Waterstanden bereikten peil
nooit tevoren
als
9575
Doorbraak bij Cal la nisoog
in de morgen bedwongen
Na 24 uur zoeken werd
prooi aan golven ontrukt
Het nationale inkomen
steeg met 450 millioen
Bond Zonder Naam zette
hulpactie direct in
De schade
in Frankrijk
Langs de Waddeneilanden
Zweeds schip op Vliehors
(Van een onzer redacteuren)
Het water bereikte op Vlieland en Terschelling een
hoogte van 3.30 m. boven N.A.P. en in Harlingen was
dit zelfs 3.68 m. Dit is een hoogte welke nog belangrijk
die van de beruchte watervloed van 1825 overtreft. Wan-
neergezien deze enorme watermassade aangerichte
schade in ogenschouw wordt genomenkan men geluk
kig niet anders constaterendan dat de schade is meege
vallen.
In Harlingen had de schade
nog belangrijk lager kunnen zijn,
wanneer men tijdig de sluitstuk
ken in de opening had geplaatst,
■daar waar de spoor- en rijweg
door de verhoogde zeewering lo
pen. Toen de mannen van de
Rijkswaterstaat hiermede aan het
werk waren, stroomde het zee
water reeds langs de spoorbaan,
de Havenweg en Zeeweg de stad
binnen, om door diverse straten,
huizen en pakhuizen heen, als
een waterval in de Rozengracht
te storten. De ergste schade is
hier bij hotel „Zeezicht", waar
de benedenverdieping blank
kwam te staan en de schadepost
in de duizenden loopt.
„Brandaris" en „Holland"
voeren uit
Op Terschelling sloeg de zee
door de duinen bij Oosterend en
dreigde een doorbraak van het
gehele eiland. De polderdijk, waar
in angstige spanning de wacht
werd gehouden, hield het even
wel, zodat de duinafslag en enige
materiële schade aan de huizen
op de Willem Barendszkade, waar
het water binnendrong, de ergste
gevolgen zijn. De postboot ver
richtte een kranig stukje werk,
door evengoed de tocht naar Har
lingen te volbrengen, zij het dan
dat met twee uur vertraging werd
vertrokken en de passagiers per
roeiboot aan boord gebracht
moesten worden.
De „Brandaris" voer uit en
heeft, naar verluidt, schipbreu
kelingen aan boord genomen, die
aan een ander schip zijn over
gedragen. Ook de „Holland" van
Rederij Doeksen voer uit ter ver
vanging van haar grote zuster
„Holland 2", die momenteel in
Harlingen op de scheepswerf ligt
voor onderhoudswerkzaamheden.
Op Vlieland bedroeg de duin
afslag tengevolge van de storm
over de gehele lengte van het
eiland, naar schatting tien a vijf
tien meter, met enige doorbraken
van honderd tot vijfhonderd me
ter landinwaarts. Het Strandhotel
heeft nog maar een vijftal meters
duin tussen hotel en strand en
wordt bij een volgende storm
gevaarlijk.
Het dorp zelf bleef vrij van het
water dank zij de waterkering,
langs de Havenweg moesten ech
ter enige huizen ontruimd wor- j
den, waarbij een bejaard echt-
paar door redders, die tot hun
middel door het water moesten 1
gaan, in veiligheid werd gebracht.
De postboot „Vlieland" dreigde
verloren te gaan, doordat één der
kabels brak. Een drietal leden
der bemanning wist echter via
de overstroomde steiger de boot
te bereiken, waarna zij met de
boot langs de Zuidkust gekruist
hebben, tot de boot weer vast
gemaakt kon worden bij afne
mend water.
Het VW-gebouwtje bij de aan
legsteiger werd vernield, op de
West onderging een loodsje van
de L.S.K., waarin aanhangwagen
en brandblusmaterialen, eenzelfde
lot; er is nog niets van terug
gevonden.
Het Zweedse m.s. „Vidor", een
schip van 2 a 3000 ton, strandde
bij het reddinghuisje en zit thans
hoog op de Vliehors.
Enige Vlielanders hebben reeds
kans gezien het sohip lopende te
bereiken en aan boord te komen.
Daar ook hier verder geen on
gelukken gemeld zijn, kan ook
Vlieland tevreden zijn over de
afloop van deze ergste storm
sinds mensenheugenis.
Uit een berekening van het1 belasting minus subsidie beliep
Leeuwarden gaf voorbeeld
Vrachtauto's reeds
Zondag op weg
Kromstaf-actie
opgeschort
De Stichting 18531953, ter
voorbereiding van de eeuwher
denking van het herstel der
Kerkelijke Hiërarchie in Neder
land, deelt mede, het volkomen
vanzelfsprekend te achten, dat
alle krachten, dus ook die, wel
ke zich in dienst hebben gesteld
van de „Kromstaf-actie", zich
primair thans concentreren op
de hulpverlening. Haar actie en
plannen handhaaft zij, tot een
overzicht van de ramp is ver-
"'SS, zal zij ten spoedigste
mededeling doen van eventuele
wijziging m die actie en plan
nen.
DUINKERKEN, 2 Febr. (A.P.)
In de haven van Duinkerken
zullen voorlopig geen grote sche
pen kunnen binnenvaren, aan
gezien de sluizen gisteren door
het hoge water onklaar zijn ge
raakt. Kleine schepen kunnen
door een zij sluis binnenkomen.
Men hoopt, de schade aan de
grote sluizen tegen Woensdag
hersteld te hebben.
Verder is men met man en
macht bezig, de dijk bij het dorp
Roosenkaal te herstellen. Het 1
water, dat door de breuk naar i
binnen is gestroomd, heeft geen
ernstige schade aangericht.
In totaal bedraagt de schade in i
de sector Duinkerken, volgens
een officiële schatting verschei
dene honderden millioen francs. 1
De veerdienst op Engeland zal
niet voor Woensdag kunnen wor
den hervat.
SCHIP MET EVACUEE'S
GESTRAND
Uit Rotterdam wordt gemeld,
dat in de omgeving van het
eiland een schip gestrand schijnt
te zijn, dat van Goeree onderweg
was met vluchtelingen. De red
dingboot Koningin Wilhelmina
uit Stellendam, zowel als een
schip dat in de haven van Goe
ree lag. zijn onderweg om hulp
te bieden.
De ramp met de
Princess Victoria
DONAGHADEE. Noord Ierland
2 Febr. (A.P. De Britse rege
ring is vandaag begonnen een
volledig onderzoek in te stellen
naar de ramp met de „Princess
Victoria" in de Ierse Zee, welke
ramp aan 132 mensen het leven
heeft gekost.
Slechts 44 van de 176 perso
nen, die Zaterdagmorgen de
overtocht van Stanraer, Schot
land, naar Larne, Noord Ierland,
aanvaardden, hebben er het le
vend afgebracht.
Bij de geredden bevond zich
niet één van de 30 vrouwen en
kinderen, die aan boord waren.
Een woordvoerder van de Britse
Spoorwegen,, die de veerdienst
exploiteert, deelde mede, dat met
het officiële onderzoek een begin
was gemaakt. Tot nog toe zijn 56
lijken van slachtoffers geborgen,
waaronder de stoffelijke resten
van de kapitein Ferguson en de
Ierse minister John Sinclair.
LEEUWARDEN. Toen pa
ter Loop Zondagmiddag half 4
voor de radio mededeelde, dat de
Bond Zonder Naam een deel
van het Kerstkaarsenfonds be
schikbaar stelde voor de slacht
offers van de watersnood, was
dit voor de afd. Leeuwarden van
de B. Z. N. aanleiding om on
middellijk contact op te nemen
met Hilversum.
Reeds kwart over vier kwam
daar toen in de berichtendienst
een oproep aan de promotrices
te Leeuwarden om zich te mel
den voor hulp; aan weldoeners,
om hun kleren en warme dek
king klaar te leggen en aan be
zitters van voertuigen om daze
voor de inzameling beschikbaar
te stellen.
Het radiobericht was nog niet
eens geheel uitgesproken, of tel.
7805 kreeg een stroom van ge
sprekken te verwerken, waarbij
in bonte rij aanbiedingen werden
gedaan van kleren en goede
ren, van voertuigen en hulp voor
de ophaaldienst. Het resultaat
was, dat 's avonds om 11 uur de
stad reeds grotendeels was afge
werkt en volgens officiële me
dedelingen een 20-tal afgeladen
vrachtauto's op weg was naar
de getroffen gebieden.
Het gironummer van het
Nationale Rampenfonds
is 9575Den Haag. Dat
nummer houdt iedereen
in deze dagen voor ogen.
Veel geld is nodig om de
gevolgen van de enorme
overstromingsramp te
verzachten. Men kan ook
een postwissel sturen aan
dit adres:
Nationaal Rampenfonds,
Statenlaan 81, Den Haag.
Wie zou zich onbetuigd
laten?
Tsjecho-Slowaakse
minister van buitenlandse
zaken ontslagen
LONDEN, 2 Febr. (Reuter)
Radio-Praag meldt dat de Tsje
cho-Slowaakse president Gott-
wald de minister van buiten
landse zaken, Viliam Siroky, van
zijn ambt heeft ontheven. Siroky
wordt opgevolgd door Vaclav
David.
Suikerfabriek
moderniseert
Massaal ontslag
te wachten
GRONINGEN. De Frics-Gro-
ningse Suikerfabriek heeft de
laatste jaren gewerkt aan een
totale mechanisatie en modernise
ring van het bedrijf. Voor het
volbrengen van dat plan zijn
extra arbeidskrachten aangetrok
ken. Nu de vernieuwing nagenoeg
gereed is, zal binnenkort al het
extra personeel weer ontslagen
moeten worden. Ongeveer 150
personeelsleden zullen over en
kele maanden derhalve ontslag
krijgen.
De mensen van de Bond Zon
der Naam te Leeuwarden na
men bij hun actie het standpunt
in. dat er zo snel mogelijk hulp
moest worden geboden en er
geen tijd was voor lang over
leg. Er waren mensen in nood
en er moest hulp komen. Dat
dit goed gezien was, bleek wel
uit het feit, dat reeds om 8 uur
Zondagavond de eerste zeven
auto's vol goederen de stad
verlieten. Dat was keurig werk.
Later is de actie van de Bond
gecoördineerd met de algemene
actie welke inmiddels georgani
seerd was. Bij het inzamelings
adres „Liefdewerk Oud Papier",
van Ostadestraat 49—51. tel.
7805, kan men evenwél nog
zolang de actie duurt, goederen
voor de hulpverlening afgeven
GOEDEREN
VAN FRIESLAND
ONDERWEG
LEEUWARDEN In de afge
lopen nacht is er een colonne
van 18 vrachtauto's, volgeladen
met in Friesland ingezamelde
goederen, vanuit de Friese hoofd
stad naar het geteisterde Middel
burg vertrokken.
Vele getroffenen uit de over
stroomde gebieden komen naar
Rotterdam, waar zij in de Ahoy-
hal liefderijk worden ontvangen.
Een gezin uit Slikkerveer, vader,
moeder en twee baby's wacht
om te worden ingeschreven,
waarna zij liefderijk door pad
vinders, -sters en U. V. V.-sters
worden verzorgd
Maten of nummers bij
kleding yoegen
's GRAVENHAGE Overal in
ons land worden al grote hoeveel
heden kleren, schoenen, dekens,
lakens enz. voor de noodgebieden
ingezameld.
Het is de bedoeling dat men
briefjes aan de in te leveren goe
deren hecht, met daarop aange
geven maten of nummers.
De verdeling onder de getrof
fenen wordt daardoor aanmerke
lijk versneld.
De aandacht wordt er op geves
tigd dat er vooral grote behoefte
is aan dekens en lakens.
Brits vliegtuig
stort iu Oceaau
HALIFAX Een Brits lijn-
vliegtuig met 39 personen aan
boord is, naar aangenomen wordt
op 650 km. ten Oosten van Gan
der (New-Foundland) in de
Noordelijke Atlantische Oceaan
gestort. Verder nieuws ontbreekt
nog.
Mayer en Bidault
naar Washington
Op uitnodiging
van Eisenhower
PARIJS. 2 Fe> (Reuter)
President Eisenhower heeft René
Mayer, de Franse premier, en
Bidault. de Franse minister van
buitenlandse zaken, uitgenodigd
eind Maart een bezoek aan
Washington te brengen.
De uitnodiging werd overge
bracht door Foster Dulles, de
Amerikaanse minister van bui
tenlandse zaken, die op het ogen
blik een reis door Europa maakt.
C.B.S. over het nationale Inko
men in 1952 blijkt, dat het na
tionaal product (tegen marktprij
zen) in 1952 met f 450 millioen
is toegenomen tot f20.150 mil
lioen, hetgeen een kleinere toe-
I neming is dan in beide vorige
1 jaren, toen het nationaal product
met ca. f 2 milliard is gestegen.
De productie in de bedrijven
wordt geschat op f 15.530 mil
lioen tegen f 15.120 millioen in
1951. De productie van de over
heid beliep f 1520 millioen (f1480
millioen). De netto inkomsten uit
het buitenland bedroegen f 400
millioen (f330 millioen). Het na-
I txonaal inkomen tegen factorkos-
I ten (de som van de beloningen
I der productiefactoren) kan ge-
I steld worden op f 17.450 millioen
(f17.020 millioen). De indirecte
f2700 millioen (f2680 millioen).
Het saldo van schenkingen en
leningen van of aan het buiten
land is ditmaal negatief voor een
bedrag van f 1800 millioen (vo
rig jaar positief voor f 100 mil
lioen). zodat het totaal der mid
delen. beschikbaar voor binnen
lands bestedingen, geschat kan
worden op f 18.350 millioen (v.j.
f 19.800 millioen).
De consumptie door verbruikers
wordt geraamd op f13.650 mtin.
(f13.600 min.), de overheidsbe
stedingen op f3.470 min, (f 3.200
min.). De netto investering in de
bedrijven wordt geschat op f 1930
min. (f2000 min.), en de voor-
raadvorming en toeneming onder
handen werk op f 700 min. nega
tief. tegen f 1000 min. positief
vorig jaar. Het reëel nationaal
inkomen per hoofd van de bevol
king is (basis 1948 is 100) bere
kend op 106. tegen eveneens 106
in 1951 en 107 in 1950.
Slechts Botgatdijkje hield
de woedende zee tegen
Als Westelijk Hollands Noorderkwartier voor een waters
nood gespaard wordt, dan mag men zich zelf gelukkig
prijzen als het ware door het oog van- een naald te zijn
gekropen. Want tengevolge van een enorme duindoor-
braak over een afstand van meer dan vierhonderd meter
is bij Grote Keten in de gemeente Callantsoog ruim 35
ha. duinterrein door het zeewater verzwolgen, zodat dit
tenslotte nog slechts door het lage Botgatdijkje langs de
weg CallantsoogDen Helder weerhouden werd het pol
derland te overstromen.
Het is min of meer onbegrii-
peliik. dat de Rijkswaterstaat de
toestand hier niet nauwgezet in
de gaten heeft laten houden door
biiv. wachtposten bij de be
dreigde punten te plaatsen, toen
men wist dat een orkaan dreig
de. De Rijkswaterstaat heeft ech
ter niets gedaan. Het was een
strandjutter, die de verontrus
tende duinafslag in de avond
uren van Zaterdag met schrik
volgde en tenslotte, toen hij het
doorbraakgevaar onafwendbaar
zag worden .alarm maakte. Maar
op dat moment was er niets meer
aan te doen. Tegen zes uur in de
prille Zondagmorgen gaf het
moegebeukte Botgatduin de weer
stand tegen de woedende ele
menten op en zonk in het schui
mende nat weg dat als een woe
dende furie de gehele 35 HA
duinterrein in bezit nam. In al
lerijl had men toen echter man
schappen en materieel kunnen
laten aanrukken om de coupeu-
re's tussen de kopjes die 't Botgat
omringen met zeilen verzwaard
met gewichten, later nog ver
sterkt met zakken met zand af
te grendelen. Maar de woedende
elementen reikten zelfs tot het
randje van de nauwelijks vier
brede dijktop. Gelukkig had
Rijkswaterstaat juist kortgeleden
hier een laag punt met zand op
gevuld. Dit kreeg direct dus de
vuurproef te doorstaan.
Maar gelukkig toen uur na uur
verstreek en het woedende water
centimeter voor centimeter ging
zakken toen was het ergste ge
vaar voor doorbraak tenminste
voorlopig geweken. Want al luid
den de weerberichten gunstig,
de storm bleef voortrazen, en tot
overmaat van ramp zou er Zon
dagavond ook nog een spring
vloed komen. Hoe zou het hier
en daar weliswaar versterkte,
maar toch nog o zo zwakke Bot
gat zich dan gedragen? De
toestand voor de daarachter lig
gende polder Callantsoog was in
elk geval uiterst critiek.
Van de gehele duin-regel, van
af Huisduinen tot de Hondsbos
sen is een breedte, varierende
van de 25 tot de 35 meter, weg
geslagen. Bij voormeld Botgat,
is b.v. 'n opslagplaats van Rijks
waterstaat, dat eerst hoog en
droog op een duintop en een
eind uit de kust stond, thans tot
op de uiterste duinrand komen
te staan, terwijl een grote hoe-
meter hoge en ongeveer even veelheid materialen benevens
„PRINS HENDRIKREDDE ZES MAN
Machteloze „Oder" zat vast
op de Eierlandse gronden
DEN HELDER. Drie reddingsboten van de K.N.Z.H.R.M.
zijn van Zaterdagavond tot Maandagmorgen in actie ge
weest om te trachten de in nood geraakte Duitse olielich-
ter „Oder" bijstand te verlenen en zo nodig de beman
ning in veiligheid te brengen. Urenlange speurtochten
waren nodig om de in twee stukken gebroken olielichter
te vinden. Gistermorgen tegen twaalf uur voer de motor-
reddingboot Prins Hendrik de haven van Nieutvediep
binnen met aan boord de uit zes personen bestaande
bemanning van de „Oder".
Zaterdagavond om ongeveer
acht uur kwamen in Den Helder
de eerste berichten binnen van
de sleepboot Gulosen Fjord, die
door de storm haar sleep was
verloren. Door de hevige ruk
winden was de tros tussen de
sleepboot en de Oder stukgesla
gen en dreef de olielichter rond,
overgelaten aan een woeste zee
bij zeer slecht weer. Later kwa
men dan ook noodseinen binnen
en om tien minuten voor negen
die avond verliet de motorred
dingboot „Prins Hendrik" de ha
ven om te trachten de met gas-
olie geladen lichter, die als positie
had opgegeven 20 mijl ten N.W.
van Texel, op te sporen.
Ook de op Terschelling gesta-
tionneerde reddingboot „Branda
ris" voer Zaterdagavond met een
zelfde opdracht uit. Beide sche
pen hebben de gehele nacht en
ook een groot deel van de daarop
volgende dag gezocht op de
Noordzee, doch nergens was de
aanwezigheid van een in nood
geraakt schip -te bespeuren. Door
de buitengewoon hoge waterstand
in de haven van Nieuwediep was
de electriciteitscentrale aldaar
uitgevallen, waardoor niet alleen
de gehele buitenhaven in donker
kwam te zitten, maar bovendien
de zend- en ontvanginstallatie van
het Havenkantoor uitviel, zodat
aldaar geen contact met de Prins
Hendrik kon worden onderhou
den. Via de kustwacht te Huis
duinen bleef men echter nog in
verbinding met de reddingboot,
maar des nachts vernielde de
storm de antennes en werd de
verbinding verbroken. Daarna
moest de verbinding onderhouden
worden via het kustwachtstation
Brandaris op Terschelling.
De moeilijke en urenlange
speurtochten waren echter tever
geefs en ontzettend zwaar. Door
verraderlijke en zeer diepe grond-
zeeën gebeurde het enige malen,
dat de Prins Hendrik 90 graden
slagzij maakte. Volkomen uitge
put moesten de dappere redders
hun werk staken en om 3.15 uur
n.m. voer de reddingboot de ha
ven van Nieuwediep weer bin
nen.
Ook de Brandaris besloot om
dezelfde redenen haar station
weer op te zoeken, mede door
het feit, dat de schipper, Klaas
Tot, met zijn hand bekneld ge
raakt was tussen een tros en een
bolster en hoog nodig behandeld
moest worden. Ondanks zijn ver
wondingen bracht de schipper
zijn schip zelf naar de haven van
Terschelling.
Op de terugreis bereikte de
mannen van de Brandaris het
bericht, dat op de Eierlandse
gronden een schip in nood ver
keerde. Door de omstandigheden
aan boord was het onmogelijk en
onverantwoord opnieuw zee
kiezen.
Schipper J, Bakker van de op
Texel gestationneerde motor-
strandreddingboot Joan Hodshon
met zijn mannen nam de poging
tot redding over. In volslagen
duisternis is de Texelse redding
boot uitgevcfren en slaagde er in
het schip tot op 600 meter te
naderen. Toen stond de Hodshon,
die reeds vele en vreemde en
haast ongelofelijke capriolen ge
maakt had, practiseh op haar kop
en toen het licht op het gestrande
schip uitviel, maakte de Hodshon
rechtsomkeert. Men besloot de
volgende morgen, zo men nog
tekens van leven kon bespeuren,
opnieuw een poging te wagen.
In tweeën gebroken
Niet de Hodshon, doch de Prins
Hendrik, voer de volgende dag,
Maandag, om 5.50 uur uit, nadat
de Kustwacht Texel tekenen van
leven meende bespeurd te hebben.
De Prins Hendrik had de op
dracht gekregen buitenom naar
de Eierlandse Gronden te gaan
en aldaar een onderzoek in te
stellen. Op deze gevaarlijke gron
den tussen Texel en Vlieland ont
waarde men de Duitse olielichter
„Oder", die. naar men later ver
nam, 's nachts in twee gedeelten
was gebroken, waardoor het ont
stoken licht uitgevallen was.
De bemanning bevond zich op
het achtergdeelte, dat op een ge
vaarlijke plaats op de buiten
grond zat. De Prins Hendrik is
toen de Oder genaderd en heeft,
zij 't niet zonder slag of stoot, de
uit 6 personen bestaande beman
ning overgenomen. Om 10 minu
ten voor tien meldde de kust
wacht Texel, dat de reddingboot
de plaats des onheils verliet en
naar open zee koerste. Tegen 12
uur voer de Prins Hendrik weer
de haven van Nieuwediep bin
nen, waar onder andere de direc
teur-generaal van de KNZHRM,
de heer de Booy, aanwezig was
De Commandant Zeemacht Ne
derland, schout bij nacht F. Th.
Burghardt, had niet alleen het
Marine-hospitaal ter beschikking
van de schipbreukelingen gesteld,
doch had er bovendien zorg voor
gedragen, dat bij de aanlegsteiger
een ambulancewagen gereed
zichzelf, gezien de omstandighe
den en wat zij hadden meege
maakt, zeer wel, behalve de
stuurman, die door de koude be
vangen was. De bemanning werd
met spoed overgebracht naar het
hospitaal, waar zij, na voorzien
te zijn van warme erwtensoep,
onder de wol werden gestopt.
's Avonds werden zij, in op
dracht van de Esso-Pernis, ge
kleed en overgebracht naar het
hotel „Het Wapen van Den Hel-
der".
Ook de bemanning van de Prins
Hendrik, bestaande uit schipper
P. Bot, stuurman J. van Veen,
motordrijver J. Bijl en opstapper
P. Kramer, gingen genieten van
een welverdiende rust.
Brits vliegtuig
in zee gestort
Nabii Cromer, in Norfolk, aan
de Britse Oostkust, is Maandag
een Brits vliegtuig met drie in
zittenden in zee gestort. Nabu
rige schepen is verzocht naar het
wrak en/of overlevenden uit te
zien.
Uitslaande brand
te Veendam
(Van onze correspondent)
VEENDAM Omstreeks 4 uur
gistermiddag brak brand uit in
de woning van de heer J. Tim
mer aan het Boven-Oosterdiep te
Veendam.
De brand werd ontdekt in het
gedeelte van de woning, dat be
woond wordt door de heer H. J.
Bartelds. In enkeie minuten werd
de gehele woonkamer in de as
gelegd. De brandweer was spoe
dig ter plaatse, bestreed 't vuur
met drie stralen en was het vuur
spoedig meester.
Het was een zeer hoog gebouw,
waardoor vooral het nablussings-
werk zeer werd bemoeilijkt. De
onderburen kregen uiteraard
waterschade. Het nablussingswerk
duurde tot 6 uur, omdat het
ettelijke bunkers door de zee zijn
verzwolgen.
Duiker begon te lopen
De ingelanden van de polder
't Hoekje zijn tengevolge van het
dooxbreken van het Botgatduin
in een zeer penibele toestand
geraakt, omdat de in cultuur ge
brachte 35 HA duinterrein voor
afwatering via een duiker aange
sloten waren op het polderland.
Deze grote en brede duiker is nu
op een verontrustende manier
gaan lopen. Tonnen zeewater
kwamen door de duiker het pol
derland binnen, waaiwan een
stuk dientengevolge weldra
blank stond. In allerijl heeft men
nu de landzijde van de duiker
met zakken zand e.d. proviso
risch gestopt, maar het is onmo
gelijk gebleken hem helemaal
dicht te krijgen. Hoofdzaak is
echter, dat het wel zeer acuut
geworden gevaar van afknabbelen
van het beschermende kunstduin
van „binnenuit", als geweken
kan worden beschouwd.
Zondagavond omstreeks 9 uur
achtte men de algemene toe
stand bij het Botgat weer rede
lijk veilig. De gevreesde Spring
vloed kwam gelukkig niet zo
hoog als Zaterdag, terwijl de
windkracht omstreeks dien tijd
behoorlijk afnam. Men acht de
getroffen voorzieningen voldoen
de om rustig de nacht te kunnen
ingaan.
Te St. Maartenszee
Kort na middernacht bezweek
bij St. Maartenszee het hoofd
duin, zodat het water het duin-
terrein binnenstroomde en hier
weldra over een oppervlakte van
ruim 1 ha een binnenzee ge
vormd werd. Maar voor het ach
terliggend gebied is dat voorals
nog zonder gevaar, want de dui
nen zijn ter plaatse zeker nog
wel een km breed.
Sckeepstij dingen
Kustvaart
Canada 30 van Sfax naar Cag-
liari; Bonaire 31 v Benghazi n
Goole; Capella 1-2 te Gdynia v
Amsterdam; Confianee 30 pass.
Vlissingen n Burntisland; Corsi
ca 30 van Swansea naar Liver
pool; Harm 31 te Hamburg van
Aarhus; Jutland 30 te Sharpness
van Bordeaux; Mascotte 30 van
Hamburg naar Rotterdam: Noma-
dich 31 pass. Holtenau naar Rot
terdam; Nomadisch 1-2 te C-ux-
haven; Pamir 30 van Huil; Pol
lux 31 van Cardiff naar St. Malo;
Reg'eja 30 v Rouen naar Ayr;
Santa Margherita 30 van Gdynia
naar Windau; Tinda 31 pass.
Holtenau naar Faxe; Union 30 v.
Brest naar Cardiff; Westvalk 31
pass. Brunsbuttel naar Rotter
dam; Wegro 31 v. Amsterdam n.
Malmo; Wilja 30 te Middles
brough van London: Willv 30 v.
Antwerpen n. Bristol: Zeehond
1-2 te Cuxhaven; Zeeland 30 te
Holding van Helsdnigör; Barbara
30 v. Rotterdam n. Gothenburg;
Contact 31 van Rouen n. Lon
don; Gazelle 30 pass. Delfzijl n.
Hamburg; Rini 30 van Guernsey
naar London: Tide 31 v. New
castle n. Dublin; Tim 31 van
Svendborg n. Antwerpen: Beta
1-2 te Cuxhaven: Aldebaran 31
n. Gravelines; All 31 te Cuxha
ven: An tares 1-2 pass. Holtenau:
Banka 31 te Uddevalle: Fivel 31
te Antwerpen; Helios 31 te Nor-
derney; Hoogeiand 31 te Esberg:
KunIaboil 31 te Arendal; Lark
1-2 Brunsbuttel: Manta 31 te
Moss; Mary 1-2 te Hamburg;
Mees Cremer 31 te Hull; Pres.
Roosevelt 31 n. Moss: Suze 31 te
Delfzijl: Rubicon 31 naar de
Tyne; Setas 31 n. Kambo; Sparta
31 n. Drammen; Triton 1-i te
Goteberg; Nimrod 1-1 te Shore-
ham: Inspe 30 te Rostock: Nim
rod 30 n. Shoreham: Mudo 30 te
Svendborg: Maria 30 n. Rotter
dam; Maiori 31 te Antwerpen:
Liberty 30 n. Bayonne; Johnny
29 n. Trondheim; Globe 29 naar
Trondheim; Flevo 29 te Rotter
dam; Fivel 30 naar Rotterdam;
Brebus 30 naar Antwerpen; Ca-
teli 30 te Port Talbot; Banka 30
n. Uddevalla; Arran 30 n Avon-
mouth; Alpha 30 n. Antwerpen;
Wiema 31 te Cuxhafen; Pavonis
- i'-j "j1 wiema 31 te Uuxhaien; pavonis
vuur steeds oplaaide ouder de 3I te Stranraer; Hoc Vinces 1
pannen. De brand is ontstaan
door een brandende haard.
Haven Delfzijl
Binnengekomen: 31 Jan. Trio
van Hamburg, Michel Sw enden
Vejie, Niagala Hamburg, Cariba
Abus, Texel Hamburg, 1 Febr.
F ran ka 2 Hamburg.
Groente- en fruitveiling
Zwolle
Feb. pass. Brunsbuttel; Herta
van Hamburg; Geja 31 Jan. te
Kolding; Berend n. 30 v. Antw.;
Navis 31 v. Antw.; Wim 31 te
Horssens; Gruno 31 van Ghent;
Baltic 31 v. Frederikssund; Dija
31 v. Wolwich; St. Walburg 31 te
Lorient; Rocket 1-2 Feb. van
Londen; Margaretha 2-2 te Rot
terdam; Meteoor 1 pass. Bruns-
buttelkoog; Curacou 1 pass. Li
zard; Oldambt 1 pass. Kiel-Hol-
tennau; Ariies 30 Jan. te Borde
aux; Aruba 31 te Temeuzen;
Metropole 31 te Antwerpen; Alja
Per 100 kg.: Appels 163; pe
ren 610; prei 1230; waspeen - -
13—17; boerenkool 35—38: rode 31 v. Burriana; Bounty 31 p<
kool 11—20; spruitkool 25: bieten Kiel-Holtenau; Irene S. 30
8—13; breekpeen 6—11; veldsla i Rdam; Start 30 te Huil; Oranje
^>.11 oiiiuuiuhi.civu5cji preexpeen oxx; veiasia omn. ou uc xiuu, vianju
stond, alsmede enkele doktoren 10—12; aardappelen 9; witte kool 1 te R'datn; Europa 1 n. New-
en verplegend personeel. 37; uien 3031; kappers 13. Per I Castle; Oceaan 1-2 v. Cherbourg;
De 5^,-.5'«Kr-.„i7o|:ngen voelden I 100 stuks: knolselderv 1218. Paramount 2 te Cardiff.