Doodse verlatenheid op het eiland Schouwen-Duiveland BOMBARD'S AVONTUURLI(KE TOCHT BFGIN VAN VELE PROEVEN Fransman brak belofte en ging er alleen vandoor Nederlander werkt reeds jaren aan ideale reddingboot Vliegtocht hoven getroffen gebieden Eén troosteloze watervlakte BELGIË SCHAT DE SCHADE OP OP TWEE MILLIARD FRANCS Noodhospitaal op „Piet Hein TROUT?Dinsdag 3 Fabraarl 1953 II (Van onze speciale verslaggever) ,-De Atlantische tocht van Bombard is slechts de voorloper van ondernemingen van die aard op veel grotere schaal. Daarbij zullen ook de koudste delen van de wereld worden bevaren en het slecht ste weer zal worden opgezocht. Daarbij wil ik ook laten onder zoeken, of de drinkwaterproductie en het vistuig voldoende zijn om een volle reddingbootsbezetting in het leven te houden in plaats van één jonge, gezonde kerel". De heer A. P. Schat trekt eens aan zijn enorme pijp en staart naar buiten, waar de tuin rond zijn villa in het Parijse voorstadje ligt te kleumen in de winter. Deze Nederlandse industrieel is de or ganisator van de geruchtmakende tocht van de Franse medisch student Alain Bombard over de Atlantische Oceaan. Een man van grote vermaardheid in i der zal blijven drijven en function - de zeevarende wereld door de 300 pa- neren. tenten op scheepsgebied, die hij op zijn „Terwijl ik Bombard in Monaco aan -- - 'de studie waande, ik had hem daar voor een zeer royale beurs gegeven, werkte ik verder aan een reeks uit vindingen. Die moeten de mensen in de reddingboot de middelen geven om profijt te trekken van alles wat de zee biedt. Ook moeten zij onafhanke lijk zijn van kou of slecht weer en desnoods van continent naar conti nent kunnen varen. Dat is heus nodig. Terwijl mijn vroegere uitvindingen er toe hebben bijgedragen, dat de uit- zetinrichtingen voor reddingboten aan merkelijk werden verbeterd, is het met die boot zelf niet al te best. U moet rekenen, zo'n sloep zit stampvol men sen en steekt nog geen meter boven het water uit. Je behoeft geen beva ren zeeman te zijn om in te zien, dat onder slechte omstandigheden weinig kans op redding is. Koude, storm en ontberingen zijn de oorzaken, dat er elk jaar nog tientallen, zo niet hon derden mensen omkomen nadat zij het zinkende schip hebben verlaten. Hier, leest u dit berichtje eens". En de heer Schat zoekt tussen de enorme stapels knipsels en documenten, die zijn studeervertrek voor een an der onbewoonbaar maken. Hij weet er echter feilloos de weg, ondanks de ogenschijnlijke chaos. Het is een knip sel uit een Engelse krant, dat vertelt hoe er in October 1951 tijdens een typhoon in de buurt van Japan op één dag 1113 schepen vergingen en 8000 schade opliepen. „Natuurlijk waren daar heel wat kleine scheepjes onder, maar zitten daar soms geen mensen op? De boot, die ik voor ogen heb, moet dan ook niet zo kostbaar worden, dat niemand haar kan betalen, dan zou het geen kunst zijn om iets geweldigs te maken. Neen, het moet efficiënt zijn. In het Maritiem Museum te Greenwich staat een normale scheepsreddingboot en daar kunt u het volgende opschrift bij lezen: „In 1941 verging bij de Kaap Ver- dische eilanden de Britania en deze reddingboot bereikte na een tocht van 1535 mijl de Braziliaanse kust in 23 dagen tijds. Van de 83 inzittenden kwamen er 38 behouden aan wal. Hun dagelijks rantsoen bestond uit een be schuit, een eierdopje water en een lepel gecondenseerde melk". U begrijpt hoe verschrikkelijk dat is geweest en toch wordt het zo'n knappe prestatie gevonden, dat de boot een plaats in het museum krijgt. Naar mijn mening moet een redding boot ook werkeUjlt een redding boot zijn". Gemakkelijk zal de heer Schat het zichzelf en zijn naaste medewerkers zeker niet maken. Zijn proef boten zul len orkanen opzoeken. Er zullen In het barre winterweer overtochten via de Poolzee van Europa naar Amerika worden gemaakt, want ook daar kun- schipbreukehngen ronddobberen. Doch ondanks deze en vele andere plannen, staat de heer Schat afwij zend tegenover de tocht van Alain Bombard, aangezien deze te roekeloos en te weinig voorbereid heeft gehan deld. zonder zich ook maar iets van zijn geestelijke vader en inspirator aan naam heeft staan. Maar dae vermaard heid strekt zich ook daarbuiten uit, al was het alleen maar om zijn ge weldige lichaam-som vang. Driehonderd pond is zo gemiddeld het lichaamsge wicht en dat gewicht op zichzelf is al een dankbaar onderwerp voor le gendevorming. De legenden, die er ovengens over de heer Schat in om loop zijn, over zijn fabelachtige car rière, zijn invallen, zijn doortastende manier van optreden, zijn legio. Doch het zijn zeker geen legenden, die déze uitvinder van formaat in dubbele be tekenis. op het ogenblik nastreeft. „Bij zijn studie op mijn kosten voor zijn proefschrift „Leven op zeevoedsel alleen" is Bombard tot de conclusie gekomen, dat men een halve liter zee water per dag kan drinken, mits daar niet mee gewacht wordt tot men ver gaat van de dorst. Maar er is naar mijn mening de schipbreukeling ook nog wel wat anders te bieden dan een ■halve liter zout water, indien wij ge bruik maken van de modernste tech nische middelen". Daaraan werkt de heer Schat reeds enige jaren. Toen wij hem in 1950 over dit soort onderwerp spraken, hebben wij reeds gevaren in een rub berboot van soortgelijk type als ,,1'Hé- rétique" van Bombard. Deze boot was met behulp van de Nederlandse scheepsbouwkundig ingenieur Van Dieren zeewaardig gemaakt, ook al konden wij dat als buitenstaander moeilijk aannemen van het notedopje, dat daar op de Seine dobberde. Dit scheepje is bedoeld voor het nemen van radioproeven op zee. Het verblijf van schipbreukelingen in een redding boot moet zo kort mogelijk worden gehouden en dat kan o.a, door voort durend via de radio noodsignalen uit te zenden. De heer Schat liet een wa terdicht^ kleine zender bouwen, die men van de brug van een schip zonder bezwaar in zee kan werpen. De Schade in Zandvoort ca ƒ100.000 De schade aan wegen, toegangen tot het strand en gemeentelijke gebouwen wordt te Zandvoort voorlopig geschat op ongeveer 100.000. Donderdagavond zal de Zandvoortse gemeenteraad in een spoedvergadering bijeen worden geroepen ter bespreking van de situa tie. Hedenmorgen is men met man en macht begonnen de Zuidelijke strand- afgang nabij de Strandweg weer voor de motorstrandreddingboot „Dudok de Wit" berijdbaar te maken. De D.U.W.- arbeiders zijn voor deze werkzaamhe den ingeschakeld. Doetinchem adopteert Middelharnis Het gemeentebestuur van Doetinchem is Zondagavond, m&l diverse plaatselijke organisaties, in spoedvergadering bijeen geweest, om de mogelijkheden tot het helpen lenigen van de nood onder ogen te zien. Doetinchem zal de getroffen ge meente Middelharnis adopteren. Tevens biedt de gemeente Doetinchem aan, om een 20-tal leerlingen van Middel bare scholen uit de getroffen gebieden, die dit jaar eindexamen zullen doen, onder te brengen in „Ruimzicht", een internaat, zodat de jongens hun studie kunnen voortzetten. Bovendien hebben personeelsleden yan de verschillende kantoren een percentrage van hun loon afgestaan. te trekken. „Ik dacht, dat Bombard rustig be- g was met het schrijven van zijn proefschrift, toen ik plotseling in de kranten moest lezen, dat er een con ferentie in Nice was geweest tussen Bombard en een aantal Engelse ex perts, die daar mijn gast waren. Hij zou de laatste voorbereidingen voor een tocht over de Atlantic aan het treffen zijn. Bt was in het buiten-land en in die tijd ging Bombard naar de Parijse fabriek, die mijn boten bouwt en verlangde op korte termijn een rubberboot. Ik wist nergens van, maar men kende hem als lid van de Sohat- ploeg en hij kreeg de boot". Hals-over-kop ging de heer Schat naar Monaco. Hij kende Bombard als een wat al te enthousiaste jongeman en wilde toezien, dat zo iets onver antwoordelijks niet zou gebeuren. Hy ontdekte echter, dat Bombard al aan zoveel mensen had verteld, dat hij zou gaan varen, dat hij niet meer terug kon. Behalve een boot en ander ma teriaal van zijn financier, had hij ook een navigator, Jack Palmer, geënga geerd. Dit was een geruststelling, om dat het een onverschrokken, ervaren zeeman was en de heer Schat, die ver moedde, dat de jonge eerzuchtige Fransman graag zijn naam aan zo'n expeditie zag verbonden, liet hem gaarne die eer. Ln de vroege ochtend van de 25ste Mei 1952 vertrokken Bombard en Palmer onder enorme be langstelling. De radiozender, die zy aan boord hadden was echter totaal ongeschikt. Zij kregen van onze land genoot de goede raad mee om als de tocht in de Middellandse Zee nog zou mislukken op de Afrikaanse kust aan te houden, zodat Bombard voor de wereld zijn gezicht niet behoefde te verliezen en bovendien voldoende af stand kon afleggen om ervaringen op te doen. Jarenlang verzamelde de heer Schat voor de uitrusting van zijn proeibo ten talrijke uitrustingsstukken, die de schipbreukeling de middelen moeten geven om van zeevoedsel te kunnen leven. Hier een verzameling vishaken voor alle soorten van zeebewoners. Bombard nam een groot gedeelte van dit materiaal mee op zijn tocht. En de tocht mislukte. Niet alleen de radio, ook de voedselvoorziening was slecht en na zes dagen tussen de Ba learen en Spanje te hebben rondge dreven, honger en dorst lijdend, zon der contact met het vasteland, wa ren zij maar wat blij te worden op gepikt door een passerend schip. De boot had ernstige schade opgelopen en alles wees er op, dat het vertrek overhaast en onvoldoende voorbereid was geweest. Doch Bombard wilde en kon niet meer terug. Heel Frankrijk zou hem, de mislukte zeeheld, uit lachen en met een opgevouwen rub berboot ging het tweetal per schip naar Tanger. „Nogmaals had ik een gesprek met Bombard en wees hem op het roeke loze van zyn plannen. Hij vertelde, dat hij een nieuwe, goede radiozender gratis ter beschikking zou krijgen en nadat hij plechtig had beloofd er niet alleen van door te gaan, zei ik alle medewerking en steun toe voor expe rimenten tussen Tanger en de Cana- rische eilanden. En zou een voldoende productie va-n zoet drinkwater uit zeewater eenmaal zijn verzekerd, dan wilde ik er met alle plezier een Bom bard-expeditie van maken, het gaat mij ten slotte niet om de eer, maar om de resultaten. Daarom stond ik ook afkerig tegenover al die publiciteit. Dat waren mijn eisen: een betrouw baar zeewaardig vaartuig, drinkwater en een radio en Bombard ging ac- coord, Ek nam hem mee naar Neder-1 land om allerlei dingen te tonen, diel nuttig voor hem waren". D&ar in Nederland zag Bombard echter ook de film over de Kon Tiki- expeditie en hij realiseerde zich, dat, wat hij de wereld had verteld nog veel sensationeler was. Onder voorwendsel vloog hij de volgende dag met de heer Schat terug naar Parijs, wist op een vreemde manier bij de fabriek nog een nieuwe rubberboot los te krijgen (de rekening ligt echter by de heer Schat op het bureau) en vertrok er mee naar Tanger. In zyn hoofd ge heel andere plannen dan zyn omge ving wist. Een brandende eerzucht had hem te pakken en hij moest en hij, zou vertrekken. Nu helemaal alleen,i ook zonder Palmer, hoewel hij als on bevaren landrot diens vakkennis eigenlijk niet missen kon. „Nogmaals heb ik Bombard ge vraagd niet met^ zo'n kwetsbare boot het waagstuk te ondernemen en in zijn bijzijn vroeg ik een journalist om zo te schrijven, dat de jonge Fransman zich niet verplicht zou voelen de on derneming door te zetten en te wach ten tot alles was verantwoord, zoals dat by een wetenschappelijke onder neming past." De rest van de geschiedenis is u be kend. Bombard ging toch, belandde eerst op de Canarische eilanden, keer de per vliegtuig nog even naar Parijs terug, doch trok zich verder van de heer Schat niets aan, vond het niet nodig om onware krantenberichten over een laffe houding van Palmer tegen te spreken en begon op 19 Oc tober aan zijn verschrikkelijke tocht. „Ik bewonder de moed van Bom bard, maar het was de moed der on- (Van onze speciale verslaggever) MAANDAGMIDDAG aan boord van de KLM-Dakota PH. TBZ Er ligt een ragfijne nevelsluier over Zeeland. Het volle zonlicht dringt er gemakkelijk doorheen en zet de barre woes tenij, het verdronken land, in een hard, genadeloos licht. Wij zoeken naar Schouwen en Duiveland, naar het welva rende frisse gebied, één der tuinen van Zeeland, Schouwen lijkt van de aardbodem te zijn verdwenen. Duiveland bezit Zierikzee nog. De stompe toren rijst eenzaam op uit een grijze wereld van nameloze verlatenheid. Men kan dit alles niet zien zonder dat de ogen vochtig worden, het hart ineenkrimpt. De fiere dijken van dit trotse eiland, zij vervloeien op tal van plaatsen met het water van de zee-armen. Er is geen land meer. In het Westen, waar de branding witte strepen trekt, is de duinenrand gebleven, is de duintop van Westerschouweu bewaard gebleven. Maar het land tussen de duinen en de oude stad Zierikzee, het is verzwolgen. De daken van de huizen, zij steken niet meer boven het water uit. De gol ven spoelen over de dakpannen. Het eiland is een stuk van de zee gewor den. Honderden meeuwen, die schijn baar doelloos over de griize vlakte vliegen, zij vormen de enige levende wezens in dit gebied. Er zijn geen afscheidingen meer. Telegraafpalen staan in rechte rijen. Daar moeten de wegen zijn, Er is geen verschil meer tussen wa ter en land. Ziet men Schouwen, ziet men de Oosterschelde. ziet men het brede GrevelingenWie zal het zeggen? Nu is de vloed tot bedaren gekomen, het water stroomt rustig door de dijk- gaten, die gestaag uitgehold worden. In de witte kolking drijven plokken hooi. De dorpen verloren eilandjes in het watervlak, waarop de wind dui zend rimpels trekt. Serooskerke, Kerk- wervede zee omspoelt de huizen, de kerk. Geen mens is er te bespeuren. Onze laagvliegende Dakota trekt een lichte schaduw over verdronken Sohou- wen. ANDERE EILANDEN En ginds aan de andere zijde van het Scheldewater, waar een rij boten op weg is naar Zierikzee, daar ligt Noord-Beveland. De Noordzijde van het eiland is behouden gebleven, de Zuidzijde deelt het lot van Schouwen. Kortgene, eenzaam en levenloos te midden van een waterveld. Veere, op WalcherenOmringd door water. Heel het gebied ten Oos ten van het Kanaal door Walcheren biedt het beeld van een immense over stroming. Amemuiden, de verbindingsdam. Niet te vinden, laat staan te heriten- nen. Hier heeft de zee heerschappij ge nomen. Het is verbijsterend, zo, op tientallen meters hoogte in het uitbundige zon licht over deze geteisterde provincie te scheren. In een grote sprong naar Hansweerty Doip ia het water, als zovele. En ner- j gens mensen. De stilte is minstens ao aangrijpend als het desolate beeld. Er gens in de buurt van Krabbend ijk zien we de spoorbaan. Scheve seinpa len en dan de rails. Het lijkt of de hand van een reus de ijzeren staven terzijde heeft getrokken. De rails zijn van de spoordijk afgegleden en verdwijnen in een poel van grijs water. Tientallen meters verder komt het baanvak te voorschijn. En te midden van dét aMes hetzelfde cetastro.phale beeld: verlaten dorpen, verlaten boerderijen, waaraan het wa ter vreet. Door niemand verjaagd. Zwarte strepen, glanzende dijken in het lidht van de zon. We hebben Tholen achter ons. Tho- len, welks dijken eveneens overspoeld ztjn en dat ook voor een groot deel verzwolgen is door de waterwolf. BRABANT Brabants Westhoek. Daer is Halsteren, dorp dat m één slag in alle huiskamers bekend is ge worden. Halsteren, zijn evenbeeld Zie verder pag. t Als na een bombardement Kortgene op Noord-Beveland ziet er uit alsof het door een hevig bombarde ment getroffen is. In Goes spoelen vele stoffelijke ovarsohotten van de slachtoffers van de watersnood aan. Ook verdronken vee, waaraan de pa len uit de stallen nog bevestigd zijn,, spoelt er aan. Evacué's voor Delfshaven Op initiatief van het moderamen van de kerkeraad van de Geref. Kerk van Rotterdam-Delfshaven is een damescomité samengesteld dat by de leden der ker kelijke gemeente zal informeren naar de mogelijkheden om evacué's op te nemen. Het centraal adres is ds. Schaafsma, Burg. Meineszlaan lila, tel. 30567. In Slikkerveer met zijn hoge ivaterstand staan de huizen tot de dakgoot in het tvuter. Door de langzame daling hij de eb kan het vloedwater niet snel genoeg meer afvloeien. wetendheid. Zijn roekeloze plan werd dusdanig verheerlijkt en aangemoe digd in de pers, dat hij persoonlek vond, niet anders meer te kunnen dan zijn jonge leven te wagen. Ik ben zo bang, dat nu die verhalen anderen zullen aanmoedigen ook zulke dingen te doen met gereedschap, dat er niet voor geschikt is. De resultaten van zijn tocht ik noem het een wonder, dat hij levend is teruggekomen moeten nu wijs worden gebruikt en niet ter wille van wat sensatie. Want dat wü vooropstellen: zyn tocht heeft de schipbreukelingen hoop gegeven. Hoep, dat zij op zee in een redding boot in leven kunnen blijven mits...» de nodige uitrusting aanwezig is". De heer Schat klopt bedachtzaam zyn plj-p uit. Een pijp even enorm als hijzelf. Hij knikt bevestigend. Aan dis uitrusting wordt gewerkt en het is behalve zijn levenservaring, wellicht ook die gedachte, die maakt, dat hij niet woedend ia op Alain Bombard, ondanks diens merkwaardige houding. Die tocht van 65 dagen in alle een zaamheid, levend van rauwe vis, heeft zijn ideaal weer een stap dichterbij gebracht. De heer Schat Kaderbijeenkomsten C.N.V. Het C.N.V. zal binnenkort met het plaat selijk kader van dc Christelijke vakbeweging een aantal zeer belangrijke bijeenkomsten houden. In 37 rayons zal met de kaderleden gediscussieerd worden over het huurvraag- stuk, de werkloosheid, de werkgelegenheid, de morele werklozenzorg en het sociaal- paedagogisch werk. Koning Boudewijn bezocht Oostende In België, waar officieel is bekend gemaakt, dat de verliezen aan mensen levens tengevolge van stormvloed gister avond op acht is vastgesteld, is een schade van twee milliard Belgische francs in de Noordwestelijke kuststreek aange richt. Berichten uit andere bron spreken van 17 slachtoffers. Er zijn zoveel militairen ingeschakeld, dat het totaal de sterkte van meer dan een divisie vertegenwoordigt. Vrijwel de gehele Belgische brandweer is naar het geteisterde gebied gedirigeerd. Het Bel gische Rode Kruis werkt op volle kracht n de getroffen gezinnen te helpen. Koning Boudewijn heeft gistermiddag met de minister van Openbare Werken, Oscar Behogne, het zwaarst getroffen gebied rondom Oostende bezocht. Met man en macht wordt gewerkt om grote gaten in de zeewering te dichten. In Antwerpen begint het leven weel een normaal aanzien te krijgen. De tunnel onder de Schelde is gistermiddag heropend. De Belgische autoriteiten geloven, dat zij van de Amerikaanse hulp waar schijnlijk geen gebruik bèhoeven t€ maken en hebben er op gezinspeeld, zelf meer hulp aan Nederland te geven. Royaal gebaar ten bate van Necrlands gebitsverzorging Verdere hulpverlening In het belang van de vlotte hulpver lening verzoekt de waarnemende Com missaris dei- Koningin in de provincie Zuid-Holland dringend aanbiedingen van medische hulp te richten tot het Rode Kruis. Aanbiedingen voor vervoer met vrachtauto's en personenauto's riebte men tot de Rijksverkeersinspectie te Rotterdam, tel. K 1800-35843. Gemeentebesturen kunnen hun dien sten in welke vorm ook aanbieden aan de Vereniging van Nederlandse Gemeen ten, telefoon K 1700—184550. De A.N.J.V. stelt ongeveer 300 jonge mensen ter beschikking, ter uitzending naar de overstroomde gebieden, voor alle soorten hulpverlening. De Nederlandse Katholieke 1 rbeiders- beweging, haar bonden en iristellingen, hébben besloten gezamenlijk f 75.000 bij een te brengen voor het Nationaal Ram penfonds. De algemene Nederlandse PI uimvee teel tveremgi ng te Utrecht Schilleriaan 13, zal van haar leden me dewerking vragen om gedupeerde pluim veehouders weer van levend matera) te voorzien. Het hoofdbestuur van de CJMV het buitenverblijf en conferentieoord de ernst Sillemhoeve beschikbaar gesteld voor evacué's uit de geteisterde "gebieden. De E.S.-hoeve is gelegen te Lage Vuursa. DRIE WEKEN GRATIS TANDEN POETSEN Er is in Nederland een tandpasta, die U wittere tanden geeft reeds na één enkele maal poetsen. Dat is: Castella Tandpasta. De fabrikanten hebben de gelukkige gedachte ge had, om Nederland massaal en gratis te laten kennismaken met deze unieke tandpasta. Gedurende korte tijdi zullen zij een kenndsmakingstu be Oastella Tand pasta verpakken big ieder stuk van de nieuwe Oastella-Spéeiail Schoon- heidszeep Oaisteilla-Spéclal, gemaakt op een nieuwe Amerikaanse installatie (de enige in West-Europa!)munit uit. door een schier onuiitputteiyke schuim- vormimgea idoor een romig, naar lentebloesems geurend schuim. De prijs van Castella-Spécial is 32 cent. Voor dit bedrag ontvangt men dus een stuk heerlijke, ndeuwe schoon- heidszeep en een tube Castella Tandpasta, genoeg voor drie weken Heit mag verstandig heten, zo spoediig mogelijk van dit aanbod gebruik te makendie fabrikanten kunnen dit sle chts zie er tijdelijk doen i Basiogne onder sneeuw In Oost-Belgie zijn verscheidene plaat sen door een hevige sneeuwval van de buitenwereld afgesloten. Bastogne is in gesloten door een sneeuwlaag van meer dan twee meter, die de toegangswegen onbegaanbaar heeft gemaakt. Er is geen electriciteit meer i;n de stad en geen trein komt er binn'en. Eisenhower betuigt deel- De -president der Verenigde Staten, Eisenhower, heeft gisteravond het vol gende telegram aan Koningin Juliana doen toekomen: „Mijn landgenoten en ik zijn diep ge schokt door de tijding van de verwoes ting, in uw land aangericht" door storm en vloed. Zij en ik wensen Uwe Maje steit ons inmg medeleven in deze tragi sche omstandigheden te betuigen". Op Koninklijk bevel wordt het konink lijke jacht „Piet Hein" op de Rijkswerf te Den Helder met man en macht vaar klaar gemaakt. Dinsdag vertrekt het schip naar Am sterdam, waar het snel tot noodhospitaal zal worden ingericht. Zo spoedig mogelijk zal dit drijvende koninklijke hospitaal naar de rampge bieden vertrekken. TELEFONISCH NIET BEREIKBAAR De volgende plaatsen zyn op het ogen blik telefonisch onbereikbaar; Alblasser- dam, Nieuwendijk, Anna Jacobapolder, Numansdorp, Annaland, Ooltgensplaat, Colijnsplaat, Oud-Vossemeer, Drogendijk, Puttershoek, Hank, Poortvliet, Heiningen (N.Br.), Raamsdonksveer, 's-Gravendeel, St. Philipsland, Hoge Zwaluwe, Scher- penisse, Kats, Stavenisse, Klundert, Streefkerk, Kruiningen, Strijen, Lage Zwaluwe. Waarde, Langeweg, Willem stad, Nieuw Lekkerland. Wissekerke, Maartensdijk. Wolphaartsdijk, Middelhar nis en omgeving alleen burgemeester, Zie rikzee, Zwingelspaan, Moerdijk, Schou wen en Duiveland, Nieuw Vossemeer. (Zie foto links boven) Ook deze foto toont nog iets van wal er van Schoutven-Duiveland zichtbaar is. De bewoners van deze huizen, de wei- nige, die niet door de enorme vloed golven werden verzwolgen, brachten zich in veiligheid door naar de zolder verdiepingen te vluchten en af te wach ten. Hoevelen van hen door hefschroef- vliegtuigen en te hulp snellende motor boten zijn gered. Icon gisteravond nog niet worden gemeld. ((Luchtopname ANP—FOTO)

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 3