Verdronken land biedt vanuit de lucht rampzalige aanblik ;alig< K.R.O. heeft de 350.000 bereikt SCHEEPVAARIBERICHTEN Schouwen staat geheel onder water geheel Een tweede Sint Elisabethsvloed heeft Nederland geteisterd Echtpaar Koopman-Schilder de „aanbrenger Koud weer met lichte vorst Verklaring van Prins Bernhard Marine redt 45 personen naar_ DINSDAG 3 FEBRUARI 1953 PAGINA 8 De dijkdoorbraak bij Kruiningen, die een deel van ZiCid Beveland heeft doen onderlopen. (Van onze speciale verslaggever) AAN BOORD VAN DE DAKOTA PH/TDU. Goeree en Schouwen zijn van de kaart verdwenen. Een tweede Sint Elisabethsvloed heeft Nederland geteisterd. Dit is de diepste en meest rampzalige indruk, die men bewaart van een vlucht boven de noodgebieden van Holland, Zeeland en Brabant, een overzicht van de cata strofe, zoals het voorgeslacht van 1421 nooit vergund is geweest. Zou men Goeree nog kunnen vergelijken met een sawahlandschap op Java, de aanblik van Schou wen is volkomen desolaat: één golvend waterveld, zo ver het oog reikt, waarin de kleine steden met hun stompe torens, hun roodgedaakte huizen, het molentje op de wal, als het ware liggen opgebaard. Vredig, zou men haast kunnen zeggen. Zoals er een eindeloze gelatenheid ligt over heel het geteisterde land, dat in de vloed verloren ging: het water onder de schoongewaaide winterhemel als een antieke spiegel, nu eens dof beslagen, dan weer blinkend in de zon. Pas als men lager vliegt begint de spiegel te leven, rusteloos bewogen door de wind. Maar doodstil blijven de omspoelde hoeven, de verdronken erven, de buurtschappen en dorpen in hun isolement. Waar hebben de mensen zich geborgen? Waar bleef het vee uit al die stallen? Tegen de lagerwal der dijken, die zich krampachtig in deze wereld van water hebben gehandhaafd, hoopt zich het drijfgoed op: wrak hout en meubelen, boerengerief en her en der een kadaver. Dit Nederland vanuit de lucht is een i verloren wereld, terug in de oerstaat van het Scheppingsverhaal, toen water en land nog niet gescheiden waren. Terug ook naar de eerste bladzij van de eigen cultuurhistorie, de dageraad van de delta, toen hier de mens de strijd met het water beginnen zou. In één enkele nacht heeft de vloed her wonnen wat hij in eeuwen prijsgeven moest. Als tragische oorlogsbuit zijn de attributen van duizend jaar menselijk leven in de baaierd achtergebleven: torens, huizen, bomen, een telefoonlei- ding, kleine windmolens, die nog wan hopig malen boven het water, dat hen uiteindelijk zélf verzwolgen heeft. Men moet dit alles in zijn volle omvang hebben gezien voor een begrip van de werkelijkheid, die vooral op de eilan den, in de onmiddellijke greep van de zee. verbijsterend is en ten enenmale wanhopig. Slechts twee uur zyn wij in de lucht geweest om het eindeloos diorama van ellende onder ons te zien heentrekken. Piloot Ybema hield de Dakota op ge ringe hoogte, zo'n tweehonderd meter als in de begintijd van de vliegerij, zodat men het landschap ver kon overzien en tegelijk de details duide lijk waarnemen. Wij koersten van Schiphol naar Rotterdam en vandaar langs de Waterweg. Tot zover had Holland zich nog vertoond met zijn vertromvd mozaïek van akkers en weiden, het craquelé van vaarten en sloten en de laatste dappere molens in het landschap, die ijverig stonden te malen. Bij Rotterdam werd het anders. In het verschiet blonk de eerste ruimte van zilvergrijs water, onregelmatig naar alle zijden, in vreemd, nevelig licht. Dat beeld zou zich nu telkens gaan herhalen, langs de Waterweg, waar de grote bedrijven door het water bleken overspoeld, de tanks van Pemis in een vijver stonden, op Rozenburg, over grote oppervlak ten blank, gedeeltelijk op Putten en Voorne. Maar dit alles was nog slechts een aarzelend voorspel tot het on stellend drama van Goeree en Over- flakkee, dat zich nog eens en zo mo gelijk nog tragischer op Schouwen Duiveland zou herhalen. Van beide eilanden is practisch slechts de smalle schoorwal van het duin behouden ge bleven. Wij zagen de haven van Stellendam, de haven van Bruinisse. Het was eb en als een afschuwelijke farce lagen de scheepjes vrijwel droog, terwijl aan de andere kant van de loswal het plaatsje was verdronken en heel het land. zover men kon zien. Waar hield het eiland op en waar begonnen de slikken en gorzen? Slechts aan de kleur van het water kon men nog iets van de vroegere kustlijn vermoeden. De zee benutte haar kans. Wie scherper toezag, vooral bij de een zame huizen, als weggedreven op de vloed, zag ingebeukte muren, de al zwevende kap van een schuur, de chaos op het erf, dat met zijn carré van be planting nog in de volkomen ontredde ring zich keurig voor bleef doen. De buurtschappen leken verkommerd op een hoop gelopen, als zochten zij steun bij elkaar. En het was of de stadjes overnacht hun historie hadden afgeslo ten, de ondergang van Westerschouwen zich thans aan hen allen voltrok. Noord-Beveland viel na dit alles be trekkelijk nog mee, al had het water ook hier een flinke hap ingezet. En Walcheren was betrekkelijk een troost: de schotel van het eiland nog redelijk droog, al bleek er in de Oos telijke hoek behoorlijk gemorst. De maquette van Veere werd slechts aan een kant door het water beroerd. Middelburg had ogenschijnlijk niets te lijden gehad. Pas weer bij Vlissingen stonden grote terreinen blank. En men kon zien hoe de boulevard door het water geteisterd was, dat hier bij het Roeiershoofd huizenhoge fonteinen moet hebben opgespoten. Ook Zeeuws Vlaanderen, althans het Wes telijk gedeelte, bleek een verademing, het landschap met zijn nieuwe torens en fonkelrode daken nog practisch gaaf. Voorbij de Braakman evenwel was het weer mis: bij Terneuzen stond veel land onder water. Na alles wat wij hadden gezien was men nochtans geneigd te zeggen, dat het meeviel. De overkant van de Schelde, Zuid- Beveland ten Oosten van het kanaal, heeft echter zwaar geleden. Zoals ook Tholen zijn portie kreeg. En vooral Noord-Westelijk Brabant: alles water, van Bergen op Zoom tot langs het Hollands Diep. Water met felle ton gen en lange franjes van kolkend schuim, overal waar het nog stroomt en rusteloos in beweging is. De Moerdykbruggen stonden verloren in een wereld van water. De orritten naar de spoorbrug bleken nog intact, die van de verkeersweg daalden in het water als hellingen van een werf. De Hoekse Waard: alles water. Het eiland van Dordrecht: overal water. IJssel- monde: water. Bij de samenvloeiing van Noord, Lek en Nieuwe Maas: water. Langs de Hollandse IJssel: water en nog eens water. Tot pas voorby Gouda het landschap zijn normale aanzien herkreeg. Hoogstens de sloten, vaarten en kanalen boordevol, de Hollandse bodem iets breder uitgekerfd met dui zend blinkende voren in het vertrouw de gezicht. De KRO heeft de 350.000 betalende abonné's op de KRO-gids bereikt en daarmede zijn ruime voorsprong op de andere omroepverenigingen in Neder land bevestigd. De „aaanbrenger" van de 350.000ste was mevr. M. Koopman- Schilder, Jan van Galenstr3at 12, te Alkmaar. Vrijdag j.l. stopte een auto van de KRO bij haar voor de deur. De chef-propaganda, de heer N. W. Eisen, deed de heuglijke tijding en nodigde het echtpaar uit Zaterdag naar de studio in Hilversum te komen. Tevens bood hij het echtpaar als huldeblyk van het KRO-bestuur de keus uit een stofzuiger of een rooktafel. De heer A. Koopman, werkzaam bij de gemeentereiniging gaf echter bij zyn thuiskomst, de voorkeur aan een nieuwe radio. „Onze radio is nu al achttien jaar oud. even oud als ons lidmaatschap van de KRO", constateerde hij. „Ik lever de oude in en ik betaal er nog wat bij", was zijn voorstel. De KRO was echter grootmoedig en bood onmiddellijk een radiotoestel aan. Nog dezelfde middag werd het toestel in Alkmaar gekocht. Buren, kennissen en vrienden kwam de gelukkigen fe liciteren en het nieuwe toestel bewon deren. Onder hen was ook de schoon zoon van het echtpaar Koopman, die als 350.000ste abonné was ingeschreven. De volgende morgen stopte weer de KRO-auto in de van Galenstraat en daarmede vertrok het. wat opgewonden echtpaar, naar Hilversum. Prof. mag. dr. J. B. Kors O.P., voorzit ter van de KRO, de heer P. A. M. Speet, directeur en Toon Rammelt, programma leider, stonden ter verwelkoming ge reed. Er volgde een gezellige ontvangst in de bestuurskamer. „Ik kan het nog steeds niet geloven", zei mevr. Koop man steeds maar, ondanks de herhaalde verzekeringen dat zij toch echt de ge lukkige was. „Ik vind dat er nog lang niet genoeg abonné's zijn", voegde de heer Koopman daar aan toe, „wij kunnen het nog een eind verder brengen." De oplagecijfers tonen aan, dat vele katholieken het met .de heer Koopman eens zijn, want sinds de aansluiting uit Alkmaar binnenkwam ongeveer 14 dagen geleden zijn er alweer ruim 6000 nieuwe abonné's ingeschreven. De heer Speet heeft het nieuwe pa rool voor de KRO reeds uitgevaardigd: „Op naar de 400.000". Het echtpaar Koopman is ook voor de radio geïnterviewd. „Ik ben altijd een pechvogel geweest" vertrouwde me vrouw Koopman ons toe.. „Ik heb steeds maar weer aan loterijen en puzzles meegedaan, maar nooit een prijs. Maar dit jaar is ons geluk begonnen. Bij de Vrouwenbond won ik vorige week zo maar een taart met een verloting, en nu ditIk kan het nog steeds niet gelo ven". De oplagecijfers, gecontroleerd door het accountantsbureau Bos in Am sterdam, spreken echter duidelijke taal. Ter ere van dit heuglijke feit was een feestprogramma samengesteld onder de titl: „Een Bom barst", waarin Jan de Cler, Jules de Corte en vele anderen de 350.000ste feestelijk begroetten en prof. Kors en de heer Speet in opge wekte woorden de groei van de KRO vermeldden. Door de tragische gebeur tenissen. die echter Zaterdag en Zondag in ons land plaatsgrepen, is de uitzen ding afgelast. Voor de KRO heeft deze snelle groei grote betekenis bij de zendtijdenverde ling krachtens de komende nieuwe ra- diowet. Mgr. F. Hendrikx naar West-Brubant De vicaris-generaal van de bisschop van Den Bosch, Mgr. F. N. J- Hendrikx, is vandaag, in opdracht van de bisschop van Den Bosch. Mgr. Mutsaerts, naar de getroffen gebieden in West-Brabant ver trokken. De bisschop is wegens onge steldheid verhinderd zelf te gaan. De voorzitter en de secretaris van het Katholiek Huisvestingscomité zijn even eens naar de getroffen gebieden ver trokken. lllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllMIMill III lllllllllllllll HM. de Koningin schenkt kleding Reeds Maandagmorgen is door H.M. de Koningin een groot aantal kledingstuk ken van haarzelf en van haar gezin als mede een wieg met toebehoren ter be schikking gesteld van de hulpactie van het Rode Kruis. De automobielen van de Koninklijke stallen zijn dag en nacht in de weer voor het vervoeren van de slachtoffers van de ramp. Ook een ge deelte van de evacuatie van het vee zal door het materieel van de Koninklijke stallen worden verzorgd. (Van onze weerkundige medewerker) De gehele dag vielen er gisteren in het gehele land sneeuwbuien, maar de stormwind nam tot krachtige wind af, al kwamen er tijdens de sneeuw- en hagelbuien nog flinke windstoten voor. Een krachtig hogedrukgebied strekt zich uit van Engeland over Schotland en Scandinavië en heeft een verbinding tot stand gebracht met een machtig hogedrukgebied boven N.W. Rusland. Over West-Rusland en Polen stroomt nu koude vorstlucht naar Duitsland, ons land zal het 's nacht één a drie graden kunnen vriezen, maar de kans is aanwezig dat in het midden van de week de vorst verder zal toenemen, daar de Noordoostenwind de koude lucht uit Rusland met temperaturen van ruim vijf graden vorst nog steeds ver der naar West-Europa transporteert. De E.D.G. in de Kamer regering heeft aan de Tweede Kamer doen toekomen het wetsontwerp tot goedkeuring van het op 27 Mei 1952 te Parijs ondertekende verdrag tot op richting van de Europese Defensiege- meenschap met de van dat verdrag deel uitmakende protocollen. De regering meent de bevoegdheid te moeten vra gen om bij het vaststellen van alge mene maatregelen van bestuur, welke voor de uitvoering van het verdrag noodzakelijk zijn, zo nodig af te wijken van de geldende wetten. Teneinde evenwel een onder omstan digheden onaanvaardbaar vacuum bij de uitvoering van bij de wet goedgekeurde verdragen te vermijden, is een tijdvak van drie maanden voorzien, waarin de algemene maatregel van bestuur in overeenstemming met de uitspraak van de Staten-Generaal zal moeten worden herzien. Uiteraard zal de regering van de hierbij gevraagde bevoegdheid slechts dan gebruik maken, indien dit gebruik door de omstandigheden wordt vereist. Op vliegveld Idlewild Prins Bernhard heeft vandaag voor zijn vertrek naar Nederland, met een gewoon lijntoestel van de K. L. M., op het vliegveld Idlewild de volgende ver klaring afgelegd: „Ik heb mijn bezoek aan de V. S. afgebroken en vertrek thans naar mijn land. dat de grootste catastrophe heeft ondergaan die het land in vredestijd ooit, sinds de middel eeuwen, heeft geteisterd. De worsteling tegen de zee is altijd een voortdurende strijd geweest voor het Nederlandse volk. welks historische taak het ge weest is en nog is om grote stukken vruchtbaar land aan het water te ont worstelen De huidige catastrophe herin nert er aan dat Hollands gevecht tegen de zee nog steeds voortduurt. Ofschoon de overstroming uitgebreide gebieden onder, water heeft gezet, waarvan som mige nog slechts kort geleden de oor logsverwoesting te boven waren geko men, weet ik dat ons volk deze beproe ving met dezelfde kalmte opneemt als het altijd getoond heeft in zijn eeuwen oude strijd tegen de elementen. Ik ben diep erkentelijk voor de vele uitingen van sympathie van het Amerikaanse volk die mij gedurende de afgelopen twee dagen hebben bereikt. Alles wat ik u thans wil vragen is, dat gij uw Nederlandse bondgenoten uw morele steun en gebeden zult geven in hun uur van beproeving." De Koninklijke Marine heeft thans 122 motorvaartuigen, 10 sloepen en een gre-ot aantal rubberboten ingeschakeld bij het reddingswerk. Hierbij zijn 7 mijnenvegers, die hedennacht uit Den Helder over zee zijn vertrokken. Van Duitsland uit zijn naar ons land onder weg 13 landingsvaartuigen en 3 motor barkassen van het Britse Rijn flottielje. Hierbij hebben zich 4 motorvaartuigen van de Belgische marine aangesloten. De Marineluchtvaartdienst is tot heden nacht 24.00 uur doorgegaan met het af werpen van rubberboten en voedsel, o.a. bij Zierikzee en Middelharnis. De helicopter van de Marinelucht vaartdienst heeft tot nu toe 45 mensen uit benarde posities gered. De Sea-Ot- ters brachten geïsoleerde gewonden naar Valkenburg. Het reddingswerk met vliegtuigen wordt ook heden op volle kracht voortgezet. Een amphibievaartuig uit Bloemen- daal zou vanmiddag bij Middelharnis in actie komen met medewerking van de Bloemendaalse reddingsbrigades is het uitgerust met „Walkie talkies". Nog geen melding over omgekomen militairen Niet te controleren ge ruchten vrijwel zeker onjuist (Van onze speciale verslaggever) By navraag heeft men ons vandaag van de zyde van het Leger meegedeeld, dat de niet te controleren geruchten, die gisteren o.a. door de radio zijn verspreid over het omkomen van militairen, die hulp verlenen in de door de watersnood getroffen gebieden, vrywel zeker onjuist zijn. De militaire instanties, die volgens in militaire kringen algemeen bekende richtlynen, onmiddellijk van het gewond raken of omkomen van een militair moeten worden ingelicht, hebben nog geen enkele melding in die geest ont vangen. 16.000 militairen ingezet 20.000 in reserve In totaal zijn voor de hulp aan de ge teisterde gebieden 16.000 militairen in gezet. Voor het hulpverleningswerk worden nog 20.000 in reserve gehouden. Het personeel, dat is ingezet verleent hulp bij evacuatie en bij het dichten van dijken. Ten Noorden van de Moerdijk, dit is het eiland van Dordrecht, was de toe stand heden dusdanig opgeklaard, dat enige troepen van de eerste militaire afdeling, die hier waren ingezet, naar hun garnizoenen terug konden worden gedirigeerd. Kleding voor de getroffenen WOENSDAG HILVERSUM I, 402 m. VARA: 7.00 nieuws. 7.13 gram.. 8.00 nieuws. 8.18 gram.. 8.50 huisvrouw. 9.00 gram.. 9.40 gram. VPRO: 10.00 schoolradio. VARA: 10.20 vrouw. 11.00 RVU. 11.30 gram., 12.00 Instrum. trio. 12.33 platteland, 12.38 gram.. 13.00 nieuws. 13.15 commentaar. 13.20 accordeonmuz.. 13.50 gram.. 14.00 causerie. 14.15 jeugdconcert. 15 00 jeugd. 15.50 piano. 16.10 jeugd. 16.45 zieken, 17.15 dansmuz., 17.50 regeringsuitz.. 18.00 nieuws. 18.20 act.. 18.30 RVU, 19.00 dis cussie. 19.20 gram. VPRO: 10.30 jeugd. VARA: 20.00 nieuws. 20.05 politiek com mentaar. 20,15 Concertgebouworkest. 21.10 hoorspel. 22.20 amusem.muz.. 22.45 "3.00 nieuws, 23.20 gram. HILVERSUM II. 298 m. NCRV: 7.00 nieuws, 7 10 gram.. 7.15 gymn.. 7.30 gram.. 7.45 prot. pr., 8 00 nieuws, 8,18 muziek. 8.45 gram.. 9.00 zieken. 9 30 huisvrouw. 9.35 gram., 10.15 idem, 10.30 prot. pr.. 11.00 gram.. 11.15 hoorspel, 12.00 bas-bariton en piano. 12.33 gram.. 12.59 klokgelui. 13.00 nieuws. 13.15 thuisfront. 13.20 lichte muz.. 13.50 2e acte uit Lakmé. gram., 14.45 meisjes. 15.00 gram.. 15.15 kamerorkest, 16.00 jeugd. 17.20 orgel. 17.50 militaire causerie. 18.00 viool, cello. 19.00 nieuws. 19.10 boek. 19.25 gram.. 19.30 buitenl. overz.. 19.50 gram.. 20.00 radiokrant. 20.20 meisjes koor. 20.45 causerie, 21.05 omroeporkest, 21.45 gram., 22 00 piano. 22.40 gram.. 22.45 prot. pr., 23.00 nieuws. 23.15 gram. ENGELAND. BBC, Home Service. 330 m." 14.30 dansmuz.. 19.20 orkest, 2100 symohonie-orkest. BBC. light progr.. 1500 en 247 m 12.15 orkest. 13.15 lichte muz., 16.00 ge- var. muziek. 16.45 gevar. muz.. 17.30 lichte muz.. 18.00 Schots orkest. 23.20 lichte muz.. 0 20 gevar. muz. NORDWESTDEUTSCHER RUNDFUNK. 309 m.: 12.00 orkest. 13.25 omroeporkest. 15.50 filmmuz17.45 amusem.muz.. 20.10 gevar. muz.. 22.10 dansmuz.. 23.00 lichte muz., 23.20 r FRANKRIJK nationaal programma. 347 m.: 14.10 pianorecital. 20 00 vocaal ensemble. BRUSSEL. 324 m.: 12.00 omroeporkest. 13.30 omroeporkest. 15.40 symphonie- orkest, 18.00 kamermuz.. 21.30 omroep orkest. 484 m.: 12.05 zigeunerorkest. 16 00 lichte muz.. 20.15 groot symphonie-ork., 22.15 jazzmuziek. ENGELAND. European Service. Uit zendingen voor Nederland. 224 en 49 m_: 22.00 nieuws Achter het IJzeren Gordijn en Vrijbuiters Radiodagboek. AALSDIJK 2 van R'dam n. New York. AALSUM 3 te Monrovia. AGAMEMNON 2 te Haiti. AGATHA 2 van Saigon n. Pladju. ALCHIBA 3 te Paranagua. ALHENA 2 van R'dam n. Hamburg. ALNATI 2 van Vittoria n. Ilheos. ALUDRA 3 te Rotterdam. AMOR 2 van Tunis n. Piraeus. AMSTELVEEN 2 te Los Angeles ARENDSKERK p. 2 Okinawa n. Hongkong- ARGOS 2 van Luxuri n. Amsterdam. AXELDIJK 3 te New Orleans. BENNEKOM 2 van Corral n. Talcahuano. BLIJDENDIJK p. 4 Vlissingen n. Antw CALTEX NEDERLAND 3 te Sidon. CELEBES 3 te Cochin. CERAM 2 te Damman. CERONIA 2 van Melbourne n. Sydney. CHAMA p. 2 Martinique n. Curasao. CISTULA 2 te Port Pirie. DELFLAND 3 te Ilheos DOURO 2 van Barcelona n. Genua. EENDRACHT 3 te Istanboul. ENA p. 2 Ras Fartak n. Gibraltar. ELMINA 4 te Abidjan verw. EOS 3 te Burriana. ESSO DEN HAAG 2 van Aruba n. R'dam. FARMSUM 1 te Hampton Roads. FLEVO 2 te Bilbao. GORDIAS 3 te Thessaloniki, HAARLEM 2 van Pto. Limon n. Gibr. HATHOR 2 te Rotterdam. HEEMSKERK 3 te Zanzibar. Mogelijk aanwending tegenwaarde-fondsen M.S.A. in principe tot medewerking bereid Een woordvoerder van het Bureau voor wederzijdse veiligheid M.S.A. heeft aan de Nederlandse regering te kennen gegeven, dat. de Verenigde Stalen in principe welwillend zullen staan tegen over het gebruik van tegenwaardefond sen van de vroegere Marshall-hulp ten behoeve van herstelwerkzaamheden in de door de stormvloed getroffen gebie den. Blijkens de jongste weekstaat van de Nederlandsche Bank die per 26 Jan j.l. beliep het totaal der tegenwaarde fondsen volgens de post: 's Rijks Schat kist, bijzondere rekening f 1.154.693.570. Schipbreukelingen gered Vannacht liep in IJmuiden binnen de motorlogger Sumatra KW 86 met aan boord nog drie opvarenden van de Deense kotter Orion Esbj. 469. De Deen was op 140 mijl Noord ten Oosten van IJmuiden in moeilijkheden geraakt. De drie opvarenden vreesden reeds het ergste, toen plotseling de Sumatra kwam opdagen. Ondanks de hevige storm wist de Katwijkse logger het hulpeloze scheepje te bereiken. Met de moed der wanhoop waren de opvarenden in de mast van de kotter geklommen en van daar konden zij overspringen op de Hollandse logger, die hen thans behou den in IJmuiden aan wal heeft gebracht. Maten of nummers bijvoegen Overal in ons land worden al grote hoeveelheden kleren, schoenen, dekens, lakens enz. voor de noodgebieden in gezameld. Het is de bedoeling dat men briefjes aan de in te leveren goederen hecht, met daarop aangegeven maten of num mers. De verdeling onder de getroffenen wordt daardoor aanmerkelijk versneld. De aandacht wordt er op gevestigd dat er vocral grote behoefte is aan de kens en lakens. HERCULES 3 v. Huelva n. Amsterdam HERMES 2 te Rotterdam. ILOS 2 te Pastelillo. INDRAPOERA 3 in Suezkanaal n. Aden. JUPITER 3 te Palermo. KOTA AGOENG 2 te Rotterdam. KOT A BAROE 3 te New York, KOTA INTEN 2 van Port Arthur n. N. Orl. LAAGKERK 2 van Sydney n. Adelaide. LANGKOEA3 3 te Bremen. LEKHAVEN 3 te Marseille. LISETA p. 2 Wijnkoopsbaai n. Pladju. MAASHAVEN 3 te Dakar. MALEA 2 van Limhamnar n. R'dam. MATARAM 2 te Rotterdam. MIRA 3 te Djibouti. MUIDERKERK 3 te Marseille. MURENA 2 van Singapore n. Miri. NESTOR 3 te Paramaribo. NIGERSTROOM d. 3 Dungen. n. Bordeaux. NOORDAM 2 te'Rotterdam. ONDINA 3 te Rotterdam. ORANJEFONTEIN 2 van A'dam n. Hamb. OVERIJSEL 2 van R'dam n. Indonesië. POLYDORUS p. 3 Kp. Guardefui n. Belaw POSEIDON 2 van Port-au-Pr. n. Jasm. PRINS ALEXANDER 2 te Hamburg. PRINS WILLEM IV 2 te Gandia. PYGMALION p. 2 San Ant. n. Houston. SAPAROEA 3 te Takoradi. SAROENA p. 2 Palawan n. Shïmonoschi. SARPEDON 2 v. Punta Gardon n. Philad. SCHIE 3 te Keraklon. SCHIEDIJK p. 2 Kp. Bon n. Halifax. STRABO 3 te Rotterdam. SUNETTA 2 van R'dam n. Berre. TABINTA 2 van Belawan n. Colombo. TARA p. 2 Finisterre n. Rio de Janeiro. TAWALI 2 van Tj. Priok n. Semarang TEGELBERG 3 van Montevied. n. B. Aires. TELAMON 2 n. Willemstad. TERN ATE 3 te Zeebrugge TEUCER 2 van Balikpapan n. Sandakan. TJITJALENGKA 3 te Tj. Priok. VEENDAM p. 2 Portland n. Hallfax. WESTERMAN 3 te New York. WIELDRECHT 2 van Djeddah n. Madras. MARKTBERICHTEN PURMEREND, 3 Febr. 19,>3. Eieren 7000 kippeneieren f 13.5014.50 per 100 stuks, 1000 eendeneieren 12.— per 100 stuks. Vee markt: Runderen, totaal 250 stuks, 185 vet te koeien f 2.15—2.90 per kg., handel vrij vlug, 25 gelde koeien 540—700 p. stuk. han del kalm, 40 melkkoeien 6751100 p. st., handel stil, 5 vette kalveren 1G0325 p. st., handel kalm, 635 nuchtere kalv. v. d. sl. 32—80 per stuk, handel goed. 285 varkens, vette varkens voor de slacht 1.761.84 p. kg., handel kalm. idem zoutery 1.78—1.84 per kg., handel goed. vette zeugen 1.52— 1.60 per kg., handel stug, 497 biggen 42 75 per stuk, handel stug, 450 schapen en lammeren, schapen (vette) 75135 per st., handel kalm, lammeren 65100 per stuk, handel kalm. 17 bokken en geiten 10—50 per stuk, handel stug, 33 paarden 650950 per stuk. handel stug Totaal aantal dieren 2175. Pluimveemarkt: 1800 oude kippen en hanen (witte en rode) 2.10—2.30 per kg.. 100 oude kippen en hanen (blauw) 2.30 2.45 per kg.. 250 jonge hanen (blauw) 2 40— 2 50 per kg.. 200 eenden 1.25—2.50 p. stuk, 400 oude eenden 3.006.per stuk. VEILING POELDIJK. 2 Febr. Andijvie 0.83—1.02. Prei A 0.33—0.37, idem A 2 0.26— 0 31, idem B 2 0 17—0.26. Boerenkool 0.24— 0.34, Spruiten 0.33—0.37. Stoofsla 0.47, alles per kg. Sla C afw. 6.00 per 100 stuks. Sel derij 7.0012.—. Peterselie 15.00 per 100 bos. PAARDENMARKT UTRECHT. 2 Febr. Aangev. 306 paarden. Prijzen: luxe paar den f 9001100, werkp. f 700—1000. oude p. f 650—850, p. boven 3 j. f7001000, p. ben. 3 j. f 600—850. veulens f 300—500, hit ten f 400—700. handel redelijk. in aae aei en van nei ia nu is ue inza meling in volle gang. Centrale op slagplaatsen zijn ingericht, waar vooral studenten zich onderschei den. Van alle kanten worden goede ren binnengebracht. Kort er na rij den dan grote vrachtwagens volge laden met kledingstukken e.d. naar de getroffen gebieden. De tramdienst Alkmaar- Bergen aan Zee De minister van Verkeer en Waterstaat heeft ingestemd met de staking van de tram- dienst Alkmaar—Bergen—Bergen aan Zee, met dien verstande, dat de reizigersdienst gedurende de badseizoenen 1953, 1954 en 1955 nog zal moeten worden gehandhaafd. De staking van de reizigersdienst zal ingaan 15 Februari. Zaterdag 14 Februari rijden de trams dus voor het laatst. Van 15 Februari af wordt het vervoer van reizigers overge nomen door een autobusdienst van de N.V. Noordhollandse Autobusdienst-Onderneming. De staking van de goederendienst geschiedt ingaande 1 Maart. Begin en einde van de badseizoenen 1953, 1954 en 1955 zullen worden vastgesteld door de rijksinspecteur van het verkeer te Amsterdam. Staatsloterij Correctie: Een prijs van f 200 is niet gevallen op no. 1293, doch op no. 1273.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5