Strijd in de roetzwarte nacht tegen het water in Rotterdam ALSOF EEN OORLOG HAD GEWOED Militairen, politie en gemeente-diensten in hopeloos gevecht Ramp voor deskundigen geen verrassing Eerste taak Eendrachtig achter Nat. Rampenfonds Olie op de rivier Ruïne in Zuid Duinafslag Camperduin Dijken moeten hoger De oorzaak Zee bespringt Harlingen stormen in geschiedenis ERNSTIGER DAN 1916 HET VRIJE VOLK MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 PAGINA 7 Het is op het ogenblik voor de scheepvaart langs Rotterdam uit kijken. Uit een olietank van de Bataafse Pctroleummaatschappij. die is gaan drijven, stroomt gas- olie vrijelijk de rivier op. Brandgevaar op de rivier is niet uitgesloten. De oude „Matex". het tank station van de BPM in Vlaar- dingen. is ook geheel onderge lopen. In een van de tanks heeft een korte brand gewoed. De raffinaderij in Pernis ligt geheel stiL Weer ls Nederland besprongen door zijn oude erfvijand, het water. Het hoge water en de felle storm hebben op tal van plaatsen de verdediging doorbroken, waar achter wij ons veilig waanden. Een nationale ramp. zwaarder dan die van 1916 en de zwaarste sinds mensenheugenis, heeft ons land getroffen. Duizenden zijn met hun kinde ren en wat draagbare have door de winternacht getrokken naar veiliger oorden. Zij hebben veel verloren, maar het leven hebben zij behouden. Er zijn er ook die de strijd tegen het water met hun leven hebben betaald. Onze gedachten gaan in de eerste plaats uit naar Zeeland, dat binnen de tien jaar voor de tweede keer de zwaarste slagen te verduren krijgt. Berichten uit Zeeuwsch-Vlaanderen, Zuid-Be veland en Walcheren vooral Walcheren roepen herinnerin gen op aan 1944. Nauwelijks heb ben de Zeeuwen zich met grote energie en geestkracht hersteld van de wonden, die door de oorlog zijn geslagen, of zij worden op nieuw beproefd, Ongetwijfeld is ook de stoffe lijke schade, niet alleen voor de direct getroffenen, maar ook voor de volksgemeenschap, groot. Zij is met hard werken te herstel len. Wat het eerst en het meest beklemt is de menselijke nood. Allen te zamen. de overheid en degenen, die niet getroffen zijn. hebben tot taak deze nood naar vermogen te lenigen. Mr Burger vraagt: licht het volk in De voorzitter van de Tweede- Kamerfractie van de P.v.d.A. mr Burger heeft zich gewend tot mi nister-president Drees. Hij heeft de premier verzocht zo spoedig mogelijk voor de microfoon mededelingen ie doen omtrent de maatregelen door de regering te nemen tot beperking van de watersnood en tot leniging van deze nood. Dit ter geruststelling van de slachtoffers. De heer Burger heeft zich ook ge wend tot de voorzitter van de Tweede Kamer. Hij heeft mr Kortenhorst gevraagd te bevorderen dat de regering Dins dag bij de opening van de .vergade ring dè Tweede Kamer eigener bewe ging de maatregelen tot beperking van de ramp en tot tegemoetkoming van de slachtoffers ter discussie zal stellen. Terschelling houdt zich goed Gunstig nieuws kwam van 't eiland Terschelling. De dijken hebben zich hier goed gehouden. De dijkwacht. die doorlopend in touw was, bezwoor door snel handelen de gevaren van een kleine duindoorbraak bij paal 19. Niettemin is veel water binnenge drongen in de huizen aan de haven kant van West-Terschelling. Het stond Zondagmorgen veertig centi meter hoog in de kamers. Hotel Steirvoorte, in Nes op het eiland A me land, is door de storm opgenomen en in zee gestort. Alle pogingen om iets van de inboedel te redden zijn mislukt. die van uur tot uur veranderde, werd in de loop van Zondagmorgen wat duidelijker. De rivier trad binnen de kade muren. De ondergelopen straten ten noorden van de rivier liepen droog. In zuid ging het minder vlot. Ver schillende straten waren om twaalf uur nog blank, het terrein van de spoorweghaven en Hoiland-Amerika- lijn bleef onbegaanbaar, Het verkeer over de Maasbruggen kon worden hervat. Aan de Zalmhaven lagen twee kleine vaartuigen op de kade. die drooggevallen was. In huizen en café's aan het Bolwerk gaf een donkerbruine rand in de gordijnen aan hoe hoog het water binnen stond: een meter. Wie een pomp had weten Ie be machtigen. pompte als een bezetene. (Van onze speciale verslaggever) ROTTERDAM heeft in de orkaanachtige storm een nacht merrie beleefd van rinkelende telefoons, dravende mannen, wenende vrouwen en kinderen, mensen die worstelden om op de been te blijven, wassend water. Dat water steeg in het begin eerst onopgemerkt, maar later sneller en sneller. Het werd een vloed, die de straten blank zette en de dijken overstroomde. Een waterval, die duizenden kelders van de huizen in vijvers veranderde en die een groter schade aanrichtte dan men zich door watersnood ooit in Rot terdam kan herinneren. Hef. begon ook hier niet veront rustend. De stad ging de avond tamelijk blijmoedig in. Het zou hoog water worden, maar men wist. wat dat betekende. Ieder maakte zich op te wachten tot Zondagmorgen zes uur: het tijdstip van de volgende vloed. Het was echter vier 's nachts, toen het water bij de Oude Plantage over de Honingerdijk stroomde; een ramp van ongekende omvang had een aanvang genomen. In de eigen de uren leek de stad razend te zul len worden. Brandweerwagens gierden kris kras door de straten, telefooncellen waren permanent bezet, taxi's waren voor goed geld niet meer te krijgen, dakpannen rinkelden op straat neer, schoorstenen woeien om, bomen ont wortelden, auto's botsten en am bulances vulden de straten met angstwekkend lawaai. Een zware vrachtauto uit Breda schoof de Schie in, een gereedschaps- wagen van de brandweer retireerde gehavend uit de strijd De knooppunten van de stadsor- ganisatie konden de spanning nau welijks meer dragen: de seinzaal van de brandweer, trefpunt van alle on heilsmeldingen (in enkele uren tijd meer dan honderd) werd een hel. De polltiebureau's gonsden als fabrieken Tussen deze opwinding door begon het water te komen, Uren éérder dan men verwacht had. Om elf uur 's avonds stond de Geldersekade blank. Tussen de rivier en de Mathe- nesserdijk. AVestzeedijk, Blaak. Groe- nendaal en Oostzeedijk en kilometers lange wegen die hoog liggen, kwam alles blank te staan. Om drie uur in de roetzwarte nacht werden het Havenziekenhuis en Maasstation van de buitenwereld afgesneden. De be woners van de huizen begonnen hun tocht naar de bovenste verdiepingen. Moeders met ln dekens gewikkelde kinderen vluchtten door het water naar delen die hogerop lagen. Man nen droegen huilende vrouwen op de rug. De Honingerdijk, waar de overstro ming begon, brokkelde na enkele uren af: zand en klinkers werden wegge spoten! Vrijwilligers cn hulptroepen stroomden toe. Militairen uit de ka zerne, politieagenten, personeelsleden van de bluseenheden, begonnen hun gevecht om de dijk te behouden. Vrachtauto's voerden zandzakken aan. De dijk hield het! 's Morgens om vijf uur was het leed geleden cn begon het water op deze kritieke plaats te zakken. Ware ramp In Rotterdam-Zuid veroorzaakte de overstroming niet minder dan een ruïne. Een enorme watervloed spoel de met onheilspellende kracht tot. aan de grenzen van Tuindorp Vree wijk. Hoewel de doorbraak pas na uur begon, bleek, toen het water enige uren later langzaam terug vloeide, dat zich hier een ware ramp had voltrokken. De rails van de stadstram en goederentreinen wer den omgewoeld. Hoekhuizen werden in elkaar gebeukt. Het wegdek was op vele plaatsen vernield. Auto's ston den met de kop in wegverzakkingen omlaag gebukt, alsof er een oorlog gewoed had. Bewoners en brandweerlieden gin gen. voor zover nog mogelijk, beukend op de deuren van huis tot huis en overal klonken waarschuwingskreten door de nachtelijke straten voor wat komen ging. Zij werden echter over stemd door de storm en het in aan tocht zijnde water. Slechts weinig kon men uit de hui zen van vele straten bijeengaren. Waar dit. nog mogelijk was. werd het een droeve uittocht van velen die niet wisten waarheen. Men kon nauwelijks de lanen en straten oversteken, die niet veel anders waren dan snel- stromende rivieren. Tot overmaat van ramp werd telefoon van de politie in Rotterdam een half uur lang gestoord. De bu reau's zelf zaten volgepakt met „vluchtelingen". Agenten trokken uit om op wacht te gaan staan op de hoeken van de straten met rode lantaarns. In de overstroomde stadsdelen stoorde nie mand zich meer aan verkeersregels. G.G.D. en Rode Kruis schakelden al het materieel in dat zij hadden. De garage van de stadsbussen stond evenwel zo hoog onder water. dat. geen enkele bus kon uitrijden om in het. hulpwerk ingeschakeld te worden. Goederen die op de loswallen langs de rivier opgeslagen stonden, dobber den over de Westzeedijk. Tegen half zeven meldde Hoek van Holland het bericht, waarop dui zenden uitgeputte mensen wachtten: het water is vallende! Hoewel liet onverminderd hard bleef stormen in de ochtenduren, begon het water in de rivier te zakken. En niet dc storm, maar dit water was de ganse nacht en morgen de vijand geweest van de Rotterdamse bevolking. De stad Rotterdam heeft met Rot- terdairvZuid nog slechts één ver binding: de autotunnel is normaal begaanbaar gebleven. Hoewel Parkkade onder water stond, liep ook de voetgangerstunnel geen ge vaar. De toegangen werden met vloed schotten beveiligd. Verdronken? Een Rotterdamse zakenman, met een lifter in zijn auto. spoedde zich onbewust van het gevaar naar de Moerdijk. Op ongeveer acht kilo meter van de dijk werd hij overval len door het water. De chauffeur wist zich met moeite te redden. De lifter verdween spoorloos. Hij is ver moedelijk verdronken. Een waar gevecht heeft zich ook afgespeeld bij de Wieldrechtse Zee dijk. -ii" er M'tzag of hij het niet zou houden. Tientallen vrachtauto's met zandzakken en ander materiaal zijn er heen. Honderden mensen ver trokken er heen. Honderden mensen versterkten de bedreigde plekken. De situatie was Zondagmorgen zeer ha chelijk. De situatie in de stad Rotterdam, Abcoudermeer buiten zijn oevers Niet alleen aan de kusten van Noordzee en IJselmeer heeft het ge spookt. Ook in het binnenland zijn ernstige moeilijkheden ontstaan. Het Abcoudermeer was niet binnen de dijken te houden en trad buiten zijn oevers. Alle verkeer over de Rijks weg AbcoudeUtrecht moest worden gestremd, omdat deze weg gedeelte lijk onder kwam te staan. Op de kaart is met arcering aangegeven, in welke gebieden ten gevolge van storm en water van een noodtoestand gesproken kan worden. (Van onze parlementsredactie) Op grond van berekeningen en studies is al vele malen ge waarschuwd tegen een samenloop van omstandigheden als zich nu voordeed en tegen de gevolgen daarvan, aldus deelde men ons in bevoegde kringen in Den Haag mede. Het stond vast, dat de dijken en de kustbescherming in de omgeving van de benedenrivieren onvoldoende veilig waren voor een samenkomen van een ongekend hevige storm en een springvloed. Maar ten slotte was de kans, dat dit zou gebeuren niet bepaald groot. Berekend werd, dat de mogelijkheid bestond, dat overstromingen van deze aard eens in de twee- tot drie honderd jaar plaatsvonden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat deelde thans mede, dat als met man en macht aan de vernielde dijken wordt gewerkt, het allerergste in enige maanden hersteld kan zijn. De Hondsbossche Zeewering is aan de Noordkant bi) Petten overspoeld door het zeewater. De kantonnier van de Rijkswaterstaat. L. de Waard, kan zich niet herinneren, dat het water de laatste 28 jaar zö hoog is geweest als nu. De dijk liep echter ook nu geen ge vaar, maar vermoedelijk zal de scha de aan het dek van de dijk vrij aan zienlijk zijn. Aan de zuidkant van de zeewering is ruim200 meter duin weggeslagen. Op de ene foto de duinen, die het hebben moeten afleggen tegen het aanstor mende water. Een deel van hel strandcafé Camper duin (zie de andere joto) is verwoest. Zaterdagmiddag tegen half drie werd brand ontdekt in de magazijn ruimte van de N.V. v.h. fa J. Lamee, die op de zevende verdieping van de Industrieflat aan de Goudsesingel te Rotterdam een grossierderij in plasticmateriaal heeft. De huismeester van de flat begon direct met de eigen brandblusin- stallatie van de flat de brand te blussen. Weldra was ook de brand weer ter plaatse en na drie kwartier was men de brand, die met grote rookontwikkeling en veel hitte ge paard ging, meester. Door een der terzake deskundige hoofdingenieur van de Rijkswater staat wordt de watersnood toe geschreven aan de volgende drie factoren: 1. Het tijdstip van het hoogwater. 2. De hoogte van het getij, dat springtij was In verband met de nieuwe maan. 3. De windkracht en de windrich ting. Aan drie kuststations, nl Hoek van Holland, IJmuiden en Harlingen wer den de hoogste waterstanden geno teerd die sinds een eeuw zijn op getreden. In 1894 was de hoogste stand in Hoek van Holland 3.28 meter, terwijl deze thans 3.40 meter is. Te IJmuiden was in hetzelfde jaar de hoogste stand 3.68 meter en thans 3.85. In Harlingen was in 1936 de hoogste stand 3.19 meter en thans 3 68 meter. In Harlingen is Zaterdagnacht de zuidwestelijke stadswijk overstroomd door het zeewater. Het water over spoelde de kade der nieuwe Willems haven en kwam via de spoorweg de stad binnen. In een aantal woningen kwam het water tot circa een halve meter hoogte. Het aan de haven ge legen hotel „Zeezicht" kwam geheel blank te staan en ook het wacht lokaal van de Terschellingerboot liep onder water. Politie en brandweer waren de gehele nacht in actie. De Rijkswaterstaat heeft over een periode van meer dan honderd jaar. zo deelde men ons mede, waarnemin gen gedaan en de hoogst bekende stand van het water over die periode kwam voor in 1916. De storm en de springvloed van nu hebben evenwel een nog veel hogere stand bereikt. Vergeleken met 1916 was de water stand bij Hoek van Holland nu vijftig centimeter hoger. Toen be droeg de waterstand 3.28 plus N.A.P.. Zaterdagnacht om vier uur werd bij Rozenburg reeds 3.80 plus N.A.P. ge meten. Men vestigde onze aandacht er op, dat inpolderingsplannen van de Biesbosch buiten betrekking staan tot het huidige gebeuren. Men hoopte evenwel in bevoegde kringen, dat deze overstromingen aanleiding zul len zijn om met spoed de plannen voor een betere beveiliging van het gebied van de benedenrivieren en de eilanden ter hand te nemen. Deze plannen zijn reeds geruime tijd in studie en het moet nu ook mogelijk zijn een oplossing te kiezen. In elk geval, zo bevestigde men ons, is. hoewel uiteraard een verrassing, de mogelijkheid van een dergelijke storm altijd voorspeld door Waterstaatsdeskundigen. Reeds in 1940 heeft een officieel ingestelde commissie voor stormvloed een voorlopig verslag uitgebracht met een aantal aanbevelingen. Deze conclusies hielden in: verhoog dijken, zelfs al wordt niet overge gaan tot inpoldering van de Bies bosch. Inderdaad, is een oplossing van het vraagstuk slechts te vinden in een belangrijke dijkverhoging en/of in andere maat regelen, die een redelijke afsluiting erzekeren. Hoewel de overstroming van de Krlmpenerwaard op zich zelf na tuurlijk in hoge mate betreurens waardig is, heeft deze doorbraak naar het schijnt, de veel diepere pol der Schieland voor overstroming be hoed. Zouden de dijken van het pol derland Schieland zijn bezweken, dan zou de schade zich veel aan zienlijker hebben laten (Van onze weerkundige medewerker) De diepe depressie, welke zich in de loop van Vrijdag cn Zaterdag ten noorden van Schotland vormde, beeft ons een van de hevigste stormen van de geschiedenis bezorgd. De kern trok van Schotland dwars over de Noordzee in de richting van het noor den van ons land en bevond zich Zondagmorgen in de buurt van Ham burg. Vooral in het Noordzeegebied veroorzaakte dit een zware storm. Zaterdagmiddag en Zondag waren de windkrachten over de gehele Noord zee in de buurt van 60 knopen, dat is omstreeks 100 km per uur. uit noordwestelijke richting. Hierdoor werden enorme wa termassa's in zuide lijke richting tegen de kusten van ons land opgestuwd, het geen aanleiding gaf tot de hoge water standen. welke zulke noodlottige gevolgen hadden. Het lichtschip Ter schelling meldde golf hoogten van 7J meter, een wel zeer hoge waarde voor de Noordzee. Ook boven land had de wind gedurende de gehele afgelopen nacht storm kracht. De sterkste windstoten, voor zover thans bekend, hadden een snel heid van omstreeks 35 tot 40 meter per seconde, dat is dus 130 tot 140 km per uur. Op zich zelf zijn dit. waarden, welke in hevige buien wel meer gemeten worden, maar het feit. dat dit zo langdurig en over een zo uitgebreid gebied plaats vond. kenmerkt de thans geleidelijk afnemende storm als wel zeer hevig. H. Over het weer gesproken (Van een onzer verslaggevers) Het bestaande Nationaal Rampenfonds wordt gezien als de instelling, waarop de krach ten van allen, die willen wer ken of bijdragen wensen te geven tot leniging van de nood, waarin duizenden zijn gestort, zich behoren te concentreren. Ter wille van de samenbundeling zullen ook de omroepverenigingen niet zelfstandig iets ondernemen. Hiervan is Zondagmiddag namens de organisaties mededeling gedaan door de voorzitter van de AVRO. de heer De Cierq. De VARA zet zijn actie voor het kerkschip „De Hoop" lijdelijk stil. Tot dit sympathieke besluit is de ar- beidersomroep gekomen, opdat alle aandacht zich maar vooral zal rich ten op de nationale inzameling. Zondagmiddag om vijf uur is hier van mededeling gedaan via de micro foon met de volgende verklaring: „Zoals in een gezamenlijke verkla ring van de omroepverenigingen reeds is bekend gemaakt zullen de omroep verenigingen niet zelfstandig over gaan tot het organiseren van een hulpactie, doch zich aansluiten bij de nationale inzameling, die wordt ge organiseerd. Deze nationale hulpactie mag. naar het oordeel van het bestuur van de VARA niet worden doorkruist door acties voor doeleinden, die hoe be langrijk ook toch van beperkter be lang zijn. Derhalve heeft het bestuur van de I VARA besloten de hulpactie ten be- bevestigde men ons, 1 hoeve van het hospitaalkerkschip De Hoop onmiddellijk te staken, opdat alle inspanning zich in nationale eensgezindheid kan richten op het lenigen van de nood, ontstaan door de grote ramp, die ons volk heeft ge troffen." Wc moeten 37 jaar teruggaan tot 14 Januari 1916 om dc laatste ramp tengevolge van storm te vin den. die enigermate met de hui dige catastrofe te vergelijken is. Toen braken op tientallen plaat sen dijken door in de Zuid West hoek van de Zuiderzee. In de nacht van 13 op 14 Ja nuari woedde er een hevige storm en als eerste bezweek de Water- landse Dijk bij Durgerdam. Daar na sloegen er gaten in de dijken bij Anna Paulownapoïder en bij Baarn. Het water raasde het land in en honderden koeien verdron ken. De kerken in Edam en Naar- den werden tot veestal gemaakt om op de hoog gelegen plekken vee te redden. Op Marken spoelden twintig hulzen weg en niet minder dan zest ien mensen vonden de dood in de golven. Hét land rond Brock in Water land stond blank, het fort oij Durgerdam liep onder, Harderwijk kreeg water in de straten. Zwolle overstroomde gedeeltelijk.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4