Tocht door een stukje aarde dat verging: het noodgebied van West-Brabant Vlucht boven verdronken land geeft een beeld van de ontstellende ramp GETEISTERD GEBIED Zelfs de getroffenen kunnen de volle omvang van de ramp niet begrijpen Ondanks gigantische hulporganisatie staat de mens nog vaak machteloos Verwoesting, leed, ellende en drama's Millioen mensen in nood Commando's hebben nauwelijks de tijd hun kleren te drogen 16.000 militairen verlenen hulp In weken s;eeii spoorweg-verkeer over Moerdijkbrug Dinsdag 3 Februari 1953(>) Pagina 3 (Van onze speciale verslaggever) WEST-BRABANT, 2 Febr. Deze tocht was een nachtmerrie. Een reis naar en gedeeltelijk door een stuk wereld dat vergaan, vernietigd is. Gesprekken met mensen die moedeloos, wanhopig, verbijs terd, vreemd-rustig of helemaal niets meer waren. Zij vertellen geschiedenissen die het hart doen breken, rustig en gelaten alsof ze het zelf nog niet konden geloven. De ervaringen op die dijk vlak bij Willemstad, in het café te Oudenbosch, aan de rand van het dode St. Philipsland, bij Moerdijk en Zevenbergen, bij Dinteloord en in Steenbergen, voor Klundert en Halsteren, in de evacuatiecentra te Breda, deze ervaringen zijn zo verschrikkelijk en in zo'n grote variatie aanwezig dat zij niet ten volle beschreven kunnen worden. Toch kunnen al deze verschrikkingen, al de belevenissen van deze dag worden samengevat met één woord: „het water". Steeds weer brak plotseling de weg af, steeds weer troffen wij zielige mensen en steeds weer klonk dat woord, gezegd vol ontzag en angst: „het water". Niemand kan vermoeden hoe groot de ramp is die ons land heeft getroffen. Elke voorstelling die men zich maakt blijft ver beneden de werkelijkheid. Een totaalbeeld kan men zich niet vormen. Want overal in de getroffen gebieden strekken zich nog die giftig, gemeen geelgroene vlakten uit: het wa ter. Vlakten die nog onvoorstelbaar veel verbergen. Onafzienbare watervlakten strekken zich uit aan weerszijden van de kapotgebeukte dijken In de vroege morgen reden wij naar West-Brabant met een voorstelling van de ramp, een voorstelling gebaseerd op de radio- en telex-berichten. In Oudenbosch kwam de realiteit. In een café zaten een paar mannen met rubberlaarzen en petten te luisteren naar de nieuwsberichten. Een vrouw van ongeveer 35 jaar voerde een druk gesprek. De mannen zeiden ja en nee maar keken de vrouw niet aan. „Maar ik zeg, ik evacueer niet verder voordat m'n man terug is, en toen zeiden ze: Nou, dan kun je hier zolang blijven." De vrouw spreekt zenuwachtig. „Haar man is gevonden, hij wilde de beesten nog losmaken en verdronk in de schuur. Niemand durft het haar te vertellen", fluistert de kastelein ons toe BIJ WILLEMSTAD Tegen negen uur stonden we op on geveer twee kilometer afstand van Willemstad. Verder ging onmogelijk, de dijk, die smalle weg tussen twee on afzienbare watervlakten was hier op twee plaatsen doorgebroken. Vlak ach ter het grootste gat had een boerderij gelegen. De tonnen water en aarde had- crcdcelte van de boerderij, die nu tot de dakrand in het water stond, weggeslagen. Een roeibootje voer rond de ruj'ne. „Zy zoeken twee oudere men sen, een boer en zuster, die daar ver dronken zijn", zei een man die naast ons stond. De zon speelde over de wa tervlakte en de daken van Willemstad. In de verte naderde een boot. Langzaam, van boerderij tot boerderij varend kwam de boot op de dijkweg. Mannen liepen naar de landingsplaats en auto's stel den zich op. De boot, een motor-pon ton, bemand met twee soldaten en een etuk of zes evacué's meerde. Een oude re dame met zware wallen onder de ogen, een meisje en drie mannen stap ten uit. Een man bleef zitten. Zjjn been was in een deken gewikkeld. Voorzichtig tilde men hem uit de boot en droeg hem in een auto. Zaterdag had hij zijn been gebroken. Er was geen dokter in Willemstad, nu, Maandag, ging hij naar een ziekenhuis. Twee mannen stapten in onze wagen. Een moest naar Roosendaal waar zijn vrouw in het ziekenhuis lag, de andere wilde naar Klundert waar zijn moeder naar een 83-jarige tante was geëvacueerd. Terug over de dijk naar Fijnaart. Links en rechts woningen en boerderijen geheel of gedeeltelijk onder water. Balken, pakken stro, kippenhokken klotsten te gen de dijk. Ergens voor een raam stond een pot bloemen. De bovenste rand van de pot stak nog net boven het water uit. Binnen dreef meubilair en door de kapotte ruiten wapperden gordijnen. De bevolking was om 1 uur 's nachts geëvacueerd. Op de dijk stonden mannen, auto's militairen. Met pontons werd vee op gehaald dat in hoger gelegen weien stond. Vier koeien tot de buik in het water, dicht bij elkaar, een stuk ver der twee paarden. De weg naar Klun dert was afgesloten, een gat in de dijk. Een vijftigtal militairen stond te wach ten op vrachtwagens die zakken zand aanvoerden. Kwam zo'n wagen dan was hjj in een minimum van tijd ge lost, de zakken verdwenen in het ter, zonder dat er zichtbaar iets aan het gat verandex-de. „Klundert is ge- evacueerd", zei een der soldaten. „Maar mijn moeder", zei de man bij ons in wagen. Toen stapte hij uit. Misschien heeft hij een boot gevonden die naar Klundert ging of weet hij nu waar zijn moeder naar toe gebracht is Via Oudenbosch over Oud-Gastel naar. Dinteloord. De polder aan weers zijden van deze weg is droog gebleven. In Dinteloord wemelde het van militai ren en vrachtwagens die zandzakken aanbrachten. Ergens werd een dijk ver sterkt. Tussen Dinteloord en Steenber gen reden wij weer langs grote stuk ken water. Steenbergen leek een mili tair kamp. Op de markt stonden can- tine-wagens. Soldaten namen een' kop koffie en gingen dan weer ergens aan het werk. Wij reden richting Nieuw- Vosmeer. De rijweg die naar deze plaats voerde dook diep weg in het water. Van Nieuwvosmeer kon niemand iets vertellen. Wel zijn er al ver scheidene slachtoffers aangedreven. HET DODE DORP Via een smalle weg tussen ontzag lijke watervlakten reden we naar St. Philipsland .In een draai van de dijk lag dit dorp. Twee mannen waren meegere den. Z\j zaten stil en verbaasd achter in de wagen. Af en toe spraken ze. ,Toen de dijk doorbrak steeg het wa ter zo snel dat we niet meer naar bui ten konden. Mijn vrouw, dochter en ik zijn naar de zolder gegaan en later door het zolderraam over drijvend wrakhout op de djjk gekomen die tien meter tegenover onze voordeur ligt", vertelde een. „Wat een ramp", was al les wat de ander zei. Hij had twee ver wanten verloren. Sinds Zaterdagmiddag had hy 2 uur geslapen. We stapten uit en liepen over een glibberige dijk naar het dorp. Rijen huizen tot aan de dak goot in het water. Tussen de dijk waar wjj op stonden en de tegenoverliggende rij huizen dreef van alles. Dode koeien, een compleet zachtgroen bankstel, ma trassen, een geheel bed, kisten, vaten ■,n butagasflessen, vazen en tafels. ,Daar stond de school", wees een man. NIETS dan wat wrakhout is er van overgebleven. Een auto stond beneden aan de dijk, het water klotst tegen de laadbak die vol zit met dode biggen. Een stuk verder zjjn vier huizen weg geslagen, geheel weggeslagen. Tegen de dijk lag een motorboot met twee soldaten en iets verder een roei boot. De motorboot was kapot. De schroef gebroken op een paal of een muur. In de verte staken de daken van boerderijen boven waten uit. Een vlieg tuig scheerde er laag overheen. „Daar zitten mensen op het dak", zei een have loos geklede man die met een stok in het drijvend beddegoed duwde. Men kon ze zien. De mensen op het dak hadden lap pen waar ze mee zwaaiden. Zij zaten er al van Zaterdagnacht. „Ze seinen de hele tijd", zei de man met de stok. „We kun nen er niet komen". Met veel moeite werd het roeibootje enkele meters van de dijk afgewerkt. De straffe wind wilde het telkens terugdrukken. Na een kwar tier hadden de roeiers zich met palen tot bij een ingestort huis gewerkt hoogstens tien meter van de dijk af! Zij haalden een bromfiets op en brachten hem naar de kant. Niemand van de mannen keek in de richting van het dak met de men sen,.. Een felle striemende hagelbui sloeg neer. Er dreef een Turkse trom «n een pop en een kast en boeken. In boompjes hin gen kledingstukken, 'n Wieg was half op de djjk getrokken, naast een dood var ken. Wij liepen terug. Iemand gleed uit over een dode kat. Hagel en regen... IN OUDENBOSCH De weg naar Halsteren stond onder water. Op terugweg naar Oudenbosch kwamen wy convooien Limburgse vrachtwagens vol zakken zand tegen. Mannen en vrouwen dreven koeien en paarden die gered werden, voort. In Oudenbosch, dit centrum van hulpver lening dronken we een kop koffie. Grauwe mannen stonden hier. Door de radio klonk een bericht over de nood op Beveland. Stilte in de gelagkamer ,,'t Is een karwei" zuchtte er een. „Het water". Dan viel er weer stilte. SOLDATEN OMGEKOMEN Een jongen uit Fijnaart vertelde „Binnen een half uur steeg het water twee meter. Mijn broer wilde zijn zwager aan de overkant waarschuwen. Toen die naar buiten kwam met zijn vrouw en schoonmoeder, viel hij en werd door de stroom meegesleurd". Een ander is er bij geweest toen een man en een vromv vanmorgen van het dak werden gehaald. Zij hadden in nachtgewaad in de regen gezeten. Een half uur nadat ze bevrijd waren zakte het huis ineen. Een ponton van de militairen is omgeslagen bij Fij naart. Enkele soldaten zijn omgekomen, markt. Enkele soldaten zijn omgekomen, waarschijnlijk vier, maar niemand kon dit met zekerheid zeggen. Voor het leger hebben deze mensen de grootste lof. Commando-troepen uit Rozendaal gingen tot aan de schouders door het water om te helpen. Een sol daat brak zyn been. Een ander werd bewusteloos binnengebracht. Toen hij bijkwam en droge kleren had aange trokken, ging hy er weer op uit. NAAR MOERDIJK Wij reden verder. In Etten op de markt stonden koeien en paarden bijeen. Tientallen. Van hieruit worden zij verder gebracht. Nu ging het via Breda richting Moerdijk. Bij Terheyden begonnen weer de watervlakten. Moerdijk was niet. meer bereikbaar. Via Zevenbergschehoek geheel geëvacueerd en gedeeltelijk onder water naar Roodevaart. Op de smalle dijk daar stonden auto's en bussen wachten op de boten die de inwoners van Moerdijk evacueren. Een boot kwam aan vol stille mensen met koffertjes en bun deltjes. Studenten van de koloniale land bouwschool uit Deventer hielpen hier. De bussen vertrokken naar Breda in een gierende, ijzige sneeuwstorm. By Zevenbergschehoek stonden hon derden soldaten. Hier dreigde een nieu we dijkdoorbraak. Grauw en vuil ston den de militairen, zij losten wagens met zakken zand en bouwden een dam. Sinds Zondagmiddag 2 uur waren deze kerels in actie. Op terugweg naar Breda passeerden militaire colonnes. Manschappen en ma teriaal werd vervoerd, lichtaggregaten en zakken zand, voedsel en schijnwer pers, die straks als de nacht is gevallen weer evenals in de vorige nacht, on schatbare diensten zullen bewijzen... De bussen met evacué's waren allang verdweDen. EVACUATIE-CENTRA In „Concordia" te Bred>. zaten de eva cué's. Koffie, soep en bro<d werd rond gebracht. In een zijkamer van da grote zaal lag een meisje op een brancard. Jonge moeders zaten daar met babies. Door een luidspreker werd een chauffeur met wagen gevraagd voor Beek. „Ja", een heer ging naar veren. Even later vertrok de luxe-wagen met evacué's. Veel geëvacueerden konden niet direct verder gebracht worden. Zij gingen naar de kazarnes van de stad. In de Chassée-kazerne verbleven op dat ogenblik 280 mensen. De keukens werkten op volle kracht en de militairen deden alles om het de vluchtelingen zo prettig mogelijk te maken. In deze ka zerne was zelfs een baby-kamer inge richt. Mensen uit Klundert, Zevenbergen en Moerdijk vertoefden hier De meesten wilden niet verder. Zij wilden zo gauw mogelijk terug, maar eerst moet het wa ter zakken en toch kunnen zij onmoge lijk tot zolang in de kazernes blijven. Drama's, drama's, de hele dag door en overal. DE HULPVERLENING Herhaalde malen konden wij ons van daag overtuigen va.n de enorme krachts- inspa nning bij de hulpverlening. Burgers en militairen, overheid en particulieren doen wat zij kunnen maar de chaos is nog zo groot en de omstandigheden zijn zo moeilijk dat deze hulp nauwelijks vol doende is. Als eerst het water gaat zak ken en het weer rustiger wordt, als men eerst de volle omvang van de ramp kan overzien dan pas kan men beginnen met de leniging van de nood in zijn geheel. Wy hebben gepoogd zo sober mogelijk onzo indrukken te geven. Uit enkele plaatsen slechts konden wy een be knopt relaas geven. De ellende die wy zagen is niet te beschrijven. Vele hart verscheurende tonelen waren zo vol leed dat wij ze niet kunnen weergeven. Tien duizenden hebben alles verloren. ALLES. Die oude man die treurig vertelde dat zyn hele postzegelverzameling weggedre ven was, die boerenjongen wiens wed strijdduiven omkwamen, het jongetrouw- de stel dat zijn nieuwe huisraal kwyt werd. zy zyn nog niet zo zwaar getrof fen als hun lotgenoten die familie en be staan en bezit verloren. Laten wij de hemel oprecht danken dat wij gespaard bleven, VIJFTIG TOT TACHTIG DIJKDOORBRAKEN GETEISTERD GEBIED, 2 Febr. Er zijn een millioen mensen in nood in het Nederlandse ramp gebied. Dit deelde dr. ir. J. van Veen, hoofdingenieur van Rijks waterstaat, mede aan generaal Eddy, de opperbevelhebber van het Amerikaanse leger in Europa. Bij dit onderhoud waren minister Staf, staatssecretaris Kranenburg en generaal Buurman van Vreede aan wezig. Het grootste deel van Zuid-West Holland staat onder zout water en binnenhavens zijn moeilijk te berei ken. Hij zei moeilijk te kunnen mee delen, hoeveel bressen er in de dij ken waren geslagen, doch hij schat het aantal op 50 tot 80. Hij vervolgde, dat vele mensen zich nog in bomen ophouden en te apathisch zijn om ge bruik te maken van door vliegtuigen gedropte rubberboten. Amphibievoer- tuigen zijn het enige middel om deze mensen te verlossen. Generaal Buurman van Vreede ver klaarde. dat evacuatie en herstel van de verbindingen de voornaamste on middellijke taak is. Generaal Eddy zeide, dat hij al het mogelijke zal doen om de nood te verlichten, maar dat de omvang van de nood zo ont zettend is, dat hij nog niet kan zeg gen, hoeveel hulp de Amerikaanse strijdkrachten kunnen verlenen. Spoor wykt voor schepen UTRECHT. 2 Febr. De Nederlandse spoorwegen hebben vanavond het spoor wegverkeer AmsterdamHaarlem en AmsterdamZaandam enige malen on geveer 1 uur stilgelegd' om een groot aantal van het IJsselmee;- afkomstige botters door te laten, waartoe de Sin- gelgiaehtbrug nabij de Centraal Station te Amsterdam moest worden geopend. De botters waren onderweg naar de getrof fen gebieder- Maar vóór dat wij dit doen laten wij geven geld en goederen. De tienduizenden die met één slag van alles beroofd en in ellen dige omstandigheden geplaatst werden hebben het nodig. Heel hard nodig. Zeer veel vee ie bij de ramp verdronken, maar een gedeelte van de veestapel werd toch gered. Hier ziet men een kudde koeien, van Fijnaart e.o. afkomstig door het dorp Hoeven trekken op weg naar een droge stal. (Foto „Visie") Soldaten zij hébben een groot aandeel in het reddingswerk bemannen een boot. Ergens zonden ng paarden zijn op een of ander droog stukje land en die wilden ze gaan halen. De opwaaiende kleding laat zien hoe straf de wind nog over het koude water joeg. Deze foto werd gemaakt in de omgeving van Zwingel spaan ten westen van Klundert. (Foto „Visie"') Wat aanspoelt van de barre watervlakte, het herinnert soms op tragische wijze aan het gewone, geruste en veilige dagelijkse leven: een h-obbelpaard, een loasteil (Foto „Visie") Woorden schieten te kort (Van een speciale correspondent) ROOSENDAAL2 Febr. TCaf moet men grijpen uit dit diep tragisch ge beuren I Men weet het niet, de indruk ken zijn veel en vrywel alle indroevig. Mag ilc enkele beelden in mijn herinne ring terugroepen, dan zie ik ergens bij de Moerdijk een man en een vrouw met twee kleine kinderen, geassisteerd door twee militairen, in een boot op het wa ter zwalken. Een paard staat nog net met zijn kop boren water van zijn stal uif naar buiten te kijken. Een boeren knecht waadt tot zyn borst door het wa ter om de touwen, waarmee het vee in de stallen is vastgebonden, los te snij den. Hij rukt aan de halsters van de die ren, doch onwrikbaar blijven ze staan, onwillig om tiointig meter door het water te ivaden en de veilige wal te be reiken. Te Fijnaart wordt een gebroken, oude man een Rode Kruispost binnen gebracht en snikkend vertelt hijhoe zijn vrouw in de nacht van het dale is gegleden en in het kolkende water is verdwenen. Een lid van de commando's uit Roosendaal kan de dringende bede van een hoofdingeland niet weerstaan en zwemt met een touw om zijn middel naar een honderd meter verder gelegen boerderij, waar de vrouw van de inge land en diens twee kinderen op dé bo- venvwdieping zyn samengedrongen. Hij brengt een verbinding tot stand- en weet. behalve dit peziu ook de buren te red den. In een hoog verhitte bunker te Roosendaal staan dampende comman do's hun kleren droog te stomen. Zojuist zijn ze doornat uit het watergebied te ruggekeerd en hun enige wens is zo spoedig mogelijk met droge plunje weer terug te keren. Ergens op een droog stuk Zand staan honderden stuks loeiend vee met volle uiers. Zij zijn voorlopig gered, maar vele zyn zwaar ziek en zullen binnen kort aan longontsteking sterven. Ieder roept- om boten, maar men ziet er slechts weinigEn een ieder vloekt en klaagt, waarom er nu juist op dit punt geen vaartuigen zijn die de hulpeloze slachtoffers, die dear ginds uit de bovenverdiepingen met handdoe- ken zwaaien, kunnen redden. En komt er eindelijk een boot, dan kan men vrij wel niets tegen de nog steeds hard waaiende urind oproeien en telkens wordt de schuit weer teruggeslagen. De buitenboordmotoren kan men eerste tientallen meters vaak niet ge bruiken, doordat ze vastslaan in de bo- den. Het is telkens weer een demonstra- van menselijke onmacht tegen de kracht van de elementen, die daar rond de Moerdijk en rond Willejnstad nog Opmars van alle kanten naar het geteisterd gebied (Van een speciale A.N.P.-verslaggever). VLIEGVELD VALKENBURG, 2 Februari. „Zes-en-dertig uur van honderden rampberichten hebben niet zoveel indruk gemaakt als deze snelle tocht met een legervliegtuig over de eindeloze watervlakten, waarin men de vormen van som mige eilanden nog aan wat dijkkruinen en verdronken dorpskernen herkennen kan. Het water op het overstroomde land heeft doorgaans een gramv-gele kleur van de lucht uit gezien, zodat het ietwat afsteekt tegen de buitendijkse stromen. Aan de beweging van schepen en auto's in en rond de verdronken gebieden kan men zien, dat hulp geboden wordt. Op de stromen zwoegen tal van grote en kleine schepen. Vliegtuigen' van marine, luchtmacht en KLM snorren rusteloos af en aan, duiken zo diep mogelyk en werpen dan rubberboten, zakken brood en andere noodzakelijke ma terialen op of vlakby droge plekken af. Wy zagen een klein pleziervaartuig, vol geredden, dat nog een rubberboot vol vluchtelingen naar veiliger plek sleepte. Ook elders voer men met rubberboten rond om geïsoleerde mensen naar de ri ijken en zo mogelyk vandaar naar een evacuatiecentrum te brengen". Aldus een speciale ANP-verslaggever, die een vlucht van 1V2 uur boven het verdronken land van Zuid- Holiand en Zeeland heeft gemaakt. Wy vlogen langs de kust naar De Hoek. Het lijkt alsof de duinrand mei een reusach tig scheermes is rcchtgesne- den. Voorbij Hoek van Hol land het reservaat De Beer dat er tamelijk geteisterd uitziet. De verbindingsdijk door de Brielse Maas is ge havend, maar heel. Op Voome-Putten ontwaart men de eerste overstroomde gebie den rond HellevoeCsluis en Zuidland en dan ,aan de over kant van het haringvliet. Goeree-Overflakkee, een schier onafzienbare water vlakte, gemarkeerd door een droge duinrand langs de Noordzee en verder hier en daar een dijk. die soms door brede stroken water van doorbraken wordt onder broken. SCHOUWEN-DUIVELAND Het gebied van Haamstede het voornaamste gespaard .cbleven gebied van Schou- .ven-Duiveland. Noord-Beve land lijkt gedeeltelijk dooi de zee verzwolgen, al krijgt men de indruk, dat het water niet bijzonder hoog staat. Van sommige huizen kan men de voordeuren bijna geheel zien. Bij Kortgene en Geersdyk is de toestand ongetwijfeld het ergste. De rest van het eiland lijkt matig getroffen. Het is in de lucht boven dit ver dronken land moeilijk navi geren. Doorgaans is het ge makkelijker zich op de duin- kust en de zeegaten te oriën teren. dan op de eilanden en hun dorpen. WALCHEREN Walcheren ziet er bijna even troosteloos uit als de voorgaande eilanden. De ver nielingen bij Vlïssingen lijken van boven af aanzienlijk. Het oostelijke en zuidelijke deel van Zeeland's tuin is op nieuw verdronken. ZEEUWSCH VLAANDEREN Langs de kust van west- Zeeuwsch-Vlaanderen vlie gend, lijkt de situatie daar gunstiger. In de buurt van Terneuzen in oost Zeeuwsch- Vlaanderen staan vry veel polders blank. Ernstiger is de situatie bij Walsoorden en Hontenisse. Bij eb ziet men het water door de gaten in de dijk de Schelde in stromen. ZUID BEVELAND Zwaar is de wonde, die aan de zware zeedijk in de punt van Baarland op Zuid Beve land is toegebracht. De ach terliggende polders zijn volge stroomd. Ten oosten van het kanaal KruinïngenWemel- dinge zit eveneens een groot gat in de dyk. Kruiningen is slechts herkenbaar aan de vorm van de veerhavenhoof- den en de daken der huizen. Een der veerboten ligt hon derden meters landinwaarts. De streek van Krabbendyke ligt als een eiland van geluk zaligheid tussen de grote wa tervlakten, die zich verder naar Rilland en noordelijk daarvan uitstrekken. De in druk wordt gewekt, dat zo wel de grote weg naar Goes als de spoorlijn gedeeltelijk overspoeld en weggeslagen zy'n. Van de brede Ooster- schelde af gezien, lijkt het of deze zeearm zich diep land inwaarts voortzet in het ge bied van Wocnsdrecht, zuide lijk van Bergen op Zoom en noordelijk van die stad in de richting HalsterenSteenber gen. THOLEN Over een grotendeels ge spaard gebleven Tholen ont waart men dan in de verte reeds de geweldige water vlakte rond Dinteloord, Wil lemstad en Moerdijk. Vandaar komende lijken de over stroomde gebieden van de Hoeksche Waard, het eiland van Dordt en IJsseLmonde minder ernstig, hoewel zy op zlchzelve reeds rampzalig genoeg zijn. Een benauwende indruk daarentegen maken de Alblasser- en Krlmpener waarden. Langs vele dijken en op droge plekken ziet men dood of levend rundvee en paar den, doorgaans zonder dat er mensen by zyn. In enkele, ten dele droog liggende dor pen draaien de molens Sn de felle koude wind. Nu en dan vagen hagel- en regenvlagen over de eindeloze watervlak ten, waar mensen huiveren en wachten op hulp, die zy niet kunnen ontberen. Men lean het zich Indenken hoe zij zich voelen, maar men zou hetzelfde lot moeten onder gaan om zich geheel te kun nen realiseren hoe afschuwe lijk hun toestand is. De hulp komt. Daarvoor is Nederland in de weer, daartoe zyn dui zenden en tienduizenden pa raat. Schepen zyn onderweg. Men ziet ze allerwege op de stromen. Moeizaam worstelen gemotoriseerde autocolonnes langs modderige wegen, waar men niet snel genoeg komen kan. schieten vlieg tuigen te hulp. Terug van een vlucht boven hot ver dronken land van Zuid-Hol land en Zeeland kan i slechts één ding zeggen: watersnood is ontzettend. En wat verder aan indrukken kan worden gegeven slechts een beeld in woorden. De werkelijkheid Is veel. veel erger. steeds hoogtij vieren. Stormvlagen jagen de natte sneeuwbuien over het geteister de land, waar nog steeds slachtoffers vallen en satanisch loert sovns het bleke gelaat van de zon door de wolkenflar den. Mensen worstelen voor hun leven, elke minuut van deze vreselijke dagen en het is de tragiek, dat vaak eerder de dijken dicht moeten of nieuwe doorbra ken moeten voorkomen, voordat men zich kan bekommeren om het lot van de duizenden, die met angst om het hart wachten op een roeiboot, die hen naar de veiligheid daar heel t« de verte ken brengen. WAT DE D'JKEN VOOR ONS BETEKENEN DEN HAAG, 2 Febr. Ruim 16.000 militairen zijn ingezet om onder het centrale bevel van luitenant-generaal D. C. Buurman Van Vreeden assis tentie te verlenen in het geteisterde gebied. Bovendien worden nog 20.000 man in reserve gehouden voor het hulpverleningswerk. De militairen dichten dijken en helpen bij de eva cuatie. Personeel van luchtmacht en marine is niet achtergebleven. Tien tallen schepen, tot zelfs zeven mij nenvegers toe, en vliegtuigen zijn bij het reddingswerk ingeschakeld. Het ingeschakelde marinepersoneel be draagt 2000 man. Hulptrreinen met Amer. genietroepen onderweg UTRECHT, 2 Febr. De spoorwegen verwachten vannacht om 4.00 uur in Venlo uit de Amerikaanse zóne van Duitsland een hulptrein met Ameri kaanse genietroepen, die naar de ge troffen gebieden gaan. UTRECHT, 2 Febr. Vandaag is een nauwkeurig onderzoek in gesteld naar de situatie bij de Moerdijkbrug. Daarbij is geble ken, dat tussen Dordrecht en de Moerdijkbrug, onmiddellijk ten noorden van de brug, drie kilo meter spoorbaan vrijwel is weg geslagen. Ten zuiden van de brug is een gat van 700 meter in de spoordijk ontdekt. De spoor wegen verwachten dan ook, dat de herstelwerkzaamheden aan de spoorbaan bij de Moerdijkbrug een kwestie van ten minste we ken zal worden. Alle verkeer van het zuiden naar het noorden, dat van deze verbinding gebruik placht te maken, wordt voorlopig via Utrecht—Den Bosch afge wikkeld. hidewater r'- ''s-Gfaver^ao? r' MotfdwcSS'CÉ: - G •gdyjcnï'ce* i'^0e:f(..N.#UA.wr.c5~:.A>:vP-'.Cfi.sAa50 V'JD ,T v—

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2