SINISTERE STILTE viel over verdwenen land Betuigingen van deelneming In Stavenisse stonden wat mensen... Front aan de golven vraagt verse troepen Reddingswerk wordt energiek pF aangepakt GEZIN MET HELICOPTER VAN DAK GERED M ET schepen, vliegtuigen, nuto's en helicopters Jieeft men het reddingswerk Impressies van vliegtocht Boven het verdronken Zeeuwse land DINSDAG 3 FEBRUARI 1933 PAGINA 3 ZEVENBERGEN, Maandagavond. I «£»-■ De avond kwam zacht en vredig haast; en over het verdronken land hing voor t eerst en haar twintig jaar oude zusje Janneke sedert vele ontzettende uren een vreemde, geladen, onwezenlijke stilte. Op de, nog een-1 JJJJJen? voor 'hef^t^/^i'tijTenï^.n de maal door het water bedreigde weg, tussen Standdaarbuiten en Zevenbergen leek, in Tcbting Halsteren gerend en sedertdien i i t v I had vader Van Ekelcn mets meer van zijn de ïjzig-ademende wind, alles versperd als m een vreemde, bizarre pantomime. i beide kinderen en van zijn kleindochter Een in de berm weggezakte boerenkarhet cadaver van een paardeen achter- j v°Menmsteide hem gerust; waarschijnlijk gelaten fiets die tegen een hoop van zand en stenen leunde. Het was alsof men de laatste Iwarcn z'j gered= ste.llig bevonden zij zich 0 i 1 1 -1 lm een der verzamelplaatsen voor geeva- mens was wiens trage, moeklmkende voetstappen een spoor achterlieten 111 de gele, cueerden waar men nog steeds niet aan glibberige brij van leem en stro, welke het achter ons liggende etmaal op de glad-ge-i"" r5aUDS'n1«t.mÏÏrÏÏék?tad"edvIn schuurde klinkers had achtergelaten. Dan huiverde men eens in deze stille, dreigende E:«ien deze Maandagmiddag zijn dochter !-. 1 1 1 niet 1,1 Bergen op Zoom, in Breda of in eenzaamheid en men hoorde dankbaar hoe verderop nog iemand met een reeds lang j roosendaal, hu zoekt haar m de polder kapotgeschreeuwde stem in het donker nog een of andere commando vloekte. gevaren1!! Sert^t" aMerS b°°lje af" Doch ook dat zwakke geluid ging snel verloren in de, traag en weerspannig om de Noord Vader Van Ekclen schijnt in die twintig gaande wind, die met een enkele, verblindende sneeuwvlaag, nauwelijks nog herin-1 '»inuten jaar ouder geworden te zyn. 0 °P een brancard, onder een doorweekte. nerde aan de niets ontziende kracht, waarmede enkele uren tevoren de storm onze lage, «rauwe deken, ziet men een kiei. dodelijk gewonde kusten beukte. Ver weg, onbereikbaar in het wijde watervlak naar het Westen, zag men zwak en met ï"?'0"*"1: Wim. En van,, va» Lkelen weet meteen, dat hij vanavond of een troosteloos, irriterend rhythme, een heen en weer wiegend lichtje. W as daar nog een morgen mens die niet meer vluchten kon en die nu wanhopig met een stallantaarn uit een zolder- Kend raam zwaaide? Of hoorde het licht aan een der vele legerpontons die vandaag, nu de j Breda ?iet meer 0,,der.d* geëvacueerde,, stroom 111 vele polders reeds wat aan kracht en woede verloor, bij het reddingswerk in "aar z'j" dochter en Zljn kIeind0Chter te Brabant's rampzalige Westhoek zovele onschatbare diensten bewezen hebben? Men denkt daar niet eens meer over na. Men is al uren, uren, eindeloze uren reeds onafge broken in de weer. Er zijn er, die sedert Zaterdagochtend geen bed meer hebben gezien. Zij hebben al die tijd, hard en koppig doorwerkend met opeengeklemde kaken, meer leed, meer ellende en meer afschuwelijke taferelen gezien en meegemaakt dan 'n mens in feite verdragen kan. E11 nu, nu de storm is gaan liggen, en de sinistere stilte, die er vanavond op volgde het toneel van de ramp in feite alleen nog maar afschuwelijker maakt; nu men in deze wijde stilte tot het besef komt dat het water wellicht nog duizend duistere en dramatische geheimen voor ons verborgen houdt, nu raakt men de uitputting nabij. gaan zoeken. Er staat daar In Halsteren een wacht- Het front tegen het water vraagt ver se troepen! Het vraagt enkele uren rust voor de vele duizenden die sedert Zon dagochtend vroeg in de voorste linies vochten, alles vergetend: hun gezond heid, de verliezen die zij leden, het huis dat zij, half verdronken, achterlieten, hun vrouw en hun kinderen, die in Roosendaal heten te zijn, of in Bergen op Zoom of misschien God weet tóch nog ergens in doodsnood gevangen zijn in de gruwzame greep van het ge duchte water. Men ontmoet in Oudenbosch een jon geman van 19 jaar. Hij vult daar nu zandzakken en hij is nu al ononderbro ken in touw sedert hij, vroeg in de Zondagmorgen, uit Heiningen startte. „Ik weet niet waar ik sedertdien overal gezeten heb", zegt hij met een vage glimlach, die heel even nog glijdt over een asgrauw gezicht: „gisteravond was ik nog in Fijnaart en ik denk, dat ik daarna naar Halsteren ben gegaan om te zien of er nog wat te doen viel. Mijn ouders heb ik naar Roosendaal gebracht, maar ik kon daar niet wen nen zolang er nog te helpen viel. Neen: ons huis staat er nog voorzover ik weet. Maar ons vee is verdronken twaalf stuks écht hoornvee. En denken ze, dat ze deze dijk met al die zandzakken nu kunnen behouden?" Of men ontmoet op de weg naar Ril land een legertruck, die opeens een wilde zwaai over de weg maakt in een slib die door de man achter het stuur nog maar juist geredresseerd kan wor den. „Ik geloof", zegt twee minuten later de uit Utrecht afkomstige dienst plichtige korporaal, „ik geloof, dat ik stomweg bezig was in slaap te vallen". Onder do stormkap turen kleine, ver moeide ogen voor de zoveelste maal de polder in. Er drijven nog altijd cadavers van paar den. koeien en varkens. Dichtbij rukt de stroom in wilde woede aan een boerderij die, meer dan half onder water, de storm en het water tot nu toe weerstond. En met enige brandweerlieden klimt vader Van Ekelen in een bootje en zoekt hij zijn kinderen. Hij woonde slechts en kele honderden meters verderop, vlak achter de dijk en men redde hem gisteren met zijn vrouw, zijn jongste dochter en zijn schoonzoon, Piet Roks. Doch zijn ge- Koninklijk jacht noodhospitaalschip Op koninklijk bevel wordt het koninklijke jacht „Piet Hein" op de rijkswerf te Den Helder met man en macht vaarklaar gemaakt. Heden vertrekt het schip naar Amsterdam, waar het snel tot noodhospitaalsdhip zal worden in gericht. Zo spoedig mogelijk zal dit drij vende koninklijke hospitaal naar de rampgebieden vertrekken. Prinses Beatrix geeft haar nieuwe fiets H. K. H. Prinses Beatrix heeft spontaan het nieuwe rijwiel, da: haar op haar verjaardag werd aangeboden door een rijwielhandel te Soestdijk, geschonken aan de hulpacties vo.Oj het Rode Kruis. knepen handen, luistert naar de berich ten die ons melden, dat verder naar het Westen, vlakbij op de Zeeuwse Eilan den, het water nog steeds op rooftocht is zonder dat men het met de beschik bare middelen en manschappen over meesteren en bedwingen kan. Bereikten rubberboten hun doel niet? Er stond, krakend, een oude radio voor een geopend raam, van een laag huisje in Standdaarbuiten. Het sche merde toen al, doch men hoorde nog steeds het geluid van een dichtbij cir kelend vliegtuig, en men dacht, dat ze nu bezig waren, rubberboten af te wer-1 pen voor Zierikzee. Er stond een twin- j tigtal mannen moe en vuil en onge- j schoren voor het geopende raam j toen de radio het bericht gaf, dat de amateurzender „Maybe" in Zierikzee j dringend hulp had verzocht voor Brou-i wershoek, acht kilometer West van Zie rikzee, omdat daar in het nog steeds snelwassende water, de situatie onhoud baar was geworden. „Dan", zei een luitenant van de Genie. „dan hebben ze blijkbaar in Zierikzee die rubberboten nog altijd niet". Er was j niemand die antwoordde. Het was alsof ieder der omslaanders zich moeite deed om, puttend uit de herinneringen die nauwelijks enige uren oud zijn, zich| het tafereel voor te stellen waaraan men op dat ogenblik ginds op Duive-i ronk van diïïunaarhetWefc^afdrij- j \700R rle derde maal vandaag is de X I opgestegen om hulp te bieden, vende vliegtuig, klonk daar in Stand- V daarbuiten opeens niet meer meester der Rijkspolitie. Hij staat daar eigenlijk al sedert Zondagmorgen aan een stuk en hij kent al deze mensen en al hun ellende. Hij houdt met tact en onuitput telijk geduld een groepje bang toeschou wende mensen op een afstand en hij weet. dat zich onder deze mensen moeder Van Ekelen en haar jongste dochter bevindt. Men wacht op een vrachtwagen, die voor zoveelste maal vandaag, de weg tus sen De Beek en het lijkenhuisje op de begraafplaats Matenveld aflegt en deze wachtmeester is nog altijd niet te moe om niet te trachten te verhinderen, dal een moeder op deze wrede wijze gecon fronteerd zal worden met het lot dat een harer kinderen trof. Het wachten op de wagen duurt vele minuten. Ginds, in het toeschouwersgroepje, houdt de wacht meester moeder Van Ekelen en haar jong ste dochter nog altijd tegen. Nee, hij wéét niet wie het is die men daarnet aan land heeft gebracht. Nee, hij denkt niet dat het moeder Van Ekelen's dochter is. Nee, ze zeggen dat het een jongeman moet zijn, verderop woonde. Dat zijn wellicht de afgrijselijkste minuten in het leven van een jong wachtmeester der Rijks politie. Dan arriveert de wagen en men draagt de brandcard zwijgend aan de wacht-1 meester en de beide vrouwen voorbij. En vóór de wachtmeester het verhinderen kan grijpt de jongste dochter die klets natte, grauwe deken cn onthult zjj haar moeder de ontzettende waarheid. De vre selijke gil die bloedend leek op te wellen bootje stapte. Men zag dat zelfs de wacht- I meester heel even met zijn tranen wor- stelde. Toen joeg hij, bars, het toeschou- j wersgroepje, wat verderop en begon met I zware routinebewegingen een cigaret te rollen Men vindt in deze streken wel duizend verschillende soorten van heldendom en dit was er slechts één! En een uur nadat men dit in Halsteren heeft meegemaakt j en men niet heeft willen wachten op het ogenblik waarop vader Van Ekelen van zijn tweede tocht zou terugkeren, wan delt men in Bergen op Zoom langs een luidruchtige etalage vol bonte, zorgelozeI carnavalsartikelen. En nimmer behoefde men een dwaze, uitgelaten maskerade, zo bitter en zo wrang. Stormballen weg Na twee dagen heeft dan eindelijk het verlossende sein geklonken voor de door de stormvloeden en de or kaankrachten zo geteisterde ge biedsdelen van ons vaderland. Hoe wel gisteren de wind wel in hevig heid afnam, moest de bevolking toch nog steeds paraat blijven om dat bij hoog tij het water door de voortdurende stormvlagen opge stuwd, nog veel dijken cn dammen bedreigde en in grote massa's door de ontstane gaten stroomde. Van ochtend om half vijf echter werden alle waarschuwingen voor storm en harde wind ingetrokken. Z.Exc. mgr P. Giobbe, Pauselijk Inter- Eisenhower, heeft het volgende telegram nuntius, heeft Maandagavond het volgen- aan Koningin Juliana doen toekomen de telegram uit Vaticaanstad voor de j „Mijn landgenoten en ik zijn diep ge- Nederlandse regering ontvangen: schokt door de tijding van de verwoesting, .1 „Z. H., diep bewogen door de vreselijke in uw land aangericht door storm en uit een gebroken moederhart, sneed nog l ramP dle Nederland heeft getroffen, deelt vloed. Zij en ik wensen Uwe Majesteit ons in de onzegbare smart, smeekt Gods er-innig medeleven in deze tragische om- het «oen vader \an barming over de s]achtoffers en de in standigheden te betuigen Ekelen zonder een woord, en met stram- nood verkerende bevolking af en zendt Kardinaal Frines. aartsbisschop van me. houterige bewegingen opnieuw in het z'Jn apostolische zegen". Keulen en kardinaal Feltin. aartsbisschop i De president der Verenigde Staten, j van Parijs, hebben aan Kardinaal De Jong ecn telegram gezonden, waarin zij hun medeleven betuigen met de nationale Kardinaal Frines vraagt, welke de Duitse katholieken kunnen ga- Kardinaal Feltin biedt aan Nederlandse I kinderen in Frankrijk onder te brengen. Voorts zijn telegrammen ontvangen van vele staatshoofden, terwijl alle ambassa deurs en gezanten in Den Haag de rege ring hun deelneming hebben betuigd. De waarnemende hoge commissaris van de republiek Indonesia, mr Susanto Tir- toprodjo. heeft aan minister-president, dr W. Drees. een telegram gezonden, waarin hij namens de regering en het volk van Indonesië zijn innige deelneming betuigt met de ramp, die Nederland heeft, getrof fen. De waarnemend hoge commissaris heeft daarbij tevens „Huize Voorhout" (het logeergebouw voor Indonesische studen ten aan het Lange Voorhout in Den Haag) ter beschikking gesteld om onderdak te verlenen aan slachtoffers van de ramp. Ruim honderd schepen naar de getroffen gebieden in de getroffen gebieden energiek aangepakt. Meer dan honderd schepen uit alle vissersplaatsen zetten vannacht koers naar Zeeland, lange colonnes auto's en trucs trachtten langs de modderige wegen zo diep mogelijk in de over stroomde streken door te dringen, vliegtuigen van Marine, Luchtmacht en K.L.M. scheerden laag over de watervlakten. En overal werd, waar mogelijk, hulp geboden. Men evacueerde mensen, men gooide levensmiddelen uit, men voerde zandzakken aan. men deed wat men kon. Want hier, waar nu het water de scepter zwaait, is een deel*van Nederland plotseling machteloos geworden. Het hospitaalkerkschip „De Hoop" is vannacht om half twee uit Amsterdam vertrokken met als voorlopige bestemming Hellevoetsltiis. In totaal veertig vissersschepen van alle types en grootten kozen zee uit IJmuiden en voeren zwaar bemand en geproviandeerd op naar het Zuiden met bestemming Zierikzee. De schepen zullen proberen het geteisterde Zeeuwsch-Vlaanderen te helpen. Met deze vloot hoopt men tienduizend personen te kunnen evacueren. Zoals wij reeds berichtten, maakte de Belgische Sabenapiloot kapitein Gerard Tremerie met zijn hefschroefvliegtuig tal van tochten over de verdronken Zeeuwse eilanden. In de loop van Maandag heeft hij enige tientallen slachtoffers, onder wie zieken, naar de vliegbasis W'oensdreeht gebracht. Kapitein Tremerie heeft verscheidene „droppings" gezien. Jammer genoeg werden soms rubberboten van boodschappen en mededelingen van persoonlijke aard, op briefjes en zelfs op door wind en golven meegesleurd. Tijdens een landing op Tholen ontving hy tal behulp van auto-radio's nieuws van het vasteland op te vangen. Naar de mening lucifersdoosjes gekrabbeld. Waar mogelijk, probeert de ingesloten bevolking met van kapitein Tremerie zouden twintig hefschroefvliegtuigen gedurende zeker veertien dagen druk werk hebben om de dringendste behoefte aan transport te lenigen. HET POSTVERKEER De postverbindingen met de eilanden Beijerland, Rozenburg. Goeree <n Over- flakkee. Schouwen en Duiveland en Noord-Beveland zijn nog geheel verbro ken. Met de overige getroffen gebieden is het postverkeer aan grote vertraging onderhevig. Het uiterst mogelijke wordt gedaan om de verbroken verbindingen te herstellen, waarbij van iedere zich voor doende gelegenheid wordt gebruik ge maakt. Zo ging de post van Bergen op Zoom met een vissersboot naar lerseke en vandaar per fiets naar Kruiningen. Post uit Holland heeft via België over Breskens Walcheren bereikt. Zandzakken uitgeworpen voor Walcheren en Tliolen BOVEN HET GETEISTERDE GEBIED. 2 Februari. ordelijke rij tezamen stonden. Maar plot seling zitten wij boven Voorne en Putten en is er niets dan een eindeloze water vlakte. Hier en daar ligt de kom van een dorpje op een zandbank in het midden Een kerkje omgeven door wat huisjes. De dijken steken boven het water uit, maar zijn op vele plaatsen doorbroken. Gaten van tien, vijftig, honderd, duizend meter. En daar doorheen stroomt traag maar onverbiddelijk het water. Een witte streep, zo uit de hoogte. En het vloeit terug naar de zee. Maar dat is bedriegelijk. Het is nu eb. Straks als het weer vloed is. zal het water door die gaten in omgekeerde rich ting stromen, landwaarts. silo is in tweeën gebroken. Wat dood vee ligt er op een kleine plek grond. Geen mens en geen levend stuk vee is er te zien. Daken van huizen, die bo ven het water uitsteken. Twee lange rjjen boomtoppen, die vertellen, dat hier een weg loopt. Een heg in het vierkant, die net boven het water uitkomt en die zegt dat hier de boer zijn eigen tuin had. Maar van de boerderij is niets meer te zien. Ergens in water varen boten. Om hulp te verlenen. Chaotische plekken vliegen van Stavenisse over Noord. nu Oostrlük bov.r dr Seh»!dr. Hn w.ter Voor de derde maal draaien de motoren warm (oor een (luelit boven llng s'romen, landwaarts. Vli'ssingen. Eerst gaan wij droppen j "u "n't d°°' 5' 'V™ geruststellendj „etcisterde gebieden. Er is gezegd dat een Dakota om twaalf uur zou ...D»S; J"™*» zandplaat van viR in Souburg. De afwerpers liggen op de ""Vd JYcErtde 1.1- 1 TV- II1 1 VA.If Tl b)j vijf meter staan wat koeien bijeen, bodem van de Dakota met banden vast- uT T - opstijgen van liet vliegveld Valkenburg. Wij zijn er om twaalf uur. Rn daar Die hebben misschien al twee dagen gebonden De sergeant en de luite- vl,*gtu,g hangt tegenover ons laag op het Vergeefse pogingen vliegtuigen. Kleine legervliegtuigen en grote Dakota's Aan <lie kleine Keen verzorging meer gehad. Wie zal ze nant slepen de zandzakken naar de °pe- ^vrn^mMdeiln^ t, tv i ï- - ii- t r» i i r. - tv daar weghalen? Men kan daar niet ko- ning Drie pakken stapelen zij bovenop le*ensra,ddcIen ncer- Het verdwynt lang- Het front heeft z.ch verplaatst Daar. legervliegtuigen hel» je mets. En Dakota s heeft men met genoeg. De men De dijken met hun smalle wegen elkaar voor het gat van de uitgang En raam lussrn d«* huizcn van Stavenisse. nf^nnp alfiid nnherefkhaa^ziin^wo^di"m Amerikanen, die in Duitsland zijn gelegerd, hebben al hulp toegezegd met steken wel boven de watervlakte uit, i dan maar wachten. De Dakota draait wa" nH.fcn pa?r mensen bij elkaar staan Zo doolt mei. vanavond rond in een d. 34 tegen he, wafer In al lijn hujve" Packets, da, rijn „Flying Boxcars". De Marine-Lucblvaartdienst heeft SL'1"*™ vfrdcTk™,™ boch,en ,on'1 hel Zul binkfr's leger vol dodelijk vermoeide mensen, nngwekkende hevigheid. Mitchells en Harpoons ingezet. Maar eerst moet er worden gedropped. dan het gat. in die dijk. i Een mecano komt vertellen waar er j Als we drie keer rond Stavenisse heb- Hun ogen branden van de koorts, hun En nog steeds heeft men ook hier. aan T. 11 nr. ,,.„f gedropped moet worden. Als er twee keer j ben gevlogen, is ook de laatste lading Srens van Zeeland, geen duidelijk Daarvoor zijn de vliegtuigen allereerst nodig. Zolang moeten wij wachten. °P enc"h"'8n*2?"I W0^ï gebe,d van uit de cockpit moet de zandzfkken uitgeworpen. Dan gaan we i kan eèrvltegtidg doen. dit ZTr nietfaa,k fe'?ar s'aa" v°°r het gat van dp uit" huiswaarts via Steenbergen. Dinteloord. i landen kan? In de verte zien wij een lie- j 'j re derde *?el vai? Pdoot moe- j Middelharnis. Dordrecht. Wij denken aan boven Vlissingen naar Souburg, waar men licopter stilstaan boven een verdronken n e a£we,'Pers m actie komen en de Nor» Pn de zondvloed bezig is de dijken te dichten. Binnen de huis. Om mensen te redden? Wjj weten kortst mogelijke tijd vliegen wij al boven *--• Scheveningen. Langs het strand zien wij de boulevard. Aan het einde daarvan ligt het schip dat daar vanmorgen is gestrand. Jong precies langs een dijkje en dan geeft hij het laatste sein. Daar gaan ze. Tlkens 150 kilo. telkens drie pakken van vijftig kilo. Als maar schuurt die Dakota rond Souburg. Telkens weer zien wij dat ondergelopen land. Die rij huisjes op hel d.cge waar het water wrakhout, modder, riet en allerlei tegen aan heeft gesmeten. Dat waren tuintjes bij vredige huisjes. Dit zijn chaotische plekken zoals Noë moet hebben gevonden na de stranding van zijn ark. Als de lading zakken is afgegooid, vlie gen we terug naar het Noorden. Naar Stavenisse op Tholen. Maar nog voor we goed en wel van Souburg zijn afgezwaaid, komen we in een donkere hagelbui terecht. Majoor De Jong scheurt de kist er door heen, die schudt en schokt in dit natuur geweld. lly raast er doorheen. We vliegen gezichten zijn vaal-bleek, hun kleren kleven doorweekt aan hun lichaam; hun zintuigen verliezen aan scherpte; men heeft zijn stem niet meer onder controle, het is alsof men minder goed schijnt te horen, en men denkt dat het waarmee men zich wapent, tegen de ontroering welke men ondervindt en het leed dat men zag en meebeleven moest, nu zwakker wordt en gemakke lijker te doorboren. Machteloos Noodseinen met een laken Het hele personeel van de Luchtmacht- dienst is gisteren al op Valkenburg Men moet het doen i met een enkel, vaag telefoonbericht, cn met de waarnemingen der helicopterpilo- ten die met hun toestellen tot tegen het vallen der duisternis bedrijvig gonzend als vreemde reuzenkevers, boven het ver- dronken land hebben gewerkt. Doch zelf komt men er niet. De ver- 1 slaggever probeerde het vandaag op wel zes verschillende manieren. Hij ging naar| gearriveerd op het bericht, dat alle Rilland-Bath, nadat het gerucht gegaandienstplichtigen zich onmiddellijk naar was. dat drie Goessenaren per fiets over j hun onderdelen moesten begeven. Zij heh- ,een secondaire dijk Woensdrecht hadden ben de hele nacht gepakt. En nu nog ligt Doch sterker nog dan de uitputting, weten te bereiken, doch voor Rilland- de grootste hangar vol met stapels broden, die onmiddellijk en onweerstaanbaar j Bath stond men nog altljd machteloos. die W01-den aangevoerd door grote brood- nader sluipt, pijnigt de duizenden aan; De verslaggever stak met ecn bootje vanj fabrieken, vrachtauto's vol. In die uren dit front-tegen-het-water het besef, dat Halsteren over naar Tholen, dat ongeha-1 dat wij daar staan, komen die vrachtauto'». Hp pprsto slav teeen rlp wnedèndp I vend 's gebleven. Het bootje deinde wild; vol broden aanrijden. De een na de ander elementen in' West-BrabJt!n^^ «XÏ' tZ-T&ï T T* indie/an®af eestreden is en dat men nu uren \u' ag d<Leg tussen Hal-1 De broden worden op stapels gezet en. „.tuiVhi rfl n« 'steren en de brug van Tholen nu verdron- daarna in zakken gedaan om te worden en dagen wellicht machteloos staat. De ken ligt. Doch in Tholen vond men dei afgegooid in de geteisterde gebieden, waan sector Zevenbergen uitgezonderd, I weg naar het Westen opnieuw versperd nog mensen zijn, die van de buitenwereld waar Maandagavond twee nieuwe dijk-1 door een onafzienbare eindeloosheid van j 7ijn afgesloten. Die slaan daar op ecn paar doorbraken dreigden, is de situatie ondergelopen polders. De verslaggever i vierkante meter soms en wachten op hulp. hier nu vrijwel stationnair. Voor Ril-Pr°becrde het elders, doch het bleek ver- Eindelijk is het zover. Majoor Simon de land-Bath. bij Halsteren, rondzijwaarts Jg sn^r ^e?mmoï?seerdê IJong hecn hct besluit genomen. Met de en in de andere, ondergelopen polders j aanlegplaats? aan De^eek^birHalsteren volgende Dakota zullen wij kunnen mee bracht men het water tot staan en zakt en hij zag zwijgend en verbijsterd toe hoe het nu, centimeter voor centimeter en dit volk, nog voor het zijn grond her overen kan, nu zijn laatste doden bergt. het niet. Wij zijn er te ver van af om het precies te kunnen waarnemen. pakken er uit gooien. De kist schuift dan mestal precies langs een dijkje. Je kunt deze pakken niet droppen boven de droge kom van een ondergelopen dorp. Als de mensen ze op hun hoofd krijgen is het middel erger dan de kwaal. Ze zouden ook op het clak van een ondergelopen en Wij vliegen over Stellendam, Middel harnis naar Tholen. Daar zijn zakken Het land houdt op nodig die wij boven Stavenisse moeten uitwerpen. Waar is Stavenisse nu? Een Wij gaan verder. Dan houdt ineens het vierkant pleintje met wat huizen en land op en begint het water. Zoeven haven. Daar liggen enige boten en hebben wij nog een grote stoet van glazen hopen maar dat die daar heen gevaren Izou dan in het water* Terecht komen en kassen gezien en mooie huisjes die in een I zjjn om hulp te bieden. Een grote graan- verloren gaan. Dus vliegt majoor De De ramp die Nederland heeft ge troffen, en die honderden mensen 't leven heeft gekost. Luchtopname ondermijnd huis kunnen vallen. En 'dan van de overstromingen te Oolt- vierkant pleintje met wat huizen en een;is vyftig kilo te veel. Men kan ook niet I aensvlaat de hui-en staan in* aan - wjj jn het wilde weg droppen. Het meeste j ae milten Slaan tot aan ,2e dakgoot onder water. (Luchtopname ANP-foto) tergend langzaam, weg van de uiterste grens welke het in de nacht van Zon dag op Maandag bereikte. Men kan nu slechts wachten; men kan nu het water alleen maar volgen op elke vierkante meter, welke het sedert vandaag prijs zal willen geven. Het tempo is traag. Het is té traag voor een mensenmassa die meer dan een etmaal lang in koorts tempo werkte en redde en sjouwde, en nu, machteloos en met tot vuisten ge- Men staat daar in Halsteren aan De Beek en men spreekt met de waarnemen de commandant van de plaatselijke brand weer. Hij kreeg Zondagmorgen het bevel over de onvermoeibare brandweerhulp groep nadat de commandant Van de Berg in gezelschap van brandweerman Lam- pard Zondagmorgen bij Slikkenberg voor het laatst zijn gezien. „Zevenendertig ver misten nog!", zegt hij moe, „en er is geen kans dat er nog iemand levend uitkomt". Ook gisteren heef! de luchtvaart zich btf de hulpverlening niet onbetuigd gelaten. Op liet vliegveld Valkenburg zijn bergen werk verzet. Grote hoeveelheden geconserveerde levensmiddelen, brood, rubberboten en vele andere artikelen en materialen zijn in eendrachtige samenwerking door vliegtuigen van de Marine- luchtvaartdienst, de L.S.K., de Rijksluchtvaartschool, de K.I..M. en niet te ver geten door twee vliegboten van „Rescue-Service" van de Amerikaanse luchtmacht hoven de overstroomde delen van ons land afgeworpen. Ook de helicopter van de Marine-Luchtvaartdienst heeft goede diensten bewezen. Toen gistermiddag een ,.Sea-Otter" een marine-amphibievliegtuig tussen Oude- en Nieuwe Tonge op Goeree-Overflakkee was geland en vergeefs probeerde een rubberboot af te leveren aan een geïsoleerde boerderij de stroom was te sterk kwam de helicopter te hulp om vanuit de lucht het reddingswerk voort te zetten. De inwoners hadden zich op het dak voorlopig in veiligheid kunnen stellen. De toestand werd echter met het uur gevaarlijker: de hoerderü was al gedeeltelijk ingestort. Een touwladder werd uit de helicopter neergelaten en na enige aarze ling waagde de zoon de luchtreis. Zijn jongere zusje en tenslotte zijn bejaarde moeder overwonnen hierop haar vrees, waarna het drietal veilig naar Nieuwe Tonge kon worden overgebracht. De oudste zoon, die nog in de boerderij was achtergebleven, trof het minder gelukkig. Nadat de helicopter weer boven de boerderij was teruggekeerd, stapte ook hij op de touwladder. Zo onder op de touwladder kon bij behouden op de dichtstbijzijnde dijk worden afgezet. Hy kon niet aan boord worden genomen, doordat de hijsinrichting onklaar was geraakt. .-liegen. Hij heeft toch parachutes te kort en alleen do duizenden zakken die nodig i zijn om de dijken te dichten, kunnen wor den meegenomen. Voor de fans met voed sel en de jerrycanes met water zijn er geen parachutes genoeg meer. En zakken hebben geen parachutes nodig. De vier voedselpaketten die reeds in de Dakota geladen zijn, voorzien van een parachute kunnen ook met het vliegtuig van de Rijksluchtvaartschool, dat tege lijk met ons zal opstijgen, worden ver voerd en afgeworpen. Als hij alleen de zakken meeneemt, kunnen wij ook mee. De deuren uit de vracht-Dakota zijn weggenomen om het droppen te verge makkelijken. Majoor De Jong, de com mandant van de „Transva", vliegt zelf. Langs de kanten zijn de banken neerge klapt en daar liggen nu de zakken die straks in de noodgebieden met zand zul len worden gevuld om de gaten in de dijken te dichten. Het zijn 7500 zakken tezamen wegende 1500 kg. Dertig pakken j ieder van vijftig kilo. Met riemen vastgemaakt De afwerpers zijn de dienstplichtige soldaat Van de Water uit Laren, de beroepssoldaat le klasse Crama uit Leiden. Verder vliegen mee de sergeant I Smakman uit Amsterdam en de luitenant j Haakman uit Bergen. Direct achter ons vertrekken twee toe stellen van de Rijksluchtvaartschool. „Beaeh-Crafts", die ieder vijftien rubber boten aan boord hebben. Soldaat Van de Water en soldaat Crama, hebben zich tegenover de open deur aan de tegenoverliggende wand met riemen vastgemaakt. Deze zijn zo lang dat zij, als zij de zakken en de levensmiddelen, drop pen, precies tot aan de uitgang kunnen komen, maar er niet uit kunnen vallen. Wij zullen naar Stavenisse cn naar Vlissingen vliegen. Dat wil zeggen vlak

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2