nachten hebben moeten doorbrengen in
de open lucht. Schamel gekleed, zyn zy
in die plaatsen naar de hoogste punten
gevlucht. Toen er geen tranen meer wa
ren om te huilen, groepten zy bijeen,
vouwden de handen en baden hardop om
uitkomst uit deze verschrikking. Op een
plaatsje op Overflakkee, waar het water
steeds hoger kwam, stonden ongeveer
vüftig mensen bijeen op een punt van de
dijk. De dood grijnsde hen toe. Toen was
er een man, die begon te zingen, een
psalm, waarin getuigd werd van een
onwankelbaar geloof, en de anderen vie
len die man by. Schor heeft dat lied bo
ven storm en watergeweld uit geklon
ken, totdat het water kwam en enkelen
zich niet meer staande konden houden,
en wegzonken, in het donkergrauwe wa
ter. Van die groep van 50 zyn er. naar
men heeft kunnen nagaan, slechts elf
gered kunnen worden
maakt U doodmoe en
ondermijnt Uw gestel.
Help Uw geprikkelde en
ontstoken luchtpijpen
en zuiv/er Uw adem
halingsorganen met de
geneeskrachtige, slijm-
oplossende
AKKER'S
-V Werelds beste hoestsiroop -
Concertgebouworkest geeft
concert voor Rampenfonds
Woensdag 11 Februari geeft het Con
certgebouworkest, onder leiding van Ra
fael Kubelik, ten bate van de rampge
bieden een concert waaraan zullen me
dewerken het Toonkunstkoor, afdeling
Amsterdam, met als solisten Erna Spo-
renberg, Annie Hermes, Wibe Draaijer
en Léon Combé en de pianist Willem
Andriessen. Uitgevoerd worden het
Kyrie uit de Mis van Schuberc, het
Derde pianoconcert (C-mol) van Beet
hoven en de Vijfde Symphome var
Dvorak („Aus der neuen Welt"). Hèl
concert zal met het Wilhelmus worden
eopend. Alle medewerkers, van diri
gent tot programmaverkoopsters toe,
hebben zich belangeloos ter beschikking
gesteld.
Deelneming van Internationaal
Christelijk Vakverbond
De secretaris-generaal van het Inter
nationaal Christelijk Vakverbond, de
heer A. Vanistendael heeft de Neder
landse regering de deelneming overge
bracht van alle bij het Internationaal
Christelijk Vakverbond aangesloten or
ganisaties in Nederland en in de ver-
schillende andere landen. „Hoewel het
voor onze internationale organisatie, die
uiteraard over beperkte middelen be
schikt. op dit ogenblik niet mogelijk is,
een belangrijke bijdrage te leveren in de
steun, die allerwege voor de slachtof
fers bijeen wordt gebracht, heb ik toch
gemeend er goed aan te doen, reeds
een symbolische bijdrage aan het Na
tionaal Rampenfonds te doen toeko
men".
Nederlandse ploeg in Oslo rijdt
voor het Rampenfonds
De Nederlandse schaatsenrijders in
Noorwegen, die verlangend zijn by te
dragen tot leniging van de nood in de
overstroomde gebieden in hun land. zul
len te Oslo uitkomen tegen bekende
Noorse rijders. Ook Hjallis Amdersen
zal aan deze wedstrijden medewerken.
Hij heeft er in toegestemd uit te komen
tegen een van zijn beroemde voorgan
gers, de veteraan Ivar Ballangrud, die
in de jaren 19291936 grootse triomfen
vierde. De opbrengt zal overhandigd
worden aan het stormfonds van het
Noorse Rode Kruis, dat reeds dekens
per vliegtuig naar Nederland heeft ge
zonden.
Het overwerk voor
de getroffenen
Geen premie verschuldigd
ingevolge de sociale
verzekeringen
In verband met het verzoek van de
Stichting van de Arbeid aan de werk
nemers om zo mogelijk ten minste 8
uren overwerk te verrichten en de ver
diensten uit dien hoofde af te staan
aan het Nationaal Rampenfonds, delen
de Federatie van Bedrijfsverenigingen,
de Rijksverzekeringsbank, de Vereni
ging van Raden van Arbeid en de Zie-
genfondsraad mede zich op het stand
punt te stellen, dat over deze verdien
steen geen premie ingevolge de Sociale
Verzekeringswetten is verschuldigd en
dat zij ook niet voor de berekening van
uitkeringen ingevolge deze wetten in
aanmerking komen.