Met zekerheid reeds 627 doden
Eén rampzalige nacht...
DIJK SLOEG ONDER
KIJKERS WEG
Herstel van spoorbaan bij de
Moerdijkbrug duurt weken
Zuid-Holland kon gered
worden
Verschillende eilanden geheel overstroomd
Oorlogsschaderegeling voor
het herstelwerk
Bij ons blad binnengekomen giften voor
het Nationaal Rampenfonds
Dinsdag 3 Februari 1953
82ste Jaargang No. 13128
let Gooi en Ommeland
Oorlof mijn arme schapen
Die zijt in grote nood
Uw Herder zal niet slapen,
Al zijt gij nu verstrooid.
Uitgave van de N.V. Dagblad De Gooi- en Eemlander, Hilversum
ABUNNEMENTSPKIJZEN
KWARTAAL; Goot. Eemland en Vechtstreek
Overig Nederland en Overzeese Rijksdelen
Buitenland
H1LV 0BSBM Groest 21. Dir., Red. en Adm. Telet.
4841 (4 lijnen). Klachten over bezorging tot 19 u. (Zat. 18 u.)
Redactie na 18 uur telefoon 9356.
BOSSDM: Nassaulaan 27. Telefoon Adm. en Red. 5400
Na 18 uur 5801 LAREN Brink 3, Telefoon 2210
Hoofdredacteur J. A J. Temmink.
ADVERTENTIEPRIJZEN26 ct. per
22 ct per m.m. Xngez. Med. 52 ct.
gewone adv. 12 m.m. per kolom,
i—12 m.m. 2.25, elke 3 m.m. meer 60
1—12 m.m. 11.60, elke 3 m.m. meer
r 10 cents extra. Maximum
m.m. Fam. Berichten
per m.m. Minimum
Kleine advertenties:
i ct Werkzoekenden:
60 ct Brieven ondei
grootte 24 m.m.
Weinig wind
Van heden- tot morgenavond: Zwaar
bewolkt met later verspreide opklarin
gen. Overwegend droog weer. Matige tot
zwakke wind in hoofdzaak tussen Noord-
Oost en Noord. Temperaturen even bo
ven het vriespunt maar vannacht en
morgenochtend plaatselijk lichte vorst.
MINISTER-PRESIDENT GEEFT OVERZICHT
Oude Tonge, op Overflakkee, is een
van de vele dorpen, die door liet water
zijn overspoeld. De propere huizen
steken alleen nog met het dale boven
water. Er is gee" teken van leven te'
bespeuren. Een verlaten, desolate
wereld.
Ramp in Stavenisse
Tweehonderd mensen
verdronken
(Van een speciale verslaggever)
Gistermiddag om een uur begonnen
de klokken te Stavenisse te luiden. Daal
de bewoners geen bijzonder gevaar ver
wachtten gingen velen eens op de dijk
kijken. Men zag enig water over de
kruin spoelen doch dat gebeurt wel
meer en men schonk er dus geen bij
zondere aandacht aan. Plotseling echter
sloeg een groot gat in het dtjklichaam
op de plaats waar de mensen samen
dromden. Tweehonderd personen werden
meegesleurd evenals tachtig huizen. De
genen die zich nog redden konden, berg-
den het vege lijf op de daken of tracht
ten met roeibootjes het gemeentehuis te
bereiken dat iets hoger ligt. Uit Bergen
op Zoom werd later een hulpactie geor
ganiseerd.
Het kustvaartuig „Crescendo" uit
Rotterdam, dat gisterochtend uit Rot
terdam naar Stavenisse is vertrokken,
heeft tot gisteravond zeven uur 400
mensen aan boord genomen.
De kapitein seinde nu, dat vanochtend
nog vijftig mensen zijn opgenomen die
een plaatsje in de gangboorden kregen
Er is geen dokter aan boord van dil
schip waarin men tweehonderd bedden
heeft geplaatst, zodat vanmiddag bij
aankomst in Rotterdam een twaalftal
ambulance-wagens nodig was.
De kapitein vertelde hog van de ver
schrikkelijke toestand in Stavenisse, nij
noemde een getal van vermisten
meer dan 200.
V er schillende spoorwegverbindingen
weer hersteld
Gisteren is een nauwkeurig onder
zoek ingesteld naar de situatie by
de Moerdykbrug. Daarby is geble
ken, dat tussen Dordrecht en de
Moerdijkbrug, onmiddellijk ten
Noorden van de brug, drie kilometer
spoorbaan vrijwel is weggeslagen.
Ten Zuiden van de brug is een gat
van 700 meter in de spoordijk ont
dekt. De Spoorwegen verwachten
dan ook, dat de herstelwerkzaamhe
den aan de spoorbaan by de Moer
dijkbrug een kwestie van tenminste
weken zal worden.
Maximum-prijzen
voor aardappelen
vastgesteld
Export tijdelijk stopgezet
Naar het A.N.P. verneemt zal het mi
nisterie van Landbouw, Visserij en Voed
selvoorziening vandaag maximum prij
zen afkondigen voor aardappelen.
Naar de directeur van het directo
raat voedselvoorziening, ir J. A. P
Franke, heeft medegedeeld, zijn in de
door de watersnood getroffen gebieder
veel kleiaardappelen verloren gegaan.
De export van aardappelen is stopgezet
met uitzondering van die leveringen aar
het buitenland, waartoe ons land con
tractueel is verplicht. Deze maatregel
geldt totdat een volledig overzicht van
de situatie zal zijn verkregen. Er
voorshands echter geen reden om aan
te nemen, dat de beschikbare voorraden
aardappele. niet toereikend zullen zijn.
al zal gedeeltelijk moeien worden over
geschakeld op zandaardappelen.
In Noord-Beveland zyn grote hoeveel
heden klei-aardappelen gered. Per schip
zyn 25.000 zakken naar dit gebied over
gebracht om deze voorraden in veilig
heid te brengen.
Tot het afkondigen van maximum
prijzen is in de le plaats overgegaan om
ongewenste speculaties die op som-
miee plaatsen reeds zijn gesignaleerd
tegen te gaan.
Alle verkeer van het Zuiden naar het
Noorden, dat van deze verbinding ge
bruik placht te maken, wordt voorlouig
via Utrecht, Den Bosch afgewikkeld.
Het emplacement Lage Zwaluwe staat
ondei water. Ten Zuiden van Woens-
drecht in de spoorlijn Bergen op Zoom—
Vlissingen is het spoor over twee kilo
meter weggeslagen. Het staat daar
zelfs met eb onder water. Bij Rilland-
Bath is het spoor over vier kilometer
onder water.
De internationale D-treinen, die nor
maal naar en van Hoek van Holland lij
den, doch die thans naar en van Den
Haag S.S. gaan, rijden vanavond weer
naar Hoek van Holland en vertrekken
morgenochtend weer van Hoek van Hol-
land.
Uit Engeland is bericht ontvangen,
dat de spoorwegverbinding Harwich
Londen, die op enkele plaatsen onder
water stond, waarschijnlijk morgen
eer in orde is.
Gisteren omstreeks 3 uur is de dienst
RotterdamGouda volgens de normale
dienstregeling hervat in beide richtin
gen, zij het, dat wat langzamer wordt
gereden. De dienst DordrechtRotter
dam wordt heden hervat.
Gistermiddag is de spoorbaan Maas
sluisHoek van Holland vrijgemaakt.
Zij is weer bereikbaar over één spoor.
ï-mee is de gehele baan Hoek van
HollandRotterdam D.P. weer beschik
baar.
Een vrijwel voltallige Kamer heeft vanmiddag de regeringsver
klaring aangehoord, welke dr Drees heeft afgelegd over de nationale
ramp, die ons land in de nacht van Zaterdag op Zondag heeft ge
troffen.
Het kabinet was volledig bij het afleggen van deze regeringsver
klaring tegenwoordig, evenals de staatssecretarissen.
Volbezette tribunes en dichtbezette loges accentueerden met instal
laties van radio., film en televisie, het gewicht van deze Kamer
vergadering. Aan de hand van een kaart, waarop het getroffen
eilanden-gebied stond afgebeeld, heeft dr Drees een uiteenzetting
gegeven van de omvang van de ramp en van de maatregelen, welke
reeds zijn of nog zullen worden getroffen.
Tevoren heeft" de voorzitter van de Kamer, dr Kortenhorst, in
een indrukwekkende rede uiting gegeven aan de deelneming van de
Kamer. Deze rede werd door de Kamerleden staande aangehoord.
Dr Drees sloot zich bü de woorden van
de voorzitter aan en zeide daarna o.a.
het volgende: Over de omvang van de
ramp is nog steeds geen volledig over
zicht te verkrijgen. Meer in 't algemeen
kan worden gezegd, dat een van de
zwaarst getroffen gébieden opnieuw de
provincie Zeeland is, het gebied, dat ook
in de oorlogsjaren een hoge tol moest
betalen. Doch ook de Zuidhollandse
eilanden en West-Bra' an' hebben het
zeer zwaar te vér ar.: l. -i.
3'erontrustend is boven alles het groot
aantal slachtoffers. Reeds is met zeker
heid vastgesteld, dat 627 doden te be
treuren zijn, doch nog steeds komen
nieuwe meldingen binnen, zodat gevreesd
moet worden, dat dit aantal nog met
enige honderden zal stijgen.
Getracht wordt een overzicht van de
namen te verkrijgen, opdat familieleden
kunnen worden ingelicht. Niet slechts
zy, die rechtstreeks werden getroffen,
zyn het slachtoffer van deze ramp ge
worden, doch ook een aantal van hen.
die te hulp snelden, zijn by de vervulling
van deze plicht van naastenliefde omge
komen. De regering gedenkt met het ge
hele volk hen, die het leven lieten, en
getuigt van haar deelneming met de in
rouw gedompelde betrekkingen van de
slachtoffers.
Overzicht van de situatie
Uit de tot nu toe ingekomen berich
ten, aangevuld met enkele verkennin
gen uit de lucht, kan het volgende beeld
over de overstromingen worden ge
schetst.
Langs de rechteroever van de Nieuwe
Waterweg tussen Hoek van Holland en
Rotterdam is de Bandyk weliswaar in
tact gebleven, doch enkele buitenpol
ders zijn ingelopen.
Schieland's hoge zeedijk gelegen langs
Nieuwe Maas en Hollandse IJssel is
gelukkig intact gebleven, men is er door
voortvarend optreden in geslaagd een
gat in deze voor het behoud van Zuid-
Holland vitale waterkering tijdig te
dichten.
De tegenover gelegen dijk van de
Krimpenerwaard werd getroffen door
een doorbraak bij Ouderkerk aan de
IJssel. Ook hier is het gelukt een gat
provisorisch te dichten, waardoor over
stroming van de diep gelegen Krimpe-
nerwaard werd voorkomen.
De Zuidelijke helft van de Alblasser-
waard werd overstroomd als gevolg van
enige dijkdoorbraken waarvan men et-
een heeft kunnen dichten, terwijl de
dichtingswerkzaamheden aan het andere
gat in volle uitvoering zyn. Men hoopt
hierdoor te kunnen voorkomen dat het
uitgestrekte en laag gelegen gebied in
zijn geheel zal worden overstroomd.
Op IJsselmonde bleef de overstroming
beperkt tot een strook langs de Zuidzijde.
Het eiland Rozenburg is met uitzonde
ring van het Westelijke deel grotendeels
overstroomd.
Van Voorne en Putten werd nagenoeg
het gehele ten Oosten van het kanaal
door Voorne gelegen deel overstroomd:
het herstel van de dijkdoorbraken langs
het Haringvliet wordt reeds met kracht
ier hand genomen.
H., Hilversum
W. J. O., Hilversum
Chr. G. V. O., Hilversum
Personeelsafd. Kr.
en Verl., N. S. F., Hilv.
J. G. A. W., Hilversum
G. v. H., Hilversum
Clubje D. K. H.. H'sum
L. N., Hilversum
Storting van giften op onze bankrekeningen bij de Amsterdamsche
Bank, Nederlandsche Handel Mij en Twentsche Bank, op ons gironummer
8406 of aan de cassa's van onze kantoren te Hilversum Groest 21, te
Bussum Nassaulaan 27, te Huizen Voorbaan 106 en te Laven Brink 3.
DE DIRECTIE
10.—
L. M. en R., Hilversum
45.—
6.45
Administratie, G. E.,
10.—
t
150.50
A. S., Naarden
t
100.—
50.—
A. L. v. D., Bussum
S
20.—
25.—
E. B. S., Bussum
j
10.—
10.—
Mevr. v. B. te L
t
10.—
50.-
Personeel Polak en
2.—
Schwarz, Hilversum
j
.472.61
In de Hoeksche Waard zijn enige zeer
ernstige doorbraken ten gevolge waar van
het gehele eiland met uitzondering van
het middendeel is overstroomd.
Van het Eiland van Dordrecht staat
het Zuidelijke deel en een strook in
het Westen onder water, De stad Dor
drecht heeft aanvankelijk ernstige wa
teroverlast ondervonden.
Het eiland Tiengemeten is geheel
overstroomd.
Goeree en Oyerflakkee wevden zeer
ernstig getroffen, met uitzondering van
het meest westelijke gedeelte en een
gebied om Dirksland staat het eiland
vrijwel geheel onder water.
De Brabantse Biesbosch en het meest
Westelijke gedeelte van het Land van
Altena werden eveneens geïnundeerd.
Hetzelfde geldt voor het Noordelijke
gebied van de Langstraat, het West-'
waarts aansluitende deel van Westelijk
Noordbrabant tot bij Dintelsas. en het
Brabantse gebied tussen de Steenbergse
Vliet en de hoge gronden tussen Hal
steren en Bergen op Zoom. Ook St. Phi-
lipsland is vrijwel geheel overstroomd.
Schouwen en Duiveland is zeer ern
stig geteisterd. Evenals op Goeree en
Overflakkee zijn op dit eiland een zeer
groot aantal dijkdoorbraken.
Tholen is gedeeltelijk overstroomd.
Van Noord-Beveland is de Noordelijke
rand en het Westelijke gedeelte droog
gebleven.
Op Walcheren beperkt de overstro
ming zich in hoofdzaak tot het gebied
tussen de spoorlijn en het kanaal door
Walcheren, doch ook ten Zuiden heeft
men waterbezwaar.
Op Zuid-Beveland zijn in het gedeelte
ten westen van het kanaal Hansweert
Wemeldinge belangrijke oppervlakten in
het noorden en zuiden onder water ge
komen; het brede middendeel is vrij ge
bleven. Oostelijk van het kanaal is hel
eiland met uitzondering van enkele smal-
stroken geïnundeerd. In Zeeuws-
Vlaandereh zijn enkele polders langs de
Westerschelde overstroomd. Langs de
kust van het vasteland van Zuid- en
Noord-Holland is wel belangrijke schade
toegebracht, doch direct gevaar voor de
waterkering is niet aanwezig. Op het
eiland Texel is de polder Eendracht in
gelopen.
De maatregelen.
Goede en vlotte samenwerking tussen
de overheidsdiensten, die bij de hulpver
lening en het herstel betrokken zijn, zal.
aldus dr Drees, worden bevorderd door
de instelling van de Coördinatie com
missie watersnood 1953, welke onder
leiding van minister Beel aan het werk
is gegaan.
Prins Bernhard voorzitter
Rampenfonds.
Het Nationale Rampenfonds, in
welks bestuur vertegenwoordigers van
de departementen van binnenlandse za
ken en maatschappelijk werk zijn opge
nomen, heeft zich belast met de inza
meling van de geldelijke bijdragen.
Z. K. H. Prins Bernhard is bereid
gevonden het voorzitterschap van dit
fonds op zich te nemen.
Gelet op de zeer "bijzondere omstan
digheden heeft de regering besloten voor
giften ten gunste van het Rampenfonds
verschillende belastingfaciliteiten toe te
staan.
Giftenaftrek voor de belasting
Met name zullen zowel natuurlijke
personen als lichamen voor de inkom
stenbelasting, de loonbelasting en de
vennootschapsbelasting giften in geld
aan het Nationaal Rampenfonds tot elk
bedrag, mits schriftelijk bewezen, van
het inkomen of de winst mogen aftrek
ken.
De wettelijke beperking op het ge
bied van aftrek van giften zijn hier niet
van toepassing.
Over bedragen, die ten behoeve van
het Nationaal Rampenfonds van het loon
worden afgestaan, waaronder begrepen
loon uit overwerk, hoeft geen loonbelas
ting te worden betaald.
Goederen, die uit bedrijfsvoorraden
ten behoeve van de watersnoodslachtof-
fers aan het Ned. Rode Kruis en even
tuele andere daartoe aangewezen instan-
WAARSCHIJNLIJK is velen pas gisteren goed duidelijk geworden
welke verschrikkelijke ramp ons land in de nacht van Zaterdag
op Zondag getroffen heeft, toen de omvang van de cata
strophe zich geleidelijk aan beter begon af te tekenen. De opgewonden
heid van Zondag maakte plaats voor verbijstering en deze tenslotte
voor verslagenheid en diepe deelneming, vooral toen de stroom van
berichten over het rampgebied maar bleef aanhouden, een eindeloze
stroom
De omvang van de ramp?
Die kennen we nu, na twee dagen, nog niet! Want nog steeds komen
de berichten binnen van geborgen of nog niet geborgen maar reeds
getelde slachtoffers, nog steeds zijn er dorpen en boerderijen geïsoleerd,
waarvan men zo goed als niets weet, nog steeds klinken er alarm
kreten door de radio, slaan nieuwe gaten in de dijken, verdrinken er
mensen en vee, of lijden honger en dorst, dorst midden in het water,
storten er huizen in. staan redders machteloos
God heeft ons volk zwaar bezocht, ons volk, zo moedig en flink op
weg naar het herstel van die andere ramp, de oorlog, welks wonden
nog maar nauwelijks of slechts ten dele zijn geheeld. Wij zijn getroffen
in ons kwetsbaarste deel: onze bescherming tegen het water.
De omvang van de ran?p
Onmeetbaar zijn nog de gevolgen: men wil cijfers horen en dan
noemt men zo maar op de gis enkele honderden millioenen, waarmee
men dan de directe schade wil uitdrukken. Maar hoe groot is de indi
recte schade, die pas op lange afstand aan het licht treedt of eerst na
lange tijd zal zijn hersteld?
Men noemt een cijfer van slachtoffers, eerst met tientallen, nu met
honderdtallen. Dat zijn de slachtoffers, die de dood in het water vonden,
maar hoevelen zullen er nog omkomen door hevige emoties, ziekten als
longontsteking, door opgelopen koude, door infecties, zenuwspan
ningen?
De omvang van de ramp
En we denken aan de materiële verliezen van misschien honderd
duizenden, die hun dierbare bezittingen zagen vernielen, door het water
beschadigen of wegdrijven, die hun met zoveel zorg en zweet bewerkte
land nu onder het zilte water weten staan.
DE omvang v^n de ramp is nog niet te overzien, zij zal misschien
groter blijken dan wat de oorlog in ons land aanrichtte, zoals de
voorzitter der Tweede Kamer, dr Kortenhorst, reeds vragender
wijs veronderstelde. Misschien kunnen wij ons bij deze vergelijking een
beeld vormen van de ramp. want het verlies door de oorlog kennen wij
en wij weten dat het zó groot was 'dat ons land een van de zwaarst
getroffen landen.was.
Dat heeft één rampspoedige nacht teweeggebracht, toen de krachten
der natuur alle.mensenkrachten beschaamd maakte. De mens mag dijken
bouwen en menen vvln „te zijn, één stormtij doet hem klein staan bij het
Vernielde werkt;lij-iiS.hru als een machtige vingerwijzing uit de
Hemel dat nederigheid de mens past en altijd zal blijven passen, ook
al werkt hij aan atoomraketten om straks andere hemellichamen te
veroveren. Na de opwinding, de verbijstering en de geslagenheid, de
kleinheid van de mens! Maar dit kan thans niet meer dan even een
gedachte zijn, een' even stilstaan om ons er later dieper op te bezinnen.
Nu is het de tijd van werken, werken, werken om te redden wat te
redden valt en om te helpen. Gisteren schreven wij volkomen zeker te
zijn van de naastenliefde van ons volk. De dag van gisteren reeds heeft
ons het overbodige maar overtuigende bewijs daarvan gegeven. De
spontane hulpvaardigheid van iedereen was ontroerend en verheffend
en vandaag begon de stroom van hulp spontaan en snel en dus slechts
voorlopig georganiseerd geregeld te lopen. Iedereen, groot en klein,
rijk en arm geeft diepbewogen, méér dan hij ooit voor enig doel gege
ven heeft. Luctor et emergo, ik worstel met het water en kom boven,
de fiere Zeeuwse wapenspreuk, zo dikwijls reeds op haar werkelijke,
harde betekenis getoetst, geldt nu voor heel ons volk.
Ondanks de moderne hulpmiddelen als radio telefoon en vliegtuig is
de ramp van afmetingen als nog nimmer in de geschiedenis van ons
waterland. Welk een afmetingen zou deze watersnood een honderd
jaar geleden niet hebben aangenomen zonder al die hulpmiddelen! En
niettemin is de ramp ontzettend. Maar de hulp is groot! Zij kan niet
aroot qenoeq ziinLaat ons dat in de dagen en weken die volgen
een devies zijn! SUB LUNA
ties worden geschonken, komen ten
laste van de fiscale winst. Van deze
goederen wordt geen omzetbelasting ge
heven.
Aan fabrikanten en importeurs van
tabaksartikelen wordt in dat geval vrij
stelling van accijns verleend. Van schen
kingen in geld aan het Nationaal Ram
penfonds en van goederen aan het Ned.
Rode Kruis, en eventueel andere daartoe
aangewezen insta.ities, zal geen schen
kingsrecht worden geheven. Voorts is
terstond aan de ontvangers opgedragen
verzoeken om uitstel van belasting van
hen, die door de watersnood zijn ge
troffen, op ruime schaal in te willigen.
In samenwerking met het Nationaal
Rampenfonds zal worden begonnen met
de verstrekking van nooduitkeringen
aan de getroffenen op de voet van de
regeling voor oorlogsslachtoffers, waar
bij de betrokken gemeentebesturen nog
heden zal worden gevraagd zich met
de uitvoering te belasten.
Oorlogschaderegeling voor .het
lierstehverk
Voor het herstel van landbouw
gronden, boerderijen en bedrijfsin
richtingen zullen dezelfde organen
werkzaam zijn als in 1945. Voor de
privaatrechtelijke schade zal een
regeling zijn te treffen in de geest
van de wet op de materiële oorlogs
schade.
Te verwachten is dat voor de leniging
van de directe nood en vergoeding van
verloren kleding en andere particuliere
bezittingen in de eerste plaats een be
roep worden gedaan op de offerzin van
het Nederlandse volk in al zijn geledin
gen. de omvang van de overstromings
ramp is zo groot, dat ook aanzienlijke
bedragen voor herstel en schadevergoe
ding voor. rekening van de schatkist
zullen .romen. Te verwachten is dat
daarvoor mede zal kunnen worden geput
uit de tegenwaarde rekening, verkregen
uit de dollarhulp.
Minister Drees besloot dat er veel
overeenkomst is met de onheilspellendt
berichten die elkaar opvolgden in Mei
1940. Maar er is gelukkig geen strijd
tussen mensen. Er is integendeel sprake
van menselijke solidariteit. Er is een
vurige wens alle krachten eendrachtig
in te spannen tot afweer, hulpverlening,
wederopbouw. Moge deze eendracht ge
zegende vruchten dragen.
Oslo onbew.
Stockholm geh. bew.
Kopenhagen sneeuw
Londen regen
Amsterdam regen
Brussel geh bew.
Parijs geb. bew.
Bordeaux onbew.
Nice
Warschau
Berlijn
Frankfort
München
Zurich
Wenen
Spoorwegverkeer
Rotterdam-Dordrecht
hervat
Het spoorwegverkeer van Rotterdam
D.P. naar Dordrecht is in de loop van
de ochtend volledig hervat. Voorlopig
echter zullen de reizigers te Rotterdam
D.P. moeten overstappen.
Het weer in Europa
De weerrapporten van hedenmorgen 7 uur
onbew.
N 2
NNO 5
N 11
NNO 4
NO 4
NO 3
NNO 5
N 1
NNW 3
NO 4
NNW 5
NNO 5
W 3
windstil
W 6
Dit nummer bestaat uit 10 pa»
De barometerstand van 2 uur:
De stand was gisteren om 2 uur 762.
In de afgelopen nacht om 24 uur was
de stand 766 en vanochtend om 6 uur
768 m.m.
DE TE3EPERATUUR
Hedenmiddag om 2 uur was de tempe-
ratuur 2,5 gr. C.
4 Febr.: ZON op 8.16, Zon onder 17.33
MAAN op 23.58, Maan onder 9.35