OP WEG NAAR GOES EN
MIDDELBURG
E.D.G. -verdrag bij Tweede
Kamer ingediend
Het drama in Zeeland
RUSTIGE IJSSEL ZIEDENDE
WATERMASSA
Interdepartementale coördinatie
commissie
Rotterdam wil orde, dan hulp
HET VADERLAND
6
DINSDAG 3 FEBRUARI 1953
„Al mijn vee is dood93
(Van een onzer verslaggevers)
In de fel neerstriemende regen- en hagelbuien worstelen soldaten en
burgers bij de dorpen Rilland en Bath in de knik tussen Brabant en Zuid-
Beveland om met motorboten de ongeveer 1400 mensen te redden, die zich
hier nog bevinden in de ondergelopen gebieden. Op korte afstand van de
Kreekrakdam verdwijnt de spoorbaan naar \lissingen geheel onder water.
Op dit punt, het laatste deel van Beveland, dat per auto bereikbaar is,
hebben alle krachten zich verzameld teneinde de bewoners van de polder
te redden.
I Een kwartier later komt een andere
Zoals in de tientallen andere onderge- boot aan en weer trekt een strompelen-
lopen polders van Zeeland begon het de, zwaar getroffen stoet over de spoor-
drama van dit ruim duizend ha grote dijk naar de wachtende auto's. Het is
ingedijkte land in de bange nacht van stil in die auto's en bussen. In een kleine
Zaterdag op Zondag. Toen het kokende auto zitten vijf mensen bijeen: vijf vaal-
Scheldewater de kruin van de dijk dreig, grauwe gezichten, vijf paar ogen, die de
de te bereiken, ging burgemeester De j laatste uren niet anders hebben gezien
Goffau met polderopzichter Cyssauw per dan louter ellende.
auto over de dijk naar Bath om de in- „Al mijn vee is dood acht koeien
woners te alarmeren. Achter de auto van en twee paarden. Alles weg," zegt een
de burgemeester reed een bus om de I boer. Hij wijst naar een vormeloos voor
eerste évacué's te vervoeren. werp op de watervlakte. „Daar drijft
één van mijn paarden; wij zijn er juist
Auto van burgemeester in langs gevaren en toen zag ik, dat het
één van mijn dieren was. Ik heb de
gevaar beesten nog losgesneden maar ja...".
Plotseling zag de chauffeur van de bus ?l.™aakt een
in het licht van de koplampen de dijk
voor de auto wegzakken. In een ziedende
watermassa en modderstroom verdween
de auto met de burgemeester en de pol
deropzichter. De beide mannen slaagden
er nog in. zich uit de auto te bevrijden,
doch even later zagen de inzittenden van
de bus de mannen verdwijnen in het git-
Honderden wachten nog
Vele honderden kinderen, vrouwen en
mannen wachten op het ogen/blik, dat
wij dit schrijven nog op zolderverdie
pingen en op de daken van de huizen
en boerderijen, beroofd van alles wat
zwarte, ijskoude water. De bus bleef nog l zij bezaten. Zij hebben alleen nog hoop,
juist op de afgebrokkelde dijk hangen.j hoop. dat zij nog op tijd gered zullen
Dat was slechte het begin van het j worden, vóór de muren zover door het
grote drama van Rilland en Bath de water ondermijnd zijn dat zij instorten,
eerste twee slachtoffers, die door vele j Deze mensen hopen nog slechts op de
anderen zouden worden gevolgd, Hoe. j hulp die zal komen. Doch misschien zal
veel mensen in deze streek het leven ge- het te laat zijn
laten hebben valt nog moeilijk te zeg-
gen omdat de toestand nog te onover- L^1»W°"Vft"" °m, °p
lichtelijk is. Het water staat in de polderEg*»..1* «ocfc.H» «wl»:
op sommige plaatsen nog een paar meter J overstelpend Op de m het
t_° uL w water liggende palen, stukken prikkel-
hoog. In het grauw steekt boven het
water een pannendak uit. Met behulp
van een verrekijker ontwaren wij twee
mensen, die schrijlings op het dak zitten.
Belemmerd werk
„Hopeloos", zegt een sergeant, die met
de andere militairen op de doodlopende
spoorbaan staat, vlak aan de waterkant.
„De schroeven van onze motorboten
lopen voortdurend vast door al die
rommel, die in het water drijft. Wij heb
ben tot nu toe slechts een paar honderd
van de veertienhonderd mensen kunnen
redden."
Op dat ogenblik komt van achter het
dak van een boerderij een bootje te
voorschijn. Even nog knettert de motor
en slaat dan af. Roeiend en bomend krij
gen de soldaten eindelijk de diep gela
den boot tot vlak bij de spoordijk, doch
enkele meters uit de wal blijft hij ste
ken. Er is geen beweging meer in te krij
gen. Iemand schreeuwt iets tegen de gie
rende wind in. Wij kunnen slechte het
woord „brancard" opvangen. Soldaten
met waterlaarzen waden voorzichtig
naar de boot, een lege brancard hoog bo.
ven zich houdend. Even later keren zij
terug: een luchtmachtsoldaat in zijn met
modder besmeurde grijsblauwe uniform
draagt een klein meisje op zijn schou
ders Dan stapt hij mis en dreigt te vel
len. Zonder zich een seconde te bedenken
springt een ander, slechts met gewone
schoenen aan, in het ijskoude water om
zijn maat de helpende hand te bieden.
Kletsnat komen zij tenslotte veilig op de
dijk. De soldaat met zijn doornatte uni
form let niet op zich zelf: hij kijkt slechts
naar dat kleine bundeltje geredde men
selijke ellende en zegt zachtjes een paar
maal: „Och meiske, meiske toch".
Tragisch
Dan volgen de andere geredden: twee
oude mensen, tot op hun middel door
weekt; de man is grauw-bleek van de
doorgestane ellende en koude. De vrouw
houdt een jutezak beschermend om haar
grijze haren. Zacht, onverstaanbaar in
zich zelf mompelend strompelen de beide
oudjes over de dijk. Reeds vragen nieuwe
geredden de aandacht. Drie soldaten tor
sen een kinderwagen over het water.
Veilig achter het hoog dichtgeknoopte j van de
draad enz. lopen de boten vast. Werke
loos moeten de soldaten toezien, hoe op
slechts enkele tientallen meters van hun
boot en tooh volkomen onbereikbaar een
vrouw in een wanhoopsgebaar de armen
omhoog heft en van het dak glijdt, het
zwarte water in.
Als een korporaal, die dit voor zijn
ogen zag gebeuren, enige tijd later aan'
land stapt en b\j de Cadi-auto een kop
hete koffie krijgt, staart hij even verwe-j
zen naar de koffie en smijt dan opeens
de kop van zich af, terwijl hij luid vloekt.
,,'t Is verschrikkelijk," zegt een ander
zachtjes.
Verder zwijgen allen. Geen van die
honderden militairen kan zich meer
voorstellen, dat zij twee dagen geleden
nog zo onbezorgd naar huis gingen, met
verlof. Nu is er van zingen of fluiten
geen sprake meer. Niemand lacht; de
woorden zijn schaars geworden. De we
reld is hier, op de rand van de water-
woestenij van Rilland en Bath stil en
grauw.
Zelfs de glinstering van het zonlicht,
dat even tussen de buien doorkomt, is
eigenlijk misplaatst in deze onbeschrijfe
lijke ellende, deze pure misère, welke
over duizenden landgenoten is gekomen
;e uren
Aan de andere kant van de dijk, welke
de Reigersbergse polder en de polder
van Bath scheidt, ligt de vette klei te
glimmen in het grauwe, winterse licht.
Ook hier maken de bewoners ernstige
uren door. Dijkgraaf Kakebeek en zijn
mannen waakten de gehele nacht en be
schermden de zwakke en meest bedreig
de delen van de dijken zo goed en zo
kwaad als dat ging met rijshout en zak
ken zand. Vier grote en vijftien kleine
gaten werden er hier in de dijk gesla
gen, maar hoewel er veel water in de
polder kwam, kon met inspanning van
alle krachten worden voorkomen, dat de
polder volliep. yan Krabbendijke kan men lopend
Een vijftigtal Leidse studenten is thansGoes bereiken. Daarachter ligt nog
met zandzakken, palen en planken be-i slechts water; geïsoleerde plaatsen kan
zig de dijk van deze polder te verster-: men slechts per boot bereiken, doch bo-
ken. Ook de binnendijk tussen de twee ten zijn schaars, daar zij over land aan-
polders wordt versterkt, daar het opge- gevoerd moeten worden. Bij die tien
zwiepte water in de Reigersbergse polder j verdronken huizen gaan wij uit de auto,
deze tamelijk zwakke slapersdük gemak- j verder lopend de grauwe waterwereld
kelük zou kunnen vernielen op de plaat- in. Naar de allerdiepste ellende, waar de
sen waar in de oorlog door de Duitsers 1 nood op zijn hoogst is.
Schapen op een iriest palet.
bunkers werden neergezet. Men heeft
echter goede hoop, dat dit stuk goede
Nederlandse grond behouden kan wor
den van de ondergang in het zoute water
Door het land van de polder van Bath
komt men aan een groepje van twaalf
huizen, dat aan de andere kant van de
dijk in het water staat.
De dijk is maar voor een gedeelte voor
auto's berijdbaar. Strompelend komen
évacué's uit Krabbendijke over het weg
getje op de dijk naar de militaire auto's,
die hen weg voeren naar de veiligheid.
Allen dragen iets met zich mee: een kof
fertje, een bundeltje kleren, wat huis
raad. Het enige wat gespaard werd.
Krimpenerwaard werkt hard aan herstel
ACHT DODEN
Dr Drees voor de radio
de toestand en over de verdere voor
nemens ten aanzien van de hulpver
lening, de financiering van het herstel en
de voor de giften te verlenen belasting-
faciliteiten enz.
De minister-president besloot zijn toe
spraak met de woorden:
„Er is een vaste wil om gezamenlijk
de slachtoffers te helpen, om gezamen
lijk weer de dijk te sluiten en wat ver
woest werd opnieuw te herstellen. Blijve
deze wil U allen bezielen als ook verder
op Uw medewerking en Uw offervaar
digheid een beroep wordt gedaan."
Minister-president dr W. Drees heeft
gisteravond In een radiorede degenen
herdacht, die bü de ramp het leven heb
ben verloren, alsook hen, die bij de red
dingspogingen zijn omgekomen. Onze
gevoelens van medeleven gaan uit naar
de nabestaanden van hen, die slacht
offers werden van het watergeweld,
aldus dr Drees.
De minister-president zeide voorts
o.m.: „Het is een beklemmende ge
dachte hoevelen alles hebben moeten
prijsgeven en, na uren op zolders of zelfs
op de daken temidden van de woedende
storm, ten slotte, op het nippertje
slechts, het vege lijf hebben kunnen
redden.
Nog beklemmender is het feit dat an
deren wellicht nu nog in angstige af
wachting uitzien of redding komt opda
gen. Met alle middelen van de moderne
techniek wordt het menselijk mogelijke
gedaan om hen op te sporen, te bereiken
en te redden.
Over de hulpverlening zeide dr Drees,
dat gehandeld zal worden in nauw over
leg tussen de regering en het Nationale
Rampenfonds dat de particuliere steun De Regering heeft aan de Tweede
bundelt. Van regeringswege is een inter- Kamer doen toekomen het wetsontwerp
departementale commissie ingesteld die tot goedkeuring van het op 11 Mei 1952
de werkzaamheden van de verschillende te Parijs ondertekende verdrag tot op-
rijksorganen coördineert en het contact i richting van de Europese Defensie Ge-
met het Rampenfonds zal onderhouden, i meenschap met de v#n dat verdrag deel
Dr Drees zegde toe. in de Staten-Gene- uitmakende protocollen en overeenkom-
raal nadere mededelingen te doen over I sten. De Regering heeft behalve een toe-
j lichting op de stukken een algemene in-
leiding geschreven, Zij noemt de teksten
een vrucht van de op aaneensluiting ge
richte staatkunde, die kenmerkend
ONZORGVULDIG
Het Vrije Volk meent een blaam te
moeten werpen op de commissie voor de
verzoekschriften uit de Eerste Kamer,
omdat zij zich eerst in de zaak-Vrijman
„om de tuin heeft laten leiden", hoewel
zij „over een zee van stukken kon be-
sohikiken". Immers pas na het uitbren
gen van haar verslag kwam zij achter
waarheid, zodat het blad besluit „een
zorgvuldige behandeling van de zaak
had haar voor deze vergissing moeten
'behoeden".
Een zee van stukken! Wij Nederlan
ders weten wat de zee waard is en dat
men er heel veel in, op en aan
kan vinden. Zelfs immateriële
|l} zaken. Maar de zee is niet
53 universeel en men kan er niet
Jr| alles in vinden. De zee is de
py hele wereld niet. En zo is het
ook met de zee van stukken 'jn
de zaak-Vrij man. Die waren niet vol
ledig en daarvan kan de commissie be
zwaarlijk een verwijt worden gemaakt.
Het Vrije Volk had dat kunnen weten
als haar redactie de Kamerstukken wat
zorgvuldiger had gelezen. Daarin deelt
de commissie immers r ee, dat zij de
Kamer niet eerder heeft kunnen in
lichten, met andere woorden zij wist niet
dat deze stukken bestonden, evenmin als
het Ministerie van Financiën, die er toch
alle belang bij had de aangehaalde
discriminerende brieven bekend te
maken, omdat haar beleid werd aange
vallen, Als de redactie verder eens had
gelezen, wat de heer Algra in tweede
termijn heeft gezegd, nl., dat de com
missie er niets aan kon doen, dan zou zij
begrijpen, dat het opschrift „Onzorgvul
dig", dat zij boven het artikeltje heeft
gezet, als een boemerang werkt. Overi
gens kunnen wij uit het voorgevallene
leren, dat Regering en Staten-Generaal
met al-wetend kunnen zijn en dat zij de
steun van de buitenwereld nodig hebben.
Kiesstelsel en wettelijke regeling
van partijen
Ingesteld is een staatscommissie, welke
tot taak zal hebben van advies te dienen:
a over de vraag of en, zo ja, in hoeverre
behoefte bestaat aan een wijziging van
het Nederlandse kiesstelsel en b. over de
vraag of en zo ja, in hoeverre een wet
telijke regeling van de politieke partijen
in het belang van een zuivere politieke
wilsvorming gewenst is.
De commissie kan haar adviezen van
wetsvoorstellen vergezeld doen gaan.
voorzitter tevens lid is mr F. G. C. J. M.
Teulings, oud-minister van Binnenlandse
Zaken.
mica-schermpje ligt onder een rose de
kentje een paar maanden oude baby, vre
dig in slaap, met twee vingertjes in het
mondje. Achter de -kinderwagen komt
de moeder, jong. maar in deze ene dag
toch heel erg oud geworden.
„Mijn man is dood. Ik zag hem ver
drinken- Hij keek me nog aan", zegt zij
toonloos tegen de kapitein, die haar naar
haar echtgenoot vraagt. Zij huilt niet;
haar mond is vreemd vertrokken. „Ik
zag hem. Hij stak zijn hand op en toen
was hij weg".
Achter deze zwaar getroffen vrouw
komt de brancard, nu met iemand er op.
De twee mannen, die de baar dragen,
kijken zeer ernstig. Het bruine dekzeil
van de brancard is weggeslagen: ee*a
oude, zieke vrouw. De brancard wordt
in een Rode-Kruisauto geschoven, die
daarna koers zet in de richting van Ber
gen op Zoom.
[kerk is er grote schade geleden. Hier
j werkt men met man en macht om het
Tot diep in het land heeft het water 45 meter brede gat te dichten. In de loop
zijn enorme kracht doen gevoelen. van Zondag werden daar reeds 3 sche-
Vele kilometers ligt de Krimpenerwaard I Pen to* zinken gebracht. In de Storm-
van de zee en de Hollandse IJssel :spolder, die in de hoek tussen de Hol-
een stroom die in normale tijden met landse IJssel en de Nieuwe Maas is ge-
Herstel B. P. M.-raffinaderij
vordert twee weken
De watersnood heeft grote schade aan
gericht in de BP.M.-raffinaderij te Per
nis, Op laaggelegen punten vooral in
de tankputtcn en pomphuizen is veel
water achtergebleven, dat thans wordt
weggepompt. Het bedrijf ligt geheel stil.
Bij deze onverwachte stillegging, een
bijzonder moeilijk karwei, is door het
personeel zeer goed werk getoond.
Met man en macht wordt thans aan
het herstel gewerkt, maar er kan nog
niet worden gezegd wanneer de raffi
naderij weer zal draaien. Dit zal zeker
circa twee weken vorderen.
Een der grote tankopslagterreinen is
gelukkig van waterschade bevrijd geble
ven en daardoor ondervindt voorlopig
de vitale afvoer en distributie van aard
olie-producten in ons land en de export
naar België en Zwitserland geen noe
menswaardige stagnatie.
Als gevolg van de stillegging van de
raffinaderij zal het noodzakelijk zijn de
putten van het Schoonebeek-veld
waarvan de productie wordt afgevoerd
naar de raffinaderij te Pernis voorlo
pig te sluiten.
nog maar weinig recht de naam van ri
vier kan dragen, 's Winters toont hij
zich v/el eens van zijn slechtste zijde
maar dan komen er hooguit enkele hec-
legen zijn 6 personen verdronken.
Ouderkerk kwamen 2 personen om het
leven.
Te Stolwijkersluis is 'n opslagplaats van
taren buitendijks land onder water. De j aardewerk gedeeltelijk verwoest en overal
vindt men vernielde kippenhokken,
houten schuren enz. enz. Ergens voorbij
winter van 1953 echter zal de bewoners
van Gouderak en Nieuwerkerk heugen:
We dachten dat de dijk er geweest was,
vertelde ons vandaag een boer, die nu
weer rustig aan zijn doorroker trok.
Brullend is het water in de nacht van
Zaterdag op Zondag opgekomen. De an
ders zo rustige rivier werd een brede
schuimende watermassa die woedend
aan de dijk vrat. In het holst van de
nacht heeft men ook daar diep in het
binnenland voor het behoud van de
polder moeten vechten. Voor het be
houd van het kostelijke vee dat door
het geweld van de wind in de stallen
aan de touwen rukte en loeiend de angst
verkondigde. Op de plaatsen waar de
kronkelende dijk naar het Noord-Wes
ten ligt gekeerd, was het het ergst.
Daar hebben de polderjongens en ieder
ander die handen aan zijn lijf had, een
Titanenstrijd met de elementen gevoerd.
Zware vrachtwagens met zakken zand
rolden af en aan. In het licht van de
koplampen zochten zij hun weg langs
omgewaaide telegraafpalen en over de
smalle stukken die hier en daar nog J
Roeiboot bracht velen redding.
Gouderak ligt een vlet boven de dijk nu
hoog en droog, want de gemalen werken
met geweld om het teveel aan water weer
binnen de dijk te krijgen. Tientallen pom- i
pen hameren driftig de duizenden liters
uit de ondergelopen kelders, honderden
militairen hebben het geweer voor de
schop geruild en werken ijverig mee om
van de dijk weer een dijk te maken, t
Behalve tussen de middag, dan rust het i
werk, want het gevaar is geweken. Tijd
om te eten kan er nu weer af. Zelfs tot
in Gouda heeft men last van het water
gehad want het drinkwaterbedrijf is on
dergelopen, Door de straten rijden zwa
re tankauto's en ieder krijgt op zijn beurt
zijn emmertje toegemeten. De Goudena
ren nemen het graag, zij zijn zich be
wust dat elders in het land veel ernstiger
toestanden heersen. Z\j lasten diep in hun
zak en vullen de collectebussen die jonge
collectanten hun voorhouden. Er kan
niet genoeg worden geholpen, dat weet
ieder, ook allen bulten Gouda, want de
nood is hoog.
van de dijk restten.
Werp alles in de dijkgaten
in de hand.
Hulp kon alleen worden verleend door
georganiseerde vrijwilligers. die in
groepsverband onder bepaalde leiding
Van sommige plaatsen sloeg de wa- optraden,
terkering voor de helft weg door over
komend en doorsiepelend water. Maar
men heeft het gered aan de rand van
de Krimpenerwaard tussen de IJssel en
de polder. Met zand. riet en stenen zijn
de gaten dicht gesmeten. Riet is er ge
noeg langs de rivier en voor de bak
stenen stonden de bakkerijen borg.
Honderdduizenden gloednieuwe stenen
heeft men zo maar in de gaten gestort.
Zo is men overwinnaar gebleven en nu
biedt de dijk een troosteloze aanblik; er
zyn nog gave gedeelten, maar op vele
plaatsen is er van het oorspronkelijke li
chaam nog maar weinig over. Vele wo
ningen. vooral aan de dijkvoet hebben
zwaar door het water geleden en som
mige zijn half ingestort, vooral in Ouder-
Burgemeester wijst op preventieve hulporganisatie
Burgemeester van Walsum van Rotterdam heeft gisteren zijn waardering
uitgesproken voor de hulp, die van alle kanten naar Rotterdam komt. De
vele goederen, die naar Rotterdam als eerste hulp in de nood worden ge
bracht veroorzaken, aldus de burgemeester, grote organisatorische proble
men. Hij verzocht deze goederen vooralsnog op te slaan.
In vergelijking met de toestand elders! Als moraal uit het gebeurde noemde
is Rotterdam er vrij goed afgekomen. De de burgemeester de noodzakelijkheid om
bedrijfsschade en de schade aan persoon, hulpverlening van te voren te organise-
l'jke goederen is groot en nog niet te ren. Daarom is de bescherming burger-
overzien. Dank zij doortastend optreden bevolking in oorlogstijd zo belangrijk,
is de ramp in Rotterdam binnen rede-dat is nu afdoende gebleken,
lijke perken gebleven. De technische
Dijk Rotterdam-Gouda langs
Nieuwe Maas bleef intact
Het Hoogheemraadschap Schieland
deelt mede, dat er van een dijkdoorbraak
bij Capelle aan de IJsel geen sprake is.
De gehele dijk tussen Rotterdam en
Gouda langs de Nieuwe Maas en de Hol
landse IJsel is geheel intact, zij het dan
dat het in de stormnacht critiek is ge
weest en er op drie tot vier plaatsen
gaten in de dijk sloegen. Men kon er
met vereende krachten echter tijdie in
slagen door noodvullingen de situatie te
redden.
Langere arbeidstijden toegestaan
Het ministerie van Sociale Zaken
heeft een algemene vergunning ver
leend om in de ondernemingen, die
werkzaam zijn voor de getroffen gebie
den, langer te werken. Arbeiders van 16
jaar en ouder mogen het maximaal aan
tal uren werken, dat krachtens de Ar
beidswet bij vergunning kan worden
toegestaan. Deze vergunning geldt tot en
met 14 Februari.
Dienstweigeraars, die hun dienst
plicht vervullen in ee.i arbeidskamp in
Jutland, hebben het Nederlandse gezant
schap te Kopenhagen e het Deense Rode
Kruis hun hulp bij de reddings- en op
ruimingswerkzaamheden in Nederland
aangeboden. Het betrokken Deense mi
nisterie zal hiertoe toestemming moeten
verlenen.
De goede wil teleurgesteld
By een nationale ramp als de wa
tersnood, welke ons land thans heeft
geteisterd, kunnen, ondanks alle goede
wil, misverstanden en misstanden
zelfs bij de hulpverlening niet uit
blijven. Tegen chaotische toestanden
als in Zuid-Nederland zijn geen im
provisatie en geen organisatie opge
wassen. Zeer velen, die zich spontaan
hadden gemeld om te helpen de erg
ste nood te lenigen, hebben dit tot
hun begrijpelijke ergernis kunnen
ervaren. Want maar weinigen is het
gegeven de talloze moeilijkheden, de
noodzakelijke organisatie betreffende,
te overzien.
Op Maandagmorgen vertrok b.v.
een groep van omstreeks 200 Haagse
vrijwilligers in door het bedrijfsleven
beschikbaar gestelde auto's naar de
getroffen gebieden. Via grote omwe
gen werd eindelijk Sliedrecht be
reikt, waar men de groep weer naar
elders verwees. Overal, in alle dor
pen, was het hetzelfde: „Wij stellen
uw medeleven zeer op prijs, maar
hier is helaas niets te helpen". De
moed begon de mannen en de jon
gens van wie velen nog maar nau
welijks veertien jaar twaren in de
schoenen te zinken; zelfs de twee
Rode-Kruisboterhammen en de kop
koude soep kon hieraan weinig meer
veranderen.
's Avonds om kwart over zeven was
de teleurgestelde karavaan weer in
Den Haag, na een mislukte dag: er
was geen schep zand verzet. Tot
overmaat van ramp moisten zij toen
nog van vrijwilligers, die bij Pernis
xadden gewerkt, vernemen: „Wij
kwamen handen tekort. Hebben
jullie ook zo gezwoegd?"
Begrijpelijk is het, dat de nodige
organisatie niet na een dag reeds in
alle onderdelen kan kloppen. Van
daag beter en morgen nog veel beter!
Regering vraagt verstrekkende bevoegdheden
deze integratie van krachten, gepaard)
gaande aan de opstelling van een ge
meenschappelijke begroting en bewape
ningsprogramma, een zo rationeel en eco
nomisch mogelijk gebruik der nationale
hulpbronnen zal bewerkstelligen.
Duidelijk wordt vervolgens naar voren
gebracht, dat geenszins beoogd wordt te
breken met die geestelijke en morele
waarden, die het erfdeel zijn der West-
Europese volkeren Evenmin beoogt het
verdrag een verzwakking der nationale
voor de na-oorlogse betrekkingen derj gevoelens dier volkeren.
Westerse mogendheden. Het gelykrichten De Inwerkingtreding van het verdrag
van beleid en het gezamenlijk behartigenen van de overige acten zal op menig
van belangen door middel van suprana- punt wijziging in de Nederlandse wet-
tionaal gezag zoals in deze teksten be- geving ten gevolge hebben,
lichaamd ten aanzien van de defensie Ten dele zal deze wijziging rechtstreeks
doet zich als streven in het bijzonder uit het verdrag voortvloeien, ten dele
voor in West-Europa en tot heden alleen j legt het verdrag uitdrukkelijk aan de
daar nationale autoriteiten de verplichting op
De waarde, die de Nederlandse Hese-""J",!™!!,
ring aan de Noord-Atlantische verhou- aard te nemen, terwijl voornogeenan-
dingen hecht, hebben haar doen aandrin- dCT, 15^.^
gen op rsssfifr I JSSSï&'LSt is
rneenschap to de ÏZSS op^ I he'
min» van de bondsrepubliek in het PJ, s -Ai" At*™' „nrd.,,
Noord-Atlantisch verbond, waardoor vele Reeds thans kan echter^worden v o_-
tp verankeren Plaat-sin-» van de Euronese na'e n'aai supra-nationale strijdkrach-
defensiestrijdkrachten onder Noord-AUan- te" z°nd" a"hade ™gad"'n
,nif Tvïrs„„r7 Isatie en militaire waarde verlopen, dan
tisch opperbevel, hetwelk zelf aan Noord-1 „;in
i„; zal het nodng zijn, dat vele der voor die
kende betekenis. Samenwerking van de -
raden van beide organisaties kan bezwa
ren van het niet aanwezig zijn van de
bondsrepubliek in de N.A.V.O. in aan
zienlijke mate ondervangen.
Diep en wijd zal de gemeenschap moe
ten ingrijpen en haar werking spreiden
in het bestaan der volkeren, die zij ver
bindt:
Economisch door de materieel voorzie
ning, die zij te verzorgen en de bezoldi
gingen, die zij uit te keren heeft, finan
cieel door de grootte van het deel der na
tionale inkomsten, dat zij moet opeisen
en op het terrein der menselijke betrek
kingen door het samenbrengen van dui
zendtallen verschillend van nationaliteit.
Dordtse Biesboscli
toch nog verloren
Tot hun ontzetting hebben de landbou
wers van de Dordtse Biesbosch hun
prachtige polder, een gebied van 1400 a
1500 ha. gisteren toch nog verloren zien
gaan. De naast de Biesbosch gelegen Prin
senpolder was de dag tevoren al over
stroomd. De scheiding tussen de Prinsen-
polder en de Dordtse Bicsbosch, een kade.
die de Oude Veerweg wordt genoemd, is
bezweken, zodat het water uit de Prinsen
polder in de Dordtse Biesbosch is ge
stroomd. De polder staat blank en de
schade is, evenals overal elders op het
eiland van Dordrecht, enorm. Alle polders
ten Zuiden van de Wieldrechtsezeedijk
zijn nu verloren.
Pensioenbetalingen
De pensioenraad brengt, met het oog
op de pensioenbetaling van medio Febr,,
ter kennis van degenen, die een pensioen
genieten van het algemeen burgerlijk
pensioenfonds en die ten gevolge van de
watersnood naar elders zijn overge
bracht, dat zij hun evacuatie-adres en
zo mogelijk hun registratienummer
ten spoedigste moeten mededelen
aan de pensioenraad, Benoordenhoutse-
weg 46, 's-Gravenhage.
Handhaving van de vrede
De preambule geeft in het kort en in
algemene termen de denkbeelden weer,
welke ten grondslag hebben gelegen aan
de totstandkoming van het verdrag.
Als voornaamste doelstelling de hand
having van de vrede, waartoe de deelna-
mende staten met name willen bijdragen
door de verdediging van West-Europa te
verzekeren tegen iedere aanval.
Als voornaamste middel tot een snel en
doeltreffend bereiken van dit doel wordt
genoemd een zo volledig mogelijke inte
gratie van het personeel en materieel der
nationale strijdkrachten in een suprana
tionale Europese organisatie. De staats
hoofden spreken de overtuiging uit, dat
Carnaval in het Zuiden
afgelast
De Carnavalsverenigingen van Weert,
Mierlo, Roermond, Sittard, Maastricht en
Kerkrade hebben besloten alle feeste
lijkheden van 2 tot 7 Februari af te
gelasten. Zoveel mogelijk zullen zij finan
ciële steun geven aan het Nationaal
Rampenfonds.
Ook in Breda, waai zich op het ogen
blik 5000 évacué's bevinden, zijn de fees
telijkheden afgelast. Velen zijn onderge
bracht in kazernegeboüwen en bij parti
culieren. Een der gebouwen van de
Chassékazerne is inmiddels ontruimd
de É.D.G. moeten worden uitgevoerd en
zal Nederland dientengevolge niet altijd
eenzijdig de vereiste maatregelen kunnen
ontwerpen. Een en ander brengt mede,
dat het veelal onmogelijk zal zijn, tijdig
de nodige wettelijke voorzieningen ter
goedkeuring aan de Staten-Generaal voor
te leggen.
In verband met een en ander meent de
Regering de bevoegdheid te moeten vra
gen om, indien dit om redenen van spoed
geboden is, bij het vaststellen van alge
mene maatregelen van bestuur, welke
voor de uitvoering van het verdrag nood
zakelijk zijn, zo nodig af te wijken van
de geldende wetten. Zij beoogt hiermee
geenszins aan de beslissingsbevoegdheid
van de wetgever afbreuk te doen.
Deze algemene maatregelen van be
stuur zullen immers onverwijld aan de
Staten-Generaal dienen te worden voor
gelegd, Intrekking of verwerping van een
in dit verband door de Regering gedaan
voorstel zal herziening van de algeméne
maatregelen ten gevolge hebben.
Ten einde evenwel een onder omstan
digheden onaanvaardbaar vacuum bij de
uitvoering van bij de wet goedgekeurde
verdragen te vermijden, is een tijdvak
van drie maanden voorzien, waarin de
algemene maatregel van bestuur in over
eenstemming met de uitspraak van de
'Staten-Generaal zal moeten worden her
zien.
Uiteraard zal de Regering van de hier
bij gevraagde bevoegdheid slechts dan
gebruik maken, indien dit gebruik door
de omstandigheden wordt vereist. In
alle andere gevallen zal de normale
procedure worden gevolgd.
Nederl. koopvaardij
vloot groeit
Per 1 Januari 1953 bestond de Neder
landse koopvaardijvloot uit 1288 schepen,
metende 3.233.569 b.r.t. tegen 1221 sche
pen met 3.142.575 b.r.t, per 1 Januari
952. Het aantal stoomschepen is met 12
verminderd tot 260, De tonnage van deze
chepen kwam van 1,507.191 b.r.t. per 1
'anuari 1952 op 1.496.549 b.r.t. per 1 Jan.
1953. Het aantal motorschepen nam in
752 met 80 toe tot 978. De tonnage ver
voor de ontvangst van de Canadese troe- meerderde met 102.000 b.r.t. tot 1.730.861.
pen, die komen medewerken aan de hulp- Het aantal overige schepen bedroeg 50
verlening. stuks met 6.159 br.t.