Eerste alarmerende bericht Zondag morgen 4.22 uur over het telex-net Radio-amateurs bouwen met P.T.T. een reddend luchtnet op Van plaatselijke of strekelijke ramp tot enorme catastrophe van nationale omvang Dagbladen, radio en PTT voor een krachtproef In Curagao meer dan half millioen Zó uit het vliegtuig Gratis ruimte van de K.L.M. Huisvesting van de daklozen Juryrapport over bekroonde kruisbeelden verschenen „HIER IS DE ZENDER PAoIJG" r Ontstellende berichten in Den Haag opgevangen „Toestand op Overflakkee met geen pen te beschrijven" Benzine voor de hulpcolonnes WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953 PAGINA 7 Langste nieuwsuitzending De ramp, welke Nederland en in het bijzonder de overstroomde gebieden neeft getroffen, vereist een verhoogde krachtinspanning van overheids- rijksinstellingen, hulpverleningsorganisaties en ook van vele niet officiate instellingen, die elk op hun wijze hun bijdrage leveren tot het totaalbeeld. Deze krachtsinspanning betekent voor vele dier instellingen een vuurproef, waarbij mensen en materieel verhoogde prestaties moeten leveren. Een belangrijke rol bij dit alles spelen, mede dank zij de voortreffelijke technische hulpmiddelen die het PTT-bedryf hun sinds jaar en dag ter be schikking stelt, en de hulpvoorzieningen, welke door dit bedrijf werden en worden geïmproviseerd, de organen van informatie en voorlichting, de persbureaux, de dagbladen, de radio, de Regeringsvoorlichtingsdienst. Via al deze kanalen werd en wordt het publiek in binnen- en buitenland ge- informeerd, werden instanties ten dele gealarmeerd, werd in de kortst mogelijke tijd het besef gewekt, dat zich over Nederland een drama had voltrokken, dat een inspanning van alle bruikbare krachten noodzakelijk maakte. Besef ook in het buitenland, dat Nederland na zijn aanvankelijk zo gunstig herstel opnieuw een slag heeft getroffen, die veel van hetgeen werd gewonnen opnieuw te loor doet gaan. uitgesproken. Abnormaal lang was ook de uitzending van kwart over zes: veer tig minuten. Dit was de eerste uitzending op deze dag, die afwisselend door twee nieuws lezers werd gelezen, een systeem dat later op de avond enige keren werd herhaald. Om kwart voor zeven en acht uur des avonds waren de gebruikelijke nieuws uitzendingen in de lucht, zij het met on gebruikelijke tijdsduur. De uitzending van elf uur duurde weer zeven en dertig i minuten. Extra-uitzendingen werden in de loop van de avond nog gegeven om 21.19. om 22.17. om 22.41, om 23.35 en om 23.57. I Bovendien werd een bericht van drie minuten geschreven en uitgesproken ten behoeve van de B.B.C., als inlas van de Engelse uitzending van nieuwsberichten. Duizenden boden hulp aan liet is bij de berichtenstroom op deze Zondag niet gebleven. Duizenden besef ten, welke ramp zich had voltrokken. Spontaan werd hulp geboden in de meest uiteenlopende vorm. Om bereid- Het A.N.P. ontving het eerste alarme rende bericht in de vroege morgen van Zondag 1 Februari kort na vier uur van zijn correspondent in Dom. echt. noodklok werd daar geluid en sirenes loeiden De verspreiding van een dergelijk be richt brengt grote verantwoordelijkheid mede. Daarom werd het niet direct ver spreid, doch werden eerst snel telefo nisch twee of drie gesprekken met andere adressen in Dordrecht en Zwyn- dreebt gevoerd. Het bericht bleek juist, helaasHet begin van een ramp scheen zich aan te kondigen, zij het naar men aanvankelijk mocht veronder stellen toch slechts van beperkte plaat selijke, hoogstens strekelijke omvang. Om 4.22 precies werd het bericht over het telcxnet naar de dagbladen uitgc- seind, terwijl tevens via een bijzonder alarmsysteem de redacteuren van de dagbladen uit hun slaap werden gewekt met de mededeling, dat een „alarmbe- richt" was uitgegeven Met grote snelheid volgden de be richten elkaar op: 4.28 uur „Willem stad loopt onder water"; 4.46 uur „Noodtoestand in Zwijndrecht"; 5.03 uur „Noodtoestand in Maassluis, Kadzanci, Melissant, Kruimngen, Perkpolder, Hansweert, Ierseke, Dordrecht5.44 uur nadere en gedetailleerder berichten over de situatie in Dordrecht, Rotterdam, op Texel; 6.11 uur Zuid-Beijerlancl enz. enz. enz Wat aanvankelijk een plaatselijke of strekelijke ramp leek te zijn, groei de in luttele uren tijds uit tot het beeld van een ramp van met voorziene omvang. En tussen de vele werkzaam heden door werd getracht overheids functionarissen te alarmeren, werd as sistentie voor ae redactionele bezet ting en voor de telexkamer van het A.N.P. opgeroepen, betrokken dag bladredacties, correspondenten, zetters en drukkers in de courantenbedrijven hun posten, werden verslaggevers en fotografen uitgezonden naar diverse windstreken Met moeite en vaak grote opoffe ringen van plaatselijke correspon denten, die in de rampgebieden ge trouw hun functie vervulden velen belden in het water staand in onver lichte vertrekken en zonder contact te kunnen krijgen met plaatselijke in stanties groeide de stroom van alarmberichten. De radionieuwsdienst En terwijl in de noodgebieden mensen worstelden om hun leven, vee en ge zin trachtten te redden, dijkdoorbraak trachtten te voorkomen, autoriteiten poogden de eerste maatregelen te orga niseren, verspreidde de radio-nieuws dienst van het A.N.P. Zondagmorgen 8.00 uur de eerste berichten in de aether. Een groot deel van Nederland lag nog in rustige slaap, niet wetend van de ramp, die zich afspeelde De radionieuwsdienst heeft die Zon dag veertien uitzendingen gegeven ten dele van ongewoon lange duur. De uit zendingen begonnen als gewoonlijk op Zondagochtend, om acht uur. Maar in- plaats van zoals gebruikelijk, 15 minu ten, duurde deze uitzending 23 minuten. Veel langer dan gewoonlijk was ook de normale uitzending van half tien, ze duurde negen en twintig minuten. Om 11.32 volgde de eerste volledige extra-uitzending. Ze werd over beide zenders gegeven en nam 36 minuten in beslag. De uitzendingen van des middags één uur, waarvoor anders vijf minuten be schikbaar zijn, liep op tot zes en dertig minuten. Om tien over drie des middags werd een extra nieuwsbulletin van vijf en dertig minuten over beide zenders Hulpacties in de West Het Stormrampfonds te Curagao heeft Dinsdagmorgen reeds meer dan een half millioen Nederlandse guldens ontvangen. Men hoopt op de Antillen een millioen gul den (Ned. courant) bij elkaar te krijgen. Er is thans ook een comité van actie op de Bovenwindse Eilanden. Daar is het nieuws van de ramp later ontvangen. Ouden van dagen in een tehuis van het Wit-Gele-Kruis, die geen geld hebben en ook niet kunnen werken, hebben besloten te bidden voor de slachtoffers in Neder land. Van 's morgens acht. uur tot 's avonds zes uur verblijven steeds 25 oudjes in de kapel van het tehuis, biddend voor de genen, die in gevaar verkeren en voor het welslagen van de hulpacties. De directie van de K.L.M. in Nederland heeft toegestaan, dat het West-Indisch be drijf, voorzover er ruimte beschikbaar is, hulpverleningsgoederen gratis naav Neder land vervoert. Voor iedere gulden, die in Wcst-Indië door het K.L.M.-personeel wordt geschonken, zal ook de directie een gulden storten. Het eiland Bonaire bracht op de eerste dag ruim duizend gulden (Ned. courant) op. De acties in de Antillen komen eerst thans goed op gang. Hetzelfde kan ook ge zegd worden van Suriname, vanwaar reeds een schip met goederen ter waarde van 5.000 aan boord is vertrokken. verklaringen ter kennis te brengen var instanties uitgaande van de veronder stelling, dat hier en daar in noodgebied nog naar de radio zou kunnen worden geluisterd ook van hen, die daar dringend behoefte konden hebben aan de aangeboden diensten en goederen, werd in overstelpende mate een beroep gedaan op pers en radio. In een aantal gevallen moest men ongetwijfeld tot afwijzing besluiten, omdat inwilliging daarvan de functionnering der eigen apparatuur in gevaar zou hebben ge bracht en de capaciteit overtroffen, doch in evenzovele gevallen werd, waar mo gelijk. bemiddeling verleend. Al wordt dan nog steeds onder hoog spanning en met extra-bezetting dag en nacht gewerkt aan de berichtgeving, naarmate de organisatie van de hulp verlening beter op dreef komt, kan het accent weer meer komen te liggen op de eigenlijke taak van pers en radio. Mr. Stikker op het Foreign Office Ambassadeur Stikker heeft zich in Lon- r het Foreign Office begeven, om zijn regering uitdrukking te geven gevoelens van medeleven met de ge troffen gebieden. Sir William Strang, de Britse secretaris-generaal van Buitenland se Zaken, heeft namens zijn regering op zijn beurt deelneming met Nederland be tuigd. Een Amerikaan, die Dinsdag met het K-L.M.-vliegtuig uit New York aankwam, overhandigde, zo gauw hij uit het toestel gestapt was, aan de eerste de beste K.L.M.-employé die binnen zijn gezichtsveld kwam, een cheque voor een zeer aanzien lijk bedrag, bestemd voor hulp aan de slachtoffers van de ramp. Voor vervoergoederen uit buitenland De K.L.M. heeft op alle internationale lijnen van haar verkeersnet, voor zover mogelijk, gratis ruimte beschikbaar gesteld voor dringend vervoer van goederen uit het buitenland naar ons land. Zo heeft het K.L.M.-lijntoestel uit Zwitserland Dinsdag avond duizend kg. dekens en linnengoed van Bazel naar Amsterdam meegebracht. Voor vandaag stond nog in Basel een duizend kg. goederen voor vervoer per K.L.M. gereed. Uitgave gewijd aan de catastrophe Opbrengst geheel voor Rampenfonds De Vereniging ter behartiging van de Belangen des Boekhandels zal op korte ter mijn een uitgave het licht doen zien, ge wijd aan de overstromingsramp. De uitgave zal in foto's een sober relaas geven van de ernstige gevolgen dezer catastrophe. De vereniging heeft voor de verzorging en de verspreiding van deze uitgave de belange loze medewerking verkregen zowel van de uitgevers als van de boekhandel in het ge hele land. Verwacht wordt, dat ook de papierhandel en de drukkers belangeloos hun diensten aan deze opzet zullen verlenen. Op deze wijze zal het de vereniging mogelijk zijn, de gehele opbrengst van de uitgave aan het Nationaal Rampenfonds af te dragen. Bereidverklaringen aan gemeentebesturen Het ministerie van Binnenlandse Zaken vestigt er de aandacht op, dat alle bereid verklaringen tot het verlenen van huisves ting in woningen aan daklozen uit de nood gebieden gericht moeten worden tot het ge meentebestuur ter plaatse. Opgaven in de provincies Groningen, Friesland, Drente, Overijssel. Gelderland en Limburg zijn v lopig niet nodig. Burgemeester van Rilland omgekomen Het is thans zeker, dat de burgemeester an Rilland Bath is omgekomen. Hij zou meegereden zijn met een der bussen, waar mede hulp zou worden gehaald. Toen dit voertuig voor het water moest keren, stapte de burgemeester uit om bij te lichten. £r kwam toen eensklaps een vloedgolf, waar door hij de bus niet meer kon bereiken en in het water verdween. De chauffeur had het geluk op het dak van de bus te kunnen klimmen, vanwaar hij later gered werd. Echte bezieling en degelijk vakmanschap naast onbeduidende conventies Een amphibievoertuig brengt vluchtelingen in veiligheid. Maximum-prijsregeling aardappelen Exportverbod afgekondigd Blijkens een prijzenverordening van he Bedrijfschap voor Aardappelen zijn thans maximumprijzen voor aardappelen vastge steld. die ten doel hebben een ongemoti veerde prijsopdrijving waarvoor naar de mening van deskundigen geen aanleiding bestaat te voorkomen. Met ingang van Woensdag 4 Februari 1953 gelden maximumverkoopprijzen voor verkoop door telers, landhandelaren, gros siers en kleinhandelaren. De maximumprijs bij verkoop aan de consument, onder wie niet alleen gewone verbruikers, docb ook hotels, restaurants en ziekenhuizen worden gerekend, bedraagt voor klei-aard- appclen 18 cent per kg. en voor zand- aardappelen 16 cent per kg. Voor de Wad deneilanden gelden maximumverkoopprij zen die een cent per kg. hoger liggen. Voor thuisbezorgen mag één cent per kg. extra worden berekend. In tegenstelling tot anders luidende be richten deelt het ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening mede, dat het exportverbod voor aardappelen geldt voor alle aardappelen, ook voor die waar voor afleveringscontracten zijn gesloten Uitgezonderd zijn echter de aardappelen die blijkens de verzendingsdocumenten vóór 1 Februari 1953 van de eerste laadplaats zijn vertrokken. Rotterdam voor zee schepen normaal bereikbaar Uit telefoongesprekken, die Rotterdamse rederskringen met Zweden, Noorwegen en West-Duitsland hebben gevoerd, is geble ken. dat men daar voor Rotterdam be stemde schepen naar andere havens diri geert. omdat men van mening is, dat Rot terdam door de watersnood niet bereikbaar is. Dit is te enen male onjuist. Rotterdam is voor zeeschepen normaal bereikbaar en de goederen kunnen er op de normale wijze behandeld worden. Het rapport van de jury, die heeft moeten oordelen over de resultaten van de prijsvraag voor een kruisbeeld de prijsvraag was uitgeschreven door de Sichting 18531953 is thans versche nen. Het is samengesteld door Jan En gelman; de andere juryleden hebben er zich mee verenigd. Zij waren prot. Oscar Jaspers, M. Andriessen, ir. C. Pouderoyen, prof. V. P. SemijnEsser en mr. J. Derks. Tal van ontwerpen, zegt het rapport, vertoonden nog een hang naar onbedui dend geworden conventies, andere leden aan een vooropgezette hang naar oor spronkelijkheid, maar daartegenover stonden een redelijk aantal werkstuk ken, die getuigden van echte bezieling en van een opmerkelijk vakmanschap. Het algemene peil der inzendingen gaf ook een zekere weerspiegeling van de betekenis, die de Nederlandse beeld houwkunst in de laatste decenniën heeft verkregen. Bij eerste schifting zijn 54 van de 68 ontwerpen afgevallen. Overbleven no. 1 („Maar de duisternis nam het niet aar....."), no. 2 (..Kruisstam"), no. 4 („Verlosser"), no 6 („God is liefde'"», no. 8 („Goevrijdag"). no. 21 („Kruis"), no. 23 („Kruis is te kort"». no. 26 („Kruiswoorden"), no. 30 („Petra"), no. 31 („Waarom hebt gij mij verlaten?"-, no. 32 („Marcel"), no. 33 („E.B."), no. 41 no. 57 („Processie") Na ampele beschouwing bleven vier ontwerpen over, n.l. de no's. 4, 31, 33 en 41. Bij stemming werd besloten no. 31 een eervolle vermelding te verlenen, omdat slechts drie prijzen waren. De verdiensten daarvan werden niet gering geacht; geprezen werd de origi naliteit en de felheid van houding en gebaar in het langgerekte corpus en de als in doodskramp hoog geheven armen, maar de meerderheid van de jury was toch van mening, dat het hier ging om effecten, die bij inniger beschouwing en op de duur hun aantrekkingskracht zou- (Van onze Haagse redacteur) WOENSDAGNACHT. Zo maar een gewone zit-slaapkamer ergens in Den Haag. Daar was gistermiddag de centrale post van de verbinding door de lucht met de noodgebieden. De 28-jarige zoon des huizes, werkzaam op het ministerie van Oorlog, heeft in deze kamer een zelfgebouwde zender, kostbaar bezit in deze tyd, waarin zoveel andere verbindingen zijn uitgevallen. Hij is lid van de VERON, de Vereniging voor Experimenteel Radio-onderzoek in Nederland de organisatie van de bonafide amateurs, die plegen te experimenteren met het radioverkeer op allerlei korte golven. Experimenten, die thans van bijzonder groot nut blijken te zijn. Onder supervisie van en in samenwerking met een ambte naar van de Bijzondere Radiodienst van de P.T.T. hebben deze amateurs namelijk een noodnet van vijftien zenders opgebouwd, dat allerlei uiterst belangrijke berichten uit onbereikbare punten in de noodgebieden en plaatsen in de nabijheid daarvan opvangt en naar de centrale post in Den Haag doorgeeft Berichten uit Dordrecht aan bevrach Haag. die PA0IJG heeft afgelost en nu Naast do aendir is een lelefoonloestel om mededelingen, telgskantoor Rotterdam: wij hebben PAOIJG II heet. Een kamer met een j- cc --I -tt- j hier schepen beschikbaar. Waar moeten voor een leek onbeschruflijke opeen- welke bestemd zijn voor diverse officiële instanties, door te ze heen? Te Soest staat een vrachtwagen hoping van allerlei appafatón, draden, geven aan een P.T.T.-post. die dan voor verdere distributie met kl.aon e„ motorboot klaar. Geet ons motors, brandende lampen en snoeren, zorgt. waswater; er is behoefte aan drie lood- Een zender meldt: ik ga QRT-en, Een deel van de middag en avond en een stuk van de nacht agregaten. dil is sluiten. hebben wü dit radioverkeer gevolgd; het is fascinerend en De commandant van de verbindings- De burgemeester van Zuidland zit ont- het is bij alle ellendige berichten, die men erbü te horen ''"b?" Middelharnist de toestand op zettend verlegen om zoeklichten Schip- v Overflnlrkep ig mot pppn npn t.p hpschrii- nors znnnpn naar Gnprpp-Ovprflakkpg in: Zender WOB krijg, verblijdend, „„da, men tenminste op deze manier nog iets bereiken kan. Er werken vermoedelyk wel amateurs ter. behoefte aan agregaten en verple- mee, die geen officiële vergunning hebben, maar daar let - men op dit moment niet zo nauw op het gaat erom te redden wat er te redden valt. doen? Waren het moet men er maar schepen! Men krijgt even verbinding met een helicopter. In Kerkwerve is alles ge- evacueerd. In Oosterland en Nieuwer- kerk zijn neg Hoeveel uren is de man aan het zend- en daar te bereiken zijn: Zender WOB JukrichteiT ^oT^ ee^'mobilofoon611 Wü apparaat nu al niet in touw. Ik krijg er in Roosendaal biedt technische appara- vliegveld Woensdrecht vragen geen looste van - zo nu en dan wat ten aam wSensduïochtend slapen en dan weer werken en nog Bericht naar West-Nieuwland, dat de - - - - -- eens werken en hij blijft er kalm bij. technicus zal proberen te komen. Schepen voor evacué's worden ge- „Ga uit de band, provinciale dienst xerK zijn neg wei mensen aanwezig, ue politie van Vlaardingen meldt, dat de wiT ie dU evei SL2„vakterm voor doorgeven). Jaag die to pers zouden naar Goeree-Overflakkee gaan om te zoeken naar achtergeble- ven mensen, maar een andere schipper ging. Hulp kan gestuurd worden via zegt, dat hij dat al gedaan heeft. Moet Rotterdam, Brielle, Hellevoetsluïs en men nu nog met vletten daarlangs gaan pont Middelharnis. Zend goede instruc- cm mensen op te pikken? Er zijn daar teur!" acht schipperzenders. „Kun je mij nemen met z'n tweeën op Berichten naar havenkantoor Dor- ecn frequentie?" drecht over evacuatie uit half verdren- Een dijkgraaf vraagt toezending van ken plaatsen. 300 meter vjiegveldmutten K.V.O. Zuid- Eo„ kwal.tier later: Dordrecht kun Er wordt be- 'SF" land wil walkie talkies. Graag vannacht aanwezig. De n met personeei, honderd mensen kwijt. 11 je dit even door Q.S.P.-en (d. fK? met schoppen en buitenboordmotor o.l. liaan van de band: Het gebeurt. Le 73 twee waterbouwkundige Ingenieurs, (beste «roeten) et au revoir. Stuur onmiddellijk 300 kartonnen bekers voor koffie voor mensen, die aan de Zuidland meldt: er zijn drie ver- ^ijk werken, pleegsters gekomen, maar daar was _lk ben a\ 23 uur in dienst". Land- niet om gevraagd. De bevolking is hier bouwgifstoffen uit boerderijen kunnen dirigeerd. Alblasserdam wil de inspec- Dordrecht 's Gravendeel, blijft op do ^Garaetteri C «éscWk^vooV een" l^' voll a vero"tr"®t: "?fte.1nffalleen in naaste omgeving werkelijk teur van de Volksgezondheid een vfaag 3500 meter!" batS eeSClUk' V°°r 12 V0" d°,°r landbouwgif stoffen int »nderee- kwaad an amateur is om zeven uur doorgeven Technische hulo uit Lei- „PNL-PG voorlopig stoppen.' „Hier'is zender P A o IJ G, de een- kaS 'n de °tel<"ld met een helicopter naar den moet besproken worden. trale nost voor de nonri«ehiedpn Wil j-Ft insP"ltur oiKsgezonuueiu. Haamstede op West-Schouwen. Die Burgemeester van Bommel vraagt ledcr ander uit dU kamal n? Ef dit kwaad. buitenboordmotor graag om vier uur bij zuilen we nu neppen. vvordt hjer veel to ,rool Iemand anders zoekt verbinding met het Rode Kruis te Rotterdam. Wil men in Dordt een zender van 80 meter Om 15.55 een noodkreet van de burge- Wat dit kwaad? PBX-Dordt zegt: meester van Zierikzee: by Nieuwer- 2Qeke° de aXr Den Bommel op Hier is zender p A o IJ G. This is goed aangekomen. Wat wil hij nou: Is kerk. Oosterland en Bruimssc 0p Dui- rilï Bommel °P p A o IJ G. Xhis is the emergency het bericht gearriveerd of de arbeiders? veland mensen in verdrmkmgsnood; al- wveuraivKee ie zijn. traffic for the inundated areas in Hol- Ei ligt ergens een motorvlet sinds 'Dins- leen amphibicvliegtuigen en heUoop- Er^ klinken zeer zwakke signalen, Er land. Please do not use the 3700 dagmiddag klaar met vier man en twee verpleegsters. Waar moet men nu naar toe? Op de 137 Overflakkee te zijn. Er klinken zeer zwakke signalen, Er land. ters kunnen helpen, eventueel rubber- komt iemant tussen met wat de deskun- meter". boten. Vijf minuten later is deze hulp- digen hjer noemen een „.knots van een Er wordt een zender gevraagd i roep doorgegeven aan Woensdrecht. draag'golf". Bericht arbeiders de veerhaven. Onophoudelijk gaat de reeks berich ten door. Vanmorgen had men storing van stofzuigers uit de buurt. Men heeft de mensen aangezegd, dat er iets be- langrijkers aan de orde is dan kleedjes De polder West-Nieuwland vraagt aan de Prov. Waterstaat om een tech nicus, die een dieselmotor voor het ge- maal in Oudorp kan plaatsen. De motor maicr ',a*- is nog niet aanwezig. Dc burgemeester vraagt dringend hulp voor de dijken: er is behoefte aan mensen en zwaar blasserdam. Men hoort kleine mobiele gesmeekt om een motorvlet voor Oost- en Den Bommel 2enSt(!ies,t05, Schouwen en Duivelend plaat. „Hallo N O II. U is niet zuiver met de modulatie. Sluiten en over". Verzoek om 400 handdoeken, superol, APC-tabletten. pollepels en borden. De burgemeester van Zuidland heeft „Ga toch uit dit kanaal; laat nu nie- brandweermensen uit Deventer dringend om radio-apparatuur gevraagd mand in deze frequentie 3700 meter ko- Bericht uit Numansdorp: opzichter komen met QTHin Rockanje door. De De „Liberty IV" meldt, dat men met de men zus en zo, op inspectie bij de dijken van Nederlandse Ambassade te Brussel zenders, die men meegekregen heeft, Wy schrijven dit verhaal bij de Si 's Gravendeel, zal tegen de avond daar heeft zes radiowagens klaar staan. Wat niet kan werken. jarige PA0GVB, een andere post in Den saluut! heeft het schip Jacob mf\tnriflof \.aai- Onel. Deze amateurs zwoegen met enorme energie verder om via de aether enige ordening te brengen in een zoals uit het bovenstaande wel blijkt nog op tal van plaatsen chaotische toestand. Het is drie uur in de nacht. Een ere- i den verliezen, omdat de vormen van het werk niet sterk genoeg zijn om aan de expressie voldoende overtuigingskracht te schenken. De opvattingen der jury over de drie bekroonde ontwerpen zijn in het kort als volgt weer te geven: No. 41 (Gregoire). Wat de meerder heid der jury er toe dreef dit ontwerp de eerste prijs te geven, (aanvankelijk zag het er niet naar uit, dat dit zou ge schieden), was het besef, dat het van alle ontwerpen de beste plastische kwa liteiten bezit, verenigd met een rust en een waardigheid, die de verhevenheid van dit thema niet verstoren. Op vele manieren kan dit bereikt worden, maar Gregoire bereikte het door aan het niet spectaculaire, het schijnbaar zo traditio nele, een eenvoud en een diepte van ge voel te schenken, die treffend zijn en doen verwachten, dat zijn crucifix, goed uitgevoerd en voltooid, een innige ver standhouding teweeg kan brengen lus sen de Afgebeelde en de beschouwer. De voorstelling spreekt tot het gemoed en is geen gewild bedenksel. Bovendien was een overweging, dat dit kruisbeeld ten zeerste geschikt ge acht moet worden voor het doel, dat de Stichting 18531953 voor ogen zweeft, n.l. de opstelling op een voor het publiek toegankelijke plaats, langs de weg bij Nijmegen. Het heeft im mers een zekere „bevattelijkheid", zon der dat het, in welk opzicht dan ook, daarnaar kunstmatig schijnt te stre ven. Het verheugt de jury uiteraard, dat het bestuur der Stichting reeds na enige dagen heeft laten weten, dat het de be kroning en de aanbeveling van dit ont werp denkt te volgen, evenals die van de tweede en de derde prijs, zodat men dus mag zeggen, dat de prijsvraag ge slaagd is. No. 33 (Verhulst). Het ontwerp van H. Verhulst, in gele was uitgevoerd, is door de jury niet grote belangstelling bekeken en geprezen om zijn oorspron kelijkheid en gespannen vorm. Het lang gerekte van het corpus werd ondergaan als een eigenschap, die inhaerent was te achten aan de algemene opzet van hét ontwerp. Na langdurige beschouwing meende echter de grote meerderheid der jury, dat het zeer moeilijk beoordeeld kon worden, of de kwaliteiten van het onderwerp ook bij eventuele uitvoering zouden blijven bestaan, of van de span ning der vormen niets zou verdwijnen en of de bekoring der kleur van het materiaal niet een suggestie schiep, die bij vei'groting en uitvoering in brons teloor zou moeten gaan. Ook is nog op gemerkt, dat dit crucifix alleen tot zijn recht zou kunnen komen in een meer besloten, intieme omgeving. Langs de weg geplaatst zou het zijn werking mis sen. Daartegenover werd er op gewezen, dat de bekoring van dit ontwerp zeker niet alleen ligt in de natuurlijke eigen schappen van het materiaal, maar ook in de plastische hoofdvorm, het verloop der lijnen en de verdeling der partijen. No. 4 Verhaak). In het ontwerp van F. Verhaak Jr. tenslotte prees de jury wederom de rustige devotie, die door de vormen wordt meegedeeld en de har monie dier vormen. Echter meende zij, dat de gevoelige behandeling van kop, torso en armen niet wordt voortgezet in de beenpartij, waarvan de spanning en de beheersing aanmerkelijk geringer zijn te noemen. Zondagscollecte uit New York aan Prins overhandigd Dr. Richard McEvoy, predikant van de kerk van St. Mark in „The Bouweric" (New- York) heeft aan Prins Bernhard een cheque overhandigd van 375 dollar voor de slacht offers van de overstromingen. Het geld. zo zei dc predikant, was de opbrengst van de Zondagscollecte. Oproep van A.N.W.B. Naar de A.N.WJB. uit rapporten van zijn wegenwachten verneemt, staan 's nachts verscheidene vrachtauto's uit hulpcolonnes zonder benzine, omdat zij langs de route niet kunnen tanken. De A.N.W.B. doet een beroep op benzine stations- en pomphouders langs de voor het reddingswerk vitale routes, om. indien zij in deze nood-periode niet permanent geopend zijn, zodanige voorzieningen te treffen, dat ook 's nachts de brandstoffenvoorziening van de hulptransporten niet stagneert.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4