Reddingwerk op grote
schaal aangepakt
Waterstaat stelt
overzicht samen
Stavenisse ving:
eerste klap op
Vaartuigenvliegtuigen en
auto's snellen te hulp
Om Tholen: alles op alles
Dakota's met zand
vliegen af en aan
Schade aan
afsluitdijk
1 millioen
Eerst moeten
dijken dicht
Drooglegging in studie
Water, voorzover het oog reikt
Stort 1 uur
loon, werk
8 uur over
Waarschijnlijk
geen belasting
op overwerk
Nazi's doodden
zes mill. Joden
HET VRIJE VOLK
DINSDAG 3 FEBRUARI 1953
(Van onze verslaggevers)
Vaartuigen, vliegtuigen en auto's nemen deel aan het reddingswerk in de ondergeslrooin-
de gebieden.
De marine heeft een grote hoeveelheid vaartuigen in actie; er zijn reddingboten in de
getroffen streken, kotters zijn onderweg en ta! van roeiboten zijn ingeschakeld. Naar schat
ting honderd schepen passeerden de Oranjesluizen op weg naar Zeeland. Zij komen uit de
IJselmeersteden. l it de lucht worden voedselpakketten, medicamenten, rubberboten en
zandzakken afgeworpen. Vier Engelse helicoptères zijn al ingeschakeld; twintig Ameri
kaanse (uit Duitsland) zijn onderweg.
Een Scheveningse hulpcolonne heeft zeven honderd mensen van het eiland Putten ge
haald. De evacuatie van Zuid-Beveland is aan de gang.
Het hospitaalkerkschip De Hoop zou vannacht naar Helle-
voetsluis vertrekken, 40 vissersschepen zijn, zwaar bemand en
geproviandeerd, uit IJmuiden op weg naar Zierikzee. Meer
schepen worden gereedgemaakt.
Het zeewaardig jacht Victoria is uit Amsterdam naar Helle-
voetsluis vertrokken; de kottervissers op Texel hebben hun
schepen beschikbaar gesteld. Verschillende motorhoten van
Rotterdamse rederijen zijn eveneens gestart.
Het koninklijk jacht Piet Hein wordt als noodhospitaalschip
ingericht en zal zo snel mogelijk naar de rampgebieden ver
trekken. Met hulpzenders is een radiotelefonisch net opge
bouwd, dat contact houdt met enkele plaatsen in Zeeland.
Rode-Kruiscolonnes zijn voortdurend in actie; zestien duizend militairen
zijn al ingeschakeld bij de hulpverlening; 20.000 man worden in reserve
Met twintig sloepen hebben een
aantal Scheveningers de hele Maan
dag gewerkt om de mensen uit het
verdronken land rondom Abbenbroek
en Zuidvliet op het eiland Putten
weg te halen. Zevenhonderd zijn al
in veiligheid.
De Scheveningers zouden de hel
nacht doorwerken om meer men
sen te evacueren. Een bus met een
aflossingsploeg is onderweg, want de
roeiers, die sinds Zondagavond in
tuow zijn, zijn uitgeput.
De moeilijkheden waren zeer
groot. De stroomversnellingen wa
ren zo sterk, dat men soms bijna
drie uur nodig had om een afstand
van twee kilometer te roeien. Er zijn
dringend buitenboordmotoren nodig.
In Abbenbroek worden de vluchte
lingen in een café neergezet, van
waar ze per auto verder worden ver
voerd. De Scheveningers hebben
driehonderd mensen uit een molen
gered. Daarvoor moesten ze de zware
sloepen over een dijk heentrekken.
De dijk brak later op vier plaatsen
door. Daardoor sloeg een sloep om.
maar de mensen werden gered. Wel
was eerder een man verdronken, die
in een kolk terecht kwam
Twee tomboten van de Haagse
Reddingbrigade met zeventien erva
ren roeiers hebben tijdens hevig
stormweer, regen, hagel en sneeuw
buien 28 mensen onder wie een
baby van drie maanden, uit een be
narde positie in de Nieuwenhoornse
polder gered.
Zuid-Bevelandveel doden
De evacuatie van Kruiningen,
Oostelijke en Rïlland-Bath, drie dor
pen in het smalle deel van Zuid-
Beveland, is in volle gang. Nu eerst
wordt duidelijk, hoeveel slachtoffers
daar gevallen zijn. Uit verklaringen
van geredden valt af te leiden, dat
rond ICruiningen, waar onafzienbare
complexen blank staan, minstens zes
tien doden zijn gevallen, in Oostdijke
zes en in Rilland twee.
Iedereen verwacht echter, dat
deze getallen nog zullen stijgen. Het
water bereikte na de doorbraak van
verschillende dijken in dit noodge-
bied binnen korte tijd zulk een
hoogte, dat vluchten onmogelijk
was. De vloedstroom heeft de on
dergelopen dorpen zwaar doen
lijden.
Honderden stuks vee liggen dood
langs de dijken: boerderijen zijn in
gestort.
Gebrek aan mensen en boten be
lemmerde aanvankelijk het redden
van de slachtoffers, die in Kruinin-
gen. Oostdijke en Rilland geïsoleerd
waren geraakt.
In de loop van Maandag zijn echter
boten aangevoerd en arriveerden
militairen om de vrijwilligers ter zijde
te staan.
Zowel van de kant van Brabant als
van Goes uit is men begonnen met
het sturen van boten, die voedsel aan
voeren en mensen afvoeren. Roei
boten. die bij Kruiningen waren in
gezet, brachten de slachtoffers, soms
in striemende hagelbuien, naar het
kruispunt van de weg naar Ierseke
en de rijksweg.
In de loon van Maandagmiddag
kwam het water zo laag, dat boeren
wagens en auto's het centrum van het
dorp konden bereiken.
Op enkele mensen na. die huizen
bewonen op hoger gelegen delen, zijn
alle inwoners in veiligheid gesteld.
Verstijfde mensen
Tientallen moesten per brancard
naar de auto's van de hulpcolonnes
worden vervoerd, daar zij verstijfd
waren van dé koude. Zij hadden een
nacht cn een dag op de daken gezeten
of in huizen, die trilden van de aan-
glcrende vloedstroom.
Slechts met grote moeite was het
mogelijk om langs het noodgebied
Kruiningen naar Oostdijke en Ril
land-Bat h te komen en verder naar
de weg, die aansluiting geeft op Ber
gen op Zoom.
Omgekomen paarden en koeien
lagen met opgezwollen lichamen
aan de voet van de waterkeringen.
Het is onmogelijk, het omgekomen
vee af te voeren. In het midden van
het overstroomde land staat de
toren van Kruiningen, temidden
van bomen, die nooit meer groen
zullen worden.
Over een droog gedeelte van de
provinciale weg en langs Krabben-
dïjke, dat niet is ondergelopen, kon
men de twee plaatsen bereiken, waar
met behulp van boten de geïsoleerde
inwoners van Rilland zijn gered.
Via een gedeelte van de spoor
baan. dat bij laag water droog kwam
te liggen, was het mogelijk, de kern
van Rilland tot op ongeveer twee
kilometer te benaderen Motorboten
voeren af en aan Op de weg ston
den tientallen auto's klaar om de
geredden naai' Bergen op Zoom te
vervoeren.
Vanwege de grote afstanden, die
de boten moesten afleggen, vorder
de het werk slechts langzaam.
Ook in de zak van Zuid-Beve-
'land bleef de noodtoestand voort
duren: de evacuatie van een groot
aantal dorpen gaat onverminderd
door. Bij Driewegen zou Maandag
alsnog weer een dijk onder de druk
van het water bezweken zijn.
Walcheren: niet. slechter
zakelijk was, is Zondagnacht door
gewerkt. Het gevaar bij Veere, waar
bij de inundatie in 1944 het meeste
water binnenkwam, is bezworen.
Het gat bij Rammekens is volge-
gooid en laat geen water meer door.
Hierdoor is de kans op het onder
lopen van Walcheren menselijker
wijs gesproken minimaal geworden.
Het water uit de binnenstad van
Vlissingen, dat Zondagmiddag nog
anderhalve meter hoog stond, is
verdwenen.
Het DU W-kamp bij Vlissingen
wordt ingericht als opvangcentrum
voor evacué's uit de Bevelanden. die
nu in Goes voorlopig bij honderden
worden ondergebracht. Geëvacueer-
den uit Kruiningen zijn vol lof over
het werk. dat de Goesenaren doen.
Aan eten en kleding wordt gegeven,
wat men maar kan missen.
Trieste taak
In de grote kerk te Goes is een
identificatie-ploeg druk bezig met het
registreren van aangespoelde lijken.
Tot nu toe heeft men aan de kust
van Zuid-Beveland dertien lichamen
geborgen.
Van de slachtoffers worden foto's
gemaakt en deze foto's worden bij
de bundel kleren gepakt, zodat even
tuele familieleden later hun verwan
ten zullen kunnen herkennen.
Tot nu toe heeft men één Kindje
kunnen identificeren. Het kind kwam
van Noord-Beveland. Daarmee is het
aantal slachtoffers van Kortgene tot
36 gestegen
Hiermede is tevens de veronderstel
ling bewezen, dat er meer dan 35
slachtoffers op Noord-Beveland te be
treuren zijn.
Burgemeester Ten Ivate vertelde
ons, dat er mag worden aangenomen,
dat de andere slachtoffers van die
eilanden komen waarmede geen
binding is te krijgen.
Aangezien de begrafenis van de
slachtoffers niet op zich kan laten
wachten, worden deze maatregelen
genomen.
(Van onze parlementsredactie)
De leiding van de dienst Zuider
zeewerken heeft Zondag en Maan
dag onmiddellijk een onderzoek in
gesteld op de Afsluitdijk. Ofschoon
die schade niet onbetekenend kan
worden genoemd de herslelkosten
zullen waarschijnlijk in totaal tegen
het millioen lopen is men niet
ontevreden over de weerstand die
dit kunstwerk de natuurkrachten
heeft geboden.
Er is volstrekt geen aanleiding de
berekeningen te herzien of wijzigin
gen in de constructie aan tebren
gen, aldus verzekerde men ons van
bevoegde zijde
De meeste schade evenwel kreeg
de Balgzanddijk, die de verbinding
vormt tussen Ewijcksluis en de kust.
De constructie van deze dijK is. ge
zien de ligging, minder zwaar dan
die van de eigenlijke Afsluitdijk. Ook
al omdat er een tweede waterkering
achter ligt. namelijk de Amsteldiep-
dijk.
Toch zal de Balgzanddijk worden
verstevigd. De Afsluitdijk heeft ove
rigens nog niet de maximale storm
waarop hij is berekend gekregen De
waterstand bleef naar voorlopige
schatting nog vijf centimeter bene
den dit maximum.
(Van een speciale verslaggever)
Vliegtuigen van de luchtstrijd
krachten en de Koninklijke Marine
hebben Maandag boven de getroffen
gebieden levens- en hulpmiddelen
(zandzakken) afgeworpen. Van het
vliegkamp Valkenburg steeg om
kwart voor acht de eerste dakota op
met een lading waar duizenden in
het zuidwesten van Nederland reik
halzend naar uit zien.
De majoor-vlieger S. de Jong heeft
ter plaatse de leiding van deze hulp
actie. In de loop van de dag is 1
Het langst heeft er stilzwijgen geheerst over
Schouwen Duiveland. Toen er eindelijk nieuws
kwam, was het slecht. Het grootste deel van
het eiland is onder het water verdwenen. Dit
rijtje huizen bleef ergens eenzaam staan De
bewoners zitten op de zolders, wachtend op
hulp. (Luchtfoto A.N.P.)
(Van onze parlementsredactie)
Op de dienst van Rijkswaterstaat wordt op het ogenblik getracht een
overzicht samen te stellen van al de overstroomde polders. Deze inventari
satie is nodig om een weloverwogen plan tot drooglegging van de onder
gelopen gebieden in elkaar te zetten en tot uitvoering te brengen, aldus
deelde men ons van bevoegde zijde mede.
Vele onder water staande polders
kunnen, als de gaten in de dijk een
maal boven de normale vloedlijn zijn
hersteld, op betrekkelijk eenvoudige
wijze worden drooggelegd.
-
Nu de eerste foto's en berichten
over Schouioen Duiveland binnen
komen, blijkt de omvang van de
ramp nog groter te zijn, dan gevreesd
werd. Evenals in 1045 is het grootste
deel van het eiland, op de westelijke
duinen na, onder de golven verdwe
nen. Nog is de versilting van de
zwaardere stukken grond niet ver
dwenen, of opnieuw iverd het eiland
blootgesteld aan een overstroming
met zeewater, die de grond volkomen
bederft. Een foto door het A.N.P. uit
een vliegtuig genomen, in de omge
ving van Brouwershaven, toont hoe
omvangrijk de ramp is, die het eiland
voor de tweede maal heeft getroffen.
Zij hebben namelijk een natuur
lijke lozing, dwz dat de sluizen van
die polders zullen worden opengezet
als het laag water is. Door het ver
schil in waterstand binnen en bui
ten de polder zal het water auto
matisch naar zee wegstromen.
Uiteraard zullen de sluizen bij op
komend water weer moeten worden
gesloten. Het is volstrekt niet uit
gesloten, dat hiermee voor een klein
aantal polders reeds spoedig kan
worden begonnen. Dat hangt name
lijk af van de diepte der gaten.
Blijft het gat boven de normale
vloedlijn, dan is er geen bezwaar
tegen deze natuurlijke lozing on
middellijk in werking te stellen.
Eerst moeten echter metingen in
deze gaten worden verricht en bo
vendien moet de volgorde der droog
making worden bepaald Men zet er
evenwel alles op om het land niet
onnodig lang geïnundeerd te laten
staan, blootgesteld aan de stromin
gen van het zoute water.
Op die plaatsen waar het water
vrije toegang tot het land heeft, wor
den de gaten telkens groter. De inun
datie van Walcheren heeft duidelijk
getoond, welk een schurende werking
eb en vloed kunnen hebben op een
aanvankelijk klein gat in de dijk.
Waar geen natuurl'jke lozing mo
gelijk is. zal met pompen moeten
worden gewerkt. De aanwezige pom
pen en gemalen, voorzover nog in
tact ook daar beschikt men nog
niet over voldoende gegevens zul
len waarschijnlijk van onvoldoende
capaciteit zijn.
Krachtige pompen
De regering heeft echter indertijd
kort na de bevrijding, meer dan
tweehonderd betrekkelijk kleine,
maar krachtige pompen uit de Ver
enigde Staten laten komen. Hiervan
is nog een aantal beschikbaar, Deze
pompen zullen ongetwijfeld grote
diensten kunnen bewijzen.
Maar mogelijk is, dat meer pomp-
materieel moet komen en dan zou
liet bestuur van de Stichting van
de Arbeid heeft zich in een Maan
dagavond te Amsterdam gehouden
spoedvergadering beraden over de
eerste huljv die het Nederlandse
bedrijfsleven zal kunnen verlenen
aan de slachtoffers van de nationale
ramp.
Besloten is een dringend beroep
te doen op alle Nederlandse werk
nemers en werkgevers om als eerste
bijdrage in de nood de volgende
maatregelen tot uitvoering te
brengen.
1. Door alle werknemers zal
nog deze week via hun werk
gever een bijdrage worden ge
stort in het Nationale Rampen
fonds ten bedrage van ten min
ste een uur loon of salaris, welke
bijdrage door de werkgevers met
een gelijk bedrag wordt ver
hoogd.
2. Op een bedrijfstaks- of on
dernemingsgewijze te regelen
manier zal op korte termijn zo
mogelijk door alle werknemers
ten minste acht uur worden
overgewerkt. Hetgeen daarmee
verdiend wordt, zal verhoogd
met een gelijk bedrag van de
zijde van de werkgevers, even
eens worden afgestaan aan het
Nationale Rampenfonds.
In geval overwerk niet mogelijk
is. dient er naar te worden gestreefd
op andere wijze door een beiderzijds
offer een geldelijke bijdrage van
ongeveer gelijke grootte aan dit
fonds af te staan.
Het bestuur van de Stichting is
zich er van bewust dat het op deze
wijze bijeen te brengen bedrag
slechts in zeer beperkte mate aan
de werkelijke nood tegemoet komt..
Het besloot derhalve zich te zijner
tijd nader te beraden over eventuele
verdere maatregelen
Het bestuur van de Stichting van
de Arbeid doet tevens een beroep op
de werkgevers, wier ondernemingen
als gevolg van de overstromings
ramp tijdelijk zijn stilgelegd, indien
mogelijk het dienstverband met hun
werknemers te laten voortbestaan.
inderdaad een beroep op het bui
tenland niet uitgesloten zijn. De
komende dagen echter houden de
waterstaatsmensen zich bezig met de
inventarisatie van de schade en het
opstellen van een groot droogleg
gingsplan.
erin geslaagd de hulp van bulten
met de binnenlandse te coördineren.
Regelmatig stegen de vliegtuigen op.
Majoor S. de Jong gaf ons toe
stemming een tocht met de dakota
naar Zeeland mee te maken. Het
doel van de tocht was Stavenisse en
West-Souburg. De vraag in beide
plaatsen was: Zandzakken.
Terwijl we laag over het verdron
ken land vliegen zien we soms men
sen uit een raam van een bovenver
dieping onze aandacht trekken
Ergens op een dijk groepen men
sen samen. Mensen in nood. Hier en
daar staat een plukje vee bijeen op
een gespaard stukje land.
In de machtige dakota voelt men
zich machteloos. Een toerist boven
de watersnood 1953, boven een zee
van menselijk leed en van doods
angst.
Majoor De Jong vliegt de vogel
door storm, rukwinden en hagelvla
gen. Luitenant Haakman, een jonge
Bergenaar, een sergeant en twee sol
daten gooien de pakken zandzakken
uit.
„Ditmaal gooien we alleen maar
zakken af. 't Is onze derde vlucht
vandaag. Vanochtend waren het
pakketten voedsel aan een parachute.
„Zijn ze goed terecht gekomen?"
„Meestal wel. Soms ook gaat het
mis. Ergens op Beijcrland zagen we
uit de zee een dak steken. Er stond
een vrouw op. Ze zwaaide naar ons.
We hebben het mogelijke gedaan om
het pakket op het huis te laten val
len. Een rukwind kwam onder de pa
rachute en het pak kwam op honderd
meter afstand in het water. Niet te
geloven hoe zielig je je dan voelt..."
Zakken vullen
Het lijkt een bespotting als de
dwergpakjes zandzakken beneden
komen in het meer of op stukjes dijk,
maar beneden ons zien we hoe men
sen er op af snellen, misschien in de
hoop, dat de pakken voedsel bevatten.
Deze en dergelijke argumenten leg
gen geen gewicht m de schaal. Zand
zakken zijn nodig. De dijken moeten
gedicht. Eerst dan kan begonnen
worden aan de eigenlijke redding
van het land. Duizenden en nog eens
duizenden staan gereed om de zak
ken te vullen voor zover er zand
in de nabijheid is. Ze zetten door, de
mannen van Zeeland en zij, die van
heinde en verre gekomen zijn om fe
helpen.
De logge kist suist door de lucht,
door regen, hagel en storm. Wind
vlagen stoten naar binnen door het
gat waar een deur uitgesloopt is om
ruimte te bieden voor het uitgooien
van pakketten.
De Dakota daalt na een tocht van
twee uur, bemand met mannen die
bereid zijn een half uur later op
nieuw op te stijgen.
Van de „sergant van de week" ho
ren we, dat inmiddels een amateur
zender op Zierikzee heeft omgeroe
pen. dat de toestand in de stad on
houdbaar is geworden... I
Al dagenlang werd er gepoogd een
'verbinding met Tholen tot stand te
brengen. Gisteravond is men daar
eindelijk in geslaagd. Want de mili
tairen. die dit werk aangepakt heb
ben, hebben onvermoeid doorgezet.
Toen de duisternis inviel, deden zij
hun werk bij grote schijnwerpers.
Want Tholen móést bereikt worden;
de situatie is daar nog steeds zeer
ernstig.
De in de radiotoespraak van minis
ter-president Drees aangekondigde
belastingtegemoetkomingen zullen
waarschijnlijk onder meer betrekking
hebben op de loonbelasting, de in-
komstenbelastmg en de vennoot
schapsbelasting.
Aangenomen mag worden, dat de
regering zich zal aansluiten bij het
door de Raad van Vakcentralen ge
nomen initiatief en zal bepalen, dat
overwerk gedaan ten bate van het
Nationaal Rampenfonds, zal zijn vrij
gesteld van loonbelasting. Geld. met
overwerk verdiend, zou dus onver
kort aan het Rampenfonds ten goede
komen.
Daarnaast ligt het voor de hand.
dat aftrek zal worden verleend voor
de inkomstenbelasting en vennoot
schapsbelasting in verband met gif
ten aan het Nationaal Rampenfonds.
Onder meer zou voorts worden ge
dacht aan het verlenen van even
tueel uitstel in de betaling van belas
tingschuld in verband met giften.
Uit een wetenschappelijk onderzoek
is gebleken, dat bij de Jodenvervol
gingen in Duitsland en in de door
Duitsland in de oorlog bezette ge
bieden 6.093.000 Joden zijn vermoord
of omgekomen.
De cijfers zijn in Keulen gepubli
ceerd. Zij zijn gebaseerd op Joodse
en met-Joodse onderzoekingen
In Polen zijn de meeste Joden ver
moord, nl 2.900.000. in het door de
Duitsers bezette deel van Rusland
anderhalf millioen. In de andere
landen van Oost-Europa zijn 747.000
Joden de dood ingedreven, in West
en Zuid-Europa 776.000. in Duitsland
zelf 170.000.
In 1939 woonden negen en een half
millioen Joden in Europa; in 1950
nog slechts 2.750 000, van wie 1.800.000
in Rusland. In 1925 woonden 564.000
Joden in Duitsland, in 1939 215.000,
in 1952 21.000.
Olifanten van Circus Strass
burger zullen op Maandag 16 Febr.
meewerken aan de carnavals
optocht in Oeteldonk. Zij zullen
de praalwagen van Prins Carnaval
trekken, die een grote harp zal voor
stellen en die zeventien meter hoog is.
Eindelijk nieuws over Tbolen
(Van een speciale verslaggever)
Eindelijk is er nieuws over het eiland Tholen. Aan de randen zijn alle
polders onder water gelopen. Het middenstuk, besloten binnen de ringvor
mige hoofdweg, die de dorpen met elkaar verbindt, is in tact gebleven. Deze
dorpen zijn voor het merendeel droog. Een droevige uitzondering hierop
vormt Stavenisse. Dit ligt op de westpunt van het eiland en heeft de eerste
klap van het water moeten opvangen. Over dit dorp zijn nog geen nadere
bijzonderheden bekend, maar de geruchten zijn niet hoopgevend.
Wij hebben de eerste man gespro
ken, die Maandagmorgen van het
eiland voet aan de vaste wal heeft
gezet. Dat was dominee Kalkman uit
Moordrecht, die Zaterdag voor het
eerst van zijn leven naar Tholen was
;egaan om er Zondag te preken.
Hij kwam Maandagochtend over in
ien motorbootje vol militairen, die
van Halsteren (Brabant) uit een ver
kenningstocht hadden gemaakt. De
dominee had gelogeerd te Oud-Vösse-
meer. Toen hij Zondagmorgen wak
ker werd stond al gauw de burge
meester voor zijn huis. „Dominee, de
toestand is vreselijk."
De polders zijn ondergelopen, het
dorp echter niet. Er was geen elec-
trieïteit, geen gas. geen water. Be
richten kreeg men met een paar
autoradio's op accu's. Natuurlijk had
men geen zender. De telefoon wei
gerde.
Toch nog dienst
Hield deze gereformeerde predikant
nu toch nog dienst? Ja zeker, er
werd een huisorgeltje de kerk bin
nengedragen. omdat het kerkorgel
op een electrische motor liep. Tijdens
de dienst werden gravers opgeroepen.
Voor een middagdienst verschenen
vijftien mensen. In de consistorie
kamer werd toen een bidstonde ge
houden. Er was wel reden om te
bidden.
De mensen verkeerden in grote
angst om het hoge-watertij van
6 uur. Omstreeks deze tijd stonden
zij op de dijk te kijken naar de over
kant, een verschrikkelijke water
vlakte tot Steenbergen toe.
Ingestorte huizen
Het dorpje Nieuw-Vossemeer, het
Brabantse tweelingzusje van Oud-
Vossemeer. had vreselijk geleden.
Men zag ingestorte huizen. Ergens
moet een grote familie met enige aan
roodvonk lijdende kinderen op een
zolder zitten.
Via het stadje Tholen, dat van
Oud-Vossemeer uit nog normaal be
reikbaar was. kwam ds Kalkman uit
Moordrecht terecht in het bootje met
militairen. Nou, hij was legerpredi-
kant geweest en had een tijdje op
„De Hoop" gevaren, maar naar
Tholen gaat hij nooit meer