Een beklemmende stilte op de Zeeuwse eilanden Tholen uit de lucht Geen carnaval in Bergen op Zoom ALGEMEEN HANDELSBLAD VAN DINSDAG 3 FEBRUARI 1953 s 111 DE ramp, waardoor ons vaderland is getroffen, gaat in omvang helaas zelfs de sombere verwachtingen te boven, welke wij toch reeds koesterden, toen de eerste berichten ons hebben be reikt. Vooral de toestand op sommige der Zeeuwse en Zuidhollandse eilanden blijkt zo tragisch te zijn, dat wij, tijd genoten, opnieuw staan tegenover een waarlijk nationale ramp in de geschie denis van dit Lage Land. Op het ogen blik. dat wij dit schrijven en dat gij dit leest, vechten waarschijnlijk mannen, vrouwen, kinderen en grijsaards om het vege lijf. Reikhalzend zien zij naar red ding uit. En hun enige, schrale troost is, dat alles, wat menselijk en modem- technisch mogelijk is, wordt gemobili seerd om, al is het op het laatste ogen blik, hun tóch nog redding te brengen. Het is deze strijd om mensenlevens, die ons volk, dat waarlijk nooit te kort is geschoten, wanneer een beroep wordt gedaan op zijn zuivere menselijkheid, thans in zulk een bange spanning houdt. De honderden, die tegenover de verplet terende macht der elementen het leven moesten laten, gedenken wij in stille eer bied. Onze machteloze, doch niettemin oprechte gedachten raan naar de zo zwaar beproefde nabestaanden uit. Het schijnt ons de verdienste van de rede, welke de minister-president dr Drees gisteren voor de radio heeft gehouden, dat hij deze zuiver menselijke kant van de tragische ontwikkeling daar in Zuid- West Nederland duidelijk heeft onder streept. Velen wachten thans op hulp. En voor de ontelbaren, die tenminste in staat waren, het leven te redden, zal de verdere steunverlening, die thans zo breed wordt opgezet, zowel materieel als immaterieel, onontbeerlijk zijn. De verantwoordelijke autoriteiten zien zich thans voor de verpletterende moeilijkheid gesteld, een organisatie uit de grond te stampen, die hier noden kan lenigen en noden kan opvangen op een wijze, waardoor het best mogelijke resul taat wordt bereikt. Burgerlijke autori teiten, waaronder tot het uiterste ploe terende burgemeesters, die zich thans in waarheid „burgervaders" tonen, mili taire verantwoordelijke gezagdragers en vooral niet te vergeten het Neder- landsche Roode Kruis, zij allen werken onder leiding der Regering tezamen om orde te scheppen in de onvermijdelijke chaos die het gevolg is van deze tra gische watersnood. Gezien het, bij alle ellende verheugende en maximale mede leven van de zjjde der bevolking, kun nen zij zich in hun werk gesteund weten door globaal beschouwd tien millioen Nederlanders. Sinds Zondag kunnen wij dagelijks en zelfs per uur vernemen, hoe er in ons vaderland tegen de desa streuze gevolgen van deze watersnood gevochten wordt Daarbij denken wij na de redding van mensen in de eerste plaats aan het keren van het water. Met man en macht werkt men aan de ver sterking der dijken, of aan het dichten van gaten. Hier worden nederlagen ge leden, maar ook overwinningen bevoch ten in een strijd, welke ieders in stemming zal hebben. De organisatie voor het naar de be dreigde plaatsen dirigeren van vaartui gen, helicopters, rubberboten, drink water, voedsel, medicijnen en kleren is in volle gang. Wij willen zonder na drukkelijk bewijs van het tegendeel ver trouwen, dat niet deze hulpverlening de grootste spoed wordt betracht. Daar naast is er allerwegen de actieve bereid heid om door financiële steun alles op alles te zetten om de gevolgen van deze nationale ramp te lenigen en later te herstellen. Zonder ook maar enige andere der veelkleurige initiatieven te kort te doen, vermelden wij hier liet waardevolle beroep, dat de Stichting van de Arbeid op alle bij haar organi- satio ingeschakelde werkgevers en werknemers wil doen. Naast deze aoht uur overwerk en het financiële aequlva- lent van de zijde der werkgevers, is er het millioen steun, dat de Stichting van de Landbouw voorstelt te storten uit het Zuivelfonds. Daar is verder het be sluit der mijnwerkers om Zaterdag acht uur in plaats van zes uur te weiken. Zo zou men door kunnen gaan. In deze gelukkig eindeloze reeks van goedwil lende initiatieven, spreekt de bereidheid tot het brengen van persoonlijke offers. Ook wij willen opnieuw met grote na druk opwekken om ruime financiële steun te verlenen en vooral te b 1 ij v e n verlenen aan het Nationaal Rampen Fonds. Juist wanneer eenmaal de felste ontroering', gewekt door deze nationale catastrophe, verrustigd zjjn ook dan zal financiële hulp onont beerlijk zijn. OP dit ogenblik is het vooral zaak, dat -naast de steun in geld en goed, welke bij voortduring nodig is in uiterste activiteit redding aan mensen in nood wordt gebracht. Wij zijn dankbaar voor de persoonlijke aan wezigheid en het bemoedigende voor beeld van Koningin Juliana. Wij'hebben diep respect voor de rustige, haar krach ten geenszins sparende activiteit van Prinses Wïlhelmina. Wij begrijpen en waarderen het, dat Prins Bernliard bij deze nationale ramp temidden van zijn volk wil zijn. Daarnaast zien wij met erkentelijkheid hoezeer onze buiten landse vrienden, de Amerikanen, de Britten, de Fransen, de Belgen en zo vele anderen, ons met doortastendheid de practische hulp verlenen, welke thans zo zeer geboden is. Aan onze Belgische en vooral onze Britse bondgenoten, die zelf zo zwaar getrof fen zijn, getuigen wij op onze beurt ons simpel en oprecht medeleven met de ramp, welke ook hen getroffen heeft. En verder. Een ieder zal goed doen zich stipt te houden aan de bevelen, die van hoger hand worden uitgevaardigd. Ook moge men bedenken, dat, wanneer men aandacht vraagt voor kleine, al zijn het nog zo goed bedoelde sugges ties, daarmede kostbare aandacht èn activiteit verloren gaan. Laat ons daar om trachten niet onnodig beslag te leggen op de tijd van top-functionaris- sen, die zulk een zware verantwoorde lijkheid hebben te dragen. Iedere minuut eerder ter plaatse, kan de redding van mensenlevens betekenen. Thans zijn meer dan ooit spoed en doortastend heid vereist. omgeving van Moerdijk watermassa. (Luchtfoto Anefo) Per vliegtuig boven het rampgebied SCHOUWEN EN DUIVELAND LIJKT HET ZWAARST GETROFFEN (Van een onzer verslaggevers) WIJ vliegen boven de Zuid-Hollandse eilanden. Een in liet vak vergrijsd Amerikaans journalist, die overstromingen van de Mississippi en de Missouri heeft meegemaakt, mompelt, dat hij zo iets nog nooit heeft gezien. Aan reraous gewend K.L.M.- personeel is al even bleek van spanning als de minder luchtvaste persmensen. Onder ons enkele groene weiden tussen grote stukken ondergelopen land. Het is eb. Door de gaten in de dijken stroomt het water met kracht naar buiten; maar dat is dan ook het enige hoopgevende in het troosteloze uitzicht. Huizen zijn ingezakt, liet dak van een hooiberg steekt nog juist boven liet water uit, een enkele auto rijdt over een drooggevallen weg naar een dorp. Een twintigtal koeien staat op een voor de helft door liet water afgeknabbelde dijk samengedromd. Het enig overgebleven bezit misschien van een wel varende boer. Maar hoeveel anderen hebben niet al hun vee, hun land en hun boerderij verloren? En lioevelen kwamen niet zelf in de golven om? Oriëntatie onmogelijk Boven het Haringvliet kunnen wij ons nauwelijks meer oriënteren. Waar begint Goeree-Overflakkee Het is bijna niet te zien. Rechts .liggen de diui- nen van Goeree, maar de kop van het eiland schijnt van de rest losgeslagen. Middelbands lijkt grachten te hebben m plaats van straten. Op geheel Over- flakkee is bijna geen droog plekje meer. Wel ls door de eb veel grond droog gevallen, maar zij is bedekt met een dikke bruine brij, die wordt doorsneden door brede, als rivieren kronkelende sleuven. Het terugtrekkende water ls blijkbaar met grote kracht naar buiten gezogen. Maar straks wordt het weer vloed en de dijken, die de golven dan tegen zouden moeten houden, zien er van boven zo .hulpeloos uit. Zoals uit door kinderhand gemaakte dammen op het strand door een echte golf grote stukken worden geslagen, zo .heeft de ontzaglijke massa water, die door de orkaan werd opgestuwd, onze forse dij ken op verscheidene plaatsen weg- (Van onze correspondent in W.-Brabant) Het bestuur van de stichting Vasten avond te Bergen op Zoom heelt Maan dagavond bekendgemaakt, dat het alle voorbereidingen voor de komende feeste lijkheden heeft gestaakt. Bergen op Zoom, centrum van de getroffen Z.W.- hoek van Brabant, zal dit jaar geen carnaval vieren. Ons hart staat niet naar feesten, zegt Prins Carnaval in een officiële proclamatie aan de Krab ben, nu ons volk in zo diepe rouw is gedompeld. Het carnaval 1953 moet nu een feest van de naastenliefde worden, zo gaat de proclamatie voort, waarin nadere maatregelen in dit opzicht wor den aangekondigd. De populaire Bergse prins besluit zjjn boodschap met de wek roep: A ge mar goed doet. Het is zo moeilijk zich thuis of op een redactie-bureau voor te stellen, dat water, gewoon water, zo iets machtigs als een dijk, die tientallen jaren lang zware stormen heeft doorstaan, op een maal weg kan drukken. Maar wie uit een vliegtuig de geweldige watervlakte tussen Goeree en Noord-Beveland over. ziet, krijgt een indruk van de futiliteit van elk' mensenwerk. Dijken noch hul zen zijn tegen de opgekropte woede van de zo lang in toom gehouden zee be stand. Schepen naar Zierikzee JNDERDAAD: de watervlakte tus sen Goeree en Noord-Beveland. Van Schouwen en Duiveland is het ergste, dat er zo weinig over te ver tellen valt. Rechts de duinen, onder ons het geteisterde Brouwershaven, waar het water kennelijk in de stra ten heeft gestaan, vóór ons alleen wat daken van boerderijen en een enkele hooggelegen weg. Men mag verwachten, dat de de bewoners van het eiland de hoogste plaatsen heb ben opgezocht. Maar op de daken zien wij niemand. Misschien zitten op de hoogste verdiepingen mensen reeds twee dagen lang op hulp te wachten. Wellicht zijn enkelen er in geslaagd de duinen, of ook Brouwers haven of Zierikzee te bereiken. Maar het waarschijnlijkst is, dat dit. eiland zal blijken het zwaarst getroffen te zijn van alle door het water geleis- gebieden. Wat dat betekent weet ieder, die de onophoudelijke stroom van berichten uit de andere streken volgt. Een deel van Zierikzee blijkt noj, droog te zijn. Mensen wachten er op hun bevrijding en inderdaad varen tussen de lange armen van de haven reeds drie schepen, de eerste, naar wij hopen, van een evacuatie-vloot. Wij denken aan de ontruiming van Duinkerken door de Engelse ti-oepen in 3940. toen iedere Brit, die over een scheepje beschikte, het Kanaal overstak om te trachten hulp te bieden. Ook nu zal het reddings werk niet zonder gevaar zijn. Er staat overal een sterke stroom, bakens ziet men bijna niet meer en de wind is niet gaan liggen. Het is verheugend, dat er varen schippers er op uittrekken, uit Urk en uit Soheveningen. om de bevol king van Zierikzee te redden. Maar het is beklemmend, dat niet honderden be woners van Schouwen en Duiveland zich in het stadje verdringen om op hun red ding te wachten. Men kan zich nauwelijks voorstellen, wat deze mensen moeten hebben door gemaakt. Zierikzee is op het ogenblik een laag eilandje in een nog steeds on rustige zee. Links, rechts, voor en ach ter. zo ver het oog reikt, zien wjj alleen maar water met wat rode daken. Stelt u zich voor. dat u op zo'n eilandje zit in een donkere nacht, terwijl de orkaan door de ondergelopen straten giert en in de buitenwijken huizen de strijd tegen het water moeten opgeven. Niemand weet, waar het water zal halthouden en eigenlijk weet ook nu nog niemand het. Vanavond komt immers de vloed weer op. De Amerikaanse collega voor ons heeft de kaart maar weggelegd. Hij kan de eilanden, die er op staan, nergens terug vinden. „Vliegen wij hier boven land?", vraagt hij zo af en toe en kijkt dan weer, diep onder de indruk, uit het raampje. Voor ons dóemt Noord-Beveland op. Het ziet er erg genoeg uit. maar na Schouwen en Duiveland valt het ons tooh enigszins mee. Een groot deel van het eiland lijkt droog, Alleen bij Kort- gene. waar volgens de berichten vee! slachtoffers zijn gevallen, heerst het water nog. Elders is het wellicht de eb, die het beeld te gunstig doet zijn. maar de bekende lijnen van het landschap bieden ons hier weer enig houvast bij de oriëntatie. Op het water drijven hooi, hout en huisraad. Weinig tekenen van leven OËT beklemmendste van alles is toch wel de stilte, die over dit alles hangt. Een enkel bootje koerst naar een half ondergelopen boerderij verder ziet men zelden enig teken van leven. Een paard staat op een hooggelegen weg. Links en rechts slechts water,, met tegen de dijk de ruïne van wat eens zijn stal en, het hui?' van de boer'mc^t z;jn geweest. Het dier begrijpt maar niet, dat nie mand zich om hem bekommert en draaft wat heen en weer, steeds bij die ene plek terugkomend. Een vals zonnetje, doet een mislukte poging ons wat vriendelijker te stem men. maar maakt dat de tegenstelling met het leed, dat wij daar onder ons weten des te schrijnender is. De natuur kan soms verschrikkelijk wreed zijn. Dan komt Veere. Ook hier heeft het water verwoestingen aangericht. Het oude stadje biedt een troosteloze aan blik. De rest van Walcheren is echter voor een herhaling van de gebeurtenis sen van 1944 gespaard gebleven. Hier en daar wat natte plekken, maar ramp zalig ziet het er niet uit. Dit is tenmin ste één opwekkende boodschap, die de vele hier rondkoersende vliegtuigen kunnen brengen. Bij Arnemuïden is het water van achteren het eiland binnengedrongen. Het ziet er echter naar uit, dat er hier wel tegen te vechten valt. Het afgesne den Zuid-Beveland maakt dan weer een beklemmende indruk.'Naar het Noorden zien wij Goes droog liggen, maar naar het Zuiden kunnen wij de Westerschelde slechts herkennen, doordat er schepen varen. Waar het land precies begint? Hier en daar geeft een stuk dijk de grens van eiland en rivier aan. Grote stukken zijn overstroomd. Ook hier weer dat uitgestorven beeld, ook hier twee plaatsjes. Hansweert en Kruiningen. die met vloed voor een groot deel onder water zullen hebben gestaan. Wij zijn vertrokken met de te optimis tische gedachte, dat wij van 100 tot 150 meter hoogte wel het een en ander zou den zien van reddingsacties, van bedrij vig heen en weer varende boten met vluchtelingen. Boven Zeeland kregen wij echter wel een geheel andere indruk. De enkele boten en „droppings", die wjj zagen, leken zo hulpeloos tegenover het machtige geweld van de watermassa's. Het lijkt of hier geen redding meer mogelijk is. Maar wij weten, dat die -schepen, die wij reeds zagen, slechts de voorhoede vormen van een hulpactie, die blijkens de radio-berichten steeds vaster vorm begint aan te nemen. Aan de redding van Zeeland moet eigenlijk nog worden begonnen. 'Nederlander is vol van fcrots. wanneer hij daar zjjn landgenoten, ogenschijnlijk verloren in de woestenij, aan het werk ziet. Spoorlijnen zijn soms over een grote afstand verdwenen; wegen lopen dood op een waitei'vtakte. Het vruchtbare land zal voorlopig wel onbruikbaar z(jn. De tirobse {bruggen ovei-de Moer olijk zijn nog ■intact, maar de toegangswegen zijn door het water verzwolgen, 's .Gravendeel maakt op ons dezelfde indruk als som mige Zeeuwse plaatsjes, maar weer maakt de menselijke bedrijvigheid in de omgeving een groot verschil. Dordrecht lijkt buiten gevaar. Op de Noord is een druk verkeer van schepen, die allen naar het Zuiden varen om hulp te gaan bieden in West-Brabant en vooral Zeeland. De Dakota koerst weer naar Schiphol. Het wordt stil In heit toestel; ieder van ons is alleen met zijn gedachten. Bij het verschrikkelijke, dat wij hebben fagen en nachten is geleden en dat nog geleden wordt. Aan de millioenen schade, die is aangericht. Wij zijn stil, omdat wij weten dat men van dit alles slechts een vage indruk kan geven. Als wij uit het toestel stappen, worden wij echter met vragen overstelpt. En langzaam be ginnen wij te vertellen, omdat het toch nodig is. dat elke Nederlander weet, wat deze nationale ramp betekent, niet voor het land alleen, maar ook voor zo velen persoonlijk, West-Brabant biedt althans in dit ene opzicht een veel bemoedigender beeld. Brede riviermondingen lijken hier op de Zeeuwse watervlakte uit te komen. Maar het zijn niet meer rivieren. Er tussen en er achter is in elk geval nog land, waar de vluchtelingen hulp kun nen vinden en waarover werkbrigades kunnen trekken om de gaten te dichten en huisraad en vee te bergen. I Bedrijvigheid in Brabant 00K hier zijn echter tientallen per personen omgekomen, Ook hier zijn vele huizen ingestort. Langs de straten van sommige dorpen staan woningen zonder voorgevel. Tussen het puin op straat ligt beddegoed: meubilair, de kostbare bezittingen van een nijvere bevolking. Hoeveel jaren hebben sommigen niet gespaard om te vergaren, wat zij thans in één nacht hebben verloren? Hoeveel jaar zal er nodig zijn om althans de materiële schade weer te herstellen Maar men kon in Brabant tenminste direct beginnen. Ploegen werklieden doen bier en daar een poging een niet al te groot gat te dichten. Bootjes varen, zij het door de stroom niet zonder moeite, naar afgesneden dorpen. Colon nes auto's staan op dorpspleinen om vluchtelingen met hun noodzakelijkste have te vervoeren. Het hart van de Schaken in Effectenbeurs voor Rampenfonds Donderdagavond te 1&.30 uur spejen schaakmeesters Euwe, Cortlever, Prins en Van Scheltinga een massa si- multaanwedstrijd tegen de Amsterdam se schakers. Hiervoor is de Effecten beurs beschikbaar gesteld. Inle$,„_._ 2.50; voor jeugdigen 1.50- De geh.ele opbrengst ls voor het Nationale Ram penfonds. Opening militair tehuis Haveite uitgesteld Het hoofdbestuur van het Humanis tisch Thuisfront deelt mede, dat in ver band met de nationale ramp de opening van het militair tehuis te Haveite (Drenthe) bepaald op 4 Februari 14 u. zal worden uitgesteld tot Woensdag 11 Februari op dezelfde tijd. Op Valkenburg wordt hard gewerkt is één grote watervlakte (Van een onzer verslaggevers) AP het vliegveld Valkenburg (Z.H.) heerst sinds het bekend worden van de watersnood en de daardoor aangerichte verwoestingen op de Zuid- hollandse en Zeeuwse eilanden een enorme bedrijvigheid. Het is er een. komen en gaan van vliegtuigen van alle mogelijke typen. Al het beschikbare materieel is er ingezet en in de hangars werken tientallen leden van Marine en Luchtmachtpersoneel eendrachtig samen om de geweldige zendingen voedsel, rubberboten en zandzakken voor vervoer en „dropping" gereed, te maken. Tienduizenden broden, pakjes margarine, blikken soep en andere levensmiddelen liggen er gereed naast opgeblazen rubberboten. De voorraden levensmiddelen worden voortdurend van Den Haag en andere steden uit aangevuld. 'ODRA er een vliegtuig binnenkomt r rijden volgeladen vrachtauto's voor de open deur en worden in koorts achtig tempo de grote pakken ingela den. Zakken en rubberboten gaan zon der meer mee. maar aan de pakketten met levensmiddelen zitten kleine para chutes, om de snelheid van de val enigs zins te breken. Is het toestel volgela den, dan staat de bemanning al gereed om te vertrekken. Plaats voor passa giers is er eigenlijk niet, maar toch was de commandant S. de Jong, zo vriende lijk ons gisteren een plaatsje te bezor gen in de Dakota, waarin gewoonlijk de chef-luchtmachtstaf zijn dienstreizen maakt. Alle comfort is uit het vliegtuig verwijderd; langs de wanden lagen pakken lege zandzakken. Omstreeks half vier gistermiddag stegen we op. De weersomstandigheden waren nog steeds niet bijzonder gunstig. Hagelbuien belemmerden meermalen het uitzicht, terwijl de straffe wind de Dakota flink liet steigeren. Eenmaal op een hoogte van 3.000 meter gekomen vlogen we langs de kust in de richting van het getroffen gebied. Boven Hoek van Holland draaide het toestel de neus naar het zuiden in de richting van Sta- venisse op Tholen, waar tien pakken lege zandzakken zouden worden uitge worpen. Een troosteloze watervlakte, hier en daar onderbroken door stukge slagen dijken of doorbroken duinen, ver woeste stadjes en dorpen, waar weinig of geen leven meer te bespeuren viel. Hagelbuien bemoeilijkten het uitwerpen van de zakken, temeer, daar de plaatsen waar de goederen neergeworpen kun nen worden zo klein zijn, dat de kans op misgooïen groot is, indien de vlieger er niet in slaagt precies over de aange duide plaats te vliegen. Daarom werd besloten door te vlie- ;en naar het oude vliegveldje tussen /lissingen en West-Souburg op Walche ren. Hier was de toestand iets rooskleu riger. Het zonnetje koesterde de zwaar geteisterde plaatsen en toonde duidelijk de vernielde boulevard van Vlissmgen en andere verwoeste punten in de om geving. Het leven scheen hier zijn ge wone gang te gaan. Over de wegen reden auto's en wielrijders en hier en daar liep vee op de nog drassige wei landen. Het uitwerpen van twintig pakken zandzakken verliep vlot en voor zover wij konden nagaan kwamen alle pakken Op iaggen was aangegeven, terecht. In de omgeving van Ritthem zagen wij nog een ander vliegtuig, dat bezig was goe deren uit te werpen. terugweg naar Siavenisse zagen, we weer duidelijk,, hoe ernstig de situatie op Tholen is. Tal van steden en dorpen liggen onder water en meer malen waren roei. en andere boten duidelijk, zichtbaar. Op open water voeren grotere schepen met goederen op weg naar geïsoleerde plaatsen. Na vigatie was zeer moeilijk, want zélfs vanuit de lucht is geen behoorlijk over zicht te krijgen van de situatie, zoals die geweest moet zijn. Boven Stavenisse, waarvan het merendeel der huizen ver. woest is en waarvan slechts een klein gedeelte niet onder water staat, althans niet bij opkomend getij, zocht de vlieger een geschikte plaats om zijn lading te kunnen uitwerpen. Een ander vlieg tuig wierp bij het haventje, de enige plaats, die droog was, voedselpakketten uit, maar moest daarbij zo laag vliegen, dat hij soms tussen de huizen door scheen te vliegen. Wij slaagden erin onze lading zand zakken op een onaangetast stuk van de ringdijk te deponeren, een druppel op een gloeiende plaat, want de ravage, die daar aan de dijken is aangericht, is on beschrijfelijk. Land is er niet meer te zien en de stukken van de dijk. die op tientallen plaatsen is doorgebroken en bovendien aan binnen- en buitenkant ernstig beschadigd, lijken onherstelbaar. Het water loopt vrijelijk in en uit de polders. Vervoer over land is niet mo gelijk. Niettemin is het plaatsje uit zijn isolement verlost, want op het tijdstip, dat wij er boven rondcirkelden, liepen juist enige vaartuigen het kleine haven tje, dat ogenschijnlijk weinig te lijden heeft gehad, binnen. Na onze missie te hebben vervuld, werd over Dordrecht teruggevlogen. Ook hier leek de toestand hopeloos. Kapotgeslagen wegen, spoorlijnen, tele foonpalen, volkomen verwoeste huizen, waarvan vaak niet meer dan de funde ring was blijven staan, en water, overal waar men keek, water, met hier en daar stukken van meubilair, deuren, ramen, balken en planken, terwijl ook cadavers van vee konden worden waargenomen. Het leek ons een bijna hopeloze taak om hier met werken te beginnen. Maar waar het enigszins kon werd aangepakt en werden de zandzakben met vreugde ontvangen, hoe gering deze voorraad en hoe onbelangrijk dit artikel ook schijnt. Zandzakken vormen naast levensmidde len een voornaam onderdeel van de hulpactie, die de marine- en legerlucht- machten hebben ingezet en wij twijfelen er niet aan, of deze actie zal slagen. Het enthousiasme onder het perso neel. dat op het vliegveld Valkenburg werkt aan de verzending en aan het stouwen van de vliegtuigen, is bijzonder groot. Maaltijden schieten er soms bij in, maar dat is niet erg, want een droge korst brood smaakt zoet na gedane ar beid, wanneer weer een vliegtuig gereed is en vertrokken en men weer enkele ogenblikken heeft om op adem te ko men. Bij het krieken van de dag wordt daar weer hard gewerkt en ook 's nachts ligt het werk niet stil, want dan worden de aangevoerde levensmid delen in zakken voor verzending gereed gemaakt Alle goederen naar Den Haag Het hoofdbestuur van het Nederland- sche Roode Kruis heeft een speciaal bureau Watersnood ingesteld, dat ge vestigd is op de Prinpessegracht 27 in Den Haag. De telefoonnummers zijn: 184790, 184791 en 184792. Alle aan vragen voor materiële hulpverlening komen bij dit ibureau binnen. Alle goederen die in de verschillende plaatsen van ons land worden ingeza meld moeten thans worden gezonden naar de Intendance van het Nederland- sche Roode Kruis, Fluwelenburgwal 19, 's-Gravenhage. Hier komt reeds zoveel binnen, dat de Houtrusthallen, als op slagplaats in gebruik genomen, niet voldoende ruimte bieden. Nu zijn de Koninklijke Stallen evenals het Circus en een deel van de remise van de H.T.M. aan de Fruitweg ook beschikbaar ge steld. Aan de Ahoyhallen te Rotterdam kan geen enkele zending meer worden be zorgd per trein, vrachtauto of welk ver voermiddel ook. Alles moet naar de FluwelenburgwalIn Den Haag worden gestuurd. Raffinaderij te Pernis over enkele weken hersteld Deel van de putten te Schoonebeek voorlopig gesloten He!;, herstel van de raffinaderij zal zeker circa twee- weken vorderen. Een der grote tankopslagterreinen is van waterschade bevrijd gebleven en daardoor ondervindt voorlopig de vitale afvoer en distributie van aardolie producten in ons land en de export naar België en Zwitserland geen noemens waardige stagnatie. Als gevolg van de stillegging van de raffinaderij zal het noodzakelijk zijn de putten van het Schoonebeek-veld waarvan de productie wordt afgevoerd naar de raffinaderij te Pernis voor lopig te sluiten. Watersnood op T.V. (Ingez. med.-advertentie) ISovaal gebaar (en bate van IVeerlands gebitsverzorging DRIE WEKEN GRATIS TANDEN POETSEN Er is in Nederland een tandpasta, die U wittere tanden geeft reeds na één enkele maal poetsen. Dat is: Castella Tandpasta. De fabrikanten hebben de gelukkige gedachte ge had, om Nederland massaal en gratis te laten kennismaken met deze unieke tandpasta. Gedurende korte tijd zullen zij een kennismakingstube Castella Tand pasta verpakken bij ieder stuk van de nieuwe Castella-Spéclal Schoon- heidszeep. Castella-Spéclal, gemaakt op een nieuwe Amerikaanse installatie (de enige in West-Europa!), munt uit door een schier onuitputtelijke schulm- vormlng... en door een romig, naar lentebloesems geurend schuim. De prijs van Castella-Spécial ls 32 cent. Voor dit bedrag ontvangt men dus een stuk heerlijke, nieuwe schoon- heidszeepen een tube Castella Tandpasta, genoeg voor drie weken. Het mag verstandig heten, zo spoedig mogelijk van dit aanbod gebruik te maken... de fabrikanten kunnen dit slechts zeer tijdelijk doen! op (Van onze radioredacteur) ENIGE weken geleden bracht de schrij ver van deze regelen een bezoek aan het Cruquius-Museum in Heem stede, waar de conservator hem o. in een maquette van ons land demonsti-eer- de, die aantoonde, hoe dit er uit zou zien, wanneer onze zeeweringen en bin nendijken het zouden begeven. Weinig kon de bezoeker toen nog vermoeden, dat hg binnenkort dit beeld in werke lijkheid zou aanschouwen. Want het gedeelte van een extra-uit zending, welke de N. T. S. gisteravond wijdde aan de watersnoodramp, dat be- trekking had op een vliegtocht boven de zwaarbeproefde gebieden, liet in het groot een dergelijk schouwspel zien. Maar hoeveel dieper was de indruk, die dit levende beeld" in al zijn ongekende vex*schrikking bood! Deze uitzending was een belangrijke bijdi-age tot vervulling der actuele taak, welke een der wezenskenmex-ken van TV is. Men beleefde als het ware de op het beeldscherm vertoonde gebeurtenissen in levenden lijve, mede door middel van de geluidsfilms, die zeker ook in de bio scoopjournaals een ruime aandacht zul len trekken. Men zag opnemingen van de afkal vende duinen en van de vernielingen in Zandvoort, Noordwijk, Katwijk en Hoek van Holland, waar men overal bezig is de in de duinstrook geslagen gaten te dichten: men zag- de ovei-stromingen in Rotterdam, Dordrecht. Kop van het Land. Hendrik Ido Ambacht en West- Brabant; men zag de redding der door het wassende water opgesloten bewo ners en hun evacuatie naar veiliger oor den. Men zag een treffend beeld van een koe. die slechts met de kop nog boven water uit een vaartuig werd voortge trokken om het tegenstribbelende dier nog in veiligheid te brengen. Treffend was ook het schouwspel, dat _.j opnemingen vanuit een vliegtuig bo den en men kreeg een globaal maar duidelijk overzicht van hetgeen zich op de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden en in de waarden heeft afgespeeld. Het was een aangrijpend gezicht, dat nog zoveel intenser dan kranten- en radio berichten de verschrikking deed beleven, die over ons land is gekomen en het werk van drie eeuwen binnen een et maal vernietigde. In het buitenland is de belangstelling voor deze films zeer groot. Uit alle lan den telefoneert men om dit materlahl. Duizenden meters film zijn al per vlieg tuig verzonden naar Engeland, Ame rika. Indonesië en CuraQao. De TV-uitzending van de KRO van morgenavond gaat niet door en wordt vervangen door een dei-gelijke als die van Maandagavond. Het Zuidafrikaanse parlement ver wierp met S3 tegen 63 stemmen een motie van wantrouwen van de oppositie. De ministers van economische zaken der zes landen van de Schumampool kwamen gisteren met de leden van het Hoge Gezagsorgaan te Luxemburg bij een, ter voorbereiding van de instelling van een gemeenschappelijke marlet voor steenkool, erts en schroot op 10 Febru ari.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2