Breda ontvangt duizenden
verkommerde vluchtelingen
Kreet in de nacht:,, 't Wordt
tijd dat u)e wegkomen
Militaire vliegtuigen
brengen voedsel en
medica
COLONNES MILITAIRE RUPSWAGENS
DODENCIJFER IS ONZEKER
Moerdijk eindelijk
geëvacueerd
MENSEN EN VEE
OP DE DIJK
Wat zullen wij
terugvinden
Ook „dropping van
zandzakken
NATIONALE RAMP
nen ten
Bewoners van de Biesbos
naar Geertruidenberg
Honderden Puttenaren in
levensgevaar
Leen macht meer
om boten te grijpen
Stroom van hulpcolonnes onderweg
ZANDZAKKEN MET MILLIOENEN
NAAR GEBROKEN DIJKEN
Urker vissersvloot uitgevaren
naar benard Zierikzee
Studenten lopen
dijkwacht
4
«Ie ^olLsLranl van Dinsdag 3 Februari 1953
(Van onze correspondent)
BREDA, 2 Febr. Met vertekende ge-
zichten waarop de doodsangst nog staat
te lezen stroomden de vluchtelingen van
daag in Breda binnen. Het. reddingswerk
in de zwaar geteisterde Westhoek van
Brabant, heeft de gehele nacht, en van
daag voortgeduurd. Geïsoleerde inwoners
van Hoge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Ze-
venbergse Hoek, Moerdijk en Wagen
berg, inwoners van Zevenbergen en Fij
naart worden via Oudenbosch of recht
streeks in al het beschikbare automate
riaal naar hun redding naar de Concor-
diaschouw burg gebracht, waar het Rode
Kruis hun eten en drinken geeft en Bre-
danaars gereed staan om hen in hun hui
zen op te nemen. Ook in Roosendaal en
omringende dorpen en Tilburg werden
evacue's opgenomen. Er werd en wordt
een heldhaftige strijd gestreden door de
militairen en burgers die in de voorste
linies staan.
Van Moerdijk, waar ruim 950 mensen
zjjn ingesloten, werden A'andaag slacht
offers, 'met behulp van boten, naar Ze
venbergen gebraent en vandaar verder
vervoerd. In dit dorp is volgens sommige
verklaringen geen slachtoffer gevallen,
Anderen beweren, dat er elf doden in
Moerdijk zijn. Inwoners van Zevenberg-
se Hoek en Hoge Zwaluwe werden per
roeiboot uit hun woningen gehaald. Van
uit Terheiden, bij Breda, waar het wa
ter bij de molen staat, op goed zeven
kilometer van Breda, reden militairen in
zware rupswagens over de oude rijks
weg van Breda naar Moerdijk en Ze-
venbergse Hoek om deze mensen, die
reeds vanaf Zondag op de zolders van
hun huizen op redding zaten te wachten,
af t.e halen. Op het station te Lage Zwa
luwe had een grote .groep mensen een
toevlucht gezocht. Ook in de seinposten
zaten mensen. Vanmorgen en vanmiddag
konden zij per boot worden gered ofwel
vanaf de 'nieuwe rijksweg BredaMoer
dijk. ofwel met de rupswagens vanuit
Térheiden.
Onzekerheid
De militaire chauffeurs van deze wa
gens hebben ook in de nacht van Zon-
dag op Maandag hun gevaarvolle werk
PROCES OVER BEPALING
VAN ALCOHOLGEHALTE
(Van onze correspondent)
ROTTICÜDAM, 2 Febr. Voor de eco
nomische politierechter werd dezer dagen
een principieel proces behandeld, waarin
de bepalingen ten aanzien van 't alcohol-
gehalie van jenever ter sprake kwamen.
Er bestaan twee methodes om het alco
holgehalte van drank te bepalen, de
eerste gebaseerd op de Wet van 18G2, de
tweede op het. Svijnbesluit van 1803. De
keuringsdienst van waren gebruikt de
laatste methode. De Dienst van de In
voerrechten en Accijnzen de eersie me
thode, De methodes geven afwijkende
resultaten.
Een distillateur uit Rotterdam had een
proces uitgelokt door een overtreding te
laten constateren om te weten welke me
thode nu de juiste was om niet in strijd
te komen met de Verordening mini
mumsterkte jenever, die de keurings
dienst voor waren moet controleren en
evenmin met de Dienst voor de Accijn
zen. De knoop bleek zelfs niet door de
deskundigen le ontwarren. Iedere dienst
bleek zijn eigen methode te moeten vol
gen, zodat de distillateur altijd met één j
van heiden ln botsing kan komen.
De officier van Justitie kon echter met
de hand op de verordening alcolholge-
halta een boete eisen van 25 gulden, al
merkte hij op dat de overtreding niet op
zettelijk was geschied. De economische
politierechter was van mening dat de
voorschriften met elkaar in strijd waren,
maar hij zag niet dat de bewuste ver
ordening zich op de financiële wetgeving
zou baseren. Hij had de indruk dat de
distillateur op het kompas van de ac
cijnswetgeving is gaan varen en veroor
deelde hem. tot tien gulden boete.
Bisschop van Breda
bezocht noodgebied
BREDA, 2 Febr. De bisschop van
Breda, mgr Jos. Baet.en, heeft vanoch
tend het jjetroffen gebied in West-Bra
bant van Fijnaart. tot Halsteren en Steen
bergen bezocht. Zondag zal in alle ker
ken van het bisdom een collecte voor de
noodgebieden worden gehouden.
Prof. Rutten promoveerde
25 jaar geleden
NIJMEGEN, 2 Febr. Prof. dr F. Rut
ten, oud-minister van Onderwijs, Kunsten
en Wetenschappen en thans hoogleraar
in de algemene, empirische en sociale
psychologie aan de R.K. Universiteit te
Nijmegen, zal op 15 Februari het feit
herdenken, dat hij 25 jaar geleden te
Leuven cum lande promoveerde in de
Nederlandse Letteren.
Tussen liftkooi bekneld
ROTTERDAM, 31 Jan, In het ge
bouw van de Rotterdamsche Bank aan de
Coolsingel is de 54-jarige liftmonteur H.
bekneld geraakt tussen de kooi van een
,i lift en de bovenkant van de liftdeur. Met.
/ernstige verwondingen is de man in het
/rieken hu is Coolsingel opgenomen.
verricht. Deze rupswagens kunnen een
waterstand van 1,20 nieter de baas blij
ven. Voor zover bekend zijn er geen
slachtoffers in Hoge Zwaluwe, maar ze
ker is dit niet. Beweerd wordt dat er één
dode is: een man van 74 jaar.
Zevenbergen ligt nog droog, maar
werd de gehele dag bedreigd met een
doorbraak van een binnendijk. Vanuit
Oudenbosch is men dit gevaar met zand
zakken te lijf gegaan. Er bestond ook
nog gevaar voor de gemeente Stand-
daarbuiten maar door de hulp uit Ou
denbosch kon dit bezworen worden.
i Fijnaart, dat bijzonder zwaar geteis-
terd is z(jn 46 slachtoffers gevallen. De
bevolking van dit dorp is geëvacueerd
naar Breda en Roosendaal. De bevolking
van Zevenbergen is gebracht naar Breda
en Tilburg.
Het is zeer moeilijk om een overzicht
te krijgen van de omvang van de ramp
en het aantal dijkdoorbraken. Het red
dingswerk is eveneens onoverzichtelijk.
Op de seinpost op de Moerdijkbrug zit
nog één spoorman, maar hij is veilig,
Een collega van een andere post redde
zich vanmiddag per boot. Een derde
seinhuiswachter te Lage Zwaluwe, wiens
seinhuis geheel scheef hing boven het
water, werd om twee uur vanmiddag
gered. Hij begon onmiddellijk naar zijn
vrouw en twee kleine kinderen te zoe
ken, die in Breda en Roosendaal zouden
zijn.
Vannit Willemstad is gemeld door bur
gemeester Cor van der Hooft, dat men
daar nu de toestand meester is. De be
volking zal niet evacueren. Er zijn In dit
stadje 46 doden te betreuren.
De boerenbevolking uit de polders is
WATERSTAATSMAN:
..Duitsers verzwakten
dijk en duin'
(Van onze correspondent)
WEST-BRABANT, 2 Febr.
Een deskundige van de Brabant
se Waterstaatlanceerde de volgen
de gedachten:
„De grote nieuwe zeedijken, zo
als de afsluitdijk, hebben de
zwaarste proef doorstaan. Wat wij
nu meemaken is voor een groot
deel de presentatie van de oor
logsrekening. De Duitsers hebben
op tal van plekken in onze dijken
zitten graven voor militaire verde
diging en daarmee het systeem
verzwakt. De duinen zijn wegge
spoeld waar de bunkers zaten, de
ze werden onderspoeld en het duin
als geheel was gebroken. De oplos
sing die zich hu aandient is het
dichten der zeegaten met enkele
dure zeedijken naar het model van
de afsluitdijk. Dit is goedkoper
dan het hele huidige systeem zo
sterk te maken dat het tegen
springvloeden bestand is."
naar het stadje gekomen. Er is geen
licht maar wel gas en een gebrek aan
brood. Meer naar het Oosten valt nog 'te
melden dat de bevolking van Dussen niet
zal evacueren. In Klundert bij de Noord
schans zitten nog groepjes mensen her
en der geïsoleerd. Komende nacht wordt
met het reddingswerk doorgegaan.
TERHEYDEN-WAGENBERG, 2 Febr.
Het wordt tijd dat wij hier wegko
men.... Dat is het woord dat hier in
het nachtelijke West-Brabant een kilo
meter achter de opmars van het water
aanrolt. Het water is onze meest verra
derlijke en schijnheilige vijand. Het
stijgt niet. Je merkt niets dan de tornado
die velden en wegen overspoelt, maar
het is of de bodem zakt. Ineens sta je
30, 40, 50 cm in liet toater. Het wordt
tijd dat wij hier wegkomen....
Dit is een oorlog. Het water komt
niet langzaam opzetten; het bespringt,
een plaats van de kant waarvan je het
niet verwachtte: vuil schuimend, wild
stromend, water vol wrakhout, stro,
mest. Je weet ineens niet meer waar en
hoe de weg loopt, waarlangs je je redden
moet; want dét is de meest verraderlijke
eigenschap van het water: het verstopt
wat het overwint. In de verte schijnt het
een vreedzame waterspiegel met hier en
daar wat bomen en wat uitstekende
huizen.
Boerenjongens en boerenmeisjes jagen
schreeuwend en vloekend weerbarstige
koeien op. Tot aan het waterfront rijden
autobussen om vluchtend volk op te ne
men en weg te voeren: zenuwachtige
vrouwen, een man met twee babies
dekens gedraaid, onder iedere arm
kinderen, veel natte kinderen; iedere
vijf minuten is er weer een grote bus
vól: naar Breda. Maar over de enige
weg: de oude weg BredaMoerdijk,
springen de zenuwachtige wild gewor
den koeien.
Zij worden nog wilder van al het licht
van do koplampen der auto's, bussen,
vrachtwagens en veewagons. Maar het is
hot enige licht waarover wy be-schikken
in deze koude onheilsnacht. Vanwege de
koelen en kalveren gaat het verkeer
traag. En waarheen met de koeien? Weg,
weg van het water. Traag rijdt de file
Oosten verwacht eigen
regionale omroep
(Van onze correspondent)
HENGELO, 1 Febr. Het streven
naar een eigen regionale omroep in het
Oosten van het land maakt een goede
kans op verwezenlijking. Dit is door de
Stichting Regionale Omroep Oost meege
deeld tijdens haar jaarvergadering, Zater
dag te Hengelo gehouden.
i het ontwerp radiowet wordt ruimte
gelaten aan regionale omroepen. In het
ontwerp wordt vermeld, dat de Neder
landse Radio Unie (N.R.U.) slechts in op
dracht of met goedkeuring van de Minis
ter tot het inrichten van regionale omroe
pen kan overgaan. Het gewest, waarvoor
die regionale omroep bestemd is, dient
een zo belangrijk cultureel leven te heb
ben, dat het van algemeen belang kan
worden geacht de cultuur van die streek
te bevorderen, terwijl dit niet of onvol
doende door de binnenlandse omroep kan
geschieden. De rest van de regionale
omroepmaterïe wordt geregeld bij alge
mene maatregel van bestuur.
Deze algemene maatregel 'van bestuur
wordt pas opgesteld nadat de Radioraad,
voorzitter P. S. Gerbrandy, aan de Minis
ter hieromtrent advies heeft uitgebracht.
Het bestuur van de stichting Regionale
Omroep Oost meent gefundeerde hoop te
hebben, dat dit advies gunstig luidt.
Belgen vrezen invoer
Nederl. meubels
(Van onze correspondent)
UTRECHT, 1 Febr. De export van
de Nederlandse meubelen naar de Bene-
lux-landcn ondervindt op het ogenblik
moeilykheden. Vooral de Belgen hebben
geklaagd over de toenemende import van
meubelen uit Nederland. De Nederlandse
nbelen zijn, ondanks een invoerrecht
n 18 percent, goedkoper dan de
Belgische.
De voorzitter van de Centrale Bond
van Meubelfabrikanten, de heer Kemp-
kes, noemt als hoofdoorzaak van de toe
neming der Nederlandse meubelexporl
le grote belangstelling van liet Belgische
publiek voor het Nederlandse meubel.
Met is kennelijk meer dan de meeste
Belgische meubelen aangepast aan de
hedendaagse behoeften, de moderne
smaak en de beperkte woonruimte. Nog
een andere oorzaak is de betere techni
sche outillage van de Nederlandse meu
belindustrie en het feit dat de Belgische
meubelindustrie in veel sterker mate dan
de Nederlandse uit klein en zeer klein
bedrijf bestaat, waardoor ze de concur
rentie met een sterk gemoderniseerde
industrie ais de Nederlandse niet kan
volhouden.
Het gaat niet slecht met de meubel
export. Na de jongste wereldoorlog heeft
de Nederlandse meubelindustrie, die
vóór de oorlog nagenoeg niet exporteer
de, een behoorlijke uitvoer weten op te
bouwen, die zich nog steeds in stijgende
lijn beweegt, in 1949 bedroeg de buiten
landse afzet 2,7 millioen gulden, in 1951
rond 8,G millioen en over de eerste elf
maanden van 1952 liefst 13.2 millioen
fulden. De algemene toestand in de Ne-
erJandse meubelindustrie zou intussen,
volgens de heer Kempkes, nog aanzien
lijk verbeterd kunnen worden wanneer
tal van klein-meubelen niet meer door de
weeldebelasting zouden worden getrof
fen.
van Breda naar Terheyden, van Terhcy-
den naar Breda, somber.
Wat zullen wij nu terugvinden, mijn
heer? klaagt een jonge rossige moeder
met haar eerste baby in een deken en
een kussensloop vol kleren. Nu hadden
wij pas een huisje en wat meubels, maar
wij" moesten er uit, want het huis is oud.
Om die angst blijven er veel zitten op
de zolders: „wat zullen wij terug vin
den?" Tegen middernacht trekken er
weer twee ploegen van 30 jonge kerels
meest Tilburgse studenten in wa
terdichte broeken met aaklantaarns en
touwen te voet het donkere water in, als
het moet een meter diep, naar de be
reikbare huizen om te vragen of er hulp
gewenst wordt. Er is veel edelmoedige
hulp. 1-Iet water kunnen zij niet keren.
De enige hulp die gevraagd wordt is
helpen vluchten voor de vijand.
In Breda worden de mensen gebracht
lar Concordia en de kazernes. De war
me koffie staat er voor het pakken. Het
Rode Kruis is er geïnstalleerd. De mees
te vluchtelingen hebben wel kennissen
in Breda en ontelbare particuliere wa
gens rijden af en aan om de mensen te
brengen naar waar zij hopen te kunnen
blijven.
En dit hier is maar een puntje op het
immense front. Het lijkt een woedende
wraak van de natuur, die wij dachten
veilig te hebben gebonden met de kete
nen van onze techniek. Tot de knieën in
het water bid je nu weer: „God die dit
water schiep, red ons".
PAUL SIGNON.
Belangstelling na de storm op het Sclicveningse strand waar een Franse kust
vaarder hulpeloos op het droge ligt. Het anders zo brede strand is geslonken tot
een modderige strook, waarover aanhoudend de branding rolt.
REGELMA TIGE DIENST OP NOODGEBIEDEN
(Van onze speciale verslaggever)
AAN BOORD VAN DE X 1, 2 Febr.
Met de regelmaat van een goed function-
nerende busdienst, vertrekken van het
vliegveld Valkenburg zolang er daglicht
is ieder half uur vliegtuigen naar de
noodgebieden. Zij verkennen de situatie,
speuren naar in nood verkerende men
sen en brengen voedsel, drinkwater, me
dicamenten, rubberboten en zandzakken.
Mitchells, Dominies, vracht-Dakota's en
amphibie-vliegtuigcn van de Marine
Luchtvaartdienst en de luchtstrijdkrach
ten nemen aan dit prachtig georgani
seerde werk deel.
Voor ieder vliegtuig staan twee be
manningen klaar. Zo gauw een toestel
van een reis terug is gaan er uitgeruste
mannen aan boord. Beter dan wie ook
heeft het vliegend personeel van beide
wapens een overzicht gekregen van de
ramp. „Ik heb nu drie keer gevlogen,
maar al zou ik nog tienmaal over dat
verschrikkelijke gebied moeten trekken,
dan zal ik iedere keer weer beroerd
worden van alle ellende die we te zien
krijgen", zei een sergeant vlieger.
In een van de grote hangars van het
vliegveld liggen duizenden wittebroden,
stapels pakjes margarine, muren van
kisten met conserven en niet te tellen
tanks met drinkwater. Keurig verpakt
staan rubberboten klaar en in een hoek
liggen witte rubberbanden opgestapeld.
Die ballonbanden worden gegooid naar
mensen, die in bomen zitten of zich in
zulke hachelijke situaties bevinden, dat
zij waarschijnlijk niet in staat zijn van
een rubberboot gebruik te maken.
Per parachute
Broden en boter worden in jnte of ln
plunje-zakken gedaan. De kistjes met
conserven wo#den twee by twee samen
gebonden. Bij ieder tweetal komt een
tank met water. Onder dat pak worden
twee stootkussens bevestigd en liet ge
heel wordt per parachute neergelaten. De
broodzakken worden gebundeld en wor
den dan eveneens onder bescherming
van een parachute gesteld. De zandzak
ken gaan in pakken van 50 kilo zo over
boord.
De X 1. het dienstvliegtuig van de
chef luchtmachtstaf, generaal Aler, had,
(ADVERTENTIE)
FIRMA VAN ROEKEL
maakt bekend dat de R.R.R.-fabriek te Haarlem de
opgedragen orders niet direct uit kan voeren daar
al het beschikbare materieel en personeel ter be
schikking Rampenfonds gesteld is.
toen het vanmiddag omstreeks 4 uur
voor de vierde maal de lucht inging,
1500 kilo zandzakken aan boord. Ze wa
in de ochtenduren uit Sneek geko
men en geperst in pakken van 50 kilo.
Ieder pak bevatte 250. stevige zakken.
De lading was bestemd voor Stavenisse
op het eiland Tholen en voor West-Sou
burg, dat vlak bij Vlissingen ligt. De
reis duurde ruim 2 uren en werd een
moeilijke strijd tegen een onbetrouw
baar draaiende wind en zware hagel
buien. Het feit, dat de deur uit de Dako
ta was gehaald om de pakken naar bui
ten te gooien maakte het er voor de
man aan de stuurknuppel majoor-vlie
ger S, de -long, niet gemakkelijker op.
Niettemin kwam de lading feilloos op
de daarvoor met witte vlaggen aangege
ven plaatsen terecht.
SLIEDRECHTERS DICHTTEN EEN DIJK
SPOORBAAN WERD
HERSTELD
(Van onze correspondent)
GEERTRUIDENBERG, 2 Febr. De
rokende schoorsteen van de reusachtige
AMER-centrale ln Geertruidenberg is in
dit uitgestrekte watergebied een gerust
stellend en hoopgevend symbool. De cen
trales van de PNEM, draaien door. De
stroomleveranties aan Zuid-Holland vin
den normaal doorgang. Het is op de mid
dag rustig in Geertruidenberg. Het water
is daar een heel eind gezakt. De straten
zijn weer droog en uit de kelderruimten
begint men het brakke water weg te pom.
pen. De op twee plaatsen doogebroken
spoordijk is gedicht en het twintig meter
brede gat in de provinciale weg naar
Lage Zwaluwe is geklaard.
Ongeveer 600 evacué's uit het noodge
bied Hank en Dussen zijn in Geertruiden
berg ondergebracht. Men verwacht daar
nog ongeveer 600 vluchtelingen. Alles
wordt voor hen in gereedheid gebracht
en letterlijk iedereen is er in de weer. In
het overspoelde gebied van Hank en
Dussen verblijven nog ongeveer 300 men-
De mensen in Geertruidenberg en
Raamsdonksveer weten van de ramp.
In de laatste gemeente zijn er twee do
den. Een' van deze twee is een baby van
zes weken. .Er zijn daar 25 huizen vol
ledig verwoest en 40 buizen onbewoon
baar geworden. Aan 500 vluchtelingen
wordt in scholen en dergelijke gebou
wen onderdak verschaft en de schade in
dit noodgebied is nog niet geheel te over
zien. Het water zakt ook hier. Vlak over
de brug van Iveizersveer is een groot
gat in de weg en ongeveer op deze plaats
worden de vluchtelingen uit Hank en
Dussen, die per boot worden aangevoerd,
opgewacht en met bussen naar Geer
truidenberg vervoerd. Men bezingt In alle
toonaarden de hulpvaardigheid en door
tastendheid van het korps pontonniers
die met hun boten zulk uitstekend werk
l dit noodgebied verrichten.
Alblasserwaard stroomt vol
Noordelijker van deze Biesbos heb
ben de Noord en de Merwede haar water-
isa's door do dijk bij Papendrecht ge
slagen. Naar schatting zou dit gat tach
tig meter zijn cn onder gunstige weers
omstandigheden kan het herstel van deze
dijk nog twee tot drie weken vorderen.
Sinds Zaterdagnacht stroomt het water
met grote kracht in de Alblasserwaard.
De Zuidelyke helft staat thans geheel
blank cn het water gaat steeds verder in
Oostelijke richting over de Noordzuid-
grens Nieuwpoort-Schilluinen.
De Zuidelijke Lekdijk heeft de vloed
nog kunnen houden zodat het Noordelij
ke gedeelte van de Alblasserwaard voor
lopig veilig is. In Sliedrecht, de grootste
gemeente in de Alblasserwaard, met ruim
16.000 inwoners is op de hoge dijk waar
langs deze gemeente ligt een intense be
drijvigheid. Het vee wordt met hele kud
den door de nauwe straten gedreven
waar het verkeer aanhoudend stokt en
in de knoop dreigt te geraken.
Tussen Boven -Hardinxveld en Slie
drecht is in de reusachtige dijk een gat
geslagen van ongeveer 40 meter. Met
mannenmacht hebben de ras-dijkenbou
wers van Sliedrecht in de nacht het gat
gedicht, zodat het verkeer zij het lang
zaam, voortgang kan vinden. Buiten
dijks staat het water zover het oog reikt.
Ook hier hetzelfde beeld van vluchtelin
gen die met have en goed bij zich een
onderdak proberen te vinden.
Sinds 125 jaar hebben de Sliedrecbters
het water niet zo hoog gekend. Honder
den mensen zijn daar uit hun huizen
gejaagd en straten staan er leeg. Een 86-
jarige alleenwonende vrouw is in haar
huisje verdronken. Men vindt het in Slie
drecht merkwaardig, dat juist het nood
stuk in de dijk bij Papendrecht werd
weggeslagen. Maar dit noodstuk is niet
van de laatste jaren. Het werd in het
midden van de ISe eeuw aangebracht
nadat men eerst de dijk had doorbroken
om het overtollige water uit de Alblas
serwaard op de Noord en de Merwede te
spuien. In de avond weerspiegelden de
lichten van de huizen in het brakke wa
ter. Hier en daar ligt in de kleine voor
tuin een roeiboot gemeerd.
„Willem Ruys" 3 dagen
eerder op reis
ROTTERDAM, 1 Febr. De omvang
van de sohade, die de „Willem Ruys" bij
de aanvaring met de „Oranje" op 6 Ja
nuari in de Rode Zee heeft opgelopen,
blijkt steeds meer mee te vallen. Indien
de' weersomstandigheden gunstig blijven,
zal het schip in de tweede week van Fe
bruari het dok van Wilton-Fijenoord
.unnen verlaten en naar de Lloydkade
vertrekken,
verband hiermee is de eerstvolgen-
ertrekdatum drie dagen vervroegd,
zodat de „Willem Ruys", onvoorzienbare
omstandigheden voorbehouden, op
Woensdag 4 Maart van Rotterdam naar
Ceylon, Malakka en Indonesië zal vertrek
ken. Kapitein C. C. Goedewaagen zal op
deze reis wederom als gezagvoerder op
treden.
Middenstand protesteert
(Van onze correspondent)
DEN HAAG, 1 Febr. De drie samen
werkende middenstandsorganisaties heb
ben een uitvoerig adres gezonden aan de
Tweede Kamer, waarin stelling wordt ge
nomen tegen het afwijzend standpunt
van de regering ten aanzien van een
verdere verlaging van de vereveningshef
fing. De regering stelt dat de midden
stand vooral verlichting van lasten zal
verkrijgen door de komende verlaging
van de omzetbelasting. Volgens de re
gering heeft de middenstand niet veel
hinder van de loonsverlaging, waarvpor
de verlaging van de vereveningsheffing
een compensatie behoort te zijn, omdat
de middenstandsbedrijven weinig perso
neel in dienst hebben.
De middenstandsbonden wijzen er ech
ter op dat de wijziging in de omzetbelas
ting slechts ten dele een verlichting be
tekent en dat vooral de ambachts
branches zeer loonintensief zijn. Tevens
wordt er op gewezen dat het aantal werk
nemers in de middenstand naar matige
schatting 550.000 tot 600.000 bedraagt
tegenover ongeveer één millioen in ae
iustrie.
Gedeelte van hoofdweg weggeslagen
j Niet alleen,
(Van onze speciale verslaggever)
OUDENHOORN, 2 Febr. Ondanks
urenlang verwoed en nachtelijk werken
door eilandbewoners, militairen, Utrecht
se studenten en burgers is de hoofdweg
op Putten over een lengte van kilometers
verzakt en weggeslagen. Deze hoofdweg
naar Den Brie! vormde nog de enige be
scherming midden op het eiland. Het wa
ter heeft nn vrij spel gekregen en heeft
vrijwel de helft van Putten, te beginnen
bij Spykenissen, tot aan het Haringvliet
overstroomd. In Abbenbroelc, Nieu-
horn en Oudenliorn verkeren honder-
mensen in levensgevaar. Ongeveer
20 doden zijn hier al geborgen, doch ver
wacht moet worden, dat dit aantal met
tientallen zal stijgen.
Legerafdelingen met rubberboten, pon
tons en radiowagens zijn vanmiddag naa"
dit geteisterde gebied gezonden. Vlieger
van de luchtstrijdkrachten wagen ii
dichte hagel- en sneeuwbuien iedere keer
hun leven, om rubberboten zo laag moge
lijk bij het water en zo dicht mogelijk bij
de eenzame boerderijen neer te laten. Uit
verre omtrek rijden tientallen Rode
Kruis- en ziekenwagens aan om de totaal
verstijfde drenkelingen, die geborgen
kunnen worden, direct te verzorgen.
Met vrachtauto's en in autobussen wor
den nog steeds in ijltempo honderden
vrijwilligers aangevoerd om de enige hele
dijk op Putten die langs het Hoornse
kanaal, te houden. Breekt deze dijk, dan
ontstaat er weer gevaar voor de dijk
langs het kanaal aan de Hoornse zijde,
(Van onze correspondent)
ROTTERDAM, 2 Febr. Bij de intendance van het hoofdbestuur
van het Rode Kruis in Den Haag worden van alle kanten jutezakken
tot een millioenenaantal aangevoerd, door de bevolking beschikbaar
gesteld en die dienst moeten doen als zandzakken voor de bedreigde
dijken. Een groot aantal Rode Kruis-colonnes is in actie, in Rotter
dam de colonnes Rotterdam, Overschie, Ridderkerk, Alblasserdam
en Den Haag. Een Nijmeegse colonne is in zes bussen naar Fijnaart
vertrokken. Vanuit Millingen (bij Nijmegen) zijn boten met een
Rode Kruis-arts naar Dordrecht vertrokken. Een colonne uit Arn
hem ging naar West-Noörd-Brabant. Uit Heusden wordt hulp ver
leend in Almkerk, waar een evacuatie-centrum is ingericht. De
kustvaarder „Crescendo" is ingeschakeld voor Stavenisse.
Honderden auto's en autobussen zijn
n diverse gemeenten geconcentreerd
voor de daadwerkelijke hulpverlening,
Groningen zond 500 vrachtauto's met
goederen en dekking naar Rotterdam,
afkomstig van de regionale omroep
Noord. Groningen, Friesland en Drente.
Naar Roosendaal vertrokken 30 volgela
den auto's en 17 autobussen uit Arnhem.
Amsterdam stelde twee brandweerauto's
beschikbaar om in Rotterdam mee te
helpen bij het leegpompen van de onder
gelopen kelders der electrlsche centrale,
Voor het evacuatïegebied in de geteis
terde gebieden zijn twee kleine veerbo
ten verzonden. Amsterdam stuurde ook
400 veldbedden naar de Ahoy-hal, die'
tijdelijk als verblijfplaats voor de geëva-
cüeerden is ingericht. In de Ahoy-hal, i
waar een 1500-tal mensen, waaronder
artsen en verpleegsters werkzaam zijn,
hebben een groot aantal vluchtelingen
reeds onderdak gevonden. De van huis
en hof verdrevenen beschikken nog
slechts over weinig eigendommen.
Studenten
Tweehonderd, en vijftig studenten uit
Leiden zijn naar Qostvoorne vertrokken
om bij de reddingswerkzaamheden hulp
te verlenen; 300 studenten gingen naar
Spijkenisse. Vannacht vertrekt nog een
tweede ploeg. In Emmercompascuum heb
ben 25 grondwerkers zich gemeld. In
Ridderkerk stonden vandaag 800 man
nen aan de dijk. Hun werk werd extra
bemoeilijkt omdat er geen drinkwater is.
Een selecte Rode-Kruiscolonne vv.i Rid
derkerk verricht hier wonderen. Het
hoofdbestuur van het Rode Kruis spant
zich in om het gebrek, aan drinkwater
met aanvoer van melk te compenseren.
De K.L.M. vervoerde met twee Dako
ta's voedsel, zandzakken en rubberboten.
Een transportcolonne is onderweg met
een lichtaggregaat. De K.L.M. heeft
voorts besloten de opbrengst van de
luchtfoto's af te dragen aan het Ram
penfonds. De Koninklijke N.Z.H. Red-
dingsmaatschappij stuurde twee motor-
strandrëddlngsboten naar hetgeleisterde
gebied, de „Prins Bernhard" uit Scheve-
ningen en de „Dudok de Witt" uit Zand-
voort. Uit Den Haag vertrok een vracht
auto naar Hellevoetsluis om 2600 broden
over te brengen np de reddingsboot
„Keeltje Jacoba", die dit voedsel naar
Goeree zal vervoeren.
Ook de vissersvloot biedt steun. Urk
dat de moeilykheden in
Hoome waar nu nog steeds geen
schade van betekenis is de algehele
situatie dan zou verergeren, maar de
enige verbinding over de weg naar Helle
voetsluis, welke langs het Hoornse ka
naal loopt, kan dan verbroken worden.
De hulp aan Goeree en Overflakkee van
uit Rotterdam loopt als gevolg hiervan
dan weer gevaar en deze hulp mag in dit
stadium met onderbroken worden.
Spannende nacht
By Heenvliet heeft, het vannacht, onge
meen gespannen. Iedereen, die al dan
niet een schop kon hanteren hoeft in de
inktzwarte duisternis uren staan ploe
teren om de weg te behouden. Jongens
van vijftien jaar, studenten en landbou
wers in hoge lieslaarzen stonden schou
der aan schouder en telden pijn noch
tijd om Heenvliet en Geervliet voor
watersnood te sparen.
Het mocht echter niet baten, de 1
was door het steeds aanspoelende water
volkomen ondermijnd. Daar met de mo
gelijkheid van vruchteloze arbeid reke
ning was gehouden, waren de lager ge
legen huizen ontruimd, zodat hier geen
•lachtoffers zijn gevallen.
Vrijwel hopeloos is de toestand rond
Oudenhoorn en Nieuwenhoom. In de dij
ken langs het Haringvliet zit een gat van
wel 75 meter, als met een reusachtig mes
weggehakt. Volkomen apatisch zitten in
deze gemeente honderden mensen met
het vee op zolder. De meeste, uit vlieg
tuigen geworpen rubberboten, kunnen zij
niet pakken, omdat de kracht hun lang
zamerhand ontbreekt.
De koninklijke marechaussee is van
daag uitgerukt om een van vermoeidheid
wankelende reeks politiemannen af te
lossen. Marinemannen werken ook hier
heeft Zierikzee uitgekozen voor directe
hulpverlening. Met volledige bemanning
zijn 100 IJselinecrkotters en een sleep
boot vertrokken. Daarbij bevinden zich
nog drie schepen met radio-, zend- en ont
vangapparaten. Teneinde hun collega's
tijdig af te lossen is nog een aantal re
serve-motorschippers in autobussen naar
Zierikzee vertrokken, henevens de be
manning voor een aantal motorvletjes,
die op vier tractors worden vervoerd. Do
Draka-fabricken in Amsterdam hebben
60 plastic reddingsvlotten beschikbaar ge
steld, die eerst naar het vliegveld Valken
burg worden vervoerd en vandaar naai
de overstroomde gebieden. Hier worden
ze uitgeworpen.
In het buitenland is het medeleven
met de slachtoffers van de overstro
mingsramp in Nederland eveneens groot.
Zes Belgische motorboten brachten ge
troffenen uit Terneuzen naar Rilland.
De Nederlandse kolonie in Parijs heeft
een oproep verspreid om schoeisel, kle
ding en dekking te sturen naar de
KLM-kantoren in Parijs, Lyon, Bordeaux
en Nice. Het transport geschiedt dan
verder per vliegtuig. Het genootschap
NederlandCanada in Ottawa heeft zich
tot alle Canadezen van Nederlandse af
komst gericht en stelt een uitgebreid
hulpverleningsplan op.
T elefoon verbindingen
uitgevallen
DEN HAAG, 2 Febr. De volgende plaat
sen zijn op het ogenblik telefonisch onbereik
baar: Alblasserdam, Nieuwendijk, Anna Jaco-
bapolder. Numansdorp, Annaland, Ooltgens-
-ilaat, Oud-Vossemeer, Drogendijk, Putters-
loek, Hank, Poortvliet, Heiningen (N -Br.),
Raamsdonkveer, 's-Gravendeel, St Philips-
land, Hoge Zwaluwe, Scherpenisse, Kats, Sta-
vennisse, Klundert., Streefkerk. Kruidingen,
St rijen. Lage Zwaluwe, Waarde, Langeweg,
Willemstad. NW. Lekkerland, Wissekerke,
Maartensdijk, Wolphaartsdljk, Middelharnis
en omgeving alleen* burgemeester, Zierikzee,
Zwingelspaan, Moerdijk, Schouwen en Duive-
land, Nieuw Vossemeer.
(Advertentie)
Herstellend na ziekte?
versterkt U niet
PLEEGZUSTER BEOEDWIJN
met sloepen en vletten, welke in steeds
groteren getale worden aangevoerd, door
takelwagens van de dijken wo^lexi ge
vierd. De radio-auto's van de Landmacht
staan bij de bedreigde punten opgesteld
en werken op volle toeren. De mannen
van de auto's zenden herhaalde smeek
beden de lucht in, om de golflengten van
de overgierende vliegtuigen te pakken te
krijgen ten einde de vliegers naar de
boerderijen te leiden, waar de hulp het
hardst nodig is.
Tussen het geweld van de aanstormen
de militaire colonnes en vrachtwagens
vol vrijwilligers door, schieten motor-
ordonnances heen en weer. Kletsnat vee
wordt in onhandelbaar grote veewagens
afgevoerd of sticht verwarring door los
te breken uit voortgedreven groepjes. Bij
Spijkenisse graven duizenden vrijwilli
gers een opgespoten stuk land weg, om
dit in zakken verpakt naar de bedreigde
dijk langs het Hoornse kanaal te bren
gén-
Acht ministers accoord
Spoorwegwagons in één
Europese „pool"
PARIJS, 1 Febr. (A.F.P.) De minis
ters van verkeer en waterstaat van acht
Europese landen hebben besloten de
reeds tussen Frankrijk en Wcst-Duitsland
bestaande „pool" van spoorwegwagons
uit to breiden tot Nederland, België, Lu
xemburg, Italië, Zwitserland en Oosten
rijk. Zij" hebben 19 routes vastgesteld
voor internationaal wegverkeer en ver-
voer. Binnenkort, zal een nieuwe confe
rentie worden belegd om de financiering
te regelen van veranderingen en verbete
ringen, die aan dit internationale wegen
net moeten worden aangebracht. De mi
nisters hebben tevei.s de noodzaak er
kend van een verbetering van de water
wegen der acht landen.
De ministers zijn drie dagen bijeen ge
weest in Parijs; De Franse minister van
vervoer, Morice, deelde mee, dat binnen
kort in het Franse parlement een debat
zal worden gehouden over het boren van
een tunnel door de Mont Blanc, een pro
ject., dat de Fransen reeds jaren (op pa
pier) bezighoudt.
TWEE NIEUWE ENGELSE
STRAALVLIEGTUIGEN
LONDEN. 2 Felir. (Reuter) De
Engelse vliegtuigenfabriek van Vickers
Armstrong is Vergunning verleend het
prototype te bouwen van het „Vickers
1000-"straalvliegtuig voor militair ver
voer. De „Vickers 1000" zal een span
wijdte hebben van 45 meter en een leng
te van 48 meter. Het toestel heeft pijl-
vleugels waarin de straalmotoren zijn
ondergebracht. Dit vliegtuig zou over
zeer lange afstanden kunnen worden ge
bruikt zonder tussenlanding en met een
snelheid hoger dan die van het geluid.
De nieuwe verkeersmachine van Vic
kers Armstrong, de „Vac 7" lijkt op de
.Vickers 1000". Het aantal passagiers,
dat door deze „Vac 7" kan worden ver
voerd, varieert van 100 tot 150.
Vickers heeft al een viermotorige
straalbommenwerper gebouwd. Dit type,
de „Valiant", js in productie voor de
Royal Air Force.
60.000 Daklozen na brand
in Poesan
POESAN, 1 Febr. (Reuter) De brand
die Vrijdag heeft gewoed in de geallieer
de aanvoerliaven Poesan op Korea, heeft
60 duizend mensen dakloos gemaakt.
Meer dan 1500 huizen zijn vernield. Tn de
toch reeds overbevolkte stad zijn tharts
duizenden mensen gedwongen,' bij een
temperatuur van 12 graden onder nul,
onder de blote hemel te overnachten.