Kijker
Per vliegtuig boven verdronken land
De Caltex werkt nog; de
B.P.M. ligt stil
CATASTROPHE VAN ONVOORSTELBARE OMVANG
Belgische helicopter redt twaalf
bewoners van Goeree
BUREAU
WATERSNOOD
Gezin klom lan^s touwladder van
dakrand naar helicopter
Distributie ondervindt weinig stagnatie
DINSDAG 3 FEBRUARI 1953
ROTTERDAMSCH NIEUWSBLAD
TWEEDE BLAD - PAGINA 1
J£EN DING slechts houdt Nederland bezig.
Het is de ramp, een ramp van een om
vang, als wij enkele dagen geleden nog on
denkbaar hadden geacht in ons land. On
verschillig of men slachtoffer is. betrokken
in het hulpverleningswerk, of slechts toe
schouwer, de gedachten aan de verschrik
kingen van de jongste storm schijnen alles
te overspoelen. De radio wisselt ernstige
berichten af met stemmige muziek en zelfs
een internationale sportgebeurtenis, die
anders een Nederlandse naam op ieders
lippen zou hebben gebracht, brengt nauwe
lijks wat rimpeling in de meren der naar
geestigheid, waarin de gedachten dezer
dagen wijlen.
Wat hebben wij nu ondervonden? Van
allerlei. Dat het isolement van onze eilan
den in tijden van nood en rampspoed veel
en veel groter is, dan de Nederlander ooit
heeft vermoed. De toestand op Schouwen-
Duiveland bijvoorbeeld is ongedacht lang
een bang vraagteken geweest. Op dit ogen
blik is nog weinig met zekerheid bekend,
doch er schijnt een troosteloos uitroepteken
op te volgen.
Wij hebben ondervonden, dat bij rampen
de huidige middelen als radio en zelfs de
amateurzenders bijzondere mogelijkheden
bieden om het volk te bereiken, om hulp
acties richting te geven of te ondersteunen
en om allerlei maatregelen op elkaar af te
stemmen. Vandaag kunnen wij ons enigs
zins voorstellen, wat voor ellende er moet
hebben geheerst bij vroegere watersnoden.
Maar wij hebben ook de overtuiging gekre
gen, dat in vroeger tijden de mens meer op
alle gebeurlijkheden had leren rekenen, ge
tuige nog zoveel oude boerderijen in delen
van de Alblasserwaard, waarvan de 6tallen
bij wijze van spreken ook op hoog water
waren berekend. Onze plattelandsbevolking
heeft zich dank zij betere waterstaatkundige
voorzieningen aan een grotere veiligheid en
bedrijfszekerheid kunnen aanpassen, maar
op alles kan men niet bedacht zijn.
Wij hebben ondervonden, dat er plotse
ling een nijpend gebrek kan bestaan aan
zaken, die men eigenlijk in een waterrijk
land als het onze overvloedig aanwezig had
gewaand, zoals boten, waarmee aan mensen
in levensgevaar hulp kan worden geboden.
Wij hebben ondervonden, dat een nu nog
ietwat fantastisch schijnend project als dat
van de doorlopende brugverbinding van
Rotterdam naar Walcheren via de Zeeuwse
eilanden toch eigenlijk veel meer recht op
een spoedige uitvoering heeft, dan men ge
woonlijk aanneemt.
Langzamerhand komt het ogenblik dat
ons land de balans van deze ramp kan gaan
opmaken. Dat het een ontzettend trieste
balans zal worden, wie kan er aan twijfe
len, als hij de gegevens beschouwt, die stuk
voor stuk met soms grote vertraging bin
nenkomen? Want daaruit kan men stukje
bij beetje het totale beeld van de ramp op
maken. Het is weinig opwekkend.
De balans. Met dat dodencijfer, dat zo
beangstigend snel is opgelopen, een onge
woon hoog cijfer in een land als het onze,
waar de veiligheid van de mens zo hoog
wordt aangeslagen. Met die getallen van het
omgekomen vee, ook even zovele drama's,
die de bevolking benauwen, omdat ge
lukkig in ons land zo sterk het besef
leeft, dat de mens jegens het redeloze dier
zijn verantwoordelijkheid heeft te dragen.
Met de in deze tijd zo bijzonder trieste
cijfers van verwoeste huizen, die ons wo
ningprobleem weer wat nijpender maken.
Met al die bunders landbouwgrond, nu ver
zonken onder zout of brak water, met alle
gevolgen daarvan. Vooral Walcheren, welks
bodem nog niet eens geheel hersteld was
van de gevolgen der oorlogsgebeurtenissen,
moet daardoor zwaar zijn getroffen. Met dat
schadecijfer aan verwoeste spoorwegen en
onbegaanbaar geworden autowegen, een
cijfer, dat in de millioenen moet lopen. Een
balans met een overvolle debetzijde.
Gelukkig 6taat er wat tegenover. Ach, er
zal wel geld op de creditzijde worden ge
plaatst. Nog geen tweemaal vierentwintig
uur, nadat de eerste stormvlagen hun
waarlijk onheilspellende zang aanvingen,
rammelden reeds de collectebussen. Het
laat zich nu reeds aanzien, dat er in zeer
ruime mate bijdragen zullen worden ge
schonken, om de nood te lenigen. Neder
land is bereid in de beurs te tasten. Daar
naast ontplooit zich een weldadig aan
doende directe hulpactie van particulieren
en overheid. Helaas, erg helaas zelfs, ver
neemt men ook alweer van allerlei erger
niswekkende feiten, als inzamelingen te
eigen bate of een geval, dat op een der
Zuidholland6e eilanden een bakker in het
nodgebied hongerige op Zondag een gulden
voor een brood durfde te vragen, omdat hij
„de arbeidswet had moeten overtreden door
op Zondag te bakken!"
Wanneer deze regels onder de ogen van
de lezer komen, heeft de regering in de
Kamer reeds haar verklaring afgelegd. Het
zal ook wel op een balans neerkomen. Doch
daarna zal onherroepelijk de vraag rijzen:
wat nu?
Eerst kwam het water op ons afgestormd.
Nu zal de vloed der vragen insgelijks doen.
De geëvacueerden zullen zich pijnigen met
de vraag: wanneer zullen wij terugkeren?
Waarschijnlijk zullen zij niets liever doen,
dan zo spoedig de omstandigheden het maar
enigszins toelaten het herstel van huis en
hof aanpakken. Hoe zal de schade worden
vastgesteld en geregeld? Wie zal men wel,
wie zal men niet helpen? Wat zal men wel,
wat zal men niet trachten te vergoeden?
Wat zijn de waterstaatkundige gevolgen
van deze ramp? Moet men de dijken ver
zwaren? Moet men de politiek van de werk
verruiming door openbare werken ombuigen
in de richting van een betere beveiliging
tegen de oude erfvijand, terwijl wij de han
den vol hebben met de financiering van de
beveiliging tegen andere vijanden? Even zo
vele vragen, waarop het antwoord waar
schijnlijk niet een6 zo lang zal kunnen uit
blijven.
Maar voorlopig gaat het toch in de eerste
plaats om het juiste antwoord op de meest
dringende vraag: om geld en hulp!
KIJKER
Langzaam zakt het water
(Van een onzer verslaggevers)
Van een vliegtuig uit hebben wij de gevolgen van de overstromingen gezien
en eens te meer hebben wij ingezien hoe betrekkelijk tenslotte al onze zege
pralen zijn. „Hoe krijgen ze ooit al dat water er weer uit?" hebben wij ons ver
bijsterd afgevraagd. Langzaam, heel langzaam zakt hier en daar de waterstand
zonder menselijk toedoen.
Wie de Noordzeekust van boven af beziet,
krijgt de indruk dat er een enorme bull
dozer aan het werk is geweest, die precies
langs een liniaal van Noord naar Zuid een
geweldige hap duinen uit onze natuurlijke
zeewering heeft weggevreten. Nu lijkt de
zee een rustig onschuldig meer. Maar het
is dezelfde zee, die enkele dagen geleden
zich op die duinen heeft geworpen, uit de
oorlog overgebleven bunkers die te
zwaar waren gebouwd om zo maar even te
slopen als kaartenhuisjes in elkaar heelt
doen storten, stukken beton en basaltkeien
heeft weggezogen, alsof het dingen zonder
gewicht waren, en terloops enkele schepen
bij Scheveningen en Terheyden op het
strand heeft gezet alsof het lucifersdoosjes
waren. Maar dat is allemaal nog maar een
kleinigheid, vergeleken bij hetgeen ten Zui
den van de Waterweg te zien is!
De Swift II van Gebrs Wensveen is Zon
dagnacht uit de Wijnhaven getild en neer
gezet op de kade. De bok Assistent van het
Bergingsbedrijf H. v. d. Graaf moest er
aan te pas komen om het vaartuig van
morgen weer in zijn element te brengen.
Deel van Hellevoetsluis
weer droog
Ook Hellevoetsluis is zwaar getroffen. In
het sluishoofd aan de zijde van de Kanaal-
weg was een gat geslagen, waardoor het
water het kanaal door Voorne inliep. Door
met man en macht te werken kon dit gat
voorlopig worden gedicht. Het gedeelte dei-
gemeente binnen de vestingwallen is geheel
overstroomd geweest. De bewoners konden
zich over het algemeen zij het met moei
te redden. Er zijn echter, zoals gemeld,
vijf slachtoffers. Het kantoor van de P.T.T.
was geheel uitgeschakeld, maar men heeft
gisteren in de loop van de dag een enkele
aansluiting kunnen herstellen met het oog
op de hulpverlening. Er is geen tramver
binding meer met Rotterdam en ook de
veerdienst op Middelharnis kan niet wor
den uitgevoerd.
Er is van Hellevoetsluit uit contact tot
stand gekomen met Stellendam. Marine
schepen zijn door het Spui aangekomen en
hebben zich naar Stellendam begeven. Ook
het douanevaartuig Dolfijn is er naar toe
enheeft reeds enige malen tochten gemaakt
met evacué's. De reddingboot Koningin
V^ilhelmina voert eveneens regelmatig men
sen uit Stellendam aan. Bovendien zijn de
betonningsschepen bij het reddingswerk in
geschakeld, evenals vaartuigen van de
Rijkswaterstaat
In de zeedijk voor de polder Oudenhoorn
zijn drie gaten geslagen van resp. 50. 20
en 10 Ometer. In de zeedijk voor de polder
Zuidland is een gat geslagen van ongeveer
200 meter.
Na het aflopen van het water is een ge
deelte van Hellevoetsluis weer droog ko
men te liggen.
Treinverkeer hervat
Gisteren omstreeks 15.00 uur is de dienst
RotterdamGouda volgens de normale
dienstregeling hervat in beide richtingen,
zij het, dat wat langzamer wordt gereden.
Er is een pendeldienst ingesteld over enkel
spoor tussen Dordrecht en Zwijndrecht,
waarmede Dordrecht dus practisch weer per
trein bereikbaar is.
Het werk tot herstel van de spoorbaan tus
sen de brug over de Oude Maas en het
station Dordrecht vordert. Men heeft er drie
zandtreinen gelost ter stopping van het gat,
dat in de baan was geslagen. De dagboot
naar Harwich vertrok vandaag van de Jobs
haven in Rotterdam.
De spoorbaan MaassluisHoek van Hol
land is weer berijdbaar over één spoor.
Hiermee is de gehele baan Hoek van Hol
landRotterdam D.P. weer beschikbaar,
maar zij wordt alleen gebruikt voor binnen
landse treinen. De buitenlandsei D-treinen
gaan alle naar en van Den Haag* S.S. Hier
mede is de busdienst van Maassluis n
Hoek van Holland dus opgeheven.
Twaalf inwoners van het eiland Goeree-Overflakkee zijn door een
Belgisch hefschroefvliegtuig gered. Het toestel is dok ingezet bij reddings
werk in de omgeving van Bergen op Zoom.
De omstandigheden op dit eiland zijn nog steeds uiterst gevaarlijk en
o.a. in Stellendam bevinden zich nog mensen in de bomen. Volgens geruch
ten, die echter door geen enkel officieel bericht gedekt worden, zouden in
deze plaats alleen al zeventig doden te betreuren zijn.
Op Middelharnis is de toestand critiek, maar niet hopeloos. Er is dank zij
de voorzorgen van de burgemeester geen gebrek aan levensmiddelen. Er zijn
plannen de vrouwen te evacueren. In de gemeente Ooltgensplaat zitten
honderden mensen op dijken en bovenverdiepingen van woningen. Sinds
Zaterdag zyn zij van de buitenwereld afgesloten. Er is dringend behoefte
aan levensmiddelen, medicamenten en melk voor zuigelingen. De schade op
het gehele eiland loopt in de millioenen.
^jiiiBiJiMiMiiwiiiiaMiiiiiaaiaiiiiiiMiiKiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiftiL'ianipfMniamiiimiHiMBBaiiBM^miiiHai^^ !;i"iuFmnwwnBrn<aiaai^ai
Goed de schade aan de kust is enorm en
wie de slag hier heeft moeten opvangen,
zal er zeker evenzeer door zijn geschokt
als alle andere slachtoffers, waar dan ook.
Maar het is niet weg te cijferen dat de grote
klappen nog grotere klappen elders
zijn gevallen. Daarvoor zijn reeds Voorne
en Goeree de zichtbare bewijzen. Plaatsen
waar eens mensen woonden en gelukkig
waren, velden waar vruchtbare gewassen
de grond uit schoten en weilanden, waarin
koeien rustig grazend rondliepen, zijn plot
seling herschapen in grote meren, waar hier
en daar een groepje bomen of een boeren
schuur uit oprijst. En waar de wegen iets
hoger liggen, zodat zij niet helemaal door
het water overspoeld werden, liggen nu
lange, vettig-grijze glibberbanen. zo nu en
dan onderbroken op plaatsen, waar het wa
ter een heel stuk van de dijk domweg opzij
heeft gedrukt. Het is een triest gezicht, het
angstig bijeengedreven vee op de stukken
intact gebleven dijk te zien staan, zielig
gelaten hun verder lot afwachtend.
Ontredderden in rubberbootjes
Er ging een schok van ontroering door
ieder in het kleine vliegtuig toen wij men
sen zagen. Mensen, die eindelijk na lange
uren angstig wachten een rubberboot die
door vliegtuigen van luchtmacht, marine
en KLM in grote hoeveelheden worden
„gedropt" boven de rampgebieden had
den kunnen bemachtigen, en nu langs de
daken van wal eens hun huizen waren,
voeren. Noord-Beveland. hun kleine stukie
vaderland, is verdronken.
De onverzettelijkheid van de Zeeuwen
zagen wij op Walcheren. Op dat stuk van
het eiland, dat gespaard is gebleven voor
deze ramp, draaiden de molens alsof er
niets aan de hand was, en de kinderen op
het pleintje van een dorpsschool juichten
ons vrolijk toe toen wij laag een cirkeltje
draaiden boven dit stukje normaal leven
in deze poel van ellende. In Vlissingen werd
in alle straten volop gewerkt om hulp aan
het andere deel van het eiland te verlenen.
Over de Weslerschelde vliegend heeft
men iwee rampgebieden, links en rechts,
van zich. Rechts het gebied van Zeeuws-
Vlaanderen, voorbij Temeuzen. dat zelf
een vrij droge indruk maakt, maar waar
omheen de polders alle vol zijn gelopen.
Overstekend naar Zuid-Beveland ziet men
een enorm gat in de zeedijk tussen Elle-
woutsdijk en Baarland en een door dat. gat
ergens midden in de (overstroomde) polder
geworpen veerboot, Waar eens de trein
reed, die Walcheren en Zuid-Beveland met
de rest van Nederland verbond, bewegen
zich nu kleine, taaie ducks met materiaal
en andere hulpmiddelen voor de getroffe
nen. Van spoorwegvervoer zal voorlopig
geen sprake kunnen zijn, want al zou het
water morgen verdwenen zijn dan nog zou
het lange tijd duren, voor de schade aan
de onderspoelde spoordijk is hersteld.
Z.W.-Brabant even erg
Het is moeilijk op een tocht, als deze, nog
te geloven in het „Ik worstel en kom bo
ven". Waar men ziel is water: Zuid-Beve
land, Schouwen en Duiveland, Tholen. En
overal datzelfde trieste beeld van verloren
gegane bezittingen, van vee op dijken, en
helaas van ook nog steeds geïsoleerde ^nert
sen op droge stukken, in angstige afwach
ting van hun redding!
Op enkele punten is het water al weer
zover gezakt, dat een vernietigd huis ie
zien komt, of een aantal verdronken die
ren.
In het Zuid-West-Brabantse land zoekt
men ook tevergeefs naar herkenningspun
ten. Roce daken in het water, dat is alles.
En hetzelfde beeld blijft het landschap be
heersen, over Flakkee, de Hoeksche Waard.
Beijerland.
Het is bijna een verademing als Pernis,
cn daarachter Vlaardingen zichtbaar wor
den. Het zonnetje geeft alles beneden een
extra fleur en daardoor lijkt het een para
dijs na alle beklemmende narigheid, die
men zojuist heeft gezien. En toch is ook
dit niets anders dan het normale leven
dat ook zij, die thans alles verloren heb
ben, tot voor enkele dagen hebben gekend
Pensioenbetalingen
De Pensioenraad brengt, met het oog op
de pensioenbetaling van medio Februari Ier
kennis van degenen, die een pensioen genie
ten van»het Algemeen Burgerlijk Pensioen
fonds en die tengevolge van de watersnood
naar elders zijn bvergebracht, dat zij hun
evacuatie-adres en zo mogelijk hun re
gistratienummer ten spoedigste moeten
mededelen aan de Pensioenraad, Benoorden-
houtseweg 46. 's Gravenhage.
Atilolunnol Antwerpen
weer in gebruik
De K.N.A.C. deelt mede. dat de auto
tunnel bij Antwerpen, na 24 uur gesloten
te zijn geweest weer voor het verkeer is
opengesteld.
(Advertentie
Het hoofdbestuur van het Nederlandse
Rode Kruis heeft een speciaal bureau
„Watersnood" ingesteld, dat gevestigd is op
de Princessegracht 27 in Den Haag. De lei
ding van dit bureau berust bU de heer J. C.
Japikse, oud-directeur van het voormalige
centraal-distributiekantoor, die de activi
teiten van het Nederlandse Rode Kruis ten
behoeve van de watersnoo.d coördineert.
Alle aanvragen voor materiele hulpverle
ning komen bij dit bureau binnen en wor
den ten spoedigste door de diensten uitge
voerd. Aanbiedingen voor materiële hulp
verlening komen eveneens bij dit bureau
binnen en worden daar gecoördineerd. De
telefoonnummers zijn 184790, 184791 en
184792.
De zendingen kleding en andere materiële
goederen komen in zo grote getale bij de
Intendance van het Nederlandse Rode
Kruis binnen, dat de Houtrusthallen, als op
slagplaats in gebruik genomen, niet vol
doende ruimte bieden. Nu zijn de konink
lijke stallen evenals het circus en een dele
van de remisie van de H.T.M., Fruitweg,
ook beschikbaar gesteld.
Drinkt geen ongekookte
melk
De directeur van de keuringsdienst van
waren voor het gebied Rotterdam, waar
schuwt de bevolking in de getroffen gebie
den, welke wellicht uitsluitend is aangewe
zen op melk, die rechtstreeks van de vee
houder wordt betrokken, deze melk niet on
gekookt te drinken. Ten overvloede wordt
hierbij in herinnering gebracht de waar
schuwing van de inspecteur van de volks
gezondheid, om drinkwater, dat niet af
komstig is uit de waterleiding, vooraf te
verhitten of te chloreren.
o
Rubberboten drijven langs handen
die ze niet kunnen grijpen
Op het nippertje is gistermiddag een
gezin gered van het dak van een gedeel
telijk ingestorte boerderij op Goeree-
Overflakkee, tussen Oude- en Nieuwe-
Tonge. Drie personen konden in de he
licopter worden gebracht, de vierde
moest aan de touwladder blijven han
gen omdat de hijsinrichting weigerde.
Een Sea-Otter van de marine, een am-
phibievliegtuig, landde tussen Oude- en
Nieuwe-Tonge en trachtte een rubberboot
zó op de stroom te laten meedrijven, dat
deze een gezin op het dak van een steeds
meer afbrokkelende boerderij zou kunnen
bereiken. Het moet voor de bewoners een
wanhopig moment zijn geweest, toen de
rubberboot vlak langs hun grijpende han
den. op nauwelijks enige decimeters af
stand, door de stroom werd meegevoerd.
Wellicht hadden de moeder, twee zoons
en een dochter, die op het dak een toe
vlucht hadden gevonden, de moed al opge
geven, toen de helicopter van de marine
luchtvaartdienst boven de boerderij ver
scheen. Zwaaiend en af en toe door de wind
hoog opgenomen kwam de touwladder naar
beneden. Een der zoons ging als eerste naar
boven, gevolgd door het zusje en zijn
«Jer. Het drietal werd naar Nieuwe Tonge
overgebracht; de oudste zoon bleef op de
boerderij tot de helicopter terug zou keren.
Ongelukkigerwijs weigerde de hijsinrich
ting van het toestel zodat de man. zich
vastklampend aan de touwladder, meege
voerd werd tot de dichtstbijzijnde dijk, waar
hij behouden aan land werd gezet.
Vliegtuigen van de marine-luchtvaart
dienst, L.S.K., Rijksluchtvaartschool, KLM
en twee vliegboten van de Amerikaanse
luchtmacht zijn boven de getroffen gebie
den ingezet voor droppings en reddingswerk
Desondanks gingen sommige slachtoffers
van de watersnood gisteren hun derde
nacht op de daken in, soms reeds half in
het water zittend en overgeleverd aan ijzi
ge sneeuw, wind en vrieskou. Op boerde
rijen heeft men bewoners waargenomen, die
met vlaggen en lakens de aandacht tracht
ten te trekken van vliegtuigen, die op dat
moment óók geen hulp konden bieden. Zo
veel mogelijk worden in hun buurt rubber
boten afgeworpen. Het duurt soms zeer lang
voordat een boot uit het vliegtuig wordt
gestoten, omdat men zoveel mogelijk wil
trachten elke boot op de juiste plaats te
doen arriveren. Een Harpoon bommenwer
per vloog twee uur rond, voordat twaalf
rubberboten afgeworpen waren.
Heeft de BPM haar raffinaderij te Pernis
moeten stilleggen als gevolg van de aanzien
lijke waterschade, van de Caltex komt be
richt. dat men er in geslaagd is de productie
van de raffinaderij te Pernis, ondanks
waterschade aan de installaties, op gang te
houden.
Bij de BPM zijn belangrijke gedeelten
ondergelopen geweest. Op laaggelegen pun
ten met name in de tankputten en pomp
huizen is veel water achtergebleven, dat
thans wordt weggepompt.
Zaterdagnacht zijn alle installaties stop
gezet en het bedrijf ligt thans geheel stil.
Bij de onverwachte stillegging (wat een
bijzonder moeilijk karwei was) is door het
personeel zeer goed werk getoond.
De directe schade kan als aanzienlijk wor
den beschouwd en daarnaast is natuurlijk
de bedrijfsschade door de stillegging zeer
belangrijk. Met man en macht wordt thans
aan het herstel gewerkt, maar er kan nog
niet worden gezegd, wanneer de raffinade-
EEN KLEINE INFECTIE
is dikwijls het begin van langdurige
narigheden. Zuivert open huidplekken
met de desinfecterende
en snel genezende
Twee paarden ergens op een weg op
Walcheren, temidden van de vloed, ver
laten en waarschijnlijk verloren. Deze op-
'.e werd uit de lucht gemaakt door een
Engelse fotograaf, die met een vliegtuig
uit Londen voor een vlucht over Walcheren
was opgestegen.
(Luchtfoto A.N.P.).
rij weer zal draaien. Dit zal zeker circa nog
twee weken duren.
Eén der grote tankopslagterreinen is ge
lukkig van waterschade bevrijd gebleven en
daardoor ondervindt voorlopig de vitale af
voer en distributie van aardolie-producten
in ons land en de export naar België en
Zwitserland geen noemenswaardige stag
natie.
Als gevolg van de stillegging van de raffi.
naderij zal het noodzakelijk zijn de pulten
van hel Schoonebeek-veld waarvan de
productie wordt afgevoerd naar de raffina
derij te Pernis voorlopig le sluiten.
Voedsel uit vliegtuigen
Een dakota van de K.L.M. heeft gister
middag van het vliegveld Valkenburg uit
een vlucht van drie en een half uur ge
maakt boven de zwaarst getroffen gebie
den. Aan boord werden meegenomen vier
rubberboten, ieder plaatsbiedend aan vier
personen, onveer 150 zakken voedsel en
tien grote pakken jutezakken. Twee rubber
boten konden worden uitgeworpen boven
geïsoleerde boerderijen op Noord-Beveland.
Een vertegenwoordiger van de K.L.M. die
de tocht heeft meegemaakt, vertelde ons
dat een van de boeren er in geslaagd is, tot
zijn nek in het water over zijn erf lopend,
zo n boot le pakken te krijgen. De derde
rubberboot werd uitgeworpen boven Mid
delharnis, de vierde weer ergens anders.
Veel voedsel kon worden uitgeworpen
boven Goeree-Overflakkee, Middelharnis,
Sommelsdijk, Dirksland en Stellendam,
Beveland en boven Sint Maartensdijk op
Tholen. Jutezakken zijn o.a. uitgeworpen
boven Middelharnis., waar men met kalk-
letters op de dijk de noodkreet „Rubberbo
ten s.v.p. en zakken" had geschreven.
Uit de lucht zag men op vele boerderijen
nog mensen zitten Zeer veel vee is verdron
ken, en hier en daar ziet men een eenzame
koe op een kleine verhoging in het land;
paarden steken alleen nog met hun nek
boven water uit. Overflakkee stond onder
water; op Goeree scheen de toestand, uit
de lucht gezien, iets minder ernstig.