Millioenen schade aan vemen in Rotterdam De waterwolf losgebroken Veertig mensen f er stond hulp verlening in een Ernstige storingen in treinverkeer DE TREINENLOOP VOOR HEDEN Hevige watersnood in Zuidelijk stadsdeel LAATSTE NIEUWS INZAMELINGEN EN COLLECTES verdronken op 1 Goeree zeer grote omvang Reusachtige gaten geslagen in spoordammen bij Z-Beveland Minstens zeventien doden in West-Brabant M Hulpaanbod van Belgische Rode Kruis Canada biedt hulp aan NS. neemt waar doenlijk noodmaatregelen 2 Maandag 2 Februari 1953 ROTTERDAM. Grillige slierten modder in de droogvallende straten: zo tekende zich het laatste etmaal langzaam het beeld af van de gevolgen, die de nationale ramp voor de Maasstad heeft gehad: een onoverzichtelijke, troosteloze chaos. Voor millioenen guldens schade werd aangericht aan ge bouwen, vemen en goederen. Vrouw verdronk in haar woning Dijkoverstromingen dreigden in IJsselmonde. waar de bevolking met klokgelui moest worden ge alarmeerd. aan de Honingerdijk bij het café-restaurant In den Rustwat en aan de Westzeedijk bij de Scheepstimmermanslaan. In enkele delen van Rotterdam- Zuid werd de grootste watersnood ondervonden. Een aantal bewo ners werd per auto naar het eva cuatiecentrum. stadion Feyenoord, overgebracht. Helaas eiste ook in Rotterdam het water een slacht offer: in de Rosestraat verdronk de 72-jarige weduwe Leentje Vis ser-de Wolff jammerlijk in haar woning Een buurman trachtte de vrouw noa te redden en sloeg een ruit in. Hij kon haar echter niet meer tijdig" bereiken. Wel kon hij in hetzelfde pand een andere vrouw, de weduwe Visser-Ever- groen, redden. Aan de Sluisjesdijk moesten enkele mensen uit woon wagens worden gered. Met een politiejeep kon de timmerman C. W. Bastiaanse worden bevrijd. Het water stond reeds een meter hoog rond de wagen. De woonwagen van A. Seoers kan met behulp van een truck worden weggesleept. De kinderen waren reeds per roeiboot weggehaald. IN „ZUID" In Rotterdam-Zuid werd de grootste watersnood ondervonden op Katendrecht, in het Bloemhof kwartier. in de omgeving van de Tweede Rosestraat, de West Var- kenoordseweg en de Lange Hille- weg en omgevinf. Het posthuis van de politie op de linker Veerdam moest worden ontruimd, aangezien de muren VERVOLG VAN HOOFDARTIKEL om een ramp van ongehoorde en on gekende omvang land en volk heeft getroffen. HET is mogelijk, dat hier en daar fouten zijn gemaakt. Het staat wel vast, dat de weerdiensten een storm van deze felle kracht niet hadden verwacht. Misschien heeft op sommige plaatsen de bewaking te kortgeschoten, misschien zijn er dij ken geweest die niet de vereiste hoog te hadden. Dat alles is mogelijk; maar daarnaast staat wel vast, dat ook, in dien alles in orde ware geweest, het ongeluk groot zou zijn geweest. Op een zo erg offensief van de zee was eenvoudig niet gerekend. En dan moet wel een gevoel van beklemming over ons allen komen. Dit Nederland verhefl zich niet trots bo ven de wateren, het is voor een groot deel een soort kuil, met kunstmatige middelen droog en bewoonbaar ge houden. Deze kuil wordt helaas steeds dieper. Het is zinloos, op de oorzaken van dit verschijnsel in te gaan, zoals ook de vraag of nu het land daalt dan wel de zee stijgt, voor de practijk van geen belang is. Hoofdzaak is, dat ieder jaar de zee weer een beetje ho ger is gekomen, dat het land weer een weinig is gezakt. Over twaalf maan den maakt het niet veel uit, maar over een reeks van jaren kan het niet zonder betekenis blijven. Dit verontrustende feit is wel eens vergeten in de vreugde van de weder opbouw. In Rotterdam verrijzen de nieuwe trotse gebouwen, de moderne woonwijken; overal in de geteisterde kuststreek bruist het van nieuw le ven, van frisse ondernemingslust. Nu is daar de zee gekomen en heeft ge zegd: ik ben er oolniog, houd reke ning met mij. Het ware jvel - onver antwoordelijk, deze vingerwijzing i» de. wind te slaan. Opnieuw is geble ken, dat het leven iets grimmiger is, dan sommigen wel eens geneigd zijn aan te nemen. De zee heeft geknauwd aan het land en aan de Hollandse zelfgenoegzaamheid. scheurden. Het gebouw zal moe ten worden afgebroken. De politie is voorlopig gestationneerd bij de drinkwaterleiding op Katendrecht. In de omgeving van de Nassau- kade kwamen de Rosestraat. de Oranjeboomstraat en omliggende straten blank te staan. De Maas bruggen stonden eveneens blank. Mensen gingen over de spoorbrug gen naar de stad. De Maastunnel kon vrij van het water worden gehouden. Het ver keer op de Strevelsweg werd ech ter gestagneerd doordat de tun nel onder de Groene Hilledijk vol liep Ook het Zuidplein kwam blank te staan. Op de Beyerland- selaan brak de riolering. Op de Groene Hilledijk kwamen vele kelders onder water te staan. De holling van de Brede Hilledijk verzakte en een stenen trap stort te in. De kaden van de Rijnhaven en de Maashaven zakten gedeel telijk in of werden ondermijnd. In de Putselaan woelde het op dringende water uit de Maashaven de grond zodanig om, dat de spoor- en tramlijnen werden ontzet. ROTTERDAM. Naar wij bij het ter perse gaan van deze editie ver nemen heerst er op het eiland Goe- rec-Overflakkec een noodtoestand. Mensen uit Stellendam, Ouddorp en nog een plaats zijn met bootjes naar de dijk gebracht. Naar schatting zijn veertig personen op dit eiland om het leven gekomen. Een gedeelte van de huizen is weggespoeld. Men heeft dringend behoefte aan voedsel en drinken. De haven van Goeree is niet meer te bereiken en de snelste methode om hulp te bieden schijnt van Rot terdam uit te kunnen geschieden. Afslachten van vee Onder leiding van de directeur van het openbaar slachthuis te 's-Graven- hage, tevens hoofd van de keurings dienst voor vee en vlees, is een com missie gevormd om het uit de getrof fen gebieden te evacueren vee. dat voor slachting in aanmerking komt, te doen slachten en 'verkopen. Deze commissie zal haar diensten belange loos verrichten. (Van een onzer verslaggevers) Het treinverkeer heeft overal in West Nederland, maar uiteraard het meest in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Zeeland zeer veel te lijden gehad van de storm en de daaropvolgende watersnood. In Zee land was Zondagavond elk openbaar verkeer gestremd. Bussen noch trei nen reden daar. sinds de situatie zo ernstig was geworden, dat vrijwel alle wegen en vele spoorbanen en zelfs ook vrü hoge spoordijken door het water werden overspoeld. Van de belangrijkste, overige strem mingen kunnen wij noemen: Rotter- dam-DPBreda, Gouda—Rotterdam, Schiedam, Hoek van Holland. Gel- dermalsenSliedrecht. Roosendaal— Lage Zwaluwe, het veer van Enkhui- Evacuatie is in volle gang BERGEN OP ZOOM. Hoewel een volledig beeld van de over. stromingen in West-Noordbrabant nog niet kan worden verkregen, is het wel zeker dat dit gebied, met ken. Commandotroepen uit Roo sendaal en de genie poogden in de vooravond met rubberboten 't ge- isoleerde gebied te bereiken. De hulpactie wordt van Steenbergen uit geleid. De dijken om Dinteloord zijn doorgebroken, waardoor de Anna- polder, de Carolinapolder en de Randpolder langs het Volkerak zijn ondergelopen. Er zijn drie lijken ISSCHIEN zullen sommigen vragen: maar wat dan? Wel. wat ook de tegenpool van zelfgenoegzaamheid is, zeker niet de moedeloosheid. Veeleer de nuchtere vastberadenheid, misschien gepaard aan wat nederigheid. Er moet gebeu ren wat menselijkerwijs gebeuren ^an. Moge de schone hulpvaardigheid, waarvan ons land zo vaak in tijden tersnood is getroffen. Vele polders zijn ondergelopen en de ravage is ontzettend. Volgens de officiële berichten zijn in het gebied ten de I Noorden van Bergen op Zoom. Halsteren. 17 personen om het le ven gekomen. Het aantal slacht offers is echter hoogstwaarschijn lijk meer dan het dubbele. Tien tallen boerderijen zijn vernield. Honderden stuks vee zijn omge komen. De gemeenten Nieuw.Vossemeer van nood heefl bliik gegeven, op dit en Pbilipsland en de bijbeho- j t i rende polders zpn volledig van de ogenblik meer bloeien dan ooit. Laat buitenwereld afgesloten In Nieuw ieder geven wat hij kan missen ten I Vossemeer wonen 16 a 1700 men- bate van de slachtoffers, in geld of sen. Over de toestand aldaar is in goederen. Laat ieder doen, wat hij "iets bekend, omdat sedert Zon- kan doen om de nood te lenigen en de schade te herstellen. En laten de uit muntende waterstaatkundige dien sten, die wij rijk zijn, al hun kunde en al hun energie aanwenden om dat kleine stukje op de landkaart, dat Ne derland heet en waaraan ons aller hart hangt, nog beter te beschutten en te beveiligen tegen de Noordzee, zo grillig in haar gunst en ongunst. Maar nederig moeten wij ook zijn. Er is een trotse uitspraakGod schiep de wereld, behalve Nederland, dat de Nederlanders zelf hebben gemaakt. Welnu, alle mensenwerk is feilbaar en onvolmaakt. Ten diepste doordron gen, van dit besef moeten wij pogen, er van te maken wat er van te maken is! ry,,,, i I *.1|1I vilivi li r\ v: 11 2®,Zl: seboreen. Meer dan honderd stuks vee zijn verdronken. Er is drin gend hulp nodig om de mensen te redden, maar er zijn geen boten. Zevenbergen wordt gedeeltelijk per trein geëvacueerd naar Roo sendaal. In Maaden en Drimmelen zijn 200 mensen geïsoleerd. De wegen in West-Brabant zijn thans vol met vluchtelingen en vee. Bussen rijden af en aan naar Roosendaal, waar allen worden opgevangen en zo goed mogelijk worden ondergebracht. DEN HAAG. De directeur- generaal van het Rode Kruis van België, de heer Dronsart, heeft het Nederlandse Rode Kruis hulp aan geboden en heeft verzocht op te geven, op welke wijze deze hulp kan worden verleend. Prinses Wilhehnina naar Zeeland DEN HAAG. Namens H.M. de Koningin brengt Prinses Wil- helmna Maandag en Dinsdag een bezoek aan de door de watersnood getroffen gebieden in Zeeland. dagmorgen alle contact is verbro- 30 sleepboten naar rampgebied Na overleg tussen gemeentelijke autoriteiten van Maasbracht en het Ministerie van Binnenlandse Zaken is een beroep gedaan op sleepbootkapiteins in deze haven. Het resultaat is, dat nog Zondag avond een dertigtal sleepboten uit Maasbracht naar de getroffen ge bieden zal vertrekken. Daarom zul len de sluizen in de Maas, die nor maal op Zondagavond gesloten zijn worden geopend. Tussen Noordwijk en Katwijk werd de O.D. 13 op het strand geworpen. zen naar Staveren, de tramverbin ding van Rotterdam met de Zuidhol landse eilanden en verder alle bus- en tramdiensten op de Zuidhollandse eilanden. In Zeeland en op de Zuidhollandse eilanden is de situatie uiteraard het ernstigst. In de Kreekrakdam, die de verbinding vormt tussen Noord Bra bant en Zeeland, zijn vier gaten ge slagen die een totale omvang hebben van duizend meter. En ook in de dam tussen Zuid Beveland en Walcheren, de Sloedam, is een gat van een der gelijke omvang geslagen. Bij Wil lemsdorp. ten Noorden van de Moer dijk, is de spoorbaan volledig over- stioomd. Nog afgezien daarvan is daar ook het bovenleidings-stroomnet onklaar geraakt. Het treinverkeer bij het station Rotterdam-Maas is geheel onmoge lijk gemaakt doordat dit station ten gevolge van breuk in de IJsseldijk bij Nieuwerkerk (Zuid Holland) is overstroomd: ook de spoorbaan staat in die omgeving geheel onder water. Bij Woensdrecht zijn twee gaten in de spoorbaan geslagen door het was sende water. In Dordrecht is tussen het station en de brug over de Mer- wede de baan door het water onder- spoeld en dus onbruikbaar geworden. Op diverse pl^tscli is voorts de electrische boveijïeuiïüg defect ge raakt. Ook het internationale verkeer on dervond ernstige belemmeringen. De boot van Hoek van Holland naar Harwich voer niet, daar alle loods- diensten werden gestaakt. Bovendien zou geen trein de Hoek kunnen be reiken en is het treinverkeer van de British Railways van Londen naar Harwich door overstromingen geheel onmogelijk gemaakt. De treinen naar en van Parijs re- den Zondag van Roosendaal via Den I Bosch en Utrecht naar Amsterdam. De trein uit Zwitserland en Duits- l land. die normaal tot ftotterdam doorrijdt, ging slechts tot Utrecht. Vandaar moest verder in locale trei- nen worden gereisd. Wij kregen de indruk, dat hoewel bij de Nederlandse Spoorwegen bij zonder hard wordt gewerkt om voor- zover mogelijk alle storingen weer op i te heffen, op het hoofdkantoor van de NS te Utrecht Zondagavond laat nog geen volledig beeld bestond van de omvang van deze ramp. De hulp en bijstand aan de door de watersnood'getroffenen is begonnen, zodra de eerste berichten over de watersnood wereldkundig werden; en zij namen in omvang en intensiteit toe, naarmate de afmetingen van de ramp zich duidelijker afte kenden. De burgerzin, waarvan het Nederlandse volk bij zware beproevingen steeds op zo verheugende wijze heeft blijk ge geven, doet zich nu ook weer op treffende wijze gelden. Het heeft al dadelijk de aandacht getrokken hoe snel de verlofgan gers gevolg hebben gegeven aan de oproep om terug te keren en hoe voortreffelijk hun stemming was. Tegelijkertijd regende het alom uit het land berichten omtrent acties van allerlei kant. Reeds gisteren zijn in tal van plaatsen inzamelingen ge houden en vrijwel alle niet getroffen steden en dorpen zullen vermoedelijk vandaag of de komende dagen volgen. Het Rode Kruis in het centrum en het Zuiden van het land heeft al vroeg gisteren al zijn colonnes opdracht gegeven, zich voor hulp gereed te houden, intussen zijn al verscheidene colonnes naar de noodgebieden vertrokken. De gezamenlijke vakbeweging heeft haar leden opgewekt, in de komende weken enkele uren over te werken ten bate van de slacht offers van de watersnood. De Nederlandse Bioscoopbond heeft zijn hele collecte-apparaat in dienst gesteld van de getroffenen. Overal in de universiteitssteden hebben de studenten gelegenheid, zich voor hulpverlening aan te melden. Volgens de berichten wordt hiervan op ruime schaal gebruik gemaakt. Ook de Stichting 1940'45 heeft haar gehele collecte-apparaat in werking gesteld voor de slacht offers. Er zijn ook berichten omtrent buitenlandse hulp. Zo is de Care, de Amerikaanse hulporganisatie, in werking gekomen; dekens en voed selpakketten zijn ter beschikking gesteld. Verheugend is de deelneming juist in die steden, die zelf vroeger door rampen zijn getroffen. Arn hem. zo deerlijk geteisterd door het oorlogsgeweld, is in volle actie om zijn bijdrage aan de hulpverlening te geven. Reeds is een sleepboot aangeboden. Waarschijnlijk welkome hulp is aangeboden door de burgemeester van de Wieringermeer: evacuatie adressen voor mensen en vee. Wie weet, hoe de toestand b.v. bij Slie drecht en op tal van eilanden is, weet hoezeer ook het vee een veilig onderkomen nodig heeft. De Nederlandse jeugdherbergcen trale heeft alle jeugdherbergen in en nabij het getroffen gebied be schikbaar gesteld voor de slacht offers. Het Rode Kruis, de Stichting 1940'45 en de Nationale Commissie voor de vluchtelingenhulp, doen een dringend beroep óp de afdelingen en plaatselijke organisatie, voor de collecten en inzamelingen onder ling contact op te nemen, opdat deze acties zoveel mogelijk worden gebundeld. Dit verzoek geldt ook voor alle andere organisaties, die zich met dit nuttige werk willen bezig houden. Een Mitchell van de marine luchtvaartdienst heeft vanmiddag bij Nieuwe Tonge rubberboten uit geworpen boven geïsoleerde boer derijen. Zij. die rechtstreeks gelden wil len storten, kunnen dit doen op giro 957#5 ten name van het Nationaal Rampenfonds. ffllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll 's-GRAVENHAGE. De Cana dese ambassade heeft vanavond het volgende meegedeeld: „Na een per soonlijk bezoek aan de door de wa tersnood getroffen gebieden van Zuid-Holland, heeft de Canadese ambassadeur, mr. Thomas Stone, de Nederlandse regering doen weten, dat de Canadezen elke hulp, die in hun vermogen ligt en die kan be dragen tot verlichting van deze ern stige en tragische nationale calami teit, zullen verlenen." Engeland stuurt 10 helicopteres DEN HAAG. De Britse ambas sade deelde mede, dat de Britse Ad miraliteit tien hclicoptères zal zen den ter hulpverlening aan de ge troffen gebieden. (Van een onzer verslaggevers) Zondagavond om tien uur had de president van de Nederlandse Spoor wegen een meer volledig overzicht van de situatie. Hij bleek toen zeer somber gestemd te zijn over de schade die is aangericht aan het baanvak van Rotterdam naar Breda. Vooral de lijn DordrechtMoerdijk heeft te lijden gehad. Herstel zal vooreerst niet mogelijk zijn. Optimistischer bleek de heer Den Hollander ten aanzien van de stremmingen b\j Nieuwerkerk. Het water was daar ter plaatse reeds 97 centimeter gezakt; goederenver voer zou er in zeer beperkte mate wellicht weer mogelijk zijn. Ook dc schade aan de lijn op de Sloedam en nabij Vlissingen blijkt nogal mee te vallen. N.S.-inspecteurs ter plaatse hebben bericht dat zij de schade locaal kunnen herstellen. „Overigens blijft het verkeer in de gehele provincie Zeeland een groot vraagteken," aldus de heer Den Hollander. Voor het binnenlands verkeer zijn I tot Maandagavond de volgende nood- "- -Ti, voorzieningen getroffen: waar nor- mrnm maal spoorwegverkeer uitgesloten is zullen zoveel doenlijk bussen worden ingelegd. In hoeverre deze verbindin- gen betrouwbaar zijn is echter niet ie zeggen. Van Rotterdam naar het '■f- Zuiden en verder naar Zeeland kun- - nen Seen bussen rijden, omdat op die f trajecten ook de wegen zeer bescha- digd, dan wel ondergelopen zijn. Het verkeer op dat traject wordt Maan dag zoveel mogelijk omgeleid via J Den Haag-Utrecht-Den Bosch. Deze s spoorlijn zal Maandag dus zeer zwaar mÈMmm bezet zijn. Nadere regelingen worden Maandagavond bekend gemaakt. Reizigers, die in de loop van - 3 Maandag naar het buitenland willen, w dienen er rekening mee te houden, dat geen enkele trein van Rotterdam - m uit vertrekt. Zo zal de trein die nor- m maal van Den Haag naar Bazel rijdt nu uit Roosendaal vertrekken. Ver-. trek daar 10.32 uur. Reizigers die deze trein anders in Rotterdam of tÜ' ^en Kaag bestijgen moeten nu via ■/■/Wp-'N'- een Srote omweg (over Utrecht etc.) |||||||p Roosendaal zien te bereiken. Duitse treinen naar Hoek van Holland gaan ou via Utrecht—Gouda naar Den Haag S.S. en stoppen daar. In omge- llllggif| keerde richting vertrekken deze ■- SI treinen nu ook uit Den Haag S.S. en Ê&ÊMM wel beiden om 20.00 uur Maandag- avond. In Utrecht wordt de trein ge- |&|f WÊm splitst en kiezen de delen naar Han-i ll burg etc. en naar Zuid-Duitsland elk hun eigen weg. De trein van Amsterdam naar Pa rijs rijdt eveneens over Utrecht. Al weer moeten reizigers uit Den Haag en Rotterdam zien in Utrecht te ko men. Vertrektijden daar: 7.50, 10.49 15.32 en 20.49 uur. Daar een deel van de spoorweg steiger in Hoek van Holland is weg geslagen ondervindt het spoorweg verkeer daar nog meer moeilijkhe den dan door het uitvallen van de boten Hoek van HollandHarwich reeds waren ontstaan. De Zaterdag avondboot uit Harwicht zal vermoe delijk Maandagochtend binnenko men. Echter niet vóórdat de nu aan de kade liggende boot uit Hoek van Holland is vertrokken, omdat slechts één schip daar tegelijkertijd kan me ren. Reizigers voor de vertrekkende boot van Maandagavond zijn per bus aangevoerd. Evenzo zullen binnenko mende reizigers per bus worden af gevoerd. De trein van Rotterdam-Maas naar EmmerikFrankfort vertrekt uit Den Haag S.S. om 15.10 uur Maan dagmiddag. De trein uit Duitsland naar Nederland komt in Den Haag S.S. binnen. De „Skandex", de ex presse-trein naar Skandinavië ver trekt Maandagochtend 7.30 van Den Haag S.S. De „Reingoldexpress" rijdt eveneens van Den Haag S.S. af en wel om 6.39 Maandagochtend. Hoe het verkeer Dinsdag, zowel in het binnen- als in het buitenland zou zijn hoopt men Maandagavond be- I kend te maken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1953 | | pagina 1