Eerste alarmerende bericht Zondag
morgen 4.22 uur over het telex-net
Radio-amateurs bouwen met
P.T.T. een reddend luchtnet op
Van plaatselijke of strekelijke ramp
tot enorme catastrophe van
nationale omvang
Dagbladen, radio en PTT
voor een krachtproef
In Curagao meer
dan half millioen
Zó uit het
vliegtuig
Gratis ruimte van
de K.L.M.
Huisvesting van
de daklozen
Juryrapport over bekroonde
kruisbeelden verschenen
„HIER IS DE ZENDER PAoIJG" r
Ontstellende berichten in
Den Haag opgevangen
„Toestand op Overflakkee met
geen pen te beschrijven"
Benzine voor de
hulpcolonnes
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953
PAGINA 7
Langste nieuwsuitzending
De ramp, welke Nederland en in het bijzonder de overstroomde gebieden
neeft getroffen, vereist een verhoogde krachtinspanning van overheids-
rijksinstellingen, hulpverleningsorganisaties en ook van vele niet
officiate instellingen, die elk op hun wijze hun bijdrage leveren tot het
totaalbeeld. Deze krachtsinspanning betekent voor vele dier instellingen een
vuurproef, waarbij mensen en materieel verhoogde prestaties moeten leveren.
Een belangrijke rol bij dit alles spelen, mede dank zij de voortreffelijke
technische hulpmiddelen die het PTT-bedryf hun sinds jaar en dag ter be
schikking stelt, en de hulpvoorzieningen, welke door dit bedrijf werden
en worden geïmproviseerd, de organen van informatie en voorlichting, de
persbureaux, de dagbladen, de radio, de Regeringsvoorlichtingsdienst.
Via al deze kanalen werd en wordt het publiek in binnen- en buitenland ge-
informeerd, werden instanties ten dele gealarmeerd, werd in de kortst
mogelijke tijd het besef gewekt, dat zich over Nederland een drama had
voltrokken, dat een inspanning van alle bruikbare krachten noodzakelijk
maakte. Besef ook in het buitenland, dat Nederland na zijn aanvankelijk zo
gunstig herstel opnieuw een slag heeft getroffen, die veel van hetgeen werd
gewonnen opnieuw te loor doet gaan.
uitgesproken. Abnormaal lang was ook
de uitzending van kwart over zes: veer
tig minuten.
Dit was de eerste uitzending op deze
dag, die afwisselend door twee nieuws
lezers werd gelezen, een systeem dat
later op de avond enige keren werd
herhaald.
Om kwart voor zeven en acht uur des
avonds waren de gebruikelijke nieuws
uitzendingen in de lucht, zij het met on
gebruikelijke tijdsduur. De uitzending
van elf uur duurde weer zeven en dertig i
minuten.
Extra-uitzendingen werden in de loop
van de avond nog gegeven om 21.19. om
22.17. om 22.41, om 23.35 en om 23.57. I
Bovendien werd een bericht van drie
minuten geschreven en uitgesproken ten
behoeve van de B.B.C., als inlas van de
Engelse uitzending van nieuwsberichten.
Duizenden boden hulp aan
liet is bij de berichtenstroom op deze
Zondag niet gebleven. Duizenden besef
ten, welke ramp zich had voltrokken.
Spontaan werd hulp geboden in de
meest uiteenlopende vorm. Om bereid-
Het A.N.P. ontving het eerste alarme
rende bericht in de vroege morgen van
Zondag 1 Februari kort na vier uur van
zijn correspondent in Dom. echt.
noodklok werd daar geluid en sirenes
loeiden
De verspreiding van een dergelijk be
richt brengt grote verantwoordelijkheid
mede. Daarom werd het niet direct ver
spreid, doch werden eerst snel telefo
nisch twee of drie gesprekken met
andere adressen in Dordrecht en Zwyn-
dreebt gevoerd. Het bericht bleek juist,
helaasHet begin van een ramp
scheen zich aan te kondigen, zij het
naar men aanvankelijk mocht veronder
stellen toch slechts van beperkte plaat
selijke, hoogstens strekelijke omvang.
Om 4.22 precies werd het bericht over
het telcxnet naar de dagbladen uitgc-
seind, terwijl tevens via een bijzonder
alarmsysteem de redacteuren van de
dagbladen uit hun slaap werden gewekt
met de mededeling, dat een „alarmbe-
richt" was uitgegeven
Met grote snelheid volgden de be
richten elkaar op: 4.28 uur „Willem
stad loopt onder water"; 4.46 uur
„Noodtoestand in Zwijndrecht"; 5.03
uur „Noodtoestand in Maassluis,
Kadzanci, Melissant, Kruimngen,
Perkpolder, Hansweert, Ierseke,
Dordrecht5.44 uur nadere en
gedetailleerder berichten over de
situatie in Dordrecht, Rotterdam, op
Texel; 6.11 uur Zuid-Beijerlancl enz.
enz. enz
Wat aanvankelijk een plaatselijke
of strekelijke ramp leek te zijn, groei
de in luttele uren tijds uit tot het
beeld van een ramp van met voorziene
omvang. En tussen de vele werkzaam
heden door werd getracht overheids
functionarissen te alarmeren, werd as
sistentie voor ae redactionele bezet
ting en voor de telexkamer van het
A.N.P. opgeroepen, betrokken dag
bladredacties, correspondenten, zetters
en drukkers in de courantenbedrijven
hun posten, werden verslaggevers en
fotografen uitgezonden naar diverse
windstreken
Met moeite en vaak grote opoffe
ringen van plaatselijke correspon
denten, die in de rampgebieden ge
trouw hun functie vervulden velen
belden in het water staand in onver
lichte vertrekken en zonder contact te
kunnen krijgen met plaatselijke in
stanties groeide de stroom van
alarmberichten.
De radionieuwsdienst
En terwijl in de noodgebieden mensen
worstelden om hun leven, vee en ge
zin trachtten te redden, dijkdoorbraak
trachtten te voorkomen, autoriteiten
poogden de eerste maatregelen te orga
niseren, verspreidde de radio-nieuws
dienst van het A.N.P. Zondagmorgen
8.00 uur de eerste berichten in de
aether. Een groot deel van Nederland
lag nog in rustige slaap, niet wetend van
de ramp, die zich afspeelde
De radionieuwsdienst heeft die Zon
dag veertien uitzendingen gegeven ten
dele van ongewoon lange duur. De uit
zendingen begonnen als gewoonlijk op
Zondagochtend, om acht uur. Maar in-
plaats van zoals gebruikelijk, 15 minu
ten, duurde deze uitzending 23 minuten.
Veel langer dan gewoonlijk was ook de
normale uitzending van half tien, ze
duurde negen en twintig minuten.
Om 11.32 volgde de eerste volledige
extra-uitzending. Ze werd over beide
zenders gegeven en nam 36 minuten in
beslag.
De uitzendingen van des middags één
uur, waarvoor anders vijf minuten be
schikbaar zijn, liep op tot zes en dertig
minuten. Om tien over drie des middags
werd een extra nieuwsbulletin van vijf
en dertig minuten over beide zenders
Hulpacties in de West
Het Stormrampfonds te Curagao heeft
Dinsdagmorgen reeds meer dan een half
millioen Nederlandse guldens ontvangen.
Men hoopt op de Antillen een millioen gul
den (Ned. courant) bij elkaar te krijgen.
Er is thans ook een comité van actie
op de Bovenwindse Eilanden. Daar is het
nieuws van de ramp later ontvangen.
Ouden van dagen in een tehuis van het
Wit-Gele-Kruis, die geen geld hebben en
ook niet kunnen werken, hebben besloten
te bidden voor de slachtoffers in Neder
land. Van 's morgens acht. uur tot 's avonds
zes uur verblijven steeds 25 oudjes in de
kapel van het tehuis, biddend voor de
genen, die in gevaar verkeren en voor het
welslagen van de hulpacties.
De directie van de K.L.M. in Nederland
heeft toegestaan, dat het West-Indisch be
drijf, voorzover er ruimte beschikbaar is,
hulpverleningsgoederen gratis naav Neder
land vervoert. Voor iedere gulden, die in
Wcst-Indië door het K.L.M.-personeel
wordt geschonken, zal ook de directie een
gulden storten.
Het eiland Bonaire bracht op de eerste
dag ruim duizend gulden (Ned. courant)
op. De acties in de Antillen komen eerst
thans goed op gang. Hetzelfde kan ook ge
zegd worden van Suriname, vanwaar reeds
een schip met goederen ter waarde van
5.000 aan boord is vertrokken.
verklaringen ter kennis te brengen var
instanties uitgaande van de veronder
stelling, dat hier en daar in noodgebied
nog naar de radio zou kunnen worden
geluisterd ook van hen, die daar
dringend behoefte konden hebben aan
de aangeboden diensten en goederen,
werd in overstelpende mate een beroep
gedaan op pers en radio. In een aantal
gevallen moest men ongetwijfeld tot
afwijzing besluiten, omdat inwilliging
daarvan de functionnering der eigen
apparatuur in gevaar zou hebben ge
bracht en de capaciteit overtroffen, doch
in evenzovele gevallen werd, waar mo
gelijk. bemiddeling verleend.
Al wordt dan nog steeds onder hoog
spanning en met extra-bezetting dag en
nacht gewerkt aan de berichtgeving,
naarmate de organisatie van de hulp
verlening beter op dreef komt, kan het
accent weer meer komen te liggen op de
eigenlijke taak van pers en radio.
Mr. Stikker op het
Foreign Office
Ambassadeur Stikker heeft zich in Lon-
r het Foreign Office begeven, om
zijn regering uitdrukking te geven
gevoelens van medeleven met de ge
troffen gebieden. Sir William Strang, de
Britse secretaris-generaal van Buitenland
se Zaken, heeft namens zijn regering op
zijn beurt deelneming met Nederland be
tuigd.
Een Amerikaan, die Dinsdag met
het K-L.M.-vliegtuig uit New York
aankwam, overhandigde, zo gauw
hij uit het toestel gestapt was, aan
de eerste de beste K.L.M.-employé
die binnen zijn gezichtsveld kwam,
een cheque voor een zeer aanzien
lijk bedrag, bestemd voor hulp aan
de slachtoffers van de ramp.
Voor vervoergoederen
uit buitenland
De K.L.M. heeft op alle internationale
lijnen van haar verkeersnet, voor zover
mogelijk, gratis ruimte beschikbaar gesteld
voor dringend vervoer van goederen uit het
buitenland naar ons land. Zo heeft het
K.L.M.-lijntoestel uit Zwitserland Dinsdag
avond duizend kg. dekens en linnengoed
van Bazel naar Amsterdam meegebracht.
Voor vandaag stond nog in Basel een
duizend kg. goederen voor vervoer per
K.L.M. gereed.
Uitgave gewijd aan
de catastrophe
Opbrengst geheel voor
Rampenfonds
De Vereniging ter behartiging van de
Belangen des Boekhandels zal op korte ter
mijn een uitgave het licht doen zien, ge
wijd aan de overstromingsramp. De uitgave
zal in foto's een sober relaas geven van de
ernstige gevolgen dezer catastrophe. De
vereniging heeft voor de verzorging en de
verspreiding van deze uitgave de belange
loze medewerking verkregen zowel van de
uitgevers als van de boekhandel in het ge
hele land.
Verwacht wordt, dat ook de papierhandel
en de drukkers belangeloos hun diensten
aan deze opzet zullen verlenen. Op deze
wijze zal het de vereniging mogelijk zijn,
de gehele opbrengst van de uitgave aan het
Nationaal Rampenfonds af te dragen.
Bereidverklaringen aan
gemeentebesturen
Het ministerie van Binnenlandse Zaken
vestigt er de aandacht op, dat alle bereid
verklaringen tot het verlenen van huisves
ting in woningen aan daklozen uit de nood
gebieden gericht moeten worden tot het ge
meentebestuur ter plaatse. Opgaven in de
provincies Groningen, Friesland, Drente,
Overijssel. Gelderland en Limburg zijn v
lopig niet nodig.
Burgemeester van
Rilland omgekomen
Het is thans zeker, dat de burgemeester
an Rilland Bath is omgekomen. Hij zou
meegereden zijn met een der bussen, waar
mede hulp zou worden gehaald. Toen dit
voertuig voor het water moest keren, stapte
de burgemeester uit om bij te lichten. £r
kwam toen eensklaps een vloedgolf, waar
door hij de bus niet meer kon bereiken en
in het water verdween. De chauffeur had
het geluk op het dak van de bus te kunnen
klimmen, vanwaar hij later gered werd.
Echte bezieling en degelijk vakmanschap
naast onbeduidende conventies
Een amphibievoertuig brengt vluchtelingen in veiligheid.
Maximum-prijsregeling
aardappelen
Exportverbod afgekondigd
Blijkens een prijzenverordening van he
Bedrijfschap voor Aardappelen zijn thans
maximumprijzen voor aardappelen vastge
steld. die ten doel hebben een ongemoti
veerde prijsopdrijving waarvoor naar de
mening van deskundigen geen aanleiding
bestaat te voorkomen.
Met ingang van Woensdag 4 Februari
1953 gelden maximumverkoopprijzen voor
verkoop door telers, landhandelaren, gros
siers en kleinhandelaren. De maximumprijs
bij verkoop aan de consument, onder wie
niet alleen gewone verbruikers, docb
ook hotels, restaurants en ziekenhuizen
worden gerekend, bedraagt voor klei-aard-
appclen 18 cent per kg. en voor zand-
aardappelen 16 cent per kg. Voor de Wad
deneilanden gelden maximumverkoopprij
zen die een cent per kg. hoger liggen. Voor
thuisbezorgen mag één cent per kg. extra
worden berekend.
In tegenstelling tot anders luidende be
richten deelt het ministerie van Landbouw,
Visserij en Voedselvoorziening mede, dat
het exportverbod voor aardappelen geldt
voor alle aardappelen, ook voor die waar
voor afleveringscontracten zijn gesloten
Uitgezonderd zijn echter de aardappelen
die blijkens de verzendingsdocumenten vóór
1 Februari 1953 van de eerste laadplaats zijn
vertrokken.
Rotterdam voor zee
schepen normaal
bereikbaar
Uit telefoongesprekken, die Rotterdamse
rederskringen met Zweden, Noorwegen en
West-Duitsland hebben gevoerd, is geble
ken. dat men daar voor Rotterdam be
stemde schepen naar andere havens diri
geert. omdat men van mening is, dat Rot
terdam door de watersnood niet bereikbaar
is. Dit is te enen male onjuist. Rotterdam
is voor zeeschepen normaal bereikbaar en
de goederen kunnen er op de normale wijze
behandeld worden.
Het rapport van de jury, die heeft
moeten oordelen over de resultaten van
de prijsvraag voor een kruisbeeld de
prijsvraag was uitgeschreven door de
Sichting 18531953 is thans versche
nen. Het is samengesteld door Jan En
gelman; de andere juryleden hebben er
zich mee verenigd. Zij waren prot.
Oscar Jaspers, M. Andriessen, ir. C.
Pouderoyen, prof. V. P. SemijnEsser en
mr. J. Derks.
Tal van ontwerpen, zegt het rapport,
vertoonden nog een hang naar onbedui
dend geworden conventies, andere leden
aan een vooropgezette hang naar oor
spronkelijkheid, maar daartegenover
stonden een redelijk aantal werkstuk
ken, die getuigden van echte bezieling
en van een opmerkelijk vakmanschap.
Het algemene peil der inzendingen gaf
ook een zekere weerspiegeling van de
betekenis, die de Nederlandse beeld
houwkunst in de laatste decenniën heeft
verkregen.
Bij eerste schifting zijn 54 van de 68
ontwerpen afgevallen. Overbleven no. 1
(„Maar de duisternis nam het niet
aar....."), no. 2 (..Kruisstam"), no. 4
(„Verlosser"), no 6 („God is liefde'"»,
no. 8 („Goevrijdag"). no. 21 („Kruis"),
no. 23 („Kruis is te kort"». no. 26
(„Kruiswoorden"), no. 30 („Petra"), no.
31 („Waarom hebt gij mij verlaten?"-,
no. 32 („Marcel"), no. 33 („E.B."), no.
41 no. 57 („Processie")
Na ampele beschouwing bleven vier
ontwerpen over, n.l. de no's. 4, 31, 33 en
41.
Bij stemming werd besloten no. 31 een
eervolle vermelding te verlenen, omdat
slechts drie prijzen waren.
De verdiensten daarvan werden niet
gering geacht; geprezen werd de origi
naliteit en de felheid van houding en
gebaar in het langgerekte corpus en de
als in doodskramp hoog geheven armen,
maar de meerderheid van de jury was
toch van mening, dat het hier ging om
effecten, die bij inniger beschouwing en
op de duur hun aantrekkingskracht zou-
(Van onze Haagse redacteur)
WOENSDAGNACHT.
Zo maar een gewone zit-slaapkamer ergens in Den Haag.
Daar was gistermiddag de centrale post van de verbinding
door de lucht met de noodgebieden. De 28-jarige zoon des
huizes, werkzaam op het ministerie van Oorlog, heeft in
deze kamer een zelfgebouwde zender, kostbaar bezit in deze
tyd, waarin zoveel andere verbindingen zijn uitgevallen. Hij
is lid van de VERON, de Vereniging voor Experimenteel
Radio-onderzoek in Nederland de organisatie van de
bonafide amateurs, die plegen te experimenteren met het
radioverkeer op allerlei korte golven. Experimenten, die
thans van bijzonder groot nut blijken te zijn.
Onder supervisie van en in samenwerking met een ambte
naar van de Bijzondere Radiodienst van de P.T.T. hebben
deze amateurs namelijk een noodnet van vijftien zenders
opgebouwd, dat allerlei uiterst belangrijke berichten uit
onbereikbare punten in de noodgebieden en plaatsen in de
nabijheid daarvan opvangt en naar de centrale post in Den
Haag doorgeeft Berichten uit Dordrecht aan bevrach Haag. die PA0IJG heeft afgelost en nu
Naast do aendir is een lelefoonloestel om mededelingen, telgskantoor Rotterdam: wij hebben PAOIJG II heet. Een kamer met een
j- cc --I -tt- j hier schepen beschikbaar. Waar moeten voor een leek onbeschruflijke opeen-
welke bestemd zijn voor diverse officiële instanties, door te ze heen? Te Soest staat een vrachtwagen hoping van allerlei appafatón, draden,
geven aan een P.T.T.-post. die dan voor verdere distributie met kl.aon e„ motorboot klaar. Geet ons motors, brandende lampen en snoeren,
zorgt. waswater; er is behoefte aan drie lood- Een zender meldt: ik ga QRT-en,
Een deel van de middag en avond en een stuk van de nacht agregaten. dil is sluiten.
hebben wü dit radioverkeer gevolgd; het is fascinerend en De commandant van de verbindings- De burgemeester van Zuidland zit ont-
het is bij alle ellendige berichten, die men erbü te horen ''"b?" Middelharnist de toestand op zettend verlegen om zoeklichten Schip-
v Overflnlrkep ig mot pppn npn t.p hpschrii- nors znnnpn naar Gnprpp-Ovprflakkpg
in: Zender WOB
krijg, verblijdend, „„da, men tenminste op deze manier nog
iets bereiken kan. Er werken vermoedelyk wel amateurs ter. behoefte aan agregaten en verple-
mee, die geen officiële vergunning hebben, maar daar let -
men op dit moment niet zo nauw op het gaat erom te
redden wat er te redden valt.
doen? Waren het
moet men er
maar schepen!
Men krijgt even verbinding met een
helicopter. In Kerkwerve is alles ge-
evacueerd. In Oosterland en Nieuwer-
kerk zijn neg
Hoeveel uren is de man aan het zend- en daar te bereiken zijn: Zender WOB JukrichteiT ^oT^ ee^'mobilofoon611 Wü
apparaat nu al niet in touw. Ik krijg er in Roosendaal biedt technische appara- vliegveld Woensdrecht vragen
geen looste van - zo nu en dan wat ten aam wSensduïochtend
slapen en dan weer werken en nog Bericht naar West-Nieuwland, dat de - - - - --
eens werken en hij blijft er kalm bij. technicus zal proberen te komen.
Schepen voor evacué's worden ge- „Ga uit de band, provinciale dienst
xerK zijn neg wei mensen aanwezig, ue
politie van Vlaardingen meldt, dat de wiT ie dU evei
SL2„vakterm voor doorgeven). Jaag die to
pers zouden naar Goeree-Overflakkee
gaan om te zoeken naar achtergeble-
ven mensen, maar een andere schipper
ging. Hulp kan gestuurd worden via zegt, dat hij dat al gedaan heeft. Moet
Rotterdam, Brielle, Hellevoetsluïs en men nu nog met vletten daarlangs gaan
pont Middelharnis. Zend goede instruc- cm mensen op te pikken? Er zijn daar
teur!" acht schipperzenders.
„Kun je mij nemen met z'n tweeën op Berichten naar havenkantoor Dor-
ecn frequentie?" drecht over evacuatie uit half verdren-
Een dijkgraaf vraagt toezending van ken plaatsen.
300 meter vjiegveldmutten K.V.O. Zuid- Eo„ kwal.tier later: Dordrecht kun
Er wordt be-
'SF" land wil walkie talkies. Graag vannacht
aanwezig. De n met personeei, honderd mensen kwijt.
11 je dit even door Q.S.P.-en (d. fK?
met schoppen en buitenboordmotor o.l.
liaan van de band: Het gebeurt. Le 73 twee waterbouwkundige Ingenieurs,
(beste «roeten) et au revoir. Stuur onmiddellijk 300 kartonnen bekers
voor koffie voor mensen, die aan de
Zuidland meldt: er zijn drie ver- ^ijk werken,
pleegsters gekomen, maar daar was _lk ben a\ 23 uur in dienst". Land-
niet om gevraagd. De bevolking is hier bouwgifstoffen uit boerderijen kunnen
dirigeerd. Alblasserdam wil de inspec- Dordrecht 's Gravendeel, blijft op do ^Garaetteri C «éscWk^vooV een" l^' voll a vero"tr"®t: "?fte.1nffalleen in naaste omgeving werkelijk
teur van de Volksgezondheid een vfaag 3500 meter!" batS eeSClUk' V°°r 12 V0" d°,°r landbouwgif stoffen int »nderee- kwaad an amateur is om zeven uur
doorgeven Technische hulo uit Lei- „PNL-PG voorlopig stoppen.' „Hier'is zender P A o IJ G, de een- kaS 'n de °tel<"ld met een helicopter naar
den moet besproken worden. trale nost voor de nonri«ehiedpn Wil j-Ft insP"ltur oiKsgezonuueiu. Haamstede op West-Schouwen. Die
Burgemeester van Bommel vraagt ledcr ander uit dU kamal n? Ef dit kwaad. buitenboordmotor graag om vier uur bij
zuilen we nu neppen. vvordt hjer veel to ,rool
Iemand anders zoekt verbinding met
het Rode Kruis te Rotterdam. Wil men
in Dordt een zender van 80 meter
Om 15.55 een noodkreet van de burge-
Wat
dit kwaad?
PBX-Dordt zegt:
meester van Zierikzee: by Nieuwer- 2Qeke° de aXr Den Bommel op Hier is zender p A o IJ G. This is goed aangekomen. Wat wil hij nou: Is
kerk. Oosterland en Bruimssc 0p Dui- rilï Bommel °P p A o IJ G. Xhis is the emergency het bericht gearriveerd of de arbeiders?
veland mensen in verdrmkmgsnood; al- wveuraivKee ie zijn. traffic for the inundated areas in Hol- Ei ligt ergens een motorvlet sinds 'Dins-
leen amphibicvliegtuigen en heUoop- Er^ klinken zeer zwakke signalen, Er land. Please do not use the 3700 dagmiddag klaar met vier man en twee
verpleegsters. Waar moet men nu naar
toe? Op de 137
Overflakkee te zijn.
Er klinken zeer zwakke signalen, Er land.
ters kunnen helpen, eventueel rubber- komt iemant tussen met wat de deskun- meter".
boten. Vijf minuten later is deze hulp- digen hjer noemen een „.knots van een Er wordt een zender gevraagd i
roep doorgegeven aan Woensdrecht. draag'golf".
Bericht arbeiders de veerhaven.
Onophoudelijk gaat de reeks berich
ten door. Vanmorgen had men storing
van stofzuigers uit de buurt. Men heeft
de mensen aangezegd, dat er iets be-
langrijkers aan de orde is dan kleedjes
De polder West-Nieuwland vraagt
aan de Prov. Waterstaat om een tech
nicus, die een dieselmotor voor het ge-
maal in Oudorp kan plaatsen. De motor maicr ',a*-
is nog niet aanwezig.
Dc burgemeester
vraagt dringend hulp voor de dijken:
er is behoefte aan mensen en zwaar
blasserdam. Men hoort kleine mobiele gesmeekt om een motorvlet voor Oost-
en Den Bommel 2enSt(!ies,t05, Schouwen en Duivelend plaat.
„Hallo N O II. U is niet zuiver met
de modulatie. Sluiten en over". Verzoek om 400 handdoeken, superol,
APC-tabletten. pollepels en borden.
De burgemeester van Zuidland heeft „Ga toch uit dit kanaal; laat nu nie-
brandweermensen uit Deventer dringend om radio-apparatuur gevraagd mand in deze frequentie 3700 meter ko-
Bericht uit Numansdorp: opzichter komen met QTHin Rockanje door. De De „Liberty IV" meldt, dat men met de men
zus en zo, op inspectie bij de dijken van Nederlandse Ambassade te Brussel zenders, die men meegekregen heeft, Wy schrijven dit verhaal bij de Si
's Gravendeel, zal tegen de avond daar heeft zes radiowagens klaar staan. Wat niet kan werken. jarige PA0GVB, een andere post in Den saluut!
heeft het schip Jacob
mf\tnriflof \.aai- Onel.
Deze amateurs zwoegen met enorme
energie verder om via de aether enige
ordening te brengen in een zoals
uit het bovenstaande wel blijkt nog
op tal van plaatsen chaotische toestand.
Het is drie uur in de nacht. Een ere-
i den verliezen, omdat de vormen van het
werk niet sterk genoeg zijn om aan de
expressie voldoende overtuigingskracht
te schenken.
De opvattingen der jury over de drie
bekroonde ontwerpen zijn in het kort
als volgt weer te geven:
No. 41 (Gregoire). Wat de meerder
heid der jury er toe dreef dit ontwerp
de eerste prijs te geven, (aanvankelijk
zag het er niet naar uit, dat dit zou ge
schieden), was het besef, dat het van
alle ontwerpen de beste plastische kwa
liteiten bezit, verenigd met een rust en
een waardigheid, die de verhevenheid
van dit thema niet verstoren. Op vele
manieren kan dit bereikt worden, maar
Gregoire bereikte het door aan het niet
spectaculaire, het schijnbaar zo traditio
nele, een eenvoud en een diepte van ge
voel te schenken, die treffend zijn en
doen verwachten, dat zijn crucifix, goed
uitgevoerd en voltooid, een innige ver
standhouding teweeg kan brengen lus
sen de Afgebeelde en de beschouwer.
De voorstelling spreekt tot het gemoed
en is geen gewild bedenksel.
Bovendien was een overweging, dat
dit kruisbeeld ten zeerste geschikt ge
acht moet worden voor het doel, dat
de Stichting 18531953 voor ogen
zweeft, n.l. de opstelling op een voor
het publiek toegankelijke plaats, langs
de weg bij Nijmegen. Het heeft im
mers een zekere „bevattelijkheid", zon
der dat het, in welk opzicht dan ook,
daarnaar kunstmatig schijnt te stre
ven.
Het verheugt de jury uiteraard, dat
het bestuur der Stichting reeds na enige
dagen heeft laten weten, dat het de be
kroning en de aanbeveling van dit ont
werp denkt te volgen, evenals die van
de tweede en de derde prijs, zodat men
dus mag zeggen, dat de prijsvraag ge
slaagd is.
No. 33 (Verhulst). Het ontwerp van
H. Verhulst, in gele was uitgevoerd, is
door de jury niet grote belangstelling
bekeken en geprezen om zijn oorspron
kelijkheid en gespannen vorm. Het lang
gerekte van het corpus werd ondergaan
als een eigenschap, die inhaerent was te
achten aan de algemene opzet van hét
ontwerp. Na langdurige beschouwing
meende echter de grote meerderheid der
jury, dat het zeer moeilijk beoordeeld
kon worden, of de kwaliteiten van het
onderwerp ook bij eventuele uitvoering
zouden blijven bestaan, of van de span
ning der vormen niets zou verdwijnen
en of de bekoring der kleur van het
materiaal niet een suggestie schiep, die
bij vei'groting en uitvoering in brons
teloor zou moeten gaan. Ook is nog op
gemerkt, dat dit crucifix alleen tot zijn
recht zou kunnen komen in een meer
besloten, intieme omgeving. Langs de
weg geplaatst zou het zijn werking mis
sen. Daartegenover werd er op gewezen,
dat de bekoring van dit ontwerp zeker
niet alleen ligt in de natuurlijke eigen
schappen van het materiaal, maar ook
in de plastische hoofdvorm, het verloop
der lijnen en de verdeling der partijen.
No. 4 Verhaak). In het ontwerp van
F. Verhaak Jr. tenslotte prees de jury
wederom de rustige devotie, die door de
vormen wordt meegedeeld en de har
monie dier vormen. Echter meende zij,
dat de gevoelige behandeling van kop,
torso en armen niet wordt voortgezet in
de beenpartij, waarvan de spanning en
de beheersing aanmerkelijk geringer zijn
te noemen.
Zondagscollecte uit
New York aan Prins
overhandigd
Dr. Richard McEvoy, predikant van de
kerk van St. Mark in „The Bouweric" (New-
York) heeft aan Prins Bernhard een cheque
overhandigd van 375 dollar voor de slacht
offers van de overstromingen. Het geld. zo
zei dc predikant, was de opbrengst van de
Zondagscollecte.
Oproep van A.N.W.B.
Naar de A.N.WJB. uit rapporten van zijn
wegenwachten verneemt, staan 's nachts
verscheidene vrachtauto's uit hulpcolonnes
zonder benzine, omdat zij langs de route
niet kunnen tanken.
De A.N.W.B. doet een beroep op benzine
stations- en pomphouders langs de voor het
reddingswerk vitale routes, om. indien zij in
deze nood-periode niet permanent geopend
zijn, zodanige voorzieningen te treffen, dat
ook 's nachts de brandstoffenvoorziening
van de hulptransporten niet stagneert.