Aangrijpende momenten aan de haven van Bruinisse Reddingsvloot lag op vele plaatsen werkeloos te wachten Elke man en elke jongen helpt Zo werden 1500 slachtoffers uit Middelharnis gered Studenten en Rode Kruis-mannen werken samen met de Marine Coördinatiecommissie „Waters nood 1953" gesticht Dijk in Den Bommel (Flakkee) gisteren bezweken Pag. 3 Woensdag 4 Februari 1953 Oosterlanders met helicoptères van daken gered (Van een onzer verslaggevers) ACHTER de omgewoelde dijk bij -^uïnisse gaat het wijde, vruchtbare land van Duiveland schuil onder een vloed van kil, grauw water, zoals overal op de eilanden van Zuid-Holland en Zeeland. Maar in Bruinisse en het achterland is de nood wel bijzonder groot, Bruinisse zelf is een dode stad, waar het water vrij de woningen binnenkolkt, vernielend en beschadigend, mensenlevens eisend en bezit meesleurend. Van de polders in het land er achter, en in het bijzonder van Ooster- land, moet men aannemen, dat het ernstig, héél ernstig is. Van de verdere polders weet men niets. Op de dijk tussen Bruinisse en de vluchthaven bij Zijpe lopen groepjes Duivelanders op en neer, elkaar aansprekend en bange vragen stellend. „Heb je wat van mijn broer gehoord?" „Hoe is de toestand bij mijn ouders in de buurt ben daar niets te drinken en de wind waait door de pannen De twee volgende landingen van de helicoplère brachten het dodelijk vermoeidelijkbleke, trillende, ver kleumde en tot wanhoop toe ontdane ouderpaar aan de grond. Het schip Minister C. Lely" van de R.TM., dat met 6000 broden en Rode Kruissoldaten uit de Maasstad was gekomen, was als hospitaalschip ingericht. Daar konden de geredden op adem komen. Maar er kwamen er zo weinig, de tussenpozen waren zo lang De handen uit de mouwen steken is de eilanders wel toevertrouwd. Maar wat begin je, als je op de dijk staal en het land, waar je hulp wilt ver lenen, waar je familie en dierbaren moeten schuilen op zolders en daken, is' één onafgebroken, onbegaanbare woestenij van ijskoud water? Weinig, zeer weinig. Toch wordt er geholpen. De grootste mogelijkheden bieden de helicoptères van de Engelse lucht macht, die bij drie, vier tegelijk als monster-muskieten boven de verlaten en half ingestorte boerderijen hangen. Verkenningsvliegtuigen en kleine ver- keerstoestellen geven hun waarnemin gen van plaatsen, waar hulp nodig is, aan de hefschroefvliegtuigbemanningen door. Ui't Roosendaal kwam een grote groep Commando-troepen, militairen, die onver vaard met enkele jollen het water op voeren. met het vooruitzicht, misschien door het koude water te moeten waden, misschien wel enkele honderden meters te moeten zwemmen, om het contact tot stand te brengen. Talloze schepen Talloze scheepjes en schepen varen van Rotterdam, Dordrecht en andere plaatsen door het Hollands Diep, langs Flakkee en St. Philipsland naar Bruinisse, om daar de vluchtelingen op te nemen. Tussen die schepen be vond zich ook het bootje, dat uw ver slaggever in de vroege morgen had bemachtigd en dat openstond voor zoveel évacué's als het maar dragen kon. Maar het keerde leeg naar Rotter dam terug, want er viel niets te ver voeren. Bruinisse is leeg, de polder bewoners kunnen niet naar de dijken kometen-de sloepen, ate- 'de ?.mnnen van de commando-troepen bemannen, hebben te veel diepgang om overal te komen. De helicoptères vliegen af en aan. maar redden per vlucht nu eenmaal maai- één persoon tegelijk. Vraag het aan de Urkers, die met wijde broeken op droge dijk staan. Zij zijn met de hele vloot op de radio-oproep naar Bruinisse gekomen, maar moeiten wachten. „Kwamen die stakkers nu maar hier, dan staat er war me koffie en drcog goed voor hen in de kajuit klaar", vertélde een Urker ons. Echtgenootf vermist Dan zoeft één der helicoptères over het kleine groepje huisjes van Zijpe, waar in een geinundeex'd tuintje de vlag halfstok waait. Bij ■et vluchthaventje is een stuk hoog gi-as en daar komt de reuzen- muskiet zachtjes aan de grond. De herrie van de motor wordt minder, a at deui'tje gaat open. Schippers n soldalen schieten toe om het •-mzalig vei'kleumde figuurtje, dat i de grond wordt gezet, te onder- 'cunen: Jannetje Eerland, 27 jaar 'd. een van de eerste geredden t Oosterland, dat zo zwaar moet >n getroffen. Veel kan zij niet uxt- -engen en niemand heeft de moed. haar vragen te stellen. Haar ant- ---oorden zouden oök vex-loren gaan n het geraas van de helicoptère 'ie weer loodrecht omhoog schiet koers zet naar de enkele daken. ':e aan de hox-izon boven het water 'steken. nas later weet Jannetje Eerland wat te •■melen. ,Nelis, mijn man, is verdwenen. - weet niet waar hij is. Als hij maar '"t verdronken is. We zaten met mijn •der en moeder op de zolder van ons "keltje en hadden oen gat in het dak -broken om met een witte vlag te kun- ->n zwaaien. Gelukkig zijn we gezien 'oor een vliegtuig en dat andere ding nam ons even later halen Gaan ze nu ik om mijn vader en moeder? We heb- Hevig ontdaan stamelt Jannetje Eerland. na aankomst op de aroge wal enkele woorden lot plaats genoten, die willen weten, hoe het nu in hel ondergelopen Oosterland Spontane hulp Aan behulpzaamheid is geen gebrek. Parlevinkers uit Rotterdam met hun klei ne, onooglijke motorbootjes voeren tus sen trawlers, sleepboten en rondvaart- schepen naar de Zeemvse eilanden. Maar i bet vervoer van de geïsoleerde boerderij en naar de dijken en kusten gaat tc lang zaam. Wat men in Zeeland nodig heeft r.ijn vletten, platboomde schuitjes, liefsi met buitenboordmotor. Buiten de kusten liggen schepen genoeg om de mensen naar het Noorden te brengen. Zo is daar het eenvoudige verhaal van twee jonge mannen. Mike Podolky. 30 jaar oud, Amerikaan van geboorte, als kunstschilder in Amsterdam werkend en Robert Ogilvie. in Inaië geboren. 29 jaar oud, directie-secretaris van een reclame bureau in de hoofdstad. Zijn drie direc teuren waren met auto's évacué's gaan vervoeren en hadden het personeel vrij gegeven. Robert zocht zijn vriend Mike op en samen vertrokken zij naar Roo sendaal, waar ze door een groep militai ren als welkome aanvulling werden mee genomen naar Rilland Bath op Zuid Be veland. Want Rob en Mike staan hun man netje. Mike was in de oorlog paratrooper en heefit de Silver Star", Rob was in Indië bij de Marine. Maar in Rilland Eath kon men niet verder door het op komend getij. Liever dan bij de pakken neer te zitten, gingen ze terug naar Roo sendaal om zich bij een ander militair onderdeel aan te sluiten. Zo kwamen ze naar Bruinisse, temid den van de Commando-troepen. Maar ook daar was weinig werk voor hen. Animo genoeg, maar geen kleine bootjes om de wijde vlakte in te varen. Met ons gin gen ze mee naar Rotterdam, waar ze zich met instanties zullen verstaan over ver dere hulpverlening. Zal hun hand doen, wat zij vindt om te doen? Zeker. En de handen van al die andere kerels, waar Nederland trots op kan zijn, ook. Want het kan ze niet schelen wat het is. Al moeten ze koppen koffie of zandzakken aandragen, al moeten ze lopen of waden Treurig. De toestand achter Bruinisse is in één woord treurig. In Oosterland staat alles zo ver onder waterdat de ge redden niet kunnen zeggen of hun buren nog in leven zijn. In Sirjansland moet de toestand al niet beter zijn. Als men de geruchten gelooft, is geen gedeelte van het eiland gespaard ge bleven. Het reddingswerk gaat zeer intensief door en alles wordt gedaan, om de naar de dijk gebrachte stakkers meteen een goed onderdak ,en comfor tabel vervoer te bezorgen. Bij Zijpe is er van het R.T.M.-empla- cement zo goed als niets over. De rails steken kriskras in de grond en de rest van het railnet ligt onder water. De Engelse piloten van de helicoptères, die nu assistentie hebben gekregen van Amerikaanse hefschroefvliegtuigen uit Duitsland, de verkenningsvliegtuigen, de Urker vissers en de beurtschippers de salonboot-schappers en de parlevinkers, ze staan klaar om te helpen, waar het maar kan. De commando-troepen door kruisen in de voorhanden zijnde bootjes de watervlakten, redden mensen en geven aanwijzingen aan de helicoptères, die bo ven de daken en zolders hun takel-lijn tje neerlaten om de slachtoffers zo in het toestel te hijsen. Deze helicoptères zijn wonderbaarlijk, zij verrichten werk, dat op geen andere wijze zo snel, zo veilig en zo gemakkelijk te doen zijn. Pas bij het aanschouwen van alle el lende der geredden, maar ook bij het zien van de intensieve en grootscheepse reddingspogingen, beseft men de om/vang dezer nationale ramp, die zoveel burgers en naasten het leven kost. Hoevelen zul len nog omkomen, hoevelen zullen nog gered kunnen worden Ca. 15.000 stuks vee omgekomen Naar wij van officiële zijde vernemen is de evacuatie van het vee uit de ge troffen gebieden in Zuid-Holland zo goed als voltooid. Volgens voorlopige ramingen is van het vee op Goeree-Overflakkee 90 verdronken. Dit betekent, dat op dit eiland ongeveer 9.000 stuks vee verloren zijn gegaan. In het overige gedeelte van Zuid- Holland zijn naar schatting 1.000 dieren verdronken. In de Alblasserwaard moes ten door verdere stijging van het water de gebieden, waaruit vee wordt afge voerd. worden uitgebreid. De verliezen van de veestapel in N.W. Brabant worden geraamd op 5.000 stuks. De evacuatie van de veestapel in dit ge bied is nog aan de gang. In Drimmelen hebben honderden koeien en paai-den de overstromingen overleefd. Zij zijn echter onbereikbaar en konden tot nu toe niet in veiligheid worden gebracht. Aangenomen moet worden, dat al het vee op Schouwen en Duiveland is om gekomen. Er zijn nog seen berichten over de vee stapel op Thclen. maar ook hier worden grote verliezen gevreesd. Uit Zeeland is geen vee geëvacueerd. Hoewel op vele plaatsen veevoer is ge bruikt om te trachten gaten in dijken te dichten, zijn er over het algemeen nog voldoende voorraden beschikbaar. Uit alle delen van het land worden voorraden veevoeder aangeboden. Watersnoodcollecte Vrij-Evang. Gem. Het Comité van de Bond van Vrij Evangelische gemeenten in Nederland deelt mede dat op Zondag 8 Februari in alle bij de Bond aangesloten ge meenten een collecte zal worden ge houden ten bate van de slachtoffers van de watersnood in Zuid-Holland en Zee land. Tevens wordt de inzameling aanbe volen van in goede staat verkerende lijfgoederen enz. Deze goederen te zen den naar de kosterij Jan van Loonslaan 6 te Rotterdam. T rein verbinding VlissingenArnemuiden Sedert vijf uur gistermiddag wordt tussen Vlissingen en Arnemuiden op Walcheren een uurdienst met treinen gereden. Tussen Roosendaal en Zeven bergen wordt een pendeldienst met treinen gereden. Nauwelijks is de helicoptere aan de grond, of een der bemannings leden helpt een der eerste geredde Oosterlanders bij de haven van Bruinisse aan de vaste wal. Door de gevaarlijke wateren (Van een bijzondere medewerker) Maandagmiddag, op de rede van middelharnis. Twee Spidoboten naderen het haventje om évacué's te halen, gegidst door de sleepboot „Amstel" van Piet Smit. De drie uur varen zijn rustig verlopen, drie uur, die voor de redders bijzonder lang duur den, vooral toen de „Amstel" bij Oud-Beijerland besloot de dag af te wachten omdat het varen in deze wateren zo gevaarlijk is. Onder leiding van minister Beel Onder voorzitterschap van de mi nister van Binnenlandse Zaken is de coördinatiecommissie „Watersnood" 1953" gesticht. Deze commissie heeft tot taak het verzekeren van de nodige coördinatie in de leiding bij de be strijding van de ramp en bij de latere verzorging van de getroffenen: Besloten is dat in de provincie de commissaris der Koningin bij de on middellijke bestrijding van de ramp de opperste leiding heeft. In gevallen, waarin meer provincies betrokken zijn, of de commissaris dei- Koningin door gebrek aan verbindingen geen overzicht heeft, berust de leiding bij de minister van Binnenlandse Za ken Dit betreft uitsluitend de vaststel ling van wat gedaan moet worden en in welke volgorde. Hoe dit gedaan wordt, dient te worden overgelaten aan instanties, die daarvoor in de eer ste plaats zijn aangewezen. Zo zal de directeur-generaal van net verkeer via de verkeersinspecties het wegvervoer en via de bevrachtings commissarissen het watervervoer rege len. Hetzelfde geldt voor militaire bij stand (Nederlandse territoriale bevel hebber), evacuatie (centrale evacuatie- commissie), levering' van goederen (Rode Kruis), voedselvoorziening (di recteur-generaal van de voedselvoorzie ning). De waterkering blijft een zaak van de rijkswaterstaat. Evacuaties Evacuaties, waartoe door de commis saris der Koningin of de minister van Binnenlandse Zaken wordt besloten, worden geregeld door de provinciale evacuatiecommissarissen en de centrale evacuatiecommissie. Zijn- de geëvacueer- den eenmaal ondergebracht in de defi nitieve vluchtoorden, dan is de verdere verzorging zaak van het ministerie van Maatschappelijk Werk, met inschake ling van de provinciale opbouworganen. Er zijn twee subcommissies gevormd: een onder leiding van de minister van Maatschappelijk Werk, de andere onder leiding van de minister van Financiën, I om de geldelijke uitkering aan de be- I trokkenen en de financiering van de i geleden schade te regelen. Bepaald is voorts, dat het bijeen- brengen van de bïjeengezamelde goe deren berust bij het Rode Kruis en de centrale inzameling van gelden bij het Nationaal Rampenfonds. Prins Bern- Minister Algera naar noodgebieden De minister van Verkeer en Water staat. mr J. Algera. zal zich vandaag met een directievaartuig van de rijks waterstaat, de „Jan Blanken", naar het centrum van de noodgebieden rondom Zierikzee begeven, teneinde ter plaatse contact op te nemen met de bevolking. De minister zal worden vergezeld door ir A. G. Maris, directeur-generaal van de rijkswaterstaat en ir A. H. Fabiu.;. hoofd-ingenieur van de rijkswaterstaat. Ook 's nachts benzine Naar do A.N.W.B. uit rapporten va zijn wegenwachten verneemt, staan 's nachts verscheidene vrachtauto's uit hulpcolonnes zonder benzine, omdat langs de route niel kunnen tanken. De A.N.W.B. heeft nu een bernen ge daan op benzinestation- en pomphou ders langs de voor het reddingswei vitale routes om. indien zij in deze nood-periode niet permanent, geopend zijn. zodanige voorzieningen te treffen, dat. ook nachts de brandstofvoorraad voor de hulptransporten niet staeneert. De Prins voorzitter van rampenfonds Z.K H. Prins Bernhard. die morgen in ons land hoopt terug te keren, is bereid gevonden het voorzitterschap van dit fonds op zich t'e nemen, zulks in verband met het aftreden van jhr. Beelaerts van Blokland. hard zal hiervan als voorzitter optra den. De besteding van de goederen en gelden zal in overeenstemming met de regering worden vastgesteld. In deze commissie hebben zitting de secretarissen-generaal van Financiën, Maatschappelijk Werk en Algemene Zaken, de directeur-generaal van het verkeer, de Nederlandse territoriale be velhebber en de plaatsvervangende di- reoteur-generaal van de voedselvoor ziening. Links en rechts ligt het land onder water, hier en daar ?p' n van tien tallen meters in de uijken, hier en polders onbegrijpelijkerwijs gespaard. De toestand schijnt hiér redelijk. We kunnen hier niet stoppen want dit ge bied is over land bereikbaar: wij moe ten door naar Goeree-Overflakkee. Na de woelige Haringvliet koersen de drie kapiteins de door de ebstroom ge vaarlijke haveningang binnen. De twee doktoren en de marinecommandant, die de expeditie leiden, overleggen met de burgemeester. De schaarse berichten die de burgemeester heeft wijzen er op, dat Den Bommel omiddellijk hulp no dig heeft. De voorraad dekens en brood wordt verdeeld en de „Nassauplaat" vertrekt weer, voorafgegaan door de trouwe „Amstel". Van zee uit lijkt het hele eiland ondergelopen.. Den Bommel blijkt voor de redders een probleem te zijn. Het kleine ha ventje en de daarop uitkomende straat jes vormen een door het lage tij ver oorzaakte stroomversnelling, die het dorp middendoor snijdt. Met een water val van een meter hoog stort het weg stromende polderwater zich in het ha ventje. dat nog nooit zo'n wilde beroe ring gekend heeft. De meegekomen elf matrozen trekken er met hun zes rubberboten op uit en gaan een gevaarlijk spel spelen met het water. De enige goede aanlegplaats voor de „Nassauplaat" is de Westelij ke oever en daar ligt helaas het klein ste deel van het dorp. De marine maakt een loopplank uit ronddrijvend hout en de eerste burger komt aan boord: een vrouw van een vijf-en-veertig jaar. de sporen van tra- ren op het gezicht. Even heeft ze ge ivankeld midden op de plank en dat s voor de volgende aanleiding om niet te durven. Ook als een matroos aan land gaat, een vlaggestok vasthoudt, die aan de andere kant op het schip gesteund wordt door de marine-boots man, durft ze niet. Ei- zijn handen genoeg om haar te helpen. Zo gaat het ene tiental na het an dere aan boord, maar dan wordt de plank te glad door de vette Goeree'se klei aan de schoenen. Een vindingrijke matroos spijkert jutezakken op plank en weer gaat het voort. De Leidse studenten, die zijn me- gekomen, maken zich nuttig. Ze dra gen oude mensen uit het dorp, kinde ren, koffers. In korte tijd hebben ze de evacuatie voltooid van de „makke lijke" Westkant van het dorp. Een student, staande .op een dijkje neemt kinderen aan uit een dakvenster. Twee anderen overreden een jonge vrouw met een baby van vier maan den, die niet van haar man vandaan wilde, toch mee te gaan. Op de zol der van een huis, waarin in de beneden kamers de old-finish meubelen rond dreven. slaagden zij er echter niet in om drie biddende vrouwen mee te krij gen. Toen de studenten spraken, keken de boerinnen hen zwijgend aan en her vatten haar gebed; het was op straat hoorbaar. Een gi-oep studenten trok er op uit, samen met mensen van het Rode Kruis, om drie kilometer verderop een man met een gebroken arm te halen. Ondertussen stroomde de „Nassau plaat" vol. kinderen en ouden van da gen in het warme vooronder, de ande ren achterop, de studenten en Rode Kruismensen zouden op de terugweg op de bovendekken plaats nemen. Toen er zeshonderd évacué's aan boord wa- ïeS' maakte de „Nassauplaat" los. be laden met mensen. Er volgde, uitdeling van brood, wat velen niet kottden eten, drinkwater dat allen namen en verdun de gecondenseerde melk voor de babies. Over de rede van Middelharnis waait de Koninklijke standaard. Hare Majes teit is zich persoonlijk op de hoogte ko. men stellen van de toestand aldaar. In een inderhaast gerequireerde. toeval- aanwezige auto wordt de Koningin naar het dorp gebracht over een smalle dijk; een niet geheel ongevaarlijke on derneming. Een paar honderd meter ver der zit de auto al vast. Hare Majesteit stapt even uit, de auto wordt uit de modder geduwd en verdwijnt. Het reddingswerk gaat voort. De toe stand in Middelharnis zelf is redelijk' het dorp ligt vrij hoog en op de bo- ken, kinderen en ouden van dagen wor den aan boord gebracht van de tweede venverdiepingen is men vrij veilig. Zie- Spido. 't Dan, in de middag, gaan we terug, boerderijen af te zoeken. We zijn vroeg genoeg om voor de duisternis door de gevaarlijke wateren te komen. De toestand in de ruimen is goed. De dokters verzorgen enkele patiënten. Met 1500 évacué's gaan we op Rotter dam aan, het vrüwel gehee! over stroomde eiland achter ons latend. Het laatst wat wij zien van Goeree-Over flakkee is het portret van een glimla chende oude man met witte snorren, dat midden in de Haringvliet drijft yRIJWILLIGERS uit het ge hele land en van alle rang en stand werken met. koortsachtige haast aan de dichting van het 85 m brede gat in de dijk bij Papendrecht. Hun werken heeft resultaat, zoals de foto laat zien. In Utrecht plaats voor 40.000 vluchtelingen Utrecht is bestemd als doorgangscen trum, wat betreft évacué's en het distri bueren van de voor de noodgebieden bestemde binnenkomende goederen. In de loop van de dag, waarschijnlijk pas na zes uur vanavond, worden de eersten van een grote stroom geëvacueerden, die voor het merendeel uit Goeree en Over- flakkee met schepen onderweg zijn, in Utrecht verwacht. De jaarbeurs heeft een aantal hallen op het Croeselaanterrein beschikbaar gesteld, waar ruimte is voor 40.000 men sen. Stroo en beddegoed zün voldoende aanwezig, terwijl ook de gemeentelijke centrale keuken is ingeschis de bedoeling __d£_ vindUelinas^'-^.atm v •Kort m ae.'^iHïlëSr- 'verSi^ri - en na registratie. rtChr te geven aan de verschillende plaatsen in de provincie, In de jaarbeursgebouwen aan het'Vre- denburg, waar gelijkvloers wordt ge werkt aan de inrichting van de meubel beurs. zijn verder in de stands op alle verdiepingen vrijwilligers druk doende, de stroom binnenkomende goederen te sorteren, voor doorzending in de richting Sliedrecht. Voorts staan op het veemarkt- terrein circa 4000 stuks naar Utrecht overgebracht vee. Er is voldoende ruimte om dit aantal aanzienlijk uit te breiden. Groot aantal huizen reeds ingestort MIDDEN in het dorp Den Bommel (Noordkust van het eiland Flakkee) is gistermiddag de dijk, die in het verlengde van de haven ligt, doorgebroken. Het water, dat zich met overweldigende kracht door de dijk perste, stortte zich op een groot aantal huizen (achter de dijk), die grotendeels verwoest werden. Onmiddellijk heeft de burgemeester van Den Bommel om toezen ding verzocht van ongeveer vijftig man genietroepen, voorzien van al het mogelijke materieel om de dijk te dichten. Waarschijnlijk zullen hiervoor zinkstukken nodig zijn. Bovendien zouden de militairen zelf voor legering moeten zorgen. De provinciale griffie van Zuid-i dere militairen. 200 studenten en een Holland heeft daarna de burge-;^"' ™We" toevl,llï in sommek- meester van Den Bommel per radio meegedeeld, dat het groot mate rieel, waarom gevraagd is, niet verzonden kan worden. Nader on- dei'zoek ter plaatse zou spoedig volgen. De haven van Den Bommel is bij eb alleen toegankelijk voor scliepen met krachtige motoren, omdat het water met grote kracht door het gat en de haven stroomt. De bevolking van Den Bommel evacueert waarschijnlijk naar Rot- ter-dam. eZer kritiek is ook de situatie in Oude en Nieuwe Tonge. Vele slachtof fers, o,w. de burgemeester van Nieuwe Tonge. zouden hier verdronken zijn. Niet minder dan 60 slachtoffers zouden hier te betreuren zijn. Achter Bruinisse bij Ooltgensplaat en Oude Tonge wachten nog honderden mensen op redding. Alleen lichte roei- vletten kunnen deze gebieden bereiken. Een vlet van de marine is reeds onder weg naar Oude Tonge. Voorts is de VI. 74 „Hendrik Jan" vertrokken met bestemming Ooltgens plaat. Het schip ..De Noordzee" ligt voor Den Bommel. De St. 10 en de St. 2 vervoeren éva cué's van Goeree-Overflakkee. De ove rige schepen van de vloot van Stavo ren liggen voor Bruinisse. Voor Middelharnis was een aantal schepen nodig voor de huisvesting van 1000 Amerikanen. Deze schepen moes ten gisteravond nog in Middelharnis ar riveren. De leiding van de hulpverlening in1 Sommeisdijk nabij Middelharnis is in handen van de beroepssergeant Corne ll's van der Put, motorordonnance eer ste klasse, werkzaam op de technische school van de luchtmacht Ie Deden. De burgemeester van Sommeisdijk wm-dtj namelijk vermist. Sergeant Van der Put. die geassisteerd wordt door vyf an- Uit Middelharnis en Sommeisdijk zijn duizend burgers vrijwillig vertrokken. Zesduizend anderen wachten nog op vervoer. De evacuatie geschiedde tot nu toe per boot naar Hellevoetsluis en van daar per auto naai" Rotterdam. Middelharnis heeft dringend een vier tal kilometers rijplaten nodig, daar de dijk onbegaanbaar is. In Melissant en Ouddorp zijn waar schijnlijk geen slachtoffers. Foto-uitgave over catastrophe Opbrengst voor Rampenfonds De vereniging ter behartiging van ae belangen des boekhandels zal op korte termijn een uitgave het licht doen zien, gewijd aan de overstromingsramp die ons land heeft getroffen. De uitgave zal in foto's een sober relaas geven van de ernstige gevolgen dezer catastrophe. Deze vereniging heeft voor de verzorging en de verspreiding deze uitgave de belangeloze medewer king verkregen zowel van de uitgevers als van de boekhandel in net gehele land. Verwacht wordt, dat ook de papier handel en de drukkers belangeloos hun diensten aan deze opzet zullen verlenen. Op deze \vijze zal het de vereniging mogelijk zyn. de gehele opbrengst van de uitgave aan het Nationaal Rampen fonds af te dragen. Advertent te KOU GEVAT.. Bedek keel en borat nr.... stillende Thermogène; de welda dige warmte verjaagt verkoud heid

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2