iHtHMOND
VüdwJk
i
MONTEURS
MEISJES
peA cfo#'
INSTELLER
1
ris v
.tA
1 CLASS
VIRGINIA CIGARETTES
(£üs)ESS0 NEDERLAND N.V.
MATROZEN
ERVAREN BETONCONSTRUCTEUR
g Kantoorjuffrouw
Vrl. Kantoorbediende
1 of 2 Nette Meisjes J
VAN DER HEEM N.V.
Erdal poetst vlugger en beter!
Onvolkomenheden bij zeer hoog
en bij zeer laag water
BLAD - PAGINA 2
DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953
HET GEHEIM VAN DE GOEDE GASTVROUW
<JMarïa
Ca/éfilpir
B
Een dubbele bis»
it met een
laagje heerlijke
vanille-crême
ertussen. 32 ct
per 100 gram.
Croquette
vraagt voor haar motor- en tankschepen in de
binnenvaart
Leeftijd 20—30 jaar. Bij voorkeur in het bezit van
Binnenvaartdiploma.
Schriftelijke sollicitaties of persoonlijke aanmel
dingen aan Esso Nederland N.V., Tankinstallatie
Rotterdam-Pernis, Afdeling Opslag en Vervoer,
Petroleumweg 25.
De N.V. lot Aanneming van Werken v.h. H. J. Nederhorst
Turfmarkt 8 te Gouda
vraagt voor zeer spoedige indiensttreding een
die tevens zal worden belast met de leiding van de teken
kamer. Uitsluitend schriftelijke sollicitaties le richten tot
de Directie van bovengenoemde vennootschap.
GEVRAAGD
De Nederlandsche Maatschappij van Kogellagers S K F
Gegadigden moeten beschikken over een meerjarige en
uitgebreide practijk in het instellen en bedienen van
Revolverbanken en/of Magazijnautomaten. Maximum leef
tijd 35 jaar.
Sollicitaties met volledige inlichtingen betreffende leeftijd,
opleiding, practijk, enz., uitsluitend schriftelijk aan de afd.
Personeelszaken, Groeneveldselaan, Veenendaal.
(gemengde Biscuits
ROYAL Mixed. Een sortering van 17 Verkade biscuit-
soorten. 32 ct per 100 gram. Prijs per blik van 1,45 Kg.
f 4.40. Statiegeld blik f 1.50.
VERKADE BISCUITS
Gevraagd:
Leeftijd boven 17 jaar. Goed kunnende typen en bekend met
Engelse en Duitse correspondentie.
Br. onder no. 53229, Adv.-Bur. Keuzenkamp, Rochussen-
irtraat 269, Rotterdam.
ES £3'
gp GEMEENTE ROTTERDAM
Bij enkele diensten en bedrijven kunnen
jongelui (mannelijk)
in het bezit van het U.U.O-diploma, en goed kunnende
typen, worden geplaatst.
Aanstelling geschiedt in de rang van schrijver.
Leeftijd tot 25 jaar.
Persoonlijke aanmelding elke werkdag van 9-12 uur bij
het Bureau Fersoneelroorziening, kamer 331, Raadhuis,
Coolsingel,
- 20 jaar, voor kasadministratle.
Enige kennis van boekhouden gewenst.
Brieven onder no. 11725, aan het Bur. van dit Blad.
GEVRAAGD voor direct
zelfstandig kunnende wei-ken en koken, v.g.g.v.
Mevr. Giesbers, Oranje Nassaulaan 16, Warmond,
telefoon K. 1711—210.
vraagt voor haar afdeling Televisie-montage
Leeftijd: 2535 jaar.
Ervaring: Bekendheid met fijn electrisch
[montagewerk strekt tot aanbeveling, doch is
<niet vereist.
Uitsluitend schriftelijke sollicitaties te richten
laan Van der Heem N.V., afd. Arbeid, Postbus
[1060, Den Haag. Tevens kunnen worden ge
plaatst
Leeftijd: 1930 jaar. Voor fijn montage en
wikkelwerk, die na opleiding en gebleken ge
schiktheid eveneens aan het vervaardigen van
Televisie-toestellen zullen kunnen meewerken.
Meisjes, die nadere inlichtingen wensen, kunnen
zich melden, elke Dinsdag- en Donderdagmorgen
van 1012 uur bij de afdeling Arbeid van Van
der Heem N.V., Maanweg 256, Den Haag. Even
tuele reiskosten worden vergoed.
Altijd
glanzend,
nieuwe schoenen
Geef Uw kostbare schoe
nen elke dag die schit
terende ERDAL glans...
dat kost weinig moeite en
nog geen cent per dagl
Bovendien blijven Uw schoenen
dan barstvrij en soepel want
de edele wassoorten in ERDAL
„voeden" het leer dagelijks.
Poets en spaar met ERDAIjuist
nu in dit jaargetijdel
Grote doos 28 ct.
Verkrijgbaar in de kleuren:
-*■ zwart, donker-, middel- en
lichtbruin, oxblood en wit.
BINNEXBEURTVAARTCEXTRUM ROTTERDAM
Ook nieuwe centrum liep onder. - Gevaarlijke
kademuur van de Leuvehaven
Kwestie gezonken schip
in onderzoek
Reeds bij herhaling is in de laatste
tijd gewezen op het feit, dat er onvol
komenheden zijn in de ligplaatsaccom
modatie in Rotterdam, ook in deze ko
lommen. Over het algemeen gaan daar
bij de gedachten in de eerste plaats uit
naar de wilde vaart, maar ook de beurt
vaart behoeft toch wel de bijzondere
aandacht, hetgeen vooral in de laatste
tijd duidelijk is gebleken.
Er is uiteraard het helaas slepend gé
wordén probleem van het binnenbeurt-
vaartcentrum. De gang van zaken daarmee
ls, toch wel zeer teleurstellend geweest.
Zelfs het feit, dat, naar het schijnt, nu
toch eindelijk binnenkort een oplossing
van dit probleem verwacht kan worden,
kan daar niets meer aan afdoen.' Eens was
dit binnenbeurtvaartcentrum eon der pa-
radepaardjes van de Rotterdamse weder
opbouw. Nu is het een onderneming, waar
van het etiket „mislukking" nog moet
worden losgeweekt.
Er hebben zich echter ten aanzien van
dit beurtvaartcentrum, ook afgezien van
het al of niet in gebruik nemen, in de laat
ste tijd feiten voorgedaan, die de aandacht
behoeven. Daar is in de eerste plaats het
feit, dat ook dit centrum is ondergelopen
tijdens de springvloed van 1 Februari. De
verwachting, dat het nieuwe beurtvaart
centrum verlost zou worden van de wa
teroverlast, die men vroeger en ook nu
nog in de oude binnenstad kende, is
dit niet in vervulling gegaan. Toegegeven,
er moest ditmaal worden gesproken van
een cumulatie van zeer ongunstige facto
ren, maar daar staat toch wel tegenover,
dat men met zulk een cumulatie absoluut
rekening moet houden. Vastgesteld moet
dus worden, dat de waterkering van Rot
terdam niet toereikend is. Dat fiift wordt
te ernstiger, als men dan de beurtvaart
met de vele stukgoederen op één punt
concentreert. De risicospreiding, die in een
spreiding van de ligplaatsen ligt opgeslo
ten, is er dan immers niet meer. De stich
ting van een binnenbeurtvaartcentrum ac
centueert dus de noodzaak van een abso
lute vrijwaring van de Rotterdamse bin
nenstad van wateroverlast.
Gevaar bij laag water
Er heeft zich echter nog een geheel an
dere strijdvraag voorgedaan, die kort gele
den eveneens actuele betekenis heeft ge
kregen, n.l. of dit beurtvaartcentrum, meer
in het bijzonder de Leuvehaven, wel vol
doende veilig is bijuitzonderlijk laag
water! Het is in deze tijd van waterover
vloed bijna een verademing om de gedach
ten te kunnen laten gaan over laag water,
maar voor de scheepvaart is laag water
al evenzeer een inconvenient als hoog wa
ter.
Het gaat hierbij om de constructie van de
kademuur van de Westzijde van de Leuve
haven. Deze is n.l. zodanig, dat een ge
deelte ongeveer vijftien centimeter
uitsteekt. Is er nu zeer laag water, dan
komt de onderzijde van dit uitstekende
deel boven water. Er komt dan dus ruim
te tussen onderzijde van de kademuur en
het water en die ruimte kan zelfs wel
enige decimeters bedragen.
Het is duidelijk, dat hierin een gevaar
kan schuilen. Een klein, flink geladen schip
kan n.l, gemakkelijk bij laag water onder
deze uitstekende rand geraken. Als het
water dan op komt bestaat de kans, dat
het schip bekneld geraakt, hetgeen kan
leiden tot ernstige calamiteiten. Er is dan
ook van de zijde van de beurtvaart bij her
haling gevraagd om een dusdanige veran
dering aan deze kademuur, dat dit gevaar
wordt weggenomen, tot dusver echter zon
der resultaat,
Schip gezonken
Nu is er onlangs een schip gezonken in
de Leuvehaven de ^Transporteur III"
Beursoverzicht
Apathisch door de watersnood
AMSTERDAM, 3 Febr
Het zakenleven op de effectenbeurs ontkomt
niet aan een zekere terugslag onder de psy
chologische invloed van de ramp, die ook van
daag het onderwerp van gesprek vormde. De
radioberichten werden in de sociëteit van de
Beurszaal verspreid en de belangstelling
scheen groter voor het nieuws uit het over
stromingsgebied dan voor de koerslijsten.
Na de rede van de voorzitter van gistermid
dag weten de beursbezoekers, dat de handel
nu weer geschiedt onder auspiciën van een
volkomen zelfstandige vereniging voor de ef
fectenhandel. De markt was echter apathisch
Hoeken vormden zich vrijwel niet en de nog
binnengekomen orders waren moeilijk uit te
Het viel erg mee. dat zich onder deze om
standigheden geen koersverliezen van beteke
nis voordeden. De internationale fondsen lagen
algemeen iets zwakker, uitgezonderd Unilever
Indonesische aandelen bleven goed op prijs.
Scheepvaart iets aangeboden. Staatsfondsen
vast. De totale aandelenomzet van gisteren
bleef bijna f 2 millloen bedragen. De onder
toon van de markt bleef vrij gunstig. Prolon
gatie 3 procent.
van de firma Van Keulen en Los waar
bij door de eigenaars en ook door andere
beurtvaarders wordt verondersteld, dat de
oorzaak moet worden gezocht bij de hier
boven geschetste mogelijkheid. Van de zijde
van de Gemeentelijke Havendienst wordt
dit echter uitgesloten geacht. Deze zaak
is thans in onderzoek en zal worden be
handeld door de Commissie Binnenvaart-
rampenwet.
Op dit speciale geval zelve willen wij
daarom op dit ogenblik niet nader ingaan.
Het kan heel goed zijn, dat het zinken van
dit schip aan geheel andere oorzaken moet
worden toegeschreven.' Dit doet echter
niets af aan het feit, dat de mogelijk
heid van een oorzaak, liggende bij de
structuur van de kademuur potentieel aan
wezig is. Het is hieraan, dat aandacht zal
moeten worden besteed. Alle gebruikers
van de Leuvehaven zijn het er over eens.
dat de kademuur aan de Leuvehaven WZ
bij laag water gevaarlijk is.
Zo moet dus worden vastgesteld, dat het
binnenbeurtvaartcentrum, ook afgezien
van de kwestie van de te smalle pieren,
onvolkomenheden vertoont btf zeer hoog
water. Ernstig zal er naar moeten worden
gestreefd deze onvolkomenheden weg te
nemen. Wat het hoge water betreft gaat
het hierbij om zeer vergaande voorzienin
gen. Het euvel bij laag water is heel wat
eenvoudiger te verhelpen. Het zal zaak
zijn, dat dit ook inderdaad zo spoedig mo
gelijk zal gebeuren.
Spidovloot opnieuw
uitgevaren
Vanochtend tegen zessen is de vloot van
de Havendienst Spido wederom uitgevaren
naar het getroffen gebied. De Nassauplaat
voer naar IVIiddclharnis en de Koningsplaat
naar Züpe en Zierikzee om vluchtelingen
naar Rotterdam te brengen. De vaartuigen
hadden extra-personeel aan boord, voor het
merendeel vrijwilligers. In de loop van de
middag zouden deze vaartuigen te Rotter
dam arriveren, in elk geval vóór het in
vallen van de duisternis, aangezien het va
ren bij nacht over de Zeeuwse en Zuidhol
landse stromen niet verantwoord wordt ge
acht wegens het ontbreken van de beton
ning en bebakenlng.
Met de Spidobolen zijn ook leden van het
Rode Kruis meègevaren om behulpzaam te
zijn bij de evacuatie van de geteisterde dor
pen. Vanochtend zijn deze helpers wéRerom
uitgerukt met onze boten. Met deze boten
werden ook landbouwers en veehouders
teruggebracht, die have en goed in de steek
hebben moeten laten om vrouw en kinde
ren naar veiliger oorden over te brengen.
Zij keren nu terug naar hun dorpen om te
zien wat er van hun behuizing over is en
de achtergeblevenen, die met het toezicht
over het hier en daar bijeengedreven melk
vee zijn belast, af te lossen.
De gehele vloot van de Rotterdamse
Tramwegmaatschappij neemt deel aan de
evacuatie van het geteisterde gebied, Met
de Lely zijn gisteren 240 vluchtelingen uit
Bruinisse aangevoerd en vanochtend 200
uit Oosterland op Schouwen. Vandaag zou
de Schelde patiënten aan boord nemen,
afkomstig uit Noordgouwe, die naar Rotter
dam zullen worden vervoerd. Dit vaartuig
heeft verder Maandag deelgenomen aan de
evacuatie van Tiengemeten.
De veerboot Grevelingen vaart heen en
weer tussen Zijpe en Anna-Jacobi, uitslui
tend voor militair vervoer voor Schouwen
en Duiveland. Met de goederenboot Schou
wen en Duiveland zijn gisteren 64 koeien uit
Bruinisse te Rotterdam aangevoerd, van
daag zou eenzelfde aantal worden overge
bracht.
De Schelde en de Lely varen onder toe
zicht van de Rijksverkeersinspectie.
Januari is een gunstige spaarmaand ge
weest. Bij de spaarbank voor de stad Am
sterdam is ingelegd ƒ3.675.888 en terugbe
taald 2.080.020, zodat hier een spaarover
schot behaald is van 1.595.868. De Rijks
postspaarbank heeft nog geen totaalcijfers
beschikbaar, daar door de overstroming de
verbinding met vele bijkantoren onmoge
lijk is.
India bezorgd over
Amerikaanse politiek
In gezaghebbende Indische kringen is ver
klaard, dat het besluit om Formosa te de-
neutraliseren grote vrees heelt geschapen
voor uitbreiding van het conflict in het Ver
re Oosten. Het zou bovendien pogingen,
binnen en buiten de Verenigde Naties, om
tot een regeling in het Verre Oosten te ko
men, moeilijker maken.
Het communistische persbureau Nieuw
China heeft verklaard, dat president Eisen
howers mededeling over de oorlog in Korea
in zijn „State ol the Union-Message" toont,
dat „hij er op uit is de oorlog tot het gehele
Verre Oosten uit te breiden". In de Chinese
hoofdstad zag men in Eisenhowers verkla
ring een „monsterachtige schending van de
bepaling van het V.N.-handvest, dat geen
V.N.-lid inbreuk diende te maken op de ter
ritoriale integriteit van een andere land, al
dus dit persbureau.
Posities K.L.M.-vliegtuigen
Thuisreis: De Gouda, gezagvoerder Fee-
ney, werd vandaag in Rome verwacht. De
Enschede, gezagvoerder Baxter, is van
morgen uit Calcutta naar Karatsji vertrok
ken. De Friesland, gezagvoerder Dek-
natel, is vannacht uit Manilla naar Bangkok
vertrokken. De Delft is vanochtend uit
Djakarta vertrokken.
Uitreis: De Soerabaja, gezagvoerder Roo
senburg, is vannacht uit Bangkok naar Dja
karta vertrokken. De Maastricht, gezag
voerder Hoekstra, is Dinsdagavond uit Ma
nilla naar Biak vertrokken. De Walche
ren is vanochtend uit Karatsji in Calcutta
aangekomen. De Utrecht, gezagvoerder
Schultz, is vanmorgen 6 uur uit Beiroeth
naar Karatsji vertrokken. De Aalsmeer,
gezagvoerder Warnink (emigrantencharter)
werd vandaag in Singapore verwacht. De
Schiedam, gezagvoerder Rombach (emigran
tencharter) is gistermiddag in Johannes
burg aangekomen.
De Koningin heejt zich ten gemeentehuize van Fijnaart laten inlichten over de toe
dracht van de overstromingen en over de heldhaftige hulpverlening. Deze foto werd
genomen, even voordat zij in de ditto stapte om de gemeente ie verlaten. Op het bordes
majoor Ten Bruggen van de Staf van Prins Bcrnhard, die de leiding van de
werkzaamheden in deze gemeente had.