BOVEN HET WATER ORIËNTATIE BIJNA ONMOGELIJK SCHOUWEN-DUIVEEAND HET ERGST GETROFFEN Verzadigingspunt is voorlopig bereikt Dijken zonder weerstand Verbroken verbindingen worden waar nodig hersteld aet vaderland «IN5DAG 3 FEBRUARI 1953 ZO MOET HET We vernemen, dat in een ge meente. waar gisteren een collecte voor de slachtoffers van de watersnood is gehouden de op brengst f 40 per inwoner bedroeg. Een dergelijke offervaardigheid zet zoden aan de dijk. Vlucht boven ondergelopen gebieden Van een onzer verslaggevers) Eindeloze watervlakten, af en toe onderbroken door de zwarte stukken land en de rechte sloten van behouden polders, zagen we, toen we fister- gebonden. Ook enkele personenauto's Tniddag met een éénmotovige „Faireea" op enkele tientallen meters hoogte '0"p df msevMr «n hoven de overstroomde eilanden van Zuid-Holland en Zeeland vlogen, j halve meter hoog, en tastend met de Rustig kabbelden nu de golfjes tegen de afgeknabbelde dijktoppen, de-laarzen en met een stok naar mogelijke zelfde golfjes, die eergisteren zo'n kracht wisten te ontwikkelen .dat zelfs ^»"^VertoSelC«taan>PlVra™tautoï droog. Midden op de weg is men bezig een muur van zandzakken aan te leggen. Tientallen vrachtauto's rijden aan en geven hun kostbare vracht af, duizenden zandzakken, die ruim 1 meter hoog in dubbele rij worden opgestapelds. Rijst het water en slaat het over de weg, dan moet deze in korte tijd opgebouwde wal erger voorkomen, Verder op trekken boeren over een ondergelopen weg naar hoger gelegen gebied. De paarden voor de wagens, het gehele gezin er op en dc koeien er achtei wegdelen loopt c___ _T~ 7 voorop, verderop staan de zwaarste dijken liet geweld niet konden verdragen. Mensen zagen weklaar om de vluchtende boeren naar in het ondergelopen gebied nauwelijks, ook bij de gaten jnen nog nergens begonnen met pogingen ze te dichten. Het zeewater stroomt nog vrij in en uit. Op deze tocht bleek duidelijk, dat het niet de eerste keer is, dat dit gebied door het water werd bedreigd. De er varing van eeuwen leerde de Hollanders en de Zeeuwen, dat de huizen en boer derijen zo hoog mogelijk gebouwd moe ten worden, en dat voor het stichten van een dorp geen plek beter is dan de dijk zelf. Zo zijn vooral de kleinere dorpen tegen de dijken gebouwd, en terwijl de boerderijen middenin de polder tot hal verwege het dak of nog verder in het water stonden, kwam in deze dijkdorpen het water gistermiddag nauwelijks meer tot aan de drempel. Het water was reeds aanzienlijk gezakt, en de gaten in de dijken, die Zaterdagnacht en Zondag het water tot de polders toelieten, lieten nu het water weer naar de zee stromen. Kolkend zagen we hier en daar het vuil gele water naar buiten stromen, evenals bij enkele opengezette sluizen en auto matische uitlaten onder de dijk door. Deze uitlaten sluiten zichzelf, wanneer het water buiten de dijk hoger komt te staan dan in de polders. Doch bij andere doorbroken plekken was nauwelijks een stroom naar de zee te constateren, en bij geen enkele dijk zagen we reeds man nen bezig met pogingen de gaten, die vaak vijftig en meer meter lang zijn, te dichten. Zodra de vloed het water weer naar land stuwt, zal ook het water de polders weer binnendringen. Op sommige plaatsen hebben de bin nendijken het gehouden, waardoor bij voorbeeld een eiland als Tholen lang niet helemaal werd overstroomd. Ook de kanalen door Zuid-Beveland met hun sterke dijken bleken goede waterkerin gen. Terwijl ten Oosten van het kanaal door Zuid-Beveland alles onder water staat. is dit bij Westelijk van dit kanaal gelegen polders in veel min dere mate het geval. Daarom ook vormt de Nieuwe Waterweg met zijn sterke buitendijken vanuit de lucht een liniaal- rechte scheiding tussen de niet en wel door de watersnood getroffen gebieden. Terwijl de dijk, die het eiland Rozen burg moest beschermen het begaf en practisch het gehele eiland, met uitzon dering van de Noordpunt onder water stroomde, wist de sterke Noordelijke dijk het Westland afdoende te bescher men. Sclierpe scheidingen De oriëntatie boven het ondergelopen gebied is niet gemakkelijk, daar de gren zen tussen land en water hier bepaald worden door de vaak slechts weinig boven het water uitstekende smalle dijk- kruinen. Recht naar beneden kijkende konden we alleen aan de kleur van het water zien of we boven land, dan wel boven 'n kanaal of zeearm vlogen. Boven het land is zoveel klei en modder in het woelende water opgenomen, dat het een geelbruine tint kreeg; vooral het water uit de polders stroomt steekt deze kleur sterk af tegen het blauw groen van het zeewater. Wanneer we Voorne-Putten naderen, blijkt hier een scherp contrast. Terwijl Voorne zo goed als geheel droog ligt, staat het eiland Putten volkomen onder water. De dijken van het Voornse kanaal vormen hier de scheiding tussen de on gelukkige boeren van Putten en hun col lega's van Voorne, die met angst in het hart het land van hun buren moeten hebben zien onderlopen. Het winter koren, dat de vorige herfst door het natte weer i.iet zo grote moeite in de grond werd gebracht, ging overal ver loren, en wanneer de dijken niet spoe- dig gedicht worden zal ook de grond zo veel zout opnemen, dat het zomergraan niet meer zal willen gedijen. Witte vlag uit Hier en daar staat bij een boerderij het water nog gelijk met de on derkant van de ramen. Straks zal het misschien weer hoger staan. Als we laag over vliegen, zien we dat niet alleen de grote schuurdeuren zijn weggeslagen, maar dat ook de huisdeuren zijn verdwe nen. Stukken wrakhout en stro klotsen tegen de muren. Geen mens is er te zien. Alleen één boer roeit in een bootje naar zijn verlaten boerderij om te zien of er nog wat te redden is, en of misschien nog wat van zijn vee in leven is. In sommige hooggelegen dorpen zieif we de koeien en paarden hulpeloos op de wegen staan. Het ergste is, dat ze het brakke water niet kunnen drinken. In Oudenhoorn waait de witte vlag van een drietal boerderijen; de boeren, die tracht ten het uit et houden, komen in nood. De winterprovisie en het in November geslachte varken hebben ze misschien nog tijdig uit de kelder op de zolder kun-1 nen krijgen, maar ze hebben geen zoet| water. dr Drees het volgende telegram gezon nen Zien we de diiken van Goeree-i^en: „Ik ben diep getroffen door de ver- -Si X - aai „e,de f water worden omspoeld. Alleen de duin- spoeld. Rondom Oude Tonge alleen maar water, water. Hier staan ook de huisjes tot de dakgoot in het water. Bij een grote boerderij midden in de polder ligt een watervliegtuig met draaiende propellers. We zien geen mens, maar hoeveel zouden er nog op de zolder van deze boerderij wachten, Om een andere boerderij cir kelt voortdurend een militair vliegtuig, de deur geopend. Vermoedelijk is een cameraman bezig dit troosteloze beeld te vereeuwigen. Bij Dirksland staan paar den en koeien hulpeloos op het kerkhof rond de kerk. Ook op Schouwen-Duiveland bleef het gebied, dat het dichtst bij de Noordzee ligt gespaard. De rest staat onder water, doch dit komt lang niet overal even hoog, zodat we van sommige huizen de deuren bijna geheel kunnen zien. Dan weten wc niet of we boven Noord- Beveland, dan wel reeds boven Zuid- Beveland zijn. Ook de piloot, we vliegen zonder radio, is even de richting kwijt- Alles is hier water, bruingeel of blauw en soms gemengd. Tot we Ineens w de rechte sloten van het Hollandse pol derland zien en de weg over Zuid-Beve land naar Middelburg herkennen. Verdronken tuin Behouden en ondergelopen polders wisselen elkaar hier af, maar aan de Oostzijde van het Kanaal door Zuid- Beveland is behalve de dykkruinen geen droog stukje grond te bekennen. Ook het dubbele spoor en de verkeersweg ver dwijnen plotseling in het water, en alleen wat witte paaltjes wijzen af en toe de plaats, waar eens de hoofdweg van Brabant naar Middelburg liep. Wal cheren is even troosteloos als de voor gaande eilanden; het Oostelijke en Zui delijke deel van Zeelands tuin is op nieuw verdronken We vliegen terug naar Tholen, dat vele droge plekken vertoont; maar op andere plaatsen zien we het water zeker nog meer dan één meter hoog staan. We pas seren De Eendracht cn zien, dat de hoofdstraat van Nieuw Vossemeer weer droog ligt. Alleen wat nieuwe huizen aan de buitenkant van het dorp staan nog in het water. Maar rondom golft een bruingele zee. Eigenaardig is hier. dat de buitendijken aan de binnenkant meer zijn afgeknabbeld dan aan de zee kant. De weg over een binnendijk naar Nieuw Vossemeer is over een afstand van enkele honderden meters' weggesla gen, de telefoonpalen hangen in schuine positie over het water. Westelijk Noord-Brabant is één zee van golvend water, alleen Sint Philips- land vertoont vele droge plekken. Rond om Willemstad is geen weg meer te zien; de oude nu scherp getekende ves tingwallen hebben het stadje echter, naar het uit de lucht lijkt, afdoende be schermd. De meeste straten zijn droog, doch over twee uur zal de vloed waar schijnlijk alles weer pnder water zetten. Vechten om behoud We zetten nu koers naar Rotterdam en zien hoe niet ver van Barendrecht nog gestreden wordt om een deel van IJsselmonde te behouden. Terwijl aan de ene zijde van een dijk, waarover een geasfalteerde weg loopt, het water af en toe over het wegdek en dan weer terug golft, is aan de andere kant alles nog de diiken was I herbergzamer oorden te brengen. Niet het gevaar, maar gebrek aan water en voedsel ,doet deze mensen drie dagen na de ramp nog besluiten hun huissteden te verlaten. Met open deur vliegt ons hier een toestel van de KLM voorbij om rub berboten bij afgelegen boerderijen af te 'erpen. Hoe dichter we Rotterdam naderen, des te minder land staat onder water. Nu zien we ook weer de grote kuilen met aardappelen, en dan valt ons ineens op. dat we die op de Zeeuwse eilanden, het gebied dat Nederland grotensdeels van goede consumptieaardappelen voor ziet, nergens hebben ontdekt. Had men de aardappelen reeds naar de bewaar- BOTEN GEVRAAGD'. In het verdronken land by het Hol lands Diep. Op de achtergrond vernielde spoordijk naar de Moerdijkbrug. de plaatsen bij de steden gebracht, staan j de kuilen nog onder water of is een deel an de aardappelen weggespoeld? Beschadigde dijken Wat ons op deze vlucht, die we in een ierpersoonsvliegtuig op gemiddeld zes- ig meter hoogte maakten, bijzonder aan greep, was wel de grote tegenstelling tussen de volkomen verlaten huizen en de steeds in beweging zijnde watervlakte; de golven worden door de huizen en boerderijen, als door een schip gebroken, waardoor achter de huizen een grote plek stil water ontstaat. Tegen al die huizen blijven op drift geraakte palen en uit de stallen gedreven stro hangen. Vooral dit drijfhout richt veel schade aan en rammeit ramen en deuren kapot. Voor één boerderij stonden twee boe renwagens, nog met koffers en huisraad bepakt, gereed om te vluchten. Deze boerderij stond op de kruin van een dijk en gelukkig voor de boer is hij geble ven, want nog geen vijfhonderd meter van deze boerderij was de weg geheel verzakt en de dijk gedeeltelijk door broken. Opvallend is de grote schade aan tal van dijken, die niet doorbraken. Soms zijn gehele stukken dijk afgekalfd, zodat men zich afvraagt hoe het achtergebleven restje nog stand heeft kunnen houden. Bij een nieuwe storm zullen deze dijken geen weerstand meer bieden; het herstel van de gedeeltelijk beschadigde dijken zal ongetwijfeld nog veel meer tijd en geldt kosten, dan het dichtmaken van de gaten. Behalve veel hout en stro spoelen ook de kadavers van paarden en koeien tegen de dijkkruinen aan. In enkele dijkdorpen bleef de bevolking; wij zien ze op de dijk lopen in afwaohting van wat vliegtuigen of schepen hen zullen brengen. Want wel zeer opvallend is over hoe weinig boten de bevolking van het ondergelopen gebied beschikt. Ook waar de bevolking bleef is het voor hen on mogelijk weg te komen, daar vrijwel geen enkele weg, die hier alle over de dijken lopen, over meer dan drie kilometer ge spaard bleef. Redden met rubberboten in 's Gravendeel Franse premier betuigt dr Drees deelneming René Mayer, de Franse premier, heeft rand in het Noord-Westen bleef spaard. In Stellendam ligt de hoofd straat weer droog; we tellen hier tien ingestorte huizen. Naar de kleur te oor delen zijn speciaal de oudste huisjes in-: gestort. Boven een reeds weer droog gevallen stuk grond constateren we de gevolgen van de overstroming. De rechte sloten zijn volgestroomd met modder en geheel verdwenen; natuurlijke water lopen hebben zich hier gevormd, net als op nog niet ingedijkte grond. Het zal heeJ wat werk vragen al die poldersloten weer geschikt te krijgen voor de afvoer van 't water. Vlak bij Zuidland is een personen auto van de weg geraakt. Zouden vluchtende inzittenden het dorp te voet nog bereikt hebben, of geraakten ook zij in de volgelopen onzichtbaar gewor den sloten? Middelharnis en Sommelsdijk, Zater dag nog midden op Overflakkee, worden nu van alle kanten door het water om- volk treft op het ogenblik, dat het door zijn moed en zijn arbeid het herstel van de oorlogsschade voltooide. Ik verzoek Uwe Excellentie overtuigd te zijn van het diepgevoelde medeleven van de Franse regering, Persoonlijk ver zeker ik u van mijn diepe droefenis over de rouw en het lijden, dat u zo wreed treft". Tussen het Nederlandsche Roode Kruis cn de Zweedse legatie is overleg gaande over de vraag of het nodig en wenselijk is Nederlandse kinderen uit de overstroomde gebieden ter verzorging in Zweden op te nemen Het Zweedse Rode Kruis wil ten minste een bedrag van 100.000 Zweedse Kronen besteden aan de verzending van kleding cn dekking. Het Herinneringsfonds van Graaf Folke Ber- nadotte heeft 20.000 Kronen geschonken. In de loop van deze week zal het Zweedse Rode Kruis besluiten wat het nog meer kan doen. In Finland is men begonnen met de inzameling van klederen en geld. Op vele plaatsen in Zeeland wordt men de toestand meester Er begon hedenmorgen enige tekening te komen in de toestand in Zee land. Vast staat, dat het Noorden het ergst is getroffen, liet Zuiden het minst. In Zeeuwsch Vlaanderen cn op Walcheren is men de .toestand vrij wel meester. De gemalen gaan weer aan de slag. Op Schouwen en Duive- land daarentegen is men nog lang niet zo ver. c k.n..:.A penisse, Oud-Vossemeer en St. ScÜQUWen-Dlllveland Ann a land voorlopig tien slachtoffers In Zierikzee is ongeveer 50% van hebben. Dit aantal zal echter aanzien de boerderijen verwoest. Het aantal lijk hoger blijken te zijn. St. Annaland doden bedroeg vanmorgen reeds 19. De zal het verder wel houden, toestand in het ziekenhuis is niet kritiek Stavenisse is zwaar geteisterd. Een kustvaartuig had tot gisteravond reeds 400 personen aan boord genomen Vandaag is de rest geëvacueerd St. Maartensdijk heeft waar schijnlijk vier doden. In Oosterland schijnen nog vele personen aanwezig te zijn. Schepen voor evacuatie zijn onmiddellijk nodig. Bij Brouwershaven enCapelle elk drie doden. Dc voedseldroppings in Zierikzee zijn goed gelukt. Noord-BevelanH Van het eiland Noord-Beveland is naar schatting Vj ondergelopen. Kortgene is zwaar getroffen. Er zijn naar schat ting 40 doden te betreuren, maar dit aan tal zal zeker nog stijgen door de berging van slachtoffers uit verdronken huizen Gcersdijk staat eveneens onder water. De stoombootdienst van de pro vincie heeft een dienst op Veere inge steld Zuid-Beveland In Ierseke zitten thans 1000 vluch telingen uit Bruinisse, Schouwen en Duiveland, Noord Beveland en Tholen, De vissers van Ierseke zijn dag en nacht in touw. Het kleine stadhuisje is gelijk een bijenkorf. De Willem II heeft veie militairen aan land gezet. Behalve het Oostelijk deel van Zuid Beveland is de toestand hier zo goed als geconsolideerd. Morgen zal een bootdienst worden in gesteld tussen Zuid Reveland en Bergen op Zoom. Kruinlngen Is zeer zwaar getrof fen, het zwaarst in Zeeland. Het dorp kwam blank en op de hoog gelegen markt was een meter water. Dc rails van de spoorbaan steken ergens recht omhoog. Tientallen slachtoffers zijn er te betreuren. Honderden mensen zijn er uit de bomen gehaald door de hulp ploegen: Nederlandse en Belgische militairen. Te H a n s w e e r t is de inwoning van het internaat voor schippers en schip perskinderen met grote moeite gered. in tegenstelling tot andere berichten. Vandaag is de evacuatie van het plaatsje in volle gang. Anderhalve meter water staat in de meeste woningen. Een mobi lofooninstallatie is opgesteld. In Noordgouwe is de toestand eveneens zeer kritiek. In het ziekenhuis alhier zaten de zieken vanmorgen nog op de zolders te wachten op de aankomst van vaartuigen. Noordgouwe ligt 6 km van Zierikzee. De staatssecretaris van Volksgezondheid, dr Muntendam, heeft amphibievaartuigen naar deze streek laten dirigeren. Het ka'oelschip Poolster van de PTT heeft de streek bereikt met medicamenten. Haamstede is er ook slecht aan toe. De burgemeester heeft verzocht om me dicamenten, Butagas, medische hulp en een chirurg. Evacuatie is noodzakelijk. St Philipsland staat geheel blank. Er is niets gered. Over 800 bewoners van dit land zijn geen nadere berichten be kend. De gehele bevolking telt 2194 zie len. Het kustvaartuig Crescendo heeft 400 mensen aan boord van Stavenisse. Er zouden bij die plaats nog 200 vermis ten zijn. Op Schouwen-Duiveland werken en kele amateur-zenders samen in het net dat is gevormd van amateurs. Deze men sen verrichten uiterst nuttig werk door het geven van berichten over de toe stand naar niet getroffen gebieden. De burgemeester van Tholen heeft per mobilofoon meegedeeld, dat de ge meenten Tholen, Poortvliet, Scher- Walcheren Op Walcheren heeft men de toestand in de hand, Bij Rammekens, waar75 meter uit de dijk sloeg, is het gat ge dicht, een voortreffelijk staal van tempo- werk. In de zeedijk bij Schone Waardin is een gat geslagen, maar de Slapersdijk fungeert als zeewering en gevaar is er niet. Bij Ri 11 h e m staat nog een klein gedeelte blank. Arnemui- den dito. Het gat in de djjk bij Veere is gedicht. Men werpt een versterking van klei op. Middelburg zit zonder drinkwater. Met behulp van een tank- Provinciale Griffie verwerkte duizenden vrijwilligers Alles aan liet werk om isolement op te heffen Door liet uitvallen van verbindingen zijn gi'ole gebieden geïsoleerd komen te zitten, zodat hulpverlening cn evacuatie ten zeerste worden be moeilijkt. De Spoorwegen, de P.T.T. cn particuliere vervoersbedrijven stellen alles in bet werk om deze isolemenlen te doorbreken. Gisteren hebben de Ned. Spoorwegen een nauwkeurig onderzoek ingesteld naai de situatie bij de Moerdijkbrug. waarbij is gebleken, dat tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug, onmiddellijk ten Noorden van de brug, drie kilometer spoorbaan vrijwel is weggeslagen Ten Zuiden van de brug is een gat van 700 meter in de spoordijk ontdekt. De Spoorwegen ver wachten dan ook. dat de herstelwerk zaamheden aan de spoorbaan bij de Moer dijkbrug een kwestie van ten minste weken zal worden. Alle verkeer van het Zuiden naar het Noorden, dat van deze verbinding ge bruik placht te maken, wordt voorlopig via Utrecht en Den Bosch afgewikkeld. Men verwacht het baanvak Rotterdam Dordrecht in de loop van vandaag ge heel hersteld te hebben en de normale dienst weer te hervatten. Rotterdam— Zwïjndrecht was reeds gisteren hersteld. De dienst tussen Gouda en Rotterdam- Maas is gistermiddag weer hersteld. Ook rijden de treinen weer van en naar Hoek van Holland. Het emplacement Lage Zwaluwe staat onder water. Ten Zuiden van Woens- drecht in de spoorlijn Bergen op Zoom— Vlissingen is het spoor over twee kilo meter weggeslagen. Het staat daar zelfs met eb onder water. Bij Rilland-Bath is het spoor over vier kilometer onder water. Gisteravond is het spoorwegverkeer AmsterdamHaarlem en Amsterdam Zaandam enige malen gedurende onge veer 1 uur stilgelegd om een groot aan tal van het IJsselmeer afkomstige botters door te laten, waartoe de Singelgracht- brug nabij het Centraal Station tc Am sterdam moest worden geopend. De bot ters waren onderweg naar de getroffen gebieden. Met in gang van morgenochtend zal men over land van Breskens naar Breda kunnen komen. Dc Zceuws-Vlaamse tramwegmij zal een autobusdienst onder houden via AxelHulst en Antwerpen, De veerdienst VlissingenBreskens is dag en nacht in dienst; het veer Tcrncu- zenHoedekenskerke vaart alleen over dag. Tussen Vlissingen en Goes wordt met bussen van de stoomtrammij Walcheren gereden. Alleen bij de Slocdam moeten de reizigers ongeveer een kwartier lopen. Communicatie met Engeland hersteld Gisteren zijn de zeeverbindingen met Engeland weer op gang gekomen. De nachtboot Harwich, die Zaterdagavond had moeten vertrekken, heeft om 8 uur zee gekozen. Een van de steigers te Hoek van Holland is onbruikbaar geworden. Daardoor moest de aankomende boot wachten tot de andere boot van de aan legplaats was vertrokken. P.T.T.-verbindingen groeien in aantal Het aantal radiografische cn radio- telefonische verbindingen neemt allengs toe. Gisteren was men zover, dat een net van hulpzenders was ingericht. Hierin waren opgenomen Hanswecrt, Zierikzee, Ellewoutsdijk, Kortgene, Kats en Ril land Bath. Ook Ouddorp kwam op zeker ogenblik in de aether. Deze verbinding is niet van buiten af tot stand gebracht. Waarschijn lijk heeft een amateur kans gezien zijn gemeente met de buitenwereld te verbin den. De andere zenders staan opgesteld op schepen, die in de omgeving van de eilanden ligplaats hebben genomen. Vandaag kwamen meer verbind in- gen tot stand en men kreeg via de radio contact met Brouwershaven, Bruinisse, Klauwershoek, Schelphoek en Ooltgens- plaat. De postverbindingen met de eilanden Beijerland, Rozenburg. Goeree en Over flakkee, Schouwen en Duiveland en Noord-Bevelar.d zijn nog geheel verbro ken. Met de overige getroffen gebieden is het postverkeer nog aan grote vertra ging onderhevig. Alles wat mogelijk is wordt gedaan om de verbroken verbin dingen te herstellen. Van iedere gelegen heid wordt gebruikt gemaakt. Zo ging de post van Bergen op Zoom met een vis sersboot naar Ierseke en vandaar per fiets naar Kruiningen Post uit Holland heeft via België ovèr Breskens Wal cheren bereikt. Uitgevallen telefoonverbindingen Volgens de laatste berichten zijn de volgende plaatsen niet telefonisch be reikbaar: Alblasserdam, Nieuwendijk, Anna Jacobapolder, Numansdorp, Anna- land, Ooltger.splaat, Colijnsplaat, Oud- Vossemeer, Drogendijk, Puttershoek, Hark, Poortvliet, Heiningen (N. Br.), Raamsdonksveer, 's-Gravendeel, St Phi lipsland, Hoge Zwaluwe, Scherpenisse, Kats. Stavenisse, Klundert, Streefkerk, Kruiningen, Strijen, Lage Zwaluwe, Waarde, Langeweg, Willemstad, Nw Lek- kerland', Wissekerke, Maartensdijk, Middelharnis en omgeving alleen burge meester, Zierikzee, Zwingelspaan, Moer dijk, Schouwen en Duiveland, Nieuw Vos- Wolphaartsdijk. Noodwegwijzers Noord-Zuid- verbinding Op verzoek van de Rijkswaterstaat brengt de ANWB in verband met het uitvallen van de routes DordrechtMoer dijkBreda, DordrechtGorkum en Gor- kum—Breda noodwegwijzers aan op de enige verbinding tussen het Noorden en het Zuiden van het land. Deze loopt over Utrecht en 's-Hcrtogenbosch. Reeds ten Noorden van Amsterdam wordt het verkeer opgevangen. In ver band met het zeer drukke verkeer van reddingscolonne's e.d. zijn extra patrouil les van de Wegenwacht ingeschakeld. wagen is water aangevoerd. Bij Dom burg heeft de Westkappelse zeedijk zwaar geleden, doch er is geen reden meer tot ongerustheid. Van de duinen zijn grote stukken afgeslagen. De gemalen op Walcheren werken op volle kracht. Er is zelfs weer een uur- dienst van de veerboot tussen Vlissingen en Breskens. Vlissingen is zwaar getrof fen. Hele stukken van de boulevard zijn weggeslagen. De papieropslag van de Prov. Zeeuwse Courant is een prooi voor het water geworden. Er verschijnt thans weer een noodeditie, zeer klein. Bruinisse heeft gebrek aan voed sel en water. Een binnendijk is door gebroken. Evacuatie is in gang. In Wolphaartsdijk zijn 6 doden te betreuren. Zeeuws Vlaanderen Ook uit Zeeuwsch Vlaanderen wat op timistischer berichten. De gemalen wer ken op volle kracht om het water te lozen. De dijken worden overal gedicht of zijn reeds weer intact. In Terneuzen ontwikkelt zich de toestand gunstig. Er zijn 250 militairen uit Weert. De Nieuw Olthene polder, de Nieuw Neuzenpolder en de Kruispolder zijn aan het droogvallen. De bestrating in Terneuzen is op vele plaatsen wegge rukt. Bij Cadzand zijn de duinen over honderden meters aangetast. Er is weer een veerdienst tussen Terneuzen en Zuid Beveland, Tevens een busdienst vandaar naar Breda. Hontenisse is zwaar ge troffen. Tot vandaag 8 doden. In Graauw en Zaamslag is men de toestand meester. In Hoek en Zaamslag kwamen twee kinderen om het leven; in Terneu zen zelve geen slachtoffers. In O s s e- nisse is het lijkje gevonden van een in de golven omgekomen kind. Breskens en Hoofdplaat zijn vrij van gevaar. Het is niet. altüd gemakkelijk om de spontane wil tot hulp bieden zo snel en zo doeltreffend op te vangen, dat er maar direct de beste resultaten kunnen wor den bereikt. Dat hebben vele enthousias te volwassenen en scholieren, die zich met de schop op dc schouder voor het eerste provisorische herstel aan de dijken by de Provinciale Griffie meldden, erva ren. Op de griffie werd met man en macht gewerkt. Uit de gemeenten in het Zuidhollandse noodgebied kwamen hier verzoeken bin nen voor vrijwilligers. De taak van de griffie bestond uit het coördineren en het dirigeren van de „burgertroepen" naar de juiste plaats van bestemming. Zo konden duizenden jongens en mannen in autobussen en vrachtauto's Den Haag verlaten op weg naar het Zuiden. In sommige gevallen kwam echter een bus met vrijwilligers in een dorp aan om daar dan ie horen dat ze er eigenlijk niet nodig waren. Niet omdat cr daar niets gebeurd was, maar omdat er in de streek zelf al voldoende armen uit de mouwen waren gestoken. Tenslotte is het ook weer zo, dat te veel mensen op één plaats een vertragende en soms zelfs verlammende invloed op het werk kun nen hebben. Dit is echter geen verwijt aan het adres van hen, die zich direct kwamen opgeven, noch aan het ambtena ren-apparaat van onze provincie, dat zijn uiterste best deed om de zaak te over- Er zijn gisteren talloze vrijwilligers geweest die wel de gelegenheid hebben gehad en ook inderdaad hebben benut om hun energie te verbruiken. Velen kwamen 's avonds niet terug en bleven in het noodgebied. Wanneer er aflossing wordt gevraagd zal die worden gegeven, doch het oproe pen van nieuwe vrijwilligers geschiedt alleen via de radio. Daarom werden van morgen voor aan de deur van de Provin ciale Griffie op het Korte Voorhout tal lozen, die zich kwamen aanmelden, be leefd maar beslist geweigerd. Niet uit onvriendelijkheid, maar eenvoudig, om dat voorlopig het verzadigingspunt be reikt was. Op hoog niveau zal men zich langza merhand een beeld kunnen vormen van de hulpverlening, die zonder sentimen taliteit door haar spontane karakter ont roerend kan worden genoemd. Wij zeg gen op hoog niveau, omdat men alleen daar het totaal kan overzien. Alleen daar weet men min of meer nauwkeurig de verhouding tussen de aantallen vrijwil ligers en militairen, die naar de nood- gebieden zijn gedirigeerd. Ouders: geen reden tot ongerustheid Tot slot nog dit: laat ouders wier kin deren zonder voorkennis zich gisteren voor de hulpverlening hebben opgegeven, zich niet ongerust maken. Er zijn zoals gezegd verschillende groepen die zich bijzonder nuttig kunnen maken ginds in het noodgebied en die dan ook ter plaat se zijn gebleven. De Provinciale Staten kregen vanmorgen van begrijpelijker wijs ongeruste ouders telefoontjes. Doch men kan onmogelijk gedetailleerde gegevens verstrekken over hun kinderen, omdat men er nu eenmaal niet over be schikt. Reden tot ongerustheid is er be slist niet. De stichting 18531953, ter voorberei ding van de eeuwenherdenking van het herstel der kerkelijke hiërarchie in Ne derland heeft medegedeeld het volko men vanzelfsprekend te achten, dat alle krachten, dus ook die welke zich in dienst hebben gesteld van de „Kromstaf actie", zich thans concentreren op de hulpverlening primair. VLUCHTELING. (Bij de Dordtsche Kil).

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 5