Verdronken land biedt vanuit de
lucht rampzalige aanblik
;alig<
K.R.O. heeft de 350.000
bereikt
SCHEEPVAARIBERICHTEN
Schouwen staat geheel onder water
geheel
Een tweede Sint Elisabethsvloed
heeft Nederland geteisterd
Echtpaar Koopman-Schilder
de „aanbrenger
Koud weer met
lichte vorst
Verklaring van
Prins Bernhard
Marine redt 45
personen
naar_
DINSDAG 3 FEBRUARI 1953
PAGINA 8
De dijkdoorbraak bij Kruiningen, die een deel van ZiCid Beveland heeft doen onderlopen.
(Van onze speciale verslaggever)
AAN BOORD VAN DE DAKOTA PH/TDU. Goeree en Schouwen zijn van de
kaart verdwenen. Een tweede Sint Elisabethsvloed heeft Nederland geteisterd. Dit
is de diepste en meest rampzalige indruk, die men bewaart van een vlucht boven
de noodgebieden van Holland, Zeeland en Brabant, een overzicht van de cata
strofe, zoals het voorgeslacht van 1421 nooit vergund is geweest. Zou men Goeree
nog kunnen vergelijken met een sawahlandschap op Java, de aanblik van Schou
wen is volkomen desolaat: één golvend waterveld, zo ver het oog reikt, waarin
de kleine steden met hun stompe torens, hun roodgedaakte huizen, het molentje
op de wal, als het ware liggen opgebaard. Vredig, zou men haast kunnen zeggen.
Zoals er een eindeloze gelatenheid ligt over heel het geteisterde land, dat in de
vloed verloren ging: het water onder de schoongewaaide winterhemel als een
antieke spiegel, nu eens dof beslagen, dan weer blinkend in de zon. Pas als men
lager vliegt begint de spiegel te leven, rusteloos bewogen door de wind. Maar
doodstil blijven de omspoelde hoeven, de verdronken erven, de buurtschappen
en dorpen in hun isolement. Waar hebben de mensen zich geborgen? Waar bleef
het vee uit al die stallen? Tegen de lagerwal der dijken, die zich krampachtig in
deze wereld van water hebben gehandhaafd, hoopt zich het drijfgoed op: wrak
hout en meubelen, boerengerief en her en der een kadaver.
Dit Nederland vanuit de lucht is een i
verloren wereld, terug in de oerstaat
van het Scheppingsverhaal, toen water
en land nog niet gescheiden waren.
Terug ook naar de eerste bladzij van
de eigen cultuurhistorie, de dageraad
van de delta, toen hier de mens de
strijd met het water beginnen zou. In
één enkele nacht heeft de vloed her
wonnen wat hij in eeuwen prijsgeven
moest. Als tragische oorlogsbuit zijn de
attributen van duizend jaar menselijk
leven in de baaierd achtergebleven:
torens, huizen, bomen, een telefoonlei-
ding, kleine windmolens, die nog wan
hopig malen boven het water, dat hen
uiteindelijk zélf verzwolgen heeft. Men
moet dit alles in zijn volle omvang
hebben gezien voor een begrip van de
werkelijkheid, die vooral op de eilan
den, in de onmiddellijke greep van de
zee. verbijsterend is en ten enenmale
wanhopig.
Slechts twee uur zyn wij in de lucht
geweest om het eindeloos diorama van
ellende onder ons te zien heentrekken.
Piloot Ybema hield de Dakota op ge
ringe hoogte, zo'n tweehonderd meter
als in de begintijd van de vliegerij,
zodat men het landschap ver kon
overzien en tegelijk de details duide
lijk waarnemen. Wij koersten van
Schiphol naar Rotterdam en vandaar
langs de Waterweg. Tot zover had
Holland zich nog vertoond met zijn
vertromvd mozaïek van akkers en
weiden, het craquelé van vaarten en
sloten en de laatste dappere molens
in het landschap, die ijverig stonden
te malen. Bij Rotterdam werd het
anders. In het verschiet blonk de
eerste ruimte van zilvergrijs water,
onregelmatig naar alle zijden, in
vreemd, nevelig licht. Dat beeld zou
zich nu telkens gaan herhalen, langs
de Waterweg, waar de grote bedrijven
door het water bleken overspoeld, de
tanks van Pemis in een vijver stonden,
op Rozenburg, over grote oppervlak
ten blank, gedeeltelijk op Putten en
Voorne. Maar dit alles was nog slechts
een aarzelend voorspel tot het on
stellend drama van Goeree en Over-
flakkee, dat zich nog eens en zo mo
gelijk nog tragischer op Schouwen
Duiveland zou herhalen. Van beide
eilanden is practisch slechts de smalle
schoorwal van het duin behouden ge
bleven.
Wij zagen de haven van Stellendam,
de haven van Bruinisse. Het was eb
en als een afschuwelijke farce lagen de
scheepjes vrijwel droog, terwijl aan de
andere kant van de loswal het plaatsje
was verdronken en heel het land. zover
men kon zien. Waar hield het eiland op
en waar begonnen de slikken en gorzen?
Slechts aan de kleur van het water kon
men nog iets van de vroegere kustlijn
vermoeden. De zee benutte haar kans.
Wie scherper toezag, vooral bij de een
zame huizen, als weggedreven op de
vloed, zag ingebeukte muren, de al
zwevende kap van een schuur, de chaos
op het erf, dat met zijn carré van be
planting nog in de volkomen ontredde
ring zich keurig voor bleef doen. De
buurtschappen leken verkommerd op
een hoop gelopen, als zochten zij steun
bij elkaar. En het was of de stadjes
overnacht hun historie hadden afgeslo
ten, de ondergang van Westerschouwen
zich thans aan hen allen voltrok.
Noord-Beveland viel na dit alles be
trekkelijk nog mee, al had het water
ook hier een flinke hap ingezet. En
Walcheren was betrekkelijk een
troost: de schotel van het eiland nog
redelijk droog, al bleek er in de Oos
telijke hoek behoorlijk gemorst. De
maquette van Veere werd slechts aan
een kant door het water beroerd.
Middelburg had ogenschijnlijk niets
te lijden gehad. Pas weer bij Vlissingen
stonden grote terreinen blank. En
men kon zien hoe de boulevard door
het water geteisterd was, dat hier bij
het Roeiershoofd huizenhoge fonteinen
moet hebben opgespoten. Ook
Zeeuws Vlaanderen, althans het Wes
telijk gedeelte, bleek een verademing,
het landschap met zijn nieuwe torens
en fonkelrode daken nog practisch
gaaf. Voorbij de Braakman evenwel
was het weer mis: bij Terneuzen stond
veel land onder water. Na alles wat
wij hadden gezien was men nochtans
geneigd te zeggen, dat het meeviel.
De overkant van de Schelde, Zuid-
Beveland ten Oosten van het kanaal,
heeft echter zwaar geleden. Zoals ook
Tholen zijn portie kreeg. En vooral
Noord-Westelijk Brabant: alles water,
van Bergen op Zoom tot langs het
Hollands Diep. Water met felle ton
gen en lange franjes van kolkend
schuim, overal waar het nog stroomt
en rusteloos in beweging is.
De Moerdykbruggen stonden verloren
in een wereld van water. De orritten
naar de spoorbrug bleken nog intact,
die van de verkeersweg daalden in het
water als hellingen van een werf. De
Hoekse Waard: alles water. Het eiland
van Dordrecht: overal water. IJssel-
monde: water. Bij de samenvloeiing van
Noord, Lek en Nieuwe Maas: water.
Langs de Hollandse IJssel: water en
nog eens water. Tot pas voorby Gouda
het landschap zijn normale aanzien
herkreeg. Hoogstens de sloten, vaarten
en kanalen boordevol, de Hollandse
bodem iets breder uitgekerfd met dui
zend blinkende voren in het vertrouw
de gezicht.
De KRO heeft de 350.000 betalende
abonné's op de KRO-gids bereikt en
daarmede zijn ruime voorsprong op de
andere omroepverenigingen in Neder
land bevestigd. De „aaanbrenger" van de
350.000ste was mevr. M. Koopman-
Schilder, Jan van Galenstr3at 12, te
Alkmaar. Vrijdag j.l. stopte een auto
van de KRO bij haar voor de deur. De
chef-propaganda, de heer N. W. Eisen,
deed de heuglijke tijding en nodigde het
echtpaar uit Zaterdag naar de studio in
Hilversum te komen. Tevens bood hij
het echtpaar als huldeblyk van het
KRO-bestuur de keus uit een stofzuiger
of een rooktafel. De heer A. Koopman,
werkzaam bij de gemeentereiniging gaf
echter bij zyn thuiskomst, de voorkeur
aan een nieuwe radio.
„Onze radio is nu al achttien jaar oud.
even oud als ons lidmaatschap van de
KRO", constateerde hij. „Ik lever de
oude in en ik betaal er nog wat bij",
was zijn voorstel. De KRO was echter
grootmoedig en bood onmiddellijk een
radiotoestel aan.
Nog dezelfde middag werd het toestel
in Alkmaar gekocht. Buren, kennissen
en vrienden kwam de gelukkigen fe
liciteren en het nieuwe toestel bewon
deren. Onder hen was ook de schoon
zoon van het echtpaar Koopman, die als
350.000ste abonné was ingeschreven.
De volgende morgen stopte weer de
KRO-auto in de van Galenstraat en
daarmede vertrok het. wat opgewonden
echtpaar, naar Hilversum.
Prof. mag. dr. J. B. Kors O.P., voorzit
ter van de KRO, de heer P. A. M. Speet,
directeur en Toon Rammelt, programma
leider, stonden ter verwelkoming ge
reed. Er volgde een gezellige ontvangst
in de bestuurskamer. „Ik kan het nog
steeds niet geloven", zei mevr. Koop
man steeds maar, ondanks de herhaalde
verzekeringen dat zij toch echt de ge
lukkige was.
„Ik vind dat er nog lang niet genoeg
abonné's zijn", voegde de heer Koopman
daar aan toe, „wij kunnen het nog een
eind verder brengen."
De oplagecijfers tonen aan, dat vele
katholieken het met .de heer Koopman
eens zijn, want sinds de aansluiting uit
Alkmaar binnenkwam ongeveer 14
dagen geleden zijn er alweer ruim
6000 nieuwe abonné's ingeschreven.
De heer Speet heeft het nieuwe pa
rool voor de KRO reeds uitgevaardigd:
„Op naar de 400.000".
Het echtpaar Koopman is ook voor
de radio geïnterviewd. „Ik ben altijd
een pechvogel geweest" vertrouwde me
vrouw Koopman ons toe.. „Ik heb steeds
maar weer aan loterijen en puzzles
meegedaan, maar nooit een prijs. Maar
dit jaar is ons geluk begonnen. Bij de
Vrouwenbond won ik vorige week zo
maar een taart met een verloting, en nu
ditIk kan het nog steeds niet gelo
ven". De oplagecijfers, gecontroleerd
door het accountantsbureau Bos in Am
sterdam, spreken echter duidelijke taal.
Ter ere van dit heuglijke feit was een
feestprogramma samengesteld onder de
titl: „Een Bom barst", waarin Jan de
Cler, Jules de Corte en vele anderen
de 350.000ste feestelijk begroetten en
prof. Kors en de heer Speet in opge
wekte woorden de groei van de KRO
vermeldden. Door de tragische gebeur
tenissen. die echter Zaterdag en Zondag
in ons land plaatsgrepen, is de uitzen
ding afgelast.
Voor de KRO heeft deze snelle groei
grote betekenis bij de zendtijdenverde
ling krachtens de komende nieuwe ra-
diowet.
Mgr. F. Hendrikx naar
West-Brubant
De vicaris-generaal van de bisschop
van Den Bosch, Mgr. F. N. J- Hendrikx,
is vandaag, in opdracht van de bisschop
van Den Bosch. Mgr. Mutsaerts, naar de
getroffen gebieden in West-Brabant ver
trokken. De bisschop is wegens onge
steldheid verhinderd zelf te gaan.
De voorzitter en de secretaris van het
Katholiek Huisvestingscomité zijn even
eens naar de getroffen gebieden ver
trokken.
lllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIMill III lllllllllllllll
HM. de Koningin
schenkt kleding
Reeds Maandagmorgen is door H.M. de
Koningin een groot aantal kledingstuk
ken van haarzelf en van haar gezin als
mede een wieg met toebehoren ter be
schikking gesteld van de hulpactie van
het Rode Kruis. De automobielen van de
Koninklijke stallen zijn dag en nacht in
de weer voor het vervoeren van de
slachtoffers van de ramp. Ook een ge
deelte van de evacuatie van het vee zal
door het materieel van de Koninklijke
stallen worden verzorgd.
(Van onze weerkundige medewerker)
De gehele dag vielen er gisteren in
het gehele land sneeuwbuien, maar de
stormwind nam tot krachtige wind af,
al kwamen er tijdens de sneeuw- en
hagelbuien nog flinke windstoten voor.
Een krachtig hogedrukgebied strekt
zich uit van Engeland over Schotland
en Scandinavië en heeft een verbinding
tot stand gebracht met een machtig
hogedrukgebied boven N.W. Rusland.
Over West-Rusland en Polen stroomt
nu koude vorstlucht naar Duitsland,
ons land zal het 's nacht één a drie
graden kunnen vriezen, maar de kans
is aanwezig dat in het midden van de
week de vorst verder zal toenemen,
daar de Noordoostenwind de koude
lucht uit Rusland met temperaturen van
ruim vijf graden vorst nog steeds ver
der naar West-Europa transporteert.
De E.D.G. in de Kamer
regering heeft aan de Tweede
Kamer doen toekomen het wetsontwerp
tot goedkeuring van het op 27 Mei 1952
te Parijs ondertekende verdrag tot op
richting van de Europese Defensiege-
meenschap met de van dat verdrag deel
uitmakende protocollen. De regering
meent de bevoegdheid te moeten vra
gen om bij het vaststellen van alge
mene maatregelen van bestuur, welke
voor de uitvoering van het verdrag
noodzakelijk zijn, zo nodig af te wijken
van de geldende wetten.
Teneinde evenwel een onder omstan
digheden onaanvaardbaar vacuum bij de
uitvoering van bij de wet goedgekeurde
verdragen te vermijden, is een tijdvak
van drie maanden voorzien, waarin de
algemene maatregel van bestuur in
overeenstemming met de uitspraak van
de Staten-Generaal zal moeten worden
herzien. Uiteraard zal de regering van
de hierbij gevraagde bevoegdheid
slechts dan gebruik maken, indien dit
gebruik door de omstandigheden wordt
vereist.
Op vliegveld Idlewild
Prins Bernhard heeft vandaag voor
zijn vertrek naar Nederland, met een
gewoon lijntoestel van de K. L. M., op
het vliegveld Idlewild de volgende ver
klaring afgelegd: „Ik heb mijn bezoek
aan de V. S. afgebroken en vertrek
thans naar mijn land. dat de grootste
catastrophe heeft ondergaan die het
land in vredestijd ooit, sinds de middel
eeuwen, heeft geteisterd. De worsteling
tegen de zee is altijd een voortdurende
strijd geweest voor het Nederlandse
volk. welks historische taak het ge
weest is en nog is om grote stukken
vruchtbaar land aan het water te ont
worstelen De huidige catastrophe herin
nert er aan dat Hollands gevecht tegen
de zee nog steeds voortduurt. Ofschoon
de overstroming uitgebreide gebieden
onder, water heeft gezet, waarvan som
mige nog slechts kort geleden de oor
logsverwoesting te boven waren geko
men, weet ik dat ons volk deze beproe
ving met dezelfde kalmte opneemt als
het altijd getoond heeft in zijn eeuwen
oude strijd tegen de elementen. Ik ben
diep erkentelijk voor de vele uitingen
van sympathie van het Amerikaanse
volk die mij gedurende de afgelopen
twee dagen hebben bereikt. Alles wat
ik u thans wil vragen is, dat gij uw
Nederlandse bondgenoten uw morele
steun en gebeden zult geven in hun uur
van beproeving."
De Koninklijke Marine heeft thans
122 motorvaartuigen, 10 sloepen en een
gre-ot aantal rubberboten ingeschakeld
bij het reddingswerk. Hierbij zijn 7
mijnenvegers, die hedennacht uit Den
Helder over zee zijn vertrokken. Van
Duitsland uit zijn naar ons land onder
weg 13 landingsvaartuigen en 3 motor
barkassen van het Britse Rijn flottielje.
Hierbij hebben zich 4 motorvaartuigen
van de Belgische marine aangesloten.
De Marineluchtvaartdienst is tot heden
nacht 24.00 uur doorgegaan met het af
werpen van rubberboten en voedsel,
o.a. bij Zierikzee en Middelharnis.
De helicopter van de Marinelucht
vaartdienst heeft tot nu toe 45 mensen
uit benarde posities gered. De Sea-Ot-
ters brachten geïsoleerde gewonden
naar Valkenburg. Het reddingswerk
met vliegtuigen wordt ook heden op
volle kracht voortgezet.
Een amphibievaartuig uit Bloemen-
daal zou vanmiddag bij Middelharnis in
actie komen met medewerking van de
Bloemendaalse reddingsbrigades is het
uitgerust met „Walkie talkies".
Nog geen melding over
omgekomen militairen
Niet te controleren ge
ruchten vrijwel zeker
onjuist
(Van onze speciale verslaggever)
By navraag heeft men ons vandaag
van de zyde van het Leger meegedeeld,
dat de niet te controleren geruchten, die
gisteren o.a. door de radio zijn verspreid
over het omkomen van militairen, die
hulp verlenen in de door de watersnood
getroffen gebieden, vrywel zeker onjuist
zijn. De militaire instanties, die volgens
in militaire kringen algemeen bekende
richtlynen, onmiddellijk van het gewond
raken of omkomen van een militair
moeten worden ingelicht, hebben nog
geen enkele melding in die geest ont
vangen.
16.000 militairen
ingezet
20.000 in reserve
In totaal zijn voor de hulp aan de ge
teisterde gebieden 16.000 militairen in
gezet. Voor het hulpverleningswerk
worden nog 20.000 in reserve gehouden.
Het personeel, dat is ingezet verleent
hulp bij evacuatie en bij het dichten
van dijken.
Ten Noorden van de Moerdijk, dit is
het eiland van Dordrecht, was de toe
stand heden dusdanig opgeklaard, dat
enige troepen van de eerste militaire
afdeling, die hier waren ingezet, naar
hun garnizoenen terug konden worden
gedirigeerd.
Kleding voor de getroffenen
WOENSDAG
HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00
nieuws. 7.13 gram.. 8.00 nieuws. 8.18
gram.. 8.50 huisvrouw. 9.00 gram.. 9.40
gram. VPRO: 10.00 schoolradio. VARA:
10.20 vrouw. 11.00 RVU. 11.30 gram., 12.00
Instrum. trio. 12.33 platteland, 12.38
gram.. 13.00 nieuws. 13.15 commentaar.
13.20 accordeonmuz.. 13.50 gram.. 14.00
causerie. 14.15 jeugdconcert. 15 00 jeugd.
15.50 piano. 16.10 jeugd. 16.45 zieken,
17.15 dansmuz., 17.50 regeringsuitz.. 18.00
nieuws. 18.20 act.. 18.30 RVU, 19.00 dis
cussie. 19.20 gram. VPRO: 10.30 jeugd.
VARA: 20.00 nieuws. 20.05 politiek com
mentaar. 20,15 Concertgebouworkest.
21.10 hoorspel. 22.20 amusem.muz.. 22.45
"3.00 nieuws, 23.20 gram.
HILVERSUM II. 298 m. NCRV: 7.00
nieuws, 7 10 gram.. 7.15 gymn.. 7.30
gram.. 7.45 prot. pr., 8 00 nieuws, 8,18
muziek. 8.45 gram.. 9.00 zieken. 9 30
huisvrouw. 9.35 gram., 10.15 idem, 10.30
prot. pr.. 11.00 gram.. 11.15 hoorspel,
12.00 bas-bariton en piano. 12.33 gram..
12.59 klokgelui. 13.00 nieuws. 13.15
thuisfront. 13.20 lichte muz.. 13.50 2e acte
uit Lakmé. gram., 14.45 meisjes. 15.00
gram.. 15.15 kamerorkest, 16.00 jeugd.
17.20 orgel. 17.50 militaire causerie. 18.00
viool, cello. 19.00 nieuws. 19.10 boek.
19.25 gram.. 19.30 buitenl. overz.. 19.50
gram.. 20.00 radiokrant. 20.20 meisjes
koor. 20.45 causerie, 21.05 omroeporkest,
21.45 gram., 22 00 piano. 22.40 gram.. 22.45
prot. pr., 23.00 nieuws. 23.15 gram.
ENGELAND. BBC, Home Service. 330
m." 14.30 dansmuz.. 19.20 orkest, 2100
symohonie-orkest.
BBC. light progr.. 1500 en 247 m
12.15 orkest. 13.15 lichte muz., 16.00 ge-
var. muziek. 16.45 gevar. muz.. 17.30
lichte muz.. 18.00 Schots orkest. 23.20
lichte muz.. 0 20 gevar. muz.
NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK.
309 m.: 12.00 orkest. 13.25 omroeporkest.
15.50 filmmuz17.45 amusem.muz..
20.10 gevar. muz.. 22.10 dansmuz.. 23.00
lichte muz., 23.20 r
FRANKRIJK nationaal programma.
347 m.: 14.10 pianorecital. 20 00 vocaal
ensemble.
BRUSSEL. 324 m.: 12.00 omroeporkest.
13.30 omroeporkest. 15.40 symphonie-
orkest, 18.00 kamermuz.. 21.30 omroep
orkest.
484 m.: 12.05 zigeunerorkest. 16 00
lichte muz.. 20.15 groot symphonie-ork.,
22.15 jazzmuziek.
ENGELAND. European Service. Uit
zendingen voor Nederland. 224 en 49
m_: 22.00 nieuws Achter het IJzeren
Gordijn en Vrijbuiters Radiodagboek.
AALSDIJK 2 van R'dam n. New York.
AALSUM 3 te Monrovia.
AGAMEMNON 2 te Haiti.
AGATHA 2 van Saigon n. Pladju.
ALCHIBA 3 te Paranagua.
ALHENA 2 van R'dam n. Hamburg.
ALNATI 2 van Vittoria n. Ilheos.
ALUDRA 3 te Rotterdam.
AMOR 2 van Tunis n. Piraeus.
AMSTELVEEN 2 te Los Angeles
ARENDSKERK p. 2 Okinawa n. Hongkong-
ARGOS 2 van Luxuri n. Amsterdam.
AXELDIJK 3 te New Orleans.
BENNEKOM 2 van Corral n. Talcahuano.
BLIJDENDIJK p. 4 Vlissingen n. Antw
CALTEX NEDERLAND 3 te Sidon.
CELEBES 3 te Cochin.
CERAM 2 te Damman.
CERONIA 2 van Melbourne n. Sydney.
CHAMA p. 2 Martinique n. Curasao.
CISTULA 2 te Port Pirie.
DELFLAND 3 te Ilheos
DOURO 2 van Barcelona n. Genua.
EENDRACHT 3 te Istanboul.
ENA p. 2 Ras Fartak n. Gibraltar.
ELMINA 4 te Abidjan verw.
EOS 3 te Burriana.
ESSO DEN HAAG 2 van Aruba n. R'dam.
FARMSUM 1 te Hampton Roads.
FLEVO 2 te Bilbao.
GORDIAS 3 te Thessaloniki,
HAARLEM 2 van Pto. Limon n. Gibr.
HATHOR 2 te Rotterdam.
HEEMSKERK 3 te Zanzibar.
Mogelijk aanwending
tegenwaarde-fondsen
M.S.A. in principe tot
medewerking bereid
Een woordvoerder van het Bureau
voor wederzijdse veiligheid M.S.A. heeft
aan de Nederlandse regering te kennen
gegeven, dat. de Verenigde Stalen in
principe welwillend zullen staan tegen
over het gebruik van tegenwaardefond
sen van de vroegere Marshall-hulp ten
behoeve van herstelwerkzaamheden in
de door de stormvloed getroffen gebie
den.
Blijkens de jongste weekstaat van de
Nederlandsche Bank die per 26 Jan
j.l. beliep het totaal der tegenwaarde
fondsen volgens de post: 's Rijks Schat
kist, bijzondere rekening f 1.154.693.570.
Schipbreukelingen
gered
Vannacht liep in IJmuiden binnen de
motorlogger Sumatra KW 86 met aan
boord nog drie opvarenden van de
Deense kotter Orion Esbj. 469. De Deen
was op 140 mijl Noord ten Oosten van
IJmuiden in moeilijkheden geraakt. De
drie opvarenden vreesden reeds het
ergste, toen plotseling de Sumatra kwam
opdagen. Ondanks de hevige storm wist
de Katwijkse logger het hulpeloze
scheepje te bereiken. Met de moed der
wanhoop waren de opvarenden in de
mast van de kotter geklommen en van
daar konden zij overspringen op de
Hollandse logger, die hen thans behou
den in IJmuiden aan wal heeft gebracht.
Maten of nummers
bijvoegen
Overal in ons land worden al grote
hoeveelheden kleren, schoenen, dekens,
lakens enz. voor de noodgebieden in
gezameld.
Het is de bedoeling dat men briefjes
aan de in te leveren goederen hecht,
met daarop aangegeven maten of num
mers. De verdeling onder de getroffenen
wordt daardoor aanmerkelijk versneld.
De aandacht wordt er op gevestigd
dat er vocral grote behoefte is aan de
kens en lakens.
HERCULES 3 v. Huelva n. Amsterdam
HERMES 2 te Rotterdam.
ILOS 2 te Pastelillo.
INDRAPOERA 3 in Suezkanaal n. Aden.
JUPITER 3 te Palermo.
KOTA AGOENG 2 te Rotterdam.
KOT A BAROE 3 te New York,
KOTA INTEN 2 van Port Arthur n. N. Orl.
LAAGKERK 2 van Sydney n. Adelaide.
LANGKOEA3 3 te Bremen.
LEKHAVEN 3 te Marseille.
LISETA p. 2 Wijnkoopsbaai n. Pladju.
MAASHAVEN 3 te Dakar.
MALEA 2 van Limhamnar n. R'dam.
MATARAM 2 te Rotterdam.
MIRA 3 te Djibouti.
MUIDERKERK 3 te Marseille.
MURENA 2 van Singapore n. Miri.
NESTOR 3 te Paramaribo.
NIGERSTROOM d. 3 Dungen. n. Bordeaux.
NOORDAM 2 te'Rotterdam.
ONDINA 3 te Rotterdam.
ORANJEFONTEIN 2 van A'dam n. Hamb.
OVERIJSEL 2 van R'dam n. Indonesië.
POLYDORUS p. 3 Kp. Guardefui n. Belaw
POSEIDON 2 van Port-au-Pr. n. Jasm.
PRINS ALEXANDER 2 te Hamburg.
PRINS WILLEM IV 2 te Gandia.
PYGMALION p. 2 San Ant. n. Houston.
SAPAROEA 3 te Takoradi.
SAROENA p. 2 Palawan n. Shïmonoschi.
SARPEDON 2 v. Punta Gardon n. Philad.
SCHIE 3 te Keraklon.
SCHIEDIJK p. 2 Kp. Bon n. Halifax.
STRABO 3 te Rotterdam.
SUNETTA 2 van R'dam n. Berre.
TABINTA 2 van Belawan n. Colombo.
TARA p. 2 Finisterre n. Rio de Janeiro.
TAWALI 2 van Tj. Priok n. Semarang
TEGELBERG 3 van Montevied. n. B. Aires.
TELAMON 2 n. Willemstad.
TERN ATE 3 te Zeebrugge
TEUCER 2 van Balikpapan n. Sandakan.
TJITJALENGKA 3 te Tj. Priok.
VEENDAM p. 2 Portland n. Hallfax.
WESTERMAN 3 te New York.
WIELDRECHT 2 van Djeddah n. Madras.
MARKTBERICHTEN
PURMEREND, 3 Febr. 19,>3. Eieren 7000
kippeneieren f 13.5014.50 per 100 stuks,
1000 eendeneieren 12.— per 100 stuks. Vee
markt: Runderen, totaal 250 stuks, 185 vet
te koeien f 2.15—2.90 per kg., handel vrij
vlug, 25 gelde koeien 540—700 p. stuk. han
del kalm, 40 melkkoeien 6751100 p. st.,
handel stil, 5 vette kalveren 1G0325 p. st.,
handel kalm, 635 nuchtere kalv. v. d. sl.
32—80 per stuk, handel goed. 285 varkens,
vette varkens voor de slacht 1.761.84 p.
kg., handel kalm. idem zoutery 1.78—1.84
per kg., handel goed. vette zeugen 1.52—
1.60 per kg., handel stug, 497 biggen 42
75 per stuk, handel stug, 450 schapen en
lammeren, schapen (vette) 75135 per st.,
handel kalm, lammeren 65100 per stuk,
handel kalm. 17 bokken en geiten 10—50
per stuk, handel stug, 33 paarden 650950
per stuk. handel stug Totaal aantal dieren
2175. Pluimveemarkt: 1800 oude kippen en
hanen (witte en rode) 2.10—2.30 per kg..
100 oude kippen en hanen (blauw) 2.30
2.45 per kg.. 250 jonge hanen (blauw) 2 40—
2 50 per kg.. 200 eenden 1.25—2.50 p. stuk,
400 oude eenden 3.006.per stuk.
VEILING POELDIJK. 2 Febr. Andijvie
0.83—1.02. Prei A 0.33—0.37, idem A 2 0.26—
0 31, idem B 2 0 17—0.26. Boerenkool 0.24—
0.34, Spruiten 0.33—0.37. Stoofsla 0.47, alles
per kg. Sla C afw. 6.00 per 100 stuks. Sel
derij 7.0012.—. Peterselie 15.00 per 100 bos.
PAARDENMARKT UTRECHT. 2 Febr.
Aangev. 306 paarden. Prijzen: luxe paar
den f 9001100, werkp. f 700—1000. oude
p. f 650—850, p. boven 3 j. f7001000, p.
ben. 3 j. f 600—850. veulens f 300—500, hit
ten f 400—700. handel redelijk.
in aae aei en van nei ia nu is ue inza
meling in volle gang. Centrale op
slagplaatsen zijn ingericht, waar
vooral studenten zich onderschei
den. Van alle kanten worden goede
ren binnengebracht. Kort er na rij
den dan grote vrachtwagens volge
laden met kledingstukken e.d. naar
de getroffen gebieden.
De tramdienst Alkmaar-
Bergen aan Zee
De minister van Verkeer en Waterstaat
heeft ingestemd met de staking van de tram-
dienst Alkmaar—Bergen—Bergen aan Zee,
met dien verstande, dat de reizigersdienst
gedurende de badseizoenen 1953, 1954 en 1955
nog zal moeten worden gehandhaafd. De
staking van de reizigersdienst zal ingaan
15 Februari. Zaterdag 14 Februari rijden de
trams dus voor het laatst. Van 15 Februari
af wordt het vervoer van reizigers overge
nomen door een autobusdienst van de N.V.
Noordhollandse Autobusdienst-Onderneming.
De staking van de goederendienst geschiedt
ingaande 1 Maart. Begin en einde van de
badseizoenen 1953, 1954 en 1955 zullen
worden vastgesteld door de rijksinspecteur
van het verkeer te Amsterdam.
Staatsloterij
Correctie: Een prijs van f 200 is niet
gevallen op no. 1293, doch op no. 1273.