OP WEG NAAR GOES EN MIDDELBURG E.D.G. -verdrag bij Tweede Kamer ingediend Het drama in Zeeland RUSTIGE IJSSEL ZIEDENDE WATERMASSA Interdepartementale coördinatie commissie Rotterdam wil orde, dan hulp HET VADERLAND 6 DINSDAG 3 FEBRUARI 1953 „Al mijn vee is dood93 (Van een onzer verslaggevers) In de fel neerstriemende regen- en hagelbuien worstelen soldaten en burgers bij de dorpen Rilland en Bath in de knik tussen Brabant en Zuid- Beveland om met motorboten de ongeveer 1400 mensen te redden, die zich hier nog bevinden in de ondergelopen gebieden. Op korte afstand van de Kreekrakdam verdwijnt de spoorbaan naar \lissingen geheel onder water. Op dit punt, het laatste deel van Beveland, dat per auto bereikbaar is, hebben alle krachten zich verzameld teneinde de bewoners van de polder te redden. I Een kwartier later komt een andere Zoals in de tientallen andere onderge- boot aan en weer trekt een strompelen- lopen polders van Zeeland begon het de, zwaar getroffen stoet over de spoor- drama van dit ruim duizend ha grote dijk naar de wachtende auto's. Het is ingedijkte land in de bange nacht van stil in die auto's en bussen. In een kleine Zaterdag op Zondag. Toen het kokende auto zitten vijf mensen bijeen: vijf vaal- Scheldewater de kruin van de dijk dreig, grauwe gezichten, vijf paar ogen, die de de te bereiken, ging burgemeester De j laatste uren niet anders hebben gezien Goffau met polderopzichter Cyssauw per dan louter ellende. auto over de dijk naar Bath om de in- „Al mijn vee is dood acht koeien woners te alarmeren. Achter de auto van en twee paarden. Alles weg," zegt een de burgemeester reed een bus om de I boer. Hij wijst naar een vormeloos voor eerste évacué's te vervoeren. werp op de watervlakte. „Daar drijft één van mijn paarden; wij zijn er juist Auto van burgemeester in langs gevaren en toen zag ik, dat het één van mijn dieren was. Ik heb de gevaar beesten nog losgesneden maar ja...". Plotseling zag de chauffeur van de bus ?l.™aakt een in het licht van de koplampen de dijk voor de auto wegzakken. In een ziedende watermassa en modderstroom verdween de auto met de burgemeester en de pol deropzichter. De beide mannen slaagden er nog in. zich uit de auto te bevrijden, doch even later zagen de inzittenden van de bus de mannen verdwijnen in het git- Honderden wachten nog Vele honderden kinderen, vrouwen en mannen wachten op het ogen/blik, dat wij dit schrijven nog op zolderverdie pingen en op de daken van de huizen en boerderijen, beroofd van alles wat zwarte, ijskoude water. De bus bleef nog l zij bezaten. Zij hebben alleen nog hoop, juist op de afgebrokkelde dijk hangen.j hoop. dat zij nog op tijd gered zullen Dat was slechte het begin van het j worden, vóór de muren zover door het grote drama van Rilland en Bath de water ondermijnd zijn dat zij instorten, eerste twee slachtoffers, die door vele j Deze mensen hopen nog slechts op de anderen zouden worden gevolgd, Hoe. j hulp die zal komen. Doch misschien zal veel mensen in deze streek het leven ge- het te laat zijn laten hebben valt nog moeilijk te zeg- gen omdat de toestand nog te onover- L^1»W°"Vft"" °m, °p lichtelijk is. Het water staat in de polderEg*»..1* «ocfc.H» «wl»: op sommige plaatsen nog een paar meter J overstelpend Op de m het t_° uL w water liggende palen, stukken prikkel- hoog. In het grauw steekt boven het water een pannendak uit. Met behulp van een verrekijker ontwaren wij twee mensen, die schrijlings op het dak zitten. Belemmerd werk „Hopeloos", zegt een sergeant, die met de andere militairen op de doodlopende spoorbaan staat, vlak aan de waterkant. „De schroeven van onze motorboten lopen voortdurend vast door al die rommel, die in het water drijft. Wij heb ben tot nu toe slechts een paar honderd van de veertienhonderd mensen kunnen redden." Op dat ogenblik komt van achter het dak van een boerderij een bootje te voorschijn. Even nog knettert de motor en slaat dan af. Roeiend en bomend krij gen de soldaten eindelijk de diep gela den boot tot vlak bij de spoordijk, doch enkele meters uit de wal blijft hij ste ken. Er is geen beweging meer in te krij gen. Iemand schreeuwt iets tegen de gie rende wind in. Wij kunnen slechte het woord „brancard" opvangen. Soldaten met waterlaarzen waden voorzichtig naar de boot, een lege brancard hoog bo. ven zich houdend. Even later keren zij terug: een luchtmachtsoldaat in zijn met modder besmeurde grijsblauwe uniform draagt een klein meisje op zijn schou ders Dan stapt hij mis en dreigt te vel len. Zonder zich een seconde te bedenken springt een ander, slechts met gewone schoenen aan, in het ijskoude water om zijn maat de helpende hand te bieden. Kletsnat komen zij tenslotte veilig op de dijk. De soldaat met zijn doornatte uni form let niet op zich zelf: hij kijkt slechts naar dat kleine bundeltje geredde men selijke ellende en zegt zachtjes een paar maal: „Och meiske, meiske toch". Tragisch Dan volgen de andere geredden: twee oude mensen, tot op hun middel door weekt; de man is grauw-bleek van de doorgestane ellende en koude. De vrouw houdt een jutezak beschermend om haar grijze haren. Zacht, onverstaanbaar in zich zelf mompelend strompelen de beide oudjes over de dijk. Reeds vragen nieuwe geredden de aandacht. Drie soldaten tor sen een kinderwagen over het water. Veilig achter het hoog dichtgeknoopte j van de draad enz. lopen de boten vast. Werke loos moeten de soldaten toezien, hoe op slechts enkele tientallen meters van hun boot en tooh volkomen onbereikbaar een vrouw in een wanhoopsgebaar de armen omhoog heft en van het dak glijdt, het zwarte water in. Als een korporaal, die dit voor zijn ogen zag gebeuren, enige tijd later aan' land stapt en b\j de Cadi-auto een kop hete koffie krijgt, staart hij even verwe-j zen naar de koffie en smijt dan opeens de kop van zich af, terwijl hij luid vloekt. ,,'t Is verschrikkelijk," zegt een ander zachtjes. Verder zwijgen allen. Geen van die honderden militairen kan zich meer voorstellen, dat zij twee dagen geleden nog zo onbezorgd naar huis gingen, met verlof. Nu is er van zingen of fluiten geen sprake meer. Niemand lacht; de woorden zijn schaars geworden. De we reld is hier, op de rand van de water- woestenij van Rilland en Bath stil en grauw. Zelfs de glinstering van het zonlicht, dat even tussen de buien doorkomt, is eigenlijk misplaatst in deze onbeschrijfe lijke ellende, deze pure misère, welke over duizenden landgenoten is gekomen ;e uren Aan de andere kant van de dijk, welke de Reigersbergse polder en de polder van Bath scheidt, ligt de vette klei te glimmen in het grauwe, winterse licht. Ook hier maken de bewoners ernstige uren door. Dijkgraaf Kakebeek en zijn mannen waakten de gehele nacht en be schermden de zwakke en meest bedreig de delen van de dijken zo goed en zo kwaad als dat ging met rijshout en zak ken zand. Vier grote en vijftien kleine gaten werden er hier in de dijk gesla gen, maar hoewel er veel water in de polder kwam, kon met inspanning van alle krachten worden voorkomen, dat de polder volliep. yan Krabbendijke kan men lopend Een vijftigtal Leidse studenten is thansGoes bereiken. Daarachter ligt nog met zandzakken, palen en planken be-i slechts water; geïsoleerde plaatsen kan zig de dijk van deze polder te verster-: men slechts per boot bereiken, doch bo- ken. Ook de binnendijk tussen de twee ten zijn schaars, daar zij over land aan- polders wordt versterkt, daar het opge- gevoerd moeten worden. Bij die tien zwiepte water in de Reigersbergse polder j verdronken huizen gaan wij uit de auto, deze tamelijk zwakke slapersdük gemak- j verder lopend de grauwe waterwereld kelük zou kunnen vernielen op de plaat- in. Naar de allerdiepste ellende, waar de sen waar in de oorlog door de Duitsers 1 nood op zijn hoogst is. Schapen op een iriest palet. bunkers werden neergezet. Men heeft echter goede hoop, dat dit stuk goede Nederlandse grond behouden kan wor den van de ondergang in het zoute water Door het land van de polder van Bath komt men aan een groepje van twaalf huizen, dat aan de andere kant van de dijk in het water staat. De dijk is maar voor een gedeelte voor auto's berijdbaar. Strompelend komen évacué's uit Krabbendijke over het weg getje op de dijk naar de militaire auto's, die hen weg voeren naar de veiligheid. Allen dragen iets met zich mee: een kof fertje, een bundeltje kleren, wat huis raad. Het enige wat gespaard werd. Krimpenerwaard werkt hard aan herstel ACHT DODEN Dr Drees voor de radio de toestand en over de verdere voor nemens ten aanzien van de hulpver lening, de financiering van het herstel en de voor de giften te verlenen belasting- faciliteiten enz. De minister-president besloot zijn toe spraak met de woorden: „Er is een vaste wil om gezamenlijk de slachtoffers te helpen, om gezamen lijk weer de dijk te sluiten en wat ver woest werd opnieuw te herstellen. Blijve deze wil U allen bezielen als ook verder op Uw medewerking en Uw offervaar digheid een beroep wordt gedaan." Minister-president dr W. Drees heeft gisteravond In een radiorede degenen herdacht, die bü de ramp het leven heb ben verloren, alsook hen, die bij de red dingspogingen zijn omgekomen. Onze gevoelens van medeleven gaan uit naar de nabestaanden van hen, die slacht offers werden van het watergeweld, aldus dr Drees. De minister-president zeide voorts o.m.: „Het is een beklemmende ge dachte hoevelen alles hebben moeten prijsgeven en, na uren op zolders of zelfs op de daken temidden van de woedende storm, ten slotte, op het nippertje slechts, het vege lijf hebben kunnen redden. Nog beklemmender is het feit dat an deren wellicht nu nog in angstige af wachting uitzien of redding komt opda gen. Met alle middelen van de moderne techniek wordt het menselijk mogelijke gedaan om hen op te sporen, te bereiken en te redden. Over de hulpverlening zeide dr Drees, dat gehandeld zal worden in nauw over leg tussen de regering en het Nationale Rampenfonds dat de particuliere steun De Regering heeft aan de Tweede bundelt. Van regeringswege is een inter- Kamer doen toekomen het wetsontwerp departementale commissie ingesteld die tot goedkeuring van het op 11 Mei 1952 de werkzaamheden van de verschillende te Parijs ondertekende verdrag tot op- rijksorganen coördineert en het contact i richting van de Europese Defensie Ge- met het Rampenfonds zal onderhouden, i meenschap met de v#n dat verdrag deel Dr Drees zegde toe. in de Staten-Gene- uitmakende protocollen en overeenkom- raal nadere mededelingen te doen over I sten. De Regering heeft behalve een toe- j lichting op de stukken een algemene in- leiding geschreven, Zij noemt de teksten een vrucht van de op aaneensluiting ge richte staatkunde, die kenmerkend ONZORGVULDIG Het Vrije Volk meent een blaam te moeten werpen op de commissie voor de verzoekschriften uit de Eerste Kamer, omdat zij zich eerst in de zaak-Vrijman „om de tuin heeft laten leiden", hoewel zij „over een zee van stukken kon be- sohikiken". Immers pas na het uitbren gen van haar verslag kwam zij achter waarheid, zodat het blad besluit „een zorgvuldige behandeling van de zaak had haar voor deze vergissing moeten 'behoeden". Een zee van stukken! Wij Nederlan ders weten wat de zee waard is en dat men er heel veel in, op en aan kan vinden. Zelfs immateriële |l} zaken. Maar de zee is niet 53 universeel en men kan er niet Jr| alles in vinden. De zee is de py hele wereld niet. En zo is het ook met de zee van stukken 'jn de zaak-Vrij man. Die waren niet vol ledig en daarvan kan de commissie be zwaarlijk een verwijt worden gemaakt. Het Vrije Volk had dat kunnen weten als haar redactie de Kamerstukken wat zorgvuldiger had gelezen. Daarin deelt de commissie immers r ee, dat zij de Kamer niet eerder heeft kunnen in lichten, met andere woorden zij wist niet dat deze stukken bestonden, evenmin als het Ministerie van Financiën, die er toch alle belang bij had de aangehaalde discriminerende brieven bekend te maken, omdat haar beleid werd aange vallen, Als de redactie verder eens had gelezen, wat de heer Algra in tweede termijn heeft gezegd, nl., dat de com missie er niets aan kon doen, dan zou zij begrijpen, dat het opschrift „Onzorgvul dig", dat zij boven het artikeltje heeft gezet, als een boemerang werkt. Overi gens kunnen wij uit het voorgevallene leren, dat Regering en Staten-Generaal met al-wetend kunnen zijn en dat zij de steun van de buitenwereld nodig hebben. Kiesstelsel en wettelijke regeling van partijen Ingesteld is een staatscommissie, welke tot taak zal hebben van advies te dienen: a over de vraag of en, zo ja, in hoeverre behoefte bestaat aan een wijziging van het Nederlandse kiesstelsel en b. over de vraag of en zo ja, in hoeverre een wet telijke regeling van de politieke partijen in het belang van een zuivere politieke wilsvorming gewenst is. De commissie kan haar adviezen van wetsvoorstellen vergezeld doen gaan. voorzitter tevens lid is mr F. G. C. J. M. Teulings, oud-minister van Binnenlandse Zaken. mica-schermpje ligt onder een rose de kentje een paar maanden oude baby, vre dig in slaap, met twee vingertjes in het mondje. Achter de -kinderwagen komt de moeder, jong. maar in deze ene dag toch heel erg oud geworden. „Mijn man is dood. Ik zag hem ver drinken- Hij keek me nog aan", zegt zij toonloos tegen de kapitein, die haar naar haar echtgenoot vraagt. Zij huilt niet; haar mond is vreemd vertrokken. „Ik zag hem. Hij stak zijn hand op en toen was hij weg". Achter deze zwaar getroffen vrouw komt de brancard, nu met iemand er op. De twee mannen, die de baar dragen, kijken zeer ernstig. Het bruine dekzeil van de brancard is weggeslagen: ee*a oude, zieke vrouw. De brancard wordt in een Rode-Kruisauto geschoven, die daarna koers zet in de richting van Ber gen op Zoom. [kerk is er grote schade geleden. Hier j werkt men met man en macht om het Tot diep in het land heeft het water 45 meter brede gat te dichten. In de loop zijn enorme kracht doen gevoelen. van Zondag werden daar reeds 3 sche- Vele kilometers ligt de Krimpenerwaard I Pen to* zinken gebracht. In de Storm- van de zee en de Hollandse IJssel :spolder, die in de hoek tussen de Hol- een stroom die in normale tijden met landse IJssel en de Nieuwe Maas is ge- Herstel B. P. M.-raffinaderij vordert twee weken De watersnood heeft grote schade aan gericht in de BP.M.-raffinaderij te Per nis, Op laaggelegen punten vooral in de tankputtcn en pomphuizen is veel water achtergebleven, dat thans wordt weggepompt. Het bedrijf ligt geheel stil. Bij deze onverwachte stillegging, een bijzonder moeilijk karwei, is door het personeel zeer goed werk getoond. Met man en macht wordt thans aan het herstel gewerkt, maar er kan nog niet worden gezegd wanneer de raffi naderij weer zal draaien. Dit zal zeker circa twee weken vorderen. Een der grote tankopslagterreinen is gelukkig van waterschade bevrijd geble ven en daardoor ondervindt voorlopig de vitale afvoer en distributie van aard olie-producten in ons land en de export naar België en Zwitserland geen noe menswaardige stagnatie. Als gevolg van de stillegging van de raffinaderij zal het noodzakelijk zijn de putten van het Schoonebeek-veld waarvan de productie wordt afgevoerd naar de raffinaderij te Pernis voorlo pig te sluiten. nog maar weinig recht de naam van ri vier kan dragen, 's Winters toont hij zich v/el eens van zijn slechtste zijde maar dan komen er hooguit enkele hec- legen zijn 6 personen verdronken. Ouderkerk kwamen 2 personen om het leven. Te Stolwijkersluis is 'n opslagplaats van taren buitendijks land onder water. De j aardewerk gedeeltelijk verwoest en overal vindt men vernielde kippenhokken, houten schuren enz. enz. Ergens voorbij winter van 1953 echter zal de bewoners van Gouderak en Nieuwerkerk heugen: We dachten dat de dijk er geweest was, vertelde ons vandaag een boer, die nu weer rustig aan zijn doorroker trok. Brullend is het water in de nacht van Zaterdag op Zondag opgekomen. De an ders zo rustige rivier werd een brede schuimende watermassa die woedend aan de dijk vrat. In het holst van de nacht heeft men ook daar diep in het binnenland voor het behoud van de polder moeten vechten. Voor het be houd van het kostelijke vee dat door het geweld van de wind in de stallen aan de touwen rukte en loeiend de angst verkondigde. Op de plaatsen waar de kronkelende dijk naar het Noord-Wes ten ligt gekeerd, was het het ergst. Daar hebben de polderjongens en ieder ander die handen aan zijn lijf had, een Titanenstrijd met de elementen gevoerd. Zware vrachtwagens met zakken zand rolden af en aan. In het licht van de koplampen zochten zij hun weg langs omgewaaide telegraafpalen en over de smalle stukken die hier en daar nog J Roeiboot bracht velen redding. Gouderak ligt een vlet boven de dijk nu hoog en droog, want de gemalen werken met geweld om het teveel aan water weer binnen de dijk te krijgen. Tientallen pom- i pen hameren driftig de duizenden liters uit de ondergelopen kelders, honderden militairen hebben het geweer voor de schop geruild en werken ijverig mee om van de dijk weer een dijk te maken, t Behalve tussen de middag, dan rust het i werk, want het gevaar is geweken. Tijd om te eten kan er nu weer af. Zelfs tot in Gouda heeft men last van het water gehad want het drinkwaterbedrijf is on dergelopen, Door de straten rijden zwa re tankauto's en ieder krijgt op zijn beurt zijn emmertje toegemeten. De Goudena ren nemen het graag, zij zijn zich be wust dat elders in het land veel ernstiger toestanden heersen. Z\j lasten diep in hun zak en vullen de collectebussen die jonge collectanten hun voorhouden. Er kan niet genoeg worden geholpen, dat weet ieder, ook allen bulten Gouda, want de nood is hoog. van de dijk restten. Werp alles in de dijkgaten in de hand. Hulp kon alleen worden verleend door georganiseerde vrijwilligers. die in groepsverband onder bepaalde leiding Van sommige plaatsen sloeg de wa- optraden, terkering voor de helft weg door over komend en doorsiepelend water. Maar men heeft het gered aan de rand van de Krimpenerwaard tussen de IJssel en de polder. Met zand. riet en stenen zijn de gaten dicht gesmeten. Riet is er ge noeg langs de rivier en voor de bak stenen stonden de bakkerijen borg. Honderdduizenden gloednieuwe stenen heeft men zo maar in de gaten gestort. Zo is men overwinnaar gebleven en nu biedt de dijk een troosteloze aanblik; er zyn nog gave gedeelten, maar op vele plaatsen is er van het oorspronkelijke li chaam nog maar weinig over. Vele wo ningen. vooral aan de dijkvoet hebben zwaar door het water geleden en som mige zijn half ingestort, vooral in Ouder- Burgemeester wijst op preventieve hulporganisatie Burgemeester van Walsum van Rotterdam heeft gisteren zijn waardering uitgesproken voor de hulp, die van alle kanten naar Rotterdam komt. De vele goederen, die naar Rotterdam als eerste hulp in de nood worden ge bracht veroorzaken, aldus de burgemeester, grote organisatorische proble men. Hij verzocht deze goederen vooralsnog op te slaan. In vergelijking met de toestand elders! Als moraal uit het gebeurde noemde is Rotterdam er vrij goed afgekomen. De de burgemeester de noodzakelijkheid om bedrijfsschade en de schade aan persoon, hulpverlening van te voren te organise- l'jke goederen is groot en nog niet te ren. Daarom is de bescherming burger- overzien. Dank zij doortastend optreden bevolking in oorlogstijd zo belangrijk, is de ramp in Rotterdam binnen rede-dat is nu afdoende gebleken, lijke perken gebleven. De technische Dijk Rotterdam-Gouda langs Nieuwe Maas bleef intact Het Hoogheemraadschap Schieland deelt mede, dat er van een dijkdoorbraak bij Capelle aan de IJsel geen sprake is. De gehele dijk tussen Rotterdam en Gouda langs de Nieuwe Maas en de Hol landse IJsel is geheel intact, zij het dan dat het in de stormnacht critiek is ge weest en er op drie tot vier plaatsen gaten in de dijk sloegen. Men kon er met vereende krachten echter tijdie in slagen door noodvullingen de situatie te redden. Langere arbeidstijden toegestaan Het ministerie van Sociale Zaken heeft een algemene vergunning ver leend om in de ondernemingen, die werkzaam zijn voor de getroffen gebie den, langer te werken. Arbeiders van 16 jaar en ouder mogen het maximaal aan tal uren werken, dat krachtens de Ar beidswet bij vergunning kan worden toegestaan. Deze vergunning geldt tot en met 14 Februari. Dienstweigeraars, die hun dienst plicht vervullen in ee.i arbeidskamp in Jutland, hebben het Nederlandse gezant schap te Kopenhagen e het Deense Rode Kruis hun hulp bij de reddings- en op ruimingswerkzaamheden in Nederland aangeboden. Het betrokken Deense mi nisterie zal hiertoe toestemming moeten verlenen. De goede wil teleurgesteld By een nationale ramp als de wa tersnood, welke ons land thans heeft geteisterd, kunnen, ondanks alle goede wil, misverstanden en misstanden zelfs bij de hulpverlening niet uit blijven. Tegen chaotische toestanden als in Zuid-Nederland zijn geen im provisatie en geen organisatie opge wassen. Zeer velen, die zich spontaan hadden gemeld om te helpen de erg ste nood te lenigen, hebben dit tot hun begrijpelijke ergernis kunnen ervaren. Want maar weinigen is het gegeven de talloze moeilijkheden, de noodzakelijke organisatie betreffende, te overzien. Op Maandagmorgen vertrok b.v. een groep van omstreeks 200 Haagse vrijwilligers in door het bedrijfsleven beschikbaar gestelde auto's naar de getroffen gebieden. Via grote omwe gen werd eindelijk Sliedrecht be reikt, waar men de groep weer naar elders verwees. Overal, in alle dor pen, was het hetzelfde: „Wij stellen uw medeleven zeer op prijs, maar hier is helaas niets te helpen". De moed begon de mannen en de jon gens van wie velen nog maar nau welijks veertien jaar twaren in de schoenen te zinken; zelfs de twee Rode-Kruisboterhammen en de kop koude soep kon hieraan weinig meer veranderen. 's Avonds om kwart over zeven was de teleurgestelde karavaan weer in Den Haag, na een mislukte dag: er was geen schep zand verzet. Tot overmaat van ramp moisten zij toen nog van vrijwilligers, die bij Pernis xadden gewerkt, vernemen: „Wij kwamen handen tekort. Hebben jullie ook zo gezwoegd?" Begrijpelijk is het, dat de nodige organisatie niet na een dag reeds in alle onderdelen kan kloppen. Van daag beter en morgen nog veel beter! Regering vraagt verstrekkende bevoegdheden deze integratie van krachten, gepaard) gaande aan de opstelling van een ge meenschappelijke begroting en bewape ningsprogramma, een zo rationeel en eco nomisch mogelijk gebruik der nationale hulpbronnen zal bewerkstelligen. Duidelijk wordt vervolgens naar voren gebracht, dat geenszins beoogd wordt te breken met die geestelijke en morele waarden, die het erfdeel zijn der West- Europese volkeren Evenmin beoogt het verdrag een verzwakking der nationale voor de na-oorlogse betrekkingen derj gevoelens dier volkeren. Westerse mogendheden. Het gelykrichten De Inwerkingtreding van het verdrag van beleid en het gezamenlijk behartigenen van de overige acten zal op menig van belangen door middel van suprana- punt wijziging in de Nederlandse wet- tionaal gezag zoals in deze teksten be- geving ten gevolge hebben, lichaamd ten aanzien van de defensie Ten dele zal deze wijziging rechtstreeks doet zich als streven in het bijzonder uit het verdrag voortvloeien, ten dele voor in West-Europa en tot heden alleen j legt het verdrag uitdrukkelijk aan de daar nationale autoriteiten de verplichting op De waarde, die de Nederlandse Hese-""J",!™!!, ring aan de Noord-Atlantische verhou- aard te nemen, terwijl voornogeenan- dingen hecht, hebben haar doen aandrin- dCT, 15^.^ gen op rsssfifr I JSSSï&'LSt is rneenschap to de ÏZSS op^ I he' min» van de bondsrepubliek in het PJ, s -Ai" At*™' „nrd.,, Noord-Atlantisch verbond, waardoor vele Reeds thans kan echter^worden v o_- tp verankeren Plaat-sin-» van de Euronese na'e n'aai supra-nationale strijdkrach- defensiestrijdkrachten onder Noord-AUan- te" z°nd" a"hade ™gad"'n ,nif Tvïrs„„r7 Isatie en militaire waarde verlopen, dan tisch opperbevel, hetwelk zelf aan Noord-1 „;in i„; zal het nodng zijn, dat vele der voor die kende betekenis. Samenwerking van de - raden van beide organisaties kan bezwa ren van het niet aanwezig zijn van de bondsrepubliek in de N.A.V.O. in aan zienlijke mate ondervangen. Diep en wijd zal de gemeenschap moe ten ingrijpen en haar werking spreiden in het bestaan der volkeren, die zij ver bindt: Economisch door de materieel voorzie ning, die zij te verzorgen en de bezoldi gingen, die zij uit te keren heeft, finan cieel door de grootte van het deel der na tionale inkomsten, dat zij moet opeisen en op het terrein der menselijke betrek kingen door het samenbrengen van dui zendtallen verschillend van nationaliteit. Dordtse Biesboscli toch nog verloren Tot hun ontzetting hebben de landbou wers van de Dordtse Biesbosch hun prachtige polder, een gebied van 1400 a 1500 ha. gisteren toch nog verloren zien gaan. De naast de Biesbosch gelegen Prin senpolder was de dag tevoren al over stroomd. De scheiding tussen de Prinsen- polder en de Dordtse Bicsbosch, een kade. die de Oude Veerweg wordt genoemd, is bezweken, zodat het water uit de Prinsen polder in de Dordtse Biesbosch is ge stroomd. De polder staat blank en de schade is, evenals overal elders op het eiland van Dordrecht, enorm. Alle polders ten Zuiden van de Wieldrechtsezeedijk zijn nu verloren. Pensioenbetalingen De pensioenraad brengt, met het oog op de pensioenbetaling van medio Febr,, ter kennis van degenen, die een pensioen genieten van het algemeen burgerlijk pensioenfonds en die ten gevolge van de watersnood naar elders zijn overge bracht, dat zij hun evacuatie-adres en zo mogelijk hun registratienummer ten spoedigste moeten mededelen aan de pensioenraad, Benoordenhoutse- weg 46, 's-Gravenhage. Handhaving van de vrede De preambule geeft in het kort en in algemene termen de denkbeelden weer, welke ten grondslag hebben gelegen aan de totstandkoming van het verdrag. Als voornaamste doelstelling de hand having van de vrede, waartoe de deelna- mende staten met name willen bijdragen door de verdediging van West-Europa te verzekeren tegen iedere aanval. Als voornaamste middel tot een snel en doeltreffend bereiken van dit doel wordt genoemd een zo volledig mogelijke inte gratie van het personeel en materieel der nationale strijdkrachten in een suprana tionale Europese organisatie. De staats hoofden spreken de overtuiging uit, dat Carnaval in het Zuiden afgelast De Carnavalsverenigingen van Weert, Mierlo, Roermond, Sittard, Maastricht en Kerkrade hebben besloten alle feeste lijkheden van 2 tot 7 Februari af te gelasten. Zoveel mogelijk zullen zij finan ciële steun geven aan het Nationaal Rampenfonds. Ook in Breda, waai zich op het ogen blik 5000 évacué's bevinden, zijn de fees telijkheden afgelast. Velen zijn onderge bracht in kazernegeboüwen en bij parti culieren. Een der gebouwen van de Chassékazerne is inmiddels ontruimd de É.D.G. moeten worden uitgevoerd en zal Nederland dientengevolge niet altijd eenzijdig de vereiste maatregelen kunnen ontwerpen. Een en ander brengt mede, dat het veelal onmogelijk zal zijn, tijdig de nodige wettelijke voorzieningen ter goedkeuring aan de Staten-Generaal voor te leggen. In verband met een en ander meent de Regering de bevoegdheid te moeten vra gen om, indien dit om redenen van spoed geboden is, bij het vaststellen van alge mene maatregelen van bestuur, welke voor de uitvoering van het verdrag nood zakelijk zijn, zo nodig af te wijken van de geldende wetten. Zij beoogt hiermee geenszins aan de beslissingsbevoegdheid van de wetgever afbreuk te doen. Deze algemene maatregelen van be stuur zullen immers onverwijld aan de Staten-Generaal dienen te worden voor gelegd, Intrekking of verwerping van een in dit verband door de Regering gedaan voorstel zal herziening van de algeméne maatregelen ten gevolge hebben. Ten einde evenwel een onder omstan digheden onaanvaardbaar vacuum bij de uitvoering van bij de wet goedgekeurde verdragen te vermijden, is een tijdvak van drie maanden voorzien, waarin de algemene maatregel van bestuur in over eenstemming met de uitspraak van de 'Staten-Generaal zal moeten worden her zien. Uiteraard zal de Regering van de hier bij gevraagde bevoegdheid slechts dan gebruik maken, indien dit gebruik door de omstandigheden wordt vereist. In alle andere gevallen zal de normale procedure worden gevolgd. Nederl. koopvaardij vloot groeit Per 1 Januari 1953 bestond de Neder landse koopvaardijvloot uit 1288 schepen, metende 3.233.569 b.r.t. tegen 1221 sche pen met 3.142.575 b.r.t, per 1 Januari 952. Het aantal stoomschepen is met 12 verminderd tot 260, De tonnage van deze chepen kwam van 1,507.191 b.r.t. per 1 'anuari 1952 op 1.496.549 b.r.t. per 1 Jan. 1953. Het aantal motorschepen nam in 752 met 80 toe tot 978. De tonnage ver voor de ontvangst van de Canadese troe- meerderde met 102.000 b.r.t. tot 1.730.861. pen, die komen medewerken aan de hulp- Het aantal overige schepen bedroeg 50 verlening. stuks met 6.159 br.t.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4