Vliegtocht boven watervlakten maakte meer indruk dan alle rampberichten Reeds meer dan twee millioen voor het Rampenfonds Grootscheepse actie in Zweden voor de slachtoifers Opslagplaatsen Rode Kruis bleken al spoedig te klein Hoe de storm zich ontwikkelde In Engeland zitten nog velen op huizen en in bomen De Rotterdammer Pag. 4 Dinsdag 3 Februari 1953 Verdronken land in vogelvlucht Ontzettend was de aanblik van wat eens Goeree-Overflakkee heette (Van onze speciale verslaggever) BIJNA TWEE UUR LANG heb ik gistermiddag boven de Zuid-Hollandse eilanden en Zeeland gevlogen. Het is geen gemeenplaats, wanneer ik zeg, dat het beeld van deze verwoesting nooit meer uit mijn herinne ring zal verdwijnen. Dwars door hagelbuien, maar soms ook onder een helder zonnetje, heeft de Dakota van de le Transva van Valkenburg een gezelschap journalisten rondgevlogen. Ook nam het vliegtuig 1500 kg zandzakken mee, die op de meest bedreigde punten werden uitgeworpen. In een drassig stuk land staan vier witte vlaggen te wapperen. Dat moet in de buurt zijn van Westsouburg. De drop- pingsploeg maakt zich gereed. Soldaat Aard Crama uit Leiden zet zich schrap tegenover het gat van de deur. Een lamp flitst aan en uit en een doordringende bel verscheurt het trommelvlies. Met een stoot is een stapel zakken overboord de vlieger trekt zijn toestel weer in een bocht. We zijn nog steeds aan het rondjes maken. Bij het kerkhof van Vlissingen zet de bocht in. we zien een buurt met rode huizen, buurt met witte huizen, zee kust, bunkers, we horen een belletje, hoepla, een nieuwe lading zakken, waar men beneden om staat te springen, wipt overboord. Ik zie in een buitenwijk van Vlissingen een jongen rijden met een mand voor op z'n fiets. Het leven gaat daar, ondanks alles, toch door; boodsohappen worden blijkbaar thuis bezorgd. Voedsel en zandzakken We hebben ons laatste rondje gedraaid 'en de Oosterschelde doemt alweer aan de einder op. Een motorschip vaart be neden met witte boeggolf, een zwaar be laden boot op sleeptouw. Ik kan niet zien wat er in die boot zit. Ge makkelijk is het niet geweest met een vliegtuig van de militaire transportafdeling van het vlieg veld Valkenburg mee te gaan. Oor spronkelijk zou er een Dakota om 12 uur vertrekken. Steeds stegen ook wel vliegtuigen op, van aller lei type, maar ze waren altijd vol geladen met voedsel, boten en zandzakken. Materiaal voor de be dreigde mens ging natuurlijk voor. Maar om drie uur had de comman dant van le Transva, majoor-vlieger S. de Jong uit Arnhem, eindelijk een gaatje gevonden. Op dat moment waren nog slechts 150 parachutes voorhanden om voedsel neer te werpen. Van die parachutes komt er nooit meer een terug, zo rekent men in Valkenburg, daarom moet men wel steeds een zekere buffervoorraad aan houden om onmiddellijk op de meest be dreigde punten met hulp uit de lucht te kunnen bijspringen. Gisterochtend is de Dakota X1 van de chef van de luchtmachtstaf in allerijl ingericht voor vrachtvervoer. In die Dakota werden de journalisten geladen. In het middenpad was een doorgang gelaten, tegen oeide wanaen lagen in totaal dertig pakken zandzakken, in to taal 1500 kilo, opgestapeld om bij dijk doorbraken te worden neergeworpen. Half over die zakken geknield bogen wij onze hoofden voor de kleine, recht hoekige raampjes, om voor u te zien hoe de Zuid-Hollandse eilanden en Zee land er bij ligigen. Met de kaart uitge spreid op de zandzakken heb ik getracht een journaal bij te houden. Op de heen reis ging dat nog wel, maar terug kon den wij de koers niet meer volgen, zo grondig heeft het water de kaart van Zuidwestelijk Nederland gewijzigd. Veel heb ik te danken gehad aan de inlichtingen, die kapitein J. B. Schrei-i ners uit Den Haag mij itussen neus en lippen cjoor tijdens de tocht heeft gege ven. De medewerking, die de lucht macht-transportafdeling de pers heeft geboden is werkelijk boven alle lof ver heven geweest. Langs de kust 's Middags om 3 uur. De motoren van de Dakota draaien op volle toeren. Snel vliegt de startbaan van Valkenburg onder de vleugels door en ronkend stijgt het toestel op. In een flits zien we Leiden voorbijvliegen. De piloot trekt de Dakota in een bocht en even later vliegen we in Zuidelijke richting langs de Noordzee kust. Ik probeer de schade aan de kust op te nemen. Veel is er niet te zien en we verdringen elkaar aan de kleine raam pjes aan bakboord. De duinen zijn voor een groot deel afgebrokkeld. Dait is voor- ai duidelijk te zien aan de Duitse bun kers, die her en der gewoon in het zand verspreid liggen. We passeren Scheve- ningen. Het is me niet mogelijk veel van de schade aan de boulevard te zien, maar wel kan ik nauwkeurig waarnemen dat de strandafgangen erg hebben geleden. Alle wegen naar het strand schijnen af gekapt te zijn. Net kan ik onder de vleugel door een op het strand vast zit tend schip zien liggen. Het wijde water van de Nieuwe W ater- weg glijdt onder ons weg en we richten nu de blik vooruit, naar de plaats wr een ramp ons vaderland trof. Voorn» Putten is voorbij v«x>r we het ons eigen lijk goed realiseren. Heel erg ziet het er uit de lucht niet uit. Wel. staan overal plassen, maar de voornaamste wegen lijken nog begaanbaar. Stilte De stemmen in het vliegtuig zwijgen ineens. In ontzetting zien we de over blijfselen naderen van wat eens het mooie eiland Goeree-Overflakkeee was. Al'een de duinen aan de Noordwestkant steken nog boven het water uit. Verder kunnen we alleen aan de stroom van het water sien waar de wegen hebben gelopen. Een hagelbui klettert op het aluminium van de Dakota neer. Het zicht wordt slecht. Toch kan ik nog. uit maken dat het zielig groepje huizen, daar midden in de vloed, Stellendam moet zijn. Een paar gedeelten staan nog droog, een eenzame molen aan de rand van de overstroming staat daar als een stomme aanklacht tegen het geweld van de natuur; de wieken staan stil. We passeren de kustlijn van Schou- wen-Duiveland. Hetzelfde troosteloze beeld. Met kracht zie ik het water stro men door een enorm gat in de dijk bij Brouwershaven. De plaats zelf is ook grotendeels overstroomd. Boerderijen liggen, eenzaam en verlaten, voor geen mens te bereiken, in het bruinige water. Kerkwerve glijdt voorbij, geen eiland Boven Stavenisse op Tholen zie ik een Dakota laag over de daken scheren. Een wit puntje verschijnt en ontplooit zich. m parachute met voedsel en een blik •ater. Het is de X-4 van de Transva. Wij gaan er achteraan. .De piloot zoekt een plek om zijn zandzakken neer te gooien. Dat is geen eenvoudige zaak, want alleen een klein stukje dijk komt in aanmer king, de rest is weggespoeld, Nooit ben ik zo overtuigd geraakt van de hopeloos heid van een zaak als juist hier, zo wei nig stukken dijk zijn er nog maar over. Weer zijn we boven Stavenisse. Op eer. marktpleintje bij de haven zie ik men sen samengroepen en, warempel, een logger komt doodgemoedereerd de haven binnenstomen. Het belletje gaat, en de eerste lading zandzakken verdwijnt in de ruimte. Even later is de logger gemeerd. X-4 heeft weer een parachute uitgew. pen en daar gaan onze zandzakken ook Er komt een nieuwe hagelbui. Het toe stel stoot en slingert. De man naast me, redacteur van de Zwitserse Neue Züri- cher Zeitung, ledigt zijn maag in een stuk krant. De laatste lading wordt daarna gelost, we vliegen naar het Noorden. Op een dijk staat en groep mensen bü een stuk of twintig koeien. Waar moeten ze heen? Het verdronken land Zuid van Rotter dam zie ik langzaam wegglijden. In de buurt van Dordrecht ligt een grote boot dwars tegen een dijkhelling. De Maasbruggen komen in zicht en verdwijnen. Rotterdam ligt achter ons. De lichten van de startbaan van Val kenburg schieten op ons toe. Even schokt de X-l, dan taxiën we rustig naar de hangar. De operationele missie is bracht. QOLTGENSPLAAT op Ftakkee, waar de huizen tot aan de dakgoot in het water staan. Verbinding met de rest van het land is er niet. Gelukkig Oren- gen gedropte zenders hier en elders uitkomst. (Luchtopname ANP-foto) Twee doden en vier vermisten op Texel Op Texel zijn thans twee lijken ge borgen, t.w. van de 56-jarigee smid R- IJska uit De Waal en van de 36-jarige melkhandelaar D. Kuip uit de Koog. Nog vier personen zijn als vermist op gegeven. De kans dat zij levend zullen worden teruggevonden wordt klein ge- adht. Tot dusverre zijn geen aangifte over verdronken vee gedaan. Men heeft de indruk de situatie meester te kunnen blijven, vooral indien, zoals De Bilt heeft voorspeld, geen sterkere wind dan die van het ogenblik gaat opsteken. Hulpactie Geref. Gem. te Rotterdam Ds. A. de Blois schrijft ons: De kerkeraden der Geref. Gemeenten te Rotterdam hebben besloten, de door het water getroffen personen hulp te bieden. Een inzameling wordt gehouden. Goederen kunnen bezorgd worden in de consistorie van de Boezemsingel (C) en Mijnsherenplein (Z). Ih West bij de predikant ds. H. Lytenberg. Beukels- dijk 82a; de heer C. P. den Engelsman, Hogenbanweg 130 en de heer A. v. Kra nenburg, Rauwenhofstr. 56. Gelden kun nen worden gestort op giro 449670, ten name van de Admin, Kerkbode Geref. Gem. R'dam. Een circulaire met nadere gegevens wordt gezonden aan alle le zers van de Kerkbode. Ouden van dagen, kinderen en babies worden het eerst in veilig heid gebracht. Onze militairen doen dat met de nodige zorg. meer. Zierikzee ligt onder ons. gedeeltelijk overstroomd, al staat het water hier niet erg hoog. De koers van de Dakota blijft Zuidwest In een flits zie ik het geweldige gat in de dijk bij Ouwerkerk en dan zie ik schepen met de stroom worstelen in de Keeten. Stavenisse duikt in de nevel op. Star worden onze ogen van ontzetting. Het lijkt of een windhoos dit geplaagde cord heeft getroffen. De Dakota maakt een scherpe bocht en ik zie een rij huizen op me toeschieten, de daken half weg geslagen. muren ingestort, en verderop alleen maar wit puin. de plaats waar eens mensen hebben gewoond en ge leefd. Ilct toestel komt weer recht. Overal zien we brokstukken van huizen drijven, palen, dakspanten, rommel, het Is alles tegen de overblijfselen van de dijken opgewaaid. Het weer is zo slecht, dat het oorspronkelijke plan om hier de helft van de lading zandzakken uit te werpen niet doorgaat. De piloot kan lijn toestel niet voldoende richten. Naar Vlissingen De koers wordt meer Westelijk. Hagel- ouien blijven net aluminium striemen. Aan stuurboord zie ik Noord-Beveland naderen. De toestand moet daar ernstig zijn. Grote gebieden zijn overstroomd en boerderijen half ingestort. De Dakota vliegt boven Wolphaarts- dijk. De zon breekt door en duidelijk kan ik de huizen van Stroodorp op Noord-Beveland zien liggen. Het water schijnt daar niet hoog te staan, maar het is nog eb. De Dakota maakt een bocht boven Middelburg, dat uit de lucht een vrij normale aanblik biedt. Weer worden we tegen de bodem ge drukt in een steile bocht. Ik zie de geha vende boulevard van Vlissingen in een flits, dan buigt het toestel alweer land inwaarts. Daar, wijst iemand. Het buitenland schiet te hulp Prachtige steun van het Amerikaanse leger en vele andere instanties DE BUITENLANDSE DEELNEMING met de ramp die Nederland ge troffen heeft, is algemeen. In vele landen worden hulpacties op touw gezet en stonden vrijwilligers en militairen gereed om op het eerste sein naar de geteisterde gebieden te vertrekken. De Verenigde Staten zullen in., beginsel welwillend staan tegenover het gebruik van tegenwaarde-fondsen van de vroegere Marshall-hulp ten behoeve van herstelwerkzaamheden. Dankbaar wordt gebruik gemaakt van de aan geboden militaire hulp onzer geallieerde vrienden. Het Zweedse Rode Kruis wiens hulp i de laatste oorlogsdagen Nederland nimmer zal vergeten zal vijf ton kle ding en verder hoeveelheden melkpoeder en kindervoedsel naar Nederland zenden. In Den Haag wordt overleg gepleegd over de vraag of geëvacueerde kinderen voor verzorging naar Zweden kunnen worden gebracht. Het Zweedse Rode Kruis wil verder de slachtoffers voor zien van dekens, babykleding en onder- kleding voor een bedrag van len minste 100.000 Zweedse kronen. De hulporgani satie Redt de Kinderen zal vijf ton kle ding en voedsel-in-biik sturen. Hei Her inneringsfonds van graaf Folke Berna- dolle heeft 20.000 kronen geschonken. En nog worden meer acties voorbereid! Vele Deense kranten nemen geld en goederen voor Nederland is ontvangst. Gisteravond reeds werd een vliegtuig vol wollen dekens verzonden. Vervoersonder nemingen hebben gratis vervoer toege zegd. Honderdvijftig Deense dienstweige raars hebben gevraagd in Nederland te mogen gaan werken. Frankrijk heeft spoorwegmaterieel aan geboden; de Franse commissie voor hulp aan kinderen heeft een beroep op de bevolking gedaan. In Helsinki is een in zameling begonnen. Canadezen van Ne derlandse geboorte, evenals trouwens Nederlandse kolonies in tal van landen, zijn druk bezig. Vandaag werd een ton eerste-hulp-uitrusting door het Noorse Rode Kruis per vliegtuig naar ons land overgebracht. Het Nieuwzeelandse Rode Kruis maakte 100 pond Sterling over. Uit Duitsland Uitgebreid is ook de hulpverlening uit Duitsland. Vele Duitsers hebben hun diensten aangeboden. Steden als Dort mund, Dusseldorp, Coblenz, Osnabrück. Aurich en Hamburg boden steun aan. West-Duitsland stuurde gisteren honderd beroepsredders met motorboten en an dere uitrusting naar Nederland. De re gering heeft het Duitse aanbod met in stemming begroet. De Westberlijnse Art senvereniging heeft de hulp van Ber- lijnse doktoren toegezegd. Arbeidskrach ten. pompen, bouwmaterialen en graaf machines zijn in Noordrijnland-Westfalen beschikbaar. De K.L.M. vervoert uit Zuid-Afrika gra tis goederen voor de getroffen gebieden, wanneer die goederen in ons land zelf niet te krijgen 2ijn. In Zuidafrikaanse steden zullen, naar verwacht wordt hulp- comité's worden opgericht. Het interkerkelijk hulpcomité van de Wereldraad van Kerken te Genève heeft 6000 francs geschonken. Het Hilfswerk der Evangelische Kerk te Essen stuurde tweehonderd dekens en verzocht aanwij- zigingen op welke wijze verder kan •.vorden geholpen. De Wereldfederatie voor Dierenbescher ming heeft ook een bedrag geschonken, en het internationaal secretariaat voor de jeugd van de Europese Beweging heeft een dringend beroep gedaan op de jeugd organisaties in de „zestien vrije landen van Europa" om kleding en dekking in te zamelen; ook heeft men plannen voor adoptie. i Militaire hulp Het aanbod van buitenlandse militaire hulp is in beginsel in dank aanvaard. Engeland helpt met luchlfolografen; Ame rika met reddingsmalerieel, zoals ducks, helicopters, vlotten, rubberboten, verken ningsvliegtuigen, verbandmiddelen enwa- lerzuiveringseenheden; Belgische militai ren zijn. zoals men weet. reeds van Zondag af in Zeeuwsch-Vlaanderen aan het werk. Over Canadese panisereenheden wordi nog overlegd. Twee compagnieën Franse genietroepen werden gisteravond in Bergen op Zoom verwacht,- ze namen bootmalerieel mee. Behalve twee Ameri kaanse compagnieën met amphibievaar- tuigen rukte ook een deel van de aan- voerafdeling van het Amerikaanse hoofd kwartier in Duitsland uit; er werden 300.000 zandzakken ter beschikking ge steld. H.M. de Koningin heeft telegrammen van deelneming ontvangen van de Ko ning van Noorwegen, de Groothertogin van Luxemburg, president Eisenhower, de president van Frankrijk en de gou verneur van Suriname, mr J. Klaasesz. Bewijzen van deelneming zijn, zoals ge meld, uit de meeste landen ter wereld ontvangen. Wij noemen nog een bood schap van de regering der Sowj et-Unie, van mr Susanto Tirloprodjo, wnd. Hoge Commissaris van Indonesië, en van Paus Pius XII. Overwerk voor de nationale hulp Het ministerie van Sociale Zaken en Volksgezondheid maakt bekend: Ingevolge de Arbeidswet 1919 is voor arbeiders van 16 jaar en ouder vergunning verleend om in onderne mingen, waarin werkzaamheden wor den verricht ter voorziening in de be hoeften der getroffen gebieden eventuele sleunacties hieronder be grepen langer te werken en wel tot het max. aantal uren. dat krach tens de arbeidswet bij vergunning kan worden toegestaan. Deze algemene vergunning geldt tol en mei Zaterdag 14 Februari. In Willemstad geen doden te betreuren Ondanks de geruchten zijn er volgens officiële gegevens geen doden in Wil lemstad. Burgemeester Ter Haar van Fijnaart heeft vanmorgen met zijn col lega in het bedreigde stadje gesproken en kreeg de mededeling, dat er slechts één man met een gebroken been was. Wel heeft men grote behoefte aan kaar sen en petroleumlantaarns. Voedsel is er voorlopig in voldoende mate. Men heeft thans een pendeldienst georgani seerd tussen de dijk ten Noorden van Fijnaart en Willemstad en hoopt zo eev aantal mensen over te brengen. Erger staat het met de polders rond om Fijnaart. Hier zijn volgens, de of ficiële gegevens' van vanmorgen 46 do den en voorts wordt nog een aantal mensen, onder wie énige militairen, vermist. Rond de Moerdijk wachten nog on geveer 1000 mensen op redding. Enige honderden daarvan zijn samengedron gen op het station te Lage Zwaluwe. Oudenbosch is thans het opvangcen trum voor de getroffenen van dit ge bied. Vandaar worden zij per tous naar Breda, Tilburg en Roosendaal gebracht en in het achterland staat het vee, voor zover men het heeft kunnen red den, in grote broepen op de drassige landen. Rond Bergen op Zoom is een aan tal militairen het slachtoffer van hun menslievende taak geworden. Vliegrampen eisen 42 doden Een viermotorig vliegtuig van de ..London Skyways" is met 39 personen aan boord ten Oosten van New Found- land in de Atlantische Oceaan gestort. Vliegtuigen en schepen van de kust wacht van New Foundland zijn opzoek naar het vermiste toestel. Een ander Brits vliegtuig is met drie personen aan boord bij Cromer aan de Engelse Oostkust, in zee gestort. Na burige schepen is verzocht naar even tuele overlevenden uit te zien. Nederland steunt eensgezind IN HET STATIGE HERENHUIS op de Statenlaan 81 in Den Haag staat sinds Zondagochtend, enkele uren nadat het vreselijke nieuws over de ramp bekend was geworden, de bel niet stil en rinkelen vrijwel constant de telefoons. Daar, op het hoofdkwartier van het Nationaal Rampenfonds, stromen van alle zijden de bijdragen binnen en worden aanbiedingen in de meest uiteenlopende vorm tot hulp van de getrof fenen gedaan, een spontane reactie op de oproep tot steun van het Rampenfonds. Hoezeer het Nederlandse volk met de slachtoffers meeleeft en getroffen is door de ontzettende gevolgen van de watersnood, blijkt uit de tot nu toe binnengekomen gaven. Maandagmiddag omstreeks 17 uur was een bedrag van ruim 2 millioen gulden, uitgezonderd de vele stortingen per giro, die nog niet binnen zijn, ontvangen, terwijl daarnaast duizenden en nog eens duizenden kledingstukken aan de Rode-Kruispost in Den Haag wa ren ingeleverd. evenals het circus te Scheveningen en een deel van de H.T.M.-remise aan de Fruitweg beschikbaar gesteld. Het Rode Kruis heeft een speciaal bureau „Watersnood" ingesteld, dat gevestigd is op de Princessegracht 27, Den Haag. De leiding van dit bureau berust bij de heer J. C. Japikse, oud directeur van het voormalige Centraal- distributiekantoor. Alle aanvragen voor materiële hulp verlening komen bij dit bureau binnen en worden ten spoedigste door de ver schillende diensten uitgevoerd. Aanbie dingen voor materiële hulpverlening komen eveneens bij dit bureau binnen en worden daar gecoördineerd. (De telefoonnummers zijn 184790, 184791 en 184792.) Fantastische bedragen komen binnen. De Unilever schenkt een kwari millioen. In Almelo was na één middag collecte ren f 110.000 bijeengebracht. Hel Chris telijk Nationaal Vakverbond en de aan gesloten organisaties schonken f 80.000. Philips, de A.K.U. en de Ned. Bioscoop bond met het Biovacanlie-oord schonken ieder f 100.000, de Hoogovens f 50.000, het personeel van de Roti. Lloyd f 20.000. De Nederlandse meelimporteurs heb ben hun gezamenlijk bezit, 66.000 jute zakken, afgestaan. De georganiseerde textiel- en confectie-industrie heeft de regering gecoördineerde hulp aangebo den. Van allerlei kanten komen berichten over bedrijven waar ten behoeve van de getroffenen zal worden overgewerkt. Bij de Bat'a Zaterdag een halve dag, bij de D.A.F. de hele week een uur per dag, bij Philips twee uur, in de mijnen van Limburg Zaterdag 2 uur, De arbeiders van de A.K.U. zijn opgewekt acht uur loon af te staan, die van de Hoogovens vier uur. De extra opbrengst is even eens voor de slachtoffers van het water. De financiële actie van de stichting die de viering van het eeuwfeest der R.K. hiërarchie in Nederland voorbereidt, is opgeschort. Van de vele hulpverleningsacties noe men wij nog de actie „Kruideniers hel pen hun collega's". Aan alle textielon dernemingen in Twenthe en de Gelder se Achterhoek is aangeraden dat alle werknemers van hoog tot laag een va- cantie- of snipperdag afstaan. Het hier door ter beschikking gekomen bedrag wordt door de werkgevers met ten minste eenzelfde bedrag verhoogd. Ver wacht wordt dat hierdoor f 650.000 wordt bijeengebracht. DE OORZAAK VAN DE RAMP Het verloop van de slorm GISTEREN MELDDEN WE REEDS, dat een combinatie van wind en getij, die eenmaal op de millioen keren plaatsvindt, oorzaak is geworden van de dood en vernieling, welke over Nederland, Engeland en België gezaaid werd. Vandaag beschikken we over een rapport van de meteorologen, die de weerkaarten over de kritieke perioden hebben samengesteld. Aan het einde van de vorige week ont wikkelde zich op het Noordoostelijke deel van de Atlantische Oceaan een klei ne cycloon. Tezelfdertijd begon een ring van warme lucht, die zich uitstrekte van Afrika tot IJsland zich gestadig naar het Oosten te bewegen. De lucht uit deze gordel van hoge druk stroomde toe en voedde de cycloon, welke daardoor aanwies tot een groot stormcentrum. Tegelijkertijd duwde het warme lucht- front de storm naar het Oosten op, tot dat deze op de Noordzee aankwam over Schotland. Tengevolge van een tragische samen loop van omstandigheden bereikte de storm, toen hij boven de Noordzee was, zijn hoogtepunt juist op liet ogenblik, dat het springt^ in volle gang was. De scherpe Noordwester storm begon toen het woedende water als het ware open te rijten, waardoor dit met toenemende druk tegen het Zuidelijke „fleshals" van de Noordzee gestuwd werd, op het ogenblik, dat het getij met maximale kracht op de kust van dé lage landen beukte. De kracht ontwikkelde zich totdat iets onder deze enorme druk bezweek. Van zelfsprekend kwamen de slagen op de zwakste plekken van de dijken ;ot hardste aar via de riviermonden, 1» ge bieden bij 'i' mondingen van dt .de ren werd». zwaarst geteisterd. Hel verloop va.i vorm van deze mondjn- I gen (flesh, s, 1,0011de in het klein het zelfde beeld als dat van de Noordzee. Het is voor de eerste maal sinds zijn oprichting in 1935 dat het Nationaal Ram penfonds, dat een overkoepelende orga nisatie van het Nederlandse Rode Kruis, de Koninklijke Nationale Bond voor Red dingswezen en E.H.B.O. het „Oranje Kruis", het Nederlandse Rooms Katho lieke Huisvestingscomité en de „Alge meen Verenigde Commissie tot Leniging van rampen door watersnood in Neder land" is, op een dergelijke wijze in actie is gekomen. 't Loopt prima „En al liep de zaak tijdens de eerste I uren op Zondag nog wat stroef", zo ver- telde ons drs Jonker, „later op de dag kwam de machine hoe langer hoe beter op gang en thans loopt alles prima. Iets, wat uiteraard niet tot stand zou zijn ge- bracht, indien we daarbij niet de grootst mogelijke medewerking hadden verkre- gen. Dank zij de ons van alle kanten net ergst van alles getroffen werd, zitten nog velen op de daken van spontaan aangeboden kantoormeubelen, huizen en in de toppen van de bomen. Er zijn reeds talrijke mensen, v— -a gevankelijk Qp deze wijze in veiligheid hadden gebracht, door koude en ontbering bezweken. Deze ramp is de ergste in de Britse geschiedenis sedert 1703. Vierhonderd doden en wellicht '1000 vermisten HET ZAL NOG WEL ENKELE DAGEN DUREN, voordat men in Engeland kan gaan zoeken naar de vele slachtoffers van de verschrikkelijke watersnood. Tot dusver zijn al 400 doden geteld en men vreest, dat nog ongeveer 1000 mensen vermist worden. Dezen zouden zich bevinden in ondergelopen huizen. Tientallen lijken ziet men ronddrijven op het snel stromende water. Op het eiland Convey in de Theems, dat wel schrijfmachines, drukwerken, administra tiesystemen en alle dingen, die o£> een goed functionnerend kantoor nu eenmaal onontbeerlijk zijn", zo vervolgde de heer Jonker, „konden de vele vrijwilligers Zondagmiddag reeds volop aan de slag" Dat was wel nodig ook, want nauwe lijks was het beroep van het fondsbestuur op het Nederlandse volk om, waar maar enigszins mogelijk was en op wat voo; manier dan ook, steun aan de getroffenen te verlenen, de deur uit, of van alle deler, uit het vaderland kwamen de gaven en giften in een ononderbroken stroom binnen. De georganiseerde Nederlandse land bouw en de georganiseerde Nederlandse zuivelbedrijven schonken tezamen 1 mil lioen gulden, de Unilever voegde daar een kwart millioen aan toe, vier andere firma's zegden elk een bedrag van 100.000 gulden toe. Maar het waren niet alleen de grote industriëlen, die hun plicht begrepen. Men vreest het ergste voor de men sen, die op het eiland Canvey zijn geble ven, ondanks waarschuwingen. Het eiland, dat 8 km lang is, ligt thans on der water. Het werd in 1622 door de Nederlander Cornells Vermuijden droog gelegd, ^onderden mensen, die het eiland met wilden verlaten, worden als vermist bescnou\vd. Twee van de grootste olierafinnaderijen in Europa, eeu van de Vacuum Oil Cy.„ die pas gebouwd is en een van de Shell, zijn volkomen ondergelopen. Ze liggen od de Noordelijke oever van de Theems. Ook het eiland Foulness staat onder water. Een vliegtuig, dat boven dit ge bied neeft gevlogen, merkte geen teken van leven op. Over het lot van de 330 bewoners heerst grote ongerustheid. Een ücnuiiwa iiucnv giu.c migcuavucm. L11 \Vant af en aan komen honderden en groot aantal boten is op weg naar het honderden goede gevers op de Statenlaan eiland. Men hnnnf. noe- nn tiid de he ionderden goede gevers op de Statenlaan brengen wat zij missen kunnen. School kinderen, die in de klas een inzameling hebben gehouden of die hun spaarpot hebben omgekeerd, ouden van dagen die van een klein pensioen een gedeelte af staan voor hun zo zwaar getroffen land genoten. Na de niet onbemiddelde zakenman, die met de wagen voorreed en uit een behoorlijk gevulde portefeuille 100 gul den overreikt, klopt het oude Scheve- ningse vissersvrouwtje aan, dat met tra nen in de ogen enkele van de weinige guldens, die zij heeft, overhandigt. En zo gaat het door, jong en oud, rijk en arm, zij allen begrijpen wat hier op het spel staalt. Toen Dinsdagmiddag om 'n uur of vijf i balans werd opgemaakt, kon dan ook met grote vreugde worden geconstateerd, dat de 2 millioen gulden ruim overschre den waren. Ook uit het buitenland is reeds mede- leven met de actie van het rampenfonds betuigd. Verschillende buitenlandse fa- brieken hebben geneesmiddelen aange boden, De ambassadeur van Canada in ons land, zegde in een persoonlijke brief na mens hem en zijn vrouw een belangrijke gift toe. Alle ontvangen gelden worden geregis treerd, by welk omvangrijk werk de Rijksaccountantsdienst is ingeschakeld. Over de te verrichten uitgaven wordt door het bestuur van het fonds, dat zich bephalt tot het ontvangen en be heren van de gelden, met het ministerie van Binnenlandse Za ken overleg gepleegd. Naar de aard van de ramp worden de bedragen over de vier aangesloten verenigingen verdeeld. Naast de stroom van geld heeft het hoofdkantoor in Den Haag, dat onder leiding staat van drs. C. A. A. van Lutter- velt, ook enorme hoeveelheden kleding stukken, dekens, schoeisel enz. te ver werken gekregen. Al deze gaven worden doorgestuurd naar het Rode Kruis. De stroom van deze goederen heeft een der gelijke omvang genomen, dat men Dins dagmiddag de Houtrusthallen voor het opslaan van een en ander requireerde! En zelfs deze enorme hallen z|jn nietj «riL- voldoende. Nu zijn de KoninklUke stallen iMKri eiland. Men hoopt nog op tQd de be dreigden te kunnen bereiken. De eigenaren van Britse vissersvaar tuigen wachten op nieuws van meer dan 230 schepen, die op zee werden verrast. Talrijke schepen bevonden zich bij Schotland, toen de storm op z'n hevigst was. Koningin Elizabeth heeft het getrof fen gebied per auto bezocht. Zij sprak met vele mensen en bood haar medele ven en condoleanties aan. Churchill heeft een spoedzitting van z'n kabinet bijeen geroepen en opdracht gegeven, alles te mobiliseren voor reddings- en herstel werkzaamheden. Toen de 78-jarige mi nister-president een verklaring in het La gerhuis aflegde, was hij z'n gevoelens ln spanning wacht men af of de versterkte dijk -in Zuidland het houden zal. bijna niet meer meester. Britse troepen, aldus Churchill, die in de oorlog oojc voor hete vuren hebben gestaan, gaan nu naar de ontredderde gebieden om de bres in de Britse zeeverdediging te dichten en de veiligheid van het Britse volk te ver zekeren". De stad Sheemess, een belangrijke marinebasis aan de Tneems, is van buitenwereld afgesloten door een strook van ruim anderhalve km. water. De 16.000 inwoners bereiden zich reeds op een langdurige isolatie voor. Er heerst een groot gebrek aan voedsel. Electrici- teit is er helemaal niet en de gasdruk ls zeer laag. Lange rijen vrouwen staan uren te wachten op een rantsoentje wa ter. In Lowestoft werden 40 kinderen, die een hachelijk heenkomen hadden gezocht in een kerk, door agenten gered. De kinderen waren gevlucht voor een vloedgolf, toen zij op weg waren naar de Zondagschool. Met de golf achter zich aan vlogen ze de kerk binnen en klommen zij op het altaar. Het water in de kerk steeg snel. De onderwijzer, die bij hen wassloeg een raam stuk en schreeuwde om hulp. Drie agenten waadden daarop tot aan hun nek door het water om de kerkdeuren te openen. Met roei boten drong men daarna tot de kerk door en slaagde men er in, de kinderen en de onderwijzer te redden.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3