Doodse verlatenheid op het eiland
Schouwen-Duiveland
BOMBARD'S AVONTUURLI(KE TOCHT
BFGIN VAN VELE PROEVEN
Fransman brak belofte en ging er alleen vandoor
Nederlander werkt reeds jaren aan
ideale reddingboot
Vliegtocht hoven getroffen
gebieden
Eén troosteloze
watervlakte
BELGIË SCHAT DE SCHADE OP
OP TWEE MILLIARD FRANCS
Noodhospitaal op
„Piet Hein
TROUT?Dinsdag 3 Fabraarl 1953
II
(Van onze speciale verslaggever)
,-De Atlantische tocht van Bombard is slechts de voorloper van
ondernemingen van die aard op veel grotere schaal. Daarbij zullen
ook de koudste delen van de wereld worden bevaren en het slecht
ste weer zal worden opgezocht. Daarbij wil ik ook laten onder
zoeken, of de drinkwaterproductie en het vistuig voldoende zijn
om een volle reddingbootsbezetting in het leven te houden in plaats
van één jonge, gezonde kerel".
De heer A. P. Schat trekt eens aan zijn enorme pijp en staart naar
buiten, waar de tuin rond zijn villa in het Parijse voorstadje ligt
te kleumen in de winter. Deze Nederlandse industrieel is de or
ganisator van de geruchtmakende tocht van de Franse medisch
student Alain Bombard over de Atlantische Oceaan.
Een man van grote vermaardheid in i der zal blijven drijven en function -
de zeevarende wereld door de 300 pa- neren.
tenten op scheepsgebied, die hij op zijn „Terwijl ik Bombard in Monaco aan
-- - 'de studie waande, ik had hem daar
voor een zeer royale beurs gegeven,
werkte ik verder aan een reeks uit
vindingen. Die moeten de mensen in
de reddingboot de middelen geven om
profijt te trekken van alles wat de
zee biedt. Ook moeten zij onafhanke
lijk zijn van kou of slecht weer en
desnoods van continent naar conti
nent kunnen varen. Dat is heus nodig.
Terwijl mijn vroegere uitvindingen er
toe hebben bijgedragen, dat de uit-
zetinrichtingen voor reddingboten aan
merkelijk werden verbeterd, is het met
die boot zelf niet al te best. U moet
rekenen, zo'n sloep zit stampvol men
sen en steekt nog geen meter boven
het water uit. Je behoeft geen beva
ren zeeman te zijn om in te zien, dat
onder slechte omstandigheden weinig
kans op redding is. Koude, storm en
ontberingen zijn de oorzaken, dat er
elk jaar nog tientallen, zo niet hon
derden mensen omkomen nadat zij het
zinkende schip hebben verlaten. Hier,
leest u dit berichtje eens".
En de heer Schat zoekt tussen de
enorme stapels knipsels en documenten,
die zijn studeervertrek voor een an
der onbewoonbaar maken. Hij weet
er echter feilloos de weg, ondanks de
ogenschijnlijke chaos. Het is een knip
sel uit een Engelse krant, dat vertelt
hoe er in October 1951 tijdens een
typhoon in de buurt van Japan op
één dag 1113 schepen vergingen en
8000 schade opliepen.
„Natuurlijk waren daar heel wat
kleine scheepjes onder, maar zitten
daar soms geen mensen op? De boot,
die ik voor ogen heb, moet dan ook
niet zo kostbaar worden, dat niemand
haar kan betalen, dan zou het geen
kunst zijn om iets geweldigs te maken.
Neen, het moet efficiënt zijn. In het
Maritiem Museum te Greenwich staat
een normale scheepsreddingboot en
daar kunt u het volgende opschrift
bij lezen:
„In 1941 verging bij de Kaap Ver-
dische eilanden de Britania en deze
reddingboot bereikte na een tocht van
1535 mijl de Braziliaanse kust in 23
dagen tijds. Van de 83 inzittenden
kwamen er 38 behouden aan wal. Hun
dagelijks rantsoen bestond uit een be
schuit, een eierdopje water en een
lepel gecondenseerde melk".
U begrijpt hoe verschrikkelijk dat
is geweest en toch wordt het zo'n
knappe prestatie gevonden, dat de
boot een plaats in het museum krijgt.
Naar mijn mening moet een redding
boot ook werkeUjlt een redding
boot zijn".
Gemakkelijk zal de heer Schat het
zichzelf en zijn naaste medewerkers
zeker niet maken. Zijn proef boten zul
len orkanen opzoeken. Er zullen In
het barre winterweer overtochten via
de Poolzee van Europa naar Amerika
worden gemaakt, want ook daar kun-
schipbreukehngen ronddobberen.
Doch ondanks deze en vele andere
plannen, staat de heer Schat afwij
zend tegenover de tocht van Alain
Bombard, aangezien deze te roekeloos
en te weinig voorbereid heeft gehan
deld. zonder zich ook maar iets van
zijn geestelijke vader en inspirator aan
naam heeft staan. Maar dae vermaard
heid strekt zich ook daarbuiten uit,
al was het alleen maar om zijn ge
weldige lichaam-som vang. Driehonderd
pond is zo gemiddeld het lichaamsge
wicht en dat gewicht op zichzelf is
al een dankbaar onderwerp voor le
gendevorming. De legenden, die er
ovengens over de heer Schat in om
loop zijn, over zijn fabelachtige car
rière, zijn invallen, zijn doortastende
manier van optreden, zijn legio. Doch
het zijn zeker geen legenden, die déze
uitvinder van formaat in dubbele be
tekenis. op het ogenblik nastreeft.
„Bij zijn studie op mijn kosten voor
zijn proefschrift „Leven op zeevoedsel
alleen" is Bombard tot de conclusie
gekomen, dat men een halve liter zee
water per dag kan drinken, mits daar
niet mee gewacht wordt tot men ver
gaat van de dorst. Maar er is naar
mijn mening de schipbreukeling ook
nog wel wat anders te bieden dan een
■halve liter zout water, indien wij ge
bruik maken van de modernste tech
nische middelen".
Daaraan werkt de heer Schat reeds
enige jaren. Toen wij hem in 1950
over dit soort onderwerp spraken,
hebben wij reeds gevaren in een rub
berboot van soortgelijk type als ,,1'Hé-
rétique" van Bombard. Deze boot was
met behulp van de Nederlandse
scheepsbouwkundig ingenieur Van
Dieren zeewaardig gemaakt, ook al
konden wij dat als buitenstaander
moeilijk aannemen van het notedopje,
dat daar op de Seine dobberde. Dit
scheepje is bedoeld voor het nemen
van radioproeven op zee. Het verblijf
van schipbreukelingen in een redding
boot moet zo kort mogelijk worden
gehouden en dat kan o.a, door voort
durend via de radio noodsignalen uit
te zenden. De heer Schat liet een wa
terdicht^ kleine zender bouwen, die
men van de brug van een schip zonder
bezwaar in zee kan werpen. De
Schade in Zandvoort
ca ƒ100.000
De schade aan wegen, toegangen tot
het strand en gemeentelijke gebouwen
wordt te Zandvoort voorlopig geschat
op ongeveer 100.000. Donderdagavond
zal de Zandvoortse gemeenteraad in
een spoedvergadering bijeen worden
geroepen ter bespreking van de situa
tie. Hedenmorgen is men met man en
macht begonnen de Zuidelijke strand-
afgang nabij de Strandweg weer voor
de motorstrandreddingboot „Dudok de
Wit" berijdbaar te maken. De D.U.W.-
arbeiders zijn voor deze werkzaamhe
den ingeschakeld.
Doetinchem adopteert
Middelharnis
Het gemeentebestuur van Doetinchem
is Zondagavond, m&l diverse plaatselijke
organisaties, in spoedvergadering bijeen
geweest, om de mogelijkheden tot het
helpen lenigen van de nood onder ogen
te zien.
Doetinchem zal de getroffen ge
meente Middelharnis adopteren. Tevens
biedt de gemeente Doetinchem aan,
om een 20-tal leerlingen van Middel
bare scholen uit de getroffen gebieden,
die dit jaar eindexamen zullen doen,
onder te brengen in „Ruimzicht", een
internaat, zodat de jongens hun studie
kunnen voortzetten.
Bovendien hebben personeelsleden yan
de verschillende kantoren een percentrage
van hun loon afgestaan.
te trekken.
„Ik dacht, dat Bombard rustig be-
g was met het schrijven van zijn
proefschrift, toen ik plotseling in de
kranten moest lezen, dat er een con
ferentie in Nice was geweest tussen
Bombard en een aantal Engelse ex
perts, die daar mijn gast waren. Hij
zou de laatste voorbereidingen voor
een tocht over de Atlantic aan het
treffen zijn. Bt was in het buiten-land
en in die tijd ging Bombard naar de
Parijse fabriek, die mijn boten bouwt
en verlangde op korte termijn een
rubberboot. Ik wist nergens van, maar
men kende hem als lid van de Sohat-
ploeg en hij kreeg de boot".
Hals-over-kop ging de heer Schat
naar Monaco. Hij kende Bombard als
een wat al te enthousiaste jongeman
en wilde toezien, dat zo iets onver
antwoordelijks niet zou gebeuren. Hy
ontdekte echter, dat Bombard al aan
zoveel mensen had verteld, dat hij zou
gaan varen, dat hij niet meer terug
kon. Behalve een boot en ander ma
teriaal van zijn financier, had hij ook
een navigator, Jack Palmer, geënga
geerd. Dit was een geruststelling, om
dat het een onverschrokken, ervaren
zeeman was en de heer Schat, die ver
moedde, dat de jonge eerzuchtige
Fransman graag zijn naam aan zo'n
expeditie zag verbonden, liet hem
gaarne die eer. Ln de vroege ochtend
van de 25ste Mei 1952 vertrokken
Bombard en Palmer onder enorme be
langstelling. De radiozender, die zy
aan boord hadden was echter totaal
ongeschikt. Zij kregen van onze land
genoot de goede raad mee om als de
tocht in de Middellandse Zee nog zou
mislukken op de Afrikaanse kust aan
te houden, zodat Bombard voor de
wereld zijn gezicht niet behoefde te
verliezen en bovendien voldoende af
stand kon afleggen om ervaringen op
te doen.
Jarenlang verzamelde de heer Schat
voor de uitrusting van zijn proeibo
ten talrijke uitrustingsstukken, die de
schipbreukeling de middelen moeten
geven om van zeevoedsel te kunnen
leven. Hier een verzameling vishaken
voor alle soorten van zeebewoners.
Bombard nam een groot gedeelte van
dit materiaal mee op zijn tocht.
En de tocht mislukte. Niet alleen de
radio, ook de voedselvoorziening was
slecht en na zes dagen tussen de Ba
learen en Spanje te hebben rondge
dreven, honger en dorst lijdend, zon
der contact met het vasteland, wa
ren zij maar wat blij te worden op
gepikt door een passerend schip. De
boot had ernstige schade opgelopen
en alles wees er op, dat het vertrek
overhaast en onvoldoende voorbereid
was geweest. Doch Bombard wilde en
kon niet meer terug. Heel Frankrijk
zou hem, de mislukte zeeheld, uit
lachen en met een opgevouwen rub
berboot ging het tweetal per schip
naar Tanger.
„Nogmaals had ik een gesprek met
Bombard en wees hem op het roeke
loze van zyn plannen. Hij vertelde,
dat hij een nieuwe, goede radiozender
gratis ter beschikking zou krijgen en
nadat hij plechtig had beloofd er niet
alleen van door te gaan, zei ik alle
medewerking en steun toe voor expe
rimenten tussen Tanger en de Cana-
rische eilanden. En zou een voldoende
productie va-n zoet drinkwater uit
zeewater eenmaal zijn verzekerd, dan
wilde ik er met alle plezier een Bom
bard-expeditie van maken, het gaat
mij ten slotte niet om de eer, maar om
de resultaten. Daarom stond ik ook
afkerig tegenover al die publiciteit.
Dat waren mijn eisen: een betrouw
baar zeewaardig vaartuig, drinkwater
en een radio en Bombard ging ac-
coord, Ek nam hem mee naar Neder-1
land om allerlei dingen te tonen, diel
nuttig voor hem waren".
D&ar in Nederland zag Bombard
echter ook de film over de Kon Tiki-
expeditie en hij realiseerde zich, dat,
wat hij de wereld had verteld nog veel
sensationeler was. Onder voorwendsel
vloog hij de volgende dag met de heer
Schat terug naar Parijs, wist op een
vreemde manier bij de fabriek nog
een nieuwe rubberboot los te krijgen
(de rekening ligt echter by de heer
Schat op het bureau) en vertrok er
mee naar Tanger. In zyn hoofd ge
heel andere plannen dan zyn omge
ving wist. Een brandende eerzucht had
hem te pakken en hij moest en hij,
zou vertrekken. Nu helemaal alleen,i
ook zonder Palmer, hoewel hij als on
bevaren landrot diens vakkennis
eigenlijk niet missen kon.
„Nogmaals heb ik Bombard ge
vraagd niet met^ zo'n kwetsbare boot
het waagstuk te ondernemen en in zijn
bijzijn vroeg ik een journalist om zo
te schrijven, dat de jonge Fransman
zich niet verplicht zou voelen de on
derneming door te zetten en te wach
ten tot alles was verantwoord, zoals
dat by een wetenschappelijke onder
neming past."
De rest van de geschiedenis is u be
kend. Bombard ging toch, belandde
eerst op de Canarische eilanden, keer
de per vliegtuig nog even naar Parijs
terug, doch trok zich verder van de
heer Schat niets aan, vond het niet
nodig om onware krantenberichten
over een laffe houding van Palmer
tegen te spreken en begon op 19 Oc
tober aan zijn verschrikkelijke tocht.
„Ik bewonder de moed van Bom
bard, maar het was de moed der on-
(Van onze speciale verslaggever)
MAANDAGMIDDAG aan boord van de KLM-Dakota PH. TBZ
Er ligt een ragfijne nevelsluier over Zeeland. Het volle
zonlicht dringt er gemakkelijk doorheen en zet de barre woes
tenij, het verdronken land, in een hard, genadeloos licht.
Wij zoeken naar Schouwen en Duiveland, naar het welva
rende frisse gebied, één der tuinen van Zeeland, Schouwen
lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen. Duiveland bezit
Zierikzee nog. De stompe toren rijst eenzaam op uit een grijze
wereld van nameloze verlatenheid. Men kan dit alles niet zien
zonder dat de ogen vochtig worden, het hart ineenkrimpt.
De fiere dijken van dit trotse eiland,
zij vervloeien op tal van plaatsen met
het water van de zee-armen. Er is geen
land meer. In het Westen, waar de
branding witte strepen trekt, is de
duinenrand gebleven, is de duintop van
Westerschouweu bewaard gebleven.
Maar het land tussen de duinen en de
oude stad Zierikzee, het is verzwolgen.
De daken van de huizen, zij steken
niet meer boven het water uit. De gol
ven spoelen over de dakpannen. Het
eiland is een stuk van de zee gewor
den. Honderden meeuwen, die schijn
baar doelloos over de griize vlakte
vliegen, zij vormen de enige levende
wezens in dit gebied.
Er zijn geen afscheidingen meer.
Telegraafpalen staan in rechte rijen.
Daar moeten de wegen zijn,
Er is geen verschil meer tussen wa
ter en land. Ziet men Schouwen, ziet
men de Oosterschelde. ziet men het
brede GrevelingenWie zal het
zeggen?
Nu is de vloed tot bedaren gekomen,
het water stroomt rustig door de dijk-
gaten, die gestaag uitgehold worden.
In de witte kolking drijven plokken
hooi.
De dorpen verloren eilandjes in
het watervlak, waarop de wind dui
zend rimpels trekt. Serooskerke, Kerk-
wervede zee omspoelt de huizen,
de kerk. Geen mens is er te bespeuren.
Onze laagvliegende Dakota trekt een
lichte schaduw over verdronken Sohou-
wen.
ANDERE EILANDEN
En ginds aan de andere zijde van
het Scheldewater, waar een rij boten
op weg is naar Zierikzee, daar ligt
Noord-Beveland. De Noordzijde van
het eiland is behouden gebleven, de
Zuidzijde deelt het lot van Schouwen.
Kortgene, eenzaam en levenloos te
midden van een waterveld.
Veere, op WalcherenOmringd
door water. Heel het gebied ten Oos
ten van het Kanaal door Walcheren
biedt het beeld van een immense over
stroming.
Amemuiden, de verbindingsdam.
Niet te vinden, laat staan te heriten-
nen.
Hier heeft de zee heerschappij ge
nomen.
Het is verbijsterend, zo, op tientallen
meters hoogte in het uitbundige zon
licht over deze geteisterde provincie te
scheren.
In een grote sprong naar Hansweerty
Doip ia het water, als zovele. En ner- j
gens mensen. De stilte is minstens ao
aangrijpend als het desolate beeld. Er
gens in de buurt van Krabbend ijk
zien we de spoorbaan. Scheve seinpa
len en dan de rails. Het lijkt of de hand
van een reus de ijzeren staven terzijde
heeft getrokken. De rails zijn van de
spoordijk afgegleden en verdwijnen in
een poel van grijs water. Tientallen
meters verder komt het baanvak te
voorschijn.
En te midden van dét aMes hetzelfde
cetastro.phale beeld: verlaten dorpen,
verlaten boerderijen, waaraan het wa
ter vreet. Door niemand verjaagd.
Zwarte strepen, glanzende dijken in
het lidht van de zon.
We hebben Tholen achter ons. Tho-
len, welks dijken eveneens overspoeld
ztjn en dat ook voor een groot deel
verzwolgen is door de waterwolf.
BRABANT
Brabants Westhoek.
Daer is Halsteren, dorp dat m één
slag in alle huiskamers bekend is ge
worden. Halsteren, zijn evenbeeld
Zie verder pag. t
Als na een bombardement
Kortgene op Noord-Beveland ziet er
uit alsof het door een hevig bombarde
ment getroffen is. In Goes spoelen
vele stoffelijke ovarsohotten van de
slachtoffers van de watersnood aan.
Ook verdronken vee, waaraan de pa
len uit de stallen nog bevestigd zijn,,
spoelt er aan.
Evacué's voor Delfshaven
Op initiatief van het moderamen van
de kerkeraad van de Geref. Kerk van
Rotterdam-Delfshaven is een damescomité
samengesteld dat by de leden der ker
kelijke gemeente zal informeren naar de
mogelijkheden om evacué's op te nemen.
Het centraal adres is ds. Schaafsma,
Burg. Meineszlaan lila, tel. 30567.
In Slikkerveer met zijn hoge ivaterstand
staan de huizen tot de dakgoot in het
tvuter. Door de langzame daling hij de
eb kan het vloedwater niet snel genoeg
meer afvloeien.
wetendheid. Zijn roekeloze plan werd
dusdanig verheerlijkt en aangemoe
digd in de pers, dat hij persoonlek
vond, niet anders meer te kunnen dan
zijn jonge leven te wagen. Ik ben zo
bang, dat nu die verhalen anderen
zullen aanmoedigen ook zulke dingen
te doen met gereedschap, dat er niet
voor geschikt is. De resultaten van zijn
tocht ik noem het een wonder, dat
hij levend is teruggekomen moeten
nu wijs worden gebruikt en niet ter
wille van wat sensatie. Want dat wü
vooropstellen: zyn tocht heeft de
schipbreukelingen hoop gegeven.
Hoep, dat zij op zee in een redding
boot in leven kunnen blijven mits...»
de nodige uitrusting aanwezig is".
De heer Schat klopt bedachtzaam
zyn plj-p uit. Een pijp even enorm als
hijzelf. Hij knikt bevestigend. Aan dis
uitrusting wordt gewerkt en het is
behalve zijn levenservaring, wellicht
ook die gedachte, die maakt, dat hij
niet woedend ia op Alain Bombard,
ondanks diens merkwaardige houding.
Die tocht van 65 dagen in alle een
zaamheid, levend van rauwe vis, heeft
zijn ideaal weer een stap dichterbij
gebracht.
De heer Schat
Kaderbijeenkomsten C.N.V.
Het C.N.V. zal binnenkort met het plaat
selijk kader van dc Christelijke vakbeweging
een aantal zeer belangrijke bijeenkomsten
houden. In 37 rayons zal met de kaderleden
gediscussieerd worden over het huurvraag-
stuk, de werkloosheid, de werkgelegenheid,
de morele werklozenzorg en het sociaal-
paedagogisch werk.
Koning Boudewijn
bezocht Oostende
In België, waar officieel is bekend
gemaakt, dat de verliezen aan mensen
levens tengevolge van stormvloed gister
avond op acht is vastgesteld, is een
schade van twee milliard Belgische francs
in de Noordwestelijke kuststreek aange
richt. Berichten uit andere bron spreken
van 17 slachtoffers.
Er zijn zoveel militairen ingeschakeld,
dat het totaal de sterkte van meer dan
een divisie vertegenwoordigt. Vrijwel de
gehele Belgische brandweer is naar het
geteisterde gebied gedirigeerd. Het Bel
gische Rode Kruis werkt op volle kracht
n de getroffen gezinnen te helpen.
Koning Boudewijn heeft gistermiddag
met de minister van Openbare Werken,
Oscar Behogne, het zwaarst getroffen
gebied rondom Oostende bezocht. Met
man en macht wordt gewerkt om grote
gaten in de zeewering te dichten.
In Antwerpen begint het leven weel
een normaal aanzien te krijgen. De
tunnel onder de Schelde is gistermiddag
heropend.
De Belgische autoriteiten geloven, dat
zij van de Amerikaanse hulp waar
schijnlijk geen gebruik bèhoeven t€
maken en hebben er op gezinspeeld,
zelf meer hulp aan Nederland te geven.
Royaal gebaar ten bate
van Necrlands gebitsverzorging
Verdere hulpverlening
In het belang van de vlotte hulpver
lening verzoekt de waarnemende Com
missaris dei- Koningin in de provincie
Zuid-Holland dringend aanbiedingen van
medische hulp te richten tot het Rode
Kruis.
Aanbiedingen voor vervoer met
vrachtauto's en personenauto's riebte
men tot de Rijksverkeersinspectie te
Rotterdam, tel. K 1800-35843.
Gemeentebesturen kunnen hun dien
sten in welke vorm ook aanbieden aan
de Vereniging van Nederlandse Gemeen
ten, telefoon K 1700—184550.
De A.N.J.V. stelt ongeveer 300 jonge
mensen ter beschikking, ter uitzending
naar de overstroomde gebieden, voor
alle soorten hulpverlening.
De Nederlandse Katholieke 1 rbeiders-
beweging, haar bonden en iristellingen,
hébben besloten gezamenlijk f 75.000 bij
een te brengen voor het Nationaal Ram
penfonds. De algemene Nederlandse
PI uimvee teel tveremgi ng te Utrecht
Schilleriaan 13, zal van haar leden me
dewerking vragen om gedupeerde pluim
veehouders weer van levend matera)
te voorzien.
Het hoofdbestuur van de CJMV het
buitenverblijf en conferentieoord de ernst
Sillemhoeve beschikbaar gesteld voor
evacué's uit de geteisterde "gebieden. De
E.S.-hoeve is gelegen te Lage Vuursa.
DRIE WEKEN GRATIS
TANDEN POETSEN
Er is in Nederland een tandpasta,
die U wittere tanden geeft reeds na
één enkele maal poetsen. Dat is:
Castella Tandpasta. De fabrikanten
hebben de gelukkige gedachte ge
had, om Nederland massaal en gratis
te laten kennismaken met deze unieke
tandpasta.
Gedurende korte tijdi zullen zij een
kenndsmakingstu be Oastella Tand
pasta verpakken big ieder stuk van
de nieuwe Oastella-Spéeiail Schoon-
heidszeep
Oaisteilla-Spéclal, gemaakt op een
nieuwe Amerikaanse installatie (de
enige in West-Europa!)munit uit. door
een schier onuiitputteiyke schuim-
vormimgea idoor een romig, naar
lentebloesems geurend schuim. De
prijs van Castella-Spécial is 32 cent.
Voor dit bedrag ontvangt men dus
een stuk heerlijke, ndeuwe schoon-
heidszeep en een tube Castella
Tandpasta, genoeg voor drie weken
Heit mag verstandig heten, zo spoediig
mogelijk van dit aanbod gebruik te
makendie fabrikanten kunnen dit
sle chts zie er tijdelijk doen i
Basiogne onder sneeuw
In Oost-Belgie zijn verscheidene plaat
sen door een hevige sneeuwval van de
buitenwereld afgesloten. Bastogne is in
gesloten door een sneeuwlaag van meer
dan twee meter, die de toegangswegen
onbegaanbaar heeft gemaakt. Er is geen
electriciteit meer i;n de stad en geen
trein komt er binn'en.
Eisenhower betuigt deel-
De -president der Verenigde Staten,
Eisenhower, heeft gisteravond het vol
gende telegram aan Koningin Juliana
doen toekomen:
„Mijn landgenoten en ik zijn diep ge
schokt door de tijding van de verwoes
ting, in uw land aangericht" door storm
en vloed. Zij en ik wensen Uwe Maje
steit ons inmg medeleven in deze tragi
sche omstandigheden te betuigen".
Op Koninklijk bevel wordt het konink
lijke jacht „Piet Hein" op de Rijkswerf
te Den Helder met man en macht vaar
klaar gemaakt.
Dinsdag vertrekt het schip naar Am
sterdam, waar het snel tot noodhospitaal
zal worden ingericht.
Zo spoedig mogelijk zal dit drijvende
koninklijke hospitaal naar de rampge
bieden vertrekken.
TELEFONISCH NIET BEREIKBAAR
De volgende plaatsen zyn op het ogen
blik telefonisch onbereikbaar; Alblasser-
dam, Nieuwendijk, Anna Jacobapolder,
Numansdorp, Annaland, Ooltgensplaat,
Colijnsplaat, Oud-Vossemeer, Drogendijk,
Puttershoek, Hank, Poortvliet, Heiningen
(N.Br.), Raamsdonksveer, 's-Gravendeel,
St. Philipsland, Hoge Zwaluwe, Scher-
penisse, Kats, Stavenisse, Klundert,
Streefkerk, Kruiningen, Strijen, Lage
Zwaluwe. Waarde, Langeweg, Willem
stad, Nieuw Lekkerland. Wissekerke,
Maartensdijk. Wolphaartsdijk, Middelhar
nis en omgeving alleen burgemeester, Zie
rikzee, Zwingelspaan, Moerdijk, Schou
wen en Duiveland, Nieuw Vossemeer.
(Zie foto links boven)
Ook deze foto toont nog iets van wal er
van Schoutven-Duiveland zichtbaar is.
De bewoners van deze huizen, de wei-
nige, die niet door de enorme vloed
golven werden verzwolgen, brachten
zich in veiligheid door naar de zolder
verdiepingen te vluchten en af te wach
ten. Hoevelen van hen door hefschroef-
vliegtuigen en te hulp snellende motor
boten zijn gered. Icon gisteravond nog
niet worden gemeld.
((Luchtopname ANP—FOTO)