Ouderkerk beet het spits af
voor de Krimpenerwaard
HULP EN SYMPATHIE UIT
BUITENLAND
Verbetering in toestand
van treinverbindingen
NOORD-BEVELAND BIJNA
GEHEEL OVERSTROOMD
Wind uit het
Noordoosten
TUSSEN MOERDIJK EN DORDT
Harde bedrijvigheid alom
Rlioon wist het
water te keren
ZWARE
STORM
teistert
ons land
CINEAC-
Gevaar gewekenvoor millioenen schade
Ruïne van een dijk
Overwerk toegestaan
Herademing
Mensen en goederen naar noodgebieden
België stuurde compagnieën genie
Dinsdag 3 Febrnari 1953
ALGEMEEN DAGBLAD
Pag-
t-iAAsiaaur
?VVAaassuji5 joie
tó^XJ^-lAAiajiitóeN
RIDDERKERK
V~ -v
yU4it Zv.>UJWLffflp
#jj2g^J^VEEfi
'NOOftO-BBVZlAND'
yz/sW//"'"^'
^^^^KüCTGETffi'
BREDA
VEREi
-hlburö
'4A«lj3£!jK
MlpD'EÏBtófc
-SOES
/ININdtiv
VWfbEKEftóKeRHtJ
v 8AA8I.AMB
"VoVSetAKre.
tvAD2ANP
HOOfpPtAA-i
HONTEMfSSE
ROTTERDAM. De bevolking van
Rhoon heelt de afgelopen dag met man
en macht gewerkt en is er in geslaagd
het water achter de Thijsjesdijk en
Rijnsdijk te houden, waardoor het ge
vaar is geweken. Helaas zijn een vader
met twee kinderen, die in het onder
gelopen deel in een sloot terecht kwa
men, verdronken.
De burgemeester van Rhoon en de
commandant van de brandweer beleef
den een hachelijk ogenblik, toen hun
auto in het ondergelopen gebied op een
mesthoop bleef steken. Per boot konden
zij worden gered. De smalle strook
Hoogvliet, Poortugaal, Rihoon, waarlangs
de rijksweg loopt, ligt droog. Er is veel
vee verdronken.
met springtij
Een uitgebreide repor
tage van de enorme
schade in onze stad,
langs de kust. in het
Westland, ln Dordrecht
en Noord-Brabant.
Een speciale
Polygoon-reportage
Gaten worden naarstig gedicht
Zwijndrecht en de TToek weer bereikbaar
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
UTRECHT. Gistermorgen is de
directie van de Nederlandse Spoorwegen
met haar staf naar de meest bedreigde
punten vertrokken om daar maatregelen
voor te bereiden. Sneller dan men wel
licht zal hebben gedacht, is op enkele
baanvakken verbetering ingetreden. Zo
kon gistermiddag om 14.17 uur de eerste
trein weer uit Rotterdam ver'-
naar Gouda en om 15.11 uur verliet een
trein het station Gouda met bestemming
Rotterdam.
Voorts heeft men de verbinding Rot
terdam—Zwijndrecht kunnen herstellen,
waardoor Dordrecht bijna weer bereik
baar is geworden, omdat men nu nog
slechts één brug behoeft te passeren
om er te komen.
De nachtboot naar Harwich, die Za
terdag al had moeten vertrekken, is
gistermorgen om acht uur uitgevaren
en uit de Engelse havenstad is vanoch
tend om 9.30 uur de nachtboot in Rot
terdam aangekomen.
In Dordrecht is men bezig tussen de
brug over de Oude Maas en dit station
het gat in de spoorbaan te dichten. In
de opening zijn viif treinladingen zand
gestort en men hoopt, dat dit voldoende
zal zijn. Ook is men met zandstnrter
aangevangen tussen Maassluis en Hoek
van Holland.
Om 16.50 is verder het contact her
steld tussen Rotterdam en Hoek van
Holland, zodat dus de gehele spoorweg
verbinding tussen Hoek—Schiedam—
RotterdamGouda weer Intact is. Men
rijdt daar normale diensten volgens
het spoorboekje, doch men zal met
kleine vertragingen rekening moeten
houden, omdat voorzichtigheid nog Is
geboden en er af en toe enkel spoor
moet worden gereden.
Voorts vernamen wij, dat de nood
maatregelen, het rijden met bussen tus
sen Oudenbosch en Roosendaal en Hoek
van Holland Mnaschns is nngeheven.
Tenslotte kan worden vermeld dat de
D-treincn die vandaag nog van Den Haag
vertrekken en daar aankomen inplaats
van door te rijden en te vertrekken van
Hoek van Holland, hedenavond weer in
Hoek van Holland zullen aankomen. De
eerste vandaar vertrekkende trein rijdt
Woensdagmorgen weer van Hoek van
Holland weg. De spoorwerverbinding
van Londen naar Harwich denkt men
eveneens Woensdag weer gereed te heb
ben.
De grote moeilijkheid blijft het traject
tussen DordrechtL3ge Zwaluwe. Dit
zal een kwestie van weken zijn voordat
alles is hersteld. Alle verkeer van het
Noorden en het Zuiden en omgekeerd zal
dus voorlopig via Utrecht en Den Bosch
worden afgewikkeld.
Een nauwkeurig onderzoek dat gisteren
door de ingenieurs is ingesteld, heeft uit
gewezen dat tussen Dordrecht en de
Moerdijkhrug een gedeelte van het baan
vak is weggespoeld over een lengte van
drie kilometer. Een van de ingenieurs,
die de brug wandelend passeerde, consta
teerde dat dok aan de andere zijde, dus
in de richting Lage Zwaluwe een gat
van 701), meter in de spoorbaan is gesla
gen. De spoorwegen kunnen niets begin
nen voordat Waterstaat dc gaten in de
zeewering zal hebben gedicht.
Ten Zuiden van Woensdrecht is in de
lijn Bergen op Zoom—Vlissingen een gat
van 2 kilometer in de spoorbaan gesla
gen. Zelfs met eb staat dit traject onder
water. Bij Rilland Bath is over een af
stand van 4 km schade aan het baanvak
toegebracht dat geheel door het water is
overstroomd.
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
OUDERKERK a/d IJSSEL. De zon was gisteren eindelijk opgegaan
over de wildernis van de Krimpenerwaard en met die zon het geloof, dat
men het ergste achter de rug had en de hoop, dat men nieuwe aanvallen zal
weten te keren. En onder die zon, die maar al te vaak werd uitgewist door
ijzige sneeuwvlagen en een flakkerende wind, welke steeds sterker werd, lag
daar een onafzienbare binnenzee tussen Ouderkerk en Lekkerkerk, de ver
dronken polder Oudeland, enige duizenden hectaren groot; drie electrische
gemalen werken onophoudelijk aan de drooglegging er van, en met succes.
De waterspiegel zakt langzaam, schuren
en boerderijen door mensen verlaten, j
maar niet door de dieren lijken op de
grimmige vlakte te staan, waar nog heel
wat dood vee in ronddrijft. Hier en daar
zijn de bewoners zelfs op hun hofsteden i
febleven en onderhouden met schouwen
e verbinding met de buitenwereld, Op
een paar millioen gulden schat burge
meester Neet van Ouderkerk de schade
aan bedrijven en aan de veestapel, aan
huizen en andere eigendommen, en voor
al aan de dijk. waar het provisorisch ge
dichte gat van vijf-en-veertig meter met
zijn rotonde-vormige beschoeiing van
duizenden zandzakken, waarvóór de ge
zonken schepen liggen, het historische
bewijs levert van het heldhaftige verzet
dat hier geboden werd en dat een
bloeiend gebied van de ondergang heeft
gered.
Maar de ruïne, die het gevecht heeft
achtergelaten, is er niet minder schok
kend om. De gehele IJsseldjjk, die toch al
nooit zo best was, is van Stolwijkersluis,
waar men de eerste gestopte breuk no
teert, tot Krimpen aan den Ussel, een
afstand van tientallen kilometers, één
groot wrak, één balustrade van zand
zakken, versterkt met stenen van de
plaatselijke steenfabrieken, en op vele
punten zo uitgevreten door het water,
dat het verkeer er slochts over een
smalle strook van nauwelijks een meter
mogelijk is, de nog aanwezige bodem is
week en vol gaten en bedekt met riet.
planten en ander afzetsel van de rivier.
Vrachtwagens met militairen' rijden
moeizaam af en aan om hun materiaal
op de bedreigde punten te storten, niet
alleen op de dijk, maar ook op de smalle
binnenwegen, welke naar Ouderkerk
voeren en deels onder water staan. Hier
worden de polderkaden versterkt, want
al is dan de woeste stroom bedwongen,
het gevaar blijft bestaan, dat de reeds
ondergelopen polders in Krimpen aan
den IJssel is dat de Stormpolder, waar ten
minste drie en waarschijnlijk zes mensen
verdronken de afscheidingen zullen
doorweken en zich over ander gebied
zullen uitstorten, Een spoor van slib
verbindt de dorpen, te beginnen met
Gouderak, dat ook zijn portie water
schade te dragen heeft gehad, en ver
trouwd zijn de beelden van vrouwen,
die haar drijfnatte huisraad en textiel
naar buiten dragen en het étaleren op de
stoep, teneinde het door zon en wind te
laten drogen. En overal ziet men inwo
ners geduldig in de rij staan met emmers
en kannen voor een tankwagen water,
want zowel in de beide Krimpens als in
Ouderkerk en Lekkerkerk is de normale
watervoorziening uitgevallen en daar be
trekt men nu deze onmisbare drank met
mondjesmaat van het intact gebleven
bedrijf te Bergambacht, dat dagelijks op
tournee gaat
In Ouderkerk heeft men zich de laat
ste dagen niet eens goed gewassen. Zo
wel het schone water als de tijd ont
brak daartoe. Er moest aangepakt
worden. Zelfs was er aanvankelijk in
de gemeente ook geen brood, doordat
de bakkerijen waren ondergelopen. Nu
zijn er weer vijf van de elf aan het
werk Die flinke burgemeester Neet
nam Zondagavond een wakker besluit
toen hij de talloze vrijwilligers gelegen
heid wilde geven zich in een café te
laven aan koffie en brood. Er was na
melijk geen koffie en toen zei de bur
gemeester: dan mogen ze allemaal éen
borrel nemen, maar niet meer, een af
spraak waaraan iedereen zich met
mannenmoed heeft gehouden. Voor het
brood zorgden daarna meisjes, die met
grote manden de huizen afgingen en
de boterhammen inzamelden, die men
kon missen. Ook Gouda is inmiddels
begonnen te leveren en 600 broden von-
den gisteren van daar hun weg naar
de grage magen, terwijl de cantine van
de Zeister padvinders een zeer gewaar
deerde pleisterplaats is geworden. De
electrische stroomvoorziening werd af-1
gesneden toen het transformatorhuisje
een prooi der golven werd en het tele
foonverkeer in en met dit practisch
geïsoleerde dorp vertoont grote hape
ringen en is soms zelfs geheel onmo
gelijk.
afgevreten. en Krimpen aan den IJssel
zijn nog zeker vier bedenkelijke pres-
ken en ook In Ouderkerk zit bij de
boerderij van de weduwe Nap een
scheur in de djjk. die men zo goed en
kwaad mogelijk heeft gelapt. Alles
hangt af van de windkracht en tegen
een nieuwe zware storm zijn dergelijke
voorzieningen wel niet bestand.
Gistermiddag zijn nog een paar schui
ten zand in de grote bres gestort om
weerstand steviger te maken. De suc
cesrijke bestrijding van de doorbraak is
overigens op gelukkige wijze in de hand
gewerkt door het feit dat de springvloed
slechts een hoogte van vier tot vijf me
ter van het wegdek heeft weggeslagen,
zodat de dijkvoet gedeeltelijk gespaard
is gebleven. Was het gat, zoals men bij
een dergelijke orkaan had moeten ver
wachten, een meter of acht diep gewor
den, dan was er geen redden meer aan
geweest en was het gehele achterland
onherroepelijk verzwolgen. Nu heeft
dan, onder de andere gehavende ge
meenten, Lekkerkerk altijd nog een
schade van een paar ton, mede omdat
hier veel zware varkens uit de bedreigde
zone ter afslachting naar het abottoir te
Utrecht moesten worden gezonden en
door averij aan bedrijven, waaronder
een verwoestende brand bij de fabriek
Bouwmaterialen, waar het binnenstor-
tende water ongebluste kaalk tot ont
branding bracht.
Maar ook in Ouderkerk zijn de
evacué's van de lager gelegen wijken
teruggekeerd, een symptoom op dit
kardinale punt dat de gehele Krimpe
nerwaard een hart onder de riem
steekt. Zoals de hulp van militair en
burger uit die gehele Krimpenerv)aard
en van ver daar buiten het dorp aan
de Ussel de moed en de kracht heeft
gegeven om de razende rivier een
halt toe te roepen.
De eerste verbindingen tot stand geleomen
Lange en bange tijd heeft men
1 moeten wachten aleer er iets bekend is
geworden van de toestand op Noord-
Beveland. De sombere vermoedens zijn
door de eerste berichten bevestigd.
Bijna het gehele eiland is onder water
gekomen. Alleen Wissekerke, in het
midden van de Noordkust, en Camper-
land tegenover Veere zijn droog ge
bleven en waarschijnlijk is dat ook
het geval met een deel van Colijns-
plaat aan de Noordoostkant. Maar met
Colijnsplaat heeft de rest van het
eiland geen verbinding.
Oude Ton ge op Goeree zoals
onze fotograaf het gistermiddag
uit het vliegtuig zag.
De volgende polders op het eiland
staan onder water:
de stadspolder bij Kortgene, de Wil
lempolder, de Willem-Adriaanpolder,
Westpolder, Oostpolder, Smallegange-
polder, Frederikpolder, Oud-Kortgene-
polder. Annapolder, Geertsdijkpolder en
Katspolder.
Op het eiland is een groot gebrek aan
rubber boten. Voorts moet uit Zuid-
Beveland zoet water worden aangevoerd,
aangezien er geen waterleiding op Noord-
Beveland is.
De burgemeester van Kortgene deelde
mee, dat rondom zijn gemeente ongeveer
tweeduizend ha onder water staan. Het
aantal slachtoffers werd tussen de 35 en
40 geschat, doch het is mogelijk dat zich
nog omgekomenen in ingestorte huizen
bevinden.
Intussen is er thans een verbinding
tussen Camperland en Veere, En ook
van Catse veer uit zijn boten naar
Noord-Beveland vertrokken.
DEN HAAG. H F ministerie van
sociale zaken en volksgezondheid maakt
het volgende bekend:
Ingevolge de arbeidswet 1919 is voor
arbeiders van zestien jaar en ouder
vergunning verleend om in ondernemin
gen, waarin werkzaamheden worden
verricht ter voorziening In de behoeften
der getroffen gebieden eventuele
steunacties hieronder begrepen lan
ger te werken en wél tot bet max. aan
tal uren, dat krachtens de arbeidswet
bij vergunning kan worden toegestaan.
Deze algemene vergunning geldt tot
en met Zaterdag 14 Februari.
De streek herademt, maar heeft nog
geen reden het pleit reeds gewonnen
te wanen. Al is de geëvacueerde bevol
king van Berkenwoude gistermorgen
naar haar woonsteden teruggekeerd,
waar velen het vee op zolder hadden
opgeborgen, en al zijn de dijken ge
pleisterd, men blijft op zijn hoede. Tus
sen Lekkerkerk. waar de Lekdijk is
Van onze weerkundige medewerker.
De diepe depressie, die voor ons land
zulke ernstige gevolgen heeft gehad, be
vond zich gisteravond boven Polen. Heel
langzaam is de wind dientengevolge af
genomen, zodat om negen uur gister
avond de windsnelheid aan de kust ner
gens meer dan 40 km per uur bedroeg,
een geweldig verschil dus met Zondag.
De wind woei toen uit richtingen tussen
Noord en Noordoost, hetgeen ook al een
verlichting moet betekenen in de toe
stand van de geteisterde gebieden, want
de druk van het water op de kust is
daardoor sterk verminderd
Wel wordt«de aangevoerde lucht steeds
kouder, bovendien vielen er gisteren her
haaldelijk regen, hagel, en sneeuwbuien.
Plaatselijk bleef de sneeuw liggen Bo
vendien vroor het gisteravond in het Oos
ten van het land reeds. Nog steeds is de
toestand "anig, dat er geen vorst van
betekenis is te verwachten, ook de ko
mende nacht niet.
De verschillen in luchtdruk nemen nu
echter niet meer af, zodat ook de wind
niet verder zal gaan liggen. Wel zal de
buiigheid nog verder verminderen en zijn
er meer opklaringen te wachten. Doordat
de luchtdruk in het Westen hoog blijft
ls er voorlopig geen kans op een herha
ling .van het stormweer.
t K.
Alleen de schippers uit Urk en
IJsselstein wachten op orders....
Nieuwsdienst Algemeen Dagblad
DORDRECHT. In een ijzige sneeuwbui zijn wy gisteravond
met twaalf teleurgestelde commando's, drie pontonniers, twee matrozen
en een verdwaalde Limburgse jager, uit Moerdijk te Dordrecht terug
gekeerd. De vletten aan dek van de 19, een afgekeurd en inderhaasl
opgelapt motorvrachtschip van de vaartuigendienst, zijn ongebruikt
gebleven De vluchtelingen van achter Moerdijk waren des middags
al door tal van particuliere schepen in veiligheid gebracht.
Motorpech heeft de vaart van ons
versleten vaartuigje vertraagd. Als we
in Moerdijk aankomen, is het dorp niet
leeg, maar troosteloos vernield. Aan het
haventje zelf is niets te zien. maar direct
achter de dijk vertoont zich de ravage
van ondergelopen woonhuizen en win
kels In de bakkerij heeft men tot aan
zy'n nek in het water gestaan, doch als
het even kan blijft men dièht bij honk,
bij familie en kennissen, in enkele ka
mers samengeperst.
De commando's zijn van die echte
Hollandse jongens, die niet om een
grapje verlegen zitten. Hun broeken zijn
verfomfaaid of gescheurd dooi het
water. Wie vanmorgen nog een schone
pantalon heeft kunnen organiseren, heeft
geluk gehad; de meesten lopen nog in
de plunje, waarin zij soms tot hun mid
del door het ijskoude water wadend,
24 uur onafgebroken in touw zijn ge
weest om mensen van zolders in uit
dakgoten te halen. Als wij 's middags
aan een Rijnaak op de Dordtse Kil vast
maken voor het repareren van onze oude
motor, kunnen zij voor het eerst na
's morgens vroeg wat eten.
Het is in beide richtingen een druk
verkeer op de rivier. Veel open motor
bootjes. waar de geredden dicht tegen
elkaar schuilen in de koude, striemen
de regen. Een man heeft beschermend
een arm om zijn vrouw geslagen, ter
wijl het buiswater om hen heenspat.
Mariniers tn hei-geel zwemvest dob
beren op rubber vlotten achter nietige
sleepbootjes vol mensen. Zij keren
huiswaarts, maar een stroom van boten
en bootjes trekt nog in de vallende
avond stroomafwaarts, naar Zeeland.
In Dordrecht is de Koningin geweest,
onderweg naar en terug van 's-Graven-
deel. Haast niemand heeft haar opge-
merkt in de stad, waar men druk bezig
is het water uit de kelders te pompen.
Winkelmeisjes reppen zich om de uitstal-
kaster weer in orde te brengen. Midden
op de droog gevallen straat tegenover
het postkantoor -taat nog een sloep
vastgebonden aan een haltepaal van de
bus.
Maar elders klotst het water nog door
fle -steeg. De halve mannelijke bevolking
loopt op rubber laarzen rond, maar de
mensen zijn als verdoofd door de plot
selinge ramp. Velen reageren nog slechts
op eigen beslommeringen en de ereem-
deling heeft moeite zich de weg te laten
duiden door de nauwe, kronkelende
straten vol afval en modder.
Er wordt hard gewerkt in het school
gebouw aan het Kraaienpark, waar de
vrijwilligers samenkomen. Onophoude
lijk rijden de vrachtauto's af en aan met
kleren en huisraad. Wanneer er ergens
een boodschap moet worden gedaan, is
een oproep door de luidsprekers vol
doende, en ergens in de dichte menigte
klinkt het „Ja!" en de zaak komt voor
elkaar.
Politie en secretarie hebben de han
den vol. maar op het bevrachtingskan
toor voor de binnenscheepvaart is het
een duidzaam wachten op orders
niet komen. Er melden zich daar dc
gehele dag vrijwilligers uit alle delen
van het land schippers uit Urk en
IJsselstein, die op de eerste oproep door
de radio zijn te hulp gesneld.
Deze eenvoudige, stoere kerels, die
beter kunnen sturen dan schrijven, ver
bijten zich in bun gedwongen lediggang
Zjj hebben alles in de steek gelaten om
hulp te bieden en die hulp is nutteloos
want niemand wil hun orders geven.
Zo ligt er wel 8090 ton schtepsruimle
ongebruikt in en om de Kalkhavcn. Eén
woord zou voldoende zijn, maar het
komt niet voor hen.
Waar wel een plan en een gezag is,
wordt het noodzakelijk werk snel
krachtdadig uitgevoerd. Een boot van
de havenpolitie is binnen een uur met
brood geladen om de dreigende hongers
nood op Voorne en Putten te bezweren.
Met de oranje wimpel in top verdwijnt
het grijze scheepje snel uit het gezicht.
Vannacht wordt nog een boot met fles
sen melk geladen en vanochtend ver
trekt ook de tankboot die drinkwater
heeft ingeladen om de blijvers op de
eilanden van water te voorzien.
Zo doet Dordt wat het kan, waar het
kan en vraagt niet om het roemvol
ste, maar om het dringendste, ook het
nederigste karwei.
DEN HAAG. Betuigingen van groot
meeleven zjjn van vele zijden uit het
buitenland ontvangen. Ons ook, zeer
getroffen buurland, België, heeft door
middel van de ambassade het rouwbe
klag van de Belgische regering en het
Belgische volk gedaan. En tevens heeft
het gevraagd met welke goederen België
hulp kan bieden.
De gewestelijk bevelhebber van de
provincie Antwerpen heeft twee com
pagnieën van de genie naar Terneuzen
gezonden, waar zij Maandag vroeg zijn
aangekomen. Zes motorboten van de
genieschool helpen bij het wegbrengen
van mensen uit Rilland.
De pauselijke internuntius in Den
Haag, mgr. Paolo Giobbe, heeft namens
Paus Pius XII aan de Nederlandse re
gering zijn deelneming aangeboden. Her
innerend aan een soortgelijke ramp welke
Italië teisterde, heeft de Italiaanse ge
zant zijn diepste medeleven betuigd. Dat
deed ook de ambassadeur van de Sovjet-
Unie.
Regering en volk van Indonesië spra
ken zich uit via de waarnemend Hoge
Commissaris. Deze heeft daarbij tevens
hel logeergebouw voor Indonesische
studenten aan de I.3nge Voorhont in
Den Haag ter beschikking gesteld om
onderdak te verlenen aan slachtoffers
van de ramp.
De Koningin ontving telegrammen van
koning Haakon van Noorwegen en
Groothertogin Charlotte van Luxem
burg en van de President der Franse
republiek Vincent Auriol.
Aanbiedingen tot steun
Bij de stroom van sympathie van bui
ten onze grenzen voegt zich een reeks
van aanbiedingen tot steun. De secre
taris-generaal van het Zweedse Rode
Kruis vroeg waarmee Nederland kon
worden geholpen Voorlopig is alleen
om kleding gevraagd. Het Nederlandse
'Rode Kruis kreeg verder hulp aange
boden van België en Luxemburg. Dat
gebeurde ook van de Liga van Rode
Kruisverenigingen. Het Deense Rode
Kruis zal zich concentreren op het zen
den van geneesmiddelen en voedsel en
daarnaast onmiddellijk een actie begin
gen voor kledinginzameling.
Uit Duitsland komen eveneens hulp
aanbiedingen. Zo zal Neder Saksen de
regeringsvertegenwoordigers te Osna-
brück en Aurich opdracht geven om
hulp te bieden aan de Nederlandse nood
gebieden.
Huisvrouwen, journalisten, architecten
en ambtenaren uit Sleeswijk-Holstein
hebben de Westduitse bondskanselier dr.
Adenauer Zondag geld gezonden voor
de slachtoffers van de watersnood in
West-Europa. Zij stelden bovendien
voor, leden van de grenswacht en van
de reservepolitie van de Westduitse
landen naar de noodgebieden te zenden.
De regering van Rijnland-Westfalen
bood mensen pompen bouwmateriaal en
draglines aan. De Nederlandse consul-
ioneraal te Dusseldorp heeft met vreug-
ie kennis genomen van het aanbod van
het Westduitse technische hulpwerk om
Duitse hulpcolonnes te 'enden Ze zou
den zich al op weg naar ons land be
vinden. Maatregelen zouden worden
voorbereid om een ongehinderde over-
chriiding van de grens mogelijk te ma
ken. Het moet een colonne van honderd
man zijn. uitgerust met motorboten.
Het Franse ministerie van transport
heeft spoorwegmaterieel aangeboden.
Het Noorse Rode Kruis is gisteren
reeds begonnen met een landelijke in
zameling voor hulpverlening.
Hulp van militairen
Namens de commandant van de tweede
groep tarlische Britse luchtstrijdkrach
ten zullen aan ons land ter beschikking
worden gesteld medische groepen, sa
mengesteld uit ongeveer tien artsen,
enige honderden manschappen, kon
vooien, vrachtauto's en bulldozers.
De 27ste Canadese infanteriebrigade
le Hannover heeft drie afdelingen tech
nische troepen aangeboden. Ze staan
klaar voor de afreis. De Koninklijke
Britse luchtmacht deed het aanbod 500
man met uitrusting en voorraden en een
medisch team te zenden. De Britse
Marine zendt dertien landingshoten en
drie motorboten. Een gedeelte zal be
mand zijn met Belgisch personeel. Ne
derland heeft dit nog niet geaccepteerd,
maar de schepen varen reeds de Rijn af
op weg naar de geteisterde gebieden.
Op de Nederlandse Antillen wordt de
hulpverlening georganiseerd. In Aruba
was het plan een hulpcomité te stichten.
Curacao besloot een fonds op te richten.
Gouverneur Klaasesz van Suriname
telegrafeerde aan de Koningin:
„Betuig mede namens landsregering
en bevolking Suriname innige deelne
ming met zware ramp, welke Neder
land heeft getroffen. Regeringsraad
besloot in spoedvergadering zelve te
vormen het stormrampcomitè, voor
hulpverlening aan getroffenen onder
mijn erevoorzitterschap.
Natuurlijk zijn ook de Nederlandse
kolonies in het buitenland direct be
gonnen met steunacties. De eerste be
richten kwamen van Parijs, Londen en
Kleef. De Canadezen van Nederlandse
geboorte zullen over geheel Canada een
oproep voor steun verspreiden.
ELD kan veel leed
niet verzachten,
maar het is zo dringend
nodig! om de ergste nood
te helpen lenigen! Denk
aan gironummer 95575
van hef Nationaal Ram-