Na 24 uur zoeken werd
prooi aan
9S75
Verbeten Texelaars vechten
tegen woedende elementen
Waterstanden bereikten peil
als nooit tevoren
Machteloze „Oder" zat vast
op de Eierlaiulse gronden
Gevaar nog niet geweken
Het nationale inkomen
steeg met 450 millioen
Langs de Waddeneilanden
Zweeds schip op Vliehors
De schade
in Frankrijk
Dinsdag 3 Februari 1953
Pagina 3
„PRINS HENDRIKREDDE ZES MAN
DEN HELDER. Drie reddingsboten van de K.N.Z.H.R.M.
zijn van Zaterdagavond tot Maandagmorgen in actie ge-
iveest om te trachten de in nood geraakte Duitse olielich-
ter Oderbijstand te verlenen en zo nodig de beman
ning in veiligheid te brengen. Urenlange speurtochten
waren nodig om de in twee stukken gebroken olielichter
te vinden. Gistermorgen tegen twaalf uur voer de motor-
reddingboot Prins Hendrik de haven van Nieuwediep
binnen met aan boord de uit zes personen bestaande
bemanning van de „Oder".
Zaterdagavond om ongeveer
acht uur kwamen in Den Helder
de eerste berichten binnen van
de sleepboot Gulosen Fjord, die
door de storm haar sleep was
verloren. Door de hevige ruk
winden was de tros tussen de
sleepboot en de Oder stukgesla
gen en dreef de olielichter rond,
overgelaten aan een woeste zee
bij zeer slecht weer. Later kwa
men dan ook noodseinen binnen
en om tien minuten voor negen
die avond verliet de motorred
dingboot „Prins Hendrik" -de ha
ven om te trachten de met gas-
olie geladen lichter, die als positie
had opgegeven 20 mijl ten N.W.
van Texel, op te sporen.
Ook de op Terschelling gesta-
tionneerde reddingboot „Branda-
ris" voer Zaterdagavond met een
zelfde opdracht uit. Beide sche
pen hebben de gehele nacht en
ook een groot deel van de daarop
volgende dag gezocht op de
Noordzee, doch nergens was de
aanwezigheid van een in nood
geraakt schip te bespeuren. Door
de buitengewoon hoge waterstand
in de haven van Nieuwediep was
de electriciteitscentrale aldaar
uitgevallen, waardoor niet alleen
de gehele buitenhaven in donker
kwam te zitten, maar bovendien
de zend- en ontvanginstallatie van
het Havenkantoor uitviel, zodat
aldaar geen contact met de Prins
Hendrik kon worden onderhou
den. Via de kustwacht te Huis
duinen bleef men echter nog in
verbinding met de reddingboot,
maar des nachts vernielde de
storm de antennes en werd de
verbinding verbroken. Daarna
moest de verbinding onderhouden
worden via het kustwachtstation
Brandaris op Terschelling.
De moeilijke en urenlange
speurtochten waren echter tever
geefs en ontzettend zwaar. Door
verraderlijke en zeer diepe grond-
zeeën gebeurde het enige malen,
dat de Prins Hendrik 90 graden
slagzij maakte. Volkomen uitge
put moesten de dappere redders
hun werk staken en. om 3.15 uur
n.m. voer de reddingboot de ha
ven van Nieuwediep weer bin
nen.
Ook de Brandaris besloot om
dezelfde redenen haar station
weer op te zoeken, mede door
het feit, dat de schipper, Klaas
Tot, met zijn hand bekneld ge
raakt was tussen een tros en een
bolster en hoog nodig behandeld
moest worden. Ondanks zijn ver
wondingen bracht de schipper
zijn schip zelf naar de haven van
Terschelling.
Het gironummer van het
Nationale Rampenfonds
is 9575Den Haag. Dat
nummer houdt iedereen
in deze dagen voor ogen.
Veel geld is nodig om de
gevolgen van de enorme
overstromingsramp te
verzachten. Men kan ook
een postwissel sturen aan
dit adres:
Nationaal Rampenfonds
Statenlaan 81, Den Haag.
Wie zou zich onbetuigd
laten
TEXEL Er hangt een lome rust over het eilandna
doodmoede en doorwaakte dagen. Maar ook is er de ze
kerheid, dat 4 mannen zijn omgekomen, dat er nog 2
worden vermist en dat eén persoon zwaar gewond in de
Cocksdorp ligt. Te ztvaar gewond om naar zijn eigen om
geving te worden vervoerd. Verder is er de angstwekken
de zekerheid, dat de polder Eendrachtmet tweehon
derd hectaren grond, een aantal boerderijen en woonhui
zen zijn vernield en dat de oogst voor de komende maan
den door het zoute water is bedorven.
feit, dat het Loodswezen hun fa
milie in Hamburg zouden telefo
neren.
Vervolgens vertelden zij over
hun reis vanaf'Hamburg waar
zij allen woonachtig zijn naaT
Rotterdam. Reeds spoedig na de
afreis, verleden week Dinsdag,
ondervonden zij last van het
slechte weer. In de Elbe is men
twee dagen voor anker gegaan
in afwachting van beter weer.
Alles verliep vlot, totdat onder
Texel de sleeptros het Zaterdag
begaf. Terstond werden door de
sleepboot noodseinen uitgezonden,
terwijl aan boord van de Öder al
het mogelijke werd gedaan het
schip in de stroom drijvende te
houden. Al gauw verloor men de
sleepboot uit het oog en was men
geheel aan de woeste zee over
geleverd. Zelf noodseinen uitzen
den was onmogelijk, omdat het
schip niet uitgerust was met een
zendinstailatie. Wel had men een
radio aan boord, maar de storm
vernielde de antenne. Terwijl de
reddingboten zochten, vochten de
leden van de 'bemanning als leeu
wen tegen het water. Tot twee
maal toe ontwaarden zij een red- natllu x i
dingboot, doch het was hen niet ^ijn "droevige""onzekerheid"" over
mogelijk de aandacht op zich te ei in het verre Zee-
vestigen De reddingboten zoch- land aan het aUaar de H. Mis
En als een dodelijke dreiging,
die bijna een massale angst-psy
chose verwekt, is er dan nog de-
zekerheid, dat de Zeedijk tussen
de Eendrachtspolder en Oude-
schild op drie plaatsen uiterst-
zwak is en bij enig nieuw geweld
van zee en storm groot gevaar
loopt.
Ruw genomen is dat alles het
resultaat van uren strijd tegen
een ziedende zee en een onmen
selijke storm. Springvloed en
wind hebben ook het vogeleiland
geteisterd tot de mensen bijna
niet meer konden van vermoeid
heid, angst, zenuwen en tekort
aan voldoende adempauze.
Maar toch is er daarnaast ook
de eerlijke trots, dat de vijand
ten Zuiden van Oudeschild is
overwonnen, dat na uren van
bijna bovenmenselijk worstelen
het water kon worden terug
gedrongen. Vraag echter niet wat
dat alles de mensen heeft gekost.
Het eerste alarm Zaterdag
avond kwam van enkele bewo
ners van Oudeschild. die weer en
wind niet vertrouwend bij onder
zoek ontdekten, dat de sluizen
bij „De Schans" het niet konden
houden. Met een tiental mannen
werd daarop onmiddellijk begon
nen maatregelen te treffen, maar
wat konden die tien mannen, on
danks hun dapperheid tegen een
dergelijk geweld van windkracht
elf en water stijgend tot 3 Meter
boven N.A.P., beginnen.
Hulp werd daarom gevraagd,
nadat uit "Oudeschild zelf verster
kingen waren gekomen, uit Den
Burg en overal elders vandaan.
De noodklokken hadden toen
reeds over Oudeschild hun oproep
laten horen en de sirenes volgden
in Den Burg en elders.
Dankbaarheid
God zij dank kon het onheil bij
Oudeschild worden gekeerd en
de gelovigen hebben Zondagmor
gen in de kerk van hun dierbaar
dorp tijdens de H. Mis God kun
nen danken voor hun redding,
waarbij Pastoor Nijman ondanks
opdroeg.
De oudere mensgn hadden tij
dens de bange strijd om het be
houd van Oudeschild elders een
veilig heenkomen kunnen vinden,
terwijl andere familie's gepakt en
wel klaar stonden om op het eer
ste noodsein onmiddellijk te kun
nen vertrekken. Het water in het
dorp zelf steeg angstwekkend
hoog tussen de bedrijven door en
kwam zeker anderhalve Meter
boven het havenhoofd uit.
Bjj de Eendrachtspolder was
het echter geheel anders gesteld.
Daar was er geen houden meer
aan, ondanks het feit, dat met
Op de terugreis bereikte de
mannen van de Brandaris het
bericht, dat op de Eierlandse
gronden een schip in nood ver
keerde. Door de omstandigheden
aan boord was het onmogelijk en
onverantwoord opnieuw zee te
kiezen.
Schipper J. Bakker van de op
Texel gestationneerde motor-
strandreddingboot Joan Hodshon
met zijn mannen nam de poging
tot redding over. In volslagen
duisternis is de Texelse redding
boot uitgevaren en slaagde er in
het schip tot op 600 meter te
naderen. Toen stond de Hodshon,
die reeds vele en vreemde en
haast ongelofelijke capriolen ge
maakt had, practisch op haar kop
en toen het licht op het gestrande
schip uitviel, maakte de Hodshon
rechtsomkeert. Men besloot de
volgende morgen, zo men nog
tekens van leven kon bespeuren,
opnieuw een poging te wagen.
In tweeën gebroken
Niet de Hodshon, doch de Prins
Hendrik, voer de volgende dag,
Maandag, om 5.50 uur uit, nadat
de Kustwacht Texel tekenen van
leven meende bespeurd te hebben.
De Prins Hendrik had de op
dracht gekregen buitenom naar
de Eierlandse Gronden te gaan
en aldaar een onderzoek in te
stellen. Op deze gevaarlijke gron
den tussen Texel en Vlieland ont
waarde men de Duitse olielichter
„Oder", die, naar men later ver
nam, 's nachts in twee gedeelten
was gebroken, waardoor het ont
stoken licht uitgevallen was.
De bemanning bevond zich op
het achtergdeelte, dat op een ge
vaarlijke plaats op de buiten
grond zat. De Prins Hendrik is
toen de Oder genaderd en heeft,
zij 't niet zonder slag of stoot, de
uit 6 personen bestaande beman
ning overgenomen. Om 10 minu
ten voor tien meldde de kust
wacht Texel, dat de reddingboot
de plaats des onheils verliet en
naar open zee koerste. Tegen 12
uur voer de Prins Hendrik weer
de haven van Nieuwediep bin
nen, waar onder andere de direc
teur-generaal van de KNZHRM,
de heer de Booy, aanwezig was
De Commandant Zeemacht Ne
derland, schout bij nacht F. Th.
Burg-hardt, had niet alleen het
Marine-hospitaal ter beschikking
van de schipbreukelingen gesteld,
doch had er bovendien zorg voor
gedragen, dat bij de aanlegsteiger
een ambulancewagen gereed
stond, alsmede enkele doktoren
en verplegend personeel.
De schipbreukelingen voelden
zichzelf, gezien de omstandighe
den en wat zij hadden meege
maakt, zeer wel, behalve de
stuurman, die door de koude be
vangen was. De bemanning werd
met spoed overgebracht naar het
hospitaal, waar zij, na voorzien
te zijn van warme erwtensoep,
onder de wol werden gestopt.
's Avonds werden zij, in op
dracht van de Esso-Pernis, ge
kleed en overgebracht naar het
hotel „Het Wapen van Den Hel
der".
Ook de bemanning van de Prins
Hendrik, bestaande uit schipper
P. Bot, stuurman J. van Veen,
motordrijver J. Bijl en opstapper
P. Kramer, gingen genieten van
een welverdiende rust.
Dankbaar en vol lof.
Nadat de mannen gekleed en
in het hotel wederom gevoed wa
ren, kregen wij de gelegenheid
even met de geredden te praten.
Allen waren vol dank en lof
voor de vele mofiten die nw
getroost en de service die aan de der productiefactoren) kan ge- king is (basis 1948 is 1ÖÖ) bere-
wal verleend werd. Het meesv steld worden od f 17.450 millioen kend op 106, tegen evei
dankbaar waren ze wel voor het I (f17.020 millioen). De indirecte I in 1951 en 107 in 1950.
ten verder.
Zondagavond brak het schip in
tweeën. De bemanning groepte op
het voorgedeelte en niet, zoals wij
hierboven reeds schreven, op het
achtergedeelte, bijeen. De storm
had alles totaal verwoest. Ramen
waren niet meer aanwezig en
overal gutste het water naar bin
nen.
Het was bovendien niet meer
mogelijk met fakkels de positie
aan te geven, zoals dit tot dat
moment was gedaan. Ook de pro
viand en het water werden be
dorven door het vele zeewater.
De mannen waren kletsnat en
leden de ge'hele nacht. hevige
koude. Toen het eindelijk begon
te lichten, kregen zij een meer
overzichtelijk beeld van hun si
tuatie, welke zeer precair bleek
te zijn. Hun hoop op redding werd
steeds minder, temeer daar door
de eb het water in de onmidde-
lijke nabijheid van het schip zeer
rustig was uiteraard waren zij
niet op de hoogte van dc toestand
in Nederland en men had de
gehele nacht niets meer bemerkt
van pogingen, die in het werk
werden gesteld om te redden.
Totdat gistermorgen de „Prins
Hendrik", die nu getoond heeft
voor het werk berekend te zijn,
verscheen. De reddingboot slaag
de er in de Oder te bereiken en
toen was het nog een kwestie van
springen voor de schipbreukelin
gen. Binnen een uur had de
„Prins Hendrik" de zes beman
ningsleden aan boord.
De zes Duitsers, kapitein H.
Hindrichsen, de stuurman G. Rie-
ger en de matrozen Werner An-
tovski, wiens derde schipbreuk
dit was, Kurt Kni liman. Wilhelm
Brandt en Hans Bork, reizen mor
gen naar hun vaderland terug en
zullen ongetwijfeld nog vele ma
len met dankbaarheid en vol lof
terugdenken en spreken over de
koene zeehelden van Nederland.
Brits vliegtuig
in zee gestort
Nabij Cromer, in Norfolk, aan
de Britse Oostkust, is Maandag
een Brits vliegtuig met drie in
zittenden in zee gestort. Nabu
rige schenen is verzocht naar het
wrak en/of overlevenden uit te
zien.
Suikerfabriek
moderniseert
Massaal ontslag
te wachten
GRONINGEN. De Fries-Gro
ningse Suikerfabriek heeft de
laatste jaren gewerkt aan een
totale mechanisatie en modernise
ring van het bedrijf. Voor het
volbrengen van dat plan zijn
extra arbeidskrachten aangetrok
ken. Nu de vernieuwing nagenoeg
gereed is, zal binnenkort al het
extra personeel weer ontslagen
moeten worden. Ongeveer 150
personeelsleden zullen over en
kele maanden derhalve ontslag
krijgen.
Uit een berekening van het
C.B.S. óver het nationale inko
men in 1952 blijkt, dat het na
tionaal product (tegen marktprij
zen) in 1952 met f 450 millioen
is toegenomen tot f 20.150 mil
lioen, hetgeen een kleinere toe
neming is dan in beide vorige
jaren, toen het nationaal product
met ca. f 2 milliard is gestegen.
De productie in de bedrijven
wordt geschat op f 15.530 mil
lioen tegen f 15.120 millioen in
1951. De productie van de over
heid beliep f 1520 millioen (f1480
millioen). De netto inkomsten uit
het buitenland bedroegen f 400
millioen (f330 millioen). Het na
tionaal inkomen tegen factorkos-
belasting minus subsidie beliep
f2700 millioen (f2680 millioen).
Het saldo van schenkingen en
leningen van of aan het buiten
land is ditmaal negatief voor een
bedrag van f 1800 millioen (vo
rig jaar positief voor f 100 mil
lioen). zodat het totaal der mid
delen. beschikbaar voor binnen
lands bestedingen, geschat kan
worden op f 18.350 millioen (v.j.
f 19.800 millioen).
De consumptie door verbruikers
wordt geraamd op f 13.650 miin.
(f 13.600 min.), de overheidsbe
stedingen op f3.470 min, (f3.200
min.). De netto investering in de
bedrijven wordt geschat op f1930
min. (f 2000 min.), en de voor-
raadvorming en toeneming onder
handen werk op f700 min. nega
tief. tegen f 1000 min. positief
vorig jaar. Het reëel nationaal
man en macht werd gezwoegd,
dat steeds weer mannen door de
Teso werden aangevoerd en dat
alles en alles werd gedaan om
de polder van de ondergang te
redden.
Droefheid
Daar achterhaalde ook het
noodlot zes mannen in een Teso-
bus, die met een stuk instortende
dijk in zee verdwenen. Men weet
er van en de droefheid hangt nu
over het geschonden eiland.
Het gevaar is echter nog niet
geweken. Tussen Oudeschild en
de ondergelopen polder is de dijk
zo zwak, dat hij een voortduren
de dreiging blijft voor de polder
„Het Noorden" en het Zuidelijker
gelegen land. Maar ook daar
vechten de van alle kanten op
gekomen mannen door.
De duinen en de dijk om de
Eierlandse polder hebben zich
ben weliswaar heel wat zand
moeten offeren aan het geweld
van het water en ook de dijk
moest talrijke aanvallen door
staan, maar zorgelijk gevaar is er
toch niet geweest. Anders is het
Zuidelijker bij de Westerslag
even ten Noorden van Den
Hoorn. Ook daar zullen maatre
gelen worden genomen om de
zee te kunnen weerstaan en bij
't Horntje, waar grote happen
van de strand-duinen zijn ver
zwolgen.
De Texelaars hebben Zondag
reeds versterkingen gekregen van
Marine-eenheden en van compag
nieën Mariniers. Zij hebben hun
dapper aandeel gehad in het ge
vecht op leven en dood met de
zee, evenals de oud-Indiëgangers
uit Friesland hadden, nadat zij
vrijwillig waren gekomen om de
hulptroepen bij te staan.
meester C. de Koning de teugels
van de massale strijd strak in
handen, en kwam loco-burge
meester de Waard hem aflossen
en namen de commandanten van
de militaire eenheden, de opzich
ters, en bazen van de hulptroe
pen de instructie's in ontvangst
en zorgden tientallen dames er
voor, dat de dodelijk-vermoeide
mannen bij toerbeurt te eten en
te drinken konden krijgen.
Dat was Texel op zijn allerbest.
Nu loopt men in lome rust na
dodelijk-vermoeiende uren door
het dorp en spreekt over de voor
bije gevaren. Men denkt aan de
slachtoffers en hoopt dat de ele
menten nu zijn uitgeraasd, zodat
met het herstel kan worden be
gonnen.
De schade is nauwelijks te ra
men, dat is trouwens zorg voor
later, de hoofdzaak is, dat de
dreiging kan worden afgewend
en daarvoor wil men voorlopig
nog doorvechten, vier uren op,
vier uren af. dag en nacht.
Het gaat om tienduizend
eilandbewoners, die hun ge
boortegrond lief hebben.
Nationale inzameling
Later kwamen er enkele hon- De landbouworganisaties in de
derden D.U.W.-arbeiders van het Wieringermeer hebben aan de
vasteland bij, zodat de mannen burgemeester hun schuren en
elkaar om de vier uren konden huizen aangeboden voor het op-
aflossen, terwijl de Rode Kruis- nemen van mensen en vee uit
de getroffen gebieden.
Ook hebben jongelui zich reeds
mannen en -vrouwen, aangevuld
met colonne-leden uit Den Helder
eveneens hun aandeel in de grote
worsteling hebben geleverd.
Verbeten vechtlust
Het nieuwe consultatiebureau
in Den Burg was reeds onmiddel
lijk tot noodhospitaal ingericht,
maar heeft gelukkig geen dienst
behoeven te doen. Het hoofd
kwartier van de verbeten strijd
tegen de woedende elementen
was in hotel de Lindeboom ge
vestigd. Daar kwamen later af
gevaardigden van fabrieken, be
drijven en particulieren van het
vasteland hulp en goederen aan
bieden, soms duizend zakken
ui^ucil, dulllo uü16ci1u cli
goed gehouden. De duinen heb- I zand tegelijk. Daar hield burge-
Zondag aangemeld om behulp
zaam te zijn bij het inzamelen
van goederen en geld voor de
getroffen gebieden.
Zondagavond vertrokken nog
vrachtwagens uit de Wieringer
meer om hulp te bieden waar
dat mogelijk was.
Geslaagd
W ARMENHUIZEN. Tijdens
de een dezer dagen gehouden
examens door de Associatie voor
Praktijk-examens te Amsterdam
slaagde onze dorpsgenoot P. Va
der Nz., voor het examen Duit
se Handelscorrespondentie.
(Van een onzer redacteuren)
Het water bereikte op Vlieland en Terschelling een
hoogte van 3.30 m. boven N.A.P. en in Harlingen ivas
dit zelfs 3.68 m. Dit is een hoogte welke nog belangrijk
die van de beruchte watervloed van 1825 overtreftWan
neer, gezien deze enorme ivatermassa, de aangerichte
schade in ogenschouw wordt genomen, kan men geluk
kig niet anders constateren, dan dat de schade is meege
vallen.
In Harlingen had de schade
nog belangrijk lager kunnen zijn,
wanneer men tijdig de sluitstuk
ken in de opening had geplaatst,
daar waar de spoor- en rijweg
door de verhoogde zeewering lo
pen. Toen de mannen van de
Rijkswaterstaat hiermede aan het
werk waren, stroomde het zee
water reeds langs de spoorbaan,
de Havenweg en Zeeweg de stad
binnen, om door diverse straten,
huizen en pakhuizen heen, als
een waterval in de Rozengracht
de overstroomde steiger de boot
te bereiken, waarna zij met de
boot langs de Zuidkust gekruist
hebben, tot de boot weer vast
gemaakt kon worden bij afne
mend water.
Het VW-gebouwtje bij de aan
legsteiger werd vernield, op de
West onderging een loodsje van
de L.S.K., waarin aanhangwagen
en brandblusmaterialen, eenzelfde
lot; er is nog niets van terug
gevonden.
Het Zweedse m.s. „Vidor", een
Stormschade
j WIERINGERMEER Hoewel
lp st.nrm nnlt Hnnin i„ rli, W."„ iHUöieil
de storm ook danig in de Wie
ringermeer heeft huisgehouden, i IS vn.
is toch de schade minder dan gratiq
in andere delen van het land. I graus'
De afsluitddiik naar Friesland!
en de polderdijk hebben niet
veel schade gekregen.
Wel zijn van zeer veel huizen
pannen afgewaaid. Van meerdere
landbouwschuren heeft de storm
wind grote golfplaten afgeslagen,
zodat de opgeborgen oogsten in
de schuren waterschade opliepen.
Lorentzstraat
te storten. De ergste schade is schip van 2 a 3000 ton, strandde
hier bij hotel „Zeezicht", waar
de benedenverdieping blank
kwam te staan en de schadepost
in de duizenden loopt.
„Brandaris" en „Holland"
voeren uit
Op Terschelling sloeg de zee
door de duinen bij Oosterend en
dreigde een doorbraak van het
gehele eiland. De polderdijk, waar
in angstige spanning de wacht
werd gehouden, hield het even
wel, zodat de duinafslag en enige
materiële schade aan de huizen
op de Willem Barendszkade, waar
het water binnendrong, de ergste
gevolgen zijn. De postboot ver
richtte een kranig stukje werk,
door evengoed de tocht naar Har
lingen te volbrengen, zij het dan
dat met twee uur vertraging werd
vertrokken en de passagiers per
roeiboot aan boord gebracht
moesten worden.
De „Brandaris" voer uit en
heeft, naar verluidt, schipbreu
kelingen aan boord genomen, die
aan een ander schip zijn over
gedragen, Ook de „Holland" van
Rederij Doeksen voer uit ter ver
vanging van haar grote zuster
„Holland 2", die momenteel in
Harlingen op de scheepswerf ligt
voor onderhoudswerkzaamheden.
Op Vlieland bedroeg de duin-
afslag tengevolge van de storm
over de gehele lengte van het
eiland, naar schatting tien a vijf
tien meter, met enige doorbraken
van honderd tot vijfhonderd me
ter landinwaarts. Het Strandhotel
heeft nog maar een vijftal meters
duin tussen hotel en strand en
wordt bij een volgende storm
gevaarlijk.
Het dorp zelf bleef vrij van het
water dank zii de waterkering,
langs de Havenweg moesten ech
ter enige huizen ontruimd wor
den, waarbij een bejaard echt
paar door redders, die tot hun
middel door het water moesten
gaan, in veiligheid werd gebracht.
De postboot Vlieland" dreigde
verloren te gaan, doordat één der
kabels brak. Een drietal leden
der bemanning wist echter via
bij het reddinghuisje en zit thans
hoog op de Vliehors.
Enige Vlielanders hebben reeds
kans gezien het schip lopende te
bereiken en aan boord te komen.
Daar ook hier verder geen on
gelukken gemeld zijn, kan ook
Vlieland tevreden zijn over de
afloop van deze ergste storm
sinds mensenheugenis.
Tweemaal begin van brand
WIERINGERMEER Door de
aanwakkerende storm geraakten
Zaterdagmorgen op twee plaat
sen het roet in de schoorstenen
in brand. Beide gevallen kwa-
men voor in houten Zweedse
noodwoningen. Doordat de
brandweer van Middenmeer en
Wieringerwerf spoedig ter plaatse
waren, was de brand spoedig be
dwongen.
K.A.B. Luslrumherdenking
WIERINGERMEER Zondag
8 Februari a.s. zal de K.A.B.-af-
deling Wieringermeer in hotel
Smit een feestelijke bijeenkomst
beleggen ter herdenking van het
50-jarig bestaan van de afdeling.
Het jonge en actieve bestuur
zal op die dag van de leden een
vaandel aangeboden krijgen door
K.A.B.-vrouwen vervaardigd. Het
vaandel zal door de geestelijk
adviseur, pastoor P. de Wit pas
te Middenmeer, ingewijd worden.
Door de leden zal een toneel
stuk opgevoerd worden genaamd
,Als stad en Land elkaar ont-
De toegang voor deze avond
voor de K.A.B.-leden geheel
DUINKERKEN. 2 Febr.' (A.P.)
IL.- In de haven van Duinkerken
Van een kantoor van Wederop- zullen voorlopig geen grote sche-
bouw, staande bij de Hoornse pen kunnen binnenvaren, aan-
Brug te Middenmeer was het gezien de sluizen gisteren door
dak afgewaaid, waarna de storm- het hoge water onklaar zijn ge-
wind met tekeningen en papie- raakt. Kleine schepen kunnen
re" aan °e baal gmg .Schade door een zijsluis binnenkomen,
hebben ook gekregen de in aan- Men hoopt, de schade aan de
tOUW ,21J,nde huizen aan de prof. grote sluizen tegen Woensdag
te Middenmeer, hersteld te hebben.
waarvan ruiten en ramen stuk
geslagen zijn.
Raadsvergadering
uitgesteld
WIERINGERMEER Wegens
plotselinge uitstedigheid van bur
gemeester Loggers is de raadsver
gadering van gisteren. Maandag
middag 2 uur. versteld naar he
den, Dinsdagavond 7 uur.
Verder is men met man en
macht bezig, de dijk bij het dorp
Roosenkaal te herstellen. Het
water, dat door de breuk naar
binnen is gestroomd, heeft geen
ernstige schade aangericht.
In totaal bedraagt de schade in
de sector Duinkerken, volgens
een officiële schatting verschei
dene honderden millioen francs.
De veerdienst op Engeland zal
niet voor Woensdag kunnen wor
den hervat.
T"
ten (de som van de beloningen inkomen per hoofd van de bevol-
Vele getroffenen uit de over
stroomde gebieden komen naar
Rotterdam, waar zij in de Ahoy-
hal liefderijk worden ontvangen.
Een gezin uit Slikkerveer, vader,
moeder en twee baby's wacht
om te worden ingeschreven,
waarna zij liefderijk door pad
vinders, -sters en U. V. V.-sters
worden verzorgd