iHtHMOND VüdwJk i MONTEURS MEISJES peA cfo#' INSTELLER 1 ris v .tA 1 CLASS VIRGINIA CIGARETTES (£üs)ESS0 NEDERLAND N.V. MATROZEN ERVAREN BETONCONSTRUCTEUR g Kantoorjuffrouw Vrl. Kantoorbediende 1 of 2 Nette Meisjes J VAN DER HEEM N.V. Erdal poetst vlugger en beter! Onvolkomenheden bij zeer hoog en bij zeer laag water BLAD - PAGINA 2 DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953 HET GEHEIM VAN DE GOEDE GASTVROUW <JMarïa Ca/éfilpir B Een dubbele bis» it met een laagje heerlijke vanille-crême ertussen. 32 ct per 100 gram. Croquette vraagt voor haar motor- en tankschepen in de binnenvaart Leeftijd 20—30 jaar. Bij voorkeur in het bezit van Binnenvaartdiploma. Schriftelijke sollicitaties of persoonlijke aanmel dingen aan Esso Nederland N.V., Tankinstallatie Rotterdam-Pernis, Afdeling Opslag en Vervoer, Petroleumweg 25. De N.V. lot Aanneming van Werken v.h. H. J. Nederhorst Turfmarkt 8 te Gouda vraagt voor zeer spoedige indiensttreding een die tevens zal worden belast met de leiding van de teken kamer. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties le richten tot de Directie van bovengenoemde vennootschap. GEVRAAGD De Nederlandsche Maatschappij van Kogellagers S K F Gegadigden moeten beschikken over een meerjarige en uitgebreide practijk in het instellen en bedienen van Revolverbanken en/of Magazijnautomaten. Maximum leef tijd 35 jaar. Sollicitaties met volledige inlichtingen betreffende leeftijd, opleiding, practijk, enz., uitsluitend schriftelijk aan de afd. Personeelszaken, Groeneveldselaan, Veenendaal. (gemengde Biscuits ROYAL Mixed. Een sortering van 17 Verkade biscuit- soorten. 32 ct per 100 gram. Prijs per blik van 1,45 Kg. f 4.40. Statiegeld blik f 1.50. VERKADE BISCUITS Gevraagd: Leeftijd boven 17 jaar. Goed kunnende typen en bekend met Engelse en Duitse correspondentie. Br. onder no. 53229, Adv.-Bur. Keuzenkamp, Rochussen- irtraat 269, Rotterdam. ES £3' gp GEMEENTE ROTTERDAM Bij enkele diensten en bedrijven kunnen jongelui (mannelijk) in het bezit van het U.U.O-diploma, en goed kunnende typen, worden geplaatst. Aanstelling geschiedt in de rang van schrijver. Leeftijd tot 25 jaar. Persoonlijke aanmelding elke werkdag van 9-12 uur bij het Bureau Fersoneelroorziening, kamer 331, Raadhuis, Coolsingel, - 20 jaar, voor kasadministratle. Enige kennis van boekhouden gewenst. Brieven onder no. 11725, aan het Bur. van dit Blad. GEVRAAGD voor direct zelfstandig kunnende wei-ken en koken, v.g.g.v. Mevr. Giesbers, Oranje Nassaulaan 16, Warmond, telefoon K. 1711—210. vraagt voor haar afdeling Televisie-montage Leeftijd: 2535 jaar. Ervaring: Bekendheid met fijn electrisch [montagewerk strekt tot aanbeveling, doch is <niet vereist. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties te richten laan Van der Heem N.V., afd. Arbeid, Postbus [1060, Den Haag. Tevens kunnen worden ge plaatst Leeftijd: 1930 jaar. Voor fijn montage en wikkelwerk, die na opleiding en gebleken ge schiktheid eveneens aan het vervaardigen van Televisie-toestellen zullen kunnen meewerken. Meisjes, die nadere inlichtingen wensen, kunnen zich melden, elke Dinsdag- en Donderdagmorgen van 1012 uur bij de afdeling Arbeid van Van der Heem N.V., Maanweg 256, Den Haag. Even tuele reiskosten worden vergoed. Altijd glanzend, nieuwe schoenen Geef Uw kostbare schoe nen elke dag die schit terende ERDAL glans... dat kost weinig moeite en nog geen cent per dagl Bovendien blijven Uw schoenen dan barstvrij en soepel want de edele wassoorten in ERDAL „voeden" het leer dagelijks. Poets en spaar met ERDAIjuist nu in dit jaargetijdel Grote doos 28 ct. Verkrijgbaar in de kleuren: -*■ zwart, donker-, middel- en lichtbruin, oxblood en wit. BINNEXBEURTVAARTCEXTRUM ROTTERDAM Ook nieuwe centrum liep onder. - Gevaarlijke kademuur van de Leuvehaven Kwestie gezonken schip in onderzoek Reeds bij herhaling is in de laatste tijd gewezen op het feit, dat er onvol komenheden zijn in de ligplaatsaccom modatie in Rotterdam, ook in deze ko lommen. Over het algemeen gaan daar bij de gedachten in de eerste plaats uit naar de wilde vaart, maar ook de beurt vaart behoeft toch wel de bijzondere aandacht, hetgeen vooral in de laatste tijd duidelijk is gebleken. Er is uiteraard het helaas slepend gé wordén probleem van het binnenbeurt- vaartcentrum. De gang van zaken daarmee ls, toch wel zeer teleurstellend geweest. Zelfs het feit, dat, naar het schijnt, nu toch eindelijk binnenkort een oplossing van dit probleem verwacht kan worden, kan daar niets meer aan afdoen.' Eens was dit binnenbeurtvaartcentrum eon der pa- radepaardjes van de Rotterdamse weder opbouw. Nu is het een onderneming, waar van het etiket „mislukking" nog moet worden losgeweekt. Er hebben zich echter ten aanzien van dit beurtvaartcentrum, ook afgezien van het al of niet in gebruik nemen, in de laat ste tijd feiten voorgedaan, die de aandacht behoeven. Daar is in de eerste plaats het feit, dat ook dit centrum is ondergelopen tijdens de springvloed van 1 Februari. De verwachting, dat het nieuwe beurtvaart centrum verlost zou worden van de wa teroverlast, die men vroeger en ook nu nog in de oude binnenstad kende, is dit niet in vervulling gegaan. Toegegeven, er moest ditmaal worden gesproken van een cumulatie van zeer ongunstige facto ren, maar daar staat toch wel tegenover, dat men met zulk een cumulatie absoluut rekening moet houden. Vastgesteld moet dus worden, dat de waterkering van Rot terdam niet toereikend is. Dat fiift wordt te ernstiger, als men dan de beurtvaart met de vele stukgoederen op één punt concentreert. De risicospreiding, die in een spreiding van de ligplaatsen ligt opgeslo ten, is er dan immers niet meer. De stich ting van een binnenbeurtvaartcentrum ac centueert dus de noodzaak van een abso lute vrijwaring van de Rotterdamse bin nenstad van wateroverlast. Gevaar bij laag water Er heeft zich echter nog een geheel an dere strijdvraag voorgedaan, die kort gele den eveneens actuele betekenis heeft ge kregen, n.l. of dit beurtvaartcentrum, meer in het bijzonder de Leuvehaven, wel vol doende veilig is bijuitzonderlijk laag water! Het is in deze tijd van waterover vloed bijna een verademing om de gedach ten te kunnen laten gaan over laag water, maar voor de scheepvaart is laag water al evenzeer een inconvenient als hoog wa ter. Het gaat hierbij om de constructie van de kademuur van de Westzijde van de Leuve haven. Deze is n.l. zodanig, dat een ge deelte ongeveer vijftien centimeter uitsteekt. Is er nu zeer laag water, dan komt de onderzijde van dit uitstekende deel boven water. Er komt dan dus ruim te tussen onderzijde van de kademuur en het water en die ruimte kan zelfs wel enige decimeters bedragen. Het is duidelijk, dat hierin een gevaar kan schuilen. Een klein, flink geladen schip kan n.l, gemakkelijk bij laag water onder deze uitstekende rand geraken. Als het water dan op komt bestaat de kans, dat het schip bekneld geraakt, hetgeen kan leiden tot ernstige calamiteiten. Er is dan ook van de zijde van de beurtvaart bij her haling gevraagd om een dusdanige veran dering aan deze kademuur, dat dit gevaar wordt weggenomen, tot dusver echter zon der resultaat, Schip gezonken Nu is er onlangs een schip gezonken in de Leuvehaven de ^Transporteur III" Beursoverzicht Apathisch door de watersnood AMSTERDAM, 3 Febr Het zakenleven op de effectenbeurs ontkomt niet aan een zekere terugslag onder de psy chologische invloed van de ramp, die ook van daag het onderwerp van gesprek vormde. De radioberichten werden in de sociëteit van de Beurszaal verspreid en de belangstelling scheen groter voor het nieuws uit het over stromingsgebied dan voor de koerslijsten. Na de rede van de voorzitter van gistermid dag weten de beursbezoekers, dat de handel nu weer geschiedt onder auspiciën van een volkomen zelfstandige vereniging voor de ef fectenhandel. De markt was echter apathisch Hoeken vormden zich vrijwel niet en de nog binnengekomen orders waren moeilijk uit te Het viel erg mee. dat zich onder deze om standigheden geen koersverliezen van beteke nis voordeden. De internationale fondsen lagen algemeen iets zwakker, uitgezonderd Unilever Indonesische aandelen bleven goed op prijs. Scheepvaart iets aangeboden. Staatsfondsen vast. De totale aandelenomzet van gisteren bleef bijna f 2 millloen bedragen. De onder toon van de markt bleef vrij gunstig. Prolon gatie 3 procent. van de firma Van Keulen en Los waar bij door de eigenaars en ook door andere beurtvaarders wordt verondersteld, dat de oorzaak moet worden gezocht bij de hier boven geschetste mogelijkheid. Van de zijde van de Gemeentelijke Havendienst wordt dit echter uitgesloten geacht. Deze zaak is thans in onderzoek en zal worden be handeld door de Commissie Binnenvaart- rampenwet. Op dit speciale geval zelve willen wij daarom op dit ogenblik niet nader ingaan. Het kan heel goed zijn, dat het zinken van dit schip aan geheel andere oorzaken moet worden toegeschreven.' Dit doet echter niets af aan het feit, dat de mogelijk heid van een oorzaak, liggende bij de structuur van de kademuur potentieel aan wezig is. Het is hieraan, dat aandacht zal moeten worden besteed. Alle gebruikers van de Leuvehaven zijn het er over eens. dat de kademuur aan de Leuvehaven WZ bij laag water gevaarlijk is. Zo moet dus worden vastgesteld, dat het binnenbeurtvaartcentrum, ook afgezien van de kwestie van de te smalle pieren, onvolkomenheden vertoont btf zeer hoog water. Ernstig zal er naar moeten worden gestreefd deze onvolkomenheden weg te nemen. Wat het hoge water betreft gaat het hierbij om zeer vergaande voorzienin gen. Het euvel bij laag water is heel wat eenvoudiger te verhelpen. Het zal zaak zijn, dat dit ook inderdaad zo spoedig mo gelijk zal gebeuren. Spidovloot opnieuw uitgevaren Vanochtend tegen zessen is de vloot van de Havendienst Spido wederom uitgevaren naar het getroffen gebied. De Nassauplaat voer naar IVIiddclharnis en de Koningsplaat naar Züpe en Zierikzee om vluchtelingen naar Rotterdam te brengen. De vaartuigen hadden extra-personeel aan boord, voor het merendeel vrijwilligers. In de loop van de middag zouden deze vaartuigen te Rotter dam arriveren, in elk geval vóór het in vallen van de duisternis, aangezien het va ren bij nacht over de Zeeuwse en Zuidhol landse stromen niet verantwoord wordt ge acht wegens het ontbreken van de beton ning en bebakenlng. Met de Spidobolen zijn ook leden van het Rode Kruis meègevaren om behulpzaam te zijn bij de evacuatie van de geteisterde dor pen. Vanochtend zijn deze helpers wéRerom uitgerukt met onze boten. Met deze boten werden ook landbouwers en veehouders teruggebracht, die have en goed in de steek hebben moeten laten om vrouw en kinde ren naar veiliger oorden over te brengen. Zij keren nu terug naar hun dorpen om te zien wat er van hun behuizing over is en de achtergeblevenen, die met het toezicht over het hier en daar bijeengedreven melk vee zijn belast, af te lossen. De gehele vloot van de Rotterdamse Tramwegmaatschappij neemt deel aan de evacuatie van het geteisterde gebied, Met de Lely zijn gisteren 240 vluchtelingen uit Bruinisse aangevoerd en vanochtend 200 uit Oosterland op Schouwen. Vandaag zou de Schelde patiënten aan boord nemen, afkomstig uit Noordgouwe, die naar Rotter dam zullen worden vervoerd. Dit vaartuig heeft verder Maandag deelgenomen aan de evacuatie van Tiengemeten. De veerboot Grevelingen vaart heen en weer tussen Zijpe en Anna-Jacobi, uitslui tend voor militair vervoer voor Schouwen en Duiveland. Met de goederenboot Schou wen en Duiveland zijn gisteren 64 koeien uit Bruinisse te Rotterdam aangevoerd, van daag zou eenzelfde aantal worden overge bracht. De Schelde en de Lely varen onder toe zicht van de Rijksverkeersinspectie. Januari is een gunstige spaarmaand ge weest. Bij de spaarbank voor de stad Am sterdam is ingelegd ƒ3.675.888 en terugbe taald 2.080.020, zodat hier een spaarover schot behaald is van 1.595.868. De Rijks postspaarbank heeft nog geen totaalcijfers beschikbaar, daar door de overstroming de verbinding met vele bijkantoren onmoge lijk is. India bezorgd over Amerikaanse politiek In gezaghebbende Indische kringen is ver klaard, dat het besluit om Formosa te de- neutraliseren grote vrees heelt geschapen voor uitbreiding van het conflict in het Ver re Oosten. Het zou bovendien pogingen, binnen en buiten de Verenigde Naties, om tot een regeling in het Verre Oosten te ko men, moeilijker maken. Het communistische persbureau Nieuw China heeft verklaard, dat president Eisen howers mededeling over de oorlog in Korea in zijn „State ol the Union-Message" toont, dat „hij er op uit is de oorlog tot het gehele Verre Oosten uit te breiden". In de Chinese hoofdstad zag men in Eisenhowers verkla ring een „monsterachtige schending van de bepaling van het V.N.-handvest, dat geen V.N.-lid inbreuk diende te maken op de ter ritoriale integriteit van een andere land, al dus dit persbureau. Posities K.L.M.-vliegtuigen Thuisreis: De Gouda, gezagvoerder Fee- ney, werd vandaag in Rome verwacht. De Enschede, gezagvoerder Baxter, is van morgen uit Calcutta naar Karatsji vertrok ken. De Friesland, gezagvoerder Dek- natel, is vannacht uit Manilla naar Bangkok vertrokken. De Delft is vanochtend uit Djakarta vertrokken. Uitreis: De Soerabaja, gezagvoerder Roo senburg, is vannacht uit Bangkok naar Dja karta vertrokken. De Maastricht, gezag voerder Hoekstra, is Dinsdagavond uit Ma nilla naar Biak vertrokken. De Walche ren is vanochtend uit Karatsji in Calcutta aangekomen. De Utrecht, gezagvoerder Schultz, is vanmorgen 6 uur uit Beiroeth naar Karatsji vertrokken. De Aalsmeer, gezagvoerder Warnink (emigrantencharter) werd vandaag in Singapore verwacht. De Schiedam, gezagvoerder Rombach (emigran tencharter) is gistermiddag in Johannes burg aangekomen. De Koningin heejt zich ten gemeentehuize van Fijnaart laten inlichten over de toe dracht van de overstromingen en over de heldhaftige hulpverlening. Deze foto werd genomen, even voordat zij in de ditto stapte om de gemeente ie verlaten. Op het bordes majoor Ten Bruggen van de Staf van Prins Bcrnhard, die de leiding van de werkzaamheden in deze gemeente had.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 8