Verbeten Strijd om behoud van dijk in Alblasserwaard Verbroken verbindingen maken hulp moeilijk Papendrecht en Sliedrecht het meest bedreigd Koningin en ministers in noodgebied Stroomverbruik moet minimaal zijn Ernstige brand in Wognum Engelsman diept e in Voetballen! Alsof er niéts aan de hand is Wijk aan Zee in angst Marken trilt op grondvesten Dijkdoorbraken, militairen terug, staking opgeschort HET VRIJE VOLK MAANDAG 2 FEBRUARI 1953 (Van onze speciale verslaggever) Water in de Alblasserwaard. Zo ver het oog reikt tussen Alblasserdam aan de Noord en Giessendam aan de Merwede. Van drie kanten stroomde het op de rampzalige Zondag morgen, die de eerste Februari-dag van 1953 was, de wijde polders in. Eerst bij Papendrecht, waar de kolkende, tot een woeste bergstroom gezwollen Merwede een gat van 50 meter in de dijk sloeg. Vlak daarna bij Alblasserdam, waar de dijk de druk van de met het wegdek gelijk gekomen Noord niet meer kon weer staan. Ten slotte op de grens van Sliedrecht en Giessendam, waar de Merwede zijn tweede bres sloeg om de polder van de andere kant binnen te stromen. Voor het water uit vluchtten de armzalige brokjes mens. Kleumend laadden ze wat lijfgoed in een auto, op een kar of in een handwagen. Trieste, bange mensen, in doorweek te kleren, krimpend onder de strie men van storm en regen. Er bleef hun niet veel weg over. De grote rijksweg van Alblasserdam naar Den Bosch stond 's morgens om zeven uur al over grote delen blank en was onbegaanbaar voor het verkeer. Langs smalle, kronkelende wegen moesten ze voor het water van de Noord en de Merwede uit, dat bij Alblasserdam en Papendrecht door de dijken kwam... Maar nog meer water van de Mer- mede tegemoet." dat bij Sliedrecht— Giessendam van de andere kant bin nenstroomde. Hun domme, logge, onverstoorbare koeien dreven ze met zich mee. Ze raakten in de knoop met mensen en auto's, die van andere wegen op die van hen kwamen en met hele colonnes van autobussen, die op een eerste oproep van Sliedrechts bur gemeester J. H. Winkler door de N.V. Esso en door particuliere touring carondernemers beschikbaar waren gesteld. Deze waagden zich zo ver mogelijk in het bedreigde gebied om de vluch telingen, maar vooral de zieken en de kinderen, op te pikken. Alarm geslagen Men had nooit kunnen vermoeden, dat het zo erg zou worden. Maar om vier uur 's nachts besprong het wa ter de mensen van de Alblasserwaard, die op de dijkwachters na allen rustig in bed lagen. De dorpsklokken sloegen alarm. De mensen schrok ken wakker. Maar ze geloofden nog niet, dat de toestand kritiek begon te worden. Toen bezweek de dijk bij Papen drecht. Eerst stroomde het water over het wegdek heen. Maar spoedig begon de afbrokkeling en binnen enkele kwartieren was het gat vijftig meter breed en achter de dijk nog onpeilbare meters diep. Met het bulderend geraas van een machtige waterval, dat nog boven het huilen van de storm uit klonk, stortte het water zich de polders in. De grote rijksweg naar Den Bosch over. Achter de dijk van de Noord om, waar inmiddels ook bij Alblasserdam mensenhanden de natuurkrachten niet meer de baas konden. Ook daar het water eerst over de dijk en toen door een gat heen de polders in. We hadden Alblasserdam net ge haald voordat dit gebeurde. Voor het water uit vluchtten we met de polderbewoners langs een smalle, kronkelende asfaltweg in de richting van Oud-Alblas en Bleskensgraaf. Koeien versperden de weg. Auto's en bussen veroorzaakten verkeers opstoppingen. Wanhopige boeren weigerden de voor hun erf gepar keerde auto's of wagens te verzet ten, omdat ze zich geen tijd gun den het uitdragen van hun huis boel te staken. Midden in het lange dijkdorp Slie drecht vocht men inmiddels tegen een nieuwe dreiging van de Merwede. Heel de gealarmeerde bevolking stond op de bres. Dijkwerkers genoeg daar in Sliedrecht tijdens het weekeind. Men hield het! Het ergste gevaar voor het moderne, in de laagte ach ter de dijk liggende deel van Slie drecht was geweken. Uit zevenhonderd huizen, die buitendijks vlak tegen de koken de Merwede aanlagen, hadden brandweer en politie met moeite de mensen kunnen redden. Velen van hen waren in hun slaap verrast en hadden naar de zolder moeten vluch ten, terwijl in kelders en kamers het water al met wrakhout door deuren en ramen naar binnen spoelde. Net bijtijds Voor enkelen van hen kwam de redding nog maar net bijtijds, want zij hadden op hun zolders boven het water nog maar nauwelijks ruimte om adem te halen, Voor twee van hen. bewoners van een woonark, die eveneens in hun slaap door het water waren overvallen, sprong de Sliedrechtse agent Mooiman in de woeste Mer wede om hen uit hun benarde positie te bevrijden. Maar terwijl men daar in het centrum van Sliedrecht de zege op het water bevocht, sloeg de vijand op een ander punt zijn slag. Om half vijf Zondagochtend ontdekte men, dat er een gat in de dijk was geslagen net waar de rijksweg zich tussen Sliedrecht en Giessendam door wringt. Geen meter breed was het aan vankelijk. Maar enkele uren later was het al twintig met,er breed en stortte zich ook op dit punt een machtige, vies-bruine waterval de polder in. Een aanval in de rug was het. Bij hele brokken stortte de grond van de dijk omlaag. De rijksweg zal op dit punt voor eerst geen weg meer zijn. Want het jagende water schuurde het zand onder de betonplaten vandaan. De platen spoelden in hun geheel opzij en bleven geknakt ergens liggen. Aan het redden van vee viel hier niet meer te denken. Men mocht de he mel prijzen, dat er geen mensenle vens betreurd behoefden te worden. Iedereen zwoegde Iedereen werkte, iedereen zwoegde, iedereen in Sliedrecht hielp. Mensen en vee uit de polders werden zo goed en zo kwaad als het kon in het hoge deel van het dorp ondergebracht. Men bood zelfs Papendrecht, dat er in het laagste deel van de Alblasser waard het ergst aan toe was, hulp aan. Burgemeester Winkler had geen woorden genoeg om zijn politie, brandweer. Rode Kruis en burgers te prijzen. Orde zag men er aanvan kelijk niet in, maar er werd gehol pen en dat was het belangrijkste- Een deel van Sliedrecht moest ook geëvacueerd worden. Maar de mannen stonden al weer aan de dijk. Stenen werden er uit de straten en uit oude huizen gehaald en per auto aangevoerd. Men reed rijshout aan. Grimmig werkte men door uur na uur. Toen we Sliedrecht verlieten, zag het ernaar uit, dat men althans op dit punt het water weer spoedig baas zou zijn. Men had een bak dwars in het gat gevaren en werkte als bezeten, om die met stenen en rijshout te verzwaren en het gat op deze manier te dichten voordat de nieuwe vloed zou opkomen. De nieuwe vloed. Met angst dacht men er aan. Lichte hoop durfde men alleen te putten uit het feit, dat de wind naar het noorden was ge draaid, waardoor misschien de vloed niet meer zo hoog zou stijgen. (Van een onzer verslaggevers! Zowel koningin Juliana als dr Drees en een groot aantal ministers zijn Zondag persoonlijk naar de noodgebiedcn gegaan, om zich van de situatie op de hoogte te stellen. De minister van Verkeer en Water staat. mr J. Algera, begaf zich, ver gezeld van ir A. G. Maris, directeur- generaal van de Rijkswaterstaat, naar Dordrecht en andere gebieden. Ook de minister-president bezocht Dordrecht. Minister Witte van het departe ment van Wederopbouw, reed Zon dag van zijn woonplaats Bergen op Zoom uit naar verscheidene geteis terde gebieden. Hij bezocht o.a. Hal steren, waar ook minister Beel is. Via de Regeringsvoorlichtingsdienst heeft de regering laten meedelen, dat ook de ministers van Binnen landse Zaken, van Oorlog en van Marine naar de getroffen gebieden zijn gereisd. De regering verwacht, dat eerst in de loop van vandaag een volledig overzicht van de situatie verkregen kan worden. Hedenmorgen zal in de wekelijkse bijeenkomst van de minis terraad de noodtoestand worden besproken. Men zal alle maatregelen nemen, die noodzakelijk worden geacht. Onze parlcmentsredactie voegt hier aan toe: Van de zijde van het departement van Wederopbouw liet men ons weten, dat in elk geval de gemeentebesturen alle mogelijke steun zullen krijgen. Geen beperkingen De bouwactiviteit in de getroffen gebieden zal niet worden belemmerd door beperkingen. Inmiddels heeft de voorzitter van de Tweede Kamer, dr Kortenhorst, zich tot dr Drees ge wend. Hij heeft de regering gevraagd, of het mogelijk is, Dinsdag in de Kamer een overzicht te geven van de nood in de getroffen gebieden. De minister-president heeft zich hiertoe bereid verklaard. De Kamer leden zullen na de verklaring van dr Drees in de gelegenheid zijn vragen te stellen. (Van onze verslaggevers) et noodweer, dat een deel 1—I ons land in de grootste ellende JL J-heeft gebracht, heeft ook de be langrijkste en kwetsbaarste commu nicatiemiddelen een zware slag toe gebracht. Dit is des te rampzaliger, omdat juist een goede en doeltref fende hulpverlening geheel afhanke lijk is van goed begaanbare wegen, trein-, bus- en telefoonverbindingen. Doordat echter het spoorwegnet en vele wegen in de getroffen ge bieden volkomen lamgelegd zijn, wordt de spontane hulp, die van alle kanten wordt geboden, zeer be moeilijkt. Daar komt nog bij, dat door het uitvallen van de electrische centralen in Rotterdam en Dordrecht de stroomvoorziening in geheel Zuid- Holland tot een minimum beperkt moet worden. Intussen begon het Gemeente Energiebedrijf te Amsterdam Zon dagmiddag al met de levering van Door nog onbekende oorzaak zijn Zaterdagnacht te Wogrium (N.H.) het café „De iVer Heemskinderen" en twee belendende boerderijen uit- gebrandt. Een van de veehouders, wiens huis door het vuur was aangetast, is ter plaatse van schrik overleden. Tien brandweercorpsen namen met omstreeks honderdtwintig spuitgas ten deel aan de bestrijding van de vlammen, die door de orkaan hevig werden aangewakkerd. Met moeite konden vier andere panden voor het vuur worden gevrijwaard. Tegen ze ven uur 's morgens was de brandweer de situatie meester, maar de brand spuit van Bovenkarspel bleef in actie voor het nablusslngswerk. Wognum in noord-Holland, is het toneel geweest van een ernstige brand, die niet alleen het ca)é „De Vier Heemskinderen" verwoestte maar ook twee belendende boerderij en in vlammen deed opgaan. Met ■moeite wist men enkele andere be huizingen te redden. Een der omwo nenden schrok zo van de vuurzee, dat hij een hartverlamming kreeg en overleed. Het ministerie van Landbouw. Visserij en Voedselvoorziening raadt de boeren, die hun vee moeten eva cueren dringend aan, indien enigs zins mogelijk ook de bij het vee behorende papieren (tbc.-verklarin- gen) in veiligheid te brengen. 25.000 kilowatt. Via de gewone hoog spanningskabels werd deze electri sche energie naar Zuid-Holland ge leid. Deze hoeveelheid bedraagt on geveer tien procent van de maximale belasting van de stad Amsterdam. Voor vandaag en eventueel andere dagen zal eventueel een nieuwe regeling worden getroffen voor het uitlenen van electrische stroom. Op het ogenblik zal de aftakking van stroom in de hoofdstad nog niet merkbaar zijn in Amsterdam zelf. Van een beperkt gebruik hoeft dan ook geen sprake "te zijn. Kortsluiting Van tien voor drie tot tien voor half vier is in de vroege Zondag ochtend het Hcht in geheel Noord- Holland uitgeschakeld geweest, be halve in het Gooi. De oorzaak was al weer de storm. Op het centrale punt, waar de Noord hollandse electriciteit wordt opge wekt, de DEMKA op het IJmuidense Hoogoventerrein, woeien om kwart voor drie een aantal ruiten in. Onmiddellijk gutste de regen in ongekende kracht naar binnen en deed kortsluiting ontstaan. Na een in grote haast aangebrachte provisorische herstelling kon men de centrale om tien voor half vier weer in werking stellen. Gestremde banen Tal van baanvakken van de. spoor wegen werden ook lamgelegd. Van daag zijn in ieder geval de volgende spoorwegbaanvakken nog gestremd: SchiedamHoek van Holland, Rot terdam (Maas)Gouda, Zwijndrecht Dordrecht, Dordrecht-Lage Zwa- luwe, Lage ZwaluweRoosendaal, Lage ZwaluweBreda, Dordrecht Giessendam en Bergen op Zoom Vlissingen. De vier Parijse treinen, die nor maal via Rotterdam rijden, worden nu langs Utrecht geleid. Voor Am sterdam gelden de normale vertrek tijden. In Utrecht vertrekt men te 7.50, 10.49, 15.32 en 20.49 uur. De D-trein voor Luxemburg-Bazel, die normaal te 9 uur uit Den Haag vertrekt, begint nu zijn reis te 10.32 uur in Roosendaal. De boottrein van Hoek van Holland vandaag zal de Harwichboot weer varen start in Den Haag S.S. De passagiers worden per bus naar de residentie vervoerd. De boottreinen naar Hoek van Holland eindigen hun reizen even eens in dit station. Daar staan dan weer bussen gereed om de tocht naar Hoek van Holland te vervolgen. De boottrein die naar Amsterdam gaat, begint zijn reis in Den Haag omgekeerd gaat deze trein niet verder dan dit station. Tussen de plaatsen, waar niet ge reden kan worden, zullen zoveel mogelijk busdiensten worden inge schakeld. Men verwacht grote drukte van de lijn Den Haag S.S.—Utrecht. Het inschakelen van extra-treinen is niet mogelijk. Wel zullen de trei nen uit meer wagenstellen bestaan. De president-directeur van de Ne derlandse Spoorwegen, ir F. Q den Hollander, verklaarde, dat de Spoor wegen door deze ramp miliiocnen schade hebben. De ergste schade is toegebracht aan de baanvakken Dor drechtHollandseh Diep, Bergen op ZoomWoensdrecht en Rilland Bath Krabbendijke. De schade aan de Sloedam is niet van betekenis de Sloedijk is niet kapot en ook bij Vlissingen is spoedig herstel mogelijk. Een spoedvoorziening op de nog te openen lijn Rotterdam-NdNieuwer- kerk zal het mogelijk maken, dat op dit baanvak binnen enige dagen goederenvervoer zal plaats vinden. Ondergelopen wegen De wegen in en naar de watersnood- gebieden hebben eveneens hun tol aan springvloed en stormgeweld moe ten betalen. Juist daardoor is het vrijwel onmogelijk sommige plaatsen te bereiken. Soms lukt dit, maar dan langs grote omwegen. Zo is om slechts een enkele van de vele ondergelopen wegen te noe men de weg Gouda—Utrecht via Oudewater niet meer berijdbaar. De Afsluitdijk heeft zich gelukkig goed gehouden. In de nacht van Za terdag op Zondag is personeel van de Rijkswaterstaat beziggeweest om bij eventuele beschadigingen direct te kunnen ingrijpen. Wel werd het ver keer over de dijk bemoeilijkt door overslaande watermassa's, waarin stukken hout, beton en tonnen wer den meegesleurd, maar het werd niet gestremd. Voorzichtigheid was ech ter geboden. De rijksweg AbcoudeUtrecht werd tijdelijk gestremd omdat het Abcou- dermeer onstuimig over het wegdek spoelde. De K.L.M. kon Zondagmiddag na anderhalve dag de vliegdienst ge staakt te hebben, weer normaal gaan vliegen. De directeur-generaal van de P.T.T. heeft met zijn staf de toestand van de PTT-verbindingen besproken. De postdienst zal gaan werken van uit een aantal goed bereikbare knoop punten in de geteisterde gebieden. Alle PTT-kantoren en stations in deze streken zullen dag en nacht ge opend zijn. Het personeel van de PTT mag zich niet aansluiten bij hulpverleningsacties buiten dc PTT. Iedereen moet ter beschikking blijven van de eigen dienst. (Vervolg van pag. 1) Een ontzettende ramp trof Engeland en Ierland, toen een veerboot van de Engelse Spoorioegen in het Noorder kanaal bij de Ierse zee onder de felle stormvlagen bezweek. Slechts een dertigtal mensen kon worden gered; hiernevens een der geredden, die nadat hij aan land gebracht was, op geknapt werd met-warme koffie. Hij bracht er het leven af; gevreesd wordt dat honderd andere opvaren den van de veerboot, die men op de (Van onze sportredactie). In de loop van de catastrophale Zondagochtend wera het al duidelijk, dat er maar weinig voetbalwedstrij den gespeeld zouden kunnen worden. In de zwaarst getroffen gebieden was dit uiteraard onmogelijk, in andere gebieden waren de weersom standigheden van dien aard, dat nor maal voetbal uitgesloten moest wor den geacht. Toch kwamen er uit ver schillende plaatsen berichten, dat bepaalde wedstrijden tóch door zou den gaan. Die berichten bereikten ons nog. toen de omvang van de ramp, die grote delen van ons land getroffen heeft, reeds bekend was. Waar met het doorgaan van wei nige wedstrijden geen enkel belang gediend was de stagnatie in <le competitie-afwerking was immers toch al een feit had het ons ver standiger geleken, indien men ook dat restant maar had afgelast. Het argument, dat verschillende clubs al op weg waren naar het speelveld lijkt ons zwak in vergelijking met dat andere argument: Dat het op een dag als deze verschrikkelijke eerste Februari van weinig medeleven met de talrijke slachtoffers van dc watersnood getuigt, rustig te gaan voetballen. Alsof er niets aan de hand was (Van een onzer verslaggevers) Wijk aan Zee verkeert in grote angst. In de nacht van Zaterdag op Zondag zijn grote gedeelten van de duinrij aan de zeekant weggeslagen. Het water steeg zo hoog tot 'de duinen op. dat de Relweg en de Zandweg onder water stonden. De elders van het in aanbouw zijnde Eir.ma-kinderziekenhuis, dat vrij hoog tegen de duinen ligt, stroomden onder water. Men is er zich in het badplaatsje van bewust, dat de toestand thans vrij gevaar lijk is. Maar ook mt de volaende berich- °"dere 'ot° omgekomen. ten moest worden opgemaakt, dat de „Princess Victoria" zich nog in de buurt van Schotland zou bevinden. Kort na zijn eerste bericht liet kapitein Ferguson het S.O.S.-sein ge ven. „Draaien bij monding van Loch Ryan, schip onbestuurbaar, verzoe ken dringend sleepboothulp." En daarna nog dringender: „Vier mijl ten n.w. van Corsewall. Autodek onder water. Slagzij 35 graden stuur boord. Verzoeken onmiddellijk hulp." Schip onbestuurbaar". Reddingboten uit Ierland en Schot land en alle in de buurt vertoevende schepen voeren uit. Maar zij vonden niets op de opgegeven plaats. Positie verkeerd Toen drong de verschrikkelijke waarheid door, dat de „Princess Victoria" haar positie verkeerd had opgegeven en dat het hulpeloze schip al veel verder was afgedreven. Pas veel later corrigeerde de „Princess Victoria" haar fout. Dat was kort voordat het schip zonk. inSTSiEEiÏSJ-'S Ramp „Princess Victoria altijd een geheim blijven. Om 12.45 u. liet kapitein Ferguson W I J_ seinen: „Machinekamer onderwater. 11/ 1 T"l 4^X1 "^TS/OX/^X Schip ligt bijna overzij. Heb beslo- WW IMII BI Vf U LXy I ten schip te verlaten." TT ^a- v De torpedobootjager „Contest", de reddingboten van Cloughy en Do- naghadee sloten zich bij de redding- TA /Al "1 actie aan. Op dat ogenblik lag de y\ fl I f 6 I I H ene zijde van de „Princess Victoria" A tA-XJL VA. A JL ■- A reeds onder water. Zij hadden reddingboten en vlot ten voor 1500 mensen aan boord, -i- y-w ^~v H y maar de ontzettende storm maakte VJ I I I la 1 III Wf— het volkomen onmogelijk ze te water \JK, H Wv/vl-V^XV VJ' Vil te laten. De schipper van de red dingboot van Port Patrick seinde op dat moment: „De zee is erger dan we haar ooit hebben meegemaakt". (Van onze Londense correspondent, R. Jokel) De reddingboten en andere sche- Drenkelingen en redders, die de ramp van de „Princess Sm hpt^inkende'Schip S™" Victoria" hebben meegemaakt, hadden, toen zij in de loop van Om 3 u. kapseisde dit en zonk. Alle Zaterdagnacht aan wal gingen, slechts één woord voor de ver te^^"wetenHhadden^gef'aMd bEen°van schrikkelijke tonelen, die zich urenlang hebben afgespeeld: de reddingboten van dc „Princess een hel. Victoria" werd met drenkelingen door De ooggetuigen noemen het een wonder, dat de redding boten, die ter assistentie zijn uitgevaren, niet zelf zijn vergaan. Enige uren na de ramp vond de reddingboot van Port Patrick nog een boot van het rampzalige schip, met drie inzittenden. Zij waren allen dood. de kokende golven heen en weer ge slingerd. Tenslotte werden ze door de reddingboot van Donaghadee ge red. Er waren 31 mensen in de sloep. Redders machteloos Uit, de schepen zag men men sen, die zich aan wrakstukken en vlotten vasthielden en vertwij feld wulfden. Men zag hun open monden maar men kon ze niet horen. Maar de schepen, die ge komen waren om hen te redden konden niets doen. Voor hun ogen verstarden de drenkelingen van de kou. Eén voor één lieten ze de stukken hout los en ver dwenen ogenblikkelijk in de ko kende zwarte zee. Om vier uur was de zee vol wrak stukken. Een vliegtuig cirkelde uren- Postzakken en bagage dreven op het water. De grotere schepen lieten hun zoeklichten over de golven spe len. De kleinere boten probeerden de wrakstukken te benaderen om naar overlevenden of lijken uit te zien. Een tankschip uit Belfast loste zijn hele lading olie in zee. Dit voorbeeld werd door andere schepen gevolgd. Maar na zes uur was de strijd voor bij, Langzaam begonnen de redding boten hun urenlange, moeizame weg huiswaarts. Dey bemanning van een Marken trilde op zijn houten grondvesten. De storm loeide door de houten huizen. Midden in de nacht moest een ploeg timmerlieden wor den opgetrommeld om de shop van Sijtje Boes aan de haven voor ver nietiging te behoeden. Het huisje kraakte in zijn voegen, de schoorsteen kwam naar beneden en door de opengevlogen ramen woeien de souvenirs naar buiten de haven in. Op het ogenblik dat timmerman Kes met een tiental jongens en zware dommekrachten aan de gang ging, was het huis reeds een halve" meter ontzet. Zondagmorgen was men de toe stand meester. Winkelmeisjes brach ten de Zondagochtend zoek met het vissen in de haven en sloten naar verdwenen poppen. lang boven de plaats des onheils. Het Constellation van de B.Ö.A.C., kon geen radio-contact met de red- aan c'e reddingactie had deelge- dingschepen krijgen en dirigeerde ze men, heeft niet minder dan elf vlot- met lichtseinen. Dank zij dit vlieg tuig werd nog een reddingsloep met acht doden en een levende gevonden. De „Pass of Duomochty" probeerde twaalf maal een lijn naar een van de vlotten van het gezonken schip te schieten, maar zonder succes. Het vlot dreef af. Op de Oranjesluizen noteerde men Zaterdagavond in het Buiten IJ de laagste waterstand sinds mensenheu genis: 2.96 min A.P. Varen was on der deze omstandigheden volkomen uitgesloten. De Duitse kustvaarder Luise Wei- tert. onderweg van Hamburg naar Mannheim met een lading olie, koos in plaats van de route over de Noord zee de vaart binnendoor over het IJselmeer, Alle opvarenden hadden op dit „binnenzeetje" een angstige nacht. Zondagmorgen bereikten de Duitsers de Oranjesluizen. De normale route van de „Princess Victoria" (getrokken lijn) en de weg waarlangs de boot in ongeveer zuide lijke richting is afgedreven tot de door een kruisje aangegeven plaats Storm houdt ook huis in België Ook in het Noordwestelijk deel van België heeft de storm zeer ernstige gevolgen gehad. Er komen tal van overstromingen voor. In vele streken is de noodtoestand afgekondigd. Alle militairen, die hun garnizoenen in de provincie Oost- en West- Vlaanderen en Antwerpen hebben, zijn met spoed terug geroepen. In Antwerpen waar een deel van het gemeentepersoneel is opge roepen, zijn o.m. koopwaren die langs de Schelde waren opgeslagen wegge spoeld. Het verkeer in de tunnel van Antwerpen is onderbroken. De gouverneur van dc provincie Antwerpen heeft een onderhoud ge had met de 'eiders van de vakbon den van het trampersoneel in Ant werpen. dat juist in staking was. Na dit overleg is besloten de sta king voorlopig op te schorten. De vakbondsleiders hebben namens het Algemene Belgische Vakverbond en het Christelijke Vakverbond de ar beiders opgeroepen het werk on middellijk te hervatten. In K n o k k e werd om twee uur Zondagnacht de alarmtoestand aige- kondigd. In de zeewering bij Knokke zou volgens de Belgische ïadio een gat van 100 meter zijn geslagen. In Knokke, Het Zoute en Heyst staan vele kelders onder watex\ De schade in dit gebied wordt geschat op 20 mil- lioen frans (li millioen gulden). Gas en watertoevoer zijn afgesneden. Uit Heyst wordt een bres van 300 meter in de zeedijk gemeld. In Z e e b r u g g e is zware schade toegebracht aan de pier. In Blanken- berge vooral aan de vissershaven. Tunnel niet bruikbaar In Oostende staan hotels en overheidsgebouwen onder water. ten gezien, maar heeft niet kunnen waarnemen of er mensen aan boord van die vlotten waren. Kapitein Ferguson van de „Prin cess Victoria" is met zijn schip ondergegaan. Kort voor het kapseis de heeft men hem nog op de brug zien staan. Van de kinderen en vrou wen heeft men slechts één spoor ge zien: een moeder en haar kind aan boord van een vlot. Zij dreven ech ter af voor zij gered konden worden. Naar verder uit de berichten blijkt, zouden de vrouwen en kinderen de moed niet hebben gehad of de kracht hebben gemist om aan dek te gaan en durfden zij hun leven niet aan de vlotten toe te vertrouwen toen zij eenmaal aan dek kwamen en het schriktoneel zagen. Verder blijkt uit de berichten, dat aan - boord van het zinkende schip een volmaakte discipline heeft ge heerst, Er was geen paniek en de passagiers gaven gevolg aan alle aan wijzingen die ze van manschappen en officieren ontvingen. Wanneer er iemand viel en in zee dreigde te vallen, werd er direct een ketting van handen gevormd om hem te redden. De „Princess Victoria" was geen oud schip. Zij werd pas in 1947 in dienst gesteld, had twee motoren en was voorzien van radar. Behalve 1500 passagiers kon zij tachtig auto's ver voeren. Toen het schip open zee bereikte, moet de stuurinrichting defect zijn geraakt. De zware golven hebben toen de grote deuren van het auto- dek opengeslagen. Onder de passagiers bevonden zich veertig arbeiders van een vliegtuig fabriek in Wigtown Bay, vijf mijl van Stanraer, die zoals ieder weekend naar huis gingen. Een van hen, Victor Large, reisde met, zijn vijf kinderen, van wie de oudste acht jaar was. Ook cm Schots voetbalteam, dat Zaterdagmiddag in Ierland zou spe len, was aan boord. Verder was ook aan boord maj. John Maynard Sin clair, 56 jaar, Noord-Ierlands plaats vervangend minister-president en minister van Financiën en Sir Waller Smiles, een van de twaalf Noord- Ierse leden van het IJritse Lagerhuis. Ook zij behoren tot de vermisten. De minister van Financiën was in Londen geweest, om met de Britse Kanselier van de Schatkist, Butler, te onderhandelen. De secretaris-generaal van het Noordiërse ministerie van Financien, Sir W. Scott, was met hem in Londen geweest, maar had op het laatste ogenblik besloten niet via Stanraer naar Belfast terug te keren, maar met een andere lijn, via Liverpool, niet omdat hij enig voorgevoel had, maar omdat hij niet om vijf uur wenste op te staan om van zijn slaap wagen over t;e stappen op de boot. Het radiostation van de Loods- dienst te Hoek van Holland heeft Zaterdagnacht moeilijkheden gehad met de antenne. De schade kon ech ter spoedig hersteld worden, zodat het contact met de schepen normaal bleef doorgaan.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 4