Stunt met s*s* Stong: TONNEN GOED regelrecht naar Zeeland! Vele handen vulden op Texel Zaanse zakken Zelfs Oostzijderkerk werd ontruimd voor stroom van kledingstukken Dagblad voor "de Zaanstreek „De Typhoon" van Woensdag 4 Februari 1953 3. EERSTE REIS WERD HULPREIS: Gemeente kocht in allerijl op grote schaal levensmiddelen ZAANDAM. De 3e Februari van liet rampjaar 1953 zal in onze stad geboek staafd worden als De Dag van de Stong, want gisteravond is dit Noorse schip, zojuist teruggekomen van een proefvaart, voor het eerst naar zee gegaan met aan boord een 120.000 kg. levensmiddelen, kleding en goederen voor de geteisterde gebieden, Een vracht kostelijk goed, bestemd om in de Zeeuwse haven Vlissingen over Zeeland te wo.ucn gedistribueerd. Dit is het voorstel geweest van een der bestuursleden, die liet bestuur van de Zaandamse Gemeenschap attendeerde op het aan de Loswal liggende schip, dat van de rederij Birgen Pedersen opdracht had naar Antwerpen te varen. Wat er op het gebied van snelle hulpverlening in ons land nog moge worden vertoond, er zal waarschijnlijk niets zijn, dat van zo veel betekenis is geweest als de hulp van Zaandam door middel van een zee schip. Regelrecht naar de noodgebicden, onder commando van kapitein T. Hagevik, de man die nooit zal hebben gedroomd, dat ook hij zijn deel zou bijdragen tot leniging van de ontzettende nood in het lage en verdronken land aan de Noordzee. Honderden mensen bij aanvoer en laden yaandam is ten deze grote dank ver- schuldigd aan de rederij en aan het cargadoorkantoor Amons Co., inzon derheid aan de heer J. Keuning, die het voor elkaar kreeg verbinding te krijgen met Noorwegen. Daar in Haugesund had de rederij niet het minste bezwaar dat de Stong. op weg naar de Belgische haven stad, Vlissingen zou aandoen. Want weten daar in Noorwegen best wat er in Nederland is gebeurd. Wat dat betreft was alles voor elkaar, al moesten dan nog heel wat moeilijkheden worden overwon nen. Want alvorens het bericht om naar Vlissingen te gaan was afgekomen stond de zaak nog op wankelen. Vroeg in de middag kwam namelijk de tijding, dat men toch feitelijk met Antwerpen als los plaats (eerste idee) niets van doen had, omdat de goederen, eenmaal in Bel gië gearriveerd, te ver van de noodge- bieden zouden liggen om onmiddellijk te worden gedistribueerd. Het plan was bijna opgegeven toen de heer Keuning kwam met het voorstel: Vlissingen. Toen stond de zaak in schema. Er moest nog geweldig veel gebeuren. Daar was een verzoek aan de afdeling Voedselvoorzie ning Noodgebicden van het ministerie van Landbouw en Visserij of een dergelijke grootscheepse verzending mogelijk was. In Den Haag zeiden ze: als u er kans voor ziet, hoe eer hoe liever, maar stelt u zich eerst even in verbinding met de commissaris van de Koningin in de pro vincie Zeeland. De commissaris vond het een ongeloof lijk mooi plan. Hij kreeg het verzoek Vlissingen te vragen wat er in de stad en verre omtrek nodig was. Zeeland zou zo spoedig mogelijk berichten wat het kon gebruiken. Nu was er weinig fantasie voor nodig om dit in grote trekken te kunnen weten, dus gingen de heren M. .T. Hille en J. Voorthuizen maar vast aan het bestellen, want zo lang kop men niet wachten. Voedsel was er natuurlijk nodig en kleren zouden ze in Zeeland zeker best kunnen gebruiken. En petroleum zeker wel en stormlantaarns en dekkle den zouden ze beslist niet afslaan. En een 4000 kg. margarine zou er best in glijden evenals vele tonnen peulvruchten en meel, koek, zout, kaas en suiker. Uren lang is er getelefoneerd: „Kunt u van middag nog op rekening van de gemeente Zaandam dat en dat leveren Liefst zo^ spoedig mogelijk. De gemeente is garant en het geld zal de gemeente te zijner tijd wel van het Nationaal Rampenfonds terug ontvangen". Daar kwam natuurlijk antwoord op. De Zaanse bedrijven die hiervoor werden aangezocht wilden direct leveren, en konden op voorhand wel zeggen, dat het personeel graag na bezette tijd bereid zou zijn de handen aan de ploeg te zetten. De hger M. Plooyer deelde uit naam van de stichting Havenreserve mee, dat er zeker kon worden gerekend op de krachtdadige hulp van een groep stevige bootwerkers, mannen die de zaak wel eens even in het ruim zouden stouwen. Verbindingen wer den gelegd met de gebouwen waarin de verzamelde kledingstukken werden uitge zocht en ingepakt; een order van 3000 grote jute zakken werd bij de N.V. Zaan- landvsche Zakkenhandel K. de Boer Jzn, in Koog aan de Zaan gedeponeerd. Na enige ogenblikken reden auto's uit om die zakken te halen cn te distribueren over de lokalen waar ..zo'n paar honderd dames van 's morgens vroeg tot in. de avond hun vrijwillig en prachtig werk deden. Op het bericht uit Zeeland kon niet worden ge wacht, want de Stong moest varen. En zeker niet leeg over de Noordzee! Man nen en vrouwen begonnen alvast dekens in die zakken te pakken en grote vrach ten kledingstukken. In het kleine werk kamertje van wethouder Hille klopte het hart, dat het schip met Zaanse producten ten dele zou vol pompen. Sommigen meenden, dat die mooie, hoge Noorse Stong een beste sjouw aan de vracht zou hebben, maar de kapitein zei, dat hij des gewenst half Zaandam zou kunnen ver huizen. Want er gaat een berg in dat ruim. Om 4 uur trok een piete-peuter van een sleepboot de Stong van de Loswal naar de steiger waar vanouds de Zaan dammerboot meerde. Het grote avontuur kon beginnen. Zeeland zou verbaasd kij ken. Een groepje bootwerkers stond al klaar op die steiger, sommigen met een stukke- zak aan de arm, want er was op langdu rige arbeid gerekend. Nog juist voor de schemer viel reed een auto met een beste vracht meel naast de boot. De ruimen wa ren al opengegooid voor de eerste vracht van dit gelukkige schip Stong, dat welis waar niet is gedoopt, maar toch zeker mag rekenen op gelukkige reizen, want een schip, dat op deze manier voor het welzijn van mensen wordt ingezet, mag toch wel een beetje speculeren op goede en behouden vaart. „Kunt u veertig ton peulvruchten leveren?" „Accoord!" „Vijf ton suiker, drie ton beste kaas?" „Ac coord, wij komen!" „Kunt u vijf ton mar garine leveren?" „Natuurlijk!" „Honderd kilo koffie, tienduizend kilo veevoer, pe troleum, dekkleden, zout en twee ton kin dermeel?" „Accoord!" „En daar kwamen de auto's met al die vrachten. En daartussen door kwamen de wagens met zware balen kledingstukken en dekens* Mannetje aan de winch; het ernstig en het o zo in het hart grijpend werk kon voor wat het laden betreft be ginnen. Een idee, enige uren geleden ge boren, werd werkelijkheid. Aan boord flitsten de lampen aan, de winchmotor kwam zoemend op gang, in het ruim stonden twee ambtenaren van het ge- DE STONG ligt gereed am de vracht voor Zeeland in het r meentehuis, werkzaam als tellers, boot werkers trokken de balen meel uit de stroppen en sjouwden die naar een hoek van het ruim. De Stong ontving de eerste vracht. Op de wal sjouwden de mannen (personeel van de bedrijven en mannen van de haven) de balen en de pakken van de auto's. Nooit tevoren hebben wij met meer vreugde een schip zien laden. Balen met kleren werden zonder strop en lier naar beneden gewerkt; de heer Jan Voort huizen, op van vermoeienis na lange da gen en zeer korte nachten, kreeg verlof aan boord te gaan om de vracht naar Vlis singen te begeleiden. Met hem ging de heer S. Rigter, mede-bestuurslid van de Z.G. mee. te nemen. Rechts staat reeds de eerste auto met meel gereed om te worden verscheept. (Foto Jonkhart) Vroege reis naar het eiland. Streek. Op het in nachtelijke duisternis gehuld grindplein voor de bootsteiger in Den Helder vond zo omstreeks kwart over 6 Maandagmorgen een ontmoeting plaats van alle vrachtauto's, die in de loop van de nacht, overladen met lege jutezakken, uit Zaandijk waren vertrokken; zowel die, welke om 1 uur al op weg waren gegaan, als de wagens, die om 3 of zelfs om 5 uur volgden. Rillend in de gure wind, die hagel meevoerde, staken de chauffeurs de hoofden bij elkaar: A. Gorthuis, M. Zwenne, H. Boutens, J. Stroo, S. Vet, zijn vrouw, die als fou- rierster uitstekende diensten bewees, G. Voren en later ook twee chauffeurs van de fa. Bruynzeel. De grote veerboot, de Dokter Wagenaar zou pas voor de eerste •maal om 7.40 uur vertrekken. Op dit grindplein, waar in de wind de zeelucht reeds viel op te snuiven, beleefde men een voorproefje van een activiteit, die op Texel de gehele dag was te aanschouwen. Het stond er vol vrachtauto's van de marine en matrozen liepen, gekromd onder ladingen zeildoek, de loopplank van de Wagenaar op en af. Versterking voor de Eendraclitspolder Aan de haven van Oudeschild werden de Zaanse wagens twee moesten blijven wachten al opgewacht door een agent van de motorpolitie; de lading van 60.000 zak ken werd van het allergrootste belang ge acht. Bovendien maakte men hier kennis met de uitstekende organisatie, die achter die chaotisch aandoende bedrijvigheid op het eiland wel degelijk aanwezig was. De agent droeg de souvenirs van de rampen nog aan zijn uniform; hij was nogal bemodderd. Maar méér dan deze tekenen, en dan nog HIER ZIJN de mannen van de haven, trekkend aan de vracht, die van de bootsteiger in het ruim van de Stong is gezakt. Voedsel voor de getroffe nen, mfit-.man- en macht aangevoerd 'eh 'gestouwd. (Foto Jonkhart) HONDERDEN IN ACTIE: ZAANDAM. Het bestuur van de Zaandamse Gemeenschap had gedacht de door inzameling verkregen goederen bijeen te kunnen houden in twee gymnastiek lokalen, die in de Zeemanstraat en Parkstraat. Het zijn zeven lokalen geworden met daarbij de grote Oostzijderkerk, die omstreeks het middaguur werd ontruimd en om 1.30 uur openging om de geweldige stroom van goederen te kunnen op nemen. Er zijn meer inzamelingen gehouden na de oorlog doch geen van alle kan ook maar te naastenbij halen bij wat er gisteren is bijeengebracht. Cijfers van stuks en tonnen zijn niet te geven, omdat men uiteraard geen tijd had voor tellen of wegen en omdat dit niet nodig was. Bij het zien van de enorme verzamelingen in die gebouwen mag men zich afvragen of er nog wat in de kasten van de Zaan damse huismoeders is overgebleven. Aan een zo groot succes had niemand in de verste verte kunnen denken. Dit was formidabel! Zaandam stond frappant veel van zijn garderobe af! In de eerste plaats woorden van grote lof aan het adres van hen, die met heel hun hart hebben gegeven wat zij menselijker wijs konden missen en zeker ook grote dank aan de honderden huismoeders, mannen, meisjes en jongens, die door het ophalen, het uitzoeken en het inpakken een daad hebben gesteld waarvoor zij zichzelf wel even op de schouder mogen kloppen. Dit was een zo alles overtreffende manifestatie, dat vele mensen zich nauwelijks goed heb ben kunnen houden. Er zijn van die mo- IN 1916 leefden in de Oostzijderkerk te Zaandam mensen en vee. Gisteren was dit gebouw wederom ingescha keld in cle hulpactie. Nu voor het verzamelen en uitzoeken en verpak ken van de duizenden kledingstukken (Foto Jonkhart menten waarop men het geloof in de goed heid van de mensen en het geloof in de een dracht, die in ons volk ondanks alles leeft, terug voelt; komen. Het is alleen jammer, dat dit werken met elkaar, ongeacht geloof en politieke richting, alleen schijnt te kun nen voorkomen in tijden van grote nood. Zodra het ergste leed is geleden gaan we elkaar op de merites bekijken. In deze dagen echter wordt op indrukwekkende wijze ge werkt, Dat er heel wat mannen, thuiskomend van hun werk, geen warme maaltijd hebben ge had, is verklaarbaar, want de vrouwen had den het te druk. Er was zo geweldig veel te doen. dat de was en de kinderen en vader maar eens moesten wachten. Nooit tevoren zijn in Zaandam zoveel mensen aan het werk geweest voor door een ramp getroffen land genoten. Met vijfentwintig auto's zijn zij de huizen langs gegaan en om 11 uur in de ochtend waren 'de twee voor ontvangst aan gewezen lokalen vol. Er kon niet meer bij wilde men nog enige gelegenheid hebben ook nog wat te verwerken. Dozen stonden gereed met alle soorten textiel, schoenen, voorts wiegen stonden er, loophekken en noem maar op. Er was een man in het Pie- ter L'akplanlsoen, die eerst even de schoe nen van zijn vrouw eigenhandig wilde her stellen alvorens die af te geven. Hij is er later mee naar het gymnastieklokaal aan de Bloemgracht gekomen. In datzelfde plant soen deelde een vrouw mee een jas van haai man te hebben en nadat zij die had aange boden plukte zij de kapstok leeg om alle jassen en mantels mee te geven. De berg rees tot opzienbarende hoogte. Het gymnas tieklokaal Vissershop werd ingeschakeld en het. lokaal aan de Jonge Arnoldusstraat, alsmede dat aan de Hogendijk, voorts het gebouw van de I.O.O.F. aan de Parkstraat- en later de kerk. En nog was die stroom niét te verwerken.. Een besteller van de P.T.T. reed kin derwagens de kerk in. een politieman sorteerde babykleertjes. Rond 11 uui- deden leerlingen van de Chr. U.L.O. fi guurlijk de deur dicht van het gymlokaal Parkstraat door met een vracht aan te komen (wij schreven daar gisteren al over) die mogelijk wel een 750 kilo moet hebben gewogen. Toen kon er niet meer bij. Temidden van die lawine van kleren stonden de deskundige huismoeders, die precies wisten wat rommel was en wat goed. Rommel was er niet veel, maar i. zijn nog altijd mensen, die van gedachte zijn, dat een geteisterd gebied een sóórt van vuilnisvat is waarin men alles mag werpen. Oude rommel, die de geefsters zelf niet meer konden of durfden dragen zijn onder de tafels gegaan om voor de voddenman te worden bewaard. Er was trouwens meer dan genoeg om een se lectie toe te passen. Ontroerend waren de blijken van warm medeleven met de slachtoffers. De bergen goed hebben het bewezen. De organisatoren van deze actie hebben zich misrekend in de offerzin van Zaandam. Maar heeft iemand kunnen bevroeden dat er zó ontzagwekkend veel zou worden gegeven? Wie zou hebben kunnen zeggen, dat zoveel lokalen vol zou den komen? Wie kon bezien, dat zelfs de kerk een zo drukke bijenkorf van mensen zou worden, dat men schuilevink kon spe len achter de hopen goed? Niemand heeft dit kunnen voorzien. Men moest inpakken en men kwam kisten, pakken en dozen te kort. Van overal kwamen later die verpak kingsmiddelen vandaan en nog was er te kort. Toen zijn 3000 jute zakken gekomen en kon men vooruit. Een groep dames ging overal aan de gang om het mooie spul netjes gebundeld in de zakken te stoppen. Naalden en touw zorgden voor de rest; kaartje er op met inhoudsopgave en toen naar de Stong. Auto's vol met zakken, in- en uitgeladen door mannen en jongens en soms zelfs door kinderen, die ook nog hun deel aan kracht wilden bijdragen. En de Stong kon hebben, 's Morgens en 's middags opgehaald en 's avonds voor een deel verzonden. Dat wjs het werk. Geen opslag in ruimten elders in het land maar meteen van leverancier aan gebruiker. Daar houden Zaankanters van: hard werken en resultaat bekijken. Dus pak ten zij voor de Stong een ton splinternieuwe ondergoederen en regenjassen en nieuwe pakken in, zó uit de kast weggegeven. Nieu we overhemden en een pak met 24 nieuwe luiers van één adres en een pak met 40 hem den, zo uit de winkel. Behalve al dat. nieuwe was er het gebruikte en vöor het overgrote deel zo nette goed, want een vrouw die zich respecteert hangt de vuile was niet buiten en geeft die niet af. De vrouwen, die voor dit alles in samenwerking met vele mensen hebben opgehaald, gesorteerd en ingepakt zijn gisteravond heel laat doodmoe thuis gekomen. Met een blij gevoel in het hart, omdat zij hadden gedaan wat mogelijk was. Vandaag gaan zij weer aan de gang. want er is nog zo het een en ander uit të zoeken. Personeel van papierwarenfabriek P. ten Wolde te Zaandam zal 10 dagen lang een uur overwerken. Personeel van Bruynzeel's vloerenfa- briek heeft de inhoud Van een z.g. „voet balpotje" 20) gestort. Van personeel van de N.V. Albert Heijri te Zaandam kwam f 3500 voor het N.R.F. bijeen. Leraren en leerlingen van het Zaan- lands Lyceum in Zaandam hebben f 1000 bij elkaar gebracht. Het grootste dee' hiervan kwam uiteraard van de leer!in gen die veel groter in aantal dan de le raren zijn. de aanwijzing van de agent: „Kijk. tot daar heeft het water Zondagmorgen gestaan, tot de top van dat verkeersbord", hebben de Zaankanters niet gemerkt. Helaas wellicht, want ze zouden het liefst bij de meest be dreigde punten zijn geweest, om maai- direct aan te pakken. Overigens viel er nu ook wel aan te pakken; ongeveer een halve kilo meter verder, waar het motorzijspan hen bracht, hebben ze gezwoegd tot de laatste zak in de stenen loods was opgestapeld. Daarna werd in café Havenzicht uitvoerig overleg gepleegd: Wat viel er verder te dóen? Het eerst door allen toegejuichte plan om met zijn allen in de twee bestelwagens naar de zwaar getroffen Eendrachtspolder te rijden, moest in duigen vallen. Men zag in. dat met zóveel zware vrachtwagens élke kans om over te komen moest worden benut. En twee van hen, kleine ondernemers, kon den het beslist- niet riskeren hier een- nacht over te blijven! Aam het gepraat werd ab rupt een einde gemaakt, toen plots een ner veuze, meneer met»,'kaplaarzen. hetcafé kwam binnenvallen en vroeg: „Van wié zijn deze trucks? Wij zoüdèh ze graag willen ge bruiken; er komen straks een 240 arbeiders van de boot". De heren Gorthuis én Zwenne boden onmiddellijk spontaan hun diensten aan. Maar. terwijl ze al gereed stonden, bleek ook dit niet door te gaan en werd be sloten gezamenlijk met de boot v§n kwart voor 12 terug te gaan. Tot zover moest dus het aandeel in de hulp door deze kloeke Zaanse chauffeurs beperkt blijven. W/ij echter zijn gebleven en zijn. belang- stellend, gaan onderzoeken, wat er ver der met de zakken gebeurde en waar ze no dig waren. Het was een merkwaardige ge waarwording om ter plaatse, in een hotel in Den Burg, waar het centrum van de or ganisatie was ondergebracht, een- micro- foonstem vanuit een radiotoestel te horen zeggen: „Hedennacht zijn door vrachtauto's uit Zaandam 50.000 zakken aangevoerd, door middel waarvan men Texel definitief denkt te beveiligen". Ze waren zeker nodig! Vanuit Den Burg hebben we ons in een auto vol arbeiders laten vervoeren naar de plaats, waar het hardst gewerkt werd- Naar het in ernstige mate gehavende deel van de zeedijk, nabij de Oostersluizen. waar wel een honderd man bezig was met herstel lingswerkzaamheden. Mariniers schepten met spaden het natte, stijve zand achter de dijk in door andeven opgehouden zakken, die door weer anderen, via een meters lange „ketting" werden verder getransporteerd. Een truck, zojuist gearriveerd, hoog opge laden met nieuwe zakken, worstelde zich door de bagger. De volle zakken werden op de zwakke plekken over een lengte van wel een paar honderd meter opgestapeld en soms, om samenhang te verkrijgen, met 'zeil doek overdekt, Op deze plaats was ingrijpen het dringendst nodig. Voordat we naar de rampzalig getroffen Eendrachtspolder ver trokken, aten we in hotel „In de Linde boom", aan een tafel met vrijwilligers uit Sneek en opgeroepen mannen van het eiland, het menu van de dag mee. Dezelfde man met kaplaarzen, die we al in café Ha venzicht ontmoetten, kwam binnen en vroeg de hulp van zeven mannen. We gingen mee naar de polder. In de dorpjes nabij deze ge bieden is uiterlijk weinig van de catastrophe te merken. Pas als men met, de mensen praat komt men er achter, hoezeer dit alles hen aangreep. Het was juist eb. waardoor de gronden in de Eendrachtspolder gedeeltelijk bloot kwamen te liggen voor korte tijd. We werden een beetje stil. toen we hoorden, dat gezocht moest worden naar enkele nog steeds met gevonden lijken. Familieleden, die dit ook wilden doen. maar naar men dacht door een begrijpelijke gemoedstoestand cle gevaren niet zagen, werden hiervan te ruggehouden. Hierover spreekt men op Texel het meest. Over de trieste geschiedenis van de zeventig mannen, die. terwijl ze Za terdagnacht trachtten een zwak punt aan de dijk te beveiligen, plotseling door het elders met een gewelddadig beuken binnenstromende zeewater werden he- dreigd. De pas werd hun afgesneden. Een ge.deelte van hen trachtte zich met de autobus, waarmee ze gekomen waren, te redden, de anderen renden er in pa niek achteraan. De autobus stortte in een met water gevuld gat in de dijk. Gelukkig konden allen, door touwen o,a„ nog worden gered, maar vier van degenen,- die achter de bus liepen, wor den nog steeds vermist. Het piano-recital, door Gerard Henge- veld onder auspiciën van de Zaansche Kunstkring vanavond in Zaandam te geven, gaat wel door. De opbrengst van deze concertavond komt ten goede aan het N.R.F.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2