Breda ontvangt duizenden verkommerde vluchtelingen Kreet in de nacht:,, 't Wordt tijd dat u)e wegkomen Militaire vliegtuigen brengen voedsel en medica COLONNES MILITAIRE RUPSWAGENS DODENCIJFER IS ONZEKER Moerdijk eindelijk geëvacueerd MENSEN EN VEE OP DE DIJK Wat zullen wij terugvinden Ook „dropping van zandzakken NATIONALE RAMP nen ten Bewoners van de Biesbos naar Geertruidenberg Honderden Puttenaren in levensgevaar Leen macht meer om boten te grijpen Stroom van hulpcolonnes onderweg ZANDZAKKEN MET MILLIOENEN NAAR GEBROKEN DIJKEN Urker vissersvloot uitgevaren naar benard Zierikzee Studenten lopen dijkwacht 4 «Ie ^olLsLranl van Dinsdag 3 Februari 1953 (Van onze correspondent) BREDA, 2 Febr. Met vertekende ge- zichten waarop de doodsangst nog staat te lezen stroomden de vluchtelingen van daag in Breda binnen. Het. reddingswerk in de zwaar geteisterde Westhoek van Brabant, heeft de gehele nacht, en van daag voortgeduurd. Geïsoleerde inwoners van Hoge Zwaluwe, Lage Zwaluwe, Ze- venbergse Hoek, Moerdijk en Wagen berg, inwoners van Zevenbergen en Fij naart worden via Oudenbosch of recht streeks in al het beschikbare automate riaal naar hun redding naar de Concor- diaschouw burg gebracht, waar het Rode Kruis hun eten en drinken geeft en Bre- danaars gereed staan om hen in hun hui zen op te nemen. Ook in Roosendaal en omringende dorpen en Tilburg werden evacue's opgenomen. Er werd en wordt een heldhaftige strijd gestreden door de militairen en burgers die in de voorste linies staan. Van Moerdijk, waar ruim 950 mensen zjjn ingesloten, werden A'andaag slacht offers, 'met behulp van boten, naar Ze venbergen gebraent en vandaar verder vervoerd. In dit dorp is volgens sommige verklaringen geen slachtoffer gevallen, Anderen beweren, dat er elf doden in Moerdijk zijn. Inwoners van Zevenberg- se Hoek en Hoge Zwaluwe werden per roeiboot uit hun woningen gehaald. Van uit Terheiden, bij Breda, waar het wa ter bij de molen staat, op goed zeven kilometer van Breda, reden militairen in zware rupswagens over de oude rijks weg van Breda naar Moerdijk en Ze- venbergse Hoek om deze mensen, die reeds vanaf Zondag op de zolders van hun huizen op redding zaten te wachten, af t.e halen. Op het station te Lage Zwa luwe had een grote .groep mensen een toevlucht gezocht. Ook in de seinposten zaten mensen. Vanmorgen en vanmiddag konden zij per boot worden gered ofwel vanaf de 'nieuwe rijksweg BredaMoer dijk. ofwel met de rupswagens vanuit Térheiden. Onzekerheid De militaire chauffeurs van deze wa gens hebben ook in de nacht van Zon- dag op Maandag hun gevaarvolle werk PROCES OVER BEPALING VAN ALCOHOLGEHALTE (Van onze correspondent) ROTTICÜDAM, 2 Febr. Voor de eco nomische politierechter werd dezer dagen een principieel proces behandeld, waarin de bepalingen ten aanzien van 't alcohol- gehalie van jenever ter sprake kwamen. Er bestaan twee methodes om het alco holgehalte van drank te bepalen, de eerste gebaseerd op de Wet van 18G2, de tweede op het. Svijnbesluit van 1803. De keuringsdienst van waren gebruikt de laatste methode. De Dienst van de In voerrechten en Accijnzen de eersie me thode, De methodes geven afwijkende resultaten. Een distillateur uit Rotterdam had een proces uitgelokt door een overtreding te laten constateren om te weten welke me thode nu de juiste was om niet in strijd te komen met de Verordening mini mumsterkte jenever, die de keurings dienst voor waren moet controleren en evenmin met de Dienst voor de Accijn zen. De knoop bleek zelfs niet door de deskundigen le ontwarren. Iedere dienst bleek zijn eigen methode te moeten vol gen, zodat de distillateur altijd met één j van heiden ln botsing kan komen. De officier van Justitie kon echter met de hand op de verordening alcolholge- halta een boete eisen van 25 gulden, al merkte hij op dat de overtreding niet op zettelijk was geschied. De economische politierechter was van mening dat de voorschriften met elkaar in strijd waren, maar hij zag niet dat de bewuste ver ordening zich op de financiële wetgeving zou baseren. Hij had de indruk dat de distillateur op het kompas van de ac cijnswetgeving is gaan varen en veroor deelde hem. tot tien gulden boete. Bisschop van Breda bezocht noodgebied BREDA, 2 Febr. De bisschop van Breda, mgr Jos. Baet.en, heeft vanoch tend het jjetroffen gebied in West-Bra bant van Fijnaart. tot Halsteren en Steen bergen bezocht. Zondag zal in alle ker ken van het bisdom een collecte voor de noodgebieden worden gehouden. Prof. Rutten promoveerde 25 jaar geleden NIJMEGEN, 2 Febr. Prof. dr F. Rut ten, oud-minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen en thans hoogleraar in de algemene, empirische en sociale psychologie aan de R.K. Universiteit te Nijmegen, zal op 15 Februari het feit herdenken, dat hij 25 jaar geleden te Leuven cum lande promoveerde in de Nederlandse Letteren. Tussen liftkooi bekneld ROTTERDAM, 31 Jan, In het ge bouw van de Rotterdamsche Bank aan de Coolsingel is de 54-jarige liftmonteur H. bekneld geraakt tussen de kooi van een ,i lift en de bovenkant van de liftdeur. Met. /ernstige verwondingen is de man in het /rieken hu is Coolsingel opgenomen. verricht. Deze rupswagens kunnen een waterstand van 1,20 nieter de baas blij ven. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers in Hoge Zwaluwe, maar ze ker is dit niet. Beweerd wordt dat er één dode is: een man van 74 jaar. Zevenbergen ligt nog droog, maar werd de gehele dag bedreigd met een doorbraak van een binnendijk. Vanuit Oudenbosch is men dit gevaar met zand zakken te lijf gegaan. Er bestond ook nog gevaar voor de gemeente Stand- daarbuiten maar door de hulp uit Ou denbosch kon dit bezworen worden. i Fijnaart, dat bijzonder zwaar geteis- terd is z(jn 46 slachtoffers gevallen. De bevolking van dit dorp is geëvacueerd naar Breda en Roosendaal. De bevolking van Zevenbergen is gebracht naar Breda en Tilburg. Het is zeer moeilijk om een overzicht te krijgen van de omvang van de ramp en het aantal dijkdoorbraken. Het red dingswerk is eveneens onoverzichtelijk. Op de seinpost op de Moerdijkbrug zit nog één spoorman, maar hij is veilig, Een collega van een andere post redde zich vanmiddag per boot. Een derde seinhuiswachter te Lage Zwaluwe, wiens seinhuis geheel scheef hing boven het water, werd om twee uur vanmiddag gered. Hij begon onmiddellijk naar zijn vrouw en twee kleine kinderen te zoe ken, die in Breda en Roosendaal zouden zijn. Vannit Willemstad is gemeld door bur gemeester Cor van der Hooft, dat men daar nu de toestand meester is. De be volking zal niet evacueren. Er zijn In dit stadje 46 doden te betreuren. De boerenbevolking uit de polders is WATERSTAATSMAN: ..Duitsers verzwakten dijk en duin' (Van onze correspondent) WEST-BRABANT, 2 Febr. Een deskundige van de Brabant se Waterstaatlanceerde de volgen de gedachten: „De grote nieuwe zeedijken, zo als de afsluitdijk, hebben de zwaarste proef doorstaan. Wat wij nu meemaken is voor een groot deel de presentatie van de oor logsrekening. De Duitsers hebben op tal van plekken in onze dijken zitten graven voor militaire verde diging en daarmee het systeem verzwakt. De duinen zijn wegge spoeld waar de bunkers zaten, de ze werden onderspoeld en het duin als geheel was gebroken. De oplos sing die zich hu aandient is het dichten der zeegaten met enkele dure zeedijken naar het model van de afsluitdijk. Dit is goedkoper dan het hele huidige systeem zo sterk te maken dat het tegen springvloeden bestand is." naar het stadje gekomen. Er is geen licht maar wel gas en een gebrek aan brood. Meer naar het Oosten valt nog 'te melden dat de bevolking van Dussen niet zal evacueren. In Klundert bij de Noord schans zitten nog groepjes mensen her en der geïsoleerd. Komende nacht wordt met het reddingswerk doorgegaan. TERHEYDEN-WAGENBERG, 2 Febr. Het wordt tijd dat wij hier wegko men.... Dat is het woord dat hier in het nachtelijke West-Brabant een kilo meter achter de opmars van het water aanrolt. Het water is onze meest verra derlijke en schijnheilige vijand. Het stijgt niet. Je merkt niets dan de tornado die velden en wegen overspoelt, maar het is of de bodem zakt. Ineens sta je 30, 40, 50 cm in liet toater. Het wordt tijd dat wij hier wegkomen.... Dit is een oorlog. Het water komt niet langzaam opzetten; het bespringt, een plaats van de kant waarvan je het niet verwachtte: vuil schuimend, wild stromend, water vol wrakhout, stro, mest. Je weet ineens niet meer waar en hoe de weg loopt, waarlangs je je redden moet; want dét is de meest verraderlijke eigenschap van het water: het verstopt wat het overwint. In de verte schijnt het een vreedzame waterspiegel met hier en daar wat bomen en wat uitstekende huizen. Boerenjongens en boerenmeisjes jagen schreeuwend en vloekend weerbarstige koeien op. Tot aan het waterfront rijden autobussen om vluchtend volk op te ne men en weg te voeren: zenuwachtige vrouwen, een man met twee babies dekens gedraaid, onder iedere arm kinderen, veel natte kinderen; iedere vijf minuten is er weer een grote bus vól: naar Breda. Maar over de enige weg: de oude weg BredaMoerdijk, springen de zenuwachtige wild gewor den koeien. Zij worden nog wilder van al het licht van do koplampen der auto's, bussen, vrachtwagens en veewagons. Maar het is hot enige licht waarover wy be-schikken in deze koude onheilsnacht. Vanwege de koelen en kalveren gaat het verkeer traag. En waarheen met de koeien? Weg, weg van het water. Traag rijdt de file Oosten verwacht eigen regionale omroep (Van onze correspondent) HENGELO, 1 Febr. Het streven naar een eigen regionale omroep in het Oosten van het land maakt een goede kans op verwezenlijking. Dit is door de Stichting Regionale Omroep Oost meege deeld tijdens haar jaarvergadering, Zater dag te Hengelo gehouden. i het ontwerp radiowet wordt ruimte gelaten aan regionale omroepen. In het ontwerp wordt vermeld, dat de Neder landse Radio Unie (N.R.U.) slechts in op dracht of met goedkeuring van de Minis ter tot het inrichten van regionale omroe pen kan overgaan. Het gewest, waarvoor die regionale omroep bestemd is, dient een zo belangrijk cultureel leven te heb ben, dat het van algemeen belang kan worden geacht de cultuur van die streek te bevorderen, terwijl dit niet of onvol doende door de binnenlandse omroep kan geschieden. De rest van de regionale omroepmaterïe wordt geregeld bij alge mene maatregel van bestuur. Deze algemene maatregel 'van bestuur wordt pas opgesteld nadat de Radioraad, voorzitter P. S. Gerbrandy, aan de Minis ter hieromtrent advies heeft uitgebracht. Het bestuur van de stichting Regionale Omroep Oost meent gefundeerde hoop te hebben, dat dit advies gunstig luidt. Belgen vrezen invoer Nederl. meubels (Van onze correspondent) UTRECHT, 1 Febr. De export van de Nederlandse meubelen naar de Bene- lux-landcn ondervindt op het ogenblik moeilykheden. Vooral de Belgen hebben geklaagd over de toenemende import van meubelen uit Nederland. De Nederlandse nbelen zijn, ondanks een invoerrecht n 18 percent, goedkoper dan de Belgische. De voorzitter van de Centrale Bond van Meubelfabrikanten, de heer Kemp- kes, noemt als hoofdoorzaak van de toe neming der Nederlandse meubelexporl le grote belangstelling van liet Belgische publiek voor het Nederlandse meubel. Met is kennelijk meer dan de meeste Belgische meubelen aangepast aan de hedendaagse behoeften, de moderne smaak en de beperkte woonruimte. Nog een andere oorzaak is de betere techni sche outillage van de Nederlandse meu belindustrie en het feit dat de Belgische meubelindustrie in veel sterker mate dan de Nederlandse uit klein en zeer klein bedrijf bestaat, waardoor ze de concur rentie met een sterk gemoderniseerde industrie ais de Nederlandse niet kan volhouden. Het gaat niet slecht met de meubel export. Na de jongste wereldoorlog heeft de Nederlandse meubelindustrie, die vóór de oorlog nagenoeg niet exporteer de, een behoorlijke uitvoer weten op te bouwen, die zich nog steeds in stijgende lijn beweegt, in 1949 bedroeg de buiten landse afzet 2,7 millioen gulden, in 1951 rond 8,G millioen en over de eerste elf maanden van 1952 liefst 13.2 millioen fulden. De algemene toestand in de Ne- erJandse meubelindustrie zou intussen, volgens de heer Kempkes, nog aanzien lijk verbeterd kunnen worden wanneer tal van klein-meubelen niet meer door de weeldebelasting zouden worden getrof fen. van Breda naar Terheyden, van Terhcy- den naar Breda, somber. Wat zullen wij nu terugvinden, mijn heer? klaagt een jonge rossige moeder met haar eerste baby in een deken en een kussensloop vol kleren. Nu hadden wij pas een huisje en wat meubels, maar wij" moesten er uit, want het huis is oud. Om die angst blijven er veel zitten op de zolders: „wat zullen wij terug vin den?" Tegen middernacht trekken er weer twee ploegen van 30 jonge kerels meest Tilburgse studenten in wa terdichte broeken met aaklantaarns en touwen te voet het donkere water in, als het moet een meter diep, naar de be reikbare huizen om te vragen of er hulp gewenst wordt. Er is veel edelmoedige hulp. 1-Iet water kunnen zij niet keren. De enige hulp die gevraagd wordt is helpen vluchten voor de vijand. In Breda worden de mensen gebracht lar Concordia en de kazernes. De war me koffie staat er voor het pakken. Het Rode Kruis is er geïnstalleerd. De mees te vluchtelingen hebben wel kennissen in Breda en ontelbare particuliere wa gens rijden af en aan om de mensen te brengen naar waar zij hopen te kunnen blijven. En dit hier is maar een puntje op het immense front. Het lijkt een woedende wraak van de natuur, die wij dachten veilig te hebben gebonden met de kete nen van onze techniek. Tot de knieën in het water bid je nu weer: „God die dit water schiep, red ons". PAUL SIGNON. Belangstelling na de storm op het Sclicveningse strand waar een Franse kust vaarder hulpeloos op het droge ligt. Het anders zo brede strand is geslonken tot een modderige strook, waarover aanhoudend de branding rolt. REGELMA TIGE DIENST OP NOODGEBIEDEN (Van onze speciale verslaggever) AAN BOORD VAN DE X 1, 2 Febr. Met de regelmaat van een goed function- nerende busdienst, vertrekken van het vliegveld Valkenburg zolang er daglicht is ieder half uur vliegtuigen naar de noodgebieden. Zij verkennen de situatie, speuren naar in nood verkerende men sen en brengen voedsel, drinkwater, me dicamenten, rubberboten en zandzakken. Mitchells, Dominies, vracht-Dakota's en amphibie-vliegtuigcn van de Marine Luchtvaartdienst en de luchtstrijdkrach ten nemen aan dit prachtig georgani seerde werk deel. Voor ieder vliegtuig staan twee be manningen klaar. Zo gauw een toestel van een reis terug is gaan er uitgeruste mannen aan boord. Beter dan wie ook heeft het vliegend personeel van beide wapens een overzicht gekregen van de ramp. „Ik heb nu drie keer gevlogen, maar al zou ik nog tienmaal over dat verschrikkelijke gebied moeten trekken, dan zal ik iedere keer weer beroerd worden van alle ellende die we te zien krijgen", zei een sergeant vlieger. In een van de grote hangars van het vliegveld liggen duizenden wittebroden, stapels pakjes margarine, muren van kisten met conserven en niet te tellen tanks met drinkwater. Keurig verpakt staan rubberboten klaar en in een hoek liggen witte rubberbanden opgestapeld. Die ballonbanden worden gegooid naar mensen, die in bomen zitten of zich in zulke hachelijke situaties bevinden, dat zij waarschijnlijk niet in staat zijn van een rubberboot gebruik te maken. Per parachute Broden en boter worden in jnte of ln plunje-zakken gedaan. De kistjes met conserven wo#den twee by twee samen gebonden. Bij ieder tweetal komt een tank met water. Onder dat pak worden twee stootkussens bevestigd en liet ge heel wordt per parachute neergelaten. De broodzakken worden gebundeld en wor den dan eveneens onder bescherming van een parachute gesteld. De zandzak ken gaan in pakken van 50 kilo zo over boord. De X 1. het dienstvliegtuig van de chef luchtmachtstaf, generaal Aler, had, (ADVERTENTIE) FIRMA VAN ROEKEL maakt bekend dat de R.R.R.-fabriek te Haarlem de opgedragen orders niet direct uit kan voeren daar al het beschikbare materieel en personeel ter be schikking Rampenfonds gesteld is. toen het vanmiddag omstreeks 4 uur voor de vierde maal de lucht inging, 1500 kilo zandzakken aan boord. Ze wa in de ochtenduren uit Sneek geko men en geperst in pakken van 50 kilo. Ieder pak bevatte 250. stevige zakken. De lading was bestemd voor Stavenisse op het eiland Tholen en voor West-Sou burg, dat vlak bij Vlissingen ligt. De reis duurde ruim 2 uren en werd een moeilijke strijd tegen een onbetrouw baar draaiende wind en zware hagel buien. Het feit, dat de deur uit de Dako ta was gehaald om de pakken naar bui ten te gooien maakte het er voor de man aan de stuurknuppel majoor-vlie ger S, de -long, niet gemakkelijker op. Niettemin kwam de lading feilloos op de daarvoor met witte vlaggen aangege ven plaatsen terecht. SLIEDRECHTERS DICHTTEN EEN DIJK SPOORBAAN WERD HERSTELD (Van onze correspondent) GEERTRUIDENBERG, 2 Febr. De rokende schoorsteen van de reusachtige AMER-centrale ln Geertruidenberg is in dit uitgestrekte watergebied een gerust stellend en hoopgevend symbool. De cen trales van de PNEM, draaien door. De stroomleveranties aan Zuid-Holland vin den normaal doorgang. Het is op de mid dag rustig in Geertruidenberg. Het water is daar een heel eind gezakt. De straten zijn weer droog en uit de kelderruimten begint men het brakke water weg te pom. pen. De op twee plaatsen doogebroken spoordijk is gedicht en het twintig meter brede gat in de provinciale weg naar Lage Zwaluwe is geklaard. Ongeveer 600 evacué's uit het noodge bied Hank en Dussen zijn in Geertruiden berg ondergebracht. Men verwacht daar nog ongeveer 600 vluchtelingen. Alles wordt voor hen in gereedheid gebracht en letterlijk iedereen is er in de weer. In het overspoelde gebied van Hank en Dussen verblijven nog ongeveer 300 men- De mensen in Geertruidenberg en Raamsdonksveer weten van de ramp. In de laatste gemeente zijn er twee do den. Een' van deze twee is een baby van zes weken. .Er zijn daar 25 huizen vol ledig verwoest en 40 buizen onbewoon baar geworden. Aan 500 vluchtelingen wordt in scholen en dergelijke gebou wen onderdak verschaft en de schade in dit noodgebied is nog niet geheel te over zien. Het water zakt ook hier. Vlak over de brug van Iveizersveer is een groot gat in de weg en ongeveer op deze plaats worden de vluchtelingen uit Hank en Dussen, die per boot worden aangevoerd, opgewacht en met bussen naar Geer truidenberg vervoerd. Men bezingt In alle toonaarden de hulpvaardigheid en door tastendheid van het korps pontonniers die met hun boten zulk uitstekend werk l dit noodgebied verrichten. Alblasserwaard stroomt vol Noordelijker van deze Biesbos heb ben de Noord en de Merwede haar water- isa's door do dijk bij Papendrecht ge slagen. Naar schatting zou dit gat tach tig meter zijn cn onder gunstige weers omstandigheden kan het herstel van deze dijk nog twee tot drie weken vorderen. Sinds Zaterdagnacht stroomt het water met grote kracht in de Alblasserwaard. De Zuidelyke helft staat thans geheel blank cn het water gaat steeds verder in Oostelijke richting over de Noordzuid- grens Nieuwpoort-Schilluinen. De Zuidelijke Lekdijk heeft de vloed nog kunnen houden zodat het Noordelij ke gedeelte van de Alblasserwaard voor lopig veilig is. In Sliedrecht, de grootste gemeente in de Alblasserwaard, met ruim 16.000 inwoners is op de hoge dijk waar langs deze gemeente ligt een intense be drijvigheid. Het vee wordt met hele kud den door de nauwe straten gedreven waar het verkeer aanhoudend stokt en in de knoop dreigt te geraken. Tussen Boven -Hardinxveld en Slie drecht is in de reusachtige dijk een gat geslagen van ongeveer 40 meter. Met mannenmacht hebben de ras-dijkenbou wers van Sliedrecht in de nacht het gat gedicht, zodat het verkeer zij het lang zaam, voortgang kan vinden. Buiten dijks staat het water zover het oog reikt. Ook hier hetzelfde beeld van vluchtelin gen die met have en goed bij zich een onderdak proberen te vinden. Sinds 125 jaar hebben de Sliedrecbters het water niet zo hoog gekend. Honder den mensen zijn daar uit hun huizen gejaagd en straten staan er leeg. Een 86- jarige alleenwonende vrouw is in haar huisje verdronken. Men vindt het in Slie drecht merkwaardig, dat juist het nood stuk in de dijk bij Papendrecht werd weggeslagen. Maar dit noodstuk is niet van de laatste jaren. Het werd in het midden van de ISe eeuw aangebracht nadat men eerst de dijk had doorbroken om het overtollige water uit de Alblas serwaard op de Noord en de Merwede te spuien. In de avond weerspiegelden de lichten van de huizen in het brakke wa ter. Hier en daar ligt in de kleine voor tuin een roeiboot gemeerd. „Willem Ruys" 3 dagen eerder op reis ROTTERDAM, 1 Febr. De omvang van de sohade, die de „Willem Ruys" bij de aanvaring met de „Oranje" op 6 Ja nuari in de Rode Zee heeft opgelopen, blijkt steeds meer mee te vallen. Indien de' weersomstandigheden gunstig blijven, zal het schip in de tweede week van Fe bruari het dok van Wilton-Fijenoord .unnen verlaten en naar de Lloydkade vertrekken, verband hiermee is de eerstvolgen- ertrekdatum drie dagen vervroegd, zodat de „Willem Ruys", onvoorzienbare omstandigheden voorbehouden, op Woensdag 4 Maart van Rotterdam naar Ceylon, Malakka en Indonesië zal vertrek ken. Kapitein C. C. Goedewaagen zal op deze reis wederom als gezagvoerder op treden. Middenstand protesteert (Van onze correspondent) DEN HAAG, 1 Febr. De drie samen werkende middenstandsorganisaties heb ben een uitvoerig adres gezonden aan de Tweede Kamer, waarin stelling wordt ge nomen tegen het afwijzend standpunt van de regering ten aanzien van een verdere verlaging van de vereveningshef fing. De regering stelt dat de midden stand vooral verlichting van lasten zal verkrijgen door de komende verlaging van de omzetbelasting. Volgens de re gering heeft de middenstand niet veel hinder van de loonsverlaging, waarvpor de verlaging van de vereveningsheffing een compensatie behoort te zijn, omdat de middenstandsbedrijven weinig perso neel in dienst hebben. De middenstandsbonden wijzen er ech ter op dat de wijziging in de omzetbelas ting slechts ten dele een verlichting be tekent en dat vooral de ambachts branches zeer loonintensief zijn. Tevens wordt er op gewezen dat het aantal werk nemers in de middenstand naar matige schatting 550.000 tot 600.000 bedraagt tegenover ongeveer één millioen in ae iustrie. Gedeelte van hoofdweg weggeslagen j Niet alleen, (Van onze speciale verslaggever) OUDENHOORN, 2 Febr. Ondanks urenlang verwoed en nachtelijk werken door eilandbewoners, militairen, Utrecht se studenten en burgers is de hoofdweg op Putten over een lengte van kilometers verzakt en weggeslagen. Deze hoofdweg naar Den Brie! vormde nog de enige be scherming midden op het eiland. Het wa ter heeft nn vrij spel gekregen en heeft vrijwel de helft van Putten, te beginnen bij Spykenissen, tot aan het Haringvliet overstroomd. In Abbenbroelc, Nieu- horn en Oudenliorn verkeren honder- mensen in levensgevaar. Ongeveer 20 doden zijn hier al geborgen, doch ver wacht moet worden, dat dit aantal met tientallen zal stijgen. Legerafdelingen met rubberboten, pon tons en radiowagens zijn vanmiddag naa" dit geteisterde gebied gezonden. Vlieger van de luchtstrijdkrachten wagen ii dichte hagel- en sneeuwbuien iedere keer hun leven, om rubberboten zo laag moge lijk bij het water en zo dicht mogelijk bij de eenzame boerderijen neer te laten. Uit verre omtrek rijden tientallen Rode Kruis- en ziekenwagens aan om de totaal verstijfde drenkelingen, die geborgen kunnen worden, direct te verzorgen. Met vrachtauto's en in autobussen wor den nog steeds in ijltempo honderden vrijwilligers aangevoerd om de enige hele dijk op Putten die langs het Hoornse kanaal, te houden. Breekt deze dijk, dan ontstaat er weer gevaar voor de dijk langs het kanaal aan de Hoornse zijde, (Van onze correspondent) ROTTERDAM, 2 Febr. Bij de intendance van het hoofdbestuur van het Rode Kruis in Den Haag worden van alle kanten jutezakken tot een millioenenaantal aangevoerd, door de bevolking beschikbaar gesteld en die dienst moeten doen als zandzakken voor de bedreigde dijken. Een groot aantal Rode Kruis-colonnes is in actie, in Rotter dam de colonnes Rotterdam, Overschie, Ridderkerk, Alblasserdam en Den Haag. Een Nijmeegse colonne is in zes bussen naar Fijnaart vertrokken. Vanuit Millingen (bij Nijmegen) zijn boten met een Rode Kruis-arts naar Dordrecht vertrokken. Een colonne uit Arn hem ging naar West-Noörd-Brabant. Uit Heusden wordt hulp ver leend in Almkerk, waar een evacuatie-centrum is ingericht. De kustvaarder „Crescendo" is ingeschakeld voor Stavenisse. Honderden auto's en autobussen zijn n diverse gemeenten geconcentreerd voor de daadwerkelijke hulpverlening, Groningen zond 500 vrachtauto's met goederen en dekking naar Rotterdam, afkomstig van de regionale omroep Noord. Groningen, Friesland en Drente. Naar Roosendaal vertrokken 30 volgela den auto's en 17 autobussen uit Arnhem. Amsterdam stelde twee brandweerauto's beschikbaar om in Rotterdam mee te helpen bij het leegpompen van de onder gelopen kelders der electrlsche centrale, Voor het evacuatïegebied in de geteis terde gebieden zijn twee kleine veerbo ten verzonden. Amsterdam stuurde ook 400 veldbedden naar de Ahoy-hal, die' tijdelijk als verblijfplaats voor de geëva- cüeerden is ingericht. In de Ahoy-hal, i waar een 1500-tal mensen, waaronder artsen en verpleegsters werkzaam zijn, hebben een groot aantal vluchtelingen reeds onderdak gevonden. De van huis en hof verdrevenen beschikken nog slechts over weinig eigendommen. Studenten Tweehonderd, en vijftig studenten uit Leiden zijn naar Qostvoorne vertrokken om bij de reddingswerkzaamheden hulp te verlenen; 300 studenten gingen naar Spijkenisse. Vannacht vertrekt nog een tweede ploeg. In Emmercompascuum heb ben 25 grondwerkers zich gemeld. In Ridderkerk stonden vandaag 800 man nen aan de dijk. Hun werk werd extra bemoeilijkt omdat er geen drinkwater is. Een selecte Rode-Kruiscolonne vv.i Rid derkerk verricht hier wonderen. Het hoofdbestuur van het Rode Kruis spant zich in om het gebrek, aan drinkwater met aanvoer van melk te compenseren. De K.L.M. vervoerde met twee Dako ta's voedsel, zandzakken en rubberboten. Een transportcolonne is onderweg met een lichtaggregaat. De K.L.M. heeft voorts besloten de opbrengst van de luchtfoto's af te dragen aan het Ram penfonds. De Koninklijke N.Z.H. Red- dingsmaatschappij stuurde twee motor- strandrëddlngsboten naar hetgeleisterde gebied, de „Prins Bernhard" uit Scheve- ningen en de „Dudok de Witt" uit Zand- voort. Uit Den Haag vertrok een vracht auto naar Hellevoetsluis om 2600 broden over te brengen np de reddingsboot „Keeltje Jacoba", die dit voedsel naar Goeree zal vervoeren. Ook de vissersvloot biedt steun. Urk dat de moeilykheden in Hoome waar nu nog steeds geen schade van betekenis is de algehele situatie dan zou verergeren, maar de enige verbinding over de weg naar Helle voetsluis, welke langs het Hoornse ka naal loopt, kan dan verbroken worden. De hulp aan Goeree en Overflakkee van uit Rotterdam loopt als gevolg hiervan dan weer gevaar en deze hulp mag in dit stadium met onderbroken worden. Spannende nacht By Heenvliet heeft, het vannacht, onge meen gespannen. Iedereen, die al dan niet een schop kon hanteren hoeft in de inktzwarte duisternis uren staan ploe teren om de weg te behouden. Jongens van vijftien jaar, studenten en landbou wers in hoge lieslaarzen stonden schou der aan schouder en telden pijn noch tijd om Heenvliet en Geervliet voor watersnood te sparen. Het mocht echter niet baten, de 1 was door het steeds aanspoelende water volkomen ondermijnd. Daar met de mo gelijkheid van vruchteloze arbeid reke ning was gehouden, waren de lager ge legen huizen ontruimd, zodat hier geen •lachtoffers zijn gevallen. Vrijwel hopeloos is de toestand rond Oudenhoorn en Nieuwenhoom. In de dij ken langs het Haringvliet zit een gat van wel 75 meter, als met een reusachtig mes weggehakt. Volkomen apatisch zitten in deze gemeente honderden mensen met het vee op zolder. De meeste, uit vlieg tuigen geworpen rubberboten, kunnen zij niet pakken, omdat de kracht hun lang zamerhand ontbreekt. De koninklijke marechaussee is van daag uitgerukt om een van vermoeidheid wankelende reeks politiemannen af te lossen. Marinemannen werken ook hier heeft Zierikzee uitgekozen voor directe hulpverlening. Met volledige bemanning zijn 100 IJselinecrkotters en een sleep boot vertrokken. Daarbij bevinden zich nog drie schepen met radio-, zend- en ont vangapparaten. Teneinde hun collega's tijdig af te lossen is nog een aantal re serve-motorschippers in autobussen naar Zierikzee vertrokken, henevens de be manning voor een aantal motorvletjes, die op vier tractors worden vervoerd. Do Draka-fabricken in Amsterdam hebben 60 plastic reddingsvlotten beschikbaar ge steld, die eerst naar het vliegveld Valken burg worden vervoerd en vandaar naai de overstroomde gebieden. Hier worden ze uitgeworpen. In het buitenland is het medeleven met de slachtoffers van de overstro mingsramp in Nederland eveneens groot. Zes Belgische motorboten brachten ge troffenen uit Terneuzen naar Rilland. De Nederlandse kolonie in Parijs heeft een oproep verspreid om schoeisel, kle ding en dekking te sturen naar de KLM-kantoren in Parijs, Lyon, Bordeaux en Nice. Het transport geschiedt dan verder per vliegtuig. Het genootschap NederlandCanada in Ottawa heeft zich tot alle Canadezen van Nederlandse af komst gericht en stelt een uitgebreid hulpverleningsplan op. T elefoon verbindingen uitgevallen DEN HAAG, 2 Febr. De volgende plaat sen zijn op het ogenblik telefonisch onbereik baar: Alblasserdam, Nieuwendijk, Anna Jaco- bapolder. Numansdorp, Annaland, Ooltgens- -ilaat, Oud-Vossemeer, Drogendijk, Putters- loek, Hank, Poortvliet, Heiningen (N -Br.), Raamsdonkveer, 's-Gravendeel, St Philips- land, Hoge Zwaluwe, Scherpenisse, Kats, Sta- vennisse, Klundert., Streefkerk. Kruidingen, St rijen. Lage Zwaluwe, Waarde, Langeweg, Willemstad. NW. Lekkerland, Wissekerke, Maartensdijk, Wolphaartsdljk, Middelharnis en omgeving alleen* burgemeester, Zierikzee, Zwingelspaan, Moerdijk, Schouwen en Duive- land, Nieuw Vossemeer. (Advertentie) Herstellend na ziekte? versterkt U niet PLEEGZUSTER BEOEDWIJN met sloepen en vletten, welke in steeds groteren getale worden aangevoerd, door takelwagens van de dijken wo^lexi ge vierd. De radio-auto's van de Landmacht staan bij de bedreigde punten opgesteld en werken op volle toeren. De mannen van de auto's zenden herhaalde smeek beden de lucht in, om de golflengten van de overgierende vliegtuigen te pakken te krijgen ten einde de vliegers naar de boerderijen te leiden, waar de hulp het hardst nodig is. Tussen het geweld van de aanstormen de militaire colonnes en vrachtwagens vol vrijwilligers door, schieten motor- ordonnances heen en weer. Kletsnat vee wordt in onhandelbaar grote veewagens afgevoerd of sticht verwarring door los te breken uit voortgedreven groepjes. Bij Spijkenisse graven duizenden vrijwilli gers een opgespoten stuk land weg, om dit in zakken verpakt naar de bedreigde dijk langs het Hoornse kanaal te bren gén- Acht ministers accoord Spoorwegwagons in één Europese „pool" PARIJS, 1 Febr. (A.F.P.) De minis ters van verkeer en waterstaat van acht Europese landen hebben besloten de reeds tussen Frankrijk en Wcst-Duitsland bestaande „pool" van spoorwegwagons uit to breiden tot Nederland, België, Lu xemburg, Italië, Zwitserland en Oosten rijk. Zij" hebben 19 routes vastgesteld voor internationaal wegverkeer en ver- voer. Binnenkort, zal een nieuwe confe rentie worden belegd om de financiering te regelen van veranderingen en verbete ringen, die aan dit internationale wegen net moeten worden aangebracht. De mi nisters hebben tevei.s de noodzaak er kend van een verbetering van de water wegen der acht landen. De ministers zijn drie dagen bijeen ge weest in Parijs; De Franse minister van vervoer, Morice, deelde mee, dat binnen kort in het Franse parlement een debat zal worden gehouden over het boren van een tunnel door de Mont Blanc, een pro ject., dat de Fransen reeds jaren (op pa pier) bezighoudt. TWEE NIEUWE ENGELSE STRAALVLIEGTUIGEN LONDEN. 2 Felir. (Reuter) De Engelse vliegtuigenfabriek van Vickers Armstrong is Vergunning verleend het prototype te bouwen van het „Vickers 1000-"straalvliegtuig voor militair ver voer. De „Vickers 1000" zal een span wijdte hebben van 45 meter en een leng te van 48 meter. Het toestel heeft pijl- vleugels waarin de straalmotoren zijn ondergebracht. Dit vliegtuig zou over zeer lange afstanden kunnen worden ge bruikt zonder tussenlanding en met een snelheid hoger dan die van het geluid. De nieuwe verkeersmachine van Vic kers Armstrong, de „Vac 7" lijkt op de .Vickers 1000". Het aantal passagiers, dat door deze „Vac 7" kan worden ver voerd, varieert van 100 tot 150. Vickers heeft al een viermotorige straalbommenwerper gebouwd. Dit type, de „Valiant", js in productie voor de Royal Air Force. 60.000 Daklozen na brand in Poesan POESAN, 1 Febr. (Reuter) De brand die Vrijdag heeft gewoed in de geallieer de aanvoerliaven Poesan op Korea, heeft 60 duizend mensen dakloos gemaakt. Meer dan 1500 huizen zijn vernield. Tn de toch reeds overbevolkte stad zijn tharts duizenden mensen gedwongen,' bij een temperatuur van 12 graden onder nul, onder de blote hemel te overnachten.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3