Nationaal Rampenfonds in volle actie
Reeds meer dan 2 millioen binnen Almel° §af f 3-
In Stavenisse stonden wat mensen...
GEZIN MET HELICOPTER
VAN DAK GERED
Oost-Zeen wsch-Vlaanderen
begint met clroogmalen
Impressies van vliegtocht hoven het
verdronken Zeeuwse land
In Numansdorp
thans 67 doelen
Dordtse Biesbosch
toch ondergelopen
per inwoner
I)E MAASBODE DINSDAG 3 FEBRUARI 1953 PAGINA 3
Zandzakken uitgeworpen voor Walcheren
en Tholen
BOVEN HET GETEISTERDE GEBIED, 2 Februari.
V OOR de derde maal vandaag is de X I opgestegen om hulp te bieden.
Voor de derde maal draaien de motoren warm voor een vlucht boven
de geteisterde gebieden. Er is gezegd dat een Dakota om twaalf uur zou
opstijgen van het vliegveld Valkenburg. Wij zijn er om twaalf uur. En daar
staan vliegtuigen. Kleine legervliegtuigen en grote Dakota's Aan die kleine
legervliegtuigen heb je niets. En Dakota's heeft men niet genoeg. De
Amerikanen, die in Duitsland zijn gelegerd, hebben al hulp toegezegd met
Packets, dat zijn „Flying Boxcars". De Marine-Luchtvaartdienst heeft
Mitchells en Harpoons ingezet. Maar eerst moet er worden gedropped.
Daarvoor zijn de vliegtuigen allereerst nodig. Zolang moeten wij wachten.
Natuurlijk!
Daar op een droge zandplaat van vijf
bij vijf meter staan wat koeien bijeen.
Die hebben misschien al twee dagen
geen verzorging meer gehad. Wie zal ze
daar weghalen? Men kan daar niet ko
men. De dijken met hun smalle wegen
steken wel boven de watervlakte uit,
maar die dijken zijn hier en daar door
broken en men kan niet verder komen
dan het gat in die dijk.
Ergeris op een huis zitten wat mensen
die zwaaien met een laken, maar wat
kan een vliegtuig doen, dat daar niet
landen kan? In dc verte zien wij een he
licopter stilstaan boven een verdronken
huis. Om mensen te redden? Wij weten
het niet. Wij zijn er te ver van af om
het precies te kunnen waarnemen.
Wy vliegen over Stellendam, Middel-
harnis naar Tholen. Daar zyn zakken
nodig die wij boven Stavenisse moeten
uitwerpen. Waar is Stavenisse nu? Een
vierkant pleintje met wat huizen en een
haven. Daar liggen enige boten en wij
hopen maar dat. die daar heen gevaren
zijn om hulp te bieden. Een grote graan
silo is in tweeën gebroken. Wat dood
vee ligt er op een kleine plek grond.
Geen mens en geen levend stuk vee is
er te zien. Daken van huizen, die bo
ven het water uitsteken. Twee lange
rijen boomtoppen, die vertellen, dat hier
een weg loopt. Een heg in het vierkant,
die net boven het water uitkomt en die
zegt dat hier de boer zijn eigen tuin had.
Maar van de boerderij is niets meer te
zien. Ergens in water varen boten. Om
hulp te verlenen.
Noodseinen met een
laken
Het hele personeel van de Luchtmacht-
dienst is gisteren al op Valkenburg
gearriveerd op het bericht, dat alle
dienstplichtigen zich onmiddellijk naar
hun onderdelen moesten begeven. Zij heb
ben de hele nacht gepakt. En nu nog ligt
de grootste hangar vol met stapels broden,
die worden aangevoerd door grote brood
fabrieken, vrachtauto's vol. Tn die uren
dat wij daar staan, komen die vrachtauto's
vol broden aanrijden. De een na de ander
Het geurt naar vers brood in'die hangar.
De broden worden op stapels gezet en
daarna in zakken gedaan om te worden
afgegooid in de geteisterde gebieden, waar
nog mensen zijn, die van de buitenwereld
zijn afgesloten. Die staan daar op een paar
vierkante meter soms en wachten op hulp.
Eindelijk is het zover. Majoor Simon de
Jong heeft het besluit genomen. Met de
volgende Dakota zullen wij kunnen mee
vliegen. Hij beeft toch parachutes te kort
en alleen de duizenden zakken die nodig
zijn om de dijken te dichten, kunnen wor
den meegenomen. Voor de fans met voed
sel en de jerrycanes met water zijn er
geen parachutes genoeg meer. En zakken
hebben geen parachutes nodig.
De vier voedselpaketten die reeds in
de Dakota geladen zijn, voorzien van een j
parachute kunnen ook met het vliegtuig
van de Rijksluchtvaartschool, dat tege-
lijk met ons zal opstijgen, worden ver- i
voerd en afgeworpen. Als hij alleen de
zakken meeneemt, kunnen wij ook mee.
De deuren uit de vracht-Dakota zijn
weggenomen om het droppen te verge
makkelijken. Majoor De. Jong, de com-
mandant van de „Transva", vliegt zelf.
Langs de kanten zijn de banken neerge
klapt en daar liggen nu de zakken die
straks in de noodgebieden met zand zui
len worden gevuld om de gaten in de
dijken te dichten. Het zijn 7500 zakken
tezamen wegende 1500 kg. Dertig pakken
ieder van vijftig kilo.
Met riemen vastgemaakt
De afwerpers zijn de dienstplichtige
soldaat Van de Water uit Laren, de
beroepssoldaat le klasse Crama uit
Leiden. Verder vliegen mee de sergeant
Smakman uit Amsterdam en de luitenant
Haakman uit Bergen.
Direct achter ons vertrekken twee toe
stellen van de Rijksluchtvaartschool.
„Beac'n-Crafts", die ieder vijftien rubber
boten aan boord hebben.
Soldaat Van de Water er. soldaat Crama,
hebben zich tegenover de open deur aan
de tegenoverliggende wand met riemen 1
vastgemaakt. Deze zijn zo lang dat zij, als
zij de zakken en de levensmiddelen, drop-
pen, precies tot aan de uitgang kunnen
komen, maar er niet uit kunnen vallen.
W-ij zullen naar Stavenisse en naar I
Vlissingen vliegen. Dat wil zeggen vlakj
boven Vlissingen naar Souburg, waar men
bezig is de dijken te dichten. Binnen de j
kortst mogelijke tijd vliegen wij al boven
Scheveningen.'Langs het strand zien wij
de boulevard. Aan het einde daarvan ligt j
hei schip dat daar vanmorgen is gestrand, j
Het. land houdt op
Wij gaan verder. Dan houdt ineens het
land op en begint het water. Zoeven 1
hebben wij nog een grote stoet van glazen
kassen gezien en mooie huisjes die in een j
ordelijke rij tezamen stonden. Maar plot-
seling zitten wij boven Voorne en Putten
en is er niets dan een eindeloze water-
vlakte. Hier en daar ligt de kom van een
dorpje op een zandbank in het midden, j
Een kerkje omgeven door wat huisjes. De j
dijken steken boven het water uit, maar
zijn op vele plaatsen doorbroken. Galen
van tien, vijftig, honderd, duizend meter, j
En daar doorheen stroomt traag maarj
onverbiddelijk het water. Een witte streep,
zo uit d'e hoogte. En het vloeit terug naar
de zee. Maar dat is bedriegelijk. Het is nu
eb. Straks als het weer vloed is, zal het
water door die gaten in omgekeerde rich-
ting stromen, landwaarts.
mensen ze op hun hoofd krijgen is het
middel erger dan de kwaal. Ze zouden
ook op het dak van een ondergelopen en
ondermijnd huis kunnen vallen. En dan
is vijftig kilo te veel. Men kan ook niet
in het wilde weg droppen. Het meeste
zou dan in het water terecht komen en
verloren f^aan. Dus vliegt majoor De
Jong precies langs een dijkje en dan
geeft hij het laatste sein.
Daar gaan ze. Tlkens 150 kilo, telkens
drie pakken van vijftig kilo. Als maar
schuurt die Dakota rond Souburg. Telkens
weer zien wij dat ondergelopen land. Die
rij huisjes op het droge waar het water
wrakhout, modder, riet en allerlei tegen- j
aan heeft gesmeten. Dat waren tuintjes
bij vredige huisjes. Dit zijn chaotische
plekken zoals Noè moet hebben gevonden
na de stranding van zijn ark.
Als de lading zakken is afgegooid, vlie
gen wc terug naar het Noorden. Naar
Stavenisse op Tholen. Maar nog voor we
goed en wel van Souburg zijn afgezwaaid,
komen we in een donkere hagelbui terecht.
Majoor De Jong scheurt de kist er door
heen, die schudt en schokt in dit natuur
geweld. Hij raast er doorheen. We vliegen
nu Oostelijk boven de Schelde. Het water
stroomt nu weer sneller door de gaten
naar binnen. Het is vloed geworden. Een
lange aak vaart de Schelde af. Een ander
vliegtuig hangt tegenover ons laag op het
water en laat plotseling aan een parachute
levensmiddelen neer. Het verdwijnt lang
zaam tussen de huizen van Stavenisse,
waar nu een paar mensen bij elkaar staan
op de dijk. Er liggen omgevallen en inge
storte bunkers.
Als we drie keer rond Stavenisse'heb
ben gevlogen, is ook de laatste lading
zandzakken uitgeworpen. Dan gaan we
huiswaarts via Steenbergen, Dinteloord,
Middelharnis, Dordrecht. Wij denken aan
Noë en de zondvloed.
F. S.
In 's Gravendeel worden de bewo
ners met behulp van rubberboten
in veiligheid gebracht.
Chaotische plekken
Wü vliegen van Stavenisse over Noord
en Zuid-Beveland en over Middelburg
naar Vlissingen. Eerst gaan wij droppen
in Souburg. De afwerpers liggen op de
bodem van de Dakota met banden vast
gebonden. De sergeant en de luite
nant slepen de zandzakken naar de ope
ning. Drie pakken stapelen zij bovenop
elkaar voor het gat van de uitgang. En
dan maar wachten. De Dakota draait
scherpe bochten rond het dorp.
Een mecano komt vertellen waar er
gedropped moet worden. Als er twee keer
wordt gebeld van uit de cockpit moet de
zaak klaar staan voor het gat van de uit
laat. Bij de derde bel van de piloot moe
ten de afwerpers in actie komen en de
pakken er uit gooien. De kist schuift dan
mestal precies langs een dijkje. Je kunt
deze pakken niet droppen boven de droge
kom van een ondergelopen dorp. Als de
Alle inwoners van Numansdorp,
die zich nog in nood bevonden,
heeft men gisteren kunnen redden.
Het aantal slachtoffers in deze
I gemeente is gestegen tot 67.
De geredden zijn ondergebracht
(in Klaaswaal. Koningin Juliana
heeft gistermorgen ook een bezoek
Igebracht aan het zwaar getroffen'
Numansdorp.
Tot hun ontzetting hebben de
landbouwers van de Dordtse Bies
bosch hun prachtige polder, een ge
bied van 1400 a. lóOO ha, Maandag
toch nog verloren zien gaan. De naast
de Bicsbosch gelegen Prinsenpolder
was Zondag al overstroomd. De
scheiding tussen de Prinsen polder en
de Dordtse Biesbosch, een kade, die
de Onde Veerweg wordt genoemd,
brak door, zodat nu het water uit de
Prinsenpolder in de Dordtse Bies
bosch stroomt. De polder staat blank
en de schade is, evenals overal elders
op het eiland van Dordrecht, enorm, j
Alle polders ten Zuiden van de j
Wieldrechtse zeedijk zijn nu ver
loren.
Prins wil helpen bij
reddingswerk
Z. K. H. Prins Bernhard heeft met de
Nederlandse regering telefonisch overleg
gepleegd over zyn vervroegdo terugkeer.
De Prins zal terugreizen met het lijnvlïeg-
tulg van dc KLM. dat Dinsdagmorgen van
het vliegveld Idlewild vertrekt en Woens
dag ochtend op Schiphol aankomt. Z. K. H.
heeft verschillende afspraken kunnen uit
stellen. Zodat hij weer naar dc Ver. Staten
over enkele weken hoopt terug te keren.
Tijdens de lunch, die Maandag aangebo
den werd door dc New Yorkse Kamer van
Koophandel heeft Prins Bernhard in een
rede gezegd, dat hij niets meer wist over
de rampspoed dan wat hij uit de nieuws
berichten in Amerika vernomen had. „Dat
is reden waarom ik besloten heb mijn be
zoek aan New York te bekorten en onmid
dellijk naar mijn land terug te keren, ten
einde te helpen bij de redding en het her
stel van de getroffen gebieden, voor zo
ver mij dat mogelijk is, aldus de Prins.
Koninklijk jacht
noodhospitaalschip
Op koninklijk bevel wordt het
koninklijke jacht „Piet Hein" cp
de rijkswerf te Den Helder met
..man en macht vaarklaar gemaakt.
Heden vertrekt het schip naar
Amsterdam, waar het snel tot
noodhospitaalschip zal worden in
gericht.
Zo spoedig mogelijk zal dit drij
vende koninklijke hospitaal naar
de rampgebieden vertrekken.
Prinses Beatrix geeft haar
nieuwe fiets
H- K- H. Prinses Beatrix heeft
spontaan het nieuwe rijwiel, da;
haar op haar verjaardag werd
aangeboden door een rijwielhandel
te Soestdijk. geschonken aan de
'hulpacties voor het Rode Kruis.
Ook gisteren heeft de luchtvaart zich bij (le hulpverlening niet onbetuigd
gelaten. Op het vliegveld Valkenburg zün bergen werk verzet. Grote hoeveelheden
I geconserveerde levensmiddelen, brood, rubberboten en vele andere artikelen en
materialen zün in eendrachtige samenwerking door vliegtuigen van de Marine-
luchtvaartdienst, de L.S.K., de Rijksluchtvaartschool, de K.L.M. en niet te ver
geten door twee vliegboten van Rescue-Service" van de Amerikaanse luchtmacht
hoven de overstroomde delen van ons land afgeworpen. Ook de helicopter van de
I Marine-Luchtvaartdienst heeft goede diensten bewezen.
Toen gistermiddag een ,,Sea-Ötter" een marine-amphibievliegtuig tussen
Oude- en Nieuwe Tonge op Goeree-Overflakkee was geland en vergeefs probeerde
een rubberboot af te leveren aan een geïsoleerde boerderij de stroom was te
sterk kwam de helicopter te hulp om vanuit de lucht het reddingswerk voort
I te zetten.
De inwoners hadden zich op het dak voorlopig in veiligheid kunnen stellen. De.
toestand werd echter met het uur gevaarlijker: de boerderij was al gedeeltelijk
I ingestort. Een touwladder werd uit de helicopter neergelaten, en na enige aarze-
ling waagde, de zoon de luchtreis. Zijn jongere zusje eif w.mdotfe zijn bejaarde
moeder overwonnen hierop haar vrees, waarna het drietal veilig naar Nieuwe
Tonge kon worden overgebracht. De oudste zoon, die nog in de boerderij was
j achtergebleven, trof het minder gelukldg. Nadat de helicopter weer boven de
boerderij was teruggekeerd, stapte ook hij op de touwladder. Zo onder op de
touwladder kon hij behouden op de dichtstbijzijnde dijk worden afgezet. Hij
I kon niet aan boord worden genomen, doordat de hijsinrichting onklaar was
I geraakt.
De binnendijken houden het
De toestand in Zeeuwsch-Vlaanderen is
thans, met uitzondering van enkele
streken ten Oosten van de Braakman
veel gunstiger. In vele gemeenten staat
reeds geen watèr meer. Men is met
man en macht bezig de dijken te dich
ten. "Vandaag begint men met het leeg
pompen van enkele polders.
..Wij hebben thans de indruk, dat de
binnendijken het verder wel zullen hou
den en het overgrote gedeelte van de
polders in 't Oostelijke deel van Zeeuwsch-.
Vlaanderen gered is", zo verklaarde ons
de burgemeester van Kloosterzande.
Wind en weder dienende zou heden
met't droogmalen van de Oost-Zeeuwsch-
Vlaamse polders begonnen worden-
Rond Terneuzen zijn 250 militairen
van de kaderschool uit Weert aangeko
men. Dezen zijn met herstelwerkzaam
heden aan de dijken van de polders
rondom Terneuzen begonnen. Men hoopt
vandaag met het droogmalen van de
Nieuw-Neuzenpolder ten Westen van
Terneuzen en de Nieuw Olthene-polder
ten Oosten van deze stad te beginnen..
Terneuzen heeft nu weer een normale
verbinding over land met Sas van Gent.
Bij de burgemeester en de politie van
Terneuzen zijn geen slachtoffers gemeld.
Het zwaar getroffen
Hontenisse
Rond het zwaar getroffen Hontenisse,
■aar zoals reeds gemeld, 8 slachtoffers
betreuren zijn, staan 2000 hectaren
blank. Men is onder leiding van de rent
meester van de kroondomeinen, H. A. A.
baron Collot d'Escury, met het dichten
an de polder begonnen. Gisteravond is
men er in geslaagd de dijk van de Kruis
polder te dichten en heden hoopt men
ook hier bij goed weer met droogmalen
te kunnen beginnen-
De Westkust flink aangetast
De hele West-Zeeuwsch-Vlaamse kust
heeft weer 'n tol aan het water moeten
betalen. Cadzand's haven staat onder
zware druk; de duinen zijn over kilo
meters lengte aangetast en de glooien
de helling is in een gapende afgrond
veranderd-
Verderop, in.de richting Breskens, is de
dijk op verscheidene plaatsen ernstig
aangetast. Vrijwilligers uit alle plaatsen
zijn naar de bedreigde plaatsen vertrok
ken. waar men met zandzakken de weg
geslagen gedeelten versterkte; bunkers,
welke op vele plaatsen in de duinen
stonden, verzakten en gemetselde ver
sterkingen spoelden weg.
Zeer actief toonde zich bij het bieden
van hulp een ploeg uit Oostburg, waar
honderden aan de oproep gehoor hebben
gegeven; eventuele doorbraken konden
hier door de Slaperdijk worden opgevan
gen. In Breskens was op zeker ogenblik
de toestand zeer critiek, doch hier is een
aanmerkelijke verbetering ingetreden.
De zeedijk van de H-oofdplaatpolder
heeft aan de druk van het water niet
kunnen weerstaan; enige woningen in
deze polder zijn weggespoeld. Hetzelfde
geldt voor Thomaspolder; het vergde
zeer veel inspanning om de zakken zand
öp de plaats van bestemming te krijgen.
Alle beschikbare tractoren en auto's wer
den- gebruikt en ook door middel van
paarden werden de zakken aangevoerd-
Kromstafactie wijkt
voor nood
De Stichting 18531953 „Honderd
Jaar Kromstaf" deelt mede, het
volkomen vanzelfsprekend te
achten, dat alle krachten, dus ook
die, welke zich in dienst hebben
gesteld van de „Kromstafactie",
zich thans concentreren op de
hulpverlening aan de slachtoffers
van de nationale ramp- Zy acht
deze hulpverlening primair. Haar
actie en plannen handhaaft zij
echter totdat een juist en volledig
overzicht van de ramp is verkregen.
Alsdan zal zij ten spoedigste mede
delingen doen van eventuele wyzi-
gingen in die actie en plannen, die
de meest drastische zouden kunnen
zijn-
De ramp die Nederland heeft ge
troffen, en die honderden mensen 't
leven heeft gekost. Luchtopname
van de overstromingen te Ooli-
gensplaat, de huizen staan tot aan
de dakgoot onder toater.
(Luchtopname ANP-foto)
In het statige herenhuis op de Statenlaan 81 te Den Haag staat sinds Zondagochtend, enkele uren nadat
het vreselijke nieuws over de ramp, die zich langzaam maar zeker over Nederland aan het voltrekken
was, bekend was geworden, de bel niet stil en rinkelen vrijwel constant de telefoons. Daar op het hoofd
kwartier van het Nationaal Rampenfonds, stromen van alle zijden de bijdragen binnen en worden aan
biedingen in de meest uiteenlopende vorm tot hulp van de getroffenen gedaan, een spontane reactie op
de oproep tot steun van het Rampenfonds.
Hoe zeer het Nederlandse volk met de slachtoffers meeleeft en getroffen is door de ontzettende gevol
gen van de watersnood, blijkt duidelijk uit de tot nu toe binnengekomen gaven. Maandagmiddag om
streeks 17 uur was een bedrag van ruim 2 millioen gulden uitgezonderd dan de vele stortingen per
giro, die nog niet binnen zijn ontvangen, terwijl daarnaast duizenden en nog eens duizenden kle
dingstukken aan de Rode-Kruispost te Den Haag waren ingeleverd.
Na één middag collecteren is in
Almelo 110.000 bijeengebracht voor
het Rampenfonds. Dit betekent dat
in deze ruim 40.000 inwoners tellende
Overijsselse stad per inwoner onge
veer drie gulden is ingezameld.
I Het is voor de eerste maal sinds zijn oprichting in 1935, dat het Nationaal
I Rampenfonds, dat een overkoepelende organisatie is van het Nederlandse
Rode Kruis, de Koninklijke Nationale Bond voor Reddingswezeu, de
L.H.B.O., liet „Oranje Kruis", het Nederlandse R. K. Huisvestingscomité-
en de „Algemeen Verenigde Commissie tot Leniging van rampen door
watersnood in Nederland", op een dergelijke wijze in actie is gekomen.
„Al liep de zaak tijdens de eerste uren
1 op Zondag nog wat stroef", zo vertelde
I ons drs H. Jonker, „later op de dag kwam
j de machine hoe langer hoe beter op gang
en thans loopt alles prima. Iets, wat uiter-
1 aard niet tot stand zou zijn gebracht, in
dien we daarbij niet de grootst mogelijke
medewerking hadden verkregen. Dank zij
de ons van alle kanten spontaan aange-
i boden kantoormeubelen, schrijfmachines,
j drukwerken, administratie-systemen en
alle dingen, die op 'n goed functionnerend
I kantoor nu eenmaal onontbeerlijk zijn",
vervolgde de heer Jonker, „konden de
vele vrijwilligers Zondagmiddag reeds
volop aan de slag".
Dat was wel nodig ook, want nauwelijks
I was het beroep van het fondsbestuur op
het Nederlandse volk om, waar maar
i enigszins mogelijk was en op wat voor
i manier dan ook, steun aan de getroffenen
I te verlenen, de deur uit. of van alle delen
I uit het vaderland kwamen de gaven en
giften in een ononderbroken stroom bin-
De georganiseerde Nederlandse land-
i bouw en de georganiseerde Nederlandse
zuivelbedrijven schonken tezamen 1 mil
lioen gulden; een vooraanstaande Neder
landse industrie voegde daar een half
millioen aan toe; vier andere firma's zeg-
j den elk een bedrag van 100.000 gulden toe.
Maar het waren niet alleen de. grote
industriëlen, die hun plicht begrepen,
1 want af en aan komen honderden en hon
derden goede gevers op de Statenlaan
brengen, wat zy missen kunnen: school-
kinderen, die in de klas een inzameling
j hebben gehouden of die bun spaarpot heb-
ben omgekeerd: ouden van dagen die van
een klein pensioen een gedeelte afstaan
voor hun zo zwaar getroffen landgenoten;
na de niet onbemiddelde zakenman, die
I met de wagen voorrijdt en uit een behoor-
I lijk gevulde portefeuille 100 gulden over-
reikt, klopt het oude Schcveningse vissers-
j vrouwtje aan, dat met tranen in de ogen
enkele van dc weinige guldens, die ze
iiseft, overhandigt. En zo gaat het door,
jong en oud, ryk en arm, zy allen bo-
j grijpen wat hier op het spel staat.
I Ook uit het buitenland is reeds mede
leven met de actie van het Rampenfonds
betuigd. Zo heeft de Wereldraad van
Kerken te Genève financiële hulp toege
zegd; voorts hebben verschillende buiten
landse fabrieken geneesmiddelen aange
boden. De ambassadeur van Canada in
ons land zegde in een persoonlijke brief
namens hem en zijn vrouw een belangrijke
gift toe.
Alle ontvangen gelden worden geregis
treerd, bij welk omvangrijk werk de rijks
accountantsdienst is ingeschakeld. Over
de te verrichten uitgaven wordt door hel
bestuur van het fonds, dat zich bepaalt
tot het ontvangen en beheren van de
gelden, met het ministerie van binnen
landse zaken overleg gepleegd. Naar de
aard van de ramp worden de bedragen
over de aangesloten verenigingen ver
deeld.
Naast de stroom van geld heeft het
hoofdkantoor te Den Haag, dat onder
leiding staat van drs C. A. A. van Lut-
tervelt, ook enorme hoeveelheden kleding
stukken, dekens, schoeisel enz. enz. te ver
werken gekregen. Al deze gaven worden
doorgestuurd naar het Rode Kruis. De
stroom van deze goederen heeft een der
gelijke omvang aangenomen, dat men
Dinsdagmiddag de Houtrusthallen voor
het opslaan van een en ander requireerde.
Rampencomité Londen
In Londen is door de Nederlandse ver en i-
nigingen het „Rampencomitè te Londen"
opgericht oncler ere-voorzitterschap van
H. M.'s ambassadeur mr D. U. Stikker.
Voorzitter is de heer J. N. Tollenaar. Het'
comité stelt zich ten doel fondsen en kle
dingstukken te verzamelen onder de Ne
derlanders in Engeland.
Inzameling in Elten
De drost van Elten heeft medegedeeld,
dat er in zijn grenscorrectiegebied reeds
1742 bijeen is gebracht. Een wagen met
goederen is onderweg ten behoeve van do
slachtoffers van de getroffen gebieden.
Rotterdamse rederijen
sturen boten
De Koninklijke Rotterdamse Lloyd heeft
haar motorboot „Lloydmail", de firma
Ruys en Co haar m.s. „Spartan" beschik
baar gesteld. Ook de motorsloep van de
gisteren uit Indonesië teruggekomen „Ma-
tarani" wordt terstond voor hulpverlening
uitgerust. Bemanning en passagiers van
de gisteren vertrokken „Overijssel" brach
ten op de valreep 390 bijeen; bemanning
en passagiers van de „Modjokerto" maak
ten uit de Middellandse Zee telegrafisch
823 over.
De gezamenlijke kernen van de Kon.
Rotterdamse Lloyd hebben een dag loon
aangeboden, het personeel sloot zich hieï'-
bij aan en zo kwam 20.000 bijeen.
De Bata-fabrieken in Best gaan Zater
dag een halve dag overwerken; de direc
tie zal het beschikbaar komende bedrag
verdubbelen; van dit geld zullen schoenen
worden geschonken.
De D.A.F.-autofabrieken in Eindhoven
gaan deze hele week iedere dag een uur
overwerken.
Grote giften
De Unilever heeft een kwart millioen
geschonken, de Nederlandse Bioscoop
bond en de Stichting Bio-Vaeantie-Oord
100.000.
Gisteren draaide het eerste filmnieuws
van de ramp in de bioscopen; vSn heden
tot en met 12 Februari wordt in alle bio
scopen gecollecteerd.
De Nederlandse Meelimporteuvs hebben
hun bezit aan jute zakken, 66.000 stuks,
ter beschikking gesteld,
De Algemene Nederlandse Bouwbedrijfs-
bond staat 10.000 of, de directie van de
Hoogovens 50.000; onder het personeel
van dit bedrijf wordt een inzameling ge
organiseerd.
De georganiseerde textiel- en confectie-
industrie heeft gecoördineerd hulp aange
boden aan de regering; afgezien van plaat
selijke. hulp aan het Rode Kruis wordt
iedere fabriek verzocht, de circulaire van
haar eigen vereniging af te wachten.
N. V. Philips Gloeilampenfabrieken heeft
aan het Nationaal Rampenfonds een be
drag van 100.000 aangeboden; bovendien
heeft het personeel, dat 25.000 mensen om
vat, het besluit genomen om in de ko
mende week twee uren over te werken ten
behoeve van de slachtoffers van de ramp.
Dit laatste bedrag zal door de N. V. Phi
lips worden aangevuld met de rcsultatei),
verkregen uit deze extra-arbeid.
Ook de directie van de Algemene Kunst
zijde Unie N. V. te Arnhem stelt een be
drag van honderdduizend gulden ter be
schikking; de ondernemingsraad van de
AKU besloot aan de werknemers aan te
bevelen, ten behoeve van het Rampen
fonds afstand te doen van acht uur loon
of 4 procent van het maandsalaris; enige
personeelsfondsen van de Aku hebben
eveneens bijdragen toegezegd.
De directie van de Hoogovens heeft een
bedrag van vijftigduizend gulden aangebo
den; onder het personeel wordt een lij st
adie gehouden; gesuggereerd wordt vier
uur loon of 2 procent van het maandsa
laris.
Het personeel van Van der Heem N. V.
heeft zich bereid verklaard een dag loon
af te staan; de directie legt er een even
groot bedrag bij.
Het Christelijk Nationaal Vakverbond
heeft aan het Nationaal Rampenfonds
doen weten, dat het C.N.V. en de aange
sloten organisaties een bedrag van 80.000
voor dit fonds beschikbaar stellen.
Iemand die onbekend wenst te blijven,
beeft aan een afdeling van het Nationr.nl
Rampenfonds, de Algemene vcreenigde
commissie ter leniging van rampen dnor
watersnood in Nederland te Anw'erdrm
(opgericht in 1852) een bedrag van 193.000
geschonken.