Z.-VLAANDEREN ALLE GEVAAR GEWEKEN De dood langs Brabants Westrand DIJK BIJ ZWINGELSPAAN BEHOUDEN ZES POLDERS IN FIJNAART ONDERGELOPEN Noodhospitaal in de pastorie SPOORWEGEN ZULLEN AANPAKKEN! 19 DODEN GEBORGEN Heel de vissersvloot naar Zeeland Reddingswerk op Schouwen en Duiveland in volle gang Noodgebied W.-Brabant en Z.-Holland NOODGEBIED ZEELAND De ramp van Stavenisse Noodgebied Maasmonding Met Rijkspolitieboot de Amer in Geen catastrofe in de BIESBOSCH Boer en twee zoons spoelden van kade Gunstig nieuws uit Westhoek DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 4 FEBRUARI 1953 (Van onze redacteur) FIJNAART-HEININGEN, DINSDAG. Zeven polders in de gemeente Fijnaart-Heiningen liepen onder water. Eén polder kon worden gered door de fantastische inspanningen van de Wage- ningse studenten en de militairen, die tientallen uren achter el kaar in de nabijheid van Zwingelspaan zandzakken wierpen in een dijkgat, dat Zondag reeds werd geslagen- Maandagavond om zeven uur, het stond Maandag in de krant uitvoerig te lezen, werd de toestand critiek. De vloed immers kwam weer opdagen. Het water spatte tegen de zandzakken. Het kroop langzaam door de opening waaraan werd voortgewerkt. De dijk weerstond het nieuwe gevaar. Een zucht van verlichting ging door de soldaten toen de waterhoogte afnam. Zo was het ook Dinsdagmorgen en Dinsdagavond. Door het werken van de soldaten was het gat afdoende gedicht Waak zaamheid bleef echter geboden. Enorme bedrijvigheid Liet behouden van deze dijk was van het grootste belang voor het cen trum van Fijnaart. dat nog steeds werd bedreigd. In het geëvacueerde dorp heerste er een enorme bedrijvig heid. Destructors reden aan om het gedoodde vee te vervoeren. Met man en macht we'd er gewerkt om de ca davers weg te krijgen. Inmiddels kon een vrij goed over zicht van Fijnaart-Heiningen worden opgemaakt. Zeven van de acht polders liepen onder water. Het waren de Sa- binapolder. de Her.drika. Beaumond. Oude Heiningen, Juffrouwen. Oude Appelaar en Nieuwe Fijnaartpolder. Gespaard bleef de polder Oude Fij naart. BIJ DE FORTEN Dij Fort Oranje was er nog geen en- kei lichtpunt aan te geven. Nog troosteloos was daar de bevolking, die nog steeds lijken had te bergen. Auto's reden af en aan om de cadavers te vervoeren. De opruimingswerkzaam heden begonnen. Tussen de puinhopen zochten de mensen naar vernielde huiselijke voorwerpen. Velen gaven dit op en tuurden maar naar de gaten in de dijken, die een angstwekkend en troosteloos beeld gaven. „We kunnen ons nu wel erg druk maken, maar we zijn toch verloren", zei een inwoner die een schreiende moeder zag komen aanwandelen. De moeder begaf zich naar haar „huis". Zij opende de deur, hield haar armen voor haar ogen en trok terug naar Fijnaart. Nog hulpelozer was de toestand bjj Fort de Hel. Daar waren een aantal mensen samengestroomd, die een ex peditie begonnen naar de hofstede van de verdronken mevrouw de we duwe Punt-Bos. Zij konden van het buis van de weduwe, die met haar broer Arie Bos, in de diepte verdween, niets meer vinden. Dc schuur, iets hoger gelegen dan het huis, was vrij goed intact. De mannen zwaaiden met vlaggen naar de dük, waarop personen ston den te wachten. Er waren nog leven de koeien aangetroffen in de stal van de weduwe Punt. Vanzelfsprekend werden onmiddel lijk maatregelen genomen om deze dieren te redden. Dergelijke maatregelen troffen de soldaten ook in Zwingelspaan, waar niet alleen de strijd bij het gat in de dijk werd geleverd, maar waar de militairen zich uitsloofden om vee in Ook ir den Hollander kwam kijken /'NOK de president-directeur van de i op weg was om de situaties te Ber- A' vpfierinndsf» Snnnrwps*pn. Ir. F. gen op Zoom, Rilland Bath en Krui- Nederlandse Spoorwegen, Q. den Hollander heeft het waters- noodgebied in IVest-Brabant in ogen- schouw genomen; hij was vergezeld van een aantal hoofdingenieurs en was zeer onder de indruk, toen wy hem te Zevenbergschenhoek. ter hoog te van hotel Brabant op de snelweg BredaMoerdijk ontmoetten. Zo juist was de heer den Hollan der van een inspectietocht uit het ge bied .gelegen ten Zuiden van de Moer- dijkbrug 'spoorweg), dat daar geheel onder water ligt, teruggekeerd. De situatie op deze plaats .aldus de president N.S.. is veel erger dan aan de Noordzijde van de brug waar werk ploegen van de Spoorwegen deze Dinsdag reeds met de eerste herstel werkzaamheden waren begonnen. Heden. Woensdag, is de bedoeling om ook het aan de Zuidkant gelegen gedeelte onder handen te nemen. Dit lijkt op het oog misschien vreemd, vervolgde de heer den Hollander, maar U kunt er van op aan, dat het inderdaad gebeurt. Natuurlijk wordt het hard aanpak ken. maar dat moet op het ogenblik iedereen in Nederland, dus dat is niets bijzonders. Het is inderdaad heel erg, besloot hij met ernstig, maar zeer energiek gezicht en na met een kijker het ge hele ten Zuiden van de Moerdijkbrug gelegen troosteloze gebied te hebben bekeken, besloot de heer den Hollan der met de mededeling ,dat hij ook op weg was om de situaties te Ber gen op Zoom, Rilland Batb ningen te gaan bezichtigen. Het zal aan de leiding van de N.S. niet liggen, als in de kortst mogeiyke tijd de verbinding BredaDordrecht weer zal zijn hersteld. Waartoe uiter aard de omstand'gheden zullen moe ten meewerken .Maar de daad stellen n u is ln elk geval reeds zeer belang- In Halsteren; T TIT HET RAMPGEBIED Halsteren zijn thans 19 doden geborgen. Nog altijd snoeien er sla-h'offers aar., maar hun aantal is vrij gering, wan neer m'-n het petal der vermisten in aanmerking néémt. Men moet ver onderstellen, dat veel mensen nog on der het puin der ingestorte huizen liggen. Wij geven hieronder de officiële lijst van de slachtoffers, die totnutoe gevonden zijn: Petrus Maas. ee'o. 23 Juni 1951; Maria Wilh. Kaats-v. regelen geb. 24 April Cornelia Maria Wüh. Raats geb. 20 Jan 1950; Petrus Joh Raahs geb. 7 Aug. 1945: Phüomena v. cl. Elzakker gei». 17 Sept. 1918: Adnana M. v. Mecr-Schillemans, geb. 25 Juni 1914; Cornelia M. de Krom-Castelein geb. 4 Oc! 1911; Antonius A. J. Hoetel- mans. ge'o 2 October 1933: Adnana M. v. Eekelen geb. 6 Juli 1933; Corne- !is van O sta. geb 24 Oct. 3368: Pe- tronelia v. Osta. geb. 11 April 1901 «LepelstraatiHelena cie Kock-v. Schilt, geb 7 Sept. 189g; Maria H. v t1 lo-Schivenaars geb 13 Dec. 1926 Anna H M v. Tillo. geb. 23 Juni 1949; Antonius Laanen geb 16 Sept. 1899; Cornells H. J. M. Laanen, geb 29 juni 1937: Bernardus L. M. Rclcs, geb 18 Juni 1352; Cornells H. S. v. Meer geb 14 Augustus 1951: Petro- nella e. D. v. Meer. geb 15 Juli 1951. Advertentie) veiligheid te brengen. Het water was vrij kalm er. dus lukten de tientallen expedities. ARBEID IN FIJNAART Ï7r heerste een getemperde vreugde in Fijnaart, toen de eerste berich ten binnenkwamen uit Willemstad. Daar was alles goed! Generaal Opso- mer wandelde het gemeentehuis bin nen en kwam zich op de hoogte stel len van de toestand. Hij vernam van majoor Terbruggen, de man, die de militaire leiding in Fijnaart in handen heeft, de staaltjes heldenmoed, gepleegd door de com mando's van Roosendaal en zoveel an dere soldaten, die bij het redden van de mensen op de boerderijen hun eigen leven in de waagschaal stelden. Inmiddels waren er ambtena ren van de burgerlijke stand belast met de registratie van de slachtoffers. Eenentwintig slachtoffers van de ramp kon den worden geïdentificeerd. Van tientallen vermisten kon niets anders worden gezegd, dan dat zij vermist waren en hoogstwaarschijnlijk niet meer in leven. 9 Het totaal aantal slachtoffers in Fijnaart zal de zestig zeker benaderen, indien het getal niet wordt overschreden Een noodhospitaal werd ingericht in de pastorie van pastoor de Wit. De pastoor had zijn kapelaans naar de vluchtelingencentra gezonden in Oudenbosch en Roosendaal. De gees telijken zullen de eerste dagen voor lopig daar verblijven. Nieuwe dijkdoorbraken werden niet meer gemeld. De berichten van Zwin gelspaan bleven gunstig. Om zes uur in de avond kon worden gezegd, dat in Fijnaart de situatie werd -eheerst. De nieuw ookomende vloed zou in deze gunstige omstandigheden (de wind) zeker geen nieuwe schade aan richten. Schade Was de ramp niet groot genoeg Liepen door Fijnaarts straten niet tientallen mensen, die alles hadden Limburg viert geen carnaval t Tn heel Limburg zal dit jaar geen 1 Carnaval worden gevierd in t verband met de watersnoodramp. t Unaniem en zonder er veel over te praten zijn <3e betreffende ver- J enigingen tot dit besluit gekomen. Ochouwen-Duiveland is één water- vlakte Er is eigenlijk niet veel verschil meer tussen het land binnen de dijken en de zee er buiten. Er zijn nog enkele hooggelegen delen, waar mensen samengepakt zitten, maar voor de rest is het water, water, water.. Slechts een hulppoging op zeer grote schaal kon hier redding brengen en hiermee is men gisteren in de vroege -ochtend begonnen. Vijfenzeventig schepen telde onze verslaggever gistermiddag voor Zlerik- zee: kustvaartuigen, marineschepen, tankschepen, particuliere jachten en vissersschepen De hele vissersvloot van Nederland zit nu practisch in Zee land. sommige schepen met de vis nog aan boord, de gehele vangst, ver speler d om hulp te kunnen bieden. Rond Haamstede Bruinisse, de Flau- wers, Dreischor en andere plaatsen was het hetzelfde beeld. Honderden schepen voor de kust om de duizen den op te nemen, die het eiland moesten verlaten. Prachtig werk hebben de hellcoptères gedaan, die tientallen mensen uit hun benarde posities verlost hebben en de gehele dag boven de eilanden zweef den Voor een groot deel worden de be woners nu naar Yerseke gebracht, waar ze opgevangen worden, onderdak krijgen en geregistreerd worden, waar na ze per boot naar Bergen op Zoom gaan. Daar staat de evacuatiedierst klaar om ze over te nemen en ze te distribuéren over die gebieden, die daarvoor zijn aangewezen. Het aantal doden, totnutoe gemeld, Is nog niet groot. Bij Bruinisse moet de toestand echter nog kritiek zijn. Prinses Wllhelmina bracht gister middag een bezoek aan Zlerikzee. Consolidatie voltrekt zich verder Hoofdplaat blijkt het zwaarst getroffen Hoofdplaat heeft van de gemeenten in Z.-Vlaande- ren wel het meest geleden. Op onze rondreis door deze streek zagen we, hoe erg de woedende Westerschelde heeft - huisgehou den bij de Spuisluis te Hoofd plaat Toen de dijk doorbrak, hadden de bewoners van enkele huizen ten Westen van het dorp zich nog maar net uit de voe ten gemaakt, toen hun wonin gen werden weggesleurd. Er is niets meer van de huizen te zien. Belgische militairen waren gisteren nog steeds bezig duizenden zakken zarid in het gat by de Spuisluis te stapelen. De nieuwe wijk van het dorp heeft het meest geleden. Giste renmiddag waren reeds de meeste be woners teruggekeerd en men was be zig de huizen schoon te maken. Een bijna 10 cm. dikke modderlaag lag in de straten. WANORDE IN BRESKEN5. TN OOSTBURG heerst grote drukte op het Ledelplein, waar de mili taire hulpverlening haar centrale post heeft. Het getroffen Breskens biedt een wanordelijk beeld. Een splinter nieuw restaurant is zodanig verzwakt dat het grotendeels afgebroken moet worden en op de kade staan drie vis sersschepen, die door het water uit de haven op de keien geslingerd zijn. De enige veerdienst die nog stag neert is die van Perkpolder-Kruinin- gen. De bootdienst Temeuzen-Hoede- kenskerke is hervat. Dit veer vaart alleen bij daglicht. De consolidatie van de toestand in Zecnwsch-Vlaanderen heeft zich, dank zy het werk van duizenden mensen, verder voltrokken. Alle gevaar is nu 1 geweken. Reportage door gebied des doods (Van onze redacteur). J^E ACTIVITEITEN tot redding en hulpverlening van land- en luchtmacht zijn Dinsdag voor een groot deel gericht geweest op het eiland Tholen en op het rampge' bied Schouwen-DuivelandMaandagavond konden voor het eerst behoorlijke contacten met het eiland worden gelegd en de verschrikkelijke vermoedensdie tot dan toe niet méér dan vermoedens warenblijken nog optimistisch geweest te zijn. Het plaatsje Stavenisse is voor meer dan de helft weggevaagd! Meer dan driehonderd doden moeten hier te betreuren zijn; het grootste aantal dus van alle getroffen gemeenten. De dijk hier is zo snel bezweken, dat veel huizen, in de laagte, het onmiddellijk hebben begeven. De mensen die op de zolders en daken van an dere woningen hun toevlucht hadden gezocht, konden eerst zo Iaat worden benaderd, dat ook van hen, bij nieuwe instortingen, zijn omgekomen. Ook de andere plaatsen op het eiland, behalve het stadje Tholen en Oud-Vossemeer, zijn aan de vloed ten prooi gevallen. Daar de overstro ming zich hier echter minder snel voltrok, is het aantal slachtoffers ge lukkig gering. (Vervolg van pag 1). A LLEEN met kleine boten kon men tot Maandagavond met Tholen contact krijgen. Eerst toen ook wer den de eerste bewoners van Stave nisse geëvacueerd. In de loop van Dinsdag werd het reddingswerk voort gezet en men mag aannemen, dat in de avonduren de laatste overlevenden in veiligheid zijn gebracht. Het stadje Tholen. dat als de enige veilige burcht van het eiland buiten gevaar is, wekt de indruk van dén groot hulpcentrum. Zevenhonderd mensen uit de geïnundeerde gemeen ten zijn hier bij particulieren onder gebracht en in de grote zalen, waar over men kan beschikken, wordt al les gedaan om de onbeschrijflijke nood zoveel mogelijk te lenigen. Vliegtuigen opereren de gehele dag boven het eiland. Het regiment Prins Frederik en Franse hulptroepen doen al het mogelijke om mensen af en aan te voeren, levensmiddelen worden in grote hoeveelheden uïtgeworoen. Want de stad Tholen zelf, hoewel 'onbescha digd, is geheel door het water om ringd. ACHTERGROND VAN LEED (~)OK hier weer: prachtig werk van de militairen. Op de Thoolsewcg, bij Vogelenzang, kon men daarvan een indruk kryger.. Bighspeeds daverden af en aan. Zij baanden zich, over de verdronken rybaan, langs ingestorte huizen en gekantelde paien ,een weg naar het stadje. De hoge wagens op rupsbanden hielden by die tochten hun cabine „o... juist boven de waterlijn, zodat, snel houden. niet anders, de mensen die hier zijn omgekomen. De Highspeeds duwen het water nij dig opzij. Onder hun banden vóélt men het harde wegdek. Als de bomen, er niet stonden zou niemand hier een rijbaan vermoeden. Op die bomen moet men zich oriënteren, want zou men van de weg afraken, dan was het onvermijdelijke gevolg een abrupt einde van de tocht in modder en dras. Na enkele kilometers klimmen de wagens uit het water. Zij rijden de Thoolse brug op. Mensen uit het stad je groeten de mannen met een glim lach. Een bereidvaardig politieman wijst de weg naar het hulpcentruyi. Zakken worden afgeladen .om onmid dellijk te worden gevuld. En daar, in een smalle straat, is het lokaal dat als centrum voor de hulpverlening fun geert. DE RAMP TAAAR horen we ook bijzonderheden over de ramp in het achterland. Over Stavenisse. dat door het water verzwolgen is. Over de mensen die nu hier aankomen en nu bij hulpvaar dige bewoners van het stadje worden ondergebracht. Over het reddings werk, dal. 's middags weer even moest worden gestaakt vanwege de te lage waterstand. Bij Sint Annaland is nog groot ge vaar voor een dijkdoorbraak. Het dorp staat al onder water, maar als de dijk breekt zal het nog verder ver zwelgen Worden. Militairen zitten in de toren van het dorp om radiogra fisch contact met andere plaatsen te en veilig zieken en gewonden konden worden vervoerd. Op de heenweg werden zoveel mogelijk lege zakken meegenomen, die men op het eiland nodig had voor de versterking der dij ken. De eerste wagens, die over de hoge Thoolse burg kwamen we konden een tocht meemaken werden met grote vreugde begroet. Tegen de zwar te achtergrond van het leed straalde even, kort en fel. de blijdschap om de redding. Levensmiddelen zouden in grotere hoeveelheden kunne.i wor den aangevoerd; de zieken konden worden weggereden TROOSTELOOS 'TROOSTELOOS is het beeld, dat A zich tydens de tocht naar Tholen voor ons ontvouwt. Het rampgebied HalsterenOveral ingestorte en zwaar vernielde huizen, trieste puin hopen .roerloos in het golvende wa ter .En onder die puinhopen, het kan De mensen van Stavenisse spreken niet veel. Zij kunnen het nog niet ver werken. Geen familie is er of cr zijn slachtoffers. Van een gezin van twaalf mensen bleef alleen de man over. De vrouw die dat vertelt heeft zelf haar vader en moeder verloren.... OOK FRANSEN Overal vindt men langs de nog droogliggende wegen de aange spoelde kadavers van het vee. Deze troosteloze foto werd genomen na bij Fort Oranje, niet ver van Fijnaart. De „Zeven van Breda" Minister ontstemd over publicatie TN ANTWOORD op vragen van het Kamerlid van Rijckevorsel, heeft minister Donker gezegd, dat in derdaad in het weekblad „De Spie gel" twee veroordeelden in een publi catie over het gevangeniswezen met name waren genoemd. Vóór de publi catie was ze echter niet ter inzage voorgelegd. Dit was in strijd met de gestelde voorwaarde. Aan de redac- (Van onze redacteur). AAN BOORD VAN DE BOOT van de Rijkspolitie te water gromt de motor tegen de sterke stroom in van de Amerrivier. Het haventje van Drimmelen uit. Zo juist is er een oude vrouw van zeventig jaar op een brancard door mannen van het Rode Kruis en de politiemannen aan wal gebracht. Vanuit Hank. Van Zondagnacht heeft zij en haar dochter op een zolder gezeten. „En zo gaat het maar door", zegt de kapitein, die met zijn makkers al vanaf Zondag in de weer is geweest en al die tijd geen bed heeft gezien. De boot werkt tegen de stroom op de Biesbosch in. Zo gaat dat maar door, steeds maar door. Maar de kapitein weet ons te vertellen: het valt in de Biesbosch mee, voor zover zo'n ramp kan meevallen dan altijd. Het is nog niet precies te zeggen, hoeveel doden er in de hele Biesbosch zullen zijn, maar hun aantal zal in ieder geval heel gering zijn. UAat was het droevigste, dat wij op deze boottocht door het verdron ken land van de Biesbosch te horen kregen naast alle ellende, die wij er zagen, zondag heeft het zich afge speeld in de omgeving van de boerde rij Boerenverdriet". Wat een toepas selijke naam voor de droefheid, die op deze onvergetelijke Zondag over dii land kwam. Boer van Wijk kwam met zijn vee op zijn boerderij in nood. Zijn boer derij ligt laag. Met zijn twee zoons ging hij op weg naar een andere hoger gelegen boerderij om zijn vee in vei ligheid te brengen. Hij noch zijn twee zoons hebben de boerderij ooit bereikt. Een geweldige vloedgolf sloeg hen met het vee van de kade. Ze von den de dood ln het woedende water. Hun lijken werden geborgen. Met kracht stroomt het water. Het schuurt door de kreken terug op weg naar zee. Water uit leegstromende polders. Want dat is toch wel wonderlijk, zo snel het water hier wegvloeit. Er zijn zelfs al kleinere polders die zo goed als droog liggen. Straks met de vloed gaan ze weer onder. Dat duurt zo voort totdat de gaten in de dijken weer gedicht zullen zijn en dat is iets, waaraan nu nog niet kan worden ge dacht. Dat komt later. HET BEGIN A ls ge de kapitein vraagt, welke toe- standen hij bij de eerste reddings pogingen in de Biesbosch aantrof, dan vertelt hij je ellendige verhalen. Ge kunt ze niet allen verwerken. ..We zijn op een boerderij gekomen, waar drie gezinnen bijeen zaten op een zol der. Twaalf kleine kinderen waxen er. Ik ben heus geen kind. Maar toen ik de toestand zag huilde ik mee met de mensen, die o zo gelukkig waren, dat er hulp kwam opdagen." Er ligt een kapotgeslagen roeiboot tegen de dijk. Er drijven cadavers van koeien voorbij. Ergens in een fruit boom hangt een halve stromijt, die wie weet waar vandaan komt. Tussen het griendhout liggen cadavers van varkens Tegen een kade hangt een wasmachine half ln het water. Al de dingen, die ge hier ziet, zijn evenzovele stille getuigen van de woede van het water in de Biesbosch. .„Het is erg gelukkig, dat de boer derijen hier hoog liggen, waardoor de mensen het hebben kunnen redden. Als we deze ramp op een doorde weekse dag hadden gekregen, waren de slachtoffers velen geweest. Nu was er gelukkig geen mens in de werkke- ten en aken. Daar was geen redden aan geweest. Die dingen zijn allemaal weggeslagen". ENKELE GEZINNEN T~\e mensen op de boerderijen van de Biesbosch wuiven, als we voor bij varen. Ze hebben tapijten, matten buiten op de lijn hangen. De wind speelt ermee. Er vaart een bootje voorbij om aan de vaste wal brood te gaan halen. ..Vrouwen en kinderen zijn bijna allemaal uit de Biesbosch weg. Enkele gezinnen zijn gebleven. Ze lopen geen gevaar meer als het weer zo blijft." De telefoonpalen, die dwars door de Biesbosch zijn gezet, spelen dronken- mannetje. Maar ze zijn goeddeels overeind gebleven. Langs de draden zijn de noodkreten gegaan naar de wal in de eerste uren van de nood. „Je hebt er geen idee van met hoe veel kracht het water hier te keer' is gegaan In de Dordtse Biesbosch is een kustvaarder over de dijk geslagen. Je zou zeggen het is onmogelijk, maar ik heb hem zelf zien liggen." De kapi tein vertelt maar. Er is zoveel, dat ge zoudt willen noteren, maar het is te veel. Teveel verwoesting, teveel ellen de. TEVEEL ELLENDE "Teveel ellende ja. We waren op onze tochi door de Biesbosch nog even in Nieuwer,dijk. De Gereformeerde kerk is er ingericht als nood-liospitaaL Ouden van dagen, zieken worden er verpleegd. De dominé is dagen en nachten in de weer voor zijn mensen. Hij heeft geen tijd voor een praatje. .Er is nog zoveel te doen", ja. er is nog veel te doen. Enorm is de schade ook in dit dorpje. Bijna alle gevels zijn aan de achter zijde van de huisjes langs de dijk ge slagen. De weg is een ïavage. Maar het water zakt. Er komen al tuintjes boven. De mensen lopen doelloos door de straten. „Hier vers brood", staat er bij een bakkerswinkel te lezen. Het is er druk in de winkel. De kapper heeft maar gesloten. De mannen laten hun baarden staan. Ze hebben geen tijd om zich te laten scheren. Trouwens de kapper zelf heeft ook wel wat an ders te doen. Er staat een groot graan- en kunst- mestbedrijf. De eigenaar, een grijze wat kromgebogen man. staat het hui len nader dan het lachen. „Vreselijk, vreselijk", vertelt ie, „250 ton kali is uit de opslagplaats weggespoeld. De hele kelder zat vol stikstof. Alles weg. Ruw geschat heb ik ƒ300.000 schade. Hoe dat ooit goed te maken zal zijn, weet ik niet. Maa-r ik leef nog." Hij zwoegt weer verder. Wij varen terug door de Biesbosch. De kapitein moet gaan zien of er nog orders zijn. Dat kan nu w:eer. „Tot dusver Ls er veel op eigen initiatief moeten gebeu ren. We hebben een 100-tal mensen met deze boot aan de wal gebracht. We hebben een vrouw aan boord ge had die ieder moment zou kunnen bevallen, ze heeft gelukkig de wal kunnen halen." In de kajuit ligt nog een vergeten kinderschoentje. VIEKEN en enkele ouden van dagen worden in de Highspeed geladen. En donderend neemt de wagen zijn aanloop, om opnieuw meer dan een meter in het water te duiken. Terug naar Halsteren gaat het en dan naar Bergen op Zoom, waar alle mensen bijeen komen. Op de terugweg ont moeten we een boot van de Franse hulptroepen. Moeizaam roeiend zoe ken de jongens zich een weg over de watervlakte. Een touw wordt naar de Highspeed geworpen en even later razen de kettingen opnieuw over de verdronken weg. De boot wordt mee getrokken Ginds cirkelt een hélicoptère, daar zwenkt een Douglas laag over het eiland. Een kleine Piper-Cup vliegt achteraan. Verder is alles water Alleen het ho- 2 stadje, daar in de verte, en enkele muren van steviger boerderijen heb- bben de stroom kunnen weerstaan. Bij Vogelenzang wachten honü-rden op de komst van de Highspeeds. Tien tallen militairen draven over de weg en maken hun voertuigen voor nieu we tochten gereed. Een amphibievaar- tuig gaat te water en even verder staan vrachtauto's, volgeladen met rubberboten ,die de Fransen hebben meegebracht V'RUISLAND was gisteravond om 10 uur practisch verlaten. Sinds 5 uur was het water nog geen centi meter gesteeen. De foes'and was niet ongunstig. Kruislanriers. heinde en ver verspreid, kunnen gerust zijn. Mannen bleven in hel dorp achterom hef te bewaken. In Dinteloord werd een schip met 600 vluchtelingen verwacht uit Brui nisse. Er is voorbeeldig Roode Kruis en EHBO-werk verricht. Voldoende auto's en brancards zijn aanwezig om vluchtelingen en gewonden te ver voeren. Nog altijd wordt gewerkt aan de d«ken ten westen vfï-n Fr bestaat goede hoon dat ze behou den bliiven. Het water zakte. Da dijk bil Zwingelspaan is nog s'eeds behouden. MFitaïren werken voort. Gevaar voor nieuwe rtnorivank is gering geworden. Hulde aan de werkers 1 Willemstad krijgt Donderdag, zo mogelijk, bezoek van burgemeester Bloemers van Deventer, Deze -ritste gemeente wil Willemstad adopteren.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3