Waterstanden bereikten peil nooit tevoren als 9575 Doorbraak bij Cal la nisoog in de morgen bedwongen Na 24 uur zoeken werd prooi aan golven ontrukt Het nationale inkomen steeg met 450 millioen Bond Zonder Naam zette hulpactie direct in De schade in Frankrijk Langs de Waddeneilanden Zweeds schip op Vliehors (Van een onzer redacteuren) Het water bereikte op Vlieland en Terschelling een hoogte van 3.30 m. boven N.A.P. en in Harlingen was dit zelfs 3.68 m. Dit is een hoogte welke nog belangrijk die van de beruchte watervloed van 1825 overtreft. Wan- neergezien deze enorme watermassade aangerichte schade in ogenschouw wordt genomenkan men geluk kig niet anders constaterendan dat de schade is meege vallen. In Harlingen had de schade nog belangrijk lager kunnen zijn, wanneer men tijdig de sluitstuk ken in de opening had geplaatst, ■daar waar de spoor- en rijweg door de verhoogde zeewering lo pen. Toen de mannen van de Rijkswaterstaat hiermede aan het werk waren, stroomde het zee water reeds langs de spoorbaan, de Havenweg en Zeeweg de stad binnen, om door diverse straten, huizen en pakhuizen heen, als een waterval in de Rozengracht te storten. De ergste schade is hier bij hotel „Zeezicht", waar de benedenverdieping blank kwam te staan en de schadepost in de duizenden loopt. „Brandaris" en „Holland" voeren uit Op Terschelling sloeg de zee door de duinen bij Oosterend en dreigde een doorbraak van het gehele eiland. De polderdijk, waar in angstige spanning de wacht werd gehouden, hield het even wel, zodat de duinafslag en enige materiële schade aan de huizen op de Willem Barendszkade, waar het water binnendrong, de ergste gevolgen zijn. De postboot ver richtte een kranig stukje werk, door evengoed de tocht naar Har lingen te volbrengen, zij het dan dat met twee uur vertraging werd vertrokken en de passagiers per roeiboot aan boord gebracht moesten worden. De „Brandaris" voer uit en heeft, naar verluidt, schipbreu kelingen aan boord genomen, die aan een ander schip zijn over gedragen. Ook de „Holland" van Rederij Doeksen voer uit ter ver vanging van haar grote zuster „Holland 2", die momenteel in Harlingen op de scheepswerf ligt voor onderhoudswerkzaamheden. Op Vlieland bedroeg de duin afslag tengevolge van de storm over de gehele lengte van het eiland, naar schatting tien a vijf tien meter, met enige doorbraken van honderd tot vijfhonderd me ter landinwaarts. Het Strandhotel heeft nog maar een vijftal meters duin tussen hotel en strand en wordt bij een volgende storm gevaarlijk. Het dorp zelf bleef vrij van het water dank zij de waterkering, langs de Havenweg moesten ech ter enige huizen ontruimd wor- j den, waarbij een bejaard echt- paar door redders, die tot hun middel door het water moesten 1 gaan, in veiligheid werd gebracht. De postboot „Vlieland" dreigde verloren te gaan, doordat één der kabels brak. Een drietal leden der bemanning wist echter via de overstroomde steiger de boot te bereiken, waarna zij met de boot langs de Zuidkust gekruist hebben, tot de boot weer vast gemaakt kon worden bij afne mend water. Het VW-gebouwtje bij de aan legsteiger werd vernield, op de West onderging een loodsje van de L.S.K., waarin aanhangwagen en brandblusmaterialen, eenzelfde lot; er is nog niets van terug gevonden. Het Zweedse m.s. „Vidor", een schip van 2 a 3000 ton, strandde bij het reddinghuisje en zit thans hoog op de Vliehors. Enige Vlielanders hebben reeds kans gezien het sohip lopende te bereiken en aan boord te komen. Daar ook hier verder geen on gelukken gemeld zijn, kan ook Vlieland tevreden zijn over de afloop van deze ergste storm sinds mensenheugenis. Uit een berekening van het1 belasting minus subsidie beliep Leeuwarden gaf voorbeeld Vrachtauto's reeds Zondag op weg Kromstaf-actie opgeschort De Stichting 18531953, ter voorbereiding van de eeuwher denking van het herstel der Kerkelijke Hiërarchie in Neder land, deelt mede, het volkomen vanzelfsprekend te achten, dat alle krachten, dus ook die, wel ke zich in dienst hebben gesteld van de „Kromstaf-actie", zich primair thans concentreren op de hulpverlening. Haar actie en plannen handhaaft zij, tot een overzicht van de ramp is ver- "'SS, zal zij ten spoedigste mededeling doen van eventuele wijziging m die actie en plan nen. DUINKERKEN, 2 Febr. (A.P.) In de haven van Duinkerken zullen voorlopig geen grote sche pen kunnen binnenvaren, aan gezien de sluizen gisteren door het hoge water onklaar zijn ge raakt. Kleine schepen kunnen door een zij sluis binnenkomen. Men hoopt, de schade aan de grote sluizen tegen Woensdag hersteld te hebben. Verder is men met man en macht bezig, de dijk bij het dorp Roosenkaal te herstellen. Het 1 water, dat door de breuk naar i binnen is gestroomd, heeft geen ernstige schade aangericht. In totaal bedraagt de schade in i de sector Duinkerken, volgens een officiële schatting verschei dene honderden millioen francs. 1 De veerdienst op Engeland zal niet voor Woensdag kunnen wor den hervat. SCHIP MET EVACUEE'S GESTRAND Uit Rotterdam wordt gemeld, dat in de omgeving van het eiland een schip gestrand schijnt te zijn, dat van Goeree onderweg was met vluchtelingen. De red dingboot Koningin Wilhelmina uit Stellendam, zowel als een schip dat in de haven van Goe ree lag. zijn onderweg om hulp te bieden. De ramp met de Princess Victoria DONAGHADEE. Noord Ierland 2 Febr. (A.P. De Britse rege ring is vandaag begonnen een volledig onderzoek in te stellen naar de ramp met de „Princess Victoria" in de Ierse Zee, welke ramp aan 132 mensen het leven heeft gekost. Slechts 44 van de 176 perso nen, die Zaterdagmorgen de overtocht van Stanraer, Schot land, naar Larne, Noord Ierland, aanvaardden, hebben er het le vend afgebracht. Bij de geredden bevond zich niet één van de 30 vrouwen en kinderen, die aan boord waren. Een woordvoerder van de Britse Spoorwegen,, die de veerdienst exploiteert, deelde mede, dat met het officiële onderzoek een begin was gemaakt. Tot nog toe zijn 56 lijken van slachtoffers geborgen, waaronder de stoffelijke resten van de kapitein Ferguson en de Ierse minister John Sinclair. LEEUWARDEN. Toen pa ter Loop Zondagmiddag half 4 voor de radio mededeelde, dat de Bond Zonder Naam een deel van het Kerstkaarsenfonds be schikbaar stelde voor de slacht offers van de watersnood, was dit voor de afd. Leeuwarden van de B. Z. N. aanleiding om on middellijk contact op te nemen met Hilversum. Reeds kwart over vier kwam daar toen in de berichtendienst een oproep aan de promotrices te Leeuwarden om zich te mel den voor hulp; aan weldoeners, om hun kleren en warme dek king klaar te leggen en aan be zitters van voertuigen om daze voor de inzameling beschikbaar te stellen. Het radiobericht was nog niet eens geheel uitgesproken, of tel. 7805 kreeg een stroom van ge sprekken te verwerken, waarbij in bonte rij aanbiedingen werden gedaan van kleren en goede ren, van voertuigen en hulp voor de ophaaldienst. Het resultaat was, dat 's avonds om 11 uur de stad reeds grotendeels was afge werkt en volgens officiële me dedelingen een 20-tal afgeladen vrachtauto's op weg was naar de getroffen gebieden. Het gironummer van het Nationale Rampenfonds is 9575Den Haag. Dat nummer houdt iedereen in deze dagen voor ogen. Veel geld is nodig om de gevolgen van de enorme overstromingsramp te verzachten. Men kan ook een postwissel sturen aan dit adres: Nationaal Rampenfonds, Statenlaan 81, Den Haag. Wie zou zich onbetuigd laten? Tsjecho-Slowaakse minister van buitenlandse zaken ontslagen LONDEN, 2 Febr. (Reuter) Radio-Praag meldt dat de Tsje cho-Slowaakse president Gott- wald de minister van buiten landse zaken, Viliam Siroky, van zijn ambt heeft ontheven. Siroky wordt opgevolgd door Vaclav David. Suikerfabriek moderniseert Massaal ontslag te wachten GRONINGEN. De Frics-Gro- ningse Suikerfabriek heeft de laatste jaren gewerkt aan een totale mechanisatie en modernise ring van het bedrijf. Voor het volbrengen van dat plan zijn extra arbeidskrachten aangetrok ken. Nu de vernieuwing nagenoeg gereed is, zal binnenkort al het extra personeel weer ontslagen moeten worden. Ongeveer 150 personeelsleden zullen over en kele maanden derhalve ontslag krijgen. De mensen van de Bond Zon der Naam te Leeuwarden na men bij hun actie het standpunt in. dat er zo snel mogelijk hulp moest worden geboden en er geen tijd was voor lang over leg. Er waren mensen in nood en er moest hulp komen. Dat dit goed gezien was, bleek wel uit het feit, dat reeds om 8 uur Zondagavond de eerste zeven auto's vol goederen de stad verlieten. Dat was keurig werk. Later is de actie van de Bond gecoördineerd met de algemene actie welke inmiddels georgani seerd was. Bij het inzamelings adres „Liefdewerk Oud Papier", van Ostadestraat 49—51. tel. 7805, kan men evenwél nog zolang de actie duurt, goederen voor de hulpverlening afgeven GOEDEREN VAN FRIESLAND ONDERWEG LEEUWARDEN In de afge lopen nacht is er een colonne van 18 vrachtauto's, volgeladen met in Friesland ingezamelde goederen, vanuit de Friese hoofd stad naar het geteisterde Middel burg vertrokken. Vele getroffenen uit de over stroomde gebieden komen naar Rotterdam, waar zij in de Ahoy- hal liefderijk worden ontvangen. Een gezin uit Slikkerveer, vader, moeder en twee baby's wacht om te worden ingeschreven, waarna zij liefderijk door pad vinders, -sters en U. V. V.-sters worden verzorgd Maten of nummers bij kleding yoegen 's GRAVENHAGE Overal in ons land worden al grote hoeveel heden kleren, schoenen, dekens, lakens enz. voor de noodgebieden ingezameld. Het is de bedoeling dat men briefjes aan de in te leveren goe deren hecht, met daarop aange geven maten of nummers. De verdeling onder de getrof fenen wordt daardoor aanmerke lijk versneld. De aandacht wordt er op geves tigd dat er vooral grote behoefte is aan dekens en lakens. Brits vliegtuig stort iu Oceaau HALIFAX Een Brits lijn- vliegtuig met 39 personen aan boord is, naar aangenomen wordt op 650 km. ten Oosten van Gan der (New-Foundland) in de Noordelijke Atlantische Oceaan gestort. Verder nieuws ontbreekt nog. Mayer en Bidault naar Washington Op uitnodiging van Eisenhower PARIJS. 2 Fe> (Reuter) President Eisenhower heeft René Mayer, de Franse premier, en Bidault. de Franse minister van buitenlandse zaken, uitgenodigd eind Maart een bezoek aan Washington te brengen. De uitnodiging werd overge bracht door Foster Dulles, de Amerikaanse minister van bui tenlandse zaken, die op het ogen blik een reis door Europa maakt. C.B.S. over het nationale Inko men in 1952 blijkt, dat het na tionaal product (tegen marktprij zen) in 1952 met f 450 millioen is toegenomen tot f20.150 mil lioen, hetgeen een kleinere toe- I neming is dan in beide vorige 1 jaren, toen het nationaal product met ca. f 2 milliard is gestegen. De productie in de bedrijven wordt geschat op f 15.530 mil lioen tegen f 15.120 millioen in 1951. De productie van de over heid beliep f 1520 millioen (f1480 millioen). De netto inkomsten uit het buitenland bedroegen f 400 millioen (f330 millioen). Het na- I txonaal inkomen tegen factorkos- I ten (de som van de beloningen I der productiefactoren) kan ge- I steld worden op f 17.450 millioen (f17.020 millioen). De indirecte f2700 millioen (f2680 millioen). Het saldo van schenkingen en leningen van of aan het buiten land is ditmaal negatief voor een bedrag van f 1800 millioen (vo rig jaar positief voor f 100 mil lioen). zodat het totaal der mid delen. beschikbaar voor binnen lands bestedingen, geschat kan worden op f 18.350 millioen (v.j. f 19.800 millioen). De consumptie door verbruikers wordt geraamd op f13.650 mtin. (f13.600 min.), de overheidsbe stedingen op f3.470 min, (f 3.200 min.). De netto investering in de bedrijven wordt geschat op f 1930 min. (f2000 min.), en de voor- raadvorming en toeneming onder handen werk op f 700 min. nega tief. tegen f 1000 min. positief vorig jaar. Het reëel nationaal inkomen per hoofd van de bevol king is (basis 1948 is 100) bere kend op 106. tegen eveneens 106 in 1951 en 107 in 1950. Slechts Botgatdijkje hield de woedende zee tegen Als Westelijk Hollands Noorderkwartier voor een waters nood gespaard wordt, dan mag men zich zelf gelukkig prijzen als het ware door het oog van- een naald te zijn gekropen. Want tengevolge van een enorme duindoor- braak over een afstand van meer dan vierhonderd meter is bij Grote Keten in de gemeente Callantsoog ruim 35 ha. duinterrein door het zeewater verzwolgen, zodat dit tenslotte nog slechts door het lage Botgatdijkje langs de weg CallantsoogDen Helder weerhouden werd het pol derland te overstromen. Het is min of meer onbegrii- peliik. dat de Rijkswaterstaat de toestand hier niet nauwgezet in de gaten heeft laten houden door biiv. wachtposten bij de be dreigde punten te plaatsen, toen men wist dat een orkaan dreig de. De Rijkswaterstaat heeft ech ter niets gedaan. Het was een strandjutter, die de verontrus tende duinafslag in de avond uren van Zaterdag met schrik volgde en tenslotte, toen hij het doorbraakgevaar onafwendbaar zag worden .alarm maakte. Maar op dat moment was er niets meer aan te doen. Tegen zes uur in de prille Zondagmorgen gaf het moegebeukte Botgatduin de weer stand tegen de woedende ele menten op en zonk in het schui mende nat weg dat als een woe dende furie de gehele 35 HA duinterrein in bezit nam. In al lerijl had men toen echter man schappen en materieel kunnen laten aanrukken om de coupeu- re's tussen de kopjes die 't Botgat omringen met zeilen verzwaard met gewichten, later nog ver sterkt met zakken met zand af te grendelen. Maar de woedende elementen reikten zelfs tot het randje van de nauwelijks vier brede dijktop. Gelukkig had Rijkswaterstaat juist kortgeleden hier een laag punt met zand op gevuld. Dit kreeg direct dus de vuurproef te doorstaan. Maar gelukkig toen uur na uur verstreek en het woedende water centimeter voor centimeter ging zakken toen was het ergste ge vaar voor doorbraak tenminste voorlopig geweken. Want al luid den de weerberichten gunstig, de storm bleef voortrazen, en tot overmaat van ramp zou er Zon dagavond ook nog een spring vloed komen. Hoe zou het hier en daar weliswaar versterkte, maar toch nog o zo zwakke Bot gat zich dan gedragen? De toestand voor de daarachter lig gende polder Callantsoog was in elk geval uiterst critiek. Van de gehele duin-regel, van af Huisduinen tot de Hondsbos sen is een breedte, varierende van de 25 tot de 35 meter, weg geslagen. Bij voormeld Botgat, is b.v. 'n opslagplaats van Rijks waterstaat, dat eerst hoog en droog op een duintop en een eind uit de kust stond, thans tot op de uiterste duinrand komen te staan, terwijl een grote hoe- meter hoge en ongeveer even veelheid materialen benevens „PRINS HENDRIKREDDE ZES MAN Machteloze „Oder" zat vast op de Eierlandse gronden DEN HELDER. Drie reddingsboten van de K.N.Z.H.R.M. zijn van Zaterdagavond tot Maandagmorgen in actie ge weest om te trachten de in nood geraakte Duitse olielich- ter „Oder" bijstand te verlenen en zo nodig de beman ning in veiligheid te brengen. Urenlange speurtochten waren nodig om de in twee stukken gebroken olielichter te vinden. Gistermorgen tegen twaalf uur voer de motor- reddingboot Prins Hendrik de haven van Nieutvediep binnen met aan boord de uit zes personen bestaande bemanning van de „Oder". Zaterdagavond om ongeveer acht uur kwamen in Den Helder de eerste berichten binnen van de sleepboot Gulosen Fjord, die door de storm haar sleep was verloren. Door de hevige ruk winden was de tros tussen de sleepboot en de Oder stukgesla gen en dreef de olielichter rond, overgelaten aan een woeste zee bij zeer slecht weer. Later kwa men dan ook noodseinen binnen en om tien minuten voor negen die avond verliet de motorred dingboot „Prins Hendrik" de ha ven om te trachten de met gas- olie geladen lichter, die als positie had opgegeven 20 mijl ten N.W. van Texel, op te sporen. Ook de op Terschelling gesta- tionneerde reddingboot „Branda ris" voer Zaterdagavond met een zelfde opdracht uit. Beide sche pen hebben de gehele nacht en ook een groot deel van de daarop volgende dag gezocht op de Noordzee, doch nergens was de aanwezigheid van een in nood geraakt schip -te bespeuren. Door de buitengewoon hoge waterstand in de haven van Nieuwediep was de electriciteitscentrale aldaar uitgevallen, waardoor niet alleen de gehele buitenhaven in donker kwam te zitten, maar bovendien de zend- en ontvanginstallatie van het Havenkantoor uitviel, zodat aldaar geen contact met de Prins Hendrik kon worden onderhou den. Via de kustwacht te Huis duinen bleef men echter nog in verbinding met de reddingboot, maar des nachts vernielde de storm de antennes en werd de verbinding verbroken. Daarna moest de verbinding onderhouden worden via het kustwachtstation Brandaris op Terschelling. De moeilijke en urenlange speurtochten waren echter tever geefs en ontzettend zwaar. Door verraderlijke en zeer diepe grond- zeeën gebeurde het enige malen, dat de Prins Hendrik 90 graden slagzij maakte. Volkomen uitge put moesten de dappere redders hun werk staken en om 3.15 uur n.m. voer de reddingboot de ha ven van Nieuwediep weer bin nen. Ook de Brandaris besloot om dezelfde redenen haar station weer op te zoeken, mede door het feit, dat de schipper, Klaas Tot, met zijn hand bekneld ge raakt was tussen een tros en een bolster en hoog nodig behandeld moest worden. Ondanks zijn ver wondingen bracht de schipper zijn schip zelf naar de haven van Terschelling. Op de terugreis bereikte de mannen van de Brandaris het bericht, dat op de Eierlandse gronden een schip in nood ver keerde. Door de omstandigheden aan boord was het onmogelijk en onverantwoord opnieuw zee kiezen. Schipper J, Bakker van de op Texel gestationneerde motor- strandreddingboot Joan Hodshon met zijn mannen nam de poging tot redding over. In volslagen duisternis is de Texelse redding boot uitgevcfren en slaagde er in het schip tot op 600 meter te naderen. Toen stond de Hodshon, die reeds vele en vreemde en haast ongelofelijke capriolen ge maakt had, practiseh op haar kop en toen het licht op het gestrande schip uitviel, maakte de Hodshon rechtsomkeert. Men besloot de volgende morgen, zo men nog tekens van leven kon bespeuren, opnieuw een poging te wagen. In tweeën gebroken Niet de Hodshon, doch de Prins Hendrik, voer de volgende dag, Maandag, om 5.50 uur uit, nadat de Kustwacht Texel tekenen van leven meende bespeurd te hebben. De Prins Hendrik had de op dracht gekregen buitenom naar de Eierlandse Gronden te gaan en aldaar een onderzoek in te stellen. Op deze gevaarlijke gron den tussen Texel en Vlieland ont waarde men de Duitse olielichter „Oder", die. naar men later ver nam, 's nachts in twee gedeelten was gebroken, waardoor het ont stoken licht uitgevallen was. De bemanning bevond zich op het achtergdeelte, dat op een ge vaarlijke plaats op de buiten grond zat. De Prins Hendrik is toen de Oder genaderd en heeft, zij 't niet zonder slag of stoot, de uit 6 personen bestaande beman ning overgenomen. Om 10 minu ten voor tien meldde de kust wacht Texel, dat de reddingboot de plaats des onheils verliet en naar open zee koerste. Tegen 12 uur voer de Prins Hendrik weer de haven van Nieuwediep bin nen, waar onder andere de direc teur-generaal van de KNZHRM, de heer de Booy, aanwezig was De Commandant Zeemacht Ne derland, schout bij nacht F. Th. Burghardt, had niet alleen het Marine-hospitaal ter beschikking van de schipbreukelingen gesteld, doch had er bovendien zorg voor gedragen, dat bij de aanlegsteiger een ambulancewagen gereed zichzelf, gezien de omstandighe den en wat zij hadden meege maakt, zeer wel, behalve de stuurman, die door de koude be vangen was. De bemanning werd met spoed overgebracht naar het hospitaal, waar zij, na voorzien te zijn van warme erwtensoep, onder de wol werden gestopt. 's Avonds werden zij, in op dracht van de Esso-Pernis, ge kleed en overgebracht naar het hotel „Het Wapen van Den Hel- der". Ook de bemanning van de Prins Hendrik, bestaande uit schipper P. Bot, stuurman J. van Veen, motordrijver J. Bijl en opstapper P. Kramer, gingen genieten van een welverdiende rust. Brits vliegtuig in zee gestort Nabii Cromer, in Norfolk, aan de Britse Oostkust, is Maandag een Brits vliegtuig met drie in zittenden in zee gestort. Nabu rige schepen is verzocht naar het wrak en/of overlevenden uit te zien. Uitslaande brand te Veendam (Van onze correspondent) VEENDAM Omstreeks 4 uur gistermiddag brak brand uit in de woning van de heer J. Tim mer aan het Boven-Oosterdiep te Veendam. De brand werd ontdekt in het gedeelte van de woning, dat be woond wordt door de heer H. J. Bartelds. In enkeie minuten werd de gehele woonkamer in de as gelegd. De brandweer was spoe dig ter plaatse, bestreed 't vuur met drie stralen en was het vuur spoedig meester. Het was een zeer hoog gebouw, waardoor vooral het nablussings- werk zeer werd bemoeilijkt. De onderburen kregen uiteraard waterschade. Het nablussingswerk duurde tot 6 uur, omdat het ettelijke bunkers door de zee zijn verzwolgen. Duiker begon te lopen De ingelanden van de polder 't Hoekje zijn tengevolge van het dooxbreken van het Botgatduin in een zeer penibele toestand geraakt, omdat de in cultuur ge brachte 35 HA duinterrein voor afwatering via een duiker aange sloten waren op het polderland. Deze grote en brede duiker is nu op een verontrustende manier gaan lopen. Tonnen zeewater kwamen door de duiker het pol derland binnen, waaiwan een stuk dientengevolge weldra blank stond. In allerijl heeft men nu de landzijde van de duiker met zakken zand e.d. proviso risch gestopt, maar het is onmo gelijk gebleken hem helemaal dicht te krijgen. Hoofdzaak is echter, dat het wel zeer acuut geworden gevaar van afknabbelen van het beschermende kunstduin van „binnenuit", als geweken kan worden beschouwd. Zondagavond omstreeks 9 uur achtte men de algemene toe stand bij het Botgat weer rede lijk veilig. De gevreesde Spring vloed kwam gelukkig niet zo hoog als Zaterdag, terwijl de windkracht omstreeks dien tijd behoorlijk afnam. Men acht de getroffen voorzieningen voldoen de om rustig de nacht te kunnen ingaan. Te St. Maartenszee Kort na middernacht bezweek bij St. Maartenszee het hoofd duin, zodat het water het duin- terrein binnenstroomde en hier weldra over een oppervlakte van ruim 1 ha een binnenzee ge vormd werd. Maar voor het ach terliggend gebied is dat voorals nog zonder gevaar, want de dui nen zijn ter plaatse zeker nog wel een km breed. Sckeepstij dingen Kustvaart Canada 30 van Sfax naar Cag- liari; Bonaire 31 v Benghazi n Goole; Capella 1-2 te Gdynia v Amsterdam; Confianee 30 pass. Vlissingen n Burntisland; Corsi ca 30 van Swansea naar Liver pool; Harm 31 te Hamburg van Aarhus; Jutland 30 te Sharpness van Bordeaux; Mascotte 30 van Hamburg naar Rotterdam: Noma- dich 31 pass. Holtenau naar Rot terdam; Nomadisch 1-2 te C-ux- haven; Pamir 30 van Huil; Pol lux 31 van Cardiff naar St. Malo; Reg'eja 30 v Rouen naar Ayr; Santa Margherita 30 van Gdynia naar Windau; Tinda 31 pass. Holtenau naar Faxe; Union 30 v. Brest naar Cardiff; Westvalk 31 pass. Brunsbuttel naar Rotter dam; Wegro 31 v. Amsterdam n. Malmo; Wilja 30 te Middles brough van London: Willv 30 v. Antwerpen n. Bristol: Zeehond 1-2 te Cuxhaven; Zeeland 30 te Holding van Helsdnigör; Barbara 30 v. Rotterdam n. Gothenburg; Contact 31 van Rouen n. Lon don; Gazelle 30 pass. Delfzijl n. Hamburg; Rini 30 van Guernsey naar London: Tide 31 v. New castle n. Dublin; Tim 31 van Svendborg n. Antwerpen: Beta 1-2 te Cuxhaven: Aldebaran 31 n. Gravelines; All 31 te Cuxha ven: An tares 1-2 pass. Holtenau: Banka 31 te Uddevalle: Fivel 31 te Antwerpen; Helios 31 te Nor- derney; Hoogeiand 31 te Esberg: KunIaboil 31 te Arendal; Lark 1-2 Brunsbuttel: Manta 31 te Moss; Mary 1-2 te Hamburg; Mees Cremer 31 te Hull; Pres. Roosevelt 31 n. Moss: Suze 31 te Delfzijl: Rubicon 31 naar de Tyne; Setas 31 n. Kambo; Sparta 31 n. Drammen; Triton 1-i te Goteberg; Nimrod 1-1 te Shore- ham: Inspe 30 te Rostock: Nim rod 30 n. Shoreham: Mudo 30 te Svendborg: Maria 30 n. Rotter dam; Maiori 31 te Antwerpen: Liberty 30 n. Bayonne; Johnny 29 n. Trondheim; Globe 29 naar Trondheim; Flevo 29 te Rotter dam; Fivel 30 naar Rotterdam; Brebus 30 naar Antwerpen; Ca- teli 30 te Port Talbot; Banka 30 n. Uddevalla; Arran 30 n Avon- mouth; Alpha 30 n. Antwerpen; Wiema 31 te Cuxhafen; Pavonis - i'-j "j1 wiema 31 te Uuxhaien; pavonis vuur steeds oplaaide ouder de 3I te Stranraer; Hoc Vinces 1 pannen. De brand is ontstaan door een brandende haard. Haven Delfzijl Binnengekomen: 31 Jan. Trio van Hamburg, Michel Sw enden Vejie, Niagala Hamburg, Cariba Abus, Texel Hamburg, 1 Febr. F ran ka 2 Hamburg. Groente- en fruitveiling Zwolle Feb. pass. Brunsbuttel; Herta van Hamburg; Geja 31 Jan. te Kolding; Berend n. 30 v. Antw.; Navis 31 v. Antw.; Wim 31 te Horssens; Gruno 31 van Ghent; Baltic 31 v. Frederikssund; Dija 31 v. Wolwich; St. Walburg 31 te Lorient; Rocket 1-2 Feb. van Londen; Margaretha 2-2 te Rot terdam; Meteoor 1 pass. Bruns- buttelkoog; Curacou 1 pass. Li zard; Oldambt 1 pass. Kiel-Hol- tennau; Ariies 30 Jan. te Borde aux; Aruba 31 te Temeuzen; Metropole 31 te Antwerpen; Alja Per 100 kg.: Appels 163; pe ren 610; prei 1230; waspeen - - 13—17; boerenkool 35—38: rode 31 v. Burriana; Bounty 31 p< kool 11—20; spruitkool 25: bieten Kiel-Holtenau; Irene S. 30 8—13; breekpeen 6—11; veldsla i Rdam; Start 30 te Huil; Oranje ^>.11 oiiiuuiuhi.civu5cji preexpeen oxx; veiasia omn. ou uc xiuu, vianju stond, alsmede enkele doktoren 10—12; aardappelen 9; witte kool 1 te R'datn; Europa 1 n. New- en verplegend personeel. 37; uien 3031; kappers 13. Per I Castle; Oceaan 1-2 v. Cherbourg; De 5^,-.5'«Kr-.„i7o|:ngen voelden I 100 stuks: knolselderv 1218. Paramount 2 te Cardiff.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3