Aangrijpende momenten aan de
haven van Bruinisse
Reddingsvloot lag op vele plaatsen
werkeloos te wachten
Elke man en elke
jongen helpt
Zo werden 1500 slachtoffers uit
Middelharnis gered
Studenten en Rode Kruis-mannen werken
samen met de Marine
Coördinatiecommissie „Waters
nood 1953" gesticht
Dijk in Den Bommel (Flakkee)
gisteren bezweken
Pag. 3
Woensdag 4 Februari 1953
Oosterlanders met helicoptères van daken gered
(Van een onzer verslaggevers)
ACHTER de omgewoelde dijk bij -^uïnisse gaat het wijde, vruchtbare
land van Duiveland schuil onder een vloed van kil, grauw water,
zoals overal op de eilanden van Zuid-Holland en Zeeland. Maar in
Bruinisse en het achterland is de nood wel bijzonder groot, Bruinisse
zelf is een dode stad, waar het water vrij de woningen binnenkolkt,
vernielend en beschadigend, mensenlevens eisend en bezit meesleurend.
Van de polders in het land er achter, en in het bijzonder van Ooster-
land, moet men aannemen, dat het ernstig, héél ernstig is. Van de
verdere polders weet men niets. Op de dijk tussen Bruinisse en de
vluchthaven bij Zijpe lopen groepjes Duivelanders op en neer, elkaar
aansprekend en bange vragen stellend. „Heb je wat van mijn broer
gehoord?" „Hoe is de toestand bij mijn ouders in de buurt
ben daar niets te drinken en de wind
waait door de pannen
De twee volgende landingen van
de helicoplère brachten het dodelijk
vermoeidelijkbleke, trillende, ver
kleumde en tot wanhoop toe ontdane
ouderpaar aan de grond. Het schip
Minister C. Lely" van de R.TM., dat
met 6000 broden en Rode Kruissoldaten
uit de Maasstad was gekomen, was als
hospitaalschip ingericht. Daar konden
de geredden op adem komen. Maar er
kwamen er zo weinig, de tussenpozen
waren zo lang
De handen uit de mouwen steken is
de eilanders wel toevertrouwd. Maar
wat begin je, als je op de dijk staal
en het land, waar je hulp wilt ver
lenen, waar je familie en dierbaren
moeten schuilen op zolders en daken,
is' één onafgebroken, onbegaanbare
woestenij van ijskoud water? Weinig,
zeer weinig. Toch wordt er geholpen.
De grootste mogelijkheden bieden de
helicoptères van de Engelse lucht
macht, die bij drie, vier tegelijk als
monster-muskieten boven de verlaten
en half ingestorte boerderijen hangen.
Verkenningsvliegtuigen en kleine ver-
keerstoestellen geven hun waarnemin
gen van plaatsen, waar hulp nodig is,
aan de hefschroefvliegtuigbemanningen
door.
Ui't Roosendaal kwam een grote groep
Commando-troepen, militairen, die onver
vaard met enkele jollen het water op
voeren. met het vooruitzicht, misschien
door het koude water te moeten waden,
misschien wel enkele honderden meters
te moeten zwemmen, om het contact tot
stand te brengen.
Talloze schepen
Talloze scheepjes en schepen varen
van Rotterdam, Dordrecht en andere
plaatsen door het Hollands Diep,
langs Flakkee en St. Philipsland naar
Bruinisse, om daar de vluchtelingen
op te nemen. Tussen die schepen be
vond zich ook het bootje, dat uw ver
slaggever in de vroege morgen had
bemachtigd en dat openstond voor
zoveel évacué's als het maar dragen
kon. Maar het keerde leeg naar Rotter
dam terug, want er viel niets te ver
voeren. Bruinisse is leeg, de polder
bewoners kunnen niet naar de dijken
kometen-de sloepen, ate- 'de ?.mnnen
van de commando-troepen bemannen,
hebben te veel diepgang om overal te
komen.
De helicoptères vliegen af en aan. maar
redden per vlucht nu eenmaal maai- één
persoon tegelijk. Vraag het aan de Urkers,
die met wijde broeken op droge dijk
staan. Zij zijn met de hele vloot op de
radio-oproep naar Bruinisse gekomen,
maar moeiten wachten. „Kwamen die
stakkers nu maar hier, dan staat er war
me koffie en drcog goed voor hen in de
kajuit klaar", vertélde een Urker ons.
Echtgenootf vermist
Dan zoeft één der helicoptères
over het kleine groepje huisjes van
Zijpe, waar in een geinundeex'd
tuintje de vlag halfstok waait. Bij
■et vluchthaventje is een stuk
hoog gi-as en daar komt de reuzen-
muskiet zachtjes aan de grond. De
herrie van de motor wordt minder,
a at deui'tje gaat open. Schippers
n soldalen schieten toe om het
•-mzalig vei'kleumde figuurtje, dat
i de grond wordt gezet, te onder-
'cunen: Jannetje Eerland, 27 jaar
'd. een van de eerste geredden
t Oosterland, dat zo zwaar moet
>n getroffen. Veel kan zij niet uxt-
-engen en niemand heeft de moed.
haar vragen te stellen. Haar ant-
---oorden zouden oök vex-loren gaan
n het geraas van de helicoptère
'ie weer loodrecht omhoog schiet
koers zet naar de enkele daken.
':e aan de hox-izon boven het water
'steken.
nas later weet Jannetje Eerland wat te
•■melen. ,Nelis, mijn man, is verdwenen.
- weet niet waar hij is. Als hij maar
'"t verdronken is. We zaten met mijn
•der en moeder op de zolder van ons
"keltje en hadden oen gat in het dak
-broken om met een witte vlag te kun-
->n zwaaien. Gelukkig zijn we gezien
'oor een vliegtuig en dat andere ding
nam ons even later halen Gaan ze nu
ik om mijn vader en moeder? We heb-
Hevig ontdaan stamelt Jannetje
Eerland. na aankomst op de aroge
wal enkele woorden lot plaats
genoten, die willen weten, hoe het
nu in hel ondergelopen Oosterland
Spontane hulp
Aan behulpzaamheid is geen gebrek.
Parlevinkers uit Rotterdam met hun klei
ne, onooglijke motorbootjes voeren tus
sen trawlers, sleepboten en rondvaart-
schepen naar de Zeemvse eilanden. Maar
i bet vervoer van de geïsoleerde boerderij
en naar de dijken en kusten gaat tc lang
zaam. Wat men in Zeeland nodig heeft
r.ijn vletten, platboomde schuitjes, liefsi
met buitenboordmotor. Buiten de kusten
liggen schepen genoeg om de mensen
naar het Noorden te brengen.
Zo is daar het eenvoudige verhaal van
twee jonge mannen. Mike Podolky. 30
jaar oud, Amerikaan van geboorte, als
kunstschilder in Amsterdam werkend en
Robert Ogilvie. in Inaië geboren. 29 jaar
oud, directie-secretaris van een reclame
bureau in de hoofdstad. Zijn drie direc
teuren waren met auto's évacué's gaan
vervoeren en hadden het personeel vrij
gegeven. Robert zocht zijn vriend Mike
op en samen vertrokken zij naar Roo
sendaal, waar ze door een groep militai
ren als welkome aanvulling werden mee
genomen naar Rilland Bath op Zuid Be
veland. Want Rob en Mike staan hun man
netje. Mike was in de oorlog paratrooper
en heefit de Silver Star", Rob was in
Indië bij de Marine. Maar in Rilland
Eath kon men niet verder door het op
komend getij. Liever dan bij de pakken
neer te zitten, gingen ze terug naar Roo
sendaal om zich bij een ander militair
onderdeel aan te sluiten.
Zo kwamen ze naar Bruinisse, temid
den van de Commando-troepen. Maar ook
daar was weinig werk voor hen. Animo
genoeg, maar geen kleine bootjes om de
wijde vlakte in te varen. Met ons gin
gen ze mee naar Rotterdam, waar ze zich
met instanties zullen verstaan over ver
dere hulpverlening. Zal hun hand doen,
wat zij vindt om te doen? Zeker. En de
handen van al die andere kerels, waar
Nederland trots op kan zijn, ook. Want
het kan ze niet schelen wat het is. Al
moeten ze koppen koffie of zandzakken
aandragen, al moeten ze lopen of waden
Treurig.
De toestand achter Bruinisse is in
één woord treurig. In Oosterland staat
alles zo ver onder waterdat de ge
redden niet kunnen zeggen of hun
buren nog in leven zijn. In Sirjansland
moet de toestand al niet beter zijn.
Als men de geruchten gelooft, is geen
gedeelte van het eiland gespaard ge
bleven. Het reddingswerk gaat zeer
intensief door en alles wordt gedaan,
om de naar de dijk gebrachte stakkers
meteen een goed onderdak ,en comfor
tabel vervoer te bezorgen.
Bij Zijpe is er van het R.T.M.-empla-
cement zo goed als niets over. De rails
steken kriskras in de grond en de rest
van het railnet ligt onder water.
De Engelse piloten van de helicoptères,
die nu assistentie hebben gekregen van
Amerikaanse hefschroefvliegtuigen uit
Duitsland, de verkenningsvliegtuigen, de
Urker vissers en de beurtschippers de
salonboot-schappers en de parlevinkers,
ze staan klaar om te helpen, waar het
maar kan. De commando-troepen door
kruisen in de voorhanden zijnde bootjes
de watervlakten, redden mensen en geven
aanwijzingen aan de helicoptères, die bo
ven de daken en zolders hun takel-lijn
tje neerlaten om de slachtoffers zo in het
toestel te hijsen. Deze helicoptères zijn
wonderbaarlijk, zij verrichten werk, dat
op geen andere wijze zo snel, zo veilig
en zo gemakkelijk te doen zijn.
Pas bij het aanschouwen van alle el
lende der geredden, maar ook bij het
zien van de intensieve en grootscheepse
reddingspogingen, beseft men de om/vang
dezer nationale ramp, die zoveel burgers
en naasten het leven kost. Hoevelen zul
len nog omkomen, hoevelen zullen nog
gered kunnen worden
Ca. 15.000 stuks
vee omgekomen
Naar wij van officiële zijde vernemen
is de evacuatie van het vee uit de ge
troffen gebieden in Zuid-Holland zo goed
als voltooid. Volgens voorlopige ramingen
is van het vee op Goeree-Overflakkee 90
verdronken. Dit betekent, dat op dit eiland
ongeveer 9.000 stuks vee verloren zijn
gegaan. In het overige gedeelte van Zuid-
Holland zijn naar schatting 1.000 dieren
verdronken. In de Alblasserwaard moes
ten door verdere stijging van het water
de gebieden, waaruit vee wordt afge
voerd. worden uitgebreid.
De verliezen van de veestapel in N.W.
Brabant worden geraamd op 5.000 stuks.
De evacuatie van de veestapel in dit ge
bied is nog aan de gang. In Drimmelen
hebben honderden koeien en paai-den de
overstromingen overleefd. Zij zijn echter
onbereikbaar en konden tot nu toe niet
in veiligheid worden gebracht.
Aangenomen moet worden, dat al het
vee op Schouwen en Duiveland is om
gekomen.
Er zijn nog seen berichten over de vee
stapel op Thclen. maar ook hier worden
grote verliezen gevreesd. Uit Zeeland is
geen vee geëvacueerd.
Hoewel op vele plaatsen veevoer is ge
bruikt om te trachten gaten in dijken
te dichten, zijn er over het algemeen nog
voldoende voorraden beschikbaar. Uit alle
delen van het land worden voorraden
veevoeder aangeboden.
Watersnoodcollecte
Vrij-Evang. Gem.
Het Comité van de Bond van Vrij
Evangelische gemeenten in Nederland
deelt mede dat op Zondag 8 Februari
in alle bij de Bond aangesloten ge
meenten een collecte zal worden ge
houden ten bate van de slachtoffers van
de watersnood in Zuid-Holland en Zee
land.
Tevens wordt de inzameling aanbe
volen van in goede staat verkerende
lijfgoederen enz. Deze goederen te zen
den naar de kosterij Jan van Loonslaan
6 te Rotterdam.
T rein verbinding
VlissingenArnemuiden
Sedert vijf uur gistermiddag wordt
tussen Vlissingen en Arnemuiden op
Walcheren een uurdienst met treinen
gereden. Tussen Roosendaal en Zeven
bergen wordt een pendeldienst met
treinen gereden.
Nauwelijks is de helicoptere aan
de grond, of een der bemannings
leden helpt een der eerste geredde
Oosterlanders bij de haven van
Bruinisse aan de vaste wal.
Door de gevaarlijke wateren
(Van een bijzondere medewerker)
Maandagmiddag, op de rede van middelharnis.
Twee Spidoboten naderen het haventje om évacué's te halen,
gegidst door de sleepboot „Amstel" van Piet Smit. De drie uur varen
zijn rustig verlopen, drie uur, die voor de redders bijzonder lang duur
den, vooral toen de „Amstel" bij Oud-Beijerland besloot de dag af te
wachten omdat het varen in deze wateren zo gevaarlijk is.
Onder leiding van minister Beel
Onder voorzitterschap van de mi
nister van Binnenlandse Zaken is de
coördinatiecommissie „Watersnood"
1953" gesticht. Deze commissie heeft
tot taak het verzekeren van de nodige
coördinatie in de leiding bij de be
strijding van de ramp en bij de latere
verzorging van de getroffenen:
Besloten is dat in de provincie de
commissaris der Koningin bij de on
middellijke bestrijding van de ramp
de opperste leiding heeft.
In gevallen, waarin meer provincies
betrokken zijn, of de commissaris dei-
Koningin door gebrek aan verbindingen
geen overzicht heeft, berust de leiding
bij de minister van Binnenlandse Za
ken Dit betreft uitsluitend de vaststel
ling van wat gedaan moet worden en
in welke volgorde. Hoe dit gedaan
wordt, dient te worden overgelaten
aan instanties, die daarvoor in de eer
ste plaats zijn aangewezen.
Zo zal de directeur-generaal van net
verkeer via de verkeersinspecties het
wegvervoer en via de bevrachtings
commissarissen het watervervoer rege
len. Hetzelfde geldt voor militaire bij
stand (Nederlandse territoriale bevel
hebber), evacuatie (centrale evacuatie-
commissie), levering' van goederen
(Rode Kruis), voedselvoorziening (di
recteur-generaal van de voedselvoorzie
ning). De waterkering blijft een zaak
van de rijkswaterstaat.
Evacuaties
Evacuaties, waartoe door de commis
saris der Koningin of de minister van
Binnenlandse Zaken wordt besloten,
worden geregeld door de provinciale
evacuatiecommissarissen en de centrale
evacuatiecommissie. Zijn- de geëvacueer-
den eenmaal ondergebracht in de defi
nitieve vluchtoorden, dan is de verdere
verzorging zaak van het ministerie van
Maatschappelijk Werk, met inschake
ling van de provinciale opbouworganen.
Er zijn twee subcommissies gevormd:
een onder leiding van de minister van
Maatschappelijk Werk, de andere onder
leiding van de minister van Financiën,
I om de geldelijke uitkering aan de be-
I trokkenen en de financiering van de
i geleden schade te regelen.
Bepaald is voorts, dat het bijeen-
brengen van de bïjeengezamelde goe
deren berust bij het Rode Kruis en de
centrale inzameling van gelden bij het
Nationaal Rampenfonds. Prins Bern-
Minister Algera naar
noodgebieden
De minister van Verkeer en Water
staat. mr J. Algera. zal zich vandaag
met een directievaartuig van de rijks
waterstaat, de „Jan Blanken", naar het
centrum van de noodgebieden rondom
Zierikzee begeven, teneinde ter plaatse
contact op te nemen met de bevolking.
De minister zal worden vergezeld door
ir A. G. Maris, directeur-generaal van
de rijkswaterstaat en ir A. H. Fabiu.;.
hoofd-ingenieur van de rijkswaterstaat.
Ook 's nachts benzine
Naar do A.N.W.B. uit rapporten va
zijn wegenwachten verneemt, staan
's nachts verscheidene vrachtauto's uit
hulpcolonnes zonder benzine, omdat
langs de route niel kunnen tanken.
De A.N.W.B. heeft nu een bernen ge
daan op benzinestation- en pomphou
ders langs de voor het reddingswei
vitale routes om. indien zij in deze
nood-periode niet permanent, geopend
zijn. zodanige voorzieningen te treffen,
dat. ook nachts de brandstofvoorraad
voor de hulptransporten niet staeneert.
De Prins voorzitter van
rampenfonds
Z.K H. Prins Bernhard. die morgen
in ons land hoopt terug te keren, is
bereid gevonden het voorzitterschap van
dit fonds op zich t'e nemen, zulks in
verband met het aftreden van jhr.
Beelaerts van Blokland.
hard zal hiervan als voorzitter optra
den. De besteding van de goederen en
gelden zal in overeenstemming met de
regering worden vastgesteld.
In deze commissie hebben zitting de
secretarissen-generaal van Financiën,
Maatschappelijk Werk en Algemene
Zaken, de directeur-generaal van het
verkeer, de Nederlandse territoriale be
velhebber en de plaatsvervangende di-
reoteur-generaal van de voedselvoor
ziening.
Links en rechts ligt het land onder
water, hier en daar ?p' n van tien
tallen meters in de uijken, hier en
polders onbegrijpelijkerwijs gespaard.
De toestand schijnt hiér redelijk. We
kunnen hier niet stoppen want dit ge
bied is over land bereikbaar: wij moe
ten door naar Goeree-Overflakkee.
Na de woelige Haringvliet koersen de
drie kapiteins de door de ebstroom ge
vaarlijke haveningang binnen. De twee
doktoren en de marinecommandant, die
de expeditie leiden, overleggen met
de burgemeester. De schaarse berichten
die de burgemeester heeft wijzen er op,
dat Den Bommel omiddellijk hulp no
dig heeft.
De voorraad dekens en brood wordt
verdeeld en de „Nassauplaat" vertrekt
weer, voorafgegaan door de trouwe
„Amstel". Van zee uit lijkt het hele
eiland ondergelopen..
Den Bommel blijkt voor de redders
een probleem te zijn. Het kleine ha
ventje en de daarop uitkomende straat
jes vormen een door het lage tij ver
oorzaakte stroomversnelling, die het
dorp middendoor snijdt. Met een water
val van een meter hoog stort het weg
stromende polderwater zich in het ha
ventje. dat nog nooit zo'n wilde beroe
ring gekend heeft.
De meegekomen elf matrozen trekken
er met hun zes rubberboten op uit en
gaan een gevaarlijk spel spelen met
het water. De enige goede aanlegplaats
voor de „Nassauplaat" is de Westelij
ke oever en daar ligt helaas het klein
ste deel van het dorp.
De marine maakt een loopplank uit
ronddrijvend hout en de eerste burger
komt aan boord: een vrouw van een
vijf-en-veertig jaar. de sporen van tra-
ren op het gezicht. Even heeft ze ge
ivankeld midden op de plank en dat
s voor de volgende aanleiding om niet
te durven. Ook als een matroos aan
land gaat, een vlaggestok vasthoudt,
die aan de andere kant op het schip
gesteund wordt door de marine-boots
man, durft ze niet. Ei- zijn handen
genoeg om haar te helpen.
Zo gaat het ene tiental na het an
dere aan boord, maar dan wordt de
plank te glad door de vette Goeree'se
klei aan de schoenen. Een vindingrijke
matroos spijkert jutezakken op
plank en weer gaat het voort.
De Leidse studenten, die zijn me-
gekomen, maken zich nuttig. Ze dra
gen oude mensen uit het dorp, kinde
ren, koffers. In korte tijd hebben ze
de evacuatie voltooid van de „makke
lijke" Westkant van het dorp.
Een student, staande .op een dijkje
neemt kinderen aan uit een dakvenster.
Twee anderen overreden een jonge
vrouw met een baby van vier maan
den, die niet van haar man vandaan
wilde, toch mee te gaan. Op de zol
der van een huis, waarin in de beneden
kamers de old-finish meubelen rond
dreven. slaagden zij er echter niet in
om drie biddende vrouwen mee te krij
gen. Toen de studenten spraken, keken
de boerinnen hen zwijgend aan en her
vatten haar gebed; het was op straat
hoorbaar.
Een gi-oep studenten trok er op uit,
samen met mensen van het Rode
Kruis, om drie kilometer verderop een
man met een gebroken arm te halen.
Ondertussen stroomde de „Nassau
plaat" vol. kinderen en ouden van da
gen in het warme vooronder, de ande
ren achterop, de studenten en Rode
Kruismensen zouden op de terugweg
op de bovendekken plaats nemen. Toen
er zeshonderd évacué's aan boord wa-
ïeS' maakte de „Nassauplaat" los. be
laden met mensen. Er volgde, uitdeling
van brood, wat velen niet kottden eten,
drinkwater dat allen namen en verdun
de gecondenseerde melk voor de babies.
Over de rede van Middelharnis waait
de Koninklijke standaard. Hare Majes
teit is zich persoonlijk op de hoogte ko.
men stellen van de toestand aldaar. In
een inderhaast gerequireerde. toeval-
aanwezige auto wordt de Koningin
naar het dorp gebracht over een smalle
dijk; een niet geheel ongevaarlijke on
derneming. Een paar honderd meter ver
der zit de auto al vast. Hare Majesteit
stapt even uit, de auto wordt uit de
modder geduwd en verdwijnt.
Het reddingswerk gaat voort. De toe
stand in Middelharnis zelf is redelijk'
het dorp ligt vrij hoog en op de bo-
ken, kinderen en ouden van dagen wor
den aan boord gebracht van de tweede
venverdiepingen is men vrij veilig. Zie-
Spido. 't
Dan, in de middag, gaan we terug,
boerderijen af te zoeken.
We zijn vroeg genoeg om voor de
duisternis door de gevaarlijke wateren
te komen. De toestand in de ruimen
is goed. De dokters verzorgen enkele
patiënten.
Met 1500 évacué's gaan we op Rotter
dam aan, het vrüwel gehee! over
stroomde eiland achter ons latend. Het
laatst wat wij zien van Goeree-Over
flakkee is het portret van een glimla
chende oude man met witte snorren, dat
midden in de Haringvliet drijft
yRIJWILLIGERS uit het ge
hele land en van alle rang en
stand werken met. koortsachtige
haast aan de dichting van het
85 m brede gat in de dijk bij
Papendrecht. Hun werken heeft
resultaat, zoals de foto laat zien.
In Utrecht plaats voor
40.000 vluchtelingen
Utrecht is bestemd als doorgangscen
trum, wat betreft évacué's en het distri
bueren van de voor de noodgebieden
bestemde binnenkomende goederen. In
de loop van de dag, waarschijnlijk pas
na zes uur vanavond, worden de eersten
van een grote stroom geëvacueerden, die
voor het merendeel uit Goeree en Over-
flakkee met schepen onderweg zijn, in
Utrecht verwacht.
De jaarbeurs heeft een aantal hallen
op het Croeselaanterrein beschikbaar
gesteld, waar ruimte is voor 40.000 men
sen. Stroo en beddegoed zün voldoende
aanwezig, terwijl ook de gemeentelijke
centrale keuken is ingeschis
de bedoeling __d£_ vindUelinas^'-^.atm v
•Kort m ae.'^iHïlëSr- 'verSi^ri -
en na registratie. rtChr te geven aan de
verschillende plaatsen in de provincie,
In de jaarbeursgebouwen aan het'Vre-
denburg, waar gelijkvloers wordt ge
werkt aan de inrichting van de meubel
beurs. zijn verder in de stands op alle
verdiepingen vrijwilligers druk doende,
de stroom binnenkomende goederen te
sorteren, voor doorzending in de richting
Sliedrecht. Voorts staan op het veemarkt-
terrein circa 4000 stuks naar Utrecht
overgebracht vee. Er is voldoende ruimte
om dit aantal aanzienlijk uit te breiden.
Groot aantal huizen reeds ingestort
MIDDEN in het dorp Den Bommel (Noordkust van het eiland Flakkee)
is gistermiddag de dijk, die in het verlengde van de haven ligt,
doorgebroken. Het water, dat zich met overweldigende kracht
door de dijk perste, stortte zich op een groot aantal huizen (achter de
dijk), die grotendeels verwoest werden.
Onmiddellijk heeft de burgemeester van Den Bommel om toezen
ding verzocht van ongeveer vijftig man genietroepen, voorzien van al
het mogelijke materieel om de dijk te dichten. Waarschijnlijk zullen
hiervoor zinkstukken nodig zijn. Bovendien zouden de militairen zelf
voor legering moeten zorgen.
De provinciale griffie van Zuid-i dere militairen. 200 studenten en een
Holland heeft daarna de burge-;^"' ™We" toevl,llï in sommek-
meester van Den Bommel per radio
meegedeeld, dat het groot mate
rieel, waarom gevraagd is, niet
verzonden kan worden. Nader on-
dei'zoek ter plaatse zou spoedig
volgen.
De haven van Den Bommel is
bij eb alleen toegankelijk voor
scliepen met krachtige motoren,
omdat het water met grote kracht
door het gat en de haven stroomt.
De bevolking van Den Bommel
evacueert waarschijnlijk naar Rot-
ter-dam.
eZer kritiek is ook de situatie in
Oude en Nieuwe Tonge. Vele slachtof
fers, o,w. de burgemeester van Nieuwe
Tonge. zouden hier verdronken zijn.
Niet minder dan 60 slachtoffers zouden
hier te betreuren zijn.
Achter Bruinisse bij Ooltgensplaat
en Oude Tonge wachten nog honderden
mensen op redding. Alleen lichte roei-
vletten kunnen deze gebieden bereiken.
Een vlet van de marine is reeds onder
weg naar Oude Tonge.
Voorts is de VI. 74 „Hendrik Jan"
vertrokken met bestemming Ooltgens
plaat. Het schip ..De Noordzee" ligt voor
Den Bommel.
De St. 10 en de St. 2 vervoeren éva
cué's van Goeree-Overflakkee. De ove
rige schepen van de vloot van Stavo
ren liggen voor Bruinisse.
Voor Middelharnis was een aantal
schepen nodig voor de huisvesting van
1000 Amerikanen. Deze schepen moes
ten gisteravond nog in Middelharnis ar
riveren.
De leiding van de hulpverlening in1
Sommeisdijk nabij Middelharnis is in
handen van de beroepssergeant Corne
ll's van der Put, motorordonnance eer
ste klasse, werkzaam op de technische
school van de luchtmacht Ie Deden. De
burgemeester van Sommeisdijk wm-dtj
namelijk vermist. Sergeant Van der Put.
die geassisteerd wordt door vyf an-
Uit Middelharnis en Sommeisdijk zijn
duizend burgers vrijwillig vertrokken.
Zesduizend anderen wachten nog op
vervoer. De evacuatie geschiedde tot nu
toe per boot naar Hellevoetsluis en van
daar per auto naai" Rotterdam.
Middelharnis heeft dringend een vier
tal kilometers rijplaten nodig, daar de
dijk onbegaanbaar is.
In Melissant en Ouddorp zijn waar
schijnlijk geen slachtoffers.
Foto-uitgave over
catastrophe
Opbrengst voor Rampenfonds
De vereniging ter behartiging van ae
belangen des boekhandels zal op korte
termijn een uitgave het licht doen zien,
gewijd aan de overstromingsramp die
ons land heeft getroffen.
De uitgave zal in foto's een sober
relaas geven van de ernstige gevolgen
dezer catastrophe. Deze vereniging heeft
voor de verzorging en de verspreiding
deze uitgave de belangeloze medewer
king verkregen zowel van de uitgevers
als van de boekhandel in net gehele
land.
Verwacht wordt, dat ook de papier
handel en de drukkers belangeloos hun
diensten aan deze opzet zullen verlenen.
Op deze \vijze zal het de vereniging
mogelijk zyn. de gehele opbrengst van
de uitgave aan het Nationaal Rampen
fonds af te dragen.
Advertent te
KOU GEVAT..
Bedek keel en borat nr....
stillende Thermogène; de welda
dige warmte verjaagt verkoud heid