GOEREEOVERFLAKKEE, EILAND VAN VERSCHRIKKING Bergers van Tak redden honderden boeren Een luchtbrug met het noodgebied men er uitgeput en verbeten Nog vecht te&en de ondernam: Hun vletten zwerven op Schouwen-Duiveland KLEDING EN MEUBELEN ZIJN VOORLOPIG NIET NODIG Wel dekens en matrassen WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953 DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD EERSTE BLAD - PAGINA 3 Stellendamse vissers verrichtten bovenmenselijke daden (Van onze speciale verslaggever) A.b. van de Koningsplaat Dinsdagavond. Van de zijde van Middelharnis zijn zij aangekomen, een lange stoet evacué's, strompelend over de drassige dijk naar de haven, waar het beloofde redding- brengende schip, de Spido-boot Koningsplaat, tegen 4 uur in de middag is binnen gelopen. Groepen mannen, vrouwen en kinderen, soms gebukt onder bundels kleding, andere met lege handen omdat ze niets anders dan het vege lijf konden redden. Zij zijn de brug van het ponton afgelopen naar die witte boot, waar de verwarming extra is opgestooktjonge moeders met zuigelingen in dekens gewikkeld op de arm, kleine kinderen zeulend met een tas of een kussensloop vol kleren. Een kleine jongen draagt als een groot bezit een netje appelen. En tussen hen in dragen zij" brancards met invalide ouden van dagen, ernstige zieken. Een vrouw naast een van de brancards spreekt kalmerende woorddn tot iets, dat onder de dekens ligt. Aan boord wordt de deken opengeslagen. Een kind van 4 jaar, ernstig ziek. Aan het voeten een klaaglijk huilend bundeltjeeen baby van enkele weken. De doodsangst, die nog vaag in.hun ogen ligt, verdwijnt als ze in de warmte zitten op een bank. Eindelijk rust. En weg van al die verschrikkingen, weg over het grote water naar het vaste land. Als ze dat water maar niet zien en die ruïnes, de verdronken mensen en dieren, dat verdronken land zo ver het oog reikt. Een zee van ellende neemt de Koningsplaat aan boord. later komen de verhalen van hun lugubere ervaringen van de laatste dagen los. Er zijn er onder uit vele dorpen van Flakkee. Over de dijken hebben zij Middelharnis kunnen bereiken, waar zij rust meenden te vinden. Maar ook dit middelpunt van hun eiland was verdronken op de huizen na, die op de dijken staan. gedragen zich beheerst als grote men sen. Het zijn de nog jongeren die, uitgeput van het dagenlange gesjouw en gebrek aan rust, de kajuiten vullen met een ijselijk huilen. De boot stroomt vol. Mensen van alle standen, de landarbeidersvrouw met een doek om. het hoofd naast een dame in een bontmantel, die een baby draagt. Merk waardig dat allen goed gekleed zijn. Zij hebben blijkbaar de ti.id gehad voor een enigszins voorbereide vlucht en hun beste kleren aangetrokken. Mannen en vrouwen van het Rode Kruis en enkele militairen beginnen direct met het róhddienen van hete koffie en brood. Op brancards komen invalide ouden van dagen aan boordeen 70-jarige met een ernstige hartkwaal, een verwezen voor zich uit starende oude vrouw, die door niemand begeleid is. Als men haar later bij de re gistratie vraagt wie zy is. kan men er alleen maar uitkrijgen, dat zij Keizer heet, dat zij een zoon had, die ze al in geen dagen heeft gezien en dat zy niet weet, waar zy woont. "Uit alles blykt, dat zy krankzinnig is ge worden. Weg uit de ellende D'olang de Koningsplaat nog aan de pon- ton ligt, wachtend op nog meer evacué's, komen ze niet tot rust. Ze willen weg van het eiland. Ze weten, dat ze naar Rotterdam zullen worden afgevoerd, maar het kan hen niets schelen. Als ze maar een voordeur van een woning kunnen binnengaan en een bed zullen vinden, niet die lokalen van de Rijks H.B.S. van Middelharnis. waar zij bijna drie dagen bijeen hebben sezelen. op een eiland temidden van een zee. Drie dagen en twee nachten onderdak maar met honder den opeengepakt in te kleine ruimten. Hun woningen hebben zij verlaten. De school hebben ze aanvaard als een toevlucht, maar nu ze door het ondergelopen Middelharnis in bootjes naar de dijk zijn gebracht en lopend over de dijk of varend in het kanaal de haven hebben bereikt, voelen ze, dat het voorlopig eind van de eerste ellende in zicht is. Als de Koningsplaat in de duisternis om 6 uur de haven uitvaart, is het of alle zorg van hen afvalt. Er komt weer glans in hun ogen. Ze eten en drinken weer. De babies krijgen een fles, want er is melk aan boord. Ze geven het toe: honger hebben ze niet gehad. Wel dorst. Want er is bijna nergens meer goed drinkwater. Ze klitten in groep jes bijeen. Ze kijken met verheugde ogen naar die brandende electrische lampjes. Het lijkt of ze alles vergeten zijn en eerst veel Bij Goeree: De Engelsen snellen te hulp. andere boten te hulp komen. Maar men zette door. Stellendam werd ontruimd. Na twee dagen vond men in een boom een vrouw van 62 jaar. Ze zat hoog in de takken en men wist haar in een boot te krijgen. Ze leefde toen nog, maar kon geen woord meer spreken. Drinkwater was er. niet. Alleen maar je never. Op de dijk verrichtten de doktoren van Stellendam bovenmenselijke prestaties om de redders weer op de been te helpen en de geredden in het leven te houden. Vanmiddag kreeg Breur order naar Rot terdam te komen om een aantal collega's op te halen en mee naar Stellendam tc nemen. Hij ging op weg, kwam in Middelharnis en vroeg een bakker om een stuk brood. Hy had een etmaal lang niets gegeten. Daar voor slechts enkele kaken gehad. Geld had hy niet op zak. De bakker weigerde hem iets te geven. Is het wonder dat er even iets van ver bittering komt in zyn verhaal. Want de eer ste klacht moet nog uit de mond van een Stellendammcr komen. '/ïi >71 in yaar zij zijn i 7E klagen niet, deze van alles wat zij be- zaten beroofden. Terwijl de Konings plaat over de donkere zeearm naar het Spui koerste, zaten zij als verlost van alle zorgen in de kajuiten. Bijna waren ze opgewekt. Een enkele keek verwezen voor zich uit. De kinderen verkenden het schip. Zij waren al „ogen meren zij aan het Spido-ponton. (Van onze speciale verslaggever). De kerels van Van den Tak's Bergingsbedrijf hebben gisteren prachtig werk op Schou wen-Duiveland verricht. Met een enkele vlet hebben twee bergers tijdens daglicht niet minder dan 130 mensen, die op de daken of zolders van geïsoleerde boerderijen zaten, ge red cn veilig in Zierikzee aan wal gebracht. En vandaag zyr. zy verder gegaan met dit prachtige reddingswerk, zonder zich van iemand iets aan te trekken. Zij praten niet maar doen. Van den Tak heeft direct na de ramp drie van zijn bergingsblazers naar Zeeland ge zonden. nadat de burgemeester van Zierik zee het bedrijf om hulp had gevraagd. Het waren de Meermin, de Bruinvis en de Wal rus. Gisteren heeft een van deze scheepjes die radio-telefoon aan boord heeft, gemeld, dat de Walrus alleen al 130 mensen, die op de daken en de zolders van boerderijen in mensen zitten nog op de zolders maar van daag is de marine gekomen met vletten. Zij waren de eersten. De timmerman heeft in zyn dorp alleen 262 doden geteld. De Julianastraat is aan een zijde geheel in het water verdwenen. Zy zyn nog verder het verdronken land af gegaan. Herkingen hebben zc. niet meer kunnen vinden. Het is van de aardbodem verdwenen. Hetzelfde moet het geval zijn met Battenoord. Ze praten er nu over met bijna onbewogen gezichten. Misschien omdat ze zich nu veilig gzichten. Misschien omdat ze zich nu veilig weten. Maar ze weten niet dat boven op de brug twee kerels de navigatiestunt van hun leven uithalen. Ze weten gelukkig niet dat er altijd nog dreiging boven hun hoofden hangt, de dreiging van vastlopen in onbe- tond vaarwater. De Koningsplaat heeft het Spui gevonden, de kortste weg naar Rotter dam. Die twee kerels op de brug hebben gedacht: Deze mensen zo gauw mogelijk in Rotterdam brengen. Ze hebben genoeg door staan. Ze varen de Koningsplaat door het nauwe Spui. Een duister smal vaarwater zonder licht of ton. Een spannend halfuur. Beneden in warmte en licht vertellen 167 verjaagden de bittere ervaringen van men sen die beneden de oppervlakte van de zee wonen achter dijken, die na eeuwen kapi- luleerden. Op die brug hun namen mogen ge noemd worden, want zij zwoegen ook dag en nacht voor deze geslagen landgenoten zuchten kapitein Van Tiet en zijn collega Hartman, kapitein van een sleepboot van P. Smit, die als loods is meegegaan, ver lucht op als ze de Oude Maas bereiken. Ze met meer zekerheid. Om half 2000 Kleine vaartuigen Sinds Zondag zijn ongeveer 2000 kleine vaartuigen, van mijnenvegers tot sloepen en reddingsvlotten en alles waarmee men zich op het water kan bewegen, naar het overstroomde gebied gegaan. De regeling daarvan is in handen van de marine-com mandant in Rotterdam. Het zijn zowel vaartuigen van de marine als van burgers. De Piet Hein in Rotterdam Het koninklijk jacht Piet Hein, dal in Den Helder is ingericht tot hospitaalschip voor de noodgebieden, is' vanmiddag twee uur de Parkhaven binnengelopen. Aan boord van de Piet Hein bevindt zich de adjudant van Prins Bernhard, luitenant ter zee 1ste klasse A. F. Eibers, die zich hier in verbinding stelde met de Commandant Zeemacht, om te vernemen welke bestem ming de Piet Hein zou krijgen. De Piet Hein heeft voedsel aan boord,- medische instrumenten en twee doktoren. De kajuit is als noodhospitaal voor twaalf gewonden Ingericht. Het slaapvertrek is in gericht als magazijn voor bedden, dekens, matrassen, e.d. NAMEN VAN SLACHTOFFERS TE WOLPHAARTSDIJK „'li Wo'phaartsdijk zijn omgekomen: G. Hoijnsdijk en echtgenote, de weduwen konden nou niets doen. Ze hedden geen HoekVan Dyke, Verschure en Van vletten en sloepen. Die kwamen Maandag in Damme, de laatste samen met haar dochter 1 de haven. Scheepjes van allerhande grootte. Maria; de 6 maanden oude baby van F. De afvoer begon. Een drama op zichzelf. Giezen en twee bejaarde mannen D. Schip- Vrouwen en kinderen eerst, Motorboten per en G. Tramper. volgestopt met mensen voeren de haven uit, n T |de zeearm op, waarin de betonning door de L)e .«Jail Ivreumer terecht orkaan was weggevaagd. Alleen een man die dit vaarwater van zijn jeugd af kent. Het Nederlandse kustvaartuig Jan Kreu- kan hier misschien de weg vinden. De zee mer, rederij Kreumer Vlaardingen, op weg was ruw. De andere oever Hellevoets van Rotterdam naar Esbjerg, waarover on- sluis ver. gerustheid bestond, omdat men er sinds De boten slingerden en stampten hevig. Vrijdag 30 Januari mets meer van had gd- De mensen werden na alle doorgestane el- lioord, is vannacht met 2 dagen vertraging londe nog zeeziek ook. En meermalen lïe- ill Esbjerg aangekomen. pen de scheepjes op de platen vast, moesten, Hel van Stellendam W/afc hier te schrijven van hun ervaringen, die begonnen in die rampnacht toen het wassende water hen overviel. De mees ten kunnen het niet onder woorden bren gen. Een enkele vertelt er van op een wij ze, die de toehoorders de haren te berge doen rijzen. Het menselijk incasseringsver mogen moet. wel heel groot zijn om naast lichamelijke uitputting nog het hoofd koel te houden. Het is bijna onmogelijk weer te geven wat zich op Goeree en Overflakkee in de laat ste dagen aan verschrikkingen hebben afge speeld en nog afspelen. Verschrikkelijk in al zijn soberheid is dat eenvoudige verhaal van een reserve wacht meester van de Rijkspolitie te Stellendam, die drie dagen niet uit de kleren is geweest, die enkele uren tevoren voor het eerst weer eens droog goed heeft kunnen aantrekken en die met een verbluffende helderheid zich 11e lugubere momenten van de catastrophe weer voor de geest haalt. Om 3 uur in die noodlotsnacht werd Stel lendam van twee zijden door het water be sprongen. Eerst van het Zuiden. Met dc sirenes ging men door het dorp. Wachtmeester Breur was by de waarschu were. Hij hoorde boven het bulderen van de orkaan plotseling een suizend geluid. Op hetzelfde moment werd hy door een vloed golf opgepakt en tegen een schutting ge smeten. Hij stond op de plek waar de dyk doorbrak. Ilij wist uit de barnende kolk tc komen, kroop de dyk op cn zag ondanks de duisternis hoe een gigantische water stroom van alle kanten het dorp besprong. Binnen twee minuten stond het water een meter hoog cn het bleef doorstijgen. Hi) zag mensen in nachtkleding, waanzinnig van angst uit hun huizen komen, het water tegemoet lopend en verzwolgen wordend of in goede richting lopend en tegen de dijk opklauteren. Daar was voorlopig veiligheid. De meesten vluchtten, overrompeld door de vloed, die de huizen binnenzwalpte. de trap op naar de zolderverdieping. Daar ble ven zij bijeen zitten tot eindelijk het. dag licht kwam. Toen'kwamen de helden van Stellendam in actie, kerels die niet aan zichzelf dach- vooral de vissers niet. Er waren geen boten om de mensen naar de dijk te bren gen, waar ze voorlopig veilig zouden zitten. Ze gingen te water, dikwijls tot hun nek toe en graaiden losgeslagen huisdeuren en planken bij elkaar. Ze maakten er wankele vlotjes van, die ze. door het water wadend, door de straten trokken. Eerst de huizen die op instorten stonden. Een mens, telkens op wankel vlolie, sleepten zij naar de dijk. Nu zeggen ze: Hadden .we.die eerste dag maar rubberboten en touw gehad. Dan had den we lijnen door de straten gespannen en de mensen naar de dijk" getrokken. Dan hadden we er tientallen meer kunnen red den. Anderen vertellen: Breur heeft met zo vele tientallen anderen bovenmenselijk werk verricht. Twee dagen en drie nachten achter elkaar zonder een ogenblik rust. Nu nog zijn er Stellendamse vissers aan het werk. Hun benen zyn gezwollen. Hun goed is nog geen seconde droog geweest. Als ze uitgeput op de dyk aankwamen, werden ze vol jenever gegoten. Dat hield hen op de been. En weer gingen zy het water in om te redden. Honderden zaeen kans over de dijk naar de haven tc vluchten cn aan boord van de schokkers te komen. Breur ging op zoek naar kennissen. Hii kon dc woonkamer héreiken cn zag de acht mensen levenloos in het water dryven. Hy ging maar weg. Als er nog levenden zijn te redden, moet men de doden aan zyn lot overlaten. Naar de overkant vergeten wat achter hen lag. Voor hoelang? Een jonge man uit Oude Tonge, die Zater- dagavond in Middelharnis was, kon niet I meer naar zijn dorp terug. Nu wordt hij af- gevoerd. Hij vraagt of iemand iets van zijn ouders weet. Er is er een aan boord, die van daag Oude Tonge heeft bereikt. Èen tim- n heeft daar niet minder dan 60 men- een boot naar de dijk gebracht. De Enkele uren rust. Vannacht om 4 uur weer naar Zijpe en Zierikzee. In de Ahov-hal komen 167 mensen binnen. Zc hunkeren naar rust. Waar zullen ze deze nacht slapen? Bij Goeree: De Urkers snellen te hulp. een van de Duivelandse polders zaten heeft gered. De anderen hebben ook reddingen op hun naam staan, maar het'is nog niet bekend hoeveel. De blazers kunnen niet in de overstroomde polders varen. Zij gaan dan bij een dijkgat oor anker en bemannen de vlet die zij mee- 'ocren. Met twee of drie man op de riemen aren zij dan het overstroomde gebied bin nen en keren met de geredden terug. Als de blazer geen mensen meer aan boord kan hebben, vaart hij naar Zierikzee om de ge redden te landen. Zij hebben zich ook verdienstelijk gemaakt voor de drinkwatervoorziening van Zierik zee. Deze zeewaardige sterke scheepjes heb ben een grote watertank aan boord omdat zy dikwijls lang wegblijven. In Wemeldinge hebben zij meermalen drinkwater geladen en dat in Zierikzee afgeleverd. Vandaag zyn zij verder met dit werk gegaan.. Honderden ten dode opgeschreven boeren op Schouwen Duiveland hebbén hun leven aan hen te danken. Deze geroutineerde varensmensen presteren op het ogenblik veel. De marine mannen kunnen ook goed met vletten om gaan. De ingezette onderdelen van de Land macht en de genie hebben, wat begrijpelijk is. moeilijkheden met het hanteren van dit vaarbaar materiaal. Ervaring ontbreekt en kan maar gedeeltelijk worden aangevuld door ijver en goede wil. SOCIALE VERZEKERINGEN Geen premies van de „extra" acht uur werk Onder verwijziging naar de reeds in de dagbladen opgenomen publicatie betreffen de het verzoek van de Stichting van de Arbeid aan de werknemers om zo spoedig mogelijk ten minste 8 uren overwerk te verrichten en de verdiensten uit dien hoofde af te staan aan het Nationaal Ram penfonds, delen de Federatie van Bedrijfs verenigingen, de Rijksverzekeringsbank, de Vereeniging van Raden van Arbeid en de Ziekenfondsraad mede zich op het stand punt te stellen, dat over deze verdiensten geen premie mgevolg de sociale verzeke ringswetten is verschuldigd en dat zij ook niet voor de berekening van uitkeringen in gevolge deze wetten in aanmerking komen. Gat geslagen in gedichte dijk van Rozenburg In de reeds gedichte dijk langs de Nieuwe Waterweg bij de Bospolder op het eiland Rozenburg, waarin een gat was geslagen van 60 meter, is wederom een gat geslagen van 4 meter. Dit wordt voornamelijk ver oorzaakt door het snelle varen van de zee schepen op de Nieuwe Waterweg. Er is een aanvang gemaakt, met het dichten van de gaten in de dijk van de Nieuwe Waterweg bij de Kroonpolder op Rozenburg. Die gaten hebben een lengte van in totaal 250 meter. Er is gebrek aan spoorrails, draglines en bulldozers. Hon derd man genietroepen bieden de helpende hand. HUISVESTING DAKLOZEN Het ministerie van Binnenlandse Zaken vestigt er dc aandacht op, dat alle bereid verklaringen tot het verlenen van huis vesting in woningen aan daklozen uit de noodgebieden gericht moeten worden tot het gemeentebestuur tepuplaatse. Opgaven in de provincies Groningen, Friesland, Drente, Overijssel, Gelderland en Limburg zijn vooralsnog niet nodig. Met grote ontroering heeft het hoofd bestuur van het Nederlandse Rode Kruis de massale stroom van goederen, die het Ne derlandse volk bijeen heeft willen brengen ten behoeve van de slachtoffers van dc wa tersnoodramp, in ontvangst genomen. Daar echter op het ogenblik het aantal ontvangen gedragen kledingstukken en ge bruikt meubilair een dergelijke omvang heeft aangenomen, dat in de eerste behoefte ruimschoots kan worden voorzien, moge met klem worden verzocht de inzameling van deze goederen in het gehele land tot nader order thans stop te zetten, opdat ook een eerste overzicht kan worden verkregen van datgene wat ontvangen is. Wat reeds tot nu toe ingezameld is, zal uiteraard nog Voedselgeneesmiddelenwater rubberboten (Van onze speciale verslaggever.) In het Marinevliegkamp Valkenburg in Zuid-Holland heerst een ge weldige bedrijvigheid. Onafgebroken, dag en nacht, daveren de vlieg tuigen over de startbanen de zware Amerikaanse Fairchild-vracht vliegtuigen, de wendbare, practische Sea-otters, vogels van allerhande pluimage doch alle met één doel: Hulp te brengen aan hen,'die in de overstroomde gebieden in nood verkeren. Want van Valkenburg uit regelt de Marine Luchtvaart Dienst de „drop pings" van voedsel, water, rubberboten, vlotten, zandzakken en de meest uiteenlopende zaken, waaraan men in het geteisterde Zuid-Westen van ons land zo dringend behoefte heeft. Ook in het directe reddingswerk heeft de Marine Luchtvaart Dienst een aandeel, hoewel dit hoofdzakelijk van Gilze Rijen uit waar men over hefschroefvliegtuigen beschikt wordt georganiseerd. Vliegtuigloods als pakhuis In één der grote vliegtuigloodsen liggen kolossale hoeveelheden voedsel- en andere pakketten, die door vrachtauto's zijn aan gevoerd en door het grondpersoneel worden overgebracht naar het platform, waar de vliegtuigen, onmiddellijk na de landing van een vorige vlucht., tanken en worden volge laden om weer te vertrekken naar het overstroomde land. Van de marine luchtvaartdienst zijn het vooral de Mitchell's ende Harpoons, die grote pakketten overbrengen, doch ook de Sca-otters (zeer wendbare amphibievlieg- luigen) doen prachtig werk. Firefly-jagers verzorgen de communicaties boven de ge troffen gebieden. Ook verscheidene Amerikaanse toestellen nemen aan het droppingswerk deel. Wij noemden reeds de zware Fairchild vracht vliegtuigen, die in hun logge, aan de achter zijde geheel openklapbare, romp een massa kunnen bergen. Verder zijn de Amerikanen vertegenwoordigd mei drie Dakota's. De luchtstrijdkrachten hebben ook een aandeel in de droppings met enkele Da- kola's en Beecheraft machines. En ten slotte verleent ook de Rijksluchtvaartdienst van „Valkenburg" af steun aan de noodge bieden. Van Woensdrecht af vliegen helicoptères naar het noodgebied. Zij hebben honderden mensen uit hun benarde positie kunnen be vrijden. Na de alarmerende berichten ov de zeer ernstige toestand te Bruinisse en Oosterland zijn de toestellen daarheen ge dirigeerd. Zij hebben er vele mensen gered en naar uitwijkplaatsen overgebracht. Austers van de koninklijke luchtmacht zijn op het strand van Schouwen-Duive land geland. Zij hebben dekens gebracht en zijn teruggekeerd met vluchtelingen. De Prins stelt zich ter beschikking Prins Bcrnliard heeft vier vliegtuigen ter beschikking gesteld en de nationale lucht- vaartschool tien. De Prins zou zich vandaag niet een Dakota naar Valkenburg begeven cn zich ter beschikking stellen van de com mandant van dc „Transoa", de transport- vlicgtuigcnafdeling van de luchtmacht. Gevaarlijk reddingskanvei Wij maakten voor eigen risico een landing bij een stuk dijk op Schouwen-Duiveland. zo vertelde ons majoor-vlieger Meyer, die juist uit zyn Sea-otter was gestapt. Er wa ren op dat. geheel door het water omring de, stuk rjiik ongeveer 80 mensen bij elkaar Lnflittrng met het noodgebied 8 Route naar hetnooöqebied I gaarne door de intendance van het N.R.K. in ontvangst worden genomen. Wel is er grote behoefte aan dekens, overig beddegoed en matrassen, die alle ge stuurd kunnen worden naar de intendance van het hoofdbestuur van het N.R.K.Flu welen Burgwal 19, Den Haag. Het Rode Kruis wil van deze gelegenheid gebruikmaken reeds een eerste woord van warme dank te uiten voor de opofferings gezindheid van het Nederlandse volk. en de helicopteres waren druk bezig ande ren hulp te verlenen. Het was ons onmogelijk hen zo maar te laten zitten en wij besloten een landing in 't ondiepe water uit te voeren. Bij de dijk stond een sterke stroming, die de Sea-otter dreigde mee te sleuren naar een gat in de dijk. doch tenslotte werd contact met de mensen op het droge gedeelte tot stand ge bracht. Een oudere vrouw en een zesjarig wees meisje, die er het ergst aan toe leken te zijn, hebben wij aan boord genomen en naar Val kenburg overgebracht. Zo schetste majoor Meyer in korte trek ken, haastig, en klaar staande voor de vol gende vlucht, het riskante reddingskarwei. dat hij tezamen met luitenant ter zee vlie ger Munter had uitgevoerd. Op een andere plaats, waar een paar oude mensen in een hooiberg beschutting hadden gezocht, lag in latten en afval het woord „honger" op een dijk. Hier kon de Sea-otter voedsel laten vallen. Rotterdam offerde i ruim f 100.000 j J De opbrengst van de gisteren gehou- den collecte kan nog niet worden op- 5 gegeven. Er zijn 4000 collectanten op g straat geweest, een ongekend hoog aan- s j tal. Met de telling komt men eerst s f hedenavond gereed. Volgens een zeer s voorlopige ruwe schatting zal een be- J drag van 100.000 worden overschreden. Fotoboekje van de ramp De Vereniging ter behartiging van de belangen des boekhandels zal binnen 14 dagen een uitgave het licht doen zien, ge wijd aan de overstromingsramp, die ons land heeft getroffen. De uitgave zal in toto's een sober relaas geven van de ernstige gevolgen dezer catastrophe. Ge noemde vereniging heeft voor de verzor ging en de verspreiding dezer uitgave de belangeloze medewerking verkregen zowel van de uitgevers als van de boekhandel in het gehele land. Ook de papierhandel en de drukkers verlenen belangeloos hun diensten aan deze opzet. Op deze wijze zal het de ver eniging mogelijk zijn de gehele opbrengst van de uitgave aan het Nationaal Rampen fonds af te dragen. Men kan zich nu reeds op het a 3.50 in de handel komende boek laten inschrijven by elke boekhandelaar. Van de eerste op lage wordt een bate van ca. ƒ175.000 voor het Rampenfonds verwacht. Twee millioen schade te Sclieveningen B. en W. van 's-Gravenhage vragen de gemeenteraad een crediet beschikbaar te stellen van 2.000.000 voor herstel van de schade, ontstaan aan de Scheveningse bou levard, de havenhoofden, de binnenhavens, de werken van het afvoerkanaal naar zee. de afgangen naar het strand en het badstrand bij Kijkduin, ten gevolge van de storm. Het crediet is gebaseerd op een zeer globale schatting van de schade. POSTZEGEL TEN BATE VAN GETROFFENEN Ten behoeve van de getroffenen zal P.T.T. op zeer korte termijn een speciale waters nood-postzegel uitgeven in de frankeer- waarde van 10 cent met een toeslag even eens van 10 cent. De opbrengst van de toe slag komt geheel ten goede van de slacht offers. Omtrent het tijdstip waarop deze zegels, die nog gedrukt moeten worden, verkrijgbaar zullen zijn, volgt nader béricht. Veel nieuwe kleren geschonken 150 Italiaanse brandweerlieden komen naar Nederland om bij de wederopbouw as- sistentietöte verlenen. Tweeronderd-en-vijflig kisten met kle ding, die het Canadese Rode Kruis te Genè- ve in opslag had, zijn op weg naar het Ne derlandse Rode Kruis. De Amerikaanse Stichting voor het Kind stuurt zes ton nieuwe kleding voor volwas senen. Zweden heeft vanmorgen 25.000 dekens per trein naar Nederland gezonden. Een vliegtuig van de Zweedse luchtmacht is met 24 rubberboten vertrokken. GRONINGEN BRACHT AL EEN MILLIOEN BIJEEN In stad en provincie Groningen wordt thans druk gecollecteerd voor het Nationale Rampenfonds. Voor zover thans bekend is werd in totaal door de gemeenten in de pro vincie Groningen de één millioen reeds overschreden. Punters met aanhangmotoren naar Briiiitisse Vannacht om één uur is van Rotter- 5 J dam vertrokken naar Brulnisse de 'i 5 Willem I. een omgebouwd landings- 5 vaartuig van Wm. H. Mueller en Co.. te Rotterdam. Aan boord zijn 25 pun- J 5 Iers uit Giethoorn, voorzien van aan- hangmotoren en behalve met de men- sen uit Giethoorn, met marineperso- 5 neel bemand. £w\w\vvwnwuH\nu\\\\M\\nu«uu\ux\mmmu\\\www.*

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2