Nationaal Rampenfonds in volle actie Reeds meer dan 2 millioen binnen Almel° §af f 3- In Stavenisse stonden wat mensen... GEZIN MET HELICOPTER VAN DAK GERED Oost-Zeen wsch-Vlaanderen begint met clroogmalen Impressies van vliegtocht hoven het verdronken Zeeuwse land In Numansdorp thans 67 doelen Dordtse Biesbosch toch ondergelopen per inwoner I)E MAASBODE DINSDAG 3 FEBRUARI 1953 PAGINA 3 Zandzakken uitgeworpen voor Walcheren en Tholen BOVEN HET GETEISTERDE GEBIED, 2 Februari. V OOR de derde maal vandaag is de X I opgestegen om hulp te bieden. Voor de derde maal draaien de motoren warm voor een vlucht boven de geteisterde gebieden. Er is gezegd dat een Dakota om twaalf uur zou opstijgen van het vliegveld Valkenburg. Wij zijn er om twaalf uur. En daar staan vliegtuigen. Kleine legervliegtuigen en grote Dakota's Aan die kleine legervliegtuigen heb je niets. En Dakota's heeft men niet genoeg. De Amerikanen, die in Duitsland zijn gelegerd, hebben al hulp toegezegd met Packets, dat zijn „Flying Boxcars". De Marine-Luchtvaartdienst heeft Mitchells en Harpoons ingezet. Maar eerst moet er worden gedropped. Daarvoor zijn de vliegtuigen allereerst nodig. Zolang moeten wij wachten. Natuurlijk! Daar op een droge zandplaat van vijf bij vijf meter staan wat koeien bijeen. Die hebben misschien al twee dagen geen verzorging meer gehad. Wie zal ze daar weghalen? Men kan daar niet ko men. De dijken met hun smalle wegen steken wel boven de watervlakte uit, maar die dijken zijn hier en daar door broken en men kan niet verder komen dan het gat in die dijk. Ergeris op een huis zitten wat mensen die zwaaien met een laken, maar wat kan een vliegtuig doen, dat daar niet landen kan? In dc verte zien wij een he licopter stilstaan boven een verdronken huis. Om mensen te redden? Wij weten het niet. Wij zijn er te ver van af om het precies te kunnen waarnemen. Wy vliegen over Stellendam, Middel- harnis naar Tholen. Daar zyn zakken nodig die wij boven Stavenisse moeten uitwerpen. Waar is Stavenisse nu? Een vierkant pleintje met wat huizen en een haven. Daar liggen enige boten en wij hopen maar dat. die daar heen gevaren zijn om hulp te bieden. Een grote graan silo is in tweeën gebroken. Wat dood vee ligt er op een kleine plek grond. Geen mens en geen levend stuk vee is er te zien. Daken van huizen, die bo ven het water uitsteken. Twee lange rijen boomtoppen, die vertellen, dat hier een weg loopt. Een heg in het vierkant, die net boven het water uitkomt en die zegt dat hier de boer zijn eigen tuin had. Maar van de boerderij is niets meer te zien. Ergens in water varen boten. Om hulp te verlenen. Noodseinen met een laken Het hele personeel van de Luchtmacht- dienst is gisteren al op Valkenburg gearriveerd op het bericht, dat alle dienstplichtigen zich onmiddellijk naar hun onderdelen moesten begeven. Zij heb ben de hele nacht gepakt. En nu nog ligt de grootste hangar vol met stapels broden, die worden aangevoerd door grote brood fabrieken, vrachtauto's vol. Tn die uren dat wij daar staan, komen die vrachtauto's vol broden aanrijden. De een na de ander Het geurt naar vers brood in'die hangar. De broden worden op stapels gezet en daarna in zakken gedaan om te worden afgegooid in de geteisterde gebieden, waar nog mensen zijn, die van de buitenwereld zijn afgesloten. Die staan daar op een paar vierkante meter soms en wachten op hulp. Eindelijk is het zover. Majoor Simon de Jong heeft het besluit genomen. Met de volgende Dakota zullen wij kunnen mee vliegen. Hij beeft toch parachutes te kort en alleen de duizenden zakken die nodig zijn om de dijken te dichten, kunnen wor den meegenomen. Voor de fans met voed sel en de jerrycanes met water zijn er geen parachutes genoeg meer. En zakken hebben geen parachutes nodig. De vier voedselpaketten die reeds in de Dakota geladen zijn, voorzien van een j parachute kunnen ook met het vliegtuig van de Rijksluchtvaartschool, dat tege- lijk met ons zal opstijgen, worden ver- i voerd en afgeworpen. Als hij alleen de zakken meeneemt, kunnen wij ook mee. De deuren uit de vracht-Dakota zijn weggenomen om het droppen te verge makkelijken. Majoor De. Jong, de com- mandant van de „Transva", vliegt zelf. Langs de kanten zijn de banken neerge klapt en daar liggen nu de zakken die straks in de noodgebieden met zand zui len worden gevuld om de gaten in de dijken te dichten. Het zijn 7500 zakken tezamen wegende 1500 kg. Dertig pakken ieder van vijftig kilo. Met riemen vastgemaakt De afwerpers zijn de dienstplichtige soldaat Van de Water uit Laren, de beroepssoldaat le klasse Crama uit Leiden. Verder vliegen mee de sergeant Smakman uit Amsterdam en de luitenant Haakman uit Bergen. Direct achter ons vertrekken twee toe stellen van de Rijksluchtvaartschool. „Beac'n-Crafts", die ieder vijftien rubber boten aan boord hebben. Soldaat Van de Water er. soldaat Crama, hebben zich tegenover de open deur aan de tegenoverliggende wand met riemen 1 vastgemaakt. Deze zijn zo lang dat zij, als zij de zakken en de levensmiddelen, drop- pen, precies tot aan de uitgang kunnen komen, maar er niet uit kunnen vallen. W-ij zullen naar Stavenisse en naar I Vlissingen vliegen. Dat wil zeggen vlakj boven Vlissingen naar Souburg, waar men bezig is de dijken te dichten. Binnen de j kortst mogelijke tijd vliegen wij al boven Scheveningen.'Langs het strand zien wij de boulevard. Aan het einde daarvan ligt j hei schip dat daar vanmorgen is gestrand, j Het. land houdt op Wij gaan verder. Dan houdt ineens het land op en begint het water. Zoeven 1 hebben wij nog een grote stoet van glazen kassen gezien en mooie huisjes die in een j ordelijke rij tezamen stonden. Maar plot- seling zitten wij boven Voorne en Putten en is er niets dan een eindeloze water- vlakte. Hier en daar ligt de kom van een dorpje op een zandbank in het midden, j Een kerkje omgeven door wat huisjes. De j dijken steken boven het water uit, maar zijn op vele plaatsen doorbroken. Galen van tien, vijftig, honderd, duizend meter, j En daar doorheen stroomt traag maarj onverbiddelijk het water. Een witte streep, zo uit d'e hoogte. En het vloeit terug naar de zee. Maar dat is bedriegelijk. Het is nu eb. Straks als het weer vloed is, zal het water door die gaten in omgekeerde rich- ting stromen, landwaarts. mensen ze op hun hoofd krijgen is het middel erger dan de kwaal. Ze zouden ook op het dak van een ondergelopen en ondermijnd huis kunnen vallen. En dan is vijftig kilo te veel. Men kan ook niet in het wilde weg droppen. Het meeste zou dan in het water terecht komen en verloren f^aan. Dus vliegt majoor De Jong precies langs een dijkje en dan geeft hij het laatste sein. Daar gaan ze. Tlkens 150 kilo, telkens drie pakken van vijftig kilo. Als maar schuurt die Dakota rond Souburg. Telkens weer zien wij dat ondergelopen land. Die rij huisjes op het droge waar het water wrakhout, modder, riet en allerlei tegen- j aan heeft gesmeten. Dat waren tuintjes bij vredige huisjes. Dit zijn chaotische plekken zoals Noè moet hebben gevonden na de stranding van zijn ark. Als de lading zakken is afgegooid, vlie gen wc terug naar het Noorden. Naar Stavenisse op Tholen. Maar nog voor we goed en wel van Souburg zijn afgezwaaid, komen we in een donkere hagelbui terecht. Majoor De Jong scheurt de kist er door heen, die schudt en schokt in dit natuur geweld. Hij raast er doorheen. We vliegen nu Oostelijk boven de Schelde. Het water stroomt nu weer sneller door de gaten naar binnen. Het is vloed geworden. Een lange aak vaart de Schelde af. Een ander vliegtuig hangt tegenover ons laag op het water en laat plotseling aan een parachute levensmiddelen neer. Het verdwijnt lang zaam tussen de huizen van Stavenisse, waar nu een paar mensen bij elkaar staan op de dijk. Er liggen omgevallen en inge storte bunkers. Als we drie keer rond Stavenisse'heb ben gevlogen, is ook de laatste lading zandzakken uitgeworpen. Dan gaan we huiswaarts via Steenbergen, Dinteloord, Middelharnis, Dordrecht. Wij denken aan Noë en de zondvloed. F. S. In 's Gravendeel worden de bewo ners met behulp van rubberboten in veiligheid gebracht. Chaotische plekken Wü vliegen van Stavenisse over Noord en Zuid-Beveland en over Middelburg naar Vlissingen. Eerst gaan wij droppen in Souburg. De afwerpers liggen op de bodem van de Dakota met banden vast gebonden. De sergeant en de luite nant slepen de zandzakken naar de ope ning. Drie pakken stapelen zij bovenop elkaar voor het gat van de uitgang. En dan maar wachten. De Dakota draait scherpe bochten rond het dorp. Een mecano komt vertellen waar er gedropped moet worden. Als er twee keer wordt gebeld van uit de cockpit moet de zaak klaar staan voor het gat van de uit laat. Bij de derde bel van de piloot moe ten de afwerpers in actie komen en de pakken er uit gooien. De kist schuift dan mestal precies langs een dijkje. Je kunt deze pakken niet droppen boven de droge kom van een ondergelopen dorp. Als de Alle inwoners van Numansdorp, die zich nog in nood bevonden, heeft men gisteren kunnen redden. Het aantal slachtoffers in deze I gemeente is gestegen tot 67. De geredden zijn ondergebracht (in Klaaswaal. Koningin Juliana heeft gistermorgen ook een bezoek Igebracht aan het zwaar getroffen' Numansdorp. Tot hun ontzetting hebben de landbouwers van de Dordtse Bies bosch hun prachtige polder, een ge bied van 1400 a. lóOO ha, Maandag toch nog verloren zien gaan. De naast de Bicsbosch gelegen Prinsenpolder was Zondag al overstroomd. De scheiding tussen de Prinsen polder en de Dordtse Biesbosch, een kade, die de Onde Veerweg wordt genoemd, brak door, zodat nu het water uit de Prinsenpolder in de Dordtse Bies bosch stroomt. De polder staat blank en de schade is, evenals overal elders op het eiland van Dordrecht, enorm, j Alle polders ten Zuiden van de j Wieldrechtse zeedijk zijn nu ver loren. Prins wil helpen bij reddingswerk Z. K. H. Prins Bernhard heeft met de Nederlandse regering telefonisch overleg gepleegd over zyn vervroegdo terugkeer. De Prins zal terugreizen met het lijnvlïeg- tulg van dc KLM. dat Dinsdagmorgen van het vliegveld Idlewild vertrekt en Woens dag ochtend op Schiphol aankomt. Z. K. H. heeft verschillende afspraken kunnen uit stellen. Zodat hij weer naar dc Ver. Staten over enkele weken hoopt terug te keren. Tijdens de lunch, die Maandag aangebo den werd door dc New Yorkse Kamer van Koophandel heeft Prins Bernhard in een rede gezegd, dat hij niets meer wist over de rampspoed dan wat hij uit de nieuws berichten in Amerika vernomen had. „Dat is reden waarom ik besloten heb mijn be zoek aan New York te bekorten en onmid dellijk naar mijn land terug te keren, ten einde te helpen bij de redding en het her stel van de getroffen gebieden, voor zo ver mij dat mogelijk is, aldus de Prins. Koninklijk jacht noodhospitaalschip Op koninklijk bevel wordt het koninklijke jacht „Piet Hein" cp de rijkswerf te Den Helder met ..man en macht vaarklaar gemaakt. Heden vertrekt het schip naar Amsterdam, waar het snel tot noodhospitaalschip zal worden in gericht. Zo spoedig mogelijk zal dit drij vende koninklijke hospitaal naar de rampgebieden vertrekken. Prinses Beatrix geeft haar nieuwe fiets H- K- H. Prinses Beatrix heeft spontaan het nieuwe rijwiel, da; haar op haar verjaardag werd aangeboden door een rijwielhandel te Soestdijk. geschonken aan de 'hulpacties voor het Rode Kruis. Ook gisteren heeft de luchtvaart zich bij (le hulpverlening niet onbetuigd gelaten. Op het vliegveld Valkenburg zün bergen werk verzet. Grote hoeveelheden I geconserveerde levensmiddelen, brood, rubberboten en vele andere artikelen en materialen zün in eendrachtige samenwerking door vliegtuigen van de Marine- luchtvaartdienst, de L.S.K., de Rijksluchtvaartschool, de K.L.M. en niet te ver geten door twee vliegboten van Rescue-Service" van de Amerikaanse luchtmacht hoven de overstroomde delen van ons land afgeworpen. Ook de helicopter van de I Marine-Luchtvaartdienst heeft goede diensten bewezen. Toen gistermiddag een ,,Sea-Ötter" een marine-amphibievliegtuig tussen Oude- en Nieuwe Tonge op Goeree-Overflakkee was geland en vergeefs probeerde een rubberboot af te leveren aan een geïsoleerde boerderij de stroom was te sterk kwam de helicopter te hulp om vanuit de lucht het reddingswerk voort I te zetten. De inwoners hadden zich op het dak voorlopig in veiligheid kunnen stellen. De. toestand werd echter met het uur gevaarlijker: de boerderij was al gedeeltelijk I ingestort. Een touwladder werd uit de helicopter neergelaten, en na enige aarze- ling waagde, de zoon de luchtreis. Zijn jongere zusje eif w.mdotfe zijn bejaarde moeder overwonnen hierop haar vrees, waarna het drietal veilig naar Nieuwe Tonge kon worden overgebracht. De oudste zoon, die nog in de boerderij was j achtergebleven, trof het minder gelukldg. Nadat de helicopter weer boven de boerderij was teruggekeerd, stapte ook hij op de touwladder. Zo onder op de touwladder kon hij behouden op de dichtstbijzijnde dijk worden afgezet. Hij I kon niet aan boord worden genomen, doordat de hijsinrichting onklaar was I geraakt. De binnendijken houden het De toestand in Zeeuwsch-Vlaanderen is thans, met uitzondering van enkele streken ten Oosten van de Braakman veel gunstiger. In vele gemeenten staat reeds geen watèr meer. Men is met man en macht bezig de dijken te dich ten. "Vandaag begint men met het leeg pompen van enkele polders. ..Wij hebben thans de indruk, dat de binnendijken het verder wel zullen hou den en het overgrote gedeelte van de polders in 't Oostelijke deel van Zeeuwsch-. Vlaanderen gered is", zo verklaarde ons de burgemeester van Kloosterzande. Wind en weder dienende zou heden met't droogmalen van de Oost-Zeeuwsch- Vlaamse polders begonnen worden- Rond Terneuzen zijn 250 militairen van de kaderschool uit Weert aangeko men. Dezen zijn met herstelwerkzaam heden aan de dijken van de polders rondom Terneuzen begonnen. Men hoopt vandaag met het droogmalen van de Nieuw-Neuzenpolder ten Westen van Terneuzen en de Nieuw Olthene-polder ten Oosten van deze stad te beginnen.. Terneuzen heeft nu weer een normale verbinding over land met Sas van Gent. Bij de burgemeester en de politie van Terneuzen zijn geen slachtoffers gemeld. Het zwaar getroffen Hontenisse Rond het zwaar getroffen Hontenisse, ■aar zoals reeds gemeld, 8 slachtoffers betreuren zijn, staan 2000 hectaren blank. Men is onder leiding van de rent meester van de kroondomeinen, H. A. A. baron Collot d'Escury, met het dichten an de polder begonnen. Gisteravond is men er in geslaagd de dijk van de Kruis polder te dichten en heden hoopt men ook hier bij goed weer met droogmalen te kunnen beginnen- De Westkust flink aangetast De hele West-Zeeuwsch-Vlaamse kust heeft weer 'n tol aan het water moeten betalen. Cadzand's haven staat onder zware druk; de duinen zijn over kilo meters lengte aangetast en de glooien de helling is in een gapende afgrond veranderd- Verderop, in.de richting Breskens, is de dijk op verscheidene plaatsen ernstig aangetast. Vrijwilligers uit alle plaatsen zijn naar de bedreigde plaatsen vertrok ken. waar men met zandzakken de weg geslagen gedeelten versterkte; bunkers, welke op vele plaatsen in de duinen stonden, verzakten en gemetselde ver sterkingen spoelden weg. Zeer actief toonde zich bij het bieden van hulp een ploeg uit Oostburg, waar honderden aan de oproep gehoor hebben gegeven; eventuele doorbraken konden hier door de Slaperdijk worden opgevan gen. In Breskens was op zeker ogenblik de toestand zeer critiek, doch hier is een aanmerkelijke verbetering ingetreden. De zeedijk van de H-oofdplaatpolder heeft aan de druk van het water niet kunnen weerstaan; enige woningen in deze polder zijn weggespoeld. Hetzelfde geldt voor Thomaspolder; het vergde zeer veel inspanning om de zakken zand öp de plaats van bestemming te krijgen. Alle beschikbare tractoren en auto's wer den- gebruikt en ook door middel van paarden werden de zakken aangevoerd- Kromstafactie wijkt voor nood De Stichting 18531953 „Honderd Jaar Kromstaf" deelt mede, het volkomen vanzelfsprekend te achten, dat alle krachten, dus ook die, welke zich in dienst hebben gesteld van de „Kromstafactie", zich thans concentreren op de hulpverlening aan de slachtoffers van de nationale ramp- Zy acht deze hulpverlening primair. Haar actie en plannen handhaaft zij echter totdat een juist en volledig overzicht van de ramp is verkregen. Alsdan zal zij ten spoedigste mede delingen doen van eventuele wyzi- gingen in die actie en plannen, die de meest drastische zouden kunnen zijn- De ramp die Nederland heeft ge troffen, en die honderden mensen 't leven heeft gekost. Luchtopname van de overstromingen te Ooli- gensplaat, de huizen staan tot aan de dakgoot onder toater. (Luchtopname ANP-foto) In het statige herenhuis op de Statenlaan 81 te Den Haag staat sinds Zondagochtend, enkele uren nadat het vreselijke nieuws over de ramp, die zich langzaam maar zeker over Nederland aan het voltrekken was, bekend was geworden, de bel niet stil en rinkelen vrijwel constant de telefoons. Daar op het hoofd kwartier van het Nationaal Rampenfonds, stromen van alle zijden de bijdragen binnen en worden aan biedingen in de meest uiteenlopende vorm tot hulp van de getroffenen gedaan, een spontane reactie op de oproep tot steun van het Rampenfonds. Hoe zeer het Nederlandse volk met de slachtoffers meeleeft en getroffen is door de ontzettende gevol gen van de watersnood, blijkt duidelijk uit de tot nu toe binnengekomen gaven. Maandagmiddag om streeks 17 uur was een bedrag van ruim 2 millioen gulden uitgezonderd dan de vele stortingen per giro, die nog niet binnen zijn ontvangen, terwijl daarnaast duizenden en nog eens duizenden kle dingstukken aan de Rode-Kruispost te Den Haag waren ingeleverd. Na één middag collecteren is in Almelo 110.000 bijeengebracht voor het Rampenfonds. Dit betekent dat in deze ruim 40.000 inwoners tellende Overijsselse stad per inwoner onge veer drie gulden is ingezameld. I Het is voor de eerste maal sinds zijn oprichting in 1935, dat het Nationaal I Rampenfonds, dat een overkoepelende organisatie is van het Nederlandse Rode Kruis, de Koninklijke Nationale Bond voor Reddingswezeu, de L.H.B.O., liet „Oranje Kruis", het Nederlandse R. K. Huisvestingscomité- en de „Algemeen Verenigde Commissie tot Leniging van rampen door watersnood in Nederland", op een dergelijke wijze in actie is gekomen. „Al liep de zaak tijdens de eerste uren 1 op Zondag nog wat stroef", zo vertelde I ons drs H. Jonker, „later op de dag kwam j de machine hoe langer hoe beter op gang en thans loopt alles prima. Iets, wat uiter- 1 aard niet tot stand zou zijn gebracht, in dien we daarbij niet de grootst mogelijke medewerking hadden verkregen. Dank zij de ons van alle kanten spontaan aange- i boden kantoormeubelen, schrijfmachines, j drukwerken, administratie-systemen en alle dingen, die op 'n goed functionnerend I kantoor nu eenmaal onontbeerlijk zijn", vervolgde de heer Jonker, „konden de vele vrijwilligers Zondagmiddag reeds volop aan de slag". Dat was wel nodig ook, want nauwelijks I was het beroep van het fondsbestuur op het Nederlandse volk om, waar maar i enigszins mogelijk was en op wat voor i manier dan ook, steun aan de getroffenen I te verlenen, de deur uit. of van alle delen I uit het vaderland kwamen de gaven en giften in een ononderbroken stroom bin- De georganiseerde Nederlandse land- i bouw en de georganiseerde Nederlandse zuivelbedrijven schonken tezamen 1 mil lioen gulden; een vooraanstaande Neder landse industrie voegde daar een half millioen aan toe; vier andere firma's zeg- j den elk een bedrag van 100.000 gulden toe. Maar het waren niet alleen de. grote industriëlen, die hun plicht begrepen, 1 want af en aan komen honderden en hon derden goede gevers op de Statenlaan brengen, wat zy missen kunnen: school- kinderen, die in de klas een inzameling j hebben gehouden of die bun spaarpot heb- ben omgekeerd: ouden van dagen die van een klein pensioen een gedeelte afstaan voor hun zo zwaar getroffen landgenoten; na de niet onbemiddelde zakenman, die I met de wagen voorrijdt en uit een behoor- I lijk gevulde portefeuille 100 gulden over- reikt, klopt het oude Schcveningse vissers- j vrouwtje aan, dat met tranen in de ogen enkele van dc weinige guldens, die ze iiseft, overhandigt. En zo gaat het door, jong en oud, ryk en arm, zy allen bo- j grijpen wat hier op het spel staat. I Ook uit het buitenland is reeds mede leven met de actie van het Rampenfonds betuigd. Zo heeft de Wereldraad van Kerken te Genève financiële hulp toege zegd; voorts hebben verschillende buiten landse fabrieken geneesmiddelen aange boden. De ambassadeur van Canada in ons land zegde in een persoonlijke brief namens hem en zijn vrouw een belangrijke gift toe. Alle ontvangen gelden worden geregis treerd, bij welk omvangrijk werk de rijks accountantsdienst is ingeschakeld. Over de te verrichten uitgaven wordt door hel bestuur van het fonds, dat zich bepaalt tot het ontvangen en beheren van de gelden, met het ministerie van binnen landse zaken overleg gepleegd. Naar de aard van de ramp worden de bedragen over de aangesloten verenigingen ver deeld. Naast de stroom van geld heeft het hoofdkantoor te Den Haag, dat onder leiding staat van drs C. A. A. van Lut- tervelt, ook enorme hoeveelheden kleding stukken, dekens, schoeisel enz. enz. te ver werken gekregen. Al deze gaven worden doorgestuurd naar het Rode Kruis. De stroom van deze goederen heeft een der gelijke omvang aangenomen, dat men Dinsdagmiddag de Houtrusthallen voor het opslaan van een en ander requireerde. Rampencomité Londen In Londen is door de Nederlandse ver en i- nigingen het „Rampencomitè te Londen" opgericht oncler ere-voorzitterschap van H. M.'s ambassadeur mr D. U. Stikker. Voorzitter is de heer J. N. Tollenaar. Het' comité stelt zich ten doel fondsen en kle dingstukken te verzamelen onder de Ne derlanders in Engeland. Inzameling in Elten De drost van Elten heeft medegedeeld, dat er in zijn grenscorrectiegebied reeds 1742 bijeen is gebracht. Een wagen met goederen is onderweg ten behoeve van do slachtoffers van de getroffen gebieden. Rotterdamse rederijen sturen boten De Koninklijke Rotterdamse Lloyd heeft haar motorboot „Lloydmail", de firma Ruys en Co haar m.s. „Spartan" beschik baar gesteld. Ook de motorsloep van de gisteren uit Indonesië teruggekomen „Ma- tarani" wordt terstond voor hulpverlening uitgerust. Bemanning en passagiers van de gisteren vertrokken „Overijssel" brach ten op de valreep 390 bijeen; bemanning en passagiers van de „Modjokerto" maak ten uit de Middellandse Zee telegrafisch 823 over. De gezamenlijke kernen van de Kon. Rotterdamse Lloyd hebben een dag loon aangeboden, het personeel sloot zich hieï'- bij aan en zo kwam 20.000 bijeen. De Bata-fabrieken in Best gaan Zater dag een halve dag overwerken; de direc tie zal het beschikbaar komende bedrag verdubbelen; van dit geld zullen schoenen worden geschonken. De D.A.F.-autofabrieken in Eindhoven gaan deze hele week iedere dag een uur overwerken. Grote giften De Unilever heeft een kwart millioen geschonken, de Nederlandse Bioscoop bond en de Stichting Bio-Vaeantie-Oord 100.000. Gisteren draaide het eerste filmnieuws van de ramp in de bioscopen; vSn heden tot en met 12 Februari wordt in alle bio scopen gecollecteerd. De Nederlandse Meelimporteuvs hebben hun bezit aan jute zakken, 66.000 stuks, ter beschikking gesteld, De Algemene Nederlandse Bouwbedrijfs- bond staat 10.000 of, de directie van de Hoogovens 50.000; onder het personeel van dit bedrijf wordt een inzameling ge organiseerd. De georganiseerde textiel- en confectie- industrie heeft gecoördineerd hulp aange boden aan de regering; afgezien van plaat selijke. hulp aan het Rode Kruis wordt iedere fabriek verzocht, de circulaire van haar eigen vereniging af te wachten. N. V. Philips Gloeilampenfabrieken heeft aan het Nationaal Rampenfonds een be drag van 100.000 aangeboden; bovendien heeft het personeel, dat 25.000 mensen om vat, het besluit genomen om in de ko mende week twee uren over te werken ten behoeve van de slachtoffers van de ramp. Dit laatste bedrag zal door de N. V. Phi lips worden aangevuld met de rcsultatei), verkregen uit deze extra-arbeid. Ook de directie van de Algemene Kunst zijde Unie N. V. te Arnhem stelt een be drag van honderdduizend gulden ter be schikking; de ondernemingsraad van de AKU besloot aan de werknemers aan te bevelen, ten behoeve van het Rampen fonds afstand te doen van acht uur loon of 4 procent van het maandsalaris; enige personeelsfondsen van de Aku hebben eveneens bijdragen toegezegd. De directie van de Hoogovens heeft een bedrag van vijftigduizend gulden aangebo den; onder het personeel wordt een lij st adie gehouden; gesuggereerd wordt vier uur loon of 2 procent van het maandsa laris. Het personeel van Van der Heem N. V. heeft zich bereid verklaard een dag loon af te staan; de directie legt er een even groot bedrag bij. Het Christelijk Nationaal Vakverbond heeft aan het Nationaal Rampenfonds doen weten, dat het C.N.V. en de aange sloten organisaties een bedrag van 80.000 voor dit fonds beschikbaar stellen. Iemand die onbekend wenst te blijven, beeft aan een afdeling van het Nationr.nl Rampenfonds, de Algemene vcreenigde commissie ter leniging van rampen dnor watersnood in Nederland te Anw'erdrm (opgericht in 1852) een bedrag van 193.000 geschonken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 2