Met zekerheid reeds 627 doden Eén rampzalige nacht... DIJK SLOEG ONDER KIJKERS WEG Herstel van spoorbaan bij de Moerdijkbrug duurt weken Zuid-Holland kon gered worden Verschillende eilanden geheel overstroomd Oorlogsschaderegeling voor het herstelwerk Bij ons blad binnengekomen giften voor het Nationaal Rampenfonds Dinsdag 3 Februari 1953 82ste Jaargang No. 13128 let Gooi en Ommeland Oorlof mijn arme schapen Die zijt in grote nood Uw Herder zal niet slapen, Al zijt gij nu verstrooid. Uitgave van de N.V. Dagblad De Gooi- en Eemlander, Hilversum ABUNNEMENTSPKIJZEN KWARTAAL; Goot. Eemland en Vechtstreek Overig Nederland en Overzeese Rijksdelen Buitenland H1LV 0BSBM Groest 21. Dir., Red. en Adm. Telet. 4841 (4 lijnen). Klachten over bezorging tot 19 u. (Zat. 18 u.) Redactie na 18 uur telefoon 9356. BOSSDM: Nassaulaan 27. Telefoon Adm. en Red. 5400 Na 18 uur 5801 LAREN Brink 3, Telefoon 2210 Hoofdredacteur J. A J. Temmink. ADVERTENTIEPRIJZEN26 ct. per 22 ct per m.m. Xngez. Med. 52 ct. gewone adv. 12 m.m. per kolom, i—12 m.m. 2.25, elke 3 m.m. meer 60 1—12 m.m. 11.60, elke 3 m.m. meer r 10 cents extra. Maximum m.m. Fam. Berichten per m.m. Minimum Kleine advertenties: i ct Werkzoekenden: 60 ct Brieven ondei grootte 24 m.m. Weinig wind Van heden- tot morgenavond: Zwaar bewolkt met later verspreide opklarin gen. Overwegend droog weer. Matige tot zwakke wind in hoofdzaak tussen Noord- Oost en Noord. Temperaturen even bo ven het vriespunt maar vannacht en morgenochtend plaatselijk lichte vorst. MINISTER-PRESIDENT GEEFT OVERZICHT Oude Tonge, op Overflakkee, is een van de vele dorpen, die door liet water zijn overspoeld. De propere huizen steken alleen nog met het dale boven water. Er is gee" teken van leven te' bespeuren. Een verlaten, desolate wereld. Ramp in Stavenisse Tweehonderd mensen verdronken (Van een speciale verslaggever) Gistermiddag om een uur begonnen de klokken te Stavenisse te luiden. Daal de bewoners geen bijzonder gevaar ver wachtten gingen velen eens op de dijk kijken. Men zag enig water over de kruin spoelen doch dat gebeurt wel meer en men schonk er dus geen bij zondere aandacht aan. Plotseling echter sloeg een groot gat in het dtjklichaam op de plaats waar de mensen samen dromden. Tweehonderd personen werden meegesleurd evenals tachtig huizen. De genen die zich nog redden konden, berg- den het vege lijf op de daken of tracht ten met roeibootjes het gemeentehuis te bereiken dat iets hoger ligt. Uit Bergen op Zoom werd later een hulpactie geor ganiseerd. Het kustvaartuig „Crescendo" uit Rotterdam, dat gisterochtend uit Rot terdam naar Stavenisse is vertrokken, heeft tot gisteravond zeven uur 400 mensen aan boord genomen. De kapitein seinde nu, dat vanochtend nog vijftig mensen zijn opgenomen die een plaatsje in de gangboorden kregen Er is geen dokter aan boord van dil schip waarin men tweehonderd bedden heeft geplaatst, zodat vanmiddag bij aankomst in Rotterdam een twaalftal ambulance-wagens nodig was. De kapitein vertelde hog van de ver schrikkelijke toestand in Stavenisse, nij noemde een getal van vermisten meer dan 200. V er schillende spoorwegverbindingen weer hersteld Gisteren is een nauwkeurig onder zoek ingesteld naar de situatie by de Moerdykbrug. Daarby is geble ken, dat tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug, onmiddellijk ten Noorden van de brug, drie kilometer spoorbaan vrijwel is weggeslagen. Ten Zuiden van de brug is een gat van 700 meter in de spoordijk ont dekt. De Spoorwegen verwachten dan ook, dat de herstelwerkzaamhe den aan de spoorbaan by de Moer dijkbrug een kwestie van tenminste weken zal worden. Maximum-prijzen voor aardappelen vastgesteld Export tijdelijk stopgezet Naar het A.N.P. verneemt zal het mi nisterie van Landbouw, Visserij en Voed selvoorziening vandaag maximum prij zen afkondigen voor aardappelen. Naar de directeur van het directo raat voedselvoorziening, ir J. A. P Franke, heeft medegedeeld, zijn in de door de watersnood getroffen gebieder veel kleiaardappelen verloren gegaan. De export van aardappelen is stopgezet met uitzondering van die leveringen aar het buitenland, waartoe ons land con tractueel is verplicht. Deze maatregel geldt totdat een volledig overzicht van de situatie zal zijn verkregen. Er voorshands echter geen reden om aan te nemen, dat de beschikbare voorraden aardappele. niet toereikend zullen zijn. al zal gedeeltelijk moeien worden over geschakeld op zandaardappelen. In Noord-Beveland zyn grote hoeveel heden klei-aardappelen gered. Per schip zyn 25.000 zakken naar dit gebied over gebracht om deze voorraden in veilig heid te brengen. Tot het afkondigen van maximum prijzen is in de le plaats overgegaan om ongewenste speculaties die op som- miee plaatsen reeds zijn gesignaleerd tegen te gaan. Alle verkeer van het Zuiden naar het Noorden, dat van deze verbinding ge bruik placht te maken, wordt voorlouig via Utrecht, Den Bosch afgewikkeld. Het emplacement Lage Zwaluwe staat ondei water. Ten Zuiden van Woens- drecht in de spoorlijn Bergen op Zoom— Vlissingen is het spoor over twee kilo meter weggeslagen. Het staat daar zelfs met eb onder water. Bij Rilland- Bath is het spoor over vier kilometer onder water. De internationale D-treinen, die nor maal naar en van Hoek van Holland lij den, doch die thans naar en van Den Haag S.S. gaan, rijden vanavond weer naar Hoek van Holland en vertrekken morgenochtend weer van Hoek van Hol- land. Uit Engeland is bericht ontvangen, dat de spoorwegverbinding Harwich Londen, die op enkele plaatsen onder water stond, waarschijnlijk morgen eer in orde is. Gisteren omstreeks 3 uur is de dienst RotterdamGouda volgens de normale dienstregeling hervat in beide richtin gen, zij het, dat wat langzamer wordt gereden. De dienst DordrechtRotter dam wordt heden hervat. Gistermiddag is de spoorbaan Maas sluisHoek van Holland vrijgemaakt. Zij is weer bereikbaar over één spoor. ï-mee is de gehele baan Hoek van HollandRotterdam D.P. weer beschik baar. Een vrijwel voltallige Kamer heeft vanmiddag de regeringsver klaring aangehoord, welke dr Drees heeft afgelegd over de nationale ramp, die ons land in de nacht van Zaterdag op Zondag heeft ge troffen. Het kabinet was volledig bij het afleggen van deze regeringsver klaring tegenwoordig, evenals de staatssecretarissen. Volbezette tribunes en dichtbezette loges accentueerden met instal laties van radio., film en televisie, het gewicht van deze Kamer vergadering. Aan de hand van een kaart, waarop het getroffen eilanden-gebied stond afgebeeld, heeft dr Drees een uiteenzetting gegeven van de omvang van de ramp en van de maatregelen, welke reeds zijn of nog zullen worden getroffen. Tevoren heeft" de voorzitter van de Kamer, dr Kortenhorst, in een indrukwekkende rede uiting gegeven aan de deelneming van de Kamer. Deze rede werd door de Kamerleden staande aangehoord. Dr Drees sloot zich bü de woorden van de voorzitter aan en zeide daarna o.a. het volgende: Over de omvang van de ramp is nog steeds geen volledig over zicht te verkrijgen. Meer in 't algemeen kan worden gezegd, dat een van de zwaarst getroffen gébieden opnieuw de provincie Zeeland is, het gebied, dat ook in de oorlogsjaren een hoge tol moest betalen. Doch ook de Zuidhollandse eilanden en West-Bra' an' hebben het zeer zwaar te vér ar.: l. -i. 3'erontrustend is boven alles het groot aantal slachtoffers. Reeds is met zeker heid vastgesteld, dat 627 doden te be treuren zijn, doch nog steeds komen nieuwe meldingen binnen, zodat gevreesd moet worden, dat dit aantal nog met enige honderden zal stijgen. Getracht wordt een overzicht van de namen te verkrijgen, opdat familieleden kunnen worden ingelicht. Niet slechts zy, die rechtstreeks werden getroffen, zyn het slachtoffer van deze ramp ge worden, doch ook een aantal van hen. die te hulp snelden, zijn by de vervulling van deze plicht van naastenliefde omge komen. De regering gedenkt met het ge hele volk hen, die het leven lieten, en getuigt van haar deelneming met de in rouw gedompelde betrekkingen van de slachtoffers. Overzicht van de situatie Uit de tot nu toe ingekomen berich ten, aangevuld met enkele verkennin gen uit de lucht, kan het volgende beeld over de overstromingen worden ge schetst. Langs de rechteroever van de Nieuwe Waterweg tussen Hoek van Holland en Rotterdam is de Bandyk weliswaar in tact gebleven, doch enkele buitenpol ders zijn ingelopen. Schieland's hoge zeedijk gelegen langs Nieuwe Maas en Hollandse IJssel is gelukkig intact gebleven, men is er door voortvarend optreden in geslaagd een gat in deze voor het behoud van Zuid- Holland vitale waterkering tijdig te dichten. De tegenover gelegen dijk van de Krimpenerwaard werd getroffen door een doorbraak bij Ouderkerk aan de IJssel. Ook hier is het gelukt een gat provisorisch te dichten, waardoor over stroming van de diep gelegen Krimpe- nerwaard werd voorkomen. De Zuidelijke helft van de Alblasser- waard werd overstroomd als gevolg van enige dijkdoorbraken waarvan men et- een heeft kunnen dichten, terwijl de dichtingswerkzaamheden aan het andere gat in volle uitvoering zyn. Men hoopt hierdoor te kunnen voorkomen dat het uitgestrekte en laag gelegen gebied in zijn geheel zal worden overstroomd. Op IJsselmonde bleef de overstroming beperkt tot een strook langs de Zuidzijde. Het eiland Rozenburg is met uitzonde ring van het Westelijke deel grotendeels overstroomd. Van Voorne en Putten werd nagenoeg het gehele ten Oosten van het kanaal door Voorne gelegen deel overstroomd: het herstel van de dijkdoorbraken langs het Haringvliet wordt reeds met kracht ier hand genomen. H., Hilversum W. J. O., Hilversum Chr. G. V. O., Hilversum Personeelsafd. Kr. en Verl., N. S. F., Hilv. J. G. A. W., Hilversum G. v. H., Hilversum Clubje D. K. H.. H'sum L. N., Hilversum Storting van giften op onze bankrekeningen bij de Amsterdamsche Bank, Nederlandsche Handel Mij en Twentsche Bank, op ons gironummer 8406 of aan de cassa's van onze kantoren te Hilversum Groest 21, te Bussum Nassaulaan 27, te Huizen Voorbaan 106 en te Laven Brink 3. DE DIRECTIE 10.— L. M. en R., Hilversum 45.— 6.45 Administratie, G. E., 10.— t 150.50 A. S., Naarden t 100.— 50.— A. L. v. D., Bussum S 20.— 25.— E. B. S., Bussum j 10.— 10.— Mevr. v. B. te L t 10.— 50.- Personeel Polak en 2.— Schwarz, Hilversum j .472.61 In de Hoeksche Waard zijn enige zeer ernstige doorbraken ten gevolge waar van het gehele eiland met uitzondering van het middendeel is overstroomd. Van het Eiland van Dordrecht staat het Zuidelijke deel en een strook in het Westen onder water, De stad Dor drecht heeft aanvankelijk ernstige wa teroverlast ondervonden. Het eiland Tiengemeten is geheel overstroomd. Goeree en Oyerflakkee wevden zeer ernstig getroffen, met uitzondering van het meest westelijke gedeelte en een gebied om Dirksland staat het eiland vrijwel geheel onder water. De Brabantse Biesbosch en het meest Westelijke gedeelte van het Land van Altena werden eveneens geïnundeerd. Hetzelfde geldt voor het Noordelijke gebied van de Langstraat, het West-' waarts aansluitende deel van Westelijk Noordbrabant tot bij Dintelsas. en het Brabantse gebied tussen de Steenbergse Vliet en de hoge gronden tussen Hal steren en Bergen op Zoom. Ook St. Phi- lipsland is vrijwel geheel overstroomd. Schouwen en Duiveland is zeer ern stig geteisterd. Evenals op Goeree en Overflakkee zijn op dit eiland een zeer groot aantal dijkdoorbraken. Tholen is gedeeltelijk overstroomd. Van Noord-Beveland is de Noordelijke rand en het Westelijke gedeelte droog gebleven. Op Walcheren beperkt de overstro ming zich in hoofdzaak tot het gebied tussen de spoorlijn en het kanaal door Walcheren, doch ook ten Zuiden heeft men waterbezwaar. Op Zuid-Beveland zijn in het gedeelte ten westen van het kanaal Hansweert Wemeldinge belangrijke oppervlakten in het noorden en zuiden onder water ge komen; het brede middendeel is vrij ge bleven. Oostelijk van het kanaal is hel eiland met uitzondering van enkele smal- stroken geïnundeerd. In Zeeuws- Vlaandereh zijn enkele polders langs de Westerschelde overstroomd. Langs de kust van het vasteland van Zuid- en Noord-Holland is wel belangrijke schade toegebracht, doch direct gevaar voor de waterkering is niet aanwezig. Op het eiland Texel is de polder Eendracht in gelopen. De maatregelen. Goede en vlotte samenwerking tussen de overheidsdiensten, die bij de hulpver lening en het herstel betrokken zijn, zal. aldus dr Drees, worden bevorderd door de instelling van de Coördinatie com missie watersnood 1953, welke onder leiding van minister Beel aan het werk is gegaan. Prins Bernhard voorzitter Rampenfonds. Het Nationale Rampenfonds, in welks bestuur vertegenwoordigers van de departementen van binnenlandse za ken en maatschappelijk werk zijn opge nomen, heeft zich belast met de inza meling van de geldelijke bijdragen. Z. K. H. Prins Bernhard is bereid gevonden het voorzitterschap van dit fonds op zich te nemen. Gelet op de zeer "bijzondere omstan digheden heeft de regering besloten voor giften ten gunste van het Rampenfonds verschillende belastingfaciliteiten toe te staan. Giftenaftrek voor de belasting Met name zullen zowel natuurlijke personen als lichamen voor de inkom stenbelasting, de loonbelasting en de vennootschapsbelasting giften in geld aan het Nationaal Rampenfonds tot elk bedrag, mits schriftelijk bewezen, van het inkomen of de winst mogen aftrek ken. De wettelijke beperking op het ge bied van aftrek van giften zijn hier niet van toepassing. Over bedragen, die ten behoeve van het Nationaal Rampenfonds van het loon worden afgestaan, waaronder begrepen loon uit overwerk, hoeft geen loonbelas ting te worden betaald. Goederen, die uit bedrijfsvoorraden ten behoeve van de watersnoodslachtof- fers aan het Ned. Rode Kruis en even tuele andere daartoe aangewezen instan- WAARSCHIJNLIJK is velen pas gisteren goed duidelijk geworden welke verschrikkelijke ramp ons land in de nacht van Zaterdag op Zondag getroffen heeft, toen de omvang van de cata strophe zich geleidelijk aan beter begon af te tekenen. De opgewonden heid van Zondag maakte plaats voor verbijstering en deze tenslotte voor verslagenheid en diepe deelneming, vooral toen de stroom van berichten over het rampgebied maar bleef aanhouden, een eindeloze stroom De omvang van de ramp? Die kennen we nu, na twee dagen, nog niet! Want nog steeds komen de berichten binnen van geborgen of nog niet geborgen maar reeds getelde slachtoffers, nog steeds zijn er dorpen en boerderijen geïsoleerd, waarvan men zo goed als niets weet, nog steeds klinken er alarm kreten door de radio, slaan nieuwe gaten in de dijken, verdrinken er mensen en vee, of lijden honger en dorst, dorst midden in het water, storten er huizen in. staan redders machteloos God heeft ons volk zwaar bezocht, ons volk, zo moedig en flink op weg naar het herstel van die andere ramp, de oorlog, welks wonden nog maar nauwelijks of slechts ten dele zijn geheeld. Wij zijn getroffen in ons kwetsbaarste deel: onze bescherming tegen het water. De omvang van de ran?p Onmeetbaar zijn nog de gevolgen: men wil cijfers horen en dan noemt men zo maar op de gis enkele honderden millioenen, waarmee men dan de directe schade wil uitdrukken. Maar hoe groot is de indi recte schade, die pas op lange afstand aan het licht treedt of eerst na lange tijd zal zijn hersteld? Men noemt een cijfer van slachtoffers, eerst met tientallen, nu met honderdtallen. Dat zijn de slachtoffers, die de dood in het water vonden, maar hoevelen zullen er nog omkomen door hevige emoties, ziekten als longontsteking, door opgelopen koude, door infecties, zenuwspan ningen? De omvang van de ramp En we denken aan de materiële verliezen van misschien honderd duizenden, die hun dierbare bezittingen zagen vernielen, door het water beschadigen of wegdrijven, die hun met zoveel zorg en zweet bewerkte land nu onder het zilte water weten staan. DE omvang v^n de ramp is nog niet te overzien, zij zal misschien groter blijken dan wat de oorlog in ons land aanrichtte, zoals de voorzitter der Tweede Kamer, dr Kortenhorst, reeds vragender wijs veronderstelde. Misschien kunnen wij ons bij deze vergelijking een beeld vormen van de ramp. want het verlies door de oorlog kennen wij en wij weten dat het zó groot was 'dat ons land een van de zwaarst getroffen landen.was. Dat heeft één rampspoedige nacht teweeggebracht, toen de krachten der natuur alle.mensenkrachten beschaamd maakte. De mens mag dijken bouwen en menen vvln „te zijn, één stormtij doet hem klein staan bij het Vernielde werkt;lij-iiS.hru als een machtige vingerwijzing uit de Hemel dat nederigheid de mens past en altijd zal blijven passen, ook al werkt hij aan atoomraketten om straks andere hemellichamen te veroveren. Na de opwinding, de verbijstering en de geslagenheid, de kleinheid van de mens! Maar dit kan thans niet meer dan even een gedachte zijn, een' even stilstaan om ons er later dieper op te bezinnen. Nu is het de tijd van werken, werken, werken om te redden wat te redden valt en om te helpen. Gisteren schreven wij volkomen zeker te zijn van de naastenliefde van ons volk. De dag van gisteren reeds heeft ons het overbodige maar overtuigende bewijs daarvan gegeven. De spontane hulpvaardigheid van iedereen was ontroerend en verheffend en vandaag begon de stroom van hulp spontaan en snel en dus slechts voorlopig georganiseerd geregeld te lopen. Iedereen, groot en klein, rijk en arm geeft diepbewogen, méér dan hij ooit voor enig doel gege ven heeft. Luctor et emergo, ik worstel met het water en kom boven, de fiere Zeeuwse wapenspreuk, zo dikwijls reeds op haar werkelijke, harde betekenis getoetst, geldt nu voor heel ons volk. Ondanks de moderne hulpmiddelen als radio telefoon en vliegtuig is de ramp van afmetingen als nog nimmer in de geschiedenis van ons waterland. Welk een afmetingen zou deze watersnood een honderd jaar geleden niet hebben aangenomen zonder al die hulpmiddelen! En niettemin is de ramp ontzettend. Maar de hulp is groot! Zij kan niet aroot qenoeq ziinLaat ons dat in de dagen en weken die volgen een devies zijn! SUB LUNA ties worden geschonken, komen ten laste van de fiscale winst. Van deze goederen wordt geen omzetbelasting ge heven. Aan fabrikanten en importeurs van tabaksartikelen wordt in dat geval vrij stelling van accijns verleend. Van schen kingen in geld aan het Nationaal Ram penfonds en van goederen aan het Ned. Rode Kruis, en eventueel andere daartoe aangewezen insta.ities, zal geen schen kingsrecht worden geheven. Voorts is terstond aan de ontvangers opgedragen verzoeken om uitstel van belasting van hen, die door de watersnood zijn ge troffen, op ruime schaal in te willigen. In samenwerking met het Nationaal Rampenfonds zal worden begonnen met de verstrekking van nooduitkeringen aan de getroffenen op de voet van de regeling voor oorlogsslachtoffers, waar bij de betrokken gemeentebesturen nog heden zal worden gevraagd zich met de uitvoering te belasten. Oorlogschaderegeling voor .het lierstehverk Voor het herstel van landbouw gronden, boerderijen en bedrijfsin richtingen zullen dezelfde organen werkzaam zijn als in 1945. Voor de privaatrechtelijke schade zal een regeling zijn te treffen in de geest van de wet op de materiële oorlogs schade. Te verwachten is dat voor de leniging van de directe nood en vergoeding van verloren kleding en andere particuliere bezittingen in de eerste plaats een be roep worden gedaan op de offerzin van het Nederlandse volk in al zijn geledin gen. de omvang van de overstromings ramp is zo groot, dat ook aanzienlijke bedragen voor herstel en schadevergoe ding voor. rekening van de schatkist zullen .romen. Te verwachten is dat daarvoor mede zal kunnen worden geput uit de tegenwaarde rekening, verkregen uit de dollarhulp. Minister Drees besloot dat er veel overeenkomst is met de onheilspellendt berichten die elkaar opvolgden in Mei 1940. Maar er is gelukkig geen strijd tussen mensen. Er is integendeel sprake van menselijke solidariteit. Er is een vurige wens alle krachten eendrachtig in te spannen tot afweer, hulpverlening, wederopbouw. Moge deze eendracht ge zegende vruchten dragen. Oslo onbew. Stockholm geh. bew. Kopenhagen sneeuw Londen regen Amsterdam regen Brussel geh bew. Parijs geb. bew. Bordeaux onbew. Nice Warschau Berlijn Frankfort München Zurich Wenen Spoorwegverkeer Rotterdam-Dordrecht hervat Het spoorwegverkeer van Rotterdam D.P. naar Dordrecht is in de loop van de ochtend volledig hervat. Voorlopig echter zullen de reizigers te Rotterdam D.P. moeten overstappen. Het weer in Europa De weerrapporten van hedenmorgen 7 uur onbew. N 2 NNO 5 N 11 NNO 4 NO 4 NO 3 NNO 5 N 1 NNW 3 NO 4 NNW 5 NNO 5 W 3 windstil W 6 Dit nummer bestaat uit 10 pa» De barometerstand van 2 uur: De stand was gisteren om 2 uur 762. In de afgelopen nacht om 24 uur was de stand 766 en vanochtend om 6 uur 768 m.m. DE TE3EPERATUUR Hedenmiddag om 2 uur was de tempe- ratuur 2,5 gr. C. 4 Febr.: ZON op 8.16, Zon onder 17.33 MAAN op 23.58, Maan onder 9.35

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1