GOEREEOVERFLAKKEE,
EILAND VAN VERSCHRIKKING
Bergers van Tak redden
honderden boeren
Een luchtbrug met het noodgebied
men er uitgeput en verbeten
Nog
vecht
te&en de ondernam:
Hun vletten zwerven op Schouwen-Duiveland
KLEDING EN MEUBELEN ZIJN
VOORLOPIG NIET NODIG
Wel dekens en matrassen
WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953
DORDRECHTSCH NIEUWSBLAD
EERSTE BLAD - PAGINA 3
Stellendamse vissers verrichtten
bovenmenselijke daden
(Van onze speciale verslaggever)
A.b. van de Koningsplaat Dinsdagavond.
Van de zijde van Middelharnis zijn zij aangekomen, een lange stoet evacué's,
strompelend over de drassige dijk naar de haven, waar het beloofde redding-
brengende schip, de Spido-boot Koningsplaat, tegen 4 uur in de middag is binnen
gelopen. Groepen mannen, vrouwen en kinderen, soms gebukt onder bundels
kleding, andere met lege handen omdat ze niets anders dan het vege lijf konden
redden. Zij zijn de brug van het ponton afgelopen naar die witte boot, waar de
verwarming extra is opgestooktjonge moeders met zuigelingen in dekens
gewikkeld op de arm, kleine kinderen zeulend met een tas of een kussensloop vol
kleren. Een kleine jongen draagt als een groot bezit een netje appelen. En tussen
hen in dragen zij" brancards met invalide ouden van dagen, ernstige zieken. Een
vrouw naast een van de brancards spreekt kalmerende woorddn tot iets, dat onder
de dekens ligt. Aan boord wordt de deken opengeslagen. Een kind van 4 jaar,
ernstig ziek. Aan het voeten een klaaglijk huilend bundeltjeeen baby van
enkele weken. De doodsangst, die nog vaag in.hun ogen ligt, verdwijnt als ze in
de warmte zitten op een bank. Eindelijk rust. En weg van al die verschrikkingen,
weg over het grote water naar het vaste land. Als ze dat water maar niet zien en
die ruïnes, de verdronken mensen en dieren, dat verdronken land zo ver het oog
reikt. Een zee van ellende neemt de Koningsplaat aan boord.
later komen de verhalen van hun lugubere
ervaringen van de laatste dagen los. Er zijn
er onder uit vele dorpen van Flakkee. Over
de dijken hebben zij Middelharnis kunnen
bereiken, waar zij rust meenden te vinden.
Maar ook dit middelpunt van hun eiland
was verdronken op de huizen na, die op de
dijken staan.
gedragen zich beheerst als grote men
sen. Het zijn de nog jongeren die, uitgeput
van het dagenlange gesjouw en gebrek aan
rust, de kajuiten vullen met een ijselijk
huilen. De boot stroomt vol. Mensen van
alle standen, de landarbeidersvrouw met
een doek om. het hoofd naast een dame in
een bontmantel, die een baby draagt. Merk
waardig dat allen goed gekleed zijn. Zij
hebben blijkbaar de ti.id gehad voor een
enigszins voorbereide vlucht en hun beste
kleren aangetrokken.
Mannen en vrouwen van het Rode Kruis
en enkele militairen beginnen direct met
het róhddienen van hete koffie en brood.
Op brancards komen invalide ouden van
dagen aan boordeen 70-jarige met een
ernstige hartkwaal, een verwezen voor zich
uit starende oude vrouw, die door niemand
begeleid is. Als men haar later bij de re
gistratie vraagt wie zy is. kan men er alleen
maar uitkrijgen, dat zij Keizer heet, dat zij
een zoon had, die ze al in geen dagen heeft
gezien en dat zy niet weet, waar zy woont.
"Uit alles blykt, dat zy krankzinnig is ge
worden.
Weg uit de ellende
D'olang de Koningsplaat nog aan de pon-
ton ligt, wachtend op nog meer evacué's,
komen ze niet tot rust. Ze willen weg van
het eiland. Ze weten, dat ze naar Rotterdam
zullen worden afgevoerd, maar het kan hen
niets schelen. Als ze maar een voordeur
van een woning kunnen binnengaan en een
bed zullen vinden, niet die lokalen van de
Rijks H.B.S. van Middelharnis. waar zij
bijna drie dagen bijeen hebben sezelen. op
een eiland temidden van een zee. Drie dagen
en twee nachten onderdak maar met honder
den opeengepakt in te kleine ruimten. Hun
woningen hebben zij verlaten. De school
hebben ze aanvaard als een toevlucht, maar
nu ze door het ondergelopen Middelharnis
in bootjes naar de dijk zijn gebracht en
lopend over de dijk of varend in het kanaal
de haven hebben bereikt, voelen ze, dat het
voorlopig eind van de eerste ellende in zicht
is.
Als de Koningsplaat in de duisternis om
6 uur de haven uitvaart, is het of alle zorg
van hen afvalt. Er komt weer glans in hun
ogen. Ze eten en drinken weer. De babies
krijgen een fles, want er is melk aan boord.
Ze geven het toe: honger hebben ze niet
gehad. Wel dorst. Want er is bijna nergens
meer goed drinkwater. Ze klitten in groep
jes bijeen. Ze kijken met verheugde ogen
naar die brandende electrische lampjes. Het
lijkt of ze alles vergeten zijn en eerst veel
Bij Goeree: De Engelsen snellen te
hulp.
andere boten te hulp komen. Maar men
zette door. Stellendam werd ontruimd.
Na twee dagen vond men in een boom
een vrouw van 62 jaar. Ze zat hoog in de
takken en men wist haar in een boot te
krijgen. Ze leefde toen nog, maar kon geen
woord meer spreken.
Drinkwater was er. niet. Alleen maar je
never. Op de dijk verrichtten de doktoren
van Stellendam bovenmenselijke prestaties
om de redders weer op de been te helpen
en de geredden in het leven te houden.
Vanmiddag kreeg Breur order naar Rot
terdam te komen om een aantal collega's op
te halen en mee naar Stellendam tc nemen.
Hij ging op weg, kwam in Middelharnis en
vroeg een bakker om een stuk brood. Hy
had een etmaal lang niets gegeten. Daar
voor slechts enkele kaken gehad. Geld had
hy niet op zak. De bakker weigerde hem
iets te geven.
Is het wonder dat er even iets van ver
bittering komt in zyn verhaal. Want de eer
ste klacht moet nog uit de mond van een
Stellendammcr komen.
'/ïi >71 in
yaar zij zijn i
7E klagen niet, deze van alles wat zij be-
zaten beroofden. Terwijl de Konings
plaat over de donkere zeearm naar het Spui
koerste, zaten zij als verlost van alle zorgen
in de kajuiten. Bijna waren ze opgewekt.
Een enkele keek verwezen voor zich uit. De
kinderen verkenden het schip. Zij waren al „ogen meren zij aan het Spido-ponton.
(Van onze speciale verslaggever).
De kerels van Van den Tak's Bergingsbedrijf hebben gisteren prachtig werk op Schou
wen-Duiveland verricht. Met een enkele vlet hebben twee bergers tijdens daglicht niet
minder dan 130 mensen, die op de daken of zolders van geïsoleerde boerderijen zaten, ge
red cn veilig in Zierikzee aan wal gebracht. En vandaag zyr. zy verder gegaan met dit
prachtige reddingswerk, zonder zich van iemand iets aan te trekken. Zij praten niet maar
doen.
Van den Tak heeft direct na de ramp drie
van zijn bergingsblazers naar Zeeland ge
zonden. nadat de burgemeester van Zierik
zee het bedrijf om hulp had gevraagd. Het
waren de Meermin, de Bruinvis en de Wal
rus. Gisteren heeft een van deze scheepjes
die radio-telefoon aan boord heeft, gemeld,
dat de Walrus alleen al 130 mensen, die op
de daken en de zolders van boerderijen in
mensen zitten nog op de zolders maar van
daag is de marine gekomen met vletten. Zij
waren de eersten.
De timmerman heeft in zyn dorp alleen
262 doden geteld. De Julianastraat is aan
een zijde geheel in het water verdwenen.
Zy zyn nog verder het verdronken land af
gegaan. Herkingen hebben zc. niet meer
kunnen vinden. Het is van de aardbodem
verdwenen. Hetzelfde moet het geval zijn
met Battenoord.
Ze praten er nu over met bijna onbewogen
gezichten. Misschien omdat ze zich nu veilig
gzichten. Misschien omdat ze zich nu veilig
weten. Maar ze weten niet dat boven op de
brug twee kerels de navigatiestunt van hun
leven uithalen. Ze weten gelukkig niet dat
er altijd nog dreiging boven hun hoofden
hangt, de dreiging van vastlopen in onbe-
tond vaarwater. De Koningsplaat heeft het
Spui gevonden, de kortste weg naar Rotter
dam. Die twee kerels op de brug hebben
gedacht: Deze mensen zo gauw mogelijk in
Rotterdam brengen. Ze hebben genoeg door
staan. Ze varen de Koningsplaat door het
nauwe Spui. Een duister smal vaarwater
zonder licht of ton. Een spannend halfuur.
Beneden in warmte en licht vertellen 167
verjaagden de bittere ervaringen van men
sen die beneden de oppervlakte van de zee
wonen achter dijken, die na eeuwen kapi-
luleerden.
Op die brug hun namen mogen ge
noemd worden, want zij zwoegen ook dag
en nacht voor deze geslagen landgenoten
zuchten kapitein Van Tiet en zijn collega
Hartman, kapitein van een sleepboot van
P. Smit, die als loods is meegegaan, ver
lucht op als ze de Oude Maas bereiken. Ze
met meer zekerheid. Om half
2000 Kleine vaartuigen
Sinds Zondag zijn ongeveer 2000 kleine
vaartuigen, van mijnenvegers tot sloepen
en reddingsvlotten en alles waarmee men
zich op het water kan bewegen, naar het
overstroomde gebied gegaan. De regeling
daarvan is in handen van de marine-com
mandant in Rotterdam. Het zijn zowel
vaartuigen van de marine als van burgers.
De Piet Hein in Rotterdam
Het koninklijk jacht Piet Hein, dal in Den
Helder is ingericht tot hospitaalschip voor
de noodgebieden, is' vanmiddag twee uur
de Parkhaven binnengelopen.
Aan boord van de Piet Hein bevindt zich
de adjudant van Prins Bernhard, luitenant
ter zee 1ste klasse A. F. Eibers, die zich hier
in verbinding stelde met de Commandant
Zeemacht, om te vernemen welke bestem
ming de Piet Hein zou krijgen.
De Piet Hein heeft voedsel aan boord,-
medische instrumenten en twee doktoren.
De kajuit is als noodhospitaal voor twaalf
gewonden Ingericht. Het slaapvertrek is in
gericht als magazijn voor bedden, dekens,
matrassen, e.d.
NAMEN VAN SLACHTOFFERS
TE WOLPHAARTSDIJK
„'li Wo'phaartsdijk zijn omgekomen: G.
Hoijnsdijk en echtgenote, de weduwen konden nou niets doen. Ze hedden geen
HoekVan Dyke, Verschure en Van vletten en sloepen. Die kwamen Maandag in
Damme, de laatste samen met haar dochter 1 de haven. Scheepjes van allerhande grootte.
Maria; de 6 maanden oude baby van F. De afvoer begon. Een drama op zichzelf.
Giezen en twee bejaarde mannen D. Schip- Vrouwen en kinderen eerst, Motorboten
per en G. Tramper. volgestopt met mensen voeren de haven uit,
n T |de zeearm op, waarin de betonning door de
L)e .«Jail Ivreumer terecht orkaan was weggevaagd. Alleen een man
die dit vaarwater van zijn jeugd af kent.
Het Nederlandse kustvaartuig Jan Kreu- kan hier misschien de weg vinden. De zee
mer, rederij Kreumer Vlaardingen, op weg was ruw. De andere oever Hellevoets
van Rotterdam naar Esbjerg, waarover on- sluis ver.
gerustheid bestond, omdat men er sinds De boten slingerden en stampten hevig.
Vrijdag 30 Januari mets meer van had gd- De mensen werden na alle doorgestane el-
lioord, is vannacht met 2 dagen vertraging londe nog zeeziek ook. En meermalen lïe-
ill Esbjerg aangekomen. pen de scheepjes op de platen vast, moesten,
Hel van Stellendam
W/afc hier te schrijven van hun ervaringen,
die begonnen in die rampnacht toen
het wassende water hen overviel. De mees
ten kunnen het niet onder woorden bren
gen. Een enkele vertelt er van op een wij
ze, die de toehoorders de haren te berge
doen rijzen. Het menselijk incasseringsver
mogen moet. wel heel groot zijn om naast
lichamelijke uitputting nog het hoofd koel
te houden.
Het is bijna onmogelijk weer te geven wat
zich op Goeree en Overflakkee in de laat
ste dagen aan verschrikkingen hebben afge
speeld en nog afspelen.
Verschrikkelijk in al zijn soberheid is dat
eenvoudige verhaal van een reserve wacht
meester van de Rijkspolitie te Stellendam,
die drie dagen niet uit de kleren is geweest,
die enkele uren tevoren voor het eerst weer
eens droog goed heeft kunnen aantrekken
en die met een verbluffende helderheid zich
11e lugubere momenten van de catastrophe
weer voor de geest haalt.
Om 3 uur in die noodlotsnacht werd Stel
lendam van twee zijden door het water be
sprongen. Eerst van het Zuiden.
Met dc sirenes ging men door het dorp.
Wachtmeester Breur was by de waarschu
were. Hij hoorde boven het bulderen van de
orkaan plotseling een suizend geluid. Op
hetzelfde moment werd hy door een vloed
golf opgepakt en tegen een schutting ge
smeten. Hij stond op de plek waar de dyk
doorbrak. Ilij wist uit de barnende kolk
tc komen, kroop de dyk op cn zag ondanks
de duisternis hoe een gigantische water
stroom van alle kanten het dorp besprong.
Binnen twee minuten stond het water een
meter hoog cn het bleef doorstijgen. Hi)
zag mensen in nachtkleding, waanzinnig
van angst uit hun huizen komen, het water
tegemoet lopend en verzwolgen wordend of
in goede richting lopend en tegen de dijk
opklauteren. Daar was voorlopig veiligheid.
De meesten vluchtten, overrompeld door
de vloed, die de huizen binnenzwalpte. de
trap op naar de zolderverdieping. Daar ble
ven zij bijeen zitten tot eindelijk het. dag
licht kwam.
Toen'kwamen de helden van Stellendam
in actie, kerels die niet aan zichzelf dach-
vooral de vissers niet. Er waren geen
boten om de mensen naar de dijk te bren
gen, waar ze voorlopig veilig zouden zitten.
Ze gingen te water, dikwijls tot hun nek
toe en graaiden losgeslagen huisdeuren en
planken bij elkaar. Ze maakten er wankele
vlotjes van, die ze. door het water wadend,
door de straten trokken. Eerst de huizen die
op instorten stonden. Een mens, telkens op
wankel vlolie, sleepten zij naar de dijk.
Nu zeggen ze: Hadden .we.die eerste dag
maar rubberboten en touw gehad. Dan had
den we lijnen door de straten gespannen en
de mensen naar de dijk" getrokken. Dan
hadden we er tientallen meer kunnen red
den.
Anderen vertellen: Breur heeft met zo
vele tientallen anderen bovenmenselijk
werk verricht. Twee dagen en drie nachten
achter elkaar zonder een ogenblik rust. Nu
nog zijn er Stellendamse vissers aan het
werk. Hun benen zyn gezwollen. Hun goed
is nog geen seconde droog geweest. Als ze
uitgeput op de dyk aankwamen, werden ze
vol jenever gegoten. Dat hield hen op de
been. En weer gingen zy het water in om
te redden. Honderden zaeen kans over de
dijk naar de haven tc vluchten cn aan boord
van de schokkers te komen. Breur ging op
zoek naar kennissen. Hii kon dc woonkamer
héreiken cn zag de acht mensen levenloos
in het water dryven. Hy ging maar weg.
Als er nog levenden zijn te redden, moet
men de doden aan zyn lot overlaten.
Naar de overkant
vergeten wat achter hen lag. Voor hoelang?
Een jonge man uit Oude Tonge, die Zater-
dagavond in Middelharnis was, kon niet I
meer naar zijn dorp terug. Nu wordt hij af-
gevoerd. Hij vraagt of iemand iets van zijn
ouders weet. Er is er een aan boord, die van
daag Oude Tonge heeft bereikt. Èen tim-
n heeft daar niet minder dan 60 men-
een boot naar de dijk gebracht. De
Enkele uren rust. Vannacht om 4 uur weer
naar Zijpe en Zierikzee.
In de Ahov-hal komen 167 mensen binnen.
Zc hunkeren naar rust. Waar zullen ze deze
nacht slapen?
Bij Goeree: De Urkers snellen te
hulp.
een van de Duivelandse polders zaten heeft
gered. De anderen hebben ook reddingen
op hun naam staan, maar het'is nog niet
bekend hoeveel.
De blazers kunnen niet in de overstroomde
polders varen. Zij gaan dan bij een dijkgat
oor anker en bemannen de vlet die zij mee-
'ocren. Met twee of drie man op de riemen
aren zij dan het overstroomde gebied bin
nen en keren met de geredden terug. Als de
blazer geen mensen meer aan boord kan
hebben, vaart hij naar Zierikzee om de ge
redden te landen.
Zij hebben zich ook verdienstelijk gemaakt
voor de drinkwatervoorziening van Zierik
zee. Deze zeewaardige sterke scheepjes heb
ben een grote watertank aan boord omdat
zy dikwijls lang wegblijven. In Wemeldinge
hebben zij meermalen drinkwater geladen
en dat in Zierikzee afgeleverd. Vandaag zyn
zij verder met dit werk gegaan.. Honderden
ten dode opgeschreven boeren op Schouwen
Duiveland hebbén hun leven aan hen te
danken. Deze geroutineerde varensmensen
presteren op het ogenblik veel. De marine
mannen kunnen ook goed met vletten om
gaan. De ingezette onderdelen van de Land
macht en de genie hebben, wat begrijpelijk
is. moeilijkheden met het hanteren van dit
vaarbaar materiaal. Ervaring ontbreekt en
kan maar gedeeltelijk worden aangevuld
door ijver en goede wil.
SOCIALE VERZEKERINGEN
Geen premies van de
„extra" acht uur werk
Onder verwijziging naar de reeds in de
dagbladen opgenomen publicatie betreffen
de het verzoek van de Stichting van de
Arbeid aan de werknemers om zo spoedig
mogelijk ten minste 8 uren overwerk te
verrichten en de verdiensten uit dien
hoofde af te staan aan het Nationaal Ram
penfonds, delen de Federatie van Bedrijfs
verenigingen, de Rijksverzekeringsbank, de
Vereeniging van Raden van Arbeid en de
Ziekenfondsraad mede zich op het stand
punt te stellen, dat over deze verdiensten
geen premie mgevolg de sociale verzeke
ringswetten is verschuldigd en dat zij ook
niet voor de berekening van uitkeringen in
gevolge deze wetten in aanmerking komen.
Gat geslagen in gedichte
dijk van Rozenburg
In de reeds gedichte dijk langs de Nieuwe
Waterweg bij de Bospolder op het eiland
Rozenburg, waarin een gat was geslagen
van 60 meter, is wederom een gat geslagen
van 4 meter. Dit wordt voornamelijk ver
oorzaakt door het snelle varen van de zee
schepen op de Nieuwe Waterweg.
Er is een aanvang gemaakt, met het
dichten van de gaten in de dijk van de
Nieuwe Waterweg bij de Kroonpolder op
Rozenburg. Die gaten hebben een lengte
van in totaal 250 meter. Er is gebrek aan
spoorrails, draglines en bulldozers. Hon
derd man genietroepen bieden de helpende
hand.
HUISVESTING DAKLOZEN
Het ministerie van Binnenlandse Zaken
vestigt er dc aandacht op, dat alle bereid
verklaringen tot het verlenen van huis
vesting in woningen aan daklozen uit de
noodgebieden gericht moeten worden tot het
gemeentebestuur tepuplaatse.
Opgaven in de provincies Groningen,
Friesland, Drente, Overijssel, Gelderland en
Limburg zijn vooralsnog niet nodig.
Met grote ontroering heeft het hoofd
bestuur van het Nederlandse Rode Kruis de
massale stroom van goederen, die het Ne
derlandse volk bijeen heeft willen brengen
ten behoeve van de slachtoffers van dc wa
tersnoodramp, in ontvangst genomen.
Daar echter op het ogenblik het aantal
ontvangen gedragen kledingstukken en ge
bruikt meubilair een dergelijke omvang
heeft aangenomen, dat in de eerste behoefte
ruimschoots kan worden voorzien, moge
met klem worden verzocht de inzameling
van deze goederen in het gehele land tot
nader order thans stop te zetten, opdat ook
een eerste overzicht kan worden verkregen
van datgene wat ontvangen is. Wat reeds
tot nu toe ingezameld is, zal uiteraard nog
Voedselgeneesmiddelenwater
rubberboten
(Van onze speciale verslaggever.)
In het Marinevliegkamp Valkenburg in Zuid-Holland heerst een ge
weldige bedrijvigheid. Onafgebroken, dag en nacht, daveren de vlieg
tuigen over de startbanen de zware Amerikaanse Fairchild-vracht
vliegtuigen, de wendbare, practische Sea-otters, vogels van allerhande
pluimage doch alle met één doel: Hulp te brengen aan hen,'die in de
overstroomde gebieden in nood verkeren.
Want van Valkenburg uit regelt de Marine Luchtvaart Dienst de „drop
pings" van voedsel, water, rubberboten, vlotten, zandzakken en de meest
uiteenlopende zaken, waaraan men in het geteisterde Zuid-Westen van
ons land zo dringend behoefte heeft.
Ook in het directe reddingswerk heeft de Marine Luchtvaart Dienst een
aandeel, hoewel dit hoofdzakelijk van Gilze Rijen uit waar men over
hefschroefvliegtuigen beschikt wordt georganiseerd.
Vliegtuigloods als
pakhuis
In één der grote vliegtuigloodsen liggen
kolossale hoeveelheden voedsel- en andere
pakketten, die door vrachtauto's zijn aan
gevoerd en door het grondpersoneel worden
overgebracht naar het platform, waar de
vliegtuigen, onmiddellijk na de landing van
een vorige vlucht., tanken en worden volge
laden om weer te vertrekken naar het
overstroomde land.
Van de marine luchtvaartdienst zijn het
vooral de Mitchell's ende Harpoons, die
grote pakketten overbrengen, doch ook de
Sca-otters (zeer wendbare amphibievlieg-
luigen) doen prachtig werk. Firefly-jagers
verzorgen de communicaties boven de ge
troffen gebieden.
Ook verscheidene Amerikaanse toestellen
nemen aan het droppingswerk deel. Wij
noemden reeds de zware Fairchild vracht
vliegtuigen, die in hun logge, aan de achter
zijde geheel openklapbare, romp een massa
kunnen bergen. Verder zijn de Amerikanen
vertegenwoordigd mei drie Dakota's.
De luchtstrijdkrachten hebben ook een
aandeel in de droppings met enkele Da-
kola's en Beecheraft machines. En ten
slotte verleent ook de Rijksluchtvaartdienst
van „Valkenburg" af steun aan de noodge
bieden.
Van Woensdrecht af vliegen helicoptères
naar het noodgebied. Zij hebben honderden
mensen uit hun benarde positie kunnen be
vrijden. Na de alarmerende berichten ov
de zeer ernstige toestand te Bruinisse en
Oosterland zijn de toestellen daarheen ge
dirigeerd. Zij hebben er vele mensen gered
en naar uitwijkplaatsen overgebracht.
Austers van de koninklijke luchtmacht
zijn op het strand van Schouwen-Duive
land geland. Zij hebben dekens gebracht en
zijn teruggekeerd met vluchtelingen.
De Prins stelt zich ter
beschikking
Prins Bcrnliard heeft vier vliegtuigen ter
beschikking gesteld en de nationale lucht-
vaartschool tien. De Prins zou zich vandaag
niet een Dakota naar Valkenburg begeven
cn zich ter beschikking stellen van de com
mandant van dc „Transoa", de transport-
vlicgtuigcnafdeling van de luchtmacht.
Gevaarlijk reddingskanvei
Wij maakten voor eigen risico een landing
bij een stuk dijk op Schouwen-Duiveland.
zo vertelde ons majoor-vlieger Meyer, die
juist uit zyn Sea-otter was gestapt. Er wa
ren op dat. geheel door het water omring
de, stuk rjiik ongeveer 80 mensen bij elkaar
Lnflittrng met het noodgebied
8 Route naar hetnooöqebied I
gaarne door de intendance van het N.R.K.
in ontvangst worden genomen.
Wel is er grote behoefte aan dekens,
overig beddegoed en matrassen, die alle ge
stuurd kunnen worden naar de intendance
van het hoofdbestuur van het N.R.K.Flu
welen Burgwal 19, Den Haag.
Het Rode Kruis wil van deze gelegenheid
gebruikmaken reeds een eerste woord van
warme dank te uiten voor de opofferings
gezindheid van het Nederlandse volk.
en de helicopteres waren druk bezig ande
ren hulp te verlenen.
Het was ons onmogelijk hen zo maar te
laten zitten en wij besloten een landing in 't
ondiepe water uit te voeren. Bij de dijk
stond een sterke stroming, die de Sea-otter
dreigde mee te sleuren naar een gat in de
dijk. doch tenslotte werd contact met de
mensen op het droge gedeelte tot stand ge
bracht.
Een oudere vrouw en een zesjarig wees
meisje, die er het ergst aan toe leken te zijn,
hebben wij aan boord genomen en naar Val
kenburg overgebracht.
Zo schetste majoor Meyer in korte trek
ken, haastig, en klaar staande voor de vol
gende vlucht, het riskante reddingskarwei.
dat hij tezamen met luitenant ter zee vlie
ger Munter had uitgevoerd. Op een andere
plaats, waar een paar oude mensen in een
hooiberg beschutting hadden gezocht, lag in
latten en afval het woord „honger" op een
dijk.
Hier kon de Sea-otter voedsel laten vallen.
Rotterdam offerde i
ruim f 100.000 j
J De opbrengst van de gisteren gehou-
den collecte kan nog niet worden op-
5 gegeven. Er zijn 4000 collectanten op g
straat geweest, een ongekend hoog aan- s
j tal. Met de telling komt men eerst s
f hedenavond gereed. Volgens een zeer s
voorlopige ruwe schatting zal een be-
J drag van 100.000 worden overschreden.
Fotoboekje van de ramp
De Vereniging ter behartiging van de
belangen des boekhandels zal binnen 14
dagen een uitgave het licht doen zien, ge
wijd aan de overstromingsramp, die ons
land heeft getroffen. De uitgave zal in
toto's een sober relaas geven van de
ernstige gevolgen dezer catastrophe. Ge
noemde vereniging heeft voor de verzor
ging en de verspreiding dezer uitgave de
belangeloze medewerking verkregen zowel
van de uitgevers als van de boekhandel in
het gehele land.
Ook de papierhandel en de drukkers
verlenen belangeloos hun diensten aan
deze opzet. Op deze wijze zal het de ver
eniging mogelijk zijn de gehele opbrengst
van de uitgave aan het Nationaal Rampen
fonds af te dragen.
Men kan zich nu reeds op het a 3.50 in
de handel komende boek laten inschrijven
by elke boekhandelaar. Van de eerste op
lage wordt een bate van ca. ƒ175.000 voor
het Rampenfonds verwacht.
Twee millioen schade
te Sclieveningen
B. en W. van 's-Gravenhage vragen de
gemeenteraad een crediet beschikbaar te
stellen van 2.000.000 voor herstel van de
schade, ontstaan aan de Scheveningse bou
levard, de havenhoofden, de binnenhavens,
de werken van het afvoerkanaal naar zee. de
afgangen naar het strand en het badstrand
bij Kijkduin, ten gevolge van de storm. Het
crediet is gebaseerd op een zeer globale
schatting van de schade.
POSTZEGEL TEN BATE VAN
GETROFFENEN
Ten behoeve van de getroffenen zal P.T.T.
op zeer korte termijn een speciale waters
nood-postzegel uitgeven in de frankeer-
waarde van 10 cent met een toeslag even
eens van 10 cent. De opbrengst van de toe
slag komt geheel ten goede van de slacht
offers. Omtrent het tijdstip waarop deze
zegels, die nog gedrukt moeten worden,
verkrijgbaar zullen zijn, volgt nader béricht.
Veel nieuwe kleren
geschonken
150 Italiaanse brandweerlieden komen
naar Nederland om bij de wederopbouw as-
sistentietöte verlenen.
Tweeronderd-en-vijflig kisten met kle
ding, die het Canadese Rode Kruis te Genè-
ve in opslag had, zijn op weg naar het Ne
derlandse Rode Kruis.
De Amerikaanse Stichting voor het Kind
stuurt zes ton nieuwe kleding voor volwas
senen.
Zweden heeft vanmorgen 25.000 dekens
per trein naar Nederland gezonden. Een
vliegtuig van de Zweedse luchtmacht is met
24 rubberboten vertrokken.
GRONINGEN BRACHT AL
EEN MILLIOEN BIJEEN
In stad en provincie Groningen wordt
thans druk gecollecteerd voor het Nationale
Rampenfonds. Voor zover thans bekend is
werd in totaal door de gemeenten in de pro
vincie Groningen de één millioen reeds
overschreden.
Punters met aanhangmotoren
naar Briiiitisse
Vannacht om één uur is van Rotter- 5
J dam vertrokken naar Brulnisse de 'i
5 Willem I. een omgebouwd landings- 5
vaartuig van Wm. H. Mueller en Co..
te Rotterdam. Aan boord zijn 25 pun- J
5 Iers uit Giethoorn, voorzien van aan-
hangmotoren en behalve met de men-
sen uit Giethoorn, met marineperso- 5
neel bemand.
£w\w\vvwnwuH\nu\\\\M\\nu«uu\ux\mmmu\\\www.*