Verbeten Strijd om behoud
van dijk in Alblasserwaard
Verbroken verbindingen
maken hulp moeilijk
Papendrecht en
Sliedrecht het
meest bedreigd
Koningin en
ministers in
noodgebied
Stroomverbruik moet
minimaal zijn
Ernstige brand in Wognum
Engelsman
diept
e in
Voetballen!
Alsof er niéts
aan de hand is
Wijk aan Zee
in angst
Marken trilt op
grondvesten
Dijkdoorbraken, militairen
terug, staking opgeschort
HET VRIJE VOLK MAANDAG 2 FEBRUARI 1953
(Van onze speciale verslaggever)
Water in de Alblasserwaard. Zo ver het oog reikt tussen
Alblasserdam aan de Noord en Giessendam aan de Merwede.
Van drie kanten stroomde het op de rampzalige Zondag
morgen, die de eerste Februari-dag van 1953 was, de wijde
polders in.
Eerst bij Papendrecht, waar de kolkende, tot een woeste
bergstroom gezwollen Merwede een gat van 50 meter in de dijk
sloeg. Vlak daarna bij Alblasserdam, waar de dijk de druk van
de met het wegdek gelijk gekomen Noord niet meer kon weer
staan. Ten slotte op de grens van Sliedrecht en Giessendam,
waar de Merwede zijn tweede bres sloeg om de polder van de
andere kant binnen te stromen.
Voor het water uit vluchtten de
armzalige brokjes mens. Kleumend
laadden ze wat lijfgoed in een auto,
op een kar of in een handwagen.
Trieste, bange mensen, in doorweek
te kleren, krimpend onder de strie
men van storm en regen.
Er bleef hun niet veel weg over.
De grote rijksweg van Alblasserdam
naar Den Bosch stond 's morgens
om zeven uur al over grote delen
blank en was onbegaanbaar voor
het verkeer.
Langs smalle, kronkelende wegen
moesten ze voor het water van de
Noord en de Merwede uit, dat bij
Alblasserdam en Papendrecht door
de dijken kwam...
Maar nog meer water van de Mer-
mede tegemoet." dat bij Sliedrecht—
Giessendam van de andere kant bin
nenstroomde.
Hun domme, logge, onverstoorbare
koeien dreven ze met zich mee. Ze
raakten in de knoop met mensen
en auto's, die van andere wegen op
die van hen kwamen en met hele
colonnes van autobussen, die op een
eerste oproep van Sliedrechts bur
gemeester J. H. Winkler door de N.V.
Esso en door particuliere touring
carondernemers beschikbaar waren
gesteld.
Deze waagden zich zo ver mogelijk
in het bedreigde gebied om de vluch
telingen, maar vooral de zieken en
de kinderen, op te pikken.
Alarm geslagen
Men had nooit kunnen vermoeden,
dat het zo erg zou worden. Maar om
vier uur 's nachts besprong het wa
ter de mensen van de Alblasserwaard,
die op de dijkwachters na allen
rustig in bed lagen. De dorpsklokken
sloegen alarm. De mensen schrok
ken wakker. Maar ze geloofden nog
niet, dat de toestand kritiek begon
te worden.
Toen bezweek de dijk bij Papen
drecht. Eerst stroomde het water
over het wegdek heen. Maar spoedig
begon de afbrokkeling en binnen
enkele kwartieren was het gat vijftig
meter breed en achter de dijk nog
onpeilbare meters diep.
Met het bulderend geraas van een
machtige waterval, dat nog boven
het huilen van de storm uit klonk,
stortte het water zich de polders in.
De grote rijksweg naar Den Bosch
over.
Achter de dijk van de Noord om,
waar inmiddels ook bij Alblasserdam
mensenhanden de natuurkrachten
niet meer de baas konden. Ook daar
het water eerst over de dijk en toen
door een gat heen de polders in.
We hadden Alblasserdam net ge
haald voordat dit gebeurde. Voor
het water uit vluchtten we met de
polderbewoners langs een smalle,
kronkelende asfaltweg in de richting
van Oud-Alblas en Bleskensgraaf.
Koeien versperden de weg. Auto's
en bussen veroorzaakten verkeers
opstoppingen. Wanhopige boeren
weigerden de voor hun erf gepar
keerde auto's of wagens te verzet
ten, omdat ze zich geen tijd gun
den het uitdragen van hun huis
boel te staken.
Midden in het lange dijkdorp Slie
drecht vocht men inmiddels tegen
een nieuwe dreiging van de Merwede.
Heel de gealarmeerde bevolking stond
op de bres. Dijkwerkers genoeg daar
in Sliedrecht tijdens het weekeind.
Men hield het! Het ergste gevaar
voor het moderne, in de laagte ach
ter de dijk liggende deel van Slie
drecht was geweken.
Uit zevenhonderd huizen, die
buitendijks vlak tegen de koken
de Merwede aanlagen, hadden
brandweer en politie met moeite de
mensen kunnen redden. Velen van
hen waren in hun slaap verrast en
hadden naar de zolder moeten vluch
ten, terwijl in kelders en kamers het
water al met wrakhout door deuren
en ramen naar binnen spoelde.
Net bijtijds
Voor enkelen van hen kwam de
redding nog maar net bijtijds, want
zij hadden op hun zolders boven het
water nog maar nauwelijks ruimte
om adem te halen,
Voor twee van hen. bewoners
van een woonark, die eveneens in
hun slaap door het water waren
overvallen, sprong de Sliedrechtse
agent Mooiman in de woeste Mer
wede om hen uit hun benarde
positie te bevrijden.
Maar terwijl men daar in het
centrum van Sliedrecht de zege op
het water bevocht, sloeg de vijand
op een ander punt zijn slag. Om
half vijf Zondagochtend ontdekte
men, dat er een gat in de dijk was
geslagen net waar de rijksweg zich
tussen Sliedrecht en Giessendam
door wringt.
Geen meter breed was het aan
vankelijk. Maar enkele uren later
was het al twintig met,er breed en
stortte zich ook op dit punt een
machtige, vies-bruine waterval de
polder in. Een aanval in de rug was
het. Bij hele brokken stortte de
grond van de dijk omlaag.
De rijksweg zal op dit punt voor
eerst geen weg meer zijn. Want het
jagende water schuurde het zand
onder de betonplaten vandaan. De
platen spoelden in hun geheel opzij
en bleven geknakt ergens liggen. Aan
het redden van vee viel hier niet
meer te denken. Men mocht de he
mel prijzen, dat er geen mensenle
vens betreurd behoefden te worden.
Iedereen zwoegde
Iedereen werkte, iedereen zwoegde,
iedereen in Sliedrecht hielp. Mensen
en vee uit de polders werden zo goed
en zo kwaad als het kon in het hoge
deel van het dorp ondergebracht.
Men bood zelfs Papendrecht, dat er
in het laagste deel van de Alblasser
waard het ergst aan toe was, hulp
aan.
Burgemeester Winkler had geen
woorden genoeg om zijn politie,
brandweer. Rode Kruis en burgers te
prijzen. Orde zag men er aanvan
kelijk niet in, maar er werd gehol
pen en dat was het belangrijkste-
Een deel van Sliedrecht moest
ook geëvacueerd worden. Maar de
mannen stonden al weer aan de dijk.
Stenen werden er uit de straten en
uit oude huizen gehaald en per auto
aangevoerd. Men reed rijshout aan.
Grimmig werkte men door uur
na uur.
Toen we Sliedrecht verlieten, zag
het ernaar uit, dat men althans op
dit punt het water weer spoedig baas
zou zijn. Men had een bak dwars
in het gat gevaren en werkte als
bezeten, om die met stenen en
rijshout te verzwaren en het gat op
deze manier te dichten voordat de
nieuwe vloed zou opkomen.
De nieuwe vloed. Met angst dacht
men er aan. Lichte hoop durfde men
alleen te putten uit het feit, dat de
wind naar het noorden was ge
draaid, waardoor misschien de vloed
niet meer zo hoog zou stijgen.
(Van een onzer verslaggevers!
Zowel koningin Juliana als dr
Drees en een groot aantal ministers
zijn Zondag persoonlijk naar de
noodgebiedcn gegaan, om zich van
de situatie op de hoogte te stellen.
De minister van Verkeer en Water
staat. mr J. Algera, begaf zich, ver
gezeld van ir A. G. Maris, directeur-
generaal van de Rijkswaterstaat,
naar Dordrecht en andere gebieden.
Ook de minister-president bezocht
Dordrecht.
Minister Witte van het departe
ment van Wederopbouw, reed Zon
dag van zijn woonplaats Bergen op
Zoom uit naar verscheidene geteis
terde gebieden. Hij bezocht o.a. Hal
steren, waar ook minister Beel is.
Via de Regeringsvoorlichtingsdienst
heeft de regering laten meedelen,
dat ook de ministers van Binnen
landse Zaken, van Oorlog en van
Marine naar de getroffen gebieden
zijn gereisd.
De regering verwacht, dat eerst in
de loop van vandaag een volledig
overzicht van de situatie verkregen
kan worden. Hedenmorgen zal in de
wekelijkse bijeenkomst van de minis
terraad de noodtoestand worden
besproken.
Men zal alle maatregelen nemen,
die noodzakelijk worden geacht.
Onze parlcmentsredactie voegt hier
aan toe: Van de zijde van het
departement van Wederopbouw liet
men ons weten, dat in elk geval de
gemeentebesturen alle mogelijke
steun zullen krijgen.
Geen beperkingen
De bouwactiviteit in de getroffen
gebieden zal niet worden belemmerd
door beperkingen. Inmiddels heeft de
voorzitter van de Tweede Kamer, dr
Kortenhorst, zich tot dr Drees ge
wend. Hij heeft de regering gevraagd,
of het mogelijk is, Dinsdag in de
Kamer een overzicht te geven van
de nood in de getroffen gebieden.
De minister-president heeft zich
hiertoe bereid verklaard. De Kamer
leden zullen na de verklaring van
dr Drees in de gelegenheid zijn
vragen te stellen.
(Van onze verslaggevers)
et noodweer, dat een deel
1—I ons land in de grootste ellende
JL J-heeft gebracht, heeft ook de be
langrijkste en kwetsbaarste commu
nicatiemiddelen een zware slag toe
gebracht. Dit is des te rampzaliger,
omdat juist een goede en doeltref
fende hulpverlening geheel afhanke
lijk is van goed begaanbare wegen,
trein-, bus- en telefoonverbindingen.
Doordat echter het spoorwegnet
en vele wegen in de getroffen ge
bieden volkomen lamgelegd zijn,
wordt de spontane hulp, die van
alle kanten wordt geboden, zeer be
moeilijkt.
Daar komt nog bij, dat door het
uitvallen van de electrische centralen
in Rotterdam en Dordrecht de
stroomvoorziening in geheel Zuid-
Holland tot een minimum beperkt
moet worden.
Intussen begon het Gemeente
Energiebedrijf te Amsterdam Zon
dagmiddag al met de levering van
Door nog onbekende oorzaak zijn
Zaterdagnacht te Wogrium (N.H.)
het café „De iVer Heemskinderen"
en twee belendende boerderijen uit-
gebrandt. Een van de veehouders,
wiens huis door het vuur was
aangetast, is ter plaatse van schrik
overleden.
Tien brandweercorpsen namen met
omstreeks honderdtwintig spuitgas
ten deel aan de bestrijding van de
vlammen, die door de orkaan hevig
werden aangewakkerd. Met moeite
konden vier andere panden voor het
vuur worden gevrijwaard. Tegen ze
ven uur 's morgens was de brandweer
de situatie meester, maar de brand
spuit van Bovenkarspel bleef in actie
voor het nablusslngswerk.
Wognum in noord-Holland, is het
toneel geweest van een ernstige
brand, die niet alleen het ca)é „De
Vier Heemskinderen" verwoestte
maar ook twee belendende boerderij
en in vlammen deed opgaan. Met
■moeite wist men enkele andere be
huizingen te redden. Een der omwo
nenden schrok zo van de vuurzee, dat
hij een hartverlamming kreeg en
overleed.
Het ministerie van Landbouw.
Visserij en Voedselvoorziening raadt
de boeren, die hun vee moeten eva
cueren dringend aan, indien enigs
zins mogelijk ook de bij het vee
behorende papieren (tbc.-verklarin-
gen) in veiligheid te brengen.
25.000 kilowatt. Via de gewone hoog
spanningskabels werd deze electri
sche energie naar Zuid-Holland ge
leid. Deze hoeveelheid bedraagt on
geveer tien procent van de maximale
belasting van de stad Amsterdam.
Voor vandaag en eventueel andere
dagen zal eventueel een nieuwe
regeling worden getroffen voor het
uitlenen van electrische stroom.
Op het ogenblik zal de aftakking
van stroom in de hoofdstad nog niet
merkbaar zijn in Amsterdam zelf.
Van een beperkt gebruik hoeft dan
ook geen sprake "te zijn.
Kortsluiting
Van tien voor drie tot tien voor
half vier is in de vroege Zondag
ochtend het Hcht in geheel Noord-
Holland uitgeschakeld geweest, be
halve in het Gooi.
De oorzaak was al weer de storm.
Op het centrale punt, waar de Noord
hollandse electriciteit wordt opge
wekt, de DEMKA op het IJmuidense
Hoogoventerrein, woeien om kwart
voor drie een aantal ruiten in.
Onmiddellijk gutste de regen in
ongekende kracht naar binnen en
deed kortsluiting ontstaan.
Na een in grote haast aangebrachte
provisorische herstelling kon men de
centrale om tien voor half vier weer
in werking stellen.
Gestremde banen
Tal van baanvakken van de. spoor
wegen werden ook lamgelegd. Van
daag zijn in ieder geval de volgende
spoorwegbaanvakken nog gestremd:
SchiedamHoek van Holland, Rot
terdam (Maas)Gouda, Zwijndrecht
Dordrecht, Dordrecht-Lage Zwa-
luwe, Lage ZwaluweRoosendaal,
Lage ZwaluweBreda, Dordrecht
Giessendam en Bergen op Zoom
Vlissingen.
De vier Parijse treinen, die nor
maal via Rotterdam rijden, worden
nu langs Utrecht geleid. Voor Am
sterdam gelden de normale vertrek
tijden. In Utrecht vertrekt men te
7.50, 10.49, 15.32 en 20.49 uur.
De D-trein voor Luxemburg-Bazel,
die normaal te 9 uur uit Den Haag
vertrekt, begint nu zijn reis te 10.32
uur in Roosendaal. De boottrein van
Hoek van Holland vandaag zal de
Harwichboot weer varen start in
Den Haag S.S. De passagiers worden
per bus naar de residentie vervoerd.
De boottreinen naar Hoek van
Holland eindigen hun reizen even
eens in dit station. Daar staan dan
weer bussen gereed om de tocht naar
Hoek van Holland te vervolgen. De
boottrein die naar Amsterdam
gaat, begint zijn reis in Den Haag
omgekeerd gaat deze trein niet
verder dan dit station.
Tussen de plaatsen, waar niet ge
reden kan worden, zullen zoveel
mogelijk busdiensten worden inge
schakeld. Men verwacht grote drukte
van de lijn Den Haag S.S.—Utrecht.
Het inschakelen van extra-treinen
is niet mogelijk. Wel zullen de trei
nen uit meer wagenstellen bestaan.
De president-directeur van de Ne
derlandse Spoorwegen, ir F. Q den
Hollander, verklaarde, dat de Spoor
wegen door deze ramp miliiocnen
schade hebben. De ergste schade is
toegebracht aan de baanvakken Dor
drechtHollandseh Diep, Bergen op
ZoomWoensdrecht en Rilland Bath
Krabbendijke.
De schade aan de Sloedam is niet
van betekenis de Sloedijk is niet
kapot en ook bij Vlissingen is
spoedig herstel mogelijk.
Een spoedvoorziening op de nog te
openen lijn Rotterdam-NdNieuwer-
kerk zal het mogelijk maken, dat op
dit baanvak binnen enige dagen
goederenvervoer zal plaats vinden.
Ondergelopen wegen
De wegen in en naar de watersnood-
gebieden hebben eveneens hun tol
aan springvloed en stormgeweld moe
ten betalen. Juist daardoor is het
vrijwel onmogelijk sommige plaatsen
te bereiken. Soms lukt dit, maar dan
langs grote omwegen.
Zo is om slechts een enkele van
de vele ondergelopen wegen te noe
men de weg Gouda—Utrecht via
Oudewater niet meer berijdbaar.
De Afsluitdijk heeft zich gelukkig
goed gehouden. In de nacht van Za
terdag op Zondag is personeel van
de Rijkswaterstaat beziggeweest om
bij eventuele beschadigingen direct te
kunnen ingrijpen. Wel werd het ver
keer over de dijk bemoeilijkt door
overslaande watermassa's, waarin
stukken hout, beton en tonnen wer
den meegesleurd, maar het werd niet
gestremd. Voorzichtigheid was ech
ter geboden.
De rijksweg AbcoudeUtrecht werd
tijdelijk gestremd omdat het Abcou-
dermeer onstuimig over het wegdek
spoelde.
De K.L.M. kon Zondagmiddag na
anderhalve dag de vliegdienst ge
staakt te hebben, weer normaal gaan
vliegen.
De directeur-generaal van de P.T.T.
heeft met zijn staf de toestand van
de PTT-verbindingen besproken.
De postdienst zal gaan werken van
uit een aantal goed bereikbare knoop
punten in de geteisterde gebieden.
Alle PTT-kantoren en stations in
deze streken zullen dag en nacht ge
opend zijn. Het personeel van de
PTT mag zich niet aansluiten bij
hulpverleningsacties buiten dc PTT.
Iedereen moet ter beschikking blijven
van de eigen dienst.
(Vervolg van pag. 1)
Een ontzettende ramp trof Engeland
en Ierland, toen een veerboot van de
Engelse Spoorioegen in het Noorder
kanaal bij de Ierse zee onder de felle
stormvlagen bezweek. Slechts een
dertigtal mensen kon worden gered;
hiernevens een der geredden, die
nadat hij aan land gebracht was, op
geknapt werd met-warme koffie. Hij
bracht er het leven af; gevreesd
wordt dat honderd andere opvaren
den van de veerboot, die men op de
(Van onze sportredactie).
In de loop van de catastrophale
Zondagochtend wera het al duidelijk,
dat er maar weinig voetbalwedstrij
den gespeeld zouden kunnen worden.
In de zwaarst getroffen gebieden
was dit uiteraard onmogelijk, in
andere gebieden waren de weersom
standigheden van dien aard, dat nor
maal voetbal uitgesloten moest wor
den geacht. Toch kwamen er uit ver
schillende plaatsen berichten, dat
bepaalde wedstrijden tóch door zou
den gaan. Die berichten bereikten
ons nog. toen de omvang van de
ramp, die grote delen van ons land
getroffen heeft, reeds bekend was.
Waar met het doorgaan van wei
nige wedstrijden geen enkel belang
gediend was de stagnatie in <le
competitie-afwerking was immers
toch al een feit had het ons ver
standiger geleken, indien men ook
dat restant maar had afgelast. Het
argument, dat verschillende clubs al
op weg waren naar het speelveld
lijkt ons zwak in vergelijking met
dat andere argument: Dat het op een
dag als deze verschrikkelijke eerste
Februari van weinig medeleven met
de talrijke slachtoffers van dc
watersnood getuigt, rustig te gaan
voetballen. Alsof er niets aan de
hand was
(Van een onzer verslaggevers)
Wijk aan Zee verkeert in grote
angst. In de nacht van Zaterdag op
Zondag zijn grote gedeelten van de
duinrij aan de zeekant weggeslagen.
Het water steeg zo hoog tot 'de
duinen op. dat de Relweg en de
Zandweg onder water stonden.
De elders van het in aanbouw
zijnde Eir.ma-kinderziekenhuis, dat
vrij hoog tegen de duinen ligt,
stroomden onder water. Men is er
zich in het badplaatsje van bewust,
dat de toestand thans vrij gevaar
lijk is.
Maar ook mt de volaende berich- °"dere 'ot° omgekomen.
ten moest worden opgemaakt, dat de
„Princess Victoria" zich nog in de
buurt van Schotland zou bevinden.
Kort na zijn eerste bericht liet
kapitein Ferguson het S.O.S.-sein ge
ven. „Draaien bij monding van Loch
Ryan, schip onbestuurbaar, verzoe
ken dringend sleepboothulp."
En daarna nog dringender: „Vier
mijl ten n.w. van Corsewall. Autodek
onder water. Slagzij 35 graden stuur
boord. Verzoeken onmiddellijk hulp."
Schip onbestuurbaar".
Reddingboten uit Ierland en Schot
land en alle in de buurt vertoevende
schepen voeren uit. Maar zij vonden
niets op de opgegeven plaats.
Positie verkeerd
Toen drong de verschrikkelijke
waarheid door, dat de „Princess
Victoria" haar positie verkeerd had
opgegeven en dat het hulpeloze
schip al veel verder was afgedreven.
Pas veel later corrigeerde de
„Princess Victoria" haar fout. Dat
was kort voordat het schip zonk.
inSTSiEEiÏSJ-'S Ramp „Princess Victoria
altijd een geheim blijven.
Om 12.45 u. liet kapitein Ferguson W I J_
seinen: „Machinekamer onderwater. 11/ 1 T"l 4^X1 "^TS/OX/^X
Schip ligt bijna overzij. Heb beslo- WW IMII BI Vf U LXy I
ten schip te verlaten." TT ^a- v
De torpedobootjager „Contest", de
reddingboten van Cloughy en Do-
naghadee sloten zich bij de redding- TA /Al "1
actie aan. Op dat ogenblik lag de y\ fl I f 6 I I H
ene zijde van de „Princess Victoria" A tA-XJL VA. A JL ■- A
reeds onder water.
Zij hadden reddingboten en vlot
ten voor 1500 mensen aan boord, -i- y-w ^~v H y
maar de ontzettende storm maakte VJ I I I la 1 III Wf—
het volkomen onmogelijk ze te water \JK, H Wv/vl-V^XV VJ' Vil
te laten. De schipper van de red
dingboot van Port Patrick seinde op
dat moment: „De zee is erger dan
we haar ooit hebben meegemaakt". (Van onze Londense correspondent, R. Jokel)
De reddingboten en andere sche- Drenkelingen en redders, die de ramp van de „Princess
Sm hpt^inkende'Schip S™" Victoria" hebben meegemaakt, hadden, toen zij in de loop van
Om 3 u. kapseisde dit en zonk. Alle Zaterdagnacht aan wal gingen, slechts één woord voor de ver
te^^"wetenHhadden^gef'aMd bEen°van schrikkelijke tonelen, die zich urenlang hebben afgespeeld:
de reddingboten van dc „Princess een hel.
Victoria" werd met drenkelingen door
De ooggetuigen noemen het een wonder, dat de redding
boten, die ter assistentie zijn uitgevaren, niet zelf zijn vergaan.
Enige uren na de ramp vond de reddingboot van Port Patrick
nog een boot van het rampzalige schip, met drie inzittenden.
Zij waren allen dood.
de kokende golven heen en weer ge
slingerd. Tenslotte werden ze door
de reddingboot van Donaghadee ge
red. Er waren 31 mensen in de sloep.
Redders machteloos
Uit, de schepen zag men men
sen, die zich aan wrakstukken en
vlotten vasthielden en vertwij
feld wulfden. Men zag hun open
monden maar men kon ze niet
horen. Maar de schepen, die ge
komen waren om hen te redden
konden niets doen. Voor hun
ogen verstarden de drenkelingen
van de kou. Eén voor één lieten
ze de stukken hout los en ver
dwenen ogenblikkelijk in de ko
kende zwarte zee.
Om vier uur was de zee vol wrak
stukken. Een vliegtuig cirkelde uren-
Postzakken en bagage dreven op
het water. De grotere schepen lieten
hun zoeklichten over de golven spe
len. De kleinere boten probeerden
de wrakstukken te benaderen om
naar overlevenden of lijken uit te
zien.
Een tankschip uit Belfast loste zijn
hele lading olie in zee. Dit voorbeeld
werd door andere schepen gevolgd.
Maar na zes uur was de strijd voor
bij, Langzaam begonnen de redding
boten hun urenlange, moeizame weg
huiswaarts. Dey bemanning van een
Marken trilde op zijn houten
grondvesten. De storm loeide door de
houten huizen. Midden in de nacht
moest een ploeg timmerlieden wor
den opgetrommeld om de shop van
Sijtje Boes aan de haven voor ver
nietiging te behoeden.
Het huisje kraakte in zijn voegen,
de schoorsteen kwam naar beneden
en door de opengevlogen ramen
woeien de souvenirs naar buiten de
haven in.
Op het ogenblik dat timmerman
Kes met een tiental jongens en zware
dommekrachten aan de gang ging,
was het huis reeds een halve" meter
ontzet. Zondagmorgen was men de toe
stand meester. Winkelmeisjes brach
ten de Zondagochtend zoek met het
vissen in de haven en sloten naar
verdwenen poppen.
lang boven de plaats des onheils. Het Constellation van de B.Ö.A.C.,
kon geen radio-contact met de red- aan c'e reddingactie had deelge-
dingschepen krijgen en dirigeerde ze men, heeft niet minder dan elf vlot-
met lichtseinen. Dank zij dit vlieg
tuig werd nog een reddingsloep met
acht doden en een levende gevonden.
De „Pass of Duomochty" probeerde
twaalf maal een lijn naar een van
de vlotten van het gezonken schip
te schieten, maar zonder succes. Het
vlot dreef af.
Op de Oranjesluizen noteerde men
Zaterdagavond in het Buiten IJ de
laagste waterstand sinds mensenheu
genis: 2.96 min A.P. Varen was on
der deze omstandigheden volkomen
uitgesloten.
De Duitse kustvaarder Luise Wei-
tert. onderweg van Hamburg naar
Mannheim met een lading olie, koos
in plaats van de route over de Noord
zee de vaart binnendoor over het
IJselmeer, Alle opvarenden hadden
op dit „binnenzeetje" een angstige
nacht. Zondagmorgen bereikten de
Duitsers de Oranjesluizen.
De normale route van de „Princess
Victoria" (getrokken lijn) en de weg
waarlangs de boot in ongeveer zuide
lijke richting is afgedreven tot de
door een kruisje aangegeven plaats
Storm houdt ook huis in België
Ook in het Noordwestelijk deel van België heeft de storm zeer
ernstige gevolgen gehad. Er komen tal van overstromingen
voor. In vele streken is de noodtoestand afgekondigd. Alle
militairen, die hun garnizoenen in de provincie Oost- en West-
Vlaanderen en Antwerpen hebben, zijn met spoed terug
geroepen.
In Antwerpen waar een deel
van het gemeentepersoneel is opge
roepen, zijn o.m. koopwaren die langs
de Schelde waren opgeslagen wegge
spoeld.
Het verkeer in de tunnel van
Antwerpen is onderbroken.
De gouverneur van dc provincie
Antwerpen heeft een onderhoud ge
had met de 'eiders van de vakbon
den van het trampersoneel in Ant
werpen. dat juist in staking was.
Na dit overleg is besloten de sta
king voorlopig op te schorten. De
vakbondsleiders hebben namens het
Algemene Belgische Vakverbond en
het Christelijke Vakverbond de ar
beiders opgeroepen het werk on
middellijk te hervatten.
In K n o k k e werd om twee uur
Zondagnacht de alarmtoestand aige-
kondigd. In de zeewering bij Knokke
zou volgens de Belgische ïadio een
gat van 100 meter zijn geslagen.
In Knokke, Het Zoute en Heyst staan
vele kelders onder watex\ De schade
in dit gebied wordt geschat op 20 mil-
lioen frans (li millioen gulden). Gas
en watertoevoer zijn afgesneden.
Uit Heyst wordt een bres van 300
meter in de zeedijk gemeld.
In Z e e b r u g g e is zware schade
toegebracht aan de pier. In Blanken-
berge vooral aan de vissershaven.
Tunnel niet bruikbaar
In Oostende staan hotels en
overheidsgebouwen onder water.
ten gezien, maar heeft niet kunnen
waarnemen of er mensen aan boord
van die vlotten waren.
Kapitein Ferguson van de „Prin
cess Victoria" is met zijn schip
ondergegaan. Kort voor het kapseis
de heeft men hem nog op de brug
zien staan. Van de kinderen en vrou
wen heeft men slechts één spoor ge
zien: een moeder en haar kind aan
boord van een vlot. Zij dreven ech
ter af voor zij gered konden worden.
Naar verder uit de berichten blijkt,
zouden de vrouwen en kinderen de
moed niet hebben gehad of de kracht
hebben gemist om aan dek te gaan
en durfden zij hun leven niet aan de
vlotten toe te vertrouwen toen zij
eenmaal aan dek kwamen en het
schriktoneel zagen.
Verder blijkt uit de berichten, dat
aan - boord van het zinkende schip
een volmaakte discipline heeft ge
heerst, Er was geen paniek en de
passagiers gaven gevolg aan alle aan
wijzingen die ze van manschappen
en officieren ontvingen.
Wanneer er iemand viel en in zee
dreigde te vallen, werd er direct een
ketting van handen gevormd om
hem te redden.
De „Princess Victoria" was geen
oud schip. Zij werd pas in 1947 in
dienst gesteld, had twee motoren en
was voorzien van radar. Behalve 1500
passagiers kon zij tachtig auto's ver
voeren.
Toen het schip open zee bereikte,
moet de stuurinrichting defect zijn
geraakt. De zware golven hebben
toen de grote deuren van het auto-
dek opengeslagen.
Onder de passagiers bevonden zich
veertig arbeiders van een vliegtuig
fabriek in Wigtown Bay, vijf mijl
van Stanraer, die zoals ieder weekend
naar huis gingen. Een van hen, Victor
Large, reisde met, zijn vijf kinderen,
van wie de oudste acht jaar was.
Ook cm Schots voetbalteam, dat
Zaterdagmiddag in Ierland zou spe
len, was aan boord. Verder was ook
aan boord maj. John Maynard Sin
clair, 56 jaar, Noord-Ierlands plaats
vervangend minister-president en
minister van Financiën en Sir Waller
Smiles, een van de twaalf Noord-
Ierse leden van het IJritse Lagerhuis.
Ook zij behoren tot de vermisten.
De minister van Financiën was in
Londen geweest, om met de Britse
Kanselier van de Schatkist, Butler,
te onderhandelen.
De secretaris-generaal van het
Noordiërse ministerie van Financien,
Sir W. Scott, was met hem in Londen
geweest, maar had op het laatste
ogenblik besloten niet via Stanraer
naar Belfast terug te keren, maar
met een andere lijn, via Liverpool,
niet omdat hij enig voorgevoel had,
maar omdat hij niet om vijf uur
wenste op te staan om van zijn slaap
wagen over t;e stappen op de boot.
Het radiostation van de Loods-
dienst te Hoek van Holland heeft
Zaterdagnacht moeilijkheden gehad
met de antenne. De schade kon ech
ter spoedig hersteld worden, zodat
het contact met de schepen normaal
bleef doorgaan.