Ouderkerk beet het spits af voor de Krimpenerwaard HULP EN SYMPATHIE UIT BUITENLAND Verbetering in toestand van treinverbindingen NOORD-BEVELAND BIJNA GEHEEL OVERSTROOMD Wind uit het Noordoosten TUSSEN MOERDIJK EN DORDT Harde bedrijvigheid alom Rlioon wist het water te keren ZWARE STORM teistert ons land CINEAC- Gevaar gewekenvoor millioenen schade Ruïne van een dijk Overwerk toegestaan Herademing Mensen en goederen naar noodgebieden België stuurde compagnieën genie Dinsdag 3 Febrnari 1953 ALGEMEEN DAGBLAD Pag- t-iAAsiaaur ?VVAaassuji5 joie tó^XJ^-lAAiajiitóeN RIDDERKERK V~ -v yU4it Zv.>UJWLffflp #jj2g^J^VEEfi 'NOOftO-BBVZlAND' yz/sW//"'"^' ^^^^KüCTGETffi' BREDA VEREi -hlburö '4A«lj3£!jK MlpD'EÏBtófc -SOES /ININdtiv VWfbEKEftóKeRHtJ v 8AA8I.AMB "VoVSetAKre. tvAD2ANP HOOfpPtAA-i HONTEMfSSE ROTTERDAM. De bevolking van Rhoon heelt de afgelopen dag met man en macht gewerkt en is er in geslaagd het water achter de Thijsjesdijk en Rijnsdijk te houden, waardoor het ge vaar is geweken. Helaas zijn een vader met twee kinderen, die in het onder gelopen deel in een sloot terecht kwa men, verdronken. De burgemeester van Rhoon en de commandant van de brandweer beleef den een hachelijk ogenblik, toen hun auto in het ondergelopen gebied op een mesthoop bleef steken. Per boot konden zij worden gered. De smalle strook Hoogvliet, Poortugaal, Rihoon, waarlangs de rijksweg loopt, ligt droog. Er is veel vee verdronken. met springtij Een uitgebreide repor tage van de enorme schade in onze stad, langs de kust. in het Westland, ln Dordrecht en Noord-Brabant. Een speciale Polygoon-reportage Gaten worden naarstig gedicht Zwijndrecht en de TToek weer bereikbaar Nieuwsdienst Algemeen Dagblad UTRECHT. Gistermorgen is de directie van de Nederlandse Spoorwegen met haar staf naar de meest bedreigde punten vertrokken om daar maatregelen voor te bereiden. Sneller dan men wel licht zal hebben gedacht, is op enkele baanvakken verbetering ingetreden. Zo kon gistermiddag om 14.17 uur de eerste trein weer uit Rotterdam ver'- naar Gouda en om 15.11 uur verliet een trein het station Gouda met bestemming Rotterdam. Voorts heeft men de verbinding Rot terdam—Zwijndrecht kunnen herstellen, waardoor Dordrecht bijna weer bereik baar is geworden, omdat men nu nog slechts één brug behoeft te passeren om er te komen. De nachtboot naar Harwich, die Za terdag al had moeten vertrekken, is gistermorgen om acht uur uitgevaren en uit de Engelse havenstad is vanoch tend om 9.30 uur de nachtboot in Rot terdam aangekomen. In Dordrecht is men bezig tussen de brug over de Oude Maas en dit station het gat in de spoorbaan te dichten. In de opening zijn viif treinladingen zand gestort en men hoopt, dat dit voldoende zal zijn. Ook is men met zandstnrter aangevangen tussen Maassluis en Hoek van Holland. Om 16.50 is verder het contact her steld tussen Rotterdam en Hoek van Holland, zodat dus de gehele spoorweg verbinding tussen Hoek—Schiedam— RotterdamGouda weer Intact is. Men rijdt daar normale diensten volgens het spoorboekje, doch men zal met kleine vertragingen rekening moeten houden, omdat voorzichtigheid nog Is geboden en er af en toe enkel spoor moet worden gereden. Voorts vernamen wij, dat de nood maatregelen, het rijden met bussen tus sen Oudenbosch en Roosendaal en Hoek van Holland Mnaschns is nngeheven. Tenslotte kan worden vermeld dat de D-treincn die vandaag nog van Den Haag vertrekken en daar aankomen inplaats van door te rijden en te vertrekken van Hoek van Holland, hedenavond weer in Hoek van Holland zullen aankomen. De eerste vandaar vertrekkende trein rijdt Woensdagmorgen weer van Hoek van Holland weg. De spoorwerverbinding van Londen naar Harwich denkt men eveneens Woensdag weer gereed te heb ben. De grote moeilijkheid blijft het traject tussen DordrechtL3ge Zwaluwe. Dit zal een kwestie van weken zijn voordat alles is hersteld. Alle verkeer van het Noorden en het Zuiden en omgekeerd zal dus voorlopig via Utrecht en Den Bosch worden afgewikkeld. Een nauwkeurig onderzoek dat gisteren door de ingenieurs is ingesteld, heeft uit gewezen dat tussen Dordrecht en de Moerdijkhrug een gedeelte van het baan vak is weggespoeld over een lengte van drie kilometer. Een van de ingenieurs, die de brug wandelend passeerde, consta teerde dat dok aan de andere zijde, dus in de richting Lage Zwaluwe een gat van 701), meter in de spoorbaan is gesla gen. De spoorwegen kunnen niets begin nen voordat Waterstaat dc gaten in de zeewering zal hebben gedicht. Ten Zuiden van Woensdrecht is in de lijn Bergen op Zoom—Vlissingen een gat van 2 kilometer in de spoorbaan gesla gen. Zelfs met eb staat dit traject onder water. Bij Rilland Bath is over een af stand van 4 km schade aan het baanvak toegebracht dat geheel door het water is overstroomd. Nieuwsdienst Algemeen Dagblad OUDERKERK a/d IJSSEL. De zon was gisteren eindelijk opgegaan over de wildernis van de Krimpenerwaard en met die zon het geloof, dat men het ergste achter de rug had en de hoop, dat men nieuwe aanvallen zal weten te keren. En onder die zon, die maar al te vaak werd uitgewist door ijzige sneeuwvlagen en een flakkerende wind, welke steeds sterker werd, lag daar een onafzienbare binnenzee tussen Ouderkerk en Lekkerkerk, de ver dronken polder Oudeland, enige duizenden hectaren groot; drie electrische gemalen werken onophoudelijk aan de drooglegging er van, en met succes. De waterspiegel zakt langzaam, schuren en boerderijen door mensen verlaten, j maar niet door de dieren lijken op de grimmige vlakte te staan, waar nog heel wat dood vee in ronddrijft. Hier en daar zijn de bewoners zelfs op hun hofsteden i febleven en onderhouden met schouwen e verbinding met de buitenwereld, Op een paar millioen gulden schat burge meester Neet van Ouderkerk de schade aan bedrijven en aan de veestapel, aan huizen en andere eigendommen, en voor al aan de dijk. waar het provisorisch ge dichte gat van vijf-en-veertig meter met zijn rotonde-vormige beschoeiing van duizenden zandzakken, waarvóór de ge zonken schepen liggen, het historische bewijs levert van het heldhaftige verzet dat hier geboden werd en dat een bloeiend gebied van de ondergang heeft gered. Maar de ruïne, die het gevecht heeft achtergelaten, is er niet minder schok kend om. De gehele IJsseldjjk, die toch al nooit zo best was, is van Stolwijkersluis, waar men de eerste gestopte breuk no teert, tot Krimpen aan den Ussel, een afstand van tientallen kilometers, één groot wrak, één balustrade van zand zakken, versterkt met stenen van de plaatselijke steenfabrieken, en op vele punten zo uitgevreten door het water, dat het verkeer er slochts over een smalle strook van nauwelijks een meter mogelijk is, de nog aanwezige bodem is week en vol gaten en bedekt met riet. planten en ander afzetsel van de rivier. Vrachtwagens met militairen' rijden moeizaam af en aan om hun materiaal op de bedreigde punten te storten, niet alleen op de dijk, maar ook op de smalle binnenwegen, welke naar Ouderkerk voeren en deels onder water staan. Hier worden de polderkaden versterkt, want al is dan de woeste stroom bedwongen, het gevaar blijft bestaan, dat de reeds ondergelopen polders in Krimpen aan den IJssel is dat de Stormpolder, waar ten minste drie en waarschijnlijk zes mensen verdronken de afscheidingen zullen doorweken en zich over ander gebied zullen uitstorten, Een spoor van slib verbindt de dorpen, te beginnen met Gouderak, dat ook zijn portie water schade te dragen heeft gehad, en ver trouwd zijn de beelden van vrouwen, die haar drijfnatte huisraad en textiel naar buiten dragen en het étaleren op de stoep, teneinde het door zon en wind te laten drogen. En overal ziet men inwo ners geduldig in de rij staan met emmers en kannen voor een tankwagen water, want zowel in de beide Krimpens als in Ouderkerk en Lekkerkerk is de normale watervoorziening uitgevallen en daar be trekt men nu deze onmisbare drank met mondjesmaat van het intact gebleven bedrijf te Bergambacht, dat dagelijks op tournee gaat In Ouderkerk heeft men zich de laat ste dagen niet eens goed gewassen. Zo wel het schone water als de tijd ont brak daartoe. Er moest aangepakt worden. Zelfs was er aanvankelijk in de gemeente ook geen brood, doordat de bakkerijen waren ondergelopen. Nu zijn er weer vijf van de elf aan het werk Die flinke burgemeester Neet nam Zondagavond een wakker besluit toen hij de talloze vrijwilligers gelegen heid wilde geven zich in een café te laven aan koffie en brood. Er was na melijk geen koffie en toen zei de bur gemeester: dan mogen ze allemaal éen borrel nemen, maar niet meer, een af spraak waaraan iedereen zich met mannenmoed heeft gehouden. Voor het brood zorgden daarna meisjes, die met grote manden de huizen afgingen en de boterhammen inzamelden, die men kon missen. Ook Gouda is inmiddels begonnen te leveren en 600 broden von- den gisteren van daar hun weg naar de grage magen, terwijl de cantine van de Zeister padvinders een zeer gewaar deerde pleisterplaats is geworden. De electrische stroomvoorziening werd af-1 gesneden toen het transformatorhuisje een prooi der golven werd en het tele foonverkeer in en met dit practisch geïsoleerde dorp vertoont grote hape ringen en is soms zelfs geheel onmo gelijk. afgevreten. en Krimpen aan den IJssel zijn nog zeker vier bedenkelijke pres- ken en ook In Ouderkerk zit bij de boerderij van de weduwe Nap een scheur in de djjk. die men zo goed en kwaad mogelijk heeft gelapt. Alles hangt af van de windkracht en tegen een nieuwe zware storm zijn dergelijke voorzieningen wel niet bestand. Gistermiddag zijn nog een paar schui ten zand in de grote bres gestort om weerstand steviger te maken. De suc cesrijke bestrijding van de doorbraak is overigens op gelukkige wijze in de hand gewerkt door het feit dat de springvloed slechts een hoogte van vier tot vijf me ter van het wegdek heeft weggeslagen, zodat de dijkvoet gedeeltelijk gespaard is gebleven. Was het gat, zoals men bij een dergelijke orkaan had moeten ver wachten, een meter of acht diep gewor den, dan was er geen redden meer aan geweest en was het gehele achterland onherroepelijk verzwolgen. Nu heeft dan, onder de andere gehavende ge meenten, Lekkerkerk altijd nog een schade van een paar ton, mede omdat hier veel zware varkens uit de bedreigde zone ter afslachting naar het abottoir te Utrecht moesten worden gezonden en door averij aan bedrijven, waaronder een verwoestende brand bij de fabriek Bouwmaterialen, waar het binnenstor- tende water ongebluste kaalk tot ont branding bracht. Maar ook in Ouderkerk zijn de evacué's van de lager gelegen wijken teruggekeerd, een symptoom op dit kardinale punt dat de gehele Krimpe nerwaard een hart onder de riem steekt. Zoals de hulp van militair en burger uit die gehele Krimpenerv)aard en van ver daar buiten het dorp aan de Ussel de moed en de kracht heeft gegeven om de razende rivier een halt toe te roepen. De eerste verbindingen tot stand geleomen Lange en bange tijd heeft men 1 moeten wachten aleer er iets bekend is geworden van de toestand op Noord- Beveland. De sombere vermoedens zijn door de eerste berichten bevestigd. Bijna het gehele eiland is onder water gekomen. Alleen Wissekerke, in het midden van de Noordkust, en Camper- land tegenover Veere zijn droog ge bleven en waarschijnlijk is dat ook het geval met een deel van Colijns- plaat aan de Noordoostkant. Maar met Colijnsplaat heeft de rest van het eiland geen verbinding. Oude Ton ge op Goeree zoals onze fotograaf het gistermiddag uit het vliegtuig zag. De volgende polders op het eiland staan onder water: de stadspolder bij Kortgene, de Wil lempolder, de Willem-Adriaanpolder, Westpolder, Oostpolder, Smallegange- polder, Frederikpolder, Oud-Kortgene- polder. Annapolder, Geertsdijkpolder en Katspolder. Op het eiland is een groot gebrek aan rubber boten. Voorts moet uit Zuid- Beveland zoet water worden aangevoerd, aangezien er geen waterleiding op Noord- Beveland is. De burgemeester van Kortgene deelde mee, dat rondom zijn gemeente ongeveer tweeduizend ha onder water staan. Het aantal slachtoffers werd tussen de 35 en 40 geschat, doch het is mogelijk dat zich nog omgekomenen in ingestorte huizen bevinden. Intussen is er thans een verbinding tussen Camperland en Veere, En ook van Catse veer uit zijn boten naar Noord-Beveland vertrokken. DEN HAAG. H F ministerie van sociale zaken en volksgezondheid maakt het volgende bekend: Ingevolge de arbeidswet 1919 is voor arbeiders van zestien jaar en ouder vergunning verleend om in ondernemin gen, waarin werkzaamheden worden verricht ter voorziening In de behoeften der getroffen gebieden eventuele steunacties hieronder begrepen lan ger te werken en wél tot bet max. aan tal uren, dat krachtens de arbeidswet bij vergunning kan worden toegestaan. Deze algemene vergunning geldt tot en met Zaterdag 14 Februari. De streek herademt, maar heeft nog geen reden het pleit reeds gewonnen te wanen. Al is de geëvacueerde bevol king van Berkenwoude gistermorgen naar haar woonsteden teruggekeerd, waar velen het vee op zolder hadden opgeborgen, en al zijn de dijken ge pleisterd, men blijft op zijn hoede. Tus sen Lekkerkerk. waar de Lekdijk is Van onze weerkundige medewerker. De diepe depressie, die voor ons land zulke ernstige gevolgen heeft gehad, be vond zich gisteravond boven Polen. Heel langzaam is de wind dientengevolge af genomen, zodat om negen uur gister avond de windsnelheid aan de kust ner gens meer dan 40 km per uur bedroeg, een geweldig verschil dus met Zondag. De wind woei toen uit richtingen tussen Noord en Noordoost, hetgeen ook al een verlichting moet betekenen in de toe stand van de geteisterde gebieden, want de druk van het water op de kust is daardoor sterk verminderd Wel wordt«de aangevoerde lucht steeds kouder, bovendien vielen er gisteren her haaldelijk regen, hagel, en sneeuwbuien. Plaatselijk bleef de sneeuw liggen Bo vendien vroor het gisteravond in het Oos ten van het land reeds. Nog steeds is de toestand "anig, dat er geen vorst van betekenis is te verwachten, ook de ko mende nacht niet. De verschillen in luchtdruk nemen nu echter niet meer af, zodat ook de wind niet verder zal gaan liggen. Wel zal de buiigheid nog verder verminderen en zijn er meer opklaringen te wachten. Doordat de luchtdruk in het Westen hoog blijft ls er voorlopig geen kans op een herha ling .van het stormweer. t K. Alleen de schippers uit Urk en IJsselstein wachten op orders.... Nieuwsdienst Algemeen Dagblad DORDRECHT. In een ijzige sneeuwbui zijn wy gisteravond met twaalf teleurgestelde commando's, drie pontonniers, twee matrozen en een verdwaalde Limburgse jager, uit Moerdijk te Dordrecht terug gekeerd. De vletten aan dek van de 19, een afgekeurd en inderhaasl opgelapt motorvrachtschip van de vaartuigendienst, zijn ongebruikt gebleven De vluchtelingen van achter Moerdijk waren des middags al door tal van particuliere schepen in veiligheid gebracht. Motorpech heeft de vaart van ons versleten vaartuigje vertraagd. Als we in Moerdijk aankomen, is het dorp niet leeg, maar troosteloos vernield. Aan het haventje zelf is niets te zien. maar direct achter de dijk vertoont zich de ravage van ondergelopen woonhuizen en win kels In de bakkerij heeft men tot aan zy'n nek in het water gestaan, doch als het even kan blijft men dièht bij honk, bij familie en kennissen, in enkele ka mers samengeperst. De commando's zijn van die echte Hollandse jongens, die niet om een grapje verlegen zitten. Hun broeken zijn verfomfaaid of gescheurd dooi het water. Wie vanmorgen nog een schone pantalon heeft kunnen organiseren, heeft geluk gehad; de meesten lopen nog in de plunje, waarin zij soms tot hun mid del door het ijskoude water wadend, 24 uur onafgebroken in touw zijn ge weest om mensen van zolders in uit dakgoten te halen. Als wij 's middags aan een Rijnaak op de Dordtse Kil vast maken voor het repareren van onze oude motor, kunnen zij voor het eerst na 's morgens vroeg wat eten. Het is in beide richtingen een druk verkeer op de rivier. Veel open motor bootjes. waar de geredden dicht tegen elkaar schuilen in de koude, striemen de regen. Een man heeft beschermend een arm om zijn vrouw geslagen, ter wijl het buiswater om hen heenspat. Mariniers tn hei-geel zwemvest dob beren op rubber vlotten achter nietige sleepbootjes vol mensen. Zij keren huiswaarts, maar een stroom van boten en bootjes trekt nog in de vallende avond stroomafwaarts, naar Zeeland. In Dordrecht is de Koningin geweest, onderweg naar en terug van 's-Graven- deel. Haast niemand heeft haar opge- merkt in de stad, waar men druk bezig is het water uit de kelders te pompen. Winkelmeisjes reppen zich om de uitstal- kaster weer in orde te brengen. Midden op de droog gevallen straat tegenover het postkantoor -taat nog een sloep vastgebonden aan een haltepaal van de bus. Maar elders klotst het water nog door fle -steeg. De halve mannelijke bevolking loopt op rubber laarzen rond, maar de mensen zijn als verdoofd door de plot selinge ramp. Velen reageren nog slechts op eigen beslommeringen en de ereem- deling heeft moeite zich de weg te laten duiden door de nauwe, kronkelende straten vol afval en modder. Er wordt hard gewerkt in het school gebouw aan het Kraaienpark, waar de vrijwilligers samenkomen. Onophoude lijk rijden de vrachtauto's af en aan met kleren en huisraad. Wanneer er ergens een boodschap moet worden gedaan, is een oproep door de luidsprekers vol doende, en ergens in de dichte menigte klinkt het „Ja!" en de zaak komt voor elkaar. Politie en secretarie hebben de han den vol. maar op het bevrachtingskan toor voor de binnenscheepvaart is het een duidzaam wachten op orders niet komen. Er melden zich daar dc gehele dag vrijwilligers uit alle delen van het land schippers uit Urk en IJsselstein, die op de eerste oproep door de radio zijn te hulp gesneld. Deze eenvoudige, stoere kerels, die beter kunnen sturen dan schrijven, ver bijten zich in bun gedwongen lediggang Zjj hebben alles in de steek gelaten om hulp te bieden en die hulp is nutteloos want niemand wil hun orders geven. Zo ligt er wel 8090 ton schtepsruimle ongebruikt in en om de Kalkhavcn. Eén woord zou voldoende zijn, maar het komt niet voor hen. Waar wel een plan en een gezag is, wordt het noodzakelijk werk snel krachtdadig uitgevoerd. Een boot van de havenpolitie is binnen een uur met brood geladen om de dreigende hongers nood op Voorne en Putten te bezweren. Met de oranje wimpel in top verdwijnt het grijze scheepje snel uit het gezicht. Vannacht wordt nog een boot met fles sen melk geladen en vanochtend ver trekt ook de tankboot die drinkwater heeft ingeladen om de blijvers op de eilanden van water te voorzien. Zo doet Dordt wat het kan, waar het kan en vraagt niet om het roemvol ste, maar om het dringendste, ook het nederigste karwei. DEN HAAG. Betuigingen van groot meeleven zjjn van vele zijden uit het buitenland ontvangen. Ons ook, zeer getroffen buurland, België, heeft door middel van de ambassade het rouwbe klag van de Belgische regering en het Belgische volk gedaan. En tevens heeft het gevraagd met welke goederen België hulp kan bieden. De gewestelijk bevelhebber van de provincie Antwerpen heeft twee com pagnieën van de genie naar Terneuzen gezonden, waar zij Maandag vroeg zijn aangekomen. Zes motorboten van de genieschool helpen bij het wegbrengen van mensen uit Rilland. De pauselijke internuntius in Den Haag, mgr. Paolo Giobbe, heeft namens Paus Pius XII aan de Nederlandse re gering zijn deelneming aangeboden. Her innerend aan een soortgelijke ramp welke Italië teisterde, heeft de Italiaanse ge zant zijn diepste medeleven betuigd. Dat deed ook de ambassadeur van de Sovjet- Unie. Regering en volk van Indonesië spra ken zich uit via de waarnemend Hoge Commissaris. Deze heeft daarbij tevens hel logeergebouw voor Indonesische studenten aan de I.3nge Voorhont in Den Haag ter beschikking gesteld om onderdak te verlenen aan slachtoffers van de ramp. De Koningin ontving telegrammen van koning Haakon van Noorwegen en Groothertogin Charlotte van Luxem burg en van de President der Franse republiek Vincent Auriol. Aanbiedingen tot steun Bij de stroom van sympathie van bui ten onze grenzen voegt zich een reeks van aanbiedingen tot steun. De secre taris-generaal van het Zweedse Rode Kruis vroeg waarmee Nederland kon worden geholpen Voorlopig is alleen om kleding gevraagd. Het Nederlandse 'Rode Kruis kreeg verder hulp aange boden van België en Luxemburg. Dat gebeurde ook van de Liga van Rode Kruisverenigingen. Het Deense Rode Kruis zal zich concentreren op het zen den van geneesmiddelen en voedsel en daarnaast onmiddellijk een actie begin gen voor kledinginzameling. Uit Duitsland komen eveneens hulp aanbiedingen. Zo zal Neder Saksen de regeringsvertegenwoordigers te Osna- brück en Aurich opdracht geven om hulp te bieden aan de Nederlandse nood gebieden. Huisvrouwen, journalisten, architecten en ambtenaren uit Sleeswijk-Holstein hebben de Westduitse bondskanselier dr. Adenauer Zondag geld gezonden voor de slachtoffers van de watersnood in West-Europa. Zij stelden bovendien voor, leden van de grenswacht en van de reservepolitie van de Westduitse landen naar de noodgebieden te zenden. De regering van Rijnland-Westfalen bood mensen pompen bouwmateriaal en draglines aan. De Nederlandse consul- ioneraal te Dusseldorp heeft met vreug- ie kennis genomen van het aanbod van het Westduitse technische hulpwerk om Duitse hulpcolonnes te 'enden Ze zou den zich al op weg naar ons land be vinden. Maatregelen zouden worden voorbereid om een ongehinderde over- chriiding van de grens mogelijk te ma ken. Het moet een colonne van honderd man zijn. uitgerust met motorboten. Het Franse ministerie van transport heeft spoorwegmaterieel aangeboden. Het Noorse Rode Kruis is gisteren reeds begonnen met een landelijke in zameling voor hulpverlening. Hulp van militairen Namens de commandant van de tweede groep tarlische Britse luchtstrijdkrach ten zullen aan ons land ter beschikking worden gesteld medische groepen, sa mengesteld uit ongeveer tien artsen, enige honderden manschappen, kon vooien, vrachtauto's en bulldozers. De 27ste Canadese infanteriebrigade le Hannover heeft drie afdelingen tech nische troepen aangeboden. Ze staan klaar voor de afreis. De Koninklijke Britse luchtmacht deed het aanbod 500 man met uitrusting en voorraden en een medisch team te zenden. De Britse Marine zendt dertien landingshoten en drie motorboten. Een gedeelte zal be mand zijn met Belgisch personeel. Ne derland heeft dit nog niet geaccepteerd, maar de schepen varen reeds de Rijn af op weg naar de geteisterde gebieden. Op de Nederlandse Antillen wordt de hulpverlening georganiseerd. In Aruba was het plan een hulpcomité te stichten. Curacao besloot een fonds op te richten. Gouverneur Klaasesz van Suriname telegrafeerde aan de Koningin: „Betuig mede namens landsregering en bevolking Suriname innige deelne ming met zware ramp, welke Neder land heeft getroffen. Regeringsraad besloot in spoedvergadering zelve te vormen het stormrampcomitè, voor hulpverlening aan getroffenen onder mijn erevoorzitterschap. Natuurlijk zijn ook de Nederlandse kolonies in het buitenland direct be gonnen met steunacties. De eerste be richten kwamen van Parijs, Londen en Kleef. De Canadezen van Nederlandse geboorte zullen over geheel Canada een oproep voor steun verspreiden. ELD kan veel leed niet verzachten, maar het is zo dringend nodig! om de ergste nood te helpen lenigen! Denk aan gironummer 95575 van hef Nationaal Ram-

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3