Na 24 uur zoeken werd prooi aan 9S75 Verbeten Texelaars vechten tegen woedende elementen Waterstanden bereikten peil als nooit tevoren Machteloze „Oder" zat vast op de Eierlaiulse gronden Gevaar nog niet geweken Het nationale inkomen steeg met 450 millioen Langs de Waddeneilanden Zweeds schip op Vliehors De schade in Frankrijk Dinsdag 3 Februari 1953 Pagina 3 „PRINS HENDRIKREDDE ZES MAN DEN HELDER. Drie reddingsboten van de K.N.Z.H.R.M. zijn van Zaterdagavond tot Maandagmorgen in actie ge- iveest om te trachten de in nood geraakte Duitse olielich- ter Oderbijstand te verlenen en zo nodig de beman ning in veiligheid te brengen. Urenlange speurtochten waren nodig om de in twee stukken gebroken olielichter te vinden. Gistermorgen tegen twaalf uur voer de motor- reddingboot Prins Hendrik de haven van Nieuwediep binnen met aan boord de uit zes personen bestaande bemanning van de „Oder". Zaterdagavond om ongeveer acht uur kwamen in Den Helder de eerste berichten binnen van de sleepboot Gulosen Fjord, die door de storm haar sleep was verloren. Door de hevige ruk winden was de tros tussen de sleepboot en de Oder stukgesla gen en dreef de olielichter rond, overgelaten aan een woeste zee bij zeer slecht weer. Later kwa men dan ook noodseinen binnen en om tien minuten voor negen die avond verliet de motorred dingboot „Prins Hendrik" -de ha ven om te trachten de met gas- olie geladen lichter, die als positie had opgegeven 20 mijl ten N.W. van Texel, op te sporen. Ook de op Terschelling gesta- tionneerde reddingboot „Branda- ris" voer Zaterdagavond met een zelfde opdracht uit. Beide sche pen hebben de gehele nacht en ook een groot deel van de daarop volgende dag gezocht op de Noordzee, doch nergens was de aanwezigheid van een in nood geraakt schip te bespeuren. Door de buitengewoon hoge waterstand in de haven van Nieuwediep was de electriciteitscentrale aldaar uitgevallen, waardoor niet alleen de gehele buitenhaven in donker kwam te zitten, maar bovendien de zend- en ontvanginstallatie van het Havenkantoor uitviel, zodat aldaar geen contact met de Prins Hendrik kon worden onderhou den. Via de kustwacht te Huis duinen bleef men echter nog in verbinding met de reddingboot, maar des nachts vernielde de storm de antennes en werd de verbinding verbroken. Daarna moest de verbinding onderhouden worden via het kustwachtstation Brandaris op Terschelling. De moeilijke en urenlange speurtochten waren echter tever geefs en ontzettend zwaar. Door verraderlijke en zeer diepe grond- zeeën gebeurde het enige malen, dat de Prins Hendrik 90 graden slagzij maakte. Volkomen uitge put moesten de dappere redders hun werk staken en. om 3.15 uur n.m. voer de reddingboot de ha ven van Nieuwediep weer bin nen. Ook de Brandaris besloot om dezelfde redenen haar station weer op te zoeken, mede door het feit, dat de schipper, Klaas Tot, met zijn hand bekneld ge raakt was tussen een tros en een bolster en hoog nodig behandeld moest worden. Ondanks zijn ver wondingen bracht de schipper zijn schip zelf naar de haven van Terschelling. Het gironummer van het Nationale Rampenfonds is 9575Den Haag. Dat nummer houdt iedereen in deze dagen voor ogen. Veel geld is nodig om de gevolgen van de enorme overstromingsramp te verzachten. Men kan ook een postwissel sturen aan dit adres: Nationaal Rampenfonds Statenlaan 81, Den Haag. Wie zou zich onbetuigd laten TEXEL Er hangt een lome rust over het eilandna doodmoede en doorwaakte dagen. Maar ook is er de ze kerheid, dat 4 mannen zijn omgekomen, dat er nog 2 worden vermist en dat eén persoon zwaar gewond in de Cocksdorp ligt. Te ztvaar gewond om naar zijn eigen om geving te worden vervoerd. Verder is er de angstwekken de zekerheid, dat de polder Eendrachtmet tweehon derd hectaren grond, een aantal boerderijen en woonhui zen zijn vernield en dat de oogst voor de komende maan den door het zoute water is bedorven. feit, dat het Loodswezen hun fa milie in Hamburg zouden telefo neren. Vervolgens vertelden zij over hun reis vanaf'Hamburg waar zij allen woonachtig zijn naaT Rotterdam. Reeds spoedig na de afreis, verleden week Dinsdag, ondervonden zij last van het slechte weer. In de Elbe is men twee dagen voor anker gegaan in afwachting van beter weer. Alles verliep vlot, totdat onder Texel de sleeptros het Zaterdag begaf. Terstond werden door de sleepboot noodseinen uitgezonden, terwijl aan boord van de Öder al het mogelijke werd gedaan het schip in de stroom drijvende te houden. Al gauw verloor men de sleepboot uit het oog en was men geheel aan de woeste zee over geleverd. Zelf noodseinen uitzen den was onmogelijk, omdat het schip niet uitgerust was met een zendinstailatie. Wel had men een radio aan boord, maar de storm vernielde de antenne. Terwijl de reddingboten zochten, vochten de leden van de 'bemanning als leeu wen tegen het water. Tot twee maal toe ontwaarden zij een red- natllu x i dingboot, doch het was hen niet ^ijn "droevige""onzekerheid"" over mogelijk de aandacht op zich te ei in het verre Zee- vestigen De reddingboten zoch- land aan het aUaar de H. Mis En als een dodelijke dreiging, die bijna een massale angst-psy chose verwekt, is er dan nog de- zekerheid, dat de Zeedijk tussen de Eendrachtspolder en Oude- schild op drie plaatsen uiterst- zwak is en bij enig nieuw geweld van zee en storm groot gevaar loopt. Ruw genomen is dat alles het resultaat van uren strijd tegen een ziedende zee en een onmen selijke storm. Springvloed en wind hebben ook het vogeleiland geteisterd tot de mensen bijna niet meer konden van vermoeid heid, angst, zenuwen en tekort aan voldoende adempauze. Maar toch is er daarnaast ook de eerlijke trots, dat de vijand ten Zuiden van Oudeschild is overwonnen, dat na uren van bijna bovenmenselijk worstelen het water kon worden terug gedrongen. Vraag echter niet wat dat alles de mensen heeft gekost. Het eerste alarm Zaterdag avond kwam van enkele bewo ners van Oudeschild. die weer en wind niet vertrouwend bij onder zoek ontdekten, dat de sluizen bij „De Schans" het niet konden houden. Met een tiental mannen werd daarop onmiddellijk begon nen maatregelen te treffen, maar wat konden die tien mannen, on danks hun dapperheid tegen een dergelijk geweld van windkracht elf en water stijgend tot 3 Meter boven N.A.P., beginnen. Hulp werd daarom gevraagd, nadat uit "Oudeschild zelf verster kingen waren gekomen, uit Den Burg en overal elders vandaan. De noodklokken hadden toen reeds over Oudeschild hun oproep laten horen en de sirenes volgden in Den Burg en elders. Dankbaarheid God zij dank kon het onheil bij Oudeschild worden gekeerd en de gelovigen hebben Zondagmor gen in de kerk van hun dierbaar dorp tijdens de H. Mis God kun nen danken voor hun redding, waarbij Pastoor Nijman ondanks opdroeg. De oudere mensgn hadden tij dens de bange strijd om het be houd van Oudeschild elders een veilig heenkomen kunnen vinden, terwijl andere familie's gepakt en wel klaar stonden om op het eer ste noodsein onmiddellijk te kun nen vertrekken. Het water in het dorp zelf steeg angstwekkend hoog tussen de bedrijven door en kwam zeker anderhalve Meter boven het havenhoofd uit. Bjj de Eendrachtspolder was het echter geheel anders gesteld. Daar was er geen houden meer aan, ondanks het feit, dat met Op de terugreis bereikte de mannen van de Brandaris het bericht, dat op de Eierlandse gronden een schip in nood ver keerde. Door de omstandigheden aan boord was het onmogelijk en onverantwoord opnieuw zee te kiezen. Schipper J. Bakker van de op Texel gestationneerde motor- strandreddingboot Joan Hodshon met zijn mannen nam de poging tot redding over. In volslagen duisternis is de Texelse redding boot uitgevaren en slaagde er in het schip tot op 600 meter te naderen. Toen stond de Hodshon, die reeds vele en vreemde en haast ongelofelijke capriolen ge maakt had, practisch op haar kop en toen het licht op het gestrande schip uitviel, maakte de Hodshon rechtsomkeert. Men besloot de volgende morgen, zo men nog tekens van leven kon bespeuren, opnieuw een poging te wagen. In tweeën gebroken Niet de Hodshon, doch de Prins Hendrik, voer de volgende dag, Maandag, om 5.50 uur uit, nadat de Kustwacht Texel tekenen van leven meende bespeurd te hebben. De Prins Hendrik had de op dracht gekregen buitenom naar de Eierlandse Gronden te gaan en aldaar een onderzoek in te stellen. Op deze gevaarlijke gron den tussen Texel en Vlieland ont waarde men de Duitse olielichter „Oder", die, naar men later ver nam, 's nachts in twee gedeelten was gebroken, waardoor het ont stoken licht uitgevallen was. De bemanning bevond zich op het achtergdeelte, dat op een ge vaarlijke plaats op de buiten grond zat. De Prins Hendrik is toen de Oder genaderd en heeft, zij 't niet zonder slag of stoot, de uit 6 personen bestaande beman ning overgenomen. Om 10 minu ten voor tien meldde de kust wacht Texel, dat de reddingboot de plaats des onheils verliet en naar open zee koerste. Tegen 12 uur voer de Prins Hendrik weer de haven van Nieuwediep bin nen, waar onder andere de direc teur-generaal van de KNZHRM, de heer de Booy, aanwezig was De Commandant Zeemacht Ne derland, schout bij nacht F. Th. Burg-hardt, had niet alleen het Marine-hospitaal ter beschikking van de schipbreukelingen gesteld, doch had er bovendien zorg voor gedragen, dat bij de aanlegsteiger een ambulancewagen gereed stond, alsmede enkele doktoren en verplegend personeel. De schipbreukelingen voelden zichzelf, gezien de omstandighe den en wat zij hadden meege maakt, zeer wel, behalve de stuurman, die door de koude be vangen was. De bemanning werd met spoed overgebracht naar het hospitaal, waar zij, na voorzien te zijn van warme erwtensoep, onder de wol werden gestopt. 's Avonds werden zij, in op dracht van de Esso-Pernis, ge kleed en overgebracht naar het hotel „Het Wapen van Den Hel der". Ook de bemanning van de Prins Hendrik, bestaande uit schipper P. Bot, stuurman J. van Veen, motordrijver J. Bijl en opstapper P. Kramer, gingen genieten van een welverdiende rust. Dankbaar en vol lof. Nadat de mannen gekleed en in het hotel wederom gevoed wa ren, kregen wij de gelegenheid even met de geredden te praten. Allen waren vol dank en lof voor de vele mofiten die nw getroost en de service die aan de der productiefactoren) kan ge- king is (basis 1948 is 1ÖÖ) bere- wal verleend werd. Het meesv steld worden od f 17.450 millioen kend op 106, tegen evei dankbaar waren ze wel voor het I (f17.020 millioen). De indirecte I in 1951 en 107 in 1950. ten verder. Zondagavond brak het schip in tweeën. De bemanning groepte op het voorgedeelte en niet, zoals wij hierboven reeds schreven, op het achtergedeelte, bijeen. De storm had alles totaal verwoest. Ramen waren niet meer aanwezig en overal gutste het water naar bin nen. Het was bovendien niet meer mogelijk met fakkels de positie aan te geven, zoals dit tot dat moment was gedaan. Ook de pro viand en het water werden be dorven door het vele zeewater. De mannen waren kletsnat en leden de ge'hele nacht. hevige koude. Toen het eindelijk begon te lichten, kregen zij een meer overzichtelijk beeld van hun si tuatie, welke zeer precair bleek te zijn. Hun hoop op redding werd steeds minder, temeer daar door de eb het water in de onmidde- lijke nabijheid van het schip zeer rustig was uiteraard waren zij niet op de hoogte van dc toestand in Nederland en men had de gehele nacht niets meer bemerkt van pogingen, die in het werk werden gesteld om te redden. Totdat gistermorgen de „Prins Hendrik", die nu getoond heeft voor het werk berekend te zijn, verscheen. De reddingboot slaag de er in de Oder te bereiken en toen was het nog een kwestie van springen voor de schipbreukelin gen. Binnen een uur had de „Prins Hendrik" de zes beman ningsleden aan boord. De zes Duitsers, kapitein H. Hindrichsen, de stuurman G. Rie- ger en de matrozen Werner An- tovski, wiens derde schipbreuk dit was, Kurt Kni liman. Wilhelm Brandt en Hans Bork, reizen mor gen naar hun vaderland terug en zullen ongetwijfeld nog vele ma len met dankbaarheid en vol lof terugdenken en spreken over de koene zeehelden van Nederland. Brits vliegtuig in zee gestort Nabij Cromer, in Norfolk, aan de Britse Oostkust, is Maandag een Brits vliegtuig met drie in zittenden in zee gestort. Nabu rige schenen is verzocht naar het wrak en/of overlevenden uit te zien. Suikerfabriek moderniseert Massaal ontslag te wachten GRONINGEN. De Fries-Gro ningse Suikerfabriek heeft de laatste jaren gewerkt aan een totale mechanisatie en modernise ring van het bedrijf. Voor het volbrengen van dat plan zijn extra arbeidskrachten aangetrok ken. Nu de vernieuwing nagenoeg gereed is, zal binnenkort al het extra personeel weer ontslagen moeten worden. Ongeveer 150 personeelsleden zullen over en kele maanden derhalve ontslag krijgen. Uit een berekening van het C.B.S. óver het nationale inko men in 1952 blijkt, dat het na tionaal product (tegen marktprij zen) in 1952 met f 450 millioen is toegenomen tot f 20.150 mil lioen, hetgeen een kleinere toe neming is dan in beide vorige jaren, toen het nationaal product met ca. f 2 milliard is gestegen. De productie in de bedrijven wordt geschat op f 15.530 mil lioen tegen f 15.120 millioen in 1951. De productie van de over heid beliep f 1520 millioen (f1480 millioen). De netto inkomsten uit het buitenland bedroegen f 400 millioen (f330 millioen). Het na tionaal inkomen tegen factorkos- belasting minus subsidie beliep f2700 millioen (f2680 millioen). Het saldo van schenkingen en leningen van of aan het buiten land is ditmaal negatief voor een bedrag van f 1800 millioen (vo rig jaar positief voor f 100 mil lioen). zodat het totaal der mid delen. beschikbaar voor binnen lands bestedingen, geschat kan worden op f 18.350 millioen (v.j. f 19.800 millioen). De consumptie door verbruikers wordt geraamd op f 13.650 miin. (f 13.600 min.), de overheidsbe stedingen op f3.470 min, (f3.200 min.). De netto investering in de bedrijven wordt geschat op f1930 min. (f 2000 min.), en de voor- raadvorming en toeneming onder handen werk op f700 min. nega tief. tegen f 1000 min. positief vorig jaar. Het reëel nationaal man en macht werd gezwoegd, dat steeds weer mannen door de Teso werden aangevoerd en dat alles en alles werd gedaan om de polder van de ondergang te redden. Droefheid Daar achterhaalde ook het noodlot zes mannen in een Teso- bus, die met een stuk instortende dijk in zee verdwenen. Men weet er van en de droefheid hangt nu over het geschonden eiland. Het gevaar is echter nog niet geweken. Tussen Oudeschild en de ondergelopen polder is de dijk zo zwak, dat hij een voortduren de dreiging blijft voor de polder „Het Noorden" en het Zuidelijker gelegen land. Maar ook daar vechten de van alle kanten op gekomen mannen door. De duinen en de dijk om de Eierlandse polder hebben zich ben weliswaar heel wat zand moeten offeren aan het geweld van het water en ook de dijk moest talrijke aanvallen door staan, maar zorgelijk gevaar is er toch niet geweest. Anders is het Zuidelijker bij de Westerslag even ten Noorden van Den Hoorn. Ook daar zullen maatre gelen worden genomen om de zee te kunnen weerstaan en bij 't Horntje, waar grote happen van de strand-duinen zijn ver zwolgen. De Texelaars hebben Zondag reeds versterkingen gekregen van Marine-eenheden en van compag nieën Mariniers. Zij hebben hun dapper aandeel gehad in het ge vecht op leven en dood met de zee, evenals de oud-Indiëgangers uit Friesland hadden, nadat zij vrijwillig waren gekomen om de hulptroepen bij te staan. meester C. de Koning de teugels van de massale strijd strak in handen, en kwam loco-burge meester de Waard hem aflossen en namen de commandanten van de militaire eenheden, de opzich ters, en bazen van de hulptroe pen de instructie's in ontvangst en zorgden tientallen dames er voor, dat de dodelijk-vermoeide mannen bij toerbeurt te eten en te drinken konden krijgen. Dat was Texel op zijn allerbest. Nu loopt men in lome rust na dodelijk-vermoeiende uren door het dorp en spreekt over de voor bije gevaren. Men denkt aan de slachtoffers en hoopt dat de ele menten nu zijn uitgeraasd, zodat met het herstel kan worden be gonnen. De schade is nauwelijks te ra men, dat is trouwens zorg voor later, de hoofdzaak is, dat de dreiging kan worden afgewend en daarvoor wil men voorlopig nog doorvechten, vier uren op, vier uren af. dag en nacht. Het gaat om tienduizend eilandbewoners, die hun ge boortegrond lief hebben. Nationale inzameling Later kwamen er enkele hon- De landbouworganisaties in de derden D.U.W.-arbeiders van het Wieringermeer hebben aan de vasteland bij, zodat de mannen burgemeester hun schuren en elkaar om de vier uren konden huizen aangeboden voor het op- aflossen, terwijl de Rode Kruis- nemen van mensen en vee uit de getroffen gebieden. Ook hebben jongelui zich reeds mannen en -vrouwen, aangevuld met colonne-leden uit Den Helder eveneens hun aandeel in de grote worsteling hebben geleverd. Verbeten vechtlust Het nieuwe consultatiebureau in Den Burg was reeds onmiddel lijk tot noodhospitaal ingericht, maar heeft gelukkig geen dienst behoeven te doen. Het hoofd kwartier van de verbeten strijd tegen de woedende elementen was in hotel de Lindeboom ge vestigd. Daar kwamen later af gevaardigden van fabrieken, be drijven en particulieren van het vasteland hulp en goederen aan bieden, soms duizend zakken ui^ucil, dulllo uü16ci1u cli goed gehouden. De duinen heb- I zand tegelijk. Daar hield burge- Zondag aangemeld om behulp zaam te zijn bij het inzamelen van goederen en geld voor de getroffen gebieden. Zondagavond vertrokken nog vrachtwagens uit de Wieringer meer om hulp te bieden waar dat mogelijk was. Geslaagd W ARMENHUIZEN. Tijdens de een dezer dagen gehouden examens door de Associatie voor Praktijk-examens te Amsterdam slaagde onze dorpsgenoot P. Va der Nz., voor het examen Duit se Handelscorrespondentie. (Van een onzer redacteuren) Het water bereikte op Vlieland en Terschelling een hoogte van 3.30 m. boven N.A.P. en in Harlingen ivas dit zelfs 3.68 m. Dit is een hoogte welke nog belangrijk die van de beruchte watervloed van 1825 overtreftWan neer, gezien deze enorme ivatermassa, de aangerichte schade in ogenschouw wordt genomen, kan men geluk kig niet anders constateren, dan dat de schade is meege vallen. In Harlingen had de schade nog belangrijk lager kunnen zijn, wanneer men tijdig de sluitstuk ken in de opening had geplaatst, daar waar de spoor- en rijweg door de verhoogde zeewering lo pen. Toen de mannen van de Rijkswaterstaat hiermede aan het werk waren, stroomde het zee water reeds langs de spoorbaan, de Havenweg en Zeeweg de stad binnen, om door diverse straten, huizen en pakhuizen heen, als een waterval in de Rozengracht de overstroomde steiger de boot te bereiken, waarna zij met de boot langs de Zuidkust gekruist hebben, tot de boot weer vast gemaakt kon worden bij afne mend water. Het VW-gebouwtje bij de aan legsteiger werd vernield, op de West onderging een loodsje van de L.S.K., waarin aanhangwagen en brandblusmaterialen, eenzelfde lot; er is nog niets van terug gevonden. Het Zweedse m.s. „Vidor", een Stormschade j WIERINGERMEER Hoewel lp st.nrm nnlt Hnnin i„ rli, W."„ iHUöieil de storm ook danig in de Wie ringermeer heeft huisgehouden, i IS vn. is toch de schade minder dan gratiq in andere delen van het land. I graus' De afsluitddiik naar Friesland! en de polderdijk hebben niet veel schade gekregen. Wel zijn van zeer veel huizen pannen afgewaaid. Van meerdere landbouwschuren heeft de storm wind grote golfplaten afgeslagen, zodat de opgeborgen oogsten in de schuren waterschade opliepen. Lorentzstraat te storten. De ergste schade is schip van 2 a 3000 ton, strandde hier bij hotel „Zeezicht", waar de benedenverdieping blank kwam te staan en de schadepost in de duizenden loopt. „Brandaris" en „Holland" voeren uit Op Terschelling sloeg de zee door de duinen bij Oosterend en dreigde een doorbraak van het gehele eiland. De polderdijk, waar in angstige spanning de wacht werd gehouden, hield het even wel, zodat de duinafslag en enige materiële schade aan de huizen op de Willem Barendszkade, waar het water binnendrong, de ergste gevolgen zijn. De postboot ver richtte een kranig stukje werk, door evengoed de tocht naar Har lingen te volbrengen, zij het dan dat met twee uur vertraging werd vertrokken en de passagiers per roeiboot aan boord gebracht moesten worden. De „Brandaris" voer uit en heeft, naar verluidt, schipbreu kelingen aan boord genomen, die aan een ander schip zijn over gedragen, Ook de „Holland" van Rederij Doeksen voer uit ter ver vanging van haar grote zuster „Holland 2", die momenteel in Harlingen op de scheepswerf ligt voor onderhoudswerkzaamheden. Op Vlieland bedroeg de duin- afslag tengevolge van de storm over de gehele lengte van het eiland, naar schatting tien a vijf tien meter, met enige doorbraken van honderd tot vijfhonderd me ter landinwaarts. Het Strandhotel heeft nog maar een vijftal meters duin tussen hotel en strand en wordt bij een volgende storm gevaarlijk. Het dorp zelf bleef vrij van het water dank zii de waterkering, langs de Havenweg moesten ech ter enige huizen ontruimd wor den, waarbij een bejaard echt paar door redders, die tot hun middel door het water moesten gaan, in veiligheid werd gebracht. De postboot Vlieland" dreigde verloren te gaan, doordat één der kabels brak. Een drietal leden der bemanning wist echter via bij het reddinghuisje en zit thans hoog op de Vliehors. Enige Vlielanders hebben reeds kans gezien het schip lopende te bereiken en aan boord te komen. Daar ook hier verder geen on gelukken gemeld zijn, kan ook Vlieland tevreden zijn over de afloop van deze ergste storm sinds mensenheugenis. Tweemaal begin van brand WIERINGERMEER Door de aanwakkerende storm geraakten Zaterdagmorgen op twee plaat sen het roet in de schoorstenen in brand. Beide gevallen kwa- men voor in houten Zweedse noodwoningen. Doordat de brandweer van Middenmeer en Wieringerwerf spoedig ter plaatse waren, was de brand spoedig be dwongen. K.A.B. Luslrumherdenking WIERINGERMEER Zondag 8 Februari a.s. zal de K.A.B.-af- deling Wieringermeer in hotel Smit een feestelijke bijeenkomst beleggen ter herdenking van het 50-jarig bestaan van de afdeling. Het jonge en actieve bestuur zal op die dag van de leden een vaandel aangeboden krijgen door K.A.B.-vrouwen vervaardigd. Het vaandel zal door de geestelijk adviseur, pastoor P. de Wit pas te Middenmeer, ingewijd worden. Door de leden zal een toneel stuk opgevoerd worden genaamd ,Als stad en Land elkaar ont- De toegang voor deze avond voor de K.A.B.-leden geheel DUINKERKEN. 2 Febr.' (A.P.) IL.- In de haven van Duinkerken Van een kantoor van Wederop- zullen voorlopig geen grote sche- bouw, staande bij de Hoornse pen kunnen binnenvaren, aan- Brug te Middenmeer was het gezien de sluizen gisteren door dak afgewaaid, waarna de storm- het hoge water onklaar zijn ge- wind met tekeningen en papie- raakt. Kleine schepen kunnen re" aan °e baal gmg .Schade door een zijsluis binnenkomen, hebben ook gekregen de in aan- Men hoopt, de schade aan de tOUW ,21J,nde huizen aan de prof. grote sluizen tegen Woensdag te Middenmeer, hersteld te hebben. waarvan ruiten en ramen stuk geslagen zijn. Raadsvergadering uitgesteld WIERINGERMEER Wegens plotselinge uitstedigheid van bur gemeester Loggers is de raadsver gadering van gisteren. Maandag middag 2 uur. versteld naar he den, Dinsdagavond 7 uur. Verder is men met man en macht bezig, de dijk bij het dorp Roosenkaal te herstellen. Het water, dat door de breuk naar binnen is gestroomd, heeft geen ernstige schade aangericht. In totaal bedraagt de schade in de sector Duinkerken, volgens een officiële schatting verschei dene honderden millioen francs. De veerdienst op Engeland zal niet voor Woensdag kunnen wor den hervat. T" ten (de som van de beloningen inkomen per hoofd van de bevol- Vele getroffenen uit de over stroomde gebieden komen naar Rotterdam, waar zij in de Ahoy- hal liefderijk worden ontvangen. Een gezin uit Slikkerveer, vader, moeder en twee baby's wacht om te worden ingeschreven, waarna zij liefderijk door pad vinders, -sters en U. V. V.-sters worden verzorgd

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5