DoriHscf) Dagblatr Nood op Schouwen en Duiveland het grootst Enige duizenden nog onbereikbaar Harde strijd in het Duinkerkenvan Nederland 1000 DODEN OP SCHOUWEN? Vandaag gezamenlijke actie van marine en luchtmacht „Vaak bekruipt mij de angst" -y.,fers stijgt n( Toestand m Zeèïi\S gmrsts Geen storm op komst, wel harde wind 29ste laargang No. 7649 Bureau: Scheffersplein hoek Dordrecht. Abonnementsprijzen: per week 0.47; per maand 2.per kwartaal 6. Advertentieprijs 15 cent per m.m. Giro 194262. Telefoonnummers: Directie en admin. 3370. na 5.30 uur 7302. Redactie 5920. Klachtendienst abonne menten (van 6 uur tot half 8) telefoon 6677 Hoofdredacteur: Dr. E. DIEMER FlaatseL Directeur: JL JOEN Chef-stadsredactie: B. MENSEN Chiistelijk-NaÜonaal Dagblad vooi Dordrecht en Omstreken .fitantoasfict) te gfoeBlrortl mijn in tpgbensDoef Woensdag 4 Februari 1953 N UIZENDEN MENSEN verkeren nog in nood op Schouwen en Duiveland. Wat eens een prachtig eiland was, is thans slechts water, water en nog eens water. Er is eigenlijk niet veel verschil meer tussen het land binnen de dijken en de zee er buiten. Wel zijn er nog enkele hooggelegen delen, waar mensen samengepakt zitten, maar voor de rest staat alles onder water. In de buurt van de Flaurerspolder ten Noordwesten van Zierikzee wachten ongeveer 1500 mensen met angstige spanning op het ogenblik, dat zij uit de verschrikkelijke toestand, waarin zij al vier nachten en drie dag< moesten leven, verlost zullen worden. Tot dusver wachtten zij echter tevergeefs, want hoe ontzettend! de reddingsploegen kunnen deze ongelukkigen niet vinden. Met man en macht hebben de bemanningen van de motorsloepen gewerkt en met koortsachtige spanning hebben zij uitgezien naar het ogenblik, dat zij de vermisten zouden ontdekken. Het moet wel vreselijk teleurstellend voor deze mannen zijn geweest, dat al hun zoeken vergeefs was. Vanmorgen bij het krieken van de dag zou men trachten, in een gezamenlijke actie van marine en luchtmacht, de stakkerds te bereiken. De rondcirkelende vliegtuigen moeten de bemanningen van de motorsloepen naar de plaatsen dirigeren, waar van zij vermoeden, dat er zich mensen bevinden. hier redding bieden. Gisterochtend is men daarmee begonnen. Honder den vaartuigen lagen gistermiddag voor de kust van het eiland, waar de duinenrij. op verschillende plaat sen onderbroken wordt door grote gaten, waar het water kolkend door stroomt. De onzekerheid, waarin men dagen lang heeft ver keerd omtrent het lot van het eiland, is thans verdwenen. Maar zij heeft plaats gemaakt HET DUINKERKEN VAN NE DERLAND. Zo wordt Schouwen en Duiveland op het ogenblik ge- wonder. Slechts buil.,, <je KrtkTWte - DUE weken voor de ramp, waaron der ons volk thans zucht, ontvin gen wij van een lezer het volgende schrijven. Wij meenden er goed aan te doen, het in breder kring bekendheid te verschaffen en namen het in een groot deel onzer oplage op in de ru briek der ingezonden stukken De schrij ver van deze brief had nagenoeg zijn ganse leven op het water doorgebracht en thans, in deze jaren van zijn rust. woonde hij aan een van Hollands dijk- dorpen. Hij kende het water, hield er van, maar kende er ook de gevaren van. Hij kende die gevaren door en door. Toen deze lezer ons zijnbrief zelf kwam bezorgen, hebben wij hem aan geraden, zich in verbinding te stellen met het departement en in het alge meen met de instanties, die bij dit on derwerp betrokken zijn. Stond deze man alleen? Was hij al léén de mening toegedaan, die hij in zijn brief onder woorden bracht? Wij menen van niet- Hij maakte in het ge heel niet de indruk, een uitzonderlijk man te zijn. Hij was een man, zoals er in ons goede land duizenden en dui zenden wonen, ^kenners van het water. Helaas, hij heeft met zijn brief maar al te zeer gelijk gekregen. WAT schreef hij ons dan? Men leze: „Als schipper heb ik mijn hele le ven op het water doorgebracht en ik mag dan ook zonder overdrijving wel zeggen, dat ik de gevaren van dit na tuurelement grondig ken. Ik heb hei. water leren liefhebben, maar ook leren vrezen. Als de Noordwesterstorm zijn donderende stem laat horen, beseft men weer. hoe klein en afhankelijk de mens 1S„Uit onze Vaderlandse Geschiedenis weten we, welk een catastrofe de St. Elisabethsvloed voor ons land is ge weest. Vaak bekruipt mij de angst, dat op een gegeven moment een dergelijke ramp opnieuw zou plaats vinden. Naar mijn mening zijn de meeste van onze dijken niet berekend op een werkelijk grote springvloed. Wanneer wij op alle ?;ebeurlijkheden voorbereid zouden wil- en zijn. moeten onze dijken ten minste 60 tot 75 cm hoger gemaakt worden. Ongetwijfeld zal dit hoge kosten met zich brengen, maar wanneer men bedenkt welk een enorme schade een overstro ming kan teweegbrengen, is mijns in ziens dit geld goed besteed". DIT was het, wat onze briefschrijver ons schreef. Of liever, hij voegde er nog iets aan toe. en wel het vol- eende: „Op nog een ander probleem wil ik de aandacht vestigen. De huidi ge woningbouw-politiek doet veel koslt- bare landbouwgrond verloren gaan. Nu kunnen we volgens mij twee vliege één klap slaan. Na de verzwaring der dijken zijn deze zeer geschikt om er huizen op te bouwen. Ook vroeger pas te men deze methode toe. Op deze manier sparen we de kooi en" de geit: de dijken worden versterkt en er komt bouwterrein beschikbaar. Daarbij komt dan nog het voordeel, dat hier voor taUozen een werkgelegen heid wordt geschapen. Uiteraard zul len ingenieurs dit plan op zijn uitvoer baarheid moeten toetsen. Ook de cultu rele en sociale problemen die er mee samenhangen zullen nader bestudeerd moeten worden. Het plan zal een lange en grondige voorbereiding eisen, maar tk geloof, dat het te verwerkelijken is MEN zal het kunnen billijken, dat wij deze brief juist nu nog eens wil den afdrukken. Want de vrees van de ze kenner van het water is nu wel op een zeer verschrikkelijke wijze bewaar heid: Er hééft zich een nieuwe ramp voorgedaan, die zich met de St. Elisa bethsvloed gemakkelijk laat vergelij ken. En het is gebleken, dat tal van dijken het niet hebben kunnen houden. Nog is de redding in volle gang. Nog zelfs blijkt de ramp telkens weer van groter omvang te zijn dan we al had den vernomen. Maar is het wonder, dat velen reeds nu zich afvragen, of het menselijk-mogelijke was gedaan om zulk een onheil te voorkomen? Is het vreemd, dat velen wel willen weten, wat ons als volk te doen staat? Het water is machtig gebleken. Sa- ...en met storm en wind heeft het ge toond, sterker te zijn dan schier ieder had vermoed. Men kan eerbied hebben voor de arbeid, de onafgebroken arbeid van de er bij betrokkenen in het be waken en het afweren van het water, en toch van oordeel zijn. dat hier een probleem, een vraagstuk ligt, dat moet worden aangegrepen. De ramp moet in tweeërlei opzicht worden bestreden: In een leniging van de gevolgen en in een wegnemen, voor zoveel mogelijk, van de oorzaken. voor een realiteit, die velen de schrik om het hart heeft doen slaan. Geredden verklaarden, dat soms een plotselinge dood een gunst kan 2djn, als men deze plaatst tegenover de radeloze angst van hen, die het water hoger en hoger zagen komen en er tenslotte voor moesten buigen. Noodkreet De burgemeesters van Oosterland en Bruinisse lieten gistermiddag zoals we in een groot deel van onze oplage nog konden melden weten dat het aantal slachtoffers in de omgeving van deze plaatsen zeer groot zou zijn, indien niet direct hulp zou worden verleend. Slechts met helicopters en amphibie- vliegtuigen kon hulp worden verleend. Later meldde de burgemeester van Brui nisse, dat vooral Oosterland dringend om hulp verlegen zat. Onmiddellijk, nadat men op het vliegveld Woensdrecht de noodkreet van de burgemeesters had vernomen, stegen helicopters, geladen met medi camenten, op om zich naar de be dreigde plaatsen te begeven. Geredde personen zouden met de toestellen worden overgebracht naar de markt van Zierikzee. Met de toestellen zijn vele mensen gered. En bij het krieken van de dag zijn de bemanningen van de helicopters verder gegaan met hun prachtige reddingswerkzaamheden. Lol Inderdaad, prachtig werk heb ben die helicopter-bemanningen gedaan- Tientallen mensen hebbo.V zij uit hun benarde posities gegfè-o I en de gehele dag zweef den- zij 1 boven Schouwen Duiveland. Het uitgooien x^^^Sberboteii niet zo'n .gév Het war een föeval, ais zö'n .terecht.kw.-m tegpn een.gojqajj. de poeraenj en énkele lagen verloren en lek geslagen tegen', de dijken. Een tweede lacune, 'die zich wel zeer sterk heeft dóen gevoelen, is het ontbreken van radio-contact, dat bijv. tot gevolg had, dat men van Schouwen en Duiveland lange tijd niets gehoord heeft, Ook zouden in de roei bootjes draagbare zendertjes mee genomen moeten worden, die contact hebben met de vlieg tuigen, die op hun beurt de be dreigde punten kunnen aangeven. Nu was het voor de kleine bootjes veelal een zoeken op goed geluk, terwijl men mocht aannemen, dat de boven hen cirkelende vlieg tuigen meer zagen dan de mensen op het water. Een groot bezwaar bij de reddings pogingen is ook, dat er in onvoldoende mate roeiboten met buitenboordmotor en platboomde vaartuigen zijn, die de gaten door kunnen of over de dijken gedragen kunnen worden. Daardoor liggen de grote' schepen eigenlijk werkeloos voor de kust. Er zijn veel te weinig kleine schuitjes- waarmede de mensen uit huizen en bomen ge haald en naar de dijken gebracht kunnen worden. 'B.ubbervlotten j- Een droevig beeld van St. Philipsland. Het woedende water sleurde hier in zijn woeste vaart vijftig huizen mee, slechts een kale watervlakte achter zich latend. De-zender-TlMa. - ,nLsse zeei ji a.in rubbers v nngUYr ze daar te htpfgMgKfcu. --- -- - --.j - haven van - B 'üüisso worden worpen. Visserss<jb?£pëÏP?1souden dan voorj het verdere transport zorgen. De vlotten zijn naar alle waarschijnlijkheid bestemd, voor de gebieden buiten Bruinisse. De bewoners van Dreischor en Zonnemaire worden eveneens via Bruinisse afgevoerd. Vooral in de polder Oosterland is de toestand hachelijk. Ongeveer vijf mijl ten Zuidoosten van i Zierikzee nabij het tweede gat in de dijk, werd gisteravond dringend om assistentie verzocht. Twintig roeivletten en ander reddingsmateriaal heeft men er nodig. Ook naar Zierikzee worden vele evacué's vervoerd. Men heeft er op aan gedrongen, deze mensen naar Rotterdam of elders op het vasteland te zenden. Zierikzee heeft ook dringend behoefte aan buitenboordmotoren, die op aanvals- boten gemonteerd kunnen worden. De medische verzorging in Zierikzee is goed, het aantal dokters voldoende. Gister avond arriveerde in Bergen op Zoom een boot met 120 patiënten, afkomstig uit de omgeving van Zierikzee. „De Hoop" Het hospitaal-kerkschip „De Hoop", dat in het Zijpe is aangekomen, is naar de rede van Brouwershaven gedirigeerd. Het werd daar vanochtend om 10 uur verwacht. Het schip zal ongeveer 30 patiënten halen uit het hospitaal te Noordgouwe. Een mijnenveger met aan boord kapitein ter zee F. W. van Duim en diens staf, bevindt zich bij Zierikzee. Kapt. Van Duim is voor de Kon. Marine belast met' de hulpverlening bij rampen. De marine heeft daar ook vier sleep boten en negen motorvletten en het 500 ton metende opleidingsschip „Abraham van der Hulst Het aantal slachtoffers van de watersnood is nog steeds stijgende. Tot nu toe is zekerheid verkregen omtrent de dood van 1223 mannen, vrouwen en kinderen. Er zijn bovendien nog een aantal vermisten, omtrent wier lot men in het onzekere verkeert. Gevreesd wordt daarom, dat de dodenlijst nog langer zal worden. Over het geheel wordt, voornamelijk in Zeeland, de algemene toestand wel gunstiger. Ook van Tholen komen nu meer geruststellende berichten binnen, alleen in Stavenisse is de situatie zeer zorglijk. MET man en macht wordt het reddingswerk in de nood- gebieden voortgezet. Leden van de rijkspolitie uit Hi liegt brengen jip Paj De kom van Baarland op Zuid-Beve land is nu droog. Hier staan 300 stuks vee bijeen. Zij zullen per vlot moeten worden weggehaald. Ellewoutsdijk is droog, maar omgeven door binnenzeeën. De marine zal de bewoners evacueren naar Heinekenszand. De dijk bij Kattendijke, welke bij het begin van de vloed zoveel gevaar op leverde, is nu versterkt en nagenoeg veilig. In totaal zijn bij deze dijk 13 De vissersschepen Br. 9, Br. 11 en Br. 24 voorzien het gebied Burgsluis Zierikzee Bruinisse Brouwershaven thans van drinkwater. Men hoopt op deze wijze een organisatie voor de water- distributie tot stand te brengen. In Burgh, Haamstede en Renesse op Schouwen is de toestand thans redelijk goed. In het gebied van Nieuwerkerk bevinden zich nog ongeveer 100 mensen, die geïso leerd zijn. Men hoopt hen vandaag met schepen of sloepen van gerin ge diepgang te kunnen redden. slachtoffers aangespoeld. Zij zijn vrijwel allen afkomstig uit Ouwerkerk en Nieuwerkerk. Op Tholen wordt de toestand beter, met uitzondering van Stavenisse. De burgerij van Stavenisse is geëvacueerd op 50 mannen na. De inwoners van Scherpenisse zijn. dank zjj het goede werk van arbeidsploegen. ontsnapt aan overstromingsgevaar. De Westkerkse dijk kon nl. worden behouden. Wel ligt de gemeente rondom in het water. De overstroomde punt van het eiland is geheel geëvacueerd. Uit het dorp Sint Annaland loopt het water thans weg, zodat het gevaar is geweken. Blijft het weer gunstig, dan zal het aantal verloren stuks vee beperkt blijven tot 400. In de Molendijk van de gemeente is een gat gedicht; een ander gevaarlijk gat kan echter niet worden geheeld zonder zink- stukken en klei, welke moeten worden aangevoerd. De toestand van Zierikzee op Schou wen is niet erger geworden. De bevol- i&MM nHBw Volgens nog niet bevestigde berichten zou het aantal slachtollers op Schouwen en Duiveland reeds 1000 bedra gen. Het Roode Kruis wilde dit bericht bevestigen noch ontkennen. king wordt snel geëvacueerd. In de haven heerst grote bedrijvigheid van af- en aanvarende schepen. Op Zeeuws-Vlaanderen trekt het water zich nu definitief terug. Er wordt hard gewerkt aan het herstel van de dijken. In de Nieuwe Biesbos is het water geheel verdwenen. De bewoners keren weer naar hun boerderijen terug. (Van een onzer verslaggevers) AAR aanleiding van de geruchten, dat er opnieuw een storm op mst zou zjjn in de kustgebieden, hebben we ons gewend tot het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te De Bilt waar men ons het volgende mede deelde: De harde Westelijke wind, die men inmiddag reeds in het Noorden van ons land had, zou in de loop van de dag ruimen naar het Zuiden, zodat Heden vierde Dakota ingeschakeld De K.L.M. heeft een vierde Dakota vrijgemaakt voor de luchtbrug naar de geteisterde gebieden. Hét toestel is al van Schiphol naar Valkenburg vertrok ken om vandaar aan de hulpactie deel tegen de avond langs de gehele kust een harde Westenwind zou waaien. In de loop van deze avond zou de wind langzamerhand draaien naar het Noord westen en vannacht en morgen verder naar het Noorden en mogelijk naar het Noordoosten. Het weerbericht voor heden luidde. Over het algemeen zwaar bewolkt met enige regen eerst in het Noorden later ook elders. Matige tot krachtige, langs de Waddenkust tijdelijk harde Westelijke wind. De verwachting tot horgenavond is. Veranderlijke bewolking, regen-, hagel- of sneeuwbuien, matige tot krachtige en voornamelijk in het kustgebied tijdelijk harde wind, aanvankelijk Noordwestelijk, later ruimend naar het Noorden en het Noordoosten. Er is dus geen storm op komst, zo deelde men ons van de zijde van het K.N.M.I. mede. Het Canadese Rode Kruis heeft o.m. 1000 kg. goederen met een K.L.M. lijn- vliegtuig naar Nederland gezonden, welk toestel morgenochtend op Schiphol wordt verwacht. Voor Rampenfonds f 2.6 millioen Wij ontvingen gisteravond bericht van het Rampenfonds, dat er op de gi rorekening van dit fonds is gestort een bedrag van f 800.000 en op bank rekeningen f 39.000. Bezorgd werd door diverse instan ties in Den Haag f 21.000. Het totaalbedrag waarover het Ram penfonds op dat moment de beschik king had beliep de som van 2.6 mil lioen. Overwerk voor Rampen fonds Geen premies sociale verzekeringen In de dagbladen is een publicatie op- en omen betreffende het verzoek van de tichting van de Arbeid aan de werkne mers om zo spoedig mogelijk ten min ste 8 uren overwerk te verrichten en de verdiensten uit dien hoofde af te staan aan het Nationaal Rampenfonds. De fe deratie van bedrijfsverenigingen, de rijksverzekeringsbank, de Vereniging van raden van arbeid en de ziekenfondsraad stellen zich op het standpunt, dat over deze verdiensten geen premie ingevolge de sociale verzekeringswetten is ver schuldigd en dat zij ook niet voor de berekening van uitkeringen ingevolg» deze wetten in aanmerking komen. Steunt het Nationale Rampenfonds Giro 9575

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1